Metody refleksji teologicznej
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Metody refleksji teologicznej | EWST online
- [Muzyka]
- [Muzyka]
- Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 19
- online a dzisiaj temat bardzo ściśle związane z tematyką podejmowaną podczas
- studiów naszej uczelni a mianowicie metody refleksji teologicznej
- Gdy podejmujemy taką refleksję często zaczynamy od takiego pytania jak to
- powinno wyglądać nie korzystamy wówczas z różnych autorytetów między innymi z
- Pisma Świętego i tradycji ale Tworzymy także własne modele super modele uproszczone syntezy
- Co jednak stanie się gdy zaczniemy od pytania jak to teraz jak to tu i teraz
- wygląda i potem dopiero Po analizie przejdziemy do odwoływania się do
- autorytetów do wyciągania wniosków Podczas tego spotkania Przedstawimy a w
- zasadzie przedstawi nasz dzisiejszy prowadzący różne metody refleksji
- teologicznej i ich słabe oraz silne strony a
- dzisiejszym prowadzącym jest doktor remdehaker Randy kiedy ja ci mówiłam w
- momencie kiedy debiutowałeś że na pewno się tu jeszcze pojawisz to jak widzisz
- Mówiłam poważnie to nie będzie też ostatni raz Randy
- jest na różne sposoby już związane z ewsp z czego się wszyscy bardzo cieszymy
- i mamy nadzieję że z czasem to powiązanie będzie jeszcze silniejsze
- No a dodatkowo jeżeli nie dodatkowo przede wszystkim dlatego tematu jest w
- nim ekspertem zarówno od strony teoretycznej jako teolog jak i
- praktycznej jako duszpasterz także Randy ja już nic nie będę mówić przynajmniej
- przez jakiś czas zapraszam Dziękuję Asia Co boję się kiedy słyszy
- takie słowa rani Jest ekspertem Bo wtedy ktoś potem sprawdza to co mówię i
- popatrzę na wszystkie moje błędy i oczywiście zawsze są jakieś błędy nie są
- nieuniknione dzisiaj to w ogóle na awsc i jak zwykle w większości seminariów
- jest dominację dialogów systematycznych dogmatyczne a na drugim miejscu
- [Muzyka] a ja jako jeden z niewielu teologów
- praktycznych to czasami muszę walczyć o swoje oczywiście z tej Żartuję ale myślę
- że dzisiaj zobaczycie pewnie to moje skupienie się jest tym teologiem
- praktycznym przede wszystkim Oczywiście to nie oznacza że nie interesuje się pismem Świętym nie interesuje się teologią dogmatyczną jak najbardziej
- interesujesz interesuje się i powinniśmy się interesować ale ciągły też
- staram się myśleć albo z powodu z powodu zawodu powiedzmy jako
- duszpasterz muszę ciągle myśleć o tym A jak to wygląda w praktyce Jakie są
- zastosowanie tego jakie są rezultaty tego kiedy może i oczywiście dobry
- teolog Czy to systematyk czy by bliste też o tym Myśl ale
- niekoniecznie ma okazję aby to wprowadzić w życie
- słynny tele praktyczny ze Szkocji
- Stanleya havasa aby przypomnieć nam że etyczne zadanie kościoła nie zaczyna się
- pozornie oczywistego pytanie Co powinniśmy zrobić jak często oczywiście
- ale raczej zaczyna się od tego co się dzieje i to pytanie co się dzieje tak
- naprawdę jest czymś więcej niż tylko opisem chociaż też w wielu przypadkach
- nawet sam opis tego co się dzieje będzie pomocne Zwłaszcza gdy coś nowego się zaczyna zadanie
- zrozumienie co się dzieje jest zadaniem też zrozumienia prowadzenie Ducha
- Świętego uczenie się pieśni nowej jedne z historycznych perspektyw na
- temat teologii i różne źródeł to jest to tak zwana
- czworobok wesleje czworoboty weasleje polega to tak zwane ponieważ
- z tego co wiem Wesley nigdy nie to wyraził to w ten sposób to późniejszy te
- lody tak widzą u niego ale Pismo Święte
- jako jeden jedna z nóg tej boków tej tego czworoboku tradycja
- też i przypominam Oczywiście że Wesley był jest był protestantem
- był nawet z tak zwanego radykalnego kościoła protestanckiego z
- metodystycznego Więc to może dla niektórych z nas podczas startych to bok
- tradycje wygląda wręcz dziwnie ale jest ważny bardzo ważnym dla nas może czasami
- jeszcze bardziej ważne dla nas protestantów bo ponieważ nie znamy często tradycji kościelnej rozum aby nie upa się bardzo dziwne różne
- wnioski i doświadczenie osobistym myślą że w dzisiejszym świecie Bardzo często
- może inaczej te boki i ich priorytety i ich ważność
- boki się nie zmieniają ale i ważną się zmienia z pokolenie na pokolenie i myślą że dzisiaj
- dosyć łatwo widzimy że doświadczenie często jest górą nad drugim miejscu Może
- Pismo Święte zależne oczywiście od wyznania od
- tradycji Kościelnej Ale to jest też wpływ postmodernizmu że doświadczenie
- jest teraz tak ważne i oczywiście do tego jako protestant często możemy
- dorzucić to pytanie a co z solą strukturą albo w jaki sposób rozumiemy
- są skryptura ale mam nadzieję że nie upadamy w ten błąd że rozumiemy sole
- skryptura jako jedyny źródło prawdy wszelkiej bo nie o to chodziło dla
- reformatorów i nie o to powinno też chodzić dla nas są oskripture mówi
- raczej o tym że jest to jedyny ostateczne autorytet w sprawach wiary
- przede wszystkim nie to że jest jedyny autor jedyny autorytety każdej prawdy
- ale niekoniecznie o tym chcę mówić raczej o
- tym w jaki sposób możemy dojść do różnych teologicznych
- perspektyw czy wniosków i tutaj też jest ogrom różnych myśli na ten temat ale
- co jaką praktyczne
- patrzeć na toracie pod względem po tym względem że
- każdy każdy kontekst mocno wpływa na naszą teologię nie ma czegoś takiego jak
- 300 teologie 300 dogmatyka i to zaraz też zobaczymy
- parę rzeczy związane z tym mył Bang w 9 roku w swojej książce teologię i
- teorie społeczne ma rozdział w tym tej książce którą
- nazywa się teorię teologię jaką nauka społeczna i w tym
- on powtarza pytanie z wcześniejszej książki swojej Jak wykazać że konkretny rozwój ujawnia
- się ujawnił istotę teologię i tu do tego jest ważne właśnie
- różne nauki społeczne różne metody Nauk Społecznych aby zobaczyć czy dobrze
- rozumiemy Nasze wnioski teologiczne czy wprowadzamy w życie i im w związku z tym
- co trzeba zmienić i czasami to znaczy co trzeba zmienić w naszej teologii nie
- tylko w zastosowaniu jest dla milbanka istnieje coś takiego
- jak chrześcijańska socjologia która bada a obecnym
- obecna forma teologię w kościele i w życiu
- zwykłych chrześcijan zwykłych to to źle brzmi ale wszystkich
- chrześcijan może lepiej powiedzieć i zobaczyć jak właśnie jak to się dzieje
- tu i teraz jeszcze trochę dawniej Berlin w swojej
- książce studium Studio teologii też ma rozdział
- na temat nauk społecznych i to według niego też te nauki społeczne są
- niezbędne w tym aby dobrze rozumieć teologię mają nawet bardzo wysokich
- według niego nawet najwyższy priorytet i to jest dla niego on
- wskazuje na to że jest tam pewne napięcie między teologią a innymi
- naukami społecznymi a z powodu tej tego że też my mamy jeszcze inny źródło jakby
- spoza naszej Ziemi który jest bardzo ważny dla nas i z powodu tego musimy
- jakoś połączyć tą ziemskie naturalne rzeczy a to pozaziemskie ponad nad ranem boskie
- rzeczy i to dla niego ważne jest miecz otwartość wobec nas społeczny
- samokrytykę i też pewne otwarte stosunek do wiedzy praktycznej
- jeden z moich ulubionych cytatów w tym temacie to
- cytat jezuity Stephena Benza nie ma czegoś takiego jak teologia jest tylko
- teologię kontekst one może inaczej teologię kontekstu tą
- identyfikuje w swojej książce modele teologii tych kontekstu online
- identyfikuje kilka różnych rodzajów teologii kontekstuanej teologię
- regionalne dzisiaj dzisiaj w naszym dzisiaj to znaczy od nie wiem 50 lat 40
- lat ale w świecie teologii to to jest dzisiaj to jest nowoczesność
- zaczynamy bardziej się interesować teologię
- afrykańską południową amerykańską i trochę
- unikamy nawet źródeł anglosaskich nie to nie oznacza Oczywiście te źródła nie
- mają niczego do powiedzenia albo nie są ważne ale chcemy być otwarci jeszcze
- sierszy perspektywy rozumiejąc też że o Czyli każda kultura
- ma swoje swoje trendy może tak powiem swoje formy i nasz świat chrześcijański
- jest mocno związany z tym z tym Anglii z anglosaskim stylem teologii i szukamy
- teraz innych możliwości więc to teologię regionalne ale też
- różne środowiska dają nam różne
- kontekstulizowane teologie ważne jest dla nas abyśmy rozumieli też albo
- przynajmniej troszeczkę wiedzieli o tych różnych możliwości
- On dalej mówi i to
- mówię bardzo dobrym teologiem słynnym
- wie o czym mówi ale on twierdzi że teologię tak naprawdę nie jest
- uprawniony przez akademików a nie jest normatywny raczej
- te Logi jest uprawnione przez praktyków i tu nie ma na myśli
- teologów praktycznie którzy działają na Akademii ale raczej ma na myśli
- wszystkich chrześcijan na świecie który żyją według jakichś zasad który wierzą
- te że to jest ta ostateczna teologię kontekstuana kiedy
- daną osoba swoim kontekście wprowadza w życie swoją
- teologię Dlatego mówię o tym ponieważ to będzie ważne też dla nas Później jak
- zaczynamy myśleć o tych różnych metodach refleksji teologicznych to nie są rzeczy
- tylko i wyłącznie dla akademików nawet patrzę na niektóry
- my z Akademii nie potrafimy czasami robić te różne refleksje z tego powodu
- czasami że jesteśmy tak bardzo związani tak bardzo przy zwyczajeni do jakiejś
- ograniczonej metody że jest nam bardzo trudno funkcjonować w innym świecie w
- innej metodzie Być może jest łatwiej dla nas którzy
- służą gdzieś w kościele albo w jakiejś organizacji Ale nawet wtedy mamy swoje ulubione możliwości swoje ulubione
- ścieżki i czy tam jest trudno zmienić te ścieżki
- i neoland zwraca też uwagę na to jak ważne teraz jest tą rozumieć teologię z
- różnych miejsc on bada kwestię globalizacji i teologii i on pyta co to
- znaczy być odbiorcą słowo Bożego w tym obecnym świecie Co to znaczy tak
- naprawdę takie pytanie jest zawsze kontekstuany
- zawsze zadaje się określonym miejscu historycznym
- społecznym kulturowym najbardziej znaczącym według niego
- najbardziej znaczącym rozwojem metalowym
- metodologicznym który wynika ze zmieniających się demografii
- chrześcijaństwa jest nowe zrozumienie kontekstu
- kontekst jest po prostu skrótem do postrzeganie teologii jako nieuchronionej związanej i zakorzenionej określonych rzeczach społeczne społeczne
- kulturowych i geopolitycznych i tą daje teologii
- skóry tak ciało tak naprawdę i tutaj Kiedy zaczynamy myśleć o
- kontekście oczywiście to wymaga ponownego skupienia się na praktyce
- Praktyka jest częścią tego kontekstu też jest odpowiedzią na kontekst i tu teraz
- myślą że najbardziej to widzimy właśnie Kiedy zaczynamy więcej patrzeć na
- teologię z innych nie europejskich nie amerykańskich źródeł patrzymy na
- teologię z Azji z Afryki z Ameryki Łacińskiej ponieważ w tych miejscach bardzo często teologowie są dużo bardziej
- zainteresowani ortopexją niż ortodoncję czyli
- są interesowani dobrą praktyką a niekoniecznie tak bardzo skupieni na
- dobrej właściwej doktrynie
- to też jest związane z naszym postrzeganiem świata jako bardzo często
- podzielone na duchowe i ziemski i wielu innych miejscach świata ten podział jest
- dużo dużo mniejszy ale to dla mnie i teologia musi być
- istotnym musi coś zmienić musi opowiadać na prawdziwe problemy ludzi musi
- przekształcać struktury życia codziennego więc co się dzieje oznacza co dzieje się tu i teraz
- i potem dopiero pojawia się to pytanie Co powinniśmy zrobić związku z tym
- ksiądz na temat badanie kościoła lenu Woody
- Mówi o różnych okręgach kontekstu a od globalnego okręgu poprzez Narodowy Czy
- kontekst regionalny Lokalny w tym też oczywiście będą denominacyjne zborowy
- konteksty jeżeli to mówimy o jakimś zborze czyli lokalną kościele
- i w tym jak
- myślałem o tym A jak myślałem też o tych metodach refleksji teologicznej a kilka
- lat temu to było właśnie w trakcie bardzo ważnego kryzysu na świecie i zobaczyłem myślą tak samo jak większość z nas w
- jakiś sposób ten kryzys wpływał na kościół ale nie tylko na kościół nawet
- na teologię więc to dam taki slime znaczy ten obraz Co to jest ten obraz tu
- na ekranie to jeżeli nie rozpoznajecie od razu myślą że dwa lata temu każdy był od razu
- wiedział a co to jest to jest oczywiście obraz koronawirusa
- i jak myślimy o wpływie koronowirusy na kościele to chyba jest łatwo widzieć ten
- wpływ to ta pandemia albo może
- reakcje rządów na całym świecie na pandemię
- obejmowała krajowe nakazy pozostanie w miejscu i dystans społeczny Przepraszam
- że Przypominam wam o tych czasach ale myślą że każdy jeszcze jeszcze to
- pamiętaj i myślę Bardzo często o tych strasznych trudnych czasach ale w
- efekcie tego zamknięto budynki kościelne Kościołom zakazaną gromadzeniem Jeżeli nie to jeżeli
- kościołem przeciwstawili tym zasadom w ogóle nie nie
- działali zgodnie z tymi zasadami to też co świadczy o ich teologii w życiu a ale
- sporo kościołów przez jakiś czas rezygnowało ze spotkań na żywo co
- gdybyśmy wcześniej myślanej o tym większość nas by powiedziała że te
- spotkanie są niezbędne Kościół nie może istnieć bez tego Oczywiście wiem że
- jeszcze przed 20 rokiem były różne kościoły internetowe i tak dalej ale
- raczej patrzyliśmy na te kościoły jaką nawet dziwactwo
- Ale w pewnym momencie w dwudziestym albo pod koniec XX na początku XXI roku a
- myślą że duże czynności Jeżeli nie większość kościołów na świecie
- funkcjonowała właśnie tylko i wyłącznie w świecie internetowym
- jaki wpływ to miało na teologię szczególnie na naszej naszej
- eklezjologii ale nie tylko myślą że sporo zmieniło i w tym
- bez żadnych konferencji bez żadnych soborów bez żadnych
- chrząszcz teologicznych przed faktem bardzo szybko Musi byliśmy dostosować
- się do kontekstu i to nawet jak dzisiaj Staramy się wrócić do tych czasów przed
- pandemią nadał to wpływa na nas więc dla mnie to jest taki oczywisty przykład
- tego jak kontekst życie może wpływa na przynajmniej na teologię praktyczną a
- ale myślą że że nie tropą
- ze Szkocji mówi o krytycznym ucznieostwie jako
- Pewien rodzaj refleksji teologicznej to
- to krytyczne uczniostwo poważnie traktuje refleksje nad praktyką
- kontekstem i wiarą i tą trzeba być według niej trzeba być taki uczeń który
- krytycznie patrzę na to wszystko co się dzieje i oczywiście w tym on ma na myśli
- krytyczny w akademickim sensie nie to że negatywnie patrzą na wszystko raczej to
- że rozważa to wszystko co się dzieje w swoim życiu wokół siebie w świecie
- krytycznie na swoją na swojej wierze i tak dalej
- I wtedy dopiero Wyłaniają się nasze cele nasze środki Nasze wnioski
- jak patrzymy na to wszystko wokół siebie
- przyznaje albo widzi że bardzo często nasze przekonanie naszym wartości są
- tak samo kulturowe jak pochodzą z naszej tradycji
- religijny albo z naszego autorytetu religijnego jesteśmy i on cytuje w tym
- Magi i polin jesteśmy
- nieustannie informowani i deformowani przez otaczające nas siły kulturowe w
- każdej praktycznej kwestii naszej wiary na przykład seksualność władza sprawiedliwość świętowanie nosimy ze sobą depozyty
- przekonań i uprzedzeń ambicji i obaw ponieważ wnoszą tak silne wkład każdy
- proces refleksji i podejmowanie decyzji choćby nieświadomie ważny jest aby je
- wyjaśnić i wprowadzić wyraźne dialog z nadziejami i
- uprzedzeniami które wynikają bardzo bezpośredniej bardziej bezpośredniej
- bezpośrednio z naszej tradycji religijnej lub naszego życia kulturalnego w skrócie bardzo często nie zdajemy sprawy z tego jak Jak silny jest
- ten wpływ kultury wokół nas jak często my czy my teraz mówi jako
- Amerykanin czy my jako Polacy myślimy w jakiś sposób o pewnych
- rzeczach nie zdając sobie sprawy że to sam jest
- związany z pismem Świętym nie jest nawet bardzo związany z katechizmem albo z
- nauczaniem naszego kościoła to jest coś co jest po prostu
- z mleka matki coś co jest z naszych przodków coś co jest w eterze jakby
- naszego społeczeństwa dopiero
- tu też mówi o tym swoje ksiądz ale dopiero jak
- Spotykamy się z innymi z innym chrześcijaninem zupełnie z innego
- kontekstu z innej kultury dopiero wtedy możemy zobaczyć nasze uprzedzenie A
- nasze wartości które są nieświadomy i który coś
- pojawiają się często w naszej teologii łatwy przykład w tym jestem w ogóle
- patrzenie amerykańskie patrzenie na zbawienie albo nawrócenie to bardzo
- często to patrzenie jest bardzo indywidualistyczny kiedy oczywiście
- większość świata i działa zupełnie inaczej jest mniej
- indywidualistyczny widzimy też sposób patrzenia na słowo jak usprawiedliwienie
- i bardzo często to go traktowane bardziej
- sposób prawny kiedy większość świata dla większości świata inne rzeczy są
- ważne pojednanie na przykład i to widzimy te rzeczy dopiero jak mamy
- spotka Nie z innej z inną kulturą
- biologii praktyczne to szybko skoczy przez to czasami w ogóle teologie
- praktyczną może być zmieszany z refleksją te logiczną i
- PIT World słynny z Wielkiej Brytanii też widzi to że
- bardzo często teologie praktyczne jest związane z tym
- Jak rozumieć samego siebie w tym w tym świecie teologicznym
- i On używa laine Green i jej książki a Chance
- przemieniający praktykę aby jako przykład teologii budowami na
- praktyce kontekście kulturowym ona będzie ważne za chwilę ponieważ razem z
- dwiema innymi koleżankami pisały ważną książkę którą nazywa się metody refleksji teologicznej a lane
- bardzo się skupia na doświadczeniem i na miejscu doświadczenie osobistego w
- tworzeniu teologii i one kwestionuje pogląd że istnieje jakikolwiek
- transcendentny system myślenie dla telloga albo dla kościoła który
- istnieje poza praktyką w pewnym sensie myślę że można powiedzieć że Ona
- reprezentuje jedną powiem skrajność to nie jest bardzo
- skrajny punkt widzenia ale jedną skrajność gdzie [Muzyka] nie ma tego systemu
- nadrzędnego dla telloga A kiedy są inne na przykład Wesley albo mój
- egzaminator katowickins który mówi nie jednak jest też razem z tym doświadczeniem
- transcendentny autorytet czyli pismo święte ale gdzieś w tym też elene ma
- rację w tym Myślę że każdy jesteśmy w danym kontekście i
- trudno jest powiedzieć że jest jakiś system teologiczny który obejmuje cały
- świat i wszystkie te różne Kultury
- i wracam właśnie do niej i do tego myślenia za chwilę
- World w swojej książce też ma jeden rozdział który nazywa się teologię praktycznej jako rozmowie o
- kulturze i w tym w tym Ruszcie ale to brzmi nawet dosyć
- misyjny misjologiczny bo próbuje badać swoją kulturę
- omawia w tym antropologię praktyki stosowane przez
- Misjonarzy w celu rozumienie nowego kontekstu jako coś co my teraz musimy
- robić aby nie tylko rozumieć nasz kontekst ale nawet aby rozumieć teologię
- więc widzimy tą ten związek między teologią praktyczną
- kontekstem a refleksją teologiczną i w tym jeszcze jeden jedna próba tego też
- pochodzi nie wiem czy pochodzi z Wielkiej Brytanii ale jest dosyć
- popularna tam Action badanie w działaniu oczywiście Action Resort czyli badanie w działanie
- to bardzo znany sposób Socjologiczny który polega na tym że działamy reflektujemy zmieniamy działamy
- dalej reflektujemy zmieniamy działamy dalej Bardzo często kiedy nawet zawsze
- Robimy to w grupie w zespole w tym są grupy
- fokusowy i tak dalej do tego dostało dołączone tym
- teologiczne aspekt bardzo często oczywiście to ma miejsce w kościele a
- albo inaczej we wspólnocie bo tam już jest jakaś grupa których chce coś robić
- myśleć o tym zmienić sposób działania działać dalej myśleć o tym i tak dalej i
- tak dalej I tu jest właśnie taka próba
- refleksji i teologicznej który jest szczególnie skupiony na
- praktyce autorzy z Wielkiej Brytanii zaczynając
- od helenkiem 12 13 lat temu zaczęli mówić o teologii w czterech głosach
- ale który jest ciągle refleksyjna i ciągle w kontekście działanie i potem w
- Wielkiej Brytanii tę ta teologię w czterech głosach zaczęło być i nadal
- jest używany wielu wielu różnych projektach badania pracach doktorskich czy magisterskich i
- zaczyna już żyć swoim życiem chociaż w tej pierwszej książce
- camellie does chyba to był jedna strona tylko jeden obraz a potem
- rozwijało się bardzo bardzo szybko dwa lata temu
- spisała książkę który można powiedzieć Po raz
- pierwszy od 10 lat trochę wyjaśnia na tym na czym polega Na czym polegają te
- cztery głosy czyli przez te 12 lat sami musieliśmy myśleć co to znaczy co to
- może być i jej wyjaśnienie jest pomocne dla nas tutaj ologię 4 głosach i tu nie mam na
- myśli systematyczne biblijne czy praktyczna być może to
- dotyczy przede wszystkim teologii praktycznej ale myślą że jak patrzymy na
- to widzimy jak to wpływa na wszystkie te dziedziny teologii I co to też mam
- związane z refleksją teologiczną to są te cztery głosy są
- Apart Voice as Faust Voice none to Voice i
- fomo Voice czyli głos appen czyli
- prakticantach praktykach to jest właśnie to co robimy w związku z tym teologią i w jaki sposób my traktujemy innych Jak
- wygląda nasz kościół jak wygląda nasze życie codzienne to
- jest można powiedzieć to ostateczne sprawy ostateczne sprawdzian naszej
- teologii drugi głos głos wyznawany to co my
- mówimy że wierzymy w co wierzymy A jak wygląda nasze teologie nadal to jeszcze
- nie jest akademicki głos albo
- głos Kościoła jest to bardziej popularne może powiedzmy i to widzimy w różnych
- [Muzyka] artykułach na temat praktyki jak to my
- myślimy że to ma wyglądać głos normatywny to będzie właśnie katechizm
- może być taki przykład dla protestantów Pismo Święte albo może powinno być na
- dla chrześcijan Pismo Święte ale też różne tradycje różne dokumenty
- wyznanie wiary a różne ustalony już liturgie i tak
- dalej to są ten normatywne rzeczy Czyli chodzi o to że jakby są
- prawne pokazują nam jak w co mamy wierzyć jak
- to ma wyglądać i potem głos formalny tak tłumaczony ale bary to akademicki który
- często stoi jakby obok normatywnych głos normatywnego głosu jest związane z tym
- co tam czasami zaprzecza temu głosowi a czasami
- służy aby poprawić ten głos wyznawany Czasami szczerze
- mówiąc ten głos akademicki jest trochę do tyłu ale ale
- wygląda inaczej czasami niestety czasami też na Akademii traktujemy tylko ten
- głos jako ważne i jeżeli ktoś pisze coś co nie ma
- dobrych cytatów dobrych źródeł A to się nie liczy myślą że oczywiście to się
- zmienia w tym świecie ale ale to są te cztery głosy które mają różne funkcje
- ale ale Działają w życiu chrześcijanina albo inaczej może w kościele
- Czym jest refleksje teologiczne No to wszystko było wstęp i teraz do sedna tak
- ale myślą że kończymy jeszcze przed czasem refleksje teologiczne próbuje dostrzec obecność Boga w naszych doświadczeniach
- i używa tych różnych źródeł a patrzy na ten patrzymy na swój kontekst w tym
- ale przede wszystkim chodzi o to aby Ogar zobaczyć i próbuje zrozumieć
- różnicę jaką jego obecność cień w naszym życiu
- próbuje widzieć czego Bóg oczekuje w nikim tej wiedzy i ostatecznie Celem
- tego wszystkiego jest głębszy zrozumienie tajemnicy Boga mądrości
- zrodzonej z doświadczenie życiowego przez pryzmat Boga jego słowa kościoła dialogu z innymi wierzącymi a może też
- pryzma dialogu z niewierzącymi którym też mogą nam pomóc w tym ale
- podkreślam to pierwszy że to cel jest tym aby lepiej
- rozumieć Boga przede wszystkim w tym aby rozumieć lepiej Boga czasami musimy
- zacząć od tego aby rozumieć siebie rozumieć nasz kontekst zobaczyć
- to działanie gdzie my jesteśmy a ale nie nie zostaniemy tam
- szukamy Boga w tym działaniu ale też przez te inne źródła
- pewne kroki w tym
- to jest od williamsona Czym jest refleksje teologiczne
- musimy patrzeć na tę rzeczywistość i o ile się da
- Być szczery na temat tego co dzieje się Ja jako jako pastor kiedy prowadziłem
- studium biblijny studia biblijne lubiłem zadać pytanie jak czytaliśmy
- danym Dan fragment biblijny to jest zgodnie z Discovery barbosferis
- ale i zadam pytanie co ci się podoba w tym fragmencie i oczywiście każdy chrześcijanin prawie opowiada na to co jej się podoba w danym fragmencie ale
- też lubiłem zadać pytanie co ci się nie podoba w tym fragmencie i bardzo często
- wtedy był milczeniem myślą że nie zawsze z tego powodu że te fragmenty były takie
- fajne że nie było nic niepokojącego tam bardziej to że my jako
- chrześcijanie boimy się powiedzieć że coś nam się nie podoba w Piśmie Świętym
- że coś brzmi nie fair a co się jest negatywne według nas ale myślą że Bóg
- jest na tyle duży w sensie no może że potrafi też A kochać nas nada jak coś nam się nie
- podoba myślą że też powoli nas zmienię właśnie w tej sferze ale przede
- wszystkim Bądźmy szczery szczerzy w tym co robimy a potem to refleksja aby poświęcić czas na to
- Na patrzenie na swoje doświadczenia też przez pryzmat wiarę rozumienie Boga
- podoba mi się to że jak brakuje nam wiary i czasami brakuje
- mi przynajmniej wiary warto jest powiedzieć Bogu to Boże brakujemy wiary
- pomóż mojej wieży A czyli podkreślając że chcemy Boga w naszym życiu a nie
- Kłamiąc że już wszystko jest w porządku a potem objawienie a czekanie po prostu
- na spostrzeżenia od niego czy to oczywiście może być przez Ducha Świętego
- przemawia do nas przez pismo święte No bo od kogoś innego a do bardzo często
- może zawsze Bóg prowadząc wprowadzając tę rozmowę z
- nami ingeruje w tym i to ostatnio reagowanie czyli tutaj
- cóż się zmienia w nas może to jest sposób patrzenie na coś albo patrzenie
- na kogoś Może to jest pobudka do jakiegoś działania
- sposób unikanie jakiegoś grzechu a cokolwiek ale robiąc to co się zmienia w
- naszym życiu i to I przede wszystkim przez to
- doświadczamy obecności Bożej i teraz kończę
- patrząc krótko na tę książkę Metodę refleksji teologicznej pisane przez
- Alain Ryan Francis World i
- Helen Walken zapominam Zaraz zobaczę ale Oni one
- próbowały opisać różne możliwości refleksji teologicznej
- i podoba mi się sposób w jaki patrzyły na to
- te różne sposoby w jaki my możemy też robić tę refleksje teologicznej
- i tą robili robiły ciągle będą to mówić robili a nieważne robiły tą jakby robiły
- siedem rozdziałów 7 różnych sposobów a w tym
- podzieliły tą jakby w trzech A sferach Powiedzmy Po pierwsze to osobisty
- refleksje teologiczne pierwszym nazwałem teologię na pamięć
- i tu raczej to dotyczy tego bardzo osobistego
- sposobu refleksji teologicznej to co może nie znamy
- tego pojęcia ale ten sposób O którym może najszybciej myślimy ten kiedy my
- czytając piśmie święty rozmawiający z innymi ludźmi i tak dalej a potem
- Zastanawiamy się narcem i [Muzyka]
- używamy różnych środków aby to rozważać dziennik
- autobiografię Czy to jakieś opisy siebie co myślimy Oni one dają przykład psalm
- 139 jako Dawid który właśnie to robi w swoim życiu
- to też mówią o pasjach Męczenników który też
- upstu skoczyłem do drugiego rozdziału A blogowanie jako też sposób tego te A
- właśnie ten drugi mówienie w przypowieściach kiedy jakby
- krótkie historie krótkie świadectwa nazywają to konstruktywne teologię
- narracyjne jak na przykład przy powierzchni Jezusa Chrystusa a obok właśnie pasję różnych Męczenników
- wędrówka Pielgrzyma to nie jest krótka ale jest pewne
- przypowieść bardziej niż cała narrację całego życia
- trzeci rozdział dalej narracyjne sposób ale opowiadanie Bożej historii
- [Muzyka] widzimy historię Boga w Biblii A tu może
- takie dłuższe świadectwa kiedy zastanawiamy się nad działaniem Bożym w
- naszym życiu
- dają przykład właśnie sceny harwars i jego książki
- różne historie z Nowego Testamentu który też
- opowiadają Bożą historię to nie jest wielka różnica między drugim a trzecim
- sposobem ale w swojej książce opisują obszernie te różnice systemy historię
- tych wszystkich metod silne i słabe strony i do tego nie będę
- miał czasu dzisiaj ale raczej są tylko przedstawić krótką te
- metody A to są osobiste kiedy my jakby myślimy sami dla siebie nie tylko siebie
- oczywiście przekazujemy często komuś innemu ale to może być tylko dla siebie mamy te krótkie historie przypowieści w naszym życiu kolejnym kolektywny dwa
- rodzaje pisanie ciała Chrystusa to nie znaczy o ciele tego raczej Jak kościół pisze a on o tym co się dzieje to jest biurowe
- refleksje a niektóre liturgie polegają na tym w naszym
- kościele baptystycznym w Lublinie już nie jestem pastorem ale mamy tam
- nada świadectwa którym mają na celu
- powiedzieć o Bożym działaniu w życiu danej osoby zostając tylko świadectwa
- pisane dla siebie są te osobiste A jak już są przekazane
- z borowi czyli Ciało Chrystusa chrystusowemu To już zaczynają być tą
- kolektywne i mówienie o Bogu publicznie tutaj to nie jest to o czym mówiłem
- teraz a o świadectwach w kościele to dla nich to bardziej oznaczy mówienie o Bogu
- publicznie w naszym świecie czyli w świecie pogańskim A poza jakby kościołem
- i tu bardziej nawet nie tylko tu inaczej tu nie chodzi o Głoszenie
- ewangelii możesz to jest ważne oczywiście myślą że one też mnie
- zaprzeczają temu raczej tą tym proces rozmowy między chrześcijaństwem
- kościołem chrześcijanami a kulturą która nas otacza
- a obok nie chrześcijan Którzy nas otaczają i ostatnie dwa sposoby bardziej
- praktyczne teologiem w działaniu i tu szczególnie związane i dają przykład właśnie też
- Action ale tutaj to też dodają działanie na rzecz sprawiedliwości
- działanie które pomaga ubogim ekoterologię może tu być też
- coś nasze działanie który też jest w swoim rodzaju refleksją ale szczególnie
- powinniśmy myśleć może zanim działamy i ostatnie teologię w języku Narodowym tu
- mają na myśli te te lokalne wracając do tych globalnych innych globalnych głosów
- w gdzie widzimy że coś zaczyna się dziać
- gdzie te różne miejsca też są dołączone do globowanego głosu teologicznego i na
- tym chyba kończę Mógłbym dużo więcej powiedzieć z ich książki ale na tyle to
- to funkcjonuje jako wstęp do ich książki ale też do tego
- tematu refleksji teologicznej Dzięki ryby powiedz
- na którą o takich rzeczach się mówi
- Ja czasami Dodaję do swojego przedmiotu z dogmatyki czyli mówię o eklezjologii
- i do duszpasterstwa A poza tym asza nie wiem akurat
- Myślę że element teologii praktycznej przewija się u nas w zasadzie na wszystkich przedmiotach włącznie z tymi nie do końca
- teologicznymi natomiast chodziła właśnie takie wyjaśnienie pewnych rzeczy no ja
- tutaj chciałam przy okazji nadmienić że my już od kilku lat prowadzimy profil praktyczny studiów teologicznych to jest taka trochę wyjątkowa sytuacja jeżeli
- chodzi o Polskę dlatego że większość tych kierunków teologicznych to są kierunki takie typowo albo bardzo związane z konkretnym wyznaniem albo
- bardzo Akademickie My zdecydowaliśmy się na ten profil praktyczny między innymi właśnie z tego względu że cenimy sobie właśnie teologię praktyczną
- w międzyczasie jak tutaj mówiłeś że jestem nowy [śmiech] oprócz tego że napłynęło kilka pytań
- które zaraz przeczytam Ja Pozwoliłam sobie sama zadać pytanie
- bardzo modnemu ostatnio czatowi sztucznej inteligencji Czym jest
- teologia praktyczna i teraz przeczytam ci odpowiedź i powiesz czy w czym
- zgadzasz teologia praktyczna to dziedzina teologii która zajmuje się zastosowaniem teologicznych prawd i Nauk do życia codziennego oraz różnych
- dziedzin społecznych celem teologii praktycznej jest pomoc wierzącym w rozwiązywaniu problemów oraz podejmowaniem decyzji w swoim życiu
- duchowym rodzinnym społecznym zawodowym politycznym zgodnie z wartościami naukami ich religii teologia praktyczna może dotyczyć różnych tematów takich jak
- etyka duszpasterstwo rodzina edukacja polityka prawa Ekologia i tak dalej w
- ramach teologii praktycznej teolodzy mogą również studiować różne praktyki religijne tak jak modlitwa
- sakramenty czy katechezy i ich zastosowanie w życiu codziennym teologia
- praktyczna jest ważna ponieważ pozwala na przełożenie nauk religijnych na rzeczywiste życie pomaga ludziom radzić sobie z trudnymi sytuacjami i podejmować
- decyzje które są zgodne z ich wartościami przekonaniami religijnymi Jest to szczególnie istotne w dzisiejszym świecie gdzie ludzie często
- mają trudności z pogodzeniem swoich przekonań religijnych ze wszystkim codziennym tyle sztuczna inteligencja co ty na to no zupełnie się zgadzam a skąd
- to jest No jest taki czat stworzony na początku roku miał debiut właśnie
- [Muzyka] na którym sztuczna inteligencja po prostu odpowiada na różnego rodzaju pytania No i właśnie pozwoliłam jak
- widać odpowiada również w języku polskim Pozwoliłam sobie zadać właśnie takie pytanie i taką otrzymałam odpowiedź ale Przejdźmy
- może do pytań od naszych słuchaczy i widzów pierwsze to jest takie trochę pytanie Trochę komentarz
- dobrze że coraz częściej pojawia się temat teologii kontekstualnych brak tej
- świadomości wyrządził i wyrządza ogromne szkody proszę powiedzieć Jak wygląda pokrótce misja ewangelizacja z zastosowaniem takiego paradygmatu
- też Zgadzam się Dobrze że zaczynam myśleć o różnych kontekstach nawet nawet
- ewangelię Czym jest w zasadzie istotę ewangelię się nie
- zmieni ale sposób W jakim ludzie rozumieją tę dobrą nowiną bardzo się
- różni dla tak jak mówiłem dla europejskiego amerykańskiego może świata
- ważne może być przebaczenie grzechów a ważne może być ostateczny co w niebie
- kiedy Bo funkcjonujemy w takim środowisku tak zwanego winy
- [Muzyka] A kiedy pojedziemy do środowiska wstydu
- to zupełnie inaczej to wygląda takie rzeczy jak przebaczenie grzechów
- mało istotne ważne będzie pojednanie z Bogiem i z
- innymi ludźmi ważne będzie ważniej będzie wspólnotę i bardzo często żadna