Dlaczego potrzebujemy kościoła, by naśladować Jezusa?

Rozwiń transkrypcję filmu

Dlaczego potrzebujemy kościoła, by naśladować Jezusa? | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19 rozpoczynamy ewst online
  • dzisiaj mamy wyjątkową sytuację ponieważ mamy debiut wst online
  • naszym prowadzącym dzisiejszym jest dr rendy haker który jest
  • doktorem teologii jest pastorem jest trenerem a Kogo trenuje i w czym to
  • zaraz sam powie i po raz pierwszy występuje w roli
  • wykładowca wst online chociaż za wst jest już związany od pewnego czasu
  • pomaga między innymi joelowi bernelowi w prowadzeniu zajęć z duszpasterstwa i właśnie trochę na temat
  • duszpasterstwa będziemy dzisiaj mówić duchowa sytuacja we wspólnocie
  • Dlaczego potrzebujemy kościoła by naśladować Jezusa tak brzmi tytuł
  • dzisiejszego spotkania Randy Witam cię bardzo serdecznie i na
  • początek Powiedz dwa słowa o sobie kogo trenujesz przede wszystkim to już jest
  • błąd bo jeśli nie trenuje już od około roku nie trenuje amerykańskiego
  • trenowałem przez 6 lat Tytani Lublin nadal kibicuje bardzo ale przez ten
  • ostatni rok nie miał niestety za bardzo czasu aby trenować byłem w Stanach potem
  • też skończyłem ten doktorat więc to niestety musiałem rezygnować ale nadal
  • Kibicuję teraz jestem właśnie kibicem nie trenerem teraz jesteś tak teraz jesteś kibicem aczkolwiek no ten aspekt wydaje mi się też dość interesujący ze
  • względu na to co robisz bo również oprócz tego że jesteś był jesteś kibicem
  • jesteś również pastorem i jesteś teologiem jakoś tak teolodzy nie kojarzą nam się zazwyczaj z ze sportowcami sportowcami a ty
  • łączyłaś te dwie rzeczy z drugiej strony wydaje się że duszpasterstwo coraz bardziej postrzegane jest taki trochę holistyczny
  • sposób i myślę że o tym też dzisiaj nam opowiesz
  • No bo Wiele osób ma dzisiaj problem z kościołem problem z bardzo wiele osób mówi No ja wierzę w Boga a nie w kościół prawda ja
  • mi wystarczy Bóg mi wystarczy mój kontakt z Jezusem Ja nie muszę Nie potrzebuję wspólnoty nie potrzebuje kościoła i czy rzeczywiście tak jest że
  • kościół nie jest potrzebny czy z czego wynika taka powszechność tego typu
  • przekonań czy coś nie jest nie tak z kościołem czy
  • coś jest nie tak z nami czy nasze oczekiwania gdzieś się rozwijają z tym co kościoły nam oferują i dzisiaj
  • rozważamy taki sposób myślenia Nowego Testamentu konfrontując go ze współczesnym myśleniem żeby pomóc właśnie w
  • rozumieniu misji kościoła Także Randi zapraszam dziękuję Właśnie zadajesz te
  • kluczowe pytanie i mógłbym odpowiadać tak albo nie i już zakończyć wykład nie
  • ale to nie potrafi tak robić zwykle musi zadać jeszcze dużo dużo powodów
  • i badanie i tak dalej tak zrobię a ale też z myślą o tym że byłem trenerem No
  • to właśnie słusznie sam dużo się nauczyłem na temat prowadzenia ludzi
  • przez tych 6 lat trenowali to trenowanie fuborzu amerykańskiego tutaj i też kilku
  • lat bycie trenerem jak byłem młody Stany Zjednoczone zupełnie inaczej to działa niż w kościele chyba zwykle może tak
  • powiem a ale to sporo mnie też nauczyło o tym jak mogę prowadzić ludzi
  • zachęcać ich do działanie do rozwoju też być przykładem Chociaż może
  • przykładem jaki już nie potrafię z myślą o futbolu amerykański
  • już jestem zbyt stary aby biegać z piłką być takowane albo taklować kogoś tak się
  • mówi kiedy przewracamy kogoś do ziemi ale że
  • być tym zachęcającym być tym coachem Jak się mówi dzisiaj ale może te pytanie na
  • temat kościoła są ważne dzisiaj i może przedstawiam
  • jeszcze troszeczkę szerzej siebie i
  • moją historię z kościołem też aby abyście rozumieli że
  • mój sposób patrzenia na kościół a nie jest naiwny to to rozumiem
  • ważność kościoła ale też rozumiem problemy które są związane z kościołem więc tą
  • właśnie tytułowałem ten wykład Dlaczego potrzebujemy kościoła aby stać się
  • bardziej podobny do Jezusa i tutaj ukradłem tytułu książki
  • naszego wspólnego znajomego mnie i działały Józefa hellermana który jego tytuł jego książki po angielsku brzmi
  • Tom Moonlight Jesus i to jest dwuznaczne To dlaczego potrzebujemy kościół abyśmy
  • my mogli stać się bardziej podobne do Jezusa i można też to tłumaczyć jako
  • Dlaczego potrzebujemy kościół aby był bardziej podobny do Jezusa Niestety w
  • języku polskim jak przynajmniej z tego co ja wiem z moim ograniczonym polskim
  • nie da się niestety dać tę dwuznaczność ale to popatrzymy na to za chwilę Jeżeli
  • chodzi o mnie ja jestem nie tylko pastorem już
  • wiele lat jestem też synem pastora moja żona też jest dzieckiem pastora u
  • niej nawet to czwarte pokolenie już bycie dzieckiem pastora więc
  • znamy znam kościół od kuchni od plebanii i przez to też wiele lat że członek
  • różnych zborów to przeważnie byliśmy zawsze członkami
  • kościołów battystycznych chociaż przez krótki okres Mieliśmy członkami Kościoła niezależnego tył w Polsce jestem misjonarzem już 23 lata
  • tył służy w Polsce pastorem tytuł w Polsce 15 lat już ale
  • to też jest trochę trudno powiedzieć bo w Stanach zostało mu ordynowany na urząd
  • pastorem w 1998 roku ale w Polsce to nie było przyjęty więc musiałem jeszcze raz
  • przejść przez wordnację w XIII roku więc to dwa razy jestem ale to wiele ich
  • służy w kościele i w ostatnim mój doktorat jest przeważnie na temat
  • pewnego badania a kościołów domowego domowy więc to też ten misjolog ale jak
  • mówię o tym mam to doświadczenie z kościołem już wiele lat i może powiedzieć kilka pokoleń ale też
  • razem z tym doświadczeniem jest to też doświadczenie Najbardziej przykrych
  • rzeczy w kościele rzeczy które są najgorsze w kościele ja albo ktoś w mojej rodziny doświadczyliśmy tego i nie
  • wszyscy członkowie naszych rodzin należą teraz do kościołów nie wszyscy chcą być
  • w kościele więc to i dla mnie to jest rozumiały ale jak mówię o kościele
  • ostatecznie to jest mój wybór aby kochać kościół i to ale to
  • nie jest też naiwny wybór Rozumiem że kościół jest doskonały że możemy być
  • mocno głęboko z ramieniem w kościele i to mi tak się stało
  • ale ostatecznie
  • ostatecznie uważam nadał że kościół wspólnotą może lepiej powiedzieć jest to
  • miejsce gdzie najlepiej być może tylko
  • Jedynym miejscem gdzie rozwijamy się w naszym chodzeniem z Chrystusem ale jak
  • mówię to mam nadzieję że nie rozumiecie że nie że ja chcę powiedzieć że kosz
  • jest doskonała nie jest być może nawet w tym jest magia kościoła jako miejsce
  • niedoskonałe my możemy jeszcze bardziej się rozwijać ale
  • teraz pisałem ten doktorat mój na temat
  • kościołów domowych interesowałem inaczej jestem pastorem
  • kościoła zboru baptystycznego który jest raczej tradycyjny nie jest to bardzo
  • Awangardy u raczej konserwatywny ale od wielu lat
  • 20-25 lat może interesuje się tematem kościołów domowych jako szczególnie jako
  • narzędzie w misji do zakładanie nowych wspólnot
  • about tam gdzie nie ma kościoła gdzie albo gdzie Kościół jest
  • prześladowany jako miejsce rozwoju kościoła więc chciałem to badać tu w
  • Polsce i aby aby to badać Wprowadziłem wywiady tak pisałem 21 tą błąd 23 wywiady z uczestnikami kościołów domowych i z 13
  • różnych form a sieci nie wiem nawet jak to
  • powiedzieć ale w tym były niezależne zupełnie niezależny wspólnoty domowe
  • były battystyczne źródło świątkowy i były też rzymsko-katolickie w tym
  • nie znalazłem kościoła domowego prawosławnego
  • Przypuszczam że może być w Polsce niemniej znałem jednego
  • grecką katolickiego jedną grecką katolicką wspólnotę ale
  • niestety nie udało mi się prowadzić wywiad i też w naszych okolicach w
  • terenach nie mogłem znaleźć kościół domowego
  • ewangelickiego znów na pewno na pewno są ale nie miał
  • okazji w tym ale i tak badając te cztery różne nurty
  • Byłem nawet troszeczkę zdziwiony że czasami te odpowiedzi były tak podobne
  • do siebie Szczególnie w tych kluczowych wartościach dla mnie ważni od tego ilu je Ile jest
  • koszyków domowych albo Jak wygląda kościół domowe
  • najważniejsze były te wartości i odpowiedzi na to pytanie dlaczego wybrany taką formę więc po tych
  • wszystkich wywiadach jak zacząłem analizy tych odpowiedzi widziałem że
  • trzy takie główne powody główne wartości a w tym wszystkim
  • po pierwsze zdecydowanie relacje we wspólnocie i oczywiście to wydaje mi się
  • że nic nic dziwnego że tak powiedzieli i prawdopodobnie myśmy moglibyśmy to
  • zgadnąć zanim robiłem jakiekolwiek wywiady No często może tak
  • wygląda czasami badanie socjologiczne czy czy mi techniczny że słuchamy
  • odpowiedzi a potem widzimy że No tak zgadza się ale w tym też to wzajemne
  • zachęca mnie do wzrostu i tu byłem lekko zaskoczone mile zaskoczony Jak często
  • też Mówili o formie misji albo dotarciu do kogoś poza kościołem i we wszystkich
  • tych nurtach były takie więc wracając do tego pierwszego punktu
  • do tych relacji we wspólnocie i też robiłem
  • analizę tego tematyczną analizę tego też starają się znaleźć inny innego inne
  • pytanie co ty logiczne które może pomagać nam rozumieć dlatego dlaczego to
  • może być ważne patrzyłem na kilku [Muzyka]
  • źródeł na badań szczególnie w Polsce w tym uroda jest ale też diagnozę
  • społeczną który jest wprowadzany wprowadzony co roku wśród Polaków i
  • są szczególnie zwracać uwagę zwrócić uwagę na to co diagnozę społeczne mówi o
  • znaczeniu przyjaciół i jak tu troszeczkę się zmieni i szczególnie
  • patrzę na to na te dwa ostatnie cytaty są podobne do
  • siebie więc to będę czytał może tylko tę tę
  • środkowy A cytat z 2007 roku system wartości Polaków jest bardzo stabilny
  • bardzo jednak odnotować i wzrost znaczenie przyjaciół podwojennie odsetkę wskazań w stosunku do roku 2000 by wystąpił głęboki kryzys
  • związków przyleciarskich przejawiające się w spadku przeciętnych liczby przyjaźni i to się trzyma przez te lata od upadku komunizmu że
  • coraz większe znaczenie mają przyjaciele w naszym życiu
  • w tym tak samo jak w wielu krajach znaczenie
  • rodziny trzyma się na wysokim poziomie ale ciągle rozwija się znaczenie
  • przyjaciół tak samo jak widzimy w wielu krajach szczególnie zachodniej dlaczego to jest ważne
  • socjolodzy zwracają uwagę na na to na ten Trend i w różnych krajach czyli W
  • niektórych krajach razem też jest spadek znaczenie rodziny tego na razie nie
  • widać w Polsce nadał rodziny jest bardzo ważne ale widać ten Trend jak
  • przyjaciele są ważniejsze próbują to tłumaczyć przez
  • z różnych powodów jeden z tych powodów dotyczy urbanizacji
  • jak człowiek ludzie ze wsi przeprowadzają się do miast i jest to
  • globalny trend teraz że wsi są coraz mniej myciemne a miasto
  • coraz większe i razem z tym też jest to szukanie nowych
  • związków nowy nie chcę jeszcze używać słowa z Puma z północ ale o to chodzi
  • nowych środowisk nowych miejsc gdzie mogą mieć relacje z innymi ludźmi a
  • tutaj już rzadziej rodzina odgrywa rolę i po
  • rodzinę często została na wsi albo nawet jest w mieście
  • jest tak łatwo być anonimowy w mieście ludzie po prostu też często są bardziej
  • bardziej zajęci a poza domem czy czym gospodarstwie gospodarstwem domowym
  • przynajmniej i z tego powodu mają mniej kontakty możesz z rodziną i szukają
  • innych kontaktów a jaki wpływ to możemy mieć dla wspólnoty to wtedy już
  • łamią się troszeczkę te związki z rodziną a i jest możliwe zastąpić tę
  • więzi innymi wieżami z innymi ludźmi z przyjaciółmi i już jest przestrzeń dla
  • wspólnoty i znowu te urbanizacje to sporo jest pisane na ten temat i
  • nie planuję pójść dalej z tym chociaż jeżeli ktoś ma pytanie to później to jak
  • najbardziej [Muzyka] więc to jest jedna strona że Ludzie widzą potrzeby
  • wspólnoty więzi z innymi ludźmi i to też dotyczy kościoła a kościół który może
  • funkcjonuje tak Jak funkcjonował przez wieki może już nie do końca
  • rozumiesz te nowe działanie te nowe w którym my w tym ten nowy stan w którym
  • my teraz żyjemy więc to jest jakby potrzeba dla mnie aby
  • lepiej rozumieć wpływ wspólnoty i ważną wspólnotę też z punktu widzenia
  • cocjologicznego wracając teraz do Pisma Świętego
  • a i widać nie jestem teologiem systematycznym bo bym zaczął od Pisma
  • Świętego tak ale ja jestem praktycznym teologiem i całe moje badanie też
  • polegało na tym że zaczynam od praktyki i potem te pismo święte Przepraszam
  • trochę żartuję z siebie tutaj ale jak patrzymy na
  • Pismo Święte widzimy obrazy rozwoju człowieka obu
  • inaczej rozwoju wiarę czy to formacji duchowej i stąd też ten
  • tytuł tego dzisiejszego wykładu są jest wiele obrazów tego w Nowym
  • Testamencie ale jak patrzymy na niektórych kluczowe obrazy formacji duchowej to zobaczymy coś
  • ciekawego który też nie za bardzo zwracałam uwagę na to dopóki w tym roku
  • nie prowadziłem jednocześnie na ewst
  • zajęcie z formacji duchowej i też zajęcie z eklezjologii i zwracam uwagę
  • na to że hej czekaj jak się tam te same fragmenty no
  • parę wersetów podzielone od siebie a na tych dwóch zupełnie
  • niezależnych zajęciach więc na przykład jeden obraz formacji duchowej znajdujemy
  • w pierwszym liście może zacznę od listu do Rzymian bo mam otwarty przed sobą ale
  • List do Rzymian 12 rozdział pierwszy dwa wersety i czytam z przekładem Świętego
  • Pawła Proszę was bracie przez miłosierdzie boże abyś się składali
  • Wasze Ciała na ofiarę żywą świętą miłą Bogu jako doskonały wyraz waszego kudu
  • nie upodobniajcie się do tego świata ale przemieniajcie się poprzez
  • odnowe myślenie aby rozeznać jakie jest słowo boże co szlachetne Co miłe co
  • doskonałe dosyć dobrze znany myślą fragment dla nas który mówi o naszym
  • rozwoju wieży jako przemijana człowieka ale co ciekawe
  • po pierwsze i Paweł opisie w liczbie mnogiej Co oczywiście może mieć mniejszy
  • znaczenie w opisie do do wielu osób tutaj I my wszyscy powinniśmy działać
  • zgodnie z tymi wersetami Ale co jest ciekawe Że dwa wersety Później zaczyna mówić o ważnym obrazie kościoła
  • zaczyna mówić o ciele Chrystusa i rozwija ten temat przez tak naprawdę
  • przez cały ten rozdział 12 zmienię temat oddziała ale ciągle mówi o wspólnocie o
  • naszych obowiązkach we wspólnocie więc to
  • pierwszy że ten obraz W formacji jest w tym samym miejscu
  • gdzie jest ten ważny obraz kościoła to jest
  • dla mnie ciekawe przynajmniej i myślą że to też ma jakieś znaczenie
  • bistrofezja czwarty rozdział od 22 do 24 znowu mamy bardzo ważne opis
  • formacji duchowej to przy obleczenie nowego człowieka
  • należy odrzucić Starego Człowieka z jego wcześniejszym sposobem życie człowieka niszczonego przez zwodnicę żądze Pozwólcie się odnawiać Duchowi w waszym
  • myślenie przy obleczcie się w nowego człowieka stworzonego zamysłem Boga w
  • sprawiedliwości i prawdziwej świętości i chwilę później Paweł zaczyna mówić
  • bardzo o życiu we wspólnocie potem całe pięter rozdział jest na temat tego tak
  • naprawdę i większość tego miejsca do phezjan jest na temat życia we
  • współmoczy ale tutaj tutaj mamy ważny fragment na temat formacji duchowej i
  • ostatnio z tym przykładem jest są inny ale pierwszy list Piotra drugi rozdział
  • drugi i trzeci werset jak ledwo narodzone niemowlęte
  • pragniecie mnie skażonego mleka słowo Bożego abyście Dzięki niemu dorośli do
  • zbawienie to tylko drugi werset ale
  • w tym ważnym fragmencie też na temat formacji duchowej za chwilę widzimy
  • kolejny obraz kościoła jako budowla jaką święte kapłaństwo
  • i dalej Piotr mówi na temat kościoła więc dla mnie Po pierwsze to jest dosyć
  • ciekawy przynajmniej że Paweł i Piotr pisząc oł formacji duchowej
  • umieszczają to tak tak bardzo nawet w myśleniu na temat kościoła na temat
  • wspólnoty czy to ciało czy to właśnie budowle ale że nasze
  • byśmy traktowali to może jako nasze indywidualne
  • formacji duchowa jest kluczowym elementem tego ciała Chrystusa tego tej
  • tej budowli więc wszystko tutaj jest w kontekście z
  • funotek i Johnnym zwraca uwagę na to naszą i opisuje popularną
  • duchowość ewange w ten sposób że to ja doświadczam Boga w moim codziennym życiu
  • [Muzyka] bym się zgodził z tym to ja też często
  • tak patrzę na to tak wygląda moja duchowość ewangelikami Tak wygląda
  • duchowość większość osób w moim zborze który prowadzę jako pastor Tak wygląda
  • życie wielu członków wielu innych zborów tu jest
  • i tą mogę dorzucać że wizy tutaj moją amerykańską
  • kulturę w tym tej indywidualistycznej w tym indywidualistycznym patrzeniu na
  • mój rozwój duchowy ale żyję tyle lat w Polsce że też mogą
  • śmiało powiedzieć i są badania co ty logiczne które też wskazują na to
  • Polacy też są dosyć indywidualistycznie i więc tutaj
  • mamy podobną sytuację jest to nasze duchowość ewangelikana jest często
  • bardzo indywidualistyczne dosyć subiektywna Kiedy mówimy o doświadczaniu
  • Boga i w tym że mówimy tu i teraz w moim codziennym życiu
  • a historyczną z kolei wraca uwagę na duchowość wsiaśną
  • chrześcijańską i tutaj nic odkrywczego chyba nie pisze ale jest to ciekawe a
  • przeciwstawianie się tym Po pierwsze w Nowym Testamencie dużo dużo częstszej
  • widzimy to jaką my większość krząt Nowego Testamentu
  • pisanych do do wspólnoty tak naprawdę moglibyśmy powiedzieć że tylko jedna
  • Księga w Nowym Testamencie jest wyraźnie pisane do jednej osoby ten list do
  • Filemona oczywiście listy do tymeteusza list do Tytusa dwa chyba z listy Jana
  • są pisane do pojedynczych osób ale jest w jest tak ważne jest wspólnota i
  • szczególnie do tymoteusze do Tytusa to widać że dużo dotyczy wspólnoty że to
  • też trudno powiedzieć że tak naprawdę tego do jednej osoby
  • Ewangelii Łukasza że Apostolskie pisane do Teofila może to jest do jednej osoby
  • a może Łukasz po prostu wybrał taki imię kogoś kto kocha Boga czyli pisze
  • Ewangelie i dzieje do kogoś kto szuka Boga ale i tak w tych też
  • Księga historyczna jest tak historycznych jest tak dużo na temat
  • wspólnoty że myślą że też powinniśmy troszeczkę zmienić nasze myślenie na to
  • że to jest nie Jezus i ja ale Jezu my bardziej jest to kolektywistyczna ja
  • jako stare Amerykanin zawsze przeciwko komunizmowi i Rosji i
  • tak dalej to kolektywistyczne to źle mi kojarzę ale no teraz żyjąc wiele lat w
  • kościele wiele jako chrześcijanin Rozumiemy że jest to ważne nie tylko
  • chodzi o mnie Ale chodzi o całą grupę A tutaj też jako SEO zamiast doświadczanie
  • Boga to czy nie Nie uczniów co jest mniej subiektywny a bardziej obiektywny
  • do tego czynienie uczniów są jakby pewne zasady granicy
  • polegają na tym nie na tym czy ochrzcimy czy jak wygląda wieczerzę Jak wygląda
  • kościół polegając na tym czym my nauczamy przestrze wszystkiego co Jezus
  • nam przekazał ale tutaj jest pewien obiektywy a nie subiektydyzm
  • aż Jezus powróci już czyni to shologiczną więc przepraszam może to już
  • jest mała korekta dla nas i jak my w ogóle patrzymy na swoją Formację duchową
  • jak My patrzymy na swój rozwój duchowy na ile my myślimy o wspólnocie A na ile
  • patrzymy tylko i wyłącznie na siebie i na ile w ogóle jesteśmy w stanie
  • rozwijać się sami tak jak Asia pytała na samym początku na ile to w ogóle jest
  • możliwe I co to sprawdza tak naprawdę czy ja jestem już lepszym uczniem Jezusa
  • jestem lepszym ucznie mówię sobie że jestem może ale nie
  • bardzo sprawdzanie sprawdzian przechodzi jak mam do
  • czynienia z trudną osobą i może to często się zdarzyć w kościele
  • i to już jest miejsce na mój rozwój przynajmniej może cierpliwości z tą
  • osobą [Muzyka] jest pierwszego wieku oczywiście w tym to była kultura silnej grupy
  • mniej indywidualistyczne mieliśmy teraz szczególnie
  • żydowskiej kulturze ale nie tylko wielu innych pogańskich kulturach boku też
  • grupa była bardzo bardzo silna ale w tym jest ciekawe co Jezus i Paweł robią że
  • rodzina najważniejszy w tych kulturach ale Jezus i Paweł
  • zastępują rodzinę rzymską naturalną nową rodziną
  • duchową innych wierzących i używają takiego też
  • języka Jezus Pytano jaki przyszedł jego matka i bracia i siostry
  • o rodzinę mówił że no tutaj jest moja rodziny ci którzy słuchają mojego głosu
  • Paweł też mówi o kościele używając obrazu rodziny i tą wspólnotę w Nowym
  • Testamencie jest i relacji relacyjny skupione jakby na wewnątrz ale też
  • misyjna skupiony na zewnątrz ale tutaj jest to Wspólnota nie
  • pojedynczy osoby a kościół dzisiaj niestety czasami ta wspólnoty jest utowarową
  • sprzedana po prostu i czasami to wygląda Przynajmniej nasze
  • nasze protestanckie kościoły wyglądają jako instytucje ze szwedzkim stołem dla
  • konsumentów chodzi o to najlepszy Kościół jest taki który ma
  • najwięcej różnych programów który my możemy brać udział Oczywiście
  • nic złego w tym jeżeli te różne rzeczy pomagają nam w rozwoju ale jeżeli to
  • jest nasz cel taki być takim miejscem gdzie tylko i wyłącznie jest miejsce
  • gdzie możemy wybrać coś fajnego a nie wiem czy tak naprawdę to jest Sea Nowego
  • Testamentu a nawet to pytanie często zadany Jak wyglądał dzisiaj dzisiaj
  • kościół to już jest bardzo subiektywne pojęcie kościoła patrzymy na kościół
  • wtedy jako wydarzenie tylko jest oczywiście Kościół jest wydarzeniem ale
  • nie tylko wydarzeniem i jest czymś większym niż tylko wydarzenie
  • i to w tak jak my umieszczamy z siebie jako jako sędzia tego wydarzenia
  • kiedy patrzymy na to czy ten kościół
  • daje mi najlepszy doświadczenie najwięcej emocji najlepsze uwiebienie i to dotyczy tego
  • jednej części Uwielbienia to czyli śpiewanie muzykę
  • to już chyba też mija się z tym obrazem z Nowego Testamentu
  • i bardzo często oprócz się do dzisiaj jest to skoncentrowanie się na osobistej
  • wieży i na duchowej pielgrzymce jednostki zamiast myśleć o tym jak ważne
  • to jest jak ważne jest grupa w tym jak ważne jest po prostu wspólnoty w tym
  • dalej to potrzebujemy kościoła ale oczywiście to dwuznaczne tytuł
  • hellermana kościół też musi stać się bardziej podobny do Jezusa i nie
  • traktuje to jako nie będę częścią kościoła
  • póki nie stanie się bardziej podobny do Jezusa a znowu nie traktuje siebie jako
  • sędzia kościoła ale też zdaję sobie sprawę jako przywódca kościoła że też
  • mamy problem i też musimy walczyć z tym naszym zbory kościołem parafie Muszą też
  • być bardziej podobne do Jezusa nie pomagamy ludziom w rozwoju kiedy źle
  • traktujemy ludzi Kiedy wykorzystujemy ludzi kiedy daleko
  • idziemy od tych nakazów Jezusa Chrystusa kiedy inny takie rzeczy robimy to i
  • myślą że też będzie dosyć ostry sąd dla nas kiedy tak postępujemy więc to nie
  • chcę powiedzieć że Kościół jest fajny powinni też tam pójść
  • i być i rozwijać się i robić wszystko i szczególnie płacić pieniądze znowu
  • Żartuję ale to raczej chcą powiedzieć że pomimo tych tych błędów tych słabek
  • stron kościoła nadal uważam że jest to miejsce gdzie my
  • jako jako chrześcijanie rozwijamy się i powinniśmy patrzeć na to też przez ten
  • pryzmat i to popularny duchowość Ewangelii często zadaje to pytanie Co Bóg może dla mnie
  • zrobić i produkuje osobę z doświadczeniem z kolei
  • tak naprawdę pytanie Co powinno być są my możemy zrobić dla Boga i produkuje
  • wspólnoty razem z misją aby czynić uczniami wszystkich narodów
  • Wracam szybko do takie indywidualistyczne konsumpcyjne
  • przykłady które mogą być kontrowersyjny i robię to aby nie być zaproszone następnym razem na wywiad
  • znowu żartuję i dla mnie jest to trudno jak nikt nie śmieje się na moje głupie
  • żarty ale śmiejemy się śmiejemy tak
  • [Muzyka] i jest to jest też moje dzieciństwo nie tylko dzieciństwo
  • siedzę tu w tym widzę też swoje błędy w tym co czasami robimy w kościele ale ta
  • osobisty Ewangelia kiedy skupiamy się tak bardzo na jednostce cztery prawe
  • rzeczy do nie ma nic złego w tym bardziej mi chodzi o to czego brakuje w
  • tych czterech prawach rzeczy duchowego bo niczego nie ma na temat wspólnoty przez tu jest kierowany do jednostki i
  • pamiętam tu mówię szaleństwo darów duchowych nie wiem czy tak było w Polsce ale w Stanach w latach 80-tych początku lat
  • 90 na pewno jeszcze wcześniej w kościołach zielono świątkowych a wszyscy
  • szukali swoich darów duchowych robili różne
  • sprawdzamy testy darów duchowych wszystko po to aby wiedzieć kim ja
  • jestem znowu nie ma nic złego w tym aby dowiedzieć się jakie masz dar duchowe
  • ale naprawdę to było Szaleństwo i to bardzo często było tak skupione na
  • jednostce zamiast przypomnieć sobie że te dary duchowe mają służyć
  • wspólnocie we wspólnocie i ten seekers sensety ruch wrażliwy na
  • poszukiwacze to też znowu bardzo mocno skierowane na jedną z
  • A co z tym zrobić
  • Mirosław kisie a na temat kościoła w swojej
  • książce na obraz trójce Jak wygląda zaraz będzie
  • na ostatnim slajdzie ale że jest to bardzo ważne
  • we wspólnocie rozumieć też ten obraz trójcy świętej on bazuje bardzo sporo na
  • dziane zezula z prawosławnego telloga i jego obraz trójcy świętej a też na obraz
  • trójcy świętej kardynała raczingera i w tym chodzi o to
  • całe chrześcijaństwo mówi o wspólnocie trójcy świętej i jak ważne to jest ale
  • to też jest podstawą dla nas aby rozumieć istotę wspólnoty sposób
  • funkcjonowanie bycia Jaki bóg ma
  • to też ma być widziany w naszych wspólnotach
  • trójce świętej jest centrum eklezjologii i w tym wspólnota jest centrium
  • eklezjologii więc jak są możemy robić I tu kończy wykład nie dając za bardzo
  • odpowiedzi na to ale jeden dobry dobra książka na ten temat pisane przez
  • pisane przez Jane Zawoja
  • do końca cztery sfery
  • w duchowy formacji i on pisał ksiądz duchowo-formację jakby kościół się
  • liczył i on mówi o tym że we wspólnocie musimy
  • ćwiczyć i rozumieć Jak otrzymywać łaski i dla niego szczególnie chodziło o to
  • aby dać przestrzeń dla złamanych ludzi i bo tego złamany ludzie
  • są w stanie otrzymywać łaski też zwraca uwagę na pamiętanie aby krzyż
  • był coraz większy w naszym życiu Miłosz i służby Bogu i innym i relacje które
  • wzbogaca wzbogacające relacje miłości i służby i
  • wszystko jest tym podwójnym zaproszeniu Jezusa Chrystusa aby kochać Boga i bocznie mu posłuszne i
  • miłować siebie nawzajem więc to kończy wykład i oczywiście też teraz Otwieram
  • czas na to Może zostawię jeszcze to
  • cytaty szybko ale Otwieram na pytanie zanim pytania to chciałam powiedzieć że
  • możesz się nie łudzić że cokolwiek tutaj przeszkodzi w zaproszeniu ciebie ponownym Więc
  • nawet jeżeli żartowałeś to nawet taki Żartuj bo na pewno się jeszcze spotkamy
  • pojawiły się pytania oczywiście Natomiast ja jakoś chciałam się podzielić taką refleksją jak ciebie słuchałam to Przypomniała mi się książka
  • która zresztą w Polsce jest doskonale znana What's Amazing about Grace czyli
  • zaskoczeni łaską filipajanseya w której on pokazuje też jak Kościół jest
  • potrzebny do tego żeby właśnie głosić Bożą łaskę i jak doświadczanie
  • bożej łaski w kościele wpływa na to że ludzie chcą w tym kościele być bądź nie
  • ja po wielu latach już od przeczytania tej książki w dalszym ciągu jestem
  • wstrząśnięta tym wstępem do niej tą rozmową pastora z prostytutką w stanie
  • no takim w jakim była i i to pytanie dlaczego nie przyszłaś z tym do kościoła i i ta odpowiedź ale po co Żeby się poczuła jeszcze gorzej
  • i wydaje mi się że jedną z przyczy dla których my trzymamy się z dala od
  • kościoła jest to że bardzo wielu ludzi tutaj w Polsce również w Polsce w tej
  • chwili powiedzmy coraz więcej ludzi jakby o tym zaczyna też mówić zostało w
  • kościołach różnych zranionych i nie dotyczy to oczywiście tylko na przykład
  • w Polsce kościoła większościowego ale również innych kościołów które na różny sposób ranią to znaczy się są
  • być może rodziną ale taką rodziną mocno patologiczną a ponieważ my mamy na co dzień wystarczająco dużo cierpienia i takich
  • rzeczy powiedzmy mało przyjemnych to chcielibyśmy jako No każdy człowiek chciałby właśnie mieć tych przyjaciół
  • którzy cię nie ranią mieć w tych przyjaciół którzy cię zrozumieją więc wydaje mi się że to doświadczanie łaski w kościele
  • Właśnie wśród innych ludzi którzy są tak samo niegodni tej łaski ale też jej
  • doświadczają może być tym czymś co nas zmotywuje do tego żeby w ogóle o kościele myśleć na dobrą sprawę
  • nie wiem czy ty się z tym zgadzasz czy czy czy nie Natomiast
  • [Muzyka] Myślę że w pewien sposób nawiązuje do tego jedno z pytań które Dotarło ale je przeczytam
  • ona jest dość długie czy nie uważa Pan że przenoszenie w sposób bezpośredni
  • amerykańskich formatów kościelnych na Europejski grunt jest w ogóle nieudanym
  • eksperymentem Zwłaszcza gdy przynoszone są bez znajomości historii realiów i
  • filozofii życiowej ludzi tu żyjących że takie działania w istocie szkodzą kościołowi
  • nie wiem dokładnie o co tu chodzi
  • ogólnie mówiąc bym powiedział jako misjolog że
  • kiedykolwiek zanosimy nasze struktury nasze sposoby działania nasze
  • [Muzyka] historię do innego kraju bez znajomości
  • tamtej Kultury to jest błąd i może być bardzo ostry błąd
  • w tym nie wiem no właśnie nie wiem dokładnie o co chodzi z tymi
  • amerykańskimi formatami kościelnymi
  • A czy może o to że rzeczywiście duża część ewangelikalnych kościołów czerpie bardzo dużo z amerykańskich wzorców począwszy od na przykład broszurek które
  • przez długie długie lata były po prostu tłumaczone z języka angielskiego w żaden sposób nielogalizowane poprzez pieśni a skończywszy na tym w jaki sposób na
  • przykład przebiega nabożeństwo prawda o inne rzeczy pewnie też chodzi tak No
  • tak na pewno niektórych były za szkodą ja nie wiem czy wszystkie to niektórych
  • chyba nie mają wielkiego znaczenia tak myślę ale
  • w naszym małym zborze baptystycznym i może ponieważ byłem amerykańskim jedynym
  • amerykańskim pastorem przez wiele lat w naszym województwie a przynajmniej w
  • naszym mieście starałem się
  • nie zmienić rzeczy aby być bardziej amerykańskie a niektóre rzeczy już
  • artystycznym i tak już są amerykańskie rozumiem i Czasami biorą zaskoczony Kier poszedłem do innego kościoła
  • Ewangelii i innych kościołów w naszym mieście i właśnie tam był wszystko było
  • jakby Byłem już w stanach i byłem trochę zaskoczony nie powiem że niemiły
  • zaskoczony ale to to był mały zaskoczenie i myślałem czasami czy
  • zdają sobie sprawy Dlaczego Amerykanie wybrali takich formę format Bo pewne
  • myślenie pewnych Kultury jest stoi za tym nie chcą osądzić ale miał wrażenie
  • że czasami że tak wybranych po prostu tylko i wyłącznie z tego powodu że to były amerykańskie i więc to mam nadzieję że ten który
  • pytał rozumiesz Nie bronię amerykańskość tutaj
  • chociaż niektóre rzeczy Mogą być pomocy ale musimy cały czas patrzeć na to jaki
  • Jaki jest powód co stoi za tym jak co może być związane dobre albo źle Dobrze
  • ale źle z naszą kulturą czy amerykańską Czy Polskę więc to w tym w tym sensie i
  • bym odpowiedział na to pytanie bo rozumiem rozumieją to jako 0:1 od
  • pytanie bardziej czasami tak są za szkodą czasami nie warto
  • co myślisz o chrześcijańskich wspólnotach online
  • myślałem o tym też podczas swojej pracy doktorskiej Bo
  • pisałem to najwięcej Pisałem właśnie w czasie covidu kiedy tam w Stanach i w Polsce Zresztą kościoły często Były zamknięte i
  • tylko funkcjonowały nabożeństwa online jeżeli spotykały się tu bardzo małych
  • grupach co ja myślę o tym myślę że to jest dużo lepsze niż nic
  • myślą że w dzisiejszych czasach możemy już mieć relacje wirtualne tak samo to
  • nie są relacje wirtualne tak my mówimy Ale relacje
  • nasze Nigdy w życiu ciebie nie widziałem chyba ale online spotkaliśmy się już
  • parę razy i trochę już wiem o tobie już trochę wiesz o mnie to jest mało jeszcze
  • ale możemy sporo wiedzieć o sobie nawzajem poprzez nawet r-line i to jest kluczowe ale też je może z powodu tego że jestem
  • trochę stary nie bardzo mi się podoba jak jest tylko armaj i nie mamy tych żywych relacji na cztery oczy a możemy
  • zobaczyć jak człowiek reaguje i tak dalej Ale przyznam się że to jest w
  • pewnym sensie jakieś uprzedzenie moje do tego a moje dzieci nie mają tego dla nich mój syn drugi syn Trevor
  • on pracuje online On żyje online On może żyć wiele tygodni i widzieć tylko te
  • dwie osoby które mieszkają u niego w domu i on jest bardzo szczęśliwy nie ma
  • żadnego problemu Nie rozumiem ale on ma te relacje online
  • więc co ja myślę że to dla wielu to może być jedyny opcje i
  • Okej jeżeli to jest jeżeli to jest jedyna opcja to działamy dalej
  • w tej Im bardziej rośnie w gruncie rzeczy interakcja możliwość interakcji Zauważcie że jak to się zmieniło na przestrzeni czasu Jak powstawały
  • pierwsze takie tak zwane kościoły wirtualne to były czasy My Space chociażby gdzie jeszcze te wszystkie rzeczy były takie
  • No bym powiedziała mocno ta porno i nawet połączenia głosowe były trudne z
  • uwagi na jakość internetu i tak dalej w tej chwili już możemy swobodnie na przykład prowadzić tutaj rozmowy dyskusji je spotkania wykłady i
  • odpowiadać na pytania które każdy zadaje tak jak chce Zresztą No mogą na piśmie
  • mogą ludzie przyjść i bezpośrednio zapytać brakuje trochę oczywiście możliwości No nie wiem przywitania się i tak dalej
  • ale już powiedzmy ta rzeczywistość wirtualna rozszerzona pomału zaczyna
  • wkraczać w wasze życie i być może za parę lat po prostu nie będziemy zwyczajnie siedzieli przed kamerą tylko w Polsce będziemy mieli na sobie
  • stosowne gogle i czujniki do wirtualnej rzeczywistości i będzie można nawet
  • wirtualnie ale odczuwając to fizycznie podać sobie ręce więc wydaje mi się że
  • rzeczywiście to jest dużo lepsze niż nic zwłaszcza że zwłaszcza dla kościołów
  • mniejszościowych Bo zauważ że w Polsce mamy taką sytuację że
  • na przykład kościoły mniejszościowe są przede wszystkim w dużych miastach więc na przykład osoby z mniejszych miejscowości mają problem żeby dojechać
  • Poza tym nawet w dużym mieście jak chcesz pojechać do tego kościoła w
  • którym jesteś to czasami też musisz się przebić przez całe miasto
  • rzadko kiedy masz gdzieś tuż obok a tak to Teoretycznie powinno wyglądać w
  • związku z tym na przykład no nabożeństwo niedzielne to jest wyprawa na cały dzień na dobrą sprawę co przy naszej powiedzmy pracowej każdej innej Jest dla
  • wielu osób niemożliwością A jeżeli mogą korzystać w ten sposób to jest to na
  • pewno dużo sensowniejsze tylko nabożeństwach ale też o właśnie grupach o studiowaniu Biblii o różnych innych rzeczach więc
  • mi się wydaje że to jest dobre dobre rozwiązanie szczególnie dla osób które
  • No nie mają możliwości bądź też bardzo trudno jest im właśnie funkcjonować tak fizycznie nie wirtualnie
  • Randy ja mogę powiedzieć tylko że to był bardzo udany debiut Dziękuję bardzo bardzo udane i myślę że wszyscy którzy tutaj są potwierdzą
  • że to co to co mówiłeś to co miałeś do
  • przekazania było naprawdę ważne i naprawdę dobrze przekazane także jakie bardzo serdecznie zapraszam na kolejne spotkania
  • i tradycyjnie już zanim się pożegnamy chciałam państwa zaprosić nas spotkanie
  • które odbędzie się za tydzień i tym razem już troszeczkę w klimatach
  • wakacyjnych a będziemy spotykać się z doktorem Kazimierzem Bemem i będziemy mówić o wakacjach tak
  • naprawdę a mianowicie wakacyjnym szlaku protestanckim szlakiem na Śląsku i
  • Małopolsce przejdziemy się przez Cieszyn kozy Wilamowice Baranów Sandomierski Sielec Ira w naszym
  • przewodnikiem będzie właśnie doktor habilitowany Kazimierz Bem wykładowca historii kościoła na pewno będzie to bardzo ciekawy fascynujący wykład z
  • warzywszy też na rozległą znajomość tematu przez prowadzącego także bardzo
  • bardzo serdecznie państwa zapraszam Rozpoczniemy właśnie już okres wakacyjny
  • propozycjami wędrówek A jeżeli chodzi o dzisiaj to Życzę
  • państwu miłego wieczoru u nas jeszcze pięknie świeci słońce wiem że gdzie indziej jest pochmurno ale też jeszcze nie jest ciemno
  • Więc Życzę państwu cieszenia się jeszcze tymi długimi dniami póki one są
  • i do zobaczenia za tydzień
Pobierz transkrypcję (TXT)