Krótka teoria życia widzianego przez pryzmat piękna

Rozwiń transkrypcję filmu

Krótka teoria życia widzianego przez pryzmat piękna | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19:00 rozpoczynamy ewst online Krótka
  • historia piękna
  • zapraszam dziękuję Dziękuję dzisiaj to to właśnie Mam temat który jest mi
  • bardzo bliski krótk teorie życia widzianego przez pryzmat piękna piękno nas otacz i
  • przenika piękne jesteśmy do piękne wrócimy piękni to nasze źródło nasze
  • jestestwo Piękno jest celem naszej podróży i samą podróżą to są moje różne
  • myśli czasami tak pisz poezję czy czy rzeczy
  • takie Co to znaczy dla mnie życie jako podróż i pogląd za piękna to Życie jest
  • jak podróż każdy dzień daje nam nowe doświadczenie wyzwanie możliwości poznamy nowych kultur nowe
  • kultury i miejsca a podobnie podróż życie daje możliwości poznania i samopoznania
  • ale podróż nie jest tylko dotar do celu to jest także przekraczanie granic
  • poznan nowych miejsc pokonanie drogi podróży dotyczy doży rozwoju osobistego
  • to jest to też podróż w kierunku samorealizacji a tak jak podróż daje
  • nam Krazy zapom chwile tak życie jest peł piękna relacj doświadczeń i
  • osiągnięć waż jest aby tewi ować ocenić nie tylko dotar do celu
  • ale sama sama podróż życie jest
  • podróżą jest ale także określony cel i mie
  • postojowe to są różne mamy różne cele blisko daleko żne i osiągnięcie
  • Tychów daje nam poczucie spełnienia podróżnicy jakieś konkretne
  • miejsce do których chcą docie w życiu też mamy osobiste aspiracje
  • ambicje pomaga nam pracować n czym znaczącym dla nas ważnym wartościowym
  • zainwestować dzieci w dobry sposób więc traktowanie dzieci jako cel zachęca nas
  • do refleksji nad naszymi postępami ścieżkami przebytym i nawet kierunkiem w
  • którym leżymy Możemy też ewentualnie prowadzić jakieś korek zmienić trasę czy nawet zmienić
  • niektórych z celów tak jak celebruje do do
  • celebrować takie kamienie milowe w życi z radością i [Muzyka]
  • uznaniem i więc traktowanie dzieci jako podróż i cel podkreś to dynamiczny hycz
  • charakter egzystencji uznanie obu aspektów pozwala nam docenić tero podczas pracy na rzecz
  • przyszłości więc także można powiedzieć że to nasze
  • dzieci duchowe to poznanie piękne Boga jego stworzenia teraz częściowo po
  • śmierci w sposób holistyczny
  • osobiste Piękno jest celem naszej podróży i samą podróżą To jest podróż
  • zarówno zmysłowa jak umysłowa ciel jak i duchowa pię może służyć jako klucz do
  • Współczesnej etyki filozofii teologii nie mówić o miłości czy
  • duchowości jest elementem w procesie twórczym w
  • stce muzyce poezji i liturgii Piękno jest niezbędne dla
  • naszego dobra i zdrowia
  • c moż pytać kóry poja późnej też prezentacji Czy potrafisz
  • wyobrazić sobie snot oraz miłość przede wszystkim jako przejawy piękne a nie
  • tylko dob jeżeli tak to zmieni Wszystko a tutaj ch tutaj pokazać
  • dzisiaj związek między estetyką etyką między estetyką a
  • duchowością a będziemy dzisiaj naszej podróży rozważać tematy jak piękno
  • wyobrażenia i proces twórczy piękno Bóg i
  • stworzenia piękna duchowość wiara nawet wości także piękno a zło po prostu
  • brzydota a piękno co jest bardzo ważny tutaj w procesie twórczym do tego
  • ludzkie wyobrazenia jest jest jest kluczowy
  • proces więc to chcę tutaj trochę o tym pomyśleć z wami sztuka jest darem dla
  • artysty i dla odbiorców a wiara mówię że jest darem łaski który
  • wyrasta w kierunku głębszego poznania Ale sztuka także jest darem którego
  • praktykowanie prowadzi do głębszego poziomu zrozumienia dotyczy te osoby
  • doświadczające stuki ale także artyści muzyka malarze że zbier poety sam
  • czasami pisz wiersze a czasami wiem z góry mi się wydaje dokąd zmierzam co co
  • chces powiedzieć czasami mam jakieś uczucie tylko chcesz coś wyrazić a
  • czasami na samym końcu po prostu ostatn linia Zmieni wszystko dopiero do do celu
  • myślę a o to chodziło więc to to też to to samo stworzenia pod stworzenia
  • właśnie też jest darem i podróżą dla
  • artysty wrażliwość tutaj łączy się z wyobraźnią i kowanie charakteru a sztuka
  • odebranie sztuka przeżywanie sztuki może przyczynić się do rozwoju percepcji
  • moralnej i duchowej do kształtowania charakteru mieliśmy okazji w tym roku
  • być kilku znaczących Muzeów patrzeć na przykład
  • [Muzyka] w Amsterdamie na piękne
  • piękne obrazy remant czy czy werm po prostu no i to naprawdę budzi tutaj
  • myślenie a także myślenie o życiu o
  • etyce chcą coś przekazać i to może wejść i to razem z nimi rozważać takie tematy
  • a sił wyobraźni jako zdolności ludzkiego ugruntowuje zarówno wrażliwość etyczną
  • jak i religijną a tutaj także sztuka wizualna i muzyka to są dwa różne rzeczy
  • i myślę że tutaj można by dużo mówić o tym Ja bardzo bardzo
  • Jestem wzrokowcem czyli uczyć najlepiej tego co muszę widzieć Muszę czytać tekst
  • widzieć coś A wtedy to pamiętam Lepiej ale sztuk wizualne też to to jest bardzo
  • wy muzyka też ma swoją moc twórcza moc Jestę piękno i w kościele na przykład to
  • niektórzy kościoły bardziej wykorzystują stą wizualną to szczególnie tutaj
  • liturgiczne dużo dużo czasu uwaga poświęca na przecenę świętą nad kultem
  • kół Ewangelii skupi się bardziej na muzyce jakie to ma znaczenie myśl jen i
  • drugi ma ogromny potencjał żeby pokazać nam Czym jest piękno piękno Boga
  • pięknego stworzenia Co to znaczy żyć pięknie ale to ja bym ja wolę po prostu
  • korzystać obu mamy Także Dlaczego teolog pisze o tym tak
  • Myślę że mamy dużo piękne w Biblia Właśnie miałem kazanie w niedzielę i tak
  • po prostu czytając o to był narracji tego Testamentu po prostu
  • no i patrzyłem na KC narratora autora No po prostu to jest Majk literacki a które
  • naprawdę zdaje egzamin jest różni się jakościowo od wielu
  • innych tekstów z tego okresu a w Biblii mamy dużo poezji mamy różnych przysłów
  • narracji to nie jest przypadek SP Biblii jest napis form poezji lub racji widzimy
  • poszczególny ksiąg jaki sam Jezus korzystał z różnych form i gatunków literackich procesie przekazywania
  • prawdy moralne więc to to Tutaj sztuka piękna to doświadczenia estetyczne na
  • pewno nie jest obojętny jeśli chodzi o nasze życie duchowe i naszego
  • rozwoju Biblia także jest często przedstawiany w jce mamy oczywiście
  • osoby jak jak Bach a jego piękne piękna muzyka ale wielu innych tekstów
  • muzycznych spiewam kościele są też całe utwory na soku na przykład na na na miaż
  • handla czy inne rzeczy czy re to to są rzeczy które muzykę daje dużo dużo mocy
  • głębia głębsze przeżycie przeżywania treści biblijne pomaga nam
  • też przyswoić tekst trochę idąc dalej jak to jest z
  • piękny iar a myślę że pię naprawdę moż sprzyjać
  • rozwój naszej wiary ale także także z
  • wiarą też mamy w życiu wątpliwości i myślę że że
  • tutaj nie wszystko w życiu jest piękne Też mamy które są trudne mamy różne
  • wyzwania jest ciemno dr to są dobre
  • często też to co jest trudne dobry filmz jakieś
  • napięcie między dobrym a zły czy jakieś tam no co co właśnie jest nudne i nie
  • daje po prostu to to jest nierealne więc to naszym życiu to myślę wiar i
  • zwątpienia to są różne aspekty ludzkiego doświadczenia więc piękn za chwilę
  • będzie mówić o złocie brzydota to to każdy z nich ma swój
  • wyjątkowy wpływ i rolę to wiara to jest to daje nam pewne przekonanie poczucie
  • bezpieczeństwo wątpienie za skłania do krytycznego myślenia to też jest bardzo
  • bardzo ważne
  • właśnie powiedziałem w kościele w niedzielę że że nasze interpretacje
  • Biblii to nie jest to nie tylko wynika z tekstu to raczy najczęściej już widzimy
  • w tym tekście co my spodziewamy widzieć szukamy potwierdzenia naszych przyjętych
  • ju systemów myślenia systemów teologicznych nie pozwolimy żeby tekst
  • sam przemówił do nas i to co jest trudne w Biblia Czy w
  • życiu zło cierpienia właśnie Skłania nas też do do
  • do myślenia i także piękno ma zupełnie inny blask porównania właśnie z ze złem
  • razem wiara i wątpliwość przyczyniają się do rozwoju osobistego kształtują
  • nasze przekonania ale też zachęca człowiek dążenia do zrozumienia do
  • złożonej podróży życia a jest można powiedzieć że zwątpienie to
  • jest naturalnym aspektem ludzkiej myśli i rozwoju to nie musimy traktować wiarę
  • wątpliwość jako przeciwnikami oni mogą współpracować Aby kultywować budować
  • bardzo solidne elastyczne i szczery system
  • przekona ja jestem teologiem mam swój system teologiczny
  • i podstawowych sprawach to myślę że chyba już nie zmieni wiele chociaż k wie
  • ale ale nie sądzę ale także Są rzeczy które kiedyś myślałem że są bardzo istotne jeszcze mam swoje swoje
  • przekonania swój pogląd na to ale ale też właśnie jest miejsce na to żeby
  • powiedzieć tak mi się wydaję ale wiem że ty myślisz inaczej i możemy z tym
  • pogodzi się różnić pięknie A więc to to I bardzo często też spotkania z innymi
  • ludźmi czyt Inne książki komentarze innych ludzi z in tradycji sprawiało że
  • sam zmieniłem swoje przekonanie po prostu musiałem SK konfrontacja z innym
  • innym podejściem interpretacją zmienić swoje swoje swoje myślenia i wątpliwości
  • też to to ci do spraw wiary przekonan
  • ale [Muzyka] także u i tak dalej to kim jest Bóg czy
  • w ogóle Bóg jest to naprawdę może sprzyjać głębszy głębsze
  • szukanie poznanie Boga i jego prawdę
  • co Więc polecam tutaj właśnie widzenie
  • wiary wątpliwości jako No nieod elementami jeden i drugi jest potrzebne
  • i to mogą dobrze ze sobą współpracować Będziemy za chwilę przejść do do
  • podejścia do rozwor kilka te logów chrześcijańskich na temat
  • piękna ale najpierw to jeszcze chc mówić o
  • pięknym zł zło ci po prostu
  • brzydota zno piękno i [Muzyka] zł subiektywne każdy z nas to spostrzega
  • inaczej inaczej a i to na przykład to jest dobrze że
  • [Muzyka] że nie ma jedna kobiety najpiękniejszy
  • na świecie Każdy każdy kobiety czy mężczyzny jest piękny i to dobrze Po
  • prostu bo Bo inaczej wszyscy oprócz tej jedne byłby właśnie bardzo nieszczęśliwe
  • a myślę że tak samo tutaj nasze nasze
  • spostrzeżenia przyd różnią się chociaż to w danym
  • kulturze to to właśnie pewne rzeczy są standardowe C ogólnie przyjęte
  • a w danej kulturze pewne są uważane za brzydkie w innym kulturze są akceptowane
  • czy nawet nawet
  • to też tak samo jak wiara i wątpliwość często są piękne są uważane za
  • przeciwstawne pojęcia A to podkreśla dwoistość obecną w ludzkim
  • doświadczeniu taisto głęb nasemu przestrzegania świata
  • i przyczyn się do naszego rozumienia estetyki i wartości więc też
  • toze twórcze wości twórcze
  • zostawienia tym co uważamy za piękne co uważamy za za brzydkie i
  • a tutaj czasami to co uważamy za brzydkie może prowokować nas do myślenie
  • do dyskusji możemy [Muzyka]
  • zakwestionować z góry przyjętych wyobrażeń o pięknie i to samo sobie to ten podróż
  • intelektualna estetyczna też może być piękna piękna
  • podróż odkrywanie nowych rzeczy i także okazj do krytycznego
  • myślenia a refleksji nasze postrzeganie nie jest
  • sta racze dynamiczne wiele czynników ma na to
  • wpływ A to co jest dla mnie uważane za brzydkie może być dla ciebie piękne czy
  • odwrotnie a także własnym życiu to nasze
  • spostrzegania zmienia zależy od perspektywy doświadc sposobu w jaki
  • Angażuje się w ąc siebie
  • świata Ups to piękno tutaj jest tematem
  • bardzo często poruszany w filozofii w etyce w teologii a filozofii To wielu
  • wielu rzeczy piękno ma wpływ na różne gałę
  • filozoficzne to szczególnie tutaj widzimy że że
  • bardzo ważne pojęcia to jest prawda dobro i i
  • piękno i to więc to też będziemy nawet
  • wieków to też te rzeczy się poja [Muzyka]
  • ze sobą zasadnicz pię poety to oczywiście nauka o
  • pięknym naszym spz Jak widzimy jest
  • piękne doty Też bardzo głębokich filic prawdzie
  • oce i o znaczeniu więc to to tak samo
  • [Muzyka] jak poznanie
  • piękno też zachęca nas do rozwoju do Poznania tutaj w filozofii
  • To jest bardzo piękna piękna jest
  • bardzo dynamicznym twórczym elementem
  • myślenia w te logii też pięknie odwa bardzo ważną rolą dotyczy wielu różnych aspekty myśli
  • religijne duchowości Poznania doświadczenia boskości a Boża obecność
  • jest odw obecność piękna to jest odczuwalne w
  • praktykach religij to jest wykorzystywany w przygotow świętych
  • przen [Muzyka] też właśnie ma ważną rolą w
  • kontemplacji Boga to co jest transcendentny poza naszym światem
  • codziennym a piękno służy jako pomoc między ludzkim doświadczeniem a boskim
  • królestwem też to jest
  • częścią naszych praktyki religijnych a dotyczy dyskusji
  • [Muzyka] teologiczne piękno dyskusje teologiczne bogaca naszą duchową podróż i
  • nasze rozumi relacji między nami a Bogiem jest kilka teog które które mów
  • PiS piękny tutaj Chciałbym krótko przedstawić myślę kilku z
  • nich to jest święty Austyn
  • więcej czasu Poświęć jego
  • myśli Augustyn Augustyn pisa obszernie o i
  • pięknie bardzo ważne znane książk o wyznaniu jego osobistym tam to jest taki
  • Autobiografia też autobiografii duchowe piękno Bożego stworzenia LZ
  • jakieś relacji między sferą fizyczną a duchową tutaj jest to s jego słowo
  • zobacz jak po prostu jak dużą wagę tutaj pisząc
  • o Poznania Boga pisz o Bogu jak Bóg jest piękno i
  • po prostu tutaj bardzo
  • obrazowo uczuciowo właśnie opisuje to poznanie
  • Boga z późno cię kochałem piękności tak dawne i nowe z późno cię pokochałem
  • Oczywiście teraz mówi do Boga bo Spójrz ty byłeś wewnątrz A ja byłem na zewnątrz
  • i szukałem się tam że w świecie w stworzeniu niepiękne pędziły beztroską
  • wśród pięknych rzeczy który stworzyłeś byłeś ze mną ale ja nie byłem z tobą te
  • rzeczy trzymały mnie Dale od ciebie chociaż ich wcale nie było chyba że były
  • w tobie wołała i głośno wołała i siłą otworzyłeś moją głuchotę śniłeś śniłeś i
  • przepędziła mą ślepota wdychał pachnące zapachy ja wdecha powietrze A teraz
  • dyszę za tobą skosztował a teraz jestem głodny spragniony dotknąłeś mnie Ja
  • płonął dla twojego pokoju a to [Muzyka]
  • bardzo bardzo piękne [Muzyka] piękne wyznania a o piękno pisze
  • Augustyn piękno świat jest odbiciem twórczej mocy Boga także jest drogą do
  • rozpoznania i kontemplacja Stwórca a czyli tutaj Chociaż mówi że te rzeczy na
  • zewnątrz odciął go od Boga to tak jak otworzyło serce okazało się że że to
  • jednak też jest drogą do rozpoznania Boga kontemplacji kim on Jestę
  • fizycznego świata może przyciągać jednostki do poszukiwania prawdy i
  • wiedzy dusze ludzkie to obraz piękne Boga wrodzony Prag piękne jest odbiciem
  • tęsknoty za Bogiem wielu tutaj teologów tak ten temat
  • porusza nasze nasze pragnienia doś
  • piękno także także właśnie mówi o jeszcze bardziej pierwotnym głębszym tnę
  • właśnie za za kontakt z Bogiem piękno w naturze w relacjach międzyludzkie
  • twórczości artystyczne może budzić podziw zachwyt i głębszy związek z
  • boskością więc tutaj to bardzo bardzo pozytywnie mówi o o o piękne
  • o który doceniamy w naturze a piękno który widzimy w pię osobistych i także w
  • stuce a bardzo ciekaw pisze o piękno Boga miłość własna Bóg jest jest
  • pięknością A miłość to jego piękny dar miłość własna jest darem od Boga jednak
  • stem sprawie jest gdzie człowiek szuka swego największego dobra tutaj aust nie
  • powiedział że nie kochać siebie nie szukać tego co jest najlepszy dla siebie
  • wł do tego nas zachęca mówią że jest miłość własna który szuka największego
  • dobra w Bogu a miłość własny który szuka największego dobra poza Bogiem on tutaj
  • poleca właśnie ten pierwszy że to jest właśnie prawdziwe miejsce gdzie będzie
  • znale największe szczęści Wedy aby kochać Boga z całym sercem duszą
  • umysłem i siłą zostało nam dane abyśmy nauczyli się kochać samego siebie k
  • naprawdę kocha siebie będzie kochał siebie najlepiej Jeżeli Bóg będzie głównym przedmiotem swojej miłości wcale
  • nie nie kłóci się z innymi miłości z innymi pękam w życiu tylko to
  • po prostu to to pozwala nawet lepiej tych inny piękności dostrzegać i
  • doświadczyć i [Muzyka] cenić Bóg stworzył nas mówi Augustyn
  • abyśmy szukali szczęścia w n więc to zwrot wewnętrzny polega na tym że
  • szukamy szczęście wykluczając tego jednego w którym nasze poszukiwania
  • znajduje swoje pełnienie Czy zwrot ku sobie ty jak właśnie to jak mówi że
  • człowiek po być otwarty na piękno na piękno w świecie na piękno który jest
  • Bóg No jak wrócimy to piękno w samym sobie to właśnie to to jest
  • zamknięty właśnie to na to co naprawdę może może przynieść nam
  • największe największe radość spełnienie piękno zawiną to wielki teologi
  • filozof też pisze że piękne rzeczy to te które odzwierciedlają nieodłączny
  • porządek i cel korzysta dużo zę piękne filozofii
  • gre między innymi co jest piękne posiadają harmonii
  • proporcji i przejrzystości które są związane z prawdą i dobrem największe
  • cechy filozofii greckiej to piękno praw
  • związ właśnie wszystkie wszystk nie tylko Piękno jest piękne ale też prawdy dobre
  • są piękne a to integralność to są rzeczy są piękniejsze gdy są nieuszkodzone i
  • pozbawiony jakikolwiek wad a proporcje też klasyczny ujęciu jest bardzo
  • ważny i przeć jasne wyrazistość bardziej i rozumi
  • wydaje bardzo ciekaw właśnie przedstawienie te
  • logiczne także filozoficzne spostrzeżenia jeszcze z czasów Greków i
  • innych Tomasz PiS O transcendentalny czyli o to co to jest prawd dob i
  • piękno różnym stopni
  • jest są odbiciem atrybutów Boga czyli prawdziwe piękno prawdziwe dobro
  • prawdziwy prawda jest atrybutem Boga a i
  • on stworzył świat także że każdy rzecz też posiada w jakim stopniu te te czy
  • rzeczy a doceniania piękne może doprowadzić do kontemplacji Boga gego
  • rozumienia jego natury a także stworzy jest piękne odzwierciedla piękność
  • twórcza i właśnie kontemplacja rozpoznania piękno w naturze w
  • przyrodzie to jest sposób na rozpoznanie kontemplacji boskich atrybutów Boga a
  • później niektóry teologowie róż różne
  • Nadzieja nadzieje na ile to poznanie piękn stworzenia może może pomagać nam
  • poznać Kim jest Bóg ale myślę że tutaj ja zgadzam się z Tomaszem że to że to
  • jest to bardzo możemy dużo wiedzieć o
  • Stwórcy myśląc o stworzeniu okej także tutaj właśnie
  • polec różnych praktyk logicznych mogą też podnieś dus i
  • kierować wi ku Bogu tutaj
  • widzę jego umiłowanie do paradoksu uważał parad jako narzędzie do
  • kwestionowania konnego myślenia uważa że piękno moż znaleźć napięciu między
  • kontrastującymi ideami doświadczeniami takimi jak wiara i zwątpienie cierpienie
  • i odkupienie piękno i brzydota właśnie że tutaj
  • nawet kontrasty te paradoksy nie są współpracują ze sobą żeby żebyśmy mógł
  • naprawdę sam proces rozważania to poznanie to A właśnie jest czymś pięknym
  • estetyczne Piękno jest samo w sobie paradoksem jest urzekające i pociągające
  • ale również można odwracać uwagę od głębszych egzystencjalnych pytań
  • prawdziwego dążenia do znaczenia to jest to co mówi Augustyn właśnie że szukał
  • piękno w rzeczach stworzonych na zewnątrz i mógłby tam zobaczyć tam rękę
  • czy Czy udział Stwórcy w tym mog to prowadzić do Poznania Boga szukania Boga on po prostu przestał na na na
  • skosztowania na właśnie tych co jest piękne w przyrodzie w tym świecie a oni
  • Myśla dalej k wraca na swój sposób na podobne
  • podobne podejścia doświadczenia to pisze tutaj o
  • estetyczne i etyczne etapy ludzkie egzystencji a na estetycznym szukamy
  • przyjemności nowości doznań zmysłowych uważ że to doznanie choć jest
  • piękne może być mocne jest ulotne nie przynosi prawdziwego spełnienia
  • a tutaj No może z tym się zgodzić czy nie
  • d uważa że prawdziwi piękno trwi etyczne przemianie charakteru człowieka ale to
  • nie jest tak że to nie jest piękne właśnie chodzi że że to integralność
  • bycia człowiekiem integralnym spójny a
  • prowadzenie etyczne życie to piękno które wylacze poza tylko wygląd
  • estetyczny C to co to jest zewnętrzne piękno to widów taki wewnętrzne
  • które jest na przykład w naszym charakterze czy Sposób życia prawdziwe
  • znaczenie piękno znajdują się u niego w sferze wiary doświadczenia
  • [Muzyka] religijnego z boskością wykracza poza
  • sferą estetyki da głębsze poczucie celu głębokie połączenie z boskością Ale co
  • sam bóg jest pięknym i tutaj dojdziemy za chwilę do to jest jed z jego głównych odkrycia
  • i teologiczne piękno stworzył nawet nawet
  • taką koncepcję pojęcie jak estetyka teologiczna piękn jest koncepcją także
  • teologiczną ma kluczową rolę w zrozumieniu natury Boga objawienia relacji między bogiem a ludzkością tutaj
  • podobno jak uważa transcendentalnych spraw obok prawdy i
  • dobra piękno też są ze sobą związany prawd dobre
  • i i piękno piękno da wyjątkowy sposób spotkania żywienie Boga więc to też
  • widzi podobnie jak jak jak Tomas że po
  • pieniu też jest sposob poznać pewne cy
  • Boga piękno sztuka Transcendencja dużo dużo pisał o piękno
  • sztuki w tym religijne A to może prowadzić do głębszego rozumienia piękne
  • Boga przekazywać duchowy rzeczywistości przez piękno przekazuje
  • ludzkości swoją obecność Bóg przekazuje nam swą obecność i
  • prawdę i to piękno kt widzimy w stworzeniu w stce świadczenia ludzkiego
  • życia może prowadzić nas do rozpoznania transcendencji do Poznania Boga i tutaj
  • bardzo bardzo ciekaw może kontrowersyjne ale pisze że krzyż Chrystusa to jest
  • uosobienie Piękne to jest czymś brzydkim strasznym nieprzyjęcia takie straszne
  • cierpienie jeszcze niesprawiedliwa śmierć i tak dalej ale mówi tak ofiara
  • Chrystusa na krzyżu POW miłością do nas uosobieniem piękna ponieważ objawi
  • bezwarunkowo miłość Boga do ludzkości więc tutaj krzyż łączy piękno i
  • cierpienie krzyż jest proaktywny miłość konfrontacji z niesprawiedliwością oraz
  • okrucieństwem
  • dalej amerykański teolog filos piękno porów piękno fizycznego
  • wyglądu z trwałym pięknego charakteru tak samo jak
  • inż przyrodzie wwm charakterze w dobrych czynach odbiciem charakteru atrybutów
  • Boga to wszystko stworzył i bó też
  • tak pomaga nam tutaj budować dobry
  • charakter etyczny charakter czynić dobrze to wszystko jest jednak jest za
  • tym odbiciem jego charakteru atrybutów piękne
  • łączy życia mówi że miłość pokor współczucie to są takie se które są
  • piękne same w sobie bo ukazują obraz Boga w człowieku i także
  • duchowego piękna sobie ODB także to jest taki
  • obraz Boga w człowieku przyjemność etyczna ważną rolą
  • doświadc może ucu podziw i
  • tutaj cę przebudzenia jako
  • doświadczen piękna sam Ja właśnie miał taki chwil około 20 lat jak
  • czytał psy i był Ładę jak ogarnięty pięknym Boga i to był właśnie rzecz
  • Co trzyma go przez całe życia jego główna wizja o Bogu jako jako ten który
  • czyni piękno niebo to jest miejsce naz piękna
  • w którym lzi chłyści Boga Mia dużo miejsca w swojej teologii
  • swoje praktykę też duszpasterskie uczuć emocji pragnień doświadczeniu
  • duchowy że prawdziwe doświadczenie religijne
  • wiążą się z głęboką autentyczną opowiedzi na Boże piękno i także doprowadzi do do zmiany
  • serca duszy zmiany [Muzyka]
  • [Muzyka] więc tutaj ciekaw pojęcia ZG naw duchow
  • piękno to jest to jest Bóg i stworzenie Czyli po prostu
  • jazn to w Bogu stworzen
  • to jest symetri proporcje harmonia tyli to co klasyczna filozofi uważało za za
  • piękne mówi że to jest tylko to jest do to jest piękno ale to jest odbicie
  • właśnie to co jest piękne właśnie w Bogu za ty jego jego
  • stworzenia dla to miłość miłość to jest su
  • wszelkich SN to jest źródło naszych wielkich moralnych postaw i czynów więc
  • więc piękno tutaj jest dynamiczne i zmienia nasze życie A życie Boga też
  • jest piękne i dynamiczne Boże piękno nie jest aktywna jest aktywna nie pasywna to
  • to jest piękno Boga jest czasownikiem człowiekiem Bóg raczej to jest
  • upiększenie uczynienie pięknym niż bycie pięknym a piękno Boga to miłość i radość
  • i to są te kluczowe atrybuty Boga wedug wiedza miłość i
  • radość skoro że szenie Boga to jest gdy Bóg daje siebie stwarz inne istoty mogi
  • kochać i być kochanym kochać siebie wzajemnie Kochać też samego Boga i być
  • kochanym przez Boga jesteśmy do tego stworzeni kochać nawiązać wię
  • błogosławić czynić piękne więc to też to bardzo dobrze pasuje do do
  • [Muzyka] pojęcia życie jako
  • podróż podróż do piękna właśnie zaczyn piękne bożej miłości dla nas właśnie C
  • to w naszym życiu w naszych naszych czynach
  • postawach jest samym Bogiem po śmierci a także człowiek na
  • obraz Boga to też jest ważnym tematem na obraz Boga także są aktywnymi
  • spii istotami i według Edward właściwi odpowiedź na
  • miłość b przywitanie
  • radością świata a kochać świat to znaczy brać udział w pękną obecności i
  • działania Boga w tym świecie Bóg Bóg też jest tańcem i zaprasza nas
  • do tańca Bóg jest artystą zaprasza nas do do stworzenia dzieło sztuki Bóg jest
  • piękny w swoich atrybutach w swoich postawach i też chce zmienić nas byśmy
  • też jak z tej syy właśnie
  • miłość współczucia i tak dalej stało się częst naszego życia więc nasze życie
  • jest zmieniony poprzez postrzeganie piękna przez szanowanie obecności i mocy życia życia bożego i ludzkiego to budzi
  • nas chęć żyć z Bogiem i brać udział w jego życiu oraz w jego dziele czynienia
  • piękne Apostoł Paweł pisze wiara nadziej miłość te największy z nich jest miłość
  • powiedział dobroć praw pię największe jest piękno Podsumuj piękno
  • tutaj tei chrześcijańskie jest widziano jako sposób na dostrzeżenia atrybutów i
  • Boga także piękno stworzeniu wskazuje na
  • Stwórca może prowadzić do głębokich przeżyć duchowych służy do opisu
  • przemieniają coj mocy Boskiej miłości a a jest często utożsamiane z dobrocią
  • istną moralną także uznaniem entj wartości sworzenie świat też jest piękny
  • i należy to chronić i szanować dalej to w teologii docenianie
  • piękna to sposób na otwarcie serca i umysłu na obecność Boga
  • religijnych symbo i narracjach są różne symbo znaki a piękno w nich może
  • być przekazywane głębokie prawdy spostrzeżenia [Muzyka] teologiczne piękno może być
  • katalizatorem styczny doświadczeń praktyk kontemplacyjnych doś piękne wywołuje
  • uczucie radości iści Bogu także szacunku dla jego
  • stworzenia więc Podsumuj
  • Życie jako jako podróż piękne droga do domu czy to
  • piękne Jesteśmy już w domu jesteśmy świecie w którym Bóg stworzył który jest
  • z nami ten dom to jest inny sposób na bycie obecnym na pozeganie piękne który
  • daje nam Bóg oraz na czynienie piękniejszym wszystkiego co dotykamy możemy brać aktywny udział w
  • tym d Boga żeby czynić świat piękniejszy A jak jest nasza droga do domu czy
  • piękne To jest podróż odkrywania to jest wspólna podróż na lepiej się podróżuje
  • nie w samotności lecz z kimś wspólnotą z innymi ludźmi bliskimi osobami To jest
  • podróż ku większemu pięknu wiwo między
  • ludźmi Dzięki serdecznie swoich podróżach tych
  • ostatnich jakie piękno odkryłeś to znaczy czym się możesz podzielić
  • o co największe na tobie wrażenie pod kątem właśnie piękna zrobiło
  • Kil Świny na Sycylii To było
  • no ucztą po prostu żeby chodzić różnymi uliczkami
  • poznać spakować jakieś czekoladę czy inne lokalne
  • lokalne smakołyki bardzo lubię to byliśmy także
  • Belgii w Amsterdamie dużo wra jak powiedziałem
  • wcześniej to te piękne sztuki
  • tam w muzeum w Amsterdamie ogromny
  • pna niesamo właśnie
  • przeżycia ale także także byliśmy kilka razy w polskich górach
  • Sudetach i to też za każdym razem to ja osobiście bardzo bardzo
  • poznaję doświadczam piękno własne przyrodzie jestem mistykiem przyrody to tam właśnie
  • czuję się bardzo blisko Boga i praktycznie Myślę że że że poznaję
  • głębiej poznaję lepiej poznaję jego cechy jego jego piękne miłości właśnie w jego stworzeni więc to ostatnie
  • to to to myślę że bard mocno to ł ja widziałam też bardzo piękne zdjęcia
  • z bardzo pięknego ogrodu w twoim domu i to myślę że to było w ogóle
  • doświadczenie piękne wszystkimi zmysłami powiedzmy Tak czasami zdarza się oprócz
  • takich oficjalnych spotkań integracyjnych ze studentami zdarzają się również
  • spotkania oficjalne to był absent
  • tegorocznymi właśnie w ogrodzie który jest naprawdę piękny przy grillu przy
  • pysznych potrawach z grilla Rozumiem że też przy rozmowach przy słuchaniu nie
  • wiem czy muzykowanie było bo muzycy byli na pewno W każdym
  • razie no to też jest taki aspekt doświadczania piękna właśnie wspólnotowego a właśnie to jest ciekawe
  • Że niewie oze tylko bo to masz jakby
  • takich dwóch chyba ulubionych właśnie Ed dotyczy jedno z pytań które
  • przyszło Jonathan Edwards w Polsce kojarzy się głównie z Kazań o tym że strasznie jest wpaść w ręce Boga żywego
  • dlaczego tak mało mówi się o jego innej twarzy to chyba skojarzenie przez to co ty mówiłeś
  • o tak oczywiście po prostu że był zakochany w
  • Boga 10 razy więcej mówi o o niebie o
  • pięknym niż o piekle o grzechu Tylko że wiesz mówi o tym żeby ludzie mogli
  • doświadczyć tego miłości piękne Boga No to było ką to ale to jest ciekawe że
  • naprawdę najważniejsze obraz Bog to jest
  • piękno i to myślę że to da zupełnie inne Byłem teraz na konferencji w
  • Belgii w naszym sanm uczelni
  • tam i było to Kongres
  • międzynarodowy było duchowość i racjonalność każdy każdy z 20 pięknych
  • bardzo referatów dotyczyło piękna nie było to w planie ale to by
  • powtarzało się za każdym razem to pojęcie piękne niego jest jest
  • niesamowite kazanie o grzesznikach Boga jest naprawdę
  • majsterki Komunikacji to po prostu to trafił do
  • wszystkich antologii literatury amerykańskiej nał w
  • Polsce każdy kto jest na na studia Filologii Angielskiej czy czy studie amerykańskie
  • prawdopodobnie ma okaz przeczytać ten a jeżeli tylko to wie o Edwardzie to w
  • ogóle go nie zna to myślę że to nie jest postać bez skazy to nie jest też
  • człowiek wielki człowiek z glinianymi nogami ale to myślę że to bardzo niego
  • to to doceniam to jego dostrzeganie doświadczenie przeżycie piękne Boga w
  • różnych aspektach No zresztą powiedzmy Tak że dotyczy to bardzo wielu osób o
  • których my wiemy w sumie tutaj w Polsce niewiele bo
  • wyrywkowo drugą taką osobą jest John Wesley który też jest kojarzony właśnie
  • z takimi kazaniami do grzeszników bardzo mocno
  • podkreślających właśnie piekło i inne rzeczy natomiast i tutaj przy okazji
  • państwa zaproszę do naszego najnowszego numeru teologii w której znajduje się
  • między innymi Jeden z artykułów poświęcony też johnowi Wesley i jego
  • przemianie więc Zresztą cały Tom poświęcony edwardowi również mamy w
  • teolog także zapraszam teika ewst pl bardzo bardzo zapraszam są
  • dostępne artykuły waszych czasopism naukowych bezpłatnie każdy
  • może sobie pobrać przeczytać i dalej udostępniać kolejne pytanie które
  • mamy Czy chrześcijanie w ogóle powinni zwracać uwagę na zewnętrzne piękno innych osób zwłaszcza że teraz jest ono
  • dyktowane przede wszystkim przez światową modę No myślę że trudno jest
  • nie zwracać uwagę Myślę że to wiesz piękno piękne zawsze
  • jest piękno ale czasami to to to jest sprawy umowne to wzory piękne czy piękny
  • ubior czy czy coś tam czy czy to jest sprawa który jest
  • kulturowy to są rzeczy które są dość uniwersalne mi się wydaje to ale to
  • wiele rzeczy tutaj jest jest jest kulturowe i oczywiście
  • świat to jest cały przemys w tym żeby żeby zarabiać nałożenie ide piękne i dob
  • które które właśnie można sprzedać zapięć No i tak dalej więc to myślę że
  • trzeba to ostrożnie do tego podejść szukać prawdziwego Piękna myślę że no piękne
  • widzieć piękne W każdym człowieku naprawdę i
  • także no to co niektórzy tywi zc uwagę No to piękne
  • zewnętrzne właśnie to jest ot zmienia się i ale piękne wewnętrzne piękne
  • naszego charakteru postaw czynów to piękne życie to jeden
  • celów celów podróż do piękna to jest pozostawienie sobą po prostu pew spół
  • czna życie pięknie prowadzone jakiś tam ludzie którzy mi Mii okazj mieć
  • pozytywny wpływ czy pomagać w jakiś sposób doświadczyć coś pięknego z nimi
  • prawdziw miłości więzy czy przyjaźni to to są rzeczy które Myślę że są może
  • ważniejsze niż zewnętrzny wygląd No
  • ja nie staram się No jakoś ubierać się to
  • jakoś Myślę że że to jest Jest to dla mnie wartość ale absolutnie to nie
  • nadążam za za jakoś modę Toż osobiste że to kupienie rzeczy modnych
  • jest czymś złym ale myślę też może przesadzać w drugą
  • stronę więc to tutaj jakiś UM
  • jednak często Dążę do co jest to co jest klasyczne co zawsze jest
  • to kupię kupię Kos dobrej marki GY
  • są wyprzedaży potem służy mi przez wiele
  • lat to jestem z tego
  • zadowolony może nie tyle problem rzeczywiście jesteśmy w jakiś sposób
  • nastawi Zauważ że to nie jest też współczesna kwestia bo tak naprawdę jak
  • się popatrzy chociażby na rysunki w baśniach prawda sprzed 100 200 300 lat
  • to złe postaci w baśniach są przedstawione jako takie brzydkie i
  • okropne ten tradycyjny haczykowaty nos i pypeć u Czarownicy i tak dalej i tak
  • dalej a dobre postaci są przedstawione jako takie które są stereotypowo postrzegane
  • w danej kulturze jako piękne i my mamy takie skojarzenia
  • ogólnie są badania na to że rzeczywiście osoby ładne postrzegane jako ładne
  • niekoniecznie wybitne piękności ale ładne na przykład mające symetryczną twarz łatwiej łatwiej jest pracę łatwiej
  • jest dogadywać się też z ludźmi tak dalej więc jest coś takiego no pytanie
  • Na ile jesteśmy w stanie przejść nad tym dlatego że wiadomo że ludzie są
  • różni oprócz tego że no też mamy różne kanony piękne i to co jest piękne
  • tutaj w Polsce prawda zupełnie inaczej będzie postrzegane na przykład nie wiem w Afryce
  • równikowej załóżmy i w ty w tym momencie
  • możemy mieć rzeczywiście takie dość duże zamieszanie No ale właśnie to patrzenie
  • na piękno pod kątem z jednej strony oczywiście zewnętrzności gdzie są te
  • wyznaczniki w postaci symetrii harmonii doboru odpowiedniego i pod
  • kątem kolorystyki faktur całej masy różnych innych rzeczy i to widzimy w
  • architekturze w sztuce w malarstwie w różnych innych muzyce również słyszymy
  • dla odmiany aie piękno rozumiane głębiej No i tutaj mam
  • wrażenie że w chrześcijańskim świecie mamy właśnie odwrotny problem to
  • znaczy jeżeli coś nam się nie podoba to próbujemy
  • jakby jeżeli coś nam się nie podoba estetycznie w sensie takiego estetycznego punktu widzenia No nie
  • lubimy nie podoba Nam się i tak dalej to próbujemy dorobić do tego uzasadnienie moralne
  • było oczywiście wymieniać Bardzo dużo przykładów natomiast no no można się
  • zetknąć no no nie podoba Nam się jakiś tam typ muzyki No to szukamy gdzieś w
  • Starych pismach że tutaj na takich instrumentach to w kościele nie można grać
  • prawda nie podobają nam się na przykład nie wiem jakieś
  • ubiory to też szukamy że one są nieskromne niemoralne albo nie wiem
  • wywyższają się albo cokolwiek innego można by było ciągnąć i tutaj ja się
  • zastanawiam właśnie na ile warto by było rzeczywiście od czasu do czasu na
  • przykład w kazaniach mówić trochę na temat tego że to nie jest tak że jeżeli nam się coś
  • nie podoba estetycznie że czegoś nie lubimy to to musi być zaraz złe i że
  • musimy koniecznie dorabiać do tego jakąś ideologię można powić no po prostu ja
  • nie lubię tej muzyki prawda Nie podoba mi się jak jest prowadzone w ten sposób nabożeństwo a
  • nie doszukiwać się jakiegoś tego że jest niezgodne z takim czy innym wzorcem
  • biblijnym Gdzie jest wzorzec [Muzyka]
  • nabożeństwa długo Kiedyś kiedyś mł miałem rozmowę
  • kimś który uważa że jedyne prawdziw amerykański muzy
  • tosel diabła prostu dla mnie to wiesz Gosp to jest piękne No to nie jest moje
  • ulubione lubię to słuchać Nie za dużo to po prostu uwielbiam to myślę że
  • to mi się bardzo nawet kojarzy się z życiem duchowym ale na przykład przykład
  • jeszcze byliśmy w Stanach na na ślubie w Tennessee naszego syna no i parę dni
  • później mieliśmy rocznic ślubu w ten co robi pó
  • tam No mówi ale nie lubi m Słuchaj to jest
  • To jest cudowne to jest Ameryka musisz tam p i były tam Pi S wybitnych
Pobierz transkrypcję (TXT)