Małżeństwo i związki partnerskie – stan prawny
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Małżeństwo i związki partnerskie - stan prawny | EWST online
- dlaczego państwa są zainteresowane tym kto jest z kim w związku i jaki to jest
- dlaczego państwa są zainteresowane tym kto jest z kim w związku i jaki to jest
- związek [Muzyka]
- aniołku Dobry wieczór państwu jest wtorek 19:00 rozpoczynamy PWST online temat bardzo
- ciekawy temat dotyczący No bardzo wielu z nas a w zasadzie wszystkich No bo
- nawet jeżeli sami nie planujemy w tej chwili małżeństwa bądź też związku partnerskiego albo też nie jesteśmy w
- takim związku to dotyczy to naszych bliskich naszych znajomych czy na przykład legalnie zawarte w
- jednym z krajów Unii Europejskiej ślub cywilny musi być uznany w pozostałych krajach wspólnoty Czy każdy małżeństwo zawarte w kościele ma skutki cywilna o
- historii i obecnym stanie prawnym małżeństw wyznaniowych małżeństw cywilnych oraz związków partnerskich w Polsce Pewnie głównie w Europie
- Opowie nam dzisiaj doktor myślał Zawiślak specjalista w zakresie prawa wyznaniowego wykładowca katolickiego
- Uniwersytetu Lubelskiego oraz ewangelikalny Wyższej Szkoły teologicznej Michale bardzo serdecznie Witam bardzo
- się cieszę że jesteś z nami ale Witam przede wszystkim bardzo serdecznie dziękuję za bardzo miłej i ciepłej wstęp
- i wprowadzenie jednocześnie do naszego dzisiejszego spotkania dzisiejszy temat
- który państwu przybliżę chyba jak żaden inny nie Dotykała tego czym teraz
- mamy do czynienia z wojną bo może tylko i wyłącznie
- zniszczyć miłość pokonać miłość a dzisiejsza tematyka będzie tego
- dotyczyła głównej mierze dzisiejsze temat
- poświęcony będzie małżeństwo i związkom partnerskim oczywiście zarówno historyczne
- jak również wpływ kultury i religii oraz aktualny stan prawny zarówno w
- kontekście przepisów prawa polskiego jak również przepisów europejskich
- jeżeli chodzi o definicję małżeństwa specjalnie Chciałbym rozpocząć
- swoich dzisiejszych na ten temat od
- uniwersalnej definicji czyli Take definicji którą można byłoby z pewnością
- zastosować dzisiejszych aktualnych uwarunkowań nie tylko w Polsce w Europie
- lecz na świecić iz pewnością taką definicją byłoby stwierdzenie że jest to
- ten związek co najmniej dwóch osób oczywiście pojawił się od razu głosy że
- muszą być to osoby isamaya być może różnej płci i dlaczego co najmniej dwóch
- a nie tylko dwóch różnorodność Jaką mamy do czynienia aktualnie na świecie
- powoduje że tego typu definicja odzwierciedla realnie to co jest widoczne różnych krajach świeci
- jednak rozpocząć od krótkiego wstępu i oczy
- wprowadzenia tego co rozumiemy przez pojęcie uznania Otóż mamy do czynienia z
- pewnością kulturowych Nie ulega wątpliwości że
- społeczny charakter małżeństwa zauważalny jest w każdym społeczeństwie
- zarówno mało społeczeństwach pierwotnych jak również starożytności
- iw czasach aktualnych współczesnych nam małżeństwo ma wymiar społeczny jest
- zauważalne w tych małych grupach społecznych jak również w większy
- Kolejną kwestią jest to że kultura wytwarzał a specjalne traktowanie
- dwóch osób które zdecydowały się na wspólne życie
- i określała to wspólne Bycie zawsze w
- odniesieniu do tych dwóch osób które tworzyły związek
- małżeński jak również odnosiła je do szerszego kręgu społecznej Innymi słowy
- małżeństwo zawsze każdej kulturze oznaczało powstanie określonego stosunku
- między tymi dwiema osobami ale
- stworzona przez te dwie osoby więź również promieniowana dalszych i bliższych
- krewnych powinowatych jak również stosunku do osób zupełnie obcych ale
- nadal będących w danym społeczeństwie w danej społeczność
- charakter małżeństwa manifestował się przede wszystkim przez publiczną formy do zawarcia każdym kręgu kulturowym odnajdujemy
- ślady chęci nadania ceremonii zaślubin połączenia się dwóch osób osób
- uroczystych kultura wymagała postulowała to aby moment zawarcia związku małżeńskiego aby
- Factor owego wstąpienia w związek małżeński miał uroczystych ale
- bez względu na to czy uroczystości miał zespół
- religijność też świecki państwowy to zawsze społeczeństwo ciało ten moment w
- jakiś sposób uhonorować wyróżnić sposób bardziej niż
- inne aktywności definicję oczywiście małżeństwa
- różnią się nawzajem sieć i różniły się nie tylko między poszczególnymi
- kulturami jak również pomiędzy poszczególnymi religia mało tak musimy mocno zaakcentować że
- całej historii obrębie danej obrębie danej religii
- definiowanie małżeństwa ewoluował definicja małżeństwa definiowanie
- małżeństwa uwarunkowane kulturowo nie było czymś zastanów filmy podlegało pewnym zmianom które Zresztą
- zmiany kulturowe również wymusza bo ten mój warto byłoby
- chwilkę uwagi poświęcić na kulturowe znaczenie małżeństwa i jego wpływ na dzisiejsze ostrzeganie może jest
- przede wszystkim we wszystkich kulturach zawarcie małżeństwa było ceremonią
- publiczną i publiczność aktu małżeństwa
- miała doniosłe znaczenie z uwagi na to że to świadkowie i osoby społecznie
- poważane brały udział odwal ceremonii
- zazwyczaj też szerszy krąg społeczny miał wiedzę na temat zawarcia takiego
- związku Gdańskiego przez dwie osoby hu Mało tego kulturowo musimy dosyć mocno
- stanowczo stwierdzić że akt zawarcia małżeństwa przybierał to oficjalną formę ponieważ był wyraźnym oddzieleniem pomiędzy tym
- co niedojrzałe dziecinne tym co
- dorosłe odpowiedzialne Innymi słowy
- kultury i kulturowy znaczenie
- małżeństwa skupiało swoją uwagę na owej publicznej formie zawarcia tego związku
- gdyż był to symbol przejścia ze społeczności
- dzieci młodzieży do świata dorosłych bardzo często oczywiście Ech szczególnie
- jeszcze kręgów i kultury europejskiej starożytni wiemy że zawarcie związku
- małżeńskiego jak kobiety oznaczało przejście spod władzy ojca pod władzę męża
- ale fakt małżeństwa był symbolicznym aktem
- ukazania społeczności przejścia z jednego planu z jednego rodu
- rodzimy do drugiej do drugiego drugi robili oczywiście kulturach pierwotnych to bardzo często oznaczało
- zmianę plemienia małżeństwo oczywiście wprowadzał o co
- istotne do kategorii osób dojrzałych osoby i niemożliwe było cofnięcie tego
- ale jednocześnie kulturę ruchu wytworzyła
- postrzeganie związku jako pewnej umowy kontrakty to bardzo istotne
- Zakładano że żona nie jest szczególnie mówimy o
- patriarchacie osobą która swobodnie
- decyduje o swoim losie zatem pewnym elementem
- małżeństwa był kontakt zawierała mąż z żoną a częściej rodzina męża
- rodziną żony i orygenes symboliczne oddania żony
- rządy męża jego wpływ ekopartner familias miał kluczowe znaczenie ale
- oczywiście to dość oznaczała też kulturowo nie na możliwość rozwiązania związku małżeński jakie zatem religijne
- znaczenie i wpływ religijnego znaczenia ma na dzisiejsze patrzę
- oczywiście chrześcijaństwo pewną cezurą jest chrześcijaństwo i
- na tym wątku chciałbym się skupić pewnością związek małżeński
- ma charakter sakramentalny i z pewnością silnym odzwierciedleniem
- tej sakramentalność i jest ten radar Sakrament i
- miłość Stwórcy do stworzenia Ale pamiętaj nicku
- że do instytucji małżeństwa do związku między dwiema osobami
- Wołów również odwołał się Jezus Chrystus w następujący sposób czy nie Czytaliście
- twórcy od początku stworzył ich jako mężczyznę i kobietę i że dlatego opuści człowiek ojca i matkę i złączy się ze swoją żoną i będą
- oboje jednym ciałem a tak już nie są dwoje lecz jedno ciało Co więc Bóg
- złączył człowiek nie rozróżnisz hu
- wracając do głównego wątku wprowadzającego cały czas do tematyki
- [Muzyka] aktualność małżeństwa związków partnerskich aktualnej wymiarze prawkiem należy raz
- jeszcze określić jaki był i jest wpływ kulturowy na związek małżeński przede
- wszystkim kultura mocno wpływa na to aby termin charakter
- publiczny aby była odnotowana była zauważona przez
- społeczność w mniejszym czy większym wymiarze Ponadto zawarcie małżeństwa nadal stanowi element dojrzałości społecznej
- nie znajdziemy w Europie państwa które pozwala na zawarcie związku małżeńskiego
- również partnerskiego osobą
- niepełnoletni Kolejnym elementem popkultury jest zgoda małżeńska Ale co warte podkreślenia kultura
- nasz królik kulturowe pozwala na zgodne rozwiązanie małżeństwo i stopy
- rzeczy zakłada pewną umowność kontaktowość związku małżeńskiego
- oczywiście naciska paremia chyba oddajesz
- Kultury postrzegania małżeństwa lub jasną
- kubitus tak konsensus factions małżeństwo powstaje przez porozumienie a
- nie faktyczne włożyć ruchu zaiste Kultury iw trzech kluczowych elementach
- nadal odciska swoje piętno na to w jaki sposób postrzegamy związek małżeński
- jak pływa religia system religijny na postrzeganie
- małżeństwo powiedzieliśmy mentalności która odnosi się do miłości
- Stwórcy do pewnej niedefiniowalny więzi ludzkiej oczywiście
- kontekście miłości córce do stworzenia jak i również miłości Stwórcy człowiek
- łącznie wpływ religii oznacza że małżeństwo
- traktowany jest jako związek kobiety i mężczyzny ruchu oraz że małżeństwo powinno zostać związkiem na całe życie więc powinno
- zostać związkiem nierozerwalny trwały jeżeli zostawimy
- sobie wpływ kultury i religii to łatwo zauważymy że kultura skupia uwagę
- na praktycznych aspektach małżeństwa natomiast religia Jeszcze raz podkreślam
- chrześcijaństwo położyła aspekt na duchowe aspekty Małżeństwo jest
- uchwycenie nie tylko wpływu kulturowego i religijnego w dniu dzisiejszym ale również uchwycenie tego czy
- można połączyć Jeśli można to w jaki sposób kultury i religii na związek
- małżeński NIP i czy wpływ kultury wyklucza
- idee religijne i na odwrót czy może religia mówił o wyklucza wpływ kultury
- lub go ogranicza również zmienia
- postrzeganie małżeństwa kulturowo Oczywiście musimy
- pamiętać o tym że
- dobór współmałżonków silnie uwarunkowane był rano kulturą ucho
- Oczywiście ze względu na tej dobór grupy
- pochodzenie masz możemy wyróżnić endogenne i egzogenne nam
- jednocześnie łatwo zauważyć Można że kazirodztwo było jednoznacznie potępiane
- wielu a nie we wszystkich ale wielu która jednocześnie żona postrzegana była
- chociażby według starożytnej tradycji hebrajskiej jako własność o dużej
- wartości i dlatego też należał i się specjalna troska
- i jednocześnie musimy jasno określić że naszym kręgu kulturowym
- widoczne bo patriarchat czyli dosłownie
- rządy ojca rządy mężczyzn
- Tylko nieliczne kulturach żona nie ma te same prawa co mówisz a więc postrzeganie
- małżeństwa kulturowo jak łatwo zauważyć
- płynęło i wpływa na postrzeganie małżeństwa również
- obecnie postrzeganie małżeństwa religii kilku
- ubiera ciekawsze i z pewnością wiele wyjaśni i przybliża nas do czasów
- aktualnych pamiętajmy że judaizm chrześcijaństwo trwał do czwartego wieku
- przy czym warto odnotować że dopuszczalne
- normy i tak naprawdę postrzeganie małżeństwa religijnego w ogóle doktryna
- dotyczącą małżeństwa szczególności doktryna o nierozerwalności małżeństwa była
- wynikiem refleksji ojców kościoła od drugiego do czwartego wieku podejmowano próby definicji małżeństwa
- religijnego i jestem trwał bardzo długo
- oczywiście nikt nie kwestionował tego że małżeństwo ma wymiar duchowy
- ale jednocześnie bardzo silnie akcentowana No
- doktryną nie rozwala imię o nierozerwalności małżeństwa do którego właściwie zakładała że kościół powinien sprawować jurysdykcję
- nad małżeństwem i również udział kapłana duchownego
- powinien być warunkiem koniecznym do zaistnienia
- małżeństwa jako jeden z wymogów formalnych
- jeżeli chodzi o Polsce do 16 wieku ślub miało charakter świecki
- to obrzędowość tradycyjna Ludowa co ciekawe
- eldingen istniały zobowiązania prawne już od 12
- wieku Które pokazywały religijny charakter ślubu one jednak
- w większości ignorował hu śruby cywilne wprowadzono na mocy kodeksu Napoleona co
- zbiegło się oczywiście z Powstaniem Księstwa Warszawskiego
- jednak nie pamiętajmy że tutaj doszło do sytuacji
- trudno jeżeli chodzi o implementację tych przepisów oczywiście nowoczesnych
- jak na owe czasy uwagi na to że brakowało wykwalifikowanej kadry aby móc te przepisy wprowadzić w życie
- następnie kodeks cywilny Królestwa Polskiego przewrócił śruby ściana jako wyłącznik form państwa Jeżeli chodzi o Zabór
- pruski tylko 1874 roku wprowadzono śluby świeckie a w zaborze austriackim
- obowiązywała formuła religii O czym powiedziałem przed chwilą ma wpływ na
- rzeczywistość prawną polską rzeczywistość prawną okresie dwudziestolecia międzywojennego uwagi na
- to że Polska po odzyskaniu niepodległości w 1918 rokiem roku
- przejęła prawo małżeńskie o zaborcze Oznaczało to że mieliśmy do czynienia na
- terytorium drugiej RP trzema różnymi porządkami prawnymi w zakresie prawa
- małżeńskiego oczywiście jest temat do bardzo ciekawych dyskusji
- kilku bardzo często nieobecnych przestrzeni publicznej
- warto byłoby powiedzieć że to sprawiało aby ta sytuacja w
- okresie 1918-1939 obowiązywania tych trzech porządków prawnych sprawiają że bardzo często
- osoby dokonywały konwersji zmiany wyznania przejścia z jednego kościoła do
- drugiego tylko i wyłącznie z powodów czysto praktycznych ponieważ
- przepisy dawnym kościele pozwalały na łatwiejsze wystąpienie
- rozwiązanie związku małżeńskiego niż kościele do którego dana osoba Naraża
- nas bardzo często z powodów czysto praktycznych osoby zmieniały swoje
- wyznanie i również miejsce zamieszkania tylko ich oto Aby łatwiej móc rozwiązać
- związek małżeński oczywiście
- warto wspomnieć jedynie że powstał nowoczesny projekt prawa małżeńskiego nie został on jednak w okresie II Rzeczypospolitej Polskiej nigdy nie
- został wprowadzony w życie Tak naprawdę dopiero
- 45 roku dokonano unifikacji prawa małżeńskiego
- i od stycznia czterdziestego szóstego roku mamy
- nowe prawo małżeńskie wprowadzone Zresztą na mocy kilku dekretów i
- od tego momentu Polsce wprowadzono w pełni świeckie śluby cywilne
- śruby kościelne przez władze komunistyczną nie były uznawane
- Innymi słowy bo jeżeli osoby zawarłeś lub kościelne spokojnie to nie byli te osoby nie były
- traktowane jako z kolei w 58 roku wprowadzono wymóg
- zawarcia małżeństwa Cywilnego przed ślubem kościelnym [Muzyka] aby podkreślić rolę i znaczenie
- ślubu cywilnego hu oczywiście w okresie Polski Ludowej
- małżeństwo traktowane było jako związek kobiety i mężczyzny jako wyłącznie
- związek kobiety i mężczyzny nie dopuszczono żadnych tak naprawdę odstępstwo od tej reguły oczywiście było to związane
- z podejściem władz komunistycznych wspomnieć należy tylko o
- takiej głośnej akcji hiacynt która była masową akcją zorganizowaną
- Przemyśla mąż milicją męski oczywiście w ścisłym porozumieniu ze służbami
- bezpieczeństwa która miała na celu zebranie materiałów Opolskich homoseksualnych mężczyzn albo to nich
- była wymierzona akcja i ich środowisku chodziło o kontrolowanie tego środowiska
- [Muzyka] zbieranie oczywiście danych na temat tego środowiska
- z powodów bezpieczeństwa państwa tak przynajmniej uzasadniono tę
- akcję Oczywiście chodziło o kontrolę i nadzór
- i oczywiście o powstrzymanie pewnej emancypacji
- tych środowisk które były niemile widziane przez władze komunistyczne oczywiście z powodów politycznych 89 roku
- mamy stan prawny następujący Ełku Kobiet i mam mogą zawrzeć małżeństwo formie
- ślubu cywilnego albo wyznaniowej formie małżeństwa
- Cywilnego przy czym ta druga możliwość jest możliwa
- od 1998 rok
- pamiętajmy że po 89 roku mamy do czynienia z przepisami przejściowymi
- aż do wejścia w życie Konstytucji z 1997 roku
- konstytucja z 1997 roku stanowi warstwę Zresztą 18 że Małżeństwo Jako związek
- kobiety i mężczyzny rodzina macierzyństwo i rodzicielstwo znajdują
- się pod ochroną Rzeczypospolitej warto wspomnieć że konkordat z 1993 roku
- który wszedł w życie 1990 snem wprowadził właśnie wyznaniową Czyli tak naprawdę religijną formy zawarcia
- małżeństwa cywilne małżeństwo formie początkowo było
- możliwe tylko dla wiernych kościoła katolickiego następnie sukcesywnie możliwość uzyskiwały kolejny kościoły legalnie
- działające w Polsce zatem aktualnie nowożeńcy o ile są
- wyznawcami danej religii jeżeli należą do danego kościoła nowego skorzystać z
- religijnym formy zawarcia małżeństwa Cywilnego są to kościół katolicki polski
- autokefaliczny kościół prawosławny kościół ewangelicko-augsburski kościół ewangelicko-reformowany kościół ewangelicko-metodystyczny Kościół
- Chrześcijan Baptystów kościół katolicki kościół starokatolicki mariawitów i
- Kościół Zielonoświątkowy Podsumowując w Polsce
- aby wstąpić w związek małżeński
- nóż skorzystać z jednej z dwóch po zawarcia
- tego związku małżeńskiego jedną z nich jest małżeństwo cywilny ślub cywilny
- lub alternatywnie wyznaniowa religijna forma zawarcia małżeństwa
- przy czym ta druga forma dotyczy tylko tych osób które przynależą
- do jednego z 11 kościołów w Polsce warto wspomnieć że w Polsce legalnie
- działających kościołów mamy 165 warto w tym miejscu wspomnieć że nie
- wszyscy wyznawcy był swoich remis przynależące do swoich
- kościołów Mogą skorzystać z typowy zawarcia małżeństwa Cywilnego ponieważ
- Ta możliwość jest zarezerwowana dla 11 kościołów które mają uregulować sytuację
- prawną drodze ustach Małżeństwo Jako związek kobiety i
- mężczyzny do tego Będziemy się odnosić chcę naszym spotkaniu wielokrotnie
- analizować będziemy przepis zapewne również dyskutować na temat jego
- treści i konsekwencji prawnych była już mowa o tym wcześniej
- przepis brzmi Małżeństwo Jako związek kobiety i mężczyzny rodzina
- macierzyństwo rodzicielstwo znajdują się pod ochroną jako Rzeczpospolitej
- sprawdzić należy że przepis nie jest wystarczające do uznania że tylko kobieta i mężczyzna mogą wystąpić związek małżeński mamy tutaj
- sorry interpretacyjny co do tej kwestii jest ona to przepis nie wyklucza i nie zakazuje legalizacji związków
- partnerskich oraz stwierdzić trzeba że przepis ten uznaje Małżeństwo Jako związek kobiety i
- mężczyzny to wynika z treści ale nie daje jednoznacznej odpowiedzi na pytanie czy to jedyna droga do małżeństw
- artykuł 18 Konstytucji nie ma charakteru definiujące go i nie wyklucza innych form małżeństwa niż małżeństwo równo
- uczuciowe kim głosami można spotkać się w doktrynie oraz środowisku prawo
- do tej kwestii oczywiście wróci krótka prezentacja
- jest wstęp do dalszego do dalszej części naszego spotkania
- pokazuje procent w stosunku do wszystkich małżeństw zawartych
- w 2006 roku oczywiście mapa dość istotny pokazuje nam jak kształtuje
- się wybór religijnej formy stosunku do tyłu Jak wygląda Polska na
- tle Europy do Polski Oczywiście jeszcze wrócimy przede wszystkim małżeństwo osób
- tej samej płci są pragnie zawieranej uznawane w 29 świecie
- w Europie są to Austria Belgia dania Finlandia Francja Niemcy Islandia
- Irlandia Luksemburg Malta Holandia Norwegia Portugalia Hiszpania Szwecja
- oraz jak [ __ ] prowadzenie małżeństw osób tej samej płci
- no różne przebieg w zależności od kraju nie ma jednej drogi do tego ale
- prowadzić małżeństw osób tej samej płci w danym nie ma tak naprawdę każdy z tych
- krajów państw przeszedł swoją indywidualną drogą do wprowadzenia małżeństw pisałam kupić żebym samo wprowadzenie małżeństw osób tej samej
- płci do porządku prawnego dokonywało się tak naprawdę albo poprzez
- zmiany legislacyjne małżeńskim albo poprzez spory sądowe
- które głównie opierały się na zarzucie
- łamania zasady równości wobec na ucho albo dzięki
- bezpośredniemu zaangażowaniu obywateli w formie
- czy to referendum czy też innej formie głosowania powszechne mapa oczywiście
- którą widzimy głupi pokazuje nam dość sposób oczywiście czytelnym pokazuje nam
- jak wygląda kwestia Chciałbym zwrócić na ten czerwony kolor on ma
- dosyć istotne znaczenie ponieważ
- to sytuacja jest jednoznacznie na korzyść osób
- różnej płci oczywiście z różnym natężeniem ale akcentuje się silne że małżeństwo jest i pozostaje związkiem wyłącznie
- kobiety i mężczyzny a jednocześnie niebieski kontrastuje z kolorem
- czerwonym i oznacza te państwa w których dopuszczalne są małżeństwa osób tej
- samej płci oczywiście małżeństwa osób różnić
- bardzo ciekawe i was odnotowania jest to że mamy w Europie kraje w których
- konstytucja ogranicza małżeństwo dopar przeciwne kłuć słuchu zatem są kraje
- europejskie w których konstytucja najwyższy akt prawny wprowadza ograniczenie małżeństwa do osób różnej Łódź jest
- Białoruś Bułgaria Chorwacja choć uznaje rejestrowany związki
- partnerskie Czarnogóra Litwa Łotwa Mołdawia Serbia
- Słowacja Ukraina Węgry i Polska jako
- pewnie zostało to zauważone że Polska nie jest krajem w którym
- poprawnie uznaje się związki partnerskie nie jest to słonko
- do tego wątku za chwilkę jeszcze wrócę warto i trzeba
- wspomnieć na ten argument który jak wiemy legły u podstaw
- wprowadzenia małżeństw osób tej samej płci w wielu krajach bontec równości wobec prawa
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z 1948 roku w artykule 16
- wyraźnie wskazuje że mężczyźni i kobiety bez względu na jakiekolwiek różnice rasy
- narodowości wyznania mają prawo po osiągnięciu pełnoletności
- do zawarcia małżeństwa i założenia ludźmi mają również równe prawa w odniesieniu do zawarcia małżeństwa podczas jego
- trwania i po jego usta Małżeństwo może być zawarte 1 swobodną
- swobodnej z pełną zgodną wolę przyszłych małżonków i jednocześnie rodzina jako naturalna i podstawowa komórka społeczeństwa ma
- prawo do ochrony ze strony społeczeństwa I
- jak widzimy równe prawa
- mężczyzny i kobiety nie wykluczają
- zawarcie związku małżeńskiego jedną płciowego
- i w wielu krajach które do swojego porządku prawnego
- wprowadziły małżeństwa osób tej samej płci Ten argument a więc konkretny przepis Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka
- przebijał się debatach poprawny politycznie trafisz
- wojska Konwencja o prawach człowieka również odnosi się do kwestii
- małżeńskich w artykule 12
- możemy przeczytać że mężczyźni i kobiety w wieku małżeńskim mają prawo do
- zawarcia małżeństwa założenia rodziny zgodnie z ustawami krajowymi regulującymi korzystanie z tego prawo
- Europejski Trybunał Praw Człowieka który rozstrzyga kwestie sporym który
- jest trybunałem oceniającym realizację przepisów
- Europejskiej konwencji wielokrotnie zajmował się sprawami dotyczącymi
- małżeństw osób tej samej płci i różnić na kanwie wielu spraw sądowych
- Europejski Trybunał Praw Człowieka stwierdził między innymi
- Res przeciwko Wielkiej Brytanii z 1986r
- że artykuł 12 odnosi się do tradycyjnego małżeństwa kobiety i
- mężczyzn i jednocześnie wstawię rzadko przeciwko Austrii 2010 roku ten
- sam trybunał stwierdza że państwo może zalegalizować zawieranie związków jednopłciowych lecz nie jest do tego zobowiązał się dwa orzeczenia wydane
- przeze mnie potwierdzają interpretację Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w kontekście rozumienia
- artykułu 12-go metanu konkretnych spraw sądowych przejdziemy szczególnie dla nas
- istotne jest to drugie orzeczenie które stwierdza że artykułu 12 Europejskiej konwencji którą związane są wszystkie kraje europejskie
- za wyjątkiem białorusin ale wszyscy podlegamy od
- przepis przepisy Europejskiej konwencji jesteśmy jako państwa strony konwencji zobowiązani do przestrzegania tych
- przepisów Europejski Trybunał Praw Człowieka wywodzi że artykuł 12 tego nie wynika zobowiązanie do tego aby
- państwo członkowskie prowadziło do swojego porządku prawnego
- małżeństwa jednopłciowe ale wynika Uprawnienie do zrobienia tego
- Innymi słowy Wola państwa jest kluczowa do tego że małżeństwo będzie miało charakter heterogeniczny czekasz komicz czy będzie
- otwarte jako związek wyłącznie dla kobiety i mężczyzny czy też będzie
- otwarte dla osób różnej puścić wracają
- z na grunt Polski oczywiście pamiętając o tym artykule 18 bo on ma kluczowe znaczenie w kontekście
- naszego dzisiejszego spotkania warto raz jeszcze przypomnieć że przepis
- artykułu 18 Konstytucji jest interpretowany jako
- uniemożliwiających prowadzenie do polskiego porządku małżeństwa jednopłciowych a także związków partnerskich takie głosy Oczywiście są
- obecnie dlaczego takie głosy które nie są obecne Ma to
- związek Chcę już rozstrzygnięta mi rozciągniętymi sporami
- sądowymi Między innymi chodzi o sprawę transkrypcji małżeństwa jednopłciowe
- Jak czytamy W uzasadnieniu do wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
- który zajmował się transfer ci małżeństwa jednopłciowe go zawartego za
- granicą Polski przepis artykułu 18 Konstytucji nie
- zabrania przy tym ustawodawcy oczywiście ustawodawca polskiemu zbyt mocno usta
- zinstytucjonalizowane status związku jednopłciowych lub też różnopłciowych
- które sobie wiadomych przyczyn nie chcą zawrzeć małżeństwa jego tradycyjne rozum
- i [ __ ] z drugiej strony przywołując uchwale siedmiu sędziów naczelnego sądu administracyjnego z 2019
- roku również ta sprawa dotyczyła transkrypcji małżeństwa jednopłciowe go
- uchwała ta stwierdza że nie dopuszcza się transkrypcji zagranicznego aktu
- urodzenia dziecka którym jako rodzice wpisane są osoby tej
- samej płci tym samym od strony prawnej droga
- do rozumienia małżeństwa jako związku
- Innego niż związek kobiety i mężczyzny chociażby poprzez fakt transkrypcji zagranicznego aktu urodzenia dziecka
- które ma rodziców i samej ludzi zostało sprawnie
- zablokował aktualny stan prawny w Polsce
- przede wszystkim m cały czas odnosząc się do treści artykułu 18 który stanowi
- że Małżeństwo Jako związek kobiety i mężczyzny znajduje się pod ochroną Rzeczypospolitej Polskiej podobnie jak
- rodzina macierzyństwo i rodzicielstwo odnieść trzeba się do przepisów polskiej Konstytucji
- szczególności artykuł pierwszego który głosi Rzeczpospolita Polska jest dobrem wspólnym wszystkich artykuł drugiego który stanowi
- Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej
- artykuł głoszącego że przyrodzona i niezbywalna godność człowieka stanowi źródło
- wolności i praw człowieka i obywatela jest ona nienaruszalna A jej poszanowanie i ochrona jest obowiązkiem władz
- publicznych również nie możemy zapomnieć o przepisie
- artykuł 32 8 pieprzyk Konstytucji który głosi że wszyscy są równi wobec prawa
- wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne drugiego nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym
- społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek życie na samym końcu artykuł 33 który głosi że kobieta i mężczyzna Rzeczypospolitej
- Polskiej mają równe prawa w życiu rodzinnym politycznym grzecznym i
- gospodarczy Nie bez powodu dokonuje zestawienia przepisów konstytucji w
- kontekście artykułu 18-go ponieważ
- traktowanie sposób Real traktowania znaczenie małżeństwa
- powinno być wyrazem szczególnej troski Rzeczypospolitej Polskiej przy
- uwzględnieniu wszystkich wartości konstytucyjnych
- pytanie oczywiście otwartym pozostaje w jaki sposób unormować te
- kwestie aby znaleźć złoty środek należy
- oczywiście zupełnie obiektywnie naukowo bez niepotrzebnych emocji
- jeszcze raz dokonać odczytania nie tylko treści przepisów
- Konstytucji ale również w intencji która stała u podstaw jej stworzenie
- oczywiście intencją twórców konstytucji było wprowadzenie pamiętajmy że konstytucja w 1997 roku została stworzona w oparciu o
- dość szeroki konsensus społeczny różne siły polityczne brały udział w jej
- tworzeniu i w ramach tego konsensusu wprowadzono
- przecież przepis wypracowano przepis artykułu 18 Konstytucji brzmieniu aktualnym i intencją twórców była była
- potwierdzenie związku małżeńskiego jako związku o
- charakterze heteroseksualnym i pewna próba próba
- sformalizowania tego aby małżeństwo było traktowane właśnie jako związek kobiety i mężczyzny szybko oraz przepis Konstytucji
- z pewnością nie pozwala na wykluczenie prawne bo nie wprowadza trzecie jeszcz
- zakazu legalizacji par jednopłciowych i to
- odwołam się do tego czy we wcześniejszym [Muzyka]
- wypłacie spod mianowicie przykład Chorwacji Gdzie w drodze referendum wprowadzono do konstytucji przepis o tym że małżeństwo to związek kobiety i
- mężczyzny Polski ale państwo rejestruje związki partnerskie Innymi słowy skoro Chorwacji pomimo istnienia przepisów
- Konstytucji o tym że małżeństwo jest związkiem kobiety i mężczyzny wprowadzono związki zalegalizowano związki partnerskie wydaje się że
- argument o tym że polska konstytucja również na takie rozwiązanie pozwala jest argument racjonalne
- Natomiast jeżeli chodzi o zmiany istniejącego stanu rzeczy
- które mamy w Polsce a więc małżeństwa jako związku kobiety i
- mężczyzny i braku regulacji prawnej związków partnerskich bo mamy sytuację do czynienia
- można tego stanu rzeczy dokonać poprzez zmiany legislacyjne małżeństwie
- orzeczenia sądowe lub poprzez preferencji i chciałbym
- odnieść się do każdego z tych sposobów Otóż należy dość
- obiektywnie irracjonalnie określić na ile
- szanse zmiany istniejącego stanu rzeczy mogłyby się dokonać w polskim porządku jeżeli chodzi o zmiany legislacyjne małżeńskim
- samochód to bez zmiany Konstytucji związek małżeński jako związek kobiety i mężczyzny
- pozostanie bez zmian natomiast możliwe jest zalegalizowanie związków partnerskich
- ale nie małżeństw jednopłciowych aż
- jeżeli chodzi o zmianę polskiego porządku prawnego poprzez orzeczenia sądowe
- aktualnie nie widzę takich takiej możliwości z uwagi na to że linia orzecznicza polskich sądów różnych sprawach dotyczących Nazwijmy to szeroko
- pojętego prawa małżeńskiego jest jednolita co do zrozumienia idei małżeństwa jako związku kobiety i mężczyzn Między innymi chodzi o
- transkrypcję zagranicznego aktu małżeństwa aktu urodzenia dziecka które ma dwójka rodziców tej samej płci naprawdę linia orzecznicza jest na tyle
- stabilna na tyle jednolita że nie ma możliwości aby wzruszyć się
- jakimś poważnym sporem sądowym Natomiast jeżeli chodzi o
- referendum to wydaje się że jest to aktualnie jedyna forma zmiany
- istniejącego stanu prawnego trzecim oczywiście musi być to Wola
- społeczna i Wola polityczna i najlepiej jakby te dwa czynniki szły w parze aby
- móc dokonać zmiany prawa małżeńskiego poprzez drogę referenda która w Polsce nie jest i oczywiście ostatnia kwestia
- zmiana podejścia społecznego jest ona istot jeżeli chodzi o ostatni
- wątek więc tak związków partnerskich i problemów praktycznych
- na gruncie prawa polskiego faktem jest że w Polsce nie legalizuje się nie ma
- prawnych możliwości realizowania tego typu związku i oczywiście związane z tym problemem praktyczne problemy dnia codziennego
- oczywiście pomiędzy osobami pozostającymi tego typu związkach nie powstaje Wspólnota majątkowa i to oczywiście ma szereg konsekwencji
- kwestią oczywiście problematyczna jest również prawo do decydowania w kwestii dalszego leczenia partnera lub partnerki przypadku ciężkiej choroby
- oczywiście obowiązek alimentacyjny to jest kolejny problem z którym osoby
- pozostające w związkach partnerskich się borykają nie jest rozwiązany kabinie
- jeśli chodzi o prawo do renty bądź emerytury tutaj też Istnieją
- liczne problemy ponieważ osoba pozostająca we wspólnym pożyciu
- nie zawsze otrzyma tego typu świadczenie artykuł nie jest oczywiście wykluczone
- ale nie jest to również uregulowane Ponadto osoby pozostające w takich
- związkach i mają prawo do dziedziczenia ustawowego również pojawiają się problemy z organizowaniem pochówku chociaż już nie
- z chociażby uzyskaniem prawa do zasiłku pogrzebowego tutaj akurat kwestia
- nie jest aż tak problematyczna I oczywiście związek partnerski z racji
- tego że nie jest uregulowany prawnie w prawie polskim nie pozwala na wspólne opodatkowanie Oczywiście jeżeli chodzi o prawo do
- odbioru korespondencji to ta kwestia jest najmniej kontrowersyjna ponieważ
- stosowany pomocnictwa u publicznego operatora Poczty Polskiej jak również u
- prywatnych operatorów urlopu miał możliwość upoważnienia każdej osób a więc również partnerem jeżeli chodzi o prawo do
- ubiegania się o przyznanie kredytu pożyczki generalnie Czy bycie współkredytobiorcą współ pożyczkobiorcą tutaj również przepisy
- nie stanowią istotnych ograniczeń swoją drogą praktyka oczywiście pokazuje
- że małżeństwo są uprzywilejowane w tej kwestii żeby nie powiedzieć
- mile widziane oczywiście Jest to związane z tym że związki partnerskie jeżeli są istnieją to pozostają nieformalne to oczywiście Ma silne
- odzwierciedlenie na sytuację prawną kredytobiorców i kredytowych i pożyczkobiorców
- szpitalu i informacje o stanie zdrowia go tutaj sytuacja też w ogóle nie wygląda źle
- Jest istnieje możliwość zagwarantowania na prawnego zarówno odwiedzin jak i
- uzyskiwania informacji o stanie zdrowia i ostatnia kwestia podnoszona bardzo
- często przez partnerów pacjenci pozostające w związkach nieformalnych
- niezrealizowanych nie uznawanych przez prawo polskie czyli prawo do utrzymywania dokumentacji o stanie zdrowia tutaj również kwestia
- jest Nie jest tak problematyczna jakby się mogło
- wydawać ale oczywiście nie jest idealna ponieważ praktyka pokazuje że nie wszystkie placówki służby zdrowia honorują
- pełnomocnictwa i upoważnienia dla osób pozostających nieformalnych zjawisk
- samochód dzisiejsze spotkanie Chciałbym krótko powiedzieć że w prawie polskim z uwagi na treść brzmienia artykułu 18
- Konstytucji małżeństwo rozumiane jest jako związek kobiety i mężczyzny Nie oznacza to jednak w środowisku
- prawników nie panuje zgodność Nie oznacza to
- [Muzyka] zakazu legalizacji związków partnerskich również dla osób
- tej samej płci kwestią ważką istotną pozostaje To w jaki sposób ewentualne zmiany prawne mogłyby
- nastąpić mogłyby nastąpić wykluczając zmianę Konstytucji bo będąc tutaj realistą trzeba zwrócić
- uwagę żeby instytucji potrzebne tylko większość parlamentarna ale również pewien społeczny konsensus referendum No i oczywiście Wola większości
- społeczeństwa ale zmiany legislacyjne na poziomie usta
- mogłyby zostać przeprowadzone również przy woli dobrej woli
- parlamentarnej która będzie odzwierciedlała potrzeby
- społeczne wielu osób będących przecież obywatelami naszego kraju
- jednocześnie Chciałem zwrócić uwagę że
- Polska biorąc pod uwagę stan prawny aktualny sytuuje się jako kraj który
- generuje Małżeństwo Jako związek kobiety i mężczyzny i który jako swoją głowy
- Europie jest krajem nie regulującym jakiejkolwiek formie związków
- partnerskich zarówno osób tej samej płci jaki różnej płci i na tym tle
- jesteśmy krajem który [Muzyka] dość istotny sposób
- [Muzyka] różnicuje sytuację prawną stan cywilny
- osób [Muzyka] dopuszczających sprawnie związek wyłącznie małżeński
- jednocześnie nie widząc konieczności potrzeby regulacji prawnej związków
- innych niż małżeńskie i to stanowi pewien dow
- Polska jest na tym tle można powiedzieć dość oryginalnym jeżeli chodzi o ropę
- ponieważ z brak jakiejkolwiek regulacji prawnej
- dotyczącej związków partnerskich Jeszcze raz podkreślam osób różnej płci i też
- jednej płci jest aktualnie dość takim nietypowym rozwiązaniem na tle innych krajów europejskich które
- mają zbliżone lub podobne przepisy również konstytucyjne wspomnieć warto tutaj chociażby o Chorwacji i naprawdę na zakończenie
- ponieważ temat małżeństwa kilka aforyzmów Stanisława mojego
- ulubionego aforysty ona dziś na jutro i na zawsze są
- aforyzmy aby takim pozytywnym akcentem zakończyć to nasze
- dzisiejsze spotkanie także Dziękuję bardzo za uwagę
- jeżeli są oczywiście pytania to jak najbardziej idzie czas i miejsc dzięki Michale bardzo ciekawy
- rzeczywiście wykład dotyczący no takich kwestii które wiele osób
- Interesują Z różnych względów pojawiły się oczywiście pytanie i pierwsze pytanie dotyczy takiego warto konkretnego
- rozróżnienia Jaka jest różnica między małżeństwem a związkiem partnerskim w
- krajach w których występują obie te formy chodzi o sytuację ona może pierwsze pytanie faktycznie jest konkretne i na
- konkretnego przykładu chociażby Chorwacji Różnica jest taka że
- Chorwaci trochę obawiając się oczywiście tego aby
- ich systemie prawnym piękne pojawiło się również małżeństwo
- osób tej samej płci spoglądając na polską sytuacje
- wprowadzili właśnie do konstytucji przepis analogiczne do polskiego a więc przyczyn robi to w drodze referendum i wprowadzili przepis mówiący o tym że
- małżeństwo związek kobiety i mężczyzny ale jednocześnie uregulowali związki partnerskie i teraz odnosząc się do sedna sprawy jaka jest różnica różnica
- jest taka że ten Konstytucyjny Prymat
- związku kobiety i mężczyzny oznacza że nie wszystkie przywileje są dostępne dla
- związku partnerskiego Oczywiście mamy do czynienia z krajami Gdzie są małżeństwa różnych
- krajach też są uregulowane i w czym to się różni tutaj Różnica polega na tym że jest