Dlaczego potrzebujemy kościoła, by naśladować Jezusa?
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Dlaczego potrzebujemy kościoła, by naśladować Jezusa? | EWST online
- [Muzyka]
- [Muzyka]
- Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19 rozpoczynamy ewst online
- dzisiaj mamy wyjątkową sytuację ponieważ mamy debiut wst online
- naszym prowadzącym dzisiejszym jest dr rendy haker który jest
- doktorem teologii jest pastorem jest trenerem a Kogo trenuje i w czym to
- zaraz sam powie i po raz pierwszy występuje w roli
- wykładowca wst online chociaż za wst jest już związany od pewnego czasu
- pomaga między innymi joelowi bernelowi w prowadzeniu zajęć z duszpasterstwa i właśnie trochę na temat
- duszpasterstwa będziemy dzisiaj mówić duchowa sytuacja we wspólnocie
- Dlaczego potrzebujemy kościoła by naśladować Jezusa tak brzmi tytuł
- dzisiejszego spotkania Randy Witam cię bardzo serdecznie i na
- początek Powiedz dwa słowa o sobie kogo trenujesz przede wszystkim to już jest
- błąd bo jeśli nie trenuje już od około roku nie trenuje amerykańskiego
- trenowałem przez 6 lat Tytani Lublin nadal kibicuje bardzo ale przez ten
- ostatni rok nie miał niestety za bardzo czasu aby trenować byłem w Stanach potem
- też skończyłem ten doktorat więc to niestety musiałem rezygnować ale nadal
- Kibicuję teraz jestem właśnie kibicem nie trenerem teraz jesteś tak teraz jesteś kibicem aczkolwiek no ten aspekt wydaje mi się też dość interesujący ze
- względu na to co robisz bo również oprócz tego że jesteś był jesteś kibicem
- jesteś również pastorem i jesteś teologiem jakoś tak teolodzy nie kojarzą nam się zazwyczaj z ze sportowcami sportowcami a ty
- łączyłaś te dwie rzeczy z drugiej strony wydaje się że duszpasterstwo coraz bardziej postrzegane jest taki trochę holistyczny
- sposób i myślę że o tym też dzisiaj nam opowiesz
- No bo Wiele osób ma dzisiaj problem z kościołem problem z bardzo wiele osób mówi No ja wierzę w Boga a nie w kościół prawda ja
- mi wystarczy Bóg mi wystarczy mój kontakt z Jezusem Ja nie muszę Nie potrzebuję wspólnoty nie potrzebuje kościoła i czy rzeczywiście tak jest że
- kościół nie jest potrzebny czy z czego wynika taka powszechność tego typu
- przekonań czy coś nie jest nie tak z kościołem czy
- coś jest nie tak z nami czy nasze oczekiwania gdzieś się rozwijają z tym co kościoły nam oferują i dzisiaj
- rozważamy taki sposób myślenia Nowego Testamentu konfrontując go ze współczesnym myśleniem żeby pomóc właśnie w
- rozumieniu misji kościoła Także Randi zapraszam dziękuję Właśnie zadajesz te
- kluczowe pytanie i mógłbym odpowiadać tak albo nie i już zakończyć wykład nie
- ale to nie potrafi tak robić zwykle musi zadać jeszcze dużo dużo powodów
- i badanie i tak dalej tak zrobię a ale też z myślą o tym że byłem trenerem No
- to właśnie słusznie sam dużo się nauczyłem na temat prowadzenia ludzi
- przez tych 6 lat trenowali to trenowanie fuborzu amerykańskiego tutaj i też kilku
- lat bycie trenerem jak byłem młody Stany Zjednoczone zupełnie inaczej to działa niż w kościele chyba zwykle może tak
- powiem a ale to sporo mnie też nauczyło o tym jak mogę prowadzić ludzi
- zachęcać ich do działanie do rozwoju też być przykładem Chociaż może
- przykładem jaki już nie potrafię z myślą o futbolu amerykański
- już jestem zbyt stary aby biegać z piłką być takowane albo taklować kogoś tak się
- mówi kiedy przewracamy kogoś do ziemi ale że
- być tym zachęcającym być tym coachem Jak się mówi dzisiaj ale może te pytanie na
- temat kościoła są ważne dzisiaj i może przedstawiam
- jeszcze troszeczkę szerzej siebie i
- moją historię z kościołem też aby abyście rozumieli że
- mój sposób patrzenia na kościół a nie jest naiwny to to rozumiem
- ważność kościoła ale też rozumiem problemy które są związane z kościołem więc tą
- właśnie tytułowałem ten wykład Dlaczego potrzebujemy kościoła aby stać się
- bardziej podobny do Jezusa i tutaj ukradłem tytułu książki
- naszego wspólnego znajomego mnie i działały Józefa hellermana który jego tytuł jego książki po angielsku brzmi
- Tom Moonlight Jesus i to jest dwuznaczne To dlaczego potrzebujemy kościół abyśmy
- my mogli stać się bardziej podobne do Jezusa i można też to tłumaczyć jako
- Dlaczego potrzebujemy kościół aby był bardziej podobny do Jezusa Niestety w
- języku polskim jak przynajmniej z tego co ja wiem z moim ograniczonym polskim
- nie da się niestety dać tę dwuznaczność ale to popatrzymy na to za chwilę Jeżeli
- chodzi o mnie ja jestem nie tylko pastorem już
- wiele lat jestem też synem pastora moja żona też jest dzieckiem pastora u
- niej nawet to czwarte pokolenie już bycie dzieckiem pastora więc
- znamy znam kościół od kuchni od plebanii i przez to też wiele lat że członek
- różnych zborów to przeważnie byliśmy zawsze członkami
- kościołów battystycznych chociaż przez krótki okres Mieliśmy członkami Kościoła niezależnego tył w Polsce jestem misjonarzem już 23 lata
- tył służy w Polsce pastorem tytuł w Polsce 15 lat już ale
- to też jest trochę trudno powiedzieć bo w Stanach zostało mu ordynowany na urząd
- pastorem w 1998 roku ale w Polsce to nie było przyjęty więc musiałem jeszcze raz
- przejść przez wordnację w XIII roku więc to dwa razy jestem ale to wiele ich
- służy w kościele i w ostatnim mój doktorat jest przeważnie na temat
- pewnego badania a kościołów domowego domowy więc to też ten misjolog ale jak
- mówię o tym mam to doświadczenie z kościołem już wiele lat i może powiedzieć kilka pokoleń ale też
- razem z tym doświadczeniem jest to też doświadczenie Najbardziej przykrych
- rzeczy w kościele rzeczy które są najgorsze w kościele ja albo ktoś w mojej rodziny doświadczyliśmy tego i nie
- wszyscy członkowie naszych rodzin należą teraz do kościołów nie wszyscy chcą być
- w kościele więc to i dla mnie to jest rozumiały ale jak mówię o kościele
- ostatecznie to jest mój wybór aby kochać kościół i to ale to
- nie jest też naiwny wybór Rozumiem że kościół jest doskonały że możemy być
- mocno głęboko z ramieniem w kościele i to mi tak się stało
- ale ostatecznie
- ostatecznie uważam nadał że kościół wspólnotą może lepiej powiedzieć jest to
- miejsce gdzie najlepiej być może tylko
- Jedynym miejscem gdzie rozwijamy się w naszym chodzeniem z Chrystusem ale jak
- mówię to mam nadzieję że nie rozumiecie że nie że ja chcę powiedzieć że kosz
- jest doskonała nie jest być może nawet w tym jest magia kościoła jako miejsce
- niedoskonałe my możemy jeszcze bardziej się rozwijać ale
- teraz pisałem ten doktorat mój na temat
- kościołów domowych interesowałem inaczej jestem pastorem
- kościoła zboru baptystycznego który jest raczej tradycyjny nie jest to bardzo
- Awangardy u raczej konserwatywny ale od wielu lat
- 20-25 lat może interesuje się tematem kościołów domowych jako szczególnie jako
- narzędzie w misji do zakładanie nowych wspólnot
- about tam gdzie nie ma kościoła gdzie albo gdzie Kościół jest
- prześladowany jako miejsce rozwoju kościoła więc chciałem to badać tu w
- Polsce i aby aby to badać Wprowadziłem wywiady tak pisałem 21 tą błąd 23 wywiady z uczestnikami kościołów domowych i z 13
- różnych form a sieci nie wiem nawet jak to
- powiedzieć ale w tym były niezależne zupełnie niezależny wspólnoty domowe
- były battystyczne źródło świątkowy i były też rzymsko-katolickie w tym
- nie znalazłem kościoła domowego prawosławnego
- Przypuszczam że może być w Polsce niemniej znałem jednego
- grecką katolickiego jedną grecką katolicką wspólnotę ale
- niestety nie udało mi się prowadzić wywiad i też w naszych okolicach w
- terenach nie mogłem znaleźć kościół domowego
- ewangelickiego znów na pewno na pewno są ale nie miał
- okazji w tym ale i tak badając te cztery różne nurty
- Byłem nawet troszeczkę zdziwiony że czasami te odpowiedzi były tak podobne
- do siebie Szczególnie w tych kluczowych wartościach dla mnie ważni od tego ilu je Ile jest
- koszyków domowych albo Jak wygląda kościół domowe
- najważniejsze były te wartości i odpowiedzi na to pytanie dlaczego wybrany taką formę więc po tych
- wszystkich wywiadach jak zacząłem analizy tych odpowiedzi widziałem że
- trzy takie główne powody główne wartości a w tym wszystkim
- po pierwsze zdecydowanie relacje we wspólnocie i oczywiście to wydaje mi się
- że nic nic dziwnego że tak powiedzieli i prawdopodobnie myśmy moglibyśmy to
- zgadnąć zanim robiłem jakiekolwiek wywiady No często może tak
- wygląda czasami badanie socjologiczne czy czy mi techniczny że słuchamy
- odpowiedzi a potem widzimy że No tak zgadza się ale w tym też to wzajemne
- zachęca mnie do wzrostu i tu byłem lekko zaskoczone mile zaskoczony Jak często
- też Mówili o formie misji albo dotarciu do kogoś poza kościołem i we wszystkich
- tych nurtach były takie więc wracając do tego pierwszego punktu
- do tych relacji we wspólnocie i też robiłem
- analizę tego tematyczną analizę tego też starają się znaleźć inny innego inne
- pytanie co ty logiczne które może pomagać nam rozumieć dlatego dlaczego to
- może być ważne patrzyłem na kilku [Muzyka]
- źródeł na badań szczególnie w Polsce w tym uroda jest ale też diagnozę
- społeczną który jest wprowadzany wprowadzony co roku wśród Polaków i
- są szczególnie zwracać uwagę zwrócić uwagę na to co diagnozę społeczne mówi o
- znaczeniu przyjaciół i jak tu troszeczkę się zmieni i szczególnie
- patrzę na to na te dwa ostatnie cytaty są podobne do
- siebie więc to będę czytał może tylko tę tę
- środkowy A cytat z 2007 roku system wartości Polaków jest bardzo stabilny
- bardzo jednak odnotować i wzrost znaczenie przyjaciół podwojennie odsetkę wskazań w stosunku do roku 2000 by wystąpił głęboki kryzys
- związków przyleciarskich przejawiające się w spadku przeciętnych liczby przyjaźni i to się trzyma przez te lata od upadku komunizmu że
- coraz większe znaczenie mają przyjaciele w naszym życiu
- w tym tak samo jak w wielu krajach znaczenie
- rodziny trzyma się na wysokim poziomie ale ciągle rozwija się znaczenie
- przyjaciół tak samo jak widzimy w wielu krajach szczególnie zachodniej dlaczego to jest ważne
- socjolodzy zwracają uwagę na na to na ten Trend i w różnych krajach czyli W
- niektórych krajach razem też jest spadek znaczenie rodziny tego na razie nie
- widać w Polsce nadał rodziny jest bardzo ważne ale widać ten Trend jak
- przyjaciele są ważniejsze próbują to tłumaczyć przez
- z różnych powodów jeden z tych powodów dotyczy urbanizacji
- jak człowiek ludzie ze wsi przeprowadzają się do miast i jest to
- globalny trend teraz że wsi są coraz mniej myciemne a miasto
- coraz większe i razem z tym też jest to szukanie nowych
- związków nowy nie chcę jeszcze używać słowa z Puma z północ ale o to chodzi
- nowych środowisk nowych miejsc gdzie mogą mieć relacje z innymi ludźmi a
- tutaj już rzadziej rodzina odgrywa rolę i po
- rodzinę często została na wsi albo nawet jest w mieście
- jest tak łatwo być anonimowy w mieście ludzie po prostu też często są bardziej
- bardziej zajęci a poza domem czy czym gospodarstwie gospodarstwem domowym
- przynajmniej i z tego powodu mają mniej kontakty możesz z rodziną i szukają
- innych kontaktów a jaki wpływ to możemy mieć dla wspólnoty to wtedy już
- łamią się troszeczkę te związki z rodziną a i jest możliwe zastąpić tę
- więzi innymi wieżami z innymi ludźmi z przyjaciółmi i już jest przestrzeń dla
- wspólnoty i znowu te urbanizacje to sporo jest pisane na ten temat i
- nie planuję pójść dalej z tym chociaż jeżeli ktoś ma pytanie to później to jak
- najbardziej [Muzyka] więc to jest jedna strona że Ludzie widzą potrzeby
- wspólnoty więzi z innymi ludźmi i to też dotyczy kościoła a kościół który może
- funkcjonuje tak Jak funkcjonował przez wieki może już nie do końca
- rozumiesz te nowe działanie te nowe w którym my w tym ten nowy stan w którym
- my teraz żyjemy więc to jest jakby potrzeba dla mnie aby
- lepiej rozumieć wpływ wspólnoty i ważną wspólnotę też z punktu widzenia
- cocjologicznego wracając teraz do Pisma Świętego
- a i widać nie jestem teologiem systematycznym bo bym zaczął od Pisma
- Świętego tak ale ja jestem praktycznym teologiem i całe moje badanie też
- polegało na tym że zaczynam od praktyki i potem te pismo święte Przepraszam
- trochę żartuję z siebie tutaj ale jak patrzymy na
- Pismo Święte widzimy obrazy rozwoju człowieka obu
- inaczej rozwoju wiarę czy to formacji duchowej i stąd też ten
- tytuł tego dzisiejszego wykładu są jest wiele obrazów tego w Nowym
- Testamencie ale jak patrzymy na niektórych kluczowe obrazy formacji duchowej to zobaczymy coś
- ciekawego który też nie za bardzo zwracałam uwagę na to dopóki w tym roku
- nie prowadziłem jednocześnie na ewst
- zajęcie z formacji duchowej i też zajęcie z eklezjologii i zwracam uwagę
- na to że hej czekaj jak się tam te same fragmenty no
- parę wersetów podzielone od siebie a na tych dwóch zupełnie
- niezależnych zajęciach więc na przykład jeden obraz formacji duchowej znajdujemy
- w pierwszym liście może zacznę od listu do Rzymian bo mam otwarty przed sobą ale
- List do Rzymian 12 rozdział pierwszy dwa wersety i czytam z przekładem Świętego
- Pawła Proszę was bracie przez miłosierdzie boże abyś się składali
- Wasze Ciała na ofiarę żywą świętą miłą Bogu jako doskonały wyraz waszego kudu
- nie upodobniajcie się do tego świata ale przemieniajcie się poprzez
- odnowe myślenie aby rozeznać jakie jest słowo boże co szlachetne Co miłe co
- doskonałe dosyć dobrze znany myślą fragment dla nas który mówi o naszym
- rozwoju wieży jako przemijana człowieka ale co ciekawe
- po pierwsze i Paweł opisie w liczbie mnogiej Co oczywiście może mieć mniejszy
- znaczenie w opisie do do wielu osób tutaj I my wszyscy powinniśmy działać
- zgodnie z tymi wersetami Ale co jest ciekawe Że dwa wersety Później zaczyna mówić o ważnym obrazie kościoła
- zaczyna mówić o ciele Chrystusa i rozwija ten temat przez tak naprawdę
- przez cały ten rozdział 12 zmienię temat oddziała ale ciągle mówi o wspólnocie o
- naszych obowiązkach we wspólnocie więc to
- pierwszy że ten obraz W formacji jest w tym samym miejscu
- gdzie jest ten ważny obraz kościoła to jest
- dla mnie ciekawe przynajmniej i myślą że to też ma jakieś znaczenie
- bistrofezja czwarty rozdział od 22 do 24 znowu mamy bardzo ważne opis
- formacji duchowej to przy obleczenie nowego człowieka
- należy odrzucić Starego Człowieka z jego wcześniejszym sposobem życie człowieka niszczonego przez zwodnicę żądze Pozwólcie się odnawiać Duchowi w waszym
- myślenie przy obleczcie się w nowego człowieka stworzonego zamysłem Boga w
- sprawiedliwości i prawdziwej świętości i chwilę później Paweł zaczyna mówić
- bardzo o życiu we wspólnocie potem całe pięter rozdział jest na temat tego tak
- naprawdę i większość tego miejsca do phezjan jest na temat życia we
- współmoczy ale tutaj tutaj mamy ważny fragment na temat formacji duchowej i
- ostatnio z tym przykładem jest są inny ale pierwszy list Piotra drugi rozdział
- drugi i trzeci werset jak ledwo narodzone niemowlęte
- pragniecie mnie skażonego mleka słowo Bożego abyście Dzięki niemu dorośli do
- zbawienie to tylko drugi werset ale
- w tym ważnym fragmencie też na temat formacji duchowej za chwilę widzimy
- kolejny obraz kościoła jako budowla jaką święte kapłaństwo
- i dalej Piotr mówi na temat kościoła więc dla mnie Po pierwsze to jest dosyć
- ciekawy przynajmniej że Paweł i Piotr pisząc oł formacji duchowej
- umieszczają to tak tak bardzo nawet w myśleniu na temat kościoła na temat
- wspólnoty czy to ciało czy to właśnie budowle ale że nasze
- byśmy traktowali to może jako nasze indywidualne
- formacji duchowa jest kluczowym elementem tego ciała Chrystusa tego tej
- tej budowli więc wszystko tutaj jest w kontekście z
- funotek i Johnnym zwraca uwagę na to naszą i opisuje popularną
- duchowość ewange w ten sposób że to ja doświadczam Boga w moim codziennym życiu
- [Muzyka] bym się zgodził z tym to ja też często
- tak patrzę na to tak wygląda moja duchowość ewangelikami Tak wygląda
- duchowość większość osób w moim zborze który prowadzę jako pastor Tak wygląda
- życie wielu członków wielu innych zborów tu jest
- i tą mogę dorzucać że wizy tutaj moją amerykańską
- kulturę w tym tej indywidualistycznej w tym indywidualistycznym patrzeniu na
- mój rozwój duchowy ale żyję tyle lat w Polsce że też mogą
- śmiało powiedzieć i są badania co ty logiczne które też wskazują na to
- Polacy też są dosyć indywidualistycznie i więc tutaj
- mamy podobną sytuację jest to nasze duchowość ewangelikana jest często
- bardzo indywidualistyczne dosyć subiektywna Kiedy mówimy o doświadczaniu
- Boga i w tym że mówimy tu i teraz w moim codziennym życiu
- a historyczną z kolei wraca uwagę na duchowość wsiaśną
- chrześcijańską i tutaj nic odkrywczego chyba nie pisze ale jest to ciekawe a
- przeciwstawianie się tym Po pierwsze w Nowym Testamencie dużo dużo częstszej
- widzimy to jaką my większość krząt Nowego Testamentu
- pisanych do do wspólnoty tak naprawdę moglibyśmy powiedzieć że tylko jedna
- Księga w Nowym Testamencie jest wyraźnie pisane do jednej osoby ten list do
- Filemona oczywiście listy do tymeteusza list do Tytusa dwa chyba z listy Jana
- są pisane do pojedynczych osób ale jest w jest tak ważne jest wspólnota i
- szczególnie do tymoteusze do Tytusa to widać że dużo dotyczy wspólnoty że to
- też trudno powiedzieć że tak naprawdę tego do jednej osoby
- Ewangelii Łukasza że Apostolskie pisane do Teofila może to jest do jednej osoby
- a może Łukasz po prostu wybrał taki imię kogoś kto kocha Boga czyli pisze
- Ewangelie i dzieje do kogoś kto szuka Boga ale i tak w tych też
- Księga historyczna jest tak historycznych jest tak dużo na temat
- wspólnoty że myślą że też powinniśmy troszeczkę zmienić nasze myślenie na to
- że to jest nie Jezus i ja ale Jezu my bardziej jest to kolektywistyczna ja
- jako stare Amerykanin zawsze przeciwko komunizmowi i Rosji i
- tak dalej to kolektywistyczne to źle mi kojarzę ale no teraz żyjąc wiele lat w
- kościele wiele jako chrześcijanin Rozumiemy że jest to ważne nie tylko
- chodzi o mnie Ale chodzi o całą grupę A tutaj też jako SEO zamiast doświadczanie
- Boga to czy nie Nie uczniów co jest mniej subiektywny a bardziej obiektywny
- do tego czynienie uczniów są jakby pewne zasady granicy
- polegają na tym nie na tym czy ochrzcimy czy jak wygląda wieczerzę Jak wygląda
- kościół polegając na tym czym my nauczamy przestrze wszystkiego co Jezus
- nam przekazał ale tutaj jest pewien obiektywy a nie subiektydyzm
- aż Jezus powróci już czyni to shologiczną więc przepraszam może to już
- jest mała korekta dla nas i jak my w ogóle patrzymy na swoją Formację duchową
- jak My patrzymy na swój rozwój duchowy na ile my myślimy o wspólnocie A na ile
- patrzymy tylko i wyłącznie na siebie i na ile w ogóle jesteśmy w stanie
- rozwijać się sami tak jak Asia pytała na samym początku na ile to w ogóle jest
- możliwe I co to sprawdza tak naprawdę czy ja jestem już lepszym uczniem Jezusa
- jestem lepszym ucznie mówię sobie że jestem może ale nie
- bardzo sprawdzanie sprawdzian przechodzi jak mam do
- czynienia z trudną osobą i może to często się zdarzyć w kościele
- i to już jest miejsce na mój rozwój przynajmniej może cierpliwości z tą
- osobą [Muzyka] jest pierwszego wieku oczywiście w tym to była kultura silnej grupy
- mniej indywidualistyczne mieliśmy teraz szczególnie
- żydowskiej kulturze ale nie tylko wielu innych pogańskich kulturach boku też
- grupa była bardzo bardzo silna ale w tym jest ciekawe co Jezus i Paweł robią że
- rodzina najważniejszy w tych kulturach ale Jezus i Paweł
- zastępują rodzinę rzymską naturalną nową rodziną
- duchową innych wierzących i używają takiego też
- języka Jezus Pytano jaki przyszedł jego matka i bracia i siostry
- o rodzinę mówił że no tutaj jest moja rodziny ci którzy słuchają mojego głosu
- Paweł też mówi o kościele używając obrazu rodziny i tą wspólnotę w Nowym
- Testamencie jest i relacji relacyjny skupione jakby na wewnątrz ale też
- misyjna skupiony na zewnątrz ale tutaj jest to Wspólnota nie
- pojedynczy osoby a kościół dzisiaj niestety czasami ta wspólnoty jest utowarową
- sprzedana po prostu i czasami to wygląda Przynajmniej nasze
- nasze protestanckie kościoły wyglądają jako instytucje ze szwedzkim stołem dla
- konsumentów chodzi o to najlepszy Kościół jest taki który ma
- najwięcej różnych programów który my możemy brać udział Oczywiście
- nic złego w tym jeżeli te różne rzeczy pomagają nam w rozwoju ale jeżeli to
- jest nasz cel taki być takim miejscem gdzie tylko i wyłącznie jest miejsce
- gdzie możemy wybrać coś fajnego a nie wiem czy tak naprawdę to jest Sea Nowego
- Testamentu a nawet to pytanie często zadany Jak wyglądał dzisiaj dzisiaj
- kościół to już jest bardzo subiektywne pojęcie kościoła patrzymy na kościół
- wtedy jako wydarzenie tylko jest oczywiście Kościół jest wydarzeniem ale
- nie tylko wydarzeniem i jest czymś większym niż tylko wydarzenie
- i to w tak jak my umieszczamy z siebie jako jako sędzia tego wydarzenia
- kiedy patrzymy na to czy ten kościół
- daje mi najlepszy doświadczenie najwięcej emocji najlepsze uwiebienie i to dotyczy tego
- jednej części Uwielbienia to czyli śpiewanie muzykę
- to już chyba też mija się z tym obrazem z Nowego Testamentu
- i bardzo często oprócz się do dzisiaj jest to skoncentrowanie się na osobistej
- wieży i na duchowej pielgrzymce jednostki zamiast myśleć o tym jak ważne
- to jest jak ważne jest grupa w tym jak ważne jest po prostu wspólnoty w tym
- dalej to potrzebujemy kościoła ale oczywiście to dwuznaczne tytuł
- hellermana kościół też musi stać się bardziej podobny do Jezusa i nie
- traktuje to jako nie będę częścią kościoła
- póki nie stanie się bardziej podobny do Jezusa a znowu nie traktuje siebie jako
- sędzia kościoła ale też zdaję sobie sprawę jako przywódca kościoła że też
- mamy problem i też musimy walczyć z tym naszym zbory kościołem parafie Muszą też
- być bardziej podobne do Jezusa nie pomagamy ludziom w rozwoju kiedy źle
- traktujemy ludzi Kiedy wykorzystujemy ludzi kiedy daleko
- idziemy od tych nakazów Jezusa Chrystusa kiedy inny takie rzeczy robimy to i
- myślą że też będzie dosyć ostry sąd dla nas kiedy tak postępujemy więc to nie
- chcę powiedzieć że Kościół jest fajny powinni też tam pójść
- i być i rozwijać się i robić wszystko i szczególnie płacić pieniądze znowu
- Żartuję ale to raczej chcą powiedzieć że pomimo tych tych błędów tych słabek
- stron kościoła nadal uważam że jest to miejsce gdzie my
- jako jako chrześcijanie rozwijamy się i powinniśmy patrzeć na to też przez ten
- pryzmat i to popularny duchowość Ewangelii często zadaje to pytanie Co Bóg może dla mnie
- zrobić i produkuje osobę z doświadczeniem z kolei
- tak naprawdę pytanie Co powinno być są my możemy zrobić dla Boga i produkuje
- wspólnoty razem z misją aby czynić uczniami wszystkich narodów
- Wracam szybko do takie indywidualistyczne konsumpcyjne
- przykłady które mogą być kontrowersyjny i robię to aby nie być zaproszone następnym razem na wywiad
- znowu żartuję i dla mnie jest to trudno jak nikt nie śmieje się na moje głupie
- żarty ale śmiejemy się śmiejemy tak
- [Muzyka] i jest to jest też moje dzieciństwo nie tylko dzieciństwo
- siedzę tu w tym widzę też swoje błędy w tym co czasami robimy w kościele ale ta
- osobisty Ewangelia kiedy skupiamy się tak bardzo na jednostce cztery prawe
- rzeczy do nie ma nic złego w tym bardziej mi chodzi o to czego brakuje w
- tych czterech prawach rzeczy duchowego bo niczego nie ma na temat wspólnoty przez tu jest kierowany do jednostki i
- pamiętam tu mówię szaleństwo darów duchowych nie wiem czy tak było w Polsce ale w Stanach w latach 80-tych początku lat
- 90 na pewno jeszcze wcześniej w kościołach zielono świątkowych a wszyscy
- szukali swoich darów duchowych robili różne
- sprawdzamy testy darów duchowych wszystko po to aby wiedzieć kim ja
- jestem znowu nie ma nic złego w tym aby dowiedzieć się jakie masz dar duchowe
- ale naprawdę to było Szaleństwo i to bardzo często było tak skupione na
- jednostce zamiast przypomnieć sobie że te dary duchowe mają służyć
- wspólnocie we wspólnocie i ten seekers sensety ruch wrażliwy na
- poszukiwacze to też znowu bardzo mocno skierowane na jedną z
- A co z tym zrobić
- Mirosław kisie a na temat kościoła w swojej
- książce na obraz trójce Jak wygląda zaraz będzie
- na ostatnim slajdzie ale że jest to bardzo ważne
- we wspólnocie rozumieć też ten obraz trójcy świętej on bazuje bardzo sporo na
- dziane zezula z prawosławnego telloga i jego obraz trójcy świętej a też na obraz
- trójcy świętej kardynała raczingera i w tym chodzi o to
- całe chrześcijaństwo mówi o wspólnocie trójcy świętej i jak ważne to jest ale
- to też jest podstawą dla nas aby rozumieć istotę wspólnoty sposób
- funkcjonowanie bycia Jaki bóg ma
- to też ma być widziany w naszych wspólnotach
- trójce świętej jest centrum eklezjologii i w tym wspólnota jest centrium
- eklezjologii więc jak są możemy robić I tu kończy wykład nie dając za bardzo
- odpowiedzi na to ale jeden dobry dobra książka na ten temat pisane przez
- pisane przez Jane Zawoja
- do końca cztery sfery
- w duchowy formacji i on pisał ksiądz duchowo-formację jakby kościół się
- liczył i on mówi o tym że we wspólnocie musimy
- ćwiczyć i rozumieć Jak otrzymywać łaski i dla niego szczególnie chodziło o to
- aby dać przestrzeń dla złamanych ludzi i bo tego złamany ludzie
- są w stanie otrzymywać łaski też zwraca uwagę na pamiętanie aby krzyż
- był coraz większy w naszym życiu Miłosz i służby Bogu i innym i relacje które
- wzbogaca wzbogacające relacje miłości i służby i
- wszystko jest tym podwójnym zaproszeniu Jezusa Chrystusa aby kochać Boga i bocznie mu posłuszne i
- miłować siebie nawzajem więc to kończy wykład i oczywiście też teraz Otwieram
- czas na to Może zostawię jeszcze to
- cytaty szybko ale Otwieram na pytanie zanim pytania to chciałam powiedzieć że
- możesz się nie łudzić że cokolwiek tutaj przeszkodzi w zaproszeniu ciebie ponownym Więc
- nawet jeżeli żartowałeś to nawet taki Żartuj bo na pewno się jeszcze spotkamy
- pojawiły się pytania oczywiście Natomiast ja jakoś chciałam się podzielić taką refleksją jak ciebie słuchałam to Przypomniała mi się książka
- która zresztą w Polsce jest doskonale znana What's Amazing about Grace czyli
- zaskoczeni łaską filipajanseya w której on pokazuje też jak Kościół jest
- potrzebny do tego żeby właśnie głosić Bożą łaskę i jak doświadczanie
- bożej łaski w kościele wpływa na to że ludzie chcą w tym kościele być bądź nie
- ja po wielu latach już od przeczytania tej książki w dalszym ciągu jestem
- wstrząśnięta tym wstępem do niej tą rozmową pastora z prostytutką w stanie
- no takim w jakim była i i to pytanie dlaczego nie przyszłaś z tym do kościoła i i ta odpowiedź ale po co Żeby się poczuła jeszcze gorzej
- i wydaje mi się że jedną z przyczy dla których my trzymamy się z dala od
- kościoła jest to że bardzo wielu ludzi tutaj w Polsce również w Polsce w tej
- chwili powiedzmy coraz więcej ludzi jakby o tym zaczyna też mówić zostało w
- kościołach różnych zranionych i nie dotyczy to oczywiście tylko na przykład
- w Polsce kościoła większościowego ale również innych kościołów które na różny sposób ranią to znaczy się są
- być może rodziną ale taką rodziną mocno patologiczną a ponieważ my mamy na co dzień wystarczająco dużo cierpienia i takich
- rzeczy powiedzmy mało przyjemnych to chcielibyśmy jako No każdy człowiek chciałby właśnie mieć tych przyjaciół
- którzy cię nie ranią mieć w tych przyjaciół którzy cię zrozumieją więc wydaje mi się że to doświadczanie łaski w kościele
- Właśnie wśród innych ludzi którzy są tak samo niegodni tej łaski ale też jej
- doświadczają może być tym czymś co nas zmotywuje do tego żeby w ogóle o kościele myśleć na dobrą sprawę
- nie wiem czy ty się z tym zgadzasz czy czy czy nie Natomiast
- [Muzyka] Myślę że w pewien sposób nawiązuje do tego jedno z pytań które Dotarło ale je przeczytam
- ona jest dość długie czy nie uważa Pan że przenoszenie w sposób bezpośredni
- amerykańskich formatów kościelnych na Europejski grunt jest w ogóle nieudanym
- eksperymentem Zwłaszcza gdy przynoszone są bez znajomości historii realiów i
- filozofii życiowej ludzi tu żyjących że takie działania w istocie szkodzą kościołowi
- nie wiem dokładnie o co tu chodzi
- ogólnie mówiąc bym powiedział jako misjolog że
- kiedykolwiek zanosimy nasze struktury nasze sposoby działania nasze
- [Muzyka] historię do innego kraju bez znajomości
- tamtej Kultury to jest błąd i może być bardzo ostry błąd
- w tym nie wiem no właśnie nie wiem dokładnie o co chodzi z tymi
- amerykańskimi formatami kościelnymi
- A czy może o to że rzeczywiście duża część ewangelikalnych kościołów czerpie bardzo dużo z amerykańskich wzorców począwszy od na przykład broszurek które
- przez długie długie lata były po prostu tłumaczone z języka angielskiego w żaden sposób nielogalizowane poprzez pieśni a skończywszy na tym w jaki sposób na
- przykład przebiega nabożeństwo prawda o inne rzeczy pewnie też chodzi tak No
- tak na pewno niektórych były za szkodą ja nie wiem czy wszystkie to niektórych
- chyba nie mają wielkiego znaczenia tak myślę ale
- w naszym małym zborze baptystycznym i może ponieważ byłem amerykańskim jedynym
- amerykańskim pastorem przez wiele lat w naszym województwie a przynajmniej w
- naszym mieście starałem się
- nie zmienić rzeczy aby być bardziej amerykańskie a niektóre rzeczy już
- artystycznym i tak już są amerykańskie rozumiem i Czasami biorą zaskoczony Kier poszedłem do innego kościoła
- Ewangelii i innych kościołów w naszym mieście i właśnie tam był wszystko było
- jakby Byłem już w stanach i byłem trochę zaskoczony nie powiem że niemiły
- zaskoczony ale to to był mały zaskoczenie i myślałem czasami czy
- zdają sobie sprawy Dlaczego Amerykanie wybrali takich formę format Bo pewne
- myślenie pewnych Kultury jest stoi za tym nie chcą osądzić ale miał wrażenie
- że czasami że tak wybranych po prostu tylko i wyłącznie z tego powodu że to były amerykańskie i więc to mam nadzieję że ten który
- pytał rozumiesz Nie bronię amerykańskość tutaj
- chociaż niektóre rzeczy Mogą być pomocy ale musimy cały czas patrzeć na to jaki
- Jaki jest powód co stoi za tym jak co może być związane dobre albo źle Dobrze
- ale źle z naszą kulturą czy amerykańską Czy Polskę więc to w tym w tym sensie i
- bym odpowiedział na to pytanie bo rozumiem rozumieją to jako 0:1 od
- pytanie bardziej czasami tak są za szkodą czasami nie warto
- co myślisz o chrześcijańskich wspólnotach online
- myślałem o tym też podczas swojej pracy doktorskiej Bo
- pisałem to najwięcej Pisałem właśnie w czasie covidu kiedy tam w Stanach i w Polsce Zresztą kościoły często Były zamknięte i
- tylko funkcjonowały nabożeństwa online jeżeli spotykały się tu bardzo małych
- grupach co ja myślę o tym myślę że to jest dużo lepsze niż nic
- myślą że w dzisiejszych czasach możemy już mieć relacje wirtualne tak samo to
- nie są relacje wirtualne tak my mówimy Ale relacje
- nasze Nigdy w życiu ciebie nie widziałem chyba ale online spotkaliśmy się już
- parę razy i trochę już wiem o tobie już trochę wiesz o mnie to jest mało jeszcze
- ale możemy sporo wiedzieć o sobie nawzajem poprzez nawet r-line i to jest kluczowe ale też je może z powodu tego że jestem
- trochę stary nie bardzo mi się podoba jak jest tylko armaj i nie mamy tych żywych relacji na cztery oczy a możemy
- zobaczyć jak człowiek reaguje i tak dalej Ale przyznam się że to jest w
- pewnym sensie jakieś uprzedzenie moje do tego a moje dzieci nie mają tego dla nich mój syn drugi syn Trevor
- on pracuje online On żyje online On może żyć wiele tygodni i widzieć tylko te
- dwie osoby które mieszkają u niego w domu i on jest bardzo szczęśliwy nie ma
- żadnego problemu Nie rozumiem ale on ma te relacje online
- więc co ja myślę że to dla wielu to może być jedyny opcje i
- Okej jeżeli to jest jeżeli to jest jedyna opcja to działamy dalej
- w tej Im bardziej rośnie w gruncie rzeczy interakcja możliwość interakcji Zauważcie że jak to się zmieniło na przestrzeni czasu Jak powstawały
- pierwsze takie tak zwane kościoły wirtualne to były czasy My Space chociażby gdzie jeszcze te wszystkie rzeczy były takie
- No bym powiedziała mocno ta porno i nawet połączenia głosowe były trudne z
- uwagi na jakość internetu i tak dalej w tej chwili już możemy swobodnie na przykład prowadzić tutaj rozmowy dyskusji je spotkania wykłady i
- odpowiadać na pytania które każdy zadaje tak jak chce Zresztą No mogą na piśmie
- mogą ludzie przyjść i bezpośrednio zapytać brakuje trochę oczywiście możliwości No nie wiem przywitania się i tak dalej
- ale już powiedzmy ta rzeczywistość wirtualna rozszerzona pomału zaczyna
- wkraczać w wasze życie i być może za parę lat po prostu nie będziemy zwyczajnie siedzieli przed kamerą tylko w Polsce będziemy mieli na sobie
- stosowne gogle i czujniki do wirtualnej rzeczywistości i będzie można nawet
- wirtualnie ale odczuwając to fizycznie podać sobie ręce więc wydaje mi się że
- rzeczywiście to jest dużo lepsze niż nic zwłaszcza że zwłaszcza dla kościołów
- mniejszościowych Bo zauważ że w Polsce mamy taką sytuację że
- na przykład kościoły mniejszościowe są przede wszystkim w dużych miastach więc na przykład osoby z mniejszych miejscowości mają problem żeby dojechać
- Poza tym nawet w dużym mieście jak chcesz pojechać do tego kościoła w
- którym jesteś to czasami też musisz się przebić przez całe miasto
- rzadko kiedy masz gdzieś tuż obok a tak to Teoretycznie powinno wyglądać w
- związku z tym na przykład no nabożeństwo niedzielne to jest wyprawa na cały dzień na dobrą sprawę co przy naszej powiedzmy pracowej każdej innej Jest dla
- wielu osób niemożliwością A jeżeli mogą korzystać w ten sposób to jest to na
- pewno dużo sensowniejsze tylko nabożeństwach ale też o właśnie grupach o studiowaniu Biblii o różnych innych rzeczach więc
- mi się wydaje że to jest dobre dobre rozwiązanie szczególnie dla osób które
- No nie mają możliwości bądź też bardzo trudno jest im właśnie funkcjonować tak fizycznie nie wirtualnie
- Randy ja mogę powiedzieć tylko że to był bardzo udany debiut Dziękuję bardzo bardzo udane i myślę że wszyscy którzy tutaj są potwierdzą
- że to co to co mówiłeś to co miałeś do
- przekazania było naprawdę ważne i naprawdę dobrze przekazane także jakie bardzo serdecznie zapraszam na kolejne spotkania
- i tradycyjnie już zanim się pożegnamy chciałam państwa zaprosić nas spotkanie
- które odbędzie się za tydzień i tym razem już troszeczkę w klimatach
- wakacyjnych a będziemy spotykać się z doktorem Kazimierzem Bemem i będziemy mówić o wakacjach tak
- naprawdę a mianowicie wakacyjnym szlaku protestanckim szlakiem na Śląsku i
- Małopolsce przejdziemy się przez Cieszyn kozy Wilamowice Baranów Sandomierski Sielec Ira w naszym
- przewodnikiem będzie właśnie doktor habilitowany Kazimierz Bem wykładowca historii kościoła na pewno będzie to bardzo ciekawy fascynujący wykład z
- warzywszy też na rozległą znajomość tematu przez prowadzącego także bardzo
- bardzo serdecznie państwa zapraszam Rozpoczniemy właśnie już okres wakacyjny
- propozycjami wędrówek A jeżeli chodzi o dzisiaj to Życzę
- państwu miłego wieczoru u nas jeszcze pięknie świeci słońce wiem że gdzie indziej jest pochmurno ale też jeszcze nie jest ciemno
- Więc Życzę państwu cieszenia się jeszcze tymi długimi dniami póki one są
- i do zobaczenia za tydzień