Dlaczego fallus ma znaczenie? Refleksja nad płcią judeochrześcijańskiego Boga | „Płeć Boga”
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Dlaczego fallus ma znaczenie? Refleksja nad płcią judeochrześcijańskiego Boga | "Płeć Boga"
- Ania wiedzy jest
- Ania wiedzy jest
- takim standem
- interpretacyjnym tworzącym wym
- kontekście społecznym kulturowym History
- przeka dotycz świata
- wypowiedzi konceptualizacje PR wszystkie
- procesy poznawcze izot twórcze
- oczywiście przez Ana mogą być badane
- interpretowane i tak sobie w ten sposób
- też zdefiniował ten problem który
- państwu prezentuj antropologia wied
- korzysta z dosyć społecznych moc
- tradycji Anii historycznej kt nawiązuje
- do antropologii amerykańskie Franc
- brytyjskiej są metody terenowe
- Malinowskiego
- [Aplauz]
- rozważania oczywiście
- struktural historia
- społeczna szcz Francuska
- szkoła
- g
- inspiracja szkoy społecz historii nauki
- medycyny niemieckie szczególnie które
- nie ską się tak kcz historiograf
- faktograf ale tak hist anty
- zdarzeniowa zakorzenienia w kulturze
- społeczeństwa lokalnych historiach
- relacjach
- wyjąc prawda to co History klasycz nie
- przedstawiają prz zasadzie cały proces
- historyczny rozumiany
- jako teoria polityczna a tam przecież
- jest cała masa
- kwesti poznawczy ciało czas pogoda o któ
- się w historii w ogóle nic nie mówi a
- które mają fundamentalne znaczenie
- wydarze były nai kognitywne szczególnie
- językoznawstwo kognitywne i kognitywne
- stan też inspirację waż DJ
- perspektywy PR antropologia odmiennie
- definiuje wiedzę Boza jest rozumiana nie
- jako for ludzkiej aktywności poznawczej
- która badanych okres c
- kulturach To jest właśnie ta forma
- wiedzy która jest za wiedzę po prostu
- WCH kontekstach kulturowych
- uważ historii nauki za uzn się tylko to
- co stanowi racal
- nauką wszystko
- jest antyesencjalizm
- jest intuicyjny o tym za chwilę Powiem
- prawda podmioty poznac to ma też bardzo
- mocne przełożenie w teologii bo ja w
- swoich publikacjach często twierdzę że
- namysł refleksja teologiczna nie jest
- statyczna tak te kategorie to co my
- mówimy o Bogu mmy o wszystkich kwestiach
- zagadnieniach problemach teologicznych
- także jest zmienne dynamicznie różnie
- rozumiemy pojęcia różnie definiujemy
- konstruujemy pewne podejścia podmioty
- poznają są historycznie zmienne a świat
- realny opisują sposób zapośredniczony
- przez kultur Tak racjonalność w tej
- perspektywie maak subiektywny jest
- względna
- odzwierciedla zmienne historyczne
- poczucie prawdy i oczywistości
- tak tutaj
- odny
- klasyczny podział i tak d czyli Nauka
- jest PR sy
- który składa się
- zy kontekście
- his zjawiskiem
- naturalnym PR uniwersalna bard
- [Muzyka]
- ważą cłem
- właśnie
- perspektywy z perspektywy naszych ciał
- naszego doświadczenia
- egzystencjalnego nie można oczywiści
- zredukować do jednej cechy
- uchwytna
- [Muzyka]
- [Muzyka]
- persp Ważne że wyza WSP interpretacyjne
- jej funkcją jest kształtowanie
- komponentów tożsamościowych
- jednostki Wspólnota interpretacyjna
- posiada wspólną wizję świata która
- opiera się na właściwym dla siebie
- modelu poznawczo teoretycznym to znaczy
- teraz wszystko to
- co dana Wspólnota religijna mówi o
- świecie jest spójny ale tylko
- wewnętrznie tak wynika z jej
- doświadczenia środowiskowego
- tak religia stanowi system symbol
- kwesti symbolu tak które wyraż treści
- które nie można jednoznacznie określić
- tak ale symbol nie jest autonomiczny
- działa kontekście słowo nie jest
- autonomiczne tylko można interpretować
- zd Dale tak dale Okej to metodologiczne
- takie kwestie religia stanowi ludzkich
- procesów poznawczych Co znaczy to coas
- nie prowadzi do jakś takich pytań
- granicznych istnienie Boga i d po prostu
- sposób Jaki człowiek funkcj
- doświadcza
- świata podw adaptacyjnych człowieka
- taki w terenie rozpoznawanie
- przewidywanie gdzie dany przedmiot się
- przesunie prawda to jest oczywiście
- ewolucyjnie uwarunkowan funkcja
- przystosowawcza wyraża się
- umiejętności dostosowania jednek do
- różnych środowisk życia też wynika
- [Muzyka]
- [Aplauz]
- co ma bardzo ważne znaczenie już dla
- samej teologii naturalnej tak te funkcje
- poznawcze oczywiście wyrażają się
- skłonności do wykrywania w otoczeniu
- celowości porządku struktur są te bardzo
- klasyczne teologii naturalnej argumenty
- isten Boga PR bo my intuicyjnie po
- prostu dostrzegamy pewien porządek w
- otoczeni sam porządkując prawda W
- związku z tym Jawi nam się jako jako że
- jest ty co bardziej
- UKG jakiś mechanizm jeszcze ty może być
- oczywiście ukryty oczywiście czy może
- być czy jest zad nakładką na wiedzę
- podstawową na krą skł
- wrodzone mechanizmy
- wnioskowania i one są wszystkie właśnie
- związane
- z środowiskiem
- takie pojęcie
- intuicyjny rozumowania i mamy wiele
- takich oni wszyscy proszę państwa
- zarówno nauka jak i także teologia nie
- jest nie ma charakteru naturalnego te
- myślenie teologiczne jest nienaturalne
- my musimy się do
- niego w jakiś sposób in kulturowa wejść
- w ten sposób wyedukować się w w danym
- środowisku tak poznawczym wiedz twórczym
- w związku z tym proszę państwa dlatego
- większość wiernych nie wierzy w sensie
- chociaż
- [Aplauz]
- nie
- inży
- [Aplauz]
- wszyst wcześnie chociażby kryzys anty
- autorytety czy naukowy
- PR ponieważ to co jest intuicyjne jest
- bliższe nam PR wynika z naszego
- doświadczenia więc jak gdyby s
- potwierdza
- nam nasze założenia teoretyczne prw a
- jednak do nauki trzeba mieć pewne
- predyspozycje zostać inicjowany czyli
- przejść proces edukacji d no i
- oczywiście intu wy intuicyjny dotyczą AG
- mają charakter naturalny odzwierciedlają
- po prostu zwyczaj strukturę i zdolności
- poznawcze człowieka
- antropomorfizm jest po prostu takim
- samon rzucającym się tak z kontekstu
- naszego doświadczenia
- życiowego schematem interpretacyjnym tak
- najczęściej byty nadprzyrodzone
- pojmowane są właśnie na wzór
- postępowania innych istot ludzkich
- niekoniecznie człowieka ale także
- zwierząt wszelkich innych rzadziej są to
- jakieś wysublimowane koncepcje
- aby
- dołowi
- aba w tym co
- jestem
- [Muzyka]
- roz treść w kontekście
- bard poprawności teologicznej tak
- ponieważ więcej
- kwesti przez
- ludzi procesie edukacji perow
- dlatego kwestie się ulegają zmianie
- takci by
- nadprzyrodzonego w myś hipe
- antropomorficznej jest także intuicyjnie
- powiedziałem ciało człowieka jest
- podstawą ludzkiego systemu
- poj ucieleśniona czyli ta metafora lofa
- prawda
- Johnsona też te ludowe takie tradycyjne
- taksonom klasyfikacje odpowiadają cechom
- biologii intuicyjnej tak porządkujemy
- świat klasyfikujemy świat aby go oswoić
- aby go zrozumieć aby go poznać aby go
- uporządkować musimy tę najbliższą nam po
- prostu sprawić żeby była dla nas
- bezpieczna zrozumiałaś się swobodnie po
- niej poruszać dlatego mamy panteony
- różny
- specjalizacjach szczególnie
- związanych niezwiązanych ze sposobem
- funkcjonowania świata przyrodniczego
- tutaj
- Mamy
- też percepcję kreacji czy stworzenia w
- ogóle jako często jako rodzaj Zenia
- rodzenia bądź embriogenezy to rodzenie
- wróci teologii feministycznej na
- przykład tak jako Matka która rodzi
- świat jak gdyby pracą w procesie
- oczywiście toś wskazuje że no poznanie
- jest zapośredniczone przez cielesność
- dalej przez płciowość dalej przez
- seksualność bo tak my doświadczamy
- postrzegamy świat prawda niekiedy mogą
- być być te kwestie różnym kierunku
- wsunięte ale jednak one są
- tutaj wspólne uniwersalne dla dla
- gatunku jakim jest człowiek myślący
- opozycje spełniają rolę czynników
- porządkujących o czym było i tutaj mamy
- najbardziej tutaj na dole te takie
- klasyczne opozycje prawda którym
- przypisuje się pewne wartości mamy
- kobiecość męskość i wszystko co jest pod
- kobiecością jest przypisane do kobiety
- prawda wiąże się z natury z naturą z tym
- co materialne z cielesną to jest takie
- taka redukcja do biologii prawda No bo
- kobieta jako posiadająca macicę prawda
- może wydawać potomstwo później karmi
- pierwszą później się nim opiekuje więc z
- tym idą później kulturowe kwestie prawda
- kobiety wypychane w sfery domowej prawda
- a
- OC
- zorzą
- [Muzyka]
- kulturę racjonal ma siłe teorzy konc
- wszechmoc chociażby bóstwa taki Boga
- [Aplauz]
- [Muzyka]
- o dualistyczny charakterze
- świata i
- wsiach
- ludowych akia ludowych właśnie one
- odnoszą się do inwentarza kulturowego i
- reprod w ideach tak wszystko to czego
- doświadczamy w kontekstach społecznych i
- kulturowych tak w związku z tym
- środowiskiem d konceptualizacji Boga
- joch chrześcijańskiego były Kultury
- patriarchalne męsk centryczne dlatego
- też
- wyobrażenia na temat Boga nie mogły
- odbiegać od tego schematu tak kultur
- wszystko co jest pozytywne przypisuje
- się Pozytywne waloryzacje przypisuje się
- męskości i ona w tych wyobrażeniach
- właśnie wiąże się z siłą zwem polityką
- rozumem tutaj też bóstwa solarne Wła a
- kobiecość jest waloryzowana negatywnie
- Wiązana z podporządkowaniem słabością
- zależnością naturą domem emocjami no i
- tutaj won lun
- bardzo ważne są też schematy
- wyobrażeniowe one tut mają znaczenie tak
- góra dół prawda Góra to co jest boskie
- Bóg jest w górze dół to co jest ludzkie
- może też kobiece
- prawda kobieta w relacji też seksualnej
- jest pod mężczyzną No bo chodzi o
- hierarchi władzy prw żeby
- pokazać bardzo
- tradycyjny kobieta będąca na górze
- prawda wyłamuje ten schemat PR
- wyobrażeniowy przekracza go niejako
- IIIa
- prostu
- proszę związku z c mężczyzna czy
- wszystko to co
- jest jego refleksji tak bóstwa chociażby
- odwołuje
- się płciowy które w tych kulturach
- i matki chociażby ojciec jest właśnie
- patriarchalny monoteistyczny abrahamic
- religiach najczęściej surowym po prostu
- egzekutorem norm moralnych prawodawcy
- ustawodawcy sędzią który wszystkich przy
- końcu czasów na sądzie ostatecznym
- rozliczy tak i zspon odpowiednie wyroki
- natomiast matka nastawiona jest opiekę
- nad
- potomstwem emocje bliskość I to zmienia
- i to jest najważniejszą impac teologii
- feministyczny tak zupełnie odwraca nam
- tutaj porządek Oj jest oczywiście
- ża mikrospołeczne czyli rodzin mężczyzna
- ży cho
- [Muzyka]
- że dopiero
- isam ale już chrześcijaństwie
- jest
- ojcem jest już obec
- ojciec jeżeli chodzi sam jest
- właśnie funkcjonuje teenie genetycznej
- czyli jest przekazicielem prw tych
- formułach wszystkich rodowodach PR
- Abraham
- zrodziła kobiety są domyślne dlatego że
- tej biii ówczesnym standardzie
- racjonalno to nie jest
- przednaukowa biologia w tamtym
- standardzie wskazywała że mężczyzna
- przekazuje w nasieniu pełną formę
- później wyrażone wusa na przykład a
- kobiet inkubatorem proszę państwa
- niestety dalej jest stylem myślenia
- tradycyjnych orientacji w kościołu
- denominacji chrześcijańskich Tak i to
- jest cały czas kwestie
- zyj kiety obecne mamie do rodziny
- starożydowskiej gdzie mężczyzna jest
- panem
- wię kościo tylko mężczyźni mają wład
- decyzyjność
- reprezentacj koncepcja
- katolicka kapłaństwa
- kobiet znaczenie zwiąku
- dotyczy tylko jedynie jea
- człowieka nie Chrystusa k jest drugą Osą
- Trójcy
- kapłan musi mieć
- pisa po py postulat było pytanie więc ja
- pozosta pyt
- dlac kwestie rozumienia różnego
- rodzaju
- personis ńskie Chciałem powiedzieć że te
- konceptualizacje elementów kobiecych czy
- macierzyńskich pojawiały się w historii
- chrześcijaństwa Ale miały charakter
- incydentalny taki marginalny
- ma refleksji teologicznej nie były w
- stanie przebić się poza reprodukowane
- społecznie kulturowe sposoby formy
- myślenia poznawcze twórcze i tak
- dalej no i bardzo waż szk że już mam
- czasu żeby rozwinąć tego
- wątku ciekawe metac PR
- zaczac teistyczne jest przyci
- opiekunem gwiazdki oczywiście w języku
- polskim przyjaciel i opiekun troszeczkę
- coś inego przyjaciółka opiekunka prawda
- czy
- kochanka kka to nie chodzi Ty myślimy
- językiem nie możemy
- się PR zobaczyć więcej abstrakcyjnych po
- miłość mądrość siła prawda natomiast
- klasycznej teologii jest tylko król
- sędzia wó
- kJ wszystko to co jest związane z siłą
- prawda reprezentuje konkretne
- odniesienia Jakie są implikacje tutaj
- mam kilka teologii feministycznych do
- których się odwołałem tak jak Powiedz
- matka jest blisko złączone stworzenie
- badza nieustannie tak jest to
- kreacja jest tutaj też miejsce dla
- ewolucji naukowej rozumieniu
- naukowym teologia feministyczna
- rehabilituje ciało i cielesność tak
- dowartościuje
- ciała tutaj Argument jest chociażby
- wcielenie Chrystusa logosu narodzony z
- kobiety przez kobiec genital Dlaczego
- wszystko ma być uznane C waloryzowane
- negatywnie tak afirmuje Ciało w tym
- tożsamości
- niey i natura po prostu ja środowisko
- życia któ które które winniśmy się
- troszczyć o klasycznych już nie będę po
- bo to jest nam znane obecnie nawet
- jeżeli nie jesteśmy zaangażowani
- religijnie tak to przez kulturę
- dobrze potrafimy te schematy rozpoznać
- jest bezwarunkowa stą też akceptacja
- wrodzony preferencji seksualnych to nie
- st
- problem jeżeli nie
- maad patologii tak to matka i Oj kocha
- swoje dziecko po prostu Jakie ono jest
- niezależne zbawienie jest przez
- zasługi Przepraszam nie przez zasługi a
- miłość proszę sobie odaz klasycz klasycz
- w moim ujęci
- [Aplauz]
- tak
- [Aplauz]
- mamy też trą środowisko prawda Gdzie w
- klasycznej No i to się w zasadzie całe
- zniszczenie środowisko zawdzięczamy tak
- zwanemu światu Zachodni prawda które w
- tych kategoriach ziemią czyni sobie
- poddaną
- którą eksploatuje i także w tych
- metaforach męskie kobiece No
- podporządkowuje sobie i wykorzystuje
- kobietę
- PR tradycyjnych kulturach
- patal wnioski niemożliwe budowanie
- metafizyki jako zbioru twier
- nie zapośredniczony przez ludzkie
- doświadczenie Myślę że tutaj Proszę
- zobaczyć
- wyobrażenie samego Chrystusa Boga które
- oprócz tych etnicznych tak na przykład
- walorów też ma
- takież nie Jednoznaczność płcią Michała
- Anioła tutaj w lewym dolnym rogu PR czy
- wyobrażenie które pojawiło się ostatni
- Hiszpani
- które wywołało kontrowersje chociażby
- dlatego przypisuje się
- [Muzyka]
- jakiś A to jesty
- [Muzyka]