Jak kształtowała się doktryna Kościoła? Historia pierwszych soborów, cz. IV

Rozwiń transkrypcję filmu

Jak kształtowała się doktryna Kościoła? Historia pierwszych soborów, cz. IV | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19 rozpoczynamy online i rozpoczynamy a w zasadzie Seri
  • serial jest poświęcony sobor a konkretnie pierwszym sobor tym które
  • ukonstytuował zasady wiary jeszcze niepodzielonego kościoła więc takie
  • które bez względu na to którym miejscu w chrześcijaństwie się znajdujemy w taki
  • czy inny sposób nas wszystkich dotyczą jest z nami doktor habilitowany
  • Kazimierz Witam cię serdecznie
  • zapraszam Dobry wieczór państwu Dzień dobry państwu jest mi znowu bardzo miło
  • być z państwem i rozmawiać o soborach o soborach niepodzielonych i w
  • zasadzie doszliśmy Drodzy państwo do ściany albo albo też możemy powiedzieć
  • doszliśmy do rozdroża jeżeli pamiętacie ostatnim razem rozmawialiśmy o sporze
  • ikonoklastów d jest bardzo waż dlatego że raz podz tak zwanego drugiego soboru
  • nicejskiego w 787 roku na tym soborze dokonano potępiona ikonoklastów i
  • dopuszczono obrazy w kościele co więcej te kanony na wschodzie nakazują
  • Kościołom wschodnim aby posiadały ikony czyli wyobrażenia nie wolno
  • pokazywać figur Jak pamiętacie aby one bo to jest w ich interpretacji
  • przeciwko drugiemu przekazaniu natomiast nie jest przeciwko drugiemu przekazaniu posiadanie ikon co więcej ono jest tam wymagane i
  • niezbędne Jak pamiętacie z tym było różnie na zachodzie się nie zgodzono z
  • tą interpretacją że te posiadanie ikon jest niezbędne w
  • każdym kościele i formalnie w zasadzie już ten drugi Sobór nicejski
  • niektóre jego postanowienia są kontestowane ale znów żeby zrozumieć co
  • się teraz wydarzy zanim dojdziemy do wielkiej schizmy musimy też
  • zrozumieć Musimy zrozumieć gdzie się znaleźliśmy i politycznie
  • i i kościelni więc na razie pokażę państwu taką mapę Mam nadzieję że ona mi
  • dobrze wyjdzie się podzielić parę razy obrazami
  • o bardzo dobrze to jest rok jesteśmy w roku mniej
  • więcej 800 momencik momencik bo oczywiście mnie to pewne rzeczy przerastają o jesteśmy w roku 800 czyli wkrótce w tym roku w
  • którym cesarzowa Irena zostanie zdetronizowana niedługo i w tym roku w
  • którym Karol zostanie koronowany Karol Wielki na cesarza na zachodzie on
  • jest koronowany na cesarza rzymskiego i zobaczcie Cesarstwo Bizantyjskie on
  • obejmuje cały czas większość dzisiejszej Turcji anatoli obejmuje południową część
  • Bułgarii ale obejmuje tylko fragmenty Grecji
  • południe Włoch trochę Sardynii tutaj są longobardowie
  • od południa Rzymu zagrażają longobardowie i stąd Rzym jest
  • oddzielony Rzym Proszę pamiętać jest formalnie cały czas stolicą Cesarstwa Rzymskiego jedną z dwóch od czasu cesarza konstans II
  • jakieś 200 lat wcześniej Żaden z cesarzy nie odwiedził Rzymu Tym niemniej w modlitwach papież wciąż wymienia dopóki papieżami byli Grecy wciąż wymieniał
  • Augusta Rzymu No w tym wypadku tego który panował w Nowym Rzymie Konstantyna
  • VI Jak pamiętacie cesarzowa Irena zdetronizował oślepił i de facto zabiła
  • swojego syna i w związku z tym powstała luka cesarzowa Irena nie jest w stanie
  • zapewnić papieżowi bezpieczeństwa przed najazdami longobard Może mi się uda że tak powiem zwiększyć to państwo to troszeczkę lepiej zobaczycie tutaj o to
  • jest Księstwo benewentu to jest Księstwo też Neapolu No i cóż papież robi Papież
  • który jest w Rzymie wzywa na pomoc wzywa na pomoc Karola Wielkiego
  • Karol rzeczywiście wyprawia się udaje mu się pokonać książąt benewentu i księcia
  • Neapolu i ku swojemu zdumieniu papież go koronuje na cesarza na zachodzie jest to
  • też możliwe dlatego że w 800 roku cesarzowa
  • formalnie ona się ogłasza jest pierwszą kobietą od czasu Faraon hatszepsut która
  • się ogłasza jako panującą Tym niemniej w prawie rzymskim jest to niemożliwe żeby panowała sama kobieta i papież wychodzi z założenia że tron że
  • tron cesarski wakuje i on może Karola wynieść na ten tron Karol próbuje to
  • połączyć z małżeństwem z Ireną Tym niemniej w 802 roku Irena zostanie
  • onana Proszę zobaczyć znowu jak wąskie są tutaj te posiadłości Bizancjum w
  • zasadzie cały Peloponez nawet bardziej niż tu jest pokazane za wyjątkiem dużych miast jest opanowany przez Słowian tak samo pod Ateny Ateny to są to jest kilka
  • miast które jest pod kontrolą albo tesaloniki pod kontrolą Konstantynopola
  • wybrzeże natomiast wszędzie indziej panują Słowianie od północy spływają Bułgarzy my bułgarów nazywamy Bułgarzy
  • Dzisiaj mówią po słowiańsku w tamtych czasach Bułgarzy to był lud turecko języczny oni podbili słowia to też będzie dla nas bardzo ważne Otóż w 802
  • roku cesarzową Irenę detronizuje jej jakieś powinowaty nie wiemy dokładnie na
  • jakiej zasadzie to było cesarz Michał
  • jest podobnie jak cesarzowa Irena wielkim zwolennikiem kultu ikon i cesarz Michał
  • i wyprawia się właśnie na żeby pokonać to państwo bułgarów
  • początkowo uzyskuje wielkie zwycięstwo Tym niemniej wracając armię cesarską
  • spotyka totalna klęska Michał i umiera w walce jego syn jest śmiertelnie chory
  • jego syn jest ożeniony podobno z siostrzenicą cesarzowej Ireny lub z jej kuzynką na tron wstępuje Leon armeńczyk albo Leon ormianin Leon
  • [Muzyka] ormianin udaje mu się opanować pewnego rodzaju chaos Tym niemniej on jest zdetronizowany przez Michała II po paru
  • latach cesarz Michał II panuje i dlaczego to jest ważne Michał II jest
  • pochodzi z Azji Mniejszej pochodzi z regionu gdzie bardzo silne wpływy mieli ikonoklaści
  • Michał II postanawia nie jest jakoś specjalnie religijnie zaangażowany Tym niemniej żeni się z wnuczką cesarzowej
  • Ireny ale jest zwolennikiem umiarkowanego kursu jeżeli chodzi o
  • ikonoklastów proszę pamiętać ikonoklast byli całkiem popularni w Azji
  • Szczególnie w tych regionach Gdzie jest walka z islamem oni bardzo osobiście
  • odbierają te zarzuty o to że chrześcijaństwo jest religią pogańska No
  • i cóż się następuje Otóż patriarch
  • zostaje metodos pierwszy metodos pierwszy jest patriarch dość
  • umiarkowanym metodos pi po śmierci Cezar Teofila który znów próbuje
  • zakazać kultu ikon natomiast pierwszy za pomocą cesarzowej Teodory wpada
  • cesarzowej wdowy wpadają na taki pomysł ona jest Regą w imieniu syna Michała i i
  • wpadają na taki genialny pomysł że oni po prostu postarają się łagodnie potraktować ikonoklastów żeby ten cały spór zakończyć bez potrzeby zwoływania
  • osobnego soboru i metodos pi jest niezwykle łagod
  • przyjmuje całą masę biskupów którzy zgadzają się podpisać pod pewnym stwierdzeniem że Kult ikon jest dopuszczalny Oni nie wyrażają skruchy za
  • swoje poprzednie wierzenia czy za swoje poprzednie postępowania Tym niemniej bardzo
  • szybko metodos umiera i jego polityka umiarkowania spotyka opór szczególnie ze
  • strony mnichów mnichów którzy Jak pamiętacie Byli prześladowani przez
  • cesarzy ikonoklastów izaur skich i ci mnisi chcą aby byłych ikonoklastów
  • pozbawić wszystkich stanowisk żeby z nimi bardzo krótko postępować bardzo
  • ostro zsyłać do klasztorów pozbawiać święceń pozbawiać majątków udaje im się
  • wybrać po śmierci patriarchy metodos udaje im się wybrać patriarchę Ignacego
  • Ignacy jest bardzo ciekawą osobą Ignacy jest jeżeli pamiętacie przepraszam mi się pomylił nicefor i z
  • Michałem i on jest wnukiem nicefor pi tego który zdetronizował cesarzową Irenę
  • i ignatius w młodości zostaje wykastrowany
  • Żeby nie mógł pełnić funkcji cesarskiej Żeby nie mógł być pretendentem do tronu
  • ma 9 lat kiedy zostaje wykastrowany mniej więcej no Tym niemniej jednak może
  • zostać mnichem No i zostaje wybrany na patriarchę patriarchę Konstantynopola
  • jest cieszy się mniej więcej z poparciem cesarzowej Teodory ignatius nie jest
  • miłą osobą ignatius realizuje tą politykę bardzo ostrą w stosunku do ikonoklastów i część biskupów ikonoklastów byłych odwołuje się do
  • papieża czyli do biskupa Rzymu z prośbą żeby ten rozpatrzył ich skargę na postęp
  • biskupa nowego Rzymu o dziwo Rzym który przeciwstawiał się ikonoklazm uznaje że te Skargi są częściowo uzasadnione ale zwleka z
  • wydaniem ostatecznej decyzji w międzyczasie naon wstępu
  • do pełnoletniość osiąga cesarz Michał i on dokonuje przewrotu pałacowego wysyła
  • swoją matkę cesarzową Teodor do klasztoru No i chc aby patriarcha Ignac
  • potępił Teodora jako heretyczka Ignac Z różnych względów prawdopodobnie powołany
  • lojalnością bo ona go zatwierdziła na tą funkcję odmawia No i cóż zrobi Michał no Michał jak to typowy
  • cesarz Konstantynopola on się specjalnie patriarch nie przejmuje Pamiętacie że w
  • Konstantynopolu to Cesarz sam siebie koronuje No i Michał II posta detona
  • Ignaca i wysyła go na zesłanie i pewna kwestia jest niejasne czy ign na tym
  • zesłaniu zrz się przed zesłaniem zrz funkcji patriarchy czy nie Jego
  • zwolennicy twierdzili że się nie zrzekł jego przeciwnicy twierdzili że się
  • zrzekł dlaczego to jest ważne boem jeżeli to w tak
  • razem je nie zrzekł to jego przeciwnicy mogą odwołać się do Rzymu i to też robią
  • Szczególnie że na jego następcę jest wybrany
  • nijaki fotios i fotios i jest osobą
  • świecką jest osobą świetnie wykształconą czytan w teologii odczytaną w filozofii
  • zupełnie nieznane na zachodzie On jest w ciągu jednego dnia On jest w ciągu jednego dnia wyświęcony na lektora Sub diakona
  • diakona księdza diakona i pod biskupa i jest
  • zrobiony nie na księdza oczywiście i jest zrobiony patriarch Konstantynopola przeciwko
  • temu protestują zwolennicy Ignacego i odwołują się
  • mamy tutaj rok 858
  • 858 i wzy ku zdumieniu
  • wszystkich Papież który nie jest grekiem wtedy już postanawia zrobić coś takiego
  • on który uznał że Ignac był bardzo srogi w stosunku do ikonoklastów on tym razem
  • umarza po cichu postępowanie przeciwko igno i ogłasza że ign jest prawo
  • patriarch Konstantynopola foos jest uzurpatorem I teraz co
  • robi ma do wyboru parę rzeczy A może decyzję uznać wiadomo że tego nie
  • zrobi cesarz na to nie pozwoli b może przejść na tym porządku dziennego Rzym
  • jest daleko a cesarz blisko C może spróbować zrobić coś inego iaz
  • następuje tak zwana Schizma foc jańska mianowicie foos zwołuje osobny synod
  • biskupów do Konstantynopola który wyklina papieża uznaje go za
  • heretyka i to jest poraz pierws
  • papież Mikołaj i on wysyła dwóch Legatów do pocus i mówi że jeżeli Focus spełni
  • pewnego rodzaju warunki to on uzna ich decyzję przy czym oni nie
  • mieli prawa zatwierdzić go mieli w razie czego potwierdzić że jego elekcja była prawidłowa a jego formalną elekcję ostateczną decyzję miał zrobić miał
  • podjąć papież Mikołaj I Z różnych względów podejrzewa się że
  • tych dwóch że tych dwóch biskupów których których
  • wysłano zostali przekupieni Tym niemniej jednak
  • fusz wyklina Rzym i następuje Zerwanie po raz
  • pierwszy w historii w Konstantynopolu nie jest wymieniany jako pierwsze
  • imię w modlitwach wytych znanych nie jest wymieniane imienie biskupa
  • Rzymu focjusz jest dlaczego jest bardzo ciekawy jest osobą jest Niezwykłym erudytę i w tym
  • samym czasie Jak pamiętacie wrócimy teraz do tej mapy może znowu Jeżeli mi
  • się uda momencik do cesarstwa bizantyjskiego przybywają posłowie Hana Bułgarii który prosi o
  • chrzest Han Bułgarii Zgadza się przyjąć chrzest jego imię było Borys Na chrzcie
  • otrzymuje z Konstantynopola imienie Michał na cześć tego Ojca Chrzestnego
  • którym jest cesarz Michał II Tym niemniej focjusz kategorycznie
  • odmawia ustanowienie osobnego patriarchatu dla bułgarów Borys jak widzicie włada ogromnym terytorium włada dzisiejszą
  • Bułgarią by może to nawet sięga aż do Krymu częściowo serbią No to nie odpowiada
  • nowochrzanowska
  • która ma na celu usadowienie w Bułgarii rytu łacińskiego między innymi jest
  • rowany ten ryd słowiański którego powstanie też
  • sponsoruje focjusz cyr metody udadzą się na morawę
  • jak widzicie Oni są tutaj się udadzą na morawę Tym niemniej w Bułgarii niezwykle
  • popularny jest
  • Bułgaria Więc zaczyna być momentem sporu to jest bardzo blisko Konstantynopola
  • Konstantynopol nie ma nic przeciwko żeby biskup Rzymu wysyłał misjonarzy na północ no ale to jest bardzo blisko Konstantynopola Konstantynopol uważa to
  • za swój region do nawracania no i w związku z tym Focus dokonuje pewnego
  • rodzaju wty mianowicie oferuje Borysowi że liturgia będzie posłowi
  • Bułgarzy już w zasadzie większości mówią po słowiańsku język bułgarski zanika i Zgadza się udzielić ustanowić
  • arcybiskupstwo osobne dla bułgarów to nie będzie patriarchat ale będzie osobne arcybiskupstwo i Car Bułgarii rzeczywiście podporządkowuje się znowu
  • kościel bardzo luźno Konstantynopol Tym niemniej mamy już problem
  • mam problem rytów Focus nie ma problemu z rytem słowiańskim Rzym zaczyna mieć woli żeby
  • to jednak był ryt łaciński No i biskupi którzy są wysłani na Bułgarię odmawiają
  • kredo z tym słynnym Fili Czyli że syn który od ojca i syna
  • pochodzi Ducha Świętego któ Ojca i Syna pochodzi a nie od ojca pochodzi
  • to jest bardzo blisko Konstantynopola to jest bardzo blisko władzy Tym niemniej
  • znowu następuje przewrót pałacowy Michała II morduje jego
  • najlepszy przyjaciel i kompan od picia bazylii pierzy cesarz z dynastii
  • macedońskiej no i też prawdopodobnie byli pochodzenia
  • ormiańskiego na zupełnie inną opowieść no i tym
  • razem zostanie Bazyli chce blii chce się że tak powiem
  • pojednać z Rzymem no i w związku z tym zostaje zdetronizowany focz i w
  • 867 roku i na tron patar zostaje wezwany z powrotem
  • który był przyczyną tego całego nieszczęścia Ignac na tym zesłaniu zapewne troszeczkę złagodniał poza tym według wielkich z
  • tego co wiemy on był pod wrażeniem erudycji i pobożności foosa No i Zgadza się żeby pewnego rodzaj
  • [Muzyka] żeby nastąpiło pojednanie pomiędzy nim a
  • w myś takiego niepisanego układu po jego śmierci foos wraca z powrotem na
  • tron patriarchy konstantynopolitańskiego jest rok
  • 877 No i tutaj znowu Rzym ma zagwozdka bowiem w roku
  • 877 wraca fotios który ich wyk Ignac przywraca modlenie się kiedy
  • wróci modlenie się za biskupa Rzymu Tym niemniej focz wraca No i Rzym żąda od
  • niego aby on nie tylko uznał okazał skruchę za swoje działania ale także
  • wręcz uznał swój poprzedni wybór za nielegalny język którego domagają się
  • legaci papiescy jest niezwykle skomplikowany i niezwykle ostry poos
  • odmawia Bazylem i aż tak bardzo nie zależy w tej chwili na kolejnym sporze
  • ioc do końca życia do końca spełnienia
  • funkcji modli się za biskupa Rzymu tym uznaje częściowo że Biskup Rzymu ma
  • prawo sądzić legalność wyboru
  • innych biskupów tym Niemniej zaczyna pisać księgi w których
  • wprost oskarża łaciński kościół o herezję dotychczas to były różnice które
  • były irytujące dało się jeszcze je jakoś posklejać dało się je mniej więcej jakoś
  • uznać Tym niemniej teraz Focus mówi o nie to jest dużo dużo
  • ważniejsze to jest dużo poważniejsze niż tylko zwykła różnica kiedy obchodzimy
  • Wielkanoc to jest dużo ważniejsze niż tylko kwestia języka
  • i I zaczyna powoli oskarżać Rzym o
  • herezję focjusz oczywiście jest zdetronizowany bierze udział w kolejnym spisku pałacowym nie jest w stanie żyć bez spisków
  • 886 roku focjusz jest zdetronizowany po raz kolejny jako patriarcha
  • Konstantynopola Tym niemniej wraca do klasztoru i tam zaczyna pisać te takie
  • te traktat ogłaszać publicznie Schizma została zaleca ta Schizma to się nazywa skma foc
  • jańska Ona została zaleca poprzez powrót Ignacego i potem jego drugą część kiedy
  • foc udaje jak gdyby jej nie było Tym niemniej zostawia po sobie pisma i
  • zostawia po sobie pamięć tego że biskup nowego Rzymu może opuści w modlitw
  • rzy to co prawda nie trwało dość długo bo to trwało zaledwie
  • 8 lat Tym niemniej sam fakt że coś takiego jest
  • możliwe zaczyna być bardzo ważne dlaczego bowiem focjusz się cieszy
  • ogromnym poparciem Michów których pochodzi Koj pokolenie
  • prawosławny co więcej na zachodzie focjusz i Grecy są postrzegani coraz bardziej jako fałszywi Szczególnie że papieże na
  • biskupami Rzymu przestają być Grecy zaczynają być wybrani łacinnicy z
  • Włoch i oni zaczynają zależeć od zachodnich cesarzy i nie tylko nastę
  • nastąpiło 800 roku zerwanie ciągłości pomiędzy Bizancjum
  • Rzymem w takim sensie że pojawił się nowy cesarz rzymski na zachodzie ale teraz pojawia się taka możliwość ona jest postrzegana jako Schizma Tym
  • niemniej pojawia się taka możliwość że będzie dzie dwóch że w Nowym Rzymie nie
  • będzie się wymieniać imienia patriarchy starego Rzymu focjusz nie kwestionuje
  • tego że biskup Rzymu i prawosławni do dzisiaj nie kwestionują tego że tradycyjnie Biskup Rzymu ma pierwszeństwo Tym niemniej kwestionują
  • to że biskup Rzymu może rządzić kościołem wschodnim że jego że
  • może sprzeciwiać się woli biskupów wyrażonej podczas synodu Czy podczas
  • soboru No i zdecydowanie twierdzą że niektórzy biskup rzymski nie może
  • wpisywać niektórych nie może zmieniać kredo które było ustalenie na soborach samodzielnie Pamiętajcie
  • formalnie zostanie wklejone dopiero w 10 wieku do Tym niemniej on stanie się
  • popularne na zachodzie dużo dużo wcześniej
  • więc nie mam dzisiaj dla was historii żadnego soboru mam dla was natomiast
  • historię tego co się działo po tym Ostatnim soborze wspólnym ekumenicznym tym soborze drug drugim soborze nicejskim i mamy ten
  • przedsmak w połowie tego co nastąpi 200 lat później w
  • 1054 kiedy dwaj legaci biskupa starego Rzymu
  • złożą na ołtarzu ha Sofii bullę ekskomunik jąc ówczesnego biskupa nowego
  • Rzymu po czym szybciutko uciekną bo ich Będą chcieli zlinczować Sofii szybciutko
  • uciekną na statek i wrócą do Rzymu w odpowiedzi z czego biskup nowego Rzymu
  • dopóki biskup starego Rzymu nie cofnie tej ekskomuniki on usunie imię biskupa
  • nowego Rzymu z typku starego Rzymu z typku i to jest początek tej wielkiej
  • schizmy wschodniej czy znowu ta Schizma nie była aż tak początkowo dramatyczna jak nam się wydaje ona z czasem urasta do rangi symbolu tak samo jak to słynne
  • przybicie te czy przyklejenie te czy rozesłanie t Marcina LRA w 15 nie było
  • początkowo widziane aż tak symbolicznie jak my to widzimy 500 lat później Tym
  • niemniej dzisiaj pozostałością tego sporu o ikonę pozostałością tego sporu
  • pomiędzy patriarchę nowego Rzymu czyli Konstantynopola a starego Rzymu czyli biskupem starego Rzymu
  • początkowo ikony potem o wybór o wybór biskupów No i zobaczycie że pojawia nam
  • się coś co już się nam wcześniej pojawiło dla biskupów starego Rzymu niezwykle
  • że wszyscy inni traktują ich jako głowę kościoła nie jako pierwszego wobec
  • równych ale jako głowę kościoła prawosławni są gotowi traktować biskupa
  • Rzymu jako pierwszego wśród równych na tej zasadzie działa biskup nowego Rzym ale nie jako głowę kościoła na zachodzie z braku cesarza w samym
  • mieście Rzymie papież przyjmuje władzę nad Rzymem
  • także polityczną no i w związku z tym uważa że i władza duchowa i władza
  • Kościelna są połączone w jedno i widzimy powolne Narodzenie się
  • instytucji papiestwa ono też się rodzi w wyniku konfliktów teologicznych ono się
  • rodzi w wyniku konfliktów politycznych ale jest to coś co będzie dla kościoła
  • bardzo ważne bo potem w okresie reformacji papiestwa pójdzie na całą ę będzie gotowe podczas rozmów w regensburgu z jednym wyjątkiem
  • protestanci muszą uznać zwierzchność I władzę zupełną
  • papieża ci którzy nie będą chcieli będą powoli wyłączaniu pamiętajmy że jest to pozostałość Właśnie po tym że cesarstwo
  • wschodnie skurczyło się gdyby uciekło zostało wyparte z Włoch Cesarstwo
  • Zachodnie upadło No i kto pozostał jedyną władzą w Rzymie biskup rzy
  • na razie tu dzisiaj zakończę tą schizmę foc chcę wam jeszcze raz pokazać tylko
  • te kościoły jak one wyglądały nawet nawet po przywróceniu kultu ikon tutaj
  • widzicie jest kościół świętej Ireny albo Boskiego
  • pokoju w Istambule tutaj widzicie wybudowany pry m a taką
  • bardzo długo aż do 10 wieku wnętrza kościołów przed nawet jak ikony
  • wprowadzono na mozaikach one się pojawiły dużo dużo później No to jest najlepiej zachowana wnętrz kościoła świętej Ireny mozaika z czasów
  • bizantyjskich Zobaczcie jest krzyż ale bez Chrystusa no i tak samo to widać w
  • niektórych innych kościołach gdzie potem ten krzyż usunięto i na ten krzyż Naklejono teos czyli Matkę Boską z Tym niemniej tutaj macie tak ten kościół
  • wyglądał do samego końca Bizancjum w przeciwieństwie do
  • bazyliki hagis Sofi gdzie ten krzyż początkowo zastąpiono i rzeczywiście tam
  • jest Może mi się uda wam pokazać byłem teraz ostatnio w Konstantynopolu się nawet z tego powodu bardzo
  • cieszył jest teraz niestety zasłonięta w tej
  • głównej bo to jest znowu meczet obecny sułtan turecki to zamien
  • mec ale bardzo proszę tutaj możecie zobaczyć w tym miejscu gdzie w tej Hagia Reni jest krzyż tutaj macie teot siedzącą z małem Jezusa chcę wam jeszcze
  • pokazać bo mi się wreszcie udało znaleźć to co chciały pokazać ten kościół Niestety już nie istnieje bo go zburzyli w Turcy w 1920 roku tak wyglądał kościół
  • w Nicei w iz gzie obrad gdzie Przywrócono Kult ikon i
  • po przywróceniu kultu ikon jest ta matka boska tu ją widzicie prawda ale zobaczcie widać Zary Krzyża Zary Krzyża ten krzyż
  • zdjęto i po 843 doklejono teos przed co było zobe
  • przedł i te wszystkie mozaiki są oryginalne tam nie ma żadnego
  • wyobrażenia Natomiast jest tutaj To wyobrażenie chrześcijanie stają się
  • niejako w opozycji do muzułmanów tych którzy jak ten drugi sy Bornice jski
  • mówi musimy mieć ikony w kościele No i to musiało być bardzo żenujące skoro nad nimi nie było żadnej właśnie do tego nawiązuje jedno z pytań
  • bo właśnie ktoś tutaj wysłał takie pytanie jak to jest z tymi ikonami przecież Zachodni kościół też ma obrazy i nawet rzeźby To rozumiem że właśnie
  • odpowiedziałeś na to pytanie tak bo Pamiętajcie że kościół wschodni uznaje że Kościół musi mieć ikony nie ma możliwości kościół prawosławny żeby nie
  • miał ikon I mówi nie oddajemy cześć my oddajemy szacunek temu co przedstawia
  • Skąd jest ta cała rozbudowana teologia ikony natomiast absolutnie nie wolno robić rzeźb kościele wschodnim nie uświadczy
  • żeś na zachodzie nie do końca rozumiano to bo na
  • zachodzie bardzo popularny stał się symbol Dobrego Pasterza krucyfiks się
  • pojawi też później na zachodzie krucyfiks się zacznie pojawiać w 10 X wieku ale początkowo ten krzyż też jest radosny a jeżeli jest coś to jest
  • przedstawianie na przy apostołowie są przedstawione jako baranki a Jezus jako dobry pasterz Czy można określić Który papież
  • uważał się już za papieża w sensie podobnym jak my to znamy
  • No nie znaczy w takim sensie w jakim my to znamy to no to byłby dopiero
  • formalnie Sobór Watykański pierwszy prawda natomiast tak naprawdę oni już od
  • czasu Leona Wielkiego
  • zaczynają No Przynajmniej jeżeli chodzi o kościoły na zachodzie absolutnie te
  • kościoły na zachodzie trzymają bardzo bardzo krótko z kościołami na wschodzie
  • jest problem bo oni wiedzą że na wschodzie początkowo operuje cesarz co więcej bardzo długo w Rzymie jest cały czas namiestnik
  • cesarza dość długo w związku z tym Jak pamiętacie jednego cesarz Justynian II
  • każe jednego z Papieży po prostu zdetronizować przywieźć do Konstantynopola i zsyła na Krym więc więc jak gdyby wiedzą że na wschodzie
  • gdzie to chrześcijaństwo trwa jest dużo więcej tych muszą łagodniej postępować więc to jest taka ewolucja na
  • zachodzie od samego początku papieże uważają że oni są pierwsi jest spór jak jak wielką autonomię może mieć kościół lokalny na
  • wschodzie oni starają się mniej lub większą perswazją mówić o tym właśnie że
  • oni są pierwsi ale pamiętajcie nie przyjmują zaws nie raty Fiku tych
  • kanonów które zagrażają zagrażają ich władzy nigdy nie ratyfikowane kanonów soborów Konstancji
  • z prozaicznej przyczyny bo on zmuszał papieża do zwoływania regularnie
  • soborów a papieża nie można do niczego zmuszać on jest namiestnikiem
  • Chrystusa No przecież s sama nazwa pontifex Maximus największy budowniczy
  • mostów to jest dawna nazwa pogańskiego kapłana którą nosił
  • cesarz i jako cesarz stał na czele wszystkich Mostów z tej ziemi na następną więc kiedy cesarz jego wyjechał z Rzymu potem
  • wyjechał jego namiestnik No ktoś odpowiadał za Kult w Rzymie No ktż inny jak nie biskup Rzymu i on po prostu przyjął pontifex
  • Maximus znowu to nie o to chodzi że on by stał się poganinem bo znowu unikajmy takiej zupełnie historyczne tylko uzna że tak jak w ramach cesarza
  • spoczywała władza nad kościołem tak On ją teraz przejął No i potem oczywiście sobie dorobił tą donacje Konstantyna zupełnie lipny dokument
  • stworzono też za czasów ikonoklazmu Kazimierz bardzo bardzo ci
  • dziękuję też bardzo dziękuję to jest zawsze ogromna przyjemność wysłuchać
  • twojego wykładu zapraszam państwa na wykłady dotyczące historii kościoła tych z państwa któ Sącz zainteresowani to bardzo serdecznie zapraszam również jako
  • wolnych słuchaczy Chyba że chcecie zostać naszymi studentami to w ogóle ale jako wolnych słuchaczy właśnie na Przedmiot Historia Kościoła prowadzony
  • przez doktora habilitowanego Kazimierza Bema nie brakuje tam bardzo ciekawych
  • wykładów ale też dyskusji i właśnie spoglądania z różnych stron na różne
  • elementy historii kościoła który rozumiemy jako kościół nie jeden jakiś konkretny ale ten kościół który no rozbudowuje się
  • pączkuje w dalszym ciągu funkcjonuje czasami Ku naszemu zdziwieniu A jeżeli
  • chodzi o dzisiaj to raz jeszcze tobie Dziękuję państwu Dziękuję za ciekawe pytania i do zobaczenia
  • życz i
Pobierz transkrypcję (TXT)