Gościnność – „this is the way”
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Gościnność - "this is the way" | EWST online
- [Muzyka]
- [Muzyka]
- Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19 online
- w dzisiejszym tytułem trochę po polsku trochę po angielsku gościnność this
- Awake a podczas tego spotkania zajmiemy się właśnie tematem gościnności
- chrześcijańskiej nawiążemy do jej znaczenia w Piśmie Świętym spróbujemy poznać chociaż trochę albo
- przyjrzeć się jej fenomenowi znanemu między innymi z camino do Santiago ale
- także nawiążemy do tradycyjnej znanej na całym świecie polskiej gościnności a
- naszym przewodnikiem w tej podróży będzie dzisiaj doktor rande Hacker który między innymi podzieli się swoimi doświadczeniami ze szlaku Świętego
- Jakuba o którym mówi tak w maju przeszedłem 230
- km przez różne odcinki camino jednym z bardzo ważnych elementów całej
- pielgrzymki do Santiago de Compostela jest gościnność mówi się o niej ale też
- praktykuje się ją i camino właśnie z tego słynie oczywiście są wyjątki ale
- dzięki tej podróży zacząłem myśleć jeszcze więcej o gościnności chrześcijańskiej zapraszamy państwa zatem do
- podróży i trochę do camino i trochę poprzez gościnność Randy i mam nadzieję że opowiesz nam nie tylko o polskich
- gościnności ale też na przykład jak na tym tle wygląda gościnność innych krajów
- w tym gościnności amerykańska Zresztą Witam cię u Ciebie jest w tej chwili w
- południe i wiem że jesteś bliską sin Także mamy dzisiaj tak międzykontynentalne wst
- online i zapraszam w takim razie dziękuję dziękuję Właśnie to taki temat wypada dzisiaj ja z tym gościem w Stanach teraz w tej
- chwili w Polsce też jestem gościem 24 lata
- więc żyję z powodu gościnności innych Można tak
- powiedzieć ale i tak jak ashed cytowałam mnie to
- jak teraz jak szedłem te różne odcinki tego szlaku kominy The Santiago de
- composteli mocno myślałem o gości
- kamino jest jak to powiedzieć
- z tego jest bardzo ważne ważnym elementem camino
- gościnność więc to jak wszedłem myślałem zobaczyłem te różne miejsca dla
- pielgrzymów to sporo zreflektowałem się na temat gościnności i razem z grupą
- mężczyzn byłem w grupie 9 mężczyzn a potem wszedłem ze swoim przyjacielem a
- dużo rozmawialiśmy na temat gościnności i właśnie skąd taki temat na ewst a Mine
- dzisiaj i jeżeli chodzi o mój laptop Bono działa dzisiaj
- klikam i czekam a już jest tak jeszcze raz klikam to
- to jest jak pewnie wiecie ale to jest szlak
- pielgrzymowania dotyczące
- Świętego Jakuba Santiago większego czyli tego wracał
- miłowanego który jest na Zachodniej Północnej jest zachodniej części
- Hiszpanii pręty Czy mógłbyś troszeczkę głośniej mówić albo w kierunku mikrofonu bardziej laptopa lepiej tak Dobra OK Dzięki Asia
- to i od o nie wiem dokładnie od którego roku ale
- zaczyna być słynne już od 13 wieku taka podróż do Santiago ale te ci
- pierwsi pielgrzymi raczej byli bogaci królowie
- inni którzy wędrowali tam aby pójść do tego grobu
- miecz swoje grzechy oczywiście wybaczone bo to też było
- rezultatem takiego takie Pielgrzymki a potem w następnych wiekach
- coraz więcej biednych peregrindows hiszpańskie słowo
- na Pielgrzym coraz więcej biednych Herobrine tam
- poszły do tego grobu i trzeba było im pomóc i
- powoli rok na rok wiek na wiek otworzyły się różne miejsce noclegu dla tych
- nazywało się ten nocleg hospitale czyli stąd nasz słowo szpital albo po
- angielsku to był nie miejsce opieki
- chorych ale raczej to było miejscem dla pielgrzymów gdzie mogli tam nocować
- najczęściej za darmo a potem też karmiono tych pielgrzymów za darmo
- czasami daną im odzież albo obuwiem I to było bardzo ważne
- dla dla pielgrzymów oczywiście niektórzy zaczęli bez niczego źli bez niczego
- szli tylko dzięki właśnie gościnności dudzi obok tego tych szlaków bo
- był jeden tak zwane Primitivo a potem kolejne teraz jest nawet kilkanaście ale
- 5 głównych szlaków tam do kamienną a sorry do Santiago
- w Hiszpanii i to
- jak ludzie okazali tą gościnność te szlaki rozwijały się
- rozwijałem teraz jak ja siadłem w tej grupie tych mężczyzn to
- zobaczyliśmy to chociaż nie byliśmy w takiej potrzebie jak
- pielgrzyminą a cuke sett lat temu ale ale i tak to było widoczne jak ludzie
- traktowali tych pielgrzymów mieliśmy okazję nocować w tak zwanych
- ambergach albo hostelach raz byliśmy w oberwie który jest prowadzony przez
- zakon cysterski czyli tu było
- miejsce noclegium a cukrem nawet miejsc i po tym też dalej nam jedzenie
- jeden wielki garnek i wszyscy mieli się podzielić jedzenie z tego wielkiego
- garnka i w tych różnych miejscach i nie było za darmo ale też nie było drogą w
- tych miejscach starają się dać nocnej dla wszystkich
- którzy potrzebują ty są też inne możliwości z przyjacielem jak
- chodziliśmy po prostu Zarezerwowaliśmy jakby
- nocleg w hotelu albo w czymś podobnym już mieliśmy to załatwione my chcieliśmy
- miejsce z toaletą obok
- sypialni bo już jesteśmy trochę starsi dlatego potrzebujemy
- nie chcieliśmy też spać w jednym wielkim pokoju z wieloma osobami tak jak
- robiliśmy z tą grupą ale mówię
- możliwości są przeróżne i są też darmowe miejsce często
- wzdłuż camino większość osób i tak płacić troszeczkę przynajmniej aby miecz
- zapewniony miejsce ale jednak historia poza tymi miejscami noclegowymi myślą
- pokazuje tę gościnność hiszpańską
- albo pas bo tak naprawdę tam gdzie byliśmy to są z regionu czyli Baskowie
- nasza grupa 9 mężczyzn miała
- różne jak to powiedzieć formy fizyczne niektórzy z nas potrafiliśmy akurat tak
- się składało że trzej z nas którzy mieszkaliśmy
- problemu aby pójść daleko a ci zostaną nie za bardzo ale zostawię Jako małe
- komentarz ale i też niektórzy byli je więksi
- niż ja na przykład i Podczas tego pierwszego dnia mieliśmy
- jeszcze jakby o może 10 km do końca 8 coś takiego i większość grupy
- zdecydowało się że nie potrafi skończyć nie potrafi pójść do końca czterech z
- nas Poszliśmy dalej a resztę grupa szukała taksówki ale byli
- w takim miejscu nie mogli znaleźć taksówki i dodaje że jedna osoba z
- naszej grupy mieszka w Hiszpanii mówi po hiszpańskiej biegle znaku który więc to nie był tak że nikt
- nie umiał tylko że nie było taksówek a też nie było akurat wtedy już autobusów
- do do miasta gdzie mieliśmy noclegi Oni siedzieli w restauracji jedli oglądali
- mecze akurat to było Real Madryt przeciwko Manchester City wszyscy
- Baskowie oczywiście zamęczysz Syrii
- i coś mówili że szukają transportu a jeden gość który tam
- siedział mówię ja mam ja mam a bus taki bank dla was Ja mam was wozić poszli i
- tam to było takie bus towarowe bushik poszli tam siedzieli tam z tyłu a on ich
- wołżył nie chciał żadnej zapłaty to No to nie był aż tak daleko 10-15 minut ale
- byliśmy pod wrażeniem że ten Lewis na imię tak chętnie to robił i pomagał
- nam im akurat nie byłem z nimi wtedy ale pomagał i im nie oczekując niczego w
- zamian i jak rozmawialiśmy z innymi
- pielgrzymami Podczas tego tej wędrówki naszej słyszeliśmy różne
- fajne historie jak Ludzie pomagali temu pielgrzymowi No też widzieliśmy
- zobaczyłem jeden znak na przykład turysta idź do domu czy First go homeb
- był podpisane po angielsku Więc to nie jest takie wszyscy tak żyją i tak
- traktują tych ludzi którzy przejeżdżają aby chodzić przez kominów
- ale większość ludzi tak patrzę na to i to było naprawdę fantastyczne dla nas i
- czują nawet instrukcję jak traktować pielgrzymów 12 wieku mówię
- że wszyscy powinni przyjmować pielgrzymów bogate pielgrzymów i biednych którzy wracają udają się do Santiago z miłością
- i szacunkiem ponieważ wszyscy którzy ich przyjmują i opiekują się nimi będą mieli
- nie tylko Santiago czyli Jakuba Ja jako gościa ale także samego panu i myślą że
- w tym widzimy to chrześcijańskie
- fundament chrześcijańskie położenie tego wszystkiego to nie to nie
- to że ludzie mieli być gościnni tylko z tego powodu że tak dobrze ludzie żyją
- lecz na podstawie chrześcija chrześcijańskiej cnoty
- gościnności i to w tej grupie mężczyzn Większość z nas zaangażowanych w
- kościele w jakiej w jakiś sposób to też było coś rozmawialiśmy o tym jak
- kościół cię sami i stracił albo nie Nie skupia się na te gościnności już No
- owszem zakon Cystersów to słyn jest tego budowany miejsce
- na całym świecie razem na pewno na całej Europie gdzie mogli pomagać ludziom
- którzy podróżują ale my dzisiejszym świecie czasami No owszem
- może dzisiejszy kultura ludziom mniej potrzebują tego jak Ciebie
- peregrino z kiedyś potrzebowali ale czasami też nie myślimy o uważności
- gościnności więc chciałem
- chwilą tylko patrzeć na Pismo Święte to Pismo Święte mówi na temat
- gościnności jeden z pierwszych przykładów tego
- widzimy w Księdze Rodzaju 18 rozdziale i tam
- Abraham spotyka trzech gorszych którzy przychodzą blisko jego namiotu jak
- czytam [Muzyka] ten fragment tę historię nie mam pewności czy Abraham już
- wiedział że oni są od Boga czy czy nie ale jak widzimy jego traktowanie tych
- gości on i wybieg do nich a on błagał abym mógł dać wodę aby mogli umyć sobie
- nogi a błagał wręcz abym mógł karmić i dać im wodę do picia
- poprosił błagam może Sary swoją żonę aby szybko robić ciasto
- i mówię o tym ponieważ jak czytam ten fragment
- zastanawiające się jest to jak często widzimy biegającego w Abrahama wybieg
- pobieg pobieg pobieg to jest człowiek który bardzo się stara
- aby pomagać swoim gościom i służy jako jako świetny przykład gościnności i nie
- tylko to że jego żonę musiało wszystko robić Chociaż musiała coś ale widzimy że jak on wziął twaróg mleko cielę położył je
- przed nimi i wydaje mi się że dopiero potem dowie się że oni są od Boga jaką oni zaczynają
- przekazać Słowo Boże więc nie jeżeli on jeżeli są naprawdę całkowicie
- [Muzyka] nieznani dla nich nieznajomi to jest
- niesamowity przykład roślinności jak idziemy dalej do Nowego Testamentu widzimy że gościnność Jest ważną cnotą
- kościoła List do Rzymian 12 rozdział ten list w większości służy jako instrukcję
- dla chrześcijan w jaki sposób mają traktować innych ludzi innych
- chrześcijan ale nie tylko i dochodzimy w tym 12 rozdziale do 13
- wersety gdzie Paweł piszem wspomagajcie świętych przestrzegajcie gościnności
- i tu jest w tym fragmencie gdzie wcześniej mówi
- ucisk swój bądźcie cierpliwi a potem mówi błogosławscy tych którzy was
- prześladują Błogosławcie a nie zło rzeczy złożyć
- więc też myślę że chociaż początek tego 13 wersetu wspomagajcie święty dotyczy
- innych wierzących ja nie wiem czy przestrzegacie gościnności nie dotyczy
- jeszcze ludzi spoza wspólnoty wiary w pierwszym wyjście do Tymoteusza
- piątą rozdziale i 10 werset czytamy
- jak tylko otworzę telefon trzeba aby była znana z pięknym może tak od 9 do
- wdów zalujcie się i biegnie taką który ukończyły 60 lat życzę i tego raz było
- zamężna trzeba aby było znane z pięknych czynów to znaczy że należycie wychowała
- swoje dzieci odznaczała się gościnnością obmywałem nogi Świętym uciśnionym spieszyła z pomocą i tak dalej i tak
- dalej wyskoczy do listu do Hebrajczyków do 13 rozdziału
- i drugiego od pierwszego niech trwa braterska miłość nie zapominajcie też o
- gościnności przecież dzięki niej Niektórzy nawet się
- nie domyślając ugościli aniołów to mi się przypomina jeden z moich ulubionych piosenek newsboys enter
- Calling Jones na podstawie tego wersetu ale ten obraz który używałem jeden Slide wcześniej właśnie to też nóż i taki
- tytuł entertain Angels czyli ugoszczając aniołów i Paweł w tym wersecie
- być może Paweł słuchaj nie wiem to był autorem listy do Hebrajczyków akurat Ja
- nie myślę że to był Paweł ale to jak to powiedzieć przez rytuał teraz Mówiłem Paweł ale rutynę co
- być może miał na myśli historia Abrahama z trzymi z tymi trzema
- gośćmi aniołami jak się okazuje później może o tym myślał kiedy pisał te słowa
- ale to jest te wersety są podstawą dla kościoła i za
- chwilę zobaczymy jak kościół przez te pierwszy w jakiej szczególnie myślał
- skupił się na gościnności i jeszcze jeden werset do tego To jest pierwszy
- list do swojej pierwszej listy Piotra czwarty rozdział i dziewiąte werset
- A może też od 8 przede wszystkim wytrwale Miłujcie się nawzajem Bo miłość
- przebacza wiele grzechów bądźcie dla siebie gościnni i nie narzekajcie
- dwa tygodnie temu mówiłem kazanie z listu Jakuba a też gdzie Jakub mówi o
- narzekaniu i i tam i tu to narzekanie jest
- w kontekście relacji między sobą i to było moje
- pytanie wtedy do do Jakuba do tego listy co to ma wspólnego ale myślą że i tam i
- tu chodzi o narzekanie na rzecz kogoś innego przez to że
- narzekamy o kimś u ich zachowaniu to my osądzamy po
- prostu My stoimy w miejscu Boga i myślą że to jest wyjaśnienie dlaczego tutaj
- Piotr albo jaką tam mówi o narzekaniu ale Piotr też I podkreślam potrzeby
- gościnności i to stało się bardzo ważne dla dla Kościoła w tych pierwszych wieku
- jak szczególnie myślą pierwszych trzech wieszak za chwilę zobaczymy malutką
- zmianę który nastąpiła a czwartym wieku ale
- gościnność we wczesnym chrześcijaństwie to chrześcijanie słynęli z tego powodu że byli gościnie oni
- przyjęli wszystkich potrzebie do siebie czy do swojego domu albo do swoich
- wspólnot pomagali ludziom i nie mieli problemu z tym nie było
- ważne dla tych pierwszych chrześcijan często czy to jest
- niewolony czy to jest jedna osoba czy to jest wdowa sierota
- nawet jeszcze bardziej często pomagali tym ludziom potrzebnym ważne w Starym
- Testamencie było dla ludzi z Izraela ważny to znaczy Bóg mówił że musicie też
- dobrze traktować cudzoziemców Izrael mnie zawsze tak robił ale kościół też już
- postarał się zniszczyć te różne sztuczne bariery między ludzi na temat ich grupy
- etnicznej a obok pochodzenie i to co było ważne dla kościoła aby aby
- postępować aby tak to pokazać I było tak ważne że
- nawet ci którzy krytykowali kościół zobaczyli i to są negatywne słowa
- cesarza Juliana apostaty on czuł krytykuje kościół ale jest ciekawe co on
- mówi bo to dla mnie dla nas może to nie wyglądają jak negatywne słowa ale on
- czuł te potępić koszyk za to że oni nie tylko
- karmią swoich biednych ale także pogańskich biednych
- witając Ludzie spoza ich wspólnotę wiarę w ich
- Agatę i przyciągają wszystkie potem w innym miejscu on pisał
- i jego z jego wiarę ukraińskiej kapłani nie myślą o biednych a ci
- diabeuszy znienawidzeni galilejczycy czyli chrześcijanie poświęcają się dzieło miłosierdzie przez okazywanie w fałszywego według niego
- współczucia ustanowili ich wprowadzili w życie swoje zgubne błędy
- Zobacz ich uczty miłości i ich stoły rozłożone dla ubogich Taka praktyka jest
- powszechna i powoduje pogard dla naszych ognisk
- więc nawet wrogowie kościoła zobaczyli gościnność chrześcijan podziwiały się tą
- gościnnością potępili tę gościnność pracy ale jak My patrzymy na to dzisiaj
- widzimy że coś wiokiego robił pierwotne kościół
- i tu mogę dodać że
- to było Nie wiem czy łatwiej i inaczej może kościół
- raczej spotkał się w domach wtedy do początku czwartego wieku
- więc to nie wiem właśnie nie wiem czy to łatwiej czy trudniej Ale mogli przyjąć
- ubogich cudzoziemców wdowy sierotę do swojego domu Tam gdzie
- wspólnocie wspólnotę się zgromadziła karmić ich dać im noclegi i tak dalej i
- tak dalej pomagać im ale mówię Nie wiem czy to łatwiej bo czasami przynajmniej A w niektórych już współczesnych kulturach to boimy się
- przyjąć kogoś do swojego domu Kogo nie znamy pogą u kogo Komu może nie ufamy
- ale oni to robili otworzyli swoje domy swoje ręce dla ludzi w potrzebie i to było podstawą dla kościoła
- [Muzyka] od końca Od początku czwartego wieku zaczęto więcej budować
- większe sanktuarię chrześcijańskie zaczęli wcześniej ale wtedy ten ruch
- najbardziej nastąpił i jeszcze pod koniec czwartego wieku Kościół stał się
- bardziej instytucjonalny bardziej nawet państwowy i wtedy była zmiana ludzie inaczej Bardziej instytucje zajmowali się
- w potrzebie Ale myślę że nadał możemy zobaczyć
- ten fundament fundament gościnności wielu europejskich
- kulturach Nawet jeżeli to nie jest praktykowane dzisiaj nadal jest widziano jako jako cnota I to właśnie do dziś
- nadal jest w Hiszpanii a obok szlaki kamienia de Santiago de camposteli ale
- też tak jak właśnie chciałem zwracać naszą uwagę na posty na to też jest w
- Polsce możemy narzekać często na Polskę że
- niektóre te cnoty już są ignorowane niektóre rzeczy
- nie są ważne dzisiaj prawda ale nadal jestem fundament
- chrześcijański w Polsce i w ogóle i
- powiem jedną osobistą historię który myślą to pokazuje i jeszcze też wracamy do
- sytuacji w Polsce rok temu w Lublinie
- mieszkaliśmy 20 prawie 24 lata i tam poznaliśmy jedną rodzinę Ewa Janusz i
- dzieci oni poznaliśmy ich przez wspólną znajomą a zaczęli zaprosić nas
- Domi do siebie nie pamiętam w którym roku tą zaczęli to robić ale dziś dawno
- temu zaprosili nas na na Wigilię na różne inne święta czasami
- tylko tam aby pójść to niełapy zadanie bo a mieliśmy mamy nadal a czworo dzieci
- więc zaprosić 6 osób do siebie to nie jest łatwe zadanie ale tak robimy
- ale zanim zaczęli zaprosić nas oni też mieli
- zwyczaj ale aby zaprosić innych ktoś siebie innych cudzoziemców i przez te
- ostatnie nie wiem 30 lat Oni Zaprosili do siebie
- z różnych okazji ludzi z wielu różnych zakątków świata i z różnych innych
- religii też nas zastanów ale z Indii skazachstanu z
- Afryki i jeszcze z kilku innych krajów nie robili tego na pokaz robili to jak pytałem Januszek kiedyś dlaczego tak
- robicie on mówi My lubimy poznać innych ludzi To prawda lubimy podróżować A to
- jest fajnie że możemy poznać ale tak naprawdę my to robimy ponieważ my myślimy że to jest nasz chrześcijański obowiązek aby opiekować się
- cudzoziemcami tak jak Stary Testament mówił Ja byłem w małym szoku To fajnie
- oczywiście ale robili to co myślą wielu Polaków nie robi
- oni teraz słyną z tego już byli w ten wizji w gazetach a pisano Unii jak tak
- Taka wspaniała rodzinach które zajmuje się cudzoziemcami pomaga cudzoziemcom Jak przyjeżdżają do Polski i to fajnie ale
- oni nie robili tego aby być z nami za to tylko teraz tak czemu tak się stało
- to jedna historia fajnie a druga właśnie reakcje Polski na cudzoziemców na
- Ukraińców rok temu nie mówię teraz o
- brak gościnności jak czasami też jest to go chciałem pochwalić Polaków za to co
- robili jak uchodźcy z Ukrainy przyjechali i znaczy te różne historie tu jest akurat obraz
- jednego kościoła w Chełmie Gdzie oni wzięli wszystkie ławki a zostawili na
- scenie kupili łóżeczka i co noc przez 2 miesiące Chyba
- nocowały ponad 100 ludzi w swoim budynku kościelnym czasami to było 150 160 ale
- zwykle to było gdzie się koło z tyłu osób kolejne obraz z naszego małego
- kościoła w Lublinie jak Nocowaliśmy mniejszy budynek ale wraz z
- grupa 30 kobiety Dzieci przyjechały do nas i musieliśmy i
- nocować i tył leżę te prześcieradło potem ale to są dwie
- historie z tysiąca jak ludzie Polacy
- i pojechali do granicy aby pomagać aby i wzięli Ukraińców do siebie aby ich
- nocować jak różne grupy wspólnoty pomagały wszystkie kościoły
- protestanckie które znam W tych okolicach nocowanej gościli uchodźców i czasami tak dużo że nie było miejsc nawet a
- wychodzić między nimi różne wspólnoty katowickie robiły to samo my nie znam oczywiście bo jestem pastorem
- protestanckim ale też współpracowaliśmy z dwoma
- z dwoma Jak się nazywają ośrodkami chyba katolickimi gdzie oni
- też przyjęli uchodźców więc to jest niesamowity to co Polska robiła jak
- Polska okazała taką gościnność teraz jak jestem w Stanach i mówię ludziom
- o tym są co my robiliśmy przez ten ostatni rok ale też jak mówię on o tej
- polskiej gościnności używam takich słów jak mitologiczne epickie legendarny słowo które po angielsku Dzisiaj są nadużywane bo teraz
- ktoś ktokolwiek to potrafi dobrze grać w grę jeśli już jest legendarny ale naprawdę to co się stało w Polsce rok temu jest
- z mitologicznych proporcji niesamowity więc to są różne przykłady gościnności i
- chciałem tylko chwilowo i to może być okazję do dyskusji ale też para
- propozycji aby okazać gościnność oczywiście to podstawowe elementy to
- otworzyć swój dom przyjąć ludzi do siebie nie każdy potrafi
- i to nie ale chciałam powiedzieć to jest podstawowy gościnność ale to nie jest
- jedyna forma aby okazać gościnność też w ogóle
- ten chrześcijański obowiązek który tak naprawdę tak naprawdę widzimy już w
- Starym Testamencie ale pomagać tym outsiderom wdową sierotą
- cudzoziemcom to też jest ważne dla nas chrześcijan
- ale też To co jeden mokman mówił o wspólnoty
- w wspólnoty tego innego myślenie o tym który nie jest podobny do mnie A może
- inaczej wygląda inaczej funkcjonuje inaczej wierzy i tak dalej i tak dalej to też jest gościnność kiedy my myślimy o potrzebach
- tego drugiego tego innego a od nas i więc chciałem zachęcać do tego
- jednocześnie podziękować w imieniu wielu ukraińskich przyjaciół moich
- zagościnność Polską a podziwiać taką gościnność tu posy ale też zachęcać nas
- do tego codziennego zwykłej codziennej codziennej zwykłej gościnności
- Gdzie możemy naprawdę pokazać że jesteśmy
- chrześcijanami w czynach również tu jak patrzymy na historię kościoła
- myślą że łatwo też widzimy że tak gościnność byłam
- podstawowym elementem i kluczowe elementy często do rozwoju kościoła
- przez te pierwsze wieki a i może to też jest klucz jeden z wielu ale to też jest
- odpowiedź dla nas w jaki sposób my mamy docierać z Ewangelią
- doświadczeń który dzisiaj nie jest zainteresowany już już pochowa Boga
- dawno temu a ale nadal czasami znajduje się w potrzebie i sposób w jaki my
- możemy okazać miłość Boga wobec ludzi w tym świecie więc tu Może są jakieś
- pytanie dyskusje poruszy
- łeś kilka je przekażą natomiast Tak właśnie to co mówiłeś na samym początku tej historii gościnności w chrześcijaństwie i do czego nawiązałeś
- na końcu że w gruncie rzeczy instytucjonalizacja
- kościołów bo każdy z czołów później coś takiego
- przeżywa w jakiś sposób ogranicza naszą gościnność jako chrześcijan to znaczy z
- jednej strony liczymy na to że instytucja się tym zajmie zresztą to też
- widać w społeczeństwach bardzo wielu prawda że to nie jest mój problem biedni
- To nie jest mój problem że osoby poszkodowane jakoś to nie jest mój problem z instytucja ja na nią płacę mam swój udział we wkładzie nie o nich
- ona się tym zajmie i to dotyczy właśnie również kościołów tak jak mówiłeś ja nie wiem na ile to jest takie bardzo
- mocne przeświadczenie dlatego że z jednej strony Ja z takim podejściem w gruncie rzeczy częściej spotykam się w
- u osób które wywodzą się z takich środowisk powiedziałabym liberalne
- gospodarczo że właśnie paradoksalnie że tutaj od tego jest instytucja A tych którzy się wywodzą czy
- z krajów czy ze środowisk które No jednak mają to myślenie takie społeczne prospołeczne włożone w mentalność to mimo tego że no to taki
- paradoks że płacą więcej podatków czy płacą więcej na kościół czy
- mają bardziej rozbudowane te systemy pomocy to właśnie wśród nich jest dużo
- więcej różnego rodzaju wolontariuszy czy angażujący się nie wiem jaki jest twoje
- wrażenie w tym względzie na ile to przekłada się rzeczywiście ta to że
- powstają instytucje na ile się przekłada na naszą zwiększającą się obojętność A
- na ile to jest kwestia powiedzmy takiego wygodnego myślenia na zasadzie takiej że
- no jest jakaś instytucja ja już mam z głowy mam czyste sumienie
- Myślę że czasami tak się dzieje Nie ale niekoniecznie zawsze tak jak mówisz
- myślą też jeżeli chodzi o instytucję są silną stronę instytucji
- instytucje w tym tym w tym też calciu potrafi robić wiele rzeczy które ja sam
- nie potrafię robić jestem w stanie więc ja jest nie jestem przeciwko instytucjom
- tylko widoczny było widoczne zmiana czwartym
- wieku odnośnie kościoła i między innymi związane z gościnnością ale to dawno temu nie to to co to co
- Teraz jest zupełnie inaczej wygląda ale
- raczej bym chciał podkreślacz to że i te instytucje i My
- pojedynci chrześcijanie nadał musimy myśleć o tym aby być
- gościnnym aby być otwarty dla ludzi szczególnie w potrzebie
- albo wracając do modmana a dla tych innych od
- nas a to czasami z tym czasami mamy problem i instytucje i my pojedynczy właśnie tego dotyczy jedno z pytań które się pojawiło
- Czasem pojawia się w kwestii gościnności takiej rozróżnienie będziemy gościnni
- dla Ukraińców ale nie dla innych uchodźców albo pomożemy kobietom z dziećmi ale nie młodym facetom Czy mamy podstawy do takiego rozróżniania
- chciałem mówić o Polakach bardzo pozytywnie tak
- a nie negatywnie nie narzekać bo ja nie mam podstawy do narzekania 24 lata żyje
- z gościnności Polaków ale cóż jest tym i myślą że to nie jest właściwy
- kiedy robimy takie różnice owszem też nie Zachęcam
- do tego abyśmy byli głupi w tym aby kobieta na przykład
- mieszka sama przyjęła do siebie nieznanego faceta który może coś robić
- ale jest to słuszne krytyka odnośnie gości nosi wobec Ukraińców a brak gości
- wobec wobec innych nie tak dawno tym też i
- bardzo często i do przodu jeżeli chodzi o przyjęcie ludzi z innych
- narodów były kościoły to kościoły mówiły powinniśmy je przyjąć powinniśmy pomagać
- i cieszy się z tego powodu że niektóre nie wszystkie od niektóre kościoły
- starało się też okazać swoją gościnność jeżeli chodzi o
- imigrantów z Afryki albo z Bliskiego Wschodu który próbują którzy próbują
- przyjechać do do Europy często różne państwa są przeciwko temu
- ale zawsze w każdym miejscu gdzie są ci ucho
- czy znajdziesz tam kościół znajdziesz kościoły które pomagają
- zostawiają te polityczne elementy z boku a czy powinni Czy powinniśmy przyjąć
- jako państwo oni się nie interesują tym tylko widzą że są ludzie w potrzebie i
- trzeba jakoś pomagać i to i cieszę się że jest taka
- otwartość albo pomagać ludziom
- naprawdę jak się patrzy na Biblię w całości to tam mało jest rzeczy które w
- tej chwili nas jako chrześcijan bardzo często prowokują do tego żeby się ze sobą wspierać kłócić robić gorące tematy robić na ten temat sympozja wydawać
- odezwy i tak dalej natomiast właśnie no bo wygląda na to
- Pana Boga przynajmniej w czasie powstawania Pisma Świętego to aż tak bardzo nie zajmowało natomiast bardzo go zajmowało właśnie to żeby
- mieć udzielać pomocy wdowie sierocie poszkodowanym przez los
- przechodniom właśnie u cudzoziemcom uchodźcom ogólnie potrzebującym że to
- jest taki temat który się cały czas przez całą Biblię przewija ty pokazałeś
- tutaj trochę takich cytatów i to jest ich jest znacznie więcej natomiast
- pytanie które przyszło nawiązuje do tego i pokazuje że
- rzecz nie dotyczy jedynie chrześcijaństwa Jak przeczytam to pytanie scena podobna jak ta z gośćmi Abrahama znajduje się w baśniach
- opowieściach i mitach wielu kultur przyjęcie gościa często ubogiego
- prowadzi w nich do błogosławieństwa i powodzenia na ile gościnność jest uniwersalnym zaleceniem niezależnym od religii czy Kultury
- Dzisiaj pisałem inny wstęp który właśnie
- mówiłem w tym że gościnność Jest ważną cnotą
- wielu kultur wielu religii rezygnowałam z tego wstępu ale ale to prawda jest
- ciekawy nie jest to uniwersalny są kulturę są religie które potapiają nawet
- te gościnność ale to są wyjątki nie Więc to prawda to gościnność Jest ważną
- cnotą dla dla wielu bez względu na to czy to są chrześcijanie czy nie Ale
- widzimy w tym świecie grecką rzymskim że chrześcijaństwo albo judaizm bo to
- judają chrześcijańskie morze prowadziło on nowe elementy to ten
- świat grecko-ziemski nie był aż taki gościnny jak jak
- chrześcijaństwo albo nawet judaizm starał się pokazać i to z tego powodu
- rezygnowałem z tego wstępu bo myślą że Pismo Święte
- rzuca światło w miejsce dosyć ciemny wtedy
- może gdyby było pisane w innym Zakątku światem coś innego by było
- chciałam cię zachęcić przy okazji żeby się zapoznał się dlatego że ja zetknęłam
- się właśnie z takimi opowieściami ja w ogóle jestem tak tutaj państwu zdradzę
- fanką wszelkiego rodzaju mitologii opowieści baśni które ukazują bardzo często liczne cechy różnych kultur i z opowieściami
- typu że do jakiejś ubogich rodziny która kogoś czegoś pragnęła czy to bogactwa czy dziecka czy
- zmiany jakieś życie czy czy wyleczenia przychodzi ktoś jedna osoba albo więcej
- kto w jakiś sposób prosi ich albo nawet nie tyle prosi co widać że potrzebuje
- przenocowania pożywienia umycia się czegokolwiek innego ta pomoc jest mu
- udzielona i skutkuje właśnie błogosławieństwem w cudzysłowie spełnieniem życzenia Ja zetknęłam się z tego typu historiami z pochodzącymi z
- bardzo starych opowieści na przykład z czasów jeszcze przedchrześcijańskich chociażby daleko wschodnimi i to zarówno z południa gdzie powiedzmy Indie
- chociażby ale też daleki wschód Chiny Japonia ale również opowieści
- te które przetrwały przechowywane przez pierwszych
- mieszkańców Ameryki też mają w sobie właśnie ten element To jest jeden z
- takich bardzo uniwersalnych elementów opowieści w których nieznajomy często właśnie o sprawiający wrażenie
- ubogiego bądź też w jakiś sposób odrażającego bo w niektórych historiach właśnie coś takiego jest że rzuca jest osoba na przykład bardzo chora albo
- bardzo stara albo właśnie jakaś taka sposób odrażająca na przykład
- jest udzielona pomoc i w związku z tym właśnie spływa
- błogosławieństwo na tych którzy pomagają więc rzeczywiście jest to szerokie kulturowo przy czym w chrześcijaństwo tutaj no
- jednak odchodzi od tego że Pomagamy żeby mieć błogosławieństwo prawda I tutaj wydaje mi się że to jest ta wyjątkowość aczkolwiek ci ludzie no nie liczyli w
- tym z opowieści bohaterowie też na to w sumie nie liczyli prawda No właśnie odnośnie do gościnności w różnych
- krajach Mamy takie pytanie Jak wygląda gościnność po amerykańsku i Czym różni się od Polskiej jesteś ekspertem w obu kwestiach
- Amerykanie pomagają i są otwarte otwarcie albo
- pomagać chętnie pomagają ludziom w potrzebie
- niekonie mniej może przez państwo to co są różnice w ogóle w naszym systemach
- politycznych bardziej ale przez kościoła przez różne
- organizacje albo pojedyncze osoby chętni pomagają mniej chętni utwór otwierając
- swój dom A chociaż nie wiem nie wiem czy Polacy dzisiaj otwierałem
- swój dom to jest ta stara Polska gościnność a ale kulturę się zmieniła
- jest bardziej przynajmniej myślą chyba że jest bardziej Ryzykowny więc mniej to
- robią robię to dla rodziny jak najbardziej a dla ludzi poza rodziny mnie więc to być może Polska jest zbliża się trochę do Stanów pod tym względem
- ale no może wystarczy pomagają niekoniecznie
- otwierając swój dom ale my Jak my tutaj podróżujemy sporo ludzie otwierają swój
- dom a my często nocujemy u ludzi a nie w hotelach ale też czasami jak jedziemy do
- jakiegoś kościoła nawet coś coś mówić to Oni płacą za nasz pobyt w hotelu a nie u
- kogoś Dlaczego nie wiem może myślą o nas bo oczywiście jest to większy odpoczynek
- dla nas jak jesteśmy w hotelu niż nieznajomego Mamy jeszcze jedno pytanie
- czy warto iść na pielgrzymkę do Santiago nawet jeżeli się nie jest katolikiem
- nie jestem katolikiem i oczywiście że warto i daje
- miejsce na przemyślanie jest Musisz myśleć o swoim ciele a słuchać
- swojego ciała jest może być dużo czasu
- samotny niektórzy tego lubią którzy mnie ale
- ale warto jest moim przyjacielem poszliśmy i jak dotarliśmy poszliśmy na
- dwie msze rzymskokatolickie sam to było w fantastycznym doświadczenie bo najpierw byliśmy na
- Międzynarodowej po angielsku a i to było prawie identyczne do
- nabożeństwa protestanckiego i razem ze wspólnymi
- modlitwami świadectwami i tak dalej I potem byliśmy
- na dużej mszy po hiszpańsku który było dosyć
- Nie wiem nie nowoczesne tak powiem A więc to ciekawy kontrast między tymi
- katolickimi mszami ale warto także zachęcamy państwa do
- odwiedzenia zarówno samego Santiago jak i przejścia przez kamino
- w Polsce ja mam tutaj bardzo niedaleko fragment jednego ze szlaków będzie się
- zaczynający zresztą w okolicach Wrocławia z kilku miejscach bo te szlaki były stworzone i oznaczane w całej Europie w bardzo
- dalekich zakątkach nawet Więc te szlaki z Polski wcale nie są najdalsze i myślę
- że każdy z państwa jak gdzieś się rozejrzy popatrzy w okolicach to gdzieś początek tego szlaku znajdzie oczywiście nie każdy przejdzie cały
- szlak kaset czasami kilka tysięcy kilometrów ale rzeczywiście szczególnie już na terenie Hiszpanii warto jest
- przejść się doświadczyć tej gościnności ale też doświadczyć tego co się dzieje
- na samym szlaku tego jak ludzie się nawzajem traktują bo to też jest pewna
- forma gościnności ludzi którzy sobie nawzajem pomagają ludzie którzy zwracają uwagę na to że ktoś gdzieś tam na poboczu usiadł pytają co się stało
- starają się pomóc także jest to jedno z takich jest to jedno z takich
- doświadczeń które rzeczywiście na pewno warto poznać
- chodząc tam możesz odzyskać wiarę człowieka
- dzisiejszego otrzymała się oczywiście zaopatrzyć w dobre buty i bardzo dobre skarpetki ale to o takich kwestiach to na pewno nie
- będziemy dzisiaj mówić Randy bardzo bardzo ci dziękuję że
- poświęciłeś swój czas że dalekiego Wisconsin
- jesteś tutaj z nami że podzieliłeś się też takimi bardzo osobistymi refleksjami
- dotyczącymi gościnności Myślę że ten temat nas
- zostanie zwłaszcza że rozpoczyna się taki okres w którym sami możemy być gościnni albo doświadczać oszczędności właśnie w
- związku z wakacjami z psami wyjeżdżamy w różne miejsca i wiemy doskonale że nawet
- jeżeli wyjeżdżamy w miejsce w którym płacimy za pobyt jesteśmy w hotelu
- jesteśmy w pensjonacie wiemy że gościnność bądź też jej brak u ludzi
- którzy prowadzą na przykład takie miejsce czasami jest stanowi tę różnicę między tym czy wyjazd jest studamy czy nie tak
- naprawdę i tak samo my możemy okazywać gościnność tym których my chcemy gościć
- to nie musi być gościnność polegająca na tym że zapraszamy każdego do domu na nocowanie i tak dalej ale być może komuś ze
- znajomych pokażemy miasta kogoś właśnie gdzieś podwieziemy komuś w czymś pomożemy Zwróćmy na to uwagę dlatego że
- rzeczywiście jako ludzie jako chrześcijanie No możemy bardzo dużo
- dobrego zrobić do zobaczenia za dwa tygodnie Randy Raz jeszcze dziękuję