TRANSKRYPCJA: "Dzień (?) Kobiet w Kościele? | EWST online" Data publikacji: 09.03.2023 Długość: 01:17:45 --- [0:04] [Muzyka] [0:04] [Muzyka] [0:15] Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 19 rozpoczynamy wst online [0:21] dzisiaj trochę większym gronie i będziemy rozmawiać [0:27] o Dniu Kobiet jest z nami Kalina Wojciechowska prof Kalina Wojciechowska [0:34] biblistka członki rady języka polskiego Dobrze mówię zespołu języka religijnego rady języka [0:43] polskiego przy presentium więc o języku też trochę będziemy rozmawiać jest z nami ksiądz Marta [0:54] zachraj z kościoła ewangelicko-autyńskiego z parafii Opatrzności Bożej z którą już też tutaj Gościliśmy [1:02] kilkakrotnie rozmawialiśmy między innymi właśnie o kobietach w kościele i jest z [1:09] nami Anna Barton aktualnie w Liverpoolu studentka [1:17] można chyba Aniu określić mianem kościelnej aktywistki za chwileczkę [1:22] powiesz trochę więcej o tym co robisz w kościele a w zasadzie w kościołach polskim i angielskim w Liverpoolu zawsze mówię że jestem bardzo dumna za każdym [1:33] razem kiedy mogę przywitać we wst online naszych studentów bądź absolwentów w szczególny sposób No a w przypadku Ani to jest w [1:45] ogóle za małe określenie Ponieważ Ania jest mamą Jest mamą od 15 lat ale taką najświeższą mamą [1:55] dwójki swoich ostatnich dzieci jest od piątku Dobrze mówię [2:02] także Ania w piątek urodziła bliźnięta i dzisiaj jest z nami Także Witam was [2:11] wszystkie bardzo bardzo serdecznie Cieszę się że znalazłyście czas na babskie rozmowy i zacznijmy może od takiego pytania czy [2:22] obchodzicie w ogóle w jakikolwiek sposób dźwiękowiec Kalina w jakich specjalny sposób nie obchodzę [2:30] nie staram się obchodzić aczkolwiek zawsze jest takie takie przypomnienia [2:38] albo w mediach się pojawia to to przypomnienie że obchodzimy Międzynarodowy Dzień Kobiet i wtedy Oczywiście różne odniesienia do historii [2:47] tego dnia dnia kobiet żeby może troszeczkę [2:53] uzmysłowić że to nie jest jakieś święto komunistyczne które gdzieś tam u nas się [2:59] zadomowiło i jest wręcz memiczne że tak powiem tak że kwiaty rajstopy i [3:07] mydełko ale że ona ma swoją historię i ta historia wiąże się oczywiście z [3:13] emancypacją z emancypacją kobiet Natomiast ja jakoś specjalnie nie nie [3:19] obchodzę zobaczymy jak będzie jutro mam zajęcia ze studentami czy jakoś będą to tofetować [3:27] nie tak jak powiedziałam nie odżegnuje się absolutnie od od tego święta i to [3:36] pewnie Jeżeli będzie taka taka okazja to będę będę je obchodzić [3:43] Aniu jak w Wielkiej Brytanii wygląda ta sytuacja bo dziennik kobiet jest [3:48] Międzynarodowy to nie jest polskie święto to jest święto ogólnoświatowe i rzeczywiście przypada w tym samym dniu na całym świecie trochę inaczej jest z [3:57] innymi Świętami czy w ogóle jest coś takiego jak obchodzenie Dnia [4:03] Kobiet w Wielkiej Brytanii tak Tutaj rzeczywiście cała Cała ta [4:10] sytuacja odbywa się zupełnie inaczej to się nazywa Ladies Dave i zazwyczaj jest tak że panie wychodzą pięknie ubrane naprawdę [4:19] spektakularnie poprzebierane na różne wydarzenia które się dzieją [4:25] które są zorganizowane miastach Przeważnie są to wyścigi konne bardzo popularne Wielkiej Brytanii które pani lubią oglądać [4:33] w różny sposób i na różnych poziomach jest tutaj to obchodzone także Zdarzają [4:39] się takie sytuacje no różne dużo takich przyjęć Właśnie takich wyjść takiej [4:46] ogólnej radości w tym kierunku jednak chyba kultura polska z tego co 20 lat [4:53] temu wyjechałam z Polski więc jest to co pamiętam Nasza tradycja była taka [4:59] bardziej taka ukierunkowana prawda zawsze kwiatek tak jak właśnie wspominał takie tradycyjny [5:08] kwiatek tradycyjne przywitanie tutaj jest bardziej tak spontanicznie radośnie [5:13] może w ten sposób nie wiem jak teraz wygląda to w Polsce jak teraz się to odbywa Czy również są takie większe wydarzenia [5:21] organizowane dla pań w ten dzień także tutaj jest taki dość spektakularny [5:27] dzień Marta czy Ty obchodzisz Dzień Kobiet [5:32] podobnie jak pani profesor jakoś nie celebruje go strasznie poważnie i nie [5:39] podchodzę do tego dnia także coś musi być zorganizowane coś się musi wydarzyć i tak dalej ale staram się czerpiąć z tego dnia przyjemność [5:50] obdarowywana tam kwiatkiem cukierkiem natomiast bardziej ten dzień kobiet [5:57] Traktuje jako taką analizę i refleksje nad tym jak zmienia się postrzeganie [6:03] kobiety przez minione lata dziesiątki lat [6:08] i też staram się zrozumieć to czy zaobserwować w ogóle to jak my same [6:16] kobiety podchodzimy do tego dnia bo on wydaje mi się Mi osobiście że one są w [6:22] założeniu nie jest zły natomiast my musimy podkreślić to i [6:27] mówić o tym głośno czego my potrzebujemy i chyba ten dzień też jest takim dniem że z jednej strony zauważają nas panowie bo tak wypada na przykład nasi [6:36] przełożeni w pracy w różnych na różnych stanowiskach i to też można wykorzystać [6:43] jako taki właśnie początek rozmowy do jakichś Przełomów które mogłoby [6:50] nastać w naszym społeczeństwie polskim natomiast wyjście na miasto jakoś tak [6:57] jak Ania opowiadała że Tam są wyścigi konne że jest to spontaniczne w Polsce [7:02] to tak jakoś tak nie wiem no nie podoba mi się [7:08] sposób obchodzenia tego dnia kobiet No trochę nachalnych [7:14] znaczy się w tym w Polsce w ogóle mało które święto obfituje w rzeczy spontaniczne i takie właśnie bardzo radosne Ale to jest temat na inną [7:24] dyskusję ja sobie pozwoliłam poczytać trochę takich różnych komentarzy dotyczących właśnie dnia kobiet z różnych z różnych [7:34] lat no pewnie rozkwitną jutro jak tulipany ten komentarze jest i [7:42] zauważyłam kilka takich trendów to znaczy się pierwszy Trend to jest taki ja nie obchodzą Bo to jest głupie święto bo Dzień Kobiet to powinien być przez [7:51] cały dzień a nie że tylko jednego dnia to tam kwiatki i czekoladki i wyręczą i [7:58] wyręczą mnie w robieniu czegoś prawda Albo nie będą chcieli żebym zrobiła [8:03] szefowi kawę albo coś takiego No więc nie obchodzę No oczywiście to co [8:09] już Kalina miłość nie obchodzę bo to komunistyczne święto bo to taki prl-u i tak dalej bo Tulipan goździk rajstopy [8:21] No i jest jeszcze kolejny Trend który właśnie podobnie jak ty Marta mówisz [8:27] pokazuje że te święta może być taką fajną podstawą do dyskusji skąd w ogóle [8:34] się wziął pomysł Dnia Kobiet i dlaczego tak naprawdę coś takiego jak [8:41] Dzień Mężczyzn który w zależności od tego jakim kalendarzem się posługujemy jest albo 10 marca albo gdzieś chyba we [8:50] wrześniu z tego co pamiętam nie jest aż tak popularne i tak [8:55] świętowany i jakie to może mieć znaczenie dla relacji które w ogóle [9:01] panują publiczność w tym świecie damsko-męskim [9:06] Chciałam was jeszcze zapytać czy bo wszystkie jesteśmy w jakiś sposób związane tak wyszło te wszystkie tu jesteśmy [9:16] w jakimś stopniu związane z teologią to znaczy no Kalina [9:24] doktor habilitowana teologii wykładowczyni w ogóle od lat tak Marta [9:34] musiałaś kończyć teologię nie ma siły w kościele ewangelicko-augsburskim [9:40] ksiądz musi być teologiem albo teologką ja [9:47] licencjat z teologii ewsp Ania na najlepszej drodze żeby [9:54] dostać dokładnie to samo czyli funkcjonujemy gdzieś w tych środowiska [10:00] bo jesteśmy też siłą rzeczy powiązane poprzez teologię nawet jeżeli nie [10:06] jesteśmy aktywne w kościele jako takie aczkolwiek część z nas jest No to jesteśmy powiązane z kościołami instytucjonalnymi z ich strukturami z [10:16] ich No różnego rodzaju doktrynami i przepisami uporządkowymi czy No też tak koło codziennością kościołów No i teraz [10:26] takie pytanie Czy taki dzień kobiet istnieje w ogóle waszych kościołach w [10:31] waszych kościołach w waszych środowiskach teologicznych Może zaczniemy teraz od Marty Marta masz doświadczenie w tej chwili no [10:41] powiedzmy tego tych zmian które działy się w kościele Jeżeli chodzi o kobiety [10:46] powiedz jak to wygląda Czy gdzieś ten Dzień Kobiet w kościołach w kościele twoim jest zauważamy ja powiem tak to że to zależy chyba od [10:59] [Muzyka] szefa czyli proboszcza danej parafii w której się jest w poprzedniej partii czyli w Warszawie [11:07] na Puławskiej mój proboszcz mój szef tego dnia wręczał nam kwiatki składał [11:13] nam życzenia przynosił bombonierki starał się to celebrować [11:18] na różne sposoby i robił to tak umiejętnie że nie było to [11:23] ani krępujące ani nie było to nie wiem niestosowne [11:31] więc było to przyjemne wiem że są tak tacy księża którzy No przychodzą obok [11:38] tego dnia obojętnie i nie złożą życzeń swoim współpracowniczką bo często w [11:45] kancelariach parafialnych zdarzają się sekretarki księgowe jest to trochę przykre że jednak tych pań się nie dostrzega [11:54] w kościołach ale tak jak mówię jest to niestety kwestia indywidualna danego [12:01] danego księdza danego proboszcza No mam nadzieję że w tym roku zauważą [12:12] No to bardzo różnie bywa i tak jak Marta zauważyła pewnie zależy od miejsca pracy [12:20] ale także od takiej struktury demograficznej tej pracy Ja pracuję [12:27] wybitnie męskim środowisku tym przynajmniej w tym pionie naukowym niestety tak się złożyło że [12:37] w radzie Wydziału a więc w tych wśród tych samodzielnych pracowników naukowych [12:43] jestem jedyną kobietą więc trudno takiej kobiety nie zauważyć tak Nawet jeżeli [12:50] tam mierzy sobie 1,55 m i waży niecałe 40 kilo ma piękne kolorowe buty to taki [12:59] one zdecydowanie podwyższają mnie o jakieś te 5 cm jeszcze [13:05] więc trudno w takim gronie kobiet nie zauważyć i rzeczywiście powiedzmy w ten [13:12] Dzień Kobiet Panowie wykazują się szczególną kurtuazją tutaj tak starają [13:18] się to to podkreślić Natomiast w tym pionie administracyjnym gdzie kobiet [13:24] jest zdecydowanie zdecydowanie więcej tak wszystkie pracownice dziekanatu administracja to są w zasadzie w [13:35] zasadzie panie chociaż tutaj jak rodzynki pojawiają się [13:41] panowie więc ta proporcja jest zupełnie odwrotna niż niż w tym pionie naukowym [13:48] to od władz rektorskich Czy od władz dziekańskich panie na pewno otrzymują [13:55] życzenia Nie wiem czy za tym idą jakieś kwiatki czekoladki ponieważ u nas jest [14:01] dosyć w Warszawie i oczywiście we Wrocławiu też chociaż we Wrocławiu teraz wszystko online się odbywa Natomiast w Warszawie Wszystko [14:11] jest stacjonarnie i tam zawsze jest w dziekanacie miła atmosfera i zawsze pojawiają się jakieś czekoladki ale być może teraz będą to specjalne dowody [14:21] wdzięczności i takiego uhonorowania pań przez władzę dziekańskie które są [14:29] stuprocentową męskie Ania [14:36] No tutaj właśnie ten dzień kobiet jest on przypada na kwiecień kiedy przez trzy [14:43] dni jest Grant National nie jest 8 marca tak właśnie teraz szybciutko jeszcze sprawdziłam żeby się [14:51] poprawić ten 8 marca dzień nie jest w takim samym wydaniu celebrowane jak na [14:59] całym świecie jest wspominany jednak ten brytyjski Dzień Kobiet jest w kwietniu [15:05] Kiedy w Wielkim wydarzenia się dzień kiedy jestem grałam maszyną i są wyścigi konne wtedy natomiast [15:12] u nas w kościele ja cały czas czuję się moja aż Moja rola jest ważna w kościele [15:22] że moja obecność każdej kobiety jest ważna w kościele bardzo nie ma jakichś przygotowanych specjalnych specjalnych wydarzeń w kościele na ten [15:33] temat ponieważ ten kwietniowy kwietniowy Dzień Kobiet jest bardzo świętowany tak [15:44] społeczeństwie przez osoby które właśnie wychodzą na takie ogromne przyjęcia [15:49] które w ten sposób podkreślają swoją wyjątkowość Natomiast w kościele na co dzień można odczuć że [16:00] te wartość kobieca i wpływ kobiecy to co się dzieje w zborze jest bardzo ważna [16:08] Więc jak gdyby nie ma społeczności wyznaczonego jednego dnia [16:13] kiedy traktuje nas się wyjątkowo cały czas jesteśmy traktowani majątkowo [16:19] właśnie w gruncie rzeczy powiedziałaś to do czego nawiązywałam w tym swoim [16:26] pytaniu dlatego że właśnie jedną z tych powodów dla których część kobiet się [16:31] denerwuje w ogóle tym obiet jest to że to jest taki jeden dzień który wam wszystkie jakby takie ciepłe uczucia [16:40] wyrazy uznania docenienia i tak dalej wszystko sobie Zbijamy prawda w ten jeden bukiet bombonierkę czy czy coś tam A potem na potem No to po prostu jest [16:52] dalej te 365 albo 4 dni tego niedoceniania takiego [17:00] i to co ty przedstawiłaś Aniu to jest taki bardzo fajny przykład tego że [17:11] ten dzień kobiet który powstał w gruncie rzeczy z potrzeby właśnie takiego zwrócenia uwagi na prawa kobiet tak naprawdę no bo nie powstał [17:22] jako takie miłe fajne święto nie oszukujmy się to jest rocznica tragicznych wydarzeń związanych właśnie z ruchem emancypacyjnym nie będziemy [17:30] tutaj się w to zagłębiać ale tak naprawdę on powstał dla uczczenia tych [17:36] kobiet które doprowadzają doprowadziły często płacąc za to życiem do tego że [17:43] kobiety mają w dużym zakresie równe prawa mają prawo [17:49] do głosu że mają prawo do dysponowania swoim majątkiem że mają prawo No w [17:55] zasadzie do tego samego wszystkiego co mężczyźni co jak w tej chwili z tej perspektywy mówimy No to powiedzmy w momencie kiedy wyjdziemy poza kręgi [18:04] kościelne A dlaczego poza granicą Za chwilę to wydaje nam się oczywiste prawda że mamy takie same prawa w wielu w zasadzie w większości a być może nawet [18:15] przynajmniej teoretycznie we wszystkim dziedzina prawda Zresztą No tutaj pod tym względem zmiany następują ciągle stale i [18:25] różne rzeczy się dzieją i na płaszczyźnie prawne i społecznej i kulturowej przywołam tutaj chociażby kwestie [18:35] feminatywów tu ukłon i w stronę Marty którą w zeszłym roku pytałam jak ją nazywać zaraz po tym jak zostałaś księdzem i w [18:47] stronę Kaliny bo myślę że temat nazewnictwa osób duchownych też bywa [18:54] właśnie w różnych działaniach rady języka polskiego [18:59] poruszany i tak cię zapytam przy okazji są jakieś wytyczne do nazywania właśnie [19:06] znaczy nazywania [19:12] żeńskiego księdza wytycznych jeszcze nie ma [19:17] ale to dlatego że tutaj zespół języka religijnego czy w ogóle rada języka [19:24] polskiego jest dosyć wstrzemięźliwa w tym żeby cokolwiek narzucać A ponieważ [19:30] Sprawa wydaje się dosyć świeża Tak oczywiście pojawiły się już kilka [19:37] kilkanaście kilkadziesiąt czasami lat wcześniej [19:43] takie efemerydy tak że że pojawiła się ordynowana kobieta ale z kręgów [19:49] protestanckich więc jak ją nazywać najprościej nazywać się pastorką natomiast właśnie z tytułem ksiądz rada języka polskiego [20:01] jeszcze czeka na to aż zawiąże się jakieś uzus językowy no bo [20:08] wiadomo że to będzie postępowało że na razie jest tak jak jest czyli używamy [20:14] formy męskiej Zresztą widać że te formy męskie one są dosyć powszechne zwłaszcza [20:19] w takim nazewnictwie czy czy w takim w takim użyciu zawodowym tak mówi się właśnie pani profesor na przykład tak a nie pani [20:29] profesoro czy pani pani profesor jest to chociaż już jest jedna studentka która do mnie mówi pani profesor z czego ja się bardzo cieszę to to jest niezwykle [20:39] niezwykle sympatyczne ale w tym takim języku zawodowym Wciąż jeszcze używane [20:47] są najczęściej te formy te formy męskie przynajmniej oficjalnie nawet jeżeli nie [20:54] oficjalnie pojawiają się już odpowiedniki odpowiedniki żeńskie [21:02] więc tutaj trzeba będzie jeszcze poczekać Zobaczymy jak będzie się to [21:09] rozwijać w jaki sposób wierni będą się na przykład zwracać [21:15] zwracać do Marty No i to się pewnie jakoś upowszechni zwłaszcza tam gdzie [21:22] gdzie kobietami Gdzie księżni są kobiety Gdzie duchownymi są kobiety ale tak [21:30] Podsumowując jednym zdaniem jeszcze tego uzus-u nie ma a rada języka polskiego [21:37] jest tutaj wstrzemięźliwa I czeka I bardzo dobrze myśmy się z Martą umówiły [21:44] poprzednim razem że ksiądz to jest dobre określenie aczkolwiek z tego co mówiłaś to parafianie do ciebie się zwracają po prostu Marta [21:53] Marta pani Marto Księże Marto Czyli po prostu po imieniu znaczy na [22:01] pewno Tutaj będą różnego rodzaju zmiany dlatego że ten nacisk rzeczywiście na seminatywy również w nazewnictwie tym zawodowym [22:09] staje się coraz silniejszy i wchodzi to przynajmniej w takie powszechne użycie [22:16] No na tej płaszczyźnie chociażby medialnej prawda gdzie już [22:22] pojawia się cała masa tych żeńskich odmian [22:28] wiadomo że w tym momencie wiele osób jest po prostu nie przyzwyczajonych nawet do brzmienia czy do [22:38] wyglądu danego wyrazu na przykład napisanego i stąd są różnego rodzaju problemy i opór natomiast [22:47] tak na marginesie No duża część feminatywów pochodzi z języka [22:53] polskiego w którym funkcjonuje od wielu wielu lat z przerwą na [23:01] słusznie miniony okres tego z prl-u z którym niektórzy kojarzą właśnie Dzień [23:08] Kobiet tutaj tylko właśnie wejdę wejdę w słowo Dlaczego też może być tak że te [23:15] feminatywy się trudno przyjmują dlatego że bardzo często takim morfemem tworzącym feminatyw jest jest morfem k one nam się [23:26] kojarzy też ze zdrobnieniem a przez to a przez to zdrobnienie też u mnie tak Moim [23:33] zdaniem nie do końca prawdziwe jest to ale Niektórzy uważają że w ten sposób też umniejsza się rola rola kobiety tak jak [23:44] mówimy na przykład torba to jest duża torba A torebka to jest mała torebka więc redaktor to jest ktoś większy niż redaktorka profesor Kto jest ktoś [23:54] większy niż profesorka i być może właśnie opory przed wprowadzeniem tego rodzaju Femi natywów przez ten chyba najbardziej [24:03] powiedziałabym taki kreatywny właśnie słowotwórczo [24:09] formant jest hamowane Ale mamy też inne końcówki i niektóre [24:16] się Niektóre nazwy zawodów [24:22] inne bardzo dobrze się do tego na przykład teologii nie brzmi bardzo fajnie te loginie jest tą formą którą której ja [24:30] używam po raz pierwszy to tak usłyszałam ją w [24:38] tablice w domu opieki ewangelickim domu opieki [24:43] tak Wita gdzie Przyjechałam na jakąś praktykę to było jakieś właśnie [24:50] nabożeństwo które trzeba było zrobić i taki szum przyjechała teologii będzie [24:55] nabożeństwo mi się tak podoba A to już było naprawdę to już było ze 30 lat temu [25:02] to mi się tak spodobało że do dziś Używam tej formy teologii i o wiele [25:08] bardziej mi się ona podoba niż forma teolożka [25:14] Aniu w języku angielskim tego problemu zasadniczo aż tak mocno nie widać [25:20] dlatego że oczywiście też można przez dodatek ten [Muzyka] s dodać prawda i [25:30] wiele męskich wyrazów wraz z zawodów na [25:35] przykład zamienić na żeńskie natomiast z tego co wiem to to w ogóle nie jest jakiś problem natomiast tych właśnie [Muzyka] [25:46] w gruncie rzeczy funkcjonujesz w dwóch równoległych rzeczywistościach w rzeczywistościach kościoła angielskiego i w rzeczywistościach kościoła polskiego [25:54] i to chciałam ciebie zapytać może niekoniecznie tylko o język ale właśnie o to czy jest jakaś różnica jeżeli chodzi o rolę kobiet w tych dwóch [26:03] kościołach które są jak rozumiem bardzo bliskie sobie na jednocześnie składają [26:09] się na nie osoby z innych kręgów kulturowych tak jest to jest to bardzo ciekawe wynagement ponieważ [26:16] kościół do którego należy Kościół fronta jest to taki kościół pentacostecz który [26:23] jest nastawiony na ewangelizację gdzie do wręcz normalnym jest że jest kobieta [26:32] pastor również także są tytuły pastora na pastorantowane kobiecie że kobiety służą że kobiety głoszą kazania [26:40] i to jest normalne w angielskim kościele on istnieje już 30 lat jest bardzo [26:46] kościołem który jest nastawiony na pracę społeczności i poza z dużymi całego [26:54] Liverpoolu bardzo dużo akcji jest kierowane aby pomóc i polepszyć [27:00] życie okolicznych okolicznych osób które mieszkają niedaleko natomiast Polski zbór jest [27:11] jest troszeczkę inny w polskim zborze na przykład kobiety nie służą Ale nie [27:16] dlatego że im się tego zabrania po prostu poza na przykład no i tam kilkoma [27:22] innymi osobami które mogłyby się tym zająć nie ma takich takich kobiet które [27:28] mogłyby głosić kazania które mogłyby czuć się w roli pastora Ja na przykład bardzo dobrze odnajduje się w aspekcie przygotowania pracy dla dzieci i pracy z [27:37] dziećmi z młodzieżą przygotowania zajęć dla nich uczenia ich słowa bożego o słowie Bożym i to jest coś gdzie ja się czuję bardzo dobrze więc [27:46] no po prostu nie ma u nas takich kobiet które chciałyby coś takiego robić jeśli [27:51] byłyby takie kobiety jaka byłaby odpowiedź członków zboru no tutaj nie [27:58] wiem ponieważ trzeba byłoby to poddać na pewno rozmowę jest u nas [28:03] u nas mieszana grupa ponieważ mamy Polaków ale również przychodzą do nas [28:09] inne nacje które tutaj mieszkają mamy osoby z Ukrainy mamy osoby z Węgier mamy [28:15] Romów polsko-języcznych na przykład więc kulturowo rzeczywiście jest duża [28:21] przepaść i myślę że że wspólny język którym jest słowo boże umożliwia nam [28:29] funkcjonowanie w takim w takiej sferze gdzie niekoniecznie musimy się ze [28:35] wszystkim zgadzać lub na wszystko przyzwalać są jednak te te [28:42] kulturowo naleciałości polskie jakby nie było więc [28:47] więc to jest jakaś jakaś No nie tyle bariera czy różnica po prostu różnica [28:53] pomiędzy tymi dwoma zborami kościołami ale nikt nikomu nic nie wypomina nikt [28:59] nikomu nic nie zabrania ponieważ głosimy tego samego Jezusa czytamy Słowo Boże [29:04] wykonanie tego jest troszeczkę inne [29:10] z tego co mówisz to po prostu osobom właśnie tym które przychodzą z [29:17] Twojego polskiego kościoła Kobietom nie przyszło do głowy że mogłyby być właśnie [29:23] osobą duchowną ja wcześniej na przykład prowadziłam również [29:28] spotkania nabożeństwa zajmowałam się tym ale z czasem po prostu poczułam że to [29:35] niekoniecznie jest to miejsce w którym ja mam ochotę najwięcej dać siebie i [29:40] zajęłam się pracą z dziećmi z młodzieżą przygotowaniem materiałów zajmowaniem się tymi najmłodszymi W czym znajduje się w o wiele lepiej [29:50] [Muzyka] fantastyczne to co mówisz bo to pokazuje że masz jakby swobodę kształtowania tego co robisz w kościele prawda [30:04] Tak i w kościele angielskim na przykład również zajmuje się dziećmi Jaka jest [30:09] różnica jest ogromna ponieważ No polski zbór u nas liczy około 60 osób natomiast [30:15] angielski jest ponad 1000 więc mamy ogromną ogromny przedział obowiązków [30:22] Jaki jest gdzie w polskim kościele nie mam problemu zajęcie przygotowaniem materiałów przygotowanie się do służby pracy z dziećmi Natomiast w kościele [30:33] angielskim nie jestem sama jest nas tam kilkadzieścia osób które są albo zajmują [30:38] się tylko pracownikami bo tak jak ja liderami które przygotowują materiały również dla dzieci i chodzą na treningi także troszeczkę jest zupełnie Skala [30:46] jest różna tego wszystkiego natomiast jest ten sam cel ta sama misja aby przygotować Następne pokolenie na to aby były gotowi chodzić z Bogiem i znali [30:56] Słowo Boże właśnie to co powiedziała Ania właśnie pokazuje że no ważne jest bardzo myślę [31:05] że dla nas wszystkich żeby właśnie mieć tą swobodę wyborów to nie chodzi o to że nagle wszystkie kobiety zapragną być nie wiem [31:12] prezydentami pastorami kierownikami czy jeszcze kilkam nie wiem górnikami [31:21] żołnierzami No kimkolwiek tam jeszcze Tylko właśnie o to że jeżeli ktoś ma [31:29] takie powołanie to [Muzyka] Dlaczego nie miałoby tego robić ze względu na płeć i oczywiście w wielu [31:39] przypadkach wydaje nam się to oczywiste Natomiast mam wrażenie że właśnie ten świat kościelno teologiczny gdzieś [31:49] przynajmniej w Polsce taki oczywisty nie jest Kalina ty mówiłaś że ty w swoim pionie naukowym jesteś jedyną kobietą Tak [31:59] to prawda Przepraszam muszę tutaj domaga się [32:06] i teraz powiedz mi jak to wygląda z twojej perspektywy czy dużo trudniej [32:13] jest być teologiem czy teologią Myślę że mimo wszystko to loginu jest [32:19] być trudniej dlatego że ta droga [32:26] teologii albo od teologii nie oczekuje się albo [32:31] że będzie bardzo konserwatywna i będzie podzielała taki mainstream przynajmniej [32:36] w polskich w polskiej teologii który wciąż jest wciąż jest dosyć [32:42] konserwatywny albo wręcz przeciwnie będzie bardzo Progresywna i jej będzie [32:48] zajmowała się teologią feministyczną i rzeczywiście jest tak że część kobiet [32:55] które albo publicystycznie albo jakoś naukowo starają się promować teologię [33:03] Jednak idzie w tę ścieżkę teologii feministycznej ona w Polsce [33:09] wciąż nie jest aż tak bardzo Progresywna ona cały czas jest hamowana jednak przez [33:14] ten przez ten element tradycyjny czy element konserwatywny i są takie właśnie to są takie dwa oczekiwania natomiast [33:26] niekoniecznie tak trzeba uprawiać teologia akurat ja zajmuję się teologią [33:32] która może wymyka się takim dwóm nurtom dlatego że zajmuje się biblistyką [33:40] gdybym się zajmowała teologią systematyczną to pewnie łatwiej by mi było określić się czy idę jakimś takim nurtem bardzo konserwatywnym czy nurtem [33:52] progresywnym biblistyce oczywiście można stosować hermeneutykę [33:58] hermeneutyka feministyczną ja chętnie to robię odwołuje się do tego odwołuje się też do tego że nie muszę [34:07] myśleć jak mężczyzna Mogę zwracać uwagę na zupełnie inne rzeczy Mogę zwracać [34:12] uwagę na zupełnie inne szczegóły mogę ale na przykład [34:19] zaraz włącza mi się taka lampka No dobrze ale napiszę taki artykuł i jak on [34:25] zostanie przyjęty więc tutaj jest bardzo dużo takich zależności które wpływają na [34:32] to jak się uprawia naukę i jak się uprawia naukę jako jako kobieta czy się [34:38] wychodzi też naprzeciw tym oczekiwaniom czy się wprowadza jakiś własne systemy [34:44] czy właśnie czy Czy człowiek jest Czy człowiek jest podatny też na [34:51] na to co o nim co o nim pomyślą i na wszystkie te te uwarunkowania [34:58] wydaje mi się też że trudniej jest uprawiać kobietom teologię także z tego [35:04] powodu że cały czas większość teologów to są to są [35:09] mężczyźni i ja mam takie doświadczenia z niektórych konferencji na których znowu [35:15] jestem jedyną kobietą tam zaproszoną I teraz nie wiem czy na przykład czy jestem zaproszona dlatego że tak wypada Czy jestem [35:24] potraktowana trochę jak taka przysłowiowa paprotka No zobaczcie tutaj tak będzie kobieta super więc [35:33] odfajkujemy tak odhaczymy ten punkt że jesteśmy bardzo bardzo otwarci czy wiąże [35:42] się to tylko i jedynie z moimi kompetencjami naukowymi więc to też jest [35:48] to też jest pewna pewna trudność na tą trudność nakłada się jeszcze kolejna bo [35:55] to że jestem kobietą to raz a dwa że nie Jestem katoliczką jeżeli wyobrazimy [36:01] sobie właśnie konferencję teologiczną Gdzie znowu gro stanowią stanowią katolicy No to zaproszenie kobiety nie katoliczki już właściwie [36:11] pozwala odhaczyć dwa punkty tak że otwieramy się na środowiska kobiece i [36:17] otwieramy się na środowiska niekatolickie to powiem szczerze jest pewnym dyskomfortem dla dla osoby uprawiającej [36:28] uprawiającej naukę jeżeli kobiet Byłoby więcej jeżeli kobiet Byłoby więcej [36:34] powiedzmy 30% to już nie mówię od razu pół na pół tak ale 30%, 40% uprawiających teologię to myślę że [36:45] można by wtedy mówić czy opierać się wyłącznie na kompetencjach a pomijać ten [36:53] czynnik płci no i przy okazji też też konfesyjne No tak Słuchaj a takie [37:01] pytanie do ciebie chat na poziomie magisterskim z teologii [37:08] Jaki procent kończy kobiet jaki mężczyzn mniej więcej [37:14] No to jest to bardzo jest to uzależnione od tego z jaką sekcją mamy do czynienia [37:21] bo jeżeli mamy do czynienia na przykład z sekcją prawosławną No to wiadomo że [37:26] tam kobiet jest generalnie niewiele niewiele przychodzi to niewiele ich kończy ten kierunek jeżeli chodzi o sekcję [37:36] ewangelicką to wydaje mi się że jest mniej więcej tyle samo kobiet [37:44] kończy co co zaczyna ten kierunek jeżeli chodzi o sekcję starokatolicką to [37:52] tam od lat w ogóle żadnej kobiety nie było Natomiast jeśli chodzi o tradycje wyznaniowe bo to jest taki [38:03] Kierunek który też chrześcijańska Akademia teologiczna prowadzi [38:10] gdzie mogą przyjść osoby z licencjatem z jakiejkolwiek uczelni niekoniecznie [38:18] związanych z teologią No to tam jest Tam jest zdecydowanie więcej kobiet [38:25] na tych na tych studiach widać że to zainteresowanie teologią wśród kobiet [38:31] się pojawia ale to jest to są studia zazwyczaj właśnie drugiego wyboru już po [38:37] licencjacie albo Kobiety też które mają wykształcenie magisterskie ale inne [38:42] przychodzą na dwuletnie studia studia teologiczne [38:49] poznają sobie różne tradycje wyznaniowe często to nie wiąże się też z rozwojem [38:56] ich ścieżki zawodowej To są właśnie takie studia trochę na zasadzie na [39:03] zasadzie interesuje mnie to więc po studiuję sobie ale muszę powiedzieć [39:09] jedną rzecz że na poziomie doktoratów na poziomie dlatego że chaty prowadzi te szkoły doktorską wcześniej studia doktoranckie [39:20] No to wygląda już bardziej obiecująco to znaczy jest [39:26] no zazwyczaj pół na pół i nie chcę jakoś wprowadzać w błąd słuchaczy bo nie mam [39:35] przed sobą statystyk ale wydaje mi się że [39:42] No ostatnio rzeczywiście bardzo dużo było doktoratów bronionych przez kobiety to z różnych subdyscyplin teologicznych od [39:50] teologii historycznej począwszy przez biblistykę tu akurat trafiły się [39:57] doktoraty z biblistyki starego Starego Testamentu no po teologii praktyczną nawet [40:08] to tutaj się zauważa zauważa ten to otwarcie na kobiety aczkolwiek No [40:16] niestety niestety jak już powiedziałybyśmy sobie na początku też nie przekłada się to na zatrudnienie Kobiet nawet z tytułem doktora na [40:27] chrześcijańskiej Akademii teologicznej przynajmniej na wydziale na wydziale teologicznym Miejmy nadzieję że to się jednak z czasem zmieni miejmy taką [40:37] nadzieję że Marka Ty studiowałaś teologię w celu jak najbardziej zawodowym ten cela w każdym razie początek tego celu zawodowego [40:48] osiągnęłaś przynajmniej dwa kroki no bo byłaś najpierw diakonem teraz jesteś księdzem jak właśnie masz doświadczenie też jak [40:58] na własnym podwórku we własnym domu czy jest trudniej być [41:04] już po tym czasie No prawie roku księdzem kobietą czy księdzem mężczyzną [41:11] w kościele ewangelicko-augsburskim O nie już miodowym miesią chyba skończył jeżeli chodzi o [41:20] wasze pierwsze kroki jako księży to znaczy tych pierwszych pań które zostały [41:26] wyświęcone Powiem tak na pewno droga do ordynacji [41:32] dla kobiet była o wiele trudniejsza niż dla mężczyzn bo ja kończąc studia [41:37] teologiczne nie miałam stuprocentowej pewności że zostanę skierowana na praktykę którą musiałam odbyć żeby być ordynowana No a moi koledzy z różnych [41:48] lat i młodsi i starsi przychodzili na teologię na zasadzie No obojętnie jak ją skończymy z jakimi ocenami i tak dalej mamy zaklepaną [41:59] robotę jakby Oni szli na pewniaka ja tam jeszcze różne rzeczy sobie robiłam szkoliłam się tak jak większość [42:10] moich koleżanek bo gdyby rzeczywiście się okazało że nie będzie dla nas pracy w kościele to trzeba mieć No trzeba mieć drugi zawód trzeba mieć [42:19] dodatkowe wykształcenie się udało Można tak powiedzieć [42:25] bo ja czekałam tylko na ordynację 5 lat 5 lat byłam na praktykach [42:32] do zanim zostałam ordynowana moimi które koleżanki czekały 13 lat [42:38] więc to też zależy po prostu od księdza biskupa i od parafii na którą [42:45] się trafi i też od proboszcza na który tam jest na tej parafii Bo jeśli jest to proboszcz otwarty które nie ma problemu z płcią tylko patrzy na [42:54] kompetencje na wiedzę na pracowitość to można być jak donowanym w miarę szybko [43:00] jeśli jest mężczyzna Który jednak ma jakieś ale co do kobiet w kościele bo [43:06] uważa że to nie jest ich miejsce a na pytanie dlaczego bo nie I tyle nie ma [43:12] jakiegoś konkretnego argumentu No to też jest czeka się na tą ordynację troszeczkę dłużej bo nie ma co ukrywać parafianie są poddusze [43:23] proboszcz ma duże przełożenie na swoich parafian to co mówi na kazaniach nie [43:28] wiem na różnych spotkaniach oddziaływuje po prostu na parafiam na słuchaczy [43:34] teraz muszę przyznać że [Muzyka] i w parafii w której jestem czyli tutaj we Wrocławiu opatrzności bożej Czy jak [43:43] jeżdżę do Kłodzka czy jak robię zastępstwa po całej diecezji [43:48] dolnośląskiej nie spotykam się z czymś takim że kobieta ksiądz jest niemile [43:54] widziana niechciana ludzie wychodzą z kościoła albo uważają że nie wiem byli [44:00] na gorszym nabożeństwie raczej spotykam się z taką otwartością z takim [44:05] traktowaniem przez parafian zarówno kobiety jak i mężczyzn [44:11] z takim no przyjechała ksiądz [44:16] i już i idziemy na nabożeństwo i wychodzimy z tego nabożeństwa zadowoleni [44:22] bądź też nie różnie bywa wiadomo no ale nie ma takiego nie ma już takiego [44:29] takiej dyskryminacji no i też mam nadzieję że moje młodsze koleżanki które będą kończyły za niedługo teologię i zdecydują się na pracę w kościele będą [44:38] miały ten okres praktyk wikariaku skrócony będą traktowane na tej samej zasadzie co mężczyźni [44:46] i że wszystko będzie o wiele lepiej Miejmy nadzieję że z czasem będą mogły [44:51] też odbywać praktyki w miejscach gdzie również proboszczami na przykład są kobiety [45:00] Ja myślę że taka jest przyszłość Przynajmniej jeżeli chodzi o kościół ewangelicką augsburski bo jak patrzy się na zmiany dotyczące ordynacji kobiet [45:09] właśnie w kościołach luterańskich tam po pewnym czasie ta liczba kobiet i mężczyzn duchownych też również ma stanowiskach różnych się [45:19] wyrównuje A w przypadku księży w ogóle na przykład w Skandynawii w niektórych [45:24] kościołach przekracza liczba kobiet liczbę mężczyzn no i po tym dłuższym [45:31] czasie takiego funkcjonowania w zasadzie to nawet nie ma takiej kategorii że [45:37] komuś to przeszkadza bo po prostu to równie dobrze no nie mogłoby przeszkadzać że jest bruneta albo blondyn [45:44] księdza prawda to chyba nie chcemy łysego No ale to właśnie to tylko ze [45:51] względów estetycznych [45:59] to tak jeżeli by odgrywał jakąś rolę to na korzyść kobiet [46:06] ale jeszcze tak że Ci wtrącę Asiu nie tylko w Skandynawii kobiety mają nie [46:12] wiem jest 50 50 proboszczów czy 50 na biskupów Bo w zeszłym roku Brałam udział [46:19] w takiej konferencji na Słowacji no i tam rozmawiając z księżmi z Czech czy z [46:25] właśnie ze Słowacji nawet z węgierskiego kościoła koreańskiego okazuje się że tam [46:30] kobiety księża to już jest 57% i [46:37] niektórzy Biskupi sami mówią że gdyby nie ordynacja kobiet to oni dzisiaj nie [46:42] mieliby kim nie mogliby skierować żadnego księdza do jakiejś parafii musieliby jakoś włączyć [46:51] te parafie i w sumie są zadowoleni że ta ordynacja nie wiem [46:56] zostali narzucona jak w kościele na Słowacji bo tam państwo zaczęli politycy [47:02] zadecydowali o ordynacji kobiety pierwszej na księdza i potem już kościół [47:07] szedł dalej i nie przestawał no i dla nich to już jest naprawdę taka [47:14] naturalność jak już w ogóle byłam w takiej parafii gdzie proboszczem jest pani która ma szóstkę dzieci i ogarnęła i by cię proboszczem i bycie mamą Ja ich [47:26] leczoła po prostu bo to nie jest wcale łatwe obecna Ania też ma szóstką właśnie aktywną w dwóch parafiach a [47:36] powiedzmy sobie tak prowadzenie zajęć dla dzieci w parafii to czasami jest dużo więcej czasu się poświęca niż na bycie proboszczem [47:45] Czy warto zresztą chyba też Wiesz coś na ten temat jest mamą studiuje ja chciałam [47:53] tylko powiedzieć że Anna pojawiła się na ostatnim zjeździe online ale pojawiła się który miał miejsce w zeszłą od piątku do [48:05] niedzieli także zaraz po wydaniu na świat tej najmłodszej maluchów zajęła [48:12] się sprawami teologicznymi i jako wykładowca mogę powiedzieć że jak [48:20] najbardziej aktywni uczestnicy [48:26] ja mogę tylko potwierdzić w ogóle to było szokiem chyba dla wszystkich bo o [48:31] godzinie 7 czy 8 rano czytamy na Facebooku że już jest ta dwójka na [48:37] świecie o godzinie 19 Ania jest na zajęciach po prostu [48:43] szok Też Ukłon w stronę brytyjskiej ochrony zdrowia bo u nas u nas kobiety [48:51] po cesarce jakoś tak inaczej funkcjonuje Dobra nie wnikajmy Słuchajcie [48:58] Chcę wrócić jeszcze znowu do tego dnia kobiet do tego co stało u podstaw nie [49:04] tylko samego dnia kobiet który jest tym symbolem również to tego ruchu walki czy starań o równouprawnienie w różnych dziedzinach ale też takim momentem [49:15] uczczenia ludzi konkretnie właśnie kobiet które za tym stały wszyscy znamy [49:22] historię polskich sufrażystek i ich parasolek prawda które skłoniły Józefa Piłsudskiego do [49:33] zmian ostatecznie owocujących prawem do głosu [49:38] które miałyśmy wcześniej tutaj w Polsce niż na przykład w takim Szwajcarii Zresztą niż w Szwajcarii to wcześniej kobiety [49:45] miały prawo głosu i biernej czynne prawo wyborcze na przykład w mojej ukochanej Tunezji bo tam w latach 50 jedną z tych wielkich zmian które [49:55] wprowadził po uzyskaniu przez Tunezję Niepodległości ich pierwszy prezydent [50:01] było całkowite równouprawnienie kobiet i mężczyzn w prawach cywilnych W związku z [50:07] powyższym one natychmiast uzyskały i czynne i bierne prawo wyborcze [50:13] i wprowadzenie obowiązku szkolnego również dla chłopców i dla dziewczynek od 7 roku życia bez względu na płeć no i powiem [50:25] tak że te kilkadziesiąt lat obowiązywania tego prawa tak przeorało [50:31] mentalność też właśnie tunezyjczyków że no poza oczywiście wyjątkami które są wszędzie tak na dobrą sprawę [50:39] no Tunezja a w każdym razie ludzie którzy tam mieszkają są zupełnie inni niż na przykład w krajach w których obok których te wszelkie prawa wprowadzono [50:49] znacznie później albo nawet ich jeszcze nie wprowadzono zupełnie inna mentalność zupełnie inny sposób myślenia też o roli kobiety nie tylko społeczeństwie ale też [50:58] w domu No ale za tym stało to znaczy tego za [51:04] walką równouprawnienie emancypantkami sufrażystkami No to stały konkretne osoby tak samo jak bardzo konkretne [51:14] osoby bardzo konkretne kobiety zapisały się też w funkcjonowaniu kościoła kościołów [51:24] teologii mam trochę taką prośbę żeby każda z was sobie pomyślała przez chwilę [51:29] o jakiejś jednej kobiecie właśnie czy to z dziedziny teologii czy [51:35] kościoła którą uważa za kogoś takiego niezwykle [51:43] ważnego właśnie dla postrzegania kobiet w kościele dla postrzegania roli Kobiet dla zmiany tego postrzegania z waszej perspektywy No bo [51:53] każda z nas ma zupełnie zupełnie inną perspektywę [52:02] No to tutaj można znowu tak kilkutorowo myśleć i tak moje pierwsze myśli to [52:11] biegną oczywiście do Biblii żeby tam szukać jakichś wzorców albo kobiet które dopiero później zostały [52:20] odkryte i tutaj muszę powiedzieć że wspólnie z moją [52:27] dyplomanką Właśnie dyplomanką żeśmy odkrywały postać unii to jest taka [52:37] kobieta wymieniona w liście Apostoła Pawła oczywiście tam gdzie tak w XVI [52:43] rozdziale W siódmym wierszu gdzie on źle źle pozdrowienia [52:49] i pozdrawia andronikosa i junie i przez całą starożytność nie było problemów z [52:56] Julią Junia była postrzegana jako kobieta od [53:02] średniowiecza zaczęła się ta postać coraz bardziej maskulinizować i są oczywiście bardzo różne powody ku temu Dlaczego [53:11] tłumaczę maskulinizowali tę junię od takich powodów [53:17] strictelingwistycznych gramatycznych że nie da się odtworzyć podstawowej formy [53:22] tego imienia ono pojawia się tylko w przypadku zależnym poprzez takie [53:27] ideologiczne kwestie te ideologiczne kwestie odegrały też rolę na przykład w [53:34] tłumaczeniu Lutra Luter nie był skłonny widzieć tam kobiety tylko tylko mężczyzna a więc mamy Pozdrowienia kierowane androikowi i [53:45] Julia sowi to widać też w innych przekładach aż wreszcie w [53:53] XX wieku tak naprawdę i to w drugiej połowie XX wieku zaczęła się ponowna feminizacja to taką brzydko mówi refeminizacja tej [54:04] tej postaci zaczęto odkrywać odkrywać że niekoniecznie [54:10] ten przypadek i ta końcówka musi wskazywać na [54:16] mężczyznę może być to kobieta powrócona do tych świadectw starożytnych ale [54:22] prowadzono też dalsze badania nad nad unią i nad samym jej imieniem odkrywając [54:30] że być może jest to dobrze znana w Ewangelii Joanna [54:37] Joanna Joanno właśnie tak czyli Joanna żona chudzy i to Słuchajcie [54:45] sprawia że pojawiły się totalnie nowe perspektywy dlatego że ta Junia [54:54] która jest znana wśród Apostołów i ciesząca się wśród apostołów niezwykłą [55:02] estymą jest kobietą właściwie równą znaczenie Marii Magdalenie bo jeżeli uznać że Junia to to Joanna to [55:14] Joanna tak samo to Julia Joanna tak samo jak Maria Magdalena była przy grobie [55:20] Jezusa jest wymieniona właśnie w Ewangelii Łukasza była uczennicą Jezusa [55:26] znowu Łukasz tutaj robi ukłon w jej stronę w ósmym rozdziale swojej [55:33] ewangelii no i to wszystko tłumaczy Paweł mógł powiedzieć że wcześniej niż [55:40] niż on była apostołem była chrześcijanką i [55:45] głosiła tę ewangelię więc ta jej to jej znaczenie jako jako osoby równej Marii [55:54] Magdalenie a totalnie zapomnianej przez wieki zrobiło na mnie ogromne wrażenie [56:01] więc jeżeli bym miała tutaj jakąś jakąś kobietę z historii wymieniać może [56:06] niekoniecznie teologia ale z historii misji z historii Apostolstwa z historii uczniostwa Jezusowego a jednocześnie podzielić się takim [56:16] odkryciem troszeczkę z zakresu teologii feministycznej takiej takiej [56:21] prowadzonej właśnie przez pryzmat przez pryzmat biblistyki to właśnie wymienię i [56:27] unię dobra Marta trudne pytanie myślę i powiem tak [56:40] Nie znam imienia i nazwiska kobiety która mnie zainspirowała w ogóle do [56:47] myślenia o tym żeby można zostać księdzem kobietom Znam ją z opowieści [56:53] dlatego że mój wujek w Niemczech był księdzem często przyjeżdżał nas odwiedzać i nie wiem ile miałam wtedy lat być może [57:01] 7-6 opowiadał o tym że jego konfirmanka została niedawno księdzem będzie miała [57:07] parafię w północnych Niemczech i to było taką takim wiecie takim [57:13] rozwaliło mi mózg że kobieta może być księdzem i pamiętam [57:19] że jakoś tak o tym myślałam jako dziecko że jak to jest możliwe że ten kobieta [57:24] wchodzi na ambony Przecież one są tylko mężczyźni ten nasz ksiądz jaki wysoki i [57:30] rosły No potem z biegiem czasu gdzieś tam w [57:36] domu przewijał się zwiastun ewangelicki często bo moi rodzice numerują od wielu wielu lat i w tym zwiastunie Widziałam raz Halinę radacz raz Małgosię gaś w [57:48] telewizji występowała Halina i to były takie dwie postacie z naszego kościoła [57:54] luterańskiego polskiego które były takim wzorem dla mnie [57:59] kobiet walczących o uprawach kobiet w kościele [58:04] oto główną Uprawnienie do ordynacji do służenia Słowem Bożym [58:11] A z takich biblijnych postaci zawsze intrygowała mnie Lidia ta pierwsza [58:17] europejka która została ochrzczona czy ona miała w sobie taką odwagę i jeszcze w dodatku była bizneswoman [58:27] ja wszystko w sobie i to był takie dwie to są te biblijna postać to jest ta [58:33] Lidia natomiast taka Kościelna postać No to ta niemiecka ksiądz której mam taki [58:39] obraz w głowie Ja nie wiem jak ona wygląda ja nawet nie pamiętam imienia i nazwiska Ale w mojej głowie to jest wysoka postawna pewna siebie [58:49] wyprostowana Dzielna kobieta która codziennie co niedzielę wychodzi na [58:55] ambowanej głosi Słowo Boże a w polskim kościele to jest właśnie Halina też [59:01] Wysoka sztuka pewna siebie która Zasiada do dyskusji z wieloma [59:08] mężczyznami często też jest właśnie jak tutaj pani profesor powiedziała sama [59:16] w kręgu mężczyzn i się tej samotności Nie boi więc to są takie dwie postaci [59:24] Ania w Wielkiej Brytanii tutaj jest to tak normalne że kobieta głosi również środowiskach pentakostalnych [59:34] zielonoświątkowski Zielonoświątkowy tak Natomiast jeśli nie zajmuje się dziećmi prowadzę również [59:41] taką taką grubość nazywa się biblijna droga kobiety Gdzie spotykamy [59:47] się online z kobietami właśnie i rozważamy Słowo Boże w języku polskim i angielskim w zależności od tego co robimy i niedawno tłumaczyłam książkę ze [59:57] szkoły maius która nazywa się Woman hublis got czyli kobieta która podoba [1:00:04] się Bogu rośnie w tej książce również były rozpatrywane aspekty kobiecości i [1:00:09] to jak funkcjonują kobiety w środowiskach zbiorowych kościelnych jaka [1:00:14] jest ich rola i Przypomniała mi się podczas właśnie tego tłumaczenia postać chany na przykład którą dla mnie [1:00:24] kobieta która w sposób po takich przejściach oddaje syna swojego jedyne dziecko które ma na służbę Bogu jest w stanie [1:00:33] poświęcić tak wiele My każda z nas służąc w jakikolwiek formacie [1:00:39] w zborach Poświęca się oddając Bogu swój czas swoje umiejętności swoją wiedzę czy [1:00:47] tak na przykład jak Kalina ja sobie pani profesor Kaina Przepraszam jeździć [1:00:55] i na pewno muszą dodawać jakiś niekoniecznie wszystkie wszystkich [1:01:02] przyjemnych sytuacji tak samo jak jak Marta która staje w sytuacjach które na [1:01:07] pewno są również takie Challenge dzień prawda bo bo koncept społeczny w Polsce [1:01:13] Domyślam się że pozycji kobiecej jest też zróżnicowany ale [1:01:18] [Muzyka] ja widzę tutaj na przykład jest bardzo wiele kobiet które tak samo jak w przypadku tej pani która zainspirowała [1:01:26] ciebie Marto niekoniecznie muszą mieć imię i nazwisko ale poświęcają się Bogu [1:01:31] ponieważ widzą większy cel ponieważ to to jemu mamy oddać chwałę naszą pracą to [1:01:39] jemu mamy się przysłużyć społeczeństwo jest jaki jest A my mamy postępować trudno zgodnie z tym do czego zostałyśmy przez niego [1:01:48] stworzone żeby służyć tym co mamy w naszym wiedzą i na przykład no w całym [1:01:55] środowisku szkoły WSK to jest fantastyczne że słuchając wykładów można się tak wiele nauczyć właśnie również od kobiet to [1:02:03] jest coś fantastycznego słuchając możliwości służenia w ten sposób to też [1:02:09] jest służba i to są inspirujące kobiety Każda taka kobieta która poświęca swój [1:02:15] czas która na przykład no nie idzie za karierą bo wyobrażam sobie Marta jak [1:02:20] na przykład lokali naprawdę każda z was mogłaby mieć bardzo dobrze płatną pracę prawda Ja również mogłabym się zająć czymś [1:02:30] zupełnie innym robić coś innego a jednak każda z nas spędza godziny jak jak [1:02:35] dziennie tygodniowo na tym żeby przygotować materiał żeby pracować materiał żeby oddać w tym materiale nie tylko i wyłącznie swoje odbicie w naszej [1:02:45] wiedzy jakie to my jesteśmy inteligentne tylko przede wszystkim przekazać innym wiedzę o słowie Bożym o tym czym jest Biblia co mówi Biblia czego naucza [1:02:56] Biblia imię jest Bóg I temu się poświęcamy więc każda kobieta która Moim zdaniem Poświęca się w zborze oddając Cześć Bogu jest jest [1:03:06] niesamowicie inspirująca Zgadza się bo w gruncie rzeczy do mnie [1:03:12] nie mówiliśmy tutaj właśnie bardzo wielu rzeczy o takich typowo kobiecych cechach [1:03:18] znaczy się takich stereotypowo kobiecych rosną celowo nie prowadziłam w tym kierunku ale Ania nawiązała się do tego właśnie jak [1:03:29] stereotypowo się myśli właśnie o kobietach że mają poświęcić się że się [1:03:35] poświęcają że są takie temacie żeńskie i sprawiają czyjeś dobro dla swojej to [1:03:42] wszystko jest prawda Tylko teraz No właśnie na przykładzie tych kobiet [1:03:47] które wyście o których byście mówili z Biblii tutaj tych które ty przywoływałaś [1:03:52] Marta ja bym tutaj dorzuciła parę doktorek kościoła oraz hildegardę [1:04:03] ale na przykładzie ogólnie tych wszystkich kobiet które gdzieś podejmowały wysiłek no bo nie oszukujmy [1:04:12] się za tym że w zeszłym roku 9 kobiet zostało ordynowanych na księży stoi trud [1:04:18] i wysiłek ogromnej Rzeszy kobiet również które bądź też same chciały zostać księżmi w Polsce bądź też po prostu wspierały to [1:04:29] nie mając takiego powołania i to one czyniły pierwsze kroki na tej drodze [1:04:35] kiedy w ogóle nie mieściło się w głowie jak to kobieta ksiądz prawda za tym że [1:04:43] coraz więcej kobiet studiuje teologii to na tym coraz wyższym poziomie No to też [1:04:50] stoją kobiety które wcześniej przetarły tę drogę anty Kalina możesz coś na ten temat powiedzieć i kiedy się pociągnę za język [1:04:57] właśnie jeżeli chodzi o twoje biograficzne kwestie związane właśnie z [1:05:03] robieniem kariery teologicznej za tym że [1:05:09] kościół charyzmatycznych kościół zielonoświątkowy w Wielkiej Brytanii brytyjski jest tak otwarty też stoi ileś [1:05:20] tam kobiet które wcześniej pracowały nad tym żeby postrzegano je jako różne ale [1:05:27] równe prawda i mam takie wrażenie że [1:05:34] owszem Te wszystkie teksty o poświęceniu macierzyństwie oddaniu O właśnie przed [1:05:41] składaniem innych Są super tylko Fajnie by było jakby ludzie ich ogólnie kobiety [1:05:46] i mężczyźni nie używali w tym celu żeby właśnie kobiety ustawić w kącie i [1:05:52] powiedzieć to ty się masz poświęcać i w związku z powyższym Poświęć swoją karierę Poświęć swoje zainteresowania Poświęć swoje powołanie dlatego że to [1:06:02] nie wypada nie uchodzi jest za wcześnie jest nie tak A to środowisko nie takie A [1:06:09] to coś tam jeszcze natomiast żeby one służyły właśnie temu żeby stało się taką siłą napędową [1:06:19] właśnie do rozwoju do tego rozwoju który jest przecież to nie jest na takiej [1:06:25] zasadzie że którakolwiek z nas została skończyła teologię została osobą [1:06:32] duchowną pracowników naukową aktywistką kościelną [1:06:37] czy czy również pracowniczką wyższej uczelni prawda i tylko po to żeby nam [1:06:45] było fajnie bo rzeczywiście można by było mnóstwo różnych innych miejsc [1:06:51] znaleźć natomiast to jest to co kobiety mają do dania do [1:06:58] wniesienia do kościołów do teologii do edukacji w ogóle w masę różnych miejsc [1:07:04] No właśnie dzięki tym swoim przymiotą których już nie będę teraz powtarzać ma [1:07:10] ogromną i bardzo unikalną wartość zupełnie inną niż to co wnoszą na [1:07:15] przykład mężczyźni większą czy mniejszą inną i to co [1:07:21] czekali namówiłaś że właśnie nie muszę myśleć jak mężczyzna ten nie Urzekło bardzo bo rzeczywiście teraz ten nurt feministyczny który [1:07:33] mam nadzieję będzie się dalej rozwijał właśnie pokazuje że to nie chodzi o to żeby kobiety wpasować w ten świat urządzony [1:07:42] przez mężczyzn i dla mężczyzn że one się mają wpasować prawda w różne rzeczy od [1:07:49] począwszy od siedzeń samochodu prawda i w wysokości pasów a skończywszy na [1:07:58] właśnie kwestiach naukowych teologicznych czy [1:08:04] urzędów różnego rodzaju tylko po prostu rzeczywiście ten świat powinien zostać w [1:08:11] jakiś sposób przetworzony tak żeby nam wszystkim się w nim lepiej żyło i tutaj tak jak patrzę na was wszystkie to mi się przypomina [1:08:22] jeszcze jedna osoba którą chciałam zaprosić ale jest niestety dzisiaj chora [1:08:28] też nasza wykładowczyni i za bućkowska i chciałam zakończyć tak trochę [1:08:36] optymistycznie dlatego że jak Iza pierwszy raz pracowała jeszcze w bst [1:08:44] jako też wykładowczyni to stykała się wtedy [1:08:49] bardzo często z takimi skrajnymi wręcz reakcjami studentów którzy przywoływali [1:08:56] że kobiecie nauczać nie pozwalam i dlaczego kobieta ich uczy teologii prawda to było [1:09:04] No jakiś czas temu w tej chwili wróciła to samo miejsce to znaczy się Również [1:09:11] pełni rolę wykładowczyni i nie ma takich uwag [1:09:16] właśnie wręcz [Muzyka] przeciwnie Bo ludzie są zachwyceni bez względu na [1:09:24] to są kobiety czy mężczyźni faktem że to właśnie Iza z tą swoją znajomością [1:09:29] chociażby Izraela i ich Starego Testamentu i [1:09:35] hebrajskiego że to właśnie Izę ich uczy więc mam takie wrażenie że w Polsce to również się zmienia oczywiście to są [1:09:44] zmiany które potrzebują czasu natomiast cudownie jest że są takie kobiety które [1:09:50] nie czekają aż to się samo dokona tylko właśnie przez te wszystkie wieki już [1:09:56] można powiedzieć biorą to dla siebie żeby do tych zmian doprowadzać i was [1:10:04] trochę proszę też postrzegam jako właśnie takie osoby dlatego że każda z was na tym polu w którym funkcjonujecie bardzo różnym bardzo różnych warunkach [1:10:14] od Ani która sama przyznała że ma ten Komfort właśnie funkcjonowania tak jak [1:10:19] jej się podoba ale z drugiej strony przyznała że jest coś do zrobienia jeszcze przynajmniej w tej polskiej części [1:10:25] w której pracuje a być może w brytyjskiej również poprzez krainę która [1:10:32] jak cię znam to zachęcasz właśnie osoby dziewczyny studiujące do tego żeby [1:10:39] kontynuowały swoje badania naukowe swoją pracę [1:10:44] Właśnie w tej dziedzinie poprzez Martę która Chociażby przez sam przykład ale [1:10:51] ja mówię już o tym co jak to wygląda w rozmowach Czy w jakiś innych relacjach ale przez sam przykład pokazujesz że można Że można być kobietą [1:11:00] księdzem i że to nie jest dziwne że to nie jest jakieś [1:11:05] wynaturzenie że tak się wyrażę i że to jest dobre dla kościoła i dla [1:11:12] społeczeństwa tak na dobrą sprawę więc postrzegam was w ten sposób i bardzo wam [1:11:19] też dziękuję Nie okazjonalnie z okazji Dnia Kobiet tylko tak w ogóle bardzo się [1:11:27] cieszę że udało nam się dzisiaj pogadać no i na zakończenie Słuchajcie [1:11:33] krótko czego życzyć się i kobietami mężczyznom z okazji Dnia Kobiet [1:11:40] Marta ja pierwsza ja życzę otwartości zarówno mężczyzną [1:11:47] jak i kobietom na zmiany jakie zachodzą w społeczeństwie otwartości do tego żeby te zmiany samym wprowadzać [1:11:58] odwagi w życiu codziennym i [1:12:03] ja mam takie dwie takie dwa protest congi u mojej ulubione które często [1:12:09] sobie włączamy Jeden z nich to jest Eurythmics i retha Franklin gdzie tam [1:12:15] słowa są że za każdym mężczyzną stoi silna kobieta więc ja życzę wszystkim [1:12:21] paniom żeby za każdą silną kobietą stał silny odważny mężczyzna który się tych [1:12:27] silnych odważnych kobiet nie wstydzi nie boi i nie zamykaj mi drogi [1:12:32] Ania ja w takim razie życzę [1:12:37] wytrwałości ale przede wszystkim też umiejętności i znalezienia siebie Tam gdzie nas Bóg pokierował żebyśmy były żebyśmy były dumne z miejsca które nam [1:12:45] wyznaczył każda z nas jest inna każda z nas ma inny dar inne umiejętności i tak [1:12:52] powinniśmy funkcjonować aby to chwałę jemu przynosić społeczeństwo się zmienia zmieniają się poglądy i zawsze będą różne opinie ale to Bogu mamy sprawić [1:13:04] przyjemność naszym zachowaniem naszą wiedzą wszystkim co robimy kłócić potrafi się każdy naprawdę dzieją się tragedie z mniejszych powodów [1:13:14] a my mamy służyć Bogu w prawdzie i być przykładem dla innych jego wzorów i jego [1:13:22] cechy więc panią i mężczyzną również życzę umiejętności działania w harmonii [1:13:28] dla jego królestwa przede wszystkim Michalina na koniec jest mi najtrudniej [1:13:35] Bo właściwie dziewczyny już mu wyjęły z ust to co chciałam powiedzieć Chciałam powiedzieć i o odwadze i o byciu sobą a mianowicie żeby nie bać się być sobą i [1:13:49] dotyczy to i mężczyzn i kobiet nie być osobą tak konformistyczną I [1:13:54] przestraszoną żeby musieć rezygnować z jakiejś części [1:14:00] swojej osobowości dostosowywać się do jakichś wzorców bo tutaj jak Ania [1:14:05] powiedziała społeczeństwo się zmienia natomiast wierność sobie i odwaga bycia [1:14:12] sobą Niech towarzyszy i mężczyznom i kobietom [1:14:17] Dzięki serdeczne jeszcze raz zapraszam was też do poczytania komentarzy bo tam też jedna z naszych studentek komentowała szczególnie Kalina będziesz [1:14:26] oczarowana ale o kościele twoim Ania też jest kilka słów [1:14:36] i zapraszam państwa za tydzień za tydzień będziemy rozmawiać tak tuż przed [1:14:45] pierwszym dniem wiosny na tydzień prawie przez 1 kalendarzach i okresach [1:14:50] liturgicznych o historii właśnie kalendarzy i okresów liturgicznych w [1:14:55] kościele tę historię wprowadzi nas doktor habilitowany Kazimierz Bem także [1:15:03] bardzo serdecznie państwa zapraszam No i oczywiście Ponawiam zaproszenie zwłaszcza tych osób które cenią sobie teologię w wydaniu zarówno [1:15:15] kobiecym jak i Męskim i cenią sobie ciekawe i czasami kontrowersyjne tematy [1:15:22] Zapraszam państwa na naszą konferencję poświęconą herezjom konferencja odbędzie się 21 zaczęli właśnie w tenże pierwszy dzień [1:15:32] wiosny nie przypadkowo wybrany termin jest to Konferencja organizowana przez [1:15:38] nasze Studenckie Koło Naukowe berech będzie trwała od godziny 10 będzie to [1:15:45] konferencja stacjonarna ale będzie też transmitowana na Facebooku także można się dołączyć zarówno u nas w siedzibie do czego szalenie zapraszamy Zwłaszcza [1:15:55] że przy okazji będzie można na żywo poznać chociażby Kalinę która [1:16:01] dzieje się państwo online no ale zapraszamy również oczywiście na [1:16:06] Facebooku później zapis części przynajmniej konferencji będzie też na naszym kanale na YouTubie i za dwa tygodnie w związku z tym nie [1:16:16] będzie ewst online ale zapraszamy właśnie za tydzień na wędrówkę po [1:16:22] kalendarzach i okresach liturgicznych dziewczyny jeszcze raz bardzo bardzo wam [1:16:28] dziękuję Ja wam życzę w Dniu Kobiet niedocenienia bo mam nadzieję że nie potrzebujecie szczególnego doceniania [1:16:39] akurat w Dniu Kobiet że środowisko w którym się Znajdujecie [1:16:45] igłasigniscy i współpracownicy jednak robią to na co dzień ale tak po prostu [1:16:53] miłego spędzenia tego dnia zadbania może trochę większego o własne [1:16:59] potrzeby i trochę czasu na jakieś fajne [1:17:04] przyjemności sam sposób świętowania Ania który ty mówisz może niekoniecznie wyścigi konne dla wszystkich ale ogólnie taki sposób świętowania typu ładnie się [1:17:14] ubrać i gdzieś pójść w fajne miejsce robicie bardzo bardzo podoba Dziękuję bardzo ja już będę uciekać bo obowiązki domowe wzywają także z Panem Bogiem do [1:17:24] zobaczenia niedługo wszystkim dziękuję dziękuję również państwu za uwagę do zobaczenia za tydzień do zobaczenia Dziękuję za zaproszenie --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl