Dlaczego fallus ma znaczenie? Refleksja nad płcią judeochrześcijańskiego Boga | „Płeć Boga”

Rozwiń transkrypcję filmu

Dlaczego fallus ma znaczenie? Refleksja nad płcią judeochrześcijańskiego Boga | "Płeć Boga"

  • Ania wiedzy jest
  • Ania wiedzy jest
  • takim standem
  • interpretacyjnym tworzącym wym
  • kontekście społecznym kulturowym History
  • przeka dotycz świata
  • wypowiedzi konceptualizacje PR wszystkie
  • procesy poznawcze izot twórcze
  • oczywiście przez Ana mogą być badane
  • interpretowane i tak sobie w ten sposób
  • też zdefiniował ten problem który
  • państwu prezentuj antropologia wied
  • korzysta z dosyć społecznych moc
  • tradycji Anii historycznej kt nawiązuje
  • do antropologii amerykańskie Franc
  • brytyjskiej są metody terenowe
  • Malinowskiego
  • [Aplauz]
  • rozważania oczywiście
  • struktural historia
  • społeczna szcz Francuska
  • szkoła
  • g
  • inspiracja szkoy społecz historii nauki
  • medycyny niemieckie szczególnie które
  • nie ską się tak kcz historiograf
  • faktograf ale tak hist anty
  • zdarzeniowa zakorzenienia w kulturze
  • społeczeństwa lokalnych historiach
  • relacjach
  • wyjąc prawda to co History klasycz nie
  • przedstawiają prz zasadzie cały proces
  • historyczny rozumiany
  • jako teoria polityczna a tam przecież
  • jest cała masa
  • kwesti poznawczy ciało czas pogoda o któ
  • się w historii w ogóle nic nie mówi a
  • które mają fundamentalne znaczenie
  • wydarze były nai kognitywne szczególnie
  • językoznawstwo kognitywne i kognitywne
  • stan też inspirację waż DJ
  • perspektywy PR antropologia odmiennie
  • definiuje wiedzę Boza jest rozumiana nie
  • jako for ludzkiej aktywności poznawczej
  • która badanych okres c
  • kulturach To jest właśnie ta forma
  • wiedzy która jest za wiedzę po prostu
  • WCH kontekstach kulturowych
  • uważ historii nauki za uzn się tylko to
  • co stanowi racal
  • nauką wszystko
  • jest antyesencjalizm
  • jest intuicyjny o tym za chwilę Powiem
  • prawda podmioty poznac to ma też bardzo
  • mocne przełożenie w teologii bo ja w
  • swoich publikacjach często twierdzę że
  • namysł refleksja teologiczna nie jest
  • statyczna tak te kategorie to co my
  • mówimy o Bogu mmy o wszystkich kwestiach
  • zagadnieniach problemach teologicznych
  • także jest zmienne dynamicznie różnie
  • rozumiemy pojęcia różnie definiujemy
  • konstruujemy pewne podejścia podmioty
  • poznają są historycznie zmienne a świat
  • realny opisują sposób zapośredniczony
  • przez kultur Tak racjonalność w tej
  • perspektywie maak subiektywny jest
  • względna
  • odzwierciedla zmienne historyczne
  • poczucie prawdy i oczywistości
  • tak tutaj
  • odny
  • klasyczny podział i tak d czyli Nauka
  • jest PR sy
  • który składa się
  • zy kontekście
  • his zjawiskiem
  • naturalnym PR uniwersalna bard
  • [Muzyka]
  • ważą cłem
  • właśnie
  • perspektywy z perspektywy naszych ciał
  • naszego doświadczenia
  • egzystencjalnego nie można oczywiści
  • zredukować do jednej cechy
  • uchwytna
  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • persp Ważne że wyza WSP interpretacyjne
  • jej funkcją jest kształtowanie
  • komponentów tożsamościowych
  • jednostki Wspólnota interpretacyjna
  • posiada wspólną wizję świata która
  • opiera się na właściwym dla siebie
  • modelu poznawczo teoretycznym to znaczy
  • teraz wszystko to
  • co dana Wspólnota religijna mówi o
  • świecie jest spójny ale tylko
  • wewnętrznie tak wynika z jej
  • doświadczenia środowiskowego
  • tak religia stanowi system symbol
  • kwesti symbolu tak które wyraż treści
  • które nie można jednoznacznie określić
  • tak ale symbol nie jest autonomiczny
  • działa kontekście słowo nie jest
  • autonomiczne tylko można interpretować
  • zd Dale tak dale Okej to metodologiczne
  • takie kwestie religia stanowi ludzkich
  • procesów poznawczych Co znaczy to coas
  • nie prowadzi do jakś takich pytań
  • granicznych istnienie Boga i d po prostu
  • sposób Jaki człowiek funkcj
  • doświadcza
  • świata podw adaptacyjnych człowieka
  • taki w terenie rozpoznawanie
  • przewidywanie gdzie dany przedmiot się
  • przesunie prawda to jest oczywiście
  • ewolucyjnie uwarunkowan funkcja
  • przystosowawcza wyraża się
  • umiejętności dostosowania jednek do
  • różnych środowisk życia też wynika
  • [Muzyka]
  • [Aplauz]
  • co ma bardzo ważne znaczenie już dla
  • samej teologii naturalnej tak te funkcje
  • poznawcze oczywiście wyrażają się
  • skłonności do wykrywania w otoczeniu
  • celowości porządku struktur są te bardzo
  • klasyczne teologii naturalnej argumenty
  • isten Boga PR bo my intuicyjnie po
  • prostu dostrzegamy pewien porządek w
  • otoczeni sam porządkując prawda W
  • związku z tym Jawi nam się jako jako że
  • jest ty co bardziej
  • UKG jakiś mechanizm jeszcze ty może być
  • oczywiście ukryty oczywiście czy może
  • być czy jest zad nakładką na wiedzę
  • podstawową na krą skł
  • wrodzone mechanizmy
  • wnioskowania i one są wszystkie właśnie
  • związane
  • z środowiskiem
  • takie pojęcie
  • intuicyjny rozumowania i mamy wiele
  • takich oni wszyscy proszę państwa
  • zarówno nauka jak i także teologia nie
  • jest nie ma charakteru naturalnego te
  • myślenie teologiczne jest nienaturalne
  • my musimy się do
  • niego w jakiś sposób in kulturowa wejść
  • w ten sposób wyedukować się w w danym
  • środowisku tak poznawczym wiedz twórczym
  • w związku z tym proszę państwa dlatego
  • większość wiernych nie wierzy w sensie
  • chociaż
  • [Aplauz]
  • nie
  • inży
  • [Aplauz]
  • wszyst wcześnie chociażby kryzys anty
  • autorytety czy naukowy
  • PR ponieważ to co jest intuicyjne jest
  • bliższe nam PR wynika z naszego
  • doświadczenia więc jak gdyby s
  • potwierdza
  • nam nasze założenia teoretyczne prw a
  • jednak do nauki trzeba mieć pewne
  • predyspozycje zostać inicjowany czyli
  • przejść proces edukacji d no i
  • oczywiście intu wy intuicyjny dotyczą AG
  • mają charakter naturalny odzwierciedlają
  • po prostu zwyczaj strukturę i zdolności
  • poznawcze człowieka
  • antropomorfizm jest po prostu takim
  • samon rzucającym się tak z kontekstu
  • naszego doświadczenia
  • życiowego schematem interpretacyjnym tak
  • najczęściej byty nadprzyrodzone
  • pojmowane są właśnie na wzór
  • postępowania innych istot ludzkich
  • niekoniecznie człowieka ale także
  • zwierząt wszelkich innych rzadziej są to
  • jakieś wysublimowane koncepcje
  • aby
  • dołowi
  • aba w tym co
  • jestem
  • [Muzyka]
  • roz treść w kontekście
  • bard poprawności teologicznej tak
  • ponieważ więcej
  • kwesti przez
  • ludzi procesie edukacji perow
  • dlatego kwestie się ulegają zmianie
  • takci by
  • nadprzyrodzonego w myś hipe
  • antropomorficznej jest także intuicyjnie
  • powiedziałem ciało człowieka jest
  • podstawą ludzkiego systemu
  • poj ucieleśniona czyli ta metafora lofa
  • prawda
  • Johnsona też te ludowe takie tradycyjne
  • taksonom klasyfikacje odpowiadają cechom
  • biologii intuicyjnej tak porządkujemy
  • świat klasyfikujemy świat aby go oswoić
  • aby go zrozumieć aby go poznać aby go
  • uporządkować musimy tę najbliższą nam po
  • prostu sprawić żeby była dla nas
  • bezpieczna zrozumiałaś się swobodnie po
  • niej poruszać dlatego mamy panteony
  • różny
  • specjalizacjach szczególnie
  • związanych niezwiązanych ze sposobem
  • funkcjonowania świata przyrodniczego
  • tutaj
  • Mamy
  • też percepcję kreacji czy stworzenia w
  • ogóle jako często jako rodzaj Zenia
  • rodzenia bądź embriogenezy to rodzenie
  • wróci teologii feministycznej na
  • przykład tak jako Matka która rodzi
  • świat jak gdyby pracą w procesie
  • oczywiście toś wskazuje że no poznanie
  • jest zapośredniczone przez cielesność
  • dalej przez płciowość dalej przez
  • seksualność bo tak my doświadczamy
  • postrzegamy świat prawda niekiedy mogą
  • być być te kwestie różnym kierunku
  • wsunięte ale jednak one są
  • tutaj wspólne uniwersalne dla dla
  • gatunku jakim jest człowiek myślący
  • opozycje spełniają rolę czynników
  • porządkujących o czym było i tutaj mamy
  • najbardziej tutaj na dole te takie
  • klasyczne opozycje prawda którym
  • przypisuje się pewne wartości mamy
  • kobiecość męskość i wszystko co jest pod
  • kobiecością jest przypisane do kobiety
  • prawda wiąże się z natury z naturą z tym
  • co materialne z cielesną to jest takie
  • taka redukcja do biologii prawda No bo
  • kobieta jako posiadająca macicę prawda
  • może wydawać potomstwo później karmi
  • pierwszą później się nim opiekuje więc z
  • tym idą później kulturowe kwestie prawda
  • kobiety wypychane w sfery domowej prawda
  • a
  • OC
  • zorzą
  • [Muzyka]
  • kulturę racjonal ma siłe teorzy konc
  • wszechmoc chociażby bóstwa taki Boga
  • [Aplauz]
  • [Muzyka]
  • o dualistyczny charakterze
  • świata i
  • wsiach
  • ludowych akia ludowych właśnie one
  • odnoszą się do inwentarza kulturowego i
  • reprod w ideach tak wszystko to czego
  • doświadczamy w kontekstach społecznych i
  • kulturowych tak w związku z tym
  • środowiskiem d konceptualizacji Boga
  • joch chrześcijańskiego były Kultury
  • patriarchalne męsk centryczne dlatego
  • też
  • wyobrażenia na temat Boga nie mogły
  • odbiegać od tego schematu tak kultur
  • wszystko co jest pozytywne przypisuje
  • się Pozytywne waloryzacje przypisuje się
  • męskości i ona w tych wyobrażeniach
  • właśnie wiąże się z siłą zwem polityką
  • rozumem tutaj też bóstwa solarne Wła a
  • kobiecość jest waloryzowana negatywnie
  • Wiązana z podporządkowaniem słabością
  • zależnością naturą domem emocjami no i
  • tutaj won lun
  • bardzo ważne są też schematy
  • wyobrażeniowe one tut mają znaczenie tak
  • góra dół prawda Góra to co jest boskie
  • Bóg jest w górze dół to co jest ludzkie
  • może też kobiece
  • prawda kobieta w relacji też seksualnej
  • jest pod mężczyzną No bo chodzi o
  • hierarchi władzy prw żeby
  • pokazać bardzo
  • tradycyjny kobieta będąca na górze
  • prawda wyłamuje ten schemat PR
  • wyobrażeniowy przekracza go niejako
  • IIIa
  • prostu
  • proszę związku z c mężczyzna czy
  • wszystko to co
  • jest jego refleksji tak bóstwa chociażby
  • odwołuje
  • się płciowy które w tych kulturach
  • i matki chociażby ojciec jest właśnie
  • patriarchalny monoteistyczny abrahamic
  • religiach najczęściej surowym po prostu
  • egzekutorem norm moralnych prawodawcy
  • ustawodawcy sędzią który wszystkich przy
  • końcu czasów na sądzie ostatecznym
  • rozliczy tak i zspon odpowiednie wyroki
  • natomiast matka nastawiona jest opiekę
  • nad
  • potomstwem emocje bliskość I to zmienia
  • i to jest najważniejszą impac teologii
  • feministyczny tak zupełnie odwraca nam
  • tutaj porządek Oj jest oczywiście
  • ża mikrospołeczne czyli rodzin mężczyzna
  • ży cho
  • [Muzyka]
  • że dopiero
  • isam ale już chrześcijaństwie
  • jest
  • ojcem jest już obec
  • ojciec jeżeli chodzi sam jest
  • właśnie funkcjonuje teenie genetycznej
  • czyli jest przekazicielem prw tych
  • formułach wszystkich rodowodach PR
  • Abraham
  • zrodziła kobiety są domyślne dlatego że
  • tej biii ówczesnym standardzie
  • racjonalno to nie jest
  • przednaukowa biologia w tamtym
  • standardzie wskazywała że mężczyzna
  • przekazuje w nasieniu pełną formę
  • później wyrażone wusa na przykład a
  • kobiet inkubatorem proszę państwa
  • niestety dalej jest stylem myślenia
  • tradycyjnych orientacji w kościołu
  • denominacji chrześcijańskich Tak i to
  • jest cały czas kwestie
  • zyj kiety obecne mamie do rodziny
  • starożydowskiej gdzie mężczyzna jest
  • panem
  • wię kościo tylko mężczyźni mają wład
  • decyzyjność
  • reprezentacj koncepcja
  • katolicka kapłaństwa
  • kobiet znaczenie zwiąku
  • dotyczy tylko jedynie jea
  • człowieka nie Chrystusa k jest drugą Osą
  • Trójcy
  • kapłan musi mieć
  • pisa po py postulat było pytanie więc ja
  • pozosta pyt
  • dlac kwestie rozumienia różnego
  • rodzaju
  • personis ńskie Chciałem powiedzieć że te
  • konceptualizacje elementów kobiecych czy
  • macierzyńskich pojawiały się w historii
  • chrześcijaństwa Ale miały charakter
  • incydentalny taki marginalny
  • ma refleksji teologicznej nie były w
  • stanie przebić się poza reprodukowane
  • społecznie kulturowe sposoby formy
  • myślenia poznawcze twórcze i tak
  • dalej no i bardzo waż szk że już mam
  • czasu żeby rozwinąć tego
  • wątku ciekawe metac PR
  • zaczac teistyczne jest przyci
  • opiekunem gwiazdki oczywiście w języku
  • polskim przyjaciel i opiekun troszeczkę
  • coś inego przyjaciółka opiekunka prawda
  • czy
  • kochanka kka to nie chodzi Ty myślimy
  • językiem nie możemy
  • się PR zobaczyć więcej abstrakcyjnych po
  • miłość mądrość siła prawda natomiast
  • klasycznej teologii jest tylko król
  • sędzia wó
  • kJ wszystko to co jest związane z siłą
  • prawda reprezentuje konkretne
  • odniesienia Jakie są implikacje tutaj
  • mam kilka teologii feministycznych do
  • których się odwołałem tak jak Powiedz
  • matka jest blisko złączone stworzenie
  • badza nieustannie tak jest to
  • kreacja jest tutaj też miejsce dla
  • ewolucji naukowej rozumieniu
  • naukowym teologia feministyczna
  • rehabilituje ciało i cielesność tak
  • dowartościuje
  • ciała tutaj Argument jest chociażby
  • wcielenie Chrystusa logosu narodzony z
  • kobiety przez kobiec genital Dlaczego
  • wszystko ma być uznane C waloryzowane
  • negatywnie tak afirmuje Ciało w tym
  • tożsamości
  • niey i natura po prostu ja środowisko
  • życia któ które które winniśmy się
  • troszczyć o klasycznych już nie będę po
  • bo to jest nam znane obecnie nawet
  • jeżeli nie jesteśmy zaangażowani
  • religijnie tak to przez kulturę
  • dobrze potrafimy te schematy rozpoznać
  • jest bezwarunkowa stą też akceptacja
  • wrodzony preferencji seksualnych to nie
  • st
  • problem jeżeli nie
  • maad patologii tak to matka i Oj kocha
  • swoje dziecko po prostu Jakie ono jest
  • niezależne zbawienie jest przez
  • zasługi Przepraszam nie przez zasługi a
  • miłość proszę sobie odaz klasycz klasycz
  • w moim ujęci
  • [Aplauz]
  • tak
  • [Aplauz]
  • mamy też trą środowisko prawda Gdzie w
  • klasycznej No i to się w zasadzie całe
  • zniszczenie środowisko zawdzięczamy tak
  • zwanemu światu Zachodni prawda które w
  • tych kategoriach ziemią czyni sobie
  • poddaną
  • którą eksploatuje i także w tych
  • metaforach męskie kobiece No
  • podporządkowuje sobie i wykorzystuje
  • kobietę
  • PR tradycyjnych kulturach
  • patal wnioski niemożliwe budowanie
  • metafizyki jako zbioru twier
  • nie zapośredniczony przez ludzkie
  • doświadczenie Myślę że tutaj Proszę
  • zobaczyć
  • wyobrażenie samego Chrystusa Boga które
  • oprócz tych etnicznych tak na przykład
  • walorów też ma
  • takież nie Jednoznaczność płcią Michała
  • Anioła tutaj w lewym dolnym rogu PR czy
  • wyobrażenie które pojawiło się ostatni
  • Hiszpani
  • które wywołało kontrowersje chociażby
  • dlatego przypisuje się
  • [Muzyka]
  • jakiś A to jesty
  • [Muzyka]
Pobierz transkrypcję (TXT)