TRANSKRYPCJA: "Kult Bożego Miłosierdzia w kontekście objawień m. Kozłowskiej oraz s. Faustyny | "Oblicza herezji"" Data publikacji: 16.03.2024 Długość: 26:08 --- [0:13] Witam wszystkich serdecznie pod tak [0:13] Witam wszystkich serdecznie pod tak [0:17] trochę zestresowany jestem w tym [0:20] miejscu No ale mam nadzieję że sobie [0:22] poradzę choć też tych stron wyszło mi [0:25] trochę dużo ale już wiem co [0:28] wyciąć [0:35] Patrząc z perspektywy człowieka XX wieku [0:39] Choć w sumie przełomu wieków XX i [0:43] XX tak dokładnie trudno jest [0:47] ocenić Z perspektywy dzisiejszej to co [0:50] miało miejsce między 19 a 21 [0:55] wiekiem między x a XX wiekiem którym [1:00] powstawały i rozwijały się różnego [1:04] typu grupy chcące wywrzeć wpływ na [1:07] przemiany społeczne zarówno w samym [1:10] społeczeństwie jak także kościele [1:13] katolickim który był w Polsce czy na [1:16] terenach które były wówczas pod zaborami [1:18] kościele [1:20] katolickim jednak też były miejsca [1:23] szczególnie w Europie Zachodniej tutaj [1:25] głównie Belgia gdzie powstawały ośrodki [1:29] mające na celu odnowę odnowę liturgiczną [1:33] w życiu żeby człowiek nie był tylko [1:34] statyst który który obserwuje który [1:39] słucha mszy Łacińskiej ale też żeby coś [1:41] z tego co tam się dzieje w trakcie tego [1:43] kultu rozumiał niestety też powstawały [1:47] bardzo często wypaczenia związane z [1:51] kultem obrazów związane z pewnego [1:54] rodzaju formami kultu kultu [1:57] relikwii część także zwyczajów które [1:59] gdzieś były przejmowane a człowiek nie [2:02] rozumiał Tak naprawdę po co to jest skąd [2:04] to się wzięło też nikt nie myślał o tym [2:08] aby uczestniczących w tych różnego [2:10] rodzaju [2:13] celebracji były też rzeczy które stawały [2:17] się wręcz zabobonami [2:19] przejętym Z przekazu ustnego z jakichś [2:21] zwyczajów obserwowanych naas w [2:24] miasteczkach miastach co jest w [2:27] niektórych miejscach jak jeżdżę po [2:29] Polsce [2:31] czy to w trakcie pogrzebu czy w trakcie [2:33] chrztu bądź też innych wydarzeń czasami [2:36] Byłem naprawdę zdziwiony że coś takiego [2:38] ma jeszcze [2:40] miejsce byłem zdziwiony że na przykład [2:42] Bet dziecka jest w stanie pomieścić tyle [2:46] rzeczy ale to tak to tak na [2:50] marginesie w tym kontekście zmian które [2:53] zachodziły wówczas w Europie także [2:55] emancypacji kobiet ruchów rewolucyjnych [2:58] zwią ą cym się No wtedy już bardzo [3:02] silnie tym ruchem [3:05] proletariacki wpisuje się również to co [3:08] wydarzyło się na płockim [3:11] Mazowszu w tym całym [3:14] właśnie kontekście wpisuje się też Kult [3:17] Bożego Miłosierdzia konkretnie [3:20] działalności dwóch sióstr zakonnych [3:23] jednej matki Marii Franciszki [3:25] Kozłowskiej uznawanej za świętą [3:27] założycielki starokatolickiego kościoła [3:30] mariawitów którą również czci katolicki [3:34] kościół mariawitów gdyż są to te dwie [3:36] grupy które powstały z tego nurtu i [3:40] świętej Siostry Faustyny Kowalskiej [3:43] uznanej przez kościół [3:45] katolicki jako jako świętą wprost nie [3:49] była co prawda założycielką wspólnoty [3:51] zakonnej jednak na podstawie pism które [3:53] zawarły się w jej [3:55] dzienniczku błogosławiony obecnie ksiądz [3:58] Michał Soko [4:01] założył zgromadzenie według wskazań [4:03] które które siostra [4:06] zapisała Nie ulega wątpliwości że [4:09] zarówno dla Żydów chrześcijan jak i [4:12] wyznawców islamu Bóg jest bogaty w [4:16] miłosierdzie ten przymiot boga jest [4:20] widoczny zarówno w Starym Testamencie [4:22] jako miłosierny litościwy cierpliwy [4:26] pełen życzliwości [4:27] wierności Bóg [4:30] swą łaskę w tysięczne pokolenia [4:32] przebacza niewierność i grzech ale nie [4:35] pozostawia Według niektórych bez [4:38] ukarania jakieś konsekwencje człowiek [4:40] musi ponieść nie będę tutaj wkraczał już [4:43] w polemiki teologiczne które w jakiś [4:46] sposób zostały wcześniej [4:49] nakreślone Ci którzy mu zaufali [4:52] zrozumieją prawdę wierni w miłości będą [4:55] przy nim trwali Łaska bowiem i [4:57] miłosierdzie nad jego wybranymi [5:00] jak czytamy w księdze mądrości dusze [5:03] sprawiedliwych są w ręku Boga chociaż [5:05] umarli to żyją w pokoju a dostąpią dóbr [5:10] wielkich także w [5:14] kulcie Izraela także tym obecnym który [5:18] no bez świątyni ale jakiś rodzaj kultu [5:21] się odbywa jest szczególnie miłosierny [5:24] wzywany w trakcie obrzezania [5:26] wielokrotnie w tych kolejnych [5:28] błogosławieństwach a także szczególnie w [5:31] modlitwach po posiłku używa się często [5:34] imienia karaman pełen miłosierdzia [5:39] dla chrześcijanina miłosierdzie wiąże [5:42] się z nadzieją bo Bóg w Jezusie i dziele [5:44] zbawienia objawia się nam jak nauczał [5:48] Paweł Efezjan jako bogaty w miłosierdzie [5:51] natomiast chrześcijanom z Koryntu Paweł [5:54] przypominał o Bogu jako ojcu [5:56] Miłosierdzia i wszelkiej [5:58] pociechy [6:00] ma nie tylko czcić to Boże miłosierdzie [6:03] ale ma być człowieki Miłosierdzia bowi [6:05] miłosier Miłosierni Miłosierdzia [6:08] dostąpią wspomniałem również o [6:11] muzułmanach bowiem oni już w pierwszej [6:13] sze z Koranu [6:16] mówią w imię Boga Miłosiernego [6:19] miłującego ta muzułmańska [6:27] formuła najście [6:30] w imię Boga Miłosiernego [6:33] litościwego i tutaj te słowa rahman i [6:36] Rahim pochodzą z jednego źródła od słowa [6:40] rahma w języku [6:42] arabskim Na czym polega ta różnica jest [6:45] to bardzo [6:48] ciekawe tutaj imam sadik powiedział że [6:51] Bóg jest bogiem wszystkiego i wszystkich [6:54] jest miłosierny czyli rman dla [6:57] wszystkich swych stworze iz [7:01] dla [7:03] wierzących sprawowanie kultu Czym jest [7:06] ten Kult jako liturgista bym się tutaj [7:08] rozwodził ale postaram się streścić w [7:12] tym tym co [7:16] najistotniejsze mamy ten Kult w każdej [7:19] religii jakiś oficjalny główny nurt [7:22] zatwierdzony przez tych którzy sprawują [7:26] władzę duchową tak okreś post rubryki [7:30] szczegóły co i jak wolno i tutaj można [7:33] przesadzić bo wtedy będą rozważania czy [7:36] ręce mają być tak tak czy inaczej ty czy [7:39] tak czy tak wskazują no i tutaj [7:42] oczywiście do tego może być dorobiona [7:44] odpowiednia teologia a w pewnym momencie [7:47] też Gdy patrzymy z punktu widzenia [7:50] historycznego No niektóre obrzędy we [7:53] wspólnotach których nie znamy są dla [7:55] innych niezrozumiałe jak chociażby [7:57] bardzo często liturgi widzimy jak [8:01] stoją służba liturgiczna machająca [8:07] jakimiś różnego typu rzeczami które dla [8:10] nich Są zrozumiałe albo też [8:12] niekoniecznie bo wzięły się na przykład [8:14] z jakiś zwykłych czynności w trakcie [8:17] sprawowania tej [8:19] [Muzyka] [8:20] liturgii Kult [8:23] chrześcijański nie może być natomiast [8:25] tym kultem który jest rozumiany [8:27] statycznie różni się wyjątkowo kultu [8:30] pogańskiego który miał od człowieka [8:34] odciągnąć fatum ciążące na niego aby ten [8:37] Bóg bożek czy Jak nazywamy dał [8:39] człowiekowi święty sposób spokój i [8:42] pozwolił mu żyć [8:44] Natomiast w judaizmie i w [8:46] chrześcijaństwie Kult jest nadania Boga [8:48] to Bóg zapragnął aby w Taki konkretny [8:51] sposób człowiek do niego się zwracał w [8:54] Taki konkretny sposób dokonywały się [8:58] pewne celebracje tak mamy przykład [9:01] pokazany Starego Testamentu gdy weźmiemy [9:04] jak również słowa z Ewangelii Jezusa z [9:07] ostatniej wieczerzy To czyńcie na moją [9:09] pamiątkę tutaj ucinam tę kwestię bo [9:14] chodzi mi tylko o wskazanie po prostu [9:16] jak ten Kult rozumiemy dla mnie właśnie [9:21] też on musi być dynamiczną nie może się [9:24] skończyć w momencie kiedy jesteśmy w [9:27] świątyni lecz ma wpłynąć dalej na moje [9:29] życie życie tych którzy w tym kulcie [9:31] uczestniczą bo tak to no samo skłonienie [9:35] się czy to w świątyni czy gdzie indziej [9:38] jak jak to po prostu uważa No byłoby [9:41] tylko po prostu pewnym pewnym zwyczajem [9:44] który został [9:45] zachowany wracając natomiast do sedna [9:49] tego [9:51] wystąpienia jak ją nazywają mateczka [9:54] Kozłowska Feliksa Magdalena Kozłowska to [9:58] jest jej imię przed wstąpieniem do [10:01] zakonu urodziła się tuż przed wybuchem [10:04] Powstania Styczniowego bo w [10:06] 1862 roku [10:08] pochodziła z [10:10] prywatnego jej ojciec był podleśnym w [10:13] prywatnym [10:15] majątku z wielic przyna Jakub Kowalski [10:18] manna Anna z olszakowski [10:23] jako dziewczynka [10:27] dziewczyna miała okazję wstąpić do [10:30] zgromadzenia [10:32] honoracka nie rozwinął się wówczas na [10:35] Mazowszu gdzie władze carskie zabraniały [10:38] powstawania nowych zgromadzeń zakonnych [10:41] ojciec honorat Koźmiński był tym który w [10:44] trakcie spowiedzi [10:46] wysłuchiwał jakby natchnień oczekiwań i [10:49] tworzył tak zwane zgromadzenia [10:51] bezhabitowe w jednym domu mieszkało [10:54] kilka Panien które zajmowały się jakąś [10:57] cząstką działalności dla kościoła bądź [11:00] tylko samej modlitwy w konkretnych [11:02] konkretnych intencjach do takiego też [11:05] zgromadzenia należała Feliksa Kozłowska [11:07] która do Płocka Przybyła w [11:11] 1888 roku aby dokonać wizytacji Panien [11:16] dobroczynności po doznaniu objawień [11:19] dzieła Wielkiego Miłosierdzia w przys [11:21] seminaryjnym kościele o czym jeszcze [11:23] będę [11:24] mówił [11:26] założyła po pozwoleniu i zgody ojca [11:28] honor koi bezhabitowe zgromadzenie [11:31] zakonne sióstr ubogich świętej Matki [11:34] Klary od nieustającej adoracji UB [11:37] błagania bardzo długa nazwa Można się [11:39] pogubić i oprócz trzech ślubów zakonnych [11:43] czyli czystości ubóstwa i posłuszeństwa [11:46] dodany był czwarty zobowiązujący siostry [11:50] do nieustającej adoracji Najświętszego [11:53] sakrament tutaj w tym momencie jeszcze [11:55] nic wielkiego się nie dzieje do momentu [12:00] 2 sierpnia [12:03] 1893 roku Wówczas jak to zapisała [12:09] Feliksa [12:11] Kozłowska otrzymała misję ratowania [12:14] kościoła i całego [12:17] świata dniu [12:21] 1893 dnia 2 sierpnia Po wysłuchaniu MS [12:24] świętej i przyjęciu komunii świętej nle [12:28] zostałam oderwana od zmysłów i stawia [12:30] przed majestatem Bożym niepojęta [12:33] światłość ogarnęła moją duszę i miałam [12:36] wtedy ukazane ogólne zepsucie świata i [12:39] ostateczne czasy potem rozwolnienie [12:43] obyczaju w duchowieństwie i grzechy [12:45] jakich się dopuszczają kapłani widziałam [12:47] sprawiedliwość boską wymierzoną Na [12:49] ukaranie świata i miłosierdzie dające [12:52] ginącemu światu jako ostatni ratunek [12:55] Cześć przenajświętszego sakramentu i [12:57] pomoc Maryi powi [12:59] przemówił pan środkiem szerzenia tej [13:02] czci chcę aby powstało zgromadzenie [13:05] kapłanów pod nazwą Maria [13:08] Witów w kolejnych latach Były kolejne [13:11] objawienia też spisywane [13:15] przez ojca duchownego mateczki na [13:18] polecenie [13:20] biskupa i tutaj zaczął się problem [13:23] ponieważ w ówczesnym nazewnictwie [13:26] zgromadzenie wiązało się z [13:29] zakonnym w kontekście prawa kościelnego [13:32] musiało być mieć [13:34] aprobatę Stolicy Apostolskiej [13:37] Natomiast w tym co mówiono chodziło [13:40] bardziej o Zrzeszenie kapłanów czyli o [13:42] wspólnotę która będzie starała się [13:45] zmieniać swoje życie i tu stopniowo w [13:47] tych objawieniach o czym opisuje ksiądz [13:50] profesor seweryniak gdzie dokonał [13:54] kendy dokumentów zebranych przez święto [13:56] ofic Gdzie się znajdują oryginały [13:58] różnych [14:00] właśnie tutaj zaczęła POW zaczął [14:04] powstawać problem jeszcze w 1903 roku [14:08] mateczka chciała podporządkować się woli [14:10] Stolicy Apostolskiej są pisma zachowane [14:14] gdzie przedstawia się też jako wierna [14:16] córa kościoła która pragnie aby ten [14:18] kościół zachował zachował [14:20] jedność natomiast prawdopodobnie też pod [14:24] wpływem swoich duchowych synów te [14:26] decyzje zostają Zmienione i Ostatecznie [14:30] w 1906 roku zostaje wydana przez papieża [14:33] Bulla ekskomunik [14:36] kująca mateczko oraz tych którzy się nie [14:38] Podporządkuj duża Część duchowieństwa [14:42] wróciła do kościoła [14:45] katolickiego byli to też i profesorowie [14:48] seminarium i kapłani którzy zajmowali [14:52] wysokie stanowiska tutaj szczególnie tym [14:56] który wytykał błędy był obecnie kandydat [14:59] na ołtarze biskup Adolf [15:01] szelążek męczennik [15:04] komunizmu [15:08] natomiast związek mariawitów został [15:11] przez [15:12] kościół rozwiązany ostatecznie natomiast [15:16] to co się działo wówczas było bardzo No [15:19] takim złym świadectwem dla całego [15:21] społeczeństwa może te nurty rewolucyjne [15:24] troszkę zadziałały ale to co właśnie [15:27] kiedyś mi taki starszy [15:29] zakonnik mariawicki opowiedział Stąd też [15:32] pomysł na ten temat ukradliście na [15:34] Miłosierdzie [15:35] Boże nam i [15:38] zaczął wypowiadać słowa którymi byli [15:40] obrzucali on już staruszek ale pamiętał [15:43] jako dziecko te wyzwiska kozłowic [15:46] mankiet ników i różne inne które też [15:49] gdzieś w publikacjach zostały [15:55] powtórzone pod wpływem prawdopodobnie [15:58] też wydarzeń w diecezji ówczesnej [16:02] diecezji Płockiej rozwinął się bardzo [16:04] Kult Najświętszej Eucharystii powstawały [16:06] krucjaty dziecięce kongresy [16:08] eucharystyczne dekanalne Diecezjalne [16:11] jako jedna z pierwszych wprowadziła też [16:14] komunię świętą dla dzieci o czym co na [16:18] co pozwolił Pius ówczesny papież Pius X [16:21] ale także bardzo prężnie zaczęły działać [16:24] różnego rodzaju organizacje charytatywne [16:27] I w samym Płocku ale tak inny to [16:30] miłosierdzie dzieło Wielkiego [16:32] Miłosierdzia [16:33] proponowane przez matkę [16:38] kozłowską przerodziło się nie w sam same [16:42] formy kultu Bożego Miłosierdzia lecz w [16:45] konkretne działania pomocowe Ochronek [16:48] Szkół bibliotek [16:51] czytelnictwa prowadzenia [16:55] szwalni wydawania posiłków także [16:59] wydawano chociażby w samym Płocku osobom [17:02] osobom [17:04] potrzebującym w tym kontekście [17:08] też Jawi się Faustyna Kowalska Dlaczego [17:14] wszystko dzieje się na kilkudziesięciu [17:17] metrach można powiedzieć kwadratowych [17:19] ulic ulicy kwiatka w Płocku bo Gdy [17:23] jedziemy od drugiej strony Wisły od [17:25] strony Włocławka widzimy Marwi [17:30] [Muzyka] [17:31] obok dawną kolegiatę obecnie [17:38] małachowianki Faustyna miała objawienia [17:41] Jezusa Miłosiernego obecnie budujące się [17:44] tam bazylika Opactwo benedyktyńskie i [17:47] katedrę płk wszystko można powiedzieć w [17:50] jednej linii i [17:53] tutaj Helena Kowalska w zakonie sióstr [17:59] Miłosierdzia [18:01] jako Faustyna do Płocka [18:09] przybywa w [18:11] trakcie wówczas gdy budowana jest [18:14] mariawicka mariawicka [18:19] Katedra pochodziła z biednej rodziny nie [18:22] miała pieniędzy na to aby być przyjętą [18:24] do zakonu gdyż każda z sióstr musiała [18:26] mieć swoje wiano ale po uzbieraniu po [18:30] pracy 1 sierpnia [18:32] 1925 roku zostaje ostatecznie przyjęta [18:35] do zgromadzenia sióstr Matki Bożej [18:37] Miłosierdzia [18:39] rozpoczynając w Warszawie [18:41] postulat po obuc czynach 26 [18:48] roku rozpoczyna dwuletni dwuletni [18:51] nowicjat pod kierunkiem siostry brzozy [18:56] następnie zmienia kolej [19:00] zne jest w Wilnie w 29 roku a następnie [19:06] przybywa do grochowa i ostatecznie w [19:09] roku 30 do Płocka dlaczego ten Płock [19:12] jest tak istotny ponieważ to [19:15] tam 22 lutego [19:19] 1931 roku otrzymała to szczególne [19:22] wezwanie które jak opisuje wyło [19:25] szczególnie się jej w pamięci w [19:27] klasztornej celi [19:30] gdzie usłyszała Namaluj obraz według [19:32] wzoru który widzisz z podpisem Jezu ufam [19:34] Tobie to wezwanie nie dawało Faustynie [19:37] spokoju jednak w Płocku jeszcze z tym [19:40] nic nie zrobiła Dopiero gdy udała się do [19:44] Wilna jej spowiednik ojciec duchowny [19:48] powiernik ksiądz Michał sopoćko nakazał [19:51] spisywać słowa które które słyszy więc [19:54] mamy tutaj to podobieństwo które było [19:56] zarówno [19:57] u siostry Felicji Kozłowskiej jak u [20:00] Faustyny Kowalskiej że jest ten duchowy [20:03] przewodnik który każe [20:05] spisywać doświadczenia które później być [20:09] może zostaną oddane pod osąd kościołowe [20:12] w odróżnieniu [20:14] od matki Kozłowskiej [20:18] Faustyna Jezus Faustynie poleca kolejne [20:21] formy kultu Bożego Miłosierdzia nie mamy [20:24] tutaj ogólnej idei lecz wskazany jest [20:26] najpierw obraz później Miłosierdzia [20:29] Bożego Kolejnym etapem jest ustanowienie [20:32] święta do Bożego Miłosierdzia w [20:34] dzienniczku znajdujemy też nowennę przed [20:37] świętem Bożego Miłosierdzia ale też są [20:40] zapisy które w późniejszym czasie [20:44] zaniepokojony Chociażby z odpustem [20:47] zupełnym które ma człowiek otrzymać [20:50] Święto Bożego Miłosierdzia dla [20:52] niektórych mogłoby wręcz kojarzyć się z [20:55] tym że tak jakby człowiek otrzymał nowy [20:57] chrzest zostają zgadz wszystkie jego [21:00] grzechy że gdyby w tym dniu zmarł [21:02] bezpośrednio idzie do nieba tak [21:05] niektórzy wręcz no i czytając wprost bez [21:09] przygotowania dzienniczek można by to [21:11] zinterpretować więc było tu był tu ten [21:15] niepokój że powstaje znowu coś nowego [21:18] ale to wyprzedziłem troszeczkę od [21:21] kilkadziesiąt [21:23] lat te [21:25] kwestie [21:27] Faustyna jej droga w kościele katolickim [21:30] pozostaje prostą zakonnicą do końca [21:32] umiera na gruźlicę gdzie praktycznie do [21:35] końca doświadcza objawień Jezusa [21:38] Miłosiernego i mimo że rozpoczyna się [21:43] jej proces [21:46] beatyfikacyjny to 28 listopada [21:50] 1958 roku kongregacja Świętego [21:55] oficjum wystosuje do Prymasa Polski [21:58] Kardynała Stefana Wyszyńskiego pismo w [22:00] którym zabrania się szerzenia kultu [22:03] Bożego Miłosierdzia według wskazań które [22:05] miała Faustyna Kowalska nie zostaje Co [22:08] prawda wyklęta już nie żyje natomiast [22:11] Kult według jej wskazań zostaje [22:14] zakazany prawdopodobnie gdzieś jeszcze w [22:16] Watykanie były te echa że tak niedawno [22:19] był Płock było wielkie dzieło Bożego [22:21] Miłosierdzia już jedno mieliśmy i znowu [22:23] w Polsce jakiś kolejny Kult powstaje Tym [22:26] bardziej że na obrazie Jezu ufam są [22:29] wyraźnie biał białe i czerwone promienie [22:33] które przebijają serca postaci mającej [22:38] za zadanie ukazać Jezusa [22:41] Miłosiernego dopiero potrzeba było [22:45] kolejnych lat i [22:49] [Muzyka] [22:51] rok [22:53] 1981 Kiedy została czek Faustyny został [22:57] wydany wraz z zeszytem zatytułowanym [23:00] moje przygotowanie do komunii [23:04] świętej [23:06] natomiast sama [23:08] Faustyna była chyba też w jakiś [23:12] sposób przewodniczą duchową dla [23:16] Kardynała Wojtyły następnie Jana Pawła [23:18] II który ją beatyfikował następnie [23:21] kanonizował sam też ustanowił Święto [23:23] Bożego Miłosierdzia oraz pozwolił na [23:25] szerzenie kultu wraz z tym że w [23:29] 1980 roku [23:33] wydał misericordia o Bogu bogatej w [23:37] miłosierdzie nakreśl tylko te dwie [23:40] postacie bardzo tak skrótowo bo można o [23:43] każdej można mówić wiele godzin [23:48] Podsumowując to wystąpienie i te kwestie [23:52] związane z kultem możemy w piękny sposób [23:55] sprawować Kult tylko co z niego jeżeli [23:58] pozostanie bez duszy myślę niezależnie [24:01] czy Faustyna Czy matka Franciszka [24:06] Kozłowska miały objawienia czy też to [24:09] może były przemyślenia tego my nie wiemy [24:11] bo Pan Bóg może w różny sposób działać [24:13] przez człowieka i nie nam to oceniać [24:16] natomiast istotne dla mnie Z punktu w [24:19] jakiś sposób historyka liturgiki jest to [24:22] że oprócz tego już jest sprawowany kult [24:26] dokonały się wielkie dzieła przemiany [24:28] ten Kult można powiedzieć wyszedł na [24:30] ulicę wyszedł do ludzi zaczął [24:32] przemieniać ludzkie serca Przypominając [24:34] że to miłosierdzie ma być czynione innym [24:37] że Bóg jest bogaty w miłosierdzie ale [24:39] pragnie też że my jako stworzenie na [24:41] jego obraz i podobieństwo być może o tym [24:44] ma też przypominać obraz z podpisem Jezu [24:46] ufam tobie ufam tobie ale też jestem tym [24:49] który jest otwarty na drogiego człowieka [24:51] że widzę tego uchodźcę widzę to dziecko [24:54] bezdomne widzę tego który wydaje się że [24:57] jest może pijakiem a tak naprawdę leży [25:00] chory że nie minę go ale będę tym [25:04] samarytaninem Dziękuję bardzo za uwagę --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl