Małżeństwo i związki partnerskie – stan prawny

Rozwiń transkrypcję filmu

Małżeństwo i związki partnerskie - stan prawny | EWST online

  • dlaczego państwa są zainteresowane tym kto jest z kim w związku i jaki to jest
  • dlaczego państwa są zainteresowane tym kto jest z kim w związku i jaki to jest
  • związek [Muzyka]
  • aniołku Dobry wieczór państwu jest wtorek 19:00 rozpoczynamy PWST online temat bardzo
  • ciekawy temat dotyczący No bardzo wielu z nas a w zasadzie wszystkich No bo
  • nawet jeżeli sami nie planujemy w tej chwili małżeństwa bądź też związku partnerskiego albo też nie jesteśmy w
  • takim związku to dotyczy to naszych bliskich naszych znajomych czy na przykład legalnie zawarte w
  • jednym z krajów Unii Europejskiej ślub cywilny musi być uznany w pozostałych krajach wspólnoty Czy każdy małżeństwo zawarte w kościele ma skutki cywilna o
  • historii i obecnym stanie prawnym małżeństw wyznaniowych małżeństw cywilnych oraz związków partnerskich w Polsce Pewnie głównie w Europie
  • Opowie nam dzisiaj doktor myślał Zawiślak specjalista w zakresie prawa wyznaniowego wykładowca katolickiego
  • Uniwersytetu Lubelskiego oraz ewangelikalny Wyższej Szkoły teologicznej Michale bardzo serdecznie Witam bardzo
  • się cieszę że jesteś z nami ale Witam przede wszystkim bardzo serdecznie dziękuję za bardzo miłej i ciepłej wstęp
  • i wprowadzenie jednocześnie do naszego dzisiejszego spotkania dzisiejszy temat
  • który państwu przybliżę chyba jak żaden inny nie Dotykała tego czym teraz
  • mamy do czynienia z wojną bo może tylko i wyłącznie
  • zniszczyć miłość pokonać miłość a dzisiejsza tematyka będzie tego
  • dotyczyła głównej mierze dzisiejsze temat
  • poświęcony będzie małżeństwo i związkom partnerskim oczywiście zarówno historyczne
  • jak również wpływ kultury i religii oraz aktualny stan prawny zarówno w
  • kontekście przepisów prawa polskiego jak również przepisów europejskich
  • jeżeli chodzi o definicję małżeństwa specjalnie Chciałbym rozpocząć
  • swoich dzisiejszych na ten temat od
  • uniwersalnej definicji czyli Take definicji którą można byłoby z pewnością
  • zastosować dzisiejszych aktualnych uwarunkowań nie tylko w Polsce w Europie
  • lecz na świecić iz pewnością taką definicją byłoby stwierdzenie że jest to
  • ten związek co najmniej dwóch osób oczywiście pojawił się od razu głosy że
  • muszą być to osoby isamaya być może różnej płci i dlaczego co najmniej dwóch
  • a nie tylko dwóch różnorodność Jaką mamy do czynienia aktualnie na świecie
  • powoduje że tego typu definicja odzwierciedla realnie to co jest widoczne różnych krajach świeci
  • jednak rozpocząć od krótkiego wstępu i oczy
  • wprowadzenia tego co rozumiemy przez pojęcie uznania Otóż mamy do czynienia z
  • pewnością kulturowych Nie ulega wątpliwości że
  • społeczny charakter małżeństwa zauważalny jest w każdym społeczeństwie
  • zarówno mało społeczeństwach pierwotnych jak również starożytności
  • iw czasach aktualnych współczesnych nam małżeństwo ma wymiar społeczny jest
  • zauważalne w tych małych grupach społecznych jak również w większy
  • Kolejną kwestią jest to że kultura wytwarzał a specjalne traktowanie
  • dwóch osób które zdecydowały się na wspólne życie
  • i określała to wspólne Bycie zawsze w
  • odniesieniu do tych dwóch osób które tworzyły związek
  • małżeński jak również odnosiła je do szerszego kręgu społecznej Innymi słowy
  • małżeństwo zawsze każdej kulturze oznaczało powstanie określonego stosunku
  • między tymi dwiema osobami ale
  • stworzona przez te dwie osoby więź również promieniowana dalszych i bliższych
  • krewnych powinowatych jak również stosunku do osób zupełnie obcych ale
  • nadal będących w danym społeczeństwie w danej społeczność
  • charakter małżeństwa manifestował się przede wszystkim przez publiczną formy do zawarcia każdym kręgu kulturowym odnajdujemy
  • ślady chęci nadania ceremonii zaślubin połączenia się dwóch osób osób
  • uroczystych kultura wymagała postulowała to aby moment zawarcia związku małżeńskiego aby
  • Factor owego wstąpienia w związek małżeński miał uroczystych ale
  • bez względu na to czy uroczystości miał zespół
  • religijność też świecki państwowy to zawsze społeczeństwo ciało ten moment w
  • jakiś sposób uhonorować wyróżnić sposób bardziej niż
  • inne aktywności definicję oczywiście małżeństwa
  • różnią się nawzajem sieć i różniły się nie tylko między poszczególnymi
  • kulturami jak również pomiędzy poszczególnymi religia mało tak musimy mocno zaakcentować że
  • całej historii obrębie danej obrębie danej religii
  • definiowanie małżeństwa ewoluował definicja małżeństwa definiowanie
  • małżeństwa uwarunkowane kulturowo nie było czymś zastanów filmy podlegało pewnym zmianom które Zresztą
  • zmiany kulturowe również wymusza bo ten mój warto byłoby
  • chwilkę uwagi poświęcić na kulturowe znaczenie małżeństwa i jego wpływ na dzisiejsze ostrzeganie może jest
  • przede wszystkim we wszystkich kulturach zawarcie małżeństwa było ceremonią
  • publiczną i publiczność aktu małżeństwa
  • miała doniosłe znaczenie z uwagi na to że to świadkowie i osoby społecznie
  • poważane brały udział odwal ceremonii
  • zazwyczaj też szerszy krąg społeczny miał wiedzę na temat zawarcia takiego
  • związku Gdańskiego przez dwie osoby hu Mało tego kulturowo musimy dosyć mocno
  • stanowczo stwierdzić że akt zawarcia małżeństwa przybierał to oficjalną formę ponieważ był wyraźnym oddzieleniem pomiędzy tym
  • co niedojrzałe dziecinne tym co
  • dorosłe odpowiedzialne Innymi słowy
  • kultury i kulturowy znaczenie
  • małżeństwa skupiało swoją uwagę na owej publicznej formie zawarcia tego związku
  • gdyż był to symbol przejścia ze społeczności
  • dzieci młodzieży do świata dorosłych bardzo często oczywiście Ech szczególnie
  • jeszcze kręgów i kultury europejskiej starożytni wiemy że zawarcie związku
  • małżeńskiego jak kobiety oznaczało przejście spod władzy ojca pod władzę męża
  • ale fakt małżeństwa był symbolicznym aktem
  • ukazania społeczności przejścia z jednego planu z jednego rodu
  • rodzimy do drugiej do drugiego drugi robili oczywiście kulturach pierwotnych to bardzo często oznaczało
  • zmianę plemienia małżeństwo oczywiście wprowadzał o co
  • istotne do kategorii osób dojrzałych osoby i niemożliwe było cofnięcie tego
  • ale jednocześnie kulturę ruchu wytworzyła
  • postrzeganie związku jako pewnej umowy kontrakty to bardzo istotne
  • Zakładano że żona nie jest szczególnie mówimy o
  • patriarchacie osobą która swobodnie
  • decyduje o swoim losie zatem pewnym elementem
  • małżeństwa był kontakt zawierała mąż z żoną a częściej rodzina męża
  • rodziną żony i orygenes symboliczne oddania żony
  • rządy męża jego wpływ ekopartner familias miał kluczowe znaczenie ale
  • oczywiście to dość oznaczała też kulturowo nie na możliwość rozwiązania związku małżeński jakie zatem religijne
  • znaczenie i wpływ religijnego znaczenia ma na dzisiejsze patrzę
  • oczywiście chrześcijaństwo pewną cezurą jest chrześcijaństwo i
  • na tym wątku chciałbym się skupić pewnością związek małżeński
  • ma charakter sakramentalny i z pewnością silnym odzwierciedleniem
  • tej sakramentalność i jest ten radar Sakrament i
  • miłość Stwórcy do stworzenia Ale pamiętaj nicku
  • że do instytucji małżeństwa do związku między dwiema osobami
  • Wołów również odwołał się Jezus Chrystus w następujący sposób czy nie Czytaliście
  • twórcy od początku stworzył ich jako mężczyznę i kobietę i że dlatego opuści człowiek ojca i matkę i złączy się ze swoją żoną i będą
  • oboje jednym ciałem a tak już nie są dwoje lecz jedno ciało Co więc Bóg
  • złączył człowiek nie rozróżnisz hu
  • wracając do głównego wątku wprowadzającego cały czas do tematyki
  • [Muzyka] aktualność małżeństwa związków partnerskich aktualnej wymiarze prawkiem należy raz
  • jeszcze określić jaki był i jest wpływ kulturowy na związek małżeński przede
  • wszystkim kultura mocno wpływa na to aby termin charakter
  • publiczny aby była odnotowana była zauważona przez
  • społeczność w mniejszym czy większym wymiarze Ponadto zawarcie małżeństwa nadal stanowi element dojrzałości społecznej
  • nie znajdziemy w Europie państwa które pozwala na zawarcie związku małżeńskiego
  • również partnerskiego osobą
  • niepełnoletni Kolejnym elementem popkultury jest zgoda małżeńska Ale co warte podkreślenia kultura
  • nasz królik kulturowe pozwala na zgodne rozwiązanie małżeństwo i stopy
  • rzeczy zakłada pewną umowność kontaktowość związku małżeńskiego
  • oczywiście naciska paremia chyba oddajesz
  • Kultury postrzegania małżeństwa lub jasną
  • kubitus tak konsensus factions małżeństwo powstaje przez porozumienie a
  • nie faktyczne włożyć ruchu zaiste Kultury iw trzech kluczowych elementach
  • nadal odciska swoje piętno na to w jaki sposób postrzegamy związek małżeński
  • jak pływa religia system religijny na postrzeganie
  • małżeństwo powiedzieliśmy mentalności która odnosi się do miłości
  • Stwórcy do pewnej niedefiniowalny więzi ludzkiej oczywiście
  • kontekście miłości córce do stworzenia jak i również miłości Stwórcy człowiek
  • łącznie wpływ religii oznacza że małżeństwo
  • traktowany jest jako związek kobiety i mężczyzny ruchu oraz że małżeństwo powinno zostać związkiem na całe życie więc powinno
  • zostać związkiem nierozerwalny trwały jeżeli zostawimy
  • sobie wpływ kultury i religii to łatwo zauważymy że kultura skupia uwagę
  • na praktycznych aspektach małżeństwa natomiast religia Jeszcze raz podkreślam
  • chrześcijaństwo położyła aspekt na duchowe aspekty Małżeństwo jest
  • uchwycenie nie tylko wpływu kulturowego i religijnego w dniu dzisiejszym ale również uchwycenie tego czy
  • można połączyć Jeśli można to w jaki sposób kultury i religii na związek
  • małżeński NIP i czy wpływ kultury wyklucza
  • idee religijne i na odwrót czy może religia mówił o wyklucza wpływ kultury
  • lub go ogranicza również zmienia
  • postrzeganie małżeństwa kulturowo Oczywiście musimy
  • pamiętać o tym że
  • dobór współmałżonków silnie uwarunkowane był rano kulturą ucho
  • Oczywiście ze względu na tej dobór grupy
  • pochodzenie masz możemy wyróżnić endogenne i egzogenne nam
  • jednocześnie łatwo zauważyć Można że kazirodztwo było jednoznacznie potępiane
  • wielu a nie we wszystkich ale wielu która jednocześnie żona postrzegana była
  • chociażby według starożytnej tradycji hebrajskiej jako własność o dużej
  • wartości i dlatego też należał i się specjalna troska
  • i jednocześnie musimy jasno określić że naszym kręgu kulturowym
  • widoczne bo patriarchat czyli dosłownie
  • rządy ojca rządy mężczyzn
  • Tylko nieliczne kulturach żona nie ma te same prawa co mówisz a więc postrzeganie
  • małżeństwa kulturowo jak łatwo zauważyć
  • płynęło i wpływa na postrzeganie małżeństwa również
  • obecnie postrzeganie małżeństwa religii kilku
  • ubiera ciekawsze i z pewnością wiele wyjaśni i przybliża nas do czasów
  • aktualnych pamiętajmy że judaizm chrześcijaństwo trwał do czwartego wieku
  • przy czym warto odnotować że dopuszczalne
  • normy i tak naprawdę postrzeganie małżeństwa religijnego w ogóle doktryna
  • dotyczącą małżeństwa szczególności doktryna o nierozerwalności małżeństwa była
  • wynikiem refleksji ojców kościoła od drugiego do czwartego wieku podejmowano próby definicji małżeństwa
  • religijnego i jestem trwał bardzo długo
  • oczywiście nikt nie kwestionował tego że małżeństwo ma wymiar duchowy
  • ale jednocześnie bardzo silnie akcentowana No
  • doktryną nie rozwala imię o nierozerwalności małżeństwa do którego właściwie zakładała że kościół powinien sprawować jurysdykcję
  • nad małżeństwem i również udział kapłana duchownego
  • powinien być warunkiem koniecznym do zaistnienia
  • małżeństwa jako jeden z wymogów formalnych
  • jeżeli chodzi o Polsce do 16 wieku ślub miało charakter świecki
  • to obrzędowość tradycyjna Ludowa co ciekawe
  • eldingen istniały zobowiązania prawne już od 12
  • wieku Które pokazywały religijny charakter ślubu one jednak
  • w większości ignorował hu śruby cywilne wprowadzono na mocy kodeksu Napoleona co
  • zbiegło się oczywiście z Powstaniem Księstwa Warszawskiego
  • jednak nie pamiętajmy że tutaj doszło do sytuacji
  • trudno jeżeli chodzi o implementację tych przepisów oczywiście nowoczesnych
  • jak na owe czasy uwagi na to że brakowało wykwalifikowanej kadry aby móc te przepisy wprowadzić w życie
  • następnie kodeks cywilny Królestwa Polskiego przewrócił śruby ściana jako wyłącznik form państwa Jeżeli chodzi o Zabór
  • pruski tylko 1874 roku wprowadzono śluby świeckie a w zaborze austriackim
  • obowiązywała formuła religii O czym powiedziałem przed chwilą ma wpływ na
  • rzeczywistość prawną polską rzeczywistość prawną okresie dwudziestolecia międzywojennego uwagi na
  • to że Polska po odzyskaniu niepodległości w 1918 rokiem roku
  • przejęła prawo małżeńskie o zaborcze Oznaczało to że mieliśmy do czynienia na
  • terytorium drugiej RP trzema różnymi porządkami prawnymi w zakresie prawa
  • małżeńskiego oczywiście jest temat do bardzo ciekawych dyskusji
  • kilku bardzo często nieobecnych przestrzeni publicznej
  • warto byłoby powiedzieć że to sprawiało aby ta sytuacja w
  • okresie 1918-1939 obowiązywania tych trzech porządków prawnych sprawiają że bardzo często
  • osoby dokonywały konwersji zmiany wyznania przejścia z jednego kościoła do
  • drugiego tylko i wyłącznie z powodów czysto praktycznych ponieważ
  • przepisy dawnym kościele pozwalały na łatwiejsze wystąpienie
  • rozwiązanie związku małżeńskiego niż kościele do którego dana osoba Naraża
  • nas bardzo często z powodów czysto praktycznych osoby zmieniały swoje
  • wyznanie i również miejsce zamieszkania tylko ich oto Aby łatwiej móc rozwiązać
  • związek małżeński oczywiście
  • warto wspomnieć jedynie że powstał nowoczesny projekt prawa małżeńskiego nie został on jednak w okresie II Rzeczypospolitej Polskiej nigdy nie
  • został wprowadzony w życie Tak naprawdę dopiero
  • 45 roku dokonano unifikacji prawa małżeńskiego
  • i od stycznia czterdziestego szóstego roku mamy
  • nowe prawo małżeńskie wprowadzone Zresztą na mocy kilku dekretów i
  • od tego momentu Polsce wprowadzono w pełni świeckie śluby cywilne
  • śruby kościelne przez władze komunistyczną nie były uznawane
  • Innymi słowy bo jeżeli osoby zawarłeś lub kościelne spokojnie to nie byli te osoby nie były
  • traktowane jako z kolei w 58 roku wprowadzono wymóg
  • zawarcia małżeństwa Cywilnego przed ślubem kościelnym [Muzyka] aby podkreślić rolę i znaczenie
  • ślubu cywilnego hu oczywiście w okresie Polski Ludowej
  • małżeństwo traktowane było jako związek kobiety i mężczyzny jako wyłącznie
  • związek kobiety i mężczyzny nie dopuszczono żadnych tak naprawdę odstępstwo od tej reguły oczywiście było to związane
  • z podejściem władz komunistycznych wspomnieć należy tylko o
  • takiej głośnej akcji hiacynt która była masową akcją zorganizowaną
  • Przemyśla mąż milicją męski oczywiście w ścisłym porozumieniu ze służbami
  • bezpieczeństwa która miała na celu zebranie materiałów Opolskich homoseksualnych mężczyzn albo to nich
  • była wymierzona akcja i ich środowisku chodziło o kontrolowanie tego środowiska
  • [Muzyka] zbieranie oczywiście danych na temat tego środowiska
  • z powodów bezpieczeństwa państwa tak przynajmniej uzasadniono tę
  • akcję Oczywiście chodziło o kontrolę i nadzór
  • i oczywiście o powstrzymanie pewnej emancypacji
  • tych środowisk które były niemile widziane przez władze komunistyczne oczywiście z powodów politycznych 89 roku
  • mamy stan prawny następujący Ełku Kobiet i mam mogą zawrzeć małżeństwo formie
  • ślubu cywilnego albo wyznaniowej formie małżeństwa
  • Cywilnego przy czym ta druga możliwość jest możliwa
  • od 1998 rok
  • pamiętajmy że po 89 roku mamy do czynienia z przepisami przejściowymi
  • aż do wejścia w życie Konstytucji z 1997 roku
  • konstytucja z 1997 roku stanowi warstwę Zresztą 18 że Małżeństwo Jako związek
  • kobiety i mężczyzny rodzina macierzyństwo i rodzicielstwo znajdują
  • się pod ochroną Rzeczypospolitej warto wspomnieć że konkordat z 1993 roku
  • który wszedł w życie 1990 snem wprowadził właśnie wyznaniową Czyli tak naprawdę religijną formy zawarcia
  • małżeństwa cywilne małżeństwo formie początkowo było
  • możliwe tylko dla wiernych kościoła katolickiego następnie sukcesywnie możliwość uzyskiwały kolejny kościoły legalnie
  • działające w Polsce zatem aktualnie nowożeńcy o ile są
  • wyznawcami danej religii jeżeli należą do danego kościoła nowego skorzystać z
  • religijnym formy zawarcia małżeństwa Cywilnego są to kościół katolicki polski
  • autokefaliczny kościół prawosławny kościół ewangelicko-augsburski kościół ewangelicko-reformowany kościół ewangelicko-metodystyczny Kościół
  • Chrześcijan Baptystów kościół katolicki kościół starokatolicki mariawitów i
  • Kościół Zielonoświątkowy Podsumowując w Polsce
  • aby wstąpić w związek małżeński
  • nóż skorzystać z jednej z dwóch po zawarcia
  • tego związku małżeńskiego jedną z nich jest małżeństwo cywilny ślub cywilny
  • lub alternatywnie wyznaniowa religijna forma zawarcia małżeństwa
  • przy czym ta druga forma dotyczy tylko tych osób które przynależą
  • do jednego z 11 kościołów w Polsce warto wspomnieć że w Polsce legalnie
  • działających kościołów mamy 165 warto w tym miejscu wspomnieć że nie
  • wszyscy wyznawcy był swoich remis przynależące do swoich
  • kościołów Mogą skorzystać z typowy zawarcia małżeństwa Cywilnego ponieważ
  • Ta możliwość jest zarezerwowana dla 11 kościołów które mają uregulować sytuację
  • prawną drodze ustach Małżeństwo Jako związek kobiety i
  • mężczyzny do tego Będziemy się odnosić chcę naszym spotkaniu wielokrotnie
  • analizować będziemy przepis zapewne również dyskutować na temat jego
  • treści i konsekwencji prawnych była już mowa o tym wcześniej
  • przepis brzmi Małżeństwo Jako związek kobiety i mężczyzny rodzina
  • macierzyństwo rodzicielstwo znajdują się pod ochroną jako Rzeczpospolitej
  • sprawdzić należy że przepis nie jest wystarczające do uznania że tylko kobieta i mężczyzna mogą wystąpić związek małżeński mamy tutaj
  • sorry interpretacyjny co do tej kwestii jest ona to przepis nie wyklucza i nie zakazuje legalizacji związków
  • partnerskich oraz stwierdzić trzeba że przepis ten uznaje Małżeństwo Jako związek kobiety i
  • mężczyzny to wynika z treści ale nie daje jednoznacznej odpowiedzi na pytanie czy to jedyna droga do małżeństw
  • artykuł 18 Konstytucji nie ma charakteru definiujące go i nie wyklucza innych form małżeństwa niż małżeństwo równo
  • uczuciowe kim głosami można spotkać się w doktrynie oraz środowisku prawo
  • do tej kwestii oczywiście wróci krótka prezentacja
  • jest wstęp do dalszego do dalszej części naszego spotkania
  • pokazuje procent w stosunku do wszystkich małżeństw zawartych
  • w 2006 roku oczywiście mapa dość istotny pokazuje nam jak kształtuje
  • się wybór religijnej formy stosunku do tyłu Jak wygląda Polska na
  • tle Europy do Polski Oczywiście jeszcze wrócimy przede wszystkim małżeństwo osób
  • tej samej płci są pragnie zawieranej uznawane w 29 świecie
  • w Europie są to Austria Belgia dania Finlandia Francja Niemcy Islandia
  • Irlandia Luksemburg Malta Holandia Norwegia Portugalia Hiszpania Szwecja
  • oraz jak [ __ ] prowadzenie małżeństw osób tej samej płci
  • no różne przebieg w zależności od kraju nie ma jednej drogi do tego ale
  • prowadzić małżeństw osób tej samej płci w danym nie ma tak naprawdę każdy z tych
  • krajów państw przeszedł swoją indywidualną drogą do wprowadzenia małżeństw pisałam kupić żebym samo wprowadzenie małżeństw osób tej samej
  • płci do porządku prawnego dokonywało się tak naprawdę albo poprzez
  • zmiany legislacyjne małżeńskim albo poprzez spory sądowe
  • które głównie opierały się na zarzucie
  • łamania zasady równości wobec na ucho albo dzięki
  • bezpośredniemu zaangażowaniu obywateli w formie
  • czy to referendum czy też innej formie głosowania powszechne mapa oczywiście
  • którą widzimy głupi pokazuje nam dość sposób oczywiście czytelnym pokazuje nam
  • jak wygląda kwestia Chciałbym zwrócić na ten czerwony kolor on ma
  • dosyć istotne znaczenie ponieważ
  • to sytuacja jest jednoznacznie na korzyść osób
  • różnej płci oczywiście z różnym natężeniem ale akcentuje się silne że małżeństwo jest i pozostaje związkiem wyłącznie
  • kobiety i mężczyzny a jednocześnie niebieski kontrastuje z kolorem
  • czerwonym i oznacza te państwa w których dopuszczalne są małżeństwa osób tej
  • samej płci oczywiście małżeństwa osób różnić
  • bardzo ciekawe i was odnotowania jest to że mamy w Europie kraje w których
  • konstytucja ogranicza małżeństwo dopar przeciwne kłuć słuchu zatem są kraje
  • europejskie w których konstytucja najwyższy akt prawny wprowadza ograniczenie małżeństwa do osób różnej Łódź jest
  • Białoruś Bułgaria Chorwacja choć uznaje rejestrowany związki
  • partnerskie Czarnogóra Litwa Łotwa Mołdawia Serbia
  • Słowacja Ukraina Węgry i Polska jako
  • pewnie zostało to zauważone że Polska nie jest krajem w którym
  • poprawnie uznaje się związki partnerskie nie jest to słonko
  • do tego wątku za chwilkę jeszcze wrócę warto i trzeba
  • wspomnieć na ten argument który jak wiemy legły u podstaw
  • wprowadzenia małżeństw osób tej samej płci w wielu krajach bontec równości wobec prawa
  • Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z 1948 roku w artykule 16
  • wyraźnie wskazuje że mężczyźni i kobiety bez względu na jakiekolwiek różnice rasy
  • narodowości wyznania mają prawo po osiągnięciu pełnoletności
  • do zawarcia małżeństwa i założenia ludźmi mają również równe prawa w odniesieniu do zawarcia małżeństwa podczas jego
  • trwania i po jego usta Małżeństwo może być zawarte 1 swobodną
  • swobodnej z pełną zgodną wolę przyszłych małżonków i jednocześnie rodzina jako naturalna i podstawowa komórka społeczeństwa ma
  • prawo do ochrony ze strony społeczeństwa I
  • jak widzimy równe prawa
  • mężczyzny i kobiety nie wykluczają
  • zawarcie związku małżeńskiego jedną płciowego
  • i w wielu krajach które do swojego porządku prawnego
  • wprowadziły małżeństwa osób tej samej płci Ten argument a więc konkretny przepis Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka
  • przebijał się debatach poprawny politycznie trafisz
  • wojska Konwencja o prawach człowieka również odnosi się do kwestii
  • małżeńskich w artykule 12
  • możemy przeczytać że mężczyźni i kobiety w wieku małżeńskim mają prawo do
  • zawarcia małżeństwa założenia rodziny zgodnie z ustawami krajowymi regulującymi korzystanie z tego prawo
  • Europejski Trybunał Praw Człowieka który rozstrzyga kwestie sporym który
  • jest trybunałem oceniającym realizację przepisów
  • Europejskiej konwencji wielokrotnie zajmował się sprawami dotyczącymi
  • małżeństw osób tej samej płci i różnić na kanwie wielu spraw sądowych
  • Europejski Trybunał Praw Człowieka stwierdził między innymi
  • Res przeciwko Wielkiej Brytanii z 1986r
  • że artykuł 12 odnosi się do tradycyjnego małżeństwa kobiety i
  • mężczyzn i jednocześnie wstawię rzadko przeciwko Austrii 2010 roku ten
  • sam trybunał stwierdza że państwo może zalegalizować zawieranie związków jednopłciowych lecz nie jest do tego zobowiązał się dwa orzeczenia wydane
  • przeze mnie potwierdzają interpretację Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w kontekście rozumienia
  • artykułu 12-go metanu konkretnych spraw sądowych przejdziemy szczególnie dla nas
  • istotne jest to drugie orzeczenie które stwierdza że artykułu 12 Europejskiej konwencji którą związane są wszystkie kraje europejskie
  • za wyjątkiem białorusin ale wszyscy podlegamy od
  • przepis przepisy Europejskiej konwencji jesteśmy jako państwa strony konwencji zobowiązani do przestrzegania tych
  • przepisów Europejski Trybunał Praw Człowieka wywodzi że artykuł 12 tego nie wynika zobowiązanie do tego aby
  • państwo członkowskie prowadziło do swojego porządku prawnego
  • małżeństwa jednopłciowe ale wynika Uprawnienie do zrobienia tego
  • Innymi słowy Wola państwa jest kluczowa do tego że małżeństwo będzie miało charakter heterogeniczny czekasz komicz czy będzie
  • otwarte jako związek wyłącznie dla kobiety i mężczyzny czy też będzie
  • otwarte dla osób różnej puścić wracają
  • z na grunt Polski oczywiście pamiętając o tym artykule 18 bo on ma kluczowe znaczenie w kontekście
  • naszego dzisiejszego spotkania warto raz jeszcze przypomnieć że przepis
  • artykułu 18 Konstytucji jest interpretowany jako
  • uniemożliwiających prowadzenie do polskiego porządku małżeństwa jednopłciowych a także związków partnerskich takie głosy Oczywiście są
  • obecnie dlaczego takie głosy które nie są obecne Ma to
  • związek Chcę już rozstrzygnięta mi rozciągniętymi sporami
  • sądowymi Między innymi chodzi o sprawę transkrypcji małżeństwa jednopłciowe
  • Jak czytamy W uzasadnieniu do wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
  • który zajmował się transfer ci małżeństwa jednopłciowe go zawartego za
  • granicą Polski przepis artykułu 18 Konstytucji nie
  • zabrania przy tym ustawodawcy oczywiście ustawodawca polskiemu zbyt mocno usta
  • zinstytucjonalizowane status związku jednopłciowych lub też różnopłciowych
  • które sobie wiadomych przyczyn nie chcą zawrzeć małżeństwa jego tradycyjne rozum
  • i [ __ ] z drugiej strony przywołując uchwale siedmiu sędziów naczelnego sądu administracyjnego z 2019
  • roku również ta sprawa dotyczyła transkrypcji małżeństwa jednopłciowe go
  • uchwała ta stwierdza że nie dopuszcza się transkrypcji zagranicznego aktu
  • urodzenia dziecka którym jako rodzice wpisane są osoby tej
  • samej płci tym samym od strony prawnej droga
  • do rozumienia małżeństwa jako związku
  • Innego niż związek kobiety i mężczyzny chociażby poprzez fakt transkrypcji zagranicznego aktu urodzenia dziecka
  • które ma rodziców i samej ludzi zostało sprawnie
  • zablokował aktualny stan prawny w Polsce
  • przede wszystkim m cały czas odnosząc się do treści artykułu 18 który stanowi
  • że Małżeństwo Jako związek kobiety i mężczyzny znajduje się pod ochroną Rzeczypospolitej Polskiej podobnie jak
  • rodzina macierzyństwo i rodzicielstwo odnieść trzeba się do przepisów polskiej Konstytucji
  • szczególności artykuł pierwszego który głosi Rzeczpospolita Polska jest dobrem wspólnym wszystkich artykuł drugiego który stanowi
  • Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej
  • artykuł głoszącego że przyrodzona i niezbywalna godność człowieka stanowi źródło
  • wolności i praw człowieka i obywatela jest ona nienaruszalna A jej poszanowanie i ochrona jest obowiązkiem władz
  • publicznych również nie możemy zapomnieć o przepisie
  • artykuł 32 8 pieprzyk Konstytucji który głosi że wszyscy są równi wobec prawa
  • wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne drugiego nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym
  • społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek życie na samym końcu artykuł 33 który głosi że kobieta i mężczyzna Rzeczypospolitej
  • Polskiej mają równe prawa w życiu rodzinnym politycznym grzecznym i
  • gospodarczy Nie bez powodu dokonuje zestawienia przepisów konstytucji w
  • kontekście artykułu 18-go ponieważ
  • traktowanie sposób Real traktowania znaczenie małżeństwa
  • powinno być wyrazem szczególnej troski Rzeczypospolitej Polskiej przy
  • uwzględnieniu wszystkich wartości konstytucyjnych
  • pytanie oczywiście otwartym pozostaje w jaki sposób unormować te
  • kwestie aby znaleźć złoty środek należy
  • oczywiście zupełnie obiektywnie naukowo bez niepotrzebnych emocji
  • jeszcze raz dokonać odczytania nie tylko treści przepisów
  • Konstytucji ale również w intencji która stała u podstaw jej stworzenie
  • oczywiście intencją twórców konstytucji było wprowadzenie pamiętajmy że konstytucja w 1997 roku została stworzona w oparciu o
  • dość szeroki konsensus społeczny różne siły polityczne brały udział w jej
  • tworzeniu i w ramach tego konsensusu wprowadzono
  • przecież przepis wypracowano przepis artykułu 18 Konstytucji brzmieniu aktualnym i intencją twórców była była
  • potwierdzenie związku małżeńskiego jako związku o
  • charakterze heteroseksualnym i pewna próba próba
  • sformalizowania tego aby małżeństwo było traktowane właśnie jako związek kobiety i mężczyzny szybko oraz przepis Konstytucji
  • z pewnością nie pozwala na wykluczenie prawne bo nie wprowadza trzecie jeszcz
  • zakazu legalizacji par jednopłciowych i to
  • odwołam się do tego czy we wcześniejszym [Muzyka]
  • wypłacie spod mianowicie przykład Chorwacji Gdzie w drodze referendum wprowadzono do konstytucji przepis o tym że małżeństwo to związek kobiety i
  • mężczyzny Polski ale państwo rejestruje związki partnerskie Innymi słowy skoro Chorwacji pomimo istnienia przepisów
  • Konstytucji o tym że małżeństwo jest związkiem kobiety i mężczyzny wprowadzono związki zalegalizowano związki partnerskie wydaje się że
  • argument o tym że polska konstytucja również na takie rozwiązanie pozwala jest argument racjonalne
  • Natomiast jeżeli chodzi o zmiany istniejącego stanu rzeczy
  • które mamy w Polsce a więc małżeństwa jako związku kobiety i
  • mężczyzny i braku regulacji prawnej związków partnerskich bo mamy sytuację do czynienia
  • można tego stanu rzeczy dokonać poprzez zmiany legislacyjne małżeństwie
  • orzeczenia sądowe lub poprzez preferencji i chciałbym
  • odnieść się do każdego z tych sposobów Otóż należy dość
  • obiektywnie irracjonalnie określić na ile
  • szanse zmiany istniejącego stanu rzeczy mogłyby się dokonać w polskim porządku jeżeli chodzi o zmiany legislacyjne małżeńskim
  • samochód to bez zmiany Konstytucji związek małżeński jako związek kobiety i mężczyzny
  • pozostanie bez zmian natomiast możliwe jest zalegalizowanie związków partnerskich
  • ale nie małżeństw jednopłciowych aż
  • jeżeli chodzi o zmianę polskiego porządku prawnego poprzez orzeczenia sądowe
  • aktualnie nie widzę takich takiej możliwości z uwagi na to że linia orzecznicza polskich sądów różnych sprawach dotyczących Nazwijmy to szeroko
  • pojętego prawa małżeńskiego jest jednolita co do zrozumienia idei małżeństwa jako związku kobiety i mężczyzn Między innymi chodzi o
  • transkrypcję zagranicznego aktu małżeństwa aktu urodzenia dziecka które ma dwójka rodziców tej samej płci naprawdę linia orzecznicza jest na tyle
  • stabilna na tyle jednolita że nie ma możliwości aby wzruszyć się
  • jakimś poważnym sporem sądowym Natomiast jeżeli chodzi o
  • referendum to wydaje się że jest to aktualnie jedyna forma zmiany
  • istniejącego stanu prawnego trzecim oczywiście musi być to Wola
  • społeczna i Wola polityczna i najlepiej jakby te dwa czynniki szły w parze aby
  • móc dokonać zmiany prawa małżeńskiego poprzez drogę referenda która w Polsce nie jest i oczywiście ostatnia kwestia
  • zmiana podejścia społecznego jest ona istot jeżeli chodzi o ostatni
  • wątek więc tak związków partnerskich i problemów praktycznych
  • na gruncie prawa polskiego faktem jest że w Polsce nie legalizuje się nie ma
  • prawnych możliwości realizowania tego typu związku i oczywiście związane z tym problemem praktyczne problemy dnia codziennego
  • oczywiście pomiędzy osobami pozostającymi tego typu związkach nie powstaje Wspólnota majątkowa i to oczywiście ma szereg konsekwencji
  • kwestią oczywiście problematyczna jest również prawo do decydowania w kwestii dalszego leczenia partnera lub partnerki przypadku ciężkiej choroby
  • oczywiście obowiązek alimentacyjny to jest kolejny problem z którym osoby
  • pozostające w związkach partnerskich się borykają nie jest rozwiązany kabinie
  • jeśli chodzi o prawo do renty bądź emerytury tutaj też Istnieją
  • liczne problemy ponieważ osoba pozostająca we wspólnym pożyciu
  • nie zawsze otrzyma tego typu świadczenie artykuł nie jest oczywiście wykluczone
  • ale nie jest to również uregulowane Ponadto osoby pozostające w takich
  • związkach i mają prawo do dziedziczenia ustawowego również pojawiają się problemy z organizowaniem pochówku chociaż już nie
  • z chociażby uzyskaniem prawa do zasiłku pogrzebowego tutaj akurat kwestia
  • nie jest aż tak problematyczna I oczywiście związek partnerski z racji
  • tego że nie jest uregulowany prawnie w prawie polskim nie pozwala na wspólne opodatkowanie Oczywiście jeżeli chodzi o prawo do
  • odbioru korespondencji to ta kwestia jest najmniej kontrowersyjna ponieważ
  • stosowany pomocnictwa u publicznego operatora Poczty Polskiej jak również u
  • prywatnych operatorów urlopu miał możliwość upoważnienia każdej osób a więc również partnerem jeżeli chodzi o prawo do
  • ubiegania się o przyznanie kredytu pożyczki generalnie Czy bycie współkredytobiorcą współ pożyczkobiorcą tutaj również przepisy
  • nie stanowią istotnych ograniczeń swoją drogą praktyka oczywiście pokazuje
  • że małżeństwo są uprzywilejowane w tej kwestii żeby nie powiedzieć
  • mile widziane oczywiście Jest to związane z tym że związki partnerskie jeżeli są istnieją to pozostają nieformalne to oczywiście Ma silne
  • odzwierciedlenie na sytuację prawną kredytobiorców i kredytowych i pożyczkobiorców
  • szpitalu i informacje o stanie zdrowia go tutaj sytuacja też w ogóle nie wygląda źle
  • Jest istnieje możliwość zagwarantowania na prawnego zarówno odwiedzin jak i
  • uzyskiwania informacji o stanie zdrowia i ostatnia kwestia podnoszona bardzo
  • często przez partnerów pacjenci pozostające w związkach nieformalnych
  • niezrealizowanych nie uznawanych przez prawo polskie czyli prawo do utrzymywania dokumentacji o stanie zdrowia tutaj również kwestia
  • jest Nie jest tak problematyczna jakby się mogło
  • wydawać ale oczywiście nie jest idealna ponieważ praktyka pokazuje że nie wszystkie placówki służby zdrowia honorują
  • pełnomocnictwa i upoważnienia dla osób pozostających nieformalnych zjawisk
  • samochód dzisiejsze spotkanie Chciałbym krótko powiedzieć że w prawie polskim z uwagi na treść brzmienia artykułu 18
  • Konstytucji małżeństwo rozumiane jest jako związek kobiety i mężczyzny Nie oznacza to jednak w środowisku
  • prawników nie panuje zgodność Nie oznacza to
  • [Muzyka] zakazu legalizacji związków partnerskich również dla osób
  • tej samej płci kwestią ważką istotną pozostaje To w jaki sposób ewentualne zmiany prawne mogłyby
  • nastąpić mogłyby nastąpić wykluczając zmianę Konstytucji bo będąc tutaj realistą trzeba zwrócić
  • uwagę żeby instytucji potrzebne tylko większość parlamentarna ale również pewien społeczny konsensus referendum No i oczywiście Wola większości
  • społeczeństwa ale zmiany legislacyjne na poziomie usta
  • mogłyby zostać przeprowadzone również przy woli dobrej woli
  • parlamentarnej która będzie odzwierciedlała potrzeby
  • społeczne wielu osób będących przecież obywatelami naszego kraju
  • jednocześnie Chciałem zwrócić uwagę że
  • Polska biorąc pod uwagę stan prawny aktualny sytuuje się jako kraj który
  • generuje Małżeństwo Jako związek kobiety i mężczyzny i który jako swoją głowy
  • Europie jest krajem nie regulującym jakiejkolwiek formie związków
  • partnerskich zarówno osób tej samej płci jaki różnej płci i na tym tle
  • jesteśmy krajem który [Muzyka] dość istotny sposób
  • [Muzyka] różnicuje sytuację prawną stan cywilny
  • osób [Muzyka] dopuszczających sprawnie związek wyłącznie małżeński
  • jednocześnie nie widząc konieczności potrzeby regulacji prawnej związków
  • innych niż małżeńskie i to stanowi pewien dow
  • Polska jest na tym tle można powiedzieć dość oryginalnym jeżeli chodzi o ropę
  • ponieważ z brak jakiejkolwiek regulacji prawnej
  • dotyczącej związków partnerskich Jeszcze raz podkreślam osób różnej płci i też
  • jednej płci jest aktualnie dość takim nietypowym rozwiązaniem na tle innych krajów europejskich które
  • mają zbliżone lub podobne przepisy również konstytucyjne wspomnieć warto tutaj chociażby o Chorwacji i naprawdę na zakończenie
  • ponieważ temat małżeństwa kilka aforyzmów Stanisława mojego
  • ulubionego aforysty ona dziś na jutro i na zawsze są
  • aforyzmy aby takim pozytywnym akcentem zakończyć to nasze
  • dzisiejsze spotkanie także Dziękuję bardzo za uwagę
  • jeżeli są oczywiście pytania to jak najbardziej idzie czas i miejsc dzięki Michale bardzo ciekawy
  • rzeczywiście wykład dotyczący no takich kwestii które wiele osób
  • Interesują Z różnych względów pojawiły się oczywiście pytanie i pierwsze pytanie dotyczy takiego warto konkretnego
  • rozróżnienia Jaka jest różnica między małżeństwem a związkiem partnerskim w
  • krajach w których występują obie te formy chodzi o sytuację ona może pierwsze pytanie faktycznie jest konkretne i na
  • konkretnego przykładu chociażby Chorwacji Różnica jest taka że
  • Chorwaci trochę obawiając się oczywiście tego aby
  • ich systemie prawnym piękne pojawiło się również małżeństwo
  • osób tej samej płci spoglądając na polską sytuacje
  • wprowadzili właśnie do konstytucji przepis analogiczne do polskiego a więc przyczyn robi to w drodze referendum i wprowadzili przepis mówiący o tym że
  • małżeństwo związek kobiety i mężczyzny ale jednocześnie uregulowali związki partnerskie i teraz odnosząc się do sedna sprawy jaka jest różnica różnica
  • jest taka że ten Konstytucyjny Prymat
  • związku kobiety i mężczyzny oznacza że nie wszystkie przywileje są dostępne dla
  • związku partnerskiego Oczywiście mamy do czynienia z krajami Gdzie są małżeństwa różnych
  • krajach też są uregulowane i w czym to się różni tutaj Różnica polega na tym że jest
Pobierz transkrypcję (TXT)