Likwidacja Funduszu Kościelnego – zagrożenie czy szansa?
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Likwidacja Funduszu Kościelnego - zagrożenie czy szansa? | EWST online
- [Muzyka]
- [Muzyka]
- Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 1900 rozpoczynamy online dzisiaj
- temat powiedzmy gorący i trochę pewnie polcz bo w Polsce za każdym razem mówi
- się o funduszu kościelnym to mówi się również właśnie w kontekście
- politycznym i nie da się od tego odejść No i jeden z lepiej znających się
- w Polsce na tym temacie ludzi czyli doktor icho Zawiślak z katolickiego
- Uniwersytetu Lubelskiego wykładowca również ewst Dlaczego podejmujemy teraz ten
- temat No dlatego że stał on się właśnie bardzo bardzo aktualny już kampanii wyborczej temat do
- parlamentu temat funduszu kościelnego był poruszany wielokrotnie a od lat
- toczą się i dyskusje i pewnego rodzaju również prac nad zmianami w funduszu
- kościelnym którego według jednak dużej części i uczestników sceny politycznej
- ale też samych kościołów formuła się wyczerpuje trochę mówiliśmy już o
- funduszu kościelnym podczas poprzedniego spotkania poświęconego właśnie temu
- tematowi funduszowi kościelnemu czym on jest na co te pieniądze są
- wydawane opinie dotyczące funduszu kościelnego są bardzo skrajne od takich
- że należy zostawić wszystko tak jak jest a wręcz tylko po prostu zwiększać kwot
- które są tam przeznaczane No aż po takie że po prostu jednym podpisem likwidujemy wszystko i niech sobie kościoły same
- radzą a najlepiej jeszcze wprowadźmy dodatkowo takie podatki jak dla firm
- i i wtedy będzie super jak to powinno wyglądać i jak to
- będzie wyglądało to jeszcze w tej chwili nie wiemy pewne rozwiązania leżą już na
- stole natomiast bardzo istotne jest to żeby no w zasadzie wszystkie osoby które
- są czują się związane z kościołami a już szczególnie te które odpowiadają w kościołach za finanse zainteresowały się
- tym tematem bo to nie jest tak że o funduszu i tak i tak gdzieś tam jacyś
- rządzący zdecydują tak jak będą chcieli bo jest to temat dyskusji nad którym warto się
- zaangażować przede wszystkim warto mieć świadomość
- posz zmiany i o tym będziemy dzisiaj mówić Michale Witam cię bardzo bardzo serdecznie cieszę się że z nami
- jesteś bardzo serdecznie jak zwykle bardzo ci dziękuję za ten wspaniały
- wstęp uśmiech ale przede wszystkim za potężną dawkę już merytorycznego wstępu
- do tego tematu Ja myślę że merytoryki będziemy Miel dzisia bardzo dużo i nie
- mogę doczekać właśnie tego dowiem bo jest to temat Poza wszystkim
- bardzo interesujący dlatego że rozwiązania które są w różnych
- krajach są bardzo różne my przymierzamy się do do niektórych z tych rozwiązań No
- a myślę że ty nam też powiesz które z nich powiedzmy Dla jakiego typu kościołów czy związków wyznaniowych mogą
- być najbardziej korzystne bądź też wręcz przeciwnie także myślę że że ta wiedza
- przyda się rzeczywiście w wielu miejscach nie tylko w tych
- kościołach dużych które gdzieś tam mają umowę z państwem ale też w niewielkich
- wspólnotach w niewielkich związkach wyznaniowych niekoniecznie też tylko chrześcijańskich bo równość w zakresie
- sumienia wyznania dotyczy absolutnie wszystkich więc Polecamy ten również
- wykład wszystkim tym którzy mają swoje kościoły i mają w nich na przykład
- duchownych tak po to żeby po prostu Mieli też wiedzę jakie mają prawa i jak
- te prawa się mogą zmienić Michale ja już nie będę dłużej gadać Zapraszam jeszcze
- raz ci pięknie dziękuję i wszystkich Zachęcam do tego żeby
- poświęcić chwilę swojego cennego czasu na to aby faktycznie dowiedzieć się
- więcej na temat funduszu kościelnego ale w kontekście
- jesteśmy dokładnie w takim momencie w którym dyskusja dotyczy likwidacji
- funduszu kościelnego sam tytuł tego mojego dzisiejszego
- wystąpienia jest już określoną tezą a zatem postaram się odpowiedzieć
- na pytanie czy likwidacja funduszu kościelnego stanowi zagrożenie czy też szans szczególności dla małych wspn
- małych kościołów czyli takich związków wyznaniowych w Polsce które nie mają
- ustawy indywidualnej regulującej ich sytuację prawną A są wpisane w specjalnie
- prowadzonym przez ministra spraw wewnętrznych i administracji rejestr A więc chodzi o małe kościoły małe
- wspólnoty które również póki co są beneficjentami wciąż istniejącego
- funduszu kościelnego oczywiście
- móc w sposób bardzo taki najkrótszy
- ale jednocześnie najbardziej obrazowy powiedzieć o funduszu kościelnym należy
- raz jeszcze przypomnieć czym on jest powstał w 50 roku w
- czasach komunistycznych realnego w czasach realnego stalinizmu
- rekompensata za dobra kościelne przejęte przez ówczesne państwo
- kościoła Prawdą jest że te nieruchomości państwo zabrało bez odszkodowania ale
- jednocześnie zobowiązało się do tego aby poprzez fundusz Kościelny realizować ściśle
- określone cele których istotną istotnym wyznacznikiem
- było materialne wspieranie duchowieństwa Innymi słowy coś za coś zabieramy
- nieruchomości ale w zamian za to będziemy wspierać materialnie
- duchowieństwo które tych dochodów zostało pozbawione zatem fundusz kościelny w
- latach 1950 89 stanowił formę rekompensaty za
- nieruchomości zagarnięte Kościołom największym kościołem również
- tym mniejszym po 89 roku oczywiście o tych wszystkich
- kwestiach będzie i można zapoznać się właśnie z publikacją mojego
- autorstwa natomiast znowu zanim przejdziemy do dyskusji o
- aktualnych wydarzeniach i próbach zlikwidowania funduszu kościelnego trzeba krótko
- o tym co było z tym funduszem kościelnym do 89 roku przede wszystkim był
- podporządkowanie partii komunistycznej wydawał środki niezgodnie z
- ustawą stał się tak naprawdę materialnym zapleczem działań antykościelny a nawet można powiedzieć
- że stał się prywatną skarbonką partii komunistycznej a właściwie urzędu do spraw wyznań który został powołany
- specjalnie w celu zwalczania religii religijności i działalności różnych kościołów tak
- naprawdę najkrócej rzecz ujmując do 89 roku fundusz Kościelny można nazwać
- funduszem niesprawiedliwości ponieważ wydawał pieniądze niesprawiedliwie a
- więc w przeciwieństwie i w kontrze do ustawy która go powoła Natomiast po 89
- roku trzeba jasno powiedzieć że dokonał się istotny przełom przełom polegający
- na tym że z funduszu kościelnego zaczęły korzystać wszystkie
- legalnie działające kościoły w Polsce związki wyznaniowe na chwilę aktualną
- jest ich zarejestrowanych specjalnym rejestrze
- prowadzonym przez ministra spraw wewnętrznych i administracji 185 zatem po 89 roku wszystkie osoby
- które chcą realizować się w sposób religijny ch realizować swoje dążenie do
- szczęścia poprzez poszukiwanie drogi
- do określonych swoich określonego swojego światopoglądu
- mogą to robić przy pomocy środków jakie każdego roku państwo polskie desygnuje
- na rzecz funduszu kościelnego zatem wprowadzono w 89 roku Jeszcze zanim
- weszła w życie nowa demy konstytucja wprowadzono zasadę równouprawnienia
- kościołów i innych związków wyznaniowych ponieważ wszystkie związki wyznaniowe również te nowo założone po 89 roku
- mogły i korzystają z funduszu kościelnego
- oczywiście nie tylko wyobraźnie ale przestrzeń publiczną elektryzują informacje na co
- wydaje środki fundusz Kościelny po 89 roku
- wydatkowania równie na co zatem wydaje środki fundusz Kościelny po 89 rok przede wszystkim na
- ubezpieczenie społeczne i zdrowotne osób duchownych te kwoty oczywiście w różnych
- latach wahały się od 90 do nawet 100% rocznego budżetu funduszu kościelnego
- zatem były lata których całe środki przeznaczone na fundusz Kościelny
- tylko i wyłącznie na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne osób duchowych
- Niemniej jednak środki funduszu kościelnego po 89
- roku były przeznaczane na dotacje na remonty i konserwację obiektów
- kościelnych o wartości zabytkowych a także na wspieranie działalności
- charytatywno opiekuńczej wspomnieć trzeba
- fundusz Kościelny wszyscy podatnicy
- dzięki środkom funduszu kościelnego wspierają realnie polskich duchownych a
- wspierają ich Dlatego że fundusz Kościelny pokrywa 80 składki jaką ci
- duchowni płacą składki ubezpieczeniowe Ubezpieczenia Społecznego i zdrowotnego ztu bycia osobą duch
- składka jest wyliczana zawsze od minimalnego wynagrodzenia przyjmuje się
- pewną fikcję że duchowny jest niejako na etacie ale zawsze ten etat jest równy
- minimalnemu wynagrodzeniu zatem ten skokowy
- wzrost budżetu funduszu kościelnego jest związany każdego
- roku ze zmianą minimalnego wynagrodzen
- wyzen wzrasta wzrastają również składki Ubezpieczenia Społecznego i zdrowotnego
- osób duchownych a zatem wzrasta również budżet funduszu
- kościelnego jeżeli chodzi o liczby to raz jeszcze tym wszystkim
- którzy tej wiedzy być może nie mają Albo chcą raz jeszcze skonfrontować
- swoję zaki prz
- Jak widzimy wartość funduszu kościelnego od początku lat 0 po dzień
- dzisiejszy sukcesywnie wzrastał Jeszcze raz podkreślam to nie hojność
- określonego obozu politycznego lecz wzrost minimalnego wynagrodzenia który
- przekładał się na wysokość budżetu funduszu kościelnego wyznaczał jego
- ostateczną wysokość innymi sowy fundusz Kościelny
- Odi politycznej wzrasta bo wzrastało minimalne wynagrodzenie od którego
- fundusz Kościelny musiał zabezpieczyć i wydatkować środki
- na pokrycie składek Ubezpieczenia Społecznego i zdrowotnego wszystkich
- legalnie działających w
- Polsce dzisiaj
- prawdą jest to co usłyszeliśmy na samym wstępie
- od że temat ten wzbudza z jednej strony zaciekawienie z drugiej kontrowersje a z
- trzeciej strony trzeba powiedzieć o tym że wywołuje określone
- emocje tak naprawdę stan [Muzyka]
- rozmowy debaty i wstępne propozycje
- sugerują że zostanie on zastąpiony dobrowolnym odpisem
- podatkowym który w swojej wymowie treści
- jest zbliżony do włoskiego modelu finansowania to oczywiście oznacza że
- dzisiaj rozmawiamy nie o likwidacji funduszu kościelnego
- zakończeniu jego istnienia lecz rozmawiamy o likwidacji i wprowadzeniu
- innej alternatywnej formy wspierania kościołów w Polsce t
- alternatywną formą jest włoski model finansowania odpowiednio doosan
- zmodyfikowane do polskiej specyfiki
- dyskutuje się o tym że wraz z likwidacją funduszu kościelnego trzeba na serio
- zastanowić się nad zmianą sposobu finansowania kościołów w
- Polsce i dzisiejszy wystąpienie
- dzisiejszy mój min
- naac dla małych kościołów a więc tych kościołów które są wpisane do rejestru
- prowadzonego przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji i tych które nie posiadają sytuacji prawnej
- uregulowanej w drodze indywidualnej odrębnej ustawy przede wszystkim likwidacja
- będzie oznaczała brak finansowania składek Ubezpieczenia Społecznego i zdrowotnego dla duchownych tych małych
- kościołów oraz będzie oznaczała brak dotacji na remonty i konserwację zabytkowych obiektów kościelnych o ile
- takie kościoły te obiekty miały aktualnie został powołany
- międzyresortowy Zespół do Spraw funduszu kościelnego Jego celem jest
- wypracowanie nowej koncepcji zmiany funkcjonowania funduszu kościelnego oraz
- zmiany zasad finansowania składek i świadczeń z Ubezpieczenia Społecznego oraz ubezpieczenia zdrowotnego duchow
- rozważany model włoski jako dobrowolna forma odpisu podatkowego
- na wzór istniejącego w Polsce już istniejącej w Polsce możliwości
- przekazania swojego pół proc na rzecz aktualnie organizacji pożytku
- publicznego może nie być wystarczające dla małych kościoł to po pierwsze Po
- drugie zastąpienie funduszu kościelnego innym rodzajem funduszu wymaga debaty i
- wymaga przemyślenia a nawet za proponowania dobrych rozwiązań dla
- małych kościołów oczywiście
- aktualnie strona Rządowa i strona Kościelna jest zgodna co do tego że nowy
- model musi być zgodny z konstytucją która w artykule
- 25 określa relacje między państwem a kościołami
- i determinuje przyjęcie ewentualnego nowego modelu
- finansowania oczywiście zastąpienie funduszu kościelnego odpisem podatkowym
- dobrowolnym to z jednej strony szansa na to aby każdy podatnik mógł
- realnie dokonać poprzez swój wybór podatkowy
- ści swego podatku przy czym warto powiedzieć o tym
- że ten wybór jest wolny od nacisków wolny od presji i stanowi
- pewnego rodzaju plebiscyt i wyraz dobrej woli podatnika i akceptację działań
- jakie konkretny kościół prowadzi dla ogółu społeczeństwa
- natomiast pytaniem otwartym pozostaje Czy kwota uzbierana z 1 proc tudzież pół
- proc lub być może większej większej ustalonej kwoty
- podpisu podatkowego pokryje dotychczasowe wydatki kościołów Jakie są
- pokrywane w ramach wciąż działającego funduszu kościelnego
- Ponadto w tej dyskusji nie może zabraknąć realnej refleksji na temat wprowadzenia
- mechanizmów kontroli tych środków i sposobu ich rozliczania to istotny element ponieważ
- aktualnie funduszowi kościelnemu zarzuca się to że nie wiadomo do
- końca ilu duchownym i w jakim zakresie te środki przekaz jakiś czas temu
- wspomniałem o tym że takim najlepszym rozwią byłby obywatelski model finansowania kościołów przy czym cały
- czas na myśli mam kościoły mniejszościowe w tym modelu obywatelskim chodzi o to żeby zagwarantować
- przejrzystość finansowania zwiększyć zaangażowanie wiernych w sprawy wspólnoty
- religijnej jednocześnie dokonać refleksji nad rolą społeczną
- duchownego i Poszukać takich rozwiązań prawnych i
- finansowych które spowodowałyby że kościoły uzyskały nowe
- źródła dochodów ale zależne od woli obywateli a nie od woli polityków wydaje
- się że tak określone cele można
- aktualnie osiągnąć ponieważ likwidacja funduszu kościelnego z jednej strony stanowi
- zagrożenie Ale z drugiej strony może
- Dlaczego mówimy o likwidacji funduszu Kościelnego w kontekście zagrożenia dla
- małych z pewnością dla małych wspólnot kościelnych tych które liczą 100
- wyznawców lub nawet mniej likwidacja funduszu kościelnego oznacza katastrofę finansowo
- organizacyjną i nie jest to wcale stwierdzenie gołos Proszę pamiętać że
- fundusz Kościelny roku poprzez fakt finansowania
- duchownych wszystkich legalnie działających w Polsce kościołu istotnie wpłynął na pluralizm
- religijny w naszym kraju być może on nie jest dostrzegane i widoczny ale jest
- realny Proszę sobie wyobrazić sytuację w której grupa 100
- osób zatrudnia w swoim kościele duchownego chc mu opłacić
- składki i staje przed koniecznością opłacenia składek Ubezpieczenia Społecznego i
- zdrowotnego przy czym jeszcze raz przypominam Jest to grupa 100 osób i jeśli zlikwidujemy fundusz Kościelny to
- najprawdopodobniej ten duchowny nie będzie mógł pełnić tych funkcji w tej
- małej grupie religijnej ponieważ koszt zatrudnienia na umow o pracę
- z w związku składek Ubezpieczenia Społecznego i
- zdrowotnego takiego duchownego z pewnością będzie ogromnym obciążeniem
- dla grupy tej 100 osób wiernych likwidacja funduszu kościelnego może
- ograniczyć lub nawet doprowadzić do konieczności zamknięcia lub zredukowania
- aktualnego życia religijnego małych wspól a zatem są to zagrożenia
- realne dlatego trzeba pomyśleć o tym jaką szansę daje
- debata na temat zreformowania funduszu kościel mój autorski pomysł to
- stworzenie funduszu dobroczynności taki fundusz wydawałby publiczne pieniądze na
- zadania społecznie użyteczne realizowane przez kościoły mniejszości obywatel decydował naie
- dzania Maćki fundusz dozy to byłaby pewna analogia do budżetu obywatelskiego to
- znaczy byłaby pewna pula pieniędzy a podatnik mógłby powiedzieć Dobrze ja chciałbym żeby pomoc bezdomnym ten
- kościół w ramach określonej sumy pieniężnej w bieżącym roku
- podatkowym wykonał chciałbym też jako obywatel zobaczyć w jaki
- sposób się z tego zadania rozliczy a
- zatem Byłaby to pewna pula pieniędzy obywatele decydowali na które zadania
- społecznie użyteczne ale realizowane przez wybrane kościoły byłyby realizowane A nad wydatkowaniem tych
- środków czuwały organy państwa zatem nie byłoby tutaj mowy o jakimkolwiek samowolnym wydawaniu co się kryje za tą
- ideą funduszu dobroczynności przede wszystkim każdy podatnik mógłby przekazać swój 1 proc na rzecz tego
- funduszu dobroczynności wspólnego Jeszcze raz podkreślam dla wszystkich kościołów mniejszościowych to byłaby
- pula pieniędzy d kościołów zarejestrowany państwo polskie
- przekazywały rocznie na rzecz tego funduszu dodatkowo kwotę na przykład pół proc
- wpływu z podatku dochodowego od osób fizycznych i lub Dodatkowo
- również 11 proc wpływu z podatku dochodowego od osób prawnych nie więcej
- natomiast niż na przykład 100 lub 200 milionów zł
- różna To jest luźna na razie propozycja bo pamiętajmy że jeżeli budżet funduszu Kościelnego w 2024 roku wynosi
- 257 milionów złotych i około 90 z tych środków trafia do kościoła katolickiego
- ponieważ ma największą grupę osób duchownych objętych ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym to siłą rzeczy
- Kościołom mniejszościowym aktualnie wystarcza kwota 10
- na pokrycie składek Ubezpieczenia Społecznego i zdrowotnego wszystkich
- tych duchownych po ich zsumowaniu z mniejszych kościołów zatem wydaje się że ta kwota
- dofinansowania do państwa w ramach funduszu dobroczynności mogłaby być dużo dużo mniejsza ale jednocześnie
- wystarczająca W przypadku gdyby środki zgromadzone w ramach tego funduszu nie
- zostały wykorzystane w całości przechodziły na kolejny
- rok mechanizm działania takiego funduszu dobre czynności byłby obywatelski a
- zatem jeśli Dzięki dzięki wsparciu podatników z tego 1 PR pół podatku do pó
- funduszu dobroczynności wpłynęłaby odpowiednia kwota to budżet był zamknięty nie trzeba byłoby żeby państwo
- go dofinansował jeśli by się okazało że kwota zebrana z odpisu
- podatkowego nie byłaby wystarczająca wówczas państwo musiałoby dofinansować do tej określonej puli pieniędzy z ze
- środków budżetu państwa kto zajmowałby się dystrybucją środków funduszu dobre czynności przede wszystkim każdy
- obywatel mógłby decydować na jakie działania charytatywno dany kościół mógłby wydać pieniądze z funduszu trzeba
- by to było oczywiście uregulować w drodze stosownej ustawy jakimi przykładowymi celami mogłoby być
- zwalczanie ubóstwa promowanie zdrowego stylu os chorym cierpiącym bezdomnym
- zwalczanie skutków klęsk żywych czy też utrzymanie duchowieństwa Innymi słowy to
- obywatel decydował o tym ile środków wpłynie do funduszu dobroczynności i
- jednocześnie decydowały który kościół jakie konkretne zadania w ramach tych środków ma realizować a zatem
- dystrybucja tych środków dzielona byłaby na mocy decyzji dokonanej prze obywatel
- jest możliwe w systemie głosowania na przykład poprzez platformę ePUAP odpowiednio połączoną z
- Ministerstwem Spraw Wewnętrznych tudzież poprzez jakąś oddzielną aplikację czy też aplikację m Obywatel czyli każdy
- jednym kliknięciem klikał okej jest na przykład 300 000 do dodania stara się o 300 000
- pi związków wyznaniowych jeden związek wyzn mówi że chce pomóc st bezdomnym
- inny związek mówi że chciałby wydać te pieniądze na domu d bezdomnych jeszcze inny związek wyznaniowy mówi o ciepłych posiłkach za
- te 300000 zł przez cały rok dla na przykład 30 bezdomnych których weźmie w
- opiekę i obywatel by decydował któremu który związek wyznaniowy zgarnie tą pulę
- 300 przysłowiowych tys zł i Który z celów wskazanych przez siebie dobroczynnych będzie realizował czyli
- mielibyśmy do cen z sytuacją w której mamy zebraną pulę na przykład 100 milionów zł i ta pula jest do wydania na
- cele wskazane przez ale realizowana tylko i wyłącznie przez kości oczywiście
- konkretny kościół musiałby wydać te pieniądze i się rozliczyć z tych pi środki niewykorzystane natomiast by
- nie znikały lecz przechodziły na kolejny rok czyli cały czas byłyby w ramach tego
- funduszu dobrzy żeby roz wszelkie wątpliwości to nad kontrolą środków
- musielibyśmy stwarzać nowych organów tworzyć nowych urzędów
- zatrudniać nowych urzędników nie byłoby to jedno z wielu działań przypisane
- najwyższej najwyższej izbie kontrol która miałaby prawo kontroli każdej wydanej kwoty Mało tego warto byłoby
- rozważyć fakt że najwyższa izba kontroli w ramach dokonywanego audytu kontroli
- raz na lata SP sprawozdanie i upublicznia je wszystkim obywatelom
- wskazując mankamenty ewentualnie mocne strony działania tego systemu czyli
- mielibyśmy do czynienia z taką rewizją co TR lata jak system działa jak on się sprawdza czy środki są dobrze wydawane
- co się udało zrobić czego się nie udało zrobić Co należałoby ewentualnie legislacyjny poprawić trzeba jasno też
- powiedzieć że znajdą się zawsze kościoły osoby które pieniądze źle wydadzą bo nie
- będą umiały ich wydać lub będą miały złe intencje do ich wydawania jeżeli
- kontrola nikowska wykazały że takie Pieniądze zostały źle wydane taki
- kościół byłby wykluczony z uzyskania tych środków przez okres na przykład jednego roku do maksymalnie 5 lat a więc
- nie mógłby pozyskać środków z tego funduszu dobroczynności na kolejne swoje działania w kolejnych latach ponieważ
- się nie wywiążą należycie z środków które zostały mu
- wcześniej likwidacja funduszu kościelnego oznacza o czym wspomniałem brak finansowania składki
- ZUS i Zdrowotnej dla duchowy to praw o ile ten pomysł z
- funduszem dobroczynności realizuje jeden z istotnych postulatów
- ażeby odciążyć fundusz Kościelny od tego odium
- tyle likwidacja funduszu kościelnego dla małych kościołów oznacza ogromny
- kłopot W związku z koniecznością utrzymania duchownych na swój własny kzt dlatego
- też warto byłoby wprowadzić ulgę Odlicz od dochodu na rzecz utrzymania duchowieństwa dla wszystkich kościołów
- Mści to byłaby ulga polegająca na tym że każdy podatnik podatku dochodowego osób
- fizycznych podatkow osób prawnych mógłby poprzez specjalną ulgę podatkową
- przekazać określoną część pieniędzy którą on jako podatnik by odliczył od
- dochodu ale te pieniądze byłyby przeznaczone na otrzymanie duchowieństwa
- dla wszystkich kościołów mniejszościowych ta ulga oczywiście w
- zamierzeniu legislacyjnym miałaby charakter analogiczny do już istniejącej ulgi na rzecz kościelnej działalności
- charytatywnej opiekuńczej opierały się o te same przepisy i te same założenia Prawdą jest
- że nie wypada zachwalać moich własnych propozycji ale warto powiedzieć o ich
- mocnych stronach gwoli podsum zaproponowany model finansowania
- dla kościołów mniejszościowych stanowi dobre rozwiązania zarówno dla tych kościołów jak również dla Państwa w
- moim prede wszyst k dawałby realne korzyści dla ogółu
- społeczeństwa byłby transparentny podlegały kontroli państwowej ale przede
- wszystkim miałby charakter obywatelski i godziwie zastąpił istniejący aktualny
- fundusz Kościelny i pozwoliłby na rozwój religijności i lepszą skuteczniejszą
- działalność charytatywno opiekuńczą Kościołom mniejszościowym które z racji
- swej niewielkiej bardzo często grupy wiernych i duchownych jak również
- lokalnego charakteru lepiej i szybciej docierają do lokalnych potrzeb i
- realizują je w sposób o wiele
- skuteczniejszy i bardziej zbliżony do potrzeb lokalnej
- społeczności zatem warte i godne rozważenia są te
- postulaty bo Pozwalają one potraktować aktualną debatę która tak
- naprawdę toczy się wokół zreformowania funduszu
- kościelnego z uwzględnieniem tego aby nie zniszczyć nie
- zrujnować ogromnego pluralizmu religijnego który w Polsce istnieje i tego
- że małe kościoły przyzwyczaiły się do funduszu
- kościelnego stosunkowo korzystają z niego w niewielkim zakresie ale Ten niewielki
- zakres jest dla nich ogromnym ułatwieniem ich działalności
- zatem likwidując fundusz Kościelny trzeba spojrzeć na system w sposób
- całościowy istniejący
- kościołów z uwzględnieniem kościołów mniejszościowych tak aby lepiej dać
- wyraz jednej z zasad konstytucyjnych a więc współdziałania państwa dla dobra
- ogółu i dobra jednostki bo w gruncie rzeczy chodzi o
- to aby dać możliwość realnego
- oddziaływania o charakterze ewangelicznym religijnym
- różnego rodzaju kościoł jakie aktualnie istnieją funkcjonują i świetnie się z
- tych wszystkich swoich zadań wywiązuje Mam nadzieję że to krótkie
- przedłożenie pozwoli na szerszą dyskusję
- oraz może przede wszystkim zachęcić do tego
- żeby nie pozostać biernym bo na naszych oczach dzieje się historia i miejmy nadzieję że ona skończy się happend No
- właśnie Michale jedno z pytań które przyszło tutaj w międzyczasie brzmi tak Jak można wziąć udział w dyskusji nad
- kształtem funduszu kościelnego przede wszystkim przede wszystkim stół jest
- otwarty ale czy trzeba trzeba zgłosić swoich
- reprezentantów ten zespół ministerialny przyjął założenie wypracowania koncepcji i
- będzie mógł bo takie sobie kompetencje zastrzegł będzie mógł wysłuchiwać osób
- ekspertów przedstawicieli związków wyznaniowych z głosem doradczym
- eksperckim zatem to jest czas na to żeby anonsować się i zgłaszać swoich
- przedstawicieli do tego gremium do ministra i proponować rozwiązania i
- sugestie Przypomnij też jakie to jest Ministerstwo że oczywiście jest pod patronatem
- Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji natomiast zespół z tego co
- wiem jest między ministerialny tak dokładnie tak tak tak zespół jest między
- ministerialny chodzi tak naprawdę o to żeby nie zapomnieć o jakiejkolwiek
- zmianie A faktycznie ona dotyczy kilku sfer a więc ty sfery działalności
- związków wyznaniowych ale również Ubezpieczeń Społecznych tudzież też sfery Zdrowotnej
- bo mówimy o składce zdrowotnej a więc dotyka działalności kilku ministerstw No i oczywiście Ministerstwa Finansów które
- musi się zgodzić na być może znalezienie odpowiedniej sumy pieniędzy a to
- wszystko zależy od konkretnych decyzji jakie zapadły jakie jakie propozycje są już na stole w
- sensie takim przyglądają się rzeczywiście od strony
- ministerialnej pamiętajmy że mamy do czynienia z sytuacją która miała miejsce w 201 już
- roku i 2013 roku to znaczy wówczas Rząd Platformy
- Obywatelskiej i konkretnie minister Michał b zaproponował wprowadzenie w
- Polsce modelu włoskiego finansowania a więc podpisu podatkowego
- te rozmowy były zaawansowane i był wypracowany już nawet wstępny kompromis a więc aktualnie też na stole mówi się o
- modelu włoskim ale z odpowiednimi modyfikacjami A więc dostosowanymi do
- polskich realiów i troszkę szerzej patrzy się na perspektywę zniesienia funduszu kościelnego pamiętajmy że
- sytuacja to trzeba jasno powiedzieć że sytuacja kościoła katolickiego jest inna
- ponieważ są tu jeszcze inne kwestie do rozwiązania chociażby wydatkowa pieniądze na zwalczanie tego
- kościoła w okresie PRL i również o właściwe zastosowanie
- przepisów regulujących wzajemne relacje mam to na myśli wybraną
- formułę takiej zmiany ustawowej bądź konkordatowe natomiast sytuacja innych
- kościołów prezentuje się odmiennie to znaczy inne kościoły muszą postępować I również
- władze państwowe konstytucj regulującymi wzajemne relacje
- a więc zasadą równouprawnienia bezstronności władz publicznych zasady
- autonomii niezależności współdziałania i również dwustronność
- podejmowane decyzje bez udziału związków wyznaniowych które to decyzje dotyczą
- ich samy No i to jest bardzo istotna kwestia dlatego że w takiej sytuacji
- sytuacja związków wyznaniowych w tym względzie jest lepsza niż w bardzo wielu
- innych kwestiach sytuacji dotyczące obywateli dlatego że tutaj ta
- dwustronność jest
- wyartykułowanie Zachęcam do tego żeby rzeczywiście zabierać głos kolejne
- pytanie czy nie ma niebezpieczeństwa że polscy wierni nie przyzwyczajeni
- Inie niż kolekta będą Raczej wybierać jedną z form albo w cudzysłowie taca
- albo jakiś odpis co zdecydowanie pogorszy sytuację tych wspólnot tak to to jest
- bardzo bardzo ciekawe spostrzeżenie tu może tu nastąpi myślę zmiana
- mentalności dlatego też ważne jest aby naw doona
- nie wiem jak lepiej odpowiedzieć na to pytanie bo jest trudne w tym sensie że będziemy
- mieli do czynienia z koniecznością być może nawet zmiany mentalności sposobu finansowania tak prawda jest taka że
- tutaj bez edukacji tak jak w przypadku wszelkich innych zmian
- No proszę zauważyć proszę państwa Jak wyglądały wszelkie zmiany dotyczące na
- przykład nie wiem kwestii emerytur kwestii zmian takich w prawie
- obejmujących całość społeczeństwa starsi z nas pamiętają
- kampanie informacyjne związane z wprowadzeniem podatków osobistych to znaczy podatku PIT i konieczności
- rozliczeń wiadomo że to nie jest tak
- że ktoś za nas to zrobi to znaczy za kościoły może to jest w ogóle też pole
- do współpracy żeby wspólnie właśnie nie wiem czy w ramach współpracy tej już
- zorganizowanej czy czy czy w ramach różnych aliansów polskiej rady ekumenicznej czy innych grup czy w ogóle
- wspólnie zacząć już pracować nad kampanią informacyjno-edukacyjny która pojawi się
- w mediach uświadamiając ludziom że właśnie zmieniają się pewne kwestie
- No ale w tym celu trzeba też oczywiście o nich wiedzieć o nich
- pojęcie dlatego właśnie między innymi stąd ten dzisiejszy wykład kolejne
- pytanie jak ten fundusz dobroczynności czyli
- zdaje się że to ten twój pomysł miałby się do ubezpieczeń duchownych i co z tymi którzy są już teraz na emeryturach
- albo blisko emerytur Zacznę od tej drugiej części pytania tych wszystkich którzy nabyli
- już prawa emerytalne lub nabędą temat funduszu kościelnego jakby nie
- będzie dotykał ponieważ to nabycie praw emerytalnych Oczywiście trzeba będzie
- odpowiednio też zabezpieczyć ale ono będzie rozwiązane i musi być rozwiązane w ten sposób
- aby dać swobodną możliwość na zasadzie kontynuacji praw nabytych do tego aby te
- wszystkie osoby prawa emerytalne nabyły na dotychczasowych zasadach pamiętaj
- fundusz Kościelny pokrywa składkę ubezpieczeniową która w przypadku składki
- emerytalnej spełnieniu kryteriów wieku i stażu pracy przekształca się w trwałe
- świadczenie meryt wypłacane tak nie z funduszu kego ale
- już bezpośrednio z zatem ma oba toście będzie musiało
- bye sytuacja osób które mają dwa lub TR lata do emerytury a inaczej się
- prezentuje sytuacja osób które na przykład stały się wczoraj osobami
- duchownymi i przystąpiły do stanu duchownego z pewną wiedzą
- że że ten fundusz będzie pokrywał składkę przed nimi kolejne 30 lat pracy
- duszpasterskiej i nagle No właśnie i nagle Co oczywiście nie wolno zostawić tych
- osób sam sobie dlatego wraz z likwidacją funduszu
- kościelnego to już wiemy mowa jest o tym żeby go zastąpić No ten mój pomysł z
- funduszem dobroczynności wychodzi naprzeciw to znaczy Byłaby to pula pieniędzy tylko ja mówię cały czas o kościołach tych mniejszościowy była to
- pola pieniędzy zarówno na działalność charytatywno-opiekuńczą bo takie są oczekiwania społeczeństwa że kościoły
- małe lokalne w ogóle wspólnoty mogą szybko dobrze pomóc Dzięki publiczny
- pieniądzom Dzięki obywatelskim pieniądzom ale jednocześnie muszą zadbać o tą swoją wspólnotę a więc o swoich
- duchownych i żeby nie zostały na lodzie z niczym potrzebny jest dodatkowe źródło
- finansowania przy czym mój pomysł Śmiem twierdzić mógłby oznaczać że wsparcie z
- budżetu państwa byłoby potrzebne w niewielkim wymiarze czyli dużo mniejszym niż to co
- dotychczas państwo desygnuje na poprzez Fus kościel dla kościołów mniejszościowy czyli to jest otworzenie szeroko
- możliwości i bym się raczej nie obawiał że tych pieniędzy zabrak Takie jest moje tutaj
- stwierdzenie No jeszcze jedno pytanie mamy właśnie nawiązujące do tego co
- powiedziałeś przed chwilą czy tak naprawdę te zmiany funduszu kościelnego na ulgi odpisy wpłynęłyby jakoś na
- wydawane publiczne pieniądze bo przecież na te cele co dzisiaj potrzeba konkretnych kwot No rzeczywiście to jest
- to jest fakt że no powiedz mamy iluś tam duchownych Oni muszą być jakoś tam ubezpieczeni I tego się nie przeskoczy
- więc skądś te pieniądze trzeba wziąć No ale to ale dokładnie mam
- nadzieję że ta osoba pilnie tutaj uczestniczyła w tym moim przedłożeniu
- bo dziś sytuacja wygląda w ten sposób że to są po prostu środki podatnika czysty
- Budżet państwa po prostu inaczej nazwany przekazuje desygnuje określoną kwotę
- pieniędzy na fundusz Kościelny który to z kolei głównej mierze składki Ubezpieczenia
- Społecznego i zdrowotnego dla osób duchownych
- tymczasem wprowadzenie tego funduszu dobroczynności oznaczałoby że jakaś
- niewielka część tych pieniędzy dalej państwo niewielka stosunku do tego co
- aktualnie państwo wydatkuje na fundusz Kościelny trafiały na ten fundusz ale
- gro środków pochodziły od obywateli a obywatelom by się to opłacało w moim
- odczuciu robić bo po pierwsze wprowadzenie tej ulgi
- oznaczałoby że każda stówka oznaczałaby około no nawet 50 zł zwroty w postaci
- odliczenia od od dochodu bo to byłoby odliczenie od dochodu czyli ja daję stówkę ale tak naprawdę do nie wraca 50
- Czyli mam pewność że to zostanie na fajny cel wydane a jednocześnie to nie jest stówkę wydałem tylko tak naprawdę
- 50 wydałem i Kropla drąży skała więc każda złotówka do złotówki uważam że dałaby
- potężną sumę pieniędzy wystarczającą sumę pieniędzy to raz czy to jest zbyt
- optymistyczne No nie bo jeżeli jeszcze raz podkreślam spojrzymy na to ile pieniędzy aktualnie wydajemy a ile a ile
- moglibyśmy w ramach tych skumulowanych pieniędzy w ramach tego funduszu dobroczynności uzyskać No to jestem
- przekonany że będzie nadwyżka a nie będzie nigdy salda więc więc stąd to ta moja autorska
- propozycja takie taka jest moja odpowiedź na to pytanie Oczywiście pamiętajmy że można wprowadzić
- mechanizmy ochronne na na przykład na 3 c lata na wypadek gdyby dlatego mówiłem
- o tej kwocie takiej na przykład 100 milionów zł że ten fundusz nie może być mniejszy niż 100 milionów zł popatrzmy
- przez 3 lata co się dzieje Tak czyli jakby państwo zobaczyło
- obywatele jednak jakoś nie chcą albo za mało pieniędzy wpływa na ten fundusz czyności No to my ich dofinansuje
- Ale to trzeba po prostu popatrzeć trzeba byłoby zrobić pewien test systemu i
- zobaczyć jak on funkcjonuje w ciągu roku dwóch lat i ewentualnie pomyśleć nad odpowiednią modyfikacją ale uważam że
- jesteśmy na takim etapie rozwoju polskiego społeczeństwa i też Boga jesteśmy bardziej zasob że to
- Now Ale to jest jeszcze raz podkreślam tylko propozycja autorskie spojrzenia
- jasne aby zgłaszał Osobiście uważam że to jest bardzo
- godziwa propozycja i jak najbardziej tak czekam natomiast przede wszystkim n
- Feedback od wszystkich osób oglądających i zainteresowanych tematem państwa
- chciałam zapytać właśnie jak podoba się państwu ten pomysł autorski doktora za fiślak w postaci
- funduszu dobroczynności i w postaci ewentualnych jeszcze odpisów od dochodu
- na różne konkretne cele związane właśnie z duchowieństwem I co w ogóle myślicie o
- tym że w jaki sposób bo być może jest to w ogóle szerszy temat W jaki sposób
- kościoły powinny partycypować w utrzymywaniu swojego duchowieństwa No a w jaki sposób bo są
- takie Przecież wszyscy znamy który rzeczywiście bycie duchownym jest po prostu zawodem i to
- jest jedna taka strona medalu ale znamy też kościoły Czy związki wyznaniowe w
- których duchowni równorzędnie pracują prawda i utrzymują się sami każd z tych
- rozwiązań Oczywiście ma swoje dobre i złe strony i nie każde z nich da się
- zastosować do każdego typu kościoła kościoła czy związku wyznaniowego
- jest to też temat na ciekawą dyskusję Myślę że
- zarówno u nas w ewst jak i pomiędzy
- ludźmi związanymi z różnymi kościołami jest to jest to temat bardzo bardzo
- ciekawy zą chciałam zauważyć że w samych zapisach biblijnych Now Testament mamy
- różne wzory właśnie sprawowania funkcji duchownego niektórzy po prostu
- całkowicie poświęcali się tej funkcji A inni oprócz tego prowadzili jeszcze
- swoją działalność zawodową i i żadna z
- tych żaden z tych modeli nie był w żaden sposób ani potępiane ani jakoś mocno
- wyróżniany zależało to od okoliczności No myślę że to jest w ogóle bardzo
- ciekawy Przyczynek do tego żeby właśnie zastanawiać się nad tymi naszymi duchownymi
- i nad No może nawet szerszym niż finansowe wsparciem jakim udziela im
- udzielają im kościoły Czy związki wyznaniowe bardzo bardzo Państwu
- Dziękuję Michał tobie dziękuję w szczególny sposób bo rzeczywiście temat bardzo ciekawy bardzo
- wierzący ty niesamowicie przygotowany no i jeszcze ten pomysł który myślę że na
- pewno warto wnieść ogólnej dyskusji dotyczącej funduszu kościelnego A jeżeli
- chodzi o dzisiaj to Raz jeszcze dziękuję życzę miłego wieczoru