Gościnność – „this is the way”

Rozwiń transkrypcję filmu

Gościnność - "this is the way" | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19 online
  • w dzisiejszym tytułem trochę po polsku trochę po angielsku gościnność this
  • Awake a podczas tego spotkania zajmiemy się właśnie tematem gościnności
  • chrześcijańskiej nawiążemy do jej znaczenia w Piśmie Świętym spróbujemy poznać chociaż trochę albo
  • przyjrzeć się jej fenomenowi znanemu między innymi z camino do Santiago ale
  • także nawiążemy do tradycyjnej znanej na całym świecie polskiej gościnności a
  • naszym przewodnikiem w tej podróży będzie dzisiaj doktor rande Hacker który między innymi podzieli się swoimi doświadczeniami ze szlaku Świętego
  • Jakuba o którym mówi tak w maju przeszedłem 230
  • km przez różne odcinki camino jednym z bardzo ważnych elementów całej
  • pielgrzymki do Santiago de Compostela jest gościnność mówi się o niej ale też
  • praktykuje się ją i camino właśnie z tego słynie oczywiście są wyjątki ale
  • dzięki tej podróży zacząłem myśleć jeszcze więcej o gościnności chrześcijańskiej zapraszamy państwa zatem do
  • podróży i trochę do camino i trochę poprzez gościnność Randy i mam nadzieję że opowiesz nam nie tylko o polskich
  • gościnności ale też na przykład jak na tym tle wygląda gościnność innych krajów
  • w tym gościnności amerykańska Zresztą Witam cię u Ciebie jest w tej chwili w
  • południe i wiem że jesteś bliską sin Także mamy dzisiaj tak międzykontynentalne wst
  • online i zapraszam w takim razie dziękuję dziękuję Właśnie to taki temat wypada dzisiaj ja z tym gościem w Stanach teraz w tej
  • chwili w Polsce też jestem gościem 24 lata
  • więc żyję z powodu gościnności innych Można tak
  • powiedzieć ale i tak jak ashed cytowałam mnie to
  • jak teraz jak szedłem te różne odcinki tego szlaku kominy The Santiago de
  • composteli mocno myślałem o gości
  • kamino jest jak to powiedzieć
  • z tego jest bardzo ważne ważnym elementem camino
  • gościnność więc to jak wszedłem myślałem zobaczyłem te różne miejsca dla
  • pielgrzymów to sporo zreflektowałem się na temat gościnności i razem z grupą
  • mężczyzn byłem w grupie 9 mężczyzn a potem wszedłem ze swoim przyjacielem a
  • dużo rozmawialiśmy na temat gościnności i właśnie skąd taki temat na ewst a Mine
  • dzisiaj i jeżeli chodzi o mój laptop Bono działa dzisiaj
  • klikam i czekam a już jest tak jeszcze raz klikam to
  • to jest jak pewnie wiecie ale to jest szlak
  • pielgrzymowania dotyczące
  • Świętego Jakuba Santiago większego czyli tego wracał
  • miłowanego który jest na Zachodniej Północnej jest zachodniej części
  • Hiszpanii pręty Czy mógłbyś troszeczkę głośniej mówić albo w kierunku mikrofonu bardziej laptopa lepiej tak Dobra OK Dzięki Asia
  • to i od o nie wiem dokładnie od którego roku ale
  • zaczyna być słynne już od 13 wieku taka podróż do Santiago ale te ci
  • pierwsi pielgrzymi raczej byli bogaci królowie
  • inni którzy wędrowali tam aby pójść do tego grobu
  • miecz swoje grzechy oczywiście wybaczone bo to też było
  • rezultatem takiego takie Pielgrzymki a potem w następnych wiekach
  • coraz więcej biednych peregrindows hiszpańskie słowo
  • na Pielgrzym coraz więcej biednych Herobrine tam
  • poszły do tego grobu i trzeba było im pomóc i
  • powoli rok na rok wiek na wiek otworzyły się różne miejsce noclegu dla tych
  • nazywało się ten nocleg hospitale czyli stąd nasz słowo szpital albo po
  • angielsku to był nie miejsce opieki
  • chorych ale raczej to było miejscem dla pielgrzymów gdzie mogli tam nocować
  • najczęściej za darmo a potem też karmiono tych pielgrzymów za darmo
  • czasami daną im odzież albo obuwiem I to było bardzo ważne
  • dla dla pielgrzymów oczywiście niektórzy zaczęli bez niczego źli bez niczego
  • szli tylko dzięki właśnie gościnności dudzi obok tego tych szlaków bo
  • był jeden tak zwane Primitivo a potem kolejne teraz jest nawet kilkanaście ale
  • 5 głównych szlaków tam do kamienną a sorry do Santiago
  • w Hiszpanii i to
  • jak ludzie okazali tą gościnność te szlaki rozwijały się
  • rozwijałem teraz jak ja siadłem w tej grupie tych mężczyzn to
  • zobaczyliśmy to chociaż nie byliśmy w takiej potrzebie jak
  • pielgrzyminą a cuke sett lat temu ale ale i tak to było widoczne jak ludzie
  • traktowali tych pielgrzymów mieliśmy okazję nocować w tak zwanych
  • ambergach albo hostelach raz byliśmy w oberwie który jest prowadzony przez
  • zakon cysterski czyli tu było
  • miejsce noclegium a cukrem nawet miejsc i po tym też dalej nam jedzenie
  • jeden wielki garnek i wszyscy mieli się podzielić jedzenie z tego wielkiego
  • garnka i w tych różnych miejscach i nie było za darmo ale też nie było drogą w
  • tych miejscach starają się dać nocnej dla wszystkich
  • którzy potrzebują ty są też inne możliwości z przyjacielem jak
  • chodziliśmy po prostu Zarezerwowaliśmy jakby
  • nocleg w hotelu albo w czymś podobnym już mieliśmy to załatwione my chcieliśmy
  • miejsce z toaletą obok
  • sypialni bo już jesteśmy trochę starsi dlatego potrzebujemy
  • nie chcieliśmy też spać w jednym wielkim pokoju z wieloma osobami tak jak
  • robiliśmy z tą grupą ale mówię
  • możliwości są przeróżne i są też darmowe miejsce często
  • wzdłuż camino większość osób i tak płacić troszeczkę przynajmniej aby miecz
  • zapewniony miejsce ale jednak historia poza tymi miejscami noclegowymi myślą
  • pokazuje tę gościnność hiszpańską
  • albo pas bo tak naprawdę tam gdzie byliśmy to są z regionu czyli Baskowie
  • nasza grupa 9 mężczyzn miała
  • różne jak to powiedzieć formy fizyczne niektórzy z nas potrafiliśmy akurat tak
  • się składało że trzej z nas którzy mieszkaliśmy
  • problemu aby pójść daleko a ci zostaną nie za bardzo ale zostawię Jako małe
  • komentarz ale i też niektórzy byli je więksi
  • niż ja na przykład i Podczas tego pierwszego dnia mieliśmy
  • jeszcze jakby o może 10 km do końca 8 coś takiego i większość grupy
  • zdecydowało się że nie potrafi skończyć nie potrafi pójść do końca czterech z
  • nas Poszliśmy dalej a resztę grupa szukała taksówki ale byli
  • w takim miejscu nie mogli znaleźć taksówki i dodaje że jedna osoba z
  • naszej grupy mieszka w Hiszpanii mówi po hiszpańskiej biegle znaku który więc to nie był tak że nikt
  • nie umiał tylko że nie było taksówek a też nie było akurat wtedy już autobusów
  • do do miasta gdzie mieliśmy noclegi Oni siedzieli w restauracji jedli oglądali
  • mecze akurat to było Real Madryt przeciwko Manchester City wszyscy
  • Baskowie oczywiście zamęczysz Syrii
  • i coś mówili że szukają transportu a jeden gość który tam
  • siedział mówię ja mam ja mam a bus taki bank dla was Ja mam was wozić poszli i
  • tam to było takie bus towarowe bushik poszli tam siedzieli tam z tyłu a on ich
  • wołżył nie chciał żadnej zapłaty to No to nie był aż tak daleko 10-15 minut ale
  • byliśmy pod wrażeniem że ten Lewis na imię tak chętnie to robił i pomagał
  • nam im akurat nie byłem z nimi wtedy ale pomagał i im nie oczekując niczego w
  • zamian i jak rozmawialiśmy z innymi
  • pielgrzymami Podczas tego tej wędrówki naszej słyszeliśmy różne
  • fajne historie jak Ludzie pomagali temu pielgrzymowi No też widzieliśmy
  • zobaczyłem jeden znak na przykład turysta idź do domu czy First go homeb
  • był podpisane po angielsku Więc to nie jest takie wszyscy tak żyją i tak
  • traktują tych ludzi którzy przejeżdżają aby chodzić przez kominów
  • ale większość ludzi tak patrzę na to i to było naprawdę fantastyczne dla nas i
  • czują nawet instrukcję jak traktować pielgrzymów 12 wieku mówię
  • że wszyscy powinni przyjmować pielgrzymów bogate pielgrzymów i biednych którzy wracają udają się do Santiago z miłością
  • i szacunkiem ponieważ wszyscy którzy ich przyjmują i opiekują się nimi będą mieli
  • nie tylko Santiago czyli Jakuba Ja jako gościa ale także samego panu i myślą że
  • w tym widzimy to chrześcijańskie
  • fundament chrześcijańskie położenie tego wszystkiego to nie to nie
  • to że ludzie mieli być gościnni tylko z tego powodu że tak dobrze ludzie żyją
  • lecz na podstawie chrześcija chrześcijańskiej cnoty
  • gościnności i to w tej grupie mężczyzn Większość z nas zaangażowanych w
  • kościele w jakiej w jakiś sposób to też było coś rozmawialiśmy o tym jak
  • kościół cię sami i stracił albo nie Nie skupia się na te gościnności już No
  • owszem zakon Cystersów to słyn jest tego budowany miejsce
  • na całym świecie razem na pewno na całej Europie gdzie mogli pomagać ludziom
  • którzy podróżują ale my dzisiejszym świecie czasami No owszem
  • może dzisiejszy kultura ludziom mniej potrzebują tego jak Ciebie
  • peregrino z kiedyś potrzebowali ale czasami też nie myślimy o uważności
  • gościnności więc chciałem
  • chwilą tylko patrzeć na Pismo Święte to Pismo Święte mówi na temat
  • gościnności jeden z pierwszych przykładów tego
  • widzimy w Księdze Rodzaju 18 rozdziale i tam
  • Abraham spotyka trzech gorszych którzy przychodzą blisko jego namiotu jak
  • czytam [Muzyka] ten fragment tę historię nie mam pewności czy Abraham już
  • wiedział że oni są od Boga czy czy nie ale jak widzimy jego traktowanie tych
  • gości on i wybieg do nich a on błagał abym mógł dać wodę aby mogli umyć sobie
  • nogi a błagał wręcz abym mógł karmić i dać im wodę do picia
  • poprosił błagam może Sary swoją żonę aby szybko robić ciasto
  • i mówię o tym ponieważ jak czytam ten fragment
  • zastanawiające się jest to jak często widzimy biegającego w Abrahama wybieg
  • pobieg pobieg pobieg to jest człowiek który bardzo się stara
  • aby pomagać swoim gościom i służy jako jako świetny przykład gościnności i nie
  • tylko to że jego żonę musiało wszystko robić Chociaż musiała coś ale widzimy że jak on wziął twaróg mleko cielę położył je
  • przed nimi i wydaje mi się że dopiero potem dowie się że oni są od Boga jaką oni zaczynają
  • przekazać Słowo Boże więc nie jeżeli on jeżeli są naprawdę całkowicie
  • [Muzyka] nieznani dla nich nieznajomi to jest
  • niesamowity przykład roślinności jak idziemy dalej do Nowego Testamentu widzimy że gościnność Jest ważną cnotą
  • kościoła List do Rzymian 12 rozdział ten list w większości służy jako instrukcję
  • dla chrześcijan w jaki sposób mają traktować innych ludzi innych
  • chrześcijan ale nie tylko i dochodzimy w tym 12 rozdziale do 13
  • wersety gdzie Paweł piszem wspomagajcie świętych przestrzegajcie gościnności
  • i tu jest w tym fragmencie gdzie wcześniej mówi
  • ucisk swój bądźcie cierpliwi a potem mówi błogosławscy tych którzy was
  • prześladują Błogosławcie a nie zło rzeczy złożyć
  • więc też myślę że chociaż początek tego 13 wersetu wspomagajcie święty dotyczy
  • innych wierzących ja nie wiem czy przestrzegacie gościnności nie dotyczy
  • jeszcze ludzi spoza wspólnoty wiary w pierwszym wyjście do Tymoteusza
  • piątą rozdziale i 10 werset czytamy
  • jak tylko otworzę telefon trzeba aby była znana z pięknym może tak od 9 do
  • wdów zalujcie się i biegnie taką który ukończyły 60 lat życzę i tego raz było
  • zamężna trzeba aby było znane z pięknych czynów to znaczy że należycie wychowała
  • swoje dzieci odznaczała się gościnnością obmywałem nogi Świętym uciśnionym spieszyła z pomocą i tak dalej i tak
  • dalej wyskoczy do listu do Hebrajczyków do 13 rozdziału
  • i drugiego od pierwszego niech trwa braterska miłość nie zapominajcie też o
  • gościnności przecież dzięki niej Niektórzy nawet się
  • nie domyślając ugościli aniołów to mi się przypomina jeden z moich ulubionych piosenek newsboys enter
  • Calling Jones na podstawie tego wersetu ale ten obraz który używałem jeden Slide wcześniej właśnie to też nóż i taki
  • tytuł entertain Angels czyli ugoszczając aniołów i Paweł w tym wersecie
  • być może Paweł słuchaj nie wiem to był autorem listy do Hebrajczyków akurat Ja
  • nie myślę że to był Paweł ale to jak to powiedzieć przez rytuał teraz Mówiłem Paweł ale rutynę co
  • być może miał na myśli historia Abrahama z trzymi z tymi trzema
  • gośćmi aniołami jak się okazuje później może o tym myślał kiedy pisał te słowa
  • ale to jest te wersety są podstawą dla kościoła i za
  • chwilę zobaczymy jak kościół przez te pierwszy w jakiej szczególnie myślał
  • skupił się na gościnności i jeszcze jeden werset do tego To jest pierwszy
  • list do swojej pierwszej listy Piotra czwarty rozdział i dziewiąte werset
  • A może też od 8 przede wszystkim wytrwale Miłujcie się nawzajem Bo miłość
  • przebacza wiele grzechów bądźcie dla siebie gościnni i nie narzekajcie
  • dwa tygodnie temu mówiłem kazanie z listu Jakuba a też gdzie Jakub mówi o
  • narzekaniu i i tam i tu to narzekanie jest
  • w kontekście relacji między sobą i to było moje
  • pytanie wtedy do do Jakuba do tego listy co to ma wspólnego ale myślą że i tam i
  • tu chodzi o narzekanie na rzecz kogoś innego przez to że
  • narzekamy o kimś u ich zachowaniu to my osądzamy po
  • prostu My stoimy w miejscu Boga i myślą że to jest wyjaśnienie dlaczego tutaj
  • Piotr albo jaką tam mówi o narzekaniu ale Piotr też I podkreślam potrzeby
  • gościnności i to stało się bardzo ważne dla dla Kościoła w tych pierwszych wieku
  • jak szczególnie myślą pierwszych trzech wieszak za chwilę zobaczymy malutką
  • zmianę który nastąpiła a czwartym wieku ale
  • gościnność we wczesnym chrześcijaństwie to chrześcijanie słynęli z tego powodu że byli gościnie oni
  • przyjęli wszystkich potrzebie do siebie czy do swojego domu albo do swoich
  • wspólnot pomagali ludziom i nie mieli problemu z tym nie było
  • ważne dla tych pierwszych chrześcijan często czy to jest
  • niewolony czy to jest jedna osoba czy to jest wdowa sierota
  • nawet jeszcze bardziej często pomagali tym ludziom potrzebnym ważne w Starym
  • Testamencie było dla ludzi z Izraela ważny to znaczy Bóg mówił że musicie też
  • dobrze traktować cudzoziemców Izrael mnie zawsze tak robił ale kościół też już
  • postarał się zniszczyć te różne sztuczne bariery między ludzi na temat ich grupy
  • etnicznej a obok pochodzenie i to co było ważne dla kościoła aby aby
  • postępować aby tak to pokazać I było tak ważne że
  • nawet ci którzy krytykowali kościół zobaczyli i to są negatywne słowa
  • cesarza Juliana apostaty on czuł krytykuje kościół ale jest ciekawe co on
  • mówi bo to dla mnie dla nas może to nie wyglądają jak negatywne słowa ale on
  • czuł te potępić koszyk za to że oni nie tylko
  • karmią swoich biednych ale także pogańskich biednych
  • witając Ludzie spoza ich wspólnotę wiarę w ich
  • Agatę i przyciągają wszystkie potem w innym miejscu on pisał
  • i jego z jego wiarę ukraińskiej kapłani nie myślą o biednych a ci
  • diabeuszy znienawidzeni galilejczycy czyli chrześcijanie poświęcają się dzieło miłosierdzie przez okazywanie w fałszywego według niego
  • współczucia ustanowili ich wprowadzili w życie swoje zgubne błędy
  • Zobacz ich uczty miłości i ich stoły rozłożone dla ubogich Taka praktyka jest
  • powszechna i powoduje pogard dla naszych ognisk
  • więc nawet wrogowie kościoła zobaczyli gościnność chrześcijan podziwiały się tą
  • gościnnością potępili tę gościnność pracy ale jak My patrzymy na to dzisiaj
  • widzimy że coś wiokiego robił pierwotne kościół
  • i tu mogę dodać że
  • to było Nie wiem czy łatwiej i inaczej może kościół
  • raczej spotkał się w domach wtedy do początku czwartego wieku
  • więc to nie wiem właśnie nie wiem czy to łatwiej czy trudniej Ale mogli przyjąć
  • ubogich cudzoziemców wdowy sierotę do swojego domu Tam gdzie
  • wspólnocie wspólnotę się zgromadziła karmić ich dać im noclegi i tak dalej i
  • tak dalej pomagać im ale mówię Nie wiem czy to łatwiej bo czasami przynajmniej A w niektórych już współczesnych kulturach to boimy się
  • przyjąć kogoś do swojego domu Kogo nie znamy pogą u kogo Komu może nie ufamy
  • ale oni to robili otworzyli swoje domy swoje ręce dla ludzi w potrzebie i to było podstawą dla kościoła
  • [Muzyka] od końca Od początku czwartego wieku zaczęto więcej budować
  • większe sanktuarię chrześcijańskie zaczęli wcześniej ale wtedy ten ruch
  • najbardziej nastąpił i jeszcze pod koniec czwartego wieku Kościół stał się
  • bardziej instytucjonalny bardziej nawet państwowy i wtedy była zmiana ludzie inaczej Bardziej instytucje zajmowali się
  • w potrzebie Ale myślę że nadał możemy zobaczyć
  • ten fundament fundament gościnności wielu europejskich
  • kulturach Nawet jeżeli to nie jest praktykowane dzisiaj nadal jest widziano jako jako cnota I to właśnie do dziś
  • nadal jest w Hiszpanii a obok szlaki kamienia de Santiago de camposteli ale
  • też tak jak właśnie chciałem zwracać naszą uwagę na posty na to też jest w
  • Polsce możemy narzekać często na Polskę że
  • niektóre te cnoty już są ignorowane niektóre rzeczy
  • nie są ważne dzisiaj prawda ale nadal jestem fundament
  • chrześcijański w Polsce i w ogóle i
  • powiem jedną osobistą historię który myślą to pokazuje i jeszcze też wracamy do
  • sytuacji w Polsce rok temu w Lublinie
  • mieszkaliśmy 20 prawie 24 lata i tam poznaliśmy jedną rodzinę Ewa Janusz i
  • dzieci oni poznaliśmy ich przez wspólną znajomą a zaczęli zaprosić nas
  • Domi do siebie nie pamiętam w którym roku tą zaczęli to robić ale dziś dawno
  • temu zaprosili nas na na Wigilię na różne inne święta czasami
  • tylko tam aby pójść to niełapy zadanie bo a mieliśmy mamy nadal a czworo dzieci
  • więc zaprosić 6 osób do siebie to nie jest łatwe zadanie ale tak robimy
  • ale zanim zaczęli zaprosić nas oni też mieli
  • zwyczaj ale aby zaprosić innych ktoś siebie innych cudzoziemców i przez te
  • ostatnie nie wiem 30 lat Oni Zaprosili do siebie
  • z różnych okazji ludzi z wielu różnych zakątków świata i z różnych innych
  • religii też nas zastanów ale z Indii skazachstanu z
  • Afryki i jeszcze z kilku innych krajów nie robili tego na pokaz robili to jak pytałem Januszek kiedyś dlaczego tak
  • robicie on mówi My lubimy poznać innych ludzi To prawda lubimy podróżować A to
  • jest fajnie że możemy poznać ale tak naprawdę my to robimy ponieważ my myślimy że to jest nasz chrześcijański obowiązek aby opiekować się
  • cudzoziemcami tak jak Stary Testament mówił Ja byłem w małym szoku To fajnie
  • oczywiście ale robili to co myślą wielu Polaków nie robi
  • oni teraz słyną z tego już byli w ten wizji w gazetach a pisano Unii jak tak
  • Taka wspaniała rodzinach które zajmuje się cudzoziemcami pomaga cudzoziemcom Jak przyjeżdżają do Polski i to fajnie ale
  • oni nie robili tego aby być z nami za to tylko teraz tak czemu tak się stało
  • to jedna historia fajnie a druga właśnie reakcje Polski na cudzoziemców na
  • Ukraińców rok temu nie mówię teraz o
  • brak gościnności jak czasami też jest to go chciałem pochwalić Polaków za to co
  • robili jak uchodźcy z Ukrainy przyjechali i znaczy te różne historie tu jest akurat obraz
  • jednego kościoła w Chełmie Gdzie oni wzięli wszystkie ławki a zostawili na
  • scenie kupili łóżeczka i co noc przez 2 miesiące Chyba
  • nocowały ponad 100 ludzi w swoim budynku kościelnym czasami to było 150 160 ale
  • zwykle to było gdzie się koło z tyłu osób kolejne obraz z naszego małego
  • kościoła w Lublinie jak Nocowaliśmy mniejszy budynek ale wraz z
  • grupa 30 kobiety Dzieci przyjechały do nas i musieliśmy i
  • nocować i tył leżę te prześcieradło potem ale to są dwie
  • historie z tysiąca jak ludzie Polacy
  • i pojechali do granicy aby pomagać aby i wzięli Ukraińców do siebie aby ich
  • nocować jak różne grupy wspólnoty pomagały wszystkie kościoły
  • protestanckie które znam W tych okolicach nocowanej gościli uchodźców i czasami tak dużo że nie było miejsc nawet a
  • wychodzić między nimi różne wspólnoty katowickie robiły to samo my nie znam oczywiście bo jestem pastorem
  • protestanckim ale też współpracowaliśmy z dwoma
  • z dwoma Jak się nazywają ośrodkami chyba katolickimi gdzie oni
  • też przyjęli uchodźców więc to jest niesamowity to co Polska robiła jak
  • Polska okazała taką gościnność teraz jak jestem w Stanach i mówię ludziom
  • o tym są co my robiliśmy przez ten ostatni rok ale też jak mówię on o tej
  • polskiej gościnności używam takich słów jak mitologiczne epickie legendarny słowo które po angielsku Dzisiaj są nadużywane bo teraz
  • ktoś ktokolwiek to potrafi dobrze grać w grę jeśli już jest legendarny ale naprawdę to co się stało w Polsce rok temu jest
  • z mitologicznych proporcji niesamowity więc to są różne przykłady gościnności i
  • chciałem tylko chwilowo i to może być okazję do dyskusji ale też para
  • propozycji aby okazać gościnność oczywiście to podstawowe elementy to
  • otworzyć swój dom przyjąć ludzi do siebie nie każdy potrafi
  • i to nie ale chciałam powiedzieć to jest podstawowy gościnność ale to nie jest
  • jedyna forma aby okazać gościnność też w ogóle
  • ten chrześcijański obowiązek który tak naprawdę tak naprawdę widzimy już w
  • Starym Testamencie ale pomagać tym outsiderom wdową sierotą
  • cudzoziemcom to też jest ważne dla nas chrześcijan
  • ale też To co jeden mokman mówił o wspólnoty
  • w wspólnoty tego innego myślenie o tym który nie jest podobny do mnie A może
  • inaczej wygląda inaczej funkcjonuje inaczej wierzy i tak dalej i tak dalej to też jest gościnność kiedy my myślimy o potrzebach
  • tego drugiego tego innego a od nas i więc chciałem zachęcać do tego
  • jednocześnie podziękować w imieniu wielu ukraińskich przyjaciół moich
  • zagościnność Polską a podziwiać taką gościnność tu posy ale też zachęcać nas
  • do tego codziennego zwykłej codziennej codziennej zwykłej gościnności
  • Gdzie możemy naprawdę pokazać że jesteśmy
  • chrześcijanami w czynach również tu jak patrzymy na historię kościoła
  • myślą że łatwo też widzimy że tak gościnność byłam
  • podstawowym elementem i kluczowe elementy często do rozwoju kościoła
  • przez te pierwsze wieki a i może to też jest klucz jeden z wielu ale to też jest
  • odpowiedź dla nas w jaki sposób my mamy docierać z Ewangelią
  • doświadczeń który dzisiaj nie jest zainteresowany już już pochowa Boga
  • dawno temu a ale nadal czasami znajduje się w potrzebie i sposób w jaki my
  • możemy okazać miłość Boga wobec ludzi w tym świecie więc tu Może są jakieś
  • pytanie dyskusje poruszy
  • łeś kilka je przekażą natomiast Tak właśnie to co mówiłeś na samym początku tej historii gościnności w chrześcijaństwie i do czego nawiązałeś
  • na końcu że w gruncie rzeczy instytucjonalizacja
  • kościołów bo każdy z czołów później coś takiego
  • przeżywa w jakiś sposób ogranicza naszą gościnność jako chrześcijan to znaczy z
  • jednej strony liczymy na to że instytucja się tym zajmie zresztą to też
  • widać w społeczeństwach bardzo wielu prawda że to nie jest mój problem biedni
  • To nie jest mój problem że osoby poszkodowane jakoś to nie jest mój problem z instytucja ja na nią płacę mam swój udział we wkładzie nie o nich
  • ona się tym zajmie i to dotyczy właśnie również kościołów tak jak mówiłeś ja nie wiem na ile to jest takie bardzo
  • mocne przeświadczenie dlatego że z jednej strony Ja z takim podejściem w gruncie rzeczy częściej spotykam się w
  • u osób które wywodzą się z takich środowisk powiedziałabym liberalne
  • gospodarczo że właśnie paradoksalnie że tutaj od tego jest instytucja A tych którzy się wywodzą czy
  • z krajów czy ze środowisk które No jednak mają to myślenie takie społeczne prospołeczne włożone w mentalność to mimo tego że no to taki
  • paradoks że płacą więcej podatków czy płacą więcej na kościół czy
  • mają bardziej rozbudowane te systemy pomocy to właśnie wśród nich jest dużo
  • więcej różnego rodzaju wolontariuszy czy angażujący się nie wiem jaki jest twoje
  • wrażenie w tym względzie na ile to przekłada się rzeczywiście ta to że
  • powstają instytucje na ile się przekłada na naszą zwiększającą się obojętność A
  • na ile to jest kwestia powiedzmy takiego wygodnego myślenia na zasadzie takiej że
  • no jest jakaś instytucja ja już mam z głowy mam czyste sumienie
  • Myślę że czasami tak się dzieje Nie ale niekoniecznie zawsze tak jak mówisz
  • myślą też jeżeli chodzi o instytucję są silną stronę instytucji
  • instytucje w tym tym w tym też calciu potrafi robić wiele rzeczy które ja sam
  • nie potrafię robić jestem w stanie więc ja jest nie jestem przeciwko instytucjom
  • tylko widoczny było widoczne zmiana czwartym
  • wieku odnośnie kościoła i między innymi związane z gościnnością ale to dawno temu nie to to co to co
  • Teraz jest zupełnie inaczej wygląda ale
  • raczej bym chciał podkreślacz to że i te instytucje i My
  • pojedynci chrześcijanie nadał musimy myśleć o tym aby być
  • gościnnym aby być otwarty dla ludzi szczególnie w potrzebie
  • albo wracając do modmana a dla tych innych od
  • nas a to czasami z tym czasami mamy problem i instytucje i my pojedynczy właśnie tego dotyczy jedno z pytań które się pojawiło
  • Czasem pojawia się w kwestii gościnności takiej rozróżnienie będziemy gościnni
  • dla Ukraińców ale nie dla innych uchodźców albo pomożemy kobietom z dziećmi ale nie młodym facetom Czy mamy podstawy do takiego rozróżniania
  • chciałem mówić o Polakach bardzo pozytywnie tak
  • a nie negatywnie nie narzekać bo ja nie mam podstawy do narzekania 24 lata żyje
  • z gościnności Polaków ale cóż jest tym i myślą że to nie jest właściwy
  • kiedy robimy takie różnice owszem też nie Zachęcam
  • do tego abyśmy byli głupi w tym aby kobieta na przykład
  • mieszka sama przyjęła do siebie nieznanego faceta który może coś robić
  • ale jest to słuszne krytyka odnośnie gości nosi wobec Ukraińców a brak gości
  • wobec wobec innych nie tak dawno tym też i
  • bardzo często i do przodu jeżeli chodzi o przyjęcie ludzi z innych
  • narodów były kościoły to kościoły mówiły powinniśmy je przyjąć powinniśmy pomagać
  • i cieszy się z tego powodu że niektóre nie wszystkie od niektóre kościoły
  • starało się też okazać swoją gościnność jeżeli chodzi o
  • imigrantów z Afryki albo z Bliskiego Wschodu który próbują którzy próbują
  • przyjechać do do Europy często różne państwa są przeciwko temu
  • ale zawsze w każdym miejscu gdzie są ci ucho
  • czy znajdziesz tam kościół znajdziesz kościoły które pomagają
  • zostawiają te polityczne elementy z boku a czy powinni Czy powinniśmy przyjąć
  • jako państwo oni się nie interesują tym tylko widzą że są ludzie w potrzebie i
  • trzeba jakoś pomagać i to i cieszę się że jest taka
  • otwartość albo pomagać ludziom
  • naprawdę jak się patrzy na Biblię w całości to tam mało jest rzeczy które w
  • tej chwili nas jako chrześcijan bardzo często prowokują do tego żeby się ze sobą wspierać kłócić robić gorące tematy robić na ten temat sympozja wydawać
  • odezwy i tak dalej natomiast właśnie no bo wygląda na to
  • Pana Boga przynajmniej w czasie powstawania Pisma Świętego to aż tak bardzo nie zajmowało natomiast bardzo go zajmowało właśnie to żeby
  • mieć udzielać pomocy wdowie sierocie poszkodowanym przez los
  • przechodniom właśnie u cudzoziemcom uchodźcom ogólnie potrzebującym że to
  • jest taki temat który się cały czas przez całą Biblię przewija ty pokazałeś
  • tutaj trochę takich cytatów i to jest ich jest znacznie więcej natomiast
  • pytanie które przyszło nawiązuje do tego i pokazuje że
  • rzecz nie dotyczy jedynie chrześcijaństwa Jak przeczytam to pytanie scena podobna jak ta z gośćmi Abrahama znajduje się w baśniach
  • opowieściach i mitach wielu kultur przyjęcie gościa często ubogiego
  • prowadzi w nich do błogosławieństwa i powodzenia na ile gościnność jest uniwersalnym zaleceniem niezależnym od religii czy Kultury
  • Dzisiaj pisałem inny wstęp który właśnie
  • mówiłem w tym że gościnność Jest ważną cnotą
  • wielu kultur wielu religii rezygnowałam z tego wstępu ale ale to prawda jest
  • ciekawy nie jest to uniwersalny są kulturę są religie które potapiają nawet
  • te gościnność ale to są wyjątki nie Więc to prawda to gościnność Jest ważną
  • cnotą dla dla wielu bez względu na to czy to są chrześcijanie czy nie Ale
  • widzimy w tym świecie grecką rzymskim że chrześcijaństwo albo judaizm bo to
  • judają chrześcijańskie morze prowadziło on nowe elementy to ten
  • świat grecko-ziemski nie był aż taki gościnny jak jak
  • chrześcijaństwo albo nawet judaizm starał się pokazać i to z tego powodu
  • rezygnowałem z tego wstępu bo myślą że Pismo Święte
  • rzuca światło w miejsce dosyć ciemny wtedy
  • może gdyby było pisane w innym Zakątku światem coś innego by było
  • chciałam cię zachęcić przy okazji żeby się zapoznał się dlatego że ja zetknęłam
  • się właśnie z takimi opowieściami ja w ogóle jestem tak tutaj państwu zdradzę
  • fanką wszelkiego rodzaju mitologii opowieści baśni które ukazują bardzo często liczne cechy różnych kultur i z opowieściami
  • typu że do jakiejś ubogich rodziny która kogoś czegoś pragnęła czy to bogactwa czy dziecka czy
  • zmiany jakieś życie czy czy wyleczenia przychodzi ktoś jedna osoba albo więcej
  • kto w jakiś sposób prosi ich albo nawet nie tyle prosi co widać że potrzebuje
  • przenocowania pożywienia umycia się czegokolwiek innego ta pomoc jest mu
  • udzielona i skutkuje właśnie błogosławieństwem w cudzysłowie spełnieniem życzenia Ja zetknęłam się z tego typu historiami z pochodzącymi z
  • bardzo starych opowieści na przykład z czasów jeszcze przedchrześcijańskich chociażby daleko wschodnimi i to zarówno z południa gdzie powiedzmy Indie
  • chociażby ale też daleki wschód Chiny Japonia ale również opowieści
  • te które przetrwały przechowywane przez pierwszych
  • mieszkańców Ameryki też mają w sobie właśnie ten element To jest jeden z
  • takich bardzo uniwersalnych elementów opowieści w których nieznajomy często właśnie o sprawiający wrażenie
  • ubogiego bądź też w jakiś sposób odrażającego bo w niektórych historiach właśnie coś takiego jest że rzuca jest osoba na przykład bardzo chora albo
  • bardzo stara albo właśnie jakaś taka sposób odrażająca na przykład
  • jest udzielona pomoc i w związku z tym właśnie spływa
  • błogosławieństwo na tych którzy pomagają więc rzeczywiście jest to szerokie kulturowo przy czym w chrześcijaństwo tutaj no
  • jednak odchodzi od tego że Pomagamy żeby mieć błogosławieństwo prawda I tutaj wydaje mi się że to jest ta wyjątkowość aczkolwiek ci ludzie no nie liczyli w
  • tym z opowieści bohaterowie też na to w sumie nie liczyli prawda No właśnie odnośnie do gościnności w różnych
  • krajach Mamy takie pytanie Jak wygląda gościnność po amerykańsku i Czym różni się od Polskiej jesteś ekspertem w obu kwestiach
  • Amerykanie pomagają i są otwarte otwarcie albo
  • pomagać chętnie pomagają ludziom w potrzebie
  • niekonie mniej może przez państwo to co są różnice w ogóle w naszym systemach
  • politycznych bardziej ale przez kościoła przez różne
  • organizacje albo pojedyncze osoby chętni pomagają mniej chętni utwór otwierając
  • swój dom A chociaż nie wiem nie wiem czy Polacy dzisiaj otwierałem
  • swój dom to jest ta stara Polska gościnność a ale kulturę się zmieniła
  • jest bardziej przynajmniej myślą chyba że jest bardziej Ryzykowny więc mniej to
  • robią robię to dla rodziny jak najbardziej a dla ludzi poza rodziny mnie więc to być może Polska jest zbliża się trochę do Stanów pod tym względem
  • ale no może wystarczy pomagają niekoniecznie
  • otwierając swój dom ale my Jak my tutaj podróżujemy sporo ludzie otwierają swój
  • dom a my często nocujemy u ludzi a nie w hotelach ale też czasami jak jedziemy do
  • jakiegoś kościoła nawet coś coś mówić to Oni płacą za nasz pobyt w hotelu a nie u
  • kogoś Dlaczego nie wiem może myślą o nas bo oczywiście jest to większy odpoczynek
  • dla nas jak jesteśmy w hotelu niż nieznajomego Mamy jeszcze jedno pytanie
  • czy warto iść na pielgrzymkę do Santiago nawet jeżeli się nie jest katolikiem
  • nie jestem katolikiem i oczywiście że warto i daje
  • miejsce na przemyślanie jest Musisz myśleć o swoim ciele a słuchać
  • swojego ciała jest może być dużo czasu
  • samotny niektórzy tego lubią którzy mnie ale
  • ale warto jest moim przyjacielem poszliśmy i jak dotarliśmy poszliśmy na
  • dwie msze rzymskokatolickie sam to było w fantastycznym doświadczenie bo najpierw byliśmy na
  • Międzynarodowej po angielsku a i to było prawie identyczne do
  • nabożeństwa protestanckiego i razem ze wspólnymi
  • modlitwami świadectwami i tak dalej I potem byliśmy
  • na dużej mszy po hiszpańsku który było dosyć
  • Nie wiem nie nowoczesne tak powiem A więc to ciekawy kontrast między tymi
  • katolickimi mszami ale warto także zachęcamy państwa do
  • odwiedzenia zarówno samego Santiago jak i przejścia przez kamino
  • w Polsce ja mam tutaj bardzo niedaleko fragment jednego ze szlaków będzie się
  • zaczynający zresztą w okolicach Wrocławia z kilku miejscach bo te szlaki były stworzone i oznaczane w całej Europie w bardzo
  • dalekich zakątkach nawet Więc te szlaki z Polski wcale nie są najdalsze i myślę
  • że każdy z państwa jak gdzieś się rozejrzy popatrzy w okolicach to gdzieś początek tego szlaku znajdzie oczywiście nie każdy przejdzie cały
  • szlak kaset czasami kilka tysięcy kilometrów ale rzeczywiście szczególnie już na terenie Hiszpanii warto jest
  • przejść się doświadczyć tej gościnności ale też doświadczyć tego co się dzieje
  • na samym szlaku tego jak ludzie się nawzajem traktują bo to też jest pewna
  • forma gościnności ludzi którzy sobie nawzajem pomagają ludzie którzy zwracają uwagę na to że ktoś gdzieś tam na poboczu usiadł pytają co się stało
  • starają się pomóc także jest to jedno z takich jest to jedno z takich
  • doświadczeń które rzeczywiście na pewno warto poznać
  • chodząc tam możesz odzyskać wiarę człowieka
  • dzisiejszego otrzymała się oczywiście zaopatrzyć w dobre buty i bardzo dobre skarpetki ale to o takich kwestiach to na pewno nie
  • będziemy dzisiaj mówić Randy bardzo bardzo ci dziękuję że
  • poświęciłeś swój czas że dalekiego Wisconsin
  • jesteś tutaj z nami że podzieliłeś się też takimi bardzo osobistymi refleksjami
  • dotyczącymi gościnności Myślę że ten temat nas
  • zostanie zwłaszcza że rozpoczyna się taki okres w którym sami możemy być gościnni albo doświadczać oszczędności właśnie w
  • związku z wakacjami z psami wyjeżdżamy w różne miejsca i wiemy doskonale że nawet
  • jeżeli wyjeżdżamy w miejsce w którym płacimy za pobyt jesteśmy w hotelu
  • jesteśmy w pensjonacie wiemy że gościnność bądź też jej brak u ludzi
  • którzy prowadzą na przykład takie miejsce czasami jest stanowi tę różnicę między tym czy wyjazd jest studamy czy nie tak
  • naprawdę i tak samo my możemy okazywać gościnność tym których my chcemy gościć
  • to nie musi być gościnność polegająca na tym że zapraszamy każdego do domu na nocowanie i tak dalej ale być może komuś ze
  • znajomych pokażemy miasta kogoś właśnie gdzieś podwieziemy komuś w czymś pomożemy Zwróćmy na to uwagę dlatego że
  • rzeczywiście jako ludzie jako chrześcijanie No możemy bardzo dużo
  • dobrego zrobić do zobaczenia za dwa tygodnie Randy Raz jeszcze dziękuję
Pobierz transkrypcję (TXT)