Likwidacja Funduszu Kościelnego – zagrożenie czy szansa?

Rozwiń transkrypcję filmu

Likwidacja Funduszu Kościelnego - zagrożenie czy szansa? | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 1900 rozpoczynamy online dzisiaj
  • temat powiedzmy gorący i trochę pewnie polcz bo w Polsce za każdym razem mówi
  • się o funduszu kościelnym to mówi się również właśnie w kontekście
  • politycznym i nie da się od tego odejść No i jeden z lepiej znających się
  • w Polsce na tym temacie ludzi czyli doktor icho Zawiślak z katolickiego
  • Uniwersytetu Lubelskiego wykładowca również ewst Dlaczego podejmujemy teraz ten
  • temat No dlatego że stał on się właśnie bardzo bardzo aktualny już kampanii wyborczej temat do
  • parlamentu temat funduszu kościelnego był poruszany wielokrotnie a od lat
  • toczą się i dyskusje i pewnego rodzaju również prac nad zmianami w funduszu
  • kościelnym którego według jednak dużej części i uczestników sceny politycznej
  • ale też samych kościołów formuła się wyczerpuje trochę mówiliśmy już o
  • funduszu kościelnym podczas poprzedniego spotkania poświęconego właśnie temu
  • tematowi funduszowi kościelnemu czym on jest na co te pieniądze są
  • wydawane opinie dotyczące funduszu kościelnego są bardzo skrajne od takich
  • że należy zostawić wszystko tak jak jest a wręcz tylko po prostu zwiększać kwot
  • które są tam przeznaczane No aż po takie że po prostu jednym podpisem likwidujemy wszystko i niech sobie kościoły same
  • radzą a najlepiej jeszcze wprowadźmy dodatkowo takie podatki jak dla firm
  • i i wtedy będzie super jak to powinno wyglądać i jak to
  • będzie wyglądało to jeszcze w tej chwili nie wiemy pewne rozwiązania leżą już na
  • stole natomiast bardzo istotne jest to żeby no w zasadzie wszystkie osoby które
  • są czują się związane z kościołami a już szczególnie te które odpowiadają w kościołach za finanse zainteresowały się
  • tym tematem bo to nie jest tak że o funduszu i tak i tak gdzieś tam jacyś
  • rządzący zdecydują tak jak będą chcieli bo jest to temat dyskusji nad którym warto się
  • zaangażować przede wszystkim warto mieć świadomość
  • posz zmiany i o tym będziemy dzisiaj mówić Michale Witam cię bardzo bardzo serdecznie cieszę się że z nami
  • jesteś bardzo serdecznie jak zwykle bardzo ci dziękuję za ten wspaniały
  • wstęp uśmiech ale przede wszystkim za potężną dawkę już merytorycznego wstępu
  • do tego tematu Ja myślę że merytoryki będziemy Miel dzisia bardzo dużo i nie
  • mogę doczekać właśnie tego dowiem bo jest to temat Poza wszystkim
  • bardzo interesujący dlatego że rozwiązania które są w różnych
  • krajach są bardzo różne my przymierzamy się do do niektórych z tych rozwiązań No
  • a myślę że ty nam też powiesz które z nich powiedzmy Dla jakiego typu kościołów czy związków wyznaniowych mogą
  • być najbardziej korzystne bądź też wręcz przeciwnie także myślę że że ta wiedza
  • przyda się rzeczywiście w wielu miejscach nie tylko w tych
  • kościołach dużych które gdzieś tam mają umowę z państwem ale też w niewielkich
  • wspólnotach w niewielkich związkach wyznaniowych niekoniecznie też tylko chrześcijańskich bo równość w zakresie
  • sumienia wyznania dotyczy absolutnie wszystkich więc Polecamy ten również
  • wykład wszystkim tym którzy mają swoje kościoły i mają w nich na przykład
  • duchownych tak po to żeby po prostu Mieli też wiedzę jakie mają prawa i jak
  • te prawa się mogą zmienić Michale ja już nie będę dłużej gadać Zapraszam jeszcze
  • raz ci pięknie dziękuję i wszystkich Zachęcam do tego żeby
  • poświęcić chwilę swojego cennego czasu na to aby faktycznie dowiedzieć się
  • więcej na temat funduszu kościelnego ale w kontekście
  • jesteśmy dokładnie w takim momencie w którym dyskusja dotyczy likwidacji
  • funduszu kościelnego sam tytuł tego mojego dzisiejszego
  • wystąpienia jest już określoną tezą a zatem postaram się odpowiedzieć
  • na pytanie czy likwidacja funduszu kościelnego stanowi zagrożenie czy też szans szczególności dla małych wspn
  • małych kościołów czyli takich związków wyznaniowych w Polsce które nie mają
  • ustawy indywidualnej regulującej ich sytuację prawną A są wpisane w specjalnie
  • prowadzonym przez ministra spraw wewnętrznych i administracji rejestr A więc chodzi o małe kościoły małe
  • wspólnoty które również póki co są beneficjentami wciąż istniejącego
  • funduszu kościelnego oczywiście
  • móc w sposób bardzo taki najkrótszy
  • ale jednocześnie najbardziej obrazowy powiedzieć o funduszu kościelnym należy
  • raz jeszcze przypomnieć czym on jest powstał w 50 roku w
  • czasach komunistycznych realnego w czasach realnego stalinizmu
  • rekompensata za dobra kościelne przejęte przez ówczesne państwo
  • kościoła Prawdą jest że te nieruchomości państwo zabrało bez odszkodowania ale
  • jednocześnie zobowiązało się do tego aby poprzez fundusz Kościelny realizować ściśle
  • określone cele których istotną istotnym wyznacznikiem
  • było materialne wspieranie duchowieństwa Innymi słowy coś za coś zabieramy
  • nieruchomości ale w zamian za to będziemy wspierać materialnie
  • duchowieństwo które tych dochodów zostało pozbawione zatem fundusz kościelny w
  • latach 1950 89 stanowił formę rekompensaty za
  • nieruchomości zagarnięte Kościołom największym kościołem również
  • tym mniejszym po 89 roku oczywiście o tych wszystkich
  • kwestiach będzie i można zapoznać się właśnie z publikacją mojego
  • autorstwa natomiast znowu zanim przejdziemy do dyskusji o
  • aktualnych wydarzeniach i próbach zlikwidowania funduszu kościelnego trzeba krótko
  • o tym co było z tym funduszem kościelnym do 89 roku przede wszystkim był
  • podporządkowanie partii komunistycznej wydawał środki niezgodnie z
  • ustawą stał się tak naprawdę materialnym zapleczem działań antykościelny a nawet można powiedzieć
  • że stał się prywatną skarbonką partii komunistycznej a właściwie urzędu do spraw wyznań który został powołany
  • specjalnie w celu zwalczania religii religijności i działalności różnych kościołów tak
  • naprawdę najkrócej rzecz ujmując do 89 roku fundusz Kościelny można nazwać
  • funduszem niesprawiedliwości ponieważ wydawał pieniądze niesprawiedliwie a
  • więc w przeciwieństwie i w kontrze do ustawy która go powoła Natomiast po 89
  • roku trzeba jasno powiedzieć że dokonał się istotny przełom przełom polegający
  • na tym że z funduszu kościelnego zaczęły korzystać wszystkie
  • legalnie działające kościoły w Polsce związki wyznaniowe na chwilę aktualną
  • jest ich zarejestrowanych specjalnym rejestrze
  • prowadzonym przez ministra spraw wewnętrznych i administracji 185 zatem po 89 roku wszystkie osoby
  • które chcą realizować się w sposób religijny ch realizować swoje dążenie do
  • szczęścia poprzez poszukiwanie drogi
  • do określonych swoich określonego swojego światopoglądu
  • mogą to robić przy pomocy środków jakie każdego roku państwo polskie desygnuje
  • na rzecz funduszu kościelnego zatem wprowadzono w 89 roku Jeszcze zanim
  • weszła w życie nowa demy konstytucja wprowadzono zasadę równouprawnienia
  • kościołów i innych związków wyznaniowych ponieważ wszystkie związki wyznaniowe również te nowo założone po 89 roku
  • mogły i korzystają z funduszu kościelnego
  • oczywiście nie tylko wyobraźnie ale przestrzeń publiczną elektryzują informacje na co
  • wydaje środki fundusz Kościelny po 89 roku
  • wydatkowania równie na co zatem wydaje środki fundusz Kościelny po 89 rok przede wszystkim na
  • ubezpieczenie społeczne i zdrowotne osób duchownych te kwoty oczywiście w różnych
  • latach wahały się od 90 do nawet 100% rocznego budżetu funduszu kościelnego
  • zatem były lata których całe środki przeznaczone na fundusz Kościelny
  • tylko i wyłącznie na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne osób duchowych
  • Niemniej jednak środki funduszu kościelnego po 89
  • roku były przeznaczane na dotacje na remonty i konserwację obiektów
  • kościelnych o wartości zabytkowych a także na wspieranie działalności
  • charytatywno opiekuńczej wspomnieć trzeba
  • fundusz Kościelny wszyscy podatnicy
  • dzięki środkom funduszu kościelnego wspierają realnie polskich duchownych a
  • wspierają ich Dlatego że fundusz Kościelny pokrywa 80 składki jaką ci
  • duchowni płacą składki ubezpieczeniowe Ubezpieczenia Społecznego i zdrowotnego ztu bycia osobą duch
  • składka jest wyliczana zawsze od minimalnego wynagrodzenia przyjmuje się
  • pewną fikcję że duchowny jest niejako na etacie ale zawsze ten etat jest równy
  • minimalnemu wynagrodzeniu zatem ten skokowy
  • wzrost budżetu funduszu kościelnego jest związany każdego
  • roku ze zmianą minimalnego wynagrodzen
  • wyzen wzrasta wzrastają również składki Ubezpieczenia Społecznego i zdrowotnego
  • osób duchownych a zatem wzrasta również budżet funduszu
  • kościelnego jeżeli chodzi o liczby to raz jeszcze tym wszystkim
  • którzy tej wiedzy być może nie mają Albo chcą raz jeszcze skonfrontować
  • swoję zaki prz
  • Jak widzimy wartość funduszu kościelnego od początku lat 0 po dzień
  • dzisiejszy sukcesywnie wzrastał Jeszcze raz podkreślam to nie hojność
  • określonego obozu politycznego lecz wzrost minimalnego wynagrodzenia który
  • przekładał się na wysokość budżetu funduszu kościelnego wyznaczał jego
  • ostateczną wysokość innymi sowy fundusz Kościelny
  • Odi politycznej wzrasta bo wzrastało minimalne wynagrodzenie od którego
  • fundusz Kościelny musiał zabezpieczyć i wydatkować środki
  • na pokrycie składek Ubezpieczenia Społecznego i zdrowotnego wszystkich
  • legalnie działających w
  • Polsce dzisiaj
  • prawdą jest to co usłyszeliśmy na samym wstępie
  • od że temat ten wzbudza z jednej strony zaciekawienie z drugiej kontrowersje a z
  • trzeciej strony trzeba powiedzieć o tym że wywołuje określone
  • emocje tak naprawdę stan [Muzyka]
  • rozmowy debaty i wstępne propozycje
  • sugerują że zostanie on zastąpiony dobrowolnym odpisem
  • podatkowym który w swojej wymowie treści
  • jest zbliżony do włoskiego modelu finansowania to oczywiście oznacza że
  • dzisiaj rozmawiamy nie o likwidacji funduszu kościelnego
  • zakończeniu jego istnienia lecz rozmawiamy o likwidacji i wprowadzeniu
  • innej alternatywnej formy wspierania kościołów w Polsce t
  • alternatywną formą jest włoski model finansowania odpowiednio doosan
  • zmodyfikowane do polskiej specyfiki
  • dyskutuje się o tym że wraz z likwidacją funduszu kościelnego trzeba na serio
  • zastanowić się nad zmianą sposobu finansowania kościołów w
  • Polsce i dzisiejszy wystąpienie
  • dzisiejszy mój min
  • naac dla małych kościołów a więc tych kościołów które są wpisane do rejestru
  • prowadzonego przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji i tych które nie posiadają sytuacji prawnej
  • uregulowanej w drodze indywidualnej odrębnej ustawy przede wszystkim likwidacja
  • będzie oznaczała brak finansowania składek Ubezpieczenia Społecznego i zdrowotnego dla duchownych tych małych
  • kościołów oraz będzie oznaczała brak dotacji na remonty i konserwację zabytkowych obiektów kościelnych o ile
  • takie kościoły te obiekty miały aktualnie został powołany
  • międzyresortowy Zespół do Spraw funduszu kościelnego Jego celem jest
  • wypracowanie nowej koncepcji zmiany funkcjonowania funduszu kościelnego oraz
  • zmiany zasad finansowania składek i świadczeń z Ubezpieczenia Społecznego oraz ubezpieczenia zdrowotnego duchow
  • rozważany model włoski jako dobrowolna forma odpisu podatkowego
  • na wzór istniejącego w Polsce już istniejącej w Polsce możliwości
  • przekazania swojego pół proc na rzecz aktualnie organizacji pożytku
  • publicznego może nie być wystarczające dla małych kościoł to po pierwsze Po
  • drugie zastąpienie funduszu kościelnego innym rodzajem funduszu wymaga debaty i
  • wymaga przemyślenia a nawet za proponowania dobrych rozwiązań dla
  • małych kościołów oczywiście
  • aktualnie strona Rządowa i strona Kościelna jest zgodna co do tego że nowy
  • model musi być zgodny z konstytucją która w artykule
  • 25 określa relacje między państwem a kościołami
  • i determinuje przyjęcie ewentualnego nowego modelu
  • finansowania oczywiście zastąpienie funduszu kościelnego odpisem podatkowym
  • dobrowolnym to z jednej strony szansa na to aby każdy podatnik mógł
  • realnie dokonać poprzez swój wybór podatkowy
  • ści swego podatku przy czym warto powiedzieć o tym
  • że ten wybór jest wolny od nacisków wolny od presji i stanowi
  • pewnego rodzaju plebiscyt i wyraz dobrej woli podatnika i akceptację działań
  • jakie konkretny kościół prowadzi dla ogółu społeczeństwa
  • natomiast pytaniem otwartym pozostaje Czy kwota uzbierana z 1 proc tudzież pół
  • proc lub być może większej większej ustalonej kwoty
  • podpisu podatkowego pokryje dotychczasowe wydatki kościołów Jakie są
  • pokrywane w ramach wciąż działającego funduszu kościelnego
  • Ponadto w tej dyskusji nie może zabraknąć realnej refleksji na temat wprowadzenia
  • mechanizmów kontroli tych środków i sposobu ich rozliczania to istotny element ponieważ
  • aktualnie funduszowi kościelnemu zarzuca się to że nie wiadomo do
  • końca ilu duchownym i w jakim zakresie te środki przekaz jakiś czas temu
  • wspomniałem o tym że takim najlepszym rozwią byłby obywatelski model finansowania kościołów przy czym cały
  • czas na myśli mam kościoły mniejszościowe w tym modelu obywatelskim chodzi o to żeby zagwarantować
  • przejrzystość finansowania zwiększyć zaangażowanie wiernych w sprawy wspólnoty
  • religijnej jednocześnie dokonać refleksji nad rolą społeczną
  • duchownego i Poszukać takich rozwiązań prawnych i
  • finansowych które spowodowałyby że kościoły uzyskały nowe
  • źródła dochodów ale zależne od woli obywateli a nie od woli polityków wydaje
  • się że tak określone cele można
  • aktualnie osiągnąć ponieważ likwidacja funduszu kościelnego z jednej strony stanowi
  • zagrożenie Ale z drugiej strony może
  • Dlaczego mówimy o likwidacji funduszu Kościelnego w kontekście zagrożenia dla
  • małych z pewnością dla małych wspólnot kościelnych tych które liczą 100
  • wyznawców lub nawet mniej likwidacja funduszu kościelnego oznacza katastrofę finansowo
  • organizacyjną i nie jest to wcale stwierdzenie gołos Proszę pamiętać że
  • fundusz Kościelny roku poprzez fakt finansowania
  • duchownych wszystkich legalnie działających w Polsce kościołu istotnie wpłynął na pluralizm
  • religijny w naszym kraju być może on nie jest dostrzegane i widoczny ale jest
  • realny Proszę sobie wyobrazić sytuację w której grupa 100
  • osób zatrudnia w swoim kościele duchownego chc mu opłacić
  • składki i staje przed koniecznością opłacenia składek Ubezpieczenia Społecznego i
  • zdrowotnego przy czym jeszcze raz przypominam Jest to grupa 100 osób i jeśli zlikwidujemy fundusz Kościelny to
  • najprawdopodobniej ten duchowny nie będzie mógł pełnić tych funkcji w tej
  • małej grupie religijnej ponieważ koszt zatrudnienia na umow o pracę
  • z w związku składek Ubezpieczenia Społecznego i
  • zdrowotnego takiego duchownego z pewnością będzie ogromnym obciążeniem
  • dla grupy tej 100 osób wiernych likwidacja funduszu kościelnego może
  • ograniczyć lub nawet doprowadzić do konieczności zamknięcia lub zredukowania
  • aktualnego życia religijnego małych wspól a zatem są to zagrożenia
  • realne dlatego trzeba pomyśleć o tym jaką szansę daje
  • debata na temat zreformowania funduszu kościel mój autorski pomysł to
  • stworzenie funduszu dobroczynności taki fundusz wydawałby publiczne pieniądze na
  • zadania społecznie użyteczne realizowane przez kościoły mniejszości obywatel decydował naie
  • dzania Maćki fundusz dozy to byłaby pewna analogia do budżetu obywatelskiego to
  • znaczy byłaby pewna pula pieniędzy a podatnik mógłby powiedzieć Dobrze ja chciałbym żeby pomoc bezdomnym ten
  • kościół w ramach określonej sumy pieniężnej w bieżącym roku
  • podatkowym wykonał chciałbym też jako obywatel zobaczyć w jaki
  • sposób się z tego zadania rozliczy a
  • zatem Byłaby to pewna pula pieniędzy obywatele decydowali na które zadania
  • społecznie użyteczne ale realizowane przez wybrane kościoły byłyby realizowane A nad wydatkowaniem tych
  • środków czuwały organy państwa zatem nie byłoby tutaj mowy o jakimkolwiek samowolnym wydawaniu co się kryje za tą
  • ideą funduszu dobroczynności przede wszystkim każdy podatnik mógłby przekazać swój 1 proc na rzecz tego
  • funduszu dobroczynności wspólnego Jeszcze raz podkreślam dla wszystkich kościołów mniejszościowych to byłaby
  • pula pieniędzy d kościołów zarejestrowany państwo polskie
  • przekazywały rocznie na rzecz tego funduszu dodatkowo kwotę na przykład pół proc
  • wpływu z podatku dochodowego od osób fizycznych i lub Dodatkowo
  • również 11 proc wpływu z podatku dochodowego od osób prawnych nie więcej
  • natomiast niż na przykład 100 lub 200 milionów zł
  • różna To jest luźna na razie propozycja bo pamiętajmy że jeżeli budżet funduszu Kościelnego w 2024 roku wynosi
  • 257 milionów złotych i około 90 z tych środków trafia do kościoła katolickiego
  • ponieważ ma największą grupę osób duchownych objętych ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym to siłą rzeczy
  • Kościołom mniejszościowym aktualnie wystarcza kwota 10
  • na pokrycie składek Ubezpieczenia Społecznego i zdrowotnego wszystkich
  • tych duchownych po ich zsumowaniu z mniejszych kościołów zatem wydaje się że ta kwota
  • dofinansowania do państwa w ramach funduszu dobroczynności mogłaby być dużo dużo mniejsza ale jednocześnie
  • wystarczająca W przypadku gdyby środki zgromadzone w ramach tego funduszu nie
  • zostały wykorzystane w całości przechodziły na kolejny
  • rok mechanizm działania takiego funduszu dobre czynności byłby obywatelski a
  • zatem jeśli Dzięki dzięki wsparciu podatników z tego 1 PR pół podatku do pó
  • funduszu dobroczynności wpłynęłaby odpowiednia kwota to budżet był zamknięty nie trzeba byłoby żeby państwo
  • go dofinansował jeśli by się okazało że kwota zebrana z odpisu
  • podatkowego nie byłaby wystarczająca wówczas państwo musiałoby dofinansować do tej określonej puli pieniędzy z ze
  • środków budżetu państwa kto zajmowałby się dystrybucją środków funduszu dobre czynności przede wszystkim każdy
  • obywatel mógłby decydować na jakie działania charytatywno dany kościół mógłby wydać pieniądze z funduszu trzeba
  • by to było oczywiście uregulować w drodze stosownej ustawy jakimi przykładowymi celami mogłoby być
  • zwalczanie ubóstwa promowanie zdrowego stylu os chorym cierpiącym bezdomnym
  • zwalczanie skutków klęsk żywych czy też utrzymanie duchowieństwa Innymi słowy to
  • obywatel decydował o tym ile środków wpłynie do funduszu dobroczynności i
  • jednocześnie decydowały który kościół jakie konkretne zadania w ramach tych środków ma realizować a zatem
  • dystrybucja tych środków dzielona byłaby na mocy decyzji dokonanej prze obywatel
  • jest możliwe w systemie głosowania na przykład poprzez platformę ePUAP odpowiednio połączoną z
  • Ministerstwem Spraw Wewnętrznych tudzież poprzez jakąś oddzielną aplikację czy też aplikację m Obywatel czyli każdy
  • jednym kliknięciem klikał okej jest na przykład 300 000 do dodania stara się o 300 000
  • pi związków wyznaniowych jeden związek wyzn mówi że chce pomóc st bezdomnym
  • inny związek mówi że chciałby wydać te pieniądze na domu d bezdomnych jeszcze inny związek wyznaniowy mówi o ciepłych posiłkach za
  • te 300000 zł przez cały rok dla na przykład 30 bezdomnych których weźmie w
  • opiekę i obywatel by decydował któremu który związek wyznaniowy zgarnie tą pulę
  • 300 przysłowiowych tys zł i Który z celów wskazanych przez siebie dobroczynnych będzie realizował czyli
  • mielibyśmy do cen z sytuacją w której mamy zebraną pulę na przykład 100 milionów zł i ta pula jest do wydania na
  • cele wskazane przez ale realizowana tylko i wyłącznie przez kości oczywiście
  • konkretny kościół musiałby wydać te pieniądze i się rozliczyć z tych pi środki niewykorzystane natomiast by
  • nie znikały lecz przechodziły na kolejny rok czyli cały czas byłyby w ramach tego
  • funduszu dobrzy żeby roz wszelkie wątpliwości to nad kontrolą środków
  • musielibyśmy stwarzać nowych organów tworzyć nowych urzędów
  • zatrudniać nowych urzędników nie byłoby to jedno z wielu działań przypisane
  • najwyższej najwyższej izbie kontrol która miałaby prawo kontroli każdej wydanej kwoty Mało tego warto byłoby
  • rozważyć fakt że najwyższa izba kontroli w ramach dokonywanego audytu kontroli
  • raz na lata SP sprawozdanie i upublicznia je wszystkim obywatelom
  • wskazując mankamenty ewentualnie mocne strony działania tego systemu czyli
  • mielibyśmy do czynienia z taką rewizją co TR lata jak system działa jak on się sprawdza czy środki są dobrze wydawane
  • co się udało zrobić czego się nie udało zrobić Co należałoby ewentualnie legislacyjny poprawić trzeba jasno też
  • powiedzieć że znajdą się zawsze kościoły osoby które pieniądze źle wydadzą bo nie
  • będą umiały ich wydać lub będą miały złe intencje do ich wydawania jeżeli
  • kontrola nikowska wykazały że takie Pieniądze zostały źle wydane taki
  • kościół byłby wykluczony z uzyskania tych środków przez okres na przykład jednego roku do maksymalnie 5 lat a więc
  • nie mógłby pozyskać środków z tego funduszu dobroczynności na kolejne swoje działania w kolejnych latach ponieważ
  • się nie wywiążą należycie z środków które zostały mu
  • wcześniej likwidacja funduszu kościelnego oznacza o czym wspomniałem brak finansowania składki
  • ZUS i Zdrowotnej dla duchowy to praw o ile ten pomysł z
  • funduszem dobroczynności realizuje jeden z istotnych postulatów
  • ażeby odciążyć fundusz Kościelny od tego odium
  • tyle likwidacja funduszu kościelnego dla małych kościołów oznacza ogromny
  • kłopot W związku z koniecznością utrzymania duchownych na swój własny kzt dlatego
  • też warto byłoby wprowadzić ulgę Odlicz od dochodu na rzecz utrzymania duchowieństwa dla wszystkich kościołów
  • Mści to byłaby ulga polegająca na tym że każdy podatnik podatku dochodowego osób
  • fizycznych podatkow osób prawnych mógłby poprzez specjalną ulgę podatkową
  • przekazać określoną część pieniędzy którą on jako podatnik by odliczył od
  • dochodu ale te pieniądze byłyby przeznaczone na otrzymanie duchowieństwa
  • dla wszystkich kościołów mniejszościowych ta ulga oczywiście w
  • zamierzeniu legislacyjnym miałaby charakter analogiczny do już istniejącej ulgi na rzecz kościelnej działalności
  • charytatywnej opiekuńczej opierały się o te same przepisy i te same założenia Prawdą jest
  • że nie wypada zachwalać moich własnych propozycji ale warto powiedzieć o ich
  • mocnych stronach gwoli podsum zaproponowany model finansowania
  • dla kościołów mniejszościowych stanowi dobre rozwiązania zarówno dla tych kościołów jak również dla Państwa w
  • moim prede wszyst k dawałby realne korzyści dla ogółu
  • społeczeństwa byłby transparentny podlegały kontroli państwowej ale przede
  • wszystkim miałby charakter obywatelski i godziwie zastąpił istniejący aktualny
  • fundusz Kościelny i pozwoliłby na rozwój religijności i lepszą skuteczniejszą
  • działalność charytatywno opiekuńczą Kościołom mniejszościowym które z racji
  • swej niewielkiej bardzo często grupy wiernych i duchownych jak również
  • lokalnego charakteru lepiej i szybciej docierają do lokalnych potrzeb i
  • realizują je w sposób o wiele
  • skuteczniejszy i bardziej zbliżony do potrzeb lokalnej
  • społeczności zatem warte i godne rozważenia są te
  • postulaty bo Pozwalają one potraktować aktualną debatę która tak
  • naprawdę toczy się wokół zreformowania funduszu
  • kościelnego z uwzględnieniem tego aby nie zniszczyć nie
  • zrujnować ogromnego pluralizmu religijnego który w Polsce istnieje i tego
  • że małe kościoły przyzwyczaiły się do funduszu
  • kościelnego stosunkowo korzystają z niego w niewielkim zakresie ale Ten niewielki
  • zakres jest dla nich ogromnym ułatwieniem ich działalności
  • zatem likwidując fundusz Kościelny trzeba spojrzeć na system w sposób
  • całościowy istniejący
  • kościołów z uwzględnieniem kościołów mniejszościowych tak aby lepiej dać
  • wyraz jednej z zasad konstytucyjnych a więc współdziałania państwa dla dobra
  • ogółu i dobra jednostki bo w gruncie rzeczy chodzi o
  • to aby dać możliwość realnego
  • oddziaływania o charakterze ewangelicznym religijnym
  • różnego rodzaju kościoł jakie aktualnie istnieją funkcjonują i świetnie się z
  • tych wszystkich swoich zadań wywiązuje Mam nadzieję że to krótkie
  • przedłożenie pozwoli na szerszą dyskusję
  • oraz może przede wszystkim zachęcić do tego
  • żeby nie pozostać biernym bo na naszych oczach dzieje się historia i miejmy nadzieję że ona skończy się happend No
  • właśnie Michale jedno z pytań które przyszło tutaj w międzyczasie brzmi tak Jak można wziąć udział w dyskusji nad
  • kształtem funduszu kościelnego przede wszystkim przede wszystkim stół jest
  • otwarty ale czy trzeba trzeba zgłosić swoich
  • reprezentantów ten zespół ministerialny przyjął założenie wypracowania koncepcji i
  • będzie mógł bo takie sobie kompetencje zastrzegł będzie mógł wysłuchiwać osób
  • ekspertów przedstawicieli związków wyznaniowych z głosem doradczym
  • eksperckim zatem to jest czas na to żeby anonsować się i zgłaszać swoich
  • przedstawicieli do tego gremium do ministra i proponować rozwiązania i
  • sugestie Przypomnij też jakie to jest Ministerstwo że oczywiście jest pod patronatem
  • Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji natomiast zespół z tego co
  • wiem jest między ministerialny tak dokładnie tak tak tak zespół jest między
  • ministerialny chodzi tak naprawdę o to żeby nie zapomnieć o jakiejkolwiek
  • zmianie A faktycznie ona dotyczy kilku sfer a więc ty sfery działalności
  • związków wyznaniowych ale również Ubezpieczeń Społecznych tudzież też sfery Zdrowotnej
  • bo mówimy o składce zdrowotnej a więc dotyka działalności kilku ministerstw No i oczywiście Ministerstwa Finansów które
  • musi się zgodzić na być może znalezienie odpowiedniej sumy pieniędzy a to
  • wszystko zależy od konkretnych decyzji jakie zapadły jakie jakie propozycje są już na stole w
  • sensie takim przyglądają się rzeczywiście od strony
  • ministerialnej pamiętajmy że mamy do czynienia z sytuacją która miała miejsce w 201 już
  • roku i 2013 roku to znaczy wówczas Rząd Platformy
  • Obywatelskiej i konkretnie minister Michał b zaproponował wprowadzenie w
  • Polsce modelu włoskiego finansowania a więc podpisu podatkowego
  • te rozmowy były zaawansowane i był wypracowany już nawet wstępny kompromis a więc aktualnie też na stole mówi się o
  • modelu włoskim ale z odpowiednimi modyfikacjami A więc dostosowanymi do
  • polskich realiów i troszkę szerzej patrzy się na perspektywę zniesienia funduszu kościelnego pamiętajmy że
  • sytuacja to trzeba jasno powiedzieć że sytuacja kościoła katolickiego jest inna
  • ponieważ są tu jeszcze inne kwestie do rozwiązania chociażby wydatkowa pieniądze na zwalczanie tego
  • kościoła w okresie PRL i również o właściwe zastosowanie
  • przepisów regulujących wzajemne relacje mam to na myśli wybraną
  • formułę takiej zmiany ustawowej bądź konkordatowe natomiast sytuacja innych
  • kościołów prezentuje się odmiennie to znaczy inne kościoły muszą postępować I również
  • władze państwowe konstytucj regulującymi wzajemne relacje
  • a więc zasadą równouprawnienia bezstronności władz publicznych zasady
  • autonomii niezależności współdziałania i również dwustronność
  • podejmowane decyzje bez udziału związków wyznaniowych które to decyzje dotyczą
  • ich samy No i to jest bardzo istotna kwestia dlatego że w takiej sytuacji
  • sytuacja związków wyznaniowych w tym względzie jest lepsza niż w bardzo wielu
  • innych kwestiach sytuacji dotyczące obywateli dlatego że tutaj ta
  • dwustronność jest
  • wyartykułowanie Zachęcam do tego żeby rzeczywiście zabierać głos kolejne
  • pytanie czy nie ma niebezpieczeństwa że polscy wierni nie przyzwyczajeni
  • Inie niż kolekta będą Raczej wybierać jedną z form albo w cudzysłowie taca
  • albo jakiś odpis co zdecydowanie pogorszy sytuację tych wspólnot tak to to jest
  • bardzo bardzo ciekawe spostrzeżenie tu może tu nastąpi myślę zmiana
  • mentalności dlatego też ważne jest aby naw doona
  • nie wiem jak lepiej odpowiedzieć na to pytanie bo jest trudne w tym sensie że będziemy
  • mieli do czynienia z koniecznością być może nawet zmiany mentalności sposobu finansowania tak prawda jest taka że
  • tutaj bez edukacji tak jak w przypadku wszelkich innych zmian
  • No proszę zauważyć proszę państwa Jak wyglądały wszelkie zmiany dotyczące na
  • przykład nie wiem kwestii emerytur kwestii zmian takich w prawie
  • obejmujących całość społeczeństwa starsi z nas pamiętają
  • kampanie informacyjne związane z wprowadzeniem podatków osobistych to znaczy podatku PIT i konieczności
  • rozliczeń wiadomo że to nie jest tak
  • że ktoś za nas to zrobi to znaczy za kościoły może to jest w ogóle też pole
  • do współpracy żeby wspólnie właśnie nie wiem czy w ramach współpracy tej już
  • zorganizowanej czy czy czy w ramach różnych aliansów polskiej rady ekumenicznej czy innych grup czy w ogóle
  • wspólnie zacząć już pracować nad kampanią informacyjno-edukacyjny która pojawi się
  • w mediach uświadamiając ludziom że właśnie zmieniają się pewne kwestie
  • No ale w tym celu trzeba też oczywiście o nich wiedzieć o nich
  • pojęcie dlatego właśnie między innymi stąd ten dzisiejszy wykład kolejne
  • pytanie jak ten fundusz dobroczynności czyli
  • zdaje się że to ten twój pomysł miałby się do ubezpieczeń duchownych i co z tymi którzy są już teraz na emeryturach
  • albo blisko emerytur Zacznę od tej drugiej części pytania tych wszystkich którzy nabyli
  • już prawa emerytalne lub nabędą temat funduszu kościelnego jakby nie
  • będzie dotykał ponieważ to nabycie praw emerytalnych Oczywiście trzeba będzie
  • odpowiednio też zabezpieczyć ale ono będzie rozwiązane i musi być rozwiązane w ten sposób
  • aby dać swobodną możliwość na zasadzie kontynuacji praw nabytych do tego aby te
  • wszystkie osoby prawa emerytalne nabyły na dotychczasowych zasadach pamiętaj
  • fundusz Kościelny pokrywa składkę ubezpieczeniową która w przypadku składki
  • emerytalnej spełnieniu kryteriów wieku i stażu pracy przekształca się w trwałe
  • świadczenie meryt wypłacane tak nie z funduszu kego ale
  • już bezpośrednio z zatem ma oba toście będzie musiało
  • bye sytuacja osób które mają dwa lub TR lata do emerytury a inaczej się
  • prezentuje sytuacja osób które na przykład stały się wczoraj osobami
  • duchownymi i przystąpiły do stanu duchownego z pewną wiedzą
  • że że ten fundusz będzie pokrywał składkę przed nimi kolejne 30 lat pracy
  • duszpasterskiej i nagle No właśnie i nagle Co oczywiście nie wolno zostawić tych
  • osób sam sobie dlatego wraz z likwidacją funduszu
  • kościelnego to już wiemy mowa jest o tym żeby go zastąpić No ten mój pomysł z
  • funduszem dobroczynności wychodzi naprzeciw to znaczy Byłaby to pula pieniędzy tylko ja mówię cały czas o kościołach tych mniejszościowy była to
  • pola pieniędzy zarówno na działalność charytatywno-opiekuńczą bo takie są oczekiwania społeczeństwa że kościoły
  • małe lokalne w ogóle wspólnoty mogą szybko dobrze pomóc Dzięki publiczny
  • pieniądzom Dzięki obywatelskim pieniądzom ale jednocześnie muszą zadbać o tą swoją wspólnotę a więc o swoich
  • duchownych i żeby nie zostały na lodzie z niczym potrzebny jest dodatkowe źródło
  • finansowania przy czym mój pomysł Śmiem twierdzić mógłby oznaczać że wsparcie z
  • budżetu państwa byłoby potrzebne w niewielkim wymiarze czyli dużo mniejszym niż to co
  • dotychczas państwo desygnuje na poprzez Fus kościel dla kościołów mniejszościowy czyli to jest otworzenie szeroko
  • możliwości i bym się raczej nie obawiał że tych pieniędzy zabrak Takie jest moje tutaj
  • stwierdzenie No jeszcze jedno pytanie mamy właśnie nawiązujące do tego co
  • powiedziałeś przed chwilą czy tak naprawdę te zmiany funduszu kościelnego na ulgi odpisy wpłynęłyby jakoś na
  • wydawane publiczne pieniądze bo przecież na te cele co dzisiaj potrzeba konkretnych kwot No rzeczywiście to jest
  • to jest fakt że no powiedz mamy iluś tam duchownych Oni muszą być jakoś tam ubezpieczeni I tego się nie przeskoczy
  • więc skądś te pieniądze trzeba wziąć No ale to ale dokładnie mam
  • nadzieję że ta osoba pilnie tutaj uczestniczyła w tym moim przedłożeniu
  • bo dziś sytuacja wygląda w ten sposób że to są po prostu środki podatnika czysty
  • Budżet państwa po prostu inaczej nazwany przekazuje desygnuje określoną kwotę
  • pieniędzy na fundusz Kościelny który to z kolei głównej mierze składki Ubezpieczenia
  • Społecznego i zdrowotnego dla osób duchownych
  • tymczasem wprowadzenie tego funduszu dobroczynności oznaczałoby że jakaś
  • niewielka część tych pieniędzy dalej państwo niewielka stosunku do tego co
  • aktualnie państwo wydatkuje na fundusz Kościelny trafiały na ten fundusz ale
  • gro środków pochodziły od obywateli a obywatelom by się to opłacało w moim
  • odczuciu robić bo po pierwsze wprowadzenie tej ulgi
  • oznaczałoby że każda stówka oznaczałaby około no nawet 50 zł zwroty w postaci
  • odliczenia od od dochodu bo to byłoby odliczenie od dochodu czyli ja daję stówkę ale tak naprawdę do nie wraca 50
  • Czyli mam pewność że to zostanie na fajny cel wydane a jednocześnie to nie jest stówkę wydałem tylko tak naprawdę
  • 50 wydałem i Kropla drąży skała więc każda złotówka do złotówki uważam że dałaby
  • potężną sumę pieniędzy wystarczającą sumę pieniędzy to raz czy to jest zbyt
  • optymistyczne No nie bo jeżeli jeszcze raz podkreślam spojrzymy na to ile pieniędzy aktualnie wydajemy a ile a ile
  • moglibyśmy w ramach tych skumulowanych pieniędzy w ramach tego funduszu dobroczynności uzyskać No to jestem
  • przekonany że będzie nadwyżka a nie będzie nigdy salda więc więc stąd to ta moja autorska
  • propozycja takie taka jest moja odpowiedź na to pytanie Oczywiście pamiętajmy że można wprowadzić
  • mechanizmy ochronne na na przykład na 3 c lata na wypadek gdyby dlatego mówiłem
  • o tej kwocie takiej na przykład 100 milionów zł że ten fundusz nie może być mniejszy niż 100 milionów zł popatrzmy
  • przez 3 lata co się dzieje Tak czyli jakby państwo zobaczyło
  • obywatele jednak jakoś nie chcą albo za mało pieniędzy wpływa na ten fundusz czyności No to my ich dofinansuje
  • Ale to trzeba po prostu popatrzeć trzeba byłoby zrobić pewien test systemu i
  • zobaczyć jak on funkcjonuje w ciągu roku dwóch lat i ewentualnie pomyśleć nad odpowiednią modyfikacją ale uważam że
  • jesteśmy na takim etapie rozwoju polskiego społeczeństwa i też Boga jesteśmy bardziej zasob że to
  • Now Ale to jest jeszcze raz podkreślam tylko propozycja autorskie spojrzenia
  • jasne aby zgłaszał Osobiście uważam że to jest bardzo
  • godziwa propozycja i jak najbardziej tak czekam natomiast przede wszystkim n
  • Feedback od wszystkich osób oglądających i zainteresowanych tematem państwa
  • chciałam zapytać właśnie jak podoba się państwu ten pomysł autorski doktora za fiślak w postaci
  • funduszu dobroczynności i w postaci ewentualnych jeszcze odpisów od dochodu
  • na różne konkretne cele związane właśnie z duchowieństwem I co w ogóle myślicie o
  • tym że w jaki sposób bo być może jest to w ogóle szerszy temat W jaki sposób
  • kościoły powinny partycypować w utrzymywaniu swojego duchowieństwa No a w jaki sposób bo są
  • takie Przecież wszyscy znamy który rzeczywiście bycie duchownym jest po prostu zawodem i to
  • jest jedna taka strona medalu ale znamy też kościoły Czy związki wyznaniowe w
  • których duchowni równorzędnie pracują prawda i utrzymują się sami każd z tych
  • rozwiązań Oczywiście ma swoje dobre i złe strony i nie każde z nich da się
  • zastosować do każdego typu kościoła kościoła czy związku wyznaniowego
  • jest to też temat na ciekawą dyskusję Myślę że
  • zarówno u nas w ewst jak i pomiędzy
  • ludźmi związanymi z różnymi kościołami jest to jest to temat bardzo bardzo
  • ciekawy zą chciałam zauważyć że w samych zapisach biblijnych Now Testament mamy
  • różne wzory właśnie sprawowania funkcji duchownego niektórzy po prostu
  • całkowicie poświęcali się tej funkcji A inni oprócz tego prowadzili jeszcze
  • swoją działalność zawodową i i żadna z
  • tych żaden z tych modeli nie był w żaden sposób ani potępiane ani jakoś mocno
  • wyróżniany zależało to od okoliczności No myślę że to jest w ogóle bardzo
  • ciekawy Przyczynek do tego żeby właśnie zastanawiać się nad tymi naszymi duchownymi
  • i nad No może nawet szerszym niż finansowe wsparciem jakim udziela im
  • udzielają im kościoły Czy związki wyznaniowe bardzo bardzo Państwu
  • Dziękuję Michał tobie dziękuję w szczególny sposób bo rzeczywiście temat bardzo ciekawy bardzo
  • wierzący ty niesamowicie przygotowany no i jeszcze ten pomysł który myślę że na
  • pewno warto wnieść ogólnej dyskusji dotyczącej funduszu kościelnego A jeżeli
  • chodzi o dzisiaj to Raz jeszcze dziękuję życzę miłego wieczoru
Pobierz transkrypcję (TXT)