Kult Bożego Miłosierdzia w kontekście objawień m. Kozłowskiej oraz s. Faustyny | „Oblicza herezji”
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Kult Bożego Miłosierdzia w kontekście objawień m. Kozłowskiej oraz s. Faustyny | "Oblicza herezji"
- Witam wszystkich serdecznie pod tak
- Witam wszystkich serdecznie pod tak
- trochę zestresowany jestem w tym
- miejscu No ale mam nadzieję że sobie
- poradzę choć też tych stron wyszło mi
- trochę dużo ale już wiem co
- wyciąć
- Patrząc z perspektywy człowieka XX wieku
- Choć w sumie przełomu wieków XX i
- XX tak dokładnie trudno jest
- ocenić Z perspektywy dzisiejszej to co
- miało miejsce między 19 a 21
- wiekiem między x a XX wiekiem którym
- powstawały i rozwijały się różnego
- typu grupy chcące wywrzeć wpływ na
- przemiany społeczne zarówno w samym
- społeczeństwie jak także kościele
- katolickim który był w Polsce czy na
- terenach które były wówczas pod zaborami
- kościele
- katolickim jednak też były miejsca
- szczególnie w Europie Zachodniej tutaj
- głównie Belgia gdzie powstawały ośrodki
- mające na celu odnowę odnowę liturgiczną
- w życiu żeby człowiek nie był tylko
- statyst który który obserwuje który
- słucha mszy Łacińskiej ale też żeby coś
- z tego co tam się dzieje w trakcie tego
- kultu rozumiał niestety też powstawały
- bardzo często wypaczenia związane z
- kultem obrazów związane z pewnego
- rodzaju formami kultu kultu
- relikwii część także zwyczajów które
- gdzieś były przejmowane a człowiek nie
- rozumiał Tak naprawdę po co to jest skąd
- to się wzięło też nikt nie myślał o tym
- aby uczestniczących w tych różnego
- rodzaju
- celebracji były też rzeczy które stawały
- się wręcz zabobonami
- przejętym Z przekazu ustnego z jakichś
- zwyczajów obserwowanych naas w
- miasteczkach miastach co jest w
- niektórych miejscach jak jeżdżę po
- Polsce
- czy to w trakcie pogrzebu czy w trakcie
- chrztu bądź też innych wydarzeń czasami
- Byłem naprawdę zdziwiony że coś takiego
- ma jeszcze
- miejsce byłem zdziwiony że na przykład
- Bet dziecka jest w stanie pomieścić tyle
- rzeczy ale to tak to tak na
- marginesie w tym kontekście zmian które
- zachodziły wówczas w Europie także
- emancypacji kobiet ruchów rewolucyjnych
- zwią ą cym się No wtedy już bardzo
- silnie tym ruchem
- proletariacki wpisuje się również to co
- wydarzyło się na płockim
- Mazowszu w tym całym
- właśnie kontekście wpisuje się też Kult
- Bożego Miłosierdzia konkretnie
- działalności dwóch sióstr zakonnych
- jednej matki Marii Franciszki
- Kozłowskiej uznawanej za świętą
- założycielki starokatolickiego kościoła
- mariawitów którą również czci katolicki
- kościół mariawitów gdyż są to te dwie
- grupy które powstały z tego nurtu i
- świętej Siostry Faustyny Kowalskiej
- uznanej przez kościół
- katolicki jako jako świętą wprost nie
- była co prawda założycielką wspólnoty
- zakonnej jednak na podstawie pism które
- zawarły się w jej
- dzienniczku błogosławiony obecnie ksiądz
- Michał Soko
- założył zgromadzenie według wskazań
- które które siostra
- zapisała Nie ulega wątpliwości że
- zarówno dla Żydów chrześcijan jak i
- wyznawców islamu Bóg jest bogaty w
- miłosierdzie ten przymiot boga jest
- widoczny zarówno w Starym Testamencie
- jako miłosierny litościwy cierpliwy
- pełen życzliwości
- wierności Bóg
- swą łaskę w tysięczne pokolenia
- przebacza niewierność i grzech ale nie
- pozostawia Według niektórych bez
- ukarania jakieś konsekwencje człowiek
- musi ponieść nie będę tutaj wkraczał już
- w polemiki teologiczne które w jakiś
- sposób zostały wcześniej
- nakreślone Ci którzy mu zaufali
- zrozumieją prawdę wierni w miłości będą
- przy nim trwali Łaska bowiem i
- miłosierdzie nad jego wybranymi
- jak czytamy w księdze mądrości dusze
- sprawiedliwych są w ręku Boga chociaż
- umarli to żyją w pokoju a dostąpią dóbr
- wielkich także w
- kulcie Izraela także tym obecnym który
- no bez świątyni ale jakiś rodzaj kultu
- się odbywa jest szczególnie miłosierny
- wzywany w trakcie obrzezania
- wielokrotnie w tych kolejnych
- błogosławieństwach a także szczególnie w
- modlitwach po posiłku używa się często
- imienia karaman pełen miłosierdzia
- dla chrześcijanina miłosierdzie wiąże
- się z nadzieją bo Bóg w Jezusie i dziele
- zbawienia objawia się nam jak nauczał
- Paweł Efezjan jako bogaty w miłosierdzie
- natomiast chrześcijanom z Koryntu Paweł
- przypominał o Bogu jako ojcu
- Miłosierdzia i wszelkiej
- pociechy
- ma nie tylko czcić to Boże miłosierdzie
- ale ma być człowieki Miłosierdzia bowi
- miłosier Miłosierni Miłosierdzia
- dostąpią wspomniałem również o
- muzułmanach bowiem oni już w pierwszej
- sze z Koranu
- mówią w imię Boga Miłosiernego
- miłującego ta muzułmańska
- formuła najście
- w imię Boga Miłosiernego
- litościwego i tutaj te słowa rahman i
- Rahim pochodzą z jednego źródła od słowa
- rahma w języku
- arabskim Na czym polega ta różnica jest
- to bardzo
- ciekawe tutaj imam sadik powiedział że
- Bóg jest bogiem wszystkiego i wszystkich
- jest miłosierny czyli rman dla
- wszystkich swych stworze iz
- dla
- wierzących sprawowanie kultu Czym jest
- ten Kult jako liturgista bym się tutaj
- rozwodził ale postaram się streścić w
- tym tym co
- najistotniejsze mamy ten Kult w każdej
- religii jakiś oficjalny główny nurt
- zatwierdzony przez tych którzy sprawują
- władzę duchową tak okreś post rubryki
- szczegóły co i jak wolno i tutaj można
- przesadzić bo wtedy będą rozważania czy
- ręce mają być tak tak czy inaczej ty czy
- tak czy tak wskazują no i tutaj
- oczywiście do tego może być dorobiona
- odpowiednia teologia a w pewnym momencie
- też Gdy patrzymy z punktu widzenia
- historycznego No niektóre obrzędy we
- wspólnotach których nie znamy są dla
- innych niezrozumiałe jak chociażby
- bardzo często liturgi widzimy jak
- stoją służba liturgiczna machająca
- jakimiś różnego typu rzeczami które dla
- nich Są zrozumiałe albo też
- niekoniecznie bo wzięły się na przykład
- z jakiś zwykłych czynności w trakcie
- sprawowania tej
- [Muzyka]
- liturgii Kult
- chrześcijański nie może być natomiast
- tym kultem który jest rozumiany
- statycznie różni się wyjątkowo kultu
- pogańskiego który miał od człowieka
- odciągnąć fatum ciążące na niego aby ten
- Bóg bożek czy Jak nazywamy dał
- człowiekowi święty sposób spokój i
- pozwolił mu żyć
- Natomiast w judaizmie i w
- chrześcijaństwie Kult jest nadania Boga
- to Bóg zapragnął aby w Taki konkretny
- sposób człowiek do niego się zwracał w
- Taki konkretny sposób dokonywały się
- pewne celebracje tak mamy przykład
- pokazany Starego Testamentu gdy weźmiemy
- jak również słowa z Ewangelii Jezusa z
- ostatniej wieczerzy To czyńcie na moją
- pamiątkę tutaj ucinam tę kwestię bo
- chodzi mi tylko o wskazanie po prostu
- jak ten Kult rozumiemy dla mnie właśnie
- też on musi być dynamiczną nie może się
- skończyć w momencie kiedy jesteśmy w
- świątyni lecz ma wpłynąć dalej na moje
- życie życie tych którzy w tym kulcie
- uczestniczą bo tak to no samo skłonienie
- się czy to w świątyni czy gdzie indziej
- jak jak to po prostu uważa No byłoby
- tylko po prostu pewnym pewnym zwyczajem
- który został
- zachowany wracając natomiast do sedna
- tego
- wystąpienia jak ją nazywają mateczka
- Kozłowska Feliksa Magdalena Kozłowska to
- jest jej imię przed wstąpieniem do
- zakonu urodziła się tuż przed wybuchem
- Powstania Styczniowego bo w
- 1862 roku
- pochodziła z
- prywatnego jej ojciec był podleśnym w
- prywatnym
- majątku z wielic przyna Jakub Kowalski
- manna Anna z olszakowski
- jako dziewczynka
- dziewczyna miała okazję wstąpić do
- zgromadzenia
- honoracka nie rozwinął się wówczas na
- Mazowszu gdzie władze carskie zabraniały
- powstawania nowych zgromadzeń zakonnych
- ojciec honorat Koźmiński był tym który w
- trakcie spowiedzi
- wysłuchiwał jakby natchnień oczekiwań i
- tworzył tak zwane zgromadzenia
- bezhabitowe w jednym domu mieszkało
- kilka Panien które zajmowały się jakąś
- cząstką działalności dla kościoła bądź
- tylko samej modlitwy w konkretnych
- konkretnych intencjach do takiego też
- zgromadzenia należała Feliksa Kozłowska
- która do Płocka Przybyła w
- 1888 roku aby dokonać wizytacji Panien
- dobroczynności po doznaniu objawień
- dzieła Wielkiego Miłosierdzia w przys
- seminaryjnym kościele o czym jeszcze
- będę
- mówił
- założyła po pozwoleniu i zgody ojca
- honor koi bezhabitowe zgromadzenie
- zakonne sióstr ubogich świętej Matki
- Klary od nieustającej adoracji UB
- błagania bardzo długa nazwa Można się
- pogubić i oprócz trzech ślubów zakonnych
- czyli czystości ubóstwa i posłuszeństwa
- dodany był czwarty zobowiązujący siostry
- do nieustającej adoracji Najświętszego
- sakrament tutaj w tym momencie jeszcze
- nic wielkiego się nie dzieje do momentu
- 2 sierpnia
- 1893 roku Wówczas jak to zapisała
- Feliksa
- Kozłowska otrzymała misję ratowania
- kościoła i całego
- świata dniu
- 1893 dnia 2 sierpnia Po wysłuchaniu MS
- świętej i przyjęciu komunii świętej nle
- zostałam oderwana od zmysłów i stawia
- przed majestatem Bożym niepojęta
- światłość ogarnęła moją duszę i miałam
- wtedy ukazane ogólne zepsucie świata i
- ostateczne czasy potem rozwolnienie
- obyczaju w duchowieństwie i grzechy
- jakich się dopuszczają kapłani widziałam
- sprawiedliwość boską wymierzoną Na
- ukaranie świata i miłosierdzie dające
- ginącemu światu jako ostatni ratunek
- Cześć przenajświętszego sakramentu i
- pomoc Maryi powi
- przemówił pan środkiem szerzenia tej
- czci chcę aby powstało zgromadzenie
- kapłanów pod nazwą Maria
- Witów w kolejnych latach Były kolejne
- objawienia też spisywane
- przez ojca duchownego mateczki na
- polecenie
- biskupa i tutaj zaczął się problem
- ponieważ w ówczesnym nazewnictwie
- zgromadzenie wiązało się z
- zakonnym w kontekście prawa kościelnego
- musiało być mieć
- aprobatę Stolicy Apostolskiej
- Natomiast w tym co mówiono chodziło
- bardziej o Zrzeszenie kapłanów czyli o
- wspólnotę która będzie starała się
- zmieniać swoje życie i tu stopniowo w
- tych objawieniach o czym opisuje ksiądz
- profesor seweryniak gdzie dokonał
- kendy dokumentów zebranych przez święto
- ofic Gdzie się znajdują oryginały
- różnych
- właśnie tutaj zaczęła POW zaczął
- powstawać problem jeszcze w 1903 roku
- mateczka chciała podporządkować się woli
- Stolicy Apostolskiej są pisma zachowane
- gdzie przedstawia się też jako wierna
- córa kościoła która pragnie aby ten
- kościół zachował zachował
- jedność natomiast prawdopodobnie też pod
- wpływem swoich duchowych synów te
- decyzje zostają Zmienione i Ostatecznie
- w 1906 roku zostaje wydana przez papieża
- Bulla ekskomunik
- kująca mateczko oraz tych którzy się nie
- Podporządkuj duża Część duchowieństwa
- wróciła do kościoła
- katolickiego byli to też i profesorowie
- seminarium i kapłani którzy zajmowali
- wysokie stanowiska tutaj szczególnie tym
- który wytykał błędy był obecnie kandydat
- na ołtarze biskup Adolf
- szelążek męczennik
- komunizmu
- natomiast związek mariawitów został
- przez
- kościół rozwiązany ostatecznie natomiast
- to co się działo wówczas było bardzo No
- takim złym świadectwem dla całego
- społeczeństwa może te nurty rewolucyjne
- troszkę zadziałały ale to co właśnie
- kiedyś mi taki starszy
- zakonnik mariawicki opowiedział Stąd też
- pomysł na ten temat ukradliście na
- Miłosierdzie
- Boże nam i
- zaczął wypowiadać słowa którymi byli
- obrzucali on już staruszek ale pamiętał
- jako dziecko te wyzwiska kozłowic
- mankiet ników i różne inne które też
- gdzieś w publikacjach zostały
- powtórzone pod wpływem prawdopodobnie
- też wydarzeń w diecezji ówczesnej
- diecezji Płockiej rozwinął się bardzo
- Kult Najświętszej Eucharystii powstawały
- krucjaty dziecięce kongresy
- eucharystyczne dekanalne Diecezjalne
- jako jedna z pierwszych wprowadziła też
- komunię świętą dla dzieci o czym co na
- co pozwolił Pius ówczesny papież Pius X
- ale także bardzo prężnie zaczęły działać
- różnego rodzaju organizacje charytatywne
- I w samym Płocku ale tak inny to
- miłosierdzie dzieło Wielkiego
- Miłosierdzia
- proponowane przez matkę
- kozłowską przerodziło się nie w sam same
- formy kultu Bożego Miłosierdzia lecz w
- konkretne działania pomocowe Ochronek
- Szkół bibliotek
- czytelnictwa prowadzenia
- szwalni wydawania posiłków także
- wydawano chociażby w samym Płocku osobom
- osobom
- potrzebującym w tym kontekście
- też Jawi się Faustyna Kowalska Dlaczego
- wszystko dzieje się na kilkudziesięciu
- metrach można powiedzieć kwadratowych
- ulic ulicy kwiatka w Płocku bo Gdy
- jedziemy od drugiej strony Wisły od
- strony Włocławka widzimy Marwi
- [Muzyka]
- obok dawną kolegiatę obecnie
- małachowianki Faustyna miała objawienia
- Jezusa Miłosiernego obecnie budujące się
- tam bazylika Opactwo benedyktyńskie i
- katedrę płk wszystko można powiedzieć w
- jednej linii i
- tutaj Helena Kowalska w zakonie sióstr
- Miłosierdzia
- jako Faustyna do Płocka
- przybywa w
- trakcie wówczas gdy budowana jest
- mariawicka mariawicka
- Katedra pochodziła z biednej rodziny nie
- miała pieniędzy na to aby być przyjętą
- do zakonu gdyż każda z sióstr musiała
- mieć swoje wiano ale po uzbieraniu po
- pracy 1 sierpnia
- 1925 roku zostaje ostatecznie przyjęta
- do zgromadzenia sióstr Matki Bożej
- Miłosierdzia
- rozpoczynając w Warszawie
- postulat po obuc czynach 26
- roku rozpoczyna dwuletni dwuletni
- nowicjat pod kierunkiem siostry brzozy
- następnie zmienia kolej
- zne jest w Wilnie w 29 roku a następnie
- przybywa do grochowa i ostatecznie w
- roku 30 do Płocka dlaczego ten Płock
- jest tak istotny ponieważ to
- tam 22 lutego
- 1931 roku otrzymała to szczególne
- wezwanie które jak opisuje wyło
- szczególnie się jej w pamięci w
- klasztornej celi
- gdzie usłyszała Namaluj obraz według
- wzoru który widzisz z podpisem Jezu ufam
- Tobie to wezwanie nie dawało Faustynie
- spokoju jednak w Płocku jeszcze z tym
- nic nie zrobiła Dopiero gdy udała się do
- Wilna jej spowiednik ojciec duchowny
- powiernik ksiądz Michał sopoćko nakazał
- spisywać słowa które które słyszy więc
- mamy tutaj to podobieństwo które było
- zarówno
- u siostry Felicji Kozłowskiej jak u
- Faustyny Kowalskiej że jest ten duchowy
- przewodnik który każe
- spisywać doświadczenia które później być
- może zostaną oddane pod osąd kościołowe
- w odróżnieniu
- od matki Kozłowskiej
- Faustyna Jezus Faustynie poleca kolejne
- formy kultu Bożego Miłosierdzia nie mamy
- tutaj ogólnej idei lecz wskazany jest
- najpierw obraz później Miłosierdzia
- Bożego Kolejnym etapem jest ustanowienie
- święta do Bożego Miłosierdzia w
- dzienniczku znajdujemy też nowennę przed
- świętem Bożego Miłosierdzia ale też są
- zapisy które w późniejszym czasie
- zaniepokojony Chociażby z odpustem
- zupełnym które ma człowiek otrzymać
- Święto Bożego Miłosierdzia dla
- niektórych mogłoby wręcz kojarzyć się z
- tym że tak jakby człowiek otrzymał nowy
- chrzest zostają zgadz wszystkie jego
- grzechy że gdyby w tym dniu zmarł
- bezpośrednio idzie do nieba tak
- niektórzy wręcz no i czytając wprost bez
- przygotowania dzienniczek można by to
- zinterpretować więc było tu był tu ten
- niepokój że powstaje znowu coś nowego
- ale to wyprzedziłem troszeczkę od
- kilkadziesiąt
- lat te
- kwestie
- Faustyna jej droga w kościele katolickim
- pozostaje prostą zakonnicą do końca
- umiera na gruźlicę gdzie praktycznie do
- końca doświadcza objawień Jezusa
- Miłosiernego i mimo że rozpoczyna się
- jej proces
- beatyfikacyjny to 28 listopada
- 1958 roku kongregacja Świętego
- oficjum wystosuje do Prymasa Polski
- Kardynała Stefana Wyszyńskiego pismo w
- którym zabrania się szerzenia kultu
- Bożego Miłosierdzia według wskazań które
- miała Faustyna Kowalska nie zostaje Co
- prawda wyklęta już nie żyje natomiast
- Kult według jej wskazań zostaje
- zakazany prawdopodobnie gdzieś jeszcze w
- Watykanie były te echa że tak niedawno
- był Płock było wielkie dzieło Bożego
- Miłosierdzia już jedno mieliśmy i znowu
- w Polsce jakiś kolejny Kult powstaje Tym
- bardziej że na obrazie Jezu ufam są
- wyraźnie biał białe i czerwone promienie
- które przebijają serca postaci mającej
- za zadanie ukazać Jezusa
- Miłosiernego dopiero potrzeba było
- kolejnych lat i
- [Muzyka]
- rok
- 1981 Kiedy została czek Faustyny został
- wydany wraz z zeszytem zatytułowanym
- moje przygotowanie do komunii
- świętej
- natomiast sama
- Faustyna była chyba też w jakiś
- sposób przewodniczą duchową dla
- Kardynała Wojtyły następnie Jana Pawła
- II który ją beatyfikował następnie
- kanonizował sam też ustanowił Święto
- Bożego Miłosierdzia oraz pozwolił na
- szerzenie kultu wraz z tym że w
- 1980 roku
- wydał misericordia o Bogu bogatej w
- miłosierdzie nakreśl tylko te dwie
- postacie bardzo tak skrótowo bo można o
- każdej można mówić wiele godzin
- Podsumowując to wystąpienie i te kwestie
- związane z kultem możemy w piękny sposób
- sprawować Kult tylko co z niego jeżeli
- pozostanie bez duszy myślę niezależnie
- czy Faustyna Czy matka Franciszka
- Kozłowska miały objawienia czy też to
- może były przemyślenia tego my nie wiemy
- bo Pan Bóg może w różny sposób działać
- przez człowieka i nie nam to oceniać
- natomiast istotne dla mnie Z punktu w
- jakiś sposób historyka liturgiki jest to
- że oprócz tego już jest sprawowany kult
- dokonały się wielkie dzieła przemiany
- ten Kult można powiedzieć wyszedł na
- ulicę wyszedł do ludzi zaczął
- przemieniać ludzkie serca Przypominając
- że to miłosierdzie ma być czynione innym
- że Bóg jest bogaty w miłosierdzie ale
- pragnie też że my jako stworzenie na
- jego obraz i podobieństwo być może o tym
- ma też przypominać obraz z podpisem Jezu
- ufam tobie ufam tobie ale też jestem tym
- który jest otwarty na drogiego człowieka
- że widzę tego uchodźcę widzę to dziecko
- bezdomne widzę tego który wydaje się że
- jest może pijakiem a tak naprawdę leży
- chory że nie minę go ale będę tym
- samarytaninem Dziękuję bardzo za uwagę