Jak kształtowała się doktryna Kościoła? Historia pierwszych soborów
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Jak kształtowała się doktryna Kościoła? Historia pierwszych soborów | EWST online
- [Muzyka]
- [Muzyka]
- Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19:00 rozpoczynamy wst online a dzisiaj
- Dawno już oczekiwany temat temat związany z historią kościoła z tą
- najwcześniejszego słuchać A potem mam nadzieję również rozmawiać o pierwszych soborach o tym
- jak kształtowała się doktryna kościoła jest z nami już doktor habilitowany
- Kazimierz Bem Dzień dobry Kazimierz Bardzo się cieszę że jesteś z nami już
- tak powakacyjnie no i żeby nie przedłużać ja państwa tylko zaproszę oczywiście do
- słuchania do subskrybowania do oglądania naszych wszystkich filmów
- na kanale na YouTubie oraz oczywiście na Facebooku Gdzie odbywają się we wtorki
- transmisje bezpośrednio godzinie 19 z naszego ewst online Dzień dobry państwu
- będziemy dzisiaj mówić o tym jak powstawała doktryna chrześcijańska szczególnie pierwsze sobory jak one
- wyglądały i będziemy częściowo potwierdzać niektóre mity na ich temat częściowo będziemy je
- kwestionować Po pierwsze skąd potrzeba jak państwo pamiętacie z tekstów ewangelii mamy cter Ewangelie
- synoptyczne która powstawały No w różnym okresie i w tych czterech Ewangeliach
- synoptycznych Jezus często mówi o sobie i o stosunku do swojego ojca i czasami
- też wspomina o Duchu Świętym Tym niemniej jednym z problemów
- było to że Jezus w tych każda z tych cter Ewangelii jest napisana w nieco
- innym y nieco innego powodu z nieco innym naciskiem na na to co Jezus mówił
- I co nauczał i w związku z tym te jego wypowiedzi nie zawsze są
- y identyczne klasycznym przykładem jest Ewangelia Marka prawda w której mamy ten
- tajemnicę markową gdzie nie mamy Jezus przekazuje uczniom aby nie mówić Kim
- jest przekazuje duchom Świętym aby nikomu nie mówić i z drugiej strony mamy ewangelię według
- Jana która powstała została spisana przynajmniej najpóźniej jest to
- Ewangelia najbardziej teologiczna i tam Jezus ewidentnie nawiązuje
- do tymi tymi swoimi słynnymi wypowiedziami ego Ja jestem ja jestem do Boga który
- się objawił w płonącym krzewie Mojżeszowi więc mamy gdyby
- cztery Ewangelie synoptyczne i pierwszą taką metodą jak gdyby definiowania historii kościoła
- było to że że kościół bez soborów ale na zasadzie Biskupi różnych miast cieszący
- się dużym szacunkiem To nie zawsze był Rzym ale cieszący się dużym szacunkiem Kiedy powstawały nowe
- ewangelie ty Ewangelia Tomasza Która jest jedną z późniejszych inne ewangelie dochodzili do wniosku że te ewangelie
- nie w pełni tego co W co wierzy większość
- chrześcijan Jednym z pierwszych takich osób które zakwestionował w ogóle
- pojęcie Jezus miejsce Jezusa w całym kanonie Biblii był marcjon Mar był to człowiek
- który przegrał wybory na biskupa Rzymu on się temu nie podporządkował on się
- odwołał do prefekta Rzymu Rzymu uznał jednak że jego konkurent dostał więcej
- głosów i założył swój własny kościół z czego słynął kościół marcona kościół
- marcona słynął z tego że marcon uważał że Bóg w Starym Testamencie jest różny
- od Boga w Nowym Testamencie on w ogóle proponował usunięcie starego testamentu
- proponował usunięcie niektórych listów i w odpowiedzi
- na tą teologię którą głosi marcon powstała lista powoli przyjmuje się
- powstała taka lista ksiąg kanonicznych Tym niemniej była to lista która powstała nie mocy jakiejś decyzji
- jednej osoby tylko była to lista którą powstała na mocy konsensusu tę listę
- zebrał i rozesłał jeden z biskupów Rzymu no I stąd później przyjęło się mówić że
- biskup Rzymu zadecydował o tym jakie księgi wchodzą to tak nie jest on po prostu zebrał konsensus co do których ką
- które księgi mogą wejść do kanonu I not brakuje tam Apokalipsy czy też
- objawienia Świętego Jana ale Maron wszystko to się bierze znowu
- wracamy do Ewangelii Kiedy musimy zobaczyć jak powstawała chrystologia bo głównym pytaniem które zadawał już sam
- Jezus swoim apostołom jest kim ja jestem według was nie pamiętacie tam oni
- opowiadają Niektórzy mówią że jesteś eliaszem Niektórzy mówią że jesteś wskrzeszony Janem Chrzcicielem i
- to słynne pytanie do Piotra Piotrze a ty uważasz kim że ja jestem i on powiedział
- ty jesteś Mesjaszem synem Boga żywego W ewangelii świętego Jana w ewangelii
- według Jana mamy wręcz powiedziane że Tomasz wyznaję tą
- kulminacyjnego że część osób uznawała Jezusa za boga no
- i w związku z tym powstaje pytanie Jak sobie z tym radzono jak wyglądało to wcześniej i znowu patrzymy na List do
- Filipian i czytam z przekładu Biblii ekumenicznej i w drugim rozdziale listu
- do Filipian czytamy w szóstym wers o wersach od szó do 11 mamy ten jeden z
- najstarszych pieśni religijnych pieśni kościelnych którą śpiewano o Chrystusie
- on będąc w postaci Bożej nie wykorzystał swojej równości z Bogiem ale
- umniejszyć Sługi i stał się podobnym do ludzi a w tym co zewnętrzne dał się
- poznać jako człowiek i uniżył sam siebie gdyż był posłuszny aż do śmierci
- I to do śmierci na krzyżu dlatego też Bóg wywyższył go i obdarzył imieniem
- który jest ponad wszelkie imię aby imię Jezusa aby na imię Jezusa zgięło się
- każde kolano w niebiosach na ziemi i pod ziemią i aby każdy język wyznał że Jezus
- Chrystus jest panem ku chwale Boga ojca więc mamy pierws pierwszą pieśń którą
- zapewnie już śpiewano w czasach Pawła na cześć Chrystusa ale ta pieśń jest cały
- czas dość ambiwalentna albo nie jest w pełni wykształcona kim jest Jezus bo z
- jednej strony był w postaci Bożej nie wykorzystał ale umniejszyć samego siebie przyjął postać sługi
- dlatego Bóg wywyższył go i obdarzył imieniem które jest ponad wszelki imię
- aby Jezus aby każdy język wyznał że Jezus Chrystus jest panem ku chwale Boga
- ojca a więc zaczyna rodzić się nam chrystologia ale ona jest bardzo jeszcze
- niedookreślony czyli najstarsze wyznanie wiary to jest że Chrystus jest panem potem mamy ten hym który mówi że
- jest był w postaci Boga ale zniżył się do człowieka No jest pytanie jak to
- wszystko skoro był Bogiem No to czy był prawdziwym człowiekiem a może nie był Bogiem tylko był jakimś takim Supermanem
- marcon w ogóle odrzucał Stary Testament natomiast jak częściowo zwalczając
- marcona pojawia nam się taki ksiądz w Aleksandrii w dzisiejszym
- Egipcie o imieniu ariusz ariusz był po prostu księdzem on nawet nie był
- biskupem i on zaczął głosić kazania w którym mówił że Jezus był to Człowiek
- stworzony przez Boga ale ponieważ żył doskonałym życiem bó
- wywyższył i zrobił go takim No i jest pytanie tak naprawdę w co dokładnie ariusz wierzył ale generalnie arus
- wierzył że Chrystus Jeżeli był Bogiem powsze był człowiekiem był stworzony przez Boga ale był takim niższym Bogiem
- niż Bóg Ojciec wiązało się to także z tym że w tym czasie coraz więcej
- pogan przystępuje do chrześcijaństwa z różnych powodów i dla nich pojęcie że
- jest jeden Bóg wychodzący się z Izraela ale jest Bóg Ojciec Syn No i jeszcze
- jest ten duch święty o którym tam też za chwilkę będziemy rozmawiać było bardzo trudne do ogarnięcia i ariusz jest
- częściowo bardzo racjonalny bo on mówi okej to musimy sobie to po prostu usystematyzować no i powiemy tak że jest
- Bóg Ojciec który jest najwyższy on stworzył Jezusa Chrystusa jako doskonałego człowieka i po śmierci tego
- doskonałego człowieka on wskrzesił i zrobił go bogiem No ale z tego wynika
- jeżeli Chrystus został stworzony Bogiem no to w takim razie On nie jest tak
- wysoki jak Bóg Ojciec ariusz nawoływał żeby modlić się tylko do Boga Ojca w
- imię Jezusa Chrystusa wydawałoby się to bardzo proste i Tym niemniej ariusz bardzo
- szybko pokłócił się z biskupem Aleksandrii Aleksandria w tym czasie już
- już nie działała prawdopodobnie wielka biblioteka aleksandryjska działał nieco mniejszy jej oddział serap Teon
- Aleksandria była jednak cały czas miejscem gdzie spotykało się wielu filozofów spotykało się wielu teologów
- żydowskich Proszę pamiętać że Aleksandria była miejscem gdzie powstała
- septuaginta i w Egipcie znajdowała się druga świątynia bardzo długo o której
- mamy nic nie wiedzieć druga świątynia żydowska
- i w związku z tym chrześcijanie wywodzili się tam zarówno spośród Egipcjan jak i z Żydów No i zaczęła się
- dyskusja Czy ariusz ma rację i generalnie dyskusja ta się zbiegła z
- postanowieniem cesarza Konstantyna aby zakończyć spory między chrześcijanami
- generalnie pierwsze Spory o które konstantynowi chodziło to było podczas prześladowań cesarza Dioklecjana cała
- masa chrześcijan albo podpisała taką formułę ofiary na ołtarzach Bogu albo
- rzeczywiście tam Zapaliły sobie coś w tym część
- duchownych jak to ładnie mówiono shiono się składaniem ofiar jednym z duchownych
- który tego nie zrobił ale uciekł prawdopodobnie na pustynię był mieszkający na terenach dzisiejszej
- Tunezji Algierii Don wystąpił z krytyką takich duchownych
- iż skoro odpuszczenie grzechów to chrześcijanie
- którzy splami się apostazję i przyjęli złożyli ofiarę pogańskim bogom a w
- szczególności Kler chrześcijański nie ma powrotu do kościoła co więcej sakramenty
- chrztu sakramenty Wieczerzy Pańskiej w tym czasie Głównie chodziło o sakrament chrztu które udzielali tacy
- duchowni są nieważne Północ Afryka była zawsze
- regionem w którym sprawy religijne rozpalał namiętności w kartaginie doszło do
- ogromnych zamieszek z tego powodu i Cesarz Konstantyn zwołuje do Nicei która
- była blisko Bizancjum pod drugiej stronie kanału na terenie dzisiejszej Turcji zwołuje sobór biskupów mianowicie
- nakazał aby wszyscy Biskupi z całego Cesarstwa Rzymskiego udzielił im nawet
- zgody na bezpłatny transport do aby się zgromadzili zadecydowali jak jak
- na czym polega wiara chrześcijan Dlaczego dla Rzymian to było ważne Konstantyn Wtedy jeszcze nie był
- chrześcijaninem on właśnie zalegalizował chrześcijaństwo 10 lat wcześniej i przez ostatnie 10 lat chrześcijanie okazało
- się że nie ma jednego chrześcijaństwa tylko mamy marcjon czyli tych zwolenników marcjon
- mamy całą masę innych ludzi głoszących różnego rodzaju jakbyśmy to nazwali herezja głęb No i mamy Don Naty stów
- którzy robią ogromne zamieszki w północnej Afryce i mamy tego nieszczęsnego ariusza którego Biskupi
- pozbawili biskup Aleksandrii go pozbawił prawa do sprawowania funkcji prezbiter i
- go zesłał Tym niemniej ariusz był bardzo popularny ale Konstantyn wcale nie jest
- w tym czasie jeszcze zainteresowany nie jest chrześcijaninem jego chrześcijaństwo interesuje ale on nie jest nawrócony on jako cesarz rzymski
- który zjednoczy Imperium chc żeby zapanowała święty spokój koniec z
- prześladowaniami chcę żeby zapanował w całym Cesarstwie Rzymskim pokój religijny bo on cały
- czas planuje podbój rozszerzenie cesarstwa rzymskiego i 325 gromadzą się
- Biskupi w tej Nicei i dokonują paru ważnych decyzji to jest pierwsze takie
- zgromadzenie dokonują ważnych decyzji Po pierwsze potępiają Donata mówiąc że
- ważność sakramentów nie jest uzależniona od godności czy też
- bezgrzeszna duchownego który je podaje czyli na przykład to że załóżmy gdybym
- ja chrzcił i za 10 lat doszedł do wniosku że jestem ateistą to chrzest
- który udzielał nie jest nieważny nie trzeba się ponownie chrzcić co więcej
- uznali że ludzie mogą nawet po
- apostazji donatyści w pewnym momencie oni się oczywiście z tym nie pogodzili
- Biskupi zostali ekskomunikowani zostali usunięci ale donatyści stworzyli swój własny kościół istnieli prawdopodobnie
- aż do podboju Arabów nie jesteśmy co do tego pewni ale istnieli jeszcze mniej więcej przez 300 lat pot piono
- marcjon uznano że Bóg w Nowym Testamencie w tych C ewangelia trzech
- synoptycznych plus Jan Przepraszam to była moja pomyłka trzech synoptycznych plus Jan Bóg Jezus który jest pozbawiony
- Starego Testamentu musiałby być człowiekiem chorym psychicznie żadna z jego tekstów nie ma żadnego sensu bez
- Starego Testamentu potępiona zatem marcona Marconi znowu założyli swój
- własny kościół on istniał nawet dłużej on istniał jeszcze mniej więcej przez jakieś 400 500 lat w niektórych
- miejscach no i wtedy skoro zaczynamy mówić kim jest Jezus no to musimy się
- zmierzyć wtedy z ariusz i kościół dochodzi do wniosku że ariusz się myli
- Jezus nie może być stworzony i Jezus musiał istnieć od
- początku jest takie ładne określenie nie było czasu w którym Jezus nie było nie
- było było w którym Jezus nie byłby czyli w tym sensie że Jezus od samego początku
- stworzenia znowu powołują się na ten List do Filipian na te stare powołują
- się szczególności ewangelie według Jana jest to zostaje potępiony arianizm więc wiemy
- że Jezus jest Bogiem i jest człowiekiem i Wydawałoby się że to by zamknęło
- dyskusję oczywiście to tej dyskusji nie zamknęło No bo jak ktoś może być i
- Bogiem i człowiekiem samice uznaje że Bóg Ojciec Syn Boży i Duch Święty to są
- w pełni w pełnie odbierają wielbienie i
- chwałą że się tak bardzo ładne ładnie mówią natomiast anastazjusz niezwykle
- taki krytyk ariusza został mianowany arcybiskupem Aleksandrii I to jest
- ciekawostka bo zwykle się mówi że kościół i tą doktrynę trynitarny ustalił cesarz otóż nie cesarz ich zwołał bo on
- chciał mieć święty spokój Co więcej Cała dynastia Konstantyna cała dynastia Konstantyna
- Może z wyjątkiem cesarza konstans wszyscy byli i z wyjątkiem Juliana apostaty wszyscy okazało się że przyjęli
- chrzest od księży i biskupów arian cesarz Konstanty kiedy już
- zdecydował się na chrzest przyjął go przyjął to nałożył śmierci bowiem
- wierzono że chrzest zmazuje A jak wiemy Konstantyn No wykończył całą
- swoją rodzinę w tym kazał zamordować swoją żonę i najstarszego syna i ale dynastia Konstantyna
- początkowo popierała arian i dlaczego to jest ważne chociaż arianie przegrali to misjonarze ariański się do
- plemion gock po tej stronie po tej drugiej stronie Cesarstwa i cała masa plemion
- barbarzyńskich tak zwanych germańskich została nawrócona chrześcijaństwo w obrządku ariański byli na Półwyspie
- krymskim tak zwani goci krymscy ale ostrogoci Wizygoci
- wandalowie oni wszyscy przyjęli chrześcijaństwo w wersji
- ariańskiej to będzie bardzo ważne bo Jak pamiętacie arianizm pomimo został potępiony
- oczywiście to że cesarzowie się opowiadali po jego stronie mu trochę
- więc nie usunięto go natychmiast Tym niemniej co do zasady już pierwszy sobór
- w Nicei w 325 roku potępia arianizm jako taki ale zostawia nas tą dyskusją no jak
- to możliwe że jest jeden Bóg w trzech osobach równych równych majestat i równych
- chwale Bóg Ojciec i syn boży No to jeszcze możemy jakoś sobie rozpoznać No
- ale co Duchem świętym do końca panowania dynastii konstantyńska
- wspierają wspierają tą
- właśnie Ariańska Ta wersja nie Ariańska zyskuje
- coraz więcej zwolenników i na czele krytyków arian Wysuwają się dwa miejsca
- Aleksandria g jest atanazja i antiochia
- Aleksandria jest to takie miejsce w którym lubią bardzo alegoryczne
- porównania interpretacje biblijne antiochia dużo mniej antiochia jest
- skoncentrowana na niezwykle precyzyjnym doprecyzowuje językowo ponieważ ta
- dyskusja toczy się we wschodniej części Cesarstwa dyskutuje się głównie na terminy filozof
- za pomocą greki łacina jest językiem prawniczym łacina nie jest aż tak
- bardzo rozwinięta w związku z tym biskup pierwszego Rzymu albo starego
- Rzymu brutalnie rzecz biorąc niektórzy z nich nie rozumieją o co chodzi nie
- rozumieją o co chodzi zazwyczaj zgadzają się na to z czym się zgadza arcybiskup
- patriarcha Konstantynopola biskup nowego Rzymu ale nie zawsze ale nie zawsze Kiedy
- wygasa dynastia Konstantyna arianizm jako taki na terenie Cesarstwa Rzymskiego
- istnieje istnieją całą masę innych tych wyznań ale on nie jest głównym tym główne wyznanie jest to które
- podtrzymuje że Jezus jest bogiem jest synem Boga i również Bogiem jest Duch
- Święty ale trzeba to jakoś doprecyzować jedną z tych
- takich decyzji jest to aby Jak ustalić pochodzenie
- sy syna od ojca No i A co z Duchem Świętym i w roku
- 300 81 cesarz Teodozjusz który pochodzi z Hiszpanii i
- a więc jego językiem jest łacina nie Greka pochodzi z zachodu pochodzi z dzisiejszej Hiszpanii
- zwołuje kolejny synod do Konstantynopola to jest Zanim jeszcze
- ogłasza chrześcijaństwo jako jedyną religię religią panującą Tym niemniej zwołuje ten synod teod z innej dynastii
- postanawia ostatecznie potępić arianizm się go
- pozbyć no i w związku z tym synie zył zł ką ducha
- świ arianizm Czego chciał cesarz Teodozjusz Natomiast on się głównie
- zajmuje ten synod kwestią Ducha Świętego i podobnie jak ten już za czasu soboru
- nicejskiego powstał z zę tego co my nazywamy wyznaniem
- nicejsko-konstantynopolitański to tutaj doszła postanowiono doprecyzować o co chodzi z Duchem świętym No doszli do
- wniosku że Duch Święty pochodzi od Ojca od ojca ale że nie jest Zrodzony z
- Ojca jest takie słynne ładne zdanie w którym jeden mówi że wiemy że syn jest
- Zrodzony z Ojca natomiast duch pochodzi od Ojca natomiast Jaka jest różnica
- między zrodzeni a pochodzeniem tę tajemnicę zostawiamy samej trójcy
- świętej i proszę pamiętać trójca święta już się pojawiła to określenie wcześniej jakieś 100 200 lat ale kościół coraz
- wyraźniej Biskupi zgromadzeni z całego Cesarstwa coraz wyraźniej opowiadają się
- za tym że chrześcijaństwo jest trynitarne na razie Wiemy tylko że Jezus pochodzi od Ojca jest jest Zrodzony z
- Ojca jest Bogiem i człowiekiem Duch Święty pochodzi od Ojca nie mamy tego filok że od ojca i syna pochodzi
- pochodzi od Ojca Jaka jest między tym Różnica tego nie wiemy ale wiemy że
- Jezus jest także człowiekiem no i tutaj zaczyna
- zaczyna się rzecz robić coraz bardziej ciekawsza jak może być w pełni człowiekiem jak może być w pełni
- Bogiem i pojawia nam się taki człowiek o imieniu nestoriusz
- nestoriusz pochodził z antiochii i został wybrany arcybiskupem
- Konstantynopola w 428 roku w 428 roku on był mnichem on
- był bardzo ascetyczny wszyscy uważali że Był niezwykle pobożny ogromne pieniądze
- przekazywał na biednych Tym niemniej on przybywa na dwór Cesarski i na tym dworze cesarskim zaczyna się po pierwsze
- się zderza z dwiema potężnymi kobietami po pierwsze zderza się z cesarzową
- eudoksja żoną cesarza teodozjusza II i po drugie zderza się z jego siostrą
- pulą i początkowo o co chodzi No Otóż Teodozjusz przyjeżdża on jest był ascetą on nie miał żony przyjeżdża
- do Konstantynopola i ku swojemu zdumieniu widzi że komunia jest
- podawana nie żonie cesarza ale siostrze cesarza w części męskiej Proszę pamiętać
- że Jerozolima i Konstantynopol miały diakonis i diakonis wtedy podawały
- komuni przynajmniej na pewno o tym wiemy podawały komuni kobietom w w kościołach
- Konstantynopolu pulcheria która przyjęła śluby wiecznej czystości doszła do wniosku że wieczna
- czystość czyni ją nie kobietą ale może przyjmować komunię razem z cesarzem
- nestoriusz to się bardzo nie podoba on generalnie próbuje ukrócić fakt że
- kobiety które przyjmują komuni któ ślubował te diakonisy które
- ślubował czystość przyjmują komunię razem z mężczyznami A w dodatku cesarzowa siostra cesarza pulia razem z
- cesarzem i próbuje to rozgraniczyć to jest pierwszą z mamy taką jedną z większych zmianek że duchowni próbują
- ograniczyć obecność kobiet przy ołtarzu w ogóle nie wierzy pulcherii że pulcheria jest dziewicą natomiast pulia
- jest zafascynowana kultem kultem
- i pulcheria w kościołach Proszę pamiętać w tamtych czasach prawie w ogóle nie ma
- obrazów jeżeli jest Jest to krzyż a pod spodem dobry
- pasterz albo są ewentualnie mozaiki Dobrego Pasterza ale nie ma żadnych
- innych obrazów pulcheria nie tylko zawiesza obraz Matki
- Boskiej z małym dzieckiem ale co więcej nad nim podobnie jak swoja ciotka Galia
- placydia umieszcza swoją podobiznę teodozjusza trafia przysłowiowy Brzydko mówiąc szlak nakazuje zdjąć podobizny
- cesarzowej znad ołtarza i ku wściekłości cesarzowej
- pulcherii podczas Bożego Narodzenia wygłasza słynne kazanie w
- którym odnosi się do kazania jednego ze swoich duchownych Otóż co tamten
- powiedział Powiedział że nazywanie Maryi matką Boga
- t Która z rodziciel Boga jest błędne Maryja nie urodziła Boga ona
- zrodziła tylko ludzką wcielenie boga więc więc nestoriusz wygłasza kazanie w
- Boże Narodzenie w którym mówi że ten ksiądz ma rację i mówi że na Maryję
- prawidłowo należy mówić nie to matką Boga ale matką
- Zbawiciela absolutnie ortodoksyjne on nie kwestionuje tego że Jezus był Bogiem
- tylko uważa że mówienie że Matka Boska urodziła Boga zaczy że urodziła jakąś
- poczwarkę przecież ona urodziła człowieka małego Jezuska natomiast Boga nie mogła urodzić bo jak
- sam twierdzi nieskończone nie może pochodzić ze skończone z czegoś co jest
- ograniczone Tym niemniej wygłasza to w Boże Narodzenie w obecności cesarza i
- cesarz i co więcej siostry cesarza cesarzowej Puli to jest ta która Umieściła ikonę z
- napisem theotokos którą on kazał przesunąć w inne miejsce i wybucha ogromny ogromny
- skandal wybuchają zamieszki w Konstantynopolu nestoriusz na próżno się
- broni mówiąc że on jest absolutnie ortodoksyjnym jego oskarżają o arianizm on mówi nie nie To wy robicie z Jezusa
- jakąś taką dziwną po czwar nie może kobieta co więcej nie
- pomógł mu takie określenie że Duch Święty przez którego Jezus został Poczęty przeszedł przez Maryję jak woda
- przez rynnę skończy się to tym że nestoriusz
- zostanie zdetronizowany jako biskup Konstantynopola i zesłany do
- Egiptu dlaczego do Egiptu bowiem jego największym przeciwnikiem jest cy
- patriarch albo papież Aleksandrii ojciec Aleksandrii to jest niezwykle ważne
- centrum i Jak mówiono w antiochii z której szkoły pochodził nestoriusz
- Aleksandry myślą że słońce wstaje tylko dla nich i patriarch
- aleksandryjski razem ze wsparciem cesarzowej publikuje
- wikie właśnie potępia nestoriusz nestoriusz jest zesłany do
- takiej oazy gdzie potem pisze próbuje siebie
- bronić to jest bardzo ciężka lektura próbuje siebie bronić Tym niemniej
- umiera tam w Egipcie nie zostaje przywrócony nigdy do poprzedniej swojej funkcji natomiast triumfuje
- Cyrus nawet w tej takiej swojej apologii wręcz pisze że Cyryl oskarżał c był
- sędzią i Cyryl Skazał Kim jest cy No więc proszę państwa skoro kościół
- wystąpił przeciwko ariusz mówiąc że ariusz kwestionuje boskość Chrystusa i
- nestoriusz próbuje tą boskość Chrystusa przesądzić doprecyzować mówiąc że
- boskość Chrystusa nie zawiera się przynajmniej w tym dziecku Jezusa C mówi
- wręcz przeciwnie boskość Chrystusa możemy o Matce Boskiej naet
- gdyż Chrystus jego boskość jest tak potężna że ona niejako używam dużych
- skrótów ona nijako
- pochłania ludzkość Chrystusa kiedy patrzymy na Jezusa Chrystusa widzimy tak
- naprawdę boskość przyoblec w człowieka zostaje zwołany sy
- syn teraz o to w jaki sposób istnieje
- boskość Chrystusa w człowieku ta słynna piosenka
- OSB dosłownie na ten temat trwa
- dyskusja nacisk na boskość natury Jezusa i pewnego
- rodzaju postponowanie jego ludzkiej natury zaczyna się nazywać monofizytyzm
- Cyryla popiera bardzo Cyryla podpiera
- bardzo cesarzowa eudoksja Tym niemniej cy za cyrylem nie przepada
- cesarzowa pulcheria i tutaj widzimy że z jednej
- strony to nie Cesarz Konstantyn nie cesarz Teodozjusz wpłynęli na wyznanie wiary bowiem obydwa te wyznania wiara
- przynajmniej w kwestii Konstantyna pierwsze dwa sobory zwołane po to
- aby usystematyzować wiarę ale no przynajmniej nie do końca się pokrywały z osobistą wiarą cesarzy Tym niemniej na
- soborze w efezie udało się potępić nestoriusz i za tym stali zdecydowanie
- cesarz Teodozjusz II jego żona natomiast pulia była nieco bardziej
- powściągliwa była nieco bardziej powściągliwa Dlaczego wydaje wydaje się że być może
- cesarzowa pulcheria która nosiła tytuł augusty Wynikało to z tego że ona
- poniekąd wyczuwał że monofizytyzm doprowadzi tak
- naprawdę No jeżeli naciskamy na to że Mary że Jezus był tak naprawdę bogiem No
- to owszem Maryja była teos ale częściowo ta ta ludzka natura Jezusa
- zostanie Popow w związku z tym i Maryja pulia za pomocą różnego rodzaju
- intryg doprowadza do tego że cesarzowa opuszcza Konstantynopol ona udaje się do
- Jerozolimy i tam spędza ostatnie 20 lat w Jerozolimie kiedy Teodozjusz II umrze
- pulcheria zawiera Taki sojusz z cesarzem
- marcjon Przepraszam z nie z marcem z marcjan z dowódcą armii i oni biorą ślub
- on obiecuje jej że Uszanuj jej dziewictwo ona poze jako Augusta czyli
- współp jąc daj legitymizuje tym że on zostaje cesarzem No i zwołaj ją kolejny
- sobór na którym będziemy dalej dyskutować o tym czym Jaki jest Chrystus
- jak jak możemy jak rozumiemy jego ludzkość jego boskość
- zdecydowanie na razie przerwiemy bo przed nami Jeszcze parę soborów ale chciałbym zrobić w ten
- sposób Chciałbym Państwu pokazać to o czym państwu mówiłem pokazuje że wiara że
- usystematyzowanie usystematyzowanie chrześcijańskiego rozumienia Kim jest Bóg Kim jest
- Chrystus Kim jest Duch Święty trwało Proszę zobaczyć jesteśmy w pi wieku
- jesteśmy tak naprawdę w V wieku więc w połowie pi wieku więc to całkiem
- długo i mówienie że dogmat o Trójcy Świętej powstał podczas soboru nicejskiego to nie jest prawda podczas
- soboru nicejskiego odrzucono arianizm powołując się na konsensus
- większości duchownych że Chrystus był Bogiem i wskazują na to że właśnie na
- ten słynny hymn W liście do Filipian że boskość Chrystusa była już przyjmowana w
- czasach pierwszych Apostołów i w czasach Pawła ona nie była tak dobrze
- sformułowana Tak wyraźnie sformułowana Jak do czasu soboru w Nicei ale nie
- oznacza że jej nie było i to jest pewnego rodzaju i takich czasami jak się
- prawda prowadzimy dyskusję z ateistami brak dowodu czy też brak istnienia jakiegoś słowa nie jest dowodem na brak
- istnienia to że Nowym Testamencie nie występuje słowo
- trójca święta nie oznacza że zsumowane te księgi razem Nowego Testamentu
- nie świadczą o tym że jednak Trójca Święta była powoli rozumiana że Chrystus nie był zwykłym człowiekiem że był
- Bogiem i że Duch Święty jako pocieszyciel albo pocieszycielka Jeżeli
- tak lubimy on był rozumiany jako jedna z form lub z postaci lub z osób czasem
- Boga więc owszem to co my mamy dzisiaj wyznajemy według wyznania nicejsko
- konstantynopolitańskiego nie powstało za czasów Jezusa na skutek debaty ale to nie jest
- tak że w 325 wymyśliliśmy sobie Trójcę bo Konstantyn cesarz tego chciał
- nieprawda cz Konstanty absolutnie nie był zainteresowany Trójcę Świętą on kiedy już był chrześcijaninem był
- arianin i tak samo te debaty które się toczyły przez te kilkaset lat od 300 do
- 400 one cały czas miały na celu doprecyzowanie tego jak
- chrześcijanie ią Boga i ojca syna i
- Ducha Świętego i proszę pamiętać że to na zasadzie powszechna więc katolikos to
- wprowadził cesarz Teodozjusz który uznał że katolikami będziemy nazywać tych
- chrześcijan którzy są w łączności z biskupem
- Rzymu po prostu Dlaczego wybrał biskupa Rzymu No bo Rzym był cały czas formalnie
- stolicą nawet jeżeli Teodozjusz mieszkał zwyczaj w Konstantynopolu ale nie tylko
- Natomiast on uznawał że rzeczywiście No to ma sens skoro najwyższy kapłan że on jest
- najwyższym kapłanem rzymskim Teodozjusz jako cesarz Rzymu No to tak samo
- chrześcijanie swoją głowę punktem odniesienia będzie zawsze Rzym i jego
- biskup i na razie na tyle zakończymy następnym razem sobie porozmawiamy co się stało z monyi z monetami i z paroma
- innymi i na przykład kiedy nam się w kościele pojawią ikony proszę państwa proszę
- pamiętać cały czas w kościele nie ma ikon czasami są mozaiki nie ma obrazów ale są mozaiki
- głównie na podłodze jeżeli są to są boczne i to są mozaiki na których występuje Jezus jako dobry pasterz i
- krzyż bez figury Jezusa na nim więc kiedy nam się pojawią ikony kiedy nam
- wjadą różnego rodzaju obrazy już widzimy cesarzowa pulcheria próbowała
- prawda tą ikonę gdzieś nam tam umieścić i widzieliśmy że nestoriusz mówi chwila
- chwila Nie nie nie po pierwsze żadnych przedstawień ludzi Więc nawet cesarzowej to zjeżdża z ołtarza po drugie tą ikonę
- trzeba przesunąć przesunąć więc wrócimy następnym razem ale chciałem państwu
- pokazać że tak naprawdę dużo więcej mieli nie cesarzowie ale cesarzowe do
- powiedzenia te zapomniane kobiety w kościele
- Dzięki Kazik bardzo bardzo ciekawy ten początek myślę naszego cyklu
- o właśnie rozwoju doktryny kościoła i tak się zastanawiam właśnie
- bo z tego co opowiadasz wynika że mniej w gruncie rzeczy niż
- myślimy było w tym wszystkim polityki a więcej takich osobistych
- przekonań powiedzmy głównych graczy którzy No zwołują C wydając różnego
- rodzaju pisząc różnego rodzaju pisma czy zwołują synody czy inne zgromadzenia czy
- dochodząc do konsensusu mieli na celu raczej taką No bym powiedziała czasami bardzo osobistą
- walkę z przeciwnikami swoimi No niż właśnie Czy cele
- polityczne No czy to o czym fajnie było jakby tak było
- idealnie czystość wiary prawda No i tak chciałam cię zapytać czy dogmat o
- Trójcy później w jakiś sposób ewoluował No tak będziemy go cały czas
- ewoluować bo na razie jedyne co wiemy w tej chwili kiedy się zatrzymaliśmy to wiemy że jest Trójca Święta w której są
- Bóg Ojciec Syn Boży Duch Święty syn jest Zrodzony z
- Ojca wręcz będzie powiedziany Zrodzony z łona
- ojca także to a propos Jeżeli ktoś uważa że nie ma że Bóg jest taki binarny No to
- proponuję poczytać co oni tam mówią że Bóg Ojciec ma łono jest Zrodzony z Ojca jest Duch
- Święty i oni są równi chwalę i równi pozycją natomiast cały czas nie wiemy
- czy oni są tacy sami czy Bóg Ojciec to jest ten taki jak marcon twierdził ten taki złośliwy ten taki stary facet lub
- lub kobieta który jest zdenerwowany Jezus to jest ten taki hipi du święty
- tak będzie nam cały czas ewoluował na przykład Proszę zobaczyć że cały czas
- podkreślam że syn Duch Święty podchodzi od ojca tam w pewnym momencie nam się pojawi to co my zyjemy na zachodzie Fili
- i prawosławni Oni uważają że że może tak wybieg trochę do przodu że ten dogmat
- który zostanie już w końcu zamknięty podcz kolejnego soboru poprzez
- dorzucenie syna pochodzi niwe czy tą Mister konstrukcję która tak naprawdę służy
- temu żeby powiedzieć że Bóg jest objawioną
- tajemnicą i Bóg jest niepojęta objawioną tajemnicę która sama nam się objawia i
- my na to nie mamy żadnego wpływu objawia nam się na tyle na ile Bóg chce czyli to słynne Karola moja parafraz Karola Barta
- Bóg jest Bogiem Ty niec więc ten dogmat nam ewoluuje w
- sensie takim może może nie tyle ewoluuje że on się zmienia następuje coraz większe doprecyzowanie tego co w tej
- Trójcy jak ta Trójca działa o co w niej chodzi Kim jest syn wobec ojca czy to
- jest tak że mają głosowania we trójkę prawda i kto ma głos rozstrzygający
- jeżeli Duch Święty prawda No więc więc mamy to i oni muszą to doprecyzować
- natomiast od samego początku chrześcijanie twier że Jezus był Bogiem i co więcej modlono się przez moc ducha
- świętego do ojca do ojca w imię syna przez Ducha Świętego i Chodziło o to że
- żeby to potem doprecyzować co to znaczy Także mamy może nie tyle ewolucję
- ale jak gdyby doprecyzowanie i ewolucję tego jak mówimy czy wpływ na dogmat theotokos miał
- wcześniejszy Kult Artemidy efeskie
- państwa No to jest bardzo sporne część osób powie że na pewno tak no bo nie
- jest chyba przypadkiem że w efezie które stanie się miejscem właśnie gdzie kult
- Maryi się niezwykle rozwinie wcześniej czczono inną dziewicę która była boginią
- płodności Moim zdaniem miał ale on Mia dużo mniejszy
- niż my przypuszczamy proszę pamiętać że do przyjęcia chrześcijaństwa jako religii panującej Chrystus jest zawsze
- przedstawiany jako dobry pasterz to była religia do
- której nawracał się masowo kobiety rzymianki i niewolnicy i kiedy Konstantyn ją
- legalizuje nadaje biskupom prawa sędziów No to w tym momencie wiadomo że
- biskupami już nie mogą zostać kobiety Chociaż marcon nie miał z tym żadnego problemu i przez ten czas zauważamy
- takie dziwne zjawisko że to jest to czy już właśnie protestuje nestoriusz że
- rola kobiet wraz z przyjęciem chrześcijaństwa przez Cesarstwo Rzymskie ulega zmniejszeniu z tego powodu No że w
- Cesarstwie Rzymskim kobiety miały ograniczoną możliwość występowania w sądzie bycia
- mimo to że to będzie dużo bardziej więcej nie pomogły niż po podboju z Arabskim No Tym niemniej kobiety nie
- były pełnymi obywatelami w chrześcijaństwie tego nie było pamiętamy nie ma Żyda ani Greka mężczyzny ani
- kobiety niewolnika ani wolnego stąd kobiety podawały kobietom te diakoni
- wieczerzę pańską wiemy o tym że na pewno podawały czy robiły coś innego nie wiemy na 100%
- przypuszczamy że tak bo mamy późniejsze listy gdzie każą zaprzestać zwyczaju
- wyświęcanie kobiet na prezbiterów więc w momencie kiedy
- Jezusem imperialnym i tutaj Może pokażę bo mam
- taką oczywiście późniejsza ale Jezus jako władcy świata
- pantokrator Bóg się robi bardzo męski Bóg się nam robi bardzo męski i
- chodzi o to że gdzieś ta żeńska miłosierna część Boga
- która była przy Jezusie jakm pasterzu Mus uzale musi zostać
- skanalizowany no bo Bóg taki jest wiemy o tym prawda No i kto w takim razie nam
- się kojarzy z czułością No to będzie Matka Boża prawda
- Matka Jezusa która w Ewangelii jest bardzo mało ale w związku z tym pozwala to też Ponieważ jest mało Ewangelii
- pozwala to nam na rozwinięcie skrzydeł wyobraźni więc w tym czasie powoli zaczynamy widzieć że Jezus przemienia
- się z dobrego pancerza w pantokratora staje się coraz bardziej
- męski rzymski jak rzymski wojownik apostołowie
- stają się cesarz staje się apostołem więc powoli nam zaczyna zanikać Maria
- Magdalena i stąd więc moim zdaniem to że to się koncentrowało w efezie tak miało
- wpływ Ale miało mniejszy wpływ niż to o czym ja mówię czyli ta taka maskulińskie
- Dzięki serdeczne kolejne pytanie jakie znaczenie ma dzisiaj dobre rozumienie
- dogmatu O trójcy dla przeciętnego chrześcijanina zła
- teologia zła teologia skutkuje tym że mamy złych chrześcijan i złych
- obywateli ja Ostrzegam pred tym żebyśmy się za bardzo skupiali na
- Trójcy iast Trójcy jest częściowo tym Po
- pierwsze odróżnia nas od judaizmu i odróżnia nas od islamu i o tym też
- będzie bo początkowo islam traktowano jako jedną z herezji chrześcijaństwa i o
- tym też będę mówił następnym razem Tym niemniej dogmat trójcy świętej tak
- naprawdę pokazuje nam Czy uczy nas o tym że Bóg jest
- tajemnicą jest tajemnicą Absolutnie nie zmierzoną ale Tym niemniej w swojej
- kiedy mówimy że Jezus Chrystus jest Bóg z Boga światłość ze światłości Bóg prawdziwy z Boga prawdziwego zrodzona
- niestworzony współistotny ojcu Ja uwielbiam ten fragment oznacza to że patrząc na Jezusa wiemy że taki jest Bóg
- Ojciec i Duch Święty Czyli że nie ma takiej sytuacji że Bóg Jezus mówi przebacz Ojciec mówi Nie chce mi
- się więc uczy nas dogmat o Trójcy Świętej utwierdza nas w tym że jesteśmy
- chrześcijanami i znowu troszeczkę przez myślenie negatywne obserwujemy wyznania
- które odrzuciły dogmat na przykład o boskości Jezusa czy Trójcę Świętą i z czasem one
- tracą swój chrześcijański charakter tu w nowej Anglii jest bardzo dużo kościołów kiedyś reformowanych one w XIX wieku
- stały się unitariański jako unitarian chrześcijanie potem coraz bardziej
- ewoluowały no i tutaj w miejscowości obok mam na przykład pogańskie kółko w pierwszym kościele unitariański
- dogmat o Trójcy Świętej utrzymuje nas w wierności temu co Moim
- zdaniem czytamy w Biblii i Co głosił Jezus że on jest wój ojciec i są oni i
- ojciec i Duch Święty są to samo są tacy sami są tak samo dla nas
- pronobis No właśnie bo w tej chwili to poruszyłeś bardzo ważny temat
- No tak naprawdę mam wrażenie że dużo osób nie
- jest nawet przygotowanych w ogóle do uczenia się czy do dyskusji na temat
- dogmatów szczególnie tych wczesnochrześcijańskich które są też wyrażane powiedzmy z użyciem na przykład
- terminologii filozoficznej dość często no i tutaj pytanie W jaki sposób
- no bo oczywiście są studia teologiczne Przy okazji bardzo serdecznie państwa
- zapraszam nie tylko w celu nauczenia się czegoś na
- temat historii kościoła z Kazimierzem czy czy na temat dogmatów Ale w ogóle
- jeżeli ktoś jest zainteresowany zapraszam serdecznie No ale wiadomo to jest oferta nie dla wszystkich a
- przecież nie chodzi o to żeby to teologowie wiedzieli coś na
- temat tylko wiedzieli coś na temat
- w wyznaniu wiary bardzo często w kościołach naszych w każdą niedzielę ale
- żeby przeciętny taki chrześcijanin mówiąc to wyznanie wiary
- widział o co mniej więcej chodzi ale widzę tutaj że Tomek Puchalski chciałby
- zabrać głos zapraszam Tom Dziękuję bardzo to będzie bardziej taki komentarz a propos tego czy właściwa doktryna
- wpływa też na nasze życie bo ja osobiście uważam że właściwa doktryna O trójcy świętej No wpłynęła na rozwój
- Praw Człowieka i humanizmu w Europie chociażby czy dzisiaj na całym świecie
- jeśli Sobór nicejski zadał sobie pytanie Kim jest Chrystus i odpowiedział że jest
- osobą równą osobie ojca No a my stworzeni na obraz i podobieństwo Boga
- również jesteśmy osobami z wszystkimi tego konsekwencjami jak chociażby
- relacja kościoła wobec niewolnictwa prawda które było różne ale co do zasady doktryna
- chrześcijańska właśnie dlatego niewolnictwo potępiał ponieważ jesteśmy osobami a jednym z fundamentów bycia
- osobą jest to że osoba jest wolna i samo stanowi o sobie więc tu myślę sobie że
- dla nas dla chrześcijan to nie jest tylko dywagacja że tak brzydko powiem
- doktrynalna i gdzieś tam dywagacja z kosmosu al ona realnie przekłada się na nasze życie i na nasz stosunek do innych
- na nasz stosunek do naszych braci i tych którzy są w kościołach i tych którzy w
- kościołach nie są No bo tą osobowość dzielimy niezależnie od
- wyznania Bardzo dziękuję Tomku tu masz absolutnie rację Ja bym jeszcze dodał że
- stąd stąd tak ważna jest liturgia w takim sensie tak ważne jest utrzymywanie
- niektórych modlitw i utrzymywanie tak samo utrzymywanie
- dobrych proporcji między bogiem ojcem synem i Duchem Świętym w tym kogo kładziemy nacisk boem masz rację że
- większość osób nie nie jest w stanie tego dobrze wyartykułować Tym niemniej modlitwy
- które mamy w kościele stąd kościół zawsze naciskał na pewnego rodzaju trynitaryzm i częściowo kalwinizm
- popełnił i to mówię jako krytyk mojej własnej własnej tradycji częściowo
- kalwinizm popełnił ten błąd bo kalizm uznawał że można mieć modlitwy tylko te
- które są w Biblii on przyjmował że ludzie zrozumieją że nauka trójcy
- świętej jest racjonalna racjonalna w takim sensie że jest naturalna że się o tym pomyśli to jest naturalna Tym
- niemniej w niektórych kościołach to opuszczono No i potem tutaj w nowej angi widzieliśmy to jak XIX wieku próbowano
- że tak powiem to odkręcać i stąd ta liturgia stąd
- niektóre wyznania wiary Są są obowiązkowe na przy kościele
- reformowanym prezbiter obowiązkowe wyznanie Apostolskie co niedziela przy
- większych świętach jest wyznanie to dłuższe konstantynopolitańskie który ja not tam bardziej lubię Moim zdaniem
- bardziej poetyckie wyznanie Apostolskie jest oczywiście późniejsze o tym też będę mówił Tym niemniej jak gdyby w ten
- sposób kościół realizuje ucząc ludzi że jest Bóg Ojciec Syn Boży i Duch Święty zą widziałam ostatni taki film gdzie
- jakiś taka dyskusja była z muzułmaninem i on mówił że jedna rzecz czy jedna Nie
- można być dwiema różnymi rzeczami w tym samym czasie sobie pomyślałem No właśnie można o tym jest główna tajemnica fizyki
- że jesteśmy cząsteczkami a jednocześnie jesteśmy falami I jak wiemy fizyka nie
- jest w stanie sobie na razie z tym poradzić Ale materia jest zarówno falą jak i cząsteczką więc znowu to co Tomek
- mówił tak naprawdę dogmat o Trójcy Świętej to był taki teolog thas torrence
- on był nie tylko teologiem ale był także astrofizykiem miał dwa doktoraty i on uważał że kiedy
- dojdziemy do najmniejszej najdrobniejsze cząsteczki we wszechświecie tam odnajdziemy Trójcę Świętą że trójca
- święta jest tym podstawowym spoiwem która spaja całe stworzenie w ramach takich
- ciekawostek No cóż w różnego
- rodzaju filmach czy książkach czy grach
- opartych właśnie na różnego rodzaju tak takich dywagacja bardziej fant jakoś nie
- mają z tym problemu bo są bohaterowie przecież o dwóch trzech
- postaciach które są którzy są jednym a równocześnie kilkoma osobami
- i jakoś jakoś nie ma z tym problemu Więc myślę że to też jest taka taki fajny
- Przyczynek do tego w jaki sposób też wyjaśniać pewne rzeczy Dlatego że rzeczywiście w tej chwili no do
- wyjaśnienia dogmatu o Trójcy tak żeby właśnie dojść do tego że to jest tajemnica i tak dalej no nie użyjemy
- właśnie języka filozofi nie użyjemy języka tej wysokiej teologii z przed 2000 prawie lat
- [Muzyka] tylko będziemy odwoływać powinniśmy się przynajmniej odwoływać do czegoś co
- jest ludziom znanym znane w tej chwili co są w stanie w jakiś sposób pojąć więc
- jest oczywiście też pole do popisu dla teologów ja mam nadzieję że któryś z
- nasch studentów kiedyś napisze właśnie pracę poświęconą właśnie chociażby
- wyjaśnieniu dogmatów współcześnie bo jest to bardzo ciekawy temat do badań
- Kazimierz bardzo serdecznie ci dziękuję już nam czas się właśnie pomału kończy
- Bardzo się cieszę już na następne części tego cyklu jeżeli chodzi o dzisiaj Raz
- jeszcze dziękuję tobie Dziękuję państwu za pytania i do zobaczenia Dziękuję
- dobranoc
- dobranoc