TRANSKRYPCJA: "Gościnność - "this is the way" | EWST online" Data publikacji: 11.09.2023 Długość: 59:47 --- [0:04] [Muzyka] [0:04] [Muzyka] [0:15] Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19 online [0:22] w dzisiejszym tytułem trochę po polsku trochę po angielsku gościnność this [0:28] Awake a podczas tego spotkania zajmiemy się właśnie tematem gościnności [0:33] chrześcijańskiej nawiążemy do jej znaczenia w Piśmie Świętym spróbujemy poznać chociaż trochę albo [0:43] przyjrzeć się jej fenomenowi znanemu między innymi z camino do Santiago ale [0:51] także nawiążemy do tradycyjnej znanej na całym świecie polskiej gościnności a [0:58] naszym przewodnikiem w tej podróży będzie dzisiaj doktor rande Hacker który między innymi podzieli się swoimi doświadczeniami ze szlaku Świętego [1:06] Jakuba o którym mówi tak w maju przeszedłem 230 [1:12] km przez różne odcinki camino jednym z bardzo ważnych elementów całej [1:17] pielgrzymki do Santiago de Compostela jest gościnność mówi się o niej ale też [1:22] praktykuje się ją i camino właśnie z tego słynie oczywiście są wyjątki ale [1:28] dzięki tej podróży zacząłem myśleć jeszcze więcej o gościnności chrześcijańskiej zapraszamy państwa zatem do [1:38] podróży i trochę do camino i trochę poprzez gościnność Randy i mam nadzieję że opowiesz nam nie tylko o polskich [1:48] gościnności ale też na przykład jak na tym tle wygląda gościnność innych krajów [1:53] w tym gościnności amerykańska Zresztą Witam cię u Ciebie jest w tej chwili w [1:58] południe i wiem że jesteś bliską sin Także mamy dzisiaj tak międzykontynentalne wst [2:08] online i zapraszam w takim razie dziękuję dziękuję Właśnie to taki temat wypada dzisiaj ja z tym gościem w Stanach teraz w tej [2:20] chwili w Polsce też jestem gościem 24 lata [2:26] więc żyję z powodu gościnności innych Można tak [2:33] powiedzieć ale i tak jak ashed cytowałam mnie to [2:39] jak teraz jak szedłem te różne odcinki tego szlaku kominy The Santiago de [2:46] composteli mocno myślałem o gości [2:52] kamino jest jak to powiedzieć [2:58] z tego jest bardzo ważne ważnym elementem camino [3:04] gościnność więc to jak wszedłem myślałem zobaczyłem te różne miejsca dla [3:11] pielgrzymów to sporo zreflektowałem się na temat gościnności i razem z grupą [3:22] mężczyzn byłem w grupie 9 mężczyzn a potem wszedłem ze swoim przyjacielem a [3:29] dużo rozmawialiśmy na temat gościnności i właśnie skąd taki temat na ewst a Mine [3:38] dzisiaj i jeżeli chodzi o mój laptop Bono działa dzisiaj [3:45] klikam i czekam a już jest tak jeszcze raz klikam to [3:56] to jest jak pewnie wiecie ale to jest szlak [4:02] pielgrzymowania dotyczące [4:07] Świętego Jakuba Santiago większego czyli tego wracał [4:16] miłowanego który jest na Zachodniej Północnej jest zachodniej części [4:26] Hiszpanii pręty Czy mógłbyś troszeczkę głośniej mówić albo w kierunku mikrofonu bardziej laptopa lepiej tak Dobra OK Dzięki Asia [4:40] to i od o nie wiem dokładnie od którego roku ale [4:46] zaczyna być słynne już od 13 wieku taka podróż do Santiago ale te ci [4:57] pierwsi pielgrzymi raczej byli bogaci królowie [5:03] inni którzy wędrowali tam aby pójść do tego grobu [5:10] miecz swoje grzechy oczywiście wybaczone bo to też było [5:16] rezultatem takiego takie Pielgrzymki a potem w następnych wiekach [5:23] coraz więcej biednych peregrindows hiszpańskie słowo [5:29] na Pielgrzym coraz więcej biednych Herobrine tam [5:35] poszły do tego grobu i trzeba było im pomóc i [5:43] powoli rok na rok wiek na wiek otworzyły się różne miejsce noclegu dla tych [5:52] nazywało się ten nocleg hospitale czyli stąd nasz słowo szpital albo po [6:00] angielsku to był nie miejsce opieki [6:06] chorych ale raczej to było miejscem dla pielgrzymów gdzie mogli tam nocować [6:13] najczęściej za darmo a potem też karmiono tych pielgrzymów za darmo [6:20] czasami daną im odzież albo obuwiem I to było bardzo ważne [6:26] dla dla pielgrzymów oczywiście niektórzy zaczęli bez niczego źli bez niczego [6:36] szli tylko dzięki właśnie gościnności dudzi obok tego tych szlaków bo [6:45] był jeden tak zwane Primitivo a potem kolejne teraz jest nawet kilkanaście ale [6:53] 5 głównych szlaków tam do kamienną a sorry do Santiago [7:01] w Hiszpanii i to [7:08] jak ludzie okazali tą gościnność te szlaki rozwijały się [7:14] rozwijałem teraz jak ja siadłem w tej grupie tych mężczyzn to [7:21] zobaczyliśmy to chociaż nie byliśmy w takiej potrzebie jak [7:29] pielgrzyminą a cuke sett lat temu ale ale i tak to było widoczne jak ludzie [7:37] traktowali tych pielgrzymów mieliśmy okazję nocować w tak zwanych [7:45] ambergach albo hostelach raz byliśmy w oberwie który jest prowadzony przez [7:54] zakon cysterski czyli tu było [8:00] miejsce noclegium a cukrem nawet miejsc i po tym też dalej nam jedzenie [8:09] jeden wielki garnek i wszyscy mieli się podzielić jedzenie z tego wielkiego [8:15] garnka i w tych różnych miejscach i nie było za darmo ale też nie było drogą w [8:23] tych miejscach starają się dać nocnej dla wszystkich [8:30] którzy potrzebują ty są też inne możliwości z przyjacielem jak [8:36] chodziliśmy po prostu Zarezerwowaliśmy jakby [8:42] nocleg w hotelu albo w czymś podobnym już mieliśmy to załatwione my chcieliśmy [8:49] miejsce z toaletą obok [8:54] sypialni bo już jesteśmy trochę starsi dlatego potrzebujemy [9:00] nie chcieliśmy też spać w jednym wielkim pokoju z wieloma osobami tak jak [9:07] robiliśmy z tą grupą ale mówię [9:12] możliwości są przeróżne i są też darmowe miejsce często [9:19] wzdłuż camino większość osób i tak płacić troszeczkę przynajmniej aby miecz [9:26] zapewniony miejsce ale jednak historia poza tymi miejscami noclegowymi myślą [9:35] pokazuje tę gościnność hiszpańską [9:40] albo pas bo tak naprawdę tam gdzie byliśmy to są z regionu czyli Baskowie [9:49] nasza grupa 9 mężczyzn miała [9:55] różne jak to powiedzieć formy fizyczne niektórzy z nas potrafiliśmy akurat tak [10:04] się składało że trzej z nas którzy mieszkaliśmy [10:10] problemu aby pójść daleko a ci zostaną nie za bardzo ale zostawię Jako małe [10:19] komentarz ale i też niektórzy byli je więksi [10:27] niż ja na przykład i Podczas tego pierwszego dnia mieliśmy [10:34] jeszcze jakby o może 10 km do końca 8 coś takiego i większość grupy [10:42] zdecydowało się że nie potrafi skończyć nie potrafi pójść do końca czterech z [10:49] nas Poszliśmy dalej a resztę grupa szukała taksówki ale byli [10:57] w takim miejscu nie mogli znaleźć taksówki i dodaje że jedna osoba z [11:04] naszej grupy mieszka w Hiszpanii mówi po hiszpańskiej biegle znaku który więc to nie był tak że nikt [11:13] nie umiał tylko że nie było taksówek a też nie było akurat wtedy już autobusów [11:20] do do miasta gdzie mieliśmy noclegi Oni siedzieli w restauracji jedli oglądali [11:29] mecze akurat to było Real Madryt przeciwko Manchester City wszyscy [11:34] Baskowie oczywiście zamęczysz Syrii [11:40] i coś mówili że szukają transportu a jeden gość który tam [11:47] siedział mówię ja mam ja mam a bus taki bank dla was Ja mam was wozić poszli i [11:56] tam to było takie bus towarowe bushik poszli tam siedzieli tam z tyłu a on ich [12:05] wołżył nie chciał żadnej zapłaty to No to nie był aż tak daleko 10-15 minut ale [12:14] byliśmy pod wrażeniem że ten Lewis na imię tak chętnie to robił i pomagał [12:22] nam im akurat nie byłem z nimi wtedy ale pomagał i im nie oczekując niczego w [12:31] zamian i jak rozmawialiśmy z innymi [12:36] pielgrzymami Podczas tego tej wędrówki naszej słyszeliśmy różne [12:43] fajne historie jak Ludzie pomagali temu pielgrzymowi No też widzieliśmy [12:53] zobaczyłem jeden znak na przykład turysta idź do domu czy First go homeb [12:59] był podpisane po angielsku Więc to nie jest takie wszyscy tak żyją i tak [13:04] traktują tych ludzi którzy przejeżdżają aby chodzić przez kominów [13:11] ale większość ludzi tak patrzę na to i to było naprawdę fantastyczne dla nas i [13:19] czują nawet instrukcję jak traktować pielgrzymów 12 wieku mówię [13:30] że wszyscy powinni przyjmować pielgrzymów bogate pielgrzymów i biednych którzy wracają udają się do Santiago z miłością [13:42] i szacunkiem ponieważ wszyscy którzy ich przyjmują i opiekują się nimi będą mieli [13:48] nie tylko Santiago czyli Jakuba Ja jako gościa ale także samego panu i myślą że [13:55] w tym widzimy to chrześcijańskie [14:01] fundament chrześcijańskie położenie tego wszystkiego to nie to nie [14:07] to że ludzie mieli być gościnni tylko z tego powodu że tak dobrze ludzie żyją [14:17] lecz na podstawie chrześcija chrześcijańskiej cnoty [14:22] gościnności i to w tej grupie mężczyzn Większość z nas zaangażowanych w [14:30] kościele w jakiej w jakiś sposób to też było coś rozmawialiśmy o tym jak [14:38] kościół cię sami i stracił albo nie Nie skupia się na te gościnności już No [14:48] owszem zakon Cystersów to słyn jest tego budowany miejsce [14:55] na całym świecie razem na pewno na całej Europie gdzie mogli pomagać ludziom [15:02] którzy podróżują ale my dzisiejszym świecie czasami No owszem [15:11] może dzisiejszy kultura ludziom mniej potrzebują tego jak Ciebie [15:16] peregrino z kiedyś potrzebowali ale czasami też nie myślimy o uważności [15:24] gościnności więc chciałem [15:30] chwilą tylko patrzeć na Pismo Święte to Pismo Święte mówi na temat [15:36] gościnności jeden z pierwszych przykładów tego [15:41] widzimy w Księdze Rodzaju 18 rozdziale i tam [15:47] Abraham spotyka trzech gorszych którzy przychodzą blisko jego namiotu jak [15:55] czytam [Muzyka] ten fragment tę historię nie mam pewności czy Abraham już [16:07] wiedział że oni są od Boga czy czy nie ale jak widzimy jego traktowanie tych [16:18] gości on i wybieg do nich a on błagał abym mógł dać wodę aby mogli umyć sobie [16:29] nogi a błagał wręcz abym mógł karmić i dać im wodę do picia [16:42] poprosił błagam może Sary swoją żonę aby szybko robić ciasto [16:50] i mówię o tym ponieważ jak czytam ten fragment [16:58] zastanawiające się jest to jak często widzimy biegającego w Abrahama wybieg [17:04] pobieg pobieg pobieg to jest człowiek który bardzo się stara [17:11] aby pomagać swoim gościom i służy jako jako świetny przykład gościnności i nie [17:19] tylko to że jego żonę musiało wszystko robić Chociaż musiała coś ale widzimy że jak on wziął twaróg mleko cielę położył je [17:32] przed nimi i wydaje mi się że dopiero potem dowie się że oni są od Boga jaką oni zaczynają [17:47] przekazać Słowo Boże więc nie jeżeli on jeżeli są naprawdę całkowicie [17:57] [Muzyka] nieznani dla nich nieznajomi to jest [18:02] niesamowity przykład roślinności jak idziemy dalej do Nowego Testamentu widzimy że gościnność Jest ważną cnotą [18:16] kościoła List do Rzymian 12 rozdział ten list w większości służy jako instrukcję [18:26] dla chrześcijan w jaki sposób mają traktować innych ludzi innych [18:31] chrześcijan ale nie tylko i dochodzimy w tym 12 rozdziale do 13 [18:38] wersety gdzie Paweł piszem wspomagajcie świętych przestrzegajcie gościnności [18:46] i tu jest w tym fragmencie gdzie wcześniej mówi [18:53] ucisk swój bądźcie cierpliwi a potem mówi błogosławscy tych którzy was [18:59] prześladują Błogosławcie a nie zło rzeczy złożyć [19:06] więc też myślę że chociaż początek tego 13 wersetu wspomagajcie święty dotyczy [19:15] innych wierzących ja nie wiem czy przestrzegacie gościnności nie dotyczy [19:21] jeszcze ludzi spoza wspólnoty wiary w pierwszym wyjście do Tymoteusza [19:29] piątą rozdziale i 10 werset czytamy [19:36] jak tylko otworzę telefon trzeba aby była znana z pięknym może tak od 9 do [19:44] wdów zalujcie się i biegnie taką który ukończyły 60 lat życzę i tego raz było [19:50] zamężna trzeba aby było znane z pięknych czynów to znaczy że należycie wychowała [19:56] swoje dzieci odznaczała się gościnnością obmywałem nogi Świętym uciśnionym spieszyła z pomocą i tak dalej i tak [20:07] dalej wyskoczy do listu do Hebrajczyków do 13 rozdziału [20:13] i drugiego od pierwszego niech trwa braterska miłość nie zapominajcie też o [20:23] gościnności przecież dzięki niej Niektórzy nawet się [20:28] nie domyślając ugościli aniołów to mi się przypomina jeden z moich ulubionych piosenek newsboys enter [20:39] Calling Jones na podstawie tego wersetu ale ten obraz który używałem jeden Slide wcześniej właśnie to też nóż i taki [20:51] tytuł entertain Angels czyli ugoszczając aniołów i Paweł w tym wersecie [21:00] być może Paweł słuchaj nie wiem to był autorem listy do Hebrajczyków akurat Ja [21:08] nie myślę że to był Paweł ale to jak to powiedzieć przez rytuał teraz Mówiłem Paweł ale rutynę co [21:23] być może miał na myśli historia Abrahama z trzymi z tymi trzema [21:32] gośćmi aniołami jak się okazuje później może o tym myślał kiedy pisał te słowa [21:41] ale to jest te wersety są podstawą dla kościoła i za [21:47] chwilę zobaczymy jak kościół przez te pierwszy w jakiej szczególnie myślał [21:53] skupił się na gościnności i jeszcze jeden werset do tego To jest pierwszy [22:00] list do swojej pierwszej listy Piotra czwarty rozdział i dziewiąte werset [22:08] A może też od 8 przede wszystkim wytrwale Miłujcie się nawzajem Bo miłość [22:14] przebacza wiele grzechów bądźcie dla siebie gościnni i nie narzekajcie [22:25] dwa tygodnie temu mówiłem kazanie z listu Jakuba a też gdzie Jakub mówi o [22:32] narzekaniu i i tam i tu to narzekanie jest [22:38] w kontekście relacji między sobą i to było moje [22:45] pytanie wtedy do do Jakuba do tego listy co to ma wspólnego ale myślą że i tam i [22:52] tu chodzi o narzekanie na rzecz kogoś innego przez to że [23:01] narzekamy o kimś u ich zachowaniu to my osądzamy po [23:08] prostu My stoimy w miejscu Boga i myślą że to jest wyjaśnienie dlaczego tutaj [23:14] Piotr albo jaką tam mówi o narzekaniu ale Piotr też I podkreślam potrzeby [23:24] gościnności i to stało się bardzo ważne dla dla Kościoła w tych pierwszych wieku [23:32] jak szczególnie myślą pierwszych trzech wieszak za chwilę zobaczymy malutką [23:39] zmianę który nastąpiła a czwartym wieku ale [23:45] gościnność we wczesnym chrześcijaństwie to chrześcijanie słynęli z tego powodu że byli gościnie oni [23:56] przyjęli wszystkich potrzebie do siebie czy do swojego domu albo do swoich [24:04] wspólnot pomagali ludziom i nie mieli problemu z tym nie było [24:13] ważne dla tych pierwszych chrześcijan często czy to jest [24:19] niewolony czy to jest jedna osoba czy to jest wdowa sierota [24:26] nawet jeszcze bardziej często pomagali tym ludziom potrzebnym ważne w Starym [24:33] Testamencie było dla ludzi z Izraela ważny to znaczy Bóg mówił że musicie też [24:40] dobrze traktować cudzoziemców Izrael mnie zawsze tak robił ale kościół też już [24:53] postarał się zniszczyć te różne sztuczne bariery między ludzi na temat ich grupy [25:04] etnicznej a obok pochodzenie i to co było ważne dla kościoła aby aby [25:11] postępować aby tak to pokazać I było tak ważne że [25:18] nawet ci którzy krytykowali kościół zobaczyli i to są negatywne słowa [25:28] cesarza Juliana apostaty on czuł krytykuje kościół ale jest ciekawe co on [25:37] mówi bo to dla mnie dla nas może to nie wyglądają jak negatywne słowa ale on [25:45] czuł te potępić koszyk za to że oni nie tylko [25:52] karmią swoich biednych ale także pogańskich biednych [25:58] witając Ludzie spoza ich wspólnotę wiarę w ich [26:04] Agatę i przyciągają wszystkie potem w innym miejscu on pisał [26:14] i jego z jego wiarę ukraińskiej kapłani nie myślą o biednych a ci [26:24] diabeuszy znienawidzeni galilejczycy czyli chrześcijanie poświęcają się dzieło miłosierdzie przez okazywanie w fałszywego według niego [26:34] współczucia ustanowili ich wprowadzili w życie swoje zgubne błędy [26:40] Zobacz ich uczty miłości i ich stoły rozłożone dla ubogich Taka praktyka jest [26:47] powszechna i powoduje pogard dla naszych ognisk [26:54] więc nawet wrogowie kościoła zobaczyli gościnność chrześcijan podziwiały się tą [27:04] gościnnością potępili tę gościnność pracy ale jak My patrzymy na to dzisiaj [27:12] widzimy że coś wiokiego robił pierwotne kościół [27:18] i tu mogę dodać że [27:25] to było Nie wiem czy łatwiej i inaczej może kościół [27:31] raczej spotkał się w domach wtedy do początku czwartego wieku [27:38] więc to nie wiem właśnie nie wiem czy to łatwiej czy trudniej Ale mogli przyjąć [27:48] ubogich cudzoziemców wdowy sierotę do swojego domu Tam gdzie [27:56] wspólnocie wspólnotę się zgromadziła karmić ich dać im noclegi i tak dalej i [28:03] tak dalej pomagać im ale mówię Nie wiem czy to łatwiej bo czasami przynajmniej A w niektórych już współczesnych kulturach to boimy się [28:17] przyjąć kogoś do swojego domu Kogo nie znamy pogą u kogo Komu może nie ufamy [28:24] ale oni to robili otworzyli swoje domy swoje ręce dla ludzi w potrzebie i to było podstawą dla kościoła [28:35] [Muzyka] od końca Od początku czwartego wieku zaczęto więcej budować [28:45] większe sanktuarię chrześcijańskie zaczęli wcześniej ale wtedy ten ruch [28:52] najbardziej nastąpił i jeszcze pod koniec czwartego wieku Kościół stał się [28:59] bardziej instytucjonalny bardziej nawet państwowy i wtedy była zmiana ludzie inaczej Bardziej instytucje zajmowali się [29:13] w potrzebie Ale myślę że nadał możemy zobaczyć [29:20] ten fundament fundament gościnności wielu europejskich [29:27] kulturach Nawet jeżeli to nie jest praktykowane dzisiaj nadal jest widziano jako jako cnota I to właśnie do dziś [29:39] nadal jest w Hiszpanii a obok szlaki kamienia de Santiago de camposteli ale [29:47] też tak jak właśnie chciałem zwracać naszą uwagę na posty na to też jest w [29:54] Polsce możemy narzekać często na Polskę że [30:03] niektóre te cnoty już są ignorowane niektóre rzeczy [30:11] nie są ważne dzisiaj prawda ale nadal jestem fundament [30:17] chrześcijański w Polsce i w ogóle i [30:24] powiem jedną osobistą historię który myślą to pokazuje i jeszcze też wracamy do [30:33] sytuacji w Polsce rok temu w Lublinie [30:39] mieszkaliśmy 20 prawie 24 lata i tam poznaliśmy jedną rodzinę Ewa Janusz i [30:49] dzieci oni poznaliśmy ich przez wspólną znajomą a zaczęli zaprosić nas [31:02] Domi do siebie nie pamiętam w którym roku tą zaczęli to robić ale dziś dawno [31:10] temu zaprosili nas na na Wigilię na różne inne święta czasami [31:18] tylko tam aby pójść to niełapy zadanie bo a mieliśmy mamy nadal a czworo dzieci [31:27] więc zaprosić 6 osób do siebie to nie jest łatwe zadanie ale tak robimy [31:35] ale zanim zaczęli zaprosić nas oni też mieli [31:42] zwyczaj ale aby zaprosić innych ktoś siebie innych cudzoziemców i przez te [31:49] ostatnie nie wiem 30 lat Oni Zaprosili do siebie [31:55] z różnych okazji ludzi z wielu różnych zakątków świata i z różnych innych [32:01] religii też nas zastanów ale z Indii skazachstanu z [32:07] Afryki i jeszcze z kilku innych krajów nie robili tego na pokaz robili to jak pytałem Januszek kiedyś dlaczego tak [32:18] robicie on mówi My lubimy poznać innych ludzi To prawda lubimy podróżować A to [32:26] jest fajnie że możemy poznać ale tak naprawdę my to robimy ponieważ my myślimy że to jest nasz chrześcijański obowiązek aby opiekować się [32:37] cudzoziemcami tak jak Stary Testament mówił Ja byłem w małym szoku To fajnie [32:45] oczywiście ale robili to co myślą wielu Polaków nie robi [32:53] oni teraz słyną z tego już byli w ten wizji w gazetach a pisano Unii jak tak [33:03] Taka wspaniała rodzinach które zajmuje się cudzoziemcami pomaga cudzoziemcom Jak przyjeżdżają do Polski i to fajnie ale [33:13] oni nie robili tego aby być z nami za to tylko teraz tak czemu tak się stało [33:20] to jedna historia fajnie a druga właśnie reakcje Polski na cudzoziemców na [33:29] Ukraińców rok temu nie mówię teraz o [33:37] brak gościnności jak czasami też jest to go chciałem pochwalić Polaków za to co [33:45] robili jak uchodźcy z Ukrainy przyjechali i znaczy te różne historie tu jest akurat obraz [33:56] jednego kościoła w Chełmie Gdzie oni wzięli wszystkie ławki a zostawili na [34:05] scenie kupili łóżeczka i co noc przez 2 miesiące Chyba [34:14] nocowały ponad 100 ludzi w swoim budynku kościelnym czasami to było 150 160 ale [34:23] zwykle to było gdzie się koło z tyłu osób kolejne obraz z naszego małego [34:29] kościoła w Lublinie jak Nocowaliśmy mniejszy budynek ale wraz z [34:38] grupa 30 kobiety Dzieci przyjechały do nas i musieliśmy i [34:45] nocować i tył leżę te prześcieradło potem ale to są dwie [34:52] historie z tysiąca jak ludzie Polacy [34:59] i pojechali do granicy aby pomagać aby i wzięli Ukraińców do siebie aby ich [35:07] nocować jak różne grupy wspólnoty pomagały wszystkie kościoły [35:14] protestanckie które znam W tych okolicach nocowanej gościli uchodźców i czasami tak dużo że nie było miejsc nawet a [35:26] wychodzić między nimi różne wspólnoty katowickie robiły to samo my nie znam oczywiście bo jestem pastorem [35:34] protestanckim ale też współpracowaliśmy z dwoma [35:40] z dwoma Jak się nazywają ośrodkami chyba katolickimi gdzie oni [35:48] też przyjęli uchodźców więc to jest niesamowity to co Polska robiła jak [35:54] Polska okazała taką gościnność teraz jak jestem w Stanach i mówię ludziom [36:01] o tym są co my robiliśmy przez ten ostatni rok ale też jak mówię on o tej [36:11] polskiej gościnności używam takich słów jak mitologiczne epickie legendarny słowo które po angielsku Dzisiaj są nadużywane bo teraz [36:22] ktoś ktokolwiek to potrafi dobrze grać w grę jeśli już jest legendarny ale naprawdę to co się stało w Polsce rok temu jest [36:34] z mitologicznych proporcji niesamowity więc to są różne przykłady gościnności i [36:42] chciałem tylko chwilowo i to może być okazję do dyskusji ale też para [36:49] propozycji aby okazać gościnność oczywiście to podstawowe elementy to [36:55] otworzyć swój dom przyjąć ludzi do siebie nie każdy potrafi [37:02] i to nie ale chciałam powiedzieć to jest podstawowy gościnność ale to nie jest [37:09] jedyna forma aby okazać gościnność też w ogóle [37:17] ten chrześcijański obowiązek który tak naprawdę tak naprawdę widzimy już w [37:23] Starym Testamencie ale pomagać tym outsiderom wdową sierotą [37:29] cudzoziemcom to też jest ważne dla nas chrześcijan [37:35] ale też To co jeden mokman mówił o wspólnoty [37:42] w wspólnoty tego innego myślenie o tym który nie jest podobny do mnie A może [37:52] inaczej wygląda inaczej funkcjonuje inaczej wierzy i tak dalej i tak dalej to też jest gościnność kiedy my myślimy o potrzebach [38:06] tego drugiego tego innego a od nas i więc chciałem zachęcać do tego [38:15] jednocześnie podziękować w imieniu wielu ukraińskich przyjaciół moich [38:23] zagościnność Polską a podziwiać taką gościnność tu posy ale też zachęcać nas [38:31] do tego codziennego zwykłej codziennej codziennej zwykłej gościnności [38:38] Gdzie możemy naprawdę pokazać że jesteśmy [38:44] chrześcijanami w czynach również tu jak patrzymy na historię kościoła [38:50] myślą że łatwo też widzimy że tak gościnność byłam [38:57] podstawowym elementem i kluczowe elementy często do rozwoju kościoła [39:03] przez te pierwsze wieki a i może to też jest klucz jeden z wielu ale to też jest [39:12] odpowiedź dla nas w jaki sposób my mamy docierać z Ewangelią [39:18] doświadczeń który dzisiaj nie jest zainteresowany już już pochowa Boga [39:24] dawno temu a ale nadal czasami znajduje się w potrzebie i sposób w jaki my [39:32] możemy okazać miłość Boga wobec ludzi w tym świecie więc tu Może są jakieś [39:40] pytanie dyskusje poruszy [39:49] łeś kilka je przekażą natomiast Tak właśnie to co mówiłeś na samym początku tej historii gościnności w chrześcijaństwie i do czego nawiązałeś [39:59] na końcu że w gruncie rzeczy instytucjonalizacja [40:08] kościołów bo każdy z czołów później coś takiego [40:15] przeżywa w jakiś sposób ogranicza naszą gościnność jako chrześcijan to znaczy z [40:22] jednej strony liczymy na to że instytucja się tym zajmie zresztą to też [40:28] widać w społeczeństwach bardzo wielu prawda że to nie jest mój problem biedni [40:35] To nie jest mój problem że osoby poszkodowane jakoś to nie jest mój problem z instytucja ja na nią płacę mam swój udział we wkładzie nie o nich [40:45] ona się tym zajmie i to dotyczy właśnie również kościołów tak jak mówiłeś ja nie wiem na ile to jest takie bardzo [40:54] mocne przeświadczenie dlatego że z jednej strony Ja z takim podejściem w gruncie rzeczy częściej spotykam się w [41:08] u osób które wywodzą się z takich środowisk powiedziałabym liberalne [41:16] gospodarczo że właśnie paradoksalnie że tutaj od tego jest instytucja A tych którzy się wywodzą czy [41:25] z krajów czy ze środowisk które No jednak mają to myślenie takie społeczne prospołeczne włożone w mentalność to mimo tego że no to taki [41:37] paradoks że płacą więcej podatków czy płacą więcej na kościół czy [41:42] mają bardziej rozbudowane te systemy pomocy to właśnie wśród nich jest dużo [41:49] więcej różnego rodzaju wolontariuszy czy angażujący się nie wiem jaki jest twoje [41:54] wrażenie w tym względzie na ile to przekłada się rzeczywiście ta to że [42:02] powstają instytucje na ile się przekłada na naszą zwiększającą się obojętność A [42:08] na ile to jest kwestia powiedzmy takiego wygodnego myślenia na zasadzie takiej że [42:14] no jest jakaś instytucja ja już mam z głowy mam czyste sumienie [42:20] Myślę że czasami tak się dzieje Nie ale niekoniecznie zawsze tak jak mówisz [42:25] myślą też jeżeli chodzi o instytucję są silną stronę instytucji [42:33] instytucje w tym tym w tym też calciu potrafi robić wiele rzeczy które ja sam [42:41] nie potrafię robić jestem w stanie więc ja jest nie jestem przeciwko instytucjom [42:47] tylko widoczny było widoczne zmiana czwartym [42:54] wieku odnośnie kościoła i między innymi związane z gościnnością ale to dawno temu nie to to co to co [43:06] Teraz jest zupełnie inaczej wygląda ale [43:12] raczej bym chciał podkreślacz to że i te instytucje i My [43:20] pojedynci chrześcijanie nadał musimy myśleć o tym aby być [43:25] gościnnym aby być otwarty dla ludzi szczególnie w potrzebie [43:31] albo wracając do modmana a dla tych innych od [43:38] nas a to czasami z tym czasami mamy problem i instytucje i my pojedynczy właśnie tego dotyczy jedno z pytań które się pojawiło [43:49] Czasem pojawia się w kwestii gościnności takiej rozróżnienie będziemy gościnni [43:54] dla Ukraińców ale nie dla innych uchodźców albo pomożemy kobietom z dziećmi ale nie młodym facetom Czy mamy podstawy do takiego rozróżniania [44:04] chciałem mówić o Polakach bardzo pozytywnie tak [44:09] a nie negatywnie nie narzekać bo ja nie mam podstawy do narzekania 24 lata żyje [44:18] z gościnności Polaków ale cóż jest tym i myślą że to nie jest właściwy [44:27] kiedy robimy takie różnice owszem też nie Zachęcam [44:33] do tego abyśmy byli głupi w tym aby kobieta na przykład [44:42] mieszka sama przyjęła do siebie nieznanego faceta który może coś robić [44:49] ale jest to słuszne krytyka odnośnie gości nosi wobec Ukraińców a brak gości [45:01] wobec wobec innych nie tak dawno tym też i [45:10] bardzo często i do przodu jeżeli chodzi o przyjęcie ludzi z innych [45:19] narodów były kościoły to kościoły mówiły powinniśmy je przyjąć powinniśmy pomagać [45:28] i cieszy się z tego powodu że niektóre nie wszystkie od niektóre kościoły [45:35] starało się też okazać swoją gościnność jeżeli chodzi o [45:40] imigrantów z Afryki albo z Bliskiego Wschodu który próbują którzy próbują [45:49] przyjechać do do Europy często różne państwa są przeciwko temu [45:56] ale zawsze w każdym miejscu gdzie są ci ucho [46:03] czy znajdziesz tam kościół znajdziesz kościoły które pomagają [46:09] zostawiają te polityczne elementy z boku a czy powinni Czy powinniśmy przyjąć [46:17] jako państwo oni się nie interesują tym tylko widzą że są ludzie w potrzebie i [46:25] trzeba jakoś pomagać i to i cieszę się że jest taka [46:32] otwartość albo pomagać ludziom [46:42] naprawdę jak się patrzy na Biblię w całości to tam mało jest rzeczy które w [46:50] tej chwili nas jako chrześcijan bardzo często prowokują do tego żeby się ze sobą wspierać kłócić robić gorące tematy robić na ten temat sympozja wydawać [47:01] odezwy i tak dalej natomiast właśnie no bo wygląda na to [47:07] Pana Boga przynajmniej w czasie powstawania Pisma Świętego to aż tak bardzo nie zajmowało natomiast bardzo go zajmowało właśnie to żeby [47:15] mieć udzielać pomocy wdowie sierocie poszkodowanym przez los [47:22] przechodniom właśnie u cudzoziemcom uchodźcom ogólnie potrzebującym że to [47:28] jest taki temat który się cały czas przez całą Biblię przewija ty pokazałeś [47:33] tutaj trochę takich cytatów i to jest ich jest znacznie więcej natomiast [47:39] pytanie które przyszło nawiązuje do tego i pokazuje że [47:45] rzecz nie dotyczy jedynie chrześcijaństwa Jak przeczytam to pytanie scena podobna jak ta z gośćmi Abrahama znajduje się w baśniach [47:53] opowieściach i mitach wielu kultur przyjęcie gościa często ubogiego [47:58] prowadzi w nich do błogosławieństwa i powodzenia na ile gościnność jest uniwersalnym zaleceniem niezależnym od religii czy Kultury [48:09] Dzisiaj pisałem inny wstęp który właśnie [48:16] mówiłem w tym że gościnność Jest ważną cnotą [48:21] wielu kultur wielu religii rezygnowałam z tego wstępu ale ale to prawda jest [48:29] ciekawy nie jest to uniwersalny są kulturę są religie które potapiają nawet [48:37] te gościnność ale to są wyjątki nie Więc to prawda to gościnność Jest ważną [48:46] cnotą dla dla wielu bez względu na to czy to są chrześcijanie czy nie Ale [48:55] widzimy w tym świecie grecką rzymskim że chrześcijaństwo albo judaizm bo to [49:04] judają chrześcijańskie morze prowadziło on nowe elementy to ten [49:11] świat grecko-ziemski nie był aż taki gościnny jak jak [49:18] chrześcijaństwo albo nawet judaizm starał się pokazać i to z tego powodu [49:25] rezygnowałem z tego wstępu bo myślą że Pismo Święte [49:30] rzuca światło w miejsce dosyć ciemny wtedy [49:37] może gdyby było pisane w innym Zakątku światem coś innego by było [49:45] chciałam cię zachęcić przy okazji żeby się zapoznał się dlatego że ja zetknęłam [49:52] się właśnie z takimi opowieściami ja w ogóle jestem tak tutaj państwu zdradzę [49:57] fanką wszelkiego rodzaju mitologii opowieści baśni które ukazują bardzo często liczne cechy różnych kultur i z opowieściami [50:09] typu że do jakiejś ubogich rodziny która kogoś czegoś pragnęła czy to bogactwa czy dziecka czy [50:18] zmiany jakieś życie czy czy wyleczenia przychodzi ktoś jedna osoba albo więcej [50:27] kto w jakiś sposób prosi ich albo nawet nie tyle prosi co widać że potrzebuje [50:36] przenocowania pożywienia umycia się czegokolwiek innego ta pomoc jest mu [50:44] udzielona i skutkuje właśnie błogosławieństwem w cudzysłowie spełnieniem życzenia Ja zetknęłam się z tego typu historiami z pochodzącymi z [50:55] bardzo starych opowieści na przykład z czasów jeszcze przedchrześcijańskich chociażby daleko wschodnimi i to zarówno z południa gdzie powiedzmy Indie [51:04] chociażby ale też daleki wschód Chiny Japonia ale również opowieści [51:13] te które przetrwały przechowywane przez pierwszych [51:19] mieszkańców Ameryki też mają w sobie właśnie ten element To jest jeden z [51:26] takich bardzo uniwersalnych elementów opowieści w których nieznajomy często właśnie o sprawiający wrażenie [51:36] ubogiego bądź też w jakiś sposób odrażającego bo w niektórych historiach właśnie coś takiego jest że rzuca jest osoba na przykład bardzo chora albo [51:45] bardzo stara albo właśnie jakaś taka sposób odrażająca na przykład [51:51] jest udzielona pomoc i w związku z tym właśnie spływa [51:58] błogosławieństwo na tych którzy pomagają więc rzeczywiście jest to szerokie kulturowo przy czym w chrześcijaństwo tutaj no [52:07] jednak odchodzi od tego że Pomagamy żeby mieć błogosławieństwo prawda I tutaj wydaje mi się że to jest ta wyjątkowość aczkolwiek ci ludzie no nie liczyli w [52:16] tym z opowieści bohaterowie też na to w sumie nie liczyli prawda No właśnie odnośnie do gościnności w różnych [52:26] krajach Mamy takie pytanie Jak wygląda gościnność po amerykańsku i Czym różni się od Polskiej jesteś ekspertem w obu kwestiach [52:37] Amerykanie pomagają i są otwarte otwarcie albo [52:42] pomagać chętnie pomagają ludziom w potrzebie [52:49] niekonie mniej może przez państwo to co są różnice w ogóle w naszym systemach [52:56] politycznych bardziej ale przez kościoła przez różne [53:03] organizacje albo pojedyncze osoby chętni pomagają mniej chętni utwór otwierając [53:11] swój dom A chociaż nie wiem nie wiem czy Polacy dzisiaj otwierałem [53:17] swój dom to jest ta stara Polska gościnność a ale kulturę się zmieniła [53:24] jest bardziej przynajmniej myślą chyba że jest bardziej Ryzykowny więc mniej to [53:31] robią robię to dla rodziny jak najbardziej a dla ludzi poza rodziny mnie więc to być może Polska jest zbliża się trochę do Stanów pod tym względem [53:42] ale no może wystarczy pomagają niekoniecznie [53:49] otwierając swój dom ale my Jak my tutaj podróżujemy sporo ludzie otwierają swój [53:58] dom a my często nocujemy u ludzi a nie w hotelach ale też czasami jak jedziemy do [54:06] jakiegoś kościoła nawet coś coś mówić to Oni płacą za nasz pobyt w hotelu a nie u [54:14] kogoś Dlaczego nie wiem może myślą o nas bo oczywiście jest to większy odpoczynek [54:25] dla nas jak jesteśmy w hotelu niż nieznajomego Mamy jeszcze jedno pytanie [54:32] czy warto iść na pielgrzymkę do Santiago nawet jeżeli się nie jest katolikiem [54:39] nie jestem katolikiem i oczywiście że warto i daje [54:45] miejsce na przemyślanie jest Musisz myśleć o swoim ciele a słuchać [54:54] swojego ciała jest może być dużo czasu [55:00] samotny niektórzy tego lubią którzy mnie ale [55:06] ale warto jest moim przyjacielem poszliśmy i jak dotarliśmy poszliśmy na [55:13] dwie msze rzymskokatolickie sam to było w fantastycznym doświadczenie bo najpierw byliśmy na [55:23] Międzynarodowej po angielsku a i to było prawie identyczne do [55:30] nabożeństwa protestanckiego i razem ze wspólnymi [55:36] modlitwami świadectwami i tak dalej I potem byliśmy [55:42] na dużej mszy po hiszpańsku który było dosyć [55:49] Nie wiem nie nowoczesne tak powiem A więc to ciekawy kontrast między tymi [55:55] katolickimi mszami ale warto także zachęcamy państwa do [56:03] odwiedzenia zarówno samego Santiago jak i przejścia przez kamino [56:11] w Polsce ja mam tutaj bardzo niedaleko fragment jednego ze szlaków będzie się [56:19] zaczynający zresztą w okolicach Wrocławia z kilku miejscach bo te szlaki były stworzone i oznaczane w całej Europie w bardzo [56:30] dalekich zakątkach nawet Więc te szlaki z Polski wcale nie są najdalsze i myślę [56:35] że każdy z państwa jak gdzieś się rozejrzy popatrzy w okolicach to gdzieś początek tego szlaku znajdzie oczywiście nie każdy przejdzie cały [56:45] szlak kaset czasami kilka tysięcy kilometrów ale rzeczywiście szczególnie już na terenie Hiszpanii warto jest [56:56] przejść się doświadczyć tej gościnności ale też doświadczyć tego co się dzieje [57:03] na samym szlaku tego jak ludzie się nawzajem traktują bo to też jest pewna [57:08] forma gościnności ludzi którzy sobie nawzajem pomagają ludzie którzy zwracają uwagę na to że ktoś gdzieś tam na poboczu usiadł pytają co się stało [57:20] starają się pomóc także jest to jedno z takich jest to jedno z takich [57:25] doświadczeń które rzeczywiście na pewno warto poznać [57:32] chodząc tam możesz odzyskać wiarę człowieka [57:37] dzisiejszego otrzymała się oczywiście zaopatrzyć w dobre buty i bardzo dobre skarpetki ale to o takich kwestiach to na pewno nie [57:48] będziemy dzisiaj mówić Randy bardzo bardzo ci dziękuję że [57:53] poświęciłeś swój czas że dalekiego Wisconsin [58:01] jesteś tutaj z nami że podzieliłeś się też takimi bardzo osobistymi refleksjami [58:08] dotyczącymi gościnności Myślę że ten temat nas [58:13] zostanie zwłaszcza że rozpoczyna się taki okres w którym sami możemy być gościnni albo doświadczać oszczędności właśnie w [58:24] związku z wakacjami z psami wyjeżdżamy w różne miejsca i wiemy doskonale że nawet [58:31] jeżeli wyjeżdżamy w miejsce w którym płacimy za pobyt jesteśmy w hotelu [58:37] jesteśmy w pensjonacie wiemy że gościnność bądź też jej brak u ludzi [58:45] którzy prowadzą na przykład takie miejsce czasami jest stanowi tę różnicę między tym czy wyjazd jest studamy czy nie tak [58:54] naprawdę i tak samo my możemy okazywać gościnność tym których my chcemy gościć [59:02] to nie musi być gościnność polegająca na tym że zapraszamy każdego do domu na nocowanie i tak dalej ale być może komuś ze [59:11] znajomych pokażemy miasta kogoś właśnie gdzieś podwieziemy komuś w czymś pomożemy Zwróćmy na to uwagę dlatego że [59:20] rzeczywiście jako ludzie jako chrześcijanie No możemy bardzo dużo [59:26] dobrego zrobić do zobaczenia za dwa tygodnie Randy Raz jeszcze dziękuję --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl