Kult Bożego Miłosierdzia w kontekście objawień m. Kozłowskiej oraz s. Faustyny | „Oblicza herezji”

Rozwiń transkrypcję filmu

Kult Bożego Miłosierdzia w kontekście objawień m. Kozłowskiej oraz s. Faustyny | "Oblicza herezji"

  • Witam wszystkich serdecznie pod tak
  • Witam wszystkich serdecznie pod tak
  • trochę zestresowany jestem w tym
  • miejscu No ale mam nadzieję że sobie
  • poradzę choć też tych stron wyszło mi
  • trochę dużo ale już wiem co
  • wyciąć
  • Patrząc z perspektywy człowieka XX wieku
  • Choć w sumie przełomu wieków XX i
  • XX tak dokładnie trudno jest
  • ocenić Z perspektywy dzisiejszej to co
  • miało miejsce między 19 a 21
  • wiekiem między x a XX wiekiem którym
  • powstawały i rozwijały się różnego
  • typu grupy chcące wywrzeć wpływ na
  • przemiany społeczne zarówno w samym
  • społeczeństwie jak także kościele
  • katolickim który był w Polsce czy na
  • terenach które były wówczas pod zaborami
  • kościele
  • katolickim jednak też były miejsca
  • szczególnie w Europie Zachodniej tutaj
  • głównie Belgia gdzie powstawały ośrodki
  • mające na celu odnowę odnowę liturgiczną
  • w życiu żeby człowiek nie był tylko
  • statyst który który obserwuje który
  • słucha mszy Łacińskiej ale też żeby coś
  • z tego co tam się dzieje w trakcie tego
  • kultu rozumiał niestety też powstawały
  • bardzo często wypaczenia związane z
  • kultem obrazów związane z pewnego
  • rodzaju formami kultu kultu
  • relikwii część także zwyczajów które
  • gdzieś były przejmowane a człowiek nie
  • rozumiał Tak naprawdę po co to jest skąd
  • to się wzięło też nikt nie myślał o tym
  • aby uczestniczących w tych różnego
  • rodzaju
  • celebracji były też rzeczy które stawały
  • się wręcz zabobonami
  • przejętym Z przekazu ustnego z jakichś
  • zwyczajów obserwowanych naas w
  • miasteczkach miastach co jest w
  • niektórych miejscach jak jeżdżę po
  • Polsce
  • czy to w trakcie pogrzebu czy w trakcie
  • chrztu bądź też innych wydarzeń czasami
  • Byłem naprawdę zdziwiony że coś takiego
  • ma jeszcze
  • miejsce byłem zdziwiony że na przykład
  • Bet dziecka jest w stanie pomieścić tyle
  • rzeczy ale to tak to tak na
  • marginesie w tym kontekście zmian które
  • zachodziły wówczas w Europie także
  • emancypacji kobiet ruchów rewolucyjnych
  • zwią ą cym się No wtedy już bardzo
  • silnie tym ruchem
  • proletariacki wpisuje się również to co
  • wydarzyło się na płockim
  • Mazowszu w tym całym
  • właśnie kontekście wpisuje się też Kult
  • Bożego Miłosierdzia konkretnie
  • działalności dwóch sióstr zakonnych
  • jednej matki Marii Franciszki
  • Kozłowskiej uznawanej za świętą
  • założycielki starokatolickiego kościoła
  • mariawitów którą również czci katolicki
  • kościół mariawitów gdyż są to te dwie
  • grupy które powstały z tego nurtu i
  • świętej Siostry Faustyny Kowalskiej
  • uznanej przez kościół
  • katolicki jako jako świętą wprost nie
  • była co prawda założycielką wspólnoty
  • zakonnej jednak na podstawie pism które
  • zawarły się w jej
  • dzienniczku błogosławiony obecnie ksiądz
  • Michał Soko
  • założył zgromadzenie według wskazań
  • które które siostra
  • zapisała Nie ulega wątpliwości że
  • zarówno dla Żydów chrześcijan jak i
  • wyznawców islamu Bóg jest bogaty w
  • miłosierdzie ten przymiot boga jest
  • widoczny zarówno w Starym Testamencie
  • jako miłosierny litościwy cierpliwy
  • pełen życzliwości
  • wierności Bóg
  • swą łaskę w tysięczne pokolenia
  • przebacza niewierność i grzech ale nie
  • pozostawia Według niektórych bez
  • ukarania jakieś konsekwencje człowiek
  • musi ponieść nie będę tutaj wkraczał już
  • w polemiki teologiczne które w jakiś
  • sposób zostały wcześniej
  • nakreślone Ci którzy mu zaufali
  • zrozumieją prawdę wierni w miłości będą
  • przy nim trwali Łaska bowiem i
  • miłosierdzie nad jego wybranymi
  • jak czytamy w księdze mądrości dusze
  • sprawiedliwych są w ręku Boga chociaż
  • umarli to żyją w pokoju a dostąpią dóbr
  • wielkich także w
  • kulcie Izraela także tym obecnym który
  • no bez świątyni ale jakiś rodzaj kultu
  • się odbywa jest szczególnie miłosierny
  • wzywany w trakcie obrzezania
  • wielokrotnie w tych kolejnych
  • błogosławieństwach a także szczególnie w
  • modlitwach po posiłku używa się często
  • imienia karaman pełen miłosierdzia
  • dla chrześcijanina miłosierdzie wiąże
  • się z nadzieją bo Bóg w Jezusie i dziele
  • zbawienia objawia się nam jak nauczał
  • Paweł Efezjan jako bogaty w miłosierdzie
  • natomiast chrześcijanom z Koryntu Paweł
  • przypominał o Bogu jako ojcu
  • Miłosierdzia i wszelkiej
  • pociechy
  • ma nie tylko czcić to Boże miłosierdzie
  • ale ma być człowieki Miłosierdzia bowi
  • miłosier Miłosierni Miłosierdzia
  • dostąpią wspomniałem również o
  • muzułmanach bowiem oni już w pierwszej
  • sze z Koranu
  • mówią w imię Boga Miłosiernego
  • miłującego ta muzułmańska
  • formuła najście
  • w imię Boga Miłosiernego
  • litościwego i tutaj te słowa rahman i
  • Rahim pochodzą z jednego źródła od słowa
  • rahma w języku
  • arabskim Na czym polega ta różnica jest
  • to bardzo
  • ciekawe tutaj imam sadik powiedział że
  • Bóg jest bogiem wszystkiego i wszystkich
  • jest miłosierny czyli rman dla
  • wszystkich swych stworze iz
  • dla
  • wierzących sprawowanie kultu Czym jest
  • ten Kult jako liturgista bym się tutaj
  • rozwodził ale postaram się streścić w
  • tym tym co
  • najistotniejsze mamy ten Kult w każdej
  • religii jakiś oficjalny główny nurt
  • zatwierdzony przez tych którzy sprawują
  • władzę duchową tak okreś post rubryki
  • szczegóły co i jak wolno i tutaj można
  • przesadzić bo wtedy będą rozważania czy
  • ręce mają być tak tak czy inaczej ty czy
  • tak czy tak wskazują no i tutaj
  • oczywiście do tego może być dorobiona
  • odpowiednia teologia a w pewnym momencie
  • też Gdy patrzymy z punktu widzenia
  • historycznego No niektóre obrzędy we
  • wspólnotach których nie znamy są dla
  • innych niezrozumiałe jak chociażby
  • bardzo często liturgi widzimy jak
  • stoją służba liturgiczna machająca
  • jakimiś różnego typu rzeczami które dla
  • nich Są zrozumiałe albo też
  • niekoniecznie bo wzięły się na przykład
  • z jakiś zwykłych czynności w trakcie
  • sprawowania tej
  • [Muzyka]
  • liturgii Kult
  • chrześcijański nie może być natomiast
  • tym kultem który jest rozumiany
  • statycznie różni się wyjątkowo kultu
  • pogańskiego który miał od człowieka
  • odciągnąć fatum ciążące na niego aby ten
  • Bóg bożek czy Jak nazywamy dał
  • człowiekowi święty sposób spokój i
  • pozwolił mu żyć
  • Natomiast w judaizmie i w
  • chrześcijaństwie Kult jest nadania Boga
  • to Bóg zapragnął aby w Taki konkretny
  • sposób człowiek do niego się zwracał w
  • Taki konkretny sposób dokonywały się
  • pewne celebracje tak mamy przykład
  • pokazany Starego Testamentu gdy weźmiemy
  • jak również słowa z Ewangelii Jezusa z
  • ostatniej wieczerzy To czyńcie na moją
  • pamiątkę tutaj ucinam tę kwestię bo
  • chodzi mi tylko o wskazanie po prostu
  • jak ten Kult rozumiemy dla mnie właśnie
  • też on musi być dynamiczną nie może się
  • skończyć w momencie kiedy jesteśmy w
  • świątyni lecz ma wpłynąć dalej na moje
  • życie życie tych którzy w tym kulcie
  • uczestniczą bo tak to no samo skłonienie
  • się czy to w świątyni czy gdzie indziej
  • jak jak to po prostu uważa No byłoby
  • tylko po prostu pewnym pewnym zwyczajem
  • który został
  • zachowany wracając natomiast do sedna
  • tego
  • wystąpienia jak ją nazywają mateczka
  • Kozłowska Feliksa Magdalena Kozłowska to
  • jest jej imię przed wstąpieniem do
  • zakonu urodziła się tuż przed wybuchem
  • Powstania Styczniowego bo w
  • 1862 roku
  • pochodziła z
  • prywatnego jej ojciec był podleśnym w
  • prywatnym
  • majątku z wielic przyna Jakub Kowalski
  • manna Anna z olszakowski
  • jako dziewczynka
  • dziewczyna miała okazję wstąpić do
  • zgromadzenia
  • honoracka nie rozwinął się wówczas na
  • Mazowszu gdzie władze carskie zabraniały
  • powstawania nowych zgromadzeń zakonnych
  • ojciec honorat Koźmiński był tym który w
  • trakcie spowiedzi
  • wysłuchiwał jakby natchnień oczekiwań i
  • tworzył tak zwane zgromadzenia
  • bezhabitowe w jednym domu mieszkało
  • kilka Panien które zajmowały się jakąś
  • cząstką działalności dla kościoła bądź
  • tylko samej modlitwy w konkretnych
  • konkretnych intencjach do takiego też
  • zgromadzenia należała Feliksa Kozłowska
  • która do Płocka Przybyła w
  • 1888 roku aby dokonać wizytacji Panien
  • dobroczynności po doznaniu objawień
  • dzieła Wielkiego Miłosierdzia w przys
  • seminaryjnym kościele o czym jeszcze
  • będę
  • mówił
  • założyła po pozwoleniu i zgody ojca
  • honor koi bezhabitowe zgromadzenie
  • zakonne sióstr ubogich świętej Matki
  • Klary od nieustającej adoracji UB
  • błagania bardzo długa nazwa Można się
  • pogubić i oprócz trzech ślubów zakonnych
  • czyli czystości ubóstwa i posłuszeństwa
  • dodany był czwarty zobowiązujący siostry
  • do nieustającej adoracji Najświętszego
  • sakrament tutaj w tym momencie jeszcze
  • nic wielkiego się nie dzieje do momentu
  • 2 sierpnia
  • 1893 roku Wówczas jak to zapisała
  • Feliksa
  • Kozłowska otrzymała misję ratowania
  • kościoła i całego
  • świata dniu
  • 1893 dnia 2 sierpnia Po wysłuchaniu MS
  • świętej i przyjęciu komunii świętej nle
  • zostałam oderwana od zmysłów i stawia
  • przed majestatem Bożym niepojęta
  • światłość ogarnęła moją duszę i miałam
  • wtedy ukazane ogólne zepsucie świata i
  • ostateczne czasy potem rozwolnienie
  • obyczaju w duchowieństwie i grzechy
  • jakich się dopuszczają kapłani widziałam
  • sprawiedliwość boską wymierzoną Na
  • ukaranie świata i miłosierdzie dające
  • ginącemu światu jako ostatni ratunek
  • Cześć przenajświętszego sakramentu i
  • pomoc Maryi powi
  • przemówił pan środkiem szerzenia tej
  • czci chcę aby powstało zgromadzenie
  • kapłanów pod nazwą Maria
  • Witów w kolejnych latach Były kolejne
  • objawienia też spisywane
  • przez ojca duchownego mateczki na
  • polecenie
  • biskupa i tutaj zaczął się problem
  • ponieważ w ówczesnym nazewnictwie
  • zgromadzenie wiązało się z
  • zakonnym w kontekście prawa kościelnego
  • musiało być mieć
  • aprobatę Stolicy Apostolskiej
  • Natomiast w tym co mówiono chodziło
  • bardziej o Zrzeszenie kapłanów czyli o
  • wspólnotę która będzie starała się
  • zmieniać swoje życie i tu stopniowo w
  • tych objawieniach o czym opisuje ksiądz
  • profesor seweryniak gdzie dokonał
  • kendy dokumentów zebranych przez święto
  • ofic Gdzie się znajdują oryginały
  • różnych
  • właśnie tutaj zaczęła POW zaczął
  • powstawać problem jeszcze w 1903 roku
  • mateczka chciała podporządkować się woli
  • Stolicy Apostolskiej są pisma zachowane
  • gdzie przedstawia się też jako wierna
  • córa kościoła która pragnie aby ten
  • kościół zachował zachował
  • jedność natomiast prawdopodobnie też pod
  • wpływem swoich duchowych synów te
  • decyzje zostają Zmienione i Ostatecznie
  • w 1906 roku zostaje wydana przez papieża
  • Bulla ekskomunik
  • kująca mateczko oraz tych którzy się nie
  • Podporządkuj duża Część duchowieństwa
  • wróciła do kościoła
  • katolickiego byli to też i profesorowie
  • seminarium i kapłani którzy zajmowali
  • wysokie stanowiska tutaj szczególnie tym
  • który wytykał błędy był obecnie kandydat
  • na ołtarze biskup Adolf
  • szelążek męczennik
  • komunizmu
  • natomiast związek mariawitów został
  • przez
  • kościół rozwiązany ostatecznie natomiast
  • to co się działo wówczas było bardzo No
  • takim złym świadectwem dla całego
  • społeczeństwa może te nurty rewolucyjne
  • troszkę zadziałały ale to co właśnie
  • kiedyś mi taki starszy
  • zakonnik mariawicki opowiedział Stąd też
  • pomysł na ten temat ukradliście na
  • Miłosierdzie
  • Boże nam i
  • zaczął wypowiadać słowa którymi byli
  • obrzucali on już staruszek ale pamiętał
  • jako dziecko te wyzwiska kozłowic
  • mankiet ników i różne inne które też
  • gdzieś w publikacjach zostały
  • powtórzone pod wpływem prawdopodobnie
  • też wydarzeń w diecezji ówczesnej
  • diecezji Płockiej rozwinął się bardzo
  • Kult Najświętszej Eucharystii powstawały
  • krucjaty dziecięce kongresy
  • eucharystyczne dekanalne Diecezjalne
  • jako jedna z pierwszych wprowadziła też
  • komunię świętą dla dzieci o czym co na
  • co pozwolił Pius ówczesny papież Pius X
  • ale także bardzo prężnie zaczęły działać
  • różnego rodzaju organizacje charytatywne
  • I w samym Płocku ale tak inny to
  • miłosierdzie dzieło Wielkiego
  • Miłosierdzia
  • proponowane przez matkę
  • kozłowską przerodziło się nie w sam same
  • formy kultu Bożego Miłosierdzia lecz w
  • konkretne działania pomocowe Ochronek
  • Szkół bibliotek
  • czytelnictwa prowadzenia
  • szwalni wydawania posiłków także
  • wydawano chociażby w samym Płocku osobom
  • osobom
  • potrzebującym w tym kontekście
  • też Jawi się Faustyna Kowalska Dlaczego
  • wszystko dzieje się na kilkudziesięciu
  • metrach można powiedzieć kwadratowych
  • ulic ulicy kwiatka w Płocku bo Gdy
  • jedziemy od drugiej strony Wisły od
  • strony Włocławka widzimy Marwi
  • [Muzyka]
  • obok dawną kolegiatę obecnie
  • małachowianki Faustyna miała objawienia
  • Jezusa Miłosiernego obecnie budujące się
  • tam bazylika Opactwo benedyktyńskie i
  • katedrę płk wszystko można powiedzieć w
  • jednej linii i
  • tutaj Helena Kowalska w zakonie sióstr
  • Miłosierdzia
  • jako Faustyna do Płocka
  • przybywa w
  • trakcie wówczas gdy budowana jest
  • mariawicka mariawicka
  • Katedra pochodziła z biednej rodziny nie
  • miała pieniędzy na to aby być przyjętą
  • do zakonu gdyż każda z sióstr musiała
  • mieć swoje wiano ale po uzbieraniu po
  • pracy 1 sierpnia
  • 1925 roku zostaje ostatecznie przyjęta
  • do zgromadzenia sióstr Matki Bożej
  • Miłosierdzia
  • rozpoczynając w Warszawie
  • postulat po obuc czynach 26
  • roku rozpoczyna dwuletni dwuletni
  • nowicjat pod kierunkiem siostry brzozy
  • następnie zmienia kolej
  • zne jest w Wilnie w 29 roku a następnie
  • przybywa do grochowa i ostatecznie w
  • roku 30 do Płocka dlaczego ten Płock
  • jest tak istotny ponieważ to
  • tam 22 lutego
  • 1931 roku otrzymała to szczególne
  • wezwanie które jak opisuje wyło
  • szczególnie się jej w pamięci w
  • klasztornej celi
  • gdzie usłyszała Namaluj obraz według
  • wzoru który widzisz z podpisem Jezu ufam
  • Tobie to wezwanie nie dawało Faustynie
  • spokoju jednak w Płocku jeszcze z tym
  • nic nie zrobiła Dopiero gdy udała się do
  • Wilna jej spowiednik ojciec duchowny
  • powiernik ksiądz Michał sopoćko nakazał
  • spisywać słowa które które słyszy więc
  • mamy tutaj to podobieństwo które było
  • zarówno
  • u siostry Felicji Kozłowskiej jak u
  • Faustyny Kowalskiej że jest ten duchowy
  • przewodnik który każe
  • spisywać doświadczenia które później być
  • może zostaną oddane pod osąd kościołowe
  • w odróżnieniu
  • od matki Kozłowskiej
  • Faustyna Jezus Faustynie poleca kolejne
  • formy kultu Bożego Miłosierdzia nie mamy
  • tutaj ogólnej idei lecz wskazany jest
  • najpierw obraz później Miłosierdzia
  • Bożego Kolejnym etapem jest ustanowienie
  • święta do Bożego Miłosierdzia w
  • dzienniczku znajdujemy też nowennę przed
  • świętem Bożego Miłosierdzia ale też są
  • zapisy które w późniejszym czasie
  • zaniepokojony Chociażby z odpustem
  • zupełnym które ma człowiek otrzymać
  • Święto Bożego Miłosierdzia dla
  • niektórych mogłoby wręcz kojarzyć się z
  • tym że tak jakby człowiek otrzymał nowy
  • chrzest zostają zgadz wszystkie jego
  • grzechy że gdyby w tym dniu zmarł
  • bezpośrednio idzie do nieba tak
  • niektórzy wręcz no i czytając wprost bez
  • przygotowania dzienniczek można by to
  • zinterpretować więc było tu był tu ten
  • niepokój że powstaje znowu coś nowego
  • ale to wyprzedziłem troszeczkę od
  • kilkadziesiąt
  • lat te
  • kwestie
  • Faustyna jej droga w kościele katolickim
  • pozostaje prostą zakonnicą do końca
  • umiera na gruźlicę gdzie praktycznie do
  • końca doświadcza objawień Jezusa
  • Miłosiernego i mimo że rozpoczyna się
  • jej proces
  • beatyfikacyjny to 28 listopada
  • 1958 roku kongregacja Świętego
  • oficjum wystosuje do Prymasa Polski
  • Kardynała Stefana Wyszyńskiego pismo w
  • którym zabrania się szerzenia kultu
  • Bożego Miłosierdzia według wskazań które
  • miała Faustyna Kowalska nie zostaje Co
  • prawda wyklęta już nie żyje natomiast
  • Kult według jej wskazań zostaje
  • zakazany prawdopodobnie gdzieś jeszcze w
  • Watykanie były te echa że tak niedawno
  • był Płock było wielkie dzieło Bożego
  • Miłosierdzia już jedno mieliśmy i znowu
  • w Polsce jakiś kolejny Kult powstaje Tym
  • bardziej że na obrazie Jezu ufam są
  • wyraźnie biał białe i czerwone promienie
  • które przebijają serca postaci mającej
  • za zadanie ukazać Jezusa
  • Miłosiernego dopiero potrzeba było
  • kolejnych lat i
  • [Muzyka]
  • rok
  • 1981 Kiedy została czek Faustyny został
  • wydany wraz z zeszytem zatytułowanym
  • moje przygotowanie do komunii
  • świętej
  • natomiast sama
  • Faustyna była chyba też w jakiś
  • sposób przewodniczą duchową dla
  • Kardynała Wojtyły następnie Jana Pawła
  • II który ją beatyfikował następnie
  • kanonizował sam też ustanowił Święto
  • Bożego Miłosierdzia oraz pozwolił na
  • szerzenie kultu wraz z tym że w
  • 1980 roku
  • wydał misericordia o Bogu bogatej w
  • miłosierdzie nakreśl tylko te dwie
  • postacie bardzo tak skrótowo bo można o
  • każdej można mówić wiele godzin
  • Podsumowując to wystąpienie i te kwestie
  • związane z kultem możemy w piękny sposób
  • sprawować Kult tylko co z niego jeżeli
  • pozostanie bez duszy myślę niezależnie
  • czy Faustyna Czy matka Franciszka
  • Kozłowska miały objawienia czy też to
  • może były przemyślenia tego my nie wiemy
  • bo Pan Bóg może w różny sposób działać
  • przez człowieka i nie nam to oceniać
  • natomiast istotne dla mnie Z punktu w
  • jakiś sposób historyka liturgiki jest to
  • że oprócz tego już jest sprawowany kult
  • dokonały się wielkie dzieła przemiany
  • ten Kult można powiedzieć wyszedł na
  • ulicę wyszedł do ludzi zaczął
  • przemieniać ludzkie serca Przypominając
  • że to miłosierdzie ma być czynione innym
  • że Bóg jest bogaty w miłosierdzie ale
  • pragnie też że my jako stworzenie na
  • jego obraz i podobieństwo być może o tym
  • ma też przypominać obraz z podpisem Jezu
  • ufam tobie ufam tobie ale też jestem tym
  • który jest otwarty na drogiego człowieka
  • że widzę tego uchodźcę widzę to dziecko
  • bezdomne widzę tego który wydaje się że
  • jest może pijakiem a tak naprawdę leży
  • chory że nie minę go ale będę tym
  • samarytaninem Dziękuję bardzo za uwagę
Pobierz transkrypcję (TXT)