Jak to jest z datą Wielkanocy?

Rozwiń transkrypcję filmu

Jak to jest z datą Wielkanocy? | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19 rozpoczynamy ewsp online spotkanie w Wielkim Tygodniu Spotkanie
  • poświęcone wielkanocne dacie Wielkanocne i temu
  • skąd ona się wzięła jakie Budzi
  • kontrowersje jest z nami dzisiaj Sławomir torgus doktor Sławomir torbus
  • który właśnie między innymi o tym opowiem dzień dobry
  • tak No postaram się króciutko wprowadzić państwa takie najważniejsze informacje związane z takimi właściwie
  • ciągnącymi się długo kontrowersjami związanymi z datą Wielkanocy między
  • drugim a szóstym wiekiem po Chrystusie one miały miejsce
  • Nie chcę jakoś szczególnie mocno wchodzić w takie kwestie techniczne astronomiczne które są dość trudne także postaram się po prostu
  • dać państwu spróbować dać państwu taki obraz który będzie mógł być punktem wyjścia do tego żeby można było sobie samodzielnie
  • potem już do studiować Jakieś kwestie szczegółowe techniczne gdyby ktoś był
  • zainteresowany na początku zwróciłbym uwagę na to że w literaturze
  • wczesna chrześcijańskiej mamy do czynienia z taką specjalną kategorią tekstów które
  • autorzy chrześcijańscy tworzyli nazywamy je tekstami paschalnymi
  • i one poświęcone są w dużej mierze interpretacji
  • tekstu biblijnego z Księgi Wyjścia z 12 rozdziału
  • ja może na chwilkę bym proponował żebyśmy weszli Jeśli mogę
  • udostępnić ten tekst Mam nadzieję że mogę to jest ważny tekst ponieważ
  • on w tej perspektywie wczesnochrześcijańskie jest interpretowany w bardzo specyficzny
  • sposób z perspektywy chrystologicznej No to jest ten
  • rozdział w którym właśnie dowiadujemy się ustanowieniu święta
  • Paschy także zajrzyjmy tylko do tych takich najważniejszych momentów które
  • tutaj są zaznaczone No one będą ważne właśnie dla
  • zrozumienia istoty tych późniejszych sporów Miesiąc ten będzie dla was
  • początkiem miesięcy będzie pierwszym miesiącem roku Powiedzcie całemu zgromadzeniu Izraela Tak 10 dnia tego miesiąca Niech się
  • każdy postarał o baranka dla rodziny o baranka dla domu czyli musi się pojawić baranek jest 10 dzień miesiąca Nissan
  • tak Czyli traktowanego jako pierwszy miesiąc roku w tej rachubie
  • żydowskiej Ten baranek musi spełniać odpowiednie kryteria ma być bez skazy
  • samiec jednoroczny wziąć możecie jak nie albo Koźle i będziecie go tu widzimy w
  • szóstym wersie go strzec aż do 14 dnia tego miesiąca 14 dzień miesiąca Nissan
  • to będzie bardzo ważna data właśnie jeżeli mówimy o tych sporach
  • wczesnochrześcijańskich i wtedy Zabije go całe zgromadzenie Izraela o zmierzchu
  • i kolejny taki element symboliczny i wezmą krew baranka i pokropią nią
  • odżywiaj progi domów którym będą go spożywać i Tej samej nocy spożyją mięso pieczone w ogniu spożyją je z chlebem niekwaszonym i gorzkimi
  • ziołami No i tutaj są różnego rodzaju informacje
  • na temat właśnie tej uczty paschalnej tego jak ma być
  • spożywa na ta uczta Paschalna także tutaj Chciałem zwrócić uwagę na trzy
  • elementy które właśnie pojawiają się w
  • w kontekście tych pism paschalnych o których mówię i które interpretowane są
  • zaczynają być interpretowane chrystologicznie czyli baranek paschalny
  • Ten baranek bez skazy który jest składany w ofierze
  • jest interpretowany jako Chrystus
  • namaszczenie krwią tak skropienie krwią [Muzyka] tych drzwi
  • jest symbolicznie rozumiane jako Chrzest No i w związku z tym również
  • Okres Wielkanocny był tym momentem w którym przygotowanie przygotowywani wcześniej do tego katechumen i przyjmowali chrzest
  • No i w końcu uczta Paschalna była symbolicznie rozumiana jako
  • eucharystia także te pisma Paschalne teksty Paschalne
  • o których mówię No one poświęcone są egzegezie tego rozdziału z Księgi Wyjścia tak Czyli egzegezie
  • tekstu dotyczącego paskie żydowskiej no Natomiast interpretowane są krystologicznie tak Czyli ta pascha
  • żydowska ma zapowiadać te wydarzenia Paschalne w kontekście chrześcijańskim
  • no i no bierze się to stąd również
  • obecność te symboliki wiąże się z tym że od samego początku
  • w środowisku wczesnochrześcijańskim paska jest
  • tym świętem które jest uroczyście celebrowane
  • No już Tertulian mówi nam właśnie również o tej praktyce
  • chrzcielnej Niezależnie od tego że jest to bardzo ważne święto dla wczesnego kościoła No okazuje się że właściwie już w drugim
  • wieku tak bardzo wcześnie bo bo już właściwie w latach dwudziestych
  • drugiego wieku ujawniają się pewne spory dotyczące właśnie celebracji tych świąt
  • a konkretnie dotyczące daty celebracji tych świąt i okazuje się że mamy do
  • czynienia z różnymi tradycjami w tym względzie które No i zwolennicy których
  • próbują dążą do narzucenia swojej opinii i do ujednolicenia
  • [Muzyka] tej daty przyjęcia przyjęcia daty
  • obchodzenia świąt wielkanocnych pierwsza kontrowersja o której wiemy datuje się na
  • pontyfikat papieża sykstusa w latach właśnie dwudziestych drugiego wieku i
  • wtedy do Rzymu przybywa delegacja chrześcijan z Azji Mniejszej
  • właśnie ta Azja mniejsza jest tym takim miejscem gdzie
  • spotykamy się z pewnym takim Specyficznym poglądem którego zwolennicy
  • nazywani byli kwartodecymanami od
  • łacińskiego liczebnika 14 No i jak państwo się pewnie domyślają Ta
  • czternastka wiąże się właśnie z fragmentem tekstu Starego Testamentu o
  • którym który sobie przed chwilą czytaliśmy 14 dzień miesiąca Nissan tak to jest ten dzień w którym
  • zgodnie z żydowskim zwyczajem kwartadytymalnie uważają że należy świętować
  • Wielkanoc należy wspominać śmierć i
  • zmartwychwstaniem Chrystusa Może bardziej nawet śmierć niż zmartwychwstanie to o tym jeszcze za chwilę powiem
  • No według tradycji żydowskich to też no w ogóle ten 14 dzień miesiąca Nissan
  • jest takim momentem bardzo szczególnym dotarłem do takich informacji iż myśl niektórych tradycji to właśnie tego dnia
  • Bóg miał stworzyć świat tak I właśnie jak wiadomo potem również
  • Izrael został wyzwolony przez Boga z niewoli egipskiej
  • No więc mamy mamy tych kwarto decyman którzy którzy kładą nacisk na ten 14
  • dzień miesiąca Nissan jako właśnie ten moment w którym należałoby świętować
  • natomiast pojawiają się też inne głosy no za chwilę też opowiem o
  • pewnej kontrowersji wynikającej właśnie z interpretacji tekstu biblijnego bo tutaj też spory spory były na tym tle natomiast jakby
  • oponentami dlatego poglądu kwarta decymal
  • byli chrześcijanie którzy uważali że należy święto
  • Wielkiej Nocy celebrować w niedzielę po passze
  • żydowskiej tak dlatego że Jezus miał zmartwychwstać trzeciego dnia
  • w niedzielę właśnie zatem uważali iż No należałoby iść raczej w tym kierunku
  • tutaj niektórzy Niektórzy badacze też dopatrują się
  • takich takich kontrowersji trochę związanych jakby z pewnego rodzaju
  • przesuwaniem akcentów ze śmierci na Zmartwychwstanie
  • mianowicie kwarta decymanie czy w tych pismach
  • które które prezentują ten pogląd znajdujemy wyjaśnienie
  • takie nieprawidłowe tak jak jak wiemy samego słowa pascha przez pryzmat
  • greckiego czasownika passko który znaczy cierpieć
  • w związku z tym też ten nacisk na ofiarowanie baranka na śmierć Chrystusa
  • no podczas gdy oponęci właśnie zwracają większą uwagę na na Zmartwychwstanie
  • Chrystusa i stąd też uważają że Należałoby raczej w niedzielę [Muzyka] te główne obchody
  • Święta celebrować także tutaj też można spotkać tego typu poglądy wśród
  • badaczy którzy omawiają te kontrowersje No właśnie na terenie Azji Mniejszej
  • w drugim wieku również spotykamy też taki spór
  • o datę śmierci Chrystusa który wiąże się
  • z tym że jakbyśmy dobrze przyjrzeli się tekstom
  • ewangelistów to można dostrzec różnicę w chronologii zdarzeń między tym co
  • spotykamy w tak zwanych Ewangelii jak synoptycznych czyli Mateusza Marka i
  • Łukasza i u Jana według tradycji synoptycznej Jezus miałby spożywać
  • paschę tak jak Żydzi w takim samym tego samego dnia jak Żydzi w momencie kiedy
  • właśnie baranek paschalny był składany w ofierze tak i
  • no można byłoby tam zajrzeć do tekstu biblijnych to myślę że
  • na przykład Marka 14 rozdział w wersety 12
  • 17 gdzie Ewangelista pisze w pierwszy dzień
  • prześników kiedy ofiarowywano paskę zapytali Jezusa jego uczniowie gdzie chcesz żebyśmy ci przygotowali paskę do spożycia z nastaniem wieczora przyszedł
  • tam Jezus razem z 12 natomiast u Jana
  • Ewangelisty Gdybyśmy zajrzeli na przykład do 18 rozdziału w 28 wersetu
  • dowiadujemy się że zwierzchnicy żydowscy którzy prowadzili Jezusa do Piłata Czyli jesteśmy już w momencie
  • kiedy toczy się proces nie weszli do pretorium aby się nie skalać i móc
  • spożyć Paschy Czyli jeszcze nie spożyli Paschy tak a już mamy proces Jezusa który No z tego by
  • wynikało już ją spożył tak więc w tradycji janowej No ten czas spożycia
  • Paschy No jest inny tak tak jakby Jezus
  • przesunął datę spożywania tego posiłku
  • No więc pytanie Wówczas też pojawia się takie czy kiedy Kiedy został ukrzyżowany
  • tak czy 14 dnia miesiąca Nissan tak i w tradycja nowej tak by to wyglądało że w
  • tym momencie kiedy ofiarowany był ofiarowywany był baranek
  • paschalny to przypada ten moment śmierci Jezusa czyli no widzimy tutaj
  • taki mocny symbol mocny znak pokazujący że ta jego że to on jest tym barankiem
  • także znajduje wypełnienie ten typ tatypologia którą przekazują
  • uroczystości żydowskiej uroczystości Paschalne tak w tradycji synoptycznej
  • byłoby inaczej No i też te interpretacje kiedy 14 czy ukrzyżowanie miało miejsce
  • 14 dnia Nissan czy 15 dnia Nissan Note targały również
  • chrześcijanami w Azji Mniejszej w drugim w drugim wieku więc już tutaj
  • właściwie w samej tradycji ewangelicznej mamy taki moment który No jak wiemy prowadził do pewnych sporów
  • właściwie bardzo wcześnie tak w historii kościoła No do dzisiaj kiedy Śledzimy
  • komentarze teksty dotyczące tego problemu to nie znajdujemy jakiegoś
  • takiego ostatecznego rozwiązania tej kwestii próbowano próbowano na przykład
  • sugerować że różnice są związane z tym w jaki sposób
  • funkcjonowały różne tradycje żydowskie myśl których dzień kolejny dzień rozpoczynał się nowo w odpowiednim
  • momencie doby tak i była taka tradycja faryzejska na przykład tradycja mówi o
  • tym że nowy dzień się rozpoczynał o wschodzie słońca natomiast inna tradycja mówi o tym że Nowy dzień zaczyna się już o zmierzchu
  • tak i gdzieś tutaj próbowano szukać jakiegoś rozwiązania
  • tego problemu Czyli No
  • pokazując że według jednego jakby według jednej rachuby czasu byliśmy ciągle w czwartek tak bo
  • czwartkowy wieczór po zachodzie według jednej rachuby to będzie dalej czwartek a według innej rachuby czasu to już jest piątek tak że gdzieś tutaj się znajduje
  • klucz do rozwiązania tej zagadki No problem polegałby na tym że proces
  • Jezusa w tym układzie musiałby się odbyć w ekspresowym naprawdę tempie wiemy że
  • opisy które mamy mówią nam o kilku przesłuchaniach przed
  • władzami żydowskimi rzymskimi i No wydaje się być dość mało
  • prawdopodobnym żeby w tak szybkim tempie dało się to wszystko zrobić tak żeby
  • Faktycznie była możliwość uzgodnienia tych dwóch
  • sposobów liczenia czasu No powiem tylko tyle tu opierając się
  • między innymi na pracach profesora rosikarze [Muzyka] taki nowy pogląd się pojawił
  • ostatnio który znajduje coraz więcej uznania wśród badaczy mówiący o tym że
  • Ostatnia Wieczerza była oczywiście ucztą paschalną ale taką ucztą paschalną swego
  • rodzaju jakby przeciwstawia się paschę Żydów taką paskę żydowską patrzę Jezusa
  • no punktem oparcia dla tego poglądu
  • jest fakt że z tych relacji które mamy w tekście
  • biblijnym wynikałoby że Jezus zmodyfikował pewne elementy paski żydowskiej na przykład
  • nie ma wzmianki o baranku mięsa było o mięsie baranka Paschalnego
  • zwolennicy tej koncepcji pasji Jezusa versus Paschy żydowski mówią No działo by się tak dlatego że to
  • właśnie sam Jezus miał być tym barankiem Bożym którego ciało miało zostać złożone w ofierze No i stąd właśnie ta relacja ukrzyżowaniu Jezusa 14 dnia miesiąca
  • Nissan wtedy kiedy baranek byłby paschalny składany w ofierze
  • Druga kwestia podawania kielicha tak każdy z
  • uczestników uczty miał przed sobą kielich ale Jezus podaje uczniom ten
  • który należy do niego który stoi przed nim tak takiego zwyczaju
  • w tej pasy żydowskiej nie ma a byłby to symbol takiej uczty która jednoczy
  • rodzący się kościół i w końcu trzeci element pominięcie
  • ostatniego kielicha wina Jezus się powstrzymuje od niego mówiąc odtąd nie
  • będę już pił z tego owocu winnego krzewu aż do owego dnia kiedy pić go będę z wami nowy w królestwie ojca mojego czyli jakby przerywa tą ucztę paschalną by
  • dokończyć ją już potem w królestwie ojca No i jeśli
  • właśnie uznać że te elementy które tutaj się pojawiają są jakimś elementami
  • modyfikującymi tradycyjną paskę żydowską i gdyby przyjąć właśnie tradycję janową
  • która mówi o tym że Jezus w innym terminie tak niż Żydzi tradycyjnie tą
  • ostatnią wieczerzę spożył No to mielibyśmy takie swego rodzaju
  • przesunięcie przesunięcie akcentów no i taki Taką próbę pójścia bardzo
  • głęboko właśnie w symbolikę paschalną także taki pogląd
  • ostatnio się pojawił niedawno się pojawił i wydaje się że zyskuje coraz
  • większą popularność
  • także no tutaj mamy to to o czym mówię to jest związane można powiedzieć z taką
  • pierwszą fazą tych sporów o datę Paschy czyli to takie
  • zawieszenie między tym 14 dniem miesiąca Nissan 15 dniem miesiąca Nissan no i
  • plus Oczywiście tutaj ta opozycja między kwarta
  • decymanami a zwolennikami świętowania w niedzielę po 14 dniu miesiąca Nissan
  • ze źródeł które mamy wynikałoby że do końca drugiego wieku
  • ten spór Ta faza sporu się wyciszyła uległa wyciszeniu uspokojeniu
  • i zdecydowana większość albo prawie wszyscy czy wszyscy uznali że
  • jednak należy świętować w niedzielę po 14
  • po 14 dniu miesiąca Nissan Czyli wynikałoby z tego że kwarta
  • dedytrzymanie również dostosowali się i uznali że jednak niedziela to będzie to będzie ten właściwy moment Oczywiście
  • są ślady jakichś takich heterodoksyjnych ruchów
  • [Muzyka] niektórzy mówią na przykład o montanistach którzy mieliby troszeczkę inaczej podchodzić do sprawy no ale
  • nawet jeśli byłyby to Jakieś kwestie marginalne No pomimo tego
  • kompromisu tak czy czy porozumienia spór wchodzi w inną fazę schodziną fazę
  • która już wiąże się z czymś co się nazywa komputerystyka z obliczaniem konkretnie daty Wielkiej Nocy
  • Mela to się wiąże wiązało się z różnymi właśnie takimi technicznymi aspektami między innymi kwestią konieczności czy problemów związanych z trudnościami z
  • uzgodnieniem kalendarza lunarnego solarnym ale wydaje się że no chyba taki
  • najważniejszy moment tak który decydował o temperaturze tego sporu i kierunku w
  • którym to szło no to była kwestia jakby tego czy odcinamy się jako
  • chrześcijanie od tradycji żydowskiej czy nie Już tak ostatecznie prawda ta
  • niedziela już była takim momentem gdzie właśnie no ten 14 dzień miesiąca
  • Nissan odszedł trochę w cień tak ten Akcent został przesunięty na niedzielę
  • na Zmartwychwstanie no ale tutaj pojawia się jeszcze jedna kwestia Otóż okazuje
  • się że po upadku świątyni Żydzi Obliczając datę Paschy przestali rygorystycznie przestrzegać
  • takiej zasady że ona powinna wypadać zawsze Po wiosennej równonocy
  • No i tutaj pojawiają się dwa ośrodki w których No właśnie ludzie zajmują się
  • ową komputystyką tym że liczeniem mianowicie Aleksandria i Rzym Tak dwa
  • ważne ośrodki dwa patriarchaty bardzo istotne we wczesnym chrześcijaństwie
  • No i uznaje się że nie można
  • stosować się do żydowskiej rachuby liczenia czasu czyli jakby nie można
  • świętować tak jak Żydzi no właśnie ze względu na na tą kwestię wiosennej
  • równonocy tak czy to zerwanie tej tej z tą regułą takiego
  • bezwzględnego przestrzegania tej zasady że to musi przypadać Po wiosennej równonocy No jakoś nie spodobało się tak tym chrześcijańskim komputerstom No i
  • tutaj tak teraz Teraz zaczyna się zaczyna się pewien spór
  • patriarcha Aleksandrii zaczyna odgrywać tutaj ważną rolę i
  • podpatiarchowie Aleksandrii zaczynają taki zwyczaj wprowadzać wysyłania listów
  • świątecznych w których oznaczają datę wielkanocy wysyłają mnie do różnych
  • biskupstw tak w tym również do Rzymu no i tam Rzymianie troszeczkę się opierają
  • tak przed tą przed tymi ustaleniami aleksandryjskimi ponieważ mają
  • jakby swoją rachubę liczenia [Muzyka]
  • która gdzieś tam na zachodzie w kościele zachodnim jest bardziej przestrzegana Natomiast ta stara Huba aleksandryjska na wschodzie
  • No i tutaj też już mamy taki moment w którym te metody liczenia prowadzą do tego że zaczyna się obchodzić święta momentami w
  • innych w innych terminach No i dodatkowo znowu wraca kwestia
  • jakby opierania się na tej żydowskiej rachubie czasu do tego stopnia że znaczy
  • to jakby budzi duże kontrowersje tak obecność wciąż grup chrześcijańskich które chcą
  • obchodzić Wielkanoc w powiązaniu z tą żydowską tym żydowskim sposobem
  • liczenia czasu do tego stopnia jest to
  • takie budzące kontrowersje że zajmuje się tym również Sobór nicejski
  • który No może jakoś tak jednoznacznie bardzo nie
  • wypowiada się we wszystkich tych kwestiach natomiast to co się wyłania z
  • tego obrazu po soborze nicejskim to jest taka zasada że
  • no zrywamy z judaizmem tak zrywamy Jak to niektórzy autorzy w tamtym czasie
  • pisali z tym żydowskim [Muzyka]
  • z tą żydowską rachubą obliczania daty Wielkanocy
  • No ale te kontrowersje które właśnie w III wieku pomiędzy Rzymem i aleksandrią
  • się zarysowały prowadzą prowadzą do do dalszych do dalszych
  • sporów już takich zupełnie technicznych
  • na przykład w Rzymie ostatecznie przyjęto taki cykl
  • 84-letni cykl Natomiast w Egipcie w Aleksandrii przyjęto 19-letni cykl metoda i tutaj
  • ważnym elementem był właśnie w związku z tym obliczaniem tychże cykli była było ustalenie daty równonocy
  • wiosennej i w Rzymie datę 25 marca uznawano za dzień
  • równonocy wiosennej była to data która została
  • zaproponowana czy wyznaczona przez twórcę kalendarza juliańskiego tak przez
  • sosigenesa Natomiast w Aleksandrii dokonano aktualizacji obliczeń równonoc
  • została przesunięta na dzień 21 marca co jak się okazuje
  • było posunięciem trafnym No i
  • data różnica tak w dacie wyznaczanie równonocy wiosennej powodowała że no dalej były jakieś takie
  • te tarcia i te różnice między Wschodem i zachodem
  • wyznaczaniu daty Wielkiej Nocy
  • Zaczęto podejmować no próby jakiegoś ujednolicenia jednak
  • mimo wszystko no budziło to taki niesmak trochę taki skandal tak jednak związany
  • z tym że chrześcijanie nie są w stanie dogadać się co do daty wyznaczenia tak ważnego dla nich święta
  • no i ten to takie napięcie Rzym Aleksandria ono właściwie jakby tak się
  • przyjrzeć temu to zaczęło jakby ulegać
  • tak jak takiemu obniżeniu Rzym stopniowo zaczynał ten wpływom
  • aleksandryjskim jednak ulegać koniec końców ten dzień 21 marca
  • został przyjęty w Rzymie jako data równonocy wiosennej na przykład
  • także tutaj tutaj można powiedzieć że
  • zaczął się zarysowywać jakiś kompromis tak to tak jak powiedziałem nie chcę wchodzić w jakieś bardzo szczegółowe techniczne
  • rozważania na pewno państwo będą w stanie sobie to bez jakiegoś większego problemu znaleźć natomiast Szukając jakiegoś takiego momentu który w jakimś
  • sensie zakończył skonkludował ten taki długi okres trwający kilka wieków tych tych sporów
  • to trzeba byłoby się przesunąć do wieku 6
  • Gdzie w 525 roku czyli Zobaczmy 200 lat po soborze nicejskim który się tym
  • zajmował tak i no z nakładką kilkaset lat od momentu kiedy
  • w ogóle zaczęły się jakieś kontrowersje na ten temat zarysowywać w
  • łonie wczesnego kościoła więc 525 roku Mnich
  • Dionizy o takim przydomku mały tak czy mniejszy Czasami można spotkać związany
  • z Rzymem wybitny uczony tak biegle władającym językami i człowiek który również interesował się
  • komputerystyką i liczeniem on opublikował wtedy zbiór
  • takich pism 5 tekstów które mają taki zbiorczy tytuł
  • obliczaniu daty Wielkanocy stworzył tam tak zwane tablice Paschalne na na 95 kolejnych lat ale co
  • najważniejsze właśnie zajął się teoretycznym uzasadnieniem tego w jaki
  • sposób należałoby tą rachubę czasu mierzyć i cóż on zrobił Otóż No właściwie przychylił się do tych takich
  • ustaleń aleksandryjskich czyli zaakceptował ten 19-letni cykl metoda
  • potwierdził ten zasadę która tam wcześniej jak wspominałem budziła spory że nie można
  • wyznaczać daty przed wiosenną równonocą No i Trzecia rzecz jeszcze
  • ustalił że przedział czasowy w jakim może przypadać Wielkanoc to jest
  • między 22 marca 25 kwietnia czyli znowu tutaj potwierdził te ustalenia które
  • obowiązywały w chrześcijaństwie wschodnim No i to był taki moment bardzo bardzo istotny
  • bardzo bardzo przełomowy Co prawda nie od razu [Muzyka] zwłaszcza na zachodzie tej jego
  • ustalenia zostały jakoś tak powszechnie zaakceptowane No ale krok po kroku
  • zachód rzeczywiście przyjmował te ustalenia
  • No i były one takim fundamentem
  • do tego żeby gdzieś tutaj ten problem został jednak
  • rozwiązany czy czy jakaś tutaj próba pogodzenia tych kontrowersji między
  • Wschodem a zachodem zaowocowała właśnie takimi ustaleniami No tutaj przy okazji
  • warto byłoby wspomnieć w odniesieniu do ustaleń Dionizego właśnie tych związanych z kalendarzem że to on właściwie zapoczątkował rachubę czasu
  • czy Sposób liczenia czasu Od narodzin Jezusa mimo tego że tam wiemy dziś że
  • się troszeczkę pomylił parę o parę lat No to jednak był to też taki bardzo
  • ważny istotny moment w kontekście
  • tworzenia rachuby czasu tworzenia tworzenia kalendarzy kalendarzy liturgicznych i tak dalej i tak dalej także Podsumowując trzy takie fazy
  • moglibyśmy moglibyśmy znaleźć tej kontrowersji dotyczącej daty Wielkanocy
  • najpierw kwestia kwarto decyman i niedzieli ta która została rozwiązana na
  • korzyść chrześcijan którzy uznali że jednak w niedzielę należałoby po 14
  • Nissan Czy pop passze świętować później ta kwestia No tak zwanych protopassistów
  • czyli tych którzy jeszcze ciągle chcieli się trzymać żydowskiego sposobu
  • liczenia i ta kwestia równonocy tam miała znaczenie No i w końcu trzecia
  • faza której koniec dał Dionizy mały który doprowadził do jakiegoś takiego
  • pogodzenia tych różnych metod komputystycznych które były stosowane na wschodzie i na zachodzie jeszcze
  • tak że w jakiś sposób oblicza się w ogóle datę wielkanocy
  • Jest to pierwsza niedziela po pierwszej wiosennej pełni Księżyca a pierwsza
  • wiosenna pełnia księżyca to jest ta która przypada właśnie po 21 marca
  • tego pierwszego marca i w ten sposób Rzeczywiście ta data Wielkanocy jest
  • liczona natomiast do dziś chrześcijanie jak wiemy nie obchodzą Wielkiej Nocy w tym samym terminie Jest
  • to związane już z innymi kwestiami i w związku z tymi kwestiami jest tutaj małe
  • dwa pytania czy na różnicę w ustalaniu daty wielkanocne miała także wpływ
  • zmiana kalendarza na gregoriański No to się wiąże na pewno
  • bezpośrednio myślę nawet chyba tak z takim specjalnym specjalistą od tej
  • reformy kalendarza juliańskiego nie jestem ale z tego co wiem to rzeczywiście
  • ta różnica czasu tak która tam między tym liczeniem juliańskim
  • i gregoriańskim tak od imienia papieża Grzegorza 13 No miała wpływ na ten kompot paschalny i takie przemieszczanie
  • się Wielkanocy w czasie nie tak jakby coraz bardziej w stronę lata to szło no i żeby jakby zapobiec tak temu to
  • faktycznie No jednym ze środków istotnych tak które zostały podjęte No to była ta reforma kalendarza
  • wschodnich Nie no tak tejże reformy swoich kalendarzach liturgicznych Stąd właśnie między innymi
  • ta różnica kalendarz tak jest duża bo wynosi raptem tydzień ale znamy przypadki takie w
  • których na przykład właśnie Wielkanoc w kościoła w zachodnich jest obchodzona pod koniec marca a w kościołach wschodnich kilka dobrych
  • tygodni później obrażanie że nawet nawet jakieś daty
  • majowe wchodzą w grę czyli tak No czyli znowu właściwie mamy można
  • było powiedzieć w związku z reformą tą gregoriańską można powiedzieć mamy jakby
  • taką czwartą fazę tego sporu która No opiera się tutaj już
  • może na innych przesłankach No ale ciągle ciągle tu jest problem jak Gdzieś
  • czytałem o tym że no są jakieś takie też pomysły na to żeby żeby to próbować
  • jednak jakoś rozwiązać na przykład pojawia się idea tego żeby Wielkanoc jednak nie była świętem ruchomym tylko żeby
  • że tak powiem je unieruchomić tak dokładnie czy próby ustalenia stałej
  • daty Wielkiej Nocy podobnie jak w przypadku Bożego Narodzenia może coś więcej wiesz o tych próbach znaczy ja tylko gdzieś tam jak
  • Przeglądałem materiały to mi się obiło oczy to że właśnie taki pomysł
  • Nawet papież Paweł szósty tak miał A ostatnio
  • papież Franciszek tak też gdzieś podobno artykułował Ja nie widziałem tej
  • wypowiedzi ale no upieram się na na jakichś takich danych które Gdzieś tam znalazłem przy okazji tak to badając więc jest jakiś taki pomysł
  • taki też jest to jest ciekawe bo bo wiadomo że kwestia kalendarza też wiąże
  • się z różnymi innymi rzeczami choćby na przykład z kwestiami ekonomicznymi tak wbrew pozorom to ma jakieś tam swoje znaczenie
  • więc podobno też leci rynek że tak powiem biznesowy też byłby skłonny gdzieś tutaj ponoć jest jakaś
  • taka też presja na to żeby właśnie ujednolicić tą datę zrobić to święto
  • nieruchome bo to by ułatwiło No nie wiem różnego rodzaju akcje marketingowe na przykład
  • kategoriańskim sprawa nie dotyczy tylko wielkanocny i powiązanych z nią świąt takich jak wyniebowstąpienie Czy pięćdziesiątnica prawda ale w zasadzie
  • całego kalendarza bo jak dobrze pijemy również Boże Narodzenie obchodzimy z tym
  • kilkunastodniowym przesunięciem jeżeli chodzi o kościół wschodni w stosunku do Zachodniego więc myślę że to
  • jest dość długa droga jeszcze przed chrześcijaństwem jako takimi ogólnie
  • przed ludźmi żeby po prostu mam też takie wrażenie że jeżeli ktoś by właśnie
  • w tej chwili nawet Jakaś duża grupa kościołów w jakiś sposób ustaliła tę datę wiotki nocy na przykład na jakąś czy nieruchomą datę czy przyjęła
  • wspólnie jakąś ruchomą to w dalszym ciągu znalazłyby się takie grupy i to
  • wcale nie małe które doszły do wniosku że to jest tradycji i że
  • niekoniecznie chcą w tym brać udział więc mielibyśmy dodatkową datę Wielkiej
  • Nocy która wcale nie musiałaby być uznana przez wszystkich
  • daty Wielkiej Nocy Jest jeszcze jedno takie pytanie Czy obecnie są obchodzone
  • tylko dwie daty wielkanocne wschodnim i Zachodni kościół Czy są jakieś grupy chrześcijańskie obchodzące Wielkanoc jeszcze innym terminie No ja się
  • zastanawiam też nie śledziłem jakoś tego bardzo mocno ale tak jak widzę sytuację to się zastanawiam czy nie wraca ten tak zwany
  • ten element tego sporu który w drugiej fazie
  • się zaznaczył który określiłem tam mianem protopa schizmu
  • widzimy że w niektórych wspólnotach w niektórych kościołach jest bardzo mocna
  • tendencja taka do jakby rejudalizacji tak kościoła i w związku z tym
  • przyjmowania No różnego rodzaju praktyk które właśnie byłyby zgodne z tą rachubą
  • żydowską i czy tutaj tak współcześnie też nie mamy takiego protopa schizmu tego który gdzieś tam na tym soborze nicejskim był dyskutowany i od którego
  • No postanowiono odejść nie wiem jak jest w kościele wschodnim
  • dokładnie bo wiemy że ta tradycja my mówimy kościół wschodni i mamy Pewnie na
  • myśli głównie kościoły wschodnie No właśnie trzeba mówić kościoły Wschodnie i to nie tylko tej tradycji prawosławnej tak ale też inne tak syryjskie na
  • przykład i szczerze mówiąc nie wiem jak tam wygląda sytuacja tak to to to to pewnie warto byłoby zajrzeć zobaczyć
  • tak jak nie wiem W przypadku kanonów biblijnych prawda że że są różnice być może i tutaj coś takiego się dzieje
  • też dodać odnośnie do tych kościołów wspólnoty mocno
  • opierających się na tradycji judaistycznej że część z nich w ogóle nie obchodzi świąt chrześcijańskich tylko obchodzą święta Żydowskie więc nie
  • obchodzą w ogóle wielkanocny jako takiej tylko właśnie pesach nadając jej
  • znaczenie takie Wielkanocne więc myślę że jeżeli mielibyśmy coś uznać za
  • właśnie taką dodatkową jeszcze datę właśnie w tych którzy w tychże
  • kościołach No to to by mi się właśnie w tej definicji protopasizmu gdzieś tam
  • mieściło i właśnie ci jakby taka nowo odsłona też tych kwarta decyman może tak
  • to to byłaby nie Czy właściwie Można powiedzieć jakimś sensie wszystko już było tak gdzieś tam się to toczyło a czasami wraca gdzieś tam w różnych
  • kontekstach nowych pytanie z zupełnie innej beczki Czy jest
  • możliwe że pascha w Ewangeliach była wegetariańska
  • ciekawe pytanie Tak mi zastanawiałem się nad tym
  • nigdy natomiast No my mamy bardzo skąpy
  • stosunkowo tak skąpy zbiór danych tak to pojawiają się te informacje
  • które mają największe największe znaczenie Takie symboliczne tak które
  • właśnie mają obrazować te takie najistotniejsze prawdy wiary
  • tak te zasady teologiczne Więc ciężko ciężko powiedzieć Jakby to
  • było wiemy że że w Nowym Testamencie mamy takie odwołania
  • do tej diety takiej wegetariańskiej opartej na warzywach przy czym one zwykle nie są
  • chyba zbyt pozytywne tak na przykład słaby jarzynę jada tak tego typu
  • sformułowania padają czy na przykład odniesienia do Kaina
  • który też jest rolnikiem i zabija Abla taki który z kolei poluje i to też
  • gdzieś tam tak w jednym z czytałem taką interpretację tak jednego
  • z fragmentów który mówi że gdzieś tutaj może kryje się też jakieś takie odwołanie do takiego jakiegoś negatywnego postrzegania jakichś takich
  • praktyk może ascetycznych tak związanych z tym odstawieniem mięsa
  • Myślę że tutaj bardziej w tym kierunku
  • [Muzyka] jest prawda zwłaszcza w diasporze No to go nie jemy na wszelki wypadek No potem
  • potem we wczesnym chrześcijaństwie się pojawiają te ruchy takie które bardziej
  • taki Można by powiedzieć świadomy sposób czy taki który mógłby w jakiś sposób dało się dałoby się go powiązać z takim współczesnym nurtem aucie rzeczywiście
  • też Na założeniach teologicznych dogmatycznych alegnostycy prawda ci którzy byli gdzieś tam w kręgu wtajemniczonych No to też powstrzymywali
  • się od jedzenia mięsa chociaż nawet niektórzy tacy
  • bardzo radykalni To wręcz i sami nie zrywali owoców z drzew ponieważ to jednak jakiś jakaś dusza jakieś życie tam gdzieś
  • w ich rozumieniu tkwiło tak w tym w tym owocu w związku z tym ci profani ci nie wtajemniczeni
  • zrywali dla nich owoce je zjadali prawda więc no Mamy tu myślę że to jest ciekawy
  • wątek taki dietetyczny no
  • tetyczne sporo tutaj państwo którzy są zainteresowani w ogóle kwestią taką
  • zobaczenie na przykład właśnie pas od kuchni zapraszam pojawi się tutaj na
  • YouTubie link za chwileczkę do wykładu Aleksandry wilczury poświęconej właśnie
  • kulinarnej i takiej porządkowej stronie święta pesach natomiast ogólnie o
  • Święcie pas też mam właśnie wykład
  • Izabeli bućkowskiej także bardzo serdecznie państwa zapraszam No a jeżeli takich pytań będzie więcej kulinarnych to być może zrobimy kiedyś jak jej
  • wypłaty jeden lub więcej poświęcony właśnie Biblii od kuchni Myślę że będzie
  • to bardzo ciekawe doświadczenie i jeszcze jedno pytanie nam przyszło czy
  • dobrze rozumiem że jeśli patrzymy na tradycję janową to wyraźnie widać że
  • pozycję obchodzenia święta można przesunąć Jeśli jest coś ważniejszego od niego to przyszło na początku tak no taki taki
  • tutaj wniosek wyciągają ci badaczek którzy właśnie próbują wyjaśnić jakoś tą różnicę między tymi
  • dwoma tradycjami pokazując tą taką pozycję paska Jezusa tak że jakby Jan
  • pokazuje Paschy Jezusa która odbywa się no w innym terminie niż płaska żydowska i no te wszystkie kwestie modyfikacji o których
  • wspominałem tak są obserwowane no i taki argument a fortior i pada Skoro Jezus
  • zdecydował się na to żeby zmodyfikować przebieg czy pewne elementy o których
  • się dowiadujemy po to żeby nadać im jeszcze pełniejsze znaczenie symboliczne
  • No to również mogłoby to dotyczyć zmiany
  • terminu tak jednak ta Pascha Jezusa byłaby takim symbolicznym
  • sposobem pokazania że w jego osobie tak w jego dziele znajduje wypełnienie To
  • czym jest w istocie pascha żydowska tak stąd tutaj taki taki taka idea to jest bardzo bardzo ciekawa
  • idea którą rzeczywiście w bardzo poważnie
  • egzegeci wspierają obecnie Myślę że to też nawiązuje do innego sporu który do dzisiaj w pewien
  • sposób gdzieś wśród Chrześcijanin jest prawda czy świętować sobotę jako szabat
  • czy świętować niedzielę tutaj być może ten argument też służy właśnie wskazaniu
  • że jeżeli jest jakieś wydarzenie które
  • staje się ważniejsze bo staje się centrum no To przenosimy to świętowanie
  • No tak to czyli całe to takie myślenie typologiczne byśmy powiedzieli tak że Stary Testament jest jednak typem tak Czyli tym taką zapowiedzią tego co ma
  • się zrealizować w tym dziele Chrystusa No i właściwie gdyby No to tak spojrzeć to egzegeza wczesnochrześcijańska już nawet w Nowym
  • Testamencie znajdujemy ślady tak takiej jakby alegoryzacji tych zwyczajów
  • żydowskich tak tego że no pokazują autorzy że pewne pewne elementy są
  • właśnie znajdują swoje wypełnienie w dziele Chrystusa tak no i tutaj
  • w związku z tym mamy te zmiany różnego rodzaju tak nieprzestrzegamy prawa żydowskiego w całej rozciągłości tak W takim sensie
  • jak to robili tak w tamtym czasie Żydzi tylko No właśnie te interpretacje
  • krystologiczne powodują że zaczyna się widzieć te teksty te zwyczaje te zasady w zupełnie innym świetle No i to jest pewnie też
  • jedna z osi sporu już we wczesnym chrześcijaństwie która bardzo mocno gdzieś tam znajdowała swoje odzwierciedlenie tak
  • tak jak mówiłem No no no właśnie nie Czyli to No ja
  • czasami ja teraz tłumaczę na przykład homilia na Chryzostoma i widać tam
  • bardzo wysoką temperaturę takiego emocjonalnego sporu między chrześcijanami i Żydami Tak i dzisiaj byśmy powiedzieli że są tam takie frazy
  • które można byłoby odebrać wręcz jako antysemickie tak u patriarchy Konstantynopola tak bardzo mocne
  • sformułowania ale one jakby pokazują to że gdzieś To jest ten moment że ten
  • kościół chrześcijański właśnie jakoś tak próbuje się
  • tak tak no także no to to to to to jest ciekawe też problem myślę
  • na przykład no chrześcijaństwie nie obowiązują
  • No sobór jerozolimski tak w dziejach apostolskich który widzimy że gdzieś tam
  • robi jakby inną ścieżkę tak dla pogan którzy się nawracają niż taką typową
  • prawda dla tych chrześcijan żydowskich zresztą już w dziejach apostolskich widzimy tak zwanych helenistów tak niektórzy stanowią
  • osobną jakiś nurt [Muzyka] w kościele i są skalenizowani zapewne
  • mówią po grecku zapewne i odgrywając coraz większą większą rolę i to są ci ludzie którzy też otwierają Kościół chrześcijański na pogan a więc właściwie
  • od samego początku widzimy te takie napięcia między judo chrześcijanami więc Żydami tak później już i chrześcijanami
  • No i to to też widać właśnie w tych sporach od lat
  • świętowania Wielkiej Nocy spory z porami a przynajmniej w naszej części świata
  • już w najbliższą niedzielę dla kościołów zachodnich i niedzielę później
  • dla kościołów wschodnich tę Wielkanoc będziemy obchodzić i świętować ja
  • państwu życzą pięknego obchodzenia Wielkiej Nocy
  • spokojnego i takiego jakich dla państwa jest najlepszym
  • tak żebyśmy umieli świętować właśnie nawet w tym krótkim czasie który mamy no
  • bo to nie oszukujmy się jest to raptem kilka dni wyrwanych z takiego naszego codziennego życia przeżyjmy je jak najpiękniej I
  • jednocześnie chciałam państwa zaprosić na spotkanie za tydzień a za tydzień
  • będziemy kontynuować temat piekła czy Nowy Testament głosi wieczne męki
  • Piekielne to jest druga część spotkania z
  • właśnie treściami Nowego Testamentu jeżeli chodzi o piekło jeden z
  • najbardziej kontrowersyjnych wątków nowotestemontowych właśnie dotyczy doktryny piekła i groźby doświadczenia mąk piekielnych które trwają wiecznie
  • to przekonanie oficjalnie wyznają w zasadzie wszystkie
  • chrześcijańskie czy ono rzeczywiście jest zapisane w
  • Ewangeliach czy w innych pismach Nowego Testamentu na poprzednim spotkaniu
  • omawialiśmy ewangelię synoptyczne natomiast na najbliższym będziemy
  • przyglądać się kolejnym tekstom Nowego Testamentu Ewangelii Jana oraz wybranym niepawowym księgom Nowego Testamentu a przez temat
  • piekła w Nowym Testamencie przeprowadzi nas doktor habilitowany Piotr Lorek
  • profesor i dziekan ewst bardzo serdecznie państwa zapraszam jest to
  • naprawdę ciekawy temat osoby które chcą zapoznać się z pierwszą częścią znajdą
  • zarówno na Facebooku jak i na naszym kanale na YouTubie Zachęcam do
  • obejrzenia jeżeli państwo nie widzieliście No jeżeli chodzi o dzisiaj Sławków raz jeszcze ci dziękuję bardzo serdecznie dziękuję to był bardzo
  • pouczający wieczór Dziękuję również państwu za ciekawe pytania i do
  • zobaczenia za tydzień Dziękuję bardzo
Pobierz transkrypcję (TXT)