TRANSKRYPCJA: "Likwidacja Funduszu Kościelnego - zagrożenie czy szansa? | EWST online" Data publikacji: 11.11.2024 Długość: 51:50 --- [0:04] [Muzyka] [0:04] [Muzyka] [0:15] Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 1900 rozpoczynamy online dzisiaj [0:23] temat powiedzmy gorący i trochę pewnie polcz bo w Polsce za każdym razem mówi [0:30] się o funduszu kościelnym to mówi się również właśnie w kontekście [0:35] politycznym i nie da się od tego odejść No i jeden z lepiej znających się [0:42] w Polsce na tym temacie ludzi czyli doktor icho Zawiślak z katolickiego [0:49] Uniwersytetu Lubelskiego wykładowca również ewst Dlaczego podejmujemy teraz ten [0:56] temat No dlatego że stał on się właśnie bardzo bardzo aktualny już kampanii wyborczej temat do [1:05] parlamentu temat funduszu kościelnego był poruszany wielokrotnie a od lat [1:13] toczą się i dyskusje i pewnego rodzaju również prac nad zmianami w funduszu [1:20] kościelnym którego według jednak dużej części i uczestników sceny politycznej [1:26] ale też samych kościołów formuła się wyczerpuje trochę mówiliśmy już o [1:33] funduszu kościelnym podczas poprzedniego spotkania poświęconego właśnie temu [1:39] tematowi funduszowi kościelnemu czym on jest na co te pieniądze są [1:48] wydawane opinie dotyczące funduszu kościelnego są bardzo skrajne od takich [1:53] że należy zostawić wszystko tak jak jest a wręcz tylko po prostu zwiększać kwot [1:59] które są tam przeznaczane No aż po takie że po prostu jednym podpisem likwidujemy wszystko i niech sobie kościoły same [2:07] radzą a najlepiej jeszcze wprowadźmy dodatkowo takie podatki jak dla firm [2:12] i i wtedy będzie super jak to powinno wyglądać i jak to [2:19] będzie wyglądało to jeszcze w tej chwili nie wiemy pewne rozwiązania leżą już na [2:26] stole natomiast bardzo istotne jest to żeby no w zasadzie wszystkie osoby które [2:31] są czują się związane z kościołami a już szczególnie te które odpowiadają w kościołach za finanse zainteresowały się [2:38] tym tematem bo to nie jest tak że o funduszu i tak i tak gdzieś tam jacyś [2:46] rządzący zdecydują tak jak będą chcieli bo jest to temat dyskusji nad którym warto się [2:55] zaangażować przede wszystkim warto mieć świadomość [3:00] posz zmiany i o tym będziemy dzisiaj mówić Michale Witam cię bardzo bardzo serdecznie cieszę się że z nami [3:08] jesteś bardzo serdecznie jak zwykle bardzo ci dziękuję za ten wspaniały [3:15] wstęp uśmiech ale przede wszystkim za potężną dawkę już merytorycznego wstępu [3:21] do tego tematu Ja myślę że merytoryki będziemy Miel dzisia bardzo dużo i nie [3:27] mogę doczekać właśnie tego dowiem bo jest to temat Poza wszystkim [3:32] bardzo interesujący dlatego że rozwiązania które są w różnych [3:38] krajach są bardzo różne my przymierzamy się do do niektórych z tych rozwiązań No [3:46] a myślę że ty nam też powiesz które z nich powiedzmy Dla jakiego typu kościołów czy związków wyznaniowych mogą [3:52] być najbardziej korzystne bądź też wręcz przeciwnie także myślę że że ta wiedza [3:58] przyda się rzeczywiście w wielu miejscach nie tylko w tych [4:04] kościołach dużych które gdzieś tam mają umowę z państwem ale też w niewielkich [4:09] wspólnotach w niewielkich związkach wyznaniowych niekoniecznie też tylko chrześcijańskich bo równość w zakresie [4:16] sumienia wyznania dotyczy absolutnie wszystkich więc Polecamy ten również [4:23] wykład wszystkim tym którzy mają swoje kościoły i mają w nich na przykład [4:30] duchownych tak po to żeby po prostu Mieli też wiedzę jakie mają prawa i jak [4:35] te prawa się mogą zmienić Michale ja już nie będę dłużej gadać Zapraszam jeszcze [4:43] raz ci pięknie dziękuję i wszystkich Zachęcam do tego żeby [4:48] poświęcić chwilę swojego cennego czasu na to aby faktycznie dowiedzieć się [4:54] więcej na temat funduszu kościelnego ale w kontekście [5:01] jesteśmy dokładnie w takim momencie w którym dyskusja dotyczy likwidacji [5:06] funduszu kościelnego sam tytuł tego mojego dzisiejszego [5:12] wystąpienia jest już określoną tezą a zatem postaram się odpowiedzieć [5:19] na pytanie czy likwidacja funduszu kościelnego stanowi zagrożenie czy też szans szczególności dla małych wspn [5:29] małych kościołów czyli takich związków wyznaniowych w Polsce które nie mają [5:35] ustawy indywidualnej regulującej ich sytuację prawną A są wpisane w specjalnie [5:43] prowadzonym przez ministra spraw wewnętrznych i administracji rejestr A więc chodzi o małe kościoły małe [5:49] wspólnoty które również póki co są beneficjentami wciąż istniejącego [5:55] funduszu kościelnego oczywiście [6:02] móc w sposób bardzo taki najkrótszy [6:09] ale jednocześnie najbardziej obrazowy powiedzieć o funduszu kościelnym należy [6:14] raz jeszcze przypomnieć czym on jest powstał w 50 roku w [6:21] czasach komunistycznych realnego w czasach realnego stalinizmu [6:30] rekompensata za dobra kościelne przejęte przez ówczesne państwo [6:37] kościoła Prawdą jest że te nieruchomości państwo zabrało bez odszkodowania ale [6:44] jednocześnie zobowiązało się do tego aby poprzez fundusz Kościelny realizować ściśle [6:52] określone cele których istotną istotnym wyznacznikiem [6:59] było materialne wspieranie duchowieństwa Innymi słowy coś za coś zabieramy [7:05] nieruchomości ale w zamian za to będziemy wspierać materialnie [7:10] duchowieństwo które tych dochodów zostało pozbawione zatem fundusz kościelny w [7:18] latach 1950 89 stanowił formę rekompensaty za [7:25] nieruchomości zagarnięte Kościołom największym kościołem również [7:31] tym mniejszym po 89 roku oczywiście o tych wszystkich [7:37] kwestiach będzie i można zapoznać się właśnie z publikacją mojego [7:43] autorstwa natomiast znowu zanim przejdziemy do dyskusji o [7:51] aktualnych wydarzeniach i próbach zlikwidowania funduszu kościelnego trzeba krótko [7:59] o tym co było z tym funduszem kościelnym do 89 roku przede wszystkim był [8:05] podporządkowanie partii komunistycznej wydawał środki niezgodnie z [8:11] ustawą stał się tak naprawdę materialnym zapleczem działań antykościelny a nawet można powiedzieć [8:19] że stał się prywatną skarbonką partii komunistycznej a właściwie urzędu do spraw wyznań który został powołany [8:27] specjalnie w celu zwalczania religii religijności i działalności różnych kościołów tak [8:34] naprawdę najkrócej rzecz ujmując do 89 roku fundusz Kościelny można nazwać [8:40] funduszem niesprawiedliwości ponieważ wydawał pieniądze niesprawiedliwie a [8:45] więc w przeciwieństwie i w kontrze do ustawy która go powoła Natomiast po 89 [8:53] roku trzeba jasno powiedzieć że dokonał się istotny przełom przełom polegający [9:00] na tym że z funduszu kościelnego zaczęły korzystać wszystkie [9:05] legalnie działające kościoły w Polsce związki wyznaniowe na chwilę aktualną [9:11] jest ich zarejestrowanych specjalnym rejestrze [9:16] prowadzonym przez ministra spraw wewnętrznych i administracji 185 zatem po 89 roku wszystkie osoby [9:24] które chcą realizować się w sposób religijny ch realizować swoje dążenie do [9:30] szczęścia poprzez poszukiwanie drogi [9:36] do określonych swoich określonego swojego światopoglądu [9:42] mogą to robić przy pomocy środków jakie każdego roku państwo polskie desygnuje [9:50] na rzecz funduszu kościelnego zatem wprowadzono w 89 roku Jeszcze zanim [9:57] weszła w życie nowa demy konstytucja wprowadzono zasadę równouprawnienia [10:03] kościołów i innych związków wyznaniowych ponieważ wszystkie związki wyznaniowe również te nowo założone po 89 roku [10:10] mogły i korzystają z funduszu kościelnego [10:17] oczywiście nie tylko wyobraźnie ale przestrzeń publiczną elektryzują informacje na co [10:25] wydaje środki fundusz Kościelny po 89 roku [10:30] wydatkowania równie na co zatem wydaje środki fundusz Kościelny po 89 rok przede wszystkim na [10:37] ubezpieczenie społeczne i zdrowotne osób duchownych te kwoty oczywiście w różnych [10:44] latach wahały się od 90 do nawet 100% rocznego budżetu funduszu kościelnego [10:51] zatem były lata których całe środki przeznaczone na fundusz Kościelny [11:00] tylko i wyłącznie na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne osób duchowych [11:05] Niemniej jednak środki funduszu kościelnego po 89 [11:11] roku były przeznaczane na dotacje na remonty i konserwację obiektów [11:17] kościelnych o wartości zabytkowych a także na wspieranie działalności [11:22] charytatywno opiekuńczej wspomnieć trzeba [11:30] fundusz Kościelny wszyscy podatnicy [11:35] dzięki środkom funduszu kościelnego wspierają realnie polskich duchownych a [11:42] wspierają ich Dlatego że fundusz Kościelny pokrywa 80 składki jaką ci [11:49] duchowni płacą składki ubezpieczeniowe Ubezpieczenia Społecznego i zdrowotnego ztu bycia osobą duch [12:00] składka jest wyliczana zawsze od minimalnego wynagrodzenia przyjmuje się [12:05] pewną fikcję że duchowny jest niejako na etacie ale zawsze ten etat jest równy [12:11] minimalnemu wynagrodzeniu zatem ten skokowy [12:17] wzrost budżetu funduszu kościelnego jest związany każdego [12:24] roku ze zmianą minimalnego wynagrodzen [12:29] wyzen wzrasta wzrastają również składki Ubezpieczenia Społecznego i zdrowotnego [12:35] osób duchownych a zatem wzrasta również budżet funduszu [12:42] kościelnego jeżeli chodzi o liczby to raz jeszcze tym wszystkim [12:48] którzy tej wiedzy być może nie mają Albo chcą raz jeszcze skonfrontować [12:54] swoję zaki prz [13:00] Jak widzimy wartość funduszu kościelnego od początku lat 0 po dzień [13:06] dzisiejszy sukcesywnie wzrastał Jeszcze raz podkreślam to nie hojność [13:12] określonego obozu politycznego lecz wzrost minimalnego wynagrodzenia który [13:18] przekładał się na wysokość budżetu funduszu kościelnego wyznaczał jego [13:23] ostateczną wysokość innymi sowy fundusz Kościelny [13:30] Odi politycznej wzrasta bo wzrastało minimalne wynagrodzenie od którego [13:38] fundusz Kościelny musiał zabezpieczyć i wydatkować środki [13:44] na pokrycie składek Ubezpieczenia Społecznego i zdrowotnego wszystkich [13:49] legalnie działających w [13:55] Polsce dzisiaj [14:01] prawdą jest to co usłyszeliśmy na samym wstępie [14:06] od że temat ten wzbudza z jednej strony zaciekawienie z drugiej kontrowersje a z [14:14] trzeciej strony trzeba powiedzieć o tym że wywołuje określone [14:22] emocje tak naprawdę stan [Muzyka] [14:30] rozmowy debaty i wstępne propozycje [14:36] sugerują że zostanie on zastąpiony dobrowolnym odpisem [14:41] podatkowym który w swojej wymowie treści [14:46] jest zbliżony do włoskiego modelu finansowania to oczywiście oznacza że [14:53] dzisiaj rozmawiamy nie o likwidacji funduszu kościelnego [15:03] zakończeniu jego istnienia lecz rozmawiamy o likwidacji i wprowadzeniu [15:10] innej alternatywnej formy wspierania kościołów w Polsce t [15:18] alternatywną formą jest włoski model finansowania odpowiednio doosan [15:24] zmodyfikowane do polskiej specyfiki [15:30] dyskutuje się o tym że wraz z likwidacją funduszu kościelnego trzeba na serio [15:38] zastanowić się nad zmianą sposobu finansowania kościołów w [15:45] Polsce i dzisiejszy wystąpienie [15:50] dzisiejszy mój min [15:57] naac dla małych kościołów a więc tych kościołów które są wpisane do rejestru [16:04] prowadzonego przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji i tych które nie posiadają sytuacji prawnej [16:10] uregulowanej w drodze indywidualnej odrębnej ustawy przede wszystkim likwidacja [16:18] będzie oznaczała brak finansowania składek Ubezpieczenia Społecznego i zdrowotnego dla duchownych tych małych [16:26] kościołów oraz będzie oznaczała brak dotacji na remonty i konserwację zabytkowych obiektów kościelnych o ile [16:33] takie kościoły te obiekty miały aktualnie został powołany [16:39] międzyresortowy Zespół do Spraw funduszu kościelnego Jego celem jest [16:44] wypracowanie nowej koncepcji zmiany funkcjonowania funduszu kościelnego oraz [16:50] zmiany zasad finansowania składek i świadczeń z Ubezpieczenia Społecznego oraz ubezpieczenia zdrowotnego duchow [16:56] rozważany model włoski jako dobrowolna forma odpisu podatkowego [17:02] na wzór istniejącego w Polsce już istniejącej w Polsce możliwości [17:07] przekazania swojego pół proc na rzecz aktualnie organizacji pożytku [17:14] publicznego może nie być wystarczające dla małych kościoł to po pierwsze Po [17:20] drugie zastąpienie funduszu kościelnego innym rodzajem funduszu wymaga debaty i [17:26] wymaga przemyślenia a nawet za proponowania dobrych rozwiązań dla [17:34] małych kościołów oczywiście [17:39] aktualnie strona Rządowa i strona Kościelna jest zgodna co do tego że nowy [17:45] model musi być zgodny z konstytucją która w artykule [17:52] 25 określa relacje między państwem a kościołami [17:59] i determinuje przyjęcie ewentualnego nowego modelu [18:05] finansowania oczywiście zastąpienie funduszu kościelnego odpisem podatkowym [18:11] dobrowolnym to z jednej strony szansa na to aby każdy podatnik mógł [18:21] realnie dokonać poprzez swój wybór podatkowy [18:30] ści swego podatku przy czym warto powiedzieć o tym [18:36] że ten wybór jest wolny od nacisków wolny od presji i stanowi [18:44] pewnego rodzaju plebiscyt i wyraz dobrej woli podatnika i akceptację działań [18:52] jakie konkretny kościół prowadzi dla ogółu społeczeństwa [18:59] natomiast pytaniem otwartym pozostaje Czy kwota uzbierana z 1 proc tudzież pół [19:06] proc lub być może większej większej ustalonej kwoty [19:13] podpisu podatkowego pokryje dotychczasowe wydatki kościołów Jakie są [19:20] pokrywane w ramach wciąż działającego funduszu kościelnego [19:25] Ponadto w tej dyskusji nie może zabraknąć realnej refleksji na temat wprowadzenia [19:31] mechanizmów kontroli tych środków i sposobu ich rozliczania to istotny element ponieważ [19:39] aktualnie funduszowi kościelnemu zarzuca się to że nie wiadomo do [19:48] końca ilu duchownym i w jakim zakresie te środki przekaz jakiś czas temu [19:56] wspomniałem o tym że takim najlepszym rozwią byłby obywatelski model finansowania kościołów przy czym cały [20:02] czas na myśli mam kościoły mniejszościowe w tym modelu obywatelskim chodzi o to żeby zagwarantować [20:09] przejrzystość finansowania zwiększyć zaangażowanie wiernych w sprawy wspólnoty [20:15] religijnej jednocześnie dokonać refleksji nad rolą społeczną [20:21] duchownego i Poszukać takich rozwiązań prawnych i [20:26] finansowych które spowodowałyby że kościoły uzyskały nowe [20:35] źródła dochodów ale zależne od woli obywateli a nie od woli polityków wydaje [20:41] się że tak określone cele można [20:46] aktualnie osiągnąć ponieważ likwidacja funduszu kościelnego z jednej strony stanowi [20:54] zagrożenie Ale z drugiej strony może [21:01] Dlaczego mówimy o likwidacji funduszu Kościelnego w kontekście zagrożenia dla [21:07] małych z pewnością dla małych wspólnot kościelnych tych które liczą 100 [21:13] wyznawców lub nawet mniej likwidacja funduszu kościelnego oznacza katastrofę finansowo [21:18] organizacyjną i nie jest to wcale stwierdzenie gołos Proszę pamiętać że [21:26] fundusz Kościelny roku poprzez fakt finansowania [21:32] duchownych wszystkich legalnie działających w Polsce kościołu istotnie wpłynął na pluralizm [21:39] religijny w naszym kraju być może on nie jest dostrzegane i widoczny ale jest [21:46] realny Proszę sobie wyobrazić sytuację w której grupa 100 [21:51] osób zatrudnia w swoim kościele duchownego chc mu opłacić [21:59] składki i staje przed koniecznością opłacenia składek Ubezpieczenia Społecznego i [22:05] zdrowotnego przy czym jeszcze raz przypominam Jest to grupa 100 osób i jeśli zlikwidujemy fundusz Kościelny to [22:13] najprawdopodobniej ten duchowny nie będzie mógł pełnić tych funkcji w tej [22:18] małej grupie religijnej ponieważ koszt zatrudnienia na umow o pracę [22:26] z w związku składek Ubezpieczenia Społecznego i [22:31] zdrowotnego takiego duchownego z pewnością będzie ogromnym obciążeniem [22:37] dla grupy tej 100 osób wiernych likwidacja funduszu kościelnego może [22:43] ograniczyć lub nawet doprowadzić do konieczności zamknięcia lub zredukowania [22:49] aktualnego życia religijnego małych wspól a zatem są to zagrożenia [22:56] realne dlatego trzeba pomyśleć o tym jaką szansę daje [23:03] debata na temat zreformowania funduszu kościel mój autorski pomysł to [23:11] stworzenie funduszu dobroczynności taki fundusz wydawałby publiczne pieniądze na [23:18] zadania społecznie użyteczne realizowane przez kościoły mniejszości obywatel decydował naie [23:25] dzania Maćki fundusz dozy to byłaby pewna analogia do budżetu obywatelskiego to [23:31] znaczy byłaby pewna pula pieniędzy a podatnik mógłby powiedzieć Dobrze ja chciałbym żeby pomoc bezdomnym ten [23:38] kościół w ramach określonej sumy pieniężnej w bieżącym roku [23:43] podatkowym wykonał chciałbym też jako obywatel zobaczyć w jaki [23:49] sposób się z tego zadania rozliczy a [23:55] zatem Byłaby to pewna pula pieniędzy obywatele decydowali na które zadania [24:01] społecznie użyteczne ale realizowane przez wybrane kościoły byłyby realizowane A nad wydatkowaniem tych [24:08] środków czuwały organy państwa zatem nie byłoby tutaj mowy o jakimkolwiek samowolnym wydawaniu co się kryje za tą [24:16] ideą funduszu dobroczynności przede wszystkim każdy podatnik mógłby przekazać swój 1 proc na rzecz tego [24:22] funduszu dobroczynności wspólnego Jeszcze raz podkreślam dla wszystkich kościołów mniejszościowych to byłaby [24:27] pula pieniędzy d kościołów zarejestrowany państwo polskie [24:33] przekazywały rocznie na rzecz tego funduszu dodatkowo kwotę na przykład pół proc [24:40] wpływu z podatku dochodowego od osób fizycznych i lub Dodatkowo [24:48] również 11 proc wpływu z podatku dochodowego od osób prawnych nie więcej [24:54] natomiast niż na przykład 100 lub 200 milionów zł [24:59] różna To jest luźna na razie propozycja bo pamiętajmy że jeżeli budżet funduszu Kościelnego w 2024 roku wynosi [25:09] 257 milionów złotych i około 90 z tych środków trafia do kościoła katolickiego [25:15] ponieważ ma największą grupę osób duchownych objętych ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym to siłą rzeczy [25:22] Kościołom mniejszościowym aktualnie wystarcza kwota 10 [25:29] na pokrycie składek Ubezpieczenia Społecznego i zdrowotnego wszystkich [25:34] tych duchownych po ich zsumowaniu z mniejszych kościołów zatem wydaje się że ta kwota [25:41] dofinansowania do państwa w ramach funduszu dobroczynności mogłaby być dużo dużo mniejsza ale jednocześnie [25:49] wystarczająca W przypadku gdyby środki zgromadzone w ramach tego funduszu nie [25:55] zostały wykorzystane w całości przechodziły na kolejny [26:01] rok mechanizm działania takiego funduszu dobre czynności byłby obywatelski a [26:07] zatem jeśli Dzięki dzięki wsparciu podatników z tego 1 PR pół podatku do pó [26:14] funduszu dobroczynności wpłynęłaby odpowiednia kwota to budżet był zamknięty nie trzeba byłoby żeby państwo [26:20] go dofinansował jeśli by się okazało że kwota zebrana z odpisu [26:25] podatkowego nie byłaby wystarczająca wówczas państwo musiałoby dofinansować do tej określonej puli pieniędzy z ze [26:35] środków budżetu państwa kto zajmowałby się dystrybucją środków funduszu dobre czynności przede wszystkim każdy [26:42] obywatel mógłby decydować na jakie działania charytatywno dany kościół mógłby wydać pieniądze z funduszu trzeba [26:49] by to było oczywiście uregulować w drodze stosownej ustawy jakimi przykładowymi celami mogłoby być [26:55] zwalczanie ubóstwa promowanie zdrowego stylu os chorym cierpiącym bezdomnym [27:01] zwalczanie skutków klęsk żywych czy też utrzymanie duchowieństwa Innymi słowy to [27:07] obywatel decydował o tym ile środków wpłynie do funduszu dobroczynności i [27:13] jednocześnie decydowały który kościół jakie konkretne zadania w ramach tych środków ma realizować a zatem [27:23] dystrybucja tych środków dzielona byłaby na mocy decyzji dokonanej prze obywatel [27:28] jest możliwe w systemie głosowania na przykład poprzez platformę ePUAP odpowiednio połączoną z [27:35] Ministerstwem Spraw Wewnętrznych tudzież poprzez jakąś oddzielną aplikację czy też aplikację m Obywatel czyli każdy [27:42] jednym kliknięciem klikał okej jest na przykład 300 000 do dodania stara się o 300 000 [27:50] pi związków wyznaniowych jeden związek wyzn mówi że chce pomóc st bezdomnym [27:55] inny związek mówi że chciałby wydać te pieniądze na domu d bezdomnych jeszcze inny związek wyznaniowy mówi o ciepłych posiłkach za [28:02] te 300000 zł przez cały rok dla na przykład 30 bezdomnych których weźmie w [28:08] opiekę i obywatel by decydował któremu który związek wyznaniowy zgarnie tą pulę [28:14] 300 przysłowiowych tys zł i Który z celów wskazanych przez siebie dobroczynnych będzie realizował czyli [28:22] mielibyśmy do cen z sytuacją w której mamy zebraną pulę na przykład 100 milionów zł i ta pula jest do wydania na [28:29] cele wskazane przez ale realizowana tylko i wyłącznie przez kości oczywiście [28:35] konkretny kościół musiałby wydać te pieniądze i się rozliczyć z tych pi środki niewykorzystane natomiast by [28:43] nie znikały lecz przechodziły na kolejny rok czyli cały czas byłyby w ramach tego [28:48] funduszu dobrzy żeby roz wszelkie wątpliwości to nad kontrolą środków [28:59] musielibyśmy stwarzać nowych organów tworzyć nowych urzędów [29:05] zatrudniać nowych urzędników nie byłoby to jedno z wielu działań przypisane [29:12] najwyższej najwyższej izbie kontrol która miałaby prawo kontroli każdej wydanej kwoty Mało tego warto byłoby [29:19] rozważyć fakt że najwyższa izba kontroli w ramach dokonywanego audytu kontroli [29:25] raz na lata SP sprawozdanie i upublicznia je wszystkim obywatelom [29:34] wskazując mankamenty ewentualnie mocne strony działania tego systemu czyli [29:39] mielibyśmy do czynienia z taką rewizją co TR lata jak system działa jak on się sprawdza czy środki są dobrze wydawane [29:45] co się udało zrobić czego się nie udało zrobić Co należałoby ewentualnie legislacyjny poprawić trzeba jasno też [29:53] powiedzieć że znajdą się zawsze kościoły osoby które pieniądze źle wydadzą bo nie [29:58] będą umiały ich wydać lub będą miały złe intencje do ich wydawania jeżeli [30:04] kontrola nikowska wykazały że takie Pieniądze zostały źle wydane taki [30:10] kościół byłby wykluczony z uzyskania tych środków przez okres na przykład jednego roku do maksymalnie 5 lat a więc [30:17] nie mógłby pozyskać środków z tego funduszu dobroczynności na kolejne swoje działania w kolejnych latach ponieważ [30:23] się nie wywiążą należycie z środków które zostały mu [30:31] wcześniej likwidacja funduszu kościelnego oznacza o czym wspomniałem brak finansowania składki [30:37] ZUS i Zdrowotnej dla duchowy to praw o ile ten pomysł z [30:45] funduszem dobroczynności realizuje jeden z istotnych postulatów [30:51] ażeby odciążyć fundusz Kościelny od tego odium [31:01] tyle likwidacja funduszu kościelnego dla małych kościołów oznacza ogromny [31:07] kłopot W związku z koniecznością utrzymania duchownych na swój własny kzt dlatego [31:14] też warto byłoby wprowadzić ulgę Odlicz od dochodu na rzecz utrzymania duchowieństwa dla wszystkich kościołów [31:19] Mści to byłaby ulga polegająca na tym że każdy podatnik podatku dochodowego osób [31:25] fizycznych podatkow osób prawnych mógłby poprzez specjalną ulgę podatkową [31:31] przekazać określoną część pieniędzy którą on jako podatnik by odliczył od [31:37] dochodu ale te pieniądze byłyby przeznaczone na otrzymanie duchowieństwa [31:42] dla wszystkich kościołów mniejszościowych ta ulga oczywiście w [31:48] zamierzeniu legislacyjnym miałaby charakter analogiczny do już istniejącej ulgi na rzecz kościelnej działalności [31:54] charytatywnej opiekuńczej opierały się o te same przepisy i te same założenia Prawdą jest [32:03] że nie wypada zachwalać moich własnych propozycji ale warto powiedzieć o ich [32:10] mocnych stronach gwoli podsum zaproponowany model finansowania [32:16] dla kościołów mniejszościowych stanowi dobre rozwiązania zarówno dla tych kościołów jak również dla Państwa w [32:24] moim prede wszyst k dawałby realne korzyści dla ogółu [32:32] społeczeństwa byłby transparentny podlegały kontroli państwowej ale przede [32:38] wszystkim miałby charakter obywatelski i godziwie zastąpił istniejący aktualny [32:44] fundusz Kościelny i pozwoliłby na rozwój religijności i lepszą skuteczniejszą [32:53] działalność charytatywno opiekuńczą Kościołom mniejszościowym które z racji [32:59] swej niewielkiej bardzo często grupy wiernych i duchownych jak również [33:05] lokalnego charakteru lepiej i szybciej docierają do lokalnych potrzeb i [33:12] realizują je w sposób o wiele [33:17] skuteczniejszy i bardziej zbliżony do potrzeb lokalnej [33:25] społeczności zatem warte i godne rozważenia są te [33:31] postulaty bo Pozwalają one potraktować aktualną debatę która tak [33:38] naprawdę toczy się wokół zreformowania funduszu [33:44] kościelnego z uwzględnieniem tego aby nie zniszczyć nie [33:52] zrujnować ogromnego pluralizmu religijnego który w Polsce istnieje i tego [33:58] że małe kościoły przyzwyczaiły się do funduszu [34:04] kościelnego stosunkowo korzystają z niego w niewielkim zakresie ale Ten niewielki [34:12] zakres jest dla nich ogromnym ułatwieniem ich działalności [34:19] zatem likwidując fundusz Kościelny trzeba spojrzeć na system w sposób [34:25] całościowy istniejący [34:30] kościołów z uwzględnieniem kościołów mniejszościowych tak aby lepiej dać [34:36] wyraz jednej z zasad konstytucyjnych a więc współdziałania państwa dla dobra [34:41] ogółu i dobra jednostki bo w gruncie rzeczy chodzi o [34:47] to aby dać możliwość realnego [34:52] oddziaływania o charakterze ewangelicznym religijnym [34:59] różnego rodzaju kościoł jakie aktualnie istnieją funkcjonują i świetnie się z [35:06] tych wszystkich swoich zadań wywiązuje Mam nadzieję że to krótkie [35:16] przedłożenie pozwoli na szerszą dyskusję [35:23] oraz może przede wszystkim zachęcić do tego [35:29] żeby nie pozostać biernym bo na naszych oczach dzieje się historia i miejmy nadzieję że ona skończy się happend No [35:37] właśnie Michale jedno z pytań które przyszło tutaj w międzyczasie brzmi tak Jak można wziąć udział w dyskusji nad [35:44] kształtem funduszu kościelnego przede wszystkim przede wszystkim stół jest [35:49] otwarty ale czy trzeba trzeba zgłosić swoich [35:56] reprezentantów ten zespół ministerialny przyjął założenie wypracowania koncepcji i [36:02] będzie mógł bo takie sobie kompetencje zastrzegł będzie mógł wysłuchiwać osób [36:11] ekspertów przedstawicieli związków wyznaniowych z głosem doradczym [36:18] eksperckim zatem to jest czas na to żeby anonsować się i zgłaszać swoich [36:25] przedstawicieli do tego gremium do ministra i proponować rozwiązania i [36:31] sugestie Przypomnij też jakie to jest Ministerstwo że oczywiście jest pod patronatem [36:37] Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji natomiast zespół z tego co [36:43] wiem jest między ministerialny tak dokładnie tak tak tak zespół jest między [36:48] ministerialny chodzi tak naprawdę o to żeby nie zapomnieć o jakiejkolwiek [36:53] zmianie A faktycznie ona dotyczy kilku sfer a więc ty sfery działalności [36:59] związków wyznaniowych ale również Ubezpieczeń Społecznych tudzież też sfery Zdrowotnej [37:05] bo mówimy o składce zdrowotnej a więc dotyka działalności kilku ministerstw No i oczywiście Ministerstwa Finansów które [37:11] musi się zgodzić na być może znalezienie odpowiedniej sumy pieniędzy a to [37:16] wszystko zależy od konkretnych decyzji jakie zapadły jakie jakie propozycje są już na stole w [37:25] sensie takim przyglądają się rzeczywiście od strony [37:30] ministerialnej pamiętajmy że mamy do czynienia z sytuacją która miała miejsce w 201 już [37:38] roku i 2013 roku to znaczy wówczas Rząd Platformy [37:44] Obywatelskiej i konkretnie minister Michał b zaproponował wprowadzenie w [37:52] Polsce modelu włoskiego finansowania a więc podpisu podatkowego [37:58] te rozmowy były zaawansowane i był wypracowany już nawet wstępny kompromis a więc aktualnie też na stole mówi się o [38:06] modelu włoskim ale z odpowiednimi modyfikacjami A więc dostosowanymi do [38:11] polskich realiów i troszkę szerzej patrzy się na perspektywę zniesienia funduszu kościelnego pamiętajmy że [38:18] sytuacja to trzeba jasno powiedzieć że sytuacja kościoła katolickiego jest inna [38:24] ponieważ są tu jeszcze inne kwestie do rozwiązania chociażby wydatkowa pieniądze na zwalczanie tego [38:30] kościoła w okresie PRL i również o właściwe zastosowanie [38:36] przepisów regulujących wzajemne relacje mam to na myśli wybraną [38:42] formułę takiej zmiany ustawowej bądź konkordatowe natomiast sytuacja innych [38:48] kościołów prezentuje się odmiennie to znaczy inne kościoły muszą postępować I również [38:56] władze państwowe konstytucj regulującymi wzajemne relacje [39:03] a więc zasadą równouprawnienia bezstronności władz publicznych zasady [39:08] autonomii niezależności współdziałania i również dwustronność [39:14] podejmowane decyzje bez udziału związków wyznaniowych które to decyzje dotyczą [39:20] ich samy No i to jest bardzo istotna kwestia dlatego że w takiej sytuacji [39:30] sytuacja związków wyznaniowych w tym względzie jest lepsza niż w bardzo wielu [39:36] innych kwestiach sytuacji dotyczące obywateli dlatego że tutaj ta [39:41] dwustronność jest [39:47] wyartykułowanie Zachęcam do tego żeby rzeczywiście zabierać głos kolejne [39:52] pytanie czy nie ma niebezpieczeństwa że polscy wierni nie przyzwyczajeni [39:58] Inie niż kolekta będą Raczej wybierać jedną z form albo w cudzysłowie taca [40:04] albo jakiś odpis co zdecydowanie pogorszy sytuację tych wspólnot tak to to jest [40:11] bardzo bardzo ciekawe spostrzeżenie tu może tu nastąpi myślę zmiana [40:19] mentalności dlatego też ważne jest aby naw doona [40:27] nie wiem jak lepiej odpowiedzieć na to pytanie bo jest trudne w tym sensie że będziemy [40:36] mieli do czynienia z koniecznością być może nawet zmiany mentalności sposobu finansowania tak prawda jest taka że [40:43] tutaj bez edukacji tak jak w przypadku wszelkich innych zmian [40:49] No proszę zauważyć proszę państwa Jak wyglądały wszelkie zmiany dotyczące na [40:54] przykład nie wiem kwestii emerytur kwestii zmian takich w prawie [41:00] obejmujących całość społeczeństwa starsi z nas pamiętają [41:08] kampanie informacyjne związane z wprowadzeniem podatków osobistych to znaczy podatku PIT i konieczności [41:15] rozliczeń wiadomo że to nie jest tak [41:20] że ktoś za nas to zrobi to znaczy za kościoły może to jest w ogóle też pole [41:25] do współpracy żeby wspólnie właśnie nie wiem czy w ramach współpracy tej już [41:31] zorganizowanej czy czy czy w ramach różnych aliansów polskiej rady ekumenicznej czy innych grup czy w ogóle [41:38] wspólnie zacząć już pracować nad kampanią informacyjno-edukacyjny która pojawi się [41:44] w mediach uświadamiając ludziom że właśnie zmieniają się pewne kwestie [41:52] No ale w tym celu trzeba też oczywiście o nich wiedzieć o nich [41:57] pojęcie dlatego właśnie między innymi stąd ten dzisiejszy wykład kolejne [42:04] pytanie jak ten fundusz dobroczynności czyli [42:10] zdaje się że to ten twój pomysł miałby się do ubezpieczeń duchownych i co z tymi którzy są już teraz na emeryturach [42:16] albo blisko emerytur Zacznę od tej drugiej części pytania tych wszystkich którzy nabyli [42:23] już prawa emerytalne lub nabędą temat funduszu kościelnego jakby nie [42:30] będzie dotykał ponieważ to nabycie praw emerytalnych Oczywiście trzeba będzie [42:35] odpowiednio też zabezpieczyć ale ono będzie rozwiązane i musi być rozwiązane w ten sposób [42:42] aby dać swobodną możliwość na zasadzie kontynuacji praw nabytych do tego aby te [42:50] wszystkie osoby prawa emerytalne nabyły na dotychczasowych zasadach pamiętaj [42:58] fundusz Kościelny pokrywa składkę ubezpieczeniową która w przypadku składki [43:04] emerytalnej spełnieniu kryteriów wieku i stażu pracy przekształca się w trwałe [43:10] świadczenie meryt wypłacane tak nie z funduszu kego ale [43:17] już bezpośrednio z zatem ma oba toście będzie musiało [43:26] bye sytuacja osób które mają dwa lub TR lata do emerytury a inaczej się [43:31] prezentuje sytuacja osób które na przykład stały się wczoraj osobami [43:37] duchownymi i przystąpiły do stanu duchownego z pewną wiedzą [43:44] że że ten fundusz będzie pokrywał składkę przed nimi kolejne 30 lat pracy [43:49] duszpasterskiej i nagle No właśnie i nagle Co oczywiście nie wolno zostawić tych [43:55] osób sam sobie dlatego wraz z likwidacją funduszu [44:02] kościelnego to już wiemy mowa jest o tym żeby go zastąpić No ten mój pomysł z [44:07] funduszem dobroczynności wychodzi naprzeciw to znaczy Byłaby to pula pieniędzy tylko ja mówię cały czas o kościołach tych mniejszościowy była to [44:14] pola pieniędzy zarówno na działalność charytatywno-opiekuńczą bo takie są oczekiwania społeczeństwa że kościoły [44:20] małe lokalne w ogóle wspólnoty mogą szybko dobrze pomóc Dzięki publiczny [44:27] pieniądzom Dzięki obywatelskim pieniądzom ale jednocześnie muszą zadbać o tą swoją wspólnotę a więc o swoich [44:33] duchownych i żeby nie zostały na lodzie z niczym potrzebny jest dodatkowe źródło [44:42] finansowania przy czym mój pomysł Śmiem twierdzić mógłby oznaczać że wsparcie z [44:48] budżetu państwa byłoby potrzebne w niewielkim wymiarze czyli dużo mniejszym niż to co [44:54] dotychczas państwo desygnuje na poprzez Fus kościel dla kościołów mniejszościowy czyli to jest otworzenie szeroko [45:00] możliwości i bym się raczej nie obawiał że tych pieniędzy zabrak Takie jest moje tutaj [45:06] stwierdzenie No jeszcze jedno pytanie mamy właśnie nawiązujące do tego co [45:12] powiedziałeś przed chwilą czy tak naprawdę te zmiany funduszu kościelnego na ulgi odpisy wpłynęłyby jakoś na [45:18] wydawane publiczne pieniądze bo przecież na te cele co dzisiaj potrzeba konkretnych kwot No rzeczywiście to jest [45:25] to jest fakt że no powiedz mamy iluś tam duchownych Oni muszą być jakoś tam ubezpieczeni I tego się nie przeskoczy [45:32] więc skądś te pieniądze trzeba wziąć No ale to ale dokładnie mam [45:37] nadzieję że ta osoba pilnie tutaj uczestniczyła w tym moim przedłożeniu [45:43] bo dziś sytuacja wygląda w ten sposób że to są po prostu środki podatnika czysty [45:48] Budżet państwa po prostu inaczej nazwany przekazuje desygnuje określoną kwotę [45:54] pieniędzy na fundusz Kościelny który to z kolei głównej mierze składki Ubezpieczenia [45:59] Społecznego i zdrowotnego dla osób duchownych [46:05] tymczasem wprowadzenie tego funduszu dobroczynności oznaczałoby że jakaś [46:10] niewielka część tych pieniędzy dalej państwo niewielka stosunku do tego co [46:16] aktualnie państwo wydatkuje na fundusz Kościelny trafiały na ten fundusz ale [46:22] gro środków pochodziły od obywateli a obywatelom by się to opłacało w moim [46:30] odczuciu robić bo po pierwsze wprowadzenie tej ulgi [46:36] oznaczałoby że każda stówka oznaczałaby około no nawet 50 zł zwroty w postaci [46:44] odliczenia od od dochodu bo to byłoby odliczenie od dochodu czyli ja daję stówkę ale tak naprawdę do nie wraca 50 [46:51] Czyli mam pewność że to zostanie na fajny cel wydane a jednocześnie to nie jest stówkę wydałem tylko tak naprawdę [46:56] 50 wydałem i Kropla drąży skała więc każda złotówka do złotówki uważam że dałaby [47:03] potężną sumę pieniędzy wystarczającą sumę pieniędzy to raz czy to jest zbyt [47:10] optymistyczne No nie bo jeżeli jeszcze raz podkreślam spojrzymy na to ile pieniędzy aktualnie wydajemy a ile a ile [47:17] moglibyśmy w ramach tych skumulowanych pieniędzy w ramach tego funduszu dobroczynności uzyskać No to jestem [47:25] przekonany że będzie nadwyżka a nie będzie nigdy salda więc więc stąd to ta moja autorska [47:33] propozycja takie taka jest moja odpowiedź na to pytanie Oczywiście pamiętajmy że można wprowadzić [47:40] mechanizmy ochronne na na przykład na 3 c lata na wypadek gdyby dlatego mówiłem [47:46] o tej kwocie takiej na przykład 100 milionów zł że ten fundusz nie może być mniejszy niż 100 milionów zł popatrzmy [47:51] przez 3 lata co się dzieje Tak czyli jakby państwo zobaczyło [47:57] obywatele jednak jakoś nie chcą albo za mało pieniędzy wpływa na ten fundusz czyności No to my ich dofinansuje [48:04] Ale to trzeba po prostu popatrzeć trzeba byłoby zrobić pewien test systemu i [48:10] zobaczyć jak on funkcjonuje w ciągu roku dwóch lat i ewentualnie pomyśleć nad odpowiednią modyfikacją ale uważam że [48:17] jesteśmy na takim etapie rozwoju polskiego społeczeństwa i też Boga jesteśmy bardziej zasob że to [48:27] Now Ale to jest jeszcze raz podkreślam tylko propozycja autorskie spojrzenia [48:33] jasne aby zgłaszał Osobiście uważam że to jest bardzo [48:38] godziwa propozycja i jak najbardziej tak czekam natomiast przede wszystkim n [48:44] Feedback od wszystkich osób oglądających i zainteresowanych tematem państwa [48:50] chciałam zapytać właśnie jak podoba się państwu ten pomysł autorski doktora za fiślak w postaci [48:58] funduszu dobroczynności i w postaci ewentualnych jeszcze odpisów od dochodu [49:04] na różne konkretne cele związane właśnie z duchowieństwem I co w ogóle myślicie o [49:10] tym że w jaki sposób bo być może jest to w ogóle szerszy temat W jaki sposób [49:17] kościoły powinny partycypować w utrzymywaniu swojego duchowieństwa No a w jaki sposób bo są [49:25] takie Przecież wszyscy znamy który rzeczywiście bycie duchownym jest po prostu zawodem i to [49:32] jest jedna taka strona medalu ale znamy też kościoły Czy związki wyznaniowe w [49:37] których duchowni równorzędnie pracują prawda i utrzymują się sami każd z tych [49:44] rozwiązań Oczywiście ma swoje dobre i złe strony i nie każde z nich da się [49:51] zastosować do każdego typu kościoła kościoła czy związku wyznaniowego [49:56] jest to też temat na ciekawą dyskusję Myślę że [50:02] zarówno u nas w ewst jak i pomiędzy [50:08] ludźmi związanymi z różnymi kościołami jest to jest to temat bardzo bardzo [50:14] ciekawy zą chciałam zauważyć że w samych zapisach biblijnych Now Testament mamy [50:21] różne wzory właśnie sprawowania funkcji duchownego niektórzy po prostu [50:27] całkowicie poświęcali się tej funkcji A inni oprócz tego prowadzili jeszcze [50:33] swoją działalność zawodową i i żadna z [50:39] tych żaden z tych modeli nie był w żaden sposób ani potępiane ani jakoś mocno [50:45] wyróżniany zależało to od okoliczności No myślę że to jest w ogóle bardzo [50:51] ciekawy Przyczynek do tego żeby właśnie zastanawiać się nad tymi naszymi duchownymi [50:57] i nad No może nawet szerszym niż finansowe wsparciem jakim udziela im [51:04] udzielają im kościoły Czy związki wyznaniowe bardzo bardzo Państwu [51:11] Dziękuję Michał tobie dziękuję w szczególny sposób bo rzeczywiście temat bardzo ciekawy bardzo [51:18] wierzący ty niesamowicie przygotowany no i jeszcze ten pomysł który myślę że na [51:24] pewno warto wnieść ogólnej dyskusji dotyczącej funduszu kościelnego A jeżeli [51:31] chodzi o dzisiaj to Raz jeszcze dziękuję życzę miłego wieczoru --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl