Dzień (?) Kobiet w Kościele?

Rozwiń transkrypcję filmu

Dzień (?) Kobiet w Kościele? | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 19 rozpoczynamy wst online
  • dzisiaj trochę większym gronie i będziemy rozmawiać
  • o Dniu Kobiet jest z nami Kalina Wojciechowska prof Kalina Wojciechowska
  • biblistka członki rady języka polskiego Dobrze mówię zespołu języka religijnego rady języka
  • polskiego przy presentium więc o języku też trochę będziemy rozmawiać jest z nami ksiądz Marta
  • zachraj z kościoła ewangelicko-autyńskiego z parafii Opatrzności Bożej z którą już też tutaj Gościliśmy
  • kilkakrotnie rozmawialiśmy między innymi właśnie o kobietach w kościele i jest z
  • nami Anna Barton aktualnie w Liverpoolu studentka
  • można chyba Aniu określić mianem kościelnej aktywistki za chwileczkę
  • powiesz trochę więcej o tym co robisz w kościele a w zasadzie w kościołach polskim i angielskim w Liverpoolu zawsze mówię że jestem bardzo dumna za każdym
  • razem kiedy mogę przywitać we wst online naszych studentów bądź absolwentów w szczególny sposób No a w przypadku Ani to jest w
  • ogóle za małe określenie Ponieważ Ania jest mamą Jest mamą od 15 lat ale taką najświeższą mamą
  • dwójki swoich ostatnich dzieci jest od piątku Dobrze mówię
  • także Ania w piątek urodziła bliźnięta i dzisiaj jest z nami Także Witam was
  • wszystkie bardzo bardzo serdecznie Cieszę się że znalazłyście czas na babskie rozmowy i zacznijmy może od takiego pytania czy
  • obchodzicie w ogóle w jakikolwiek sposób dźwiękowiec Kalina w jakich specjalny sposób nie obchodzę
  • nie staram się obchodzić aczkolwiek zawsze jest takie takie przypomnienia
  • albo w mediach się pojawia to to przypomnienie że obchodzimy Międzynarodowy Dzień Kobiet i wtedy Oczywiście różne odniesienia do historii
  • tego dnia dnia kobiet żeby może troszeczkę
  • uzmysłowić że to nie jest jakieś święto komunistyczne które gdzieś tam u nas się
  • zadomowiło i jest wręcz memiczne że tak powiem tak że kwiaty rajstopy i
  • mydełko ale że ona ma swoją historię i ta historia wiąże się oczywiście z
  • emancypacją z emancypacją kobiet Natomiast ja jakoś specjalnie nie nie
  • obchodzę zobaczymy jak będzie jutro mam zajęcia ze studentami czy jakoś będą to tofetować
  • nie tak jak powiedziałam nie odżegnuje się absolutnie od od tego święta i to
  • pewnie Jeżeli będzie taka taka okazja to będę będę je obchodzić
  • Aniu jak w Wielkiej Brytanii wygląda ta sytuacja bo dziennik kobiet jest
  • Międzynarodowy to nie jest polskie święto to jest święto ogólnoświatowe i rzeczywiście przypada w tym samym dniu na całym świecie trochę inaczej jest z
  • innymi Świętami czy w ogóle jest coś takiego jak obchodzenie Dnia
  • Kobiet w Wielkiej Brytanii tak Tutaj rzeczywiście cała Cała ta
  • sytuacja odbywa się zupełnie inaczej to się nazywa Ladies Dave i zazwyczaj jest tak że panie wychodzą pięknie ubrane naprawdę
  • spektakularnie poprzebierane na różne wydarzenia które się dzieją
  • które są zorganizowane miastach Przeważnie są to wyścigi konne bardzo popularne Wielkiej Brytanii które pani lubią oglądać
  • w różny sposób i na różnych poziomach jest tutaj to obchodzone także Zdarzają
  • się takie sytuacje no różne dużo takich przyjęć Właśnie takich wyjść takiej
  • ogólnej radości w tym kierunku jednak chyba kultura polska z tego co 20 lat
  • temu wyjechałam z Polski więc jest to co pamiętam Nasza tradycja była taka
  • bardziej taka ukierunkowana prawda zawsze kwiatek tak jak właśnie wspominał takie tradycyjny
  • kwiatek tradycyjne przywitanie tutaj jest bardziej tak spontanicznie radośnie
  • może w ten sposób nie wiem jak teraz wygląda to w Polsce jak teraz się to odbywa Czy również są takie większe wydarzenia
  • organizowane dla pań w ten dzień także tutaj jest taki dość spektakularny
  • dzień Marta czy Ty obchodzisz Dzień Kobiet
  • podobnie jak pani profesor jakoś nie celebruje go strasznie poważnie i nie
  • podchodzę do tego dnia także coś musi być zorganizowane coś się musi wydarzyć i tak dalej ale staram się czerpiąć z tego dnia przyjemność
  • obdarowywana tam kwiatkiem cukierkiem natomiast bardziej ten dzień kobiet
  • Traktuje jako taką analizę i refleksje nad tym jak zmienia się postrzeganie
  • kobiety przez minione lata dziesiątki lat
  • i też staram się zrozumieć to czy zaobserwować w ogóle to jak my same
  • kobiety podchodzimy do tego dnia bo on wydaje mi się Mi osobiście że one są w
  • założeniu nie jest zły natomiast my musimy podkreślić to i
  • mówić o tym głośno czego my potrzebujemy i chyba ten dzień też jest takim dniem że z jednej strony zauważają nas panowie bo tak wypada na przykład nasi
  • przełożeni w pracy w różnych na różnych stanowiskach i to też można wykorzystać
  • jako taki właśnie początek rozmowy do jakichś Przełomów które mogłoby
  • nastać w naszym społeczeństwie polskim natomiast wyjście na miasto jakoś tak
  • jak Ania opowiadała że Tam są wyścigi konne że jest to spontaniczne w Polsce
  • to tak jakoś tak nie wiem no nie podoba mi się
  • sposób obchodzenia tego dnia kobiet No trochę nachalnych
  • znaczy się w tym w Polsce w ogóle mało które święto obfituje w rzeczy spontaniczne i takie właśnie bardzo radosne Ale to jest temat na inną
  • dyskusję ja sobie pozwoliłam poczytać trochę takich różnych komentarzy dotyczących właśnie dnia kobiet z różnych z różnych
  • lat no pewnie rozkwitną jutro jak tulipany ten komentarze jest i
  • zauważyłam kilka takich trendów to znaczy się pierwszy Trend to jest taki ja nie obchodzą Bo to jest głupie święto bo Dzień Kobiet to powinien być przez
  • cały dzień a nie że tylko jednego dnia to tam kwiatki i czekoladki i wyręczą i
  • wyręczą mnie w robieniu czegoś prawda Albo nie będą chcieli żebym zrobiła
  • szefowi kawę albo coś takiego No więc nie obchodzę No oczywiście to co
  • już Kalina miłość nie obchodzę bo to komunistyczne święto bo to taki prl-u i tak dalej bo Tulipan goździk rajstopy
  • No i jest jeszcze kolejny Trend który właśnie podobnie jak ty Marta mówisz
  • pokazuje że te święta może być taką fajną podstawą do dyskusji skąd w ogóle
  • się wziął pomysł Dnia Kobiet i dlaczego tak naprawdę coś takiego jak
  • Dzień Mężczyzn który w zależności od tego jakim kalendarzem się posługujemy jest albo 10 marca albo gdzieś chyba we
  • wrześniu z tego co pamiętam nie jest aż tak popularne i tak
  • świętowany i jakie to może mieć znaczenie dla relacji które w ogóle
  • panują publiczność w tym świecie damsko-męskim
  • Chciałam was jeszcze zapytać czy bo wszystkie jesteśmy w jakiś sposób związane tak wyszło te wszystkie tu jesteśmy
  • w jakimś stopniu związane z teologią to znaczy no Kalina
  • doktor habilitowana teologii wykładowczyni w ogóle od lat tak Marta
  • musiałaś kończyć teologię nie ma siły w kościele ewangelicko-augsburskim
  • ksiądz musi być teologiem albo teologką ja
  • licencjat z teologii ewsp Ania na najlepszej drodze żeby
  • dostać dokładnie to samo czyli funkcjonujemy gdzieś w tych środowiska
  • bo jesteśmy też siłą rzeczy powiązane poprzez teologię nawet jeżeli nie
  • jesteśmy aktywne w kościele jako takie aczkolwiek część z nas jest No to jesteśmy powiązane z kościołami instytucjonalnymi z ich strukturami z
  • ich No różnego rodzaju doktrynami i przepisami uporządkowymi czy No też tak koło codziennością kościołów No i teraz
  • takie pytanie Czy taki dzień kobiet istnieje w ogóle waszych kościołach w
  • waszych kościołach w waszych środowiskach teologicznych Może zaczniemy teraz od Marty Marta masz doświadczenie w tej chwili no
  • powiedzmy tego tych zmian które działy się w kościele Jeżeli chodzi o kobiety
  • powiedz jak to wygląda Czy gdzieś ten Dzień Kobiet w kościołach w kościele twoim jest zauważamy ja powiem tak to że to zależy chyba od
  • [Muzyka] szefa czyli proboszcza danej parafii w której się jest w poprzedniej partii czyli w Warszawie
  • na Puławskiej mój proboszcz mój szef tego dnia wręczał nam kwiatki składał
  • nam życzenia przynosił bombonierki starał się to celebrować
  • na różne sposoby i robił to tak umiejętnie że nie było to
  • ani krępujące ani nie było to nie wiem niestosowne
  • więc było to przyjemne wiem że są tak tacy księża którzy No przychodzą obok
  • tego dnia obojętnie i nie złożą życzeń swoim współpracowniczką bo często w
  • kancelariach parafialnych zdarzają się sekretarki księgowe jest to trochę przykre że jednak tych pań się nie dostrzega
  • w kościołach ale tak jak mówię jest to niestety kwestia indywidualna danego
  • danego księdza danego proboszcza No mam nadzieję że w tym roku zauważą
  • No to bardzo różnie bywa i tak jak Marta zauważyła pewnie zależy od miejsca pracy
  • ale także od takiej struktury demograficznej tej pracy Ja pracuję
  • wybitnie męskim środowisku tym przynajmniej w tym pionie naukowym niestety tak się złożyło że
  • w radzie Wydziału a więc w tych wśród tych samodzielnych pracowników naukowych
  • jestem jedyną kobietą więc trudno takiej kobiety nie zauważyć tak Nawet jeżeli
  • tam mierzy sobie 1,55 m i waży niecałe 40 kilo ma piękne kolorowe buty to taki
  • one zdecydowanie podwyższają mnie o jakieś te 5 cm jeszcze
  • więc trudno w takim gronie kobiet nie zauważyć i rzeczywiście powiedzmy w ten
  • Dzień Kobiet Panowie wykazują się szczególną kurtuazją tutaj tak starają
  • się to to podkreślić Natomiast w tym pionie administracyjnym gdzie kobiet
  • jest zdecydowanie zdecydowanie więcej tak wszystkie pracownice dziekanatu administracja to są w zasadzie w
  • zasadzie panie chociaż tutaj jak rodzynki pojawiają się
  • panowie więc ta proporcja jest zupełnie odwrotna niż niż w tym pionie naukowym
  • to od władz rektorskich Czy od władz dziekańskich panie na pewno otrzymują
  • życzenia Nie wiem czy za tym idą jakieś kwiatki czekoladki ponieważ u nas jest
  • dosyć w Warszawie i oczywiście we Wrocławiu też chociaż we Wrocławiu teraz wszystko online się odbywa Natomiast w Warszawie Wszystko
  • jest stacjonarnie i tam zawsze jest w dziekanacie miła atmosfera i zawsze pojawiają się jakieś czekoladki ale być może teraz będą to specjalne dowody
  • wdzięczności i takiego uhonorowania pań przez władzę dziekańskie które są
  • stuprocentową męskie Ania
  • No tutaj właśnie ten dzień kobiet jest on przypada na kwiecień kiedy przez trzy
  • dni jest Grant National nie jest 8 marca tak właśnie teraz szybciutko jeszcze sprawdziłam żeby się
  • poprawić ten 8 marca dzień nie jest w takim samym wydaniu celebrowane jak na
  • całym świecie jest wspominany jednak ten brytyjski Dzień Kobiet jest w kwietniu
  • Kiedy w Wielkim wydarzenia się dzień kiedy jestem grałam maszyną i są wyścigi konne wtedy natomiast
  • u nas w kościele ja cały czas czuję się moja aż Moja rola jest ważna w kościele
  • że moja obecność każdej kobiety jest ważna w kościele bardzo nie ma jakichś przygotowanych specjalnych specjalnych wydarzeń w kościele na ten
  • temat ponieważ ten kwietniowy kwietniowy Dzień Kobiet jest bardzo świętowany tak
  • społeczeństwie przez osoby które właśnie wychodzą na takie ogromne przyjęcia
  • które w ten sposób podkreślają swoją wyjątkowość Natomiast w kościele na co dzień można odczuć że
  • te wartość kobieca i wpływ kobiecy to co się dzieje w zborze jest bardzo ważna
  • Więc jak gdyby nie ma społeczności wyznaczonego jednego dnia
  • kiedy traktuje nas się wyjątkowo cały czas jesteśmy traktowani majątkowo
  • właśnie w gruncie rzeczy powiedziałaś to do czego nawiązywałam w tym swoim
  • pytaniu dlatego że właśnie jedną z tych powodów dla których część kobiet się
  • denerwuje w ogóle tym obiet jest to że to jest taki jeden dzień który wam wszystkie jakby takie ciepłe uczucia
  • wyrazy uznania docenienia i tak dalej wszystko sobie Zbijamy prawda w ten jeden bukiet bombonierkę czy czy coś tam A potem na potem No to po prostu jest
  • dalej te 365 albo 4 dni tego niedoceniania takiego
  • i to co ty przedstawiłaś Aniu to jest taki bardzo fajny przykład tego że
  • ten dzień kobiet który powstał w gruncie rzeczy z potrzeby właśnie takiego zwrócenia uwagi na prawa kobiet tak naprawdę no bo nie powstał
  • jako takie miłe fajne święto nie oszukujmy się to jest rocznica tragicznych wydarzeń związanych właśnie z ruchem emancypacyjnym nie będziemy
  • tutaj się w to zagłębiać ale tak naprawdę on powstał dla uczczenia tych
  • kobiet które doprowadzają doprowadziły często płacąc za to życiem do tego że
  • kobiety mają w dużym zakresie równe prawa mają prawo
  • do głosu że mają prawo do dysponowania swoim majątkiem że mają prawo No w
  • zasadzie do tego samego wszystkiego co mężczyźni co jak w tej chwili z tej perspektywy mówimy No to powiedzmy w momencie kiedy wyjdziemy poza kręgi
  • kościelne A dlaczego poza granicą Za chwilę to wydaje nam się oczywiste prawda że mamy takie same prawa w wielu w zasadzie w większości a być może nawet
  • przynajmniej teoretycznie we wszystkim dziedzina prawda Zresztą No tutaj pod tym względem zmiany następują ciągle stale i
  • różne rzeczy się dzieją i na płaszczyźnie prawne i społecznej i kulturowej przywołam tutaj chociażby kwestie
  • feminatywów tu ukłon i w stronę Marty którą w zeszłym roku pytałam jak ją nazywać zaraz po tym jak zostałaś księdzem i w
  • stronę Kaliny bo myślę że temat nazewnictwa osób duchownych też bywa
  • właśnie w różnych działaniach rady języka polskiego
  • poruszany i tak cię zapytam przy okazji są jakieś wytyczne do nazywania właśnie
  • znaczy nazywania
  • żeńskiego księdza wytycznych jeszcze nie ma
  • ale to dlatego że tutaj zespół języka religijnego czy w ogóle rada języka
  • polskiego jest dosyć wstrzemięźliwa w tym żeby cokolwiek narzucać A ponieważ
  • Sprawa wydaje się dosyć świeża Tak oczywiście pojawiły się już kilka
  • kilkanaście kilkadziesiąt czasami lat wcześniej
  • takie efemerydy tak że że pojawiła się ordynowana kobieta ale z kręgów
  • protestanckich więc jak ją nazywać najprościej nazywać się pastorką natomiast właśnie z tytułem ksiądz rada języka polskiego
  • jeszcze czeka na to aż zawiąże się jakieś uzus językowy no bo
  • wiadomo że to będzie postępowało że na razie jest tak jak jest czyli używamy
  • formy męskiej Zresztą widać że te formy męskie one są dosyć powszechne zwłaszcza
  • w takim nazewnictwie czy czy w takim w takim użyciu zawodowym tak mówi się właśnie pani profesor na przykład tak a nie pani
  • profesoro czy pani pani profesor jest to chociaż już jest jedna studentka która do mnie mówi pani profesor z czego ja się bardzo cieszę to to jest niezwykle
  • niezwykle sympatyczne ale w tym takim języku zawodowym Wciąż jeszcze używane
  • są najczęściej te formy te formy męskie przynajmniej oficjalnie nawet jeżeli nie
  • oficjalnie pojawiają się już odpowiedniki odpowiedniki żeńskie
  • więc tutaj trzeba będzie jeszcze poczekać Zobaczymy jak będzie się to
  • rozwijać w jaki sposób wierni będą się na przykład zwracać
  • zwracać do Marty No i to się pewnie jakoś upowszechni zwłaszcza tam gdzie
  • gdzie kobietami Gdzie księżni są kobiety Gdzie duchownymi są kobiety ale tak
  • Podsumowując jednym zdaniem jeszcze tego uzus-u nie ma a rada języka polskiego
  • jest tutaj wstrzemięźliwa I czeka I bardzo dobrze myśmy się z Martą umówiły
  • poprzednim razem że ksiądz to jest dobre określenie aczkolwiek z tego co mówiłaś to parafianie do ciebie się zwracają po prostu Marta
  • Marta pani Marto Księże Marto Czyli po prostu po imieniu znaczy na
  • pewno Tutaj będą różnego rodzaju zmiany dlatego że ten nacisk rzeczywiście na seminatywy również w nazewnictwie tym zawodowym
  • staje się coraz silniejszy i wchodzi to przynajmniej w takie powszechne użycie
  • No na tej płaszczyźnie chociażby medialnej prawda gdzie już
  • pojawia się cała masa tych żeńskich odmian
  • wiadomo że w tym momencie wiele osób jest po prostu nie przyzwyczajonych nawet do brzmienia czy do
  • wyglądu danego wyrazu na przykład napisanego i stąd są różnego rodzaju problemy i opór natomiast
  • tak na marginesie No duża część feminatywów pochodzi z języka
  • polskiego w którym funkcjonuje od wielu wielu lat z przerwą na
  • słusznie miniony okres tego z prl-u z którym niektórzy kojarzą właśnie Dzień
  • Kobiet tutaj tylko właśnie wejdę wejdę w słowo Dlaczego też może być tak że te
  • feminatywy się trudno przyjmują dlatego że bardzo często takim morfemem tworzącym feminatyw jest jest morfem k one nam się
  • kojarzy też ze zdrobnieniem a przez to a przez to zdrobnienie też u mnie tak Moim
  • zdaniem nie do końca prawdziwe jest to ale Niektórzy uważają że w ten sposób też umniejsza się rola rola kobiety tak jak
  • mówimy na przykład torba to jest duża torba A torebka to jest mała torebka więc redaktor to jest ktoś większy niż redaktorka profesor Kto jest ktoś
  • większy niż profesorka i być może właśnie opory przed wprowadzeniem tego rodzaju Femi natywów przez ten chyba najbardziej
  • powiedziałabym taki kreatywny właśnie słowotwórczo
  • formant jest hamowane Ale mamy też inne końcówki i niektóre
  • się Niektóre nazwy zawodów
  • inne bardzo dobrze się do tego na przykład teologii nie brzmi bardzo fajnie te loginie jest tą formą którą której ja
  • używam po raz pierwszy to tak usłyszałam ją w
  • tablice w domu opieki ewangelickim domu opieki
  • tak Wita gdzie Przyjechałam na jakąś praktykę to było jakieś właśnie
  • nabożeństwo które trzeba było zrobić i taki szum przyjechała teologii będzie
  • nabożeństwo mi się tak podoba A to już było naprawdę to już było ze 30 lat temu
  • to mi się tak spodobało że do dziś Używam tej formy teologii i o wiele
  • bardziej mi się ona podoba niż forma teolożka
  • Aniu w języku angielskim tego problemu zasadniczo aż tak mocno nie widać
  • dlatego że oczywiście też można przez dodatek ten [Muzyka] s dodać prawda i
  • wiele męskich wyrazów wraz z zawodów na
  • przykład zamienić na żeńskie natomiast z tego co wiem to to w ogóle nie jest jakiś problem natomiast tych właśnie [Muzyka]
  • w gruncie rzeczy funkcjonujesz w dwóch równoległych rzeczywistościach w rzeczywistościach kościoła angielskiego i w rzeczywistościach kościoła polskiego
  • i to chciałam ciebie zapytać może niekoniecznie tylko o język ale właśnie o to czy jest jakaś różnica jeżeli chodzi o rolę kobiet w tych dwóch
  • kościołach które są jak rozumiem bardzo bliskie sobie na jednocześnie składają
  • się na nie osoby z innych kręgów kulturowych tak jest to jest to bardzo ciekawe wynagement ponieważ
  • kościół do którego należy Kościół fronta jest to taki kościół pentacostecz który
  • jest nastawiony na ewangelizację gdzie do wręcz normalnym jest że jest kobieta
  • pastor również także są tytuły pastora na pastorantowane kobiecie że kobiety służą że kobiety głoszą kazania
  • i to jest normalne w angielskim kościele on istnieje już 30 lat jest bardzo
  • kościołem który jest nastawiony na pracę społeczności i poza z dużymi całego
  • Liverpoolu bardzo dużo akcji jest kierowane aby pomóc i polepszyć
  • życie okolicznych okolicznych osób które mieszkają niedaleko natomiast Polski zbór jest
  • jest troszeczkę inny w polskim zborze na przykład kobiety nie służą Ale nie
  • dlatego że im się tego zabrania po prostu poza na przykład no i tam kilkoma
  • innymi osobami które mogłyby się tym zająć nie ma takich takich kobiet które
  • mogłyby głosić kazania które mogłyby czuć się w roli pastora Ja na przykład bardzo dobrze odnajduje się w aspekcie przygotowania pracy dla dzieci i pracy z
  • dziećmi z młodzieżą przygotowania zajęć dla nich uczenia ich słowa bożego o słowie Bożym i to jest coś gdzie ja się czuję bardzo dobrze więc
  • no po prostu nie ma u nas takich kobiet które chciałyby coś takiego robić jeśli
  • byłyby takie kobiety jaka byłaby odpowiedź członków zboru no tutaj nie
  • wiem ponieważ trzeba byłoby to poddać na pewno rozmowę jest u nas
  • u nas mieszana grupa ponieważ mamy Polaków ale również przychodzą do nas
  • inne nacje które tutaj mieszkają mamy osoby z Ukrainy mamy osoby z Węgier mamy
  • Romów polsko-języcznych na przykład więc kulturowo rzeczywiście jest duża
  • przepaść i myślę że że wspólny język którym jest słowo boże umożliwia nam
  • funkcjonowanie w takim w takiej sferze gdzie niekoniecznie musimy się ze
  • wszystkim zgadzać lub na wszystko przyzwalać są jednak te te
  • kulturowo naleciałości polskie jakby nie było więc
  • więc to jest jakaś jakaś No nie tyle bariera czy różnica po prostu różnica
  • pomiędzy tymi dwoma zborami kościołami ale nikt nikomu nic nie wypomina nikt
  • nikomu nic nie zabrania ponieważ głosimy tego samego Jezusa czytamy Słowo Boże
  • wykonanie tego jest troszeczkę inne
  • z tego co mówisz to po prostu osobom właśnie tym które przychodzą z
  • Twojego polskiego kościoła Kobietom nie przyszło do głowy że mogłyby być właśnie
  • osobą duchowną ja wcześniej na przykład prowadziłam również
  • spotkania nabożeństwa zajmowałam się tym ale z czasem po prostu poczułam że to
  • niekoniecznie jest to miejsce w którym ja mam ochotę najwięcej dać siebie i
  • zajęłam się pracą z dziećmi z młodzieżą przygotowaniem materiałów zajmowaniem się tymi najmłodszymi W czym znajduje się w o wiele lepiej
  • [Muzyka] fantastyczne to co mówisz bo to pokazuje że masz jakby swobodę kształtowania tego co robisz w kościele prawda
  • Tak i w kościele angielskim na przykład również zajmuje się dziećmi Jaka jest
  • różnica jest ogromna ponieważ No polski zbór u nas liczy około 60 osób natomiast
  • angielski jest ponad 1000 więc mamy ogromną ogromny przedział obowiązków
  • Jaki jest gdzie w polskim kościele nie mam problemu zajęcie przygotowaniem materiałów przygotowanie się do służby pracy z dziećmi Natomiast w kościele
  • angielskim nie jestem sama jest nas tam kilkadzieścia osób które są albo zajmują
  • się tylko pracownikami bo tak jak ja liderami które przygotowują materiały również dla dzieci i chodzą na treningi także troszeczkę jest zupełnie Skala
  • jest różna tego wszystkiego natomiast jest ten sam cel ta sama misja aby przygotować Następne pokolenie na to aby były gotowi chodzić z Bogiem i znali
  • Słowo Boże właśnie to co powiedziała Ania właśnie pokazuje że no ważne jest bardzo myślę
  • że dla nas wszystkich żeby właśnie mieć tą swobodę wyborów to nie chodzi o to że nagle wszystkie kobiety zapragną być nie wiem
  • prezydentami pastorami kierownikami czy jeszcze kilkam nie wiem górnikami
  • żołnierzami No kimkolwiek tam jeszcze Tylko właśnie o to że jeżeli ktoś ma
  • takie powołanie to [Muzyka] Dlaczego nie miałoby tego robić ze względu na płeć i oczywiście w wielu
  • przypadkach wydaje nam się to oczywiste Natomiast mam wrażenie że właśnie ten świat kościelno teologiczny gdzieś
  • przynajmniej w Polsce taki oczywisty nie jest Kalina ty mówiłaś że ty w swoim pionie naukowym jesteś jedyną kobietą Tak
  • to prawda Przepraszam muszę tutaj domaga się
  • i teraz powiedz mi jak to wygląda z twojej perspektywy czy dużo trudniej
  • jest być teologiem czy teologią Myślę że mimo wszystko to loginu jest
  • być trudniej dlatego że ta droga
  • teologii albo od teologii nie oczekuje się albo
  • że będzie bardzo konserwatywna i będzie podzielała taki mainstream przynajmniej
  • w polskich w polskiej teologii który wciąż jest wciąż jest dosyć
  • konserwatywny albo wręcz przeciwnie będzie bardzo Progresywna i jej będzie
  • zajmowała się teologią feministyczną i rzeczywiście jest tak że część kobiet
  • które albo publicystycznie albo jakoś naukowo starają się promować teologię
  • Jednak idzie w tę ścieżkę teologii feministycznej ona w Polsce
  • wciąż nie jest aż tak bardzo Progresywna ona cały czas jest hamowana jednak przez
  • ten przez ten element tradycyjny czy element konserwatywny i są takie właśnie to są takie dwa oczekiwania natomiast
  • niekoniecznie tak trzeba uprawiać teologia akurat ja zajmuję się teologią
  • która może wymyka się takim dwóm nurtom dlatego że zajmuje się biblistyką
  • gdybym się zajmowała teologią systematyczną to pewnie łatwiej by mi było określić się czy idę jakimś takim nurtem bardzo konserwatywnym czy nurtem
  • progresywnym biblistyce oczywiście można stosować hermeneutykę
  • hermeneutyka feministyczną ja chętnie to robię odwołuje się do tego odwołuje się też do tego że nie muszę
  • myśleć jak mężczyzna Mogę zwracać uwagę na zupełnie inne rzeczy Mogę zwracać
  • uwagę na zupełnie inne szczegóły mogę ale na przykład
  • zaraz włącza mi się taka lampka No dobrze ale napiszę taki artykuł i jak on
  • zostanie przyjęty więc tutaj jest bardzo dużo takich zależności które wpływają na
  • to jak się uprawia naukę i jak się uprawia naukę jako jako kobieta czy się
  • wychodzi też naprzeciw tym oczekiwaniom czy się wprowadza jakiś własne systemy
  • czy właśnie czy Czy człowiek jest Czy człowiek jest podatny też na
  • na to co o nim co o nim pomyślą i na wszystkie te te uwarunkowania
  • wydaje mi się też że trudniej jest uprawiać kobietom teologię także z tego
  • powodu że cały czas większość teologów to są to są
  • mężczyźni i ja mam takie doświadczenia z niektórych konferencji na których znowu
  • jestem jedyną kobietą tam zaproszoną I teraz nie wiem czy na przykład czy jestem zaproszona dlatego że tak wypada Czy jestem
  • potraktowana trochę jak taka przysłowiowa paprotka No zobaczcie tutaj tak będzie kobieta super więc
  • odfajkujemy tak odhaczymy ten punkt że jesteśmy bardzo bardzo otwarci czy wiąże
  • się to tylko i jedynie z moimi kompetencjami naukowymi więc to też jest
  • to też jest pewna pewna trudność na tą trudność nakłada się jeszcze kolejna bo
  • to że jestem kobietą to raz a dwa że nie Jestem katoliczką jeżeli wyobrazimy
  • sobie właśnie konferencję teologiczną Gdzie znowu gro stanowią stanowią katolicy No to zaproszenie kobiety nie katoliczki już właściwie
  • pozwala odhaczyć dwa punkty tak że otwieramy się na środowiska kobiece i
  • otwieramy się na środowiska niekatolickie to powiem szczerze jest pewnym dyskomfortem dla dla osoby uprawiającej
  • uprawiającej naukę jeżeli kobiet Byłoby więcej jeżeli kobiet Byłoby więcej
  • powiedzmy 30% to już nie mówię od razu pół na pół tak ale 30%, 40% uprawiających teologię to myślę że
  • można by wtedy mówić czy opierać się wyłącznie na kompetencjach a pomijać ten
  • czynnik płci no i przy okazji też też konfesyjne No tak Słuchaj a takie
  • pytanie do ciebie chat na poziomie magisterskim z teologii
  • Jaki procent kończy kobiet jaki mężczyzn mniej więcej
  • No to jest to bardzo jest to uzależnione od tego z jaką sekcją mamy do czynienia
  • bo jeżeli mamy do czynienia na przykład z sekcją prawosławną No to wiadomo że
  • tam kobiet jest generalnie niewiele niewiele przychodzi to niewiele ich kończy ten kierunek jeżeli chodzi o sekcję
  • ewangelicką to wydaje mi się że jest mniej więcej tyle samo kobiet
  • kończy co co zaczyna ten kierunek jeżeli chodzi o sekcję starokatolicką to
  • tam od lat w ogóle żadnej kobiety nie było Natomiast jeśli chodzi o tradycje wyznaniowe bo to jest taki
  • Kierunek który też chrześcijańska Akademia teologiczna prowadzi
  • gdzie mogą przyjść osoby z licencjatem z jakiejkolwiek uczelni niekoniecznie
  • związanych z teologią No to tam jest Tam jest zdecydowanie więcej kobiet
  • na tych na tych studiach widać że to zainteresowanie teologią wśród kobiet
  • się pojawia ale to jest to są studia zazwyczaj właśnie drugiego wyboru już po
  • licencjacie albo Kobiety też które mają wykształcenie magisterskie ale inne
  • przychodzą na dwuletnie studia studia teologiczne
  • poznają sobie różne tradycje wyznaniowe często to nie wiąże się też z rozwojem
  • ich ścieżki zawodowej To są właśnie takie studia trochę na zasadzie na
  • zasadzie interesuje mnie to więc po studiuję sobie ale muszę powiedzieć
  • jedną rzecz że na poziomie doktoratów na poziomie dlatego że chaty prowadzi te szkoły doktorską wcześniej studia doktoranckie
  • No to wygląda już bardziej obiecująco to znaczy jest
  • no zazwyczaj pół na pół i nie chcę jakoś wprowadzać w błąd słuchaczy bo nie mam
  • przed sobą statystyk ale wydaje mi się że
  • No ostatnio rzeczywiście bardzo dużo było doktoratów bronionych przez kobiety to z różnych subdyscyplin teologicznych od
  • teologii historycznej począwszy przez biblistykę tu akurat trafiły się
  • doktoraty z biblistyki starego Starego Testamentu no po teologii praktyczną nawet
  • to tutaj się zauważa zauważa ten to otwarcie na kobiety aczkolwiek No
  • niestety niestety jak już powiedziałybyśmy sobie na początku też nie przekłada się to na zatrudnienie Kobiet nawet z tytułem doktora na
  • chrześcijańskiej Akademii teologicznej przynajmniej na wydziale na wydziale teologicznym Miejmy nadzieję że to się jednak z czasem zmieni miejmy taką
  • nadzieję że Marka Ty studiowałaś teologię w celu jak najbardziej zawodowym ten cela w każdym razie początek tego celu zawodowego
  • osiągnęłaś przynajmniej dwa kroki no bo byłaś najpierw diakonem teraz jesteś księdzem jak właśnie masz doświadczenie też jak
  • na własnym podwórku we własnym domu czy jest trudniej być
  • już po tym czasie No prawie roku księdzem kobietą czy księdzem mężczyzną
  • w kościele ewangelicko-augsburskim O nie już miodowym miesią chyba skończył jeżeli chodzi o
  • wasze pierwsze kroki jako księży to znaczy tych pierwszych pań które zostały
  • wyświęcone Powiem tak na pewno droga do ordynacji
  • dla kobiet była o wiele trudniejsza niż dla mężczyzn bo ja kończąc studia
  • teologiczne nie miałam stuprocentowej pewności że zostanę skierowana na praktykę którą musiałam odbyć żeby być ordynowana No a moi koledzy z różnych
  • lat i młodsi i starsi przychodzili na teologię na zasadzie No obojętnie jak ją skończymy z jakimi ocenami i tak dalej mamy zaklepaną
  • robotę jakby Oni szli na pewniaka ja tam jeszcze różne rzeczy sobie robiłam szkoliłam się tak jak większość
  • moich koleżanek bo gdyby rzeczywiście się okazało że nie będzie dla nas pracy w kościele to trzeba mieć No trzeba mieć drugi zawód trzeba mieć
  • dodatkowe wykształcenie się udało Można tak powiedzieć
  • bo ja czekałam tylko na ordynację 5 lat 5 lat byłam na praktykach
  • do zanim zostałam ordynowana moimi które koleżanki czekały 13 lat
  • więc to też zależy po prostu od księdza biskupa i od parafii na którą
  • się trafi i też od proboszcza na który tam jest na tej parafii Bo jeśli jest to proboszcz otwarty które nie ma problemu z płcią tylko patrzy na
  • kompetencje na wiedzę na pracowitość to można być jak donowanym w miarę szybko
  • jeśli jest mężczyzna Który jednak ma jakieś ale co do kobiet w kościele bo
  • uważa że to nie jest ich miejsce a na pytanie dlaczego bo nie I tyle nie ma
  • jakiegoś konkretnego argumentu No to też jest czeka się na tą ordynację troszeczkę dłużej bo nie ma co ukrywać parafianie są poddusze
  • proboszcz ma duże przełożenie na swoich parafian to co mówi na kazaniach nie
  • wiem na różnych spotkaniach oddziaływuje po prostu na parafiam na słuchaczy
  • teraz muszę przyznać że [Muzyka] i w parafii w której jestem czyli tutaj we Wrocławiu opatrzności bożej Czy jak
  • jeżdżę do Kłodzka czy jak robię zastępstwa po całej diecezji
  • dolnośląskiej nie spotykam się z czymś takim że kobieta ksiądz jest niemile
  • widziana niechciana ludzie wychodzą z kościoła albo uważają że nie wiem byli
  • na gorszym nabożeństwie raczej spotykam się z taką otwartością z takim
  • traktowaniem przez parafian zarówno kobiety jak i mężczyzn
  • z takim no przyjechała ksiądz
  • i już i idziemy na nabożeństwo i wychodzimy z tego nabożeństwa zadowoleni
  • bądź też nie różnie bywa wiadomo no ale nie ma takiego nie ma już takiego
  • takiej dyskryminacji no i też mam nadzieję że moje młodsze koleżanki które będą kończyły za niedługo teologię i zdecydują się na pracę w kościele będą
  • miały ten okres praktyk wikariaku skrócony będą traktowane na tej samej zasadzie co mężczyźni
  • i że wszystko będzie o wiele lepiej Miejmy nadzieję że z czasem będą mogły
  • też odbywać praktyki w miejscach gdzie również proboszczami na przykład są kobiety
  • Ja myślę że taka jest przyszłość Przynajmniej jeżeli chodzi o kościół ewangelicką augsburski bo jak patrzy się na zmiany dotyczące ordynacji kobiet
  • właśnie w kościołach luterańskich tam po pewnym czasie ta liczba kobiet i mężczyzn duchownych też również ma stanowiskach różnych się
  • wyrównuje A w przypadku księży w ogóle na przykład w Skandynawii w niektórych
  • kościołach przekracza liczba kobiet liczbę mężczyzn no i po tym dłuższym
  • czasie takiego funkcjonowania w zasadzie to nawet nie ma takiej kategorii że
  • komuś to przeszkadza bo po prostu to równie dobrze no nie mogłoby przeszkadzać że jest bruneta albo blondyn
  • księdza prawda to chyba nie chcemy łysego No ale to właśnie to tylko ze
  • względów estetycznych
  • to tak jeżeli by odgrywał jakąś rolę to na korzyść kobiet
  • ale jeszcze tak że Ci wtrącę Asiu nie tylko w Skandynawii kobiety mają nie
  • wiem jest 50 50 proboszczów czy 50 na biskupów Bo w zeszłym roku Brałam udział
  • w takiej konferencji na Słowacji no i tam rozmawiając z księżmi z Czech czy z
  • właśnie ze Słowacji nawet z węgierskiego kościoła koreańskiego okazuje się że tam
  • kobiety księża to już jest 57% i
  • niektórzy Biskupi sami mówią że gdyby nie ordynacja kobiet to oni dzisiaj nie
  • mieliby kim nie mogliby skierować żadnego księdza do jakiejś parafii musieliby jakoś włączyć
  • te parafie i w sumie są zadowoleni że ta ordynacja nie wiem
  • zostali narzucona jak w kościele na Słowacji bo tam państwo zaczęli politycy
  • zadecydowali o ordynacji kobiety pierwszej na księdza i potem już kościół
  • szedł dalej i nie przestawał no i dla nich to już jest naprawdę taka
  • naturalność jak już w ogóle byłam w takiej parafii gdzie proboszczem jest pani która ma szóstkę dzieci i ogarnęła i by cię proboszczem i bycie mamą Ja ich
  • leczoła po prostu bo to nie jest wcale łatwe obecna Ania też ma szóstką właśnie aktywną w dwóch parafiach a
  • powiedzmy sobie tak prowadzenie zajęć dla dzieci w parafii to czasami jest dużo więcej czasu się poświęca niż na bycie proboszczem
  • Czy warto zresztą chyba też Wiesz coś na ten temat jest mamą studiuje ja chciałam
  • tylko powiedzieć że Anna pojawiła się na ostatnim zjeździe online ale pojawiła się który miał miejsce w zeszłą od piątku do
  • niedzieli także zaraz po wydaniu na świat tej najmłodszej maluchów zajęła
  • się sprawami teologicznymi i jako wykładowca mogę powiedzieć że jak
  • najbardziej aktywni uczestnicy
  • ja mogę tylko potwierdzić w ogóle to było szokiem chyba dla wszystkich bo o
  • godzinie 7 czy 8 rano czytamy na Facebooku że już jest ta dwójka na
  • świecie o godzinie 19 Ania jest na zajęciach po prostu
  • szok Też Ukłon w stronę brytyjskiej ochrony zdrowia bo u nas u nas kobiety
  • po cesarce jakoś tak inaczej funkcjonuje Dobra nie wnikajmy Słuchajcie
  • Chcę wrócić jeszcze znowu do tego dnia kobiet do tego co stało u podstaw nie
  • tylko samego dnia kobiet który jest tym symbolem również to tego ruchu walki czy starań o równouprawnienie w różnych dziedzinach ale też takim momentem
  • uczczenia ludzi konkretnie właśnie kobiet które za tym stały wszyscy znamy
  • historię polskich sufrażystek i ich parasolek prawda które skłoniły Józefa Piłsudskiego do
  • zmian ostatecznie owocujących prawem do głosu
  • które miałyśmy wcześniej tutaj w Polsce niż na przykład w takim Szwajcarii Zresztą niż w Szwajcarii to wcześniej kobiety
  • miały prawo głosu i biernej czynne prawo wyborcze na przykład w mojej ukochanej Tunezji bo tam w latach 50 jedną z tych wielkich zmian które
  • wprowadził po uzyskaniu przez Tunezję Niepodległości ich pierwszy prezydent
  • było całkowite równouprawnienie kobiet i mężczyzn w prawach cywilnych W związku z
  • powyższym one natychmiast uzyskały i czynne i bierne prawo wyborcze
  • i wprowadzenie obowiązku szkolnego również dla chłopców i dla dziewczynek od 7 roku życia bez względu na płeć no i powiem
  • tak że te kilkadziesiąt lat obowiązywania tego prawa tak przeorało
  • mentalność też właśnie tunezyjczyków że no poza oczywiście wyjątkami które są wszędzie tak na dobrą sprawę
  • no Tunezja a w każdym razie ludzie którzy tam mieszkają są zupełnie inni niż na przykład w krajach w których obok których te wszelkie prawa wprowadzono
  • znacznie później albo nawet ich jeszcze nie wprowadzono zupełnie inna mentalność zupełnie inny sposób myślenia też o roli kobiety nie tylko społeczeństwie ale też
  • w domu No ale za tym stało to znaczy tego za
  • walką równouprawnienie emancypantkami sufrażystkami No to stały konkretne osoby tak samo jak bardzo konkretne
  • osoby bardzo konkretne kobiety zapisały się też w funkcjonowaniu kościoła kościołów
  • teologii mam trochę taką prośbę żeby każda z was sobie pomyślała przez chwilę
  • o jakiejś jednej kobiecie właśnie czy to z dziedziny teologii czy
  • kościoła którą uważa za kogoś takiego niezwykle
  • ważnego właśnie dla postrzegania kobiet w kościele dla postrzegania roli Kobiet dla zmiany tego postrzegania z waszej perspektywy No bo
  • każda z nas ma zupełnie zupełnie inną perspektywę
  • No to tutaj można znowu tak kilkutorowo myśleć i tak moje pierwsze myśli to
  • biegną oczywiście do Biblii żeby tam szukać jakichś wzorców albo kobiet które dopiero później zostały
  • odkryte i tutaj muszę powiedzieć że wspólnie z moją
  • dyplomanką Właśnie dyplomanką żeśmy odkrywały postać unii to jest taka
  • kobieta wymieniona w liście Apostoła Pawła oczywiście tam gdzie tak w XVI
  • rozdziale W siódmym wierszu gdzie on źle źle pozdrowienia
  • i pozdrawia andronikosa i junie i przez całą starożytność nie było problemów z
  • Julią Junia była postrzegana jako kobieta od
  • średniowiecza zaczęła się ta postać coraz bardziej maskulinizować i są oczywiście bardzo różne powody ku temu Dlaczego
  • tłumaczę maskulinizowali tę junię od takich powodów
  • strictelingwistycznych gramatycznych że nie da się odtworzyć podstawowej formy
  • tego imienia ono pojawia się tylko w przypadku zależnym poprzez takie
  • ideologiczne kwestie te ideologiczne kwestie odegrały też rolę na przykład w
  • tłumaczeniu Lutra Luter nie był skłonny widzieć tam kobiety tylko tylko mężczyzna a więc mamy Pozdrowienia kierowane androikowi i
  • Julia sowi to widać też w innych przekładach aż wreszcie w
  • XX wieku tak naprawdę i to w drugiej połowie XX wieku zaczęła się ponowna feminizacja to taką brzydko mówi refeminizacja tej
  • tej postaci zaczęto odkrywać odkrywać że niekoniecznie
  • ten przypadek i ta końcówka musi wskazywać na
  • mężczyznę może być to kobieta powrócona do tych świadectw starożytnych ale
  • prowadzono też dalsze badania nad nad unią i nad samym jej imieniem odkrywając
  • że być może jest to dobrze znana w Ewangelii Joanna
  • Joanna Joanno właśnie tak czyli Joanna żona chudzy i to Słuchajcie
  • sprawia że pojawiły się totalnie nowe perspektywy dlatego że ta Junia
  • która jest znana wśród Apostołów i ciesząca się wśród apostołów niezwykłą
  • estymą jest kobietą właściwie równą znaczenie Marii Magdalenie bo jeżeli uznać że Junia to to Joanna to
  • Joanna tak samo to Julia Joanna tak samo jak Maria Magdalena była przy grobie
  • Jezusa jest wymieniona właśnie w Ewangelii Łukasza była uczennicą Jezusa
  • znowu Łukasz tutaj robi ukłon w jej stronę w ósmym rozdziale swojej
  • ewangelii no i to wszystko tłumaczy Paweł mógł powiedzieć że wcześniej niż
  • niż on była apostołem była chrześcijanką i
  • głosiła tę ewangelię więc ta jej to jej znaczenie jako jako osoby równej Marii
  • Magdalenie a totalnie zapomnianej przez wieki zrobiło na mnie ogromne wrażenie
  • więc jeżeli bym miała tutaj jakąś jakąś kobietę z historii wymieniać może
  • niekoniecznie teologia ale z historii misji z historii Apostolstwa z historii uczniostwa Jezusowego a jednocześnie podzielić się takim
  • odkryciem troszeczkę z zakresu teologii feministycznej takiej takiej
  • prowadzonej właśnie przez pryzmat przez pryzmat biblistyki to właśnie wymienię i
  • unię dobra Marta trudne pytanie myślę i powiem tak
  • Nie znam imienia i nazwiska kobiety która mnie zainspirowała w ogóle do
  • myślenia o tym żeby można zostać księdzem kobietom Znam ją z opowieści
  • dlatego że mój wujek w Niemczech był księdzem często przyjeżdżał nas odwiedzać i nie wiem ile miałam wtedy lat być może
  • 7-6 opowiadał o tym że jego konfirmanka została niedawno księdzem będzie miała
  • parafię w północnych Niemczech i to było taką takim wiecie takim
  • rozwaliło mi mózg że kobieta może być księdzem i pamiętam
  • że jakoś tak o tym myślałam jako dziecko że jak to jest możliwe że ten kobieta
  • wchodzi na ambony Przecież one są tylko mężczyźni ten nasz ksiądz jaki wysoki i
  • rosły No potem z biegiem czasu gdzieś tam w
  • domu przewijał się zwiastun ewangelicki często bo moi rodzice numerują od wielu wielu lat i w tym zwiastunie Widziałam raz Halinę radacz raz Małgosię gaś w
  • telewizji występowała Halina i to były takie dwie postacie z naszego kościoła
  • luterańskiego polskiego które były takim wzorem dla mnie
  • kobiet walczących o uprawach kobiet w kościele
  • oto główną Uprawnienie do ordynacji do służenia Słowem Bożym
  • A z takich biblijnych postaci zawsze intrygowała mnie Lidia ta pierwsza
  • europejka która została ochrzczona czy ona miała w sobie taką odwagę i jeszcze w dodatku była bizneswoman
  • ja wszystko w sobie i to był takie dwie to są te biblijna postać to jest ta
  • Lidia natomiast taka Kościelna postać No to ta niemiecka ksiądz której mam taki
  • obraz w głowie Ja nie wiem jak ona wygląda ja nawet nie pamiętam imienia i nazwiska Ale w mojej głowie to jest wysoka postawna pewna siebie
  • wyprostowana Dzielna kobieta która codziennie co niedzielę wychodzi na
  • ambowanej głosi Słowo Boże a w polskim kościele to jest właśnie Halina też
  • Wysoka sztuka pewna siebie która Zasiada do dyskusji z wieloma
  • mężczyznami często też jest właśnie jak tutaj pani profesor powiedziała sama
  • w kręgu mężczyzn i się tej samotności Nie boi więc to są takie dwie postaci
  • Ania w Wielkiej Brytanii tutaj jest to tak normalne że kobieta głosi również środowiskach pentakostalnych
  • zielonoświątkowski Zielonoświątkowy tak Natomiast jeśli nie zajmuje się dziećmi prowadzę również
  • taką taką grubość nazywa się biblijna droga kobiety Gdzie spotykamy
  • się online z kobietami właśnie i rozważamy Słowo Boże w języku polskim i angielskim w zależności od tego co robimy i niedawno tłumaczyłam książkę ze
  • szkoły maius która nazywa się Woman hublis got czyli kobieta która podoba
Pobierz transkrypcję (TXT)