TRANSKRYPCJA: "Małżeństwo i związki partnerskie - stan prawny | EWST online" Data publikacji: 09.10.2022 Długość: 01:13:06 --- [0:00] dlaczego państwa są zainteresowane tym kto jest z kim w związku i jaki to jest [0:00] dlaczego państwa są zainteresowane tym kto jest z kim w związku i jaki to jest [0:07] związek [Muzyka] [0:16] aniołku Dobry wieczór państwu jest wtorek 19:00 rozpoczynamy PWST online temat bardzo [0:28] ciekawy temat dotyczący No bardzo wielu z nas a w zasadzie wszystkich No bo [0:35] nawet jeżeli sami nie planujemy w tej chwili małżeństwa bądź też związku partnerskiego albo też nie jesteśmy w [0:44] takim związku to dotyczy to naszych bliskich naszych znajomych czy na przykład legalnie zawarte w [0:53] jednym z krajów Unii Europejskiej ślub cywilny musi być uznany w pozostałych krajach wspólnoty Czy każdy małżeństwo zawarte w kościele ma skutki cywilna o [1:04] historii i obecnym stanie prawnym małżeństw wyznaniowych małżeństw cywilnych oraz związków partnerskich w Polsce Pewnie głównie w Europie [1:13] Opowie nam dzisiaj doktor myślał Zawiślak specjalista w zakresie prawa wyznaniowego wykładowca katolickiego [1:22] Uniwersytetu Lubelskiego oraz ewangelikalny Wyższej Szkoły teologicznej Michale bardzo serdecznie Witam bardzo [1:30] się cieszę że jesteś z nami ale Witam przede wszystkim bardzo serdecznie dziękuję za bardzo miłej i ciepłej wstęp [1:40] i wprowadzenie jednocześnie do naszego dzisiejszego spotkania dzisiejszy temat [1:47] który państwu przybliżę chyba jak żaden inny nie Dotykała tego czym teraz [1:55] mamy do czynienia z wojną bo może tylko i wyłącznie [2:03] zniszczyć miłość pokonać miłość a dzisiejsza tematyka będzie tego [2:10] dotyczyła głównej mierze dzisiejsze temat [2:16] poświęcony będzie małżeństwo i związkom partnerskim oczywiście zarówno historyczne [2:26] jak również wpływ kultury i religii oraz aktualny stan prawny zarówno w [2:36] kontekście przepisów prawa polskiego jak również przepisów europejskich [2:41] jeżeli chodzi o definicję małżeństwa specjalnie Chciałbym rozpocząć [2:48] swoich dzisiejszych na ten temat od [2:54] uniwersalnej definicji czyli Take definicji którą można byłoby z pewnością [3:03] zastosować dzisiejszych aktualnych uwarunkowań nie tylko w Polsce w Europie [3:08] lecz na świecić iz pewnością taką definicją byłoby stwierdzenie że jest to [3:16] ten związek co najmniej dwóch osób oczywiście pojawił się od razu głosy że [3:23] muszą być to osoby isamaya być może różnej płci i dlaczego co najmniej dwóch [3:30] a nie tylko dwóch różnorodność Jaką mamy do czynienia aktualnie na świecie [3:35] powoduje że tego typu definicja odzwierciedla realnie to co jest widoczne różnych krajach świeci [3:47] jednak rozpocząć od krótkiego wstępu i oczy [3:53] wprowadzenia tego co rozumiemy przez pojęcie uznania Otóż mamy do czynienia z [4:00] pewnością kulturowych Nie ulega wątpliwości że [4:06] społeczny charakter małżeństwa zauważalny jest w każdym społeczeństwie [4:12] zarówno mało społeczeństwach pierwotnych jak również starożytności [4:19] iw czasach aktualnych współczesnych nam małżeństwo ma wymiar społeczny jest [4:26] zauważalne w tych małych grupach społecznych jak również w większy [4:32] Kolejną kwestią jest to że kultura wytwarzał a specjalne traktowanie [4:38] dwóch osób które zdecydowały się na wspólne życie [4:44] i określała to wspólne Bycie zawsze w [4:49] odniesieniu do tych dwóch osób które tworzyły związek [4:55] małżeński jak również odnosiła je do szerszego kręgu społecznej Innymi słowy [5:03] małżeństwo zawsze każdej kulturze oznaczało powstanie określonego stosunku [5:08] między tymi dwiema osobami ale [5:13] stworzona przez te dwie osoby więź również promieniowana dalszych i bliższych [5:21] krewnych powinowatych jak również stosunku do osób zupełnie obcych ale [5:28] nadal będących w danym społeczeństwie w danej społeczność [5:35] charakter małżeństwa manifestował się przede wszystkim przez publiczną formy do zawarcia każdym kręgu kulturowym odnajdujemy [5:46] ślady chęci nadania ceremonii zaślubin połączenia się dwóch osób osób [5:54] uroczystych kultura wymagała postulowała to aby moment zawarcia związku małżeńskiego aby [6:07] Factor owego wstąpienia w związek małżeński miał uroczystych ale [6:12] bez względu na to czy uroczystości miał zespół [6:18] religijność też świecki państwowy to zawsze społeczeństwo ciało ten moment w [6:26] jakiś sposób uhonorować wyróżnić sposób bardziej niż [6:32] inne aktywności definicję oczywiście małżeństwa [6:38] różnią się nawzajem sieć i różniły się nie tylko między poszczególnymi [6:45] kulturami jak również pomiędzy poszczególnymi religia mało tak musimy mocno zaakcentować że [6:57] całej historii obrębie danej obrębie danej religii [7:04] definiowanie małżeństwa ewoluował definicja małżeństwa definiowanie [7:09] małżeństwa uwarunkowane kulturowo nie było czymś zastanów filmy podlegało pewnym zmianom które Zresztą [7:21] zmiany kulturowe również wymusza bo ten mój warto byłoby [7:29] chwilkę uwagi poświęcić na kulturowe znaczenie małżeństwa i jego wpływ na dzisiejsze ostrzeganie może jest [7:39] przede wszystkim we wszystkich kulturach zawarcie małżeństwa było ceremonią [7:45] publiczną i publiczność aktu małżeństwa [7:52] miała doniosłe znaczenie z uwagi na to że to świadkowie i osoby społecznie [7:59] poważane brały udział odwal ceremonii [8:06] zazwyczaj też szerszy krąg społeczny miał wiedzę na temat zawarcia takiego [8:15] związku Gdańskiego przez dwie osoby hu Mało tego kulturowo musimy dosyć mocno [8:24] stanowczo stwierdzić że akt zawarcia małżeństwa przybierał to oficjalną formę ponieważ był wyraźnym oddzieleniem pomiędzy tym [8:35] co niedojrzałe dziecinne tym co [8:41] dorosłe odpowiedzialne Innymi słowy [8:47] kultury i kulturowy znaczenie [8:53] małżeństwa skupiało swoją uwagę na owej publicznej formie zawarcia tego związku [9:03] gdyż był to symbol przejścia ze społeczności [9:09] dzieci młodzieży do świata dorosłych bardzo często oczywiście Ech szczególnie [9:17] jeszcze kręgów i kultury europejskiej starożytni wiemy że zawarcie związku [9:26] małżeńskiego jak kobiety oznaczało przejście spod władzy ojca pod władzę męża [9:36] ale fakt małżeństwa był symbolicznym aktem [9:42] ukazania społeczności przejścia z jednego planu z jednego rodu [9:48] rodzimy do drugiej do drugiego drugi robili oczywiście kulturach pierwotnych to bardzo często oznaczało [10:00] zmianę plemienia małżeństwo oczywiście wprowadzał o co [10:06] istotne do kategorii osób dojrzałych osoby i niemożliwe było cofnięcie tego [10:13] ale jednocześnie kulturę ruchu wytworzyła [10:18] postrzeganie związku jako pewnej umowy kontrakty to bardzo istotne [10:27] Zakładano że żona nie jest szczególnie mówimy o [10:35] patriarchacie osobą która swobodnie [10:40] decyduje o swoim losie zatem pewnym elementem [10:47] małżeństwa był kontakt zawierała mąż z żoną a częściej rodzina męża [10:57] rodziną żony i orygenes symboliczne oddania żony [11:04] rządy męża jego wpływ ekopartner familias miał kluczowe znaczenie ale [11:11] oczywiście to dość oznaczała też kulturowo nie na możliwość rozwiązania związku małżeński jakie zatem religijne [11:25] znaczenie i wpływ religijnego znaczenia ma na dzisiejsze patrzę [11:32] oczywiście chrześcijaństwo pewną cezurą jest chrześcijaństwo i [11:40] na tym wątku chciałbym się skupić pewnością związek małżeński [11:48] ma charakter sakramentalny i z pewnością silnym odzwierciedleniem [11:56] tej sakramentalność i jest ten radar Sakrament i [12:03] miłość Stwórcy do stworzenia Ale pamiętaj nicku [12:08] że do instytucji małżeństwa do związku między dwiema osobami [12:17] Wołów również odwołał się Jezus Chrystus w następujący sposób czy nie Czytaliście [12:24] twórcy od początku stworzył ich jako mężczyznę i kobietę i że dlatego opuści człowiek ojca i matkę i złączy się ze swoją żoną i będą [12:34] oboje jednym ciałem a tak już nie są dwoje lecz jedno ciało Co więc Bóg [12:40] złączył człowiek nie rozróżnisz hu [12:46] wracając do głównego wątku wprowadzającego cały czas do tematyki [12:54] [Muzyka] aktualność małżeństwa związków partnerskich aktualnej wymiarze prawkiem należy raz [13:03] jeszcze określić jaki był i jest wpływ kulturowy na związek małżeński przede [13:10] wszystkim kultura mocno wpływa na to aby termin charakter [13:17] publiczny aby była odnotowana była zauważona przez [13:22] społeczność w mniejszym czy większym wymiarze Ponadto zawarcie małżeństwa nadal stanowi element dojrzałości społecznej [13:32] nie znajdziemy w Europie państwa które pozwala na zawarcie związku małżeńskiego [13:38] również partnerskiego osobą [13:43] niepełnoletni Kolejnym elementem popkultury jest zgoda małżeńska Ale co warte podkreślenia kultura [13:55] nasz królik kulturowe pozwala na zgodne rozwiązanie małżeństwo i stopy [14:06] rzeczy zakłada pewną umowność kontaktowość związku małżeńskiego [14:13] oczywiście naciska paremia chyba oddajesz [14:18] Kultury postrzegania małżeństwa lub jasną [14:24] kubitus tak konsensus factions małżeństwo powstaje przez porozumienie a [14:30] nie faktyczne włożyć ruchu zaiste Kultury iw trzech kluczowych elementach [14:38] nadal odciska swoje piętno na to w jaki sposób postrzegamy związek małżeński [14:46] jak pływa religia system religijny na postrzeganie [14:53] małżeństwo powiedzieliśmy mentalności która odnosi się do miłości [14:59] Stwórcy do pewnej niedefiniowalny więzi ludzkiej oczywiście [15:04] kontekście miłości córce do stworzenia jak i również miłości Stwórcy człowiek [15:16] łącznie wpływ religii oznacza że małżeństwo [15:23] traktowany jest jako związek kobiety i mężczyzny ruchu oraz że małżeństwo powinno zostać związkiem na całe życie więc powinno [15:33] zostać związkiem nierozerwalny trwały jeżeli zostawimy [15:38] sobie wpływ kultury i religii to łatwo zauważymy że kultura skupia uwagę [15:46] na praktycznych aspektach małżeństwa natomiast religia Jeszcze raz podkreślam [15:53] chrześcijaństwo położyła aspekt na duchowe aspekty Małżeństwo jest [15:59] uchwycenie nie tylko wpływu kulturowego i religijnego w dniu dzisiejszym ale również uchwycenie tego czy [16:09] można połączyć Jeśli można to w jaki sposób kultury i religii na związek [16:15] małżeński NIP i czy wpływ kultury wyklucza [16:22] idee religijne i na odwrót czy może religia mówił o wyklucza wpływ kultury [16:29] lub go ogranicza również zmienia [16:35] postrzeganie małżeństwa kulturowo Oczywiście musimy [16:42] pamiętać o tym że [16:47] dobór współmałżonków silnie uwarunkowane był rano kulturą ucho [16:57] Oczywiście ze względu na tej dobór grupy [17:02] pochodzenie masz możemy wyróżnić endogenne i egzogenne nam [17:09] jednocześnie łatwo zauważyć Można że kazirodztwo było jednoznacznie potępiane [17:15] wielu a nie we wszystkich ale wielu która jednocześnie żona postrzegana była [17:21] chociażby według starożytnej tradycji hebrajskiej jako własność o dużej [17:27] wartości i dlatego też należał i się specjalna troska [17:34] i jednocześnie musimy jasno określić że naszym kręgu kulturowym [17:41] widoczne bo patriarchat czyli dosłownie [17:47] rządy ojca rządy mężczyzn [17:53] Tylko nieliczne kulturach żona nie ma te same prawa co mówisz a więc postrzeganie [18:00] małżeństwa kulturowo jak łatwo zauważyć [18:06] płynęło i wpływa na postrzeganie małżeństwa również [18:11] obecnie postrzeganie małżeństwa religii kilku [18:17] ubiera ciekawsze i z pewnością wiele wyjaśni i przybliża nas do czasów [18:23] aktualnych pamiętajmy że judaizm chrześcijaństwo trwał do czwartego wieku [18:34] przy czym warto odnotować że dopuszczalne [18:42] normy i tak naprawdę postrzeganie małżeństwa religijnego w ogóle doktryna [18:52] dotyczącą małżeństwa szczególności doktryna o nierozerwalności małżeństwa była [19:01] wynikiem refleksji ojców kościoła od drugiego do czwartego wieku podejmowano próby definicji małżeństwa [19:13] religijnego i jestem trwał bardzo długo [19:19] oczywiście nikt nie kwestionował tego że małżeństwo ma wymiar duchowy [19:27] ale jednocześnie bardzo silnie akcentowana No [19:32] doktryną nie rozwala imię o nierozerwalności małżeństwa do którego właściwie zakładała że kościół powinien sprawować jurysdykcję [19:42] nad małżeństwem i również udział kapłana duchownego [19:51] powinien być warunkiem koniecznym do zaistnienia [19:56] małżeństwa jako jeden z wymogów formalnych [20:01] jeżeli chodzi o Polsce do 16 wieku ślub miało charakter świecki [20:09] to obrzędowość tradycyjna Ludowa co ciekawe [20:17] eldingen istniały zobowiązania prawne już od 12 [20:24] wieku Które pokazywały religijny charakter ślubu one jednak [20:33] w większości ignorował hu śruby cywilne wprowadzono na mocy kodeksu Napoleona co [20:42] zbiegło się oczywiście z Powstaniem Księstwa Warszawskiego [20:47] jednak nie pamiętajmy że tutaj doszło do sytuacji [20:55] trudno jeżeli chodzi o implementację tych przepisów oczywiście nowoczesnych [21:01] jak na owe czasy uwagi na to że brakowało wykwalifikowanej kadry aby móc te przepisy wprowadzić w życie [21:10] następnie kodeks cywilny Królestwa Polskiego przewrócił śruby ściana jako wyłącznik form państwa Jeżeli chodzi o Zabór [21:20] pruski tylko 1874 roku wprowadzono śluby świeckie a w zaborze austriackim [21:30] obowiązywała formuła religii O czym powiedziałem przed chwilą ma wpływ na [21:36] rzeczywistość prawną polską rzeczywistość prawną okresie dwudziestolecia międzywojennego uwagi na [21:45] to że Polska po odzyskaniu niepodległości w 1918 rokiem roku [21:54] przejęła prawo małżeńskie o zaborcze Oznaczało to że mieliśmy do czynienia na [22:01] terytorium drugiej RP trzema różnymi porządkami prawnymi w zakresie prawa [22:07] małżeńskiego oczywiście jest temat do bardzo ciekawych dyskusji [22:16] kilku bardzo często nieobecnych przestrzeni publicznej [22:23] warto byłoby powiedzieć że to sprawiało aby ta sytuacja w [22:31] okresie 1918-1939 obowiązywania tych trzech porządków prawnych sprawiają że bardzo często [22:40] osoby dokonywały konwersji zmiany wyznania przejścia z jednego kościoła do [22:46] drugiego tylko i wyłącznie z powodów czysto praktycznych ponieważ [22:51] przepisy dawnym kościele pozwalały na łatwiejsze wystąpienie [23:00] rozwiązanie związku małżeńskiego niż kościele do którego dana osoba Naraża [23:07] nas bardzo często z powodów czysto praktycznych osoby zmieniały swoje [23:12] wyznanie i również miejsce zamieszkania tylko ich oto Aby łatwiej móc rozwiązać [23:18] związek małżeński oczywiście [23:23] warto wspomnieć jedynie że powstał nowoczesny projekt prawa małżeńskiego nie został on jednak w okresie II Rzeczypospolitej Polskiej nigdy nie [23:34] został wprowadzony w życie Tak naprawdę dopiero [23:40] 45 roku dokonano unifikacji prawa małżeńskiego [23:48] i od stycznia czterdziestego szóstego roku mamy [23:53] nowe prawo małżeńskie wprowadzone Zresztą na mocy kilku dekretów i [24:01] od tego momentu Polsce wprowadzono w pełni świeckie śluby cywilne [24:07] śruby kościelne przez władze komunistyczną nie były uznawane [24:12] Innymi słowy bo jeżeli osoby zawarłeś lub kościelne spokojnie to nie byli te osoby nie były [24:24] traktowane jako z kolei w 58 roku wprowadzono wymóg [24:30] zawarcia małżeństwa Cywilnego przed ślubem kościelnym [Muzyka] aby podkreślić rolę i znaczenie [24:38] ślubu cywilnego hu oczywiście w okresie Polski Ludowej [24:45] małżeństwo traktowane było jako związek kobiety i mężczyzny jako wyłącznie [24:51] związek kobiety i mężczyzny nie dopuszczono żadnych tak naprawdę odstępstwo od tej reguły oczywiście było to związane [25:01] z podejściem władz komunistycznych wspomnieć należy tylko o [25:06] takiej głośnej akcji hiacynt która była masową akcją zorganizowaną [25:14] Przemyśla mąż milicją męski oczywiście w ścisłym porozumieniu ze służbami [25:20] bezpieczeństwa która miała na celu zebranie materiałów Opolskich homoseksualnych mężczyzn albo to nich [25:28] była wymierzona akcja i ich środowisku chodziło o kontrolowanie tego środowiska [25:35] [Muzyka] zbieranie oczywiście danych na temat tego środowiska [25:42] z powodów bezpieczeństwa państwa tak przynajmniej uzasadniono tę [25:48] akcję Oczywiście chodziło o kontrolę i nadzór [25:54] i oczywiście o powstrzymanie pewnej emancypacji [26:01] tych środowisk które były niemile widziane przez władze komunistyczne oczywiście z powodów politycznych 89 roku [26:10] mamy stan prawny następujący Ełku Kobiet i mam mogą zawrzeć małżeństwo formie [26:20] ślubu cywilnego albo wyznaniowej formie małżeństwa [26:26] Cywilnego przy czym ta druga możliwość jest możliwa [26:32] od 1998 rok [26:37] pamiętajmy że po 89 roku mamy do czynienia z przepisami przejściowymi [26:45] aż do wejścia w życie Konstytucji z 1997 roku [26:52] konstytucja z 1997 roku stanowi warstwę Zresztą 18 że Małżeństwo Jako związek [26:59] kobiety i mężczyzny rodzina macierzyństwo i rodzicielstwo znajdują [27:05] się pod ochroną Rzeczypospolitej warto wspomnieć że konkordat z 1993 roku [27:13] który wszedł w życie 1990 snem wprowadził właśnie wyznaniową Czyli tak naprawdę religijną formy zawarcia [27:23] małżeństwa cywilne małżeństwo formie początkowo było [27:29] możliwe tylko dla wiernych kościoła katolickiego następnie sukcesywnie możliwość uzyskiwały kolejny kościoły legalnie [27:39] działające w Polsce zatem aktualnie nowożeńcy o ile są [27:45] wyznawcami danej religii jeżeli należą do danego kościoła nowego skorzystać z [27:51] religijnym formy zawarcia małżeństwa Cywilnego są to kościół katolicki polski [27:57] autokefaliczny kościół prawosławny kościół ewangelicko-augsburski kościół ewangelicko-reformowany kościół ewangelicko-metodystyczny Kościół [28:05] Chrześcijan Baptystów kościół katolicki kościół starokatolicki mariawitów i [28:14] Kościół Zielonoświątkowy Podsumowując w Polsce [28:20] aby wstąpić w związek małżeński [28:25] nóż skorzystać z jednej z dwóch po zawarcia [28:32] tego związku małżeńskiego jedną z nich jest małżeństwo cywilny ślub cywilny [28:37] lub alternatywnie wyznaniowa religijna forma zawarcia małżeństwa [28:45] przy czym ta druga forma dotyczy tylko tych osób które przynależą [28:51] do jednego z 11 kościołów w Polsce warto wspomnieć że w Polsce legalnie [28:59] działających kościołów mamy 165 warto w tym miejscu wspomnieć że nie [29:09] wszyscy wyznawcy był swoich remis przynależące do swoich [29:14] kościołów Mogą skorzystać z typowy zawarcia małżeństwa Cywilnego ponieważ [29:20] Ta możliwość jest zarezerwowana dla 11 kościołów które mają uregulować sytuację [29:25] prawną drodze ustach Małżeństwo Jako związek kobiety i [29:31] mężczyzny do tego Będziemy się odnosić chcę naszym spotkaniu wielokrotnie [29:40] analizować będziemy przepis zapewne również dyskutować na temat jego [29:46] treści i konsekwencji prawnych była już mowa o tym wcześniej [29:52] przepis brzmi Małżeństwo Jako związek kobiety i mężczyzny rodzina [29:57] macierzyństwo rodzicielstwo znajdują się pod ochroną jako Rzeczpospolitej [30:04] sprawdzić należy że przepis nie jest wystarczające do uznania że tylko kobieta i mężczyzna mogą wystąpić związek małżeński mamy tutaj [30:16] sorry interpretacyjny co do tej kwestii jest ona to przepis nie wyklucza i nie zakazuje legalizacji związków [30:24] partnerskich oraz stwierdzić trzeba że przepis ten uznaje Małżeństwo Jako związek kobiety i [30:31] mężczyzny to wynika z treści ale nie daje jednoznacznej odpowiedzi na pytanie czy to jedyna droga do małżeństw [30:40] artykuł 18 Konstytucji nie ma charakteru definiujące go i nie wyklucza innych form małżeństwa niż małżeństwo równo [30:49] uczuciowe kim głosami można spotkać się w doktrynie oraz środowisku prawo [30:57] do tej kwestii oczywiście wróci krótka prezentacja [31:03] jest wstęp do dalszego do dalszej części naszego spotkania [31:09] pokazuje procent w stosunku do wszystkich małżeństw zawartych [31:16] w 2006 roku oczywiście mapa dość istotny pokazuje nam jak kształtuje [31:28] się wybór religijnej formy stosunku do tyłu Jak wygląda Polska na [31:37] tle Europy do Polski Oczywiście jeszcze wrócimy przede wszystkim małżeństwo osób [31:42] tej samej płci są pragnie zawieranej uznawane w 29 świecie [31:48] w Europie są to Austria Belgia dania Finlandia Francja Niemcy Islandia [31:56] Irlandia Luksemburg Malta Holandia Norwegia Portugalia Hiszpania Szwecja [32:02] oraz jak [ __ ] prowadzenie małżeństw osób tej samej płci [32:09] no różne przebieg w zależności od kraju nie ma jednej drogi do tego ale [32:17] prowadzić małżeństw osób tej samej płci w danym nie ma tak naprawdę każdy z tych [32:23] krajów państw przeszedł swoją indywidualną drogą do wprowadzenia małżeństw pisałam kupić żebym samo wprowadzenie małżeństw osób tej samej [32:35] płci do porządku prawnego dokonywało się tak naprawdę albo poprzez [32:41] zmiany legislacyjne małżeńskim albo poprzez spory sądowe [32:47] które głównie opierały się na zarzucie [32:53] łamania zasady równości wobec na ucho albo dzięki [33:00] bezpośredniemu zaangażowaniu obywateli w formie [33:05] czy to referendum czy też innej formie głosowania powszechne mapa oczywiście [33:14] którą widzimy głupi pokazuje nam dość sposób oczywiście czytelnym pokazuje nam [33:23] jak wygląda kwestia Chciałbym zwrócić na ten czerwony kolor on ma [33:31] dosyć istotne znaczenie ponieważ [33:36] to sytuacja jest jednoznacznie na korzyść osób [33:43] różnej płci oczywiście z różnym natężeniem ale akcentuje się silne że małżeństwo jest i pozostaje związkiem wyłącznie [33:54] kobiety i mężczyzny a jednocześnie niebieski kontrastuje z kolorem [34:01] czerwonym i oznacza te państwa w których dopuszczalne są małżeństwa osób tej [34:06] samej płci oczywiście małżeństwa osób różnić [34:12] bardzo ciekawe i was odnotowania jest to że mamy w Europie kraje w których [34:19] konstytucja ogranicza małżeństwo dopar przeciwne kłuć słuchu zatem są kraje [34:28] europejskie w których konstytucja najwyższy akt prawny wprowadza ograniczenie małżeństwa do osób różnej Łódź jest [34:40] Białoruś Bułgaria Chorwacja choć uznaje rejestrowany związki [34:46] partnerskie Czarnogóra Litwa Łotwa Mołdawia Serbia [34:51] Słowacja Ukraina Węgry i Polska jako [35:00] pewnie zostało to zauważone że Polska nie jest krajem w którym [35:11] poprawnie uznaje się związki partnerskie nie jest to słonko [35:19] do tego wątku za chwilkę jeszcze wrócę warto i trzeba [35:28] wspomnieć na ten argument który jak wiemy legły u podstaw [35:33] wprowadzenia małżeństw osób tej samej płci w wielu krajach bontec równości wobec prawa [35:43] Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z 1948 roku w artykule 16 [35:51] wyraźnie wskazuje że mężczyźni i kobiety bez względu na jakiekolwiek różnice rasy [35:57] narodowości wyznania mają prawo po osiągnięciu pełnoletności [36:03] do zawarcia małżeństwa i założenia ludźmi mają również równe prawa w odniesieniu do zawarcia małżeństwa podczas jego [36:10] trwania i po jego usta Małżeństwo może być zawarte 1 swobodną [36:17] swobodnej z pełną zgodną wolę przyszłych małżonków i jednocześnie rodzina jako naturalna i podstawowa komórka społeczeństwa ma [36:27] prawo do ochrony ze strony społeczeństwa I [36:34] jak widzimy równe prawa [36:43] mężczyzny i kobiety nie wykluczają [36:49] zawarcie związku małżeńskiego jedną płciowego [36:54] i w wielu krajach które do swojego porządku prawnego [37:00] wprowadziły małżeństwa osób tej samej płci Ten argument a więc konkretny przepis Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka [37:09] przebijał się debatach poprawny politycznie trafisz [37:16] wojska Konwencja o prawach człowieka również odnosi się do kwestii [37:21] małżeńskich w artykule 12 [37:26] możemy przeczytać że mężczyźni i kobiety w wieku małżeńskim mają prawo do [37:32] zawarcia małżeństwa założenia rodziny zgodnie z ustawami krajowymi regulującymi korzystanie z tego prawo [37:43] Europejski Trybunał Praw Człowieka który rozstrzyga kwestie sporym który [37:49] jest trybunałem oceniającym realizację przepisów [37:55] Europejskiej konwencji wielokrotnie zajmował się sprawami dotyczącymi [38:01] małżeństw osób tej samej płci i różnić na kanwie wielu spraw sądowych [38:10] Europejski Trybunał Praw Człowieka stwierdził między innymi [38:16] Res przeciwko Wielkiej Brytanii z 1986r [38:23] że artykuł 12 odnosi się do tradycyjnego małżeństwa kobiety i [38:29] mężczyzn i jednocześnie wstawię rzadko przeciwko Austrii 2010 roku ten [38:39] sam trybunał stwierdza że państwo może zalegalizować zawieranie związków jednopłciowych lecz nie jest do tego zobowiązał się dwa orzeczenia wydane [38:50] przeze mnie potwierdzają interpretację Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w kontekście rozumienia [38:57] artykułu 12-go metanu konkretnych spraw sądowych przejdziemy szczególnie dla nas [39:03] istotne jest to drugie orzeczenie które stwierdza że artykułu 12 Europejskiej konwencji którą związane są wszystkie kraje europejskie [39:14] za wyjątkiem białorusin ale wszyscy podlegamy od [39:21] przepis przepisy Europejskiej konwencji jesteśmy jako państwa strony konwencji zobowiązani do przestrzegania tych [39:30] przepisów Europejski Trybunał Praw Człowieka wywodzi że artykuł 12 tego nie wynika zobowiązanie do tego aby [39:43] państwo członkowskie prowadziło do swojego porządku prawnego [39:48] małżeństwa jednopłciowe ale wynika Uprawnienie do zrobienia tego [39:53] Innymi słowy Wola państwa jest kluczowa do tego że małżeństwo będzie miało charakter heterogeniczny czekasz komicz czy będzie [40:04] otwarte jako związek wyłącznie dla kobiety i mężczyzny czy też będzie [40:10] otwarte dla osób różnej puścić wracają [40:16] z na grunt Polski oczywiście pamiętając o tym artykule 18 bo on ma kluczowe znaczenie w kontekście [40:26] naszego dzisiejszego spotkania warto raz jeszcze przypomnieć że przepis [40:34] artykułu 18 Konstytucji jest interpretowany jako [40:40] uniemożliwiających prowadzenie do polskiego porządku małżeństwa jednopłciowych a także związków partnerskich takie głosy Oczywiście są [40:49] obecnie dlaczego takie głosy które nie są obecne Ma to [40:56] związek Chcę już rozstrzygnięta mi rozciągniętymi sporami [41:01] sądowymi Między innymi chodzi o sprawę transkrypcji małżeństwa jednopłciowe [41:07] Jak czytamy W uzasadnieniu do wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego [41:13] który zajmował się transfer ci małżeństwa jednopłciowe go zawartego za [41:18] granicą Polski przepis artykułu 18 Konstytucji nie [41:24] zabrania przy tym ustawodawcy oczywiście ustawodawca polskiemu zbyt mocno usta [41:30] zinstytucjonalizowane status związku jednopłciowych lub też różnopłciowych [41:36] które sobie wiadomych przyczyn nie chcą zawrzeć małżeństwa jego tradycyjne rozum [41:42] i [ __ ] z drugiej strony przywołując uchwale siedmiu sędziów naczelnego sądu administracyjnego z 2019 [41:53] roku również ta sprawa dotyczyła transkrypcji małżeństwa jednopłciowe go [41:59] uchwała ta stwierdza że nie dopuszcza się transkrypcji zagranicznego aktu [42:04] urodzenia dziecka którym jako rodzice wpisane są osoby tej [42:09] samej płci tym samym od strony prawnej droga [42:16] do rozumienia małżeństwa jako związku [42:22] Innego niż związek kobiety i mężczyzny chociażby poprzez fakt transkrypcji zagranicznego aktu urodzenia dziecka [42:31] które ma rodziców i samej ludzi zostało sprawnie [42:39] zablokował aktualny stan prawny w Polsce [42:45] przede wszystkim m cały czas odnosząc się do treści artykułu 18 który stanowi [42:52] że Małżeństwo Jako związek kobiety i mężczyzny znajduje się pod ochroną Rzeczypospolitej Polskiej podobnie jak [42:59] rodzina macierzyństwo i rodzicielstwo odnieść trzeba się do przepisów polskiej Konstytucji [43:10] szczególności artykuł pierwszego który głosi Rzeczpospolita Polska jest dobrem wspólnym wszystkich artykuł drugiego który stanowi [43:18] Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej [43:26] artykuł głoszącego że przyrodzona i niezbywalna godność człowieka stanowi źródło [43:34] wolności i praw człowieka i obywatela jest ona nienaruszalna A jej poszanowanie i ochrona jest obowiązkiem władz [43:42] publicznych również nie możemy zapomnieć o przepisie [43:47] artykuł 32 8 pieprzyk Konstytucji który głosi że wszyscy są równi wobec prawa [43:53] wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne drugiego nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym [44:02] społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek życie na samym końcu artykuł 33 który głosi że kobieta i mężczyzna Rzeczypospolitej [44:12] Polskiej mają równe prawa w życiu rodzinnym politycznym grzecznym i [44:18] gospodarczy Nie bez powodu dokonuje zestawienia przepisów konstytucji w [44:25] kontekście artykułu 18-go ponieważ [44:31] traktowanie sposób Real traktowania znaczenie małżeństwa [44:39] powinno być wyrazem szczególnej troski Rzeczypospolitej Polskiej przy [44:46] uwzględnieniu wszystkich wartości konstytucyjnych [44:51] pytanie oczywiście otwartym pozostaje w jaki sposób unormować te [44:57] kwestie aby znaleźć złoty środek należy [45:03] oczywiście zupełnie obiektywnie naukowo bez niepotrzebnych emocji [45:08] jeszcze raz dokonać odczytania nie tylko treści przepisów [45:15] Konstytucji ale również w intencji która stała u podstaw jej stworzenie [45:22] oczywiście intencją twórców konstytucji było wprowadzenie pamiętajmy że konstytucja w 1997 roku została stworzona w oparciu o [45:34] dość szeroki konsensus społeczny różne siły polityczne brały udział w jej [45:40] tworzeniu i w ramach tego konsensusu wprowadzono [45:45] przecież przepis wypracowano przepis artykułu 18 Konstytucji brzmieniu aktualnym i intencją twórców była była [45:55] potwierdzenie związku małżeńskiego jako związku o [46:00] charakterze heteroseksualnym i pewna próba próba [46:08] sformalizowania tego aby małżeństwo było traktowane właśnie jako związek kobiety i mężczyzny szybko oraz przepis Konstytucji [46:20] z pewnością nie pozwala na wykluczenie prawne bo nie wprowadza trzecie jeszcz [46:27] zakazu legalizacji par jednopłciowych i to [46:32] odwołam się do tego czy we wcześniejszym [Muzyka] [46:40] wypłacie spod mianowicie przykład Chorwacji Gdzie w drodze referendum wprowadzono do konstytucji przepis o tym że małżeństwo to związek kobiety i [46:50] mężczyzny Polski ale państwo rejestruje związki partnerskie Innymi słowy skoro Chorwacji pomimo istnienia przepisów [47:00] Konstytucji o tym że małżeństwo jest związkiem kobiety i mężczyzny wprowadzono związki zalegalizowano związki partnerskie wydaje się że [47:10] argument o tym że polska konstytucja również na takie rozwiązanie pozwala jest argument racjonalne [47:19] Natomiast jeżeli chodzi o zmiany istniejącego stanu rzeczy [47:24] które mamy w Polsce a więc małżeństwa jako związku kobiety i [47:30] mężczyzny i braku regulacji prawnej związków partnerskich bo mamy sytuację do czynienia [47:38] można tego stanu rzeczy dokonać poprzez zmiany legislacyjne małżeństwie [47:44] orzeczenia sądowe lub poprzez preferencji i chciałbym [47:53] odnieść się do każdego z tych sposobów Otóż należy dość [48:02] obiektywnie irracjonalnie określić na ile [48:08] szanse zmiany istniejącego stanu rzeczy mogłyby się dokonać w polskim porządku jeżeli chodzi o zmiany legislacyjne małżeńskim [48:16] samochód to bez zmiany Konstytucji związek małżeński jako związek kobiety i mężczyzny [48:25] pozostanie bez zmian natomiast możliwe jest zalegalizowanie związków partnerskich [48:32] ale nie małżeństw jednopłciowych aż [48:38] jeżeli chodzi o zmianę polskiego porządku prawnego poprzez orzeczenia sądowe [48:46] aktualnie nie widzę takich takiej możliwości z uwagi na to że linia orzecznicza polskich sądów różnych sprawach dotyczących Nazwijmy to szeroko [48:54] pojętego prawa małżeńskiego jest jednolita co do zrozumienia idei małżeństwa jako związku kobiety i mężczyzn Między innymi chodzi o [49:02] transkrypcję zagranicznego aktu małżeństwa aktu urodzenia dziecka które ma dwójka rodziców tej samej płci naprawdę linia orzecznicza jest na tyle [49:12] stabilna na tyle jednolita że nie ma możliwości aby wzruszyć się [49:18] jakimś poważnym sporem sądowym Natomiast jeżeli chodzi o [49:24] referendum to wydaje się że jest to aktualnie jedyna forma zmiany [49:33] istniejącego stanu prawnego trzecim oczywiście musi być to Wola [49:39] społeczna i Wola polityczna i najlepiej jakby te dwa czynniki szły w parze aby [49:45] móc dokonać zmiany prawa małżeńskiego poprzez drogę referenda która w Polsce nie jest i oczywiście ostatnia kwestia [49:54] zmiana podejścia społecznego jest ona istot jeżeli chodzi o ostatni [50:02] wątek więc tak związków partnerskich i problemów praktycznych [50:07] na gruncie prawa polskiego faktem jest że w Polsce nie legalizuje się nie ma [50:15] prawnych możliwości realizowania tego typu związku i oczywiście związane z tym problemem praktyczne problemy dnia codziennego [50:25] oczywiście pomiędzy osobami pozostającymi tego typu związkach nie powstaje Wspólnota majątkowa i to oczywiście ma szereg konsekwencji [50:35] kwestią oczywiście problematyczna jest również prawo do decydowania w kwestii dalszego leczenia partnera lub partnerki przypadku ciężkiej choroby [50:46] oczywiście obowiązek alimentacyjny to jest kolejny problem z którym osoby [50:52] pozostające w związkach partnerskich się borykają nie jest rozwiązany kabinie [50:57] jeśli chodzi o prawo do renty bądź emerytury tutaj też Istnieją [51:06] liczne problemy ponieważ osoba pozostająca we wspólnym pożyciu [51:12] nie zawsze otrzyma tego typu świadczenie artykuł nie jest oczywiście wykluczone [51:19] ale nie jest to również uregulowane Ponadto osoby pozostające w takich [51:26] związkach i mają prawo do dziedziczenia ustawowego również pojawiają się problemy z organizowaniem pochówku chociaż już nie [51:35] z chociażby uzyskaniem prawa do zasiłku pogrzebowego tutaj akurat kwestia [51:43] nie jest aż tak problematyczna I oczywiście związek partnerski z racji [51:51] tego że nie jest uregulowany prawnie w prawie polskim nie pozwala na wspólne opodatkowanie Oczywiście jeżeli chodzi o prawo do [52:00] odbioru korespondencji to ta kwestia jest najmniej kontrowersyjna ponieważ [52:09] stosowany pomocnictwa u publicznego operatora Poczty Polskiej jak również u [52:14] prywatnych operatorów urlopu miał możliwość upoważnienia każdej osób a więc również partnerem jeżeli chodzi o prawo do [52:23] ubiegania się o przyznanie kredytu pożyczki generalnie Czy bycie współkredytobiorcą współ pożyczkobiorcą tutaj również przepisy [52:33] nie stanowią istotnych ograniczeń swoją drogą praktyka oczywiście pokazuje [52:41] że małżeństwo są uprzywilejowane w tej kwestii żeby nie powiedzieć [52:47] mile widziane oczywiście Jest to związane z tym że związki partnerskie jeżeli są istnieją to pozostają nieformalne to oczywiście Ma silne [53:00] odzwierciedlenie na sytuację prawną kredytobiorców i kredytowych i pożyczkobiorców [53:08] szpitalu i informacje o stanie zdrowia go tutaj sytuacja też w ogóle nie wygląda źle [53:20] Jest istnieje możliwość zagwarantowania na prawnego zarówno odwiedzin jak i [53:29] uzyskiwania informacji o stanie zdrowia i ostatnia kwestia podnoszona bardzo [53:34] często przez partnerów pacjenci pozostające w związkach nieformalnych [53:41] niezrealizowanych nie uznawanych przez prawo polskie czyli prawo do utrzymywania dokumentacji o stanie zdrowia tutaj również kwestia [53:50] jest Nie jest tak problematyczna jakby się mogło [53:56] wydawać ale oczywiście nie jest idealna ponieważ praktyka pokazuje że nie wszystkie placówki służby zdrowia honorują [54:06] pełnomocnictwa i upoważnienia dla osób pozostających nieformalnych zjawisk [54:16] samochód dzisiejsze spotkanie Chciałbym krótko powiedzieć że w prawie polskim z uwagi na treść brzmienia artykułu 18 [54:28] Konstytucji małżeństwo rozumiane jest jako związek kobiety i mężczyzny Nie oznacza to jednak w środowisku [54:38] prawników nie panuje zgodność Nie oznacza to [54:43] [Muzyka] zakazu legalizacji związków partnerskich również dla osób [54:52] tej samej płci kwestią ważką istotną pozostaje To w jaki sposób ewentualne zmiany prawne mogłyby [55:04] nastąpić mogłyby nastąpić wykluczając zmianę Konstytucji bo będąc tutaj realistą trzeba zwrócić [55:15] uwagę żeby instytucji potrzebne tylko większość parlamentarna ale również pewien społeczny konsensus referendum No i oczywiście Wola większości [55:26] społeczeństwa ale zmiany legislacyjne na poziomie usta [55:31] mogłyby zostać przeprowadzone również przy woli dobrej woli [55:41] parlamentarnej która będzie odzwierciedlała potrzeby [55:47] społeczne wielu osób będących przecież obywatelami naszego kraju [55:54] jednocześnie Chciałem zwrócić uwagę że [56:00] Polska biorąc pod uwagę stan prawny aktualny sytuuje się jako kraj który [56:09] generuje Małżeństwo Jako związek kobiety i mężczyzny i który jako swoją głowy [56:17] Europie jest krajem nie regulującym jakiejkolwiek formie związków [56:23] partnerskich zarówno osób tej samej płci jaki różnej płci i na tym tle [56:29] jesteśmy krajem który [Muzyka] dość istotny sposób [56:36] [Muzyka] różnicuje sytuację prawną stan cywilny [56:44] osób [Muzyka] dopuszczających sprawnie związek wyłącznie małżeński [56:52] jednocześnie nie widząc konieczności potrzeby regulacji prawnej związków [56:59] innych niż małżeńskie i to stanowi pewien dow [57:07] Polska jest na tym tle można powiedzieć dość oryginalnym jeżeli chodzi o ropę [57:15] ponieważ z brak jakiejkolwiek regulacji prawnej [57:20] dotyczącej związków partnerskich Jeszcze raz podkreślam osób różnej płci i też [57:25] jednej płci jest aktualnie dość takim nietypowym rozwiązaniem na tle innych krajów europejskich które [57:36] mają zbliżone lub podobne przepisy również konstytucyjne wspomnieć warto tutaj chociażby o Chorwacji i naprawdę na zakończenie [57:46] ponieważ temat małżeństwa kilka aforyzmów Stanisława mojego [57:53] ulubionego aforysty ona dziś na jutro i na zawsze są [57:58] aforyzmy aby takim pozytywnym akcentem zakończyć to nasze [58:05] dzisiejsze spotkanie także Dziękuję bardzo za uwagę [58:12] jeżeli są oczywiście pytania to jak najbardziej idzie czas i miejsc dzięki Michale bardzo ciekawy [58:22] rzeczywiście wykład dotyczący no takich kwestii które wiele osób [58:29] Interesują Z różnych względów pojawiły się oczywiście pytanie i pierwsze pytanie dotyczy takiego warto konkretnego [58:39] rozróżnienia Jaka jest różnica między małżeństwem a związkiem partnerskim w [58:45] krajach w których występują obie te formy chodzi o sytuację ona może pierwsze pytanie faktycznie jest konkretne i na [58:54] konkretnego przykładu chociażby Chorwacji Różnica jest taka że [59:00] Chorwaci trochę obawiając się oczywiście tego aby [59:05] ich systemie prawnym piękne pojawiło się również małżeństwo [59:11] osób tej samej płci spoglądając na polską sytuacje [59:17] wprowadzili właśnie do konstytucji przepis analogiczne do polskiego a więc przyczyn robi to w drodze referendum i wprowadzili przepis mówiący o tym że [59:25] małżeństwo związek kobiety i mężczyzny ale jednocześnie uregulowali związki partnerskie i teraz odnosząc się do sedna sprawy jaka jest różnica różnica [59:32] jest taka że ten Konstytucyjny Prymat [59:38] związku kobiety i mężczyzny oznacza że nie wszystkie przywileje są dostępne dla [59:46] związku partnerskiego Oczywiście mamy do czynienia z krajami Gdzie są małżeństwa różnych [59:58] krajach też są uregulowane i w czym to się różni tutaj Różnica polega na tym że jest [1:00:09] łatwiej wstąpić i wystąpić związku partnerskiego natomiast wszystkie [1:00:14] Francji fundacji po prostu jeżeli ktoś Nazwijmy to nie jest do końca pewien to lepiej żeby zależności czy to jest osoba tej [1:00:23] samej płci łatwiej jest [1:00:32] czymś poważniejszym tym sensie że już więcej przysłowiowego zachodu trzeba zrobić żeby wyjść związku małżeńskiego [1:00:43] różnicę praktyczne są uprawnienia dobrze kolejne pytania zasadzie prośba o uściślenie w końcu nasza konstytucja w [1:00:53] rzeczywistości zabraniasz tobą jednopłciowych czy nie Tak myślałem że [1:00:58] ktoś się pokusi o to pytanie na jako prawnik mógłbym powiedzieć co nie jest [1:01:04] oczywiście jakimś wybrykiem mozzarelli prawda No wiem to zależy od [1:01:10] interpretacji naprawdę to zależy od interpretacji być może nie było aż tak super klarownie w tym tutaj przed spotkaniu wyłożone [1:01:24] nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie Zastanów się prawnicy którzy stwierdzą że stwierdzenie że może [1:01:34] już wyklucza inne niż heteroseksualne ale jednocześnie znajdą [1:01:40] się tacy środowisku prawników [Muzyka] [1:01:46] specjaliści prawa którzy powiedzą No to jednak nie [1:01:51] jest jednoznaczne jednoznaczne byłoby gdyby było stwierdzenie wyłącznie tak [1:01:58] Czyli małżeństwo czyli związek kobiety i mężczyzny wyłącznie byłoby [1:02:07] przekonujące żeby o to chodziło interpretacji kluczowe znaczenie tak jak [1:02:13] mówię o gwiazd żeby była jasność powtórzę tylko [1:02:19] te wątki dzisiejszego spotkania sądy interpretują to [1:02:25] aktualnie jako wykluczające tak ten przepis constantin Stoją Jednak po stronie tej interpretacji wykluczającej [1:02:34] transkrypcje tak ale to jest [1:02:40] jednoznaczny i znajdziemy prawników którzy twierdzą [1:02:45] jedno i drugie jeżeli spojrzymy na praktykę polskich sądów No to to już wątpliwości nie mam [1:02:56] no to kolejny przy kolejne pytania o konkretne przykład tym razem zupełnie [1:03:02] innej dziedziny niż małżeństwa równo I jednopłciowe co się dzieje jeśli w [1:03:08] Polsce lub Unii Europejskiej osiedla się rodzina poligamiczna której śruby były [1:03:13] zawierane zgodnie z prawem pochodzenia coś Otóż element Jeżeli wszystko zależy od tego czy się ujawnią [1:03:22] w Polsce tutaj kwestia fundamentalna bo pamiętajmy że [Muzyka] to pojawi się problem Czyli jeżeli będą [1:03:31] chcieli chociażby wykonać transkrypcji w Polsce No to urząd im odmówi [1:03:39] takiej transkrypcji czyli nie zarejestruje wielu żon albo już odmówił i teraz pytanie czy urząd również o takim fakcie [1:03:50] poinformuję organy ścigania pojazdami w Polsce w Polsce jest karalne [1:03:56] ale w stosunku do obywateli polskich to jest kolejna kwestia ukryta [1:04:02] pytanie Innymi słowy bigamia o ile nie jest [1:04:09] ujawniona prawnie o tyle ale teraz takie pytanie Załóżmy że nic taka rodzina przyjeżdża to nie muszą [1:04:19] być muzułmanie to mogą być Mormoni na przykład z pewnych odłamów [1:04:25] przyjeżdżają tutaj są szybciej osiedlić No i chcą korzystać [1:04:30] spraw takich jakie mają polskie małżeństwo I teraz Pytanie moje jest [1:04:37] takie bo tak się zastanawiam właśnie jak pociągnąć dalej to ta pytania które otrzymaliśmy czy w takim razie [1:04:47] przynajmniej jedną jednego współmałżonka można zarejestrować czy świetle [1:04:55] polskiego prawa Żadna z tych osób nie jest współmałżonkiem a jeżeli tak to którego jednego jednego będzie można legalnie [1:05:03] jednego dokładnie ale którego A to i to jest i to jest sytuacja korzystna dla [1:05:09] tej osoby dlatego współmałżonka i ostatnie pytanie po [1:05:16] są się głosy o przywróceniu wyłącznej kościelno ści instytucji małżeństwa z [1:05:21] pozostawieniem cywilnych związków partnerskich Jak pan się na to zapatruje swoją opinię bardziej [1:05:33] nie jest to ewidentnie proste pytanie oem [1:05:39] trudno je trudno byłoby wprowadzić to w życie projekty pomysły mogą być [1:05:45] natomiast trudno byłoby wprowadzić w życie biorąc pod uwagę w Polsce Więc rozumiem że to dotyczy jednego [1:05:54] konkretnego kościoła [Muzyka] w Polsce a nie wszystkich tak i tutaj jest pierwsza i Ja osobiście [1:06:06] nie słyszałem o tym aby były próby [1:06:12] właśnie takiego u kościele Imienia przez jakikolwiek wsadziłem związek wyznaniowy [1:06:18] Co nie oznacza że taki pomysł one są ale jeżeli mogłabym nie wiem o co chodzi [1:06:23] osobie która to pytanie zadała Natomiast ja w kręgach osób które No w ogóle nie [1:06:29] należą do żadnych kościołów są agnostyka mi ateistami [1:06:34] słyszałam właśnie tego typu właśnie głosy żeby kwestie małżeństwa zostawić [1:06:39] kościołowi ona nie miałoby żadnych skutków prawnych tak dalej w żadnym kościele Tam gdzie chcą sobie wziąć ślub kościelny Niech sobie biorą ślub [1:06:47] kościelny i ich dotyczą kwestie kościelne Natomiast cywilni robimy coś w [1:06:53] rodzaju związków partnerskich dla wszystkich i kościoły żadne nie mają [1:06:58] absolutnie nic do tego jeżeli to o coś takiego chodzi to [1:07:04] jakbyście na coś takiego załatwia najprawdopodobniej prawdopodobnie intencję tej osoby Natomiast ja się trochę [1:07:11] [Muzyka] Otóż to byłby powrót do korzeni notabene [1:07:16] re powrót do korzeni Śmiem twierdzić że to miałoby skutki [1:07:23] długofalowe pozytywne raczej bo Wspólnoty religijne [1:07:29] miałyby większą pozytywnie kontrolę nad na szeroko pojętą mentalnością to byłoby [1:07:36] tylko sama w sobie ale jednocześnie [1:07:41] osoby uzyskały taką pewność co do tego że państwo stoi po [1:07:48] ich stronie i daje taką gwarancję No też w dobrym tego słowa znaczeniu [1:07:53] zawarcia związku małżeńskiego [1:07:58] spod kontroli wręcz odwrotnie osoby być może związki więc faktycznie [1:08:08] że to mogłoby być dobre rozwiązanie It Go ci dobrowolną [1:08:17] spędzają No to jest oczywiście temat do dyskusji jak ma się to przełożenie prawa [1:08:24] wyznaniowego prawa takiego typowo wewnątrz kościelnego na na prawo cywilne i odwrotnie i myślę że kiedyś poświęcimy [1:08:33] temu jakieś spotkanie jak to się przyda jak to się przenika drużyna kwestia bo [1:08:39] przecież nie tylko dotyczących małżeństwa do niedawna [1:08:44] jeszcze ogromnym wyzwaniem było wielu wielu krajach Zresztą do dzisiaj jest [1:08:51] tak że na przykład rodzice chrzestni mają pierwszeństwo adopcji czy [1:08:56] zaopiekowania się dzieckiem po śmierci rodziców nawet przed innymi członkami [1:09:04] rodziny tej powiedzmy z krwi Polsce tego problemu nie ma to znaczy problemu [1:09:10] takiego czy obyczaju czy takiego prawa nie ma Natomiast tutaj też widać up [1:09:16] innym kątem to przenikanie się właśnie dwóch zupełnie teoretycznie odrębnych porządków prawnych [1:09:25] Michale bardzo bardzo ci dziękuję Wydaje mi się że rozwinięcie tego tematu dużo wniosło szczególnie osobom które są [1:09:35] zainteresowane kwestią tego w jaki sposób [1:09:40] małżeństwa związki partnerskie w Polsce w Europie funkcjonują i mam nadzieję że to nie jest też nasze ostatnie spotkanie na [1:09:51] temat dotyczący w ogóle małżeństwa ponieważ prawo i małżeństwa dość dużo aspektów mają Myślę że na [1:10:01] przykład małżeństwa między wyznaniowe też będą interesującym tematem zwłaszcza [1:10:07] że jest ich coraz coraz więcej A zważywszy na to jak Czy w sytuacji [1:10:15] przymusowej czy sytuacji dobrowolnych Swobodnie przemieszczamy się na to będzie jeszcze więcej i [1:10:24] w związku z tym myślę że to będzie kolejny nasz temat dotyczący małżeństwa [1:10:31] Dziękuję również państwu za ciekawe i bardzo różnorodne pytania właśnie pokazujące jak niezwykle Bogaty jest ten temat no i zanim się pożegnamy wszyscy [1:10:44] chciałam państwa zaprosić na przyszły tydzień na przykład który będzie [1:10:52] związany już w tym razem Bardziej ze sprawami tymi które się dzieją która nas [1:10:59] wszystkich tak bardzo poruszają Czy człowiek jest z natury zły ostatnie [1:11:06] wydarzenia w krainie stawiają nas wobec dramatycznych wyzwań praktycznych Jak [1:11:13] pomóc ofiarom wojny Jak pomóc uchodźcom jak pora sobie w ogóle stałym problemem [1:11:18] wydarzenia te stawiają nas jednak również wobec dramatycznych pytań egzystencjalnych jak to możliwe czy w ciągu całej swojej [1:11:27] długiej historii ludzie niczego się nie nauczyli Czy ludzie są z natury źli podczas najbliższego spotkania w ramach PWST online z tym tematem i z tym [1:11:39] szczególnie ostatnim pytaniem z próbuje zmierzyć się dr Łukasz nas Costner [1:11:45] filozof etyk i bardzo serdecznie państwa zapraszam na to spotkanie myślę że [1:11:55] po tych trzech tygodniach kiedy jesteśmy wszyscy większej lub mniejszej [1:12:02] gorączce z jednej strony obserwowania sytuacji Ukrainie a z drugiej strony [1:12:08] pomocy tym którzy z Ukrainy przywedrowaly tutaj czasami w dramatycznych okolicznościach zaczynam nareszcie pytanie Jak to możliwe Jak to [1:12:18] możliwe że w Europie w której żyją jeszcze ludzie pamiętający [1:12:24] okrucieństwa II wojny światowej w której żyje całkiem sporo osób które pamiętają [1:12:30] straszną wojny na Bałkanach Jak to jest możliwe że tym naszym cywilizowanym wydawałoby się [1:12:42] kawałku świata dzieją się takie rzeczy zapraszam bardzo serdecznie a jeżeli [1:12:49] chodzi o dzisiaj serdecznie państwu również dziękuję i do zobaczenia za tydzień pa --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl