TRANSKRYPCJA: "Medytacja i mistyka jako koniec doktryny – herezja niedualnego myślenia | "Oblicza herezji"" Data publikacji: 16.03.2024 Długość: 26:12 --- [0:13] Tak właśnie zastanawiałem się czy ja w [0:13] Tak właśnie zastanawiałem się czy ja w [0:15] ogóle powinienem co mówić podczas tego [0:17] wykładu czy być po prostu konsekwentny i [0:19] zamilknąć na samym początku [0:23] bo kiedy rozmawiamy o Bogu To w pewien [0:27] sposób [0:28] jedak przyznać że coś gubimy za każdym [0:31] razem tak [0:35] wypływie chciałbym mówić o takiej [0:38] przestrzeni związanej mocno z medytacją [0:41] i [0:43] kontemplację jest to właśnie ta [0:45] przestrzeń [0:46] gdzie gdzie doświadczenie jest koronne [0:48] gdzie doświadczenie jest czy może [0:52] przeżycie [0:53] jest najważniejsze jest [0:56] priorytetem A przestrzeń słów określeń [1:01] tego jak możemy uprawiać tutaj tą całą [1:03] teorię tak t całą [1:05] przestrzeń ubierania tego w słowa jest [1:09] już [1:11] drugorzędna przypomina mi się taka [1:13] historyjka związana z wizytą Richarda [1:16] rora słynnego franciszkanina który [1:21] dosyć dużo mówi o kontemplacji o mistyce [1:26] polecam [1:27] [Muzyka] [1:28] książkę [1:31] bardzo ciekawa pozycja i ogólnie [1:32] wszystkiego [1:34] dzieła właśnie w dziedzinie [1:37] kontemplacji on właśnie opowiada taką [1:40] historię był [1:43] kiedyś zakonie trapistów w którym [1:47] przebywał wcześniej Tomasz Merton [1:49] jeszcze za życia i rozmawiał tam z ojcem [1:53] flawian który w tamtym już czasie [1:56] [Muzyka] [1:58] był rekluz czyli był jak gdyby [2:02] pustelnikiem wewnątrz zakonu [2:05] i miał okazję akurat porozmawiać z z [2:10] bratem Richardem i powiedział mu Richard [2:13] ty tak jeździsz po całym świecie i [2:14] opowiadasz tam ludziom o Bogu to powiedz [2:18] im wszystkim jak już tak jeździsz że go [2:20] tam nie [2:21] ma Oczywiście to był duży skrót [2:26] myślowy który tak naprawdę miał dać do [2:29] zrozumienia [2:30] No tak go tam nie ma Jest tu tak i do [2:34] tego właśnie zachęca nas przecie [2:36] mistyczne [2:37] aby aby dostrzec dostrzec Boga nie tylko [2:41] w [2:42] transcendencji ale dostrzec Boga imego [2:46] wewnątrz nas tak tej świątyni [2:51] serca [2:52] pram państw na początek [2:56] fragment książki modlitwa [2:58] kacyna [3:01] który mówi o tym czym [3:03] jest medytacja Czym jest kontemplacja [3:06] oczywiście pojęcie medytacji [3:08] kontemplacji w chrześcijaństwie [3:10] ewoluowało miało różne odcienie ja tutaj [3:13] nie mam czasu żeby ani możliwości żeby [3:15] mówić o wszystkich jego aspektach [3:17] przyjrzymy się temu mertowski wyrazowi [3:21] tej [3:22] idei medytacja nie jest wyłącznie [3:25] intelektualnym wysiłkiem zmierzającym do [3:27] opanowania pewnych pojęć o Bogu [3:30] Cytuję go ani nawet do wtłoczenie w nasz [3:32] umysł tajemnic wiary katolickiej [3:35] pojęciowa wiedza o prawdach religijnych [3:38] zajmuje w naszym życiu określone miejsce [3:39] i to jest miejsce ważne studia odgrywają [3:42] istotną rolę w życiu modlitwy życie [3:44] duchowe potrzebuje bowiem mocnych [3:46] podstaw [3:47] intelektualnych życiu medytacji winno [3:49] zatem zawsze to wysze studium teologii [3:51] jednak sama medytacja nie jest ani [3:53] studiowaniem ani żadnym innym czysto [3:55] intelektualnym zajęciem celem medytacji [3:58] nie jest zdobycie pogłębienie [4:00] obiektywnej i spekulatywne wiedzy o Bogu [4:02] a także prawdy przez niego objawionej w [4:05] medytacji nie Dążymy do zdobycia wiedzy [4:07] o Bogu jakby był on przedmiotem takim [4:10] jak inny A zatem jakby podlegał naszemu [4:13] badaniu i mógł być opisywany za pomocą [4:15] ściśle naukowych pojęć Dążymy do [4:17] Poznania samego Boga ponad poziomem [4:20] wszystkich przedmiotów które stworzył a [4:22] które jawią się nam jako odrębne rzeczy [4:25] określone i oddzielone wyraźnymi [4:27] granicami [4:28] nieskończony b nie ma granic i nasz [4:31] umysł nie może nakładać ograniczeń ani [4:33] na niego samego ani na jego miłość jego [4:36] obecność jest zatem uchwytna W [4:38] powszechnej świadomości miłującej wiary [4:40] urzeczywistnia się lecz nie może być jak [4:43] próbka pod mikroskopem dokładnie i [4:45] naukowo poznana jego obecność nie może [4:48] być [4:48] zweryfikowana jak weryfikuje się [4:50] doświadczenie w laboratorium a jednak [4:53] może być ona urzeczywistni duchowo tak [4:55] długo jak długo nie usiłujemy jej [4:57] sprawdzić gdy tylko próbujemy sprawdzić [5:00] przedmiot ścisłej wiedzy Bóg wymyka [5:11] się No właśnie więc tej przestrzeni [5:14] kontemplacji i [5:17] medytacji jeśli wchodzimy na tą ścieżkę [5:20] i rzeczywiście [5:23] zaczynamy patrzeć na rzeczywistość z tej [5:28] perspektywy [5:30] przestrzenią doktryną i dogmaty jedak [5:33] dlatego myślenie mistyczne w pewnym [5:36] sensie jest [5:37] skazane na kolizję z myśleniem [5:40] dogmatyczno [5:42] doktrynalnym w takim sensie [5:44] że rzeczy które mówimy o Bogu teologia [5:48] którą uprawiamy doktryny które budujemy [5:50] na podstawie naszych rozważań [5:51] teologicznych i dociekań c jakiś ustaleń [5:55] eklezjalny tak to [5:58] wszystko jest w pewnym sensie [6:00] uprawianiem dualnego formatu myślenia [6:03] tak teraz na czym polega właściwie to [6:08] dualne [6:09] Myślenie dualne myślenie to po prostu [6:13] zwykła funkcja umysłu w której [6:15] praktycznie cały czas jesteśmy [6:17] osadzeni ja jestem biały ty jesteś [6:19] czarny Ja jestem mężczyzną Ty jesteś [6:22] kobietą Ja jestem duchownym ty jesteś [6:24] świeckim ja [6:27] jestem ja mam 39 lat Ty jesteś ode mnie [6:32] starszy ty jesteś ode mnie młodszy [6:35] tak dualne myślenie to postrzeganie [6:38] rzeczywistości osadzonej w kategori i [6:41] tak też działa nasz umysł oczywiście co [6:43] Odkrywamy zajmując się Chociażby [6:45] epistemolog tak gdzie dostrzegamy że że [6:48] doświadczenie przychodzi do nas już [6:50] skategoryzowane tutaj Możemy się kłócić [6:52] jak jak to [6:54] wygląda natomiast Czyść za kem Czyść w [6:57] innym kierunku natomiast [7:00] mimo wszystko doświadczenie do nas w [7:02] jakimś sensie dociera uszeregowane tak [7:05] nasz umysł tak funkcjonuje i układa [7:08] sobie je w ramy Bóg jest miłosierny Bóg [7:12] jest [7:15] sprawiedliwy Bóg jest Boga nie [7:20] ma dzielimy rzeczywistość na [7:23] kategorie I poruszamy się potem w tych [7:26] kategoriach a więc też reagujemy [7:29] na kategorie które nadaje nasz umysł [7:32] rzeczywistości tak chociażby heretyk [7:35] prawowierny tak to jest kolejna [7:37] dualna kategoria zielonoświątkowiec [7:41] katolik to jest znów osadzenie się [7:44] pewnego [7:45] typu [7:49] dualizmie myślenie mistyczne i to co [7:53] generuje się w człowieku pod wpływem pod [7:55] wpływem przeżyć mistycznych to jest [7:57] właśnie co myślenie dualistyczne właśnie [8:01] kreuje się w nas postawa [8:05] niedualność [8:09] Czy ufasz [8:11] że istnieje jedna rzeczywistość jest ona [8:16] niewidzialna ale jest ona [8:19] jedna i poruszasz się w tej [8:22] niedoświadczonej zmysłowo [8:28] rzeczywistości [8:30] w niejako takim scalający przeżyciu tak [8:34] Czyli jesteś w jakieś takiej [8:38] przestrzeni [8:41] która która nie jest zmysłowo [8:44] Doświadczalna Ale jest jedna [8:47] i właściwie do tego dąży do tego [8:52] dąży myślenie ni któ wydaj tej [8:58] przestrzeni co jest bardzo dużym [9:02] zaprzeczeniem myślenia doktrynalne [9:03] zresztą też Merton o tym mówił bardzo [9:06] często w swoich pismach poruszał kwestie [9:08] doktryner z którymi się często ściera [9:11] sam promował właśnie [9:14] myślenie nied [9:16] i i osoby o myśleniu doktryn często [9:20] zderza się z nim poglądowo dlatego że no [9:23] jak to albo jest tak albo jest tak tak [9:27] nie może być coś naraz [9:31] tak nie może nie może funkcjonować [9:35] jakieś Jakiś jednolity twór ludzkiej nie [9:39] wiem [9:40] rodziny ludzkiego istnienia tak ludzkiej [9:45] wiary religii musi być jakiś podział [9:49] umysł się swobodnie porusza w [9:50] przestrzeni podziałów lubi [9:53] podziały dodaje do tego paliwo emocji [9:56] które sprawią że te podziały potrafią [9:57] być bardzo radykalne agresywne [10:00] jak to [10:01] tak funkcjonować bez tych podziałów czym [10:04] wtedy się karmić jak wtedy poruszać się [10:07] w tej rzeczywistości no ale niestety A [10:10] może stety właśnie myślenie [10:29] dosyć takim częstym terminem używanym w [10:31] ogóle [10:33] w słownictwie [10:37] mistycznym też Może przeczytam państwu [10:41] fragment drogi na górę karmel jednego z [10:44] jego głównych dzieł musi dusza być w [10:47] ciemnościach nie tylko w tej części [10:49] która się odnosi do stworzeń do rzeczy [10:51] doczesnych to jest w części niższej [10:53] zmysłowej Lecz musi pozwolić się oślepić [10:55] i zaciemnić tej także części która się [10:58] odnosi do i do rzeczy duchowych to jest [11:00] w części wyższej rozumowe musi iść jak [11:03] ślepiec trzymając się ciemnej wiary jako [11:05] przewodniczki i światła nie opierając [11:07] się na żadnej rzeczy którą poznaje [11:09] smakuje czuje czy wyobraża sobie [11:11] wszystko to bowiem są mroki które ją [11:12] oszukują wiara zaś jest pewniejsza niż [11:15] wszystko co można zrozumieć spróbować [11:16] odczuć czy wyobrazić sobie Jeżeli więc [11:19] co do tych rzeczy nie oślepi się tak aby [11:22] pozostawać zupełnie w ciemnościach nie [11:25] dojdzie do tego co jest wyższe A czego [11:27] uczy wiara [11:30] Więc w takim podejściu w podejściu [11:32] mistycznym każda forma wiedzy o Bogu [11:36] zaciemnia doświadczenie [11:38] Boga a więc niejako Musimy zrezygnować z [11:42] tej wiedzy porzucić ją dać się [11:45] ogołocić właśnie z tej wiedzy [11:49] czy czy pozwolić się jej jakoś [11:51] przenicować w naszym życiu aby [11:54] rzeczywiście wejść w czyste [11:56] doświadczenie Boga jako takiego chwili [11:59] obecnej nieobjętego naszymi kategoriami [12:04] myślenia a więc przyjąć tak naprawdę [12:07] Boga w takim przeżyciu stricte [12:10] nied Większość z nas niestety na co [12:13] dzień każdy z nas właściwie doświadcza [12:14] Boga w bardzo dualny [12:17] sposób choćby jako obiektu [12:21] czci jest to bardzo [12:23] problematyczne [12:25] Ponieważ jeśli czcimy [12:28] Boga to nie potrafimy dostrzec go w [12:33] sobie pewien sposób Oddzielamy [12:38] się ponieważ kreujemy [12:43] relacje obiekt czci i ten który czci tak [12:48] powstaje jakaś forma kultu a więc [12:51] religii a więc podziału oczywiście do [12:54] każ takiej formy k powoływana jakaś [12:58] Foryś jak forma kapłaństwa powstaje [13:01] podział dlatego religia instytucjonalna [13:04] tak bardzo nie lubi mistyków i bardzo [13:06] często wrzuca ich jako heretyków na stos [13:10] tak dlatego [13:12] że kiedy jesteśmy konsekwentni w [13:15] przeżyciu [13:17] mistycznym to nie mamy tendencji do [13:19] dzielenia [13:20] ludzi dzielenia religii dzielenia [13:26] wyznań mimo iż pochodzimy z [13:30] ugruntowania mż wychodzimy z jakieś [13:34] tradyc mimo iż wywodzimy się z jakieś [13:37] nacji i z jakiejś swojej st biografii [13:45] Tak więc to doświadczenie ciemnej nocy [13:48] duszy to jest moment tak [13:50] naprawdę kiedy odrzucamy to co wiemy OY [13:54] przyjąć TOI [13:58] bó nasz rozum nie jest w stanie tak [14:02] naprawdę objąć tego doświadczenia więc [14:03] godzimy się w pewnym momencie że on nie [14:06] obejmuje nie [14:09] pojmuje nie jest w stanie ogarnąć tego [14:12] tego przeżycia [14:15] i zaczynamy to akceptować tak [14:18] akceptujemy że w pewnym sensie musimy [14:22] umrzeć dla wizji Boga którą [14:29] odkryć realnie to co może być [14:33] doświadczone więc umieramy dla obrazu [14:36] Boga ale też umieramy dla obrazu świata [14:39] umieramy w jakimś sensie dla obrazu [14:42] samych siebie dla swojego [14:44] ego i i wchodzimy w jakieś zupełnie inne [14:50] wchodzimy w zupełnie inną formę [14:54] przeżycia powiedział chrześcijan będzie [15:00] jescze raz powtórzę chrześcijanin jutra [15:01] Albo będzie mistykiem albo nie będzie go [15:05] wcale tak to jest bardzo mocne i ja [15:10] tak mocno też przeżywam te słowa dlatego [15:15] że widzę we współczesnym [15:16] chrześcijaństwie coraz więcej różnych [15:18] form dualnego myślenia [15:20] i dokarmiania tego słyszę to i widzę [15:23] zazalic [15:25] A widzę to w [15:27] literaturze Natomiast mam wrażenie [15:31] że chrześcijaństwo ma potężny potencjał [15:34] do tego żeby właśnie tą niedualność w [15:37] nas budować oczywiście niedualność nie [15:39] jest tylko formą myślenia [15:42] chrześcijańskiego tak naprawdę może się [15:45] przejawiać w każdej zdrowo [15:46] skonstruowanej religii [15:49] tak ale mamy do tego podstawy w [15:53] przestrzeni chrześcijańskiej chociażby [15:55] patrząc się na właśnie doktrynę jest [15:58] ciekawe [16:00] jedną z najbardziej [16:04] niedualnosc Chrystusa tak pełny człowiek [16:08] pełny Bóg pełny [16:11] pakiet i w tej przestrzeni jakby z [16:15] jednej strony jest to doktrynalne [16:17] zrozumienie ale z drugiej ono nas [16:19] prowadzi już do do myślenia [16:27] niedualnosc [16:31] pełni Bóg w pełni człowiek Super idziemy [16:32] dalej odhaczone gby możemy to powiedzieć [16:35] w kedo jak to już padały dzisiaj te [16:37] sformułowania możemy to wymienić w [16:38] modlitwie czy poczytać w jakimś [16:40] traktacie ale jeśli tak naprawdę się nad [16:42] tym pochylmy to właściwie dostajemy [16:44] potężnego kopa w tyłek do tego żeby [16:45] wejść w przeżycie mistyczne tak żeby [16:48] zacząć Boga postrzegać C doświadczać [16:52] nawet nie postrzegać bo juża się problem [16:54] mówienie w ogóle [16:56] o doświadczeniach mistycznych sieb jest [16:59] absurdalne bo cokolwiek powiemy gubi [17:02] już właściwie [17:07] [Muzyka] [17:12] wypłynęły miy jako chrześcijanie to to [17:14] nie to nied myślenie w sobie ćwiczyli i [17:17] i potrafili w tym funkcjonować w XX [17:20] wieku i do tego właśnie mogą pomóc nam [17:22] tym mogą nam pomóc praktyki medytacyjne [17:26] kontemplacyjne Jeśli chcecie się państwo [17:28] zainteresować tematem mocnie to zachęcam [17:30] do [17:31] poczytania różnych artykułów w tematyce [17:34] modlitwy do głębi tak zostało to [17:36] przetłumaczone na polski po angielsku to [17:38] się nazywa centering Prayer czyli [17:40] modlitwa centrująca bardziej powinno być [17:43] tak [17:44] chyba i jest to styl modlitwy [17:47] kontemplacyjnej który jest pewnego typu [17:49] techniką [17:59] bardz praktyczny pragmatyczny sposób to [18:01] można sięgnąć choćby do tego nurtu jest [18:04] to co [18:06] prawda podejście kontemplacyjne które [18:09] wyewoluowało wewnątrz kościa [18:10] katolickiego ale stało się czymś ogólnym [18:13] i [18:14] ogólnodostępnym czymś co można [18:16] praktykować niezależnie od swojego [18:24] wyznania jeszcze chciałem tutaj [18:27] dodać [18:34] ogólnie z tym podejściem doktrynalnym to [18:37] jest tak że my w tej [18:38] drodze do [18:57] niedualnosc [19:01] Natomiast tego filozofa trzeba z siebie [19:04] zrzucić tego Greka trzeba z siebie [19:06] zrzucić bo [19:09] Grek zbyt bardzo [19:14] ubóstwia [19:16] intelektualne [19:19] a w tej przestrzeni No powoływał nowe [19:21] typologie kategorie Tak [19:25] więc Greka trzeba zrzucić siebie ale [19:28] także zrzucić siebie Rzymianina tak z [19:31] jego całą Przepraszam Michale [19:37] legislacji [19:39] typowo rzymskim [19:42] tak Który tak naprawdę jest też bardzo [19:44] mocno doktryn [19:48] perski no i ostatecznie musimy też [19:50] zrzucić siebie hebrajczyk Tak w pewnym [19:53] wymiarze chociaż ten jest najbardziej [19:55] nied jest tak naprawdę największą [19:58] możliwością dla nas żeby żeby sięgnąć po [20:00] tą niedualność w swoim przeżywaniu Boga [20:05] natomiast kiedy już się oczyścimy z tych [20:07] trzech [20:09] przestrzeni w swoim życiu będziemy mogli [20:11] Myślę przez [20:13] taką negację i regres tak naprawdę [20:16] oduczanie się pewnych schematów [20:18] mentalnych [20:19] wejść czyste przeżycie Boga tutaj i [20:22] teraz [20:23] a Niezależnie od [20:27] tego niezależnie od tego co wcześniej [20:30] myśleliśmy o świecie o ludziach o nim [20:33] [Muzyka] [20:34] samym Tomasz Merton miał w pewnym [20:37] momencie takie przeżycie dosyć słynne [20:40] właśnie w literaturze kontemplacyjnej wó [20:48] kontemplatywne [20:50] Street bodajże w [20:52] louisville szedł sobie tam taki dystrykt [20:55] handlowy i spojrzał na ludzi nagle [20:57] zobaczył [20:59] światłem świętością jak scalają ich [21:02] wszystkich obecnością nie tylko ich ale [21:04] jego z nim i zobaczył nagle że nie ma [21:06] barier nie ma [21:09] podziałów że to wszystko ta nawet jego [21:12] święta izolacja w zakonie jest tak [21:14] naprawdę jakimś tylko jakąś tylko [21:16] nakładką na rzeczywistość która [21:19] dzieliła wszyscy nagle okazali się w tym [21:21] wymiarze jakby święci wartościowi [21:25] zarazem niesamowitej [21:27] jedności życie mistyczne było dla niego [21:30] Także podstawą do tego aby dalej [21:32] wypracowywać t ideę modlitwy [21:34] kontemplacyjnej zarażać [21:38] ludzi pasją do do porzucania [21:43] doktryn oczywiście w zdrowy sposób [21:46] tak dlatego że zawsze [21:50] pamiętamy co w pewien sposób puszczamy [21:54] ze swoich r [21:57] tak co trzymaliśmy [22:01] ja będąc pastorem kościoła [22:03] zielonoświątkowego wiem że wywodzę się z [22:06] pewnej tradycji rozumiem tą tradycję [22:08] lubię tą tradycję dlatego [22:11] jestem dlatego jestem zielonoświątkowcem [22:14] ponieważ są pewne osobowościowe [22:16] inklinacje do tego żebym nim [22:19] był mam taką prywatną teorię doboru [22:21] denominacji pod osobowości wycie mi ale [22:25] Cami to obserwuję naprawdę przerażający [22:27] sposób [22:29] jak bardzo pewne grupy denominacyjna [22:37] absurdalna teoria nie będę tego nie mamę [22:40] tego weryfikować naukowo taka zabawna [22:43] troszeczkę ale tak więc ja znam mój [22:46] dobór tak I wiem z czego to [22:48] wynika ale też Chcę umieć to puścić mój [22:51] obraz zielonoświątkowego Boga [22:55] Tak mój [22:57] obraz który wykreował który [23:02] Nakarmiłem Richard r zawsze śmieje się i [23:05] mówi No tak bo my Amerykanie mamy obraz [23:09] amerykańskiego Boga biały facet po 50 [23:13] tak fajnym garniturem Biblią w ręku [23:16] przychodzi i opowiada takim tonem [23:19] kaznodziei o tym jaki jaki on cudowny i [23:23] wspaniały to jest oczywiście jest też [23:26] afrykański [23:27] bó [23:29] [Muzyka] [23:31] [śmiech] [23:35] [Muzyka] [23:38] Tak [23:39] więc jest Europejski jak najbardziej [23:42] również i myślę że każda każda grupa ma [23:45] swoje wyobrażenie które dokarmia które [23:47] kreuje które wzmacnia Natomiast w pewnym [23:50] momencie właśnie kiedy chcemy się [23:52] otworzyć na to przeżywanie mistyczne [23:53] Boga czyli właściwie na to żeby być z [23:56] nim i teraz bez tych wszystkich [23:59] kategorii i obciążeń i teorii pomysłów [24:01] które mamy doświadczyć go takiego jakim [24:04] on jest w danej chwili tak po prostu bez [24:07] żadnych tych wielkich nakładek wtedy [24:10] właściwie wchodzimy w prostą i zarazem [24:14] niesamowitą przygodę kontemplacji tak [24:16] kiedy uświadamiamy sobie [24:18] że że mamy porzucić na tej drodze swoje [24:22] ego a więc swoje [24:23] uwarunkowania ale także w pewnym sensie [24:30] filozof i po prostu przyjąć jego takim [24:33] jakim on jest w tym momencie kiedy go [24:37] przeżywamy [24:42] doświadczamy pram jeszcze fragment z [24:45] ewagriusza [24:48] Pontu ewagriusz w swoim traktacie o [24:51] modlitwie [24:54] któryś [24:57] kiedy kształtu temu co boskie ani też [25:01] nie pozwól by twój umysł ukształtował [25:02] się według jakiejś formy ale [25:05] jako niematerialny przystęp do tego [25:08] przystąp do tego co niematerialne a [25:10] zrozumiesz w czasie modlitwy kiedy [25:13] pragniesz ujrzeć oblicze ojca który jest [25:15] w niebie żadną miarą nie szukaj jakiegoś [25:17] kształtu czy obrazu Uwolnij swój umysł i [25:21] po prostu Przyjmij tą przestrzeń [25:24] przeżycia Boga takim jakim on jest [25:32] i myślę że na tym powoli będę [25:36] kończył przypomnę jeszcze abyście [25:39] państwo sięgnęli sobie do literatury [25:42] związanej z modlitwą do głębi w Polsce [25:45] zajmuje się tym zakonnik [25:47] katolicki Wojtek drążek drężek pram [25:51] drężek Wojtek jest niesm człowiekiem mam [25:54] okazję znać osobiście [25:57] tłumaczem [25:59] i prowadzi bardzo fajne rekolekcje [26:02] medytacyjne właśnie w duchu modlitwy do [26:04] głębi więc jeśli chcecie Skorzystajcie i [26:08] uczmy się tego przeżycia Mistycznego [26:10] Dziękuję bardzo --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl