TRANSKRYPCJA: "Krótka teoria życia widzianego przez pryzmat piękna | EWST online" Data publikacji: 20.11.2024 Długość: 01:06:58 --- [0:04] [Muzyka] [0:04] [Muzyka] [0:15] Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19:00 rozpoczynamy ewst online Krótka [0:23] historia piękna [0:28] zapraszam dziękuję Dziękuję dzisiaj to to właśnie Mam temat który jest mi [0:33] bardzo bliski krótk teorie życia widzianego przez pryzmat piękna piękno nas otacz i [0:42] przenika piękne jesteśmy do piękne wrócimy piękni to nasze źródło nasze [0:48] jestestwo Piękno jest celem naszej podróży i samą podróżą to są moje różne [0:54] myśli czasami tak pisz poezję czy czy rzeczy [1:00] takie Co to znaczy dla mnie życie jako podróż i pogląd za piękna to Życie jest [1:08] jak podróż każdy dzień daje nam nowe doświadczenie wyzwanie możliwości poznamy nowych kultur nowe [1:16] kultury i miejsca a podobnie podróż życie daje możliwości poznania i samopoznania [1:23] ale podróż nie jest tylko dotar do celu to jest także przekraczanie granic [1:30] poznan nowych miejsc pokonanie drogi podróży dotyczy doży rozwoju osobistego [1:38] to jest to też podróż w kierunku samorealizacji a tak jak podróż daje [1:47] nam Krazy zapom chwile tak życie jest peł piękna relacj doświadczeń i [1:55] osiągnięć waż jest aby tewi ować ocenić nie tylko dotar do celu [2:03] ale sama sama podróż życie jest [2:10] podróżą jest ale także określony cel i mie [2:16] postojowe to są różne mamy różne cele blisko daleko żne i osiągnięcie [2:24] Tychów daje nam poczucie spełnienia podróżnicy jakieś konkretne [2:30] miejsce do których chcą docie w życiu też mamy osobiste aspiracje [2:36] ambicje pomaga nam pracować n czym znaczącym dla nas ważnym wartościowym [2:42] zainwestować dzieci w dobry sposób więc traktowanie dzieci jako cel zachęca nas [2:48] do refleksji nad naszymi postępami ścieżkami przebytym i nawet kierunkiem w [2:55] którym leżymy Możemy też ewentualnie prowadzić jakieś korek zmienić trasę czy nawet zmienić [3:02] niektórych z celów tak jak celebruje do do [3:08] celebrować takie kamienie milowe w życi z radością i [Muzyka] [3:14] uznaniem i więc traktowanie dzieci jako podróż i cel podkreś to dynamiczny hycz [3:21] charakter egzystencji uznanie obu aspektów pozwala nam docenić tero podczas pracy na rzecz [3:29] przyszłości więc także można powiedzieć że to nasze [3:36] dzieci duchowe to poznanie piękne Boga jego stworzenia teraz częściowo po [3:41] śmierci w sposób holistyczny [3:46] osobiste Piękno jest celem naszej podróży i samą podróżą To jest podróż [3:52] zarówno zmysłowa jak umysłowa ciel jak i duchowa pię może służyć jako klucz do [4:01] Współczesnej etyki filozofii teologii nie mówić o miłości czy [4:07] duchowości jest elementem w procesie twórczym w [4:13] stce muzyce poezji i liturgii Piękno jest niezbędne dla [4:20] naszego dobra i zdrowia [4:25] c moż pytać kóry poja późnej też prezentacji Czy potrafisz [4:33] wyobrazić sobie snot oraz miłość przede wszystkim jako przejawy piękne a nie [4:39] tylko dob jeżeli tak to zmieni Wszystko a tutaj ch tutaj pokazać [4:46] dzisiaj związek między estetyką etyką między estetyką a [4:53] duchowością a będziemy dzisiaj naszej podróży rozważać tematy jak piękno [4:59] wyobrażenia i proces twórczy piękno Bóg i [5:05] stworzenia piękna duchowość wiara nawet wości także piękno a zło po prostu [5:11] brzydota a piękno co jest bardzo ważny tutaj w procesie twórczym do tego [5:20] ludzkie wyobrazenia jest jest jest kluczowy [5:27] proces więc to chcę tutaj trochę o tym pomyśleć z wami sztuka jest darem dla [5:35] artysty i dla odbiorców a wiara mówię że jest darem łaski który [5:42] wyrasta w kierunku głębszego poznania Ale sztuka także jest darem którego [5:47] praktykowanie prowadzi do głębszego poziomu zrozumienia dotyczy te osoby [5:54] doświadczające stuki ale także artyści muzyka malarze że zbier poety sam [6:00] czasami pisz wiersze a czasami wiem z góry mi się wydaje dokąd zmierzam co co [6:07] chces powiedzieć czasami mam jakieś uczucie tylko chcesz coś wyrazić a [6:13] czasami na samym końcu po prostu ostatn linia Zmieni wszystko dopiero do do celu [6:19] myślę a o to chodziło więc to to też to to samo stworzenia pod stworzenia [6:26] właśnie też jest darem i podróżą dla [6:32] artysty wrażliwość tutaj łączy się z wyobraźnią i kowanie charakteru a sztuka [6:40] odebranie sztuka przeżywanie sztuki może przyczynić się do rozwoju percepcji [6:45] moralnej i duchowej do kształtowania charakteru mieliśmy okazji w tym roku [6:51] być kilku znaczących Muzeów patrzeć na przykład [7:00] [Muzyka] w Amsterdamie na piękne [7:05] piękne obrazy remant czy czy werm po prostu no i to naprawdę budzi tutaj [7:12] myślenie a także myślenie o życiu o [7:18] etyce chcą coś przekazać i to może wejść i to razem z nimi rozważać takie tematy [7:27] a sił wyobraźni jako zdolności ludzkiego ugruntowuje zarówno wrażliwość etyczną [7:34] jak i religijną a tutaj także sztuka wizualna i muzyka to są dwa różne rzeczy [7:41] i myślę że tutaj można by dużo mówić o tym Ja bardzo bardzo [7:49] Jestem wzrokowcem czyli uczyć najlepiej tego co muszę widzieć Muszę czytać tekst [7:56] widzieć coś A wtedy to pamiętam Lepiej ale sztuk wizualne też to to jest bardzo [8:02] wy muzyka też ma swoją moc twórcza moc Jestę piękno i w kościele na przykład to [8:11] niektórzy kościoły bardziej wykorzystują stą wizualną to szczególnie tutaj [8:18] liturgiczne dużo dużo czasu uwaga poświęca na przecenę świętą nad kultem [8:28] kół Ewangelii skupi się bardziej na muzyce jakie to ma znaczenie myśl jen i [8:34] drugi ma ogromny potencjał żeby pokazać nam Czym jest piękno piękno Boga [8:41] pięknego stworzenia Co to znaczy żyć pięknie ale to ja bym ja wolę po prostu [8:49] korzystać obu mamy Także Dlaczego teolog pisze o tym tak [8:59] Myślę że mamy dużo piękne w Biblia Właśnie miałem kazanie w niedzielę i tak [9:05] po prostu czytając o to był narracji tego Testamentu po prostu [9:11] no i patrzyłem na KC narratora autora No po prostu to jest Majk literacki a które [9:20] naprawdę zdaje egzamin jest różni się jakościowo od wielu [9:27] innych tekstów z tego okresu a w Biblii mamy dużo poezji mamy różnych przysłów [9:34] narracji to nie jest przypadek SP Biblii jest napis form poezji lub racji widzimy [9:42] poszczególny ksiąg jaki sam Jezus korzystał z różnych form i gatunków literackich procesie przekazywania [9:49] prawdy moralne więc to to Tutaj sztuka piękna to doświadczenia estetyczne na [9:58] pewno nie jest obojętny jeśli chodzi o nasze życie duchowe i naszego [10:04] rozwoju Biblia także jest często przedstawiany w jce mamy oczywiście [10:11] osoby jak jak Bach a jego piękne piękna muzyka ale wielu innych tekstów [10:18] muzycznych spiewam kościele są też całe utwory na soku na przykład na na na miaż [10:29] handla czy inne rzeczy czy re to to są rzeczy które muzykę daje dużo dużo mocy [10:40] głębia głębsze przeżycie przeżywania treści biblijne pomaga nam [10:47] też przyswoić tekst trochę idąc dalej jak to jest z [10:53] piękny iar a myślę że pię naprawdę moż sprzyjać [11:00] rozwój naszej wiary ale także także z [11:06] wiarą też mamy w życiu wątpliwości i myślę że że [11:14] tutaj nie wszystko w życiu jest piękne Też mamy które są trudne mamy różne [11:21] wyzwania jest ciemno dr to są dobre [11:27] często też to co jest trudne dobry filmz jakieś [11:33] napięcie między dobrym a zły czy jakieś tam no co co właśnie jest nudne i nie [11:40] daje po prostu to to jest nierealne więc to naszym życiu to myślę wiar i [11:47] zwątpienia to są różne aspekty ludzkiego doświadczenia więc piękn za chwilę [11:54] będzie mówić o złocie brzydota to to każdy z nich ma swój [12:00] wyjątkowy wpływ i rolę to wiara to jest to daje nam pewne przekonanie poczucie [12:10] bezpieczeństwo wątpienie za skłania do krytycznego myślenia to też jest bardzo [12:16] bardzo ważne [12:22] właśnie powiedziałem w kościele w niedzielę że że nasze interpretacje [12:28] Biblii to nie jest to nie tylko wynika z tekstu to raczy najczęściej już widzimy [12:34] w tym tekście co my spodziewamy widzieć szukamy potwierdzenia naszych przyjętych [12:39] ju systemów myślenia systemów teologicznych nie pozwolimy żeby tekst [12:45] sam przemówił do nas i to co jest trudne w Biblia Czy w [12:51] życiu zło cierpienia właśnie Skłania nas też do do [13:00] do myślenia i także piękno ma zupełnie inny blask porównania właśnie z ze złem [13:08] razem wiara i wątpliwość przyczyniają się do rozwoju osobistego kształtują [13:14] nasze przekonania ale też zachęca człowiek dążenia do zrozumienia do [13:20] złożonej podróży życia a jest można powiedzieć że zwątpienie to [13:28] jest naturalnym aspektem ludzkiej myśli i rozwoju to nie musimy traktować wiarę [13:35] wątpliwość jako przeciwnikami oni mogą współpracować Aby kultywować budować [13:41] bardzo solidne elastyczne i szczery system [13:46] przekona ja jestem teologiem mam swój system teologiczny [13:53] i podstawowych sprawach to myślę że chyba już nie zmieni wiele chociaż k wie [13:59] ale ale nie sądzę ale także Są rzeczy które kiedyś myślałem że są bardzo istotne jeszcze mam swoje swoje [14:06] przekonania swój pogląd na to ale ale też właśnie jest miejsce na to żeby [14:13] powiedzieć tak mi się wydaję ale wiem że ty myślisz inaczej i możemy z tym [14:19] pogodzi się różnić pięknie A więc to to I bardzo często też spotkania z innymi [14:26] ludźmi czyt Inne książki komentarze innych ludzi z in tradycji sprawiało że [14:33] sam zmieniłem swoje przekonanie po prostu musiałem SK konfrontacja z innym [14:39] innym podejściem interpretacją zmienić swoje swoje swoje myślenia i wątpliwości [14:47] też to to ci do spraw wiary przekonan [14:53] ale [Muzyka] także u i tak dalej to kim jest Bóg czy [15:00] w ogóle Bóg jest to naprawdę może sprzyjać głębszy głębsze [15:07] szukanie poznanie Boga i jego prawdę [15:14] co Więc polecam tutaj właśnie widzenie [15:20] wiary wątpliwości jako No nieod elementami jeden i drugi jest potrzebne [15:26] i to mogą dobrze ze sobą współpracować Będziemy za chwilę przejść do do [15:33] podejścia do rozwor kilka te logów chrześcijańskich na temat [15:38] piękna ale najpierw to jeszcze chc mówić o [15:46] pięknym zł zło ci po prostu [15:53] brzydota zno piękno i [Muzyka] zł subiektywne każdy z nas to spostrzega [16:00] inaczej inaczej a i to na przykład to jest dobrze że [16:06] [Muzyka] że nie ma jedna kobiety najpiękniejszy [16:12] na świecie Każdy każdy kobiety czy mężczyzny jest piękny i to dobrze Po [16:18] prostu bo Bo inaczej wszyscy oprócz tej jedne byłby właśnie bardzo nieszczęśliwe [16:25] a myślę że tak samo tutaj nasze nasze [16:31] spostrzeżenia przyd różnią się chociaż to w danym [16:37] kulturze to to właśnie pewne rzeczy są standardowe C ogólnie przyjęte [16:46] a w danej kulturze pewne są uważane za brzydkie w innym kulturze są akceptowane [16:54] czy nawet nawet [17:00] to też tak samo jak wiara i wątpliwość często są piękne są uważane za [17:06] przeciwstawne pojęcia A to podkreśla dwoistość obecną w ludzkim [17:12] doświadczeniu taisto głęb nasemu przestrzegania świata [17:18] i przyczyn się do naszego rozumienia estetyki i wartości więc też [17:27] toze twórcze wości twórcze [17:32] zostawienia tym co uważamy za piękne co uważamy za za brzydkie i [17:39] a tutaj czasami to co uważamy za brzydkie może prowokować nas do myślenie [17:47] do dyskusji możemy [Muzyka] [17:52] zakwestionować z góry przyjętych wyobrażeń o pięknie i to samo sobie to ten podróż [18:00] intelektualna estetyczna też może być piękna piękna [18:05] podróż odkrywanie nowych rzeczy i także okazj do krytycznego [18:11] myślenia a refleksji nasze postrzeganie nie jest [18:16] sta racze dynamiczne wiele czynników ma na to [18:22] wpływ A to co jest dla mnie uważane za brzydkie może być dla ciebie piękne czy [18:27] odwrotnie a także własnym życiu to nasze [18:34] spostrzegania zmienia zależy od perspektywy doświadc sposobu w jaki [18:40] Angażuje się w ąc siebie [18:45] świata Ups to piękno tutaj jest tematem [18:52] bardzo często poruszany w filozofii w etyce w teologii a filozofii To wielu [18:59] wielu rzeczy piękno ma wpływ na różne gałę [19:04] filozoficzne to szczególnie tutaj widzimy że że [19:10] bardzo ważne pojęcia to jest prawda dobro i i [19:17] piękno i to więc to też będziemy nawet [19:24] wieków to też te rzeczy się poja [Muzyka] [19:32] ze sobą zasadnicz pię poety to oczywiście nauka o [19:41] pięknym naszym spz Jak widzimy jest [19:49] piękne doty Też bardzo głębokich filic prawdzie [19:57] oce i o znaczeniu więc to to tak samo [20:05] [Muzyka] jak poznanie [20:11] piękno też zachęca nas do rozwoju do Poznania tutaj w filozofii [20:18] To jest bardzo piękna piękna jest [20:23] bardzo dynamicznym twórczym elementem [20:28] myślenia w te logii też pięknie odwa bardzo ważną rolą dotyczy wielu różnych aspekty myśli [20:37] religijne duchowości Poznania doświadczenia boskości a Boża obecność [20:43] jest odw obecność piękna to jest odczuwalne w [20:51] praktykach religij to jest wykorzystywany w przygotow świętych [20:57] przen [Muzyka] też właśnie ma ważną rolą w [21:03] kontemplacji Boga to co jest transcendentny poza naszym światem [21:08] codziennym a piękno służy jako pomoc między ludzkim doświadczeniem a boskim [21:16] królestwem też to jest [21:22] częścią naszych praktyki religijnych a dotyczy dyskusji [21:31] [Muzyka] teologiczne piękno dyskusje teologiczne bogaca naszą duchową podróż i [21:40] nasze rozumi relacji między nami a Bogiem jest kilka teog które które mów [21:48] PiS piękny tutaj Chciałbym krótko przedstawić myślę kilku z [21:54] nich to jest święty Austyn [22:00] więcej czasu Poświęć jego [22:07] myśli Augustyn Augustyn pisa obszernie o i [22:13] pięknie bardzo ważne znane książk o wyznaniu jego osobistym tam to jest taki [22:20] Autobiografia też autobiografii duchowe piękno Bożego stworzenia LZ [22:28] jakieś relacji między sferą fizyczną a duchową tutaj jest to s jego słowo [22:33] zobacz jak po prostu jak dużą wagę tutaj pisząc [22:39] o Poznania Boga pisz o Bogu jak Bóg jest piękno i [22:46] po prostu tutaj bardzo [22:51] obrazowo uczuciowo właśnie opisuje to poznanie [22:57] Boga z późno cię kochałem piękności tak dawne i nowe z późno cię pokochałem [23:04] Oczywiście teraz mówi do Boga bo Spójrz ty byłeś wewnątrz A ja byłem na zewnątrz [23:11] i szukałem się tam że w świecie w stworzeniu niepiękne pędziły beztroską [23:17] wśród pięknych rzeczy który stworzyłeś byłeś ze mną ale ja nie byłem z tobą te [23:25] rzeczy trzymały mnie Dale od ciebie chociaż ich wcale nie było chyba że były [23:30] w tobie wołała i głośno wołała i siłą otworzyłeś moją głuchotę śniłeś śniłeś i [23:38] przepędziła mą ślepota wdychał pachnące zapachy ja wdecha powietrze A teraz [23:45] dyszę za tobą skosztował a teraz jestem głodny spragniony dotknąłeś mnie Ja [23:53] płonął dla twojego pokoju a to [Muzyka] [24:00] bardzo bardzo piękne [Muzyka] piękne wyznania a o piękno pisze [24:08] Augustyn piękno świat jest odbiciem twórczej mocy Boga także jest drogą do [24:15] rozpoznania i kontemplacja Stwórca a czyli tutaj Chociaż mówi że te rzeczy na [24:21] zewnątrz odciął go od Boga to tak jak otworzyło serce okazało się że że to [24:28] jednak też jest drogą do rozpoznania Boga kontemplacji kim on Jestę [24:35] fizycznego świata może przyciągać jednostki do poszukiwania prawdy i [24:41] wiedzy dusze ludzkie to obraz piękne Boga wrodzony Prag piękne jest odbiciem [24:48] tęsknoty za Bogiem wielu tutaj teologów tak ten temat [24:54] porusza nasze nasze pragnienia doś [25:00] piękno także także właśnie mówi o jeszcze bardziej pierwotnym głębszym tnę [25:09] właśnie za za kontakt z Bogiem piękno w naturze w relacjach międzyludzkie [25:15] twórczości artystyczne może budzić podziw zachwyt i głębszy związek z [25:21] boskością więc tutaj to bardzo bardzo pozytywnie mówi o o o piękne [25:29] o który doceniamy w naturze a piękno który widzimy w pię osobistych i także w [25:38] stuce a bardzo ciekaw pisze o piękno Boga miłość własna Bóg jest jest [25:46] pięknością A miłość to jego piękny dar miłość własna jest darem od Boga jednak [25:52] stem sprawie jest gdzie człowiek szuka swego największego dobra tutaj aust nie [25:59] powiedział że nie kochać siebie nie szukać tego co jest najlepszy dla siebie [26:04] wł do tego nas zachęca mówią że jest miłość własna który szuka największego [26:11] dobra w Bogu a miłość własny który szuka największego dobra poza Bogiem on tutaj [26:18] poleca właśnie ten pierwszy że to jest właśnie prawdziwe miejsce gdzie będzie [26:23] znale największe szczęści Wedy aby kochać Boga z całym sercem duszą [26:31] umysłem i siłą zostało nam dane abyśmy nauczyli się kochać samego siebie k [26:39] naprawdę kocha siebie będzie kochał siebie najlepiej Jeżeli Bóg będzie głównym przedmiotem swojej miłości wcale [26:47] nie nie kłóci się z innymi miłości z innymi pękam w życiu tylko to [26:54] po prostu to to pozwala nawet lepiej tych inny piękności dostrzegać i [27:02] doświadczyć i [Muzyka] cenić Bóg stworzył nas mówi Augustyn [27:11] abyśmy szukali szczęścia w n więc to zwrot wewnętrzny polega na tym że [27:16] szukamy szczęście wykluczając tego jednego w którym nasze poszukiwania [27:22] znajduje swoje pełnienie Czy zwrot ku sobie ty jak właśnie to jak mówi że [27:29] człowiek po być otwarty na piękno na piękno w świecie na piękno który jest [27:34] Bóg No jak wrócimy to piękno w samym sobie to właśnie to to jest [27:40] zamknięty właśnie to na to co naprawdę może może przynieść nam [27:47] największe największe radość spełnienie piękno zawiną to wielki teologi [27:56] filozof też pisze że piękne rzeczy to te które odzwierciedlają nieodłączny [28:02] porządek i cel korzysta dużo zę piękne filozofii [28:09] gre między innymi co jest piękne posiadają harmonii [28:15] proporcji i przejrzystości które są związane z prawdą i dobrem największe [28:22] cechy filozofii greckiej to piękno praw [28:28] związ właśnie wszystkie wszystk nie tylko Piękno jest piękne ale też prawdy dobre [28:37] są piękne a to integralność to są rzeczy są piękniejsze gdy są nieuszkodzone i [28:43] pozbawiony jakikolwiek wad a proporcje też klasyczny ujęciu jest bardzo [28:50] ważny i przeć jasne wyrazistość bardziej i rozumi [28:58] wydaje bardzo ciekaw właśnie przedstawienie te [29:05] logiczne także filozoficzne spostrzeżenia jeszcze z czasów Greków i [29:13] innych Tomasz PiS O transcendentalny czyli o to co to jest prawd dob i [29:22] piękno różnym stopni [29:28] jest są odbiciem atrybutów Boga czyli prawdziwe piękno prawdziwe dobro [29:34] prawdziwy prawda jest atrybutem Boga a i [29:40] on stworzył świat także że każdy rzecz też posiada w jakim stopniu te te czy [29:47] rzeczy a doceniania piękne może doprowadzić do kontemplacji Boga gego [29:53] rozumienia jego natury a także stworzy jest piękne odzwierciedla piękność [30:01] twórcza i właśnie kontemplacja rozpoznania piękno w naturze w [30:06] przyrodzie to jest sposób na rozpoznanie kontemplacji boskich atrybutów Boga a [30:13] później niektóry teologowie róż różne [30:19] Nadzieja nadzieje na ile to poznanie piękn stworzenia może może pomagać nam [30:26] poznać Kim jest Bóg ale myślę że tutaj ja zgadzam się z Tomaszem że to że to [30:32] jest to bardzo możemy dużo wiedzieć o [30:38] Stwórcy myśląc o stworzeniu okej także tutaj właśnie [30:45] polec różnych praktyk logicznych mogą też podnieś dus i [30:52] kierować wi ku Bogu tutaj [30:59] widzę jego umiłowanie do paradoksu uważał parad jako narzędzie do [31:04] kwestionowania konnego myślenia uważa że piękno moż znaleźć napięciu między [31:11] kontrastującymi ideami doświadczeniami takimi jak wiara i zwątpienie cierpienie [31:17] i odkupienie piękno i brzydota właśnie że tutaj [31:24] nawet kontrasty te paradoksy nie są współpracują ze sobą żeby żebyśmy mógł [31:32] naprawdę sam proces rozważania to poznanie to A właśnie jest czymś pięknym [31:40] estetyczne Piękno jest samo w sobie paradoksem jest urzekające i pociągające [31:47] ale również można odwracać uwagę od głębszych egzystencjalnych pytań [31:52] prawdziwego dążenia do znaczenia to jest to co mówi Augustyn właśnie że szukał [31:58] piękno w rzeczach stworzonych na zewnątrz i mógłby tam zobaczyć tam rękę [32:05] czy Czy udział Stwórcy w tym mog to prowadzić do Poznania Boga szukania Boga on po prostu przestał na na na [32:13] skosztowania na właśnie tych co jest piękne w przyrodzie w tym świecie a oni [32:19] Myśla dalej k wraca na swój sposób na podobne [32:26] podobne podejścia doświadczenia to pisze tutaj o [32:32] estetyczne i etyczne etapy ludzkie egzystencji a na estetycznym szukamy [32:39] przyjemności nowości doznań zmysłowych uważ że to doznanie choć jest [32:44] piękne może być mocne jest ulotne nie przynosi prawdziwego spełnienia [32:50] a tutaj No może z tym się zgodzić czy nie [32:56] d uważa że prawdziwi piękno trwi etyczne przemianie charakteru człowieka ale to [33:02] nie jest tak że to nie jest piękne właśnie chodzi że że to integralność [33:08] bycia człowiekiem integralnym spójny a [33:14] prowadzenie etyczne życie to piękno które wylacze poza tylko wygląd [33:19] estetyczny C to co to jest zewnętrzne piękno to widów taki wewnętrzne [33:27] które jest na przykład w naszym charakterze czy Sposób życia prawdziwe [33:33] znaczenie piękno znajdują się u niego w sferze wiary doświadczenia [33:39] [Muzyka] religijnego z boskością wykracza poza [33:45] sferą estetyki da głębsze poczucie celu głębokie połączenie z boskością Ale co [33:52] sam bóg jest pięknym i tutaj dojdziemy za chwilę do to jest jed z jego głównych odkrycia [34:00] i teologiczne piękno stworzył nawet nawet [34:08] taką koncepcję pojęcie jak estetyka teologiczna piękn jest koncepcją także [34:16] teologiczną ma kluczową rolę w zrozumieniu natury Boga objawienia relacji między bogiem a ludzkością tutaj [34:24] podobno jak uważa transcendentalnych spraw obok prawdy i [34:31] dobra piękno też są ze sobą związany prawd dobre [34:41] i i piękno piękno da wyjątkowy sposób spotkania żywienie Boga więc to też [34:48] widzi podobnie jak jak jak Tomas że po [34:53] pieniu też jest sposob poznać pewne cy [34:59] Boga piękno sztuka Transcendencja dużo dużo pisał o piękno [35:05] sztuki w tym religijne A to może prowadzić do głębszego rozumienia piękne [35:11] Boga przekazywać duchowy rzeczywistości przez piękno przekazuje [35:16] ludzkości swoją obecność Bóg przekazuje nam swą obecność i [35:22] prawdę i to piękno kt widzimy w stworzeniu w stce świadczenia ludzkiego [35:28] życia może prowadzić nas do rozpoznania transcendencji do Poznania Boga i tutaj [35:35] bardzo bardzo ciekaw może kontrowersyjne ale pisze że krzyż Chrystusa to jest [35:40] uosobienie Piękne to jest czymś brzydkim strasznym nieprzyjęcia takie straszne [35:49] cierpienie jeszcze niesprawiedliwa śmierć i tak dalej ale mówi tak ofiara [35:54] Chrystusa na krzyżu POW miłością do nas uosobieniem piękna ponieważ objawi [36:03] bezwarunkowo miłość Boga do ludzkości więc tutaj krzyż łączy piękno i [36:10] cierpienie krzyż jest proaktywny miłość konfrontacji z niesprawiedliwością oraz [36:19] okrucieństwem [36:25] dalej amerykański teolog filos piękno porów piękno fizycznego [36:35] wyglądu z trwałym pięknego charakteru tak samo jak [36:41] inż przyrodzie wwm charakterze w dobrych czynach odbiciem charakteru atrybutów [36:49] Boga to wszystko stworzył i bó też [36:55] tak pomaga nam tutaj budować dobry [37:02] charakter etyczny charakter czynić dobrze to wszystko jest jednak jest za [37:07] tym odbiciem jego charakteru atrybutów piękne [37:14] łączy życia mówi że miłość pokor współczucie to są takie se które są [37:20] piękne same w sobie bo ukazują obraz Boga w człowieku i także [37:27] duchowego piękna sobie ODB także to jest taki [37:36] obraz Boga w człowieku przyjemność etyczna ważną rolą [37:43] doświadc może ucu podziw i [37:49] tutaj cę przebudzenia jako [37:55] doświadczen piękna sam Ja właśnie miał taki chwil około 20 lat jak [38:03] czytał psy i był Ładę jak ogarnięty pięknym Boga i to był właśnie rzecz [38:12] Co trzyma go przez całe życia jego główna wizja o Bogu jako jako ten który [38:19] czyni piękno niebo to jest miejsce naz piękna [38:25] w którym lzi chłyści Boga Mia dużo miejsca w swojej teologii [38:33] swoje praktykę też duszpasterskie uczuć emocji pragnień doświadczeniu [38:40] duchowy że prawdziwe doświadczenie religijne [38:45] wiążą się z głęboką autentyczną opowiedzi na Boże piękno i także doprowadzi do do zmiany [38:53] serca duszy zmiany [Muzyka] [39:03] [Muzyka] więc tutaj ciekaw pojęcia ZG naw duchow [39:13] piękno to jest to jest Bóg i stworzenie Czyli po prostu [39:21] jazn to w Bogu stworzen [39:27] to jest symetri proporcje harmonia tyli to co klasyczna filozofi uważało za za [39:32] piękne mówi że to jest tylko to jest do to jest piękno ale to jest odbicie [39:41] właśnie to co jest piękne właśnie w Bogu za ty jego jego [39:47] stworzenia dla to miłość miłość to jest su [39:54] wszelkich SN to jest źródło naszych wielkich moralnych postaw i czynów więc [40:00] więc piękno tutaj jest dynamiczne i zmienia nasze życie A życie Boga też [40:08] jest piękne i dynamiczne Boże piękno nie jest aktywna jest aktywna nie pasywna to [40:15] to jest piękno Boga jest czasownikiem człowiekiem Bóg raczej to jest [40:22] upiększenie uczynienie pięknym niż bycie pięknym a piękno Boga to miłość i radość [40:29] i to są te kluczowe atrybuty Boga wedug wiedza miłość i [40:37] radość skoro że szenie Boga to jest gdy Bóg daje siebie stwarz inne istoty mogi [40:44] kochać i być kochanym kochać siebie wzajemnie Kochać też samego Boga i być [40:50] kochanym przez Boga jesteśmy do tego stworzeni kochać nawiązać wię [40:57] błogosławić czynić piękne więc to też to bardzo dobrze pasuje do do [41:04] [Muzyka] pojęcia życie jako [41:10] podróż podróż do piękna właśnie zaczyn piękne bożej miłości dla nas właśnie C [41:18] to w naszym życiu w naszych naszych czynach [41:25] postawach jest samym Bogiem po śmierci a także człowiek na [41:33] obraz Boga to też jest ważnym tematem na obraz Boga także są aktywnymi [41:41] spii istotami i według Edward właściwi odpowiedź na [41:49] miłość b przywitanie [41:55] radością świata a kochać świat to znaczy brać udział w pękną obecności i [42:02] działania Boga w tym świecie Bóg Bóg też jest tańcem i zaprasza nas [42:09] do tańca Bóg jest artystą zaprasza nas do do stworzenia dzieło sztuki Bóg jest [42:16] piękny w swoich atrybutach w swoich postawach i też chce zmienić nas byśmy [42:21] też jak z tej syy właśnie [42:26] miłość współczucia i tak dalej stało się częst naszego życia więc nasze życie [42:33] jest zmieniony poprzez postrzeganie piękna przez szanowanie obecności i mocy życia życia bożego i ludzkiego to budzi [42:42] nas chęć żyć z Bogiem i brać udział w jego życiu oraz w jego dziele czynienia [42:49] piękne Apostoł Paweł pisze wiara nadziej miłość te największy z nich jest miłość [42:58] powiedział dobroć praw pię największe jest piękno Podsumuj piękno [43:07] tutaj tei chrześcijańskie jest widziano jako sposób na dostrzeżenia atrybutów i [43:15] Boga także piękno stworzeniu wskazuje na [43:25] Stwórca może prowadzić do głębokich przeżyć duchowych służy do opisu [43:31] przemieniają coj mocy Boskiej miłości a a jest często utożsamiane z dobrocią [43:37] istną moralną także uznaniem entj wartości sworzenie świat też jest piękny [43:45] i należy to chronić i szanować dalej to w teologii docenianie [43:51] piękna to sposób na otwarcie serca i umysłu na obecność Boga [43:58] religijnych symbo i narracjach są różne symbo znaki a piękno w nich może [44:07] być przekazywane głębokie prawdy spostrzeżenia [Muzyka] teologiczne piękno może być [44:14] katalizatorem styczny doświadczeń praktyk kontemplacyjnych doś piękne wywołuje [44:22] uczucie radości iści Bogu także szacunku dla jego [44:29] stworzenia więc Podsumuj [44:36] Życie jako jako podróż piękne droga do domu czy to [44:42] piękne Jesteśmy już w domu jesteśmy świecie w którym Bóg stworzył który jest [44:50] z nami ten dom to jest inny sposób na bycie obecnym na pozeganie piękne który [44:55] daje nam Bóg oraz na czynienie piękniejszym wszystkiego co dotykamy możemy brać aktywny udział w [45:03] tym d Boga żeby czynić świat piękniejszy A jak jest nasza droga do domu czy [45:09] piękne To jest podróż odkrywania to jest wspólna podróż na lepiej się podróżuje [45:16] nie w samotności lecz z kimś wspólnotą z innymi ludźmi bliskimi osobami To jest [45:23] podróż ku większemu pięknu wiwo między [45:30] ludźmi Dzięki serdecznie swoich podróżach tych [45:36] ostatnich jakie piękno odkryłeś to znaczy czym się możesz podzielić [45:43] o co największe na tobie wrażenie pod kątem właśnie piękna zrobiło [45:50] Kil Świny na Sycylii To było [46:00] no ucztą po prostu żeby chodzić różnymi uliczkami [46:07] poznać spakować jakieś czekoladę czy inne lokalne [46:13] lokalne smakołyki bardzo lubię to byliśmy także [46:19] Belgii w Amsterdamie dużo wra jak powiedziałem [46:26] wcześniej to te piękne sztuki [46:31] tam w muzeum w Amsterdamie ogromny [46:38] pna niesamo właśnie [46:46] przeżycia ale także także byliśmy kilka razy w polskich górach [46:52] Sudetach i to też za każdym razem to ja osobiście bardzo bardzo [46:59] poznaję doświadczam piękno własne przyrodzie jestem mistykiem przyrody to tam właśnie [47:08] czuję się bardzo blisko Boga i praktycznie Myślę że że że poznaję [47:14] głębiej poznaję lepiej poznaję jego cechy jego jego piękne miłości właśnie w jego stworzeni więc to ostatnie [47:23] to to to myślę że bard mocno to ł ja widziałam też bardzo piękne zdjęcia [47:31] z bardzo pięknego ogrodu w twoim domu i to myślę że to było w ogóle [47:38] doświadczenie piękne wszystkimi zmysłami powiedzmy Tak czasami zdarza się oprócz [47:46] takich oficjalnych spotkań integracyjnych ze studentami zdarzają się również [47:52] spotkania oficjalne to był absent [47:58] tegorocznymi właśnie w ogrodzie który jest naprawdę piękny przy grillu przy [48:05] pysznych potrawach z grilla Rozumiem że też przy rozmowach przy słuchaniu nie [48:10] wiem czy muzykowanie było bo muzycy byli na pewno W każdym [48:16] razie no to też jest taki aspekt doświadczania piękna właśnie wspólnotowego a właśnie to jest ciekawe [48:25] Że niewie oze tylko bo to masz jakby [48:30] takich dwóch chyba ulubionych właśnie Ed dotyczy jedno z pytań które [48:36] przyszło Jonathan Edwards w Polsce kojarzy się głównie z Kazań o tym że strasznie jest wpaść w ręce Boga żywego [48:43] dlaczego tak mało mówi się o jego innej twarzy to chyba skojarzenie przez to co ty mówiłeś [48:50] o tak oczywiście po prostu że był zakochany w [48:57] Boga 10 razy więcej mówi o o niebie o [49:02] pięknym niż o piekle o grzechu Tylko że wiesz mówi o tym żeby ludzie mogli [49:09] doświadczyć tego miłości piękne Boga No to było ką to ale to jest ciekawe że [49:16] naprawdę najważniejsze obraz Bog to jest [49:23] piękno i to myślę że to da zupełnie inne Byłem teraz na konferencji w [49:30] Belgii w naszym sanm uczelni [49:36] tam i było to Kongres [49:42] międzynarodowy było duchowość i racjonalność każdy każdy z 20 pięknych [49:51] bardzo referatów dotyczyło piękna nie było to w planie ale to by [49:58] powtarzało się za każdym razem to pojęcie piękne niego jest jest [50:04] niesamowite kazanie o grzesznikach Boga jest naprawdę [50:11] majsterki Komunikacji to po prostu to trafił do [50:19] wszystkich antologii literatury amerykańskiej nał w [50:24] Polsce każdy kto jest na na studia Filologii Angielskiej czy czy studie amerykańskie [50:32] prawdopodobnie ma okaz przeczytać ten a jeżeli tylko to wie o Edwardzie to w [50:37] ogóle go nie zna to myślę że to nie jest postać bez skazy to nie jest też [50:46] człowiek wielki człowiek z glinianymi nogami ale to myślę że to bardzo niego [50:53] to to doceniam to jego dostrzeganie doświadczenie przeżycie piękne Boga w [51:01] różnych aspektach No zresztą powiedzmy Tak że dotyczy to bardzo wielu osób o [51:08] których my wiemy w sumie tutaj w Polsce niewiele bo [51:15] wyrywkowo drugą taką osobą jest John Wesley który też jest kojarzony właśnie [51:20] z takimi kazaniami do grzeszników bardzo mocno [51:27] podkreślających właśnie piekło i inne rzeczy natomiast i tutaj przy okazji [51:32] państwa zaproszę do naszego najnowszego numeru teologii w której znajduje się [51:38] między innymi Jeden z artykułów poświęcony też johnowi Wesley i jego [51:44] przemianie więc Zresztą cały Tom poświęcony edwardowi również mamy w [51:50] teolog także zapraszam teika ewst pl bardzo bardzo zapraszam są [51:58] dostępne artykuły waszych czasopism naukowych bezpłatnie każdy [52:04] może sobie pobrać przeczytać i dalej udostępniać kolejne pytanie które [52:11] mamy Czy chrześcijanie w ogóle powinni zwracać uwagę na zewnętrzne piękno innych osób zwłaszcza że teraz jest ono [52:18] dyktowane przede wszystkim przez światową modę No myślę że trudno jest [52:24] nie zwracać uwagę Myślę że to wiesz piękno piękne zawsze [52:29] jest piękno ale czasami to to to jest sprawy umowne to wzory piękne czy piękny [52:37] ubior czy czy coś tam czy czy to jest sprawa który jest [52:44] kulturowy to są rzeczy które są dość uniwersalne mi się wydaje to ale to [52:49] wiele rzeczy tutaj jest jest jest kulturowe i oczywiście [52:57] świat to jest cały przemys w tym żeby żeby zarabiać nałożenie ide piękne i dob [53:05] które które właśnie można sprzedać zapięć No i tak dalej więc to myślę że [53:13] trzeba to ostrożnie do tego podejść szukać prawdziwego Piękna myślę że no piękne [53:22] widzieć piękne W każdym człowieku naprawdę i [53:29] także no to co niektórzy tywi zc uwagę No to piękne [53:34] zewnętrzne właśnie to jest ot zmienia się i ale piękne wewnętrzne piękne [53:43] naszego charakteru postaw czynów to piękne życie to jeden [53:49] celów celów podróż do piękna to jest pozostawienie sobą po prostu pew spół [53:56] czna życie pięknie prowadzone jakiś tam ludzie którzy mi Mii okazj mieć [54:04] pozytywny wpływ czy pomagać w jakiś sposób doświadczyć coś pięknego z nimi [54:11] prawdziw miłości więzy czy przyjaźni to to są rzeczy które Myślę że są może [54:17] ważniejsze niż zewnętrzny wygląd No [54:23] ja nie staram się No jakoś ubierać się to [54:32] jakoś Myślę że że to jest Jest to dla mnie wartość ale absolutnie to nie [54:38] nadążam za za jakoś modę Toż osobiste że to kupienie rzeczy modnych [54:45] jest czymś złym ale myślę też może przesadzać w drugą [54:51] stronę więc to tutaj jakiś UM [54:57] jednak często Dążę do co jest to co jest klasyczne co zawsze jest [55:04] to kupię kupię Kos dobrej marki GY [55:09] są wyprzedaży potem służy mi przez wiele [55:15] lat to jestem z tego [55:22] zadowolony może nie tyle problem rzeczywiście jesteśmy w jakiś sposób [55:28] nastawi Zauważ że to nie jest też współczesna kwestia bo tak naprawdę jak [55:33] się popatrzy chociażby na rysunki w baśniach prawda sprzed 100 200 300 lat [55:41] to złe postaci w baśniach są przedstawione jako takie brzydkie i [55:47] okropne ten tradycyjny haczykowaty nos i pypeć u Czarownicy i tak dalej i tak [55:54] dalej a dobre postaci są przedstawione jako takie które są stereotypowo postrzegane [56:01] w danej kulturze jako piękne i my mamy takie skojarzenia [56:07] ogólnie są badania na to że rzeczywiście osoby ładne postrzegane jako ładne [56:14] niekoniecznie wybitne piękności ale ładne na przykład mające symetryczną twarz łatwiej łatwiej jest pracę łatwiej [56:22] jest dogadywać się też z ludźmi tak dalej więc jest coś takiego no pytanie [56:28] Na ile jesteśmy w stanie przejść nad tym dlatego że wiadomo że ludzie są [56:36] różni oprócz tego że no też mamy różne kanony piękne i to co jest piękne [56:42] tutaj w Polsce prawda zupełnie inaczej będzie postrzegane na przykład nie wiem w Afryce [56:48] równikowej załóżmy i w ty w tym momencie [56:53] możemy mieć rzeczywiście takie dość duże zamieszanie No ale właśnie to patrzenie [57:00] na piękno pod kątem z jednej strony oczywiście zewnętrzności gdzie są te [57:05] wyznaczniki w postaci symetrii harmonii doboru odpowiedniego i pod [57:11] kątem kolorystyki faktur całej masy różnych innych rzeczy i to widzimy w [57:16] architekturze w sztuce w malarstwie w różnych innych muzyce również słyszymy [57:22] dla odmiany aie piękno rozumiane głębiej No i tutaj mam [57:29] wrażenie że w chrześcijańskim świecie mamy właśnie odwrotny problem to [57:35] znaczy jeżeli coś nam się nie podoba to próbujemy [57:41] jakby jeżeli coś nam się nie podoba estetycznie w sensie takiego estetycznego punktu widzenia No nie [57:48] lubimy nie podoba Nam się i tak dalej to próbujemy dorobić do tego uzasadnienie moralne [57:54] było oczywiście wymieniać Bardzo dużo przykładów natomiast no no można się [58:00] zetknąć no no nie podoba Nam się jakiś tam typ muzyki No to szukamy gdzieś w [58:05] Starych pismach że tutaj na takich instrumentach to w kościele nie można grać [58:11] prawda nie podobają nam się na przykład nie wiem jakieś [58:17] ubiory to też szukamy że one są nieskromne niemoralne albo nie wiem [58:22] wywyższają się albo cokolwiek innego można by było ciągnąć i tutaj ja się [58:27] zastanawiam właśnie na ile warto by było rzeczywiście od czasu do czasu na [58:33] przykład w kazaniach mówić trochę na temat tego że to nie jest tak że jeżeli nam się coś [58:40] nie podoba estetycznie że czegoś nie lubimy to to musi być zaraz złe i że [58:45] musimy koniecznie dorabiać do tego jakąś ideologię można powić no po prostu ja [58:51] nie lubię tej muzyki prawda Nie podoba mi się jak jest prowadzone w ten sposób nabożeństwo a [58:58] nie doszukiwać się jakiegoś tego że jest niezgodne z takim czy innym wzorcem [59:04] biblijnym Gdzie jest wzorzec [Muzyka] [59:10] nabożeństwa długo Kiedyś kiedyś mł miałem rozmowę [59:15] kimś który uważa że jedyne prawdziw amerykański muzy [59:21] tosel diabła prostu dla mnie to wiesz Gosp to jest piękne No to nie jest moje [59:27] ulubione lubię to słuchać Nie za dużo to po prostu uwielbiam to myślę że [59:34] to mi się bardzo nawet kojarzy się z życiem duchowym ale na przykład przykład [59:40] jeszcze byliśmy w Stanach na na ślubie w Tennessee naszego syna no i parę dni [59:47] później mieliśmy rocznic ślubu w ten co robi pó [59:53] tam No mówi ale nie lubi m Słuchaj to jest [59:59] To jest cudowne to jest Ameryka musisz tam p i były tam Pi S wybitnych [1:00:06] grup wszelkie rodzaj k to były w końcu wiesz po koncercie był [1:00:15] cudownie mówi TOZ o co chodzi to jest o życiu wiesz doświadczenie najlepszym [1:00:23] wydaniu pozwolił inaczej patr na to że uważał za jakieś tam płytki czy nier [1:00:29] rozumiane więc to też czasami trzeba poznać coś być z kimś z cm i dopiero [1:00:36] oswajać się iac spać właśnie to piękno też tym są cześnie by Oby [1:00:42] nieznany Zresztą to jest też właśnie J Jedna z takich [1:00:49] psychologicznych kwestii że bardziej się wystawiamy na [1:00:55] zzy spotykamy się na przykład Poznajemy no tym lepiej to rozumiemy i tym bardziej [1:01:01] nam się podoba ale mamy pytanie o piękno w chrześcijaństwie [1:01:07] chrześcijaństwo obecnie raczej nie kojarzy się z pięknym ani dosłownie w nawiasie te straszne architektonicznie [1:01:14] kościoły ani symbolicznie jak ktoś z zewnątrz może zobaczyć to piękno [1:01:21] Ojej Wiesz ja myślę że kiedyś [1:01:26] to to motywy biblijne o Bogu o [1:01:32] stworzeniu odkupieniu nie wiem o pojednaniu [1:01:38] to różne piękne rzeczy o miłości Boga to To był [1:01:45] naprawdę to co Największe dzieło sztuki w Europie [1:01:53] nie tylko stworz właśnie na podstawie tego a później od jakiegoś czasu to to [1:01:59] właśnie to jest jakiś niechęć do tego co jest niereligijne Więc to czytamy tylko [1:02:07] religijne książki o Biblii o Bogu stworzymy czytamy słuchamy tylko [1:02:14] chrześcijańskich artystów muzyków i pójdziemy tylko na chrześcijańskie to i [1:02:19] to tamto i i to jest coś dobrego ponieważ jest chrześcijańsk nie dlatego [1:02:25] że jest piękno C czy dob dobre czy poziom jest ciekawy czy zmuszę do [1:02:30] refleksji więc bardziej szukamy tego co jest nam znane że powtarza te różne [1:02:37] hasła które uważamy za za słuszne sprawdzamy czy to jest Nie wiem mówi [1:02:44] prawdę czy zgad się ze mną czy nie Jeżeli nie to to odrzucam No i wobec [1:02:50] tego to doprowadzi do takiej miernoty często myślę że to jest duży [1:02:55] problem Nie ma nie ma za dużo piękna w niektórych budynkach w [1:03:03] niektórych form liturgii czy czy coś w twórczości chrześcijańskich to [1:03:08] oczywiście to to zawsze to się pojawi BI na konferencję teraz w [1:03:18] Stanach wzierniku WM roku na duż duż [1:03:25] duż Konferencja o sztuka [1:03:31] [Muzyka] sztuka sztuka duchowo sztuka i to [1:03:37] niesamowite po prostu 350 artystów teologów z naszej sztuki w [1:03:44] różne formy tam spotkania i koncerty ale też wykłady [1:03:50] dyskusja to pokazuje po prostu Jaki jest głód tego [1:03:55] Myślę że że potencjał jest ogromny jest niewykorzystywany i myślę że [1:04:02] to to wiesz to jest ważne dla mnie myślę to [1:04:07] jest bardzo ważny rzecz dzisiaj nie trafimy do ludźmi z jakimś tam nie wiem [1:04:14] wielką filozofią C Czy Wielki przekonanie ludzi że że że to [1:04:23] jest że to mamy rac ludzi dwóch sposobach przez narrację mówi o swoim [1:04:31] życiu to co ja doświadczyłam nie mówi że to jest ważniejsze od samej [1:04:37] prawdy rzeczywistości ale to to jest to co przemawia do ludźmi i druga rzecz to [1:04:44] jest piękno piękno jeszcze trafi do ludzi i myślę że to [1:04:49] jest dla chrześcijaństwa wróci się ku piękna bo [1:04:56] to ludzi to piękno zawsze przyciąga ludzi i myślę że to jak jak nie widzimy [1:05:03] nie widzą tego w nas w kościele No to po prostu Po co oni ma [1:05:08] przyjść faktycznie to brak piękna w naszych [1:05:13] prch kościelnych czy naszych naszy twórczości [1:05:20] czyw Czy w naszym życiu to jest No to jest poważny problem i chyba największa [1:05:27] przeszkoda możemy to obwiniać świat C sekac czy coś mylę sami jesteśmy winny [1:05:34] że nie że nie po prostu prowadzimy szukamy tego piękna stworzymy [1:05:42] [Muzyka] piękna po prostu Bóg jest [1:05:49] piękny udział tutaj w jego dzi sprawi żeś pię tego [1:05:57] zachęcam raz jeszcze bardzo serdecznie ci dziękuję rzeczywiście o pięknie w [1:06:04] chrześcijaństwie o pięknie w kościołach pięknie w ogóle mówi się w naszych [1:06:10] środowiskach stosunkowo mało i mam nadzieję że to nie będzie w zasadzie to ja mam pewność że [1:06:16] to nie będzie ostatnie Spotkanie poświęcone pięknu bo chciałabym państwa zaprosić na spotkanie też za d tyg [1:06:24] spotkamy się w naszym cyklu poświęconym absolwentom ewst tym razem z Agnieszką [1:06:32] Stinger z którą na pewno na temat piękna będziemy rozmawiać Dziękuję państwu za [1:06:39] dzisiejszy wieczór spędzony wspólnie No i zapraszam za dwa tygodnie [1:06:53] dobranoc n --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl