Metody refleksji teologicznej

Rozwiń transkrypcję filmu

Metody refleksji teologicznej | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 19
  • online a dzisiaj temat bardzo ściśle związane z tematyką podejmowaną podczas
  • studiów naszej uczelni a mianowicie metody refleksji teologicznej
  • Gdy podejmujemy taką refleksję często zaczynamy od takiego pytania jak to
  • powinno wyglądać nie korzystamy wówczas z różnych autorytetów między innymi z
  • Pisma Świętego i tradycji ale Tworzymy także własne modele super modele uproszczone syntezy
  • Co jednak stanie się gdy zaczniemy od pytania jak to teraz jak to tu i teraz
  • wygląda i potem dopiero Po analizie przejdziemy do odwoływania się do
  • autorytetów do wyciągania wniosków Podczas tego spotkania Przedstawimy a w
  • zasadzie przedstawi nasz dzisiejszy prowadzący różne metody refleksji
  • teologicznej i ich słabe oraz silne strony a
  • dzisiejszym prowadzącym jest doktor remdehaker Randy kiedy ja ci mówiłam w
  • momencie kiedy debiutowałeś że na pewno się tu jeszcze pojawisz to jak widzisz
  • Mówiłam poważnie to nie będzie też ostatni raz Randy
  • jest na różne sposoby już związane z ewsp z czego się wszyscy bardzo cieszymy
  • i mamy nadzieję że z czasem to powiązanie będzie jeszcze silniejsze
  • No a dodatkowo jeżeli nie dodatkowo przede wszystkim dlatego tematu jest w
  • nim ekspertem zarówno od strony teoretycznej jako teolog jak i
  • praktycznej jako duszpasterz także Randy ja już nic nie będę mówić przynajmniej
  • przez jakiś czas zapraszam Dziękuję Asia Co boję się kiedy słyszy
  • takie słowa rani Jest ekspertem Bo wtedy ktoś potem sprawdza to co mówię i
  • popatrzę na wszystkie moje błędy i oczywiście zawsze są jakieś błędy nie są
  • nieuniknione dzisiaj to w ogóle na awsc i jak zwykle w większości seminariów
  • jest dominację dialogów systematycznych dogmatyczne a na drugim miejscu
  • [Muzyka] a ja jako jeden z niewielu teologów
  • praktycznych to czasami muszę walczyć o swoje oczywiście z tej Żartuję ale myślę
  • że dzisiaj zobaczycie pewnie to moje skupienie się jest tym teologiem
  • praktycznym przede wszystkim Oczywiście to nie oznacza że nie interesuje się pismem Świętym nie interesuje się teologią dogmatyczną jak najbardziej
  • interesujesz interesuje się i powinniśmy się interesować ale ciągły też
  • staram się myśleć albo z powodu z powodu zawodu powiedzmy jako
  • duszpasterz muszę ciągle myśleć o tym A jak to wygląda w praktyce Jakie są
  • zastosowanie tego jakie są rezultaty tego kiedy może i oczywiście dobry
  • teolog Czy to systematyk czy by bliste też o tym Myśl ale
  • niekoniecznie ma okazję aby to wprowadzić w życie
  • słynny tele praktyczny ze Szkocji
  • Stanleya havasa aby przypomnieć nam że etyczne zadanie kościoła nie zaczyna się
  • pozornie oczywistego pytanie Co powinniśmy zrobić jak często oczywiście
  • ale raczej zaczyna się od tego co się dzieje i to pytanie co się dzieje tak
  • naprawdę jest czymś więcej niż tylko opisem chociaż też w wielu przypadkach
  • nawet sam opis tego co się dzieje będzie pomocne Zwłaszcza gdy coś nowego się zaczyna zadanie
  • zrozumienie co się dzieje jest zadaniem też zrozumienia prowadzenie Ducha
  • Świętego uczenie się pieśni nowej jedne z historycznych perspektyw na
  • temat teologii i różne źródeł to jest to tak zwana
  • czworobok wesleje czworoboty weasleje polega to tak zwane ponieważ
  • z tego co wiem Wesley nigdy nie to wyraził to w ten sposób to późniejszy te
  • lody tak widzą u niego ale Pismo Święte
  • jako jeden jedna z nóg tej boków tej tego czworoboku tradycja
  • też i przypominam Oczywiście że Wesley był jest był protestantem
  • był nawet z tak zwanego radykalnego kościoła protestanckiego z
  • metodystycznego Więc to może dla niektórych z nas podczas startych to bok
  • tradycje wygląda wręcz dziwnie ale jest ważny bardzo ważnym dla nas może czasami
  • jeszcze bardziej ważne dla nas protestantów bo ponieważ nie znamy często tradycji kościelnej rozum aby nie upa się bardzo dziwne różne
  • wnioski i doświadczenie osobistym myślą że w dzisiejszym świecie Bardzo często
  • może inaczej te boki i ich priorytety i ich ważność
  • boki się nie zmieniają ale i ważną się zmienia z pokolenie na pokolenie i myślą że dzisiaj
  • dosyć łatwo widzimy że doświadczenie często jest górą nad drugim miejscu Może
  • Pismo Święte zależne oczywiście od wyznania od
  • tradycji Kościelnej Ale to jest też wpływ postmodernizmu że doświadczenie
  • jest teraz tak ważne i oczywiście do tego jako protestant często możemy
  • dorzucić to pytanie a co z solą strukturą albo w jaki sposób rozumiemy
  • są skryptura ale mam nadzieję że nie upadamy w ten błąd że rozumiemy sole
  • skryptura jako jedyny źródło prawdy wszelkiej bo nie o to chodziło dla
  • reformatorów i nie o to powinno też chodzić dla nas są oskripture mówi
  • raczej o tym że jest to jedyny ostateczne autorytet w sprawach wiary
  • przede wszystkim nie to że jest jedyny autor jedyny autorytety każdej prawdy
  • ale niekoniecznie o tym chcę mówić raczej o
  • tym w jaki sposób możemy dojść do różnych teologicznych
  • perspektyw czy wniosków i tutaj też jest ogrom różnych myśli na ten temat ale
  • co jaką praktyczne
  • patrzeć na toracie pod względem po tym względem że
  • każdy każdy kontekst mocno wpływa na naszą teologię nie ma czegoś takiego jak
  • 300 teologie 300 dogmatyka i to zaraz też zobaczymy
  • parę rzeczy związane z tym mył Bang w 9 roku w swojej książce teologię i
  • teorie społeczne ma rozdział w tym tej książce którą
  • nazywa się teorię teologię jaką nauka społeczna i w tym
  • on powtarza pytanie z wcześniejszej książki swojej Jak wykazać że konkretny rozwój ujawnia
  • się ujawnił istotę teologię i tu do tego jest ważne właśnie
  • różne nauki społeczne różne metody Nauk Społecznych aby zobaczyć czy dobrze
  • rozumiemy Nasze wnioski teologiczne czy wprowadzamy w życie i im w związku z tym
  • co trzeba zmienić i czasami to znaczy co trzeba zmienić w naszej teologii nie
  • tylko w zastosowaniu jest dla milbanka istnieje coś takiego
  • jak chrześcijańska socjologia która bada a obecnym
  • obecna forma teologię w kościele i w życiu
  • zwykłych chrześcijan zwykłych to to źle brzmi ale wszystkich
  • chrześcijan może lepiej powiedzieć i zobaczyć jak właśnie jak to się dzieje
  • tu i teraz jeszcze trochę dawniej Berlin w swojej
  • książce studium Studio teologii też ma rozdział
  • na temat nauk społecznych i to według niego też te nauki społeczne są
  • niezbędne w tym aby dobrze rozumieć teologię mają nawet bardzo wysokich
  • według niego nawet najwyższy priorytet i to jest dla niego on
  • wskazuje na to że jest tam pewne napięcie między teologią a innymi
  • naukami społecznymi a z powodu tej tego że też my mamy jeszcze inny źródło jakby
  • spoza naszej Ziemi który jest bardzo ważny dla nas i z powodu tego musimy
  • jakoś połączyć tą ziemskie naturalne rzeczy a to pozaziemskie ponad nad ranem boskie
  • rzeczy i to dla niego ważne jest miecz otwartość wobec nas społeczny
  • samokrytykę i też pewne otwarte stosunek do wiedzy praktycznej
  • jeden z moich ulubionych cytatów w tym temacie to
  • cytat jezuity Stephena Benza nie ma czegoś takiego jak teologia jest tylko
  • teologię kontekst one może inaczej teologię kontekstu tą
  • identyfikuje w swojej książce modele teologii tych kontekstu online
  • identyfikuje kilka różnych rodzajów teologii kontekstuanej teologię
  • regionalne dzisiaj dzisiaj w naszym dzisiaj to znaczy od nie wiem 50 lat 40
  • lat ale w świecie teologii to to jest dzisiaj to jest nowoczesność
  • zaczynamy bardziej się interesować teologię
  • afrykańską południową amerykańską i trochę
  • unikamy nawet źródeł anglosaskich nie to nie oznacza Oczywiście te źródła nie
  • mają niczego do powiedzenia albo nie są ważne ale chcemy być otwarci jeszcze
  • sierszy perspektywy rozumiejąc też że o Czyli każda kultura
  • ma swoje swoje trendy może tak powiem swoje formy i nasz świat chrześcijański
  • jest mocno związany z tym z tym Anglii z anglosaskim stylem teologii i szukamy
  • teraz innych możliwości więc to teologię regionalne ale też
  • różne środowiska dają nam różne
  • kontekstulizowane teologie ważne jest dla nas abyśmy rozumieli też albo
  • przynajmniej troszeczkę wiedzieli o tych różnych możliwości
  • On dalej mówi i to
  • mówię bardzo dobrym teologiem słynnym
  • wie o czym mówi ale on twierdzi że teologię tak naprawdę nie jest
  • uprawniony przez akademików a nie jest normatywny raczej
  • te Logi jest uprawnione przez praktyków i tu nie ma na myśli
  • teologów praktycznie którzy działają na Akademii ale raczej ma na myśli
  • wszystkich chrześcijan na świecie który żyją według jakichś zasad który wierzą
  • te że to jest ta ostateczna teologię kontekstuana kiedy
  • daną osoba swoim kontekście wprowadza w życie swoją
  • teologię Dlatego mówię o tym ponieważ to będzie ważne też dla nas Później jak
  • zaczynamy myśleć o tych różnych metodach refleksji teologicznych to nie są rzeczy
  • tylko i wyłącznie dla akademików nawet patrzę na niektóry
  • my z Akademii nie potrafimy czasami robić te różne refleksje z tego powodu
  • czasami że jesteśmy tak bardzo związani tak bardzo przy zwyczajeni do jakiejś
  • ograniczonej metody że jest nam bardzo trudno funkcjonować w innym świecie w
  • innej metodzie Być może jest łatwiej dla nas którzy
  • służą gdzieś w kościele albo w jakiejś organizacji Ale nawet wtedy mamy swoje ulubione możliwości swoje ulubione
  • ścieżki i czy tam jest trudno zmienić te ścieżki
  • i neoland zwraca też uwagę na to jak ważne teraz jest tą rozumieć teologię z
  • różnych miejsc on bada kwestię globalizacji i teologii i on pyta co to
  • znaczy być odbiorcą słowo Bożego w tym obecnym świecie Co to znaczy tak
  • naprawdę takie pytanie jest zawsze kontekstuany
  • zawsze zadaje się określonym miejscu historycznym
  • społecznym kulturowym najbardziej znaczącym według niego
  • najbardziej znaczącym rozwojem metalowym
  • metodologicznym który wynika ze zmieniających się demografii
  • chrześcijaństwa jest nowe zrozumienie kontekstu
  • kontekst jest po prostu skrótem do postrzeganie teologii jako nieuchronionej związanej i zakorzenionej określonych rzeczach społeczne społeczne
  • kulturowych i geopolitycznych i tą daje teologii
  • skóry tak ciało tak naprawdę i tutaj Kiedy zaczynamy myśleć o
  • kontekście oczywiście to wymaga ponownego skupienia się na praktyce
  • Praktyka jest częścią tego kontekstu też jest odpowiedzią na kontekst i tu teraz
  • myślą że najbardziej to widzimy właśnie Kiedy zaczynamy więcej patrzeć na
  • teologię z innych nie europejskich nie amerykańskich źródeł patrzymy na
  • teologię z Azji z Afryki z Ameryki Łacińskiej ponieważ w tych miejscach bardzo często teologowie są dużo bardziej
  • zainteresowani ortopexją niż ortodoncję czyli
  • są interesowani dobrą praktyką a niekoniecznie tak bardzo skupieni na
  • dobrej właściwej doktrynie
  • to też jest związane z naszym postrzeganiem świata jako bardzo często
  • podzielone na duchowe i ziemski i wielu innych miejscach świata ten podział jest
  • dużo dużo mniejszy ale to dla mnie i teologia musi być
  • istotnym musi coś zmienić musi opowiadać na prawdziwe problemy ludzi musi
  • przekształcać struktury życia codziennego więc co się dzieje oznacza co dzieje się tu i teraz
  • i potem dopiero pojawia się to pytanie Co powinniśmy zrobić związku z tym
  • ksiądz na temat badanie kościoła lenu Woody
  • Mówi o różnych okręgach kontekstu a od globalnego okręgu poprzez Narodowy Czy
  • kontekst regionalny Lokalny w tym też oczywiście będą denominacyjne zborowy
  • konteksty jeżeli to mówimy o jakimś zborze czyli lokalną kościele
  • i w tym jak
  • myślałem o tym A jak myślałem też o tych metodach refleksji teologicznej a kilka
  • lat temu to było właśnie w trakcie bardzo ważnego kryzysu na świecie i zobaczyłem myślą tak samo jak większość z nas w
  • jakiś sposób ten kryzys wpływał na kościół ale nie tylko na kościół nawet
  • na teologię więc to dam taki slime znaczy ten obraz Co to jest ten obraz tu
  • na ekranie to jeżeli nie rozpoznajecie od razu myślą że dwa lata temu każdy był od razu
  • wiedział a co to jest to jest oczywiście obraz koronawirusa
  • i jak myślimy o wpływie koronowirusy na kościele to chyba jest łatwo widzieć ten
  • wpływ to ta pandemia albo może
  • reakcje rządów na całym świecie na pandemię
  • obejmowała krajowe nakazy pozostanie w miejscu i dystans społeczny Przepraszam
  • że Przypominam wam o tych czasach ale myślą że każdy jeszcze jeszcze to
  • pamiętaj i myślę Bardzo często o tych strasznych trudnych czasach ale w
  • efekcie tego zamknięto budynki kościelne Kościołom zakazaną gromadzeniem Jeżeli nie to jeżeli
  • kościołem przeciwstawili tym zasadom w ogóle nie nie
  • działali zgodnie z tymi zasadami to też co świadczy o ich teologii w życiu a ale
  • sporo kościołów przez jakiś czas rezygnowało ze spotkań na żywo co
  • gdybyśmy wcześniej myślanej o tym większość nas by powiedziała że te
  • spotkanie są niezbędne Kościół nie może istnieć bez tego Oczywiście wiem że
  • jeszcze przed 20 rokiem były różne kościoły internetowe i tak dalej ale
  • raczej patrzyliśmy na te kościoły jaką nawet dziwactwo
  • Ale w pewnym momencie w dwudziestym albo pod koniec XX na początku XXI roku a
  • myślą że duże czynności Jeżeli nie większość kościołów na świecie
  • funkcjonowała właśnie tylko i wyłącznie w świecie internetowym
  • jaki wpływ to miało na teologię szczególnie na naszej naszej
  • eklezjologii ale nie tylko myślą że sporo zmieniło i w tym
  • bez żadnych konferencji bez żadnych soborów bez żadnych
  • chrząszcz teologicznych przed faktem bardzo szybko Musi byliśmy dostosować
  • się do kontekstu i to nawet jak dzisiaj Staramy się wrócić do tych czasów przed
  • pandemią nadał to wpływa na nas więc dla mnie to jest taki oczywisty przykład
  • tego jak kontekst życie może wpływa na przynajmniej na teologię praktyczną a
  • ale myślą że że nie tropą
  • ze Szkocji mówi o krytycznym ucznieostwie jako
  • Pewien rodzaj refleksji teologicznej to
  • to krytyczne uczniostwo poważnie traktuje refleksje nad praktyką
  • kontekstem i wiarą i tą trzeba być według niej trzeba być taki uczeń który
  • krytycznie patrzę na to wszystko co się dzieje i oczywiście w tym on ma na myśli
  • krytyczny w akademickim sensie nie to że negatywnie patrzą na wszystko raczej to
  • że rozważa to wszystko co się dzieje w swoim życiu wokół siebie w świecie
  • krytycznie na swoją na swojej wierze i tak dalej
  • I wtedy dopiero Wyłaniają się nasze cele nasze środki Nasze wnioski
  • jak patrzymy na to wszystko wokół siebie
  • przyznaje albo widzi że bardzo często nasze przekonanie naszym wartości są
  • tak samo kulturowe jak pochodzą z naszej tradycji
  • religijny albo z naszego autorytetu religijnego jesteśmy i on cytuje w tym
  • Magi i polin jesteśmy
  • nieustannie informowani i deformowani przez otaczające nas siły kulturowe w
  • każdej praktycznej kwestii naszej wiary na przykład seksualność władza sprawiedliwość świętowanie nosimy ze sobą depozyty
  • przekonań i uprzedzeń ambicji i obaw ponieważ wnoszą tak silne wkład każdy
  • proces refleksji i podejmowanie decyzji choćby nieświadomie ważny jest aby je
  • wyjaśnić i wprowadzić wyraźne dialog z nadziejami i
  • uprzedzeniami które wynikają bardzo bezpośredniej bardziej bezpośredniej
  • bezpośrednio z naszej tradycji religijnej lub naszego życia kulturalnego w skrócie bardzo często nie zdajemy sprawy z tego jak Jak silny jest
  • ten wpływ kultury wokół nas jak często my czy my teraz mówi jako
  • Amerykanin czy my jako Polacy myślimy w jakiś sposób o pewnych
  • rzeczach nie zdając sobie sprawy że to sam jest
  • związany z pismem Świętym nie jest nawet bardzo związany z katechizmem albo z
  • nauczaniem naszego kościoła to jest coś co jest po prostu
  • z mleka matki coś co jest z naszych przodków coś co jest w eterze jakby
  • naszego społeczeństwa dopiero
  • tu też mówi o tym swoje ksiądz ale dopiero jak
  • Spotykamy się z innymi z innym chrześcijaninem zupełnie z innego
  • kontekstu z innej kultury dopiero wtedy możemy zobaczyć nasze uprzedzenie A
  • nasze wartości które są nieświadomy i który coś
  • pojawiają się często w naszej teologii łatwy przykład w tym jestem w ogóle
  • patrzenie amerykańskie patrzenie na zbawienie albo nawrócenie to bardzo
  • często to patrzenie jest bardzo indywidualistyczny kiedy oczywiście
  • większość świata i działa zupełnie inaczej jest mniej
  • indywidualistyczny widzimy też sposób patrzenia na słowo jak usprawiedliwienie
  • i bardzo często to go traktowane bardziej
  • sposób prawny kiedy większość świata dla większości świata inne rzeczy są
  • ważne pojednanie na przykład i to widzimy te rzeczy dopiero jak mamy
  • spotka Nie z innej z inną kulturą
  • biologii praktyczne to szybko skoczy przez to czasami w ogóle teologie
  • praktyczną może być zmieszany z refleksją te logiczną i
  • PIT World słynny z Wielkiej Brytanii też widzi to że
  • bardzo często teologie praktyczne jest związane z tym
  • Jak rozumieć samego siebie w tym w tym świecie teologicznym
  • i On używa laine Green i jej książki a Chance
  • przemieniający praktykę aby jako przykład teologii budowami na
  • praktyce kontekście kulturowym ona będzie ważne za chwilę ponieważ razem z
  • dwiema innymi koleżankami pisały ważną książkę którą nazywa się metody refleksji teologicznej a lane
  • bardzo się skupia na doświadczeniem i na miejscu doświadczenie osobistego w
  • tworzeniu teologii i one kwestionuje pogląd że istnieje jakikolwiek
  • transcendentny system myślenie dla telloga albo dla kościoła który
  • istnieje poza praktyką w pewnym sensie myślę że można powiedzieć że Ona
  • reprezentuje jedną powiem skrajność to nie jest bardzo
  • skrajny punkt widzenia ale jedną skrajność gdzie [Muzyka] nie ma tego systemu
  • nadrzędnego dla telloga A kiedy są inne na przykład Wesley albo mój
  • egzaminator katowickins który mówi nie jednak jest też razem z tym doświadczeniem
  • transcendentny autorytet czyli pismo święte ale gdzieś w tym też elene ma
  • rację w tym Myślę że każdy jesteśmy w danym kontekście i
  • trudno jest powiedzieć że jest jakiś system teologiczny który obejmuje cały
  • świat i wszystkie te różne Kultury
  • i wracam właśnie do niej i do tego myślenia za chwilę
  • World w swojej książce też ma jeden rozdział który nazywa się teologię praktycznej jako rozmowie o
  • kulturze i w tym w tym Ruszcie ale to brzmi nawet dosyć
  • misyjny misjologiczny bo próbuje badać swoją kulturę
  • omawia w tym antropologię praktyki stosowane przez
  • Misjonarzy w celu rozumienie nowego kontekstu jako coś co my teraz musimy
  • robić aby nie tylko rozumieć nasz kontekst ale nawet aby rozumieć teologię
  • więc widzimy tą ten związek między teologią praktyczną
  • kontekstem a refleksją teologiczną i w tym jeszcze jeden jedna próba tego też
  • pochodzi nie wiem czy pochodzi z Wielkiej Brytanii ale jest dosyć
  • popularna tam Action badanie w działaniu oczywiście Action Resort czyli badanie w działanie
  • to bardzo znany sposób Socjologiczny który polega na tym że działamy reflektujemy zmieniamy działamy
  • dalej reflektujemy zmieniamy działamy dalej Bardzo często kiedy nawet zawsze
  • Robimy to w grupie w zespole w tym są grupy
  • fokusowy i tak dalej do tego dostało dołączone tym
  • teologiczne aspekt bardzo często oczywiście to ma miejsce w kościele a
  • albo inaczej we wspólnocie bo tam już jest jakaś grupa których chce coś robić
  • myśleć o tym zmienić sposób działania działać dalej myśleć o tym i tak dalej i
  • tak dalej I tu jest właśnie taka próba
  • refleksji i teologicznej który jest szczególnie skupiony na
  • praktyce autorzy z Wielkiej Brytanii zaczynając
  • od helenkiem 12 13 lat temu zaczęli mówić o teologii w czterech głosach
  • ale który jest ciągle refleksyjna i ciągle w kontekście działanie i potem w
  • Wielkiej Brytanii tę ta teologię w czterech głosach zaczęło być i nadal
  • jest używany wielu wielu różnych projektach badania pracach doktorskich czy magisterskich i
  • zaczyna już żyć swoim życiem chociaż w tej pierwszej książce
  • camellie does chyba to był jedna strona tylko jeden obraz a potem
  • rozwijało się bardzo bardzo szybko dwa lata temu
  • spisała książkę który można powiedzieć Po raz
  • pierwszy od 10 lat trochę wyjaśnia na tym na czym polega Na czym polegają te
  • cztery głosy czyli przez te 12 lat sami musieliśmy myśleć co to znaczy co to
  • może być i jej wyjaśnienie jest pomocne dla nas tutaj ologię 4 głosach i tu nie mam na
  • myśli systematyczne biblijne czy praktyczna być może to
  • dotyczy przede wszystkim teologii praktycznej ale myślą że jak patrzymy na
  • to widzimy jak to wpływa na wszystkie te dziedziny teologii I co to też mam
  • związane z refleksją teologiczną to są te cztery głosy są
  • Apart Voice as Faust Voice none to Voice i
  • fomo Voice czyli głos appen czyli
  • prakticantach praktykach to jest właśnie to co robimy w związku z tym teologią i w jaki sposób my traktujemy innych Jak
  • wygląda nasz kościół jak wygląda nasze życie codzienne to
  • jest można powiedzieć to ostateczne sprawy ostateczne sprawdzian naszej
  • teologii drugi głos głos wyznawany to co my
  • mówimy że wierzymy w co wierzymy A jak wygląda nasze teologie nadal to jeszcze
  • nie jest akademicki głos albo
  • głos Kościoła jest to bardziej popularne może powiedzmy i to widzimy w różnych
  • [Muzyka] artykułach na temat praktyki jak to my
  • myślimy że to ma wyglądać głos normatywny to będzie właśnie katechizm
  • może być taki przykład dla protestantów Pismo Święte albo może powinno być na
  • dla chrześcijan Pismo Święte ale też różne tradycje różne dokumenty
  • wyznanie wiary a różne ustalony już liturgie i tak
  • dalej to są ten normatywne rzeczy Czyli chodzi o to że jakby są
  • prawne pokazują nam jak w co mamy wierzyć jak
  • to ma wyglądać i potem głos formalny tak tłumaczony ale bary to akademicki który
  • często stoi jakby obok normatywnych głos normatywnego głosu jest związane z tym
  • co tam czasami zaprzecza temu głosowi a czasami
  • służy aby poprawić ten głos wyznawany Czasami szczerze
  • mówiąc ten głos akademicki jest trochę do tyłu ale ale
  • wygląda inaczej czasami niestety czasami też na Akademii traktujemy tylko ten
  • głos jako ważne i jeżeli ktoś pisze coś co nie ma
  • dobrych cytatów dobrych źródeł A to się nie liczy myślą że oczywiście to się
  • zmienia w tym świecie ale ale to są te cztery głosy które mają różne funkcje
  • ale ale Działają w życiu chrześcijanina albo inaczej może w kościele
  • Czym jest refleksje teologiczne No to wszystko było wstęp i teraz do sedna tak
  • ale myślą że kończymy jeszcze przed czasem refleksje teologiczne próbuje dostrzec obecność Boga w naszych doświadczeniach
  • i używa tych różnych źródeł a patrzy na ten patrzymy na swój kontekst w tym
  • ale przede wszystkim chodzi o to aby Ogar zobaczyć i próbuje zrozumieć
  • różnicę jaką jego obecność cień w naszym życiu
  • próbuje widzieć czego Bóg oczekuje w nikim tej wiedzy i ostatecznie Celem
  • tego wszystkiego jest głębszy zrozumienie tajemnicy Boga mądrości
  • zrodzonej z doświadczenie życiowego przez pryzmat Boga jego słowa kościoła dialogu z innymi wierzącymi a może też
  • pryzma dialogu z niewierzącymi którym też mogą nam pomóc w tym ale
  • podkreślam to pierwszy że to cel jest tym aby lepiej
  • rozumieć Boga przede wszystkim w tym aby rozumieć lepiej Boga czasami musimy
  • zacząć od tego aby rozumieć siebie rozumieć nasz kontekst zobaczyć
  • to działanie gdzie my jesteśmy a ale nie nie zostaniemy tam
  • szukamy Boga w tym działaniu ale też przez te inne źródła
  • pewne kroki w tym
  • to jest od williamsona Czym jest refleksje teologiczne
  • musimy patrzeć na tę rzeczywistość i o ile się da
  • Być szczery na temat tego co dzieje się Ja jako jako pastor kiedy prowadziłem
  • studium biblijny studia biblijne lubiłem zadać pytanie jak czytaliśmy
  • danym Dan fragment biblijny to jest zgodnie z Discovery barbosferis
  • ale i zadam pytanie co ci się podoba w tym fragmencie i oczywiście każdy chrześcijanin prawie opowiada na to co jej się podoba w danym fragmencie ale
  • też lubiłem zadać pytanie co ci się nie podoba w tym fragmencie i bardzo często
  • wtedy był milczeniem myślą że nie zawsze z tego powodu że te fragmenty były takie
  • fajne że nie było nic niepokojącego tam bardziej to że my jako
  • chrześcijanie boimy się powiedzieć że coś nam się nie podoba w Piśmie Świętym
  • że coś brzmi nie fair a co się jest negatywne według nas ale myślą że Bóg
  • jest na tyle duży w sensie no może że potrafi też A kochać nas nada jak coś nam się nie
  • podoba myślą że też powoli nas zmienię właśnie w tej sferze ale przede
  • wszystkim Bądźmy szczery szczerzy w tym co robimy a potem to refleksja aby poświęcić czas na to
  • Na patrzenie na swoje doświadczenia też przez pryzmat wiarę rozumienie Boga
  • podoba mi się to że jak brakuje nam wiary i czasami brakuje
  • mi przynajmniej wiary warto jest powiedzieć Bogu to Boże brakujemy wiary
  • pomóż mojej wieży A czyli podkreślając że chcemy Boga w naszym życiu a nie
  • Kłamiąc że już wszystko jest w porządku a potem objawienie a czekanie po prostu
  • na spostrzeżenia od niego czy to oczywiście może być przez Ducha Świętego
  • przemawia do nas przez pismo święte No bo od kogoś innego a do bardzo często
  • może zawsze Bóg prowadząc wprowadzając tę rozmowę z
  • nami ingeruje w tym i to ostatnio reagowanie czyli tutaj
  • cóż się zmienia w nas może to jest sposób patrzenie na coś albo patrzenie
  • na kogoś Może to jest pobudka do jakiegoś działania
  • sposób unikanie jakiegoś grzechu a cokolwiek ale robiąc to co się zmienia w
  • naszym życiu i to I przede wszystkim przez to
  • doświadczamy obecności Bożej i teraz kończę
  • patrząc krótko na tę książkę Metodę refleksji teologicznej pisane przez
  • Alain Ryan Francis World i
  • Helen Walken zapominam Zaraz zobaczę ale Oni one
  • próbowały opisać różne możliwości refleksji teologicznej
  • i podoba mi się sposób w jaki patrzyły na to
  • te różne sposoby w jaki my możemy też robić tę refleksje teologicznej
  • i tą robili robiły ciągle będą to mówić robili a nieważne robiły tą jakby robiły
  • siedem rozdziałów 7 różnych sposobów a w tym
  • podzieliły tą jakby w trzech A sferach Powiedzmy Po pierwsze to osobisty
  • refleksje teologiczne pierwszym nazwałem teologię na pamięć
  • i tu raczej to dotyczy tego bardzo osobistego
  • sposobu refleksji teologicznej to co może nie znamy
  • tego pojęcia ale ten sposób O którym może najszybciej myślimy ten kiedy my
  • czytając piśmie święty rozmawiający z innymi ludźmi i tak dalej a potem
  • Zastanawiamy się narcem i [Muzyka]
  • używamy różnych środków aby to rozważać dziennik
  • autobiografię Czy to jakieś opisy siebie co myślimy Oni one dają przykład psalm
  • 139 jako Dawid który właśnie to robi w swoim życiu
  • to też mówią o pasjach Męczenników który też
  • upstu skoczyłem do drugiego rozdziału A blogowanie jako też sposób tego te A
  • właśnie ten drugi mówienie w przypowieściach kiedy jakby
  • krótkie historie krótkie świadectwa nazywają to konstruktywne teologię
  • narracyjne jak na przykład przy powierzchni Jezusa Chrystusa a obok właśnie pasję różnych Męczenników
  • wędrówka Pielgrzyma to nie jest krótka ale jest pewne
  • przypowieść bardziej niż cała narrację całego życia
  • trzeci rozdział dalej narracyjne sposób ale opowiadanie Bożej historii
  • [Muzyka] widzimy historię Boga w Biblii A tu może
  • takie dłuższe świadectwa kiedy zastanawiamy się nad działaniem Bożym w
  • naszym życiu
  • dają przykład właśnie sceny harwars i jego książki
  • różne historie z Nowego Testamentu który też
  • opowiadają Bożą historię to nie jest wielka różnica między drugim a trzecim
  • sposobem ale w swojej książce opisują obszernie te różnice systemy historię
  • tych wszystkich metod silne i słabe strony i do tego nie będę
  • miał czasu dzisiaj ale raczej są tylko przedstawić krótką te
  • metody A to są osobiste kiedy my jakby myślimy sami dla siebie nie tylko siebie
  • oczywiście przekazujemy często komuś innemu ale to może być tylko dla siebie mamy te krótkie historie przypowieści w naszym życiu kolejnym kolektywny dwa
  • rodzaje pisanie ciała Chrystusa to nie znaczy o ciele tego raczej Jak kościół pisze a on o tym co się dzieje to jest biurowe
  • refleksje a niektóre liturgie polegają na tym w naszym
  • kościele baptystycznym w Lublinie już nie jestem pastorem ale mamy tam
  • nada świadectwa którym mają na celu
  • powiedzieć o Bożym działaniu w życiu danej osoby zostając tylko świadectwa
  • pisane dla siebie są te osobiste A jak już są przekazane
  • z borowi czyli Ciało Chrystusa chrystusowemu To już zaczynają być tą
  • kolektywne i mówienie o Bogu publicznie tutaj to nie jest to o czym mówiłem
  • teraz a o świadectwach w kościele to dla nich to bardziej oznaczy mówienie o Bogu
  • publicznie w naszym świecie czyli w świecie pogańskim A poza jakby kościołem
  • i tu bardziej nawet nie tylko tu inaczej tu nie chodzi o Głoszenie
  • ewangelii możesz to jest ważne oczywiście myślą że one też mnie
  • zaprzeczają temu raczej tą tym proces rozmowy między chrześcijaństwem
  • kościołem chrześcijanami a kulturą która nas otacza
  • a obok nie chrześcijan Którzy nas otaczają i ostatnie dwa sposoby bardziej
  • praktyczne teologiem w działaniu i tu szczególnie związane i dają przykład właśnie też
  • Action ale tutaj to też dodają działanie na rzecz sprawiedliwości
  • działanie które pomaga ubogim ekoterologię może tu być też
  • coś nasze działanie który też jest w swoim rodzaju refleksją ale szczególnie
  • powinniśmy myśleć może zanim działamy i ostatnie teologię w języku Narodowym tu
  • mają na myśli te te lokalne wracając do tych globalnych innych globalnych głosów
  • w gdzie widzimy że coś zaczyna się dziać
  • gdzie te różne miejsca też są dołączone do globowanego głosu teologicznego i na
  • tym chyba kończę Mógłbym dużo więcej powiedzieć z ich książki ale na tyle to
  • to funkcjonuje jako wstęp do ich książki ale też do tego
  • tematu refleksji teologicznej Dzięki ryby powiedz
  • na którą o takich rzeczach się mówi
  • Ja czasami Dodaję do swojego przedmiotu z dogmatyki czyli mówię o eklezjologii
  • i do duszpasterstwa A poza tym asza nie wiem akurat
  • Myślę że element teologii praktycznej przewija się u nas w zasadzie na wszystkich przedmiotach włącznie z tymi nie do końca
  • teologicznymi natomiast chodziła właśnie takie wyjaśnienie pewnych rzeczy no ja
  • tutaj chciałam przy okazji nadmienić że my już od kilku lat prowadzimy profil praktyczny studiów teologicznych to jest taka trochę wyjątkowa sytuacja jeżeli
  • chodzi o Polskę dlatego że większość tych kierunków teologicznych to są kierunki takie typowo albo bardzo związane z konkretnym wyznaniem albo
  • bardzo Akademickie My zdecydowaliśmy się na ten profil praktyczny między innymi właśnie z tego względu że cenimy sobie właśnie teologię praktyczną
  • w międzyczasie jak tutaj mówiłeś że jestem nowy [śmiech] oprócz tego że napłynęło kilka pytań
  • które zaraz przeczytam Ja Pozwoliłam sobie sama zadać pytanie
  • bardzo modnemu ostatnio czatowi sztucznej inteligencji Czym jest
  • teologia praktyczna i teraz przeczytam ci odpowiedź i powiesz czy w czym
  • zgadzasz teologia praktyczna to dziedzina teologii która zajmuje się zastosowaniem teologicznych prawd i Nauk do życia codziennego oraz różnych
  • dziedzin społecznych celem teologii praktycznej jest pomoc wierzącym w rozwiązywaniu problemów oraz podejmowaniem decyzji w swoim życiu
  • duchowym rodzinnym społecznym zawodowym politycznym zgodnie z wartościami naukami ich religii teologia praktyczna może dotyczyć różnych tematów takich jak
  • etyka duszpasterstwo rodzina edukacja polityka prawa Ekologia i tak dalej w
  • ramach teologii praktycznej teolodzy mogą również studiować różne praktyki religijne tak jak modlitwa
  • sakramenty czy katechezy i ich zastosowanie w życiu codziennym teologia
  • praktyczna jest ważna ponieważ pozwala na przełożenie nauk religijnych na rzeczywiste życie pomaga ludziom radzić sobie z trudnymi sytuacjami i podejmować
  • decyzje które są zgodne z ich wartościami przekonaniami religijnymi Jest to szczególnie istotne w dzisiejszym świecie gdzie ludzie często
  • mają trudności z pogodzeniem swoich przekonań religijnych ze wszystkim codziennym tyle sztuczna inteligencja co ty na to no zupełnie się zgadzam a skąd
  • to jest No jest taki czat stworzony na początku roku miał debiut właśnie
  • [Muzyka] na którym sztuczna inteligencja po prostu odpowiada na różnego rodzaju pytania No i właśnie pozwoliłam jak
  • widać odpowiada również w języku polskim Pozwoliłam sobie zadać właśnie takie pytanie i taką otrzymałam odpowiedź ale Przejdźmy
  • może do pytań od naszych słuchaczy i widzów pierwsze to jest takie trochę pytanie Trochę komentarz
  • dobrze że coraz częściej pojawia się temat teologii kontekstualnych brak tej
  • świadomości wyrządził i wyrządza ogromne szkody proszę powiedzieć Jak wygląda pokrótce misja ewangelizacja z zastosowaniem takiego paradygmatu
  • też Zgadzam się Dobrze że zaczynam myśleć o różnych kontekstach nawet nawet
  • ewangelię Czym jest w zasadzie istotę ewangelię się nie
  • zmieni ale sposób W jakim ludzie rozumieją tę dobrą nowiną bardzo się
  • różni dla tak jak mówiłem dla europejskiego amerykańskiego może świata
  • ważne może być przebaczenie grzechów a ważne może być ostateczny co w niebie
  • kiedy Bo funkcjonujemy w takim środowisku tak zwanego winy
  • [Muzyka] A kiedy pojedziemy do środowiska wstydu
  • to zupełnie inaczej to wygląda takie rzeczy jak przebaczenie grzechów
  • mało istotne ważne będzie pojednanie z Bogiem i z
  • innymi ludźmi ważne będzie ważniej będzie wspólnotę i bardzo często żadna
Pobierz transkrypcję (TXT)