Inauguracja roku akademickiego 2022/23. Przemówienie Rektora EWST
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Inauguracja roku akademickiego 2022/23. Przemówienie Rektora EWST
- pozwolę sobie na krótką refleksję Szanowni państwo to ten rok akademicki
- pozwolę sobie na krótką refleksję Szanowni państwo to ten rok akademicki
- cóż dzisiaj jest 22 października rozpoczynamy pod koniec października No
- i właściwie naturalny sposób myślę o zbliżającym się
- jubileuszu reformacji i tym symbolicznym momencie kiedy doktor Marcin Luter
- przybija według podań 95 test do drzwi kościoła Zamkowego farnego wittenberdze
- w ten sposób daje przykłady raz swojego sprzeciwu wobec nadużyć które widzi w
- ówczesnym kościele są związane z odpustami z niewłaściwie pojętą pokutą
- smoralnością i w ten sposób no rozpoczyna proces odnowy Kościoła który
- dzisiaj nazywamy reformacją rozpoczyna też tą tradycję
- teologiczną eklezjalną którą nazywamy protestantyzmem na rozwija się dobrze
- właściwie kilka lat później zostaje napisana konfesja augsburska
- która jest swego rodzaju do dzisiaj manifestem protestantyzmu nie pisze jej
- Luter pisze ją jego przyjaciel Filip melanchton i w tej konfesji w tym
- manifeście chyba po raz pierwszy znajdujemy odniesienia do tych
- najważniejszych te z protestanckich które ostatecznie zostaną zdefiniowane
- dopiero w XX wieku ale znamy je wszyscy bardzo dobrze solascriptura tylko pismo
- solus Chrystus jedynie Chrystus jest pośrednikiem między bogiem a człowiekiem
- sola Gracja solafide jedynie łaska Boża jest podstawą sprawiedliwienia człowieka
- który jest grzeszny przez wiarę solideogloria jedynie Bóg jest godzien
- oddania mu czci przez stworzenie Kiedy myślę o dzisiaj Który z którego z której
- to tradycji powiedzmy też wyłania się nasza szkoła trzeba powiedzieć wprost
- No cóż współczesne kościoły protestanckie nie stanowią jedności
- administracyjnej jednak chciałbym powiedzieć że
- łączy je albo próbuje je łączyć w jakim sensie to Dążenie do zachowania
- wiary pierwszych chrześcijan która jest wyrażona w piśmie wyrażona jest soborach
- ekumenicznych oraz wierność na tym podstawowym tezą reformacyjnym Myślę że
- protestantyzm chociaż nie tylko protestantyzm ale powiedzmy
- chrześcijaństwo ujęte w kategoriach biblijnych na kładzie nacisk na
- konieczność przełożenia czy konieczność relacji
- człowieka z Bogiem i wynikającej z tego odpowiedniej postawy moralne czyli
- przełożenia tej rzeczywistości relacji wertykalnej na rzeczywistość
- horyzontalną czyli szacunku wobec drugiego człowieka kimkolwiek ten
- człowiek by nie był zgodnie ze słowami Chrystusa z Ewangelii Mateusza Czyli
- wszystko co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych mnie
- uczyniliście Kiedy myślę o tym wymiarze praktycznym
- chrześcijaństwa i również myśli po reformacyjnej w naturalny sposób Staje
- mi przed oczami reformacja tutaj we Wrocławiu która odbyła się 21
- października czyli tak jakby wczoraj toale 1523 roku czyli 6 lat Po
- reformacji Marcina Lutra był ten moment kiedy po raz pierwszy odbyło się
- nabożeństwo ewangelickie we wrocławskim Kościele Marii Magdaleny ciągle Możemy
- odwiedzić ten kościół i wtedy został wprowadzony na stanowisko proboszcza
- ksiądz doktor Johannes Hess i Wrocław właściwie w bardzo szybkim czasie po tym
- nabożeństwie stał się protestancki w przeważający w mierze ewangelicki stało
- się to dzięki poparciu rady miejskiej Wrocławia ale również dzięki poparciu
- biskupów katolickich którzy przez cały czas rezydowali na Ostrowie Tumskim i to
- co jest ważne myślę właśnie w tym kontekście moralnym czy praktycznym to
- to że poza sferą doktrynalną ta troska od II
- człowieka w wymiarze edukacji w wymiarze działalną opieki medycznej charytatywnej
- paliatywnej była bardzo ważna Otóż ci którzy nawracali się na protestantyzm
- wtedy ówczesnym 16-wiecznym Wrocławiu sprzedawali swoje szaty liturgiczne
- swoje klejnoty No i pieniądze z tego wrzucali do skarbony która była
- ustawiona na Rynku wrocławskim A te pieniądze później Zostały przeznaczone
- na pomoc dla biednych bezdomnych dla chorych dla tych którzy
- byli pozbawieni opieki z tych pieniędzy później zbudowano szpital zbudowano
- przytułki założono szkoły publiczne oczywiście szereg drukarni No bo
- drukowanie było bardzo ważne wtedy no i ufundowano w stypendia dla biednych
- studentów i myślę znowu że to było piękne świadectwo żywej wiary która
- oprócz doktryny oprócz dogmatu no musi być codziennością życia człowieka i w
- ten sposób postrzegam misję ewangelikalnej Wyższej Szkoły
- teologicznej możemy powiedzieć że stajemy na barkach naszych ojców że
- uczymy się od nich że chcemy kontynuować ich Dzieło a przede wszystkim chcemy iść
- drogą wiary w poszanowaniu drugiego człowieka bez względu na to kim jest
- skąd jest jaki jest chcemy szukać wszelkich możliwych sposobów przełożenia
- Prawd Wiary na język współczesnego świata tak żeby w swojej aktualności
- były ciągle zrozumiałe dla człowieka XXI wieku chcemy promować dialogę
- humenicznej dialog interreligijny bo jestem przekonany że we współczesnym
- świecie potrzebna jest ogólnoludzka solidarność teraz Kiedy patrzę na postać
- Chrystusa ewangelicznego Chrystusa który schyla
- się do tych którzy są odrzuceni chorzy biedni
- zdradzeni to jest on dla mnie symbolem takiej właśnie postawy i myślę że taką
- drogą chcemy teraz iść i w przyszłości drogą która jest przed nami teraz
- będziemy bardzo wdzięczni za wasze wsparcie szczególnie w trudnych chwilach
- u większej chwale Boga teraz od czasu do czasu kiedy rozpoczynamy rok akademicki
- Pomyślimy o różnych metaforach literackich swego rodzaju symbolach
- które mogą nam przyświecać które mogą nas prowadzić które mogą być No takim
- właśnie drogowskazem przez rok akademicki przez lata różne metafory się
- pojawiały przywoływaliśmy je na myśl pojawił się Władca Pierścieni Tolkiena A
- może był to Hobbit która jest z tych książek w każdym razie był zamek kawki
- była poezja Różewicza były modlitwy bonfetera pamiętam nawet w grzebałem
- sobie w notatkach że raz pojawiła się Astrid Lindgren i jej książka wujku
- Dlaczego Kąpiesz się w spodniach fantastyczna literatura Natomiast w tym
- roku Chciałbym zaproponować inną
- inny fragment literacki w jakim sensie literackim może tak to w myśląc
- o tym wszystkim co się dzieje we współczesnym świecie o wyzwaniach przed
- którymi stajemy o kontekście wojny która No tuż za naszymi granicami się odbywa o
- widmie głodu które dotyka wielu krajów już teraz myśląc o napięciach na arenie
- międzynarodowej geopolitycznej które są wydaje się że są coraz bardziej poważne
- to chciałbym przywołać tutaj przemowę fragment przemowy Mariana Turskiego z
- okazji 75 rocznicy Wyzwolenia obozu koncentracyjnego w Auschwitz
- w przemowie tej Marian Turski odnosi się do 11 przykazania
- koncepcje 11 przykazania z autorstwa Romana kęta i w tą właśnie koncepcję
- rozwija Marian Turski w swojej przemowie którą adresuje do swojej córki do swojej
- wnuczki mówi tak teraz właśnie ten fragment
- i to chciałbym powiedzieć mojej córce to chciałbym powiedzieć moim wnukom
- rówieśnikom mojej córki moich wnuków gdziekolwiek mieszkają w Polsce w
- Izraelu w Ameryce w Europie Zachodniej w Europie Wschodniej to bardzo ważne Nie
- bądźcie obojętni jeżeli widzicie kłamstwa historyczne Nie bądźcie
- obojętni kiedy widzicie że przeszłość jest naciągana do aktualnych potrzeb
- polityki Nie bądźcie obojętni kiedy jakakolwiek mniejszość jest
- dyskryminowana istotę demokracji jest to że większość rządzi ale demokracja na
- tym polega że prawa mniejszości muszą być chronione Nie bądźcie obojętni kiedy
- jakakolwiek władza narusza przyjęte umowy
- bądźcie wierni przykazani A jedenaste przykazanie brzmi nie bądź obojętny
- Bo jeśli będziesz obojętny to nawet się nie obejrzysz jak na ciebie
- na twoich potomków jakieś Auschwitz znów spadnie z nieba
- Szanowni państwo drodzy studenci Nie bądźmy obojętni wobec drugiego człowieka
- kimkolwiek by nie był Rock akademicki
- 20223 w ewangelikalnej Wyższej Szkole eteologicznej uznaję za otwarty kwot
- Felix faustum Fortuna kumfę sit