Medytacja i mistyka jako koniec doktryny – herezja niedualnego myślenia | „Oblicza herezji”

Rozwiń transkrypcję filmu

Medytacja i mistyka jako koniec doktryny – herezja niedualnego myślenia | "Oblicza herezji"

  • Tak właśnie zastanawiałem się czy ja w
  • Tak właśnie zastanawiałem się czy ja w
  • ogóle powinienem co mówić podczas tego
  • wykładu czy być po prostu konsekwentny i
  • zamilknąć na samym początku
  • bo kiedy rozmawiamy o Bogu To w pewien
  • sposób
  • jedak przyznać że coś gubimy za każdym
  • razem tak
  • wypływie chciałbym mówić o takiej
  • przestrzeni związanej mocno z medytacją
  • i
  • kontemplację jest to właśnie ta
  • przestrzeń
  • gdzie gdzie doświadczenie jest koronne
  • gdzie doświadczenie jest czy może
  • przeżycie
  • jest najważniejsze jest
  • priorytetem A przestrzeń słów określeń
  • tego jak możemy uprawiać tutaj tą całą
  • teorię tak t całą
  • przestrzeń ubierania tego w słowa jest
  • już
  • drugorzędna przypomina mi się taka
  • historyjka związana z wizytą Richarda
  • rora słynnego franciszkanina który
  • dosyć dużo mówi o kontemplacji o mistyce
  • polecam
  • [Muzyka]
  • książkę
  • bardzo ciekawa pozycja i ogólnie
  • wszystkiego
  • dzieła właśnie w dziedzinie
  • kontemplacji on właśnie opowiada taką
  • historię był
  • kiedyś zakonie trapistów w którym
  • przebywał wcześniej Tomasz Merton
  • jeszcze za życia i rozmawiał tam z ojcem
  • flawian który w tamtym już czasie
  • [Muzyka]
  • był rekluz czyli był jak gdyby
  • pustelnikiem wewnątrz zakonu
  • i miał okazję akurat porozmawiać z z
  • bratem Richardem i powiedział mu Richard
  • ty tak jeździsz po całym świecie i
  • opowiadasz tam ludziom o Bogu to powiedz
  • im wszystkim jak już tak jeździsz że go
  • tam nie
  • ma Oczywiście to był duży skrót
  • myślowy który tak naprawdę miał dać do
  • zrozumienia
  • No tak go tam nie ma Jest tu tak i do
  • tego właśnie zachęca nas przecie
  • mistyczne
  • aby aby dostrzec dostrzec Boga nie tylko
  • w
  • transcendencji ale dostrzec Boga imego
  • wewnątrz nas tak tej świątyni
  • serca
  • pram państw na początek
  • fragment książki modlitwa
  • kacyna
  • który mówi o tym czym
  • jest medytacja Czym jest kontemplacja
  • oczywiście pojęcie medytacji
  • kontemplacji w chrześcijaństwie
  • ewoluowało miało różne odcienie ja tutaj
  • nie mam czasu żeby ani możliwości żeby
  • mówić o wszystkich jego aspektach
  • przyjrzymy się temu mertowski wyrazowi
  • tej
  • idei medytacja nie jest wyłącznie
  • intelektualnym wysiłkiem zmierzającym do
  • opanowania pewnych pojęć o Bogu
  • Cytuję go ani nawet do wtłoczenie w nasz
  • umysł tajemnic wiary katolickiej
  • pojęciowa wiedza o prawdach religijnych
  • zajmuje w naszym życiu określone miejsce
  • i to jest miejsce ważne studia odgrywają
  • istotną rolę w życiu modlitwy życie
  • duchowe potrzebuje bowiem mocnych
  • podstaw
  • intelektualnych życiu medytacji winno
  • zatem zawsze to wysze studium teologii
  • jednak sama medytacja nie jest ani
  • studiowaniem ani żadnym innym czysto
  • intelektualnym zajęciem celem medytacji
  • nie jest zdobycie pogłębienie
  • obiektywnej i spekulatywne wiedzy o Bogu
  • a także prawdy przez niego objawionej w
  • medytacji nie Dążymy do zdobycia wiedzy
  • o Bogu jakby był on przedmiotem takim
  • jak inny A zatem jakby podlegał naszemu
  • badaniu i mógł być opisywany za pomocą
  • ściśle naukowych pojęć Dążymy do
  • Poznania samego Boga ponad poziomem
  • wszystkich przedmiotów które stworzył a
  • które jawią się nam jako odrębne rzeczy
  • określone i oddzielone wyraźnymi
  • granicami
  • nieskończony b nie ma granic i nasz
  • umysł nie może nakładać ograniczeń ani
  • na niego samego ani na jego miłość jego
  • obecność jest zatem uchwytna W
  • powszechnej świadomości miłującej wiary
  • urzeczywistnia się lecz nie może być jak
  • próbka pod mikroskopem dokładnie i
  • naukowo poznana jego obecność nie może
  • być
  • zweryfikowana jak weryfikuje się
  • doświadczenie w laboratorium a jednak
  • może być ona urzeczywistni duchowo tak
  • długo jak długo nie usiłujemy jej
  • sprawdzić gdy tylko próbujemy sprawdzić
  • przedmiot ścisłej wiedzy Bóg wymyka
  • się No właśnie więc tej przestrzeni
  • kontemplacji i
  • medytacji jeśli wchodzimy na tą ścieżkę
  • i rzeczywiście
  • zaczynamy patrzeć na rzeczywistość z tej
  • perspektywy
  • przestrzenią doktryną i dogmaty jedak
  • dlatego myślenie mistyczne w pewnym
  • sensie jest
  • skazane na kolizję z myśleniem
  • dogmatyczno
  • doktrynalnym w takim sensie
  • że rzeczy które mówimy o Bogu teologia
  • którą uprawiamy doktryny które budujemy
  • na podstawie naszych rozważań
  • teologicznych i dociekań c jakiś ustaleń
  • eklezjalny tak to
  • wszystko jest w pewnym sensie
  • uprawianiem dualnego formatu myślenia
  • tak teraz na czym polega właściwie to
  • dualne
  • Myślenie dualne myślenie to po prostu
  • zwykła funkcja umysłu w której
  • praktycznie cały czas jesteśmy
  • osadzeni ja jestem biały ty jesteś
  • czarny Ja jestem mężczyzną Ty jesteś
  • kobietą Ja jestem duchownym ty jesteś
  • świeckim ja
  • jestem ja mam 39 lat Ty jesteś ode mnie
  • starszy ty jesteś ode mnie młodszy
  • tak dualne myślenie to postrzeganie
  • rzeczywistości osadzonej w kategori i
  • tak też działa nasz umysł oczywiście co
  • Odkrywamy zajmując się Chociażby
  • epistemolog tak gdzie dostrzegamy że że
  • doświadczenie przychodzi do nas już
  • skategoryzowane tutaj Możemy się kłócić
  • jak jak to
  • wygląda natomiast Czyść za kem Czyść w
  • innym kierunku natomiast
  • mimo wszystko doświadczenie do nas w
  • jakimś sensie dociera uszeregowane tak
  • nasz umysł tak funkcjonuje i układa
  • sobie je w ramy Bóg jest miłosierny Bóg
  • jest
  • sprawiedliwy Bóg jest Boga nie
  • ma dzielimy rzeczywistość na
  • kategorie I poruszamy się potem w tych
  • kategoriach a więc też reagujemy
  • na kategorie które nadaje nasz umysł
  • rzeczywistości tak chociażby heretyk
  • prawowierny tak to jest kolejna
  • dualna kategoria zielonoświątkowiec
  • katolik to jest znów osadzenie się
  • pewnego
  • typu
  • dualizmie myślenie mistyczne i to co
  • generuje się w człowieku pod wpływem pod
  • wpływem przeżyć mistycznych to jest
  • właśnie co myślenie dualistyczne właśnie
  • kreuje się w nas postawa
  • niedualność
  • Czy ufasz
  • że istnieje jedna rzeczywistość jest ona
  • niewidzialna ale jest ona
  • jedna i poruszasz się w tej
  • niedoświadczonej zmysłowo
  • rzeczywistości
  • w niejako takim scalający przeżyciu tak
  • Czyli jesteś w jakieś takiej
  • przestrzeni
  • która która nie jest zmysłowo
  • Doświadczalna Ale jest jedna
  • i właściwie do tego dąży do tego
  • dąży myślenie ni któ wydaj tej
  • przestrzeni co jest bardzo dużym
  • zaprzeczeniem myślenia doktrynalne
  • zresztą też Merton o tym mówił bardzo
  • często w swoich pismach poruszał kwestie
  • doktryner z którymi się często ściera
  • sam promował właśnie
  • myślenie nied
  • i i osoby o myśleniu doktryn często
  • zderza się z nim poglądowo dlatego że no
  • jak to albo jest tak albo jest tak tak
  • nie może być coś naraz
  • tak nie może nie może funkcjonować
  • jakieś Jakiś jednolity twór ludzkiej nie
  • wiem
  • rodziny ludzkiego istnienia tak ludzkiej
  • wiary religii musi być jakiś podział
  • umysł się swobodnie porusza w
  • przestrzeni podziałów lubi
  • podziały dodaje do tego paliwo emocji
  • które sprawią że te podziały potrafią
  • być bardzo radykalne agresywne
  • jak to
  • tak funkcjonować bez tych podziałów czym
  • wtedy się karmić jak wtedy poruszać się
  • w tej rzeczywistości no ale niestety A
  • może stety właśnie myślenie
  • dosyć takim częstym terminem używanym w
  • ogóle
  • w słownictwie
  • mistycznym też Może przeczytam państwu
  • fragment drogi na górę karmel jednego z
  • jego głównych dzieł musi dusza być w
  • ciemnościach nie tylko w tej części
  • która się odnosi do stworzeń do rzeczy
  • doczesnych to jest w części niższej
  • zmysłowej Lecz musi pozwolić się oślepić
  • i zaciemnić tej także części która się
  • odnosi do i do rzeczy duchowych to jest
  • w części wyższej rozumowe musi iść jak
  • ślepiec trzymając się ciemnej wiary jako
  • przewodniczki i światła nie opierając
  • się na żadnej rzeczy którą poznaje
  • smakuje czuje czy wyobraża sobie
  • wszystko to bowiem są mroki które ją
  • oszukują wiara zaś jest pewniejsza niż
  • wszystko co można zrozumieć spróbować
  • odczuć czy wyobrazić sobie Jeżeli więc
  • co do tych rzeczy nie oślepi się tak aby
  • pozostawać zupełnie w ciemnościach nie
  • dojdzie do tego co jest wyższe A czego
  • uczy wiara
  • Więc w takim podejściu w podejściu
  • mistycznym każda forma wiedzy o Bogu
  • zaciemnia doświadczenie
  • Boga a więc niejako Musimy zrezygnować z
  • tej wiedzy porzucić ją dać się
  • ogołocić właśnie z tej wiedzy
  • czy czy pozwolić się jej jakoś
  • przenicować w naszym życiu aby
  • rzeczywiście wejść w czyste
  • doświadczenie Boga jako takiego chwili
  • obecnej nieobjętego naszymi kategoriami
  • myślenia a więc przyjąć tak naprawdę
  • Boga w takim przeżyciu stricte
  • nied Większość z nas niestety na co
  • dzień każdy z nas właściwie doświadcza
  • Boga w bardzo dualny
  • sposób choćby jako obiektu
  • czci jest to bardzo
  • problematyczne
  • Ponieważ jeśli czcimy
  • Boga to nie potrafimy dostrzec go w
  • sobie pewien sposób Oddzielamy
  • się ponieważ kreujemy
  • relacje obiekt czci i ten który czci tak
  • powstaje jakaś forma kultu a więc
  • religii a więc podziału oczywiście do
  • każ takiej formy k powoływana jakaś
  • Foryś jak forma kapłaństwa powstaje
  • podział dlatego religia instytucjonalna
  • tak bardzo nie lubi mistyków i bardzo
  • często wrzuca ich jako heretyków na stos
  • tak dlatego
  • że kiedy jesteśmy konsekwentni w
  • przeżyciu
  • mistycznym to nie mamy tendencji do
  • dzielenia
  • ludzi dzielenia religii dzielenia
  • wyznań mimo iż pochodzimy z
  • ugruntowania mż wychodzimy z jakieś
  • tradyc mimo iż wywodzimy się z jakieś
  • nacji i z jakiejś swojej st biografii
  • Tak więc to doświadczenie ciemnej nocy
  • duszy to jest moment tak
  • naprawdę kiedy odrzucamy to co wiemy OY
  • przyjąć TOI
  • bó nasz rozum nie jest w stanie tak
  • naprawdę objąć tego doświadczenia więc
  • godzimy się w pewnym momencie że on nie
  • obejmuje nie
  • pojmuje nie jest w stanie ogarnąć tego
  • tego przeżycia
  • i zaczynamy to akceptować tak
  • akceptujemy że w pewnym sensie musimy
  • umrzeć dla wizji Boga którą
  • odkryć realnie to co może być
  • doświadczone więc umieramy dla obrazu
  • Boga ale też umieramy dla obrazu świata
  • umieramy w jakimś sensie dla obrazu
  • samych siebie dla swojego
  • ego i i wchodzimy w jakieś zupełnie inne
  • wchodzimy w zupełnie inną formę
  • przeżycia powiedział chrześcijan będzie
  • jescze raz powtórzę chrześcijanin jutra
  • Albo będzie mistykiem albo nie będzie go
  • wcale tak to jest bardzo mocne i ja
  • tak mocno też przeżywam te słowa dlatego
  • że widzę we współczesnym
  • chrześcijaństwie coraz więcej różnych
  • form dualnego myślenia
  • i dokarmiania tego słyszę to i widzę
  • zazalic
  • A widzę to w
  • literaturze Natomiast mam wrażenie
  • że chrześcijaństwo ma potężny potencjał
  • do tego żeby właśnie tą niedualność w
  • nas budować oczywiście niedualność nie
  • jest tylko formą myślenia
  • chrześcijańskiego tak naprawdę może się
  • przejawiać w każdej zdrowo
  • skonstruowanej religii
  • tak ale mamy do tego podstawy w
  • przestrzeni chrześcijańskiej chociażby
  • patrząc się na właśnie doktrynę jest
  • ciekawe
  • jedną z najbardziej
  • niedualnosc Chrystusa tak pełny człowiek
  • pełny Bóg pełny
  • pakiet i w tej przestrzeni jakby z
  • jednej strony jest to doktrynalne
  • zrozumienie ale z drugiej ono nas
  • prowadzi już do do myślenia
  • niedualnosc
  • pełni Bóg w pełni człowiek Super idziemy
  • dalej odhaczone gby możemy to powiedzieć
  • w kedo jak to już padały dzisiaj te
  • sformułowania możemy to wymienić w
  • modlitwie czy poczytać w jakimś
  • traktacie ale jeśli tak naprawdę się nad
  • tym pochylmy to właściwie dostajemy
  • potężnego kopa w tyłek do tego żeby
  • wejść w przeżycie mistyczne tak żeby
  • zacząć Boga postrzegać C doświadczać
  • nawet nie postrzegać bo juża się problem
  • mówienie w ogóle
  • o doświadczeniach mistycznych sieb jest
  • absurdalne bo cokolwiek powiemy gubi
  • już właściwie
  • [Muzyka]
  • wypłynęły miy jako chrześcijanie to to
  • nie to nied myślenie w sobie ćwiczyli i
  • i potrafili w tym funkcjonować w XX
  • wieku i do tego właśnie mogą pomóc nam
  • tym mogą nam pomóc praktyki medytacyjne
  • kontemplacyjne Jeśli chcecie się państwo
  • zainteresować tematem mocnie to zachęcam
  • do
  • poczytania różnych artykułów w tematyce
  • modlitwy do głębi tak zostało to
  • przetłumaczone na polski po angielsku to
  • się nazywa centering Prayer czyli
  • modlitwa centrująca bardziej powinno być
  • tak
  • chyba i jest to styl modlitwy
  • kontemplacyjnej który jest pewnego typu
  • techniką
  • bardz praktyczny pragmatyczny sposób to
  • można sięgnąć choćby do tego nurtu jest
  • to co
  • prawda podejście kontemplacyjne które
  • wyewoluowało wewnątrz kościa
  • katolickiego ale stało się czymś ogólnym
  • i
  • ogólnodostępnym czymś co można
  • praktykować niezależnie od swojego
  • wyznania jeszcze chciałem tutaj
  • dodać
  • ogólnie z tym podejściem doktrynalnym to
  • jest tak że my w tej
  • drodze do
  • niedualnosc
  • Natomiast tego filozofa trzeba z siebie
  • zrzucić tego Greka trzeba z siebie
  • zrzucić bo
  • Grek zbyt bardzo
  • ubóstwia
  • intelektualne
  • a w tej przestrzeni No powoływał nowe
  • typologie kategorie Tak
  • więc Greka trzeba zrzucić siebie ale
  • także zrzucić siebie Rzymianina tak z
  • jego całą Przepraszam Michale
  • legislacji
  • typowo rzymskim
  • tak Który tak naprawdę jest też bardzo
  • mocno doktryn
  • perski no i ostatecznie musimy też
  • zrzucić siebie hebrajczyk Tak w pewnym
  • wymiarze chociaż ten jest najbardziej
  • nied jest tak naprawdę największą
  • możliwością dla nas żeby żeby sięgnąć po
  • tą niedualność w swoim przeżywaniu Boga
  • natomiast kiedy już się oczyścimy z tych
  • trzech
  • przestrzeni w swoim życiu będziemy mogli
  • Myślę przez
  • taką negację i regres tak naprawdę
  • oduczanie się pewnych schematów
  • mentalnych
  • wejść czyste przeżycie Boga tutaj i
  • teraz
  • a Niezależnie od
  • tego niezależnie od tego co wcześniej
  • myśleliśmy o świecie o ludziach o nim
  • [Muzyka]
  • samym Tomasz Merton miał w pewnym
  • momencie takie przeżycie dosyć słynne
  • właśnie w literaturze kontemplacyjnej wó
  • kontemplatywne
  • Street bodajże w
  • louisville szedł sobie tam taki dystrykt
  • handlowy i spojrzał na ludzi nagle
  • zobaczył
  • światłem świętością jak scalają ich
  • wszystkich obecnością nie tylko ich ale
  • jego z nim i zobaczył nagle że nie ma
  • barier nie ma
  • podziałów że to wszystko ta nawet jego
  • święta izolacja w zakonie jest tak
  • naprawdę jakimś tylko jakąś tylko
  • nakładką na rzeczywistość która
  • dzieliła wszyscy nagle okazali się w tym
  • wymiarze jakby święci wartościowi
  • zarazem niesamowitej
  • jedności życie mistyczne było dla niego
  • Także podstawą do tego aby dalej
  • wypracowywać t ideę modlitwy
  • kontemplacyjnej zarażać
  • ludzi pasją do do porzucania
  • doktryn oczywiście w zdrowy sposób
  • tak dlatego że zawsze
  • pamiętamy co w pewien sposób puszczamy
  • ze swoich r
  • tak co trzymaliśmy
  • ja będąc pastorem kościoła
  • zielonoświątkowego wiem że wywodzę się z
  • pewnej tradycji rozumiem tą tradycję
  • lubię tą tradycję dlatego
  • jestem dlatego jestem zielonoświątkowcem
  • ponieważ są pewne osobowościowe
  • inklinacje do tego żebym nim
  • był mam taką prywatną teorię doboru
  • denominacji pod osobowości wycie mi ale
  • Cami to obserwuję naprawdę przerażający
  • sposób
  • jak bardzo pewne grupy denominacyjna
  • absurdalna teoria nie będę tego nie mamę
  • tego weryfikować naukowo taka zabawna
  • troszeczkę ale tak więc ja znam mój
  • dobór tak I wiem z czego to
  • wynika ale też Chcę umieć to puścić mój
  • obraz zielonoświątkowego Boga
  • Tak mój
  • obraz który wykreował który
  • Nakarmiłem Richard r zawsze śmieje się i
  • mówi No tak bo my Amerykanie mamy obraz
  • amerykańskiego Boga biały facet po 50
  • tak fajnym garniturem Biblią w ręku
  • przychodzi i opowiada takim tonem
  • kaznodziei o tym jaki jaki on cudowny i
  • wspaniały to jest oczywiście jest też
  • afrykański
  • [Muzyka]
  • [śmiech]
  • [Muzyka]
  • Tak
  • więc jest Europejski jak najbardziej
  • również i myślę że każda każda grupa ma
  • swoje wyobrażenie które dokarmia które
  • kreuje które wzmacnia Natomiast w pewnym
  • momencie właśnie kiedy chcemy się
  • otworzyć na to przeżywanie mistyczne
  • Boga czyli właściwie na to żeby być z
  • nim i teraz bez tych wszystkich
  • kategorii i obciążeń i teorii pomysłów
  • które mamy doświadczyć go takiego jakim
  • on jest w danej chwili tak po prostu bez
  • żadnych tych wielkich nakładek wtedy
  • właściwie wchodzimy w prostą i zarazem
  • niesamowitą przygodę kontemplacji tak
  • kiedy uświadamiamy sobie
  • że że mamy porzucić na tej drodze swoje
  • ego a więc swoje
  • uwarunkowania ale także w pewnym sensie
  • filozof i po prostu przyjąć jego takim
  • jakim on jest w tym momencie kiedy go
  • przeżywamy
  • doświadczamy pram jeszcze fragment z
  • ewagriusza
  • Pontu ewagriusz w swoim traktacie o
  • modlitwie
  • któryś
  • kiedy kształtu temu co boskie ani też
  • nie pozwól by twój umysł ukształtował
  • się według jakiejś formy ale
  • jako niematerialny przystęp do tego
  • przystąp do tego co niematerialne a
  • zrozumiesz w czasie modlitwy kiedy
  • pragniesz ujrzeć oblicze ojca który jest
  • w niebie żadną miarą nie szukaj jakiegoś
  • kształtu czy obrazu Uwolnij swój umysł i
  • po prostu Przyjmij tą przestrzeń
  • przeżycia Boga takim jakim on jest
  • i myślę że na tym powoli będę
  • kończył przypomnę jeszcze abyście
  • państwo sięgnęli sobie do literatury
  • związanej z modlitwą do głębi w Polsce
  • zajmuje się tym zakonnik
  • katolicki Wojtek drążek drężek pram
  • drężek Wojtek jest niesm człowiekiem mam
  • okazję znać osobiście
  • tłumaczem
  • i prowadzi bardzo fajne rekolekcje
  • medytacyjne właśnie w duchu modlitwy do
  • głębi więc jeśli chcecie Skorzystajcie i
  • uczmy się tego przeżycia Mistycznego
  • Dziękuję bardzo
Pobierz transkrypcję (TXT)