TRANSKRYPCJA: "Inauguracja roku akademickiego 2022/23. Przemówienie Rektora EWST" Data publikacji: 29.10.2022 Długość: 10:03 --- [0:19] pozwolę sobie na krótką refleksję Szanowni państwo to ten rok akademicki [0:19] pozwolę sobie na krótką refleksję Szanowni państwo to ten rok akademicki [0:25] cóż dzisiaj jest 22 października rozpoczynamy pod koniec października No [0:31] i właściwie naturalny sposób myślę o zbliżającym się [0:36] jubileuszu reformacji i tym symbolicznym momencie kiedy doktor Marcin Luter [0:42] przybija według podań 95 test do drzwi kościoła Zamkowego farnego wittenberdze [0:49] w ten sposób daje przykłady raz swojego sprzeciwu wobec nadużyć które widzi w [0:55] ówczesnym kościele są związane z odpustami z niewłaściwie pojętą pokutą [1:00] smoralnością i w ten sposób no rozpoczyna proces odnowy Kościoła który [1:04] dzisiaj nazywamy reformacją rozpoczyna też tą tradycję [1:09] teologiczną eklezjalną którą nazywamy protestantyzmem na rozwija się dobrze [1:14] właściwie kilka lat później zostaje napisana konfesja augsburska [1:19] która jest swego rodzaju do dzisiaj manifestem protestantyzmu nie pisze jej [1:23] Luter pisze ją jego przyjaciel Filip melanchton i w tej konfesji w tym [1:30] manifeście chyba po raz pierwszy znajdujemy odniesienia do tych [1:33] najważniejszych te z protestanckich które ostatecznie zostaną zdefiniowane [1:38] dopiero w XX wieku ale znamy je wszyscy bardzo dobrze solascriptura tylko pismo [1:45] solus Chrystus jedynie Chrystus jest pośrednikiem między bogiem a człowiekiem [1:50] sola Gracja solafide jedynie łaska Boża jest podstawą sprawiedliwienia człowieka [1:55] który jest grzeszny przez wiarę solideogloria jedynie Bóg jest godzien [2:01] oddania mu czci przez stworzenie Kiedy myślę o dzisiaj Który z którego z której [2:08] to tradycji powiedzmy też wyłania się nasza szkoła trzeba powiedzieć wprost [2:12] No cóż współczesne kościoły protestanckie nie stanowią jedności [2:16] administracyjnej jednak chciałbym powiedzieć że [2:19] łączy je albo próbuje je łączyć w jakim sensie to Dążenie do zachowania [2:24] wiary pierwszych chrześcijan która jest wyrażona w piśmie wyrażona jest soborach [2:30] ekumenicznych oraz wierność na tym podstawowym tezą reformacyjnym Myślę że [2:35] protestantyzm chociaż nie tylko protestantyzm ale powiedzmy [2:38] chrześcijaństwo ujęte w kategoriach biblijnych na kładzie nacisk na [2:42] konieczność przełożenia czy konieczność relacji [2:46] człowieka z Bogiem i wynikającej z tego odpowiedniej postawy moralne czyli [2:51] przełożenia tej rzeczywistości relacji wertykalnej na rzeczywistość [2:55] horyzontalną czyli szacunku wobec drugiego człowieka kimkolwiek ten [3:00] człowiek by nie był zgodnie ze słowami Chrystusa z Ewangelii Mateusza Czyli [3:05] wszystko co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych mnie [3:10] uczyniliście Kiedy myślę o tym wymiarze praktycznym [3:15] chrześcijaństwa i również myśli po reformacyjnej w naturalny sposób Staje [3:21] mi przed oczami reformacja tutaj we Wrocławiu która odbyła się 21 [3:26] października czyli tak jakby wczoraj toale 1523 roku czyli 6 lat Po [3:32] reformacji Marcina Lutra był ten moment kiedy po raz pierwszy odbyło się [3:36] nabożeństwo ewangelickie we wrocławskim Kościele Marii Magdaleny ciągle Możemy [3:40] odwiedzić ten kościół i wtedy został wprowadzony na stanowisko proboszcza [3:45] ksiądz doktor Johannes Hess i Wrocław właściwie w bardzo szybkim czasie po tym [3:51] nabożeństwie stał się protestancki w przeważający w mierze ewangelicki stało [3:56] się to dzięki poparciu rady miejskiej Wrocławia ale również dzięki poparciu [4:01] biskupów katolickich którzy przez cały czas rezydowali na Ostrowie Tumskim i to [4:07] co jest ważne myślę właśnie w tym kontekście moralnym czy praktycznym to [4:12] to że poza sferą doktrynalną ta troska od II [4:17] człowieka w wymiarze edukacji w wymiarze działalną opieki medycznej charytatywnej [4:23] paliatywnej była bardzo ważna Otóż ci którzy nawracali się na protestantyzm [4:27] wtedy ówczesnym 16-wiecznym Wrocławiu sprzedawali swoje szaty liturgiczne [4:32] swoje klejnoty No i pieniądze z tego wrzucali do skarbony która była [4:36] ustawiona na Rynku wrocławskim A te pieniądze później Zostały przeznaczone [4:41] na pomoc dla biednych bezdomnych dla chorych dla tych którzy [4:46] byli pozbawieni opieki z tych pieniędzy później zbudowano szpital zbudowano [4:50] przytułki założono szkoły publiczne oczywiście szereg drukarni No bo [4:55] drukowanie było bardzo ważne wtedy no i ufundowano w stypendia dla biednych [4:59] studentów i myślę znowu że to było piękne świadectwo żywej wiary która [5:03] oprócz doktryny oprócz dogmatu no musi być codziennością życia człowieka i w [5:10] ten sposób postrzegam misję ewangelikalnej Wyższej Szkoły [5:13] teologicznej możemy powiedzieć że stajemy na barkach naszych ojców że [5:17] uczymy się od nich że chcemy kontynuować ich Dzieło a przede wszystkim chcemy iść [5:22] drogą wiary w poszanowaniu drugiego człowieka bez względu na to kim jest [5:28] skąd jest jaki jest chcemy szukać wszelkich możliwych sposobów przełożenia [5:34] Prawd Wiary na język współczesnego świata tak żeby w swojej aktualności [5:40] były ciągle zrozumiałe dla człowieka XXI wieku chcemy promować dialogę [5:46] humenicznej dialog interreligijny bo jestem przekonany że we współczesnym [5:50] świecie potrzebna jest ogólnoludzka solidarność teraz Kiedy patrzę na postać [5:56] Chrystusa ewangelicznego Chrystusa który schyla [6:01] się do tych którzy są odrzuceni chorzy biedni [6:06] zdradzeni to jest on dla mnie symbolem takiej właśnie postawy i myślę że taką [6:12] drogą chcemy teraz iść i w przyszłości drogą która jest przed nami teraz [6:17] będziemy bardzo wdzięczni za wasze wsparcie szczególnie w trudnych chwilach [6:23] u większej chwale Boga teraz od czasu do czasu kiedy rozpoczynamy rok akademicki [6:30] Pomyślimy o różnych metaforach literackich swego rodzaju symbolach [6:35] które mogą nam przyświecać które mogą nas prowadzić które mogą być No takim [6:39] właśnie drogowskazem przez rok akademicki przez lata różne metafory się [6:44] pojawiały przywoływaliśmy je na myśl pojawił się Władca Pierścieni Tolkiena A [6:51] może był to Hobbit która jest z tych książek w każdym razie był zamek kawki [6:56] była poezja Różewicza były modlitwy bonfetera pamiętam nawet w grzebałem [7:02] sobie w notatkach że raz pojawiła się Astrid Lindgren i jej książka wujku [7:06] Dlaczego Kąpiesz się w spodniach fantastyczna literatura Natomiast w tym [7:11] roku Chciałbym zaproponować inną [7:14] inny fragment literacki w jakim sensie literackim może tak to w myśląc [7:22] o tym wszystkim co się dzieje we współczesnym świecie o wyzwaniach przed [7:26] którymi stajemy o kontekście wojny która No tuż za naszymi granicami się odbywa o [7:32] widmie głodu które dotyka wielu krajów już teraz myśląc o napięciach na arenie [7:39] międzynarodowej geopolitycznej które są wydaje się że są coraz bardziej poważne [7:43] to chciałbym przywołać tutaj przemowę fragment przemowy Mariana Turskiego z [7:50] okazji 75 rocznicy Wyzwolenia obozu koncentracyjnego w Auschwitz [7:56] w przemowie tej Marian Turski odnosi się do 11 przykazania [8:01] koncepcje 11 przykazania z autorstwa Romana kęta i w tą właśnie koncepcję [8:08] rozwija Marian Turski w swojej przemowie którą adresuje do swojej córki do swojej [8:13] wnuczki mówi tak teraz właśnie ten fragment [8:17] i to chciałbym powiedzieć mojej córce to chciałbym powiedzieć moim wnukom [8:24] rówieśnikom mojej córki moich wnuków gdziekolwiek mieszkają w Polsce w [8:31] Izraelu w Ameryce w Europie Zachodniej w Europie Wschodniej to bardzo ważne Nie [8:38] bądźcie obojętni jeżeli widzicie kłamstwa historyczne Nie bądźcie [8:44] obojętni kiedy widzicie że przeszłość jest naciągana do aktualnych potrzeb [8:50] polityki Nie bądźcie obojętni kiedy jakakolwiek mniejszość jest [8:55] dyskryminowana istotę demokracji jest to że większość rządzi ale demokracja na [9:02] tym polega że prawa mniejszości muszą być chronione Nie bądźcie obojętni kiedy [9:09] jakakolwiek władza narusza przyjęte umowy [9:13] bądźcie wierni przykazani A jedenaste przykazanie brzmi nie bądź obojętny [9:20] Bo jeśli będziesz obojętny to nawet się nie obejrzysz jak na ciebie [9:26] na twoich potomków jakieś Auschwitz znów spadnie z nieba [9:32] Szanowni państwo drodzy studenci Nie bądźmy obojętni wobec drugiego człowieka [9:39] kimkolwiek by nie był Rock akademicki [9:44] 20223 w ewangelikalnej Wyższej Szkole eteologicznej uznaję za otwarty kwot [9:52] Felix faustum Fortuna kumfę sit --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl