Dzień (?) Kobiet w Kościele?
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Dzień (?) Kobiet w Kościele? | EWST online
- [Muzyka]
- [Muzyka]
- Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 19 rozpoczynamy wst online
- dzisiaj trochę większym gronie i będziemy rozmawiać
- o Dniu Kobiet jest z nami Kalina Wojciechowska prof Kalina Wojciechowska
- biblistka członki rady języka polskiego Dobrze mówię zespołu języka religijnego rady języka
- polskiego przy presentium więc o języku też trochę będziemy rozmawiać jest z nami ksiądz Marta
- zachraj z kościoła ewangelicko-autyńskiego z parafii Opatrzności Bożej z którą już też tutaj Gościliśmy
- kilkakrotnie rozmawialiśmy między innymi właśnie o kobietach w kościele i jest z
- nami Anna Barton aktualnie w Liverpoolu studentka
- można chyba Aniu określić mianem kościelnej aktywistki za chwileczkę
- powiesz trochę więcej o tym co robisz w kościele a w zasadzie w kościołach polskim i angielskim w Liverpoolu zawsze mówię że jestem bardzo dumna za każdym
- razem kiedy mogę przywitać we wst online naszych studentów bądź absolwentów w szczególny sposób No a w przypadku Ani to jest w
- ogóle za małe określenie Ponieważ Ania jest mamą Jest mamą od 15 lat ale taką najświeższą mamą
- dwójki swoich ostatnich dzieci jest od piątku Dobrze mówię
- także Ania w piątek urodziła bliźnięta i dzisiaj jest z nami Także Witam was
- wszystkie bardzo bardzo serdecznie Cieszę się że znalazłyście czas na babskie rozmowy i zacznijmy może od takiego pytania czy
- obchodzicie w ogóle w jakikolwiek sposób dźwiękowiec Kalina w jakich specjalny sposób nie obchodzę
- nie staram się obchodzić aczkolwiek zawsze jest takie takie przypomnienia
- albo w mediach się pojawia to to przypomnienie że obchodzimy Międzynarodowy Dzień Kobiet i wtedy Oczywiście różne odniesienia do historii
- tego dnia dnia kobiet żeby może troszeczkę
- uzmysłowić że to nie jest jakieś święto komunistyczne które gdzieś tam u nas się
- zadomowiło i jest wręcz memiczne że tak powiem tak że kwiaty rajstopy i
- mydełko ale że ona ma swoją historię i ta historia wiąże się oczywiście z
- emancypacją z emancypacją kobiet Natomiast ja jakoś specjalnie nie nie
- obchodzę zobaczymy jak będzie jutro mam zajęcia ze studentami czy jakoś będą to tofetować
- nie tak jak powiedziałam nie odżegnuje się absolutnie od od tego święta i to
- pewnie Jeżeli będzie taka taka okazja to będę będę je obchodzić
- Aniu jak w Wielkiej Brytanii wygląda ta sytuacja bo dziennik kobiet jest
- Międzynarodowy to nie jest polskie święto to jest święto ogólnoświatowe i rzeczywiście przypada w tym samym dniu na całym świecie trochę inaczej jest z
- innymi Świętami czy w ogóle jest coś takiego jak obchodzenie Dnia
- Kobiet w Wielkiej Brytanii tak Tutaj rzeczywiście cała Cała ta
- sytuacja odbywa się zupełnie inaczej to się nazywa Ladies Dave i zazwyczaj jest tak że panie wychodzą pięknie ubrane naprawdę
- spektakularnie poprzebierane na różne wydarzenia które się dzieją
- które są zorganizowane miastach Przeważnie są to wyścigi konne bardzo popularne Wielkiej Brytanii które pani lubią oglądać
- w różny sposób i na różnych poziomach jest tutaj to obchodzone także Zdarzają
- się takie sytuacje no różne dużo takich przyjęć Właśnie takich wyjść takiej
- ogólnej radości w tym kierunku jednak chyba kultura polska z tego co 20 lat
- temu wyjechałam z Polski więc jest to co pamiętam Nasza tradycja była taka
- bardziej taka ukierunkowana prawda zawsze kwiatek tak jak właśnie wspominał takie tradycyjny
- kwiatek tradycyjne przywitanie tutaj jest bardziej tak spontanicznie radośnie
- może w ten sposób nie wiem jak teraz wygląda to w Polsce jak teraz się to odbywa Czy również są takie większe wydarzenia
- organizowane dla pań w ten dzień także tutaj jest taki dość spektakularny
- dzień Marta czy Ty obchodzisz Dzień Kobiet
- podobnie jak pani profesor jakoś nie celebruje go strasznie poważnie i nie
- podchodzę do tego dnia także coś musi być zorganizowane coś się musi wydarzyć i tak dalej ale staram się czerpiąć z tego dnia przyjemność
- obdarowywana tam kwiatkiem cukierkiem natomiast bardziej ten dzień kobiet
- Traktuje jako taką analizę i refleksje nad tym jak zmienia się postrzeganie
- kobiety przez minione lata dziesiątki lat
- i też staram się zrozumieć to czy zaobserwować w ogóle to jak my same
- kobiety podchodzimy do tego dnia bo on wydaje mi się Mi osobiście że one są w
- założeniu nie jest zły natomiast my musimy podkreślić to i
- mówić o tym głośno czego my potrzebujemy i chyba ten dzień też jest takim dniem że z jednej strony zauważają nas panowie bo tak wypada na przykład nasi
- przełożeni w pracy w różnych na różnych stanowiskach i to też można wykorzystać
- jako taki właśnie początek rozmowy do jakichś Przełomów które mogłoby
- nastać w naszym społeczeństwie polskim natomiast wyjście na miasto jakoś tak
- jak Ania opowiadała że Tam są wyścigi konne że jest to spontaniczne w Polsce
- to tak jakoś tak nie wiem no nie podoba mi się
- sposób obchodzenia tego dnia kobiet No trochę nachalnych
- znaczy się w tym w Polsce w ogóle mało które święto obfituje w rzeczy spontaniczne i takie właśnie bardzo radosne Ale to jest temat na inną
- dyskusję ja sobie pozwoliłam poczytać trochę takich różnych komentarzy dotyczących właśnie dnia kobiet z różnych z różnych
- lat no pewnie rozkwitną jutro jak tulipany ten komentarze jest i
- zauważyłam kilka takich trendów to znaczy się pierwszy Trend to jest taki ja nie obchodzą Bo to jest głupie święto bo Dzień Kobiet to powinien być przez
- cały dzień a nie że tylko jednego dnia to tam kwiatki i czekoladki i wyręczą i
- wyręczą mnie w robieniu czegoś prawda Albo nie będą chcieli żebym zrobiła
- szefowi kawę albo coś takiego No więc nie obchodzę No oczywiście to co
- już Kalina miłość nie obchodzę bo to komunistyczne święto bo to taki prl-u i tak dalej bo Tulipan goździk rajstopy
- No i jest jeszcze kolejny Trend który właśnie podobnie jak ty Marta mówisz
- pokazuje że te święta może być taką fajną podstawą do dyskusji skąd w ogóle
- się wziął pomysł Dnia Kobiet i dlaczego tak naprawdę coś takiego jak
- Dzień Mężczyzn który w zależności od tego jakim kalendarzem się posługujemy jest albo 10 marca albo gdzieś chyba we
- wrześniu z tego co pamiętam nie jest aż tak popularne i tak
- świętowany i jakie to może mieć znaczenie dla relacji które w ogóle
- panują publiczność w tym świecie damsko-męskim
- Chciałam was jeszcze zapytać czy bo wszystkie jesteśmy w jakiś sposób związane tak wyszło te wszystkie tu jesteśmy
- w jakimś stopniu związane z teologią to znaczy no Kalina
- doktor habilitowana teologii wykładowczyni w ogóle od lat tak Marta
- musiałaś kończyć teologię nie ma siły w kościele ewangelicko-augsburskim
- ksiądz musi być teologiem albo teologką ja
- licencjat z teologii ewsp Ania na najlepszej drodze żeby
- dostać dokładnie to samo czyli funkcjonujemy gdzieś w tych środowiska
- bo jesteśmy też siłą rzeczy powiązane poprzez teologię nawet jeżeli nie
- jesteśmy aktywne w kościele jako takie aczkolwiek część z nas jest No to jesteśmy powiązane z kościołami instytucjonalnymi z ich strukturami z
- ich No różnego rodzaju doktrynami i przepisami uporządkowymi czy No też tak koło codziennością kościołów No i teraz
- takie pytanie Czy taki dzień kobiet istnieje w ogóle waszych kościołach w
- waszych kościołach w waszych środowiskach teologicznych Może zaczniemy teraz od Marty Marta masz doświadczenie w tej chwili no
- powiedzmy tego tych zmian które działy się w kościele Jeżeli chodzi o kobiety
- powiedz jak to wygląda Czy gdzieś ten Dzień Kobiet w kościołach w kościele twoim jest zauważamy ja powiem tak to że to zależy chyba od
- [Muzyka] szefa czyli proboszcza danej parafii w której się jest w poprzedniej partii czyli w Warszawie
- na Puławskiej mój proboszcz mój szef tego dnia wręczał nam kwiatki składał
- nam życzenia przynosił bombonierki starał się to celebrować
- na różne sposoby i robił to tak umiejętnie że nie było to
- ani krępujące ani nie było to nie wiem niestosowne
- więc było to przyjemne wiem że są tak tacy księża którzy No przychodzą obok
- tego dnia obojętnie i nie złożą życzeń swoim współpracowniczką bo często w
- kancelariach parafialnych zdarzają się sekretarki księgowe jest to trochę przykre że jednak tych pań się nie dostrzega
- w kościołach ale tak jak mówię jest to niestety kwestia indywidualna danego
- danego księdza danego proboszcza No mam nadzieję że w tym roku zauważą
- No to bardzo różnie bywa i tak jak Marta zauważyła pewnie zależy od miejsca pracy
- ale także od takiej struktury demograficznej tej pracy Ja pracuję
- wybitnie męskim środowisku tym przynajmniej w tym pionie naukowym niestety tak się złożyło że
- w radzie Wydziału a więc w tych wśród tych samodzielnych pracowników naukowych
- jestem jedyną kobietą więc trudno takiej kobiety nie zauważyć tak Nawet jeżeli
- tam mierzy sobie 1,55 m i waży niecałe 40 kilo ma piękne kolorowe buty to taki
- one zdecydowanie podwyższają mnie o jakieś te 5 cm jeszcze
- więc trudno w takim gronie kobiet nie zauważyć i rzeczywiście powiedzmy w ten
- Dzień Kobiet Panowie wykazują się szczególną kurtuazją tutaj tak starają
- się to to podkreślić Natomiast w tym pionie administracyjnym gdzie kobiet
- jest zdecydowanie zdecydowanie więcej tak wszystkie pracownice dziekanatu administracja to są w zasadzie w
- zasadzie panie chociaż tutaj jak rodzynki pojawiają się
- panowie więc ta proporcja jest zupełnie odwrotna niż niż w tym pionie naukowym
- to od władz rektorskich Czy od władz dziekańskich panie na pewno otrzymują
- życzenia Nie wiem czy za tym idą jakieś kwiatki czekoladki ponieważ u nas jest
- dosyć w Warszawie i oczywiście we Wrocławiu też chociaż we Wrocławiu teraz wszystko online się odbywa Natomiast w Warszawie Wszystko
- jest stacjonarnie i tam zawsze jest w dziekanacie miła atmosfera i zawsze pojawiają się jakieś czekoladki ale być może teraz będą to specjalne dowody
- wdzięczności i takiego uhonorowania pań przez władzę dziekańskie które są
- stuprocentową męskie Ania
- No tutaj właśnie ten dzień kobiet jest on przypada na kwiecień kiedy przez trzy
- dni jest Grant National nie jest 8 marca tak właśnie teraz szybciutko jeszcze sprawdziłam żeby się
- poprawić ten 8 marca dzień nie jest w takim samym wydaniu celebrowane jak na
- całym świecie jest wspominany jednak ten brytyjski Dzień Kobiet jest w kwietniu
- Kiedy w Wielkim wydarzenia się dzień kiedy jestem grałam maszyną i są wyścigi konne wtedy natomiast
- u nas w kościele ja cały czas czuję się moja aż Moja rola jest ważna w kościele
- że moja obecność każdej kobiety jest ważna w kościele bardzo nie ma jakichś przygotowanych specjalnych specjalnych wydarzeń w kościele na ten
- temat ponieważ ten kwietniowy kwietniowy Dzień Kobiet jest bardzo świętowany tak
- społeczeństwie przez osoby które właśnie wychodzą na takie ogromne przyjęcia
- które w ten sposób podkreślają swoją wyjątkowość Natomiast w kościele na co dzień można odczuć że
- te wartość kobieca i wpływ kobiecy to co się dzieje w zborze jest bardzo ważna
- Więc jak gdyby nie ma społeczności wyznaczonego jednego dnia
- kiedy traktuje nas się wyjątkowo cały czas jesteśmy traktowani majątkowo
- właśnie w gruncie rzeczy powiedziałaś to do czego nawiązywałam w tym swoim
- pytaniu dlatego że właśnie jedną z tych powodów dla których część kobiet się
- denerwuje w ogóle tym obiet jest to że to jest taki jeden dzień który wam wszystkie jakby takie ciepłe uczucia
- wyrazy uznania docenienia i tak dalej wszystko sobie Zbijamy prawda w ten jeden bukiet bombonierkę czy czy coś tam A potem na potem No to po prostu jest
- dalej te 365 albo 4 dni tego niedoceniania takiego
- i to co ty przedstawiłaś Aniu to jest taki bardzo fajny przykład tego że
- ten dzień kobiet który powstał w gruncie rzeczy z potrzeby właśnie takiego zwrócenia uwagi na prawa kobiet tak naprawdę no bo nie powstał
- jako takie miłe fajne święto nie oszukujmy się to jest rocznica tragicznych wydarzeń związanych właśnie z ruchem emancypacyjnym nie będziemy
- tutaj się w to zagłębiać ale tak naprawdę on powstał dla uczczenia tych
- kobiet które doprowadzają doprowadziły często płacąc za to życiem do tego że
- kobiety mają w dużym zakresie równe prawa mają prawo
- do głosu że mają prawo do dysponowania swoim majątkiem że mają prawo No w
- zasadzie do tego samego wszystkiego co mężczyźni co jak w tej chwili z tej perspektywy mówimy No to powiedzmy w momencie kiedy wyjdziemy poza kręgi
- kościelne A dlaczego poza granicą Za chwilę to wydaje nam się oczywiste prawda że mamy takie same prawa w wielu w zasadzie w większości a być może nawet
- przynajmniej teoretycznie we wszystkim dziedzina prawda Zresztą No tutaj pod tym względem zmiany następują ciągle stale i
- różne rzeczy się dzieją i na płaszczyźnie prawne i społecznej i kulturowej przywołam tutaj chociażby kwestie
- feminatywów tu ukłon i w stronę Marty którą w zeszłym roku pytałam jak ją nazywać zaraz po tym jak zostałaś księdzem i w
- stronę Kaliny bo myślę że temat nazewnictwa osób duchownych też bywa
- właśnie w różnych działaniach rady języka polskiego
- poruszany i tak cię zapytam przy okazji są jakieś wytyczne do nazywania właśnie
- znaczy nazywania
- żeńskiego księdza wytycznych jeszcze nie ma
- ale to dlatego że tutaj zespół języka religijnego czy w ogóle rada języka
- polskiego jest dosyć wstrzemięźliwa w tym żeby cokolwiek narzucać A ponieważ
- Sprawa wydaje się dosyć świeża Tak oczywiście pojawiły się już kilka
- kilkanaście kilkadziesiąt czasami lat wcześniej
- takie efemerydy tak że że pojawiła się ordynowana kobieta ale z kręgów
- protestanckich więc jak ją nazywać najprościej nazywać się pastorką natomiast właśnie z tytułem ksiądz rada języka polskiego
- jeszcze czeka na to aż zawiąże się jakieś uzus językowy no bo
- wiadomo że to będzie postępowało że na razie jest tak jak jest czyli używamy
- formy męskiej Zresztą widać że te formy męskie one są dosyć powszechne zwłaszcza
- w takim nazewnictwie czy czy w takim w takim użyciu zawodowym tak mówi się właśnie pani profesor na przykład tak a nie pani
- profesoro czy pani pani profesor jest to chociaż już jest jedna studentka która do mnie mówi pani profesor z czego ja się bardzo cieszę to to jest niezwykle
- niezwykle sympatyczne ale w tym takim języku zawodowym Wciąż jeszcze używane
- są najczęściej te formy te formy męskie przynajmniej oficjalnie nawet jeżeli nie
- oficjalnie pojawiają się już odpowiedniki odpowiedniki żeńskie
- więc tutaj trzeba będzie jeszcze poczekać Zobaczymy jak będzie się to
- rozwijać w jaki sposób wierni będą się na przykład zwracać
- zwracać do Marty No i to się pewnie jakoś upowszechni zwłaszcza tam gdzie
- gdzie kobietami Gdzie księżni są kobiety Gdzie duchownymi są kobiety ale tak
- Podsumowując jednym zdaniem jeszcze tego uzus-u nie ma a rada języka polskiego
- jest tutaj wstrzemięźliwa I czeka I bardzo dobrze myśmy się z Martą umówiły
- poprzednim razem że ksiądz to jest dobre określenie aczkolwiek z tego co mówiłaś to parafianie do ciebie się zwracają po prostu Marta
- Marta pani Marto Księże Marto Czyli po prostu po imieniu znaczy na
- pewno Tutaj będą różnego rodzaju zmiany dlatego że ten nacisk rzeczywiście na seminatywy również w nazewnictwie tym zawodowym
- staje się coraz silniejszy i wchodzi to przynajmniej w takie powszechne użycie
- No na tej płaszczyźnie chociażby medialnej prawda gdzie już
- pojawia się cała masa tych żeńskich odmian
- wiadomo że w tym momencie wiele osób jest po prostu nie przyzwyczajonych nawet do brzmienia czy do
- wyglądu danego wyrazu na przykład napisanego i stąd są różnego rodzaju problemy i opór natomiast
- tak na marginesie No duża część feminatywów pochodzi z języka
- polskiego w którym funkcjonuje od wielu wielu lat z przerwą na
- słusznie miniony okres tego z prl-u z którym niektórzy kojarzą właśnie Dzień
- Kobiet tutaj tylko właśnie wejdę wejdę w słowo Dlaczego też może być tak że te
- feminatywy się trudno przyjmują dlatego że bardzo często takim morfemem tworzącym feminatyw jest jest morfem k one nam się
- kojarzy też ze zdrobnieniem a przez to a przez to zdrobnienie też u mnie tak Moim
- zdaniem nie do końca prawdziwe jest to ale Niektórzy uważają że w ten sposób też umniejsza się rola rola kobiety tak jak
- mówimy na przykład torba to jest duża torba A torebka to jest mała torebka więc redaktor to jest ktoś większy niż redaktorka profesor Kto jest ktoś
- większy niż profesorka i być może właśnie opory przed wprowadzeniem tego rodzaju Femi natywów przez ten chyba najbardziej
- powiedziałabym taki kreatywny właśnie słowotwórczo
- formant jest hamowane Ale mamy też inne końcówki i niektóre
- się Niektóre nazwy zawodów
- inne bardzo dobrze się do tego na przykład teologii nie brzmi bardzo fajnie te loginie jest tą formą którą której ja
- używam po raz pierwszy to tak usłyszałam ją w
- tablice w domu opieki ewangelickim domu opieki
- tak Wita gdzie Przyjechałam na jakąś praktykę to było jakieś właśnie
- nabożeństwo które trzeba było zrobić i taki szum przyjechała teologii będzie
- nabożeństwo mi się tak podoba A to już było naprawdę to już było ze 30 lat temu
- to mi się tak spodobało że do dziś Używam tej formy teologii i o wiele
- bardziej mi się ona podoba niż forma teolożka
- Aniu w języku angielskim tego problemu zasadniczo aż tak mocno nie widać
- dlatego że oczywiście też można przez dodatek ten [Muzyka] s dodać prawda i
- wiele męskich wyrazów wraz z zawodów na
- przykład zamienić na żeńskie natomiast z tego co wiem to to w ogóle nie jest jakiś problem natomiast tych właśnie [Muzyka]
- w gruncie rzeczy funkcjonujesz w dwóch równoległych rzeczywistościach w rzeczywistościach kościoła angielskiego i w rzeczywistościach kościoła polskiego
- i to chciałam ciebie zapytać może niekoniecznie tylko o język ale właśnie o to czy jest jakaś różnica jeżeli chodzi o rolę kobiet w tych dwóch
- kościołach które są jak rozumiem bardzo bliskie sobie na jednocześnie składają
- się na nie osoby z innych kręgów kulturowych tak jest to jest to bardzo ciekawe wynagement ponieważ
- kościół do którego należy Kościół fronta jest to taki kościół pentacostecz który
- jest nastawiony na ewangelizację gdzie do wręcz normalnym jest że jest kobieta
- pastor również także są tytuły pastora na pastorantowane kobiecie że kobiety służą że kobiety głoszą kazania
- i to jest normalne w angielskim kościele on istnieje już 30 lat jest bardzo
- kościołem który jest nastawiony na pracę społeczności i poza z dużymi całego
- Liverpoolu bardzo dużo akcji jest kierowane aby pomóc i polepszyć
- życie okolicznych okolicznych osób które mieszkają niedaleko natomiast Polski zbór jest
- jest troszeczkę inny w polskim zborze na przykład kobiety nie służą Ale nie
- dlatego że im się tego zabrania po prostu poza na przykład no i tam kilkoma
- innymi osobami które mogłyby się tym zająć nie ma takich takich kobiet które
- mogłyby głosić kazania które mogłyby czuć się w roli pastora Ja na przykład bardzo dobrze odnajduje się w aspekcie przygotowania pracy dla dzieci i pracy z
- dziećmi z młodzieżą przygotowania zajęć dla nich uczenia ich słowa bożego o słowie Bożym i to jest coś gdzie ja się czuję bardzo dobrze więc
- no po prostu nie ma u nas takich kobiet które chciałyby coś takiego robić jeśli
- byłyby takie kobiety jaka byłaby odpowiedź członków zboru no tutaj nie
- wiem ponieważ trzeba byłoby to poddać na pewno rozmowę jest u nas
- u nas mieszana grupa ponieważ mamy Polaków ale również przychodzą do nas
- inne nacje które tutaj mieszkają mamy osoby z Ukrainy mamy osoby z Węgier mamy
- Romów polsko-języcznych na przykład więc kulturowo rzeczywiście jest duża
- przepaść i myślę że że wspólny język którym jest słowo boże umożliwia nam
- funkcjonowanie w takim w takiej sferze gdzie niekoniecznie musimy się ze
- wszystkim zgadzać lub na wszystko przyzwalać są jednak te te
- kulturowo naleciałości polskie jakby nie było więc
- więc to jest jakaś jakaś No nie tyle bariera czy różnica po prostu różnica
- pomiędzy tymi dwoma zborami kościołami ale nikt nikomu nic nie wypomina nikt
- nikomu nic nie zabrania ponieważ głosimy tego samego Jezusa czytamy Słowo Boże
- wykonanie tego jest troszeczkę inne
- z tego co mówisz to po prostu osobom właśnie tym które przychodzą z
- Twojego polskiego kościoła Kobietom nie przyszło do głowy że mogłyby być właśnie
- osobą duchowną ja wcześniej na przykład prowadziłam również
- spotkania nabożeństwa zajmowałam się tym ale z czasem po prostu poczułam że to
- niekoniecznie jest to miejsce w którym ja mam ochotę najwięcej dać siebie i
- zajęłam się pracą z dziećmi z młodzieżą przygotowaniem materiałów zajmowaniem się tymi najmłodszymi W czym znajduje się w o wiele lepiej
- [Muzyka] fantastyczne to co mówisz bo to pokazuje że masz jakby swobodę kształtowania tego co robisz w kościele prawda
- Tak i w kościele angielskim na przykład również zajmuje się dziećmi Jaka jest
- różnica jest ogromna ponieważ No polski zbór u nas liczy około 60 osób natomiast
- angielski jest ponad 1000 więc mamy ogromną ogromny przedział obowiązków
- Jaki jest gdzie w polskim kościele nie mam problemu zajęcie przygotowaniem materiałów przygotowanie się do służby pracy z dziećmi Natomiast w kościele
- angielskim nie jestem sama jest nas tam kilkadzieścia osób które są albo zajmują
- się tylko pracownikami bo tak jak ja liderami które przygotowują materiały również dla dzieci i chodzą na treningi także troszeczkę jest zupełnie Skala
- jest różna tego wszystkiego natomiast jest ten sam cel ta sama misja aby przygotować Następne pokolenie na to aby były gotowi chodzić z Bogiem i znali
- Słowo Boże właśnie to co powiedziała Ania właśnie pokazuje że no ważne jest bardzo myślę
- że dla nas wszystkich żeby właśnie mieć tą swobodę wyborów to nie chodzi o to że nagle wszystkie kobiety zapragną być nie wiem
- prezydentami pastorami kierownikami czy jeszcze kilkam nie wiem górnikami
- żołnierzami No kimkolwiek tam jeszcze Tylko właśnie o to że jeżeli ktoś ma
- takie powołanie to [Muzyka] Dlaczego nie miałoby tego robić ze względu na płeć i oczywiście w wielu
- przypadkach wydaje nam się to oczywiste Natomiast mam wrażenie że właśnie ten świat kościelno teologiczny gdzieś
- przynajmniej w Polsce taki oczywisty nie jest Kalina ty mówiłaś że ty w swoim pionie naukowym jesteś jedyną kobietą Tak
- to prawda Przepraszam muszę tutaj domaga się
- i teraz powiedz mi jak to wygląda z twojej perspektywy czy dużo trudniej
- jest być teologiem czy teologią Myślę że mimo wszystko to loginu jest
- być trudniej dlatego że ta droga
- teologii albo od teologii nie oczekuje się albo
- że będzie bardzo konserwatywna i będzie podzielała taki mainstream przynajmniej
- w polskich w polskiej teologii który wciąż jest wciąż jest dosyć
- konserwatywny albo wręcz przeciwnie będzie bardzo Progresywna i jej będzie
- zajmowała się teologią feministyczną i rzeczywiście jest tak że część kobiet
- które albo publicystycznie albo jakoś naukowo starają się promować teologię
- Jednak idzie w tę ścieżkę teologii feministycznej ona w Polsce
- wciąż nie jest aż tak bardzo Progresywna ona cały czas jest hamowana jednak przez
- ten przez ten element tradycyjny czy element konserwatywny i są takie właśnie to są takie dwa oczekiwania natomiast
- niekoniecznie tak trzeba uprawiać teologia akurat ja zajmuję się teologią
- która może wymyka się takim dwóm nurtom dlatego że zajmuje się biblistyką
- gdybym się zajmowała teologią systematyczną to pewnie łatwiej by mi było określić się czy idę jakimś takim nurtem bardzo konserwatywnym czy nurtem
- progresywnym biblistyce oczywiście można stosować hermeneutykę
- hermeneutyka feministyczną ja chętnie to robię odwołuje się do tego odwołuje się też do tego że nie muszę
- myśleć jak mężczyzna Mogę zwracać uwagę na zupełnie inne rzeczy Mogę zwracać
- uwagę na zupełnie inne szczegóły mogę ale na przykład
- zaraz włącza mi się taka lampka No dobrze ale napiszę taki artykuł i jak on
- zostanie przyjęty więc tutaj jest bardzo dużo takich zależności które wpływają na
- to jak się uprawia naukę i jak się uprawia naukę jako jako kobieta czy się
- wychodzi też naprzeciw tym oczekiwaniom czy się wprowadza jakiś własne systemy
- czy właśnie czy Czy człowiek jest Czy człowiek jest podatny też na
- na to co o nim co o nim pomyślą i na wszystkie te te uwarunkowania
- wydaje mi się też że trudniej jest uprawiać kobietom teologię także z tego
- powodu że cały czas większość teologów to są to są
- mężczyźni i ja mam takie doświadczenia z niektórych konferencji na których znowu
- jestem jedyną kobietą tam zaproszoną I teraz nie wiem czy na przykład czy jestem zaproszona dlatego że tak wypada Czy jestem
- potraktowana trochę jak taka przysłowiowa paprotka No zobaczcie tutaj tak będzie kobieta super więc
- odfajkujemy tak odhaczymy ten punkt że jesteśmy bardzo bardzo otwarci czy wiąże
- się to tylko i jedynie z moimi kompetencjami naukowymi więc to też jest
- to też jest pewna pewna trudność na tą trudność nakłada się jeszcze kolejna bo
- to że jestem kobietą to raz a dwa że nie Jestem katoliczką jeżeli wyobrazimy
- sobie właśnie konferencję teologiczną Gdzie znowu gro stanowią stanowią katolicy No to zaproszenie kobiety nie katoliczki już właściwie
- pozwala odhaczyć dwa punkty tak że otwieramy się na środowiska kobiece i
- otwieramy się na środowiska niekatolickie to powiem szczerze jest pewnym dyskomfortem dla dla osoby uprawiającej
- uprawiającej naukę jeżeli kobiet Byłoby więcej jeżeli kobiet Byłoby więcej
- powiedzmy 30% to już nie mówię od razu pół na pół tak ale 30%, 40% uprawiających teologię to myślę że
- można by wtedy mówić czy opierać się wyłącznie na kompetencjach a pomijać ten
- czynnik płci no i przy okazji też też konfesyjne No tak Słuchaj a takie
- pytanie do ciebie chat na poziomie magisterskim z teologii
- Jaki procent kończy kobiet jaki mężczyzn mniej więcej
- No to jest to bardzo jest to uzależnione od tego z jaką sekcją mamy do czynienia
- bo jeżeli mamy do czynienia na przykład z sekcją prawosławną No to wiadomo że
- tam kobiet jest generalnie niewiele niewiele przychodzi to niewiele ich kończy ten kierunek jeżeli chodzi o sekcję
- ewangelicką to wydaje mi się że jest mniej więcej tyle samo kobiet
- kończy co co zaczyna ten kierunek jeżeli chodzi o sekcję starokatolicką to
- tam od lat w ogóle żadnej kobiety nie było Natomiast jeśli chodzi o tradycje wyznaniowe bo to jest taki
- Kierunek który też chrześcijańska Akademia teologiczna prowadzi
- gdzie mogą przyjść osoby z licencjatem z jakiejkolwiek uczelni niekoniecznie
- związanych z teologią No to tam jest Tam jest zdecydowanie więcej kobiet
- na tych na tych studiach widać że to zainteresowanie teologią wśród kobiet
- się pojawia ale to jest to są studia zazwyczaj właśnie drugiego wyboru już po
- licencjacie albo Kobiety też które mają wykształcenie magisterskie ale inne
- przychodzą na dwuletnie studia studia teologiczne
- poznają sobie różne tradycje wyznaniowe często to nie wiąże się też z rozwojem
- ich ścieżki zawodowej To są właśnie takie studia trochę na zasadzie na
- zasadzie interesuje mnie to więc po studiuję sobie ale muszę powiedzieć
- jedną rzecz że na poziomie doktoratów na poziomie dlatego że chaty prowadzi te szkoły doktorską wcześniej studia doktoranckie
- No to wygląda już bardziej obiecująco to znaczy jest
- no zazwyczaj pół na pół i nie chcę jakoś wprowadzać w błąd słuchaczy bo nie mam
- przed sobą statystyk ale wydaje mi się że
- No ostatnio rzeczywiście bardzo dużo było doktoratów bronionych przez kobiety to z różnych subdyscyplin teologicznych od
- teologii historycznej począwszy przez biblistykę tu akurat trafiły się
- doktoraty z biblistyki starego Starego Testamentu no po teologii praktyczną nawet
- to tutaj się zauważa zauważa ten to otwarcie na kobiety aczkolwiek No
- niestety niestety jak już powiedziałybyśmy sobie na początku też nie przekłada się to na zatrudnienie Kobiet nawet z tytułem doktora na
- chrześcijańskiej Akademii teologicznej przynajmniej na wydziale na wydziale teologicznym Miejmy nadzieję że to się jednak z czasem zmieni miejmy taką
- nadzieję że Marka Ty studiowałaś teologię w celu jak najbardziej zawodowym ten cela w każdym razie początek tego celu zawodowego
- osiągnęłaś przynajmniej dwa kroki no bo byłaś najpierw diakonem teraz jesteś księdzem jak właśnie masz doświadczenie też jak
- na własnym podwórku we własnym domu czy jest trudniej być
- już po tym czasie No prawie roku księdzem kobietą czy księdzem mężczyzną
- w kościele ewangelicko-augsburskim O nie już miodowym miesią chyba skończył jeżeli chodzi o
- wasze pierwsze kroki jako księży to znaczy tych pierwszych pań które zostały
- wyświęcone Powiem tak na pewno droga do ordynacji
- dla kobiet była o wiele trudniejsza niż dla mężczyzn bo ja kończąc studia
- teologiczne nie miałam stuprocentowej pewności że zostanę skierowana na praktykę którą musiałam odbyć żeby być ordynowana No a moi koledzy z różnych
- lat i młodsi i starsi przychodzili na teologię na zasadzie No obojętnie jak ją skończymy z jakimi ocenami i tak dalej mamy zaklepaną
- robotę jakby Oni szli na pewniaka ja tam jeszcze różne rzeczy sobie robiłam szkoliłam się tak jak większość
- moich koleżanek bo gdyby rzeczywiście się okazało że nie będzie dla nas pracy w kościele to trzeba mieć No trzeba mieć drugi zawód trzeba mieć
- dodatkowe wykształcenie się udało Można tak powiedzieć
- bo ja czekałam tylko na ordynację 5 lat 5 lat byłam na praktykach
- do zanim zostałam ordynowana moimi które koleżanki czekały 13 lat
- więc to też zależy po prostu od księdza biskupa i od parafii na którą
- się trafi i też od proboszcza na który tam jest na tej parafii Bo jeśli jest to proboszcz otwarty które nie ma problemu z płcią tylko patrzy na
- kompetencje na wiedzę na pracowitość to można być jak donowanym w miarę szybko
- jeśli jest mężczyzna Który jednak ma jakieś ale co do kobiet w kościele bo
- uważa że to nie jest ich miejsce a na pytanie dlaczego bo nie I tyle nie ma
- jakiegoś konkretnego argumentu No to też jest czeka się na tą ordynację troszeczkę dłużej bo nie ma co ukrywać parafianie są poddusze
- proboszcz ma duże przełożenie na swoich parafian to co mówi na kazaniach nie
- wiem na różnych spotkaniach oddziaływuje po prostu na parafiam na słuchaczy
- teraz muszę przyznać że [Muzyka] i w parafii w której jestem czyli tutaj we Wrocławiu opatrzności bożej Czy jak
- jeżdżę do Kłodzka czy jak robię zastępstwa po całej diecezji
- dolnośląskiej nie spotykam się z czymś takim że kobieta ksiądz jest niemile
- widziana niechciana ludzie wychodzą z kościoła albo uważają że nie wiem byli
- na gorszym nabożeństwie raczej spotykam się z taką otwartością z takim
- traktowaniem przez parafian zarówno kobiety jak i mężczyzn
- z takim no przyjechała ksiądz
- i już i idziemy na nabożeństwo i wychodzimy z tego nabożeństwa zadowoleni
- bądź też nie różnie bywa wiadomo no ale nie ma takiego nie ma już takiego
- takiej dyskryminacji no i też mam nadzieję że moje młodsze koleżanki które będą kończyły za niedługo teologię i zdecydują się na pracę w kościele będą
- miały ten okres praktyk wikariaku skrócony będą traktowane na tej samej zasadzie co mężczyźni
- i że wszystko będzie o wiele lepiej Miejmy nadzieję że z czasem będą mogły
- też odbywać praktyki w miejscach gdzie również proboszczami na przykład są kobiety
- Ja myślę że taka jest przyszłość Przynajmniej jeżeli chodzi o kościół ewangelicką augsburski bo jak patrzy się na zmiany dotyczące ordynacji kobiet
- właśnie w kościołach luterańskich tam po pewnym czasie ta liczba kobiet i mężczyzn duchownych też również ma stanowiskach różnych się
- wyrównuje A w przypadku księży w ogóle na przykład w Skandynawii w niektórych
- kościołach przekracza liczba kobiet liczbę mężczyzn no i po tym dłuższym
- czasie takiego funkcjonowania w zasadzie to nawet nie ma takiej kategorii że
- komuś to przeszkadza bo po prostu to równie dobrze no nie mogłoby przeszkadzać że jest bruneta albo blondyn
- księdza prawda to chyba nie chcemy łysego No ale to właśnie to tylko ze
- względów estetycznych
- to tak jeżeli by odgrywał jakąś rolę to na korzyść kobiet
- ale jeszcze tak że Ci wtrącę Asiu nie tylko w Skandynawii kobiety mają nie
- wiem jest 50 50 proboszczów czy 50 na biskupów Bo w zeszłym roku Brałam udział
- w takiej konferencji na Słowacji no i tam rozmawiając z księżmi z Czech czy z
- właśnie ze Słowacji nawet z węgierskiego kościoła koreańskiego okazuje się że tam
- kobiety księża to już jest 57% i
- niektórzy Biskupi sami mówią że gdyby nie ordynacja kobiet to oni dzisiaj nie
- mieliby kim nie mogliby skierować żadnego księdza do jakiejś parafii musieliby jakoś włączyć
- te parafie i w sumie są zadowoleni że ta ordynacja nie wiem
- zostali narzucona jak w kościele na Słowacji bo tam państwo zaczęli politycy
- zadecydowali o ordynacji kobiety pierwszej na księdza i potem już kościół
- szedł dalej i nie przestawał no i dla nich to już jest naprawdę taka
- naturalność jak już w ogóle byłam w takiej parafii gdzie proboszczem jest pani która ma szóstkę dzieci i ogarnęła i by cię proboszczem i bycie mamą Ja ich
- leczoła po prostu bo to nie jest wcale łatwe obecna Ania też ma szóstką właśnie aktywną w dwóch parafiach a
- powiedzmy sobie tak prowadzenie zajęć dla dzieci w parafii to czasami jest dużo więcej czasu się poświęca niż na bycie proboszczem
- Czy warto zresztą chyba też Wiesz coś na ten temat jest mamą studiuje ja chciałam
- tylko powiedzieć że Anna pojawiła się na ostatnim zjeździe online ale pojawiła się który miał miejsce w zeszłą od piątku do
- niedzieli także zaraz po wydaniu na świat tej najmłodszej maluchów zajęła
- się sprawami teologicznymi i jako wykładowca mogę powiedzieć że jak
- najbardziej aktywni uczestnicy
- ja mogę tylko potwierdzić w ogóle to było szokiem chyba dla wszystkich bo o
- godzinie 7 czy 8 rano czytamy na Facebooku że już jest ta dwójka na
- świecie o godzinie 19 Ania jest na zajęciach po prostu
- szok Też Ukłon w stronę brytyjskiej ochrony zdrowia bo u nas u nas kobiety
- po cesarce jakoś tak inaczej funkcjonuje Dobra nie wnikajmy Słuchajcie
- Chcę wrócić jeszcze znowu do tego dnia kobiet do tego co stało u podstaw nie
- tylko samego dnia kobiet który jest tym symbolem również to tego ruchu walki czy starań o równouprawnienie w różnych dziedzinach ale też takim momentem
- uczczenia ludzi konkretnie właśnie kobiet które za tym stały wszyscy znamy
- historię polskich sufrażystek i ich parasolek prawda które skłoniły Józefa Piłsudskiego do
- zmian ostatecznie owocujących prawem do głosu
- które miałyśmy wcześniej tutaj w Polsce niż na przykład w takim Szwajcarii Zresztą niż w Szwajcarii to wcześniej kobiety
- miały prawo głosu i biernej czynne prawo wyborcze na przykład w mojej ukochanej Tunezji bo tam w latach 50 jedną z tych wielkich zmian które
- wprowadził po uzyskaniu przez Tunezję Niepodległości ich pierwszy prezydent
- było całkowite równouprawnienie kobiet i mężczyzn w prawach cywilnych W związku z
- powyższym one natychmiast uzyskały i czynne i bierne prawo wyborcze
- i wprowadzenie obowiązku szkolnego również dla chłopców i dla dziewczynek od 7 roku życia bez względu na płeć no i powiem
- tak że te kilkadziesiąt lat obowiązywania tego prawa tak przeorało
- mentalność też właśnie tunezyjczyków że no poza oczywiście wyjątkami które są wszędzie tak na dobrą sprawę
- no Tunezja a w każdym razie ludzie którzy tam mieszkają są zupełnie inni niż na przykład w krajach w których obok których te wszelkie prawa wprowadzono
- znacznie później albo nawet ich jeszcze nie wprowadzono zupełnie inna mentalność zupełnie inny sposób myślenia też o roli kobiety nie tylko społeczeństwie ale też
- w domu No ale za tym stało to znaczy tego za
- walką równouprawnienie emancypantkami sufrażystkami No to stały konkretne osoby tak samo jak bardzo konkretne
- osoby bardzo konkretne kobiety zapisały się też w funkcjonowaniu kościoła kościołów
- teologii mam trochę taką prośbę żeby każda z was sobie pomyślała przez chwilę
- o jakiejś jednej kobiecie właśnie czy to z dziedziny teologii czy
- kościoła którą uważa za kogoś takiego niezwykle
- ważnego właśnie dla postrzegania kobiet w kościele dla postrzegania roli Kobiet dla zmiany tego postrzegania z waszej perspektywy No bo
- każda z nas ma zupełnie zupełnie inną perspektywę
- No to tutaj można znowu tak kilkutorowo myśleć i tak moje pierwsze myśli to
- biegną oczywiście do Biblii żeby tam szukać jakichś wzorców albo kobiet które dopiero później zostały
- odkryte i tutaj muszę powiedzieć że wspólnie z moją
- dyplomanką Właśnie dyplomanką żeśmy odkrywały postać unii to jest taka
- kobieta wymieniona w liście Apostoła Pawła oczywiście tam gdzie tak w XVI
- rozdziale W siódmym wierszu gdzie on źle źle pozdrowienia
- i pozdrawia andronikosa i junie i przez całą starożytność nie było problemów z
- Julią Junia była postrzegana jako kobieta od
- średniowiecza zaczęła się ta postać coraz bardziej maskulinizować i są oczywiście bardzo różne powody ku temu Dlaczego
- tłumaczę maskulinizowali tę junię od takich powodów
- strictelingwistycznych gramatycznych że nie da się odtworzyć podstawowej formy
- tego imienia ono pojawia się tylko w przypadku zależnym poprzez takie
- ideologiczne kwestie te ideologiczne kwestie odegrały też rolę na przykład w
- tłumaczeniu Lutra Luter nie był skłonny widzieć tam kobiety tylko tylko mężczyzna a więc mamy Pozdrowienia kierowane androikowi i
- Julia sowi to widać też w innych przekładach aż wreszcie w
- XX wieku tak naprawdę i to w drugiej połowie XX wieku zaczęła się ponowna feminizacja to taką brzydko mówi refeminizacja tej
- tej postaci zaczęto odkrywać odkrywać że niekoniecznie
- ten przypadek i ta końcówka musi wskazywać na
- mężczyznę może być to kobieta powrócona do tych świadectw starożytnych ale
- prowadzono też dalsze badania nad nad unią i nad samym jej imieniem odkrywając
- że być może jest to dobrze znana w Ewangelii Joanna
- Joanna Joanno właśnie tak czyli Joanna żona chudzy i to Słuchajcie
- sprawia że pojawiły się totalnie nowe perspektywy dlatego że ta Junia
- która jest znana wśród Apostołów i ciesząca się wśród apostołów niezwykłą
- estymą jest kobietą właściwie równą znaczenie Marii Magdalenie bo jeżeli uznać że Junia to to Joanna to
- Joanna tak samo to Julia Joanna tak samo jak Maria Magdalena była przy grobie
- Jezusa jest wymieniona właśnie w Ewangelii Łukasza była uczennicą Jezusa
- znowu Łukasz tutaj robi ukłon w jej stronę w ósmym rozdziale swojej
- ewangelii no i to wszystko tłumaczy Paweł mógł powiedzieć że wcześniej niż
- niż on była apostołem była chrześcijanką i
- głosiła tę ewangelię więc ta jej to jej znaczenie jako jako osoby równej Marii
- Magdalenie a totalnie zapomnianej przez wieki zrobiło na mnie ogromne wrażenie
- więc jeżeli bym miała tutaj jakąś jakąś kobietę z historii wymieniać może
- niekoniecznie teologia ale z historii misji z historii Apostolstwa z historii uczniostwa Jezusowego a jednocześnie podzielić się takim
- odkryciem troszeczkę z zakresu teologii feministycznej takiej takiej
- prowadzonej właśnie przez pryzmat przez pryzmat biblistyki to właśnie wymienię i
- unię dobra Marta trudne pytanie myślę i powiem tak
- Nie znam imienia i nazwiska kobiety która mnie zainspirowała w ogóle do
- myślenia o tym żeby można zostać księdzem kobietom Znam ją z opowieści
- dlatego że mój wujek w Niemczech był księdzem często przyjeżdżał nas odwiedzać i nie wiem ile miałam wtedy lat być może
- 7-6 opowiadał o tym że jego konfirmanka została niedawno księdzem będzie miała
- parafię w północnych Niemczech i to było taką takim wiecie takim
- rozwaliło mi mózg że kobieta może być księdzem i pamiętam
- że jakoś tak o tym myślałam jako dziecko że jak to jest możliwe że ten kobieta
- wchodzi na ambony Przecież one są tylko mężczyźni ten nasz ksiądz jaki wysoki i
- rosły No potem z biegiem czasu gdzieś tam w
- domu przewijał się zwiastun ewangelicki często bo moi rodzice numerują od wielu wielu lat i w tym zwiastunie Widziałam raz Halinę radacz raz Małgosię gaś w
- telewizji występowała Halina i to były takie dwie postacie z naszego kościoła
- luterańskiego polskiego które były takim wzorem dla mnie
- kobiet walczących o uprawach kobiet w kościele
- oto główną Uprawnienie do ordynacji do służenia Słowem Bożym
- A z takich biblijnych postaci zawsze intrygowała mnie Lidia ta pierwsza
- europejka która została ochrzczona czy ona miała w sobie taką odwagę i jeszcze w dodatku była bizneswoman
- ja wszystko w sobie i to był takie dwie to są te biblijna postać to jest ta
- Lidia natomiast taka Kościelna postać No to ta niemiecka ksiądz której mam taki
- obraz w głowie Ja nie wiem jak ona wygląda ja nawet nie pamiętam imienia i nazwiska Ale w mojej głowie to jest wysoka postawna pewna siebie
- wyprostowana Dzielna kobieta która codziennie co niedzielę wychodzi na
- ambowanej głosi Słowo Boże a w polskim kościele to jest właśnie Halina też
- Wysoka sztuka pewna siebie która Zasiada do dyskusji z wieloma
- mężczyznami często też jest właśnie jak tutaj pani profesor powiedziała sama
- w kręgu mężczyzn i się tej samotności Nie boi więc to są takie dwie postaci
- Ania w Wielkiej Brytanii tutaj jest to tak normalne że kobieta głosi również środowiskach pentakostalnych
- zielonoświątkowski Zielonoświątkowy tak Natomiast jeśli nie zajmuje się dziećmi prowadzę również
- taką taką grubość nazywa się biblijna droga kobiety Gdzie spotykamy
- się online z kobietami właśnie i rozważamy Słowo Boże w języku polskim i angielskim w zależności od tego co robimy i niedawno tłumaczyłam książkę ze
- szkoły maius która nazywa się Woman hublis got czyli kobieta która podoba