TRANSKRYPCJA: "Metody refleksji teologicznej | EWST online" Data publikacji: 12.06.2023 Długość: 01:09:35 --- [0:04] [Muzyka] [0:04] [Muzyka] [0:15] Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 19 [0:21] online a dzisiaj temat bardzo ściśle związane z tematyką podejmowaną podczas [0:28] studiów naszej uczelni a mianowicie metody refleksji teologicznej [0:35] Gdy podejmujemy taką refleksję często zaczynamy od takiego pytania jak to [0:41] powinno wyglądać nie korzystamy wówczas z różnych autorytetów między innymi z [0:47] Pisma Świętego i tradycji ale Tworzymy także własne modele super modele uproszczone syntezy [0:57] Co jednak stanie się gdy zaczniemy od pytania jak to teraz jak to tu i teraz [1:05] wygląda i potem dopiero Po analizie przejdziemy do odwoływania się do [1:11] autorytetów do wyciągania wniosków Podczas tego spotkania Przedstawimy a w [1:19] zasadzie przedstawi nasz dzisiejszy prowadzący różne metody refleksji [1:24] teologicznej i ich słabe oraz silne strony a [1:31] dzisiejszym prowadzącym jest doktor remdehaker Randy kiedy ja ci mówiłam w [1:37] momencie kiedy debiutowałeś że na pewno się tu jeszcze pojawisz to jak widzisz [1:42] Mówiłam poważnie to nie będzie też ostatni raz Randy [1:48] jest na różne sposoby już związane z ewsp z czego się wszyscy bardzo cieszymy [1:55] i mamy nadzieję że z czasem to powiązanie będzie jeszcze silniejsze [2:01] No a dodatkowo jeżeli nie dodatkowo przede wszystkim dlatego tematu jest w [2:08] nim ekspertem zarówno od strony teoretycznej jako teolog jak i [2:15] praktycznej jako duszpasterz także Randy ja już nic nie będę mówić przynajmniej [2:20] przez jakiś czas zapraszam Dziękuję Asia Co boję się kiedy słyszy [2:26] takie słowa rani Jest ekspertem Bo wtedy ktoś potem sprawdza to co mówię i [2:37] popatrzę na wszystkie moje błędy i oczywiście zawsze są jakieś błędy nie są [2:44] nieuniknione dzisiaj to w ogóle na awsc i jak zwykle w większości seminariów [2:52] jest dominację dialogów systematycznych dogmatyczne a na drugim miejscu [3:00] [Muzyka] a ja jako jeden z niewielu teologów [3:07] praktycznych to czasami muszę walczyć o swoje oczywiście z tej Żartuję ale myślę [3:14] że dzisiaj zobaczycie pewnie to moje skupienie się jest tym teologiem [3:21] praktycznym przede wszystkim Oczywiście to nie oznacza że nie interesuje się pismem Świętym nie interesuje się teologią dogmatyczną jak najbardziej [3:31] interesujesz interesuje się i powinniśmy się interesować ale ciągły też [3:40] staram się myśleć albo z powodu z powodu zawodu powiedzmy jako [3:48] duszpasterz muszę ciągle myśleć o tym A jak to wygląda w praktyce Jakie są [3:54] zastosowanie tego jakie są rezultaty tego kiedy może i oczywiście dobry [4:00] teolog Czy to systematyk czy by bliste też o tym Myśl ale [4:07] niekoniecznie ma okazję aby to wprowadzić w życie [4:16] słynny tele praktyczny ze Szkocji [4:22] Stanleya havasa aby przypomnieć nam że etyczne zadanie kościoła nie zaczyna się [4:29] pozornie oczywistego pytanie Co powinniśmy zrobić jak często oczywiście [4:36] ale raczej zaczyna się od tego co się dzieje i to pytanie co się dzieje tak [4:44] naprawdę jest czymś więcej niż tylko opisem chociaż też w wielu przypadkach [4:50] nawet sam opis tego co się dzieje będzie pomocne Zwłaszcza gdy coś nowego się zaczyna zadanie [5:00] zrozumienie co się dzieje jest zadaniem też zrozumienia prowadzenie Ducha [5:06] Świętego uczenie się pieśni nowej jedne z historycznych perspektyw na [5:15] temat teologii i różne źródeł to jest to tak zwana [5:21] czworobok wesleje czworoboty weasleje polega to tak zwane ponieważ [5:31] z tego co wiem Wesley nigdy nie to wyraził to w ten sposób to późniejszy te [5:37] lody tak widzą u niego ale Pismo Święte [5:42] jako jeden jedna z nóg tej boków tej tego czworoboku tradycja [5:51] też i przypominam Oczywiście że Wesley był jest był protestantem [5:58] był nawet z tak zwanego radykalnego kościoła protestanckiego z [6:05] metodystycznego Więc to może dla niektórych z nas podczas startych to bok [6:12] tradycje wygląda wręcz dziwnie ale jest ważny bardzo ważnym dla nas może czasami [6:19] jeszcze bardziej ważne dla nas protestantów bo ponieważ nie znamy często tradycji kościelnej rozum aby nie upa się bardzo dziwne różne [6:34] wnioski i doświadczenie osobistym myślą że w dzisiejszym świecie Bardzo często [6:43] może inaczej te boki i ich priorytety i ich ważność [6:50] boki się nie zmieniają ale i ważną się zmienia z pokolenie na pokolenie i myślą że dzisiaj [6:58] dosyć łatwo widzimy że doświadczenie często jest górą nad drugim miejscu Może [7:07] Pismo Święte zależne oczywiście od wyznania od [7:13] tradycji Kościelnej Ale to jest też wpływ postmodernizmu że doświadczenie [7:18] jest teraz tak ważne i oczywiście do tego jako protestant często możemy [7:25] dorzucić to pytanie a co z solą strukturą albo w jaki sposób rozumiemy [7:31] są skryptura ale mam nadzieję że nie upadamy w ten błąd że rozumiemy sole [7:39] skryptura jako jedyny źródło prawdy wszelkiej bo nie o to chodziło dla [7:45] reformatorów i nie o to powinno też chodzić dla nas są oskripture mówi [7:52] raczej o tym że jest to jedyny ostateczne autorytet w sprawach wiary [7:59] przede wszystkim nie to że jest jedyny autor jedyny autorytety każdej prawdy [8:06] ale niekoniecznie o tym chcę mówić raczej o [8:12] tym w jaki sposób możemy dojść do różnych teologicznych [8:18] perspektyw czy wniosków i tutaj też jest ogrom różnych myśli na ten temat ale [8:27] co jaką praktyczne [8:32] patrzeć na toracie pod względem po tym względem że [8:37] każdy każdy kontekst mocno wpływa na naszą teologię nie ma czegoś takiego jak [8:46] 300 teologie 300 dogmatyka i to zaraz też zobaczymy [8:52] parę rzeczy związane z tym mył Bang w 9 roku w swojej książce teologię i [9:04] teorie społeczne ma rozdział w tym tej książce którą [9:12] nazywa się teorię teologię jaką nauka społeczna i w tym [9:18] on powtarza pytanie z wcześniejszej książki swojej Jak wykazać że konkretny rozwój ujawnia [9:30] się ujawnił istotę teologię i tu do tego jest ważne właśnie [9:36] różne nauki społeczne różne metody Nauk Społecznych aby zobaczyć czy dobrze [9:44] rozumiemy Nasze wnioski teologiczne czy wprowadzamy w życie i im w związku z tym [9:52] co trzeba zmienić i czasami to znaczy co trzeba zmienić w naszej teologii nie [9:59] tylko w zastosowaniu jest dla milbanka istnieje coś takiego [10:07] jak chrześcijańska socjologia która bada a obecnym [10:16] obecna forma teologię w kościele i w życiu [10:23] zwykłych chrześcijan zwykłych to to źle brzmi ale wszystkich [10:30] chrześcijan może lepiej powiedzieć i zobaczyć jak właśnie jak to się dzieje [10:37] tu i teraz jeszcze trochę dawniej Berlin w swojej [10:44] książce studium Studio teologii też ma rozdział [10:51] na temat nauk społecznych i to według niego też te nauki społeczne są [10:59] niezbędne w tym aby dobrze rozumieć teologię mają nawet bardzo wysokich [11:07] według niego nawet najwyższy priorytet i to jest dla niego on [11:14] wskazuje na to że jest tam pewne napięcie między teologią a innymi [11:22] naukami społecznymi a z powodu tej tego że też my mamy jeszcze inny źródło jakby [11:33] spoza naszej Ziemi który jest bardzo ważny dla nas i z powodu tego musimy [11:40] jakoś połączyć tą ziemskie naturalne rzeczy a to pozaziemskie ponad nad ranem boskie [11:51] rzeczy i to dla niego ważne jest miecz otwartość wobec nas społeczny [11:58] samokrytykę i też pewne otwarte stosunek do wiedzy praktycznej [12:07] jeden z moich ulubionych cytatów w tym temacie to [12:12] cytat jezuity Stephena Benza nie ma czegoś takiego jak teologia jest tylko [12:20] teologię kontekst one może inaczej teologię kontekstu tą [12:30] identyfikuje w swojej książce modele teologii tych kontekstu online [12:41] identyfikuje kilka różnych rodzajów teologii kontekstuanej teologię [12:48] regionalne dzisiaj dzisiaj w naszym dzisiaj to znaczy od nie wiem 50 lat 40 [12:56] lat ale w świecie teologii to to jest dzisiaj to jest nowoczesność [13:02] zaczynamy bardziej się interesować teologię [13:07] afrykańską południową amerykańską i trochę [13:13] unikamy nawet źródeł anglosaskich nie to nie oznacza Oczywiście te źródła nie [13:21] mają niczego do powiedzenia albo nie są ważne ale chcemy być otwarci jeszcze [13:28] sierszy perspektywy rozumiejąc też że o Czyli każda kultura [13:34] ma swoje swoje trendy może tak powiem swoje formy i nasz świat chrześcijański [13:43] jest mocno związany z tym z tym Anglii z anglosaskim stylem teologii i szukamy [13:52] teraz innych możliwości więc to teologię regionalne ale też [14:02] różne środowiska dają nam różne [14:09] kontekstulizowane teologie ważne jest dla nas abyśmy rozumieli też albo [14:15] przynajmniej troszeczkę wiedzieli o tych różnych możliwości [14:22] On dalej mówi i to [14:27] mówię bardzo dobrym teologiem słynnym [14:33] wie o czym mówi ale on twierdzi że teologię tak naprawdę nie jest [14:41] uprawniony przez akademików a nie jest normatywny raczej [14:48] te Logi jest uprawnione przez praktyków i tu nie ma na myśli [14:54] teologów praktycznie którzy działają na Akademii ale raczej ma na myśli [15:01] wszystkich chrześcijan na świecie który żyją według jakichś zasad który wierzą [15:10] te że to jest ta ostateczna teologię kontekstuana kiedy [15:19] daną osoba swoim kontekście wprowadza w życie swoją [15:25] teologię Dlatego mówię o tym ponieważ to będzie ważne też dla nas Później jak [15:32] zaczynamy myśleć o tych różnych metodach refleksji teologicznych to nie są rzeczy [15:40] tylko i wyłącznie dla akademików nawet patrzę na niektóry [15:48] my z Akademii nie potrafimy czasami robić te różne refleksje z tego powodu [15:55] czasami że jesteśmy tak bardzo związani tak bardzo przy zwyczajeni do jakiejś [16:04] ograniczonej metody że jest nam bardzo trudno funkcjonować w innym świecie w [16:12] innej metodzie Być może jest łatwiej dla nas którzy [16:18] służą gdzieś w kościele albo w jakiejś organizacji Ale nawet wtedy mamy swoje ulubione możliwości swoje ulubione [16:30] ścieżki i czy tam jest trudno zmienić te ścieżki [16:36] i neoland zwraca też uwagę na to jak ważne teraz jest tą rozumieć teologię z [16:47] różnych miejsc on bada kwestię globalizacji i teologii i on pyta co to [16:56] znaczy być odbiorcą słowo Bożego w tym obecnym świecie Co to znaczy tak [17:02] naprawdę takie pytanie jest zawsze kontekstuany [17:08] zawsze zadaje się określonym miejscu historycznym [17:14] społecznym kulturowym najbardziej znaczącym według niego [17:22] najbardziej znaczącym rozwojem metalowym [17:27] metodologicznym który wynika ze zmieniających się demografii [17:32] chrześcijaństwa jest nowe zrozumienie kontekstu [17:38] kontekst jest po prostu skrótem do postrzeganie teologii jako nieuchronionej związanej i zakorzenionej określonych rzeczach społeczne społeczne [17:51] kulturowych i geopolitycznych i tą daje teologii [17:59] skóry tak ciało tak naprawdę i tutaj Kiedy zaczynamy myśleć o [18:09] kontekście oczywiście to wymaga ponownego skupienia się na praktyce [18:16] Praktyka jest częścią tego kontekstu też jest odpowiedzią na kontekst i tu teraz [18:26] myślą że najbardziej to widzimy właśnie Kiedy zaczynamy więcej patrzeć na [18:34] teologię z innych nie europejskich nie amerykańskich źródeł patrzymy na [18:42] teologię z Azji z Afryki z Ameryki Łacińskiej ponieważ w tych miejscach bardzo często teologowie są dużo bardziej [18:56] zainteresowani ortopexją niż ortodoncję czyli [19:02] są interesowani dobrą praktyką a niekoniecznie tak bardzo skupieni na [19:11] dobrej właściwej doktrynie [19:17] to też jest związane z naszym postrzeganiem świata jako bardzo często [19:25] podzielone na duchowe i ziemski i wielu innych miejscach świata ten podział jest [19:32] dużo dużo mniejszy ale to dla mnie i teologia musi być [19:40] istotnym musi coś zmienić musi opowiadać na prawdziwe problemy ludzi musi [19:47] przekształcać struktury życia codziennego więc co się dzieje oznacza co dzieje się tu i teraz [19:59] i potem dopiero pojawia się to pytanie Co powinniśmy zrobić związku z tym [20:11] ksiądz na temat badanie kościoła lenu Woody [20:17] Mówi o różnych okręgach kontekstu a od globalnego okręgu poprzez Narodowy Czy [20:29] kontekst regionalny Lokalny w tym też oczywiście będą denominacyjne zborowy [20:39] konteksty jeżeli to mówimy o jakimś zborze czyli lokalną kościele [20:47] i w tym jak [20:53] myślałem o tym A jak myślałem też o tych metodach refleksji teologicznej a kilka [21:01] lat temu to było właśnie w trakcie bardzo ważnego kryzysu na świecie i zobaczyłem myślą tak samo jak większość z nas w [21:13] jakiś sposób ten kryzys wpływał na kościół ale nie tylko na kościół nawet [21:19] na teologię więc to dam taki slime znaczy ten obraz Co to jest ten obraz tu [21:28] na ekranie to jeżeli nie rozpoznajecie od razu myślą że dwa lata temu każdy był od razu [21:39] wiedział a co to jest to jest oczywiście obraz koronawirusa [21:47] i jak myślimy o wpływie koronowirusy na kościele to chyba jest łatwo widzieć ten [21:55] wpływ to ta pandemia albo może [22:02] reakcje rządów na całym świecie na pandemię [22:07] obejmowała krajowe nakazy pozostanie w miejscu i dystans społeczny Przepraszam [22:15] że Przypominam wam o tych czasach ale myślą że każdy jeszcze jeszcze to [22:22] pamiętaj i myślę Bardzo często o tych strasznych trudnych czasach ale w [22:30] efekcie tego zamknięto budynki kościelne Kościołom zakazaną gromadzeniem Jeżeli nie to jeżeli [22:41] kościołem przeciwstawili tym zasadom w ogóle nie nie [22:50] działali zgodnie z tymi zasadami to też co świadczy o ich teologii w życiu a ale [23:00] sporo kościołów przez jakiś czas rezygnowało ze spotkań na żywo co [23:09] gdybyśmy wcześniej myślanej o tym większość nas by powiedziała że te [23:16] spotkanie są niezbędne Kościół nie może istnieć bez tego Oczywiście wiem że [23:24] jeszcze przed 20 rokiem były różne kościoły internetowe i tak dalej ale [23:31] raczej patrzyliśmy na te kościoły jaką nawet dziwactwo [23:37] Ale w pewnym momencie w dwudziestym albo pod koniec XX na początku XXI roku a [23:45] myślą że duże czynności Jeżeli nie większość kościołów na świecie [23:52] funkcjonowała właśnie tylko i wyłącznie w świecie internetowym [24:00] jaki wpływ to miało na teologię szczególnie na naszej naszej [24:07] eklezjologii ale nie tylko myślą że sporo zmieniło i w tym [24:14] bez żadnych konferencji bez żadnych soborów bez żadnych [24:21] chrząszcz teologicznych przed faktem bardzo szybko Musi byliśmy dostosować [24:29] się do kontekstu i to nawet jak dzisiaj Staramy się wrócić do tych czasów przed [24:37] pandemią nadał to wpływa na nas więc dla mnie to jest taki oczywisty przykład [24:44] tego jak kontekst życie może wpływa na przynajmniej na teologię praktyczną a [24:54] ale myślą że że nie tropą [25:01] ze Szkocji mówi o krytycznym ucznieostwie jako [25:07] Pewien rodzaj refleksji teologicznej to [25:16] to krytyczne uczniostwo poważnie traktuje refleksje nad praktyką [25:24] kontekstem i wiarą i tą trzeba być według niej trzeba być taki uczeń który [25:32] krytycznie patrzę na to wszystko co się dzieje i oczywiście w tym on ma na myśli [25:38] krytyczny w akademickim sensie nie to że negatywnie patrzą na wszystko raczej to [25:44] że rozważa to wszystko co się dzieje w swoim życiu wokół siebie w świecie [25:53] krytycznie na swoją na swojej wierze i tak dalej [26:00] I wtedy dopiero Wyłaniają się nasze cele nasze środki Nasze wnioski [26:09] jak patrzymy na to wszystko wokół siebie [26:17] przyznaje albo widzi że bardzo często nasze przekonanie naszym wartości są [26:27] tak samo kulturowe jak pochodzą z naszej tradycji [26:33] religijny albo z naszego autorytetu religijnego jesteśmy i on cytuje w tym [26:42] Magi i polin jesteśmy [26:47] nieustannie informowani i deformowani przez otaczające nas siły kulturowe w [26:56] każdej praktycznej kwestii naszej wiary na przykład seksualność władza sprawiedliwość świętowanie nosimy ze sobą depozyty [27:08] przekonań i uprzedzeń ambicji i obaw ponieważ wnoszą tak silne wkład każdy [27:16] proces refleksji i podejmowanie decyzji choćby nieświadomie ważny jest aby je [27:24] wyjaśnić i wprowadzić wyraźne dialog z nadziejami i [27:29] uprzedzeniami które wynikają bardzo bezpośredniej bardziej bezpośredniej [27:35] bezpośrednio z naszej tradycji religijnej lub naszego życia kulturalnego w skrócie bardzo często nie zdajemy sprawy z tego jak Jak silny jest [27:48] ten wpływ kultury wokół nas jak często my czy my teraz mówi jako [27:58] Amerykanin czy my jako Polacy myślimy w jakiś sposób o pewnych [28:05] rzeczach nie zdając sobie sprawy że to sam jest [28:11] związany z pismem Świętym nie jest nawet bardzo związany z katechizmem albo z [28:18] nauczaniem naszego kościoła to jest coś co jest po prostu [28:23] z mleka matki coś co jest z naszych przodków coś co jest w eterze jakby [28:33] naszego społeczeństwa dopiero [28:38] tu też mówi o tym swoje ksiądz ale dopiero jak [28:45] Spotykamy się z innymi z innym chrześcijaninem zupełnie z innego [28:51] kontekstu z innej kultury dopiero wtedy możemy zobaczyć nasze uprzedzenie A [29:01] nasze wartości które są nieświadomy i który coś [29:07] pojawiają się często w naszej teologii łatwy przykład w tym jestem w ogóle [29:16] patrzenie amerykańskie patrzenie na zbawienie albo nawrócenie to bardzo [29:22] często to patrzenie jest bardzo indywidualistyczny kiedy oczywiście [29:29] większość świata i działa zupełnie inaczej jest mniej [29:37] indywidualistyczny widzimy też sposób patrzenia na słowo jak usprawiedliwienie [29:45] i bardzo często to go traktowane bardziej [29:50] sposób prawny kiedy większość świata dla większości świata inne rzeczy są [29:58] ważne pojednanie na przykład i to widzimy te rzeczy dopiero jak mamy [30:06] spotka Nie z innej z inną kulturą [30:11] biologii praktyczne to szybko skoczy przez to czasami w ogóle teologie [30:18] praktyczną może być zmieszany z refleksją te logiczną i [30:26] PIT World słynny z Wielkiej Brytanii też widzi to że [30:35] bardzo często teologie praktyczne jest związane z tym [30:41] Jak rozumieć samego siebie w tym w tym świecie teologicznym [30:48] i On używa laine Green i jej książki a Chance [30:56] przemieniający praktykę aby jako przykład teologii budowami na [31:04] praktyce kontekście kulturowym ona będzie ważne za chwilę ponieważ razem z [31:10] dwiema innymi koleżankami pisały ważną książkę którą nazywa się metody refleksji teologicznej a lane [31:22] bardzo się skupia na doświadczeniem i na miejscu doświadczenie osobistego w [31:31] tworzeniu teologii i one kwestionuje pogląd że istnieje jakikolwiek [31:42] transcendentny system myślenie dla telloga albo dla kościoła który [31:48] istnieje poza praktyką w pewnym sensie myślę że można powiedzieć że Ona [31:56] reprezentuje jedną powiem skrajność to nie jest bardzo [32:01] skrajny punkt widzenia ale jedną skrajność gdzie [Muzyka] nie ma tego systemu [32:10] nadrzędnego dla telloga A kiedy są inne na przykład Wesley albo mój [32:19] egzaminator katowickins który mówi nie jednak jest też razem z tym doświadczeniem [32:30] transcendentny autorytet czyli pismo święte ale gdzieś w tym też elene ma [32:38] rację w tym Myślę że każdy jesteśmy w danym kontekście i [32:46] trudno jest powiedzieć że jest jakiś system teologiczny który obejmuje cały [32:55] świat i wszystkie te różne Kultury [33:03] i wracam właśnie do niej i do tego myślenia za chwilę [33:09] World w swojej książce też ma jeden rozdział który nazywa się teologię praktycznej jako rozmowie o [33:20] kulturze i w tym w tym Ruszcie ale to brzmi nawet dosyć [33:28] misyjny misjologiczny bo próbuje badać swoją kulturę [33:36] omawia w tym antropologię praktyki stosowane przez [33:42] Misjonarzy w celu rozumienie nowego kontekstu jako coś co my teraz musimy [33:48] robić aby nie tylko rozumieć nasz kontekst ale nawet aby rozumieć teologię [33:56] więc widzimy tą ten związek między teologią praktyczną [34:03] kontekstem a refleksją teologiczną i w tym jeszcze jeden jedna próba tego też [34:12] pochodzi nie wiem czy pochodzi z Wielkiej Brytanii ale jest dosyć [34:17] popularna tam Action badanie w działaniu oczywiście Action Resort czyli badanie w działanie [34:27] to bardzo znany sposób Socjologiczny który polega na tym że działamy reflektujemy zmieniamy działamy [34:41] dalej reflektujemy zmieniamy działamy dalej Bardzo często kiedy nawet zawsze [34:46] Robimy to w grupie w zespole w tym są grupy [34:53] fokusowy i tak dalej do tego dostało dołączone tym [35:00] teologiczne aspekt bardzo często oczywiście to ma miejsce w kościele a [35:07] albo inaczej we wspólnocie bo tam już jest jakaś grupa których chce coś robić [35:15] myśleć o tym zmienić sposób działania działać dalej myśleć o tym i tak dalej i [35:23] tak dalej I tu jest właśnie taka próba [35:29] refleksji i teologicznej który jest szczególnie skupiony na [35:35] praktyce autorzy z Wielkiej Brytanii zaczynając [35:40] od helenkiem 12 13 lat temu zaczęli mówić o teologii w czterech głosach [35:50] ale który jest ciągle refleksyjna i ciągle w kontekście działanie i potem w [35:57] Wielkiej Brytanii tę ta teologię w czterech głosach zaczęło być i nadal [36:04] jest używany wielu wielu różnych projektach badania pracach doktorskich czy magisterskich i [36:15] zaczyna już żyć swoim życiem chociaż w tej pierwszej książce [36:21] camellie does chyba to był jedna strona tylko jeden obraz a potem [36:30] rozwijało się bardzo bardzo szybko dwa lata temu [36:37] spisała książkę który można powiedzieć Po raz [36:42] pierwszy od 10 lat trochę wyjaśnia na tym na czym polega Na czym polegają te [36:49] cztery głosy czyli przez te 12 lat sami musieliśmy myśleć co to znaczy co to [36:55] może być i jej wyjaśnienie jest pomocne dla nas tutaj ologię 4 głosach i tu nie mam na [37:07] myśli systematyczne biblijne czy praktyczna być może to [37:14] dotyczy przede wszystkim teologii praktycznej ale myślą że jak patrzymy na [37:19] to widzimy jak to wpływa na wszystkie te dziedziny teologii I co to też mam [37:27] związane z refleksją teologiczną to są te cztery głosy są [37:36] Apart Voice as Faust Voice none to Voice i [37:44] fomo Voice czyli głos appen czyli [37:51] prakticantach praktykach to jest właśnie to co robimy w związku z tym teologią i w jaki sposób my traktujemy innych Jak [38:04] wygląda nasz kościół jak wygląda nasze życie codzienne to [38:09] jest można powiedzieć to ostateczne sprawy ostateczne sprawdzian naszej [38:16] teologii drugi głos głos wyznawany to co my [38:22] mówimy że wierzymy w co wierzymy A jak wygląda nasze teologie nadal to jeszcze [38:31] nie jest akademicki głos albo [38:36] głos Kościoła jest to bardziej popularne może powiedzmy i to widzimy w różnych [38:45] [Muzyka] artykułach na temat praktyki jak to my [38:53] myślimy że to ma wyglądać głos normatywny to będzie właśnie katechizm [39:01] może być taki przykład dla protestantów Pismo Święte albo może powinno być na [39:09] dla chrześcijan Pismo Święte ale też różne tradycje różne dokumenty [39:17] wyznanie wiary a różne ustalony już liturgie i tak [39:24] dalej to są ten normatywne rzeczy Czyli chodzi o to że jakby są [39:30] prawne pokazują nam jak w co mamy wierzyć jak [39:36] to ma wyglądać i potem głos formalny tak tłumaczony ale bary to akademicki który [39:45] często stoi jakby obok normatywnych głos normatywnego głosu jest związane z tym [39:53] co tam czasami zaprzecza temu głosowi a czasami [40:01] służy aby poprawić ten głos wyznawany Czasami szczerze [40:11] mówiąc ten głos akademicki jest trochę do tyłu ale ale [40:17] wygląda inaczej czasami niestety czasami też na Akademii traktujemy tylko ten [40:27] głos jako ważne i jeżeli ktoś pisze coś co nie ma [40:34] dobrych cytatów dobrych źródeł A to się nie liczy myślą że oczywiście to się [40:41] zmienia w tym świecie ale ale to są te cztery głosy które mają różne funkcje [40:48] ale ale Działają w życiu chrześcijanina albo inaczej może w kościele [41:00] Czym jest refleksje teologiczne No to wszystko było wstęp i teraz do sedna tak [41:07] ale myślą że kończymy jeszcze przed czasem refleksje teologiczne próbuje dostrzec obecność Boga w naszych doświadczeniach [41:19] i używa tych różnych źródeł a patrzy na ten patrzymy na swój kontekst w tym [41:30] ale przede wszystkim chodzi o to aby Ogar zobaczyć i próbuje zrozumieć [41:38] różnicę jaką jego obecność cień w naszym życiu [41:45] próbuje widzieć czego Bóg oczekuje w nikim tej wiedzy i ostatecznie Celem [41:55] tego wszystkiego jest głębszy zrozumienie tajemnicy Boga mądrości [42:01] zrodzonej z doświadczenie życiowego przez pryzmat Boga jego słowa kościoła dialogu z innymi wierzącymi a może też [42:15] pryzma dialogu z niewierzącymi którym też mogą nam pomóc w tym ale [42:22] podkreślam to pierwszy że to cel jest tym aby lepiej [42:30] rozumieć Boga przede wszystkim w tym aby rozumieć lepiej Boga czasami musimy [42:38] zacząć od tego aby rozumieć siebie rozumieć nasz kontekst zobaczyć [42:45] to działanie gdzie my jesteśmy a ale nie nie zostaniemy tam [42:52] szukamy Boga w tym działaniu ale też przez te inne źródła [43:00] pewne kroki w tym [43:07] to jest od williamsona Czym jest refleksje teologiczne [43:16] musimy patrzeć na tę rzeczywistość i o ile się da [43:21] Być szczery na temat tego co dzieje się Ja jako jako pastor kiedy prowadziłem [43:29] studium biblijny studia biblijne lubiłem zadać pytanie jak czytaliśmy [43:36] danym Dan fragment biblijny to jest zgodnie z Discovery barbosferis [43:44] ale i zadam pytanie co ci się podoba w tym fragmencie i oczywiście każdy chrześcijanin prawie opowiada na to co jej się podoba w danym fragmencie ale [43:57] też lubiłem zadać pytanie co ci się nie podoba w tym fragmencie i bardzo często [44:03] wtedy był milczeniem myślą że nie zawsze z tego powodu że te fragmenty były takie [44:10] fajne że nie było nic niepokojącego tam bardziej to że my jako [44:17] chrześcijanie boimy się powiedzieć że coś nam się nie podoba w Piśmie Świętym [44:25] że coś brzmi nie fair a co się jest negatywne według nas ale myślą że Bóg [44:33] jest na tyle duży w sensie no może że potrafi też A kochać nas nada jak coś nam się nie [44:47] podoba myślą że też powoli nas zmienię właśnie w tej sferze ale przede [44:53] wszystkim Bądźmy szczery szczerzy w tym co robimy a potem to refleksja aby poświęcić czas na to [45:04] Na patrzenie na swoje doświadczenia też przez pryzmat wiarę rozumienie Boga [45:12] podoba mi się to że jak brakuje nam wiary i czasami brakuje [45:19] mi przynajmniej wiary warto jest powiedzieć Bogu to Boże brakujemy wiary [45:25] pomóż mojej wieży A czyli podkreślając że chcemy Boga w naszym życiu a nie [45:34] Kłamiąc że już wszystko jest w porządku a potem objawienie a czekanie po prostu [45:42] na spostrzeżenia od niego czy to oczywiście może być przez Ducha Świętego [45:50] przemawia do nas przez pismo święte No bo od kogoś innego a do bardzo często [45:56] może zawsze Bóg prowadząc wprowadzając tę rozmowę z [46:03] nami ingeruje w tym i to ostatnio reagowanie czyli tutaj [46:12] cóż się zmienia w nas może to jest sposób patrzenie na coś albo patrzenie [46:19] na kogoś Może to jest pobudka do jakiegoś działania [46:25] sposób unikanie jakiegoś grzechu a cokolwiek ale robiąc to co się zmienia w [46:34] naszym życiu i to I przede wszystkim przez to [46:39] doświadczamy obecności Bożej i teraz kończę [46:45] patrząc krótko na tę książkę Metodę refleksji teologicznej pisane przez [46:53] Alain Ryan Francis World i [47:00] Helen Walken zapominam Zaraz zobaczę ale Oni one [47:09] próbowały opisać różne możliwości refleksji teologicznej [47:16] i podoba mi się sposób w jaki patrzyły na to [47:23] te różne sposoby w jaki my możemy też robić tę refleksje teologicznej [47:34] i tą robili robiły ciągle będą to mówić robili a nieważne robiły tą jakby robiły [47:46] siedem rozdziałów 7 różnych sposobów a w tym [47:53] podzieliły tą jakby w trzech A sferach Powiedzmy Po pierwsze to osobisty [48:01] refleksje teologiczne pierwszym nazwałem teologię na pamięć [48:08] i tu raczej to dotyczy tego bardzo osobistego [48:14] sposobu refleksji teologicznej to co może nie znamy [48:19] tego pojęcia ale ten sposób O którym może najszybciej myślimy ten kiedy my [48:31] czytając piśmie święty rozmawiający z innymi ludźmi i tak dalej a potem [48:38] Zastanawiamy się narcem i [Muzyka] [48:46] używamy różnych środków aby to rozważać dziennik [48:52] autobiografię Czy to jakieś opisy siebie co myślimy Oni one dają przykład psalm [49:01] 139 jako Dawid który właśnie to robi w swoim życiu [49:08] to też mówią o pasjach Męczenników który też [49:17] upstu skoczyłem do drugiego rozdziału A blogowanie jako też sposób tego te A [49:26] właśnie ten drugi mówienie w przypowieściach kiedy jakby [49:32] krótkie historie krótkie świadectwa nazywają to konstruktywne teologię [49:39] narracyjne jak na przykład przy powierzchni Jezusa Chrystusa a obok właśnie pasję różnych Męczenników [49:49] wędrówka Pielgrzyma to nie jest krótka ale jest pewne [49:57] przypowieść bardziej niż cała narrację całego życia [50:07] trzeci rozdział dalej narracyjne sposób ale opowiadanie Bożej historii [50:16] [Muzyka] widzimy historię Boga w Biblii A tu może [50:24] takie dłuższe świadectwa kiedy zastanawiamy się nad działaniem Bożym w [50:31] naszym życiu [50:36] dają przykład właśnie sceny harwars i jego książki [50:46] różne historie z Nowego Testamentu który też [50:52] opowiadają Bożą historię to nie jest wielka różnica między drugim a trzecim [51:01] sposobem ale w swojej książce opisują obszernie te różnice systemy historię [51:11] tych wszystkich metod silne i słabe strony i do tego nie będę [51:18] miał czasu dzisiaj ale raczej są tylko przedstawić krótką te [51:25] metody A to są osobiste kiedy my jakby myślimy sami dla siebie nie tylko siebie [51:34] oczywiście przekazujemy często komuś innemu ale to może być tylko dla siebie mamy te krótkie historie przypowieści w naszym życiu kolejnym kolektywny dwa [51:48] rodzaje pisanie ciała Chrystusa to nie znaczy o ciele tego raczej Jak kościół pisze a on o tym co się dzieje to jest biurowe [52:01] refleksje a niektóre liturgie polegają na tym w naszym [52:10] kościele baptystycznym w Lublinie już nie jestem pastorem ale mamy tam [52:18] nada świadectwa którym mają na celu [52:24] powiedzieć o Bożym działaniu w życiu danej osoby zostając tylko świadectwa [52:32] pisane dla siebie są te osobiste A jak już są przekazane [52:38] z borowi czyli Ciało Chrystusa chrystusowemu To już zaczynają być tą [52:45] kolektywne i mówienie o Bogu publicznie tutaj to nie jest to o czym mówiłem [52:52] teraz a o świadectwach w kościele to dla nich to bardziej oznaczy mówienie o Bogu [53:02] publicznie w naszym świecie czyli w świecie pogańskim A poza jakby kościołem [53:10] i tu bardziej nawet nie tylko tu inaczej tu nie chodzi o Głoszenie [53:19] ewangelii możesz to jest ważne oczywiście myślą że one też mnie [53:24] zaprzeczają temu raczej tą tym proces rozmowy między chrześcijaństwem [53:32] kościołem chrześcijanami a kulturą która nas otacza [53:40] a obok nie chrześcijan Którzy nas otaczają i ostatnie dwa sposoby bardziej [53:49] praktyczne teologiem w działaniu i tu szczególnie związane i dają przykład właśnie też [54:00] Action ale tutaj to też dodają działanie na rzecz sprawiedliwości [54:09] działanie które pomaga ubogim ekoterologię może tu być też [54:17] coś nasze działanie który też jest w swoim rodzaju refleksją ale szczególnie [54:23] powinniśmy myśleć może zanim działamy i ostatnie teologię w języku Narodowym tu [54:31] mają na myśli te te lokalne wracając do tych globalnych innych globalnych głosów [54:39] w gdzie widzimy że coś zaczyna się dziać [54:45] gdzie te różne miejsca też są dołączone do globowanego głosu teologicznego i na [54:53] tym chyba kończę Mógłbym dużo więcej powiedzieć z ich książki ale na tyle to [55:00] to funkcjonuje jako wstęp do ich książki ale też do tego [55:09] tematu refleksji teologicznej Dzięki ryby powiedz [55:14] na którą o takich rzeczach się mówi [55:22] Ja czasami Dodaję do swojego przedmiotu z dogmatyki czyli mówię o eklezjologii [55:33] i do duszpasterstwa A poza tym asza nie wiem akurat [55:42] Myślę że element teologii praktycznej przewija się u nas w zasadzie na wszystkich przedmiotach włącznie z tymi nie do końca [55:49] teologicznymi natomiast chodziła właśnie takie wyjaśnienie pewnych rzeczy no ja [55:56] tutaj chciałam przy okazji nadmienić że my już od kilku lat prowadzimy profil praktyczny studiów teologicznych to jest taka trochę wyjątkowa sytuacja jeżeli [56:04] chodzi o Polskę dlatego że większość tych kierunków teologicznych to są kierunki takie typowo albo bardzo związane z konkretnym wyznaniem albo [56:14] bardzo Akademickie My zdecydowaliśmy się na ten profil praktyczny między innymi właśnie z tego względu że cenimy sobie właśnie teologię praktyczną [56:27] w międzyczasie jak tutaj mówiłeś że jestem nowy [śmiech] oprócz tego że napłynęło kilka pytań [56:35] które zaraz przeczytam Ja Pozwoliłam sobie sama zadać pytanie [56:41] bardzo modnemu ostatnio czatowi sztucznej inteligencji Czym jest [56:47] teologia praktyczna i teraz przeczytam ci odpowiedź i powiesz czy w czym [56:53] zgadzasz teologia praktyczna to dziedzina teologii która zajmuje się zastosowaniem teologicznych prawd i Nauk do życia codziennego oraz różnych [57:03] dziedzin społecznych celem teologii praktycznej jest pomoc wierzącym w rozwiązywaniu problemów oraz podejmowaniem decyzji w swoim życiu [57:10] duchowym rodzinnym społecznym zawodowym politycznym zgodnie z wartościami naukami ich religii teologia praktyczna może dotyczyć różnych tematów takich jak [57:20] etyka duszpasterstwo rodzina edukacja polityka prawa Ekologia i tak dalej w [57:26] ramach teologii praktycznej teolodzy mogą również studiować różne praktyki religijne tak jak modlitwa [57:33] sakramenty czy katechezy i ich zastosowanie w życiu codziennym teologia [57:38] praktyczna jest ważna ponieważ pozwala na przełożenie nauk religijnych na rzeczywiste życie pomaga ludziom radzić sobie z trudnymi sytuacjami i podejmować [57:47] decyzje które są zgodne z ich wartościami przekonaniami religijnymi Jest to szczególnie istotne w dzisiejszym świecie gdzie ludzie często [57:55] mają trudności z pogodzeniem swoich przekonań religijnych ze wszystkim codziennym tyle sztuczna inteligencja co ty na to no zupełnie się zgadzam a skąd [58:06] to jest No jest taki czat stworzony na początku roku miał debiut właśnie [58:12] [Muzyka] na którym sztuczna inteligencja po prostu odpowiada na różnego rodzaju pytania No i właśnie pozwoliłam jak [58:20] widać odpowiada również w języku polskim Pozwoliłam sobie zadać właśnie takie pytanie i taką otrzymałam odpowiedź ale Przejdźmy [58:30] może do pytań od naszych słuchaczy i widzów pierwsze to jest takie trochę pytanie Trochę komentarz [58:39] dobrze że coraz częściej pojawia się temat teologii kontekstualnych brak tej [58:44] świadomości wyrządził i wyrządza ogromne szkody proszę powiedzieć Jak wygląda pokrótce misja ewangelizacja z zastosowaniem takiego paradygmatu [58:56] też Zgadzam się Dobrze że zaczynam myśleć o różnych kontekstach nawet nawet [59:03] ewangelię Czym jest w zasadzie istotę ewangelię się nie [59:10] zmieni ale sposób W jakim ludzie rozumieją tę dobrą nowiną bardzo się [59:16] różni dla tak jak mówiłem dla europejskiego amerykańskiego może świata [59:23] ważne może być przebaczenie grzechów a ważne może być ostateczny co w niebie [59:30] kiedy Bo funkcjonujemy w takim środowisku tak zwanego winy [59:38] [Muzyka] A kiedy pojedziemy do środowiska wstydu [59:43] to zupełnie inaczej to wygląda takie rzeczy jak przebaczenie grzechów [59:48] mało istotne ważne będzie pojednanie z Bogiem i z [59:54] innymi ludźmi ważne będzie ważniej będzie wspólnotę i bardzo często żadna [1:00:00] decyzje nie będzie i nie powinno być podejmowana osobiście bez kolektywy więc takie rzeczy są ważne i to jest sama istota [1:00:11] Nie już nie mówiąc myśląc o wyglądzie kościoła [1:00:16] i nie tylko budynku ale nawet grupy ludzi Czy sposób prowadzenia i tak dalej [1:00:25] więc tą tak jak mówisz asze dzisiaj żaden dobry misjonarz nie funkcjonuje [1:00:36] bez badanie tych rzeczy to nie oznacza Oczywiście że [1:00:41] wszystko wiemy o tych rzeczach bo to wymaga całego życia Ja nadał dowiem [1:00:48] ciągle się dowiem nowych rzeczy na temat Polaków Chociaż tu mieszkam 23 lata a [1:00:55] ale dobry misjonarz interesuje się takimi rzeczami stara się rozumieć i tym dla mnie dzisiaj nawet to jest mniej ważne [1:01:08] niż to że my musimy rozumieć że wszyscy jesteśmy misjonarzami Ponieważ nasz [1:01:17] świat tak szybko się zmienia i wasze nie wiem ile masz lat Nie ale całe te [1:01:26] wszystkie lata mieszkasz w Polsce i ta Polskę już nie jest tą boską w której [1:01:34] się urodziłaś zdecydowanie i nawet Czy Tomasz 60 lat czy masz 20 lat to będzie [1:01:43] prawda więc co jest w ogóle bardzo ciekawe bo ty [1:01:48] nawiązałeś tutaj do takiego właśnie tematu Kultury właśnie również w Polsce ktoś zadał takie pytanie czy inna Kultura to koniecznie musi być coś z [1:01:56] dalekiego świata przykładowo w Polsce możemy spotkać wiele komentarz jest nawet nie pytanie spotkać wiele kultur teologicznych powiązanych z ekologią [1:02:05] feminizmem eccetera Ja dodam tylko że Polska jest [1:02:11] takim krajem który wydaje się być bardzo jednolity prawda Mamy w zasadzie na [1:02:17] całym terytorium Polski jeden język bo nawet jeżeli ktoś mówi gwarami to oprócz [1:02:23] tego mówi też tym szkolnym językiem polskim nie ma czegoś takiego jak w [1:02:29] wielu krajach Gdzie w różnych regionach kraju mówią na przykład językiem angielskim w Wielkiej Brytanii mówicie zupełnie inaczej w Londynie [1:02:39] zupełnie inaczej biorcem prawda Ja już nie mówię o języku angielskim na [1:02:45] całym świecie ale w jednym kraju prawda mamy no jednorodność etniczną w zasadzie [1:02:51] religijną również i tak dalej i tak dalej a mimo to [1:02:56] jest No ja mieszkam w Polsce od mieszkam Urodziłam się w Polsce i mieszkam tutaj [1:03:02] od ponad 50 lat i nadal mnóstwo rzeczy mnie zaskakuje [1:03:09] mimo tego że mieszkałam w bardzo różnych miejscach w Polsce od dużych miast prawda z Warszawą na czele po małe miasteczka i w takim [1:03:20] małym miasteczku częściowo się wychowałam od wschodniej granicy do teraz Wrocławia w międzyczasie była jeszcze północy [1:03:29] południe bo Gdański Kraków Na przykład w każdym tym miejscu ci ludzie są [1:03:34] zupełnie inni Mało tego działając na przykład w stowarzyszeniu które zajmuje się między innymi pomocą różnym ludziom [1:03:43] potrzebującym Widzę że wystarczy wyjechać z niedużego miasta pod Wrocławiem do jeszcze mniejszego miasteczka czy [1:03:54] wioski pod tym Wrocławiem i tam mamy do czynienia w ogóle z zupełnie inną i [1:03:59] kulturą i życiem społecznym i potrzebami i całą masę innych rzeczy i rzeczywiście [1:04:07] nie uwzględnianie tego na przykład w misji albo w kościele albo w kościele nawet No bo [1:04:16] jak do tego dołożymy jeszcze to że w przeciwieństwie do parafii katolickich [1:04:22] które są w każdym nawet najmniejszym przysiółku nasze kościoły obejmują [1:04:27] bardzo duże terytoria geograficznie prawda I na przykład do takiego kościoła [1:04:33] we Wrocławiu to oprócz ludzi z Wrocławia przyjeżdża idzie na przykład właśnie z tych wsi pod Wrocławskich którzy wcale się niekoniecznie musieli tam [1:04:40] przeprowadzić z Wrocławia ale tam się wychowali gdzie [1:04:45] no ci ludzie są bardzo bardzo różni No to nawet w takim jednorodnym bardzo [1:04:50] kraju jak Polska tych Kultur w kościele mamy nagle [1:04:57] mnóstwo i narzucanie wszystkim że to jedno jest [1:05:03] dobre bo ja tak robiłem od zawsze no sam wiesz zresztą jak się kończy Przecież [1:05:09] jesteś praktykiem Ale wróćmy jeszcze właśnie do pytań bo to jest takie pytanie właśnie bardzo [1:05:18] konkretne i praktyczne a którą metodę refleksji polecałbyś początkującym [1:05:24] teologom który było tam na tym czyli osobista tak osobiste to jest [1:05:35] najprostsze najłatwiejsze najłatwiejszy że nie wymaga wielkiej [1:05:43] wiedzy po prostu zastanów się nad tym co widzisz w swoim [1:05:49] życiu a napisz parę słów może na ten temat napisać tylko po to aby potem [1:05:56] rozumieć rozważyć szukać może w Piśmie Świętym rozmawiać z kimś innym [1:06:06] jeszcze mamy jedno pytanie czego najbardziej trzymają się współczesne [1:06:12] kościoły ewangelikalne w Polsce jaki rodzaj teologii w istocie uprawiają tak my narzucamy kościołowi rzymskokatolickiemu że ma taką teologię [1:06:22] zupełnie oderwana od rzeczywistości ale my też nie Chociaż może [1:06:30] to ten przepaść dla nas jest tylko 50 lat a dla nich jest [1:06:37] popatrzmy na celibat 1000 lat a ale i tak jest Przepaść jak byłem młodym [1:06:45] pastorem mój pastor nadrzędny często mówił o tym że chciałbym aby nasz [1:06:53] kościół nie był tak bardzo związane z latami [1:06:58] z dekadą lat 50 i miał rację w tym to ale i nadal [1:07:07] kościoły Ewangelii karne Często też żyją troszeczkę [1:07:14] w innym świecie No ja podam taki przykład jak chociażby zachęcanie ludzi [1:07:19] do takich przyczynoktycznych do wczesnego zawierania związku prawda młodzi ludzie w tej chwili tacy koło [1:07:29] 18-20 roku życia to są zupełnie inni młodzi ludzie niż oni byli na przykład w latach siedemdziesiątych i [1:07:37] jakby stosowanie tych samych metod żeby nie grzeszyli na przykład no kończy się bardzo często tragicznie więc to to [1:07:49] jest tylko taki przykład no i tutaj właśnie ta teologia praktyczna ma ogromne zastosowanie renti bardzo bardzo ci dziękuję to było [1:08:00] naprawdę bardzo interesująca spotkanie i myślę że wiele [1:08:07] osób przekonało się że teologia to nie są tylko takie jakieś górnolotne słowa [1:08:13] czy jakieś takie rzeczy [1:08:18] tylko i wyłącznie gdzieś w akademiach Czy w kościołach rozważane że tak [1:08:25] naprawdę każdy każda osoba która ma cokolwiek wspólnego z religią nawet jeżeli nawet nie ma to ma do czynienia z teologią właśnie w tym praktyki ujęciu [1:08:35] często powtarzam aż każdy człowiek na świecie jest teologiem tak jeżeli [1:08:42] chodzi o dzisiaj serdecznie państwu Dziękuję Randy szykuj następny temat i następny termin bo podejmujesz bardzo ciekawe [1:08:51] tematy zarówno dla osób takich które po prostu są zainteresowane teologią jak i [1:08:58] myślę że również dla naszych studentów To jest Kolejne kolejne twój temat który [1:09:04] można im polecacie jako uzupełnienie zajęć [1:09:09] i rozwinięcie No także temat do dyskusji w naszych kołach naukowych [1:09:16] państwu również dziękuję życzę miłego wieczoru i do zobaczenia za tydzień --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl