Kiedy zmartwychwstał Jezus?
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Kiedy zmartwychwstał Jezus? | EWST online
- [Muzyka]
- [Muzyka]
- Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19:00 rozpoczynamy ewst online jest z
- nami już nasza kolejna
- absolwentka i będziemy dzisiaj rozmawiać o
- czasie z czasem to jest w ogóle bardzo ciekawa sprawa dlatego że każdy z
- nas tak czy inaczej szczególnie we współczesnych czasach o tym czasie musi
- myśleć powstaje na jego temat bardzo dużo różnych
- ciekawych opracowań od literatury i popkultury począwszy
- a skończywszy na pracach z dziedziny matematyki fizyki i innych nauk
- szczegółowych ale o tym za chwilę Witam cię Agnieszko Bardzo serdecznie Bardzo
- się cieszę że udało nam się znaleźć czas na to żeby wspólnie
- tutaj porozmawiać o czasie ale myślę że nie będziemy rozmawiać tylko o czasie
- ponieważ jak już wspomniałam jesteś naszą absolwentką Skończyłaś studia te
- zanim dojdziemy do tego co teologia ma wspólnego z czasem to chciałam cię
- zapytać bo ty jesteś osobą Nie tylko wielu talentów ale też
- No takim powiedziałabym bardzo mocno wszechstronnym wykształceniu pozwolą państwo że ja przeczytam za
- chwileczkę jakie tutaj elementy tego wykształcenia jeżeli chodzi o naszą
- dzisiejszą Spotkanie mamy Agnieszka Matylda scher doktor
- genetyki filozofii i muzyki sakralnej absolwentka między innymi ewst
- o czym już mówiłam ale też Uniwersytetu Wrocławskiego Collegium humanum Nel Mandela University wykładowczyni
- Akademicka nauczycielka fizyki psycholog Kliniczny artystka i wśród tych wielu
- rzeczy które studiowała których zdobywała tytuły naukowe których
- naucz znalazła się też teologi teraz Odpowiedz mi na takie pytanie po co
- teologia na przykład fizyk Oj niezbędna ale to musiałabym trochę
- wrócić to znaczy właśnie do fizyki więc może od tego zacznę więc ja tymczasem to
- akurat interesowałam się od TR roku życia Natomiast w liceum właś jeszcze
- gimnazjum tak naprawdę Podjęłam decyzj że bardzo bym chciała jakoś ten czas zrozumieć ogólnie wszechświat wszystkie
- mechanizmy jak to działa to mnie najbardziej do wszystkiego interesowało i Przyznaję że zawsze
- miałam taki taką pasję właśnie gdzieś w kierunków filozofii teologii Natomiast w
- tamtym czasie jeszcze miałam takie bardziej empiryczne podejście i w związku z tym stwierdziłam że to
- co pozwoli mi ten czas najgłębiej To będzie ta fizyka szczególności fizyka
- teoretyczna i stąd t fizykę teoretyczną Wybrałam sobie na taki mój pierwszy
- kierunek studiów i chciałam myślałam wtedy że to mi pozwoli zrozumieć
- wszechświat zrozumieć wszystko głębiej Ale muszę przyznać że z perspektywy czasu myślę że się
- trochę myliłam i kolejne pytanie które
- zadawałam nie miały w tej fizzi dalej była biologia filozofia kolejne
- studia kolejne zgłębianie wiedzy i tak dalej i tak dalej i tak naprawdę pewnym
- momencie doszłam do takiego punktu gdzie te nauki szczegółowe właśnie ta fizyka
- biologia te podejście takie matematyczne ścisłe zaczęło być dla mnie
- niewystarczające zaczęłam widzieć że tylko schodzę głębiej bo już zeszłam do logiki później Chciałam schodzić do
- metaliki jeszcze głębiej głębiej głębiej aż ostatecznie tak naprawdę byłam gdzieś
- tam na granicy nihilizmu i takiego relatywizmu Gdzie właściwie tak naprawdę nic nie wiedziałam nie było żadnej
- prawdy nie było żadnej drogi nie było nic i wtedy moim kolejnym pomysłem na na
- studia właśnie była teologia i teraz tak sobie mówię trochę poetycko że dlatego
- teologia że postanowiłam zmartwychwstać to znaczy tak naprawdę postanowiłam ten
- nihilizm relatywizm zmieni przemienić na pewnego
- rodzaju wiarę dlatego że Wiedziałam że nie czuję się dobrze tak nic nie wiedząc
- czując że wszystko jest tylko i wyłącznie relatywne A wiedziałam że jeżeli w coś uwierzę Jeżeli gdzieś tę
- moją wiarę skieruj to ten nihilizm Mogę zamienić w coś innego i właśnie teologia była tym
- kierunkiem który miał to uczynić i muszę przyznać że efekt mnie bardzo pozytywnie
- zaskoczył szczególnie na tej uczelni ja pozwolę sobie ciebie
- zacytować teologia pozwoliła mi na spojrzenie poza czas Tu nie chodzi bowiem o to by mówić o mnie lecz o
- świecie który być może i jest widziany przez mój specyficzny filtr jednak to
- właśnie ten świat i istotność czasu w tym świecie stanowi główny temat mojego
- wystąpienia Wracamy teraz do tego czasu tak jak już mówiłam tak jak ty pisałaś i
- pewnie będziesz jeszcze mówić ten czas jest oglądany z bardzo wielu poziomów przez jest
- przepuszczane właśnie przez bardzo wiele filtrów również filtrów naukowych to
- bynajmniej nie tylko takich które są związane bezpośrednio z tym czasem który oglądamy
- czy którego doświadczamy ty w swojej pracy piszesz między innymi Myślę że będziesz o tym
- więcej mówiła o ujęciu czasu zarówno filozofi c w naukach
- humanistycznych szeroko pojętych ale też w fizyce matematyce czy o czasie
- koncepcjach czasu biologicznego ja do tego bym chciała dorzucić jeszcze kwestie czasu w
- kulturze czy wręcz popkulturze mamy W tej chwili wysyp różnego
- rodzaju właśnie dzieł przede wszystkim filmowych których to ta koncepcja czasu
- podróżowania C czy w ogóle zabawy czasem tworzenia różnych punktów czasowych
- różnych linii czasowych i tak dalej jest bardzo takim ważnym elementem fabuły jak
- ja czytam na przykład komentarze ludzi pod recenzjami czy opisami tego typu
- produkcji bardzo często spotykam się z takim
- zagubieniem w gruncie rzeczy jesteśmy tak bardzo przyzwyczajeni do tego czasu
- który jest taką jedną linią jest taką stałą niezmienną tak po newtonowski że bardzo trudno nam
- jest taką koncepcję czasu który można kształtować który sam się kształtuje
- który jest tym elementem kontinuum czasoprzestrzennego albo po prostu no są
- jego różne koncepcje bardzo trudno nam jest ją pojąć jako ludziom tak żyjącym na co
- dzień i zrozumieć co jest ciekawe to nie do końca jest tak że czas liniowy to był
- od zawsze i zawsze żeśmy go w ten sposób postrzegali patrząc
- na różne koncepcje czasu chociażby starożytności to wcale ten czas liniowy
- nie był taką koncepcją nawet dominującą
- i myślę że więcej porozmawiamy na ten temat po twoim wykładzie chciałam cię zapytać
- jak ty się odnosisz właśnie do tego zagubienia ludzi Czy doświadczyła się jego również
- właśnie w tych różnych koncepcjach czasu ja sama byłam Zagubiona właściwie tak naprawdę już jako dziecko bo pamiętam że
- jako właśnie bardzo małe jeszcze dziecko trzy lub czteroletnie ja poszukiwałam czegoś co by mnie rzeczywiście
- fascynowało i chciałam znaleźć jakąś zagadkę jakiś problem do rozwiązania coś
- takiego fascynującego wyjątkowego i dosyć szybko Później z czasem
- zaobserwowałam to że choćby przestrzeń czy materia Czy różne takie kategorie
- które gdzieś tam też są zagadkowe dla mnie nie są aż tak pociągające i fascynujące Jak ten czas i ten czas stał
- się dla mnie czymś absolutnie niesamowicie priorytetowym ja naprawdę byłam nim
- zawsze zafascynowana być może poniekąd właśnie dlatego że byłam Zagubiona i chciałam
- rozwiązać ten problem tego mojego zagubienia więc ja to czułam od bardzo dawna i też w taki sposób egzystencjalny
- to przeżywałam dlatego że jako 14 15 latka miałam też taką depresję dotyczącą
- właśnie zmian przemijania martwiłam się o to że ten czas przemija jak to będzie
- dalej jak to będzie później i ta i wtedy to myśli były takie trochę osadzone w
- tej koncepcji liniowej No bo ona jest jednak rzeczywiście bliska jeśli chodzi o takie codzienne doświadczenie i
- dopiero pewnego rodzaju eksperymenty myślowe abstrakcyjne rozważania
- dotyczące właśnie czasu sprawiły że ja się z tą depresją wtedy jakoś uporałam
- więc już wtedy byłam Zagubiona a później ponownie byłam trochę już w inny sposób Zagubiona tak naprawdę podczas tych
- moich studiów i Studiów takim sensie że akademickich i Studiów takich własnych
- gdzie analizowałam te koncepcje czasów w fizyce filozofii w biologii czynniki
- starzenia się i takie różne aspekty też czułam się zagubiona i też czułam że
- tych teorii jest mnóstwo a one są sprzeczne tam są paradoksy To w takim razie jak to jest w końcu która jest
- prawdziwa Jedna przeczy drugiej więc byłam bardzo zagubiona i nawet do dzisiaj trochę jeszcze jestem Chociaż
- staram się z tym zagubieniem właśnie walczyć poprzez pracę naukowo
- filozoficzną dzisiejszego spotkania i tytuł
- równocześnie twojej pracy licencjackiej z teologii przypominamy brzmi Kiedy
- zmartwychwstał Jezus o zastosowaniach teologicznych koncepcji czasu w naukach
- szczegółowych i w tej chwili oddaję ci głos tyko zanim rozpoczniesz Wyjaśnij tak pokrótce
- czym są nauki szczegółowe dla osób kt na nie mają do czynienia z tym pojęciem
- poprzez nauki szczegółowe Mam tutaj na myśli ogólnie nauki bazujące na empirii
- tak naprawdę czyli przede wszystkim nauki przyrodnicze takie jak na przykład fizyka chemia biologia ewentualnie też
- bardziej abstrakcyjną naukę szczegółową matematykę mogłabym tutaj również dopisać w ogólności chodzi tak naprawdę
- o nauki ścisłe i przyrodnicze tutaj w ten sposób rozumiałam Te nauki szczegół
- jak rozumiem podczas swojego wystąpienia powiąż właśnie kwestie zmartwychwstania
- Jezusa w jakiś sposób z naukami szczegółowymi zatem zamieniamy się w
- słuch zapraszam No dobrze a zatem ja pokrótce powiem jak ta moja praca wyglądała
- jeżeli chodzi o strukturę o takie cele tej pracy mianowicie oczywiście celem było
- tutaj Pokazanie tego że to co znajdujemy w teologii
- poniekąd humanistycznych chociaż filozofia To nie jest de facto nauka humanistyczna i w ogóle można byłoby dyskutować czy to jest nauka czy ale
- dobrze to nie jest na tę dyskusję natomiast chciałam przede wszystkim
- pokazać coś w rodzaju jedności wszelkich nauk tak jak na przykład mówił o tym
- Hermes trist że Wocie mamy coś w rodzaju jedności mistyki nauk i sztuk pra w
- pewnym sensie tego zagadnienia właśnie dotyczyła i to zagadnienie poruszała ja do tego starałam się
- podejść dosyć metodycznie naukowo i być może niek poniekąd troszkę zbyt sucho
- czasami nawet takie przy było moje odczucie jeżeli chodzi o metodę pracy to
- ja od początku ustaliłam że będę stosowała pewnego rodzaju pluralizm metodologiczne z tego względu że w tej
- pracy były zarówno pewne aspekty takiej egzy teologicznej były też aspekty
- rozważań naukowych na przykład biologicznych fizycznych matematycznych była też
- metafizyka przede wszystkim metafizyka gdzie tutaj też wyjaśni może to pojęcie dlatego że metafizyka Często jest też
- źle rozumiana poprzez metafizykę Mam tutaj na myśli de facto to co jest ponad
- fizyką czyli moglibyśmy powiedzieć że jeżeli w fizyce mamy pewne mechanizmy
- opis ruchu opis jakichś działań wzajemnych zależności i tak dalej
- metafizyka jest tutaj tym co dyktuje te prawa czyli dlaczego akurat tak a nie
- inaczej zachowuje się fizyka więc więc w tej pracy to wszystko
- gdzieś tam się przewijał w różnych momentach i zaczęłam tak naprawdę od
- takiej analizy przeglądowej różnych podejść do czasu które były które pojawiały się w
- literaturze z różnych dyscyplin dlatego że rzeczywiście tego czasu tak jak wspomniałaś Asiu
- było ten czas jest właściwie obecny wszędzie czyli można go spotkać w literaturze w różnych rozłożenia
- literackich można go spotkać w historii sztuki bo są też analizy tego w jaki sposób na przykład dzieła
- sztuki w tym czasie starzeją się i tak dalej też są takie różne analizy czasami
- to jest tam jest trochę nawet takie filozofii dotyczącej czasu i tego kiedy to dzieło jest właściwie bardziej
- tak dalej można ten czas spotkać również w archeologii kiedy badamy różnego
- rodzaju zabytki można go spotkać oczywiście także w tych naukach
- szczegółowych ja umówiłam przede wszystkim w mojej pracy te koncepcje czasu w czterech
- takich dyscyplinach tak naprawdę chciałabym więcej ale było ograniczenie liczby
- stron więc skoncentrował się na koncepcjach czasów w filozofii w fizyce
- w biologii i w teologii gdzie tutaj chciałabym przede wszystkim zaznaczyć to że filozofia To była tak naprawdę tym co
- ten co co te wszystkie rozważania o czasie zapoczątkowało dlatego że w
- istocie filozofia To były te korzenie natomiast dopiero na wstępnie z tej filozofii wyłaniał się kolejne dziedziny
- czyli właśnie chociażby fizyka biologia natomiast z teologią tutaj jest
- troszeczkę inaczej dlatego że czasami przez przez niektórych uczonych teologia
- jest utożsamiana poniekąd z metafizyką więc czy się wyłoniła z Filozofii czy nie To jest ta sprawa
- dyskusyjna natomiast zaczęłam od takich koncepcji popularnych które są ogólnie
- znane Czyli tak naprawdę od koncepcji Arche w filozofii czyli od Talesa i
- kolejnych filozofów którzy rozmyślę gzie to Arche to jest coś w rodzaju takiej PR
- przyczyny wszelkich Bytów wszelkich rzeczy wszelkich zjawisk można byłoby
- przekładając na bardziej współczesną nomenklaturę powiedzieć że Arche to jest coś w rodzaju takiego ogólnego prawa z
- którego Wyłaniają się wszystkie inne prawa i filozofowie jeszcze właśnie
- przed plsy tego Arch poszukiwali natomiast dla mnie
- aru przypadkach było z czasem dlatego że chociażby u
- Talesa archy to była woda czyli w takiej najprostszej interpretacji można
- powiedzieć że wszystko w takim razie powstało z wody No ale jak to z wody wszystko wszechświat gwiazdy to też
- powstało z wody i tutaj trzeba byłoby powołać się na trochę inny sposób rozumienia filozofii greckiej czyli woda
- to nie tyle substancja Co raczej pewien zbiór jej własności i tutaj w ten sposób
- należałoby o tym dyskutować natomiast y z takiej perspektywy bardziej historycznej można byłoby zwrócić uwagę
- na to iż Istnieją takie przesłanki za tym że Tales być może podróżował do Egiptu Natomiast w Egipcie woda
- kojarzyła się z czasem naturalnie ze względu na to że ten czas był mierzony między innymi przez wylewy Nilu jak i
- też w Egipcie popularne były zegary wodne więc stąd można byłoby również
- przypuszczać że dla Talesa Ta woda to Arche i ten czas są ze sobą powiązane I
- tutaj nie będę omawiać kolejnych Arch Natomiast w pracy bardziej szczegółowo omawiał może jeszcze powiem o Arche
- Heraklita to Arche to był z kolei ogień czyli de facto wieczna zmiana wieczna
- zmienność wszystkiego czyli wieczne Uwikłanie wszystkiego w czasie i
- właściwie dla każdego z filozofów można byłoby znaleźć pewne takie punkty w jego Arch których nie można byłoby
- rozważać gdybyśmy a priory nie przyjęli pewnej koncepcji czasu następnie u Platona mówiło się o
- czasie bardziej cyklicznym później u Arystotelesa to jest takie podejście już
- bardziej taki początek Można byłoby powiedzieć tego co następnie się pojawiało w fizyce
- newtonowskiej później również Kolejni filozofowie również ten czas rozważali także mistycy bardzo ciekawa Była
- koncepcja czasu na przykład u plotyna dlatego że można
- interpretować jego słowa konkretnie Mam tu na myśli enneady i koncepcje czasu
- tam zawarte można to interpretować rozumieć tak że czas jest czymś w
- rodzaju podróży taką tak jakby tożsamości w podróży do absolutu dlatego
- że każdy i tak jakby w tym absolucie w tej tak zwanej Jedni już jest natomiast
- czas to jest to co pozwala człowiekowi na rozwinięcie jakiejś
- własnej tożsamości własnej drogi fizyce to by mogło być opisane
- przy pomocy na przykład pewnego rodzaju punktów na Stoczku świata to byłby takie
- dość ciekawy model obrazujący trochę inny sposób te słowa następnie również koncepcje hegla
- gdzie istotny był na przykład rozwój ducha absolutnego czyli ponownie takie
- dążenie do tego absolutu gdzie ten czas również był istotny tym czynnikiem który
- powodował że ten duch może się rozwinąć to był proces powiedzmy historyczny dialektyczny Inaczej mówiąc
- czyli poprzez tezę antytezę do syntezy i dużo tych koncepcji czu
- istniało w filozofii i tak naprawdę niekiedy trudno jest tutaj rozgraniczyć się z tymi koncepcjami fizycznymi
- dlatego że one tak naprawdę swój początek wzięły właśnie z koncepcji filozoficznych i oczywiście taką
- pierwszą rzeczywiście fizyczną strict fizyczną i słynną koncepcją jest koncepcja iaka
- newa zgodnie z którą ten czas jest właśnie liniowy absolutny wszech
- ogarniający niezmienny wszędzie W każdym punkcie w każdym miejscu we wszechświecie dokładnie taki
- sam i to już w czasach Newtona czyli w X wieku tak naprawdę na ten temat
- dyskutowano w szczególności dwóch filozofów się z nim wtedy nie zgadzało miane
- szczególnie tutaj przytoczę stanowisko stwierdził że absolutna
- koncepcja czasu nie jest zgodna z rzeczywistością że aby móc mówić w ogóle
- o czasie musimy mieć zjawiska czas bez zjawisk nie istnieje to była i to była taka
- debata PŻ kcja jeżeli chodzi o takie też codzienne
- zastosowania No to ona raczej była też bardziej powszechna
- natomiast kolejnym takim Przełomem jeżeli chodzi o tę fizykę teoretyczną Była zdecydowanie teoria względności
- Alberta Einsteina która o tyle przyniosła przełom że ukazała względność czasu co
- już było niezgodne z intuicją bowiem w teorii ein w zależności od tego jak szybko się poruszamy Czy w zależności od
- tego czy jesteśmy w pobliżu pól grawitacyjnych czy też nie ten czas
- płynie różnie dla różnych obserwatorów czyli hipotetycznie Gdybyśmy na przykład zbliżyli się w teorii
- znoście dziury która charakteryzuje się ogromnym polem grawitacyjnym to my będąc blisko niej
- Jawi byśmy się obserwator Wiwi który jest daleko jak gdybyśmy wręcz zastygli
- w bez ruchu natomiast on dla nas będący blisko tej czarnej dziury jawił się jako
- poruszający się szyb oprócz tego że mamy tutaj względność postrzegania czasu to w
- ogólnej teorii względności Mamy również coś jeszcze ciekawszego dlatego
- że Przyczyna i skutek jednoczesność następstwo zjawisk nie są tutaj
- oczywiste to znaczy można znaleźć układ odniesienia W którym zjawisko a było przed zjawiskiem b Jak i taki w którym
- zjawisko B było przed zjawiskiem a i następnie żeby jeszcze utrudnić
- trochę problematykę No to dochodzi mechanika kwantowa i w mechanice
- kwantowej z tymczasem Były kolejne problemy różnego rodzaju paradoksy
- rozważania dotyczące chociażby tego czas jest symetryczny czyli czy na przykład
- możemy przeszłość odróżnić od przyszłości i wiele było przesłanek za tym że nie że tak
- naprawdę nie sam świat fizyczny mówi nam co było wcześniej pnie ale że to jest
- coś związanego z umysłem świadomością że czas Być może jest pewnego rodzaju funkcją świadomości I był też inny
- problem W mechanice kwantowej mianowicie dotyczący tego czy czas jest parametrem czyli
- czy możemy go mierzyć tak jak na przykład możemy zmierzyć prędkość pęd położenie energię czy może raczej jest
- operatorem ale to już jest trochę skomplikowana kwestia więc teraz też
- szczegółowo nie bę natomiast tym z kolei właśnie zajmowałam się wcześniej w
- fizyce i dalej omawiał też perspektywy biologiczne czyli oczywiście cykle
- Naturalne procesy starzenia się i różnego rodzaju próby analizy tych procesów starzenia się Modyfikacje
- genetyczne takie aspekty jak na przykład telomery skracanie się telomerów i ich wpływ na starzenie oraz Myślę że tutaj w
- tym przypadku wyjątkowo ciekawą kwestię biologiczną dlatego że istnieją
- koncepcje istnieją teorie jedną z nich jest na przykład teoria penrose Rogera Pen i Stuarta Hammera Pen
- jest Now listą z fizyki matematykiem hamerow to anestezjolog oni napisali kiedyś właśnie pracę dotyczącą
- świadomości w ujęciu kwantowym i pracę dotyczącą tego że być
- może świadomość nie jest bynajmniej efektem złożoności
- biologicznej ludzkiego mózgu lecz przeciwnie to ludzki mózg dopuszcza pewnej przejawy natomiast percepcja
- czasu miałaby właśnie od tej świadomości być uzależniona i następnie przeszłem do do
- koncepcji teologicznych i w koncepcjach teologicznych jest kilka takich punktów
- na które warto zwrócić uwagę między innymi Myślę że przede wszystkim to że
- czas jest tutaj często wiązany z Bogiem czy też z absolutem i chociażby Polski teolog
- ksiądz profesor Piotr Liszka pisał też o czasie w swojej rozprawie habilitacyjnej gdzie napisał takie dla
- mnie bardzo piękne zdanie mianowicie parafrazując napisał że poznanie czasu
- jest w istocie Poznaniem początku a poznanie początku jest Poznaniem Boga czyli zrozumienie czasu poniekąd
- wzniesienie się ponad czas jest drogą Boga być może też w tym wymiarze
- soteriologiczny Oczywiście oprócz tego te koncepcje czasu można znaleźć również w Biblii niektóre z nich są stosunkowo
- proste To znaczy są związane właśnie z cyklami z przeciwieństwami z przemijaniem Co
- możemy znaleźć chociażby na przykład w Księdze Koheleta ale także z wiecznością Czyli mamy pewnego rodzaju dualizm
- wieczność jako sfera boska i teraźniejszość doczesność jako ta sfera ludzka
- Natomiast ja wybrałam sobie konkretną koncepcję i to właśnie było to Zmartwychwstanie Jezusa i już postaram
- się wytłumaczyć dlaczego Otóż w mojej pracy ja całkowicie
- abstrahować jest faktem historycznym na ile nim jest na ile nie jest Nie badałam
- tego na sposób metody na przykład historyczno krytycznej kłam się raczej
- na analizie literackiej konkretnie na metodzie
- narracyjnej Czyli po prostu próbowałam odczytać Biblię
- i przyjąć To co było napisane wraz z możliwymi sposobami interpretacji i
- zmartwychwstanie jawił mi się tutaj jako taki aspekt niezwykle ciekawy z
- tego względu że by może niewiele osób o tym wie i to jest Taka pewnego
- rodzaju może ciekawostka Przynajmniej dla nie teologów że tego punktu procesu
- aktu Zmartwychwstania biblii Nie ma nigdzie opisanego są opisane różnego rodzaju
- zjawiska które miały miejsce przed tym wydarzeniem i następnie co było później
- I każda Ewangelia to opisuje na swój sposób są pewne różn
- pewne elementy być może zostały pominięte tutaj jest Jest ogromny jest
- ogromne pole do analizy natomiast samego tego aktu tego
- momentu tego Bibli opisanego nie ma i również zgodnie z katechizmem kościoła
- katolickiego zmartwychwstanie jest zjawiskiem tak zwanym tajemniczo
- transcendentny transcendentny transcendentny na myśli Myślę że
- katechizm kościoła katolickiego podobnie Chodzi tutaj o transcendencję
- epistemologiczna walne tak epistemologia czyli cli poznanie I to jest właśnie ta
- Transcendencja i tak postrzegane jest zmartwychwstanie co od razu mnie jako
- fizykowi przywi na myśl definicję osobliwości
- bo czym że jest ta osobliwość osobliwość czyli nieskończona Grawitacja
- czyli prawa fizyki się załamują na przykład mówi się że wewnątrz czarnej dziury istnieje taka osobliwość Czyli my
- możemy opisywać to co dzieje się do jej horyzontu gdzieś tam blisko tak zwanego
- horyzontu zdarzeń za którym już my nie możemy poznać bo światło się tam bo
- światło się stamtąd nie wydostanie Nawet światło które jest najszybsze nie mówiąc już o innych
- informacjach zatem zmartwychwstanie było dla mnie taką teologiczną osobliwością
- Zbliżamy się niemalże dowolnie blisko do niego i opisujemy zjawiska które miały miejsce wcześniej a Natomiast te które
- następny te które miały miejsce później bardzo podobnie jak jak w tej koncepcji czarnej
- dziury natomiast to co na co jeszcze zwróciłam uwagę to jest to że jednak
- fizyka ze względu na to że jest nauką empiryczną koncentruje się na tym
- żeby konstruować modele No możliwie najprostsze i takie
- które można byłoby jakoś doświadczalnie potwierdzić czyli takie że możemy dokonać eksperymentu i stwierdzić czy to
- jest prawda czy to jest fałsz Niemniej jednak nie zmienia to faktu że w fizyce
- istnieje mnóstwo różnych paradoksów i niezgodności chociażby na styku ogólnej teorii wę
- jak i Mechaniki kwantowe czyli są pewne kwestie gdzie widzimy różnego rodzaju
- sprzeczności trochę podobnie jak teologii zmartwychwstaniu gdzie
- mówimy z jednej strony że to było wydarzenie historyczne były pewnego rodzaju znaki tego Zmartwychwstania był
- pusty grób i tak dalej natomiast z drugiej strony samego Zmartwychwstania nikt nigdy nie widział i Właściwie
- trudno cokolwiek tutaj o tym powiedzieć
- i stwierdziłam że wobec tego postaram się te koncepcje połączyć i postaram się
- spojrzeć na czas trochę inaczej niż dotychczas na ten czas patrzono Właśnie
- posiłkując się teologią jeżeli chodzi o taką współczesną dyskusję na temat czasu
- właśnie w fizyce to jest ona dosyć Szeroka i tutaj mogłabym wymienić bardzo
- wielu autorów przy dotyczące kwantowej grawitacji gdzie mówimy o tym że czasu
- właściwie nie ma Tylko jest pewnego rodzaju interakcja która tworzy ten czas bardzo upraszczając mamy koncepcję
- Juliana barbura który napisał książkę w of time której wyjaśnia że czasu nie ma ale dla
- mnie wyjaśnienie że czasu nie ma było czymś niewystarczającym bo przecież my o nim mówimy i Przecież my się starzejemy
- przecież my obserwujemy przemijanie więc coś jest przynajmniej jakiś przejaw
- czegoś A czy to nazwać czasem czy jakkolwiek inaczej to już jest inna kwestia ale coś z pewnością
- jest natomiast właśnie Problem jest taki że w
- fizyce ten czas ma wymiar stricte fizykalny Czyli my wiążemy czas ze
- zdarzeniami które obserwujemy gdzieś tam na poziomie materii i tak dalej zmianami ewentualnie
- ale to wszystko jest fizykalne Czyli my chcemy mieć te przejawy tego czasu w tym fizykalnym
- świecie i tu już użyłam może bardziej mojej nomenklatury bo tak naprawdę my
- mówimy że to jest czas coś przemija czyli leci czas ale ja przyjęłam trochę
- inną tutaj strategię mianowicie jeżeli coś przemija to to nie jest czas to jest
- tylko jeden z przejawów czegoś co u siebie w pracy
- nazywałam kategorią Met czasu czy też meta kategorią
- czasu i co tak naprawdę postanowiłam zrobić nie przystąpiłam do do pisania
- pracy dyplomowej z teologii bo przez pewien czas interesowałam się teorią
- kategorii teoria kategorii to jest subdyscyplina matematyki czasami nazywana metam
- matematyką a ja ją nazywam osobiście jaźnią matematyki tak czasem dla siebie
- dlatego że teoria kategorii ma taką niesamowitą właściwość łączenia pewnych
- pozornie odległych wątków to znaczy w matematyce często jest tak że kiedy mamy
- do dowiedzenia jakieś twier twierdzenie mam chcemy przedstawić dowód chcemy coś
- rozwiązać czasami jest tak że potrzebujemy konkretnej metody czy na
- przykład coś rozwiązujemy analitycznie coś innego badamy raczej algebraicznie jeszcze innego na przykład
- Korzystając z metod rachunku prawdopodobieństw i tak dalej natomiast teoria kategorii ma taką niesamowitą
- zdolność do tego żeby nie tyle może rozwiązywać konkretne problemy które są postawione
- czyli na przykład zadania bo rozwiązywanie zadań Przy teorii kategorii oczywiście jest to możliwe
- natomiast często jest dużo bardziej skomplikowane i są prostsze rozwiązania natomiast teoria kategorii dostarcza
- takiego wglądu i umożliwia dostrzeżenie relacji pomiędzy poszczególnymi innymi
- subdyscyplin które nie są widoczne wewnątrz żadnej z nich dlatego właśnie
- metamatematyka czyli mówiąc prościej teoria kategorii
- patrzy na matematykę z pewnej perspektywy i potrafi powiedzieć co jest
- do czego bardziej podobne co można z czym połączyć i tak dalej skąd właściwie u mnie w ogóle
- wzięło się to zainteresowanie Otóż od dłuższego czasu widziałam że w fizyce jest pewnego
- rodzaju problem właśnie chociażby w mechanice kwantowej w problemie operatora czasu
- bowiem z jednej strony czas miał być parametry był przyporządkowany do pewnej
- kategorii jakichś tam parametrów fizycznych z drugiej strony miał być
- operatorem czyli był przyporządkowany do już innej kategorii kategorii Kret
- tak zwanej przestrzeni hilberta to jest taka abstrakcyjna przestrzeń w mechanice
- kwantowej już mamy inne kategorie następnie jeszcze inny opis czasu spotykamy w ogólnej teorii względności
- gdzie ten czas jest opisywany w jeszcze inny sposób i powiązane z jeszcze innymi
- kategoriami Czyli mamy różnic w tych kategoriach a jednocześnie chcielibyśmy zespolić teorię kiedy w każdej z nich
- tak naprawdę są problemy właśnie z czasem i z tym Jak ten czas opisywać ale zarazem w każdej z nich ten czas jest
- pod względem kategorycznym czyli właśnie w tej nomenklaturze teorii kategorii czymś innym Czyli
- my mówimy czas ale myślimy co innego w zależności od tego wewnątrz której z
- tych teorii fizycznych o tym czasie mówimy i tutaj
- postanowiłam trochę jeszcze bardziej uab strr akcyjna to wszystko czyli chciałam zastosować teorię
- kategorii nie tylko do struktur stri matematycznych czy też fizycznych które
- są matematycznie zapisywalny i znamy te zapisy znamy te wzory natomiast chciałam
- to zastosować do koncepcji właśnie teologiczne i w jaki sposób tak naprawdę
- poniekąd wracając do korzeni dlatego że fizyka w istocie
- nie powstała takiej że stworzono jakieś wzory tak jak się jak się w szkole
- uczymy mamy wzór mamy równanie i z tego Wyprowadzamy kolejne równanie Czyli idziemy de facto z punktu a do punktu
- b tak naprawdę wszystko zaczęło się od zadumy nad pewnymi ideami Zaczęło się od
- koncepcji filozoficznych a następnie fizyka była raczej odpowiedzią na to że
- kiedy dyskutujemy na takiej płaszczyźnie filozoficznej pojawiają się różnego rodzaju problemy
- ekwiwok problemy właśnie wieloznaczności problemy takie że Kiedy próbujemy się
- porozumieć To nie zdajemy sobie sprawy z tego że tak naprawdę właśnie jedna osoba mówiąc jakieś słowo ma na myśli trochę
- co innego A z kolei dwie osoby mówiąc inne słowo mają na myśli to samo i tak dalej więc był ten problem nieścisłości
- i tutaj fizyka miała być odpowiedzią na ten problem właśnie
- formal pewne koncepcje które wcześniej były tak na przynależne
- filozofii ja postanowiłam poniekąd do tego wrócić ale już w tym świetle
- współczesnych teorii współczesnych badań i współczesnych problemów oraz
- paradoksów żeby spojrzeć na to inaczej i W ostatnim rozdziale pracy pisałam
- właśnie o tym że stosując niektóre wybrane metody teorii kategorii których
- teraz nie będę opisywała jakoś tak szczegółowo
- możemy uzyskać pewnego rodzaju wgląd i pewnego rodzaju perspektywę dlatego że
- formalizm tej teorii niektóre koncepcje teologiczne czy też filozoficzne możemy
- znaleźć punkty wspólne z koncepcjami fizycznymi lub matematycznymi czy też
- znaleźć takie punkty które są gdzieś tam odległe które się ze sobą nie zgadzają w związku z tym poszerzamy tak naprawdę to
- nasze spojrzenie i tutaj znów wrócę do tego
- któ potraktowałam poniekąd jako osobliwość gdyż zwróciłam szczególną uwagę na to że
- zmartwychwstanie właśnie łączy w sobie bardzo wiele aspektów czasowych różnie
- rozumianego czasu mamy tutaj zarówno czas fizykalny gdyż jest mowa o tym że to
- było zdarzenie w jakimś konkretnym czasie coś tam było przed nim coś tam było po nim tak postrzegali to ludzie z
- drugiej strony mamy ten Aspekt psychologiczny Czyli to co pojawiało się w ludzkich
- kiedy oni o z o zmartwychwstaniu słuchali czy też doświadczy doświadczyli
- tego pustego grobu czy też różnych innych znaków zmartwychwstania i mamy
- też bardzo istotny aspekt soteriologiczny czyli łączący się ze
- zbawieniem mianowicie taki który przenosi ten czas
- teraźniejszy doczesny fizykalny sferę wieczną
- bowiem mówi się o tym już zmartwychwstanie poprzez zmartwychwstanie zbawienia doznają tak
- naprawdę również być może jednostki które żyły wcześniej jeszcze przed narodzinami Chrystusa także te które
- żyły później także te które będą żyły a zatem to zmartwychwstanie jako zjawisko
- jest pełne bardzo różnych aspektów tego czasu i jednocześnie na tyle osobliwe i
- na tyle abstrakcyjne że potrafi je połączyć i tutaj tak naprawdę nie mam nawet na
- myśli Zmartwychwstania tak jak już wspominałam jako zjawiska realnego czy
- nierealnego raczej w pracy ono było postrzegane jako koncepcja bardzo Złożona i
- abstrakcyjna koncepcja obrazująca pewien sposób zdolność
- ludzkiego umysłu do tworzenia takich koncepcji tylko że pytanie jeszcze co ma
- ludzki umysł do rzeczywistości wwie przede wszystkim to że ja jako idealistka od razu powiem że
- mówię z tej perspektywy jako idealistka i na platoniczna ewentualnie heglista to
- też jest dość złożone dla mnie tym co istnieje naprawdę są
- idee wszelkie inne byty zjawiska to są
- tylko i wyłącznie realizacje tych idei pewnego rodzaju rzuty są one mniej złożone niż idee
- idee są pewnego rodzaju zbiorem wszelkich możliwych stanów natomiast my
- obserwujemy tutaj w tym świecie Tylko jeden z tych stanów i od tej strony Właśnie podeszłam do czasu jako
- kategorii ilorazowej konkretnie w mojej pracy był to pewnego rodzaju przybliżony model matematyczny i w tej chwili
- pracuje nad jego Zarówno uogólnieniem jak i uszczegółowieniem już strict
- matematycznie kategoria ilorazowa powiem bardzo tak pobieżnie pokrótce Co to jest
- chodzi tak naprawdę o pewnego rodzaju relacje równoważności czyli o znalezienie elementów które mają pewne
- cechy wspólne i połączenie ich ze sobą i tutaj miałam na myśli właśnie te różne aspekty
- czasu które odnalazłam właśnie chociażby w fizyce biologii teologii i tutaj nie
- miałam na myśli elementów wspólnych z perspektywy na przykład empirycznej tylko raczej z perspektywy modeli
- czyli cechy wspólne różnych modeli w różnych dyscyplinach i pomimo że
- niektóre z nich były humanistyczne inne były ścisłe to jednak można było
- Przy pewnym poziomie abstrakcji dostrzec te podobieństwa utożsamić się ze sobą i
- w ten sposób rozszerzyć trochę model czasu i tutaj podam może taki
- najbardziej obrazujący to przykład właśnie zastosowania już tego
- bo model jest jednak mimo wszystko dość skomplikowany i myślę że w pracy jest
- opisane znacznie klarownie niż to można powiedzieć ze względu na to że są tam pewne oznaczenia wzory chociaż w
- minimalnym liczbie ale natomiast Na tym przykładzie myślę że to będzie lepiej zobrazowane
- mianowicie mam na myś tak zwany paradoks informacyjny czarnej dziury jest paradoks polegający na tym
- że zgodnie z ogólną teorią wno wszyst cnej dziury wpadnie do tej
- tak zwanej osobliwości zginie czyli wszelka informacja zostanie
- utracona i to jest stanowisko ogólnej teorii względności tak wynika z jej równań z kolei zgodnie z mechaniką
- kwantową informacja absolutnie nie może zginąć no to w takim razie jak to
- właściwie będzie zginie czy nie zginie tutaj pojawia taki
- paradoks jest też bo my tutaj tak naprawdę mówimy o tym kiedy ona zginie dlatego że
- zakładając że jeżeli Zbliżamy się do tego horyzontu zdarzeń czarnej dziury
- bardzo zwalniamy wręcz zastygły dla otoczenia No to właściwie
- Nigdy nie zginie bo nigdy nie przejdzie No ale z drugiej strony wewnątrz samego
- tego układu odniesienia czarnej dziury zginąć powinno a zgodnie z mechaniką kwantową już niekoniecznie
- i stąd tutaj stosując pewnego rodzaju rozszerzenie koncepcji czasu ujmując kilka
- aspektów czyli właśnie chociażby w tym przypadku na przykład aspekt
- termodynamiczny aspekt kwantowy aspekt dotyczący właśnie ogólnej teorii
- zbędności jako w PR nazwałam relatywistyczny jeżeli my te aspekty połączymy w jedną kategorię ja ją
- nazywałam Met kategorią m u mnie w pracy wówczas tak naprawdę możemy
- matematycznie otrzymać model w którym wszystko to zachodzi jednocześnie bez
- powodowania paradoksu chociaż jest to poziom bardzo abstrakcyjny i nie jest to zgodne z intuicją czyli de facto mamy
- sytuację w której tworzymy kategorię czasową gdzie jednocześnie informacja
- została zachowana gdzie jednocześnie zginęła i nie ma tu paradoksów ze
- względu na strukturę modelu i to by takich przykładów bardzo abstrakcyjnych
- I raczej w tej chwili nie widzę do końca możliwości badania tego
- empirycznie natomiast to był pewnego rodzaju właśnie sposób zastosowania tych koncepcji
- teologicznych czyli wykorzystania ich złożoności i abstrakcji żeby nie ograniczać się w fizyce tylko i
- wyłącznie do świata fizykalnego ale dostrzec też pewien metapoziom i akurat
- Droga ku temu poziomo nie jest dla fizyki czymś nowym ponieważ takim przykładem były
- chociażby liczby zespolone liczby zespolone są dzisiaj powszechnie używane w fizyce szczególnie w mechanice
- kwantowej gdzie najważniejsze obiekty takie jak operatory
- czy właściwie to są morfizm zgodnie z teori kategorii ale nie będę tut wchodziła w szczegóły te operatory te
- stany te byty które w tej fizyce kwantowej mamy my je definiujemy właśnie na przestrzeni zespolonej choć zespolon
- liczb zespolonych nie widzimy w naturze i No raczej nie mówimy że na przykład
- poruszamy się z prędkością 5 plus 2i Met n sekundę to jednak
- używamy liczb zespolonych ponieważ ich struktura ułatwia nam pewne działania w
- naszej rzeczywistości w której mamy liczby rzeczywiste i tutaj właśnie ta ta moja
- praca moja koncepcja czasu koncentrowała Właśnie na tym żeby nie ograniczać się
- do fizykalnych aspektów czasu i żeby potraktować się jedynie jako przejawy
- pewne fenomeny pewnej rzeczy samej w sobie czy też nenu po kantowski czyli
- właśnie tego takiego prawdziwego czasu samego w sobie czy też Met czasu i
- koncepcja jest w tej chwili dalej rozbudowywana
- rzeczywiście tych krótkich 40 minutach zmieszczenie
- tak ogromnego zakresu różnych nauk samo w
- sobie było tutaj taką dość powiedziałabym trudną
- czynnością ale udało Ci się tym ciągle myś się
- stan przejdę do py które odesłane tutaj też państwu na
- zoomie umożliwi włączenie wideo mikrofonów również
- zadawanie
- pytań to chciałam się zapytać bo w gruncie rzeczy studiowała teologię w
- uczelni która ma w nazwie ewangelikalna która przynajmniej w
- Polsce ma nazwa taką dość znaczną konotacje to znaczy jest kojarzona
- z uczelnią zaczy się z nurtem chrześcijańskim przede wszystkim ewangelikalizm No takim który którego
- fundamentem jest No bardzo często takie dość literalne rozumienie
- Biblii No a o tym też będzie w jednym z pytań które zostały do nas
- nadesłane a jedną z takich podstaw tego rozumienia jest chociażby
- stosunek do wydarzeń opisanych w Biblii ty mówiłaś o zmartwychwstaniu ale
- to jest również stosunek chociażby do procesu stworzenia i do historii zbawienia
- nakładające się na historię Izraela teraz pytanie do ciebie jest
- takie Czy ty przychodząc na studia nie bałaś się tego że
- ewangelikalizm będzie właśnie w ten sposób wyglądał że twoja praca nie może być dalsza od
- takiego właśnie lnego odczytywania pewnych rzeczy powiem tak bałam się i
- może powiem pokrótce jak to wyglądało W moim przypadku z tą teologią bo to wcale nie
- było takie łatwe oczywiste i szybkie dlatego że
- wó wiedziałam Kiedy zaplanowałam że kolejnym kierunkiem będzie teologia Bo planuję studia z wyprzedzeniem więc
- zaplanowałam d laty wcześniej kiedy będzie teologia że to będzie rok 2019 jak się też stało ale nie miałam pojęcia
- o istnieniu ewst więc kiedy już widziałam że data rozpoczęcia planowana data rozpoczęcia
- studiów teologicznych się zbliża No to wiedziałam że istnieje PW papieski Wydział Teologiczny natomiast ze względu
- na to że moi rodzice obydwoje są osobami niecy ja nie mam chrztu w kościele katolickim jak i zresztą też żadnym
- innym i w związku z tym na papieskim wydziale teologicznym nie mogłam studiować To
- mnie bardzo zmartwiło Niemniej jednak ponieważ ja nie byłam przekonana do
- wyznania wiary katolickiego to stwierdziłam że nie mogę ochrzcić się
- tylko po to żeby móc studiować i zaczęłam szukać jakiegoś innego miejsca może nawet gdzieś poza Wrocławiem jakieś
- alternatywy ale szczęśliwie kiedyś tam wpisując teologia Wrocław pojawiło mi się
- jakieś pomyślałam No dobra spróbuję tam pamiętam że wysłałam też wtedy jakieś
- pytanie czy ja mogę studiować bez chrztu czy też ono może nawet było na stronie i tam była odpowiedź twierdząca co już
- trochę zdziwiło natomiast oczywiście faktycznie ta nazwa ewangelikalna była dla mnie taka
- trochę niejednoznaczna I obawiałam się właśnie tego że może będę gdzieś tam
- indoktrynowany może mi powiedzą że ja coś źle wierzę mam tak wierzyć albo tak wierzyć w konkretny sposób Tylko w ten
- sposób inaczej nie mogę inaczej nie wolno Trochę się tego obawiałam tak się trochę martwiłam że tak te studia będą
- wyglądały i wiedziałam że wtedy możliwe że nie skończyłaby n więc Bałam się to jest ta odpowiedź na
- twoje pytania natomiast od właściwie już rozmowy tej rekrutacyjne jak już później
- na zajęciach że doświadczyłam tego że
- podejście ewst jest tak otwarte tak niesamowite tak wiel perspektywiczne i
- tak wiele jest bardzo różnych osób
- od mamy tam od poglądów fundamentalistyczny wśród studentów na przykład do różnego rodzaju poglądów
- wręcz
- antyteista otwartość ogromny wzajemny szacunek ogromne wzajemne
- wsparcie tak naprawdę już już to było widać na samym początku studiów A teraz
- z perspektywy czasu bez żadnych wątpliwości i bez porównań muszę powiedzieć i muszę stwierdzić Jeżeli mam
- być szczera że studia na ewst to były spośród tych wszystkich kierunków
- najszczęśliwsze dla mnie studia najprzyjemniejsze i jeżeli chodzi o całą moją drogę edukacyjną No to porównać
- mogłabym je jedynie do indywidualnego nauczania w liceum bo to były moje dwa
- najprzyjemniejsze okresy edukacji na żadnej innej uczelni nigdzie indziej nie
- czułam się tak rozumiana tak szczęśliwa i nie nie było aż tak otwartego
- podejścia Oczywiście jeżeli by to później oglądali jacyś moi profesorowie to znałam takie osoby które również
- takie podejście miały ale na ewst fenomenem było to że to dotyczyło praktycznie wszystkich
- wykładowców dobr to przejdźmy w takim razie do pytań ale jeszcze zanim przejdziemy do pytań
- chciałam państwa zaprosić w najbliższych dniach w portalu ekumenizm.pl ukaże się
- wywiad z naszym rektorem profesorem Wojciechem szczerbą który właśnie kwestie nazwy
- szkoły dość dobrze wyjaśnia także bardzo serdecznie państwa zapraszam jak się
- tylko ukaże to pod tym pod tą transmisją i tak samo na
- YouTubie WWI wstawimy link bardzo Zachęcam do przeczytania bo
- wywiad jest nie tylko na ten temat a zapowiada się bardzo
- ciekawie mamy kilka pytań tutaj jeżeli ktoś na zoomie chciałby zapytać to
- proszę włączyć mikrofon włączyć kamerę pytać albo na czacie zadać pytanie nie ma żadnego problemu Ja w międzyczasie
- przeczytam pierwsze pytanie zmartwychwstanie jako fakt
- historyczny wiary chrześcijańskie tak przynajmniej twierdzi większość kościołów czy pani
- rozważania nie psują nieco tej
- podstawy trudne Ja już kilka razy na ten temat
- wypowiadał się właśnie przy okazji zajęć i tutaj tak naprawdę trudno mi jest
- dyskutować z wiarą i to co ktoś przyjął jako swoją wiarę absolutnie nie
- chciałabym t podważać zanie jest faktem historycznym Może zacznijmy od tego gdybym musiała
- odpowiadać powiedziałabym że raczej tak natomiast czy by tak było czy nie to ze
- względu na moje głęboko idealistyczne poglądy sama idea
- Jezusa nie tyle Jezus jako postać historyczna ale Jego idea i jego przesłanie są dla mnie najistotniejsze i
- w związku z tym dla mnie Wiara nie jest zależna od tego czy na przy jewie wtedy
- istniał czy zmartwych wydarzyło się naprawdę ta wiara to jest wiara
- idea w związku z tym być może rzeczywiście tutaj zmartwychwstanie jako rozumienie rozumiane jako fakt
- historyczny jest faktycznie ja wiem podstawą wiary wyznania wielu wielu
- kościołów natomiast to nie do końca jest podstaw mojej wiary więc może trochę
- psuje z tym względem przynajmniej właśnie przy okazji chciałam ci jeszcze
- zapytać bo właśnie w tej chwili skojarzyłam że tak naprawdę pracę która
- No jednak mimo wszystko jest dużo bardziej filozoficzna niż teologiczna pisałaś pod kierunkiem
- takiego pełn krwistego teologa bo pisałaś go pod kierunkiem profesora
- Piotra Lorka Powiedz jak ci się współpracowało z teologiem przy pisaniu pracy
- interdyscyplinarnej Przyznaję że bardzo dobrze i też wybór promotora tutaj nie był przypadkowy dlatego że już właściwie
- podczas drugiego roku studiów zauważyłam że Mój promotor jest
- osobą o bardzo szerokich horyzontach bardzo szerokich horyzontach takich myślowych filozoficznych również
- więc dla mnie to takie strict teologiczne biblisty tutaj wręcz
- wykształcenie bo Piotr Lorek jest właśnie bibl to jest jeden
- aspekt Natomiast ja zdecydowanie również uważam że jest on jak najbardziej filozofem także zainteresowanym bardzo
- głęboko i rozumiejący koncepcje fizyczne i matematyczne co pokazał podczas dyskusji
- na temat właśnie teorii kategorii co sobie wszystko sobie
- rozpisał pokazał mi rozpisane różnego rodzaju konstrukcje
- pytał o to Pytał o te wzory pytał o to wszystko i widać było że był w to zaangażowany więc współpraca muszę
- przyznać była naprawdę wspaniała i bardzo dobra i zapewne nazwałabym mojego
- promotora pełn krwistym teologiem ale również pełn krwistym filozofem Może to
- jakaś tajemnica ale ale zdecydowanie dla mnie tak ja bym powiedziała że mamy
- akurat trochę więcej takich osób kadrze
- które między innymi z tego wynika chyba otwartość właśnie
- że nasi wykładowcy to są osoby zainteresowane rzeczywiście tym co robią
- I cały czas sami dokształcający się niekoniecznie właśnie z musu czy z
- konieczności ale dlatego że są ciekawi zarówno nowych koncepcji jak
- i wszystkiego
- kolejne pytanie większość ludzi ma problem z nie intuicyjnym postrzeganiem czasu Jak można to
- przełamać masz może właśnie jakiś pomysł jak można wytłumaczyć komuś takie
- właśnie nieintuicyjne postrzeganie czasu tutaj pojawia się pewien problem dlatego
- że Dla mnie też jak jak jak wrócę do takich bardzo
- dawnych lat Kiedy ja o tym czasie zaczęłam tak poważnie myśleć bo to trochę Trwało to faktycznie również miałam
- pewien problem ze zrozumieniem różnych założeń właśnie chociażby nawet ogólnej teorii zbędności tego
- relatywizmu aczkolwiek Wydaje mi się że tutaj pierwszym takim pierwszą taką radą
- jest to że w momencie kiedy my się rzeczywiście zagłęb imy pewne koncepcje teorie w pewne pewną formę rozważań ona
- staje się dla nas bardziej naturalna i czasami jest wręcz tak że zastępuje to co wcześniej było bardziej
- intuicyjne Czy codzienne i w moim przypadku myślę że tak się stało dlatego że ja też ucząc w szkole
- fizyki przez 4 lata zaobserwowałam u siebie to że chodząc pewne abstrakcyjne
- koncepcje pisząc jakieś abstrakcyjne prace Ja zaczęłam mieć pewnego rodzaju
- może tego problemu nie było tak tak znów widać bo wiedziałam co mam mówić ale tak naprawdę wewnątrz siebie kiedy