Medytacja i mistyka jako koniec doktryny – herezja niedualnego myślenia | „Oblicza herezji”
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Medytacja i mistyka jako koniec doktryny – herezja niedualnego myślenia | "Oblicza herezji"
- Tak właśnie zastanawiałem się czy ja w
- Tak właśnie zastanawiałem się czy ja w
- ogóle powinienem co mówić podczas tego
- wykładu czy być po prostu konsekwentny i
- zamilknąć na samym początku
- bo kiedy rozmawiamy o Bogu To w pewien
- sposób
- jedak przyznać że coś gubimy za każdym
- razem tak
- wypływie chciałbym mówić o takiej
- przestrzeni związanej mocno z medytacją
- i
- kontemplację jest to właśnie ta
- przestrzeń
- gdzie gdzie doświadczenie jest koronne
- gdzie doświadczenie jest czy może
- przeżycie
- jest najważniejsze jest
- priorytetem A przestrzeń słów określeń
- tego jak możemy uprawiać tutaj tą całą
- teorię tak t całą
- przestrzeń ubierania tego w słowa jest
- już
- drugorzędna przypomina mi się taka
- historyjka związana z wizytą Richarda
- rora słynnego franciszkanina który
- dosyć dużo mówi o kontemplacji o mistyce
- polecam
- [Muzyka]
- książkę
- bardzo ciekawa pozycja i ogólnie
- wszystkiego
- dzieła właśnie w dziedzinie
- kontemplacji on właśnie opowiada taką
- historię był
- kiedyś zakonie trapistów w którym
- przebywał wcześniej Tomasz Merton
- jeszcze za życia i rozmawiał tam z ojcem
- flawian który w tamtym już czasie
- [Muzyka]
- był rekluz czyli był jak gdyby
- pustelnikiem wewnątrz zakonu
- i miał okazję akurat porozmawiać z z
- bratem Richardem i powiedział mu Richard
- ty tak jeździsz po całym świecie i
- opowiadasz tam ludziom o Bogu to powiedz
- im wszystkim jak już tak jeździsz że go
- tam nie
- ma Oczywiście to był duży skrót
- myślowy który tak naprawdę miał dać do
- zrozumienia
- No tak go tam nie ma Jest tu tak i do
- tego właśnie zachęca nas przecie
- mistyczne
- aby aby dostrzec dostrzec Boga nie tylko
- w
- transcendencji ale dostrzec Boga imego
- wewnątrz nas tak tej świątyni
- serca
- pram państw na początek
- fragment książki modlitwa
- kacyna
- który mówi o tym czym
- jest medytacja Czym jest kontemplacja
- oczywiście pojęcie medytacji
- kontemplacji w chrześcijaństwie
- ewoluowało miało różne odcienie ja tutaj
- nie mam czasu żeby ani możliwości żeby
- mówić o wszystkich jego aspektach
- przyjrzymy się temu mertowski wyrazowi
- tej
- idei medytacja nie jest wyłącznie
- intelektualnym wysiłkiem zmierzającym do
- opanowania pewnych pojęć o Bogu
- Cytuję go ani nawet do wtłoczenie w nasz
- umysł tajemnic wiary katolickiej
- pojęciowa wiedza o prawdach religijnych
- zajmuje w naszym życiu określone miejsce
- i to jest miejsce ważne studia odgrywają
- istotną rolę w życiu modlitwy życie
- duchowe potrzebuje bowiem mocnych
- podstaw
- intelektualnych życiu medytacji winno
- zatem zawsze to wysze studium teologii
- jednak sama medytacja nie jest ani
- studiowaniem ani żadnym innym czysto
- intelektualnym zajęciem celem medytacji
- nie jest zdobycie pogłębienie
- obiektywnej i spekulatywne wiedzy o Bogu
- a także prawdy przez niego objawionej w
- medytacji nie Dążymy do zdobycia wiedzy
- o Bogu jakby był on przedmiotem takim
- jak inny A zatem jakby podlegał naszemu
- badaniu i mógł być opisywany za pomocą
- ściśle naukowych pojęć Dążymy do
- Poznania samego Boga ponad poziomem
- wszystkich przedmiotów które stworzył a
- które jawią się nam jako odrębne rzeczy
- określone i oddzielone wyraźnymi
- granicami
- nieskończony b nie ma granic i nasz
- umysł nie może nakładać ograniczeń ani
- na niego samego ani na jego miłość jego
- obecność jest zatem uchwytna W
- powszechnej świadomości miłującej wiary
- urzeczywistnia się lecz nie może być jak
- próbka pod mikroskopem dokładnie i
- naukowo poznana jego obecność nie może
- być
- zweryfikowana jak weryfikuje się
- doświadczenie w laboratorium a jednak
- może być ona urzeczywistni duchowo tak
- długo jak długo nie usiłujemy jej
- sprawdzić gdy tylko próbujemy sprawdzić
- przedmiot ścisłej wiedzy Bóg wymyka
- się No właśnie więc tej przestrzeni
- kontemplacji i
- medytacji jeśli wchodzimy na tą ścieżkę
- i rzeczywiście
- zaczynamy patrzeć na rzeczywistość z tej
- perspektywy
- przestrzenią doktryną i dogmaty jedak
- dlatego myślenie mistyczne w pewnym
- sensie jest
- skazane na kolizję z myśleniem
- dogmatyczno
- doktrynalnym w takim sensie
- że rzeczy które mówimy o Bogu teologia
- którą uprawiamy doktryny które budujemy
- na podstawie naszych rozważań
- teologicznych i dociekań c jakiś ustaleń
- eklezjalny tak to
- wszystko jest w pewnym sensie
- uprawianiem dualnego formatu myślenia
- tak teraz na czym polega właściwie to
- dualne
- Myślenie dualne myślenie to po prostu
- zwykła funkcja umysłu w której
- praktycznie cały czas jesteśmy
- osadzeni ja jestem biały ty jesteś
- czarny Ja jestem mężczyzną Ty jesteś
- kobietą Ja jestem duchownym ty jesteś
- świeckim ja
- jestem ja mam 39 lat Ty jesteś ode mnie
- starszy ty jesteś ode mnie młodszy
- tak dualne myślenie to postrzeganie
- rzeczywistości osadzonej w kategori i
- tak też działa nasz umysł oczywiście co
- Odkrywamy zajmując się Chociażby
- epistemolog tak gdzie dostrzegamy że że
- doświadczenie przychodzi do nas już
- skategoryzowane tutaj Możemy się kłócić
- jak jak to
- wygląda natomiast Czyść za kem Czyść w
- innym kierunku natomiast
- mimo wszystko doświadczenie do nas w
- jakimś sensie dociera uszeregowane tak
- nasz umysł tak funkcjonuje i układa
- sobie je w ramy Bóg jest miłosierny Bóg
- jest
- sprawiedliwy Bóg jest Boga nie
- ma dzielimy rzeczywistość na
- kategorie I poruszamy się potem w tych
- kategoriach a więc też reagujemy
- na kategorie które nadaje nasz umysł
- rzeczywistości tak chociażby heretyk
- prawowierny tak to jest kolejna
- dualna kategoria zielonoświątkowiec
- katolik to jest znów osadzenie się
- pewnego
- typu
- dualizmie myślenie mistyczne i to co
- generuje się w człowieku pod wpływem pod
- wpływem przeżyć mistycznych to jest
- właśnie co myślenie dualistyczne właśnie
- kreuje się w nas postawa
- niedualność
- Czy ufasz
- że istnieje jedna rzeczywistość jest ona
- niewidzialna ale jest ona
- jedna i poruszasz się w tej
- niedoświadczonej zmysłowo
- rzeczywistości
- w niejako takim scalający przeżyciu tak
- Czyli jesteś w jakieś takiej
- przestrzeni
- która która nie jest zmysłowo
- Doświadczalna Ale jest jedna
- i właściwie do tego dąży do tego
- dąży myślenie ni któ wydaj tej
- przestrzeni co jest bardzo dużym
- zaprzeczeniem myślenia doktrynalne
- zresztą też Merton o tym mówił bardzo
- często w swoich pismach poruszał kwestie
- doktryner z którymi się często ściera
- sam promował właśnie
- myślenie nied
- i i osoby o myśleniu doktryn często
- zderza się z nim poglądowo dlatego że no
- jak to albo jest tak albo jest tak tak
- nie może być coś naraz
- tak nie może nie może funkcjonować
- jakieś Jakiś jednolity twór ludzkiej nie
- wiem
- rodziny ludzkiego istnienia tak ludzkiej
- wiary religii musi być jakiś podział
- umysł się swobodnie porusza w
- przestrzeni podziałów lubi
- podziały dodaje do tego paliwo emocji
- które sprawią że te podziały potrafią
- być bardzo radykalne agresywne
- jak to
- tak funkcjonować bez tych podziałów czym
- wtedy się karmić jak wtedy poruszać się
- w tej rzeczywistości no ale niestety A
- może stety właśnie myślenie
- dosyć takim częstym terminem używanym w
- ogóle
- w słownictwie
- mistycznym też Może przeczytam państwu
- fragment drogi na górę karmel jednego z
- jego głównych dzieł musi dusza być w
- ciemnościach nie tylko w tej części
- która się odnosi do stworzeń do rzeczy
- doczesnych to jest w części niższej
- zmysłowej Lecz musi pozwolić się oślepić
- i zaciemnić tej także części która się
- odnosi do i do rzeczy duchowych to jest
- w części wyższej rozumowe musi iść jak
- ślepiec trzymając się ciemnej wiary jako
- przewodniczki i światła nie opierając
- się na żadnej rzeczy którą poznaje
- smakuje czuje czy wyobraża sobie
- wszystko to bowiem są mroki które ją
- oszukują wiara zaś jest pewniejsza niż
- wszystko co można zrozumieć spróbować
- odczuć czy wyobrazić sobie Jeżeli więc
- co do tych rzeczy nie oślepi się tak aby
- pozostawać zupełnie w ciemnościach nie
- dojdzie do tego co jest wyższe A czego
- uczy wiara
- Więc w takim podejściu w podejściu
- mistycznym każda forma wiedzy o Bogu
- zaciemnia doświadczenie
- Boga a więc niejako Musimy zrezygnować z
- tej wiedzy porzucić ją dać się
- ogołocić właśnie z tej wiedzy
- czy czy pozwolić się jej jakoś
- przenicować w naszym życiu aby
- rzeczywiście wejść w czyste
- doświadczenie Boga jako takiego chwili
- obecnej nieobjętego naszymi kategoriami
- myślenia a więc przyjąć tak naprawdę
- Boga w takim przeżyciu stricte
- nied Większość z nas niestety na co
- dzień każdy z nas właściwie doświadcza
- Boga w bardzo dualny
- sposób choćby jako obiektu
- czci jest to bardzo
- problematyczne
- Ponieważ jeśli czcimy
- Boga to nie potrafimy dostrzec go w
- sobie pewien sposób Oddzielamy
- się ponieważ kreujemy
- relacje obiekt czci i ten który czci tak
- powstaje jakaś forma kultu a więc
- religii a więc podziału oczywiście do
- każ takiej formy k powoływana jakaś
- Foryś jak forma kapłaństwa powstaje
- podział dlatego religia instytucjonalna
- tak bardzo nie lubi mistyków i bardzo
- często wrzuca ich jako heretyków na stos
- tak dlatego
- że kiedy jesteśmy konsekwentni w
- przeżyciu
- mistycznym to nie mamy tendencji do
- dzielenia
- ludzi dzielenia religii dzielenia
- wyznań mimo iż pochodzimy z
- ugruntowania mż wychodzimy z jakieś
- tradyc mimo iż wywodzimy się z jakieś
- nacji i z jakiejś swojej st biografii
- Tak więc to doświadczenie ciemnej nocy
- duszy to jest moment tak
- naprawdę kiedy odrzucamy to co wiemy OY
- przyjąć TOI
- bó nasz rozum nie jest w stanie tak
- naprawdę objąć tego doświadczenia więc
- godzimy się w pewnym momencie że on nie
- obejmuje nie
- pojmuje nie jest w stanie ogarnąć tego
- tego przeżycia
- i zaczynamy to akceptować tak
- akceptujemy że w pewnym sensie musimy
- umrzeć dla wizji Boga którą
- odkryć realnie to co może być
- doświadczone więc umieramy dla obrazu
- Boga ale też umieramy dla obrazu świata
- umieramy w jakimś sensie dla obrazu
- samych siebie dla swojego
- ego i i wchodzimy w jakieś zupełnie inne
- wchodzimy w zupełnie inną formę
- przeżycia powiedział chrześcijan będzie
- jescze raz powtórzę chrześcijanin jutra
- Albo będzie mistykiem albo nie będzie go
- wcale tak to jest bardzo mocne i ja
- tak mocno też przeżywam te słowa dlatego
- że widzę we współczesnym
- chrześcijaństwie coraz więcej różnych
- form dualnego myślenia
- i dokarmiania tego słyszę to i widzę
- zazalic
- A widzę to w
- literaturze Natomiast mam wrażenie
- że chrześcijaństwo ma potężny potencjał
- do tego żeby właśnie tą niedualność w
- nas budować oczywiście niedualność nie
- jest tylko formą myślenia
- chrześcijańskiego tak naprawdę może się
- przejawiać w każdej zdrowo
- skonstruowanej religii
- tak ale mamy do tego podstawy w
- przestrzeni chrześcijańskiej chociażby
- patrząc się na właśnie doktrynę jest
- ciekawe
- jedną z najbardziej
- niedualnosc Chrystusa tak pełny człowiek
- pełny Bóg pełny
- pakiet i w tej przestrzeni jakby z
- jednej strony jest to doktrynalne
- zrozumienie ale z drugiej ono nas
- prowadzi już do do myślenia
- niedualnosc
- pełni Bóg w pełni człowiek Super idziemy
- dalej odhaczone gby możemy to powiedzieć
- w kedo jak to już padały dzisiaj te
- sformułowania możemy to wymienić w
- modlitwie czy poczytać w jakimś
- traktacie ale jeśli tak naprawdę się nad
- tym pochylmy to właściwie dostajemy
- potężnego kopa w tyłek do tego żeby
- wejść w przeżycie mistyczne tak żeby
- zacząć Boga postrzegać C doświadczać
- nawet nie postrzegać bo juża się problem
- mówienie w ogóle
- o doświadczeniach mistycznych sieb jest
- absurdalne bo cokolwiek powiemy gubi
- już właściwie
- [Muzyka]
- wypłynęły miy jako chrześcijanie to to
- nie to nied myślenie w sobie ćwiczyli i
- i potrafili w tym funkcjonować w XX
- wieku i do tego właśnie mogą pomóc nam
- tym mogą nam pomóc praktyki medytacyjne
- kontemplacyjne Jeśli chcecie się państwo
- zainteresować tematem mocnie to zachęcam
- do
- poczytania różnych artykułów w tematyce
- modlitwy do głębi tak zostało to
- przetłumaczone na polski po angielsku to
- się nazywa centering Prayer czyli
- modlitwa centrująca bardziej powinno być
- tak
- chyba i jest to styl modlitwy
- kontemplacyjnej który jest pewnego typu
- techniką
- bardz praktyczny pragmatyczny sposób to
- można sięgnąć choćby do tego nurtu jest
- to co
- prawda podejście kontemplacyjne które
- wyewoluowało wewnątrz kościa
- katolickiego ale stało się czymś ogólnym
- i
- ogólnodostępnym czymś co można
- praktykować niezależnie od swojego
- wyznania jeszcze chciałem tutaj
- dodać
- ogólnie z tym podejściem doktrynalnym to
- jest tak że my w tej
- drodze do
- niedualnosc
- Natomiast tego filozofa trzeba z siebie
- zrzucić tego Greka trzeba z siebie
- zrzucić bo
- Grek zbyt bardzo
- ubóstwia
- intelektualne
- a w tej przestrzeni No powoływał nowe
- typologie kategorie Tak
- więc Greka trzeba zrzucić siebie ale
- także zrzucić siebie Rzymianina tak z
- jego całą Przepraszam Michale
- legislacji
- typowo rzymskim
- tak Który tak naprawdę jest też bardzo
- mocno doktryn
- perski no i ostatecznie musimy też
- zrzucić siebie hebrajczyk Tak w pewnym
- wymiarze chociaż ten jest najbardziej
- nied jest tak naprawdę największą
- możliwością dla nas żeby żeby sięgnąć po
- tą niedualność w swoim przeżywaniu Boga
- natomiast kiedy już się oczyścimy z tych
- trzech
- przestrzeni w swoim życiu będziemy mogli
- Myślę przez
- taką negację i regres tak naprawdę
- oduczanie się pewnych schematów
- mentalnych
- wejść czyste przeżycie Boga tutaj i
- teraz
- a Niezależnie od
- tego niezależnie od tego co wcześniej
- myśleliśmy o świecie o ludziach o nim
- [Muzyka]
- samym Tomasz Merton miał w pewnym
- momencie takie przeżycie dosyć słynne
- właśnie w literaturze kontemplacyjnej wó
- kontemplatywne
- Street bodajże w
- louisville szedł sobie tam taki dystrykt
- handlowy i spojrzał na ludzi nagle
- zobaczył
- światłem świętością jak scalają ich
- wszystkich obecnością nie tylko ich ale
- jego z nim i zobaczył nagle że nie ma
- barier nie ma
- podziałów że to wszystko ta nawet jego
- święta izolacja w zakonie jest tak
- naprawdę jakimś tylko jakąś tylko
- nakładką na rzeczywistość która
- dzieliła wszyscy nagle okazali się w tym
- wymiarze jakby święci wartościowi
- zarazem niesamowitej
- jedności życie mistyczne było dla niego
- Także podstawą do tego aby dalej
- wypracowywać t ideę modlitwy
- kontemplacyjnej zarażać
- ludzi pasją do do porzucania
- doktryn oczywiście w zdrowy sposób
- tak dlatego że zawsze
- pamiętamy co w pewien sposób puszczamy
- ze swoich r
- tak co trzymaliśmy
- ja będąc pastorem kościoła
- zielonoświątkowego wiem że wywodzę się z
- pewnej tradycji rozumiem tą tradycję
- lubię tą tradycję dlatego
- jestem dlatego jestem zielonoświątkowcem
- ponieważ są pewne osobowościowe
- inklinacje do tego żebym nim
- był mam taką prywatną teorię doboru
- denominacji pod osobowości wycie mi ale
- Cami to obserwuję naprawdę przerażający
- sposób
- jak bardzo pewne grupy denominacyjna
- absurdalna teoria nie będę tego nie mamę
- tego weryfikować naukowo taka zabawna
- troszeczkę ale tak więc ja znam mój
- dobór tak I wiem z czego to
- wynika ale też Chcę umieć to puścić mój
- obraz zielonoświątkowego Boga
- Tak mój
- obraz który wykreował który
- Nakarmiłem Richard r zawsze śmieje się i
- mówi No tak bo my Amerykanie mamy obraz
- amerykańskiego Boga biały facet po 50
- tak fajnym garniturem Biblią w ręku
- przychodzi i opowiada takim tonem
- kaznodziei o tym jaki jaki on cudowny i
- wspaniały to jest oczywiście jest też
- afrykański
- bó
- [Muzyka]
- [śmiech]
- [Muzyka]
- Tak
- więc jest Europejski jak najbardziej
- również i myślę że każda każda grupa ma
- swoje wyobrażenie które dokarmia które
- kreuje które wzmacnia Natomiast w pewnym
- momencie właśnie kiedy chcemy się
- otworzyć na to przeżywanie mistyczne
- Boga czyli właściwie na to żeby być z
- nim i teraz bez tych wszystkich
- kategorii i obciążeń i teorii pomysłów
- które mamy doświadczyć go takiego jakim
- on jest w danej chwili tak po prostu bez
- żadnych tych wielkich nakładek wtedy
- właściwie wchodzimy w prostą i zarazem
- niesamowitą przygodę kontemplacji tak
- kiedy uświadamiamy sobie
- że że mamy porzucić na tej drodze swoje
- ego a więc swoje
- uwarunkowania ale także w pewnym sensie
- filozof i po prostu przyjąć jego takim
- jakim on jest w tym momencie kiedy go
- przeżywamy
- doświadczamy pram jeszcze fragment z
- ewagriusza
- Pontu ewagriusz w swoim traktacie o
- modlitwie
- któryś
- kiedy kształtu temu co boskie ani też
- nie pozwól by twój umysł ukształtował
- się według jakiejś formy ale
- jako niematerialny przystęp do tego
- przystąp do tego co niematerialne a
- zrozumiesz w czasie modlitwy kiedy
- pragniesz ujrzeć oblicze ojca który jest
- w niebie żadną miarą nie szukaj jakiegoś
- kształtu czy obrazu Uwolnij swój umysł i
- po prostu Przyjmij tą przestrzeń
- przeżycia Boga takim jakim on jest
- i myślę że na tym powoli będę
- kończył przypomnę jeszcze abyście
- państwo sięgnęli sobie do literatury
- związanej z modlitwą do głębi w Polsce
- zajmuje się tym zakonnik
- katolicki Wojtek drążek drężek pram
- drężek Wojtek jest niesm człowiekiem mam
- okazję znać osobiście
- tłumaczem
- i prowadzi bardzo fajne rekolekcje
- medytacyjne właśnie w duchu modlitwy do
- głębi więc jeśli chcecie Skorzystajcie i
- uczmy się tego przeżycia Mistycznego
- Dziękuję bardzo