Inauguracja roku akademickiego 2022/23. Przemówienie Rektora EWST

Rozwiń transkrypcję filmu

Inauguracja roku akademickiego 2022/23. Przemówienie Rektora EWST

  • pozwolę sobie na krótką refleksję Szanowni państwo to ten rok akademicki
  • pozwolę sobie na krótką refleksję Szanowni państwo to ten rok akademicki
  • cóż dzisiaj jest 22 października rozpoczynamy pod koniec października No
  • i właściwie naturalny sposób myślę o zbliżającym się
  • jubileuszu reformacji i tym symbolicznym momencie kiedy doktor Marcin Luter
  • przybija według podań 95 test do drzwi kościoła Zamkowego farnego wittenberdze
  • w ten sposób daje przykłady raz swojego sprzeciwu wobec nadużyć które widzi w
  • ówczesnym kościele są związane z odpustami z niewłaściwie pojętą pokutą
  • smoralnością i w ten sposób no rozpoczyna proces odnowy Kościoła który
  • dzisiaj nazywamy reformacją rozpoczyna też tą tradycję
  • teologiczną eklezjalną którą nazywamy protestantyzmem na rozwija się dobrze
  • właściwie kilka lat później zostaje napisana konfesja augsburska
  • która jest swego rodzaju do dzisiaj manifestem protestantyzmu nie pisze jej
  • Luter pisze ją jego przyjaciel Filip melanchton i w tej konfesji w tym
  • manifeście chyba po raz pierwszy znajdujemy odniesienia do tych
  • najważniejszych te z protestanckich które ostatecznie zostaną zdefiniowane
  • dopiero w XX wieku ale znamy je wszyscy bardzo dobrze solascriptura tylko pismo
  • solus Chrystus jedynie Chrystus jest pośrednikiem między bogiem a człowiekiem
  • sola Gracja solafide jedynie łaska Boża jest podstawą sprawiedliwienia człowieka
  • który jest grzeszny przez wiarę solideogloria jedynie Bóg jest godzien
  • oddania mu czci przez stworzenie Kiedy myślę o dzisiaj Który z którego z której
  • to tradycji powiedzmy też wyłania się nasza szkoła trzeba powiedzieć wprost
  • No cóż współczesne kościoły protestanckie nie stanowią jedności
  • administracyjnej jednak chciałbym powiedzieć że
  • łączy je albo próbuje je łączyć w jakim sensie to Dążenie do zachowania
  • wiary pierwszych chrześcijan która jest wyrażona w piśmie wyrażona jest soborach
  • ekumenicznych oraz wierność na tym podstawowym tezą reformacyjnym Myślę że
  • protestantyzm chociaż nie tylko protestantyzm ale powiedzmy
  • chrześcijaństwo ujęte w kategoriach biblijnych na kładzie nacisk na
  • konieczność przełożenia czy konieczność relacji
  • człowieka z Bogiem i wynikającej z tego odpowiedniej postawy moralne czyli
  • przełożenia tej rzeczywistości relacji wertykalnej na rzeczywistość
  • horyzontalną czyli szacunku wobec drugiego człowieka kimkolwiek ten
  • człowiek by nie był zgodnie ze słowami Chrystusa z Ewangelii Mateusza Czyli
  • wszystko co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych mnie
  • uczyniliście Kiedy myślę o tym wymiarze praktycznym
  • chrześcijaństwa i również myśli po reformacyjnej w naturalny sposób Staje
  • mi przed oczami reformacja tutaj we Wrocławiu która odbyła się 21
  • października czyli tak jakby wczoraj toale 1523 roku czyli 6 lat Po
  • reformacji Marcina Lutra był ten moment kiedy po raz pierwszy odbyło się
  • nabożeństwo ewangelickie we wrocławskim Kościele Marii Magdaleny ciągle Możemy
  • odwiedzić ten kościół i wtedy został wprowadzony na stanowisko proboszcza
  • ksiądz doktor Johannes Hess i Wrocław właściwie w bardzo szybkim czasie po tym
  • nabożeństwie stał się protestancki w przeważający w mierze ewangelicki stało
  • się to dzięki poparciu rady miejskiej Wrocławia ale również dzięki poparciu
  • biskupów katolickich którzy przez cały czas rezydowali na Ostrowie Tumskim i to
  • co jest ważne myślę właśnie w tym kontekście moralnym czy praktycznym to
  • to że poza sferą doktrynalną ta troska od II
  • człowieka w wymiarze edukacji w wymiarze działalną opieki medycznej charytatywnej
  • paliatywnej była bardzo ważna Otóż ci którzy nawracali się na protestantyzm
  • wtedy ówczesnym 16-wiecznym Wrocławiu sprzedawali swoje szaty liturgiczne
  • swoje klejnoty No i pieniądze z tego wrzucali do skarbony która była
  • ustawiona na Rynku wrocławskim A te pieniądze później Zostały przeznaczone
  • na pomoc dla biednych bezdomnych dla chorych dla tych którzy
  • byli pozbawieni opieki z tych pieniędzy później zbudowano szpital zbudowano
  • przytułki założono szkoły publiczne oczywiście szereg drukarni No bo
  • drukowanie było bardzo ważne wtedy no i ufundowano w stypendia dla biednych
  • studentów i myślę znowu że to było piękne świadectwo żywej wiary która
  • oprócz doktryny oprócz dogmatu no musi być codziennością życia człowieka i w
  • ten sposób postrzegam misję ewangelikalnej Wyższej Szkoły
  • teologicznej możemy powiedzieć że stajemy na barkach naszych ojców że
  • uczymy się od nich że chcemy kontynuować ich Dzieło a przede wszystkim chcemy iść
  • drogą wiary w poszanowaniu drugiego człowieka bez względu na to kim jest
  • skąd jest jaki jest chcemy szukać wszelkich możliwych sposobów przełożenia
  • Prawd Wiary na język współczesnego świata tak żeby w swojej aktualności
  • były ciągle zrozumiałe dla człowieka XXI wieku chcemy promować dialogę
  • humenicznej dialog interreligijny bo jestem przekonany że we współczesnym
  • świecie potrzebna jest ogólnoludzka solidarność teraz Kiedy patrzę na postać
  • Chrystusa ewangelicznego Chrystusa który schyla
  • się do tych którzy są odrzuceni chorzy biedni
  • zdradzeni to jest on dla mnie symbolem takiej właśnie postawy i myślę że taką
  • drogą chcemy teraz iść i w przyszłości drogą która jest przed nami teraz
  • będziemy bardzo wdzięczni za wasze wsparcie szczególnie w trudnych chwilach
  • u większej chwale Boga teraz od czasu do czasu kiedy rozpoczynamy rok akademicki
  • Pomyślimy o różnych metaforach literackich swego rodzaju symbolach
  • które mogą nam przyświecać które mogą nas prowadzić które mogą być No takim
  • właśnie drogowskazem przez rok akademicki przez lata różne metafory się
  • pojawiały przywoływaliśmy je na myśl pojawił się Władca Pierścieni Tolkiena A
  • może był to Hobbit która jest z tych książek w każdym razie był zamek kawki
  • była poezja Różewicza były modlitwy bonfetera pamiętam nawet w grzebałem
  • sobie w notatkach że raz pojawiła się Astrid Lindgren i jej książka wujku
  • Dlaczego Kąpiesz się w spodniach fantastyczna literatura Natomiast w tym
  • roku Chciałbym zaproponować inną
  • inny fragment literacki w jakim sensie literackim może tak to w myśląc
  • o tym wszystkim co się dzieje we współczesnym świecie o wyzwaniach przed
  • którymi stajemy o kontekście wojny która No tuż za naszymi granicami się odbywa o
  • widmie głodu które dotyka wielu krajów już teraz myśląc o napięciach na arenie
  • międzynarodowej geopolitycznej które są wydaje się że są coraz bardziej poważne
  • to chciałbym przywołać tutaj przemowę fragment przemowy Mariana Turskiego z
  • okazji 75 rocznicy Wyzwolenia obozu koncentracyjnego w Auschwitz
  • w przemowie tej Marian Turski odnosi się do 11 przykazania
  • koncepcje 11 przykazania z autorstwa Romana kęta i w tą właśnie koncepcję
  • rozwija Marian Turski w swojej przemowie którą adresuje do swojej córki do swojej
  • wnuczki mówi tak teraz właśnie ten fragment
  • i to chciałbym powiedzieć mojej córce to chciałbym powiedzieć moim wnukom
  • rówieśnikom mojej córki moich wnuków gdziekolwiek mieszkają w Polsce w
  • Izraelu w Ameryce w Europie Zachodniej w Europie Wschodniej to bardzo ważne Nie
  • bądźcie obojętni jeżeli widzicie kłamstwa historyczne Nie bądźcie
  • obojętni kiedy widzicie że przeszłość jest naciągana do aktualnych potrzeb
  • polityki Nie bądźcie obojętni kiedy jakakolwiek mniejszość jest
  • dyskryminowana istotę demokracji jest to że większość rządzi ale demokracja na
  • tym polega że prawa mniejszości muszą być chronione Nie bądźcie obojętni kiedy
  • jakakolwiek władza narusza przyjęte umowy
  • bądźcie wierni przykazani A jedenaste przykazanie brzmi nie bądź obojętny
  • Bo jeśli będziesz obojętny to nawet się nie obejrzysz jak na ciebie
  • na twoich potomków jakieś Auschwitz znów spadnie z nieba
  • Szanowni państwo drodzy studenci Nie bądźmy obojętni wobec drugiego człowieka
  • kimkolwiek by nie był Rock akademicki
  • 20223 w ewangelikalnej Wyższej Szkole eteologicznej uznaję za otwarty kwot
  • Felix faustum Fortuna kumfę sit
Pobierz transkrypcję (TXT)