Kiedy zmartwychwstał Jezus?

Rozwiń transkrypcję filmu

Kiedy zmartwychwstał Jezus? | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19:00 rozpoczynamy ewst online jest z
  • nami już nasza kolejna
  • absolwentka i będziemy dzisiaj rozmawiać o
  • czasie z czasem to jest w ogóle bardzo ciekawa sprawa dlatego że każdy z
  • nas tak czy inaczej szczególnie we współczesnych czasach o tym czasie musi
  • myśleć powstaje na jego temat bardzo dużo różnych
  • ciekawych opracowań od literatury i popkultury począwszy
  • a skończywszy na pracach z dziedziny matematyki fizyki i innych nauk
  • szczegółowych ale o tym za chwilę Witam cię Agnieszko Bardzo serdecznie Bardzo
  • się cieszę że udało nam się znaleźć czas na to żeby wspólnie
  • tutaj porozmawiać o czasie ale myślę że nie będziemy rozmawiać tylko o czasie
  • ponieważ jak już wspomniałam jesteś naszą absolwentką Skończyłaś studia te
  • zanim dojdziemy do tego co teologia ma wspólnego z czasem to chciałam cię
  • zapytać bo ty jesteś osobą Nie tylko wielu talentów ale też
  • No takim powiedziałabym bardzo mocno wszechstronnym wykształceniu pozwolą państwo że ja przeczytam za
  • chwileczkę jakie tutaj elementy tego wykształcenia jeżeli chodzi o naszą
  • dzisiejszą Spotkanie mamy Agnieszka Matylda scher doktor
  • genetyki filozofii i muzyki sakralnej absolwentka między innymi ewst
  • o czym już mówiłam ale też Uniwersytetu Wrocławskiego Collegium humanum Nel Mandela University wykładowczyni
  • Akademicka nauczycielka fizyki psycholog Kliniczny artystka i wśród tych wielu
  • rzeczy które studiowała których zdobywała tytuły naukowe których
  • naucz znalazła się też teologi teraz Odpowiedz mi na takie pytanie po co
  • teologia na przykład fizyk Oj niezbędna ale to musiałabym trochę
  • wrócić to znaczy właśnie do fizyki więc może od tego zacznę więc ja tymczasem to
  • akurat interesowałam się od TR roku życia Natomiast w liceum właś jeszcze
  • gimnazjum tak naprawdę Podjęłam decyzj że bardzo bym chciała jakoś ten czas zrozumieć ogólnie wszechświat wszystkie
  • mechanizmy jak to działa to mnie najbardziej do wszystkiego interesowało i Przyznaję że zawsze
  • miałam taki taką pasję właśnie gdzieś w kierunków filozofii teologii Natomiast w
  • tamtym czasie jeszcze miałam takie bardziej empiryczne podejście i w związku z tym stwierdziłam że to
  • co pozwoli mi ten czas najgłębiej To będzie ta fizyka szczególności fizyka
  • teoretyczna i stąd t fizykę teoretyczną Wybrałam sobie na taki mój pierwszy
  • kierunek studiów i chciałam myślałam wtedy że to mi pozwoli zrozumieć
  • wszechświat zrozumieć wszystko głębiej Ale muszę przyznać że z perspektywy czasu myślę że się
  • trochę myliłam i kolejne pytanie które
  • zadawałam nie miały w tej fizzi dalej była biologia filozofia kolejne
  • studia kolejne zgłębianie wiedzy i tak dalej i tak dalej i tak naprawdę pewnym
  • momencie doszłam do takiego punktu gdzie te nauki szczegółowe właśnie ta fizyka
  • biologia te podejście takie matematyczne ścisłe zaczęło być dla mnie
  • niewystarczające zaczęłam widzieć że tylko schodzę głębiej bo już zeszłam do logiki później Chciałam schodzić do
  • metaliki jeszcze głębiej głębiej głębiej aż ostatecznie tak naprawdę byłam gdzieś
  • tam na granicy nihilizmu i takiego relatywizmu Gdzie właściwie tak naprawdę nic nie wiedziałam nie było żadnej
  • prawdy nie było żadnej drogi nie było nic i wtedy moim kolejnym pomysłem na na
  • studia właśnie była teologia i teraz tak sobie mówię trochę poetycko że dlatego
  • teologia że postanowiłam zmartwychwstać to znaczy tak naprawdę postanowiłam ten
  • nihilizm relatywizm zmieni przemienić na pewnego
  • rodzaju wiarę dlatego że Wiedziałam że nie czuję się dobrze tak nic nie wiedząc
  • czując że wszystko jest tylko i wyłącznie relatywne A wiedziałam że jeżeli w coś uwierzę Jeżeli gdzieś tę
  • moją wiarę skieruj to ten nihilizm Mogę zamienić w coś innego i właśnie teologia była tym
  • kierunkiem który miał to uczynić i muszę przyznać że efekt mnie bardzo pozytywnie
  • zaskoczył szczególnie na tej uczelni ja pozwolę sobie ciebie
  • zacytować teologia pozwoliła mi na spojrzenie poza czas Tu nie chodzi bowiem o to by mówić o mnie lecz o
  • świecie który być może i jest widziany przez mój specyficzny filtr jednak to
  • właśnie ten świat i istotność czasu w tym świecie stanowi główny temat mojego
  • wystąpienia Wracamy teraz do tego czasu tak jak już mówiłam tak jak ty pisałaś i
  • pewnie będziesz jeszcze mówić ten czas jest oglądany z bardzo wielu poziomów przez jest
  • przepuszczane właśnie przez bardzo wiele filtrów również filtrów naukowych to
  • bynajmniej nie tylko takich które są związane bezpośrednio z tym czasem który oglądamy
  • czy którego doświadczamy ty w swojej pracy piszesz między innymi Myślę że będziesz o tym
  • więcej mówiła o ujęciu czasu zarówno filozofi c w naukach
  • humanistycznych szeroko pojętych ale też w fizyce matematyce czy o czasie
  • koncepcjach czasu biologicznego ja do tego bym chciała dorzucić jeszcze kwestie czasu w
  • kulturze czy wręcz popkulturze mamy W tej chwili wysyp różnego
  • rodzaju właśnie dzieł przede wszystkim filmowych których to ta koncepcja czasu
  • podróżowania C czy w ogóle zabawy czasem tworzenia różnych punktów czasowych
  • różnych linii czasowych i tak dalej jest bardzo takim ważnym elementem fabuły jak
  • ja czytam na przykład komentarze ludzi pod recenzjami czy opisami tego typu
  • produkcji bardzo często spotykam się z takim
  • zagubieniem w gruncie rzeczy jesteśmy tak bardzo przyzwyczajeni do tego czasu
  • który jest taką jedną linią jest taką stałą niezmienną tak po newtonowski że bardzo trudno nam
  • jest taką koncepcję czasu który można kształtować który sam się kształtuje
  • który jest tym elementem kontinuum czasoprzestrzennego albo po prostu no są
  • jego różne koncepcje bardzo trudno nam jest ją pojąć jako ludziom tak żyjącym na co
  • dzień i zrozumieć co jest ciekawe to nie do końca jest tak że czas liniowy to był
  • od zawsze i zawsze żeśmy go w ten sposób postrzegali patrząc
  • na różne koncepcje czasu chociażby starożytności to wcale ten czas liniowy
  • nie był taką koncepcją nawet dominującą
  • i myślę że więcej porozmawiamy na ten temat po twoim wykładzie chciałam cię zapytać
  • jak ty się odnosisz właśnie do tego zagubienia ludzi Czy doświadczyła się jego również
  • właśnie w tych różnych koncepcjach czasu ja sama byłam Zagubiona właściwie tak naprawdę już jako dziecko bo pamiętam że
  • jako właśnie bardzo małe jeszcze dziecko trzy lub czteroletnie ja poszukiwałam czegoś co by mnie rzeczywiście
  • fascynowało i chciałam znaleźć jakąś zagadkę jakiś problem do rozwiązania coś
  • takiego fascynującego wyjątkowego i dosyć szybko Później z czasem
  • zaobserwowałam to że choćby przestrzeń czy materia Czy różne takie kategorie
  • które gdzieś tam też są zagadkowe dla mnie nie są aż tak pociągające i fascynujące Jak ten czas i ten czas stał
  • się dla mnie czymś absolutnie niesamowicie priorytetowym ja naprawdę byłam nim
  • zawsze zafascynowana być może poniekąd właśnie dlatego że byłam Zagubiona i chciałam
  • rozwiązać ten problem tego mojego zagubienia więc ja to czułam od bardzo dawna i też w taki sposób egzystencjalny
  • to przeżywałam dlatego że jako 14 15 latka miałam też taką depresję dotyczącą
  • właśnie zmian przemijania martwiłam się o to że ten czas przemija jak to będzie
  • dalej jak to będzie później i ta i wtedy to myśli były takie trochę osadzone w
  • tej koncepcji liniowej No bo ona jest jednak rzeczywiście bliska jeśli chodzi o takie codzienne doświadczenie i
  • dopiero pewnego rodzaju eksperymenty myślowe abstrakcyjne rozważania
  • dotyczące właśnie czasu sprawiły że ja się z tą depresją wtedy jakoś uporałam
  • więc już wtedy byłam Zagubiona a później ponownie byłam trochę już w inny sposób Zagubiona tak naprawdę podczas tych
  • moich studiów i Studiów takim sensie że akademickich i Studiów takich własnych
  • gdzie analizowałam te koncepcje czasów w fizyce filozofii w biologii czynniki
  • starzenia się i takie różne aspekty też czułam się zagubiona i też czułam że
  • tych teorii jest mnóstwo a one są sprzeczne tam są paradoksy To w takim razie jak to jest w końcu która jest
  • prawdziwa Jedna przeczy drugiej więc byłam bardzo zagubiona i nawet do dzisiaj trochę jeszcze jestem Chociaż
  • staram się z tym zagubieniem właśnie walczyć poprzez pracę naukowo
  • filozoficzną dzisiejszego spotkania i tytuł
  • równocześnie twojej pracy licencjackiej z teologii przypominamy brzmi Kiedy
  • zmartwychwstał Jezus o zastosowaniach teologicznych koncepcji czasu w naukach
  • szczegółowych i w tej chwili oddaję ci głos tyko zanim rozpoczniesz Wyjaśnij tak pokrótce
  • czym są nauki szczegółowe dla osób kt na nie mają do czynienia z tym pojęciem
  • poprzez nauki szczegółowe Mam tutaj na myśli ogólnie nauki bazujące na empirii
  • tak naprawdę czyli przede wszystkim nauki przyrodnicze takie jak na przykład fizyka chemia biologia ewentualnie też
  • bardziej abstrakcyjną naukę szczegółową matematykę mogłabym tutaj również dopisać w ogólności chodzi tak naprawdę
  • o nauki ścisłe i przyrodnicze tutaj w ten sposób rozumiałam Te nauki szczegół
  • jak rozumiem podczas swojego wystąpienia powiąż właśnie kwestie zmartwychwstania
  • Jezusa w jakiś sposób z naukami szczegółowymi zatem zamieniamy się w
  • słuch zapraszam No dobrze a zatem ja pokrótce powiem jak ta moja praca wyglądała
  • jeżeli chodzi o strukturę o takie cele tej pracy mianowicie oczywiście celem było
  • tutaj Pokazanie tego że to co znajdujemy w teologii
  • poniekąd humanistycznych chociaż filozofia To nie jest de facto nauka humanistyczna i w ogóle można byłoby dyskutować czy to jest nauka czy ale
  • dobrze to nie jest na tę dyskusję natomiast chciałam przede wszystkim
  • pokazać coś w rodzaju jedności wszelkich nauk tak jak na przykład mówił o tym
  • Hermes trist że Wocie mamy coś w rodzaju jedności mistyki nauk i sztuk pra w
  • pewnym sensie tego zagadnienia właśnie dotyczyła i to zagadnienie poruszała ja do tego starałam się
  • podejść dosyć metodycznie naukowo i być może niek poniekąd troszkę zbyt sucho
  • czasami nawet takie przy było moje odczucie jeżeli chodzi o metodę pracy to
  • ja od początku ustaliłam że będę stosowała pewnego rodzaju pluralizm metodologiczne z tego względu że w tej
  • pracy były zarówno pewne aspekty takiej egzy teologicznej były też aspekty
  • rozważań naukowych na przykład biologicznych fizycznych matematycznych była też
  • metafizyka przede wszystkim metafizyka gdzie tutaj też wyjaśni może to pojęcie dlatego że metafizyka Często jest też
  • źle rozumiana poprzez metafizykę Mam tutaj na myśli de facto to co jest ponad
  • fizyką czyli moglibyśmy powiedzieć że jeżeli w fizyce mamy pewne mechanizmy
  • opis ruchu opis jakichś działań wzajemnych zależności i tak dalej
  • metafizyka jest tutaj tym co dyktuje te prawa czyli dlaczego akurat tak a nie
  • inaczej zachowuje się fizyka więc więc w tej pracy to wszystko
  • gdzieś tam się przewijał w różnych momentach i zaczęłam tak naprawdę od
  • takiej analizy przeglądowej różnych podejść do czasu które były które pojawiały się w
  • literaturze z różnych dyscyplin dlatego że rzeczywiście tego czasu tak jak wspomniałaś Asiu
  • było ten czas jest właściwie obecny wszędzie czyli można go spotkać w literaturze w różnych rozłożenia
  • literackich można go spotkać w historii sztuki bo są też analizy tego w jaki sposób na przykład dzieła
  • sztuki w tym czasie starzeją się i tak dalej też są takie różne analizy czasami
  • to jest tam jest trochę nawet takie filozofii dotyczącej czasu i tego kiedy to dzieło jest właściwie bardziej
  • tak dalej można ten czas spotkać również w archeologii kiedy badamy różnego
  • rodzaju zabytki można go spotkać oczywiście także w tych naukach
  • szczegółowych ja umówiłam przede wszystkim w mojej pracy te koncepcje czasu w czterech
  • takich dyscyplinach tak naprawdę chciałabym więcej ale było ograniczenie liczby
  • stron więc skoncentrował się na koncepcjach czasów w filozofii w fizyce
  • w biologii i w teologii gdzie tutaj chciałabym przede wszystkim zaznaczyć to że filozofia To była tak naprawdę tym co
  • ten co co te wszystkie rozważania o czasie zapoczątkowało dlatego że w
  • istocie filozofia To były te korzenie natomiast dopiero na wstępnie z tej filozofii wyłaniał się kolejne dziedziny
  • czyli właśnie chociażby fizyka biologia natomiast z teologią tutaj jest
  • troszeczkę inaczej dlatego że czasami przez przez niektórych uczonych teologia
  • jest utożsamiana poniekąd z metafizyką więc czy się wyłoniła z Filozofii czy nie To jest ta sprawa
  • dyskusyjna natomiast zaczęłam od takich koncepcji popularnych które są ogólnie
  • znane Czyli tak naprawdę od koncepcji Arche w filozofii czyli od Talesa i
  • kolejnych filozofów którzy rozmyślę gzie to Arche to jest coś w rodzaju takiej PR
  • przyczyny wszelkich Bytów wszelkich rzeczy wszelkich zjawisk można byłoby
  • przekładając na bardziej współczesną nomenklaturę powiedzieć że Arche to jest coś w rodzaju takiego ogólnego prawa z
  • którego Wyłaniają się wszystkie inne prawa i filozofowie jeszcze właśnie
  • przed plsy tego Arch poszukiwali natomiast dla mnie
  • aru przypadkach było z czasem dlatego że chociażby u
  • Talesa archy to była woda czyli w takiej najprostszej interpretacji można
  • powiedzieć że wszystko w takim razie powstało z wody No ale jak to z wody wszystko wszechświat gwiazdy to też
  • powstało z wody i tutaj trzeba byłoby powołać się na trochę inny sposób rozumienia filozofii greckiej czyli woda
  • to nie tyle substancja Co raczej pewien zbiór jej własności i tutaj w ten sposób
  • należałoby o tym dyskutować natomiast y z takiej perspektywy bardziej historycznej można byłoby zwrócić uwagę
  • na to iż Istnieją takie przesłanki za tym że Tales być może podróżował do Egiptu Natomiast w Egipcie woda
  • kojarzyła się z czasem naturalnie ze względu na to że ten czas był mierzony między innymi przez wylewy Nilu jak i
  • też w Egipcie popularne były zegary wodne więc stąd można byłoby również
  • przypuszczać że dla Talesa Ta woda to Arche i ten czas są ze sobą powiązane I
  • tutaj nie będę omawiać kolejnych Arch Natomiast w pracy bardziej szczegółowo omawiał może jeszcze powiem o Arche
  • Heraklita to Arche to był z kolei ogień czyli de facto wieczna zmiana wieczna
  • zmienność wszystkiego czyli wieczne Uwikłanie wszystkiego w czasie i
  • właściwie dla każdego z filozofów można byłoby znaleźć pewne takie punkty w jego Arch których nie można byłoby
  • rozważać gdybyśmy a priory nie przyjęli pewnej koncepcji czasu następnie u Platona mówiło się o
  • czasie bardziej cyklicznym później u Arystotelesa to jest takie podejście już
  • bardziej taki początek Można byłoby powiedzieć tego co następnie się pojawiało w fizyce
  • newtonowskiej później również Kolejni filozofowie również ten czas rozważali także mistycy bardzo ciekawa Była
  • koncepcja czasu na przykład u plotyna dlatego że można
  • interpretować jego słowa konkretnie Mam tu na myśli enneady i koncepcje czasu
  • tam zawarte można to interpretować rozumieć tak że czas jest czymś w
  • rodzaju podróży taką tak jakby tożsamości w podróży do absolutu dlatego
  • że każdy i tak jakby w tym absolucie w tej tak zwanej Jedni już jest natomiast
  • czas to jest to co pozwala człowiekowi na rozwinięcie jakiejś
  • własnej tożsamości własnej drogi fizyce to by mogło być opisane
  • przy pomocy na przykład pewnego rodzaju punktów na Stoczku świata to byłby takie
  • dość ciekawy model obrazujący trochę inny sposób te słowa następnie również koncepcje hegla
  • gdzie istotny był na przykład rozwój ducha absolutnego czyli ponownie takie
  • dążenie do tego absolutu gdzie ten czas również był istotny tym czynnikiem który
  • powodował że ten duch może się rozwinąć to był proces powiedzmy historyczny dialektyczny Inaczej mówiąc
  • czyli poprzez tezę antytezę do syntezy i dużo tych koncepcji czu
  • istniało w filozofii i tak naprawdę niekiedy trudno jest tutaj rozgraniczyć się z tymi koncepcjami fizycznymi
  • dlatego że one tak naprawdę swój początek wzięły właśnie z koncepcji filozoficznych i oczywiście taką
  • pierwszą rzeczywiście fizyczną strict fizyczną i słynną koncepcją jest koncepcja iaka
  • newa zgodnie z którą ten czas jest właśnie liniowy absolutny wszech
  • ogarniający niezmienny wszędzie W każdym punkcie w każdym miejscu we wszechświecie dokładnie taki
  • sam i to już w czasach Newtona czyli w X wieku tak naprawdę na ten temat
  • dyskutowano w szczególności dwóch filozofów się z nim wtedy nie zgadzało miane
  • szczególnie tutaj przytoczę stanowisko stwierdził że absolutna
  • koncepcja czasu nie jest zgodna z rzeczywistością że aby móc mówić w ogóle
  • o czasie musimy mieć zjawiska czas bez zjawisk nie istnieje to była i to była taka
  • debata PŻ kcja jeżeli chodzi o takie też codzienne
  • zastosowania No to ona raczej była też bardziej powszechna
  • natomiast kolejnym takim Przełomem jeżeli chodzi o tę fizykę teoretyczną Była zdecydowanie teoria względności
  • Alberta Einsteina która o tyle przyniosła przełom że ukazała względność czasu co
  • już było niezgodne z intuicją bowiem w teorii ein w zależności od tego jak szybko się poruszamy Czy w zależności od
  • tego czy jesteśmy w pobliżu pól grawitacyjnych czy też nie ten czas
  • płynie różnie dla różnych obserwatorów czyli hipotetycznie Gdybyśmy na przykład zbliżyli się w teorii
  • znoście dziury która charakteryzuje się ogromnym polem grawitacyjnym to my będąc blisko niej
  • Jawi byśmy się obserwator Wiwi który jest daleko jak gdybyśmy wręcz zastygli
  • w bez ruchu natomiast on dla nas będący blisko tej czarnej dziury jawił się jako
  • poruszający się szyb oprócz tego że mamy tutaj względność postrzegania czasu to w
  • ogólnej teorii względności Mamy również coś jeszcze ciekawszego dlatego
  • że Przyczyna i skutek jednoczesność następstwo zjawisk nie są tutaj
  • oczywiste to znaczy można znaleźć układ odniesienia W którym zjawisko a było przed zjawiskiem b Jak i taki w którym
  • zjawisko B było przed zjawiskiem a i następnie żeby jeszcze utrudnić
  • trochę problematykę No to dochodzi mechanika kwantowa i w mechanice
  • kwantowej z tymczasem Były kolejne problemy różnego rodzaju paradoksy
  • rozważania dotyczące chociażby tego czas jest symetryczny czyli czy na przykład
  • możemy przeszłość odróżnić od przyszłości i wiele było przesłanek za tym że nie że tak
  • naprawdę nie sam świat fizyczny mówi nam co było wcześniej pnie ale że to jest
  • coś związanego z umysłem świadomością że czas Być może jest pewnego rodzaju funkcją świadomości I był też inny
  • problem W mechanice kwantowej mianowicie dotyczący tego czy czas jest parametrem czyli
  • czy możemy go mierzyć tak jak na przykład możemy zmierzyć prędkość pęd położenie energię czy może raczej jest
  • operatorem ale to już jest trochę skomplikowana kwestia więc teraz też
  • szczegółowo nie bę natomiast tym z kolei właśnie zajmowałam się wcześniej w
  • fizyce i dalej omawiał też perspektywy biologiczne czyli oczywiście cykle
  • Naturalne procesy starzenia się i różnego rodzaju próby analizy tych procesów starzenia się Modyfikacje
  • genetyczne takie aspekty jak na przykład telomery skracanie się telomerów i ich wpływ na starzenie oraz Myślę że tutaj w
  • tym przypadku wyjątkowo ciekawą kwestię biologiczną dlatego że istnieją
  • koncepcje istnieją teorie jedną z nich jest na przykład teoria penrose Rogera Pen i Stuarta Hammera Pen
  • jest Now listą z fizyki matematykiem hamerow to anestezjolog oni napisali kiedyś właśnie pracę dotyczącą
  • świadomości w ujęciu kwantowym i pracę dotyczącą tego że być
  • może świadomość nie jest bynajmniej efektem złożoności
  • biologicznej ludzkiego mózgu lecz przeciwnie to ludzki mózg dopuszcza pewnej przejawy natomiast percepcja
  • czasu miałaby właśnie od tej świadomości być uzależniona i następnie przeszłem do do
  • koncepcji teologicznych i w koncepcjach teologicznych jest kilka takich punktów
  • na które warto zwrócić uwagę między innymi Myślę że przede wszystkim to że
  • czas jest tutaj często wiązany z Bogiem czy też z absolutem i chociażby Polski teolog
  • ksiądz profesor Piotr Liszka pisał też o czasie w swojej rozprawie habilitacyjnej gdzie napisał takie dla
  • mnie bardzo piękne zdanie mianowicie parafrazując napisał że poznanie czasu
  • jest w istocie Poznaniem początku a poznanie początku jest Poznaniem Boga czyli zrozumienie czasu poniekąd
  • wzniesienie się ponad czas jest drogą Boga być może też w tym wymiarze
  • soteriologiczny Oczywiście oprócz tego te koncepcje czasu można znaleźć również w Biblii niektóre z nich są stosunkowo
  • proste To znaczy są związane właśnie z cyklami z przeciwieństwami z przemijaniem Co
  • możemy znaleźć chociażby na przykład w Księdze Koheleta ale także z wiecznością Czyli mamy pewnego rodzaju dualizm
  • wieczność jako sfera boska i teraźniejszość doczesność jako ta sfera ludzka
  • Natomiast ja wybrałam sobie konkretną koncepcję i to właśnie było to Zmartwychwstanie Jezusa i już postaram
  • się wytłumaczyć dlaczego Otóż w mojej pracy ja całkowicie
  • abstrahować jest faktem historycznym na ile nim jest na ile nie jest Nie badałam
  • tego na sposób metody na przykład historyczno krytycznej kłam się raczej
  • na analizie literackiej konkretnie na metodzie
  • narracyjnej Czyli po prostu próbowałam odczytać Biblię
  • i przyjąć To co było napisane wraz z możliwymi sposobami interpretacji i
  • zmartwychwstanie jawił mi się tutaj jako taki aspekt niezwykle ciekawy z
  • tego względu że by może niewiele osób o tym wie i to jest Taka pewnego
  • rodzaju może ciekawostka Przynajmniej dla nie teologów że tego punktu procesu
  • aktu Zmartwychwstania biblii Nie ma nigdzie opisanego są opisane różnego rodzaju
  • zjawiska które miały miejsce przed tym wydarzeniem i następnie co było później
  • I każda Ewangelia to opisuje na swój sposób są pewne różn
  • pewne elementy być może zostały pominięte tutaj jest Jest ogromny jest
  • ogromne pole do analizy natomiast samego tego aktu tego
  • momentu tego Bibli opisanego nie ma i również zgodnie z katechizmem kościoła
  • katolickiego zmartwychwstanie jest zjawiskiem tak zwanym tajemniczo
  • transcendentny transcendentny transcendentny na myśli Myślę że
  • katechizm kościoła katolickiego podobnie Chodzi tutaj o transcendencję
  • epistemologiczna walne tak epistemologia czyli cli poznanie I to jest właśnie ta
  • Transcendencja i tak postrzegane jest zmartwychwstanie co od razu mnie jako
  • fizykowi przywi na myśl definicję osobliwości
  • bo czym że jest ta osobliwość osobliwość czyli nieskończona Grawitacja
  • czyli prawa fizyki się załamują na przykład mówi się że wewnątrz czarnej dziury istnieje taka osobliwość Czyli my
  • możemy opisywać to co dzieje się do jej horyzontu gdzieś tam blisko tak zwanego
  • horyzontu zdarzeń za którym już my nie możemy poznać bo światło się tam bo
  • światło się stamtąd nie wydostanie Nawet światło które jest najszybsze nie mówiąc już o innych
  • informacjach zatem zmartwychwstanie było dla mnie taką teologiczną osobliwością
  • Zbliżamy się niemalże dowolnie blisko do niego i opisujemy zjawiska które miały miejsce wcześniej a Natomiast te które
  • następny te które miały miejsce później bardzo podobnie jak jak w tej koncepcji czarnej
  • dziury natomiast to co na co jeszcze zwróciłam uwagę to jest to że jednak
  • fizyka ze względu na to że jest nauką empiryczną koncentruje się na tym
  • żeby konstruować modele No możliwie najprostsze i takie
  • które można byłoby jakoś doświadczalnie potwierdzić czyli takie że możemy dokonać eksperymentu i stwierdzić czy to
  • jest prawda czy to jest fałsz Niemniej jednak nie zmienia to faktu że w fizyce
  • istnieje mnóstwo różnych paradoksów i niezgodności chociażby na styku ogólnej teorii wę
  • jak i Mechaniki kwantowe czyli są pewne kwestie gdzie widzimy różnego rodzaju
  • sprzeczności trochę podobnie jak teologii zmartwychwstaniu gdzie
  • mówimy z jednej strony że to było wydarzenie historyczne były pewnego rodzaju znaki tego Zmartwychwstania był
  • pusty grób i tak dalej natomiast z drugiej strony samego Zmartwychwstania nikt nigdy nie widział i Właściwie
  • trudno cokolwiek tutaj o tym powiedzieć
  • i stwierdziłam że wobec tego postaram się te koncepcje połączyć i postaram się
  • spojrzeć na czas trochę inaczej niż dotychczas na ten czas patrzono Właśnie
  • posiłkując się teologią jeżeli chodzi o taką współczesną dyskusję na temat czasu
  • właśnie w fizyce to jest ona dosyć Szeroka i tutaj mogłabym wymienić bardzo
  • wielu autorów przy dotyczące kwantowej grawitacji gdzie mówimy o tym że czasu
  • właściwie nie ma Tylko jest pewnego rodzaju interakcja która tworzy ten czas bardzo upraszczając mamy koncepcję
  • Juliana barbura który napisał książkę w of time której wyjaśnia że czasu nie ma ale dla
  • mnie wyjaśnienie że czasu nie ma było czymś niewystarczającym bo przecież my o nim mówimy i Przecież my się starzejemy
  • przecież my obserwujemy przemijanie więc coś jest przynajmniej jakiś przejaw
  • czegoś A czy to nazwać czasem czy jakkolwiek inaczej to już jest inna kwestia ale coś z pewnością
  • jest natomiast właśnie Problem jest taki że w
  • fizyce ten czas ma wymiar stricte fizykalny Czyli my wiążemy czas ze
  • zdarzeniami które obserwujemy gdzieś tam na poziomie materii i tak dalej zmianami ewentualnie
  • ale to wszystko jest fizykalne Czyli my chcemy mieć te przejawy tego czasu w tym fizykalnym
  • świecie i tu już użyłam może bardziej mojej nomenklatury bo tak naprawdę my
  • mówimy że to jest czas coś przemija czyli leci czas ale ja przyjęłam trochę
  • inną tutaj strategię mianowicie jeżeli coś przemija to to nie jest czas to jest
  • tylko jeden z przejawów czegoś co u siebie w pracy
  • nazywałam kategorią Met czasu czy też meta kategorią
  • czasu i co tak naprawdę postanowiłam zrobić nie przystąpiłam do do pisania
  • pracy dyplomowej z teologii bo przez pewien czas interesowałam się teorią
  • kategorii teoria kategorii to jest subdyscyplina matematyki czasami nazywana metam
  • matematyką a ja ją nazywam osobiście jaźnią matematyki tak czasem dla siebie
  • dlatego że teoria kategorii ma taką niesamowitą właściwość łączenia pewnych
  • pozornie odległych wątków to znaczy w matematyce często jest tak że kiedy mamy
  • do dowiedzenia jakieś twier twierdzenie mam chcemy przedstawić dowód chcemy coś
  • rozwiązać czasami jest tak że potrzebujemy konkretnej metody czy na
  • przykład coś rozwiązujemy analitycznie coś innego badamy raczej algebraicznie jeszcze innego na przykład
  • Korzystając z metod rachunku prawdopodobieństw i tak dalej natomiast teoria kategorii ma taką niesamowitą
  • zdolność do tego żeby nie tyle może rozwiązywać konkretne problemy które są postawione
  • czyli na przykład zadania bo rozwiązywanie zadań Przy teorii kategorii oczywiście jest to możliwe
  • natomiast często jest dużo bardziej skomplikowane i są prostsze rozwiązania natomiast teoria kategorii dostarcza
  • takiego wglądu i umożliwia dostrzeżenie relacji pomiędzy poszczególnymi innymi
  • subdyscyplin które nie są widoczne wewnątrz żadnej z nich dlatego właśnie
  • metamatematyka czyli mówiąc prościej teoria kategorii
  • patrzy na matematykę z pewnej perspektywy i potrafi powiedzieć co jest
  • do czego bardziej podobne co można z czym połączyć i tak dalej skąd właściwie u mnie w ogóle
  • wzięło się to zainteresowanie Otóż od dłuższego czasu widziałam że w fizyce jest pewnego
  • rodzaju problem właśnie chociażby w mechanice kwantowej w problemie operatora czasu
  • bowiem z jednej strony czas miał być parametry był przyporządkowany do pewnej
  • kategorii jakichś tam parametrów fizycznych z drugiej strony miał być
  • operatorem czyli był przyporządkowany do już innej kategorii kategorii Kret
  • tak zwanej przestrzeni hilberta to jest taka abstrakcyjna przestrzeń w mechanice
  • kwantowej już mamy inne kategorie następnie jeszcze inny opis czasu spotykamy w ogólnej teorii względności
  • gdzie ten czas jest opisywany w jeszcze inny sposób i powiązane z jeszcze innymi
  • kategoriami Czyli mamy różnic w tych kategoriach a jednocześnie chcielibyśmy zespolić teorię kiedy w każdej z nich
  • tak naprawdę są problemy właśnie z czasem i z tym Jak ten czas opisywać ale zarazem w każdej z nich ten czas jest
  • pod względem kategorycznym czyli właśnie w tej nomenklaturze teorii kategorii czymś innym Czyli
  • my mówimy czas ale myślimy co innego w zależności od tego wewnątrz której z
  • tych teorii fizycznych o tym czasie mówimy i tutaj
  • postanowiłam trochę jeszcze bardziej uab strr akcyjna to wszystko czyli chciałam zastosować teorię
  • kategorii nie tylko do struktur stri matematycznych czy też fizycznych które
  • są matematycznie zapisywalny i znamy te zapisy znamy te wzory natomiast chciałam
  • to zastosować do koncepcji właśnie teologiczne i w jaki sposób tak naprawdę
  • poniekąd wracając do korzeni dlatego że fizyka w istocie
  • nie powstała takiej że stworzono jakieś wzory tak jak się jak się w szkole
  • uczymy mamy wzór mamy równanie i z tego Wyprowadzamy kolejne równanie Czyli idziemy de facto z punktu a do punktu
  • b tak naprawdę wszystko zaczęło się od zadumy nad pewnymi ideami Zaczęło się od
  • koncepcji filozoficznych a następnie fizyka była raczej odpowiedzią na to że
  • kiedy dyskutujemy na takiej płaszczyźnie filozoficznej pojawiają się różnego rodzaju problemy
  • ekwiwok problemy właśnie wieloznaczności problemy takie że Kiedy próbujemy się
  • porozumieć To nie zdajemy sobie sprawy z tego że tak naprawdę właśnie jedna osoba mówiąc jakieś słowo ma na myśli trochę
  • co innego A z kolei dwie osoby mówiąc inne słowo mają na myśli to samo i tak dalej więc był ten problem nieścisłości
  • i tutaj fizyka miała być odpowiedzią na ten problem właśnie
  • formal pewne koncepcje które wcześniej były tak na przynależne
  • filozofii ja postanowiłam poniekąd do tego wrócić ale już w tym świetle
  • współczesnych teorii współczesnych badań i współczesnych problemów oraz
  • paradoksów żeby spojrzeć na to inaczej i W ostatnim rozdziale pracy pisałam
  • właśnie o tym że stosując niektóre wybrane metody teorii kategorii których
  • teraz nie będę opisywała jakoś tak szczegółowo
  • możemy uzyskać pewnego rodzaju wgląd i pewnego rodzaju perspektywę dlatego że
  • formalizm tej teorii niektóre koncepcje teologiczne czy też filozoficzne możemy
  • znaleźć punkty wspólne z koncepcjami fizycznymi lub matematycznymi czy też
  • znaleźć takie punkty które są gdzieś tam odległe które się ze sobą nie zgadzają w związku z tym poszerzamy tak naprawdę to
  • nasze spojrzenie i tutaj znów wrócę do tego
  • któ potraktowałam poniekąd jako osobliwość gdyż zwróciłam szczególną uwagę na to że
  • zmartwychwstanie właśnie łączy w sobie bardzo wiele aspektów czasowych różnie
  • rozumianego czasu mamy tutaj zarówno czas fizykalny gdyż jest mowa o tym że to
  • było zdarzenie w jakimś konkretnym czasie coś tam było przed nim coś tam było po nim tak postrzegali to ludzie z
  • drugiej strony mamy ten Aspekt psychologiczny Czyli to co pojawiało się w ludzkich
  • kiedy oni o z o zmartwychwstaniu słuchali czy też doświadczy doświadczyli
  • tego pustego grobu czy też różnych innych znaków zmartwychwstania i mamy
  • też bardzo istotny aspekt soteriologiczny czyli łączący się ze
  • zbawieniem mianowicie taki który przenosi ten czas
  • teraźniejszy doczesny fizykalny sferę wieczną
  • bowiem mówi się o tym już zmartwychwstanie poprzez zmartwychwstanie zbawienia doznają tak
  • naprawdę również być może jednostki które żyły wcześniej jeszcze przed narodzinami Chrystusa także te które
  • żyły później także te które będą żyły a zatem to zmartwychwstanie jako zjawisko
  • jest pełne bardzo różnych aspektów tego czasu i jednocześnie na tyle osobliwe i
  • na tyle abstrakcyjne że potrafi je połączyć i tutaj tak naprawdę nie mam nawet na
  • myśli Zmartwychwstania tak jak już wspominałam jako zjawiska realnego czy
  • nierealnego raczej w pracy ono było postrzegane jako koncepcja bardzo Złożona i
  • abstrakcyjna koncepcja obrazująca pewien sposób zdolność
  • ludzkiego umysłu do tworzenia takich koncepcji tylko że pytanie jeszcze co ma
  • ludzki umysł do rzeczywistości wwie przede wszystkim to że ja jako idealistka od razu powiem że
  • mówię z tej perspektywy jako idealistka i na platoniczna ewentualnie heglista to
  • też jest dość złożone dla mnie tym co istnieje naprawdę są
  • idee wszelkie inne byty zjawiska to są
  • tylko i wyłącznie realizacje tych idei pewnego rodzaju rzuty są one mniej złożone niż idee
  • idee są pewnego rodzaju zbiorem wszelkich możliwych stanów natomiast my
  • obserwujemy tutaj w tym świecie Tylko jeden z tych stanów i od tej strony Właśnie podeszłam do czasu jako
  • kategorii ilorazowej konkretnie w mojej pracy był to pewnego rodzaju przybliżony model matematyczny i w tej chwili
  • pracuje nad jego Zarówno uogólnieniem jak i uszczegółowieniem już strict
  • matematycznie kategoria ilorazowa powiem bardzo tak pobieżnie pokrótce Co to jest
  • chodzi tak naprawdę o pewnego rodzaju relacje równoważności czyli o znalezienie elementów które mają pewne
  • cechy wspólne i połączenie ich ze sobą i tutaj miałam na myśli właśnie te różne aspekty
  • czasu które odnalazłam właśnie chociażby w fizyce biologii teologii i tutaj nie
  • miałam na myśli elementów wspólnych z perspektywy na przykład empirycznej tylko raczej z perspektywy modeli
  • czyli cechy wspólne różnych modeli w różnych dyscyplinach i pomimo że
  • niektóre z nich były humanistyczne inne były ścisłe to jednak można było
  • Przy pewnym poziomie abstrakcji dostrzec te podobieństwa utożsamić się ze sobą i
  • w ten sposób rozszerzyć trochę model czasu i tutaj podam może taki
  • najbardziej obrazujący to przykład właśnie zastosowania już tego
  • bo model jest jednak mimo wszystko dość skomplikowany i myślę że w pracy jest
  • opisane znacznie klarownie niż to można powiedzieć ze względu na to że są tam pewne oznaczenia wzory chociaż w
  • minimalnym liczbie ale natomiast Na tym przykładzie myślę że to będzie lepiej zobrazowane
  • mianowicie mam na myś tak zwany paradoks informacyjny czarnej dziury jest paradoks polegający na tym
  • że zgodnie z ogólną teorią wno wszyst cnej dziury wpadnie do tej
  • tak zwanej osobliwości zginie czyli wszelka informacja zostanie
  • utracona i to jest stanowisko ogólnej teorii względności tak wynika z jej równań z kolei zgodnie z mechaniką
  • kwantową informacja absolutnie nie może zginąć no to w takim razie jak to
  • właściwie będzie zginie czy nie zginie tutaj pojawia taki
  • paradoks jest też bo my tutaj tak naprawdę mówimy o tym kiedy ona zginie dlatego że
  • zakładając że jeżeli Zbliżamy się do tego horyzontu zdarzeń czarnej dziury
  • bardzo zwalniamy wręcz zastygły dla otoczenia No to właściwie
  • Nigdy nie zginie bo nigdy nie przejdzie No ale z drugiej strony wewnątrz samego
  • tego układu odniesienia czarnej dziury zginąć powinno a zgodnie z mechaniką kwantową już niekoniecznie
  • i stąd tutaj stosując pewnego rodzaju rozszerzenie koncepcji czasu ujmując kilka
  • aspektów czyli właśnie chociażby w tym przypadku na przykład aspekt
  • termodynamiczny aspekt kwantowy aspekt dotyczący właśnie ogólnej teorii
  • zbędności jako w PR nazwałam relatywistyczny jeżeli my te aspekty połączymy w jedną kategorię ja ją
  • nazywałam Met kategorią m u mnie w pracy wówczas tak naprawdę możemy
  • matematycznie otrzymać model w którym wszystko to zachodzi jednocześnie bez
  • powodowania paradoksu chociaż jest to poziom bardzo abstrakcyjny i nie jest to zgodne z intuicją czyli de facto mamy
  • sytuację w której tworzymy kategorię czasową gdzie jednocześnie informacja
  • została zachowana gdzie jednocześnie zginęła i nie ma tu paradoksów ze
  • względu na strukturę modelu i to by takich przykładów bardzo abstrakcyjnych
  • I raczej w tej chwili nie widzę do końca możliwości badania tego
  • empirycznie natomiast to był pewnego rodzaju właśnie sposób zastosowania tych koncepcji
  • teologicznych czyli wykorzystania ich złożoności i abstrakcji żeby nie ograniczać się w fizyce tylko i
  • wyłącznie do świata fizykalnego ale dostrzec też pewien metapoziom i akurat
  • Droga ku temu poziomo nie jest dla fizyki czymś nowym ponieważ takim przykładem były
  • chociażby liczby zespolone liczby zespolone są dzisiaj powszechnie używane w fizyce szczególnie w mechanice
  • kwantowej gdzie najważniejsze obiekty takie jak operatory
  • czy właściwie to są morfizm zgodnie z teori kategorii ale nie będę tut wchodziła w szczegóły te operatory te
  • stany te byty które w tej fizyce kwantowej mamy my je definiujemy właśnie na przestrzeni zespolonej choć zespolon
  • liczb zespolonych nie widzimy w naturze i No raczej nie mówimy że na przykład
  • poruszamy się z prędkością 5 plus 2i Met n sekundę to jednak
  • używamy liczb zespolonych ponieważ ich struktura ułatwia nam pewne działania w
  • naszej rzeczywistości w której mamy liczby rzeczywiste i tutaj właśnie ta ta moja
  • praca moja koncepcja czasu koncentrowała Właśnie na tym żeby nie ograniczać się
  • do fizykalnych aspektów czasu i żeby potraktować się jedynie jako przejawy
  • pewne fenomeny pewnej rzeczy samej w sobie czy też nenu po kantowski czyli
  • właśnie tego takiego prawdziwego czasu samego w sobie czy też Met czasu i
  • koncepcja jest w tej chwili dalej rozbudowywana
  • rzeczywiście tych krótkich 40 minutach zmieszczenie
  • tak ogromnego zakresu różnych nauk samo w
  • sobie było tutaj taką dość powiedziałabym trudną
  • czynnością ale udało Ci się tym ciągle myś się
  • stan przejdę do py które odesłane tutaj też państwu na
  • zoomie umożliwi włączenie wideo mikrofonów również
  • zadawanie
  • pytań to chciałam się zapytać bo w gruncie rzeczy studiowała teologię w
  • uczelni która ma w nazwie ewangelikalna która przynajmniej w
  • Polsce ma nazwa taką dość znaczną konotacje to znaczy jest kojarzona
  • z uczelnią zaczy się z nurtem chrześcijańskim przede wszystkim ewangelikalizm No takim który którego
  • fundamentem jest No bardzo często takie dość literalne rozumienie
  • Biblii No a o tym też będzie w jednym z pytań które zostały do nas
  • nadesłane a jedną z takich podstaw tego rozumienia jest chociażby
  • stosunek do wydarzeń opisanych w Biblii ty mówiłaś o zmartwychwstaniu ale
  • to jest również stosunek chociażby do procesu stworzenia i do historii zbawienia
  • nakładające się na historię Izraela teraz pytanie do ciebie jest
  • takie Czy ty przychodząc na studia nie bałaś się tego że
  • ewangelikalizm będzie właśnie w ten sposób wyglądał że twoja praca nie może być dalsza od
  • takiego właśnie lnego odczytywania pewnych rzeczy powiem tak bałam się i
  • może powiem pokrótce jak to wyglądało W moim przypadku z tą teologią bo to wcale nie
  • było takie łatwe oczywiste i szybkie dlatego że
  • wó wiedziałam Kiedy zaplanowałam że kolejnym kierunkiem będzie teologia Bo planuję studia z wyprzedzeniem więc
  • zaplanowałam d laty wcześniej kiedy będzie teologia że to będzie rok 2019 jak się też stało ale nie miałam pojęcia
  • o istnieniu ewst więc kiedy już widziałam że data rozpoczęcia planowana data rozpoczęcia
  • studiów teologicznych się zbliża No to wiedziałam że istnieje PW papieski Wydział Teologiczny natomiast ze względu
  • na to że moi rodzice obydwoje są osobami niecy ja nie mam chrztu w kościele katolickim jak i zresztą też żadnym
  • innym i w związku z tym na papieskim wydziale teologicznym nie mogłam studiować To
  • mnie bardzo zmartwiło Niemniej jednak ponieważ ja nie byłam przekonana do
  • wyznania wiary katolickiego to stwierdziłam że nie mogę ochrzcić się
  • tylko po to żeby móc studiować i zaczęłam szukać jakiegoś innego miejsca może nawet gdzieś poza Wrocławiem jakieś
  • alternatywy ale szczęśliwie kiedyś tam wpisując teologia Wrocław pojawiło mi się
  • jakieś pomyślałam No dobra spróbuję tam pamiętam że wysłałam też wtedy jakieś
  • pytanie czy ja mogę studiować bez chrztu czy też ono może nawet było na stronie i tam była odpowiedź twierdząca co już
  • trochę zdziwiło natomiast oczywiście faktycznie ta nazwa ewangelikalna była dla mnie taka
  • trochę niejednoznaczna I obawiałam się właśnie tego że może będę gdzieś tam
  • indoktrynowany może mi powiedzą że ja coś źle wierzę mam tak wierzyć albo tak wierzyć w konkretny sposób Tylko w ten
  • sposób inaczej nie mogę inaczej nie wolno Trochę się tego obawiałam tak się trochę martwiłam że tak te studia będą
  • wyglądały i wiedziałam że wtedy możliwe że nie skończyłaby n więc Bałam się to jest ta odpowiedź na
  • twoje pytania natomiast od właściwie już rozmowy tej rekrutacyjne jak już później
  • na zajęciach że doświadczyłam tego że
  • podejście ewst jest tak otwarte tak niesamowite tak wiel perspektywiczne i
  • tak wiele jest bardzo różnych osób
  • od mamy tam od poglądów fundamentalistyczny wśród studentów na przykład do różnego rodzaju poglądów
  • wręcz
  • antyteista otwartość ogromny wzajemny szacunek ogromne wzajemne
  • wsparcie tak naprawdę już już to było widać na samym początku studiów A teraz
  • z perspektywy czasu bez żadnych wątpliwości i bez porównań muszę powiedzieć i muszę stwierdzić Jeżeli mam
  • być szczera że studia na ewst to były spośród tych wszystkich kierunków
  • najszczęśliwsze dla mnie studia najprzyjemniejsze i jeżeli chodzi o całą moją drogę edukacyjną No to porównać
  • mogłabym je jedynie do indywidualnego nauczania w liceum bo to były moje dwa
  • najprzyjemniejsze okresy edukacji na żadnej innej uczelni nigdzie indziej nie
  • czułam się tak rozumiana tak szczęśliwa i nie nie było aż tak otwartego
  • podejścia Oczywiście jeżeli by to później oglądali jacyś moi profesorowie to znałam takie osoby które również
  • takie podejście miały ale na ewst fenomenem było to że to dotyczyło praktycznie wszystkich
  • wykładowców dobr to przejdźmy w takim razie do pytań ale jeszcze zanim przejdziemy do pytań
  • chciałam państwa zaprosić w najbliższych dniach w portalu ekumenizm.pl ukaże się
  • wywiad z naszym rektorem profesorem Wojciechem szczerbą który właśnie kwestie nazwy
  • szkoły dość dobrze wyjaśnia także bardzo serdecznie państwa zapraszam jak się
  • tylko ukaże to pod tym pod tą transmisją i tak samo na
  • YouTubie WWI wstawimy link bardzo Zachęcam do przeczytania bo
  • wywiad jest nie tylko na ten temat a zapowiada się bardzo
  • ciekawie mamy kilka pytań tutaj jeżeli ktoś na zoomie chciałby zapytać to
  • proszę włączyć mikrofon włączyć kamerę pytać albo na czacie zadać pytanie nie ma żadnego problemu Ja w międzyczasie
  • przeczytam pierwsze pytanie zmartwychwstanie jako fakt
  • historyczny wiary chrześcijańskie tak przynajmniej twierdzi większość kościołów czy pani
  • rozważania nie psują nieco tej
  • podstawy trudne Ja już kilka razy na ten temat
  • wypowiadał się właśnie przy okazji zajęć i tutaj tak naprawdę trudno mi jest
  • dyskutować z wiarą i to co ktoś przyjął jako swoją wiarę absolutnie nie
  • chciałabym t podważać zanie jest faktem historycznym Może zacznijmy od tego gdybym musiała
  • odpowiadać powiedziałabym że raczej tak natomiast czy by tak było czy nie to ze
  • względu na moje głęboko idealistyczne poglądy sama idea
  • Jezusa nie tyle Jezus jako postać historyczna ale Jego idea i jego przesłanie są dla mnie najistotniejsze i
  • w związku z tym dla mnie Wiara nie jest zależna od tego czy na przy jewie wtedy
  • istniał czy zmartwych wydarzyło się naprawdę ta wiara to jest wiara
  • idea w związku z tym być może rzeczywiście tutaj zmartwychwstanie jako rozumienie rozumiane jako fakt
  • historyczny jest faktycznie ja wiem podstawą wiary wyznania wielu wielu
  • kościołów natomiast to nie do końca jest podstaw mojej wiary więc może trochę
  • psuje z tym względem przynajmniej właśnie przy okazji chciałam ci jeszcze
  • zapytać bo właśnie w tej chwili skojarzyłam że tak naprawdę pracę która
  • No jednak mimo wszystko jest dużo bardziej filozoficzna niż teologiczna pisałaś pod kierunkiem
  • takiego pełn krwistego teologa bo pisałaś go pod kierunkiem profesora
  • Piotra Lorka Powiedz jak ci się współpracowało z teologiem przy pisaniu pracy
  • interdyscyplinarnej Przyznaję że bardzo dobrze i też wybór promotora tutaj nie był przypadkowy dlatego że już właściwie
  • podczas drugiego roku studiów zauważyłam że Mój promotor jest
  • osobą o bardzo szerokich horyzontach bardzo szerokich horyzontach takich myślowych filozoficznych również
  • więc dla mnie to takie strict teologiczne biblisty tutaj wręcz
  • wykształcenie bo Piotr Lorek jest właśnie bibl to jest jeden
  • aspekt Natomiast ja zdecydowanie również uważam że jest on jak najbardziej filozofem także zainteresowanym bardzo
  • głęboko i rozumiejący koncepcje fizyczne i matematyczne co pokazał podczas dyskusji
  • na temat właśnie teorii kategorii co sobie wszystko sobie
  • rozpisał pokazał mi rozpisane różnego rodzaju konstrukcje
  • pytał o to Pytał o te wzory pytał o to wszystko i widać było że był w to zaangażowany więc współpraca muszę
  • przyznać była naprawdę wspaniała i bardzo dobra i zapewne nazwałabym mojego
  • promotora pełn krwistym teologiem ale również pełn krwistym filozofem Może to
  • jakaś tajemnica ale ale zdecydowanie dla mnie tak ja bym powiedziała że mamy
  • akurat trochę więcej takich osób kadrze
  • które między innymi z tego wynika chyba otwartość właśnie
  • że nasi wykładowcy to są osoby zainteresowane rzeczywiście tym co robią
  • I cały czas sami dokształcający się niekoniecznie właśnie z musu czy z
  • konieczności ale dlatego że są ciekawi zarówno nowych koncepcji jak
  • i wszystkiego
  • kolejne pytanie większość ludzi ma problem z nie intuicyjnym postrzeganiem czasu Jak można to
  • przełamać masz może właśnie jakiś pomysł jak można wytłumaczyć komuś takie
  • właśnie nieintuicyjne postrzeganie czasu tutaj pojawia się pewien problem dlatego
  • że Dla mnie też jak jak jak wrócę do takich bardzo
  • dawnych lat Kiedy ja o tym czasie zaczęłam tak poważnie myśleć bo to trochę Trwało to faktycznie również miałam
  • pewien problem ze zrozumieniem różnych założeń właśnie chociażby nawet ogólnej teorii zbędności tego
  • relatywizmu aczkolwiek Wydaje mi się że tutaj pierwszym takim pierwszą taką radą
  • jest to że w momencie kiedy my się rzeczywiście zagłęb imy pewne koncepcje teorie w pewne pewną formę rozważań ona
  • staje się dla nas bardziej naturalna i czasami jest wręcz tak że zastępuje to co wcześniej było bardziej
  • intuicyjne Czy codzienne i w moim przypadku myślę że tak się stało dlatego że ja też ucząc w szkole
  • fizyki przez 4 lata zaobserwowałam u siebie to że chodząc pewne abstrakcyjne
  • koncepcje pisząc jakieś abstrakcyjne prace Ja zaczęłam mieć pewnego rodzaju
  • może tego problemu nie było tak tak znów widać bo wiedziałam co mam mówić ale tak naprawdę wewnątrz siebie kiedy
Pobierz transkrypcję (TXT)