TRANSKRYPCJA: "Dlaczego potrzebujemy kościoła, by naśladować Jezusa? | EWST online" Data publikacji: 27.07.2022 Długość: 59:17 --- [0:04] [Muzyka] [0:04] [Muzyka] [0:15] Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19 rozpoczynamy ewst online [0:22] dzisiaj mamy wyjątkową sytuację ponieważ mamy debiut wst online [0:29] naszym prowadzącym dzisiejszym jest dr rendy haker który jest [0:37] doktorem teologii jest pastorem jest trenerem a Kogo trenuje i w czym to [0:45] zaraz sam powie i po raz pierwszy występuje w roli [0:51] wykładowca wst online chociaż za wst jest już związany od pewnego czasu [0:56] pomaga między innymi joelowi bernelowi w prowadzeniu zajęć z duszpasterstwa i właśnie trochę na temat [1:09] duszpasterstwa będziemy dzisiaj mówić duchowa sytuacja we wspólnocie [1:15] Dlaczego potrzebujemy kościoła by naśladować Jezusa tak brzmi tytuł [1:22] dzisiejszego spotkania Randy Witam cię bardzo serdecznie i na [1:28] początek Powiedz dwa słowa o sobie kogo trenujesz przede wszystkim to już jest [1:35] błąd bo jeśli nie trenuje już od około roku nie trenuje amerykańskiego [1:41] trenowałem przez 6 lat Tytani Lublin nadal kibicuje bardzo ale przez ten [1:48] ostatni rok nie miał niestety za bardzo czasu aby trenować byłem w Stanach potem [1:55] też skończyłem ten doktorat więc to niestety musiałem rezygnować ale nadal [2:00] Kibicuję teraz jestem właśnie kibicem nie trenerem teraz jesteś tak teraz jesteś kibicem aczkolwiek no ten aspekt wydaje mi się też dość interesujący ze [2:09] względu na to co robisz bo również oprócz tego że jesteś był jesteś kibicem [2:15] jesteś również pastorem i jesteś teologiem jakoś tak teolodzy nie kojarzą nam się zazwyczaj z ze sportowcami sportowcami a ty [2:25] łączyłaś te dwie rzeczy z drugiej strony wydaje się że duszpasterstwo coraz bardziej postrzegane jest taki trochę holistyczny [2:34] sposób i myślę że o tym też dzisiaj nam opowiesz [2:40] No bo Wiele osób ma dzisiaj problem z kościołem problem z bardzo wiele osób mówi No ja wierzę w Boga a nie w kościół prawda ja [2:51] mi wystarczy Bóg mi wystarczy mój kontakt z Jezusem Ja nie muszę Nie potrzebuję wspólnoty nie potrzebuje kościoła i czy rzeczywiście tak jest że [3:00] kościół nie jest potrzebny czy z czego wynika taka powszechność tego typu [3:06] przekonań czy coś nie jest nie tak z kościołem czy [3:11] coś jest nie tak z nami czy nasze oczekiwania gdzieś się rozwijają z tym co kościoły nam oferują i dzisiaj [3:21] rozważamy taki sposób myślenia Nowego Testamentu konfrontując go ze współczesnym myśleniem żeby pomóc właśnie w [3:29] rozumieniu misji kościoła Także Randi zapraszam dziękuję Właśnie zadajesz te [3:35] kluczowe pytanie i mógłbym odpowiadać tak albo nie i już zakończyć wykład nie [3:42] ale to nie potrafi tak robić zwykle musi zadać jeszcze dużo dużo powodów [3:50] i badanie i tak dalej tak zrobię a ale też z myślą o tym że byłem trenerem No [4:02] to właśnie słusznie sam dużo się nauczyłem na temat prowadzenia ludzi [4:08] przez tych 6 lat trenowali to trenowanie fuborzu amerykańskiego tutaj i też kilku [4:16] lat bycie trenerem jak byłem młody Stany Zjednoczone zupełnie inaczej to działa niż w kościele chyba zwykle może tak [4:27] powiem a ale to sporo mnie też nauczyło o tym jak mogę prowadzić ludzi [4:37] zachęcać ich do działanie do rozwoju też być przykładem Chociaż może [4:46] przykładem jaki już nie potrafię z myślą o futbolu amerykański [4:53] już jestem zbyt stary aby biegać z piłką być takowane albo taklować kogoś tak się [5:01] mówi kiedy przewracamy kogoś do ziemi ale że [5:06] być tym zachęcającym być tym coachem Jak się mówi dzisiaj ale może te pytanie na [5:16] temat kościoła są ważne dzisiaj i może przedstawiam [5:22] jeszcze troszeczkę szerzej siebie i [5:29] moją historię z kościołem też aby abyście rozumieli że [5:37] mój sposób patrzenia na kościół a nie jest naiwny to to rozumiem [5:46] ważność kościoła ale też rozumiem problemy które są związane z kościołem więc tą [5:57] właśnie tytułowałem ten wykład Dlaczego potrzebujemy kościoła aby stać się [6:02] bardziej podobny do Jezusa i tutaj ukradłem tytułu książki [6:08] naszego wspólnego znajomego mnie i działały Józefa hellermana który jego tytuł jego książki po angielsku brzmi [6:21] Tom Moonlight Jesus i to jest dwuznaczne To dlaczego potrzebujemy kościół abyśmy [6:27] my mogli stać się bardziej podobne do Jezusa i można też to tłumaczyć jako [6:33] Dlaczego potrzebujemy kościół aby był bardziej podobny do Jezusa Niestety w [6:39] języku polskim jak przynajmniej z tego co ja wiem z moim ograniczonym polskim [6:44] nie da się niestety dać tę dwuznaczność ale to popatrzymy na to za chwilę Jeżeli [6:52] chodzi o mnie ja jestem nie tylko pastorem już [6:58] wiele lat jestem też synem pastora moja żona też jest dzieckiem pastora u [7:08] niej nawet to czwarte pokolenie już bycie dzieckiem pastora więc [7:14] znamy znam kościół od kuchni od plebanii i przez to też wiele lat że członek [7:24] różnych zborów to przeważnie byliśmy zawsze członkami [7:32] kościołów battystycznych chociaż przez krótki okres Mieliśmy członkami Kościoła niezależnego tył w Polsce jestem misjonarzem już 23 lata [7:45] tył służy w Polsce pastorem tytuł w Polsce 15 lat już ale [7:52] to też jest trochę trudno powiedzieć bo w Stanach zostało mu ordynowany na urząd [7:58] pastorem w 1998 roku ale w Polsce to nie było przyjęty więc musiałem jeszcze raz [8:06] przejść przez wordnację w XIII roku więc to dwa razy jestem ale to wiele ich [8:16] służy w kościele i w ostatnim mój doktorat jest przeważnie na temat [8:22] pewnego badania a kościołów domowego domowy więc to też ten misjolog ale jak [8:32] mówię o tym mam to doświadczenie z kościołem już wiele lat i może powiedzieć kilka pokoleń ale też [8:43] razem z tym doświadczeniem jest to też doświadczenie Najbardziej przykrych [8:50] rzeczy w kościele rzeczy które są najgorsze w kościele ja albo ktoś w mojej rodziny doświadczyliśmy tego i nie [9:05] wszyscy członkowie naszych rodzin należą teraz do kościołów nie wszyscy chcą być [9:13] w kościele więc to i dla mnie to jest rozumiały ale jak mówię o kościele [9:20] ostatecznie to jest mój wybór aby kochać kościół i to ale to [9:29] nie jest też naiwny wybór Rozumiem że kościół jest doskonały że możemy być [9:36] mocno głęboko z ramieniem w kościele i to mi tak się stało [9:42] ale ostatecznie [9:48] ostatecznie uważam nadał że kościół wspólnotą może lepiej powiedzieć jest to [9:57] miejsce gdzie najlepiej być może tylko [10:03] Jedynym miejscem gdzie rozwijamy się w naszym chodzeniem z Chrystusem ale jak [10:09] mówię to mam nadzieję że nie rozumiecie że nie że ja chcę powiedzieć że kosz [10:17] jest doskonała nie jest być może nawet w tym jest magia kościoła jako miejsce [10:24] niedoskonałe my możemy jeszcze bardziej się rozwijać ale [10:31] teraz pisałem ten doktorat mój na temat [10:37] kościołów domowych interesowałem inaczej jestem pastorem [10:43] kościoła zboru baptystycznego który jest raczej tradycyjny nie jest to bardzo [10:53] Awangardy u raczej konserwatywny ale od wielu lat [11:03] 20-25 lat może interesuje się tematem kościołów domowych jako szczególnie jako [11:10] narzędzie w misji do zakładanie nowych wspólnot [11:16] about tam gdzie nie ma kościoła gdzie albo gdzie Kościół jest [11:22] prześladowany jako miejsce rozwoju kościoła więc chciałem to badać tu w [11:29] Polsce i aby aby to badać Wprowadziłem wywiady tak pisałem 21 tą błąd 23 wywiady z uczestnikami kościołów domowych i z 13 [11:45] różnych form a sieci nie wiem nawet jak to [11:50] powiedzieć ale w tym były niezależne zupełnie niezależny wspólnoty domowe [11:56] były battystyczne źródło świątkowy i były też rzymsko-katolickie w tym [12:04] nie znalazłem kościoła domowego prawosławnego [12:11] Przypuszczam że może być w Polsce niemniej znałem jednego [12:18] grecką katolickiego jedną grecką katolicką wspólnotę ale [12:23] niestety nie udało mi się prowadzić wywiad i też w naszych okolicach w [12:30] terenach nie mogłem znaleźć kościół domowego [12:36] ewangelickiego znów na pewno na pewno są ale nie miał [12:41] okazji w tym ale i tak badając te cztery różne nurty [12:49] Byłem nawet troszeczkę zdziwiony że czasami te odpowiedzi były tak podobne [12:56] do siebie Szczególnie w tych kluczowych wartościach dla mnie ważni od tego ilu je Ile jest [13:06] koszyków domowych albo Jak wygląda kościół domowe [13:12] najważniejsze były te wartości i odpowiedzi na to pytanie dlaczego wybrany taką formę więc po tych [13:23] wszystkich wywiadach jak zacząłem analizy tych odpowiedzi widziałem że [13:30] trzy takie główne powody główne wartości a w tym wszystkim [13:36] po pierwsze zdecydowanie relacje we wspólnocie i oczywiście to wydaje mi się [13:42] że nic nic dziwnego że tak powiedzieli i prawdopodobnie myśmy moglibyśmy to [13:50] zgadnąć zanim robiłem jakiekolwiek wywiady No często może tak [13:57] wygląda czasami badanie socjologiczne czy czy mi techniczny że słuchamy [14:04] odpowiedzi a potem widzimy że No tak zgadza się ale w tym też to wzajemne [14:11] zachęca mnie do wzrostu i tu byłem lekko zaskoczone mile zaskoczony Jak często [14:17] też Mówili o formie misji albo dotarciu do kogoś poza kościołem i we wszystkich [14:28] tych nurtach były takie więc wracając do tego pierwszego punktu [14:36] do tych relacji we wspólnocie i też robiłem [14:41] analizę tego tematyczną analizę tego też starają się znaleźć inny innego inne [14:51] pytanie co ty logiczne które może pomagać nam rozumieć dlatego dlaczego to [14:58] może być ważne patrzyłem na kilku [Muzyka] [15:03] źródeł na badań szczególnie w Polsce w tym uroda jest ale też diagnozę [15:12] społeczną który jest wprowadzany wprowadzony co roku wśród Polaków i [15:18] są szczególnie zwracać uwagę zwrócić uwagę na to co diagnozę społeczne mówi o [15:27] znaczeniu przyjaciół i jak tu troszeczkę się zmieni i szczególnie [15:36] patrzę na to na te dwa ostatnie cytaty są podobne do [15:44] siebie więc to będę czytał może tylko tę tę [15:51] środkowy A cytat z 2007 roku system wartości Polaków jest bardzo stabilny [15:59] bardzo jednak odnotować i wzrost znaczenie przyjaciół podwojennie odsetkę wskazań w stosunku do roku 2000 by wystąpił głęboki kryzys [16:10] związków przyleciarskich przejawiające się w spadku przeciętnych liczby przyjaźni i to się trzyma przez te lata od upadku komunizmu że [16:24] coraz większe znaczenie mają przyjaciele w naszym życiu [16:31] w tym tak samo jak w wielu krajach znaczenie [16:36] rodziny trzyma się na wysokim poziomie ale ciągle rozwija się znaczenie [16:43] przyjaciół tak samo jak widzimy w wielu krajach szczególnie zachodniej dlaczego to jest ważne [16:54] socjolodzy zwracają uwagę na na to na ten Trend i w różnych krajach czyli W [17:02] niektórych krajach razem też jest spadek znaczenie rodziny tego na razie nie [17:09] widać w Polsce nadał rodziny jest bardzo ważne ale widać ten Trend jak [17:15] przyjaciele są ważniejsze próbują to tłumaczyć przez [17:21] z różnych powodów jeden z tych powodów dotyczy urbanizacji [17:30] jak człowiek ludzie ze wsi przeprowadzają się do miast i jest to [17:37] globalny trend teraz że wsi są coraz mniej myciemne a miasto [17:46] coraz większe i razem z tym też jest to szukanie nowych [17:56] związków nowy nie chcę jeszcze używać słowa z Puma z północ ale o to chodzi [18:04] nowych środowisk nowych miejsc gdzie mogą mieć relacje z innymi ludźmi a [18:11] tutaj już rzadziej rodzina odgrywa rolę i po [18:18] rodzinę często została na wsi albo nawet jest w mieście [18:25] jest tak łatwo być anonimowy w mieście ludzie po prostu też często są bardziej [18:32] bardziej zajęci a poza domem czy czym gospodarstwie gospodarstwem domowym [18:41] przynajmniej i z tego powodu mają mniej kontakty możesz z rodziną i szukają [18:48] innych kontaktów a jaki wpływ to możemy mieć dla wspólnoty to wtedy już [18:57] łamią się troszeczkę te związki z rodziną a i jest możliwe zastąpić tę [19:05] więzi innymi wieżami z innymi ludźmi z przyjaciółmi i już jest przestrzeń dla [19:15] wspólnoty i znowu te urbanizacje to sporo jest pisane na ten temat i [19:25] nie planuję pójść dalej z tym chociaż jeżeli ktoś ma pytanie to później to jak [19:31] najbardziej [Muzyka] więc to jest jedna strona że Ludzie widzą potrzeby [19:42] wspólnoty więzi z innymi ludźmi i to też dotyczy kościoła a kościół który może [19:51] funkcjonuje tak Jak funkcjonował przez wieki może już nie do końca [20:00] rozumiesz te nowe działanie te nowe w którym my w tym ten nowy stan w którym [20:10] my teraz żyjemy więc to jest jakby potrzeba dla mnie aby [20:18] lepiej rozumieć wpływ wspólnoty i ważną wspólnotę też z punktu widzenia [20:25] cocjologicznego wracając teraz do Pisma Świętego [20:30] a i widać nie jestem teologiem systematycznym bo bym zaczął od Pisma [20:37] Świętego tak ale ja jestem praktycznym teologiem i całe moje badanie też [20:42] polegało na tym że zaczynam od praktyki i potem te pismo święte Przepraszam [20:48] trochę żartuję z siebie tutaj ale jak patrzymy na [20:53] Pismo Święte widzimy obrazy rozwoju człowieka obu [21:01] inaczej rozwoju wiarę czy to formacji duchowej i stąd też ten [21:07] tytuł tego dzisiejszego wykładu są jest wiele obrazów tego w Nowym [21:15] Testamencie ale jak patrzymy na niektórych kluczowe obrazy formacji duchowej to zobaczymy coś [21:25] ciekawego który też nie za bardzo zwracałam uwagę na to dopóki w tym roku [21:32] nie prowadziłem jednocześnie na ewst [21:38] zajęcie z formacji duchowej i też zajęcie z eklezjologii i zwracam uwagę [21:46] na to że hej czekaj jak się tam te same fragmenty no [21:52] parę wersetów podzielone od siebie a na tych dwóch zupełnie [21:59] niezależnych zajęciach więc na przykład jeden obraz formacji duchowej znajdujemy [22:06] w pierwszym liście może zacznę od listu do Rzymian bo mam otwarty przed sobą ale [22:12] List do Rzymian 12 rozdział pierwszy dwa wersety i czytam z przekładem Świętego [22:19] Pawła Proszę was bracie przez miłosierdzie boże abyś się składali [22:24] Wasze Ciała na ofiarę żywą świętą miłą Bogu jako doskonały wyraz waszego kudu [22:30] nie upodobniajcie się do tego świata ale przemieniajcie się poprzez [22:36] odnowe myślenie aby rozeznać jakie jest słowo boże co szlachetne Co miłe co [22:43] doskonałe dosyć dobrze znany myślą fragment dla nas który mówi o naszym [22:50] rozwoju wieży jako przemijana człowieka ale co ciekawe [22:56] po pierwsze i Paweł opisie w liczbie mnogiej Co oczywiście może mieć mniejszy [23:04] znaczenie w opisie do do wielu osób tutaj I my wszyscy powinniśmy działać [23:12] zgodnie z tymi wersetami Ale co jest ciekawe Że dwa wersety Później zaczyna mówić o ważnym obrazie kościoła [23:25] zaczyna mówić o ciele Chrystusa i rozwija ten temat przez tak naprawdę [23:33] przez cały ten rozdział 12 zmienię temat oddziała ale ciągle mówi o wspólnocie o [23:43] naszych obowiązkach we wspólnocie więc to [23:48] pierwszy że ten obraz W formacji jest w tym samym miejscu [23:54] gdzie jest ten ważny obraz kościoła to jest [24:00] dla mnie ciekawe przynajmniej i myślą że to też ma jakieś znaczenie [24:06] bistrofezja czwarty rozdział od 22 do 24 znowu mamy bardzo ważne opis [24:16] formacji duchowej to przy obleczenie nowego człowieka [24:24] należy odrzucić Starego Człowieka z jego wcześniejszym sposobem życie człowieka niszczonego przez zwodnicę żądze Pozwólcie się odnawiać Duchowi w waszym [24:37] myślenie przy obleczcie się w nowego człowieka stworzonego zamysłem Boga w [24:42] sprawiedliwości i prawdziwej świętości i chwilę później Paweł zaczyna mówić [24:51] bardzo o życiu we wspólnocie potem całe pięter rozdział jest na temat tego tak [25:00] naprawdę i większość tego miejsca do phezjan jest na temat życia we [25:07] współmoczy ale tutaj tutaj mamy ważny fragment na temat formacji duchowej i [25:14] ostatnio z tym przykładem jest są inny ale pierwszy list Piotra drugi rozdział [25:22] drugi i trzeci werset jak ledwo narodzone niemowlęte [25:31] pragniecie mnie skażonego mleka słowo Bożego abyście Dzięki niemu dorośli do [25:36] zbawienie to tylko drugi werset ale [25:41] w tym ważnym fragmencie też na temat formacji duchowej za chwilę widzimy [25:49] kolejny obraz kościoła jako budowla jaką święte kapłaństwo [25:56] i dalej Piotr mówi na temat kościoła więc dla mnie Po pierwsze to jest dosyć [26:03] ciekawy przynajmniej że Paweł i Piotr pisząc oł formacji duchowej [26:12] umieszczają to tak tak bardzo nawet w myśleniu na temat kościoła na temat [26:20] wspólnoty czy to ciało czy to właśnie budowle ale że nasze [26:26] byśmy traktowali to może jako nasze indywidualne [26:31] formacji duchowa jest kluczowym elementem tego ciała Chrystusa tego tej [26:38] tej budowli więc wszystko tutaj jest w kontekście z [26:43] funotek i Johnnym zwraca uwagę na to naszą i opisuje popularną [26:56] duchowość ewange w ten sposób że to ja doświadczam Boga w moim codziennym życiu [27:07] [Muzyka] bym się zgodził z tym to ja też często [27:14] tak patrzę na to tak wygląda moja duchowość ewangelikami Tak wygląda [27:20] duchowość większość osób w moim zborze który prowadzę jako pastor Tak wygląda [27:27] życie wielu członków wielu innych zborów tu jest [27:34] i tą mogę dorzucać że wizy tutaj moją amerykańską [27:43] kulturę w tym tej indywidualistycznej w tym indywidualistycznym patrzeniu na [27:51] mój rozwój duchowy ale żyję tyle lat w Polsce że też mogą [28:00] śmiało powiedzieć i są badania co ty logiczne które też wskazują na to [28:06] Polacy też są dosyć indywidualistycznie i więc tutaj [28:13] mamy podobną sytuację jest to nasze duchowość ewangelikana jest często [28:20] bardzo indywidualistyczne dosyć subiektywna Kiedy mówimy o doświadczaniu [28:27] Boga i w tym że mówimy tu i teraz w moim codziennym życiu [28:34] a historyczną z kolei wraca uwagę na duchowość wsiaśną [28:45] chrześcijańską i tutaj nic odkrywczego chyba nie pisze ale jest to ciekawe a [28:53] przeciwstawianie się tym Po pierwsze w Nowym Testamencie dużo dużo częstszej [29:00] widzimy to jaką my większość krząt Nowego Testamentu [29:06] pisanych do do wspólnoty tak naprawdę moglibyśmy powiedzieć że tylko jedna [29:16] Księga w Nowym Testamencie jest wyraźnie pisane do jednej osoby ten list do [29:23] Filemona oczywiście listy do tymeteusza list do Tytusa dwa chyba z listy Jana [29:33] są pisane do pojedynczych osób ale jest w jest tak ważne jest wspólnota i [29:43] szczególnie do tymoteusze do Tytusa to widać że dużo dotyczy wspólnoty że to [29:49] też trudno powiedzieć że tak naprawdę tego do jednej osoby [29:55] Ewangelii Łukasza że Apostolskie pisane do Teofila może to jest do jednej osoby [30:03] a może Łukasz po prostu wybrał taki imię kogoś kto kocha Boga czyli pisze [30:12] Ewangelie i dzieje do kogoś kto szuka Boga ale i tak w tych też [30:20] Księga historyczna jest tak historycznych jest tak dużo na temat [30:26] wspólnoty że myślą że też powinniśmy troszeczkę zmienić nasze myślenie na to [30:34] że to jest nie Jezus i ja ale Jezu my bardziej jest to kolektywistyczna ja [30:42] jako stare Amerykanin zawsze przeciwko komunizmowi i Rosji i [30:49] tak dalej to kolektywistyczne to źle mi kojarzę ale no teraz żyjąc wiele lat w [30:58] kościele wiele jako chrześcijanin Rozumiemy że jest to ważne nie tylko [31:04] chodzi o mnie Ale chodzi o całą grupę A tutaj też jako SEO zamiast doświadczanie [31:11] Boga to czy nie Nie uczniów co jest mniej subiektywny a bardziej obiektywny [31:18] do tego czynienie uczniów są jakby pewne zasady granicy [31:25] polegają na tym nie na tym czy ochrzcimy czy jak wygląda wieczerzę Jak wygląda [31:32] kościół polegając na tym czym my nauczamy przestrze wszystkiego co Jezus [31:39] nam przekazał ale tutaj jest pewien obiektywy a nie subiektydyzm [31:47] aż Jezus powróci już czyni to shologiczną więc przepraszam może to już [31:56] jest mała korekta dla nas i jak my w ogóle patrzymy na swoją Formację duchową [32:04] jak My patrzymy na swój rozwój duchowy na ile my myślimy o wspólnocie A na ile [32:14] patrzymy tylko i wyłącznie na siebie i na ile w ogóle jesteśmy w stanie [32:21] rozwijać się sami tak jak Asia pytała na samym początku na ile to w ogóle jest [32:29] możliwe I co to sprawdza tak naprawdę czy ja jestem już lepszym uczniem Jezusa [32:36] jestem lepszym ucznie mówię sobie że jestem może ale nie [32:44] bardzo sprawdzanie sprawdzian przechodzi jak mam do [32:49] czynienia z trudną osobą i może to często się zdarzyć w kościele [32:56] i to już jest miejsce na mój rozwój przynajmniej może cierpliwości z tą [33:03] osobą [Muzyka] jest pierwszego wieku oczywiście w tym to była kultura silnej grupy [33:14] mniej indywidualistyczne mieliśmy teraz szczególnie [33:20] żydowskiej kulturze ale nie tylko wielu innych pogańskich kulturach boku też [33:26] grupa była bardzo bardzo silna ale w tym jest ciekawe co Jezus i Paweł robią że [33:34] rodzina najważniejszy w tych kulturach ale Jezus i Paweł [33:41] zastępują rodzinę rzymską naturalną nową rodziną [33:49] duchową innych wierzących i używają takiego też [33:55] języka Jezus Pytano jaki przyszedł jego matka i bracia i siostry [34:03] o rodzinę mówił że no tutaj jest moja rodziny ci którzy słuchają mojego głosu [34:10] Paweł też mówi o kościele używając obrazu rodziny i tą wspólnotę w Nowym [34:17] Testamencie jest i relacji relacyjny skupione jakby na wewnątrz ale też [34:25] misyjna skupiony na zewnątrz ale tutaj jest to Wspólnota nie [34:33] pojedynczy osoby a kościół dzisiaj niestety czasami ta wspólnoty jest utowarową [34:43] sprzedana po prostu i czasami to wygląda Przynajmniej nasze [34:49] nasze protestanckie kościoły wyglądają jako instytucje ze szwedzkim stołem dla [34:57] konsumentów chodzi o to najlepszy Kościół jest taki który ma [35:02] najwięcej różnych programów który my możemy brać udział Oczywiście [35:09] nic złego w tym jeżeli te różne rzeczy pomagają nam w rozwoju ale jeżeli to [35:18] jest nasz cel taki być takim miejscem gdzie tylko i wyłącznie jest miejsce [35:26] gdzie możemy wybrać coś fajnego a nie wiem czy tak naprawdę to jest Sea Nowego [35:32] Testamentu a nawet to pytanie często zadany Jak wyglądał dzisiaj dzisiaj [35:39] kościół to już jest bardzo subiektywne pojęcie kościoła patrzymy na kościół [35:48] wtedy jako wydarzenie tylko jest oczywiście Kościół jest wydarzeniem ale [35:55] nie tylko wydarzeniem i jest czymś większym niż tylko wydarzenie [36:02] i to w tak jak my umieszczamy z siebie jako jako sędzia tego wydarzenia [36:11] kiedy patrzymy na to czy ten kościół [36:17] daje mi najlepszy doświadczenie najwięcej emocji najlepsze uwiebienie i to dotyczy tego [36:28] jednej części Uwielbienia to czyli śpiewanie muzykę [36:34] to już chyba też mija się z tym obrazem z Nowego Testamentu [36:41] i bardzo często oprócz się do dzisiaj jest to skoncentrowanie się na osobistej [36:47] wieży i na duchowej pielgrzymce jednostki zamiast myśleć o tym jak ważne [36:55] to jest jak ważne jest grupa w tym jak ważne jest po prostu wspólnoty w tym [37:09] dalej to potrzebujemy kościoła ale oczywiście to dwuznaczne tytuł [37:16] hellermana kościół też musi stać się bardziej podobny do Jezusa i nie [37:24] traktuje to jako nie będę częścią kościoła [37:30] póki nie stanie się bardziej podobny do Jezusa a znowu nie traktuje siebie jako [37:37] sędzia kościoła ale też zdaję sobie sprawę jako przywódca kościoła że też [37:47] mamy problem i też musimy walczyć z tym naszym zbory kościołem parafie Muszą też [37:56] być bardziej podobne do Jezusa nie pomagamy ludziom w rozwoju kiedy źle [38:03] traktujemy ludzi Kiedy wykorzystujemy ludzi kiedy daleko [38:10] idziemy od tych nakazów Jezusa Chrystusa kiedy inny takie rzeczy robimy to i [38:19] myślą że też będzie dosyć ostry sąd dla nas kiedy tak postępujemy więc to nie [38:28] chcę powiedzieć że Kościół jest fajny powinni też tam pójść [38:36] i być i rozwijać się i robić wszystko i szczególnie płacić pieniądze znowu [38:42] Żartuję ale to raczej chcą powiedzieć że pomimo tych tych błędów tych słabek [38:52] stron kościoła nadal uważam że jest to miejsce gdzie my [38:57] jako jako chrześcijanie rozwijamy się i powinniśmy patrzeć na to też przez ten [39:06] pryzmat i to popularny duchowość Ewangelii często zadaje to pytanie Co Bóg może dla mnie [39:20] zrobić i produkuje osobę z doświadczeniem z kolei [39:26] tak naprawdę pytanie Co powinno być są my możemy zrobić dla Boga i produkuje [39:34] wspólnoty razem z misją aby czynić uczniami wszystkich narodów [39:41] Wracam szybko do takie indywidualistyczne konsumpcyjne [39:46] przykłady które mogą być kontrowersyjny i robię to aby nie być zaproszone następnym razem na wywiad [39:55] znowu żartuję i dla mnie jest to trudno jak nikt nie śmieje się na moje głupie [40:02] żarty ale śmiejemy się śmiejemy tak [40:09] [Muzyka] i jest to jest też moje dzieciństwo nie tylko dzieciństwo [40:20] siedzę tu w tym widzę też swoje błędy w tym co czasami robimy w kościele ale ta [40:28] osobisty Ewangelia kiedy skupiamy się tak bardzo na jednostce cztery prawe [40:34] rzeczy do nie ma nic złego w tym bardziej mi chodzi o to czego brakuje w [40:40] tych czterech prawach rzeczy duchowego bo niczego nie ma na temat wspólnoty przez tu jest kierowany do jednostki i [40:50] pamiętam tu mówię szaleństwo darów duchowych nie wiem czy tak było w Polsce ale w Stanach w latach 80-tych początku lat [41:02] 90 na pewno jeszcze wcześniej w kościołach zielono świątkowych a wszyscy [41:08] szukali swoich darów duchowych robili różne [41:14] sprawdzamy testy darów duchowych wszystko po to aby wiedzieć kim ja [41:21] jestem znowu nie ma nic złego w tym aby dowiedzieć się jakie masz dar duchowe [41:28] ale naprawdę to było Szaleństwo i to bardzo często było tak skupione na [41:34] jednostce zamiast przypomnieć sobie że te dary duchowe mają służyć [41:40] wspólnocie we wspólnocie i ten seekers sensety ruch wrażliwy na [41:49] poszukiwacze to też znowu bardzo mocno skierowane na jedną z [41:55] A co z tym zrobić [42:02] Mirosław kisie a na temat kościoła w swojej [42:07] książce na obraz trójce Jak wygląda zaraz będzie [42:13] na ostatnim slajdzie ale że jest to bardzo ważne [42:19] we wspólnocie rozumieć też ten obraz trójcy świętej on bazuje bardzo sporo na [42:30] dziane zezula z prawosławnego telloga i jego obraz trójcy świętej a też na obraz [42:38] trójcy świętej kardynała raczingera i w tym chodzi o to [42:43] całe chrześcijaństwo mówi o wspólnocie trójcy świętej i jak ważne to jest ale [42:50] to też jest podstawą dla nas aby rozumieć istotę wspólnoty sposób [42:57] funkcjonowanie bycia Jaki bóg ma [43:03] to też ma być widziany w naszych wspólnotach [43:10] trójce świętej jest centrum eklezjologii i w tym wspólnota jest centrium [43:19] eklezjologii więc jak są możemy robić I tu kończy wykład nie dając za bardzo [43:28] odpowiedzi na to ale jeden dobry dobra książka na ten temat pisane przez [43:36] pisane przez Jane Zawoja [43:42] do końca cztery sfery [43:47] w duchowy formacji i on pisał ksiądz duchowo-formację jakby kościół się [43:54] liczył i on mówi o tym że we wspólnocie musimy [44:01] ćwiczyć i rozumieć Jak otrzymywać łaski i dla niego szczególnie chodziło o to [44:10] aby dać przestrzeń dla złamanych ludzi i bo tego złamany ludzie [44:18] są w stanie otrzymywać łaski też zwraca uwagę na pamiętanie aby krzyż [44:26] był coraz większy w naszym życiu Miłosz i służby Bogu i innym i relacje które [44:35] wzbogaca wzbogacające relacje miłości i służby i [44:40] wszystko jest tym podwójnym zaproszeniu Jezusa Chrystusa aby kochać Boga i bocznie mu posłuszne i [44:51] miłować siebie nawzajem więc to kończy wykład i oczywiście też teraz Otwieram [44:59] czas na to Może zostawię jeszcze to [45:06] cytaty szybko ale Otwieram na pytanie zanim pytania to chciałam powiedzieć że [45:15] możesz się nie łudzić że cokolwiek tutaj przeszkodzi w zaproszeniu ciebie ponownym Więc [45:22] nawet jeżeli żartowałeś to nawet taki Żartuj bo na pewno się jeszcze spotkamy [45:28] pojawiły się pytania oczywiście Natomiast ja jakoś chciałam się podzielić taką refleksją jak ciebie słuchałam to Przypomniała mi się książka [45:38] która zresztą w Polsce jest doskonale znana What's Amazing about Grace czyli [45:44] zaskoczeni łaską filipajanseya w której on pokazuje też jak Kościół jest [45:50] potrzebny do tego żeby właśnie głosić Bożą łaskę i jak doświadczanie [45:56] bożej łaski w kościele wpływa na to że ludzie chcą w tym kościele być bądź nie [46:02] ja po wielu latach już od przeczytania tej książki w dalszym ciągu jestem [46:07] wstrząśnięta tym wstępem do niej tą rozmową pastora z prostytutką w stanie [46:14] no takim w jakim była i i to pytanie dlaczego nie przyszłaś z tym do kościoła i i ta odpowiedź ale po co Żeby się poczuła jeszcze gorzej [46:24] i wydaje mi się że jedną z przyczy dla których my trzymamy się z dala od [46:30] kościoła jest to że bardzo wielu ludzi tutaj w Polsce również w Polsce w tej [46:35] chwili powiedzmy coraz więcej ludzi jakby o tym zaczyna też mówić zostało w [46:41] kościołach różnych zranionych i nie dotyczy to oczywiście tylko na przykład [46:47] w Polsce kościoła większościowego ale również innych kościołów które na różny sposób ranią to znaczy się są [46:56] być może rodziną ale taką rodziną mocno patologiczną a ponieważ my mamy na co dzień wystarczająco dużo cierpienia i takich [47:06] rzeczy powiedzmy mało przyjemnych to chcielibyśmy jako No każdy człowiek chciałby właśnie mieć tych przyjaciół [47:15] którzy cię nie ranią mieć w tych przyjaciół którzy cię zrozumieją więc wydaje mi się że to doświadczanie łaski w kościele [47:25] Właśnie wśród innych ludzi którzy są tak samo niegodni tej łaski ale też jej [47:32] doświadczają może być tym czymś co nas zmotywuje do tego żeby w ogóle o kościele myśleć na dobrą sprawę [47:44] nie wiem czy ty się z tym zgadzasz czy czy czy nie Natomiast [47:49] [Muzyka] Myślę że w pewien sposób nawiązuje do tego jedno z pytań które Dotarło ale je przeczytam [47:58] ona jest dość długie czy nie uważa Pan że przenoszenie w sposób bezpośredni [48:04] amerykańskich formatów kościelnych na Europejski grunt jest w ogóle nieudanym [48:09] eksperymentem Zwłaszcza gdy przynoszone są bez znajomości historii realiów i [48:14] filozofii życiowej ludzi tu żyjących że takie działania w istocie szkodzą kościołowi [48:21] nie wiem dokładnie o co tu chodzi [48:27] ogólnie mówiąc bym powiedział jako misjolog że [48:33] kiedykolwiek zanosimy nasze struktury nasze sposoby działania nasze [48:41] [Muzyka] historię do innego kraju bez znajomości [48:48] tamtej Kultury to jest błąd i może być bardzo ostry błąd [48:54] w tym nie wiem no właśnie nie wiem dokładnie o co chodzi z tymi [48:59] amerykańskimi formatami kościelnymi [49:04] A czy może o to że rzeczywiście duża część ewangelikalnych kościołów czerpie bardzo dużo z amerykańskich wzorców począwszy od na przykład broszurek które [49:16] przez długie długie lata były po prostu tłumaczone z języka angielskiego w żaden sposób nielogalizowane poprzez pieśni a skończywszy na tym w jaki sposób na [49:26] przykład przebiega nabożeństwo prawda o inne rzeczy pewnie też chodzi tak No [49:33] tak na pewno niektórych były za szkodą ja nie wiem czy wszystkie to niektórych [49:40] chyba nie mają wielkiego znaczenia tak myślę ale [49:47] w naszym małym zborze baptystycznym i może ponieważ byłem amerykańskim jedynym [49:56] amerykańskim pastorem przez wiele lat w naszym województwie a przynajmniej w [50:03] naszym mieście starałem się [50:08] nie zmienić rzeczy aby być bardziej amerykańskie a niektóre rzeczy już [50:15] artystycznym i tak już są amerykańskie rozumiem i Czasami biorą zaskoczony Kier poszedłem do innego kościoła [50:24] Ewangelii i innych kościołów w naszym mieście i właśnie tam był wszystko było [50:32] jakby Byłem już w stanach i byłem trochę zaskoczony nie powiem że niemiły [50:37] zaskoczony ale to to był mały zaskoczenie i myślałem czasami czy [50:43] zdają sobie sprawy Dlaczego Amerykanie wybrali takich formę format Bo pewne [50:51] myślenie pewnych Kultury jest stoi za tym nie chcą osądzić ale miał wrażenie [50:57] że czasami że tak wybranych po prostu tylko i wyłącznie z tego powodu że to były amerykańskie i więc to mam nadzieję że ten który [51:08] pytał rozumiesz Nie bronię amerykańskość tutaj [51:13] chociaż niektóre rzeczy Mogą być pomocy ale musimy cały czas patrzeć na to jaki [51:23] Jaki jest powód co stoi za tym jak co może być związane dobre albo źle Dobrze [51:32] ale źle z naszą kulturą czy amerykańską Czy Polskę więc to w tym w tym sensie i [51:40] bym odpowiedział na to pytanie bo rozumiem rozumieją to jako 0:1 od [51:48] pytanie bardziej czasami tak są za szkodą czasami nie warto [51:55] co myślisz o chrześcijańskich wspólnotach online [52:03] myślałem o tym też podczas swojej pracy doktorskiej Bo [52:09] pisałem to najwięcej Pisałem właśnie w czasie covidu kiedy tam w Stanach i w Polsce Zresztą kościoły często Były zamknięte i [52:23] tylko funkcjonowały nabożeństwa online jeżeli spotykały się tu bardzo małych [52:29] grupach co ja myślę o tym myślę że to jest dużo lepsze niż nic [52:38] myślą że w dzisiejszych czasach możemy już mieć relacje wirtualne tak samo to [52:46] nie są relacje wirtualne tak my mówimy Ale relacje [52:52] nasze Nigdy w życiu ciebie nie widziałem chyba ale online spotkaliśmy się już [53:00] parę razy i trochę już wiem o tobie już trochę wiesz o mnie to jest mało jeszcze [53:06] ale możemy sporo wiedzieć o sobie nawzajem poprzez nawet r-line i to jest kluczowe ale też je może z powodu tego że jestem [53:19] trochę stary nie bardzo mi się podoba jak jest tylko armaj i nie mamy tych żywych relacji na cztery oczy a możemy [53:32] zobaczyć jak człowiek reaguje i tak dalej Ale przyznam się że to jest w [53:40] pewnym sensie jakieś uprzedzenie moje do tego a moje dzieci nie mają tego dla nich mój syn drugi syn Trevor [53:54] on pracuje online On żyje online On może żyć wiele tygodni i widzieć tylko te [54:04] dwie osoby które mieszkają u niego w domu i on jest bardzo szczęśliwy nie ma [54:12] żadnego problemu Nie rozumiem ale on ma te relacje online [54:19] więc co ja myślę że to dla wielu to może być jedyny opcje i [54:27] Okej jeżeli to jest jeżeli to jest jedyna opcja to działamy dalej [54:34] w tej Im bardziej rośnie w gruncie rzeczy interakcja możliwość interakcji Zauważcie że jak to się zmieniło na przestrzeni czasu Jak powstawały [54:42] pierwsze takie tak zwane kościoły wirtualne to były czasy My Space chociażby gdzie jeszcze te wszystkie rzeczy były takie [54:51] No bym powiedziała mocno ta porno i nawet połączenia głosowe były trudne z [54:58] uwagi na jakość internetu i tak dalej w tej chwili już możemy swobodnie na przykład prowadzić tutaj rozmowy dyskusji je spotkania wykłady i [55:08] odpowiadać na pytania które każdy zadaje tak jak chce Zresztą No mogą na piśmie [55:13] mogą ludzie przyjść i bezpośrednio zapytać brakuje trochę oczywiście możliwości No nie wiem przywitania się i tak dalej [55:21] ale już powiedzmy ta rzeczywistość wirtualna rozszerzona pomału zaczyna [55:27] wkraczać w wasze życie i być może za parę lat po prostu nie będziemy zwyczajnie siedzieli przed kamerą tylko w Polsce będziemy mieli na sobie [55:36] stosowne gogle i czujniki do wirtualnej rzeczywistości i będzie można nawet [55:41] wirtualnie ale odczuwając to fizycznie podać sobie ręce więc wydaje mi się że [55:47] rzeczywiście to jest dużo lepsze niż nic zwłaszcza że zwłaszcza dla kościołów [55:53] mniejszościowych Bo zauważ że w Polsce mamy taką sytuację że [55:59] na przykład kościoły mniejszościowe są przede wszystkim w dużych miastach więc na przykład osoby z mniejszych miejscowości mają problem żeby dojechać [56:10] Poza tym nawet w dużym mieście jak chcesz pojechać do tego kościoła w [56:15] którym jesteś to czasami też musisz się przebić przez całe miasto [56:21] rzadko kiedy masz gdzieś tuż obok a tak to Teoretycznie powinno wyglądać w [56:27] związku z tym na przykład no nabożeństwo niedzielne to jest wyprawa na cały dzień na dobrą sprawę co przy naszej powiedzmy pracowej każdej innej Jest dla [56:38] wielu osób niemożliwością A jeżeli mogą korzystać w ten sposób to jest to na [56:44] pewno dużo sensowniejsze tylko nabożeństwach ale też o właśnie grupach o studiowaniu Biblii o różnych innych rzeczach więc [56:55] mi się wydaje że to jest dobre dobre rozwiązanie szczególnie dla osób które [57:00] No nie mają możliwości bądź też bardzo trudno jest im właśnie funkcjonować tak fizycznie nie wirtualnie [57:10] Randy ja mogę powiedzieć tylko że to był bardzo udany debiut Dziękuję bardzo bardzo udane i myślę że wszyscy którzy tutaj są potwierdzą [57:21] że to co to co mówiłeś to co miałeś do [57:26] przekazania było naprawdę ważne i naprawdę dobrze przekazane także jakie bardzo serdecznie zapraszam na kolejne spotkania [57:36] i tradycyjnie już zanim się pożegnamy chciałam państwa zaprosić nas spotkanie [57:44] które odbędzie się za tydzień i tym razem już troszeczkę w klimatach [57:50] wakacyjnych a będziemy spotykać się z doktorem Kazimierzem Bemem i będziemy mówić o wakacjach tak [58:01] naprawdę a mianowicie wakacyjnym szlaku protestanckim szlakiem na Śląsku i [58:07] Małopolsce przejdziemy się przez Cieszyn kozy Wilamowice Baranów Sandomierski Sielec Ira w naszym [58:16] przewodnikiem będzie właśnie doktor habilitowany Kazimierz Bem wykładowca historii kościoła na pewno będzie to bardzo ciekawy fascynujący wykład z [58:26] warzywszy też na rozległą znajomość tematu przez prowadzącego także bardzo [58:31] bardzo serdecznie państwa zapraszam Rozpoczniemy właśnie już okres wakacyjny [58:37] propozycjami wędrówek A jeżeli chodzi o dzisiaj to Życzę [58:43] państwu miłego wieczoru u nas jeszcze pięknie świeci słońce wiem że gdzie indziej jest pochmurno ale też jeszcze nie jest ciemno [58:55] Więc Życzę państwu cieszenia się jeszcze tymi długimi dniami póki one są [59:01] i do zobaczenia za tydzień --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl