Kościół na skraju wygasania? Rozmowa z Tomaszem Terlikowskim

Rozwiń transkrypcję filmu

Kościół na skraju wygasania? Rozmowa z Tomaszem Terlikowskim | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19 rozpoczynamy ewst online a naszym
  • gościem dzisiejszym jest doktor Tomasz Terlikowski filozof publicysta pisarz autor wielu książek autor jeszcze większej liczby
  • artykułów No i autor przynajmniej w ostatnich miesiącach różnego rodzaju
  • kontrowersji Myślę że nie tylko o tych kontrowersjach
  • będziemy rozmawiać będziemy rozmawiać o książkach o kościele rozumianym jako
  • instytucja i rozumianym jako Wspólnota bieżących o wielu innych sprawach Witam cię Tomku serdecznie Witam serdecznie i na
  • początek może takie pytanie które nam wiele rzeczy wyjaśni Ustalmy może jednak nadal jest tej rzymskim katolikiem Nie odszedłeś ze
  • swojego kościoła Nie no oczywiście napisał jak się wczytać w jego Teksta do
  • oczywiście nie napisał że ja odszedłem A jak się czytać tytuł to takie wrażenie jest nie jestem rzymskim katolikiem nic się nie zmieniło Nic się nie zmieniło i
  • nie przymierzasz się do odchodzenia z kościoła nic mi przynajmniej o tym nie wiadomo Okej to to już mamy ustalone w takim razie
  • możemy przejść do powodu dla którego wiele osób
  • wyraża takie rzeczy na przykład w komentarzach pod twoim postami A tak jak mówiłeś Krzysztof Warga w recenzji twojej najnowszej książki który zajawce
  • do dzisiejszego spotkania Właśnie był fragment okładki wykorzystany książka wygasanie autor właśnie Tomasz Terlikowski jest to
  • książka bardzo bardzo ciekawa zawarłeś w niej między innymi taki
  • powiedziała dość szeroki obszerny fragment biograficzny Opowiadasz o swojej drodze w takiej drodze w kościołem w tle odnosisz się
  • także do zmian w twojej własnej wizji kościoła wiary Boga drugiego człowieka
  • no i dla mnie osobiście ten fragment w zasadzie ta część cała jest niezwykle
  • ciekawa Po pierwsze ze względu na wspólne doświadczenia pokoleniowe bo
  • przeżywaliśmy mniej więcej w podobnym czasie No jestem ciutkę starsza się
  • przyznam te same rzeczy i nawet geograficznie bywaliśmy w tym samym
  • czasie w tych samych miejscach na przykład na spotkaniach z Janem Pawłem II pokazujesz ten miniony świat w gruncie
  • że trochę w takim mocno nostalgiczny sposób z jednej strony ale z drugiej bardzo mocno podkreśla że on jest właśnie miniony i nie ma do
  • niego powrotu mówisz to też w kontekście takiego porządku który chcieliby przywrócić Niektórzy ludzie
  • konserwatyści ale pewnie nie tylko wskazuje że współczesność
  • taka zrówno uprawnienie pracą zawodową kobiet innym stylem wychowywania dzieci
  • zmianą myślenia o różnych mniejszościach zmianami w konstrukcji i funkcjonowaniu
  • rodziny i tak dalej jest tym co mamy i na czym powinniśmy budować również nasze
  • życie chrześcijańskie Jak zatem odniesiesz się do głosów że nawołujesz
  • do gorszego że godzisz się na to co nie jest Bożym standardem
  • Zacznę od stwierdzenia że ja nie wiem dlaczego akurat model 19 i xx-wieczny ma
  • być Bożym standardem jakbyśmy chcieli wrócić do 19 to znaczy
  • na przykład nie do 18 albo do 17 albo dlaczego nie do pierwszego wieku w którym za cudzołóstwo można było ukamienować to znaczy
  • chrześcijanie Niektórzy ale nie mówię że wszyscy i oni są rozsiani po różnych
  • kościołach mają tendencję do uważania że Bożym standardem jest to co oni poznali
  • w dzieciństwie albo co było trochę przed nimi i tak model kobiety która jest w kuchni w kościele i wychowuje dzieci jest Bożym
  • modelem nie wiem czy jest Bożym modelem Matka Boża akurat tak się szczerze mówiąc że matka pana że Miriam jakby siękolwiek byśmy mieli nazywali w
  • zależności od tradycji religijnej nie wydaje się być szczególnie wierna temu Bożemu standardowi bo na przykład mówi w obecności swojego męża Kiedy wpada do
  • świątyni żeby szukać swojego syna to powinien mówić Józef on milczy ona gada czy to jest zgodne z Bożym sztangę standardem xix-wiecznym zdaje się że nie
  • Według niektórych to nawet z 21 wiecznym nie jest zgodne więc to po pierwsze Po
  • drugie chrześcijaństwo rozgrywa się w świecie w którym w którym działa nie rozgrywa się w świecie wyobrażonym nie wyobraża się w
  • świecie przeszłości nie wyobrażnie rozgrywa się w świecie idealnym tylko w
  • świecie jakim on jest noem jest taki piękne zdanie jestem w stanie usprawiedliwy pośród swojego pokolenia być może w innym by nie był sprawiedliwy
  • ale w tamtym pokoleniu na tle tamtego pokolenia takich właśnie był
  • i w związku z tym nie ma co rozpaczać nad tym co było Szczególnie że
  • to co było jak wszystko co istnieje na ziemi ja jestem pod tym względem dość tradycyjnym chrześcijaninem jest dotknięte grzechem pierworodnym nie ma
  • instytucji nie ma czasu nie ma formuł które są doskonałe każde mają swoją ciemną stronę nasza epoka też ma swoją ciemną stronę
  • to jest oczywiste ale ona jest często odpowiedzią na ciemne strony poprzedniej epoki i to marzenie żebyśmy wrócili do poprzedniego modelu rodziny jest również
  • marzeniem do tego żebyśmy wrócili do akceptacji przemocy w rodzinie chantal Sol konserwatywne myślicielka i katolicka i francuska i francuska i
  • katolicka pisze No przemoc w rodzinie w tym przemoc seksualna wobec małoletnich była ceną jaką byliśmy skłonni wcześniej płacić za
  • instytucjonalną spoistość zarówno rodziny jak i kościoła kościołów Dodajmy bo to przecież nie jest tylko problem jednego kościoła czy chcielibyśmy wrócić
  • do tamtego do tamtej epoki ze świadomością że taka jest cena Nie sądzę Więc byłbym bardzo ostrożny z tezą że rezygnujemy z Bożego standardu bo
  • powtórzę jeszcze raz Boży standard realizuje się w świecie który nas otacza odczytujemy go każde pokolenie trochę na nowo
  • narzucamy na niego Także swoje własne standardy historyczne i przez te standardy historyczne odczytujemy Boży standard i tu posłużę się
  • przykładem ze swojej tradycji wyznaniowej taka nie inna rola papieża i taka nie inna rola biskupów wyrasta tyle że z lektury Pisma Świętego
  • ileż z politycznej tradycji XVIII wieku to znaczy jest przeniesieniem modelu
  • absolutystycznego państwowego 17-18-wiecznego do życia kościoła w średniowieczne papiestwo i średniowieczna Posługa
  • biskupów tak nie wyglądały były realizowane w innym modelu
  • politycznym były dużo bardziej feudalne miały to też miało to też swoje wady ale
  • na pewno nie były absolutyzmem to znaczy tego się po prostu nie da o tym modelu powiedzieć i tak jest z wieloma innymi modelami które my uważamy za Boże
  • standard a które są relekturą lekturą historyczną
  • są narzuceniem standardów politycznych albo społecznych na życie
  • kościoła i przez które niekiedy chrześcijaństwo Ewangelia musi się przebijać musi być tą siłą która dokonuje pewnej
  • emancypacyjnej reinterpretacji tego co jest obecne
  • Ciekawe że wspomniałeś właśnie między innymi o kwestii rodziny bo rzeczywiście
  • mnóstwo ludzi się dziwi kiedy w odpowiedzi na takie bardzo twarde
  • postulaty dotyczące rodziny w postaci że właśnie tutaj mama tata i dzieci mówi im
  • się że no ten model rodziny jest stosunkowo świeże prawda bo rodziny wielopokoleniowe i powiedzmy takie mocno rozszerzone o
  • rodzeństwo rodziców o wujków o ciotki o no
  • całą dużą grupę ludzi którzy funkcjonowali W tym kręgu rodzinnym na
  • co dzień no skończyły się stosunkowo niedawno jeżeli chodzi o historię
  • przynajmniej tutaj w naszym kręgu kulturowym że jeszcze jest jedna zmiana jeszcze może istotniejsza to znaczy małżeństwa z
  • miłości to też jest stosunkowo nowy model to powiedzmy sobie wypełnia otwarcie to znaczy przez całe wieki miłość kompletnie nie miała znaczenia
  • znaczy kochać się można było jak się było bogatym i szlachetnie urodzonym to
  • można się było kochać z kochanką natomiast z konkubiną z metresą z
  • kimkolwiek innym natomiast żona to był biznes I z tego też się brało społeczne trzymanie Bo wszyscy mieli świadomość że
  • Szczególnie w tych uboższych warstwach No ktoś kto wypada z tego biznesu z
  • różnych powodów ma dużo trudną rzeczywistość dużo trudniejszą rzeczywistość i znowu to miało swoją cenę miało swoje zalety
  • to nie jest tak znaczy ja powtórzę jeszcze raz nie ma układu który nie ma żadnych zalet ten układ też miał swoje zalety ale miał
  • liczne wady nasz ma inne zalety ma taką na przykład wadę że związki stają się
  • dużo mniej trwałe i inna rzecz że to też jest ciekawe to trzeba by przebadać czy tamte też były
  • tak trwały jak nam się zdaje Czy też ich nietrwałość załatwiała
  • wysokość śmiertelność kobiet przy porodach to jest to jest brutalne
  • co mówię ale jakby to powiedzieć Chcę tylko powiedzieć że te modele się zmieniały i to zmieniały się bardzo głęboko i nie ma powodu żeby założyć że
  • jakiś model z przeszłości no tym najczęściej przywoływanym przez
  • pewną część konserwatywnych chrześcijan z różnych bardzo denominacji i wyznań To jest model lat 50 XX wieku jeszcze wydaniu amerykańskim
  • Dodajmy No bo przecież nie w wydaniu polskim bo lata 50 w Polsce zdecydowanie
  • nie wyglądało jak na obrazkach o tradi wife natomiast nie ma powodu żeby sądzić że akurat te 50 lata XX wieku czyli No to
  • jest prawie 70 lat wstecz to jest akurat Boży model bo niby dlaczego tamten
  • miałby być Boże a nie wiem lata 50 17 wieku miały być niebożni
  • w tym kontekście tęsknioty tęsknoty zamienionymi czasami bardzo interesujące
  • też inne wątek który poruszasz w swojej książce dotyczące nie rozróżniania
  • rzeczy najistotniejszych od zmiennych czy nieistotnych bo w tych tęsknotach
  • też bardzo często pojawiają się właśnie takie rzeczy o które z punktu widzenia
  • nauki chrześcijańskiej na przykład o zbawieniu nie są aż tak bardzo istotne tutaj Pozwól że się Zacytuję ma być tak jak było pierwsza komunia pozostać rytm
  • społecznym nawet bardziej niż religijnym Kościół ma głosić to samo Co głosił zawsze sytuacja kobiet ma być niezmienna moralność nie podlegać najmniejszym
  • zmianom a w miejsca kapłana i biskupa w myśleniu społecznym nienaruszony nie wolno też broń Boże ruszać ani zwyczajów związanych z udzielaniem komunii świętej
  • ani z modelem spowiedzi Halloween i sprzeciw wobec niego którego nie ma
  • przecież w nauczaniu kościoła staje się równie istotny jak Głoszenie ewangelii tradycyjny model rodziny z kobietą pracującą w domu choćlistą Przecież
  • historycznie uwarunkowanej wbrew pozorom dość nowych kryterium katolickości życia rodzinnego a uznanie że obecne model życia i działania księży nie
  • wspominającej ich kształceniu można zmienić to już dowód na herezję a przynajmniej na skrajną protestantyzację takie same oskarżenie spotyka tych
  • którzy bronią komunii na rękę czy też o zgrozo ojcostwo Boga pojmują w sposób bardziej bliski współczesnym emocjom a nawet monarchiczne ja powiem tak Ty
  • piszesz z punktu widzenia katolika ale to jest w ogóle kwintesencja tego co my się Wspieramy na różnych chrześcijańskich forach w grupach
  • dyskusyjnych to od kiedy pamiętam czyli od ćwierć wieku albo i lepiej A
  • wcześniej pewnie spieraliśmy się zupełnie inny sposób obchodzenie Halloween na przykład jest tutaj świetnym przykładem podobnie jak
  • potępianie różnych książek filmów gier zespołów muzycznych czy spory na
  • przykład w innych nieco kręgach chrześcijańskich o obchodzenie nie wiem Bożego Narodzenia o różne formy pobożności czy kwestie etyczne przy czym
  • to co ciekawe te kwestie etyczne zazwyczaj związane są właśnie z płciowością A czy z seksem a nie na przykład z uczciwością czy stosunkiem do
  • drugiego człowieka są osoby które na przykład wybierają domowe nauczanie dzieci żeby te nie miały kontaktu z tym bezeceństwem z czym
  • ja jestem na przykład fanką i nauczania domowego bo widzę jakie ono
  • potrafi dać fantastyczne efekty natomiast Chodzi tutaj o tą konkretną motywację ochronę dzieci przed czymś przy czym Po pierwsze ich się chronić i
  • tak nie da a po drugie chyba nie za bardzo Trzeba i teraz pytanie skąd się
  • bierze w ogóle tego typu postawa że wybiera się jakąś taką drobną rzecz i czyni się z niej jakby ośrodek sporu
  • ojciec Thomas kitting to jest cysters który zajmował się dokładnie trapista
  • czyli cyster zreformowany który zajmował się przez lata modlitwą głębi mówi Tak
  • łatwiej jest pojmować chrześcijaństwo jako zbiór zasad których trzeba przestrzegać nakazów i zakazów którymi trzeba być
  • wiernym niż jako styl życia ewangelią
  • dlatego że styl życia ewangelią wymaga od nas pewnej dojrzałości wymaga od nas
  • bardzo często samodzielnego decydowania Jak wybrać Co wybrać natomiast jak mamy
  • jasne normy i zasady to one nam bardzo wygodnie ustawiają wszystko psycholodzy
  • mówią o tym że są ludzie Także spowiednicy czy kierownicy duchowi czy pastorzy pewnie Mówią to samo mówią że są ludzie którzy potrzebują mieć
  • zewnętrzne kręgosłup że potrzebują mieć wspólnotę która zdecyduje za nim
  • Dlaczego Dlatego że często podjęli już tyle złych decyzji podjęliśmy bo to przecież jest też do pewnego stopnia prawda o każdym z nas podjąłem już tak
  • wiele decyzji i tak często one były błędne że chciałbym zrzucić na kogoś innego te decyzje to może być w kościele katolickim spowiednik kierownik duchowy
  • to może być przyjaciel albo Przyjaciółka to może być właśnie norma albo zasada
  • która mnie uporządkuje wszystko dzięki czemu będę miał po czucie bezpieczeństwa Kłopot polega na tym że ostatecznie Niezależnie od tego kto
  • podejmie za mnie decyzję czy to będzie właśnie jakaś litera prawa czy to będzie jakiś ktoś wszystko jedno kto jakoś instytucjonalnie czy
  • charyzmatycznie umocowany to może być na przykład tu bez żadnej złośliwości bo ja sam jestem członkiem wspólnoty
  • charyzmatycznej w kościele katolickim ale to może być na przykład Duch Święty przemawiający przez prorokującego brata No to Niezależnie od tego kto nie
  • podejmie takiej decyzji za mnie to i tak ja będę ponosił jej konsekwencją w związku z tym jest czymś mało roztropnym
  • zdawanie się na kogo innego no jednak drogą chrześcijanina jest rozeznanie moje to jest oczywiście dokonywane w
  • obecności pana Boga w zgodnie z pewnymi z pewnym stylem życia z pewnym
  • nauczaniem ewangelicznym ale nikt mi tego odebrać nie może i to jest pierwsza rzecz Druga rzecz każda instytucja długiego trwania instytucje religijne są
  • takimi właśnie instytucjami długiego trwania nawet wspólnoty relatywnie nowe
  • zachowują pamięć o swojej historii odwołują się do swoich założycieli twórców nawet jeżeli nie swoich to założycieli kierunku
  • [Muzyka] nurtu do którego przynależą No
  • instrukcje długiego trwania mają tendencję do tego żeby absolutniezować to co było to też jest dość oczywiste to jest Zresztą czasem ich siła bo
  • Powiedzmy sobie szczerze Bywało tak i bywa tak nadal że współczesność jakaś współczesność jakiś czasów No bo mówi o naszej tylko
  • popełnia błędy zrywa z czymś co akurat było dobre i wtedy instytucje religijne
  • okazują się tymi które wygrywają bo mówią a nie mówiliśmy Trzeba było zostać przy tym co było nie więc to jest drugi element to mamy
  • długie trwanie i mamy tendencje do absolutyzowania tego co było po trzecie religijności uczymy się w dzieciństwie napisałaś że moja książka jest
  • przeniknięta na stadium No jasne że jest przeniknięta nostalgią bo to jest jednak tak że to jest moje dzieciństwo i moja młodość
  • i Mnie się wydawało to znowuż jest czytanie które było w kościele
  • katolickim łacińskim w nowym recie w tą niedzielę A wcześniej było we wtorek
  • wielkanocny chyba czy w poniedziałek No to jest tych dwóch uczniów na drodze do emau sędziła nam się wydawało a na myśli mnie się też wydawało że przecież
  • moje dzieci wejdą w podobny kościół jak ten którym ja byłem i no i w związku z tym zachwycą się tym samym No nie wejdą Nie wejdą bo historia
  • przyspieszyła były takie pokolenia których dzieci szły do bardzo podobnego kościoła do którego myśmy chodzili znaczy do którego
  • chodzili ich rodzice ale to już nie jestem czas i wcale nie było tak częste pokolenia bo tak pomyślę sobie no Moi rodzice chodzili do kościoła w
  • latach 50 i 60 jako dzieci No to ja już chodziłem do kościoła radykalnie innego
  • bo chodziłem do soboła do kościoła już po soborze watykańskim drugim ich rodzice dla odmiany chodzili do kościoła w latach 20
  • i 30 jako dzieci i to był kościół przed wojną wojna też bardzo głęboko zmieniła
  • polskie chrześcijaństwo polski kościół katolicki ale nie tylko i nie tylko w Polsce zmieniła ten kościół no ale powiedzmy że może w XVI XVII w
  • XVIII wieku Bywało tak że ten kościół był podobny w XVI to akurat niespecjalnie bo to 1517 i wszystko się zmienia we
  • wszystkich możliwych kościołach Natomiast teraz to jest jeszcze szybciej w związku z tym spodziewaliśmy się że będzie podobnie nie jest i chcielibyśmy
  • do tego wrócić dlaczego no po pierwsze Dlatego że akurat w przypadku naszego pokolenia to rzeczywiście był okres wyjątkowej potęgi kościoła katolickiego
  • w Polsce nawet na tle innych okresów historycznych tak dobrze jak w latach 70 i 80 i mówię zupełnie Świadomie mówi o kościele
  • przecież prześladowanym także nie jest tak że komunistycznych prześladowań nie
  • było one są nieporównywalne z innymi krajami Europy środkowo-wschodniej No
  • ale jednak jakieś były a mimo to to był kościół potęga No mówię tak dobrze nie było chyba
  • ostatnich kilku wiekach w polskim kościele katolickim szczególnie mający do tym bardziej mamy tendencję żeby żeby zatem Tęsknić I żeby uważać że jak
  • będziemy się zachować tak jak wtedy No to z powrotem będzie fantastycznie i
  • wrócimy do tego co było no Kłopot polega na tym że kontekst jest inny kościół nie musi odgrywać roli społeczeństwa zastępczego nie musi być
  • zastępczym państwem nie ma tego przeciwnika Który z jednej strony był na tyle potężny żeby mu się trzeba było przeciwstawiać a z
  • drugiej strony akurat w Polsce na tyle słaby nie mówię o potędze politycznej
  • tylko takiej słabości intelektualno duchowej żeby można go było pokonać A co jeszcze w latach 50 wcale nie było
  • takiej oczywiste Dodajmy to znaczy bo to jest zasługa ilość osób które które się
  • do tego przyczyniły i także ilość błędów samych komunistów i nie współczuję i
  • bardzo tylko mówię że to nie było oczywiste więc to jest jakby drugi element znaczy trzeci element już tam Nostalgia która w
  • nas jest jest taka niesamowita seria powieści Merlin Robinson amerykańskiej autorki reformowanej gillet i domu okazało się
  • już po polsku i ona dokładnie to u nostalgię za tym co było co było akurat we wspólnotach reformowanych pokazuje ale nie ma powrotu do tego co było I to
  • jest jakby trzeci element i czwarty element ten świat zmienia się tak dynamicznie we wszystkich jego aspektach że chcielibyśmy mieć coś trwałego coś
  • takiego co chociaż relatywnie zmienia się wolniej albo najlepiej nie zmienia się w ogóle i religia jest taką przestrzenią wiesz jak się podróżuje po
  • Europie i trafia się do duszpasters polonijnych albo albo Polaków bo czasami są Polonijna czasami polskie duszpasterstwa
  • katolickie To to jest szokujące bo tam w niektórych z tych duszpasterstw nie powiem żeby wszystkich są parafie które są zupełnie takie jak w Polsce ale ale
  • są takie których czas się zatrzymał są wczesne lata 80 jest Matka Boska
  • Częstochowska na ścianie są te same pieśni nikt ich już w Polsce nie śpiewa
  • już w ogóle to już nie jest ten czas a tam się śpiewa No bo tak było kiedy
  • wyjeżdżaliśmy z Polski i tak ma być i to też jest taka siła która zmieniającym
  • się świecie w którym wszystko co mamy się zmienia tak szybko że nie jesteśmy w
  • stanie zatem nadążyć to też jest element dla którego kościół Czasem staje się tym
  • co było i ostatnia kwestia i to dotyczy Bardziej duchownych niż świeckich chociaż świeckich też ogromna większość duchownych w tej
  • chwili tych z naszego pokolenia i tych trochę starszych i tych trochę młodszych
  • występowała de seminariów albo do zakonów bo mówię także o kobietach czyli
  • o osobach konsekrowanych w momencie kiedy kościół był potęgą rzeczywiście był potęgą oni realnie z czegoś rezygnowali to znaczy ja nie mam
  • wątpliwości że rezygnacja z małżeństwa decyzją jednak jakimś posłuszeństwie to
  • jest realna rezygnacja ale też gratyfikacja gratyfikacja społeczna ale
  • także życiowa była bardzo realna to znaczy społeczna albo wyniesienie społeczne ewidentne w przypadku duchownego
  • katolickiego gratyfikacja życiowa była taka że jeszcze w latach 80 na początku 90 klerycy mieli relatywnie nie wszyscy
  • oczywiście ale ale dużo wyższy poziom możliwości wyjazdu na studia za granicą niż studenci świeccy
  • często choć nie zawsze bo to zależy od diecezji i także dość wysoki gwarantowany stabilny poziom życia to wszystko miało znaczenie
  • szczególnie w sytuacji chłopaków którzy wywodzili się często czy dziewcząt którzy wywodzili się często z takich regionów biedniejszych czy trudniejszych
  • czasem to też było ucieczka przed życiem i teraz wchodzili do instytucji która była potęgą to też trzeba jasno powiedzieć
  • ta potęga stała za nimi i teraz wszyscy ci ludzie są w wieku
  • 40-50-60 lat wszyscy to widzą ale nie wszyscy oczywiście w ten sam sposób
  • że to przerabiają przetwarzają widzą że to czemu poświęcili swoje życie Czyli
  • poza oczywiście Panem Bogiem co Daj Boże żeby było to poświęcenie Panu Bogu Ale poświęcili jej instytucji że to co czemu poświęcili swoje życie
  • przestaje istnieć sypie się ten model gratyfikacji już nie
  • istnieje a część z nich No nawet nie może już odejść tak znaczy
  • jakby to już nie jest ten moment i ci którzy nie mają wyrobionej głębokiej relacji z Panem Bogiem w życiu zakonnym czy Kapłańskim jest tak samo
  • jak w życiu świeckim jedni są wierzący a drudzy gdzieś po drodze wiarę stracili to trzeba zupełnie uczciwie powiedzieć Nie wiem jak jest wśród
  • pastorów ale myślę że może być podobnie pamiętam parę takich historii więc jedni
  • są bieżąca brudzeni ci którzy nie są wierzący przeżywają głęboką frustrację ci którzy są wierzący też przeżywają frustracji ale może trochę
  • taką łagodniejszą i w naturalny sposób pojawia się pragnienie Wróćmy do tego co
  • było bo wtedy było lepiej i może się uda to odwrócić i chociaż wszyscy widzą że to co jest nie działa nie działa nie tylko
  • w kościele katolickim nie tylko w Polsce to trzeba uczciwie powiedzieć ten laicyzacyjny sztorm dotyka wszystkich wyznań chrześcijańskich w zasadzie w
  • całym świecie zachodnim więc widzimy że to już nie działa Ale w związku z tym że
  • jesteśmy sfrustrowani wściekli i tak dalej nie mamy siły próbować nowych rzeczy więc myślimy sobie jak dorzucimy jeszcze więcej tego samego
  • to może się sprawdzi No a jak się nie sprawdza to albo świat jest zły albo ktoś jest przeciw i przeszkadza
  • Albo trzeba jeszcze więcej tego samego dosypać No nie mój przyjaciel jezuita
  • był ostatnio na takiej konferencji na temat kursu Alfa ponad chrześcijański i tam jeden z ewangelizatorów powiedział jesteśmy na
  • etapie w którym już wiemy co nie działa ale wciąż nie wiemy co działa
  • a że nie działa ogromna Większość z tego co działało kiedyś No to jesteśmy
  • jeszcze głębszej frustracji i myślimy Wróćmy do tego co było No bo
  • wypróbowywanie wiąże się z ryzykiem a przynajmniej No w każdej strukturze bo
  • to nie jest tylko kwestia chrześcijaństwa w każdej strukturze ryzykanci nie stanowił większości No to jest też dość oczywiste jakby w jakiejś
  • strukturze ryzykanci stanowili większość to ewolucyjnie jest mało prawdopodobne żeby taka struktura przetrwała No tak już bardzo brutalnie że czuje
  • Wiesz ja tak patrzę też na to pod innym trochę kontem bo Co poniektórzy ludzie
  • właśnie tak jak mówiłeś są źli i wściekli na to i w związku z powyższym ta cała sytuacja ma taką drugą stronę medalu
  • której częścią jest chociażby coraz częściej takie odczucie nie wiem
  • prześladowania obrażania uczuć religijnych przez słowa czy gesty czy
  • czy zachowania które Jeszcze niedawno w zasadzie nikomu nie przeszkadzały te wskazujesz w tej w swojej książce że takie zachowania sytuacje występują też
  • w innych miejscach na świecie to znaczy tak ogólnie że leicyzacji
  • ogółu społeczeństwa towarzyszy zaostrzanie się kursu na przykład prawicowych duchownych prawicowych polityków czy w ogóle osób szeroko
  • pojętych u władzy bądź też mających jakiś wpływ No ale to jest znowu jest
  • pytanie dlaczego znów nie odróżniamy w tym przypadku
  • takich osób tych rzeczy najważniejszych oprócz trzecia czwartorzędy Dlaczego na przykład Wspieramy czy duchownych czy polityków
  • celebrytów którzy są dalecy od jakichkolwiek standardów chrześcijańskich ale popierają przywrócenie Bożego porządku jakiś w
  • jakiejś jednej małej czy nawet większej konkretnej sprawie Zresztą znowu
  • najczęściej z katalogu tych spraw etycznych na przy tym są ludźmi na tyle niewiarygodnymi że zaufanie im No to tak
  • zdrowy rozum graniczych szaleństwem Skąd bierze się taka postawa właśnie że
  • trzymamy się z jednej strony mamy zlecezowane społeczeństwa coraz bardziej tu Polska akurat pod tym względem zwłaszcza wśród
  • młodych ludzi [Muzyka] zajmuje nie wiem chlubne czy nieprudne czołowe miejsce a z drugiej strony mamy
  • takie bardzo mocno zaostrzające się kursy właśnie na to żeby jak najbardziej
  • w cudzysłowie wcisnąć te wszystkie wartości chrześcijańskie i tak dalej do
  • prawa do codziennego życia narzucić je ludziom tak żeby nie mieli za specjalnie
  • też wyboru to jest wyraz słabości to znaczy jeżeli nie jesteśmy w stanie skutecznie głosić Ewangelii koniecznie ogłosić się
  • religijności skutecznie przemieniać życie społecznego to mamy nadzieję że załatwi to za nas sprawą
  • w związku z tym obietnice składane przez polityków liderów
  • trafiają na podatny grunt i to jest i to jest pierwszy element widzimy że tracimy młodzież bo to widzimy to znaczy to nie jest
  • to naprawdę nie wymaga nie wiadomo jakich badań żeby zobaczyć że nie wiem w szkołach średnich w czwartych klasach liceum czy
  • wcześniej na katechezę chodzi garstka szczególnie w dużych miastach naprawdę garstka No to moi znajomi katecheci Opowiadają że
  • czasami w 35-osobowej klasie to są trzy osoby to są 4 osoby na przykład dane z
  • Warszawy Pewnie w innych miastach bywa różnie ale im większe miasto tym bardziej prawdopodobne że jest podobnie w Warszawie już 30% Dzieci w podstawówce
  • nie chodzi na katechezę to już jest decyzja rodziców a nie dzieci No to też serce jasno powiedzieć więc ten odpływ widać no to naprawdę nie wymaga żadnych
  • skomplikowanych badań żeby to zobaczyć No więc widzimy że te modele
  • ewangelizacji które były czy katechizacji się nie sprawdzają No to se myślimy to może politycy załatwią To za nas a obecny minister
  • edukacji te składa obietnice że on to załatwi tak to znaczy no będzie lepiej to że będzie gorzej na skutek jego
  • działania a to nikomu nie przychodzi do głowy albo ci którzy tym którym przychodzi są uważani za odstępców i to jest pierwszy element czyli to jest
  • wyraz jednak naszej słabości po drugie tak jak powiedziałaś w momencie kiedy [Muzyka] drugi element może za chwilę tego co
  • powiedziałeś drugi element jest taki w ogóle żyjemy w kulturze bycie ofiarą to znaczy każda grupa chce być ofiarą ofiara ma przecież zawsze rację bo jest
  • skrzywdzona i teraz to nie jest tak że
  • krzywda często nie jest realna często jest realna i często dokonuje się z użyciem przemocy ale no kultura w której wszyscy chcą być
  • ofiarami będzie kulturą w której będziemy się krzywdzić coraz bardziej ponieważ bardzo trudne jest porównywać krzywdy
  • A co więcej jeśli Uważam się za skrzywdzonego to jeśli nie jeśli głęboko nie przeżyłem Ewangelii albo przynajmniej myślenie o
  • przebaczeniu No to nie jestem zdolny rozmawiać z tym którego uważam za krzywdziciela czyli Zamykam się w jakiejś oblężonej
  • twierdzy bo przecież nie wyjdę na ten świat i to jest drugi element bardzo niestety trudny bo to nie jest kwestia
  • chrześcijaństwa to jest kwestia w ogóle naszej kultury która jeszcze do tego i to jest trzeci element dotknięta jest głęboką
  • plemiennością to znaczy media społecznościowe które mają liczne zalety ale mają jeszcze więcej wad i mówię to jako wytrwały
  • użytkownik tychże społecznościowych z zachwytem patrzę się jak Elon Musk zarezerwy na Twittera bo myślę sobie ile
  • ludzi będzie miał więcej czasu No może się mylę może nieznaczna może to on ma rację ale to zostawmy bo nie o tym mieliśmy mówić natomiast no
  • kultura baniek medialnych sprawia nam się wydaje że ludzie myślą tak jak my a czwarty element naszej kultury czyli
  • zmoralizowanie wszystkiego sprawia że my już nie uważamy że ci się mylą to że się
  • mylą to jest jasne że każdy uważa że jego Racja jest najlepsza
  • jest najmłodsza w związku z tym to on ma rację macie inni mogą się mylić ale
  • myślenie się błąd Nie jest kategorią moralną można się mylić I być świetnym człowiekiem
  • można nie mieć racji i pozostawać fantastyczną osobą ale my już w tym
  • takim pędzie moralizatorskim nie mówimy że ktoś się myli mówimy że ktoś kłamie ktoś legitymizuje zbrodniczą instytucję
  • No a to już jest oskarżenie typu moralnego Nie można być fajnym człowiekiem i legitymizować zwrotniczą instytucję
  • albo kłamać i wtedy już wchodzi no tą drugą bańkę
  • zaczynamy traktować niejako adwersarza do skutanta kogoś z kim możemy prowadzić
  • rozmowę czy dialog tylko jako wroga i jego opinia inna niż nasza zaczyna być
  • traktowana nie jako odmienna opinie ale jako atak a niekiedy jako krzywda
  • No i jak jest krzywda No to wracamy do początku tego tego rozważania No i wreszcie wszystkie te frustracje też łączą się z tym że
  • jest nadzieja że politycznie możemy zatrzymać pewne zmiany i pewne przemiany i możemy na nie wpłynąć co więcej
  • to poniekąd politycznie jest Metoda skuteczna to znaczy to też trzeba zupełnie jasno powiedzieć znaczy politycy by po nią nie sięgali Gdyby ona
  • nie działała tu możemy podać przykłady z różnych bardzo kontekstów cywilizacyjnych w Izraelu stosunkowo niewielkie partie
  • religijne od samego początku istnienia tego państwa skutecznie blokowały budowę pełni galickiego prawa rodzinnego
  • nie jest Nigdy partie Ultra ortodoksyjne
  • ani nawet syjoniści religijni którzy teraz są potęgą ale to nigdy nie były partie większościowe No teraz mają dość dużo głosów ale to
  • wystarczyło że miały 5 6 7 10% i to wystarczyło żeby nie można było uchwalić
  • Konstytucji bo przecież Izrael ma konstytucję jako jest to raport nic więcej nie jest potrzebne nie w Stanach Zjednoczonych
  • ruch moralnej większości nigdy nie był żadną większością także w partii republikańskiej nie był większością czy ti partii też nie była
  • większością ale była skutecznie w stanie narzucić większości wyborców
  • republikańskich agendy obyczajową nawet niekoniecznie do realizacji ale do
  • deklaracji i wyegzekwować ją ewangelikami chrześcijanie w większości
  • biali Otóż Oczywiście ta grupa też już jest podzielona w Stanach Zjednoczonych to też że uczciwie powiedzieć ale jako grupa która bardzo długo głosowała w
  • miarę jednolicie była istotnym języczkiem uwagi
  • teraz bardzo podobne zjawisko widzimy I to już jest zjawisko ponadkonfesyjne w
  • Brazylii gdzie konserwatywni i często charyzmatyczni chrześcijanie zarówno katolicy jeżeli mówimy o charyzmatycznych i
  • konserwatywnych jak i chrześcijanie ewangelikami różnych denominacji często głosują ramię w ramię na polityka której obiecuje że będzie
  • bronił wielkich wartości czy broni czy nie broni to jest zupełnie
  • inna kwestia ja bym zresztą też uczciwie powiedział że trzeba oczywiście
  • mówić o populizmie polityków prawicy ale generalnie współczesny świat jest pełen
  • populistycznych polityków lewica ma również okulistycznych polityków niestety Emanuel macron jest też francuskim populistą uczciwie trzeba
  • powiedzieć z perspektywy Polskiej jest lepszy niż Marine Pen ale to nie jest tak że [Muzyka]
  • roztropny demokrata Rywalizuje Zresztą straszliwa populistka Rywalizuje
  • z Nieco mniej straszliwym i kulturalnym ale również populistą bo taka jest
  • współczesna polityka i chrześcijanie dają się na to łapać na
  • krótkie mocne hasła które nam coś sugerują i jeszcze jedna
  • rzecz bo my Oczywiście mówimy teraz o kontekście poza Brazylią ale o kontekście zachodnim [Muzyka]
  • ale pamiętajmy religia tym laicyzującym się świecie
  • albo poza tym laicyzującym się światem zachodu ma nadal ogromne znaczenie
  • Indie są zarządzane przez partie ewidentnie religijną
  • a emocje religijne są realną bronią polityczną sekwoje
  • gromadzą się wokół swojej świętej księgi swojego świętego górą
  • li są w stanie mniej lub bardziej oddawać za niego życie Jan ma jest
  • zarządzana przez ideologię to pewnego stopnia buddyjską
  • a Władimir Putin Wprawdzie nie sądzę że cokolwiek wierzył chociaż on sam twierdzi że jest prawosławny ale bardzo skutecznie rozgrywa religijność
  • może nie szerokich mas rosyjskich bo to jest po prostu statystycznie nieprawda
  • ale marzenie o pewnej prawosławnej wizji wspaniałego narodu które poszerza które
  • podziela troszeczkę szersza grupa Rosjan a Liderzy którzy sami w to nie wierzą bo
  • gdyby wierzyli doprowadziliby inny model życia na przykład i w tym także Liderzy religijni żeby nie było bo to nie jest tak że Cyryl
  • prowadzi życie ascetycznego mnicha i on prowadzi życie
  • oligarchy rosyjskiego i jak twierdzą fachowcy są dla niego w związku z tym liczne kompromity co go pozwala łatwiej kierować Ale to
  • nie nie ma być wycieczka przeciwko cerkwi prawosławnej w Rosji tylko pokazanie że jednak w wielu miejscach religia ma swoje znaczenie i że to wcale
  • nie jest tak że ona tak do końca w ogóle wygasa No a w Polsce na to się
  • nakłada jeszcze jedno zjawisko też dość istotne to znaczy jest przynajmniej kilka pokoleń które
  • mają w pamięci kościół jako państwo zastępcze i jako społeczeństwo zastępcze
  • natomiast No my wszyscy jeszcze nie mamy modelu państwa które byłoby państwem No właśnie nie zastępczym państwem które byłoby
  • parasolem dla różnych różnych grup nie mamy tego w pamięci No dlatego że prawdzie ten model nawet w
  • bardzo wadliwej formie bo sanacja to nie jest państwo z mojej bajki o tak powiem to znaczy Józef Piłsudski jego kamraci to zdecydowanie nie są ludzie mojej
  • bajki Zresztą Roman Dmowski też nie ale wtedy jednak żyliśmy w społeczeństwie
  • bardzo trudnym bardzo wojowniczo nastawionym przeciwko sobie ale różnorodnym i mieliśmy różne wzorce polityk mieliśmy
  • etyki laickie moralności laickie socjalistyczne mendeckie jeszcze inne natomiast to wszystko komuna zniszczyła to znaczy
  • lewicowe nurty albo wymordowała albo skompromitowała prawicowe albo wymordowała albo skompromitowała w postaci paksu na
  • przykład i przebudówek rozmaitych komunistycznych No i efekt był taki że po 89 roku musieliśmy budować wszystko na nowo a
  • najsilniejszą instytucją wtedy był kościół który to nawet nie chodzi o
  • to że to uniemożliwiał bo to wcale nie o to chodzi i nawet nie chodzi o to żeby on instytucjonalnie potężny Ale to on sprawił że dwie tak skrajne postacie na
  • scenie politycznej jak z jednej strony Jarosław Kaczyński a
  • z drugiej strony Adam Michnik i mówię celowo o Adamie michniku nie jako redaktorze naczelnym gazety ale jako graczu politycznym którym był również
  • jako redaktor naczelny mówiły to samo albo Polska będzie katolicka
  • albo będzie nihilistyczna bo nie mamy żadnego innego modelu moralności i jeśli No dwie skrajne strony politycznej mówią podobną rzecz
  • No to gdzie ma się ukształtować ta nowa to nie chodzi o to że
  • antychrześcijańska ale laicka to znaczy będąca parasolem nad wszystkimi
  • gdzie ona się ma ukształtować to tożsamość gdzie ona ma powstać jakby jak ona ma się kształtować Jeśli my nawet dopiero
  • teraz zaczynamy wypracowywać taki obrządek państwowy który nie byłby
  • obrządkiem Kościelnym w którym
  • centrum jest w tej chwili to już tak nie jest nawet to ciekawe To co się robi prawicę to też jest ciekawe chociaż im się też zdarza robić tak że
  • msza jest w centrum obchodów państwowych
  • ale widziałam właśnie dzisiaj na ogłoszenie obchodów Konstytucji 3 Maja i
  • absolutnie centralnym tutaj samorządowo punktem jest msza w małym miasteczku na
  • Dolnym Śląsku więc jak wiesz ja nie mam nic przeciwko mszy świętej ale uważam że akurat uroczystości państwowe powinny mieć charakter
  • miał być przeciwko temu żeby urzędnicy nawet uczestniczyli w tej mszy świętej nie ma problemu ale same uroczystości państwowem muszą mieć swój własny
  • charakter właśnie po to żeby być uroczystościami włączającymi a
  • to jest w tej chwili tym ważniejsze że mamy
  • rosnącą grupę ludzi którzy są a niewierzący
  • b inaczej wierzący a c mamy rosnącą grupę osób którą Chcemy włączyć
  • w polską wspólnotę obywatelską a które są często nie tylko innego języka ale
  • także innego wyznania i w związku z tym pomysł żeby ich włączać mszę świętą katolicką No jest takim pomysłem takim sobie o tak
  • powiedzmy to znaczy o ile można ich włączyć w porady w podnoszeniu i to też nie będzie proste bo oni w tej chwili Mówię oczywiście o emigrantach czy
  • uciekinierach uchodźcach bo to są różne grupy te kolejne fale napływające z
  • Ukrainy to są różne grupy to trzeba uczciwie powiedzieć No w tej chwili mamy Pewnie najwięcej uchodźców Ale mamy też wcześniejszych migrantów ekonomicznych
  • to jest oczywiście grupa która w tej chwili jest bardzo dumna ze swojej ukraińskiej i tożsamości co zrozumiałe to jakby więc ich w ogóle włączenie w
  • tożsamości obywatelską polską wcale nie musi być takie proste chociaż na dłuższą
  • metę będzie konieczne to znaczy przynajmniej w tą republikańską tożsamość jeżeli będą chcieli zostać w Polsce ale na pewno nie zrobimy tego
  • przez mszę świętą to znaczy przy całym szacunku dla jako moim jako katolika dla
  • katolickiej mszy świętej może na chwileczkę do znowu do twoich wątków osobistych które zawarłeś w
  • książce piszesz tam dużo też właśnie o ewolucji swoich poglądów oraz
  • to mocno podkreślasz sposobu ich artykułowania obraz który przedstawiasz
  • jest taki właśnie bardzo mocno ewolucyjny niż to co możemy na przykład przeczytać w komentarzach po dnimal każdym twoim ostatnim wpisem na przykład
  • na Facebooku Ludzie uważają że zmieniłeś się nagle i często dodają że koniunkturalny znaczy się osobiście to pamiętam Na przykład sprawę biskupa
  • pecas przed ponad 20 lat gdzie może nie byłeś jednym z najbardziej aktywnych uczestników medialnych protestów No ale czy w rozmowach czy czy nawet pisząc
  • jasno wyrażałeś swoje zdanie Czy sprawę w sprawie gusa sprzed lat 15 Gdzie No
  • tutaj powiem że no chyba jesteś jednym z najbardziej takim nazwisk kojarzących
  • się z tą sprawą każda z tych spraw również z tego co wiem raczej nie przyniosła ci nie wiem rozwoju zawodowego w kontekście kariery
  • a mimo to w zasadzie wciąż się w takie różne rzeczy angażowałeś ja to sobie
  • obserwuję na przestrzeni lat ale rzeczywiście na ostatnie lata przyniosły
  • wiele zmian przede wszystkim w twoim wizerunku medialnym tak myślę inne Media
  • przede wszystkim inne słowa inny poziom wyrażonej empatii
  • Czy możesz powiedzieć co cię pchnęło właśnie w takim kierunku
  • akurat w przypadku psa to sytuacja była bardzo jasna ja nie mogę uczestniczyć w tych debatach bo ja byłem wtedy pracownikiem Polski jako polskie agencji
  • prasowej miałem zakaz jakichkolwiek komentarzy dla innych mediów A zajmowałem się kulturą i nauką więc nie mogłem pisać o kościele
  • obecną potem pisałem wielokrotnie także na stronie kościół pralni ekumenizm prerii to były bardzo jednoznaczne sformułowania jeżeli chodzi o wielgusa
  • No to arcybiskupa wielgusa to myślę że mój tekst który Napisałem do
  • Rzeczpospolitej był jednym z powodów dla których arcybiskup nie został metropolitą warszawskim ustąpił bardzo szybko ja mówię że
  • jedynym ale jednym z i to myślę że jednym z istotniejszych na okładce pierwszej książki lekko w werbeka wydanej po polsku lękajcie się jest
  • cytat z mojego tekstu dla dziennika Gazety Prawnej gdzie pisałem o tym że jeśli ktoś sądzi że skandale seksualne dotknął wyłącznie
  • kościół katolicki na zachodzie to jest w błędzie musimy się przygotować Żebym
  • dotknął również kościół katolicki w Polsce Po tym tekście zakazano mi w jednej z diecezji wjazdu
  • kiedy wydaliśmy z księdzem Tadeuszem i sakowiczem zalewskim książkę
  • w której ksiądz Tadeusz mówił między innymi o tym że są diecezje w których
  • istnieje Lawendowa mafia tak to określał Która także blokuje rozwiązywanie spraw
  • pedofilskich to wydawca książki Która to była jedyna
  • nagroda od katolickich wydawców jaką dostałem poinformował mnie że mam tą nagrodę nie przychodzić bo zrobię obciach nagrodzie i Wydawnictwo więc nie
  • poszedłem wydawcy już nie ma więc nie będę się pastwił nad niż bankrutował pan nie ma a krótko potem miałem jechać głosić
  • rekolekcje do młodych ludzi w Krakowie arcybiskup Kardynał Dziwisz zakazał tego przyjazdu Więc to nie jest tak że akurat moje wojenki z hierarchią katolicką to
  • nie jest natomiast niewątpliwie to co się zmieniło to się zmieniło to że gdzieś na drodze swojego życia spotkałem
  • ludzi bardzo głęboko skrzywdzonych to że zajmowałem się tymi tematami sprawiło że w pewnym momencie zaczęli się do mnie zgłaszać ludzie skrzywdzeni prosicie o
  • rozmowę bardzo różni to są zawsze trudne doświadczenia i to
  • są zawsze bardzo trudne rozmowy i te rozmowy także potem uczestnictwo w
  • pisaniu raportu o Pawle malińskim już można używać jego nazwiska bo on został
  • skazany prawomocnym wyrokiem Sądu już obu instancji Wyrok jest już prawomocny
  • zatwierdzony po zawodach nie także sprawił że
  • spotkałem się z takim bardzo wyrazistym cierpieniem jak spotyka się z cierpieniem to spotyka to także zaczyna uczyć się
  • obserwować inne cierpienie czy także zbiegło w moim życiu z takim doświadczeniem wejściem tak jak powiedziałem we wspólnotę charyzmatyczną
  • ale cechą tej wspólnoty charyzmatycznej jest tyleż modlitwa charyzmatyczna
  • uwielbienia ileż adoracja i modlitwa w milczeniu i Kiedy myślę o charyzmacie wspólnotę manual to się mówi że ona się wyczerpuje
  • w trzech elementach pierwszym jest adoracja czyli milczące wpatrywanie się w oblicze Chrystusa A jako katolik wierzę że ona się też
  • objawia w najświętszym sakramencie czyli w adoracji Najświętszego Sakramentu to jest niezwykła modlitwa bo tam się nic nie
  • dzieje Patrzcie klęczą jak to kiedyś powinna siostra zakonna była baptystka angielska powiedziała siedziałem naprzeciwko ciastka i musiałem się
  • modlić to mówiła jeszcze jako baptystka ale to jakoś zmieniło i w końcu dostała
  • siostrą zakonną to wędrówki idą w różne strony No więc to jest dokładnie taka moc że siedzi i się patrzy i tyle Natomiast No kiedy się także patrzę to
  • ma takie poczucie to nie musi być też uprzedza Najświętszym Sakramentem to może być przed ikonem A to może być po prostu w ciszy
  • gdzieś w domu że Chrystus się na niego patrzy i ten wzrok mnie przemienia
  • bo ja doświadczam że jestem kochany bezwarunkowo Ja jak każdy człowiek w życiu spieprzyłem masę rzeczy naprawdę masę
  • robiłem tak że zacznijmy nie tylko medialnych działaniach mówię także o innych robiłem także rzeczy bardzo niedobre
  • których bardzo żałuję i kiedy człowiek doświadcza tego spojrzenia Chrystusa To się orientuje że
  • on go kocha po prostu bezwarunkowo to ostatecznie Taktyczna nie ma
  • znaczenia on się na mnie patrzy z miłością tak jak się patrzył z miłością na Piotra i Przecież jak go pytał Piotrze czy mnie miłujesz to agape to
  • przecież jest coś więcej niż po prostu miłujesz tylko Czy jesteś gotów za mnie oddać życie bardziej niż inni to przecież wiedział że nie jest kot
  • bo chwilę wcześniej nie oddał życia i co więcej Piotr mu odpowiada panie ty
  • wiesz że cię No i tu już jest tylko ten to chwilę o czym to kocham cię czy nawet takie no mniej No Ta No wiesz że jestem
  • twoim kumplem No tak już tłumacząc na polski No wiesz I nie ma słowa wyrzutu
  • jest pełne miłości spojrzenie On wie jacy jesteśmy i nas kocha i to doświadczenie i to spojrzenie bardzo głęboko człowieka
  • zmienia i to jest pierwszy element drugi element quad relacji to jest współodczuwanie i współodczuwanie można się nauczyć tylko pod takim spojrzeniem
  • kiedy ja widzę jak Bóg patrzy się na mnie to Uczę się jak patrzeć się na świat to jest takie doświadczenie rodzica ale
  • ono czasem zostaje na krótko i nie zamierzam powiedzieć że zawsze jestem takim rodzicem bo niestety nie zawsze mi się udaje a nawet często mi się nie uda
  • ale Pamiętam jak pierwszy raz wziąłem na ręce swoją najstarszą w tej chwili dorosłą pełnoletnią córkę wiesz studentkę nawet nie na ręce tylko dali
  • mi ją po porodzie w takim w takim wózku że mnie uwoził bo żona musieli doprowadzić Małgosię do porządku po porodzie pamiętam że ja wtedy
  • poczułem że niezależnie od tego co się stanie a ja ją będę kochał nieważne co będzie tak potem było z każdym z moich dzieci Co by nie nawijały ja i będę
  • kochał i to jest spojrzenie na którym patrzy na mnie Bóg tylko oczywiście tysiąc razy bardziej tysiąc razy bardziej bezinteresownie i ja mam się
  • tego tym spojrzeniem patrzeć na świat czyli dostrzegać zranienia ból
  • cierpienia nie zło świata spotkanie takie spojrzenie i
  • spotkanie z osobami skrzywdzonymi uświadamia a także ze sprawcami że ogromna większość zła które się
  • dzieje między nami To nie jest kwestia decyzji nie jest tak wiemy bardzo chcemy kogoś zranić czasem
  • tak bywa albo bardzo chcemy popełnić zło to jest
  • chybienie celu Święty Paweł mówi Chciałbym dobra wyszło jak zwykle na wyszło źle No dokładnie
  • tak mówi My też często chcemy Dobra wychodzi jak zwykle chcemy dobra znowuż coś spieprzyliśmy
  • i dopiero kiedy człowiek tak zaczyna się patrzeć na świat to jest trzeci element tej triady o której mówi wspólny temat ale jestem ewangelizacją czyli A kiedy
  • zobaczę kiedy ja zobaczę doświadczę zrozumiem poczuję ból świata ból ludzi
  • którzy mnie otaczają ja rzeczywiście mogę na ten ból odpowiedzieć miłością Chrystusa który sam doświadczyłem
  • i coraz częściej mam takie poczucie to nie dotyczy tylko mnie to znaczy ale dotyczy to też mnie też może najważniejsza że jako chrześcijanin
  • kiedyś i czasami teraz też A w ogóle jako chrześcijanie my Zamiast najpierw poczuć ból świata to my od razu zaczynamy walić odpowiedzi nikt nie
  • zadaje pytania a na pewno nie to na które mu odpowiadamy No ale my przecież wiemy że Jezus jest panem i zbawicielem jest to
  • jest prawda Tylko jak to mówię moje dzieci nikt nie pytał
  • No nikt nie pyta to pieprzanie się z odpowiedzią kompletnie nie ma sensu bo
  • najpierw trzeba usłyszeć to pytanie to nie jest tak że współczesny świat nie ma pytań egzystencjalnych to nie jest tak że nie ma pytań religijnych
  • to nie jest tak że nie ma wątpliwości ma chociaż czasami inaczej wyrażane to nie
  • ma tak że nie jest tak że nie ma pragnień ci młodzi ludzie to pokolenie Tindera jak się o nich czasem mówi Najbardziej czego pragnie to jest efekt
  • to jest takie wrażenie jest bardzo wielu rozmów to jest żeby żyć w stałym związku to im nie wychodzi jest prawda
  • to często jest właśnie dokładnie odwrotnie ale to pragnienie jest czasem
  • Zakopane głęboko pod przekonania że to się na pewno nie uda to nawet nie ma co próbować No i znowu pragnienie jest wyrażane też
  • praktycznie w całej popkulturze chociażby gdzie mamy topster prawda
  • i wielu w zasadzie Wszędzie tak i takich pragnień jest pewnie więcej tylko my jeszcze ich nie chcemy albo nie
  • potrafimy albo nie możemy usłyszeć bo jesteśmy tak zajęci tym że te pragnienia wyrażane są No grzeczny sposób tak to znaczy w grze
  • jeszcze znaczy taki którego my nie akceptujesz bo czasem jest rzeczywiście grzeszcza czasem wcale nie jest grzeczny po prostu czasem jest inne niż my byśmy
  • chcieli taki nie Mieszczański taki nieładny taki no niekulturowo
  • chrześcijański więc dlaczego jak najszybciej zakopać i uniemożliwiać
  • albo wszystko cokolwiek innego tak i w związku z tym nie no nie nie ma takiej opcji I to też jest jakby coś co
  • mnie uświadomiło że trzeba troszeczkę to inaczej robić że jakby że ja naprawdę Głęboko wierzę i głęboko doświadczyłem tego miłującego spojrzenia
  • także często w oczach mojej żony bo to też jest przecież codzienność która nas otacza i mam poczucie że to jest coś co warto
  • nieść światło Natomiast mam też Takie głębokie doświadczenie że model w jakim
  • go niesiemy jest nieskuteczny może dlatego właśnie że nie chcemy słuchać i to jest coś co się zmieniło Ja czasem Ja wiem że to wszystkich
  • śmieszy strasznie jak ja mówię że jestem w gruncie rzeczy dość konserwatywnym katolikiem wchodzę na mszę świętą spowiadam się odmawiam różaniec
  • Czytam Pismo Święte tak jakby powiedział żadnych szaleństw
  • No czasami ręce wznoszę w czasie modlitwy Uwielbienia nie ale tak bez szaleństw też znowuż tą modli nawet językami nie mówiąc ja nawet porządnym
  • charyzmatykiem nie jestem tylko taki tradycyjny kator natomiast No mam poczucie że jeśli to to co jest moim zdaniem najpiękniejsze w
  • chrześcijaństwie ma iść dalej to jak ja jestem kator nie ma kompletnie znaczenia Trzeba dotrzeć z tym co jest istotą do innych
  • ludzi i im opowiedzieć a to jak oni to przeżyją kiedy to przejmą
  • to w ogóle się nie od nas zależy to w ogóle nie ma znaczenia ostatecznie to znaczy to są czasem rzeczy które są u nas
  • kompletnie niezależne i mogą przyjść w kompletnie niespodziewanym momencie
  • i tak naprawdę Przecież ostatecznie chodzi wyłącznie o to żeby żeby Chrystus był wszystkim we wszystkim więc jakby żeby nawet w ostatnim
  • momencie swojego życia ludzie którzy może są daleko od religii
  • i religijności i od wiary żeby w tym przebłysku może ostatniej chwili swojego życia powiedzieli Panu Bogu Tak
  • tak jak będą w tym stanie w tym momencie w stanie to zrobić
  • żeby on mógł po prostu żeby mógł ich przytulić i tyle
  • to jest może bardzo niewiele bo przecież słyszę że musimy cywilizację budować i
  • tak dalej przeciwko budowaniu cywilizacji ale pierwsi chrześcijanie wcale nie chcieli budować cywilizacji cywilizacje się zbudowała przy okazji
  • tego jak żyli i to nie absolutniezując tego modelu życia bo jak się uważnie czytać nawet w dzieja Apostolskie to my widzimy że tak znowuż Idealnie to wcale
  • nie było już wtedy i widzimy proces na przykład idealizacji i
  • hagiografizacji kolegium apostolskiego i tego że jeszcze w Ewangeliach widzimy że
  • oni wszyscy mieli wątpliwości jeszcze wszyscy błądzili nawet tym zmartwychwstaniu nie było takie oczywiste ale już w dziejach
  • apostolskich to po prostu jadą bez trzymanki żaden z nich żadnej wątpliwości nie ma tylko już po prostu No może tak było No
Pobierz transkrypcję (TXT)