Krótka teoria życia widzianego przez pryzmat piękna
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Krótka teoria życia widzianego przez pryzmat piękna | EWST online
- [Muzyka]
- [Muzyka]
- Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19:00 rozpoczynamy ewst online Krótka
- historia piękna
- zapraszam dziękuję Dziękuję dzisiaj to to właśnie Mam temat który jest mi
- bardzo bliski krótk teorie życia widzianego przez pryzmat piękna piękno nas otacz i
- przenika piękne jesteśmy do piękne wrócimy piękni to nasze źródło nasze
- jestestwo Piękno jest celem naszej podróży i samą podróżą to są moje różne
- myśli czasami tak pisz poezję czy czy rzeczy
- takie Co to znaczy dla mnie życie jako podróż i pogląd za piękna to Życie jest
- jak podróż każdy dzień daje nam nowe doświadczenie wyzwanie możliwości poznamy nowych kultur nowe
- kultury i miejsca a podobnie podróż życie daje możliwości poznania i samopoznania
- ale podróż nie jest tylko dotar do celu to jest także przekraczanie granic
- poznan nowych miejsc pokonanie drogi podróży dotyczy doży rozwoju osobistego
- to jest to też podróż w kierunku samorealizacji a tak jak podróż daje
- nam Krazy zapom chwile tak życie jest peł piękna relacj doświadczeń i
- osiągnięć waż jest aby tewi ować ocenić nie tylko dotar do celu
- ale sama sama podróż życie jest
- podróżą jest ale także określony cel i mie
- postojowe to są różne mamy różne cele blisko daleko żne i osiągnięcie
- Tychów daje nam poczucie spełnienia podróżnicy jakieś konkretne
- miejsce do których chcą docie w życiu też mamy osobiste aspiracje
- ambicje pomaga nam pracować n czym znaczącym dla nas ważnym wartościowym
- zainwestować dzieci w dobry sposób więc traktowanie dzieci jako cel zachęca nas
- do refleksji nad naszymi postępami ścieżkami przebytym i nawet kierunkiem w
- którym leżymy Możemy też ewentualnie prowadzić jakieś korek zmienić trasę czy nawet zmienić
- niektórych z celów tak jak celebruje do do
- celebrować takie kamienie milowe w życi z radością i [Muzyka]
- uznaniem i więc traktowanie dzieci jako podróż i cel podkreś to dynamiczny hycz
- charakter egzystencji uznanie obu aspektów pozwala nam docenić tero podczas pracy na rzecz
- przyszłości więc także można powiedzieć że to nasze
- dzieci duchowe to poznanie piękne Boga jego stworzenia teraz częściowo po
- śmierci w sposób holistyczny
- osobiste Piękno jest celem naszej podróży i samą podróżą To jest podróż
- zarówno zmysłowa jak umysłowa ciel jak i duchowa pię może służyć jako klucz do
- Współczesnej etyki filozofii teologii nie mówić o miłości czy
- duchowości jest elementem w procesie twórczym w
- stce muzyce poezji i liturgii Piękno jest niezbędne dla
- naszego dobra i zdrowia
- c moż pytać kóry poja późnej też prezentacji Czy potrafisz
- wyobrazić sobie snot oraz miłość przede wszystkim jako przejawy piękne a nie
- tylko dob jeżeli tak to zmieni Wszystko a tutaj ch tutaj pokazać
- dzisiaj związek między estetyką etyką między estetyką a
- duchowością a będziemy dzisiaj naszej podróży rozważać tematy jak piękno
- wyobrażenia i proces twórczy piękno Bóg i
- stworzenia piękna duchowość wiara nawet wości także piękno a zło po prostu
- brzydota a piękno co jest bardzo ważny tutaj w procesie twórczym do tego
- ludzkie wyobrazenia jest jest jest kluczowy
- proces więc to chcę tutaj trochę o tym pomyśleć z wami sztuka jest darem dla
- artysty i dla odbiorców a wiara mówię że jest darem łaski który
- wyrasta w kierunku głębszego poznania Ale sztuka także jest darem którego
- praktykowanie prowadzi do głębszego poziomu zrozumienia dotyczy te osoby
- doświadczające stuki ale także artyści muzyka malarze że zbier poety sam
- czasami pisz wiersze a czasami wiem z góry mi się wydaje dokąd zmierzam co co
- chces powiedzieć czasami mam jakieś uczucie tylko chcesz coś wyrazić a
- czasami na samym końcu po prostu ostatn linia Zmieni wszystko dopiero do do celu
- myślę a o to chodziło więc to to też to to samo stworzenia pod stworzenia
- właśnie też jest darem i podróżą dla
- artysty wrażliwość tutaj łączy się z wyobraźnią i kowanie charakteru a sztuka
- odebranie sztuka przeżywanie sztuki może przyczynić się do rozwoju percepcji
- moralnej i duchowej do kształtowania charakteru mieliśmy okazji w tym roku
- być kilku znaczących Muzeów patrzeć na przykład
- [Muzyka] w Amsterdamie na piękne
- piękne obrazy remant czy czy werm po prostu no i to naprawdę budzi tutaj
- myślenie a także myślenie o życiu o
- etyce chcą coś przekazać i to może wejść i to razem z nimi rozważać takie tematy
- a sił wyobraźni jako zdolności ludzkiego ugruntowuje zarówno wrażliwość etyczną
- jak i religijną a tutaj także sztuka wizualna i muzyka to są dwa różne rzeczy
- i myślę że tutaj można by dużo mówić o tym Ja bardzo bardzo
- Jestem wzrokowcem czyli uczyć najlepiej tego co muszę widzieć Muszę czytać tekst
- widzieć coś A wtedy to pamiętam Lepiej ale sztuk wizualne też to to jest bardzo
- wy muzyka też ma swoją moc twórcza moc Jestę piękno i w kościele na przykład to
- niektórzy kościoły bardziej wykorzystują stą wizualną to szczególnie tutaj
- liturgiczne dużo dużo czasu uwaga poświęca na przecenę świętą nad kultem
- kół Ewangelii skupi się bardziej na muzyce jakie to ma znaczenie myśl jen i
- drugi ma ogromny potencjał żeby pokazać nam Czym jest piękno piękno Boga
- pięknego stworzenia Co to znaczy żyć pięknie ale to ja bym ja wolę po prostu
- korzystać obu mamy Także Dlaczego teolog pisze o tym tak
- Myślę że mamy dużo piękne w Biblia Właśnie miałem kazanie w niedzielę i tak
- po prostu czytając o to był narracji tego Testamentu po prostu
- no i patrzyłem na KC narratora autora No po prostu to jest Majk literacki a które
- naprawdę zdaje egzamin jest różni się jakościowo od wielu
- innych tekstów z tego okresu a w Biblii mamy dużo poezji mamy różnych przysłów
- narracji to nie jest przypadek SP Biblii jest napis form poezji lub racji widzimy
- poszczególny ksiąg jaki sam Jezus korzystał z różnych form i gatunków literackich procesie przekazywania
- prawdy moralne więc to to Tutaj sztuka piękna to doświadczenia estetyczne na
- pewno nie jest obojętny jeśli chodzi o nasze życie duchowe i naszego
- rozwoju Biblia także jest często przedstawiany w jce mamy oczywiście
- osoby jak jak Bach a jego piękne piękna muzyka ale wielu innych tekstów
- muzycznych spiewam kościele są też całe utwory na soku na przykład na na na miaż
- handla czy inne rzeczy czy re to to są rzeczy które muzykę daje dużo dużo mocy
- głębia głębsze przeżycie przeżywania treści biblijne pomaga nam
- też przyswoić tekst trochę idąc dalej jak to jest z
- piękny iar a myślę że pię naprawdę moż sprzyjać
- rozwój naszej wiary ale także także z
- wiarą też mamy w życiu wątpliwości i myślę że że
- tutaj nie wszystko w życiu jest piękne Też mamy które są trudne mamy różne
- wyzwania jest ciemno dr to są dobre
- często też to co jest trudne dobry filmz jakieś
- napięcie między dobrym a zły czy jakieś tam no co co właśnie jest nudne i nie
- daje po prostu to to jest nierealne więc to naszym życiu to myślę wiar i
- zwątpienia to są różne aspekty ludzkiego doświadczenia więc piękn za chwilę
- będzie mówić o złocie brzydota to to każdy z nich ma swój
- wyjątkowy wpływ i rolę to wiara to jest to daje nam pewne przekonanie poczucie
- bezpieczeństwo wątpienie za skłania do krytycznego myślenia to też jest bardzo
- bardzo ważne
- właśnie powiedziałem w kościele w niedzielę że że nasze interpretacje
- Biblii to nie jest to nie tylko wynika z tekstu to raczy najczęściej już widzimy
- w tym tekście co my spodziewamy widzieć szukamy potwierdzenia naszych przyjętych
- ju systemów myślenia systemów teologicznych nie pozwolimy żeby tekst
- sam przemówił do nas i to co jest trudne w Biblia Czy w
- życiu zło cierpienia właśnie Skłania nas też do do
- do myślenia i także piękno ma zupełnie inny blask porównania właśnie z ze złem
- razem wiara i wątpliwość przyczyniają się do rozwoju osobistego kształtują
- nasze przekonania ale też zachęca człowiek dążenia do zrozumienia do
- złożonej podróży życia a jest można powiedzieć że zwątpienie to
- jest naturalnym aspektem ludzkiej myśli i rozwoju to nie musimy traktować wiarę
- wątpliwość jako przeciwnikami oni mogą współpracować Aby kultywować budować
- bardzo solidne elastyczne i szczery system
- przekona ja jestem teologiem mam swój system teologiczny
- i podstawowych sprawach to myślę że chyba już nie zmieni wiele chociaż k wie
- ale ale nie sądzę ale także Są rzeczy które kiedyś myślałem że są bardzo istotne jeszcze mam swoje swoje
- przekonania swój pogląd na to ale ale też właśnie jest miejsce na to żeby
- powiedzieć tak mi się wydaję ale wiem że ty myślisz inaczej i możemy z tym
- pogodzi się różnić pięknie A więc to to I bardzo często też spotkania z innymi
- ludźmi czyt Inne książki komentarze innych ludzi z in tradycji sprawiało że
- sam zmieniłem swoje przekonanie po prostu musiałem SK konfrontacja z innym
- innym podejściem interpretacją zmienić swoje swoje swoje myślenia i wątpliwości
- też to to ci do spraw wiary przekonan
- ale [Muzyka] także u i tak dalej to kim jest Bóg czy
- w ogóle Bóg jest to naprawdę może sprzyjać głębszy głębsze
- szukanie poznanie Boga i jego prawdę
- co Więc polecam tutaj właśnie widzenie
- wiary wątpliwości jako No nieod elementami jeden i drugi jest potrzebne
- i to mogą dobrze ze sobą współpracować Będziemy za chwilę przejść do do
- podejścia do rozwor kilka te logów chrześcijańskich na temat
- piękna ale najpierw to jeszcze chc mówić o
- pięknym zł zło ci po prostu
- brzydota zno piękno i [Muzyka] zł subiektywne każdy z nas to spostrzega
- inaczej inaczej a i to na przykład to jest dobrze że
- [Muzyka] że nie ma jedna kobiety najpiękniejszy
- na świecie Każdy każdy kobiety czy mężczyzny jest piękny i to dobrze Po
- prostu bo Bo inaczej wszyscy oprócz tej jedne byłby właśnie bardzo nieszczęśliwe
- a myślę że tak samo tutaj nasze nasze
- spostrzeżenia przyd różnią się chociaż to w danym
- kulturze to to właśnie pewne rzeczy są standardowe C ogólnie przyjęte
- a w danej kulturze pewne są uważane za brzydkie w innym kulturze są akceptowane
- czy nawet nawet
- to też tak samo jak wiara i wątpliwość często są piękne są uważane za
- przeciwstawne pojęcia A to podkreśla dwoistość obecną w ludzkim
- doświadczeniu taisto głęb nasemu przestrzegania świata
- i przyczyn się do naszego rozumienia estetyki i wartości więc też
- toze twórcze wości twórcze
- zostawienia tym co uważamy za piękne co uważamy za za brzydkie i
- a tutaj czasami to co uważamy za brzydkie może prowokować nas do myślenie
- do dyskusji możemy [Muzyka]
- zakwestionować z góry przyjętych wyobrażeń o pięknie i to samo sobie to ten podróż
- intelektualna estetyczna też może być piękna piękna
- podróż odkrywanie nowych rzeczy i także okazj do krytycznego
- myślenia a refleksji nasze postrzeganie nie jest
- sta racze dynamiczne wiele czynników ma na to
- wpływ A to co jest dla mnie uważane za brzydkie może być dla ciebie piękne czy
- odwrotnie a także własnym życiu to nasze
- spostrzegania zmienia zależy od perspektywy doświadc sposobu w jaki
- Angażuje się w ąc siebie
- świata Ups to piękno tutaj jest tematem
- bardzo często poruszany w filozofii w etyce w teologii a filozofii To wielu
- wielu rzeczy piękno ma wpływ na różne gałę
- filozoficzne to szczególnie tutaj widzimy że że
- bardzo ważne pojęcia to jest prawda dobro i i
- piękno i to więc to też będziemy nawet
- wieków to też te rzeczy się poja [Muzyka]
- ze sobą zasadnicz pię poety to oczywiście nauka o
- pięknym naszym spz Jak widzimy jest
- piękne doty Też bardzo głębokich filic prawdzie
- oce i o znaczeniu więc to to tak samo
- [Muzyka] jak poznanie
- piękno też zachęca nas do rozwoju do Poznania tutaj w filozofii
- To jest bardzo piękna piękna jest
- bardzo dynamicznym twórczym elementem
- myślenia w te logii też pięknie odwa bardzo ważną rolą dotyczy wielu różnych aspekty myśli
- religijne duchowości Poznania doświadczenia boskości a Boża obecność
- jest odw obecność piękna to jest odczuwalne w
- praktykach religij to jest wykorzystywany w przygotow świętych
- przen [Muzyka] też właśnie ma ważną rolą w
- kontemplacji Boga to co jest transcendentny poza naszym światem
- codziennym a piękno służy jako pomoc między ludzkim doświadczeniem a boskim
- królestwem też to jest
- częścią naszych praktyki religijnych a dotyczy dyskusji
- [Muzyka] teologiczne piękno dyskusje teologiczne bogaca naszą duchową podróż i
- nasze rozumi relacji między nami a Bogiem jest kilka teog które które mów
- PiS piękny tutaj Chciałbym krótko przedstawić myślę kilku z
- nich to jest święty Austyn
- więcej czasu Poświęć jego
- myśli Augustyn Augustyn pisa obszernie o i
- pięknie bardzo ważne znane książk o wyznaniu jego osobistym tam to jest taki
- Autobiografia też autobiografii duchowe piękno Bożego stworzenia LZ
- jakieś relacji między sferą fizyczną a duchową tutaj jest to s jego słowo
- zobacz jak po prostu jak dużą wagę tutaj pisząc
- o Poznania Boga pisz o Bogu jak Bóg jest piękno i
- po prostu tutaj bardzo
- obrazowo uczuciowo właśnie opisuje to poznanie
- Boga z późno cię kochałem piękności tak dawne i nowe z późno cię pokochałem
- Oczywiście teraz mówi do Boga bo Spójrz ty byłeś wewnątrz A ja byłem na zewnątrz
- i szukałem się tam że w świecie w stworzeniu niepiękne pędziły beztroską
- wśród pięknych rzeczy który stworzyłeś byłeś ze mną ale ja nie byłem z tobą te
- rzeczy trzymały mnie Dale od ciebie chociaż ich wcale nie było chyba że były
- w tobie wołała i głośno wołała i siłą otworzyłeś moją głuchotę śniłeś śniłeś i
- przepędziła mą ślepota wdychał pachnące zapachy ja wdecha powietrze A teraz
- dyszę za tobą skosztował a teraz jestem głodny spragniony dotknąłeś mnie Ja
- płonął dla twojego pokoju a to [Muzyka]
- bardzo bardzo piękne [Muzyka] piękne wyznania a o piękno pisze
- Augustyn piękno świat jest odbiciem twórczej mocy Boga także jest drogą do
- rozpoznania i kontemplacja Stwórca a czyli tutaj Chociaż mówi że te rzeczy na
- zewnątrz odciął go od Boga to tak jak otworzyło serce okazało się że że to
- jednak też jest drogą do rozpoznania Boga kontemplacji kim on Jestę
- fizycznego świata może przyciągać jednostki do poszukiwania prawdy i
- wiedzy dusze ludzkie to obraz piękne Boga wrodzony Prag piękne jest odbiciem
- tęsknoty za Bogiem wielu tutaj teologów tak ten temat
- porusza nasze nasze pragnienia doś
- piękno także także właśnie mówi o jeszcze bardziej pierwotnym głębszym tnę
- właśnie za za kontakt z Bogiem piękno w naturze w relacjach międzyludzkie
- twórczości artystyczne może budzić podziw zachwyt i głębszy związek z
- boskością więc tutaj to bardzo bardzo pozytywnie mówi o o o piękne
- o który doceniamy w naturze a piękno który widzimy w pię osobistych i także w
- stuce a bardzo ciekaw pisze o piękno Boga miłość własna Bóg jest jest
- pięknością A miłość to jego piękny dar miłość własna jest darem od Boga jednak
- stem sprawie jest gdzie człowiek szuka swego największego dobra tutaj aust nie
- powiedział że nie kochać siebie nie szukać tego co jest najlepszy dla siebie
- wł do tego nas zachęca mówią że jest miłość własna który szuka największego
- dobra w Bogu a miłość własny który szuka największego dobra poza Bogiem on tutaj
- poleca właśnie ten pierwszy że to jest właśnie prawdziwe miejsce gdzie będzie
- znale największe szczęści Wedy aby kochać Boga z całym sercem duszą
- umysłem i siłą zostało nam dane abyśmy nauczyli się kochać samego siebie k
- naprawdę kocha siebie będzie kochał siebie najlepiej Jeżeli Bóg będzie głównym przedmiotem swojej miłości wcale
- nie nie kłóci się z innymi miłości z innymi pękam w życiu tylko to
- po prostu to to pozwala nawet lepiej tych inny piękności dostrzegać i
- doświadczyć i [Muzyka] cenić Bóg stworzył nas mówi Augustyn
- abyśmy szukali szczęścia w n więc to zwrot wewnętrzny polega na tym że
- szukamy szczęście wykluczając tego jednego w którym nasze poszukiwania
- znajduje swoje pełnienie Czy zwrot ku sobie ty jak właśnie to jak mówi że
- człowiek po być otwarty na piękno na piękno w świecie na piękno który jest
- Bóg No jak wrócimy to piękno w samym sobie to właśnie to to jest
- zamknięty właśnie to na to co naprawdę może może przynieść nam
- największe największe radość spełnienie piękno zawiną to wielki teologi
- filozof też pisze że piękne rzeczy to te które odzwierciedlają nieodłączny
- porządek i cel korzysta dużo zę piękne filozofii
- gre między innymi co jest piękne posiadają harmonii
- proporcji i przejrzystości które są związane z prawdą i dobrem największe
- cechy filozofii greckiej to piękno praw
- związ właśnie wszystkie wszystk nie tylko Piękno jest piękne ale też prawdy dobre
- są piękne a to integralność to są rzeczy są piękniejsze gdy są nieuszkodzone i
- pozbawiony jakikolwiek wad a proporcje też klasyczny ujęciu jest bardzo
- ważny i przeć jasne wyrazistość bardziej i rozumi
- wydaje bardzo ciekaw właśnie przedstawienie te
- logiczne także filozoficzne spostrzeżenia jeszcze z czasów Greków i
- innych Tomasz PiS O transcendentalny czyli o to co to jest prawd dob i
- piękno różnym stopni
- jest są odbiciem atrybutów Boga czyli prawdziwe piękno prawdziwe dobro
- prawdziwy prawda jest atrybutem Boga a i
- on stworzył świat także że każdy rzecz też posiada w jakim stopniu te te czy
- rzeczy a doceniania piękne może doprowadzić do kontemplacji Boga gego
- rozumienia jego natury a także stworzy jest piękne odzwierciedla piękność
- twórcza i właśnie kontemplacja rozpoznania piękno w naturze w
- przyrodzie to jest sposób na rozpoznanie kontemplacji boskich atrybutów Boga a
- później niektóry teologowie róż różne
- Nadzieja nadzieje na ile to poznanie piękn stworzenia może może pomagać nam
- poznać Kim jest Bóg ale myślę że tutaj ja zgadzam się z Tomaszem że to że to
- jest to bardzo możemy dużo wiedzieć o
- Stwórcy myśląc o stworzeniu okej także tutaj właśnie
- polec różnych praktyk logicznych mogą też podnieś dus i
- kierować wi ku Bogu tutaj
- widzę jego umiłowanie do paradoksu uważał parad jako narzędzie do
- kwestionowania konnego myślenia uważa że piękno moż znaleźć napięciu między
- kontrastującymi ideami doświadczeniami takimi jak wiara i zwątpienie cierpienie
- i odkupienie piękno i brzydota właśnie że tutaj
- nawet kontrasty te paradoksy nie są współpracują ze sobą żeby żebyśmy mógł
- naprawdę sam proces rozważania to poznanie to A właśnie jest czymś pięknym
- estetyczne Piękno jest samo w sobie paradoksem jest urzekające i pociągające
- ale również można odwracać uwagę od głębszych egzystencjalnych pytań
- prawdziwego dążenia do znaczenia to jest to co mówi Augustyn właśnie że szukał
- piękno w rzeczach stworzonych na zewnątrz i mógłby tam zobaczyć tam rękę
- czy Czy udział Stwórcy w tym mog to prowadzić do Poznania Boga szukania Boga on po prostu przestał na na na
- skosztowania na właśnie tych co jest piękne w przyrodzie w tym świecie a oni
- Myśla dalej k wraca na swój sposób na podobne
- podobne podejścia doświadczenia to pisze tutaj o
- estetyczne i etyczne etapy ludzkie egzystencji a na estetycznym szukamy
- przyjemności nowości doznań zmysłowych uważ że to doznanie choć jest
- piękne może być mocne jest ulotne nie przynosi prawdziwego spełnienia
- a tutaj No może z tym się zgodzić czy nie
- d uważa że prawdziwi piękno trwi etyczne przemianie charakteru człowieka ale to
- nie jest tak że to nie jest piękne właśnie chodzi że że to integralność
- bycia człowiekiem integralnym spójny a
- prowadzenie etyczne życie to piękno które wylacze poza tylko wygląd
- estetyczny C to co to jest zewnętrzne piękno to widów taki wewnętrzne
- które jest na przykład w naszym charakterze czy Sposób życia prawdziwe
- znaczenie piękno znajdują się u niego w sferze wiary doświadczenia
- [Muzyka] religijnego z boskością wykracza poza
- sferą estetyki da głębsze poczucie celu głębokie połączenie z boskością Ale co
- sam bóg jest pięknym i tutaj dojdziemy za chwilę do to jest jed z jego głównych odkrycia
- i teologiczne piękno stworzył nawet nawet
- taką koncepcję pojęcie jak estetyka teologiczna piękn jest koncepcją także
- teologiczną ma kluczową rolę w zrozumieniu natury Boga objawienia relacji między bogiem a ludzkością tutaj
- podobno jak uważa transcendentalnych spraw obok prawdy i
- dobra piękno też są ze sobą związany prawd dobre
- i i piękno piękno da wyjątkowy sposób spotkania żywienie Boga więc to też
- widzi podobnie jak jak jak Tomas że po
- pieniu też jest sposob poznać pewne cy
- Boga piękno sztuka Transcendencja dużo dużo pisał o piękno
- sztuki w tym religijne A to może prowadzić do głębszego rozumienia piękne
- Boga przekazywać duchowy rzeczywistości przez piękno przekazuje
- ludzkości swoją obecność Bóg przekazuje nam swą obecność i
- prawdę i to piękno kt widzimy w stworzeniu w stce świadczenia ludzkiego
- życia może prowadzić nas do rozpoznania transcendencji do Poznania Boga i tutaj
- bardzo bardzo ciekaw może kontrowersyjne ale pisze że krzyż Chrystusa to jest
- uosobienie Piękne to jest czymś brzydkim strasznym nieprzyjęcia takie straszne
- cierpienie jeszcze niesprawiedliwa śmierć i tak dalej ale mówi tak ofiara
- Chrystusa na krzyżu POW miłością do nas uosobieniem piękna ponieważ objawi
- bezwarunkowo miłość Boga do ludzkości więc tutaj krzyż łączy piękno i
- cierpienie krzyż jest proaktywny miłość konfrontacji z niesprawiedliwością oraz
- okrucieństwem
- dalej amerykański teolog filos piękno porów piękno fizycznego
- wyglądu z trwałym pięknego charakteru tak samo jak
- inż przyrodzie wwm charakterze w dobrych czynach odbiciem charakteru atrybutów
- Boga to wszystko stworzył i bó też
- tak pomaga nam tutaj budować dobry
- charakter etyczny charakter czynić dobrze to wszystko jest jednak jest za
- tym odbiciem jego charakteru atrybutów piękne
- łączy życia mówi że miłość pokor współczucie to są takie se które są
- piękne same w sobie bo ukazują obraz Boga w człowieku i także
- duchowego piękna sobie ODB także to jest taki
- obraz Boga w człowieku przyjemność etyczna ważną rolą
- doświadc może ucu podziw i
- tutaj cę przebudzenia jako
- doświadczen piękna sam Ja właśnie miał taki chwil około 20 lat jak
- czytał psy i był Ładę jak ogarnięty pięknym Boga i to był właśnie rzecz
- Co trzyma go przez całe życia jego główna wizja o Bogu jako jako ten który
- czyni piękno niebo to jest miejsce naz piękna
- w którym lzi chłyści Boga Mia dużo miejsca w swojej teologii
- swoje praktykę też duszpasterskie uczuć emocji pragnień doświadczeniu
- duchowy że prawdziwe doświadczenie religijne
- wiążą się z głęboką autentyczną opowiedzi na Boże piękno i także doprowadzi do do zmiany
- serca duszy zmiany [Muzyka]
- [Muzyka] więc tutaj ciekaw pojęcia ZG naw duchow
- piękno to jest to jest Bóg i stworzenie Czyli po prostu
- jazn to w Bogu stworzen
- to jest symetri proporcje harmonia tyli to co klasyczna filozofi uważało za za
- piękne mówi że to jest tylko to jest do to jest piękno ale to jest odbicie
- właśnie to co jest piękne właśnie w Bogu za ty jego jego
- stworzenia dla to miłość miłość to jest su
- wszelkich SN to jest źródło naszych wielkich moralnych postaw i czynów więc
- więc piękno tutaj jest dynamiczne i zmienia nasze życie A życie Boga też
- jest piękne i dynamiczne Boże piękno nie jest aktywna jest aktywna nie pasywna to
- to jest piękno Boga jest czasownikiem człowiekiem Bóg raczej to jest
- upiększenie uczynienie pięknym niż bycie pięknym a piękno Boga to miłość i radość
- i to są te kluczowe atrybuty Boga wedug wiedza miłość i
- radość skoro że szenie Boga to jest gdy Bóg daje siebie stwarz inne istoty mogi
- kochać i być kochanym kochać siebie wzajemnie Kochać też samego Boga i być
- kochanym przez Boga jesteśmy do tego stworzeni kochać nawiązać wię
- błogosławić czynić piękne więc to też to bardzo dobrze pasuje do do
- [Muzyka] pojęcia życie jako
- podróż podróż do piękna właśnie zaczyn piękne bożej miłości dla nas właśnie C
- to w naszym życiu w naszych naszych czynach
- postawach jest samym Bogiem po śmierci a także człowiek na
- obraz Boga to też jest ważnym tematem na obraz Boga także są aktywnymi
- spii istotami i według Edward właściwi odpowiedź na
- miłość b przywitanie
- radością świata a kochać świat to znaczy brać udział w pękną obecności i
- działania Boga w tym świecie Bóg Bóg też jest tańcem i zaprasza nas
- do tańca Bóg jest artystą zaprasza nas do do stworzenia dzieło sztuki Bóg jest
- piękny w swoich atrybutach w swoich postawach i też chce zmienić nas byśmy
- też jak z tej syy właśnie
- miłość współczucia i tak dalej stało się częst naszego życia więc nasze życie
- jest zmieniony poprzez postrzeganie piękna przez szanowanie obecności i mocy życia życia bożego i ludzkiego to budzi
- nas chęć żyć z Bogiem i brać udział w jego życiu oraz w jego dziele czynienia
- piękne Apostoł Paweł pisze wiara nadziej miłość te największy z nich jest miłość
- powiedział dobroć praw pię największe jest piękno Podsumuj piękno
- tutaj tei chrześcijańskie jest widziano jako sposób na dostrzeżenia atrybutów i
- Boga także piękno stworzeniu wskazuje na
- Stwórca może prowadzić do głębokich przeżyć duchowych służy do opisu
- przemieniają coj mocy Boskiej miłości a a jest często utożsamiane z dobrocią
- istną moralną także uznaniem entj wartości sworzenie świat też jest piękny
- i należy to chronić i szanować dalej to w teologii docenianie
- piękna to sposób na otwarcie serca i umysłu na obecność Boga
- religijnych symbo i narracjach są różne symbo znaki a piękno w nich może
- być przekazywane głębokie prawdy spostrzeżenia [Muzyka] teologiczne piękno może być
- katalizatorem styczny doświadczeń praktyk kontemplacyjnych doś piękne wywołuje
- uczucie radości iści Bogu także szacunku dla jego
- stworzenia więc Podsumuj
- Życie jako jako podróż piękne droga do domu czy to
- piękne Jesteśmy już w domu jesteśmy świecie w którym Bóg stworzył który jest
- z nami ten dom to jest inny sposób na bycie obecnym na pozeganie piękne który
- daje nam Bóg oraz na czynienie piękniejszym wszystkiego co dotykamy możemy brać aktywny udział w
- tym d Boga żeby czynić świat piękniejszy A jak jest nasza droga do domu czy
- piękne To jest podróż odkrywania to jest wspólna podróż na lepiej się podróżuje
- nie w samotności lecz z kimś wspólnotą z innymi ludźmi bliskimi osobami To jest
- podróż ku większemu pięknu wiwo między
- ludźmi Dzięki serdecznie swoich podróżach tych
- ostatnich jakie piękno odkryłeś to znaczy czym się możesz podzielić
- o co największe na tobie wrażenie pod kątem właśnie piękna zrobiło
- Kil Świny na Sycylii To było
- no ucztą po prostu żeby chodzić różnymi uliczkami
- poznać spakować jakieś czekoladę czy inne lokalne
- lokalne smakołyki bardzo lubię to byliśmy także
- Belgii w Amsterdamie dużo wra jak powiedziałem
- wcześniej to te piękne sztuki
- tam w muzeum w Amsterdamie ogromny
- pna niesamo właśnie
- przeżycia ale także także byliśmy kilka razy w polskich górach
- Sudetach i to też za każdym razem to ja osobiście bardzo bardzo
- poznaję doświadczam piękno własne przyrodzie jestem mistykiem przyrody to tam właśnie
- czuję się bardzo blisko Boga i praktycznie Myślę że że że poznaję
- głębiej poznaję lepiej poznaję jego cechy jego jego piękne miłości właśnie w jego stworzeni więc to ostatnie
- to to to myślę że bard mocno to ł ja widziałam też bardzo piękne zdjęcia
- z bardzo pięknego ogrodu w twoim domu i to myślę że to było w ogóle
- doświadczenie piękne wszystkimi zmysłami powiedzmy Tak czasami zdarza się oprócz
- takich oficjalnych spotkań integracyjnych ze studentami zdarzają się również
- spotkania oficjalne to był absent
- tegorocznymi właśnie w ogrodzie który jest naprawdę piękny przy grillu przy
- pysznych potrawach z grilla Rozumiem że też przy rozmowach przy słuchaniu nie
- wiem czy muzykowanie było bo muzycy byli na pewno W każdym
- razie no to też jest taki aspekt doświadczania piękna właśnie wspólnotowego a właśnie to jest ciekawe
- Że niewie oze tylko bo to masz jakby
- takich dwóch chyba ulubionych właśnie Ed dotyczy jedno z pytań które
- przyszło Jonathan Edwards w Polsce kojarzy się głównie z Kazań o tym że strasznie jest wpaść w ręce Boga żywego
- dlaczego tak mało mówi się o jego innej twarzy to chyba skojarzenie przez to co ty mówiłeś
- o tak oczywiście po prostu że był zakochany w
- Boga 10 razy więcej mówi o o niebie o
- pięknym niż o piekle o grzechu Tylko że wiesz mówi o tym żeby ludzie mogli
- doświadczyć tego miłości piękne Boga No to było ką to ale to jest ciekawe że
- naprawdę najważniejsze obraz Bog to jest
- piękno i to myślę że to da zupełnie inne Byłem teraz na konferencji w
- Belgii w naszym sanm uczelni
- tam i było to Kongres
- międzynarodowy było duchowość i racjonalność każdy każdy z 20 pięknych
- bardzo referatów dotyczyło piękna nie było to w planie ale to by
- powtarzało się za każdym razem to pojęcie piękne niego jest jest
- niesamowite kazanie o grzesznikach Boga jest naprawdę
- majsterki Komunikacji to po prostu to trafił do
- wszystkich antologii literatury amerykańskiej nał w
- Polsce każdy kto jest na na studia Filologii Angielskiej czy czy studie amerykańskie
- prawdopodobnie ma okaz przeczytać ten a jeżeli tylko to wie o Edwardzie to w
- ogóle go nie zna to myślę że to nie jest postać bez skazy to nie jest też
- człowiek wielki człowiek z glinianymi nogami ale to myślę że to bardzo niego
- to to doceniam to jego dostrzeganie doświadczenie przeżycie piękne Boga w
- różnych aspektach No zresztą powiedzmy Tak że dotyczy to bardzo wielu osób o
- których my wiemy w sumie tutaj w Polsce niewiele bo
- wyrywkowo drugą taką osobą jest John Wesley który też jest kojarzony właśnie
- z takimi kazaniami do grzeszników bardzo mocno
- podkreślających właśnie piekło i inne rzeczy natomiast i tutaj przy okazji
- państwa zaproszę do naszego najnowszego numeru teologii w której znajduje się
- między innymi Jeden z artykułów poświęcony też johnowi Wesley i jego
- przemianie więc Zresztą cały Tom poświęcony edwardowi również mamy w
- teolog także zapraszam teika ewst pl bardzo bardzo zapraszam są
- dostępne artykuły waszych czasopism naukowych bezpłatnie każdy
- może sobie pobrać przeczytać i dalej udostępniać kolejne pytanie które
- mamy Czy chrześcijanie w ogóle powinni zwracać uwagę na zewnętrzne piękno innych osób zwłaszcza że teraz jest ono
- dyktowane przede wszystkim przez światową modę No myślę że trudno jest
- nie zwracać uwagę Myślę że to wiesz piękno piękne zawsze
- jest piękno ale czasami to to to jest sprawy umowne to wzory piękne czy piękny
- ubior czy czy coś tam czy czy to jest sprawa który jest
- kulturowy to są rzeczy które są dość uniwersalne mi się wydaje to ale to
- wiele rzeczy tutaj jest jest jest kulturowe i oczywiście
- świat to jest cały przemys w tym żeby żeby zarabiać nałożenie ide piękne i dob
- które które właśnie można sprzedać zapięć No i tak dalej więc to myślę że
- trzeba to ostrożnie do tego podejść szukać prawdziwego Piękna myślę że no piękne
- widzieć piękne W każdym człowieku naprawdę i
- także no to co niektórzy tywi zc uwagę No to piękne
- zewnętrzne właśnie to jest ot zmienia się i ale piękne wewnętrzne piękne
- naszego charakteru postaw czynów to piękne życie to jeden
- celów celów podróż do piękna to jest pozostawienie sobą po prostu pew spół
- czna życie pięknie prowadzone jakiś tam ludzie którzy mi Mii okazj mieć
- pozytywny wpływ czy pomagać w jakiś sposób doświadczyć coś pięknego z nimi
- prawdziw miłości więzy czy przyjaźni to to są rzeczy które Myślę że są może
- ważniejsze niż zewnętrzny wygląd No
- ja nie staram się No jakoś ubierać się to
- jakoś Myślę że że to jest Jest to dla mnie wartość ale absolutnie to nie
- nadążam za za jakoś modę Toż osobiste że to kupienie rzeczy modnych
- jest czymś złym ale myślę też może przesadzać w drugą
- stronę więc to tutaj jakiś UM
- jednak często Dążę do co jest to co jest klasyczne co zawsze jest
- to kupię kupię Kos dobrej marki GY
- są wyprzedaży potem służy mi przez wiele
- lat to jestem z tego
- zadowolony może nie tyle problem rzeczywiście jesteśmy w jakiś sposób
- nastawi Zauważ że to nie jest też współczesna kwestia bo tak naprawdę jak
- się popatrzy chociażby na rysunki w baśniach prawda sprzed 100 200 300 lat
- to złe postaci w baśniach są przedstawione jako takie brzydkie i
- okropne ten tradycyjny haczykowaty nos i pypeć u Czarownicy i tak dalej i tak
- dalej a dobre postaci są przedstawione jako takie które są stereotypowo postrzegane
- w danej kulturze jako piękne i my mamy takie skojarzenia
- ogólnie są badania na to że rzeczywiście osoby ładne postrzegane jako ładne
- niekoniecznie wybitne piękności ale ładne na przykład mające symetryczną twarz łatwiej łatwiej jest pracę łatwiej
- jest dogadywać się też z ludźmi tak dalej więc jest coś takiego no pytanie
- Na ile jesteśmy w stanie przejść nad tym dlatego że wiadomo że ludzie są
- różni oprócz tego że no też mamy różne kanony piękne i to co jest piękne
- tutaj w Polsce prawda zupełnie inaczej będzie postrzegane na przykład nie wiem w Afryce
- równikowej załóżmy i w ty w tym momencie
- możemy mieć rzeczywiście takie dość duże zamieszanie No ale właśnie to patrzenie
- na piękno pod kątem z jednej strony oczywiście zewnętrzności gdzie są te
- wyznaczniki w postaci symetrii harmonii doboru odpowiedniego i pod
- kątem kolorystyki faktur całej masy różnych innych rzeczy i to widzimy w
- architekturze w sztuce w malarstwie w różnych innych muzyce również słyszymy
- dla odmiany aie piękno rozumiane głębiej No i tutaj mam
- wrażenie że w chrześcijańskim świecie mamy właśnie odwrotny problem to
- znaczy jeżeli coś nam się nie podoba to próbujemy
- jakby jeżeli coś nam się nie podoba estetycznie w sensie takiego estetycznego punktu widzenia No nie
- lubimy nie podoba Nam się i tak dalej to próbujemy dorobić do tego uzasadnienie moralne
- było oczywiście wymieniać Bardzo dużo przykładów natomiast no no można się
- zetknąć no no nie podoba Nam się jakiś tam typ muzyki No to szukamy gdzieś w
- Starych pismach że tutaj na takich instrumentach to w kościele nie można grać
- prawda nie podobają nam się na przykład nie wiem jakieś
- ubiory to też szukamy że one są nieskromne niemoralne albo nie wiem
- wywyższają się albo cokolwiek innego można by było ciągnąć i tutaj ja się
- zastanawiam właśnie na ile warto by było rzeczywiście od czasu do czasu na
- przykład w kazaniach mówić trochę na temat tego że to nie jest tak że jeżeli nam się coś
- nie podoba estetycznie że czegoś nie lubimy to to musi być zaraz złe i że
- musimy koniecznie dorabiać do tego jakąś ideologię można powić no po prostu ja
- nie lubię tej muzyki prawda Nie podoba mi się jak jest prowadzone w ten sposób nabożeństwo a
- nie doszukiwać się jakiegoś tego że jest niezgodne z takim czy innym wzorcem
- biblijnym Gdzie jest wzorzec [Muzyka]
- nabożeństwa długo Kiedyś kiedyś mł miałem rozmowę
- kimś który uważa że jedyne prawdziw amerykański muzy
- tosel diabła prostu dla mnie to wiesz Gosp to jest piękne No to nie jest moje
- ulubione lubię to słuchać Nie za dużo to po prostu uwielbiam to myślę że
- to mi się bardzo nawet kojarzy się z życiem duchowym ale na przykład przykład
- jeszcze byliśmy w Stanach na na ślubie w Tennessee naszego syna no i parę dni
- później mieliśmy rocznic ślubu w ten co robi pó
- tam No mówi ale nie lubi m Słuchaj to jest
- To jest cudowne to jest Ameryka musisz tam p i były tam Pi S wybitnych