TRANSKRYPCJA: "Dlaczego fallus ma znaczenie? Refleksja nad płcią judeochrześcijańskiego Boga | "Płeć Boga"" Data publikacji: 16.06.2024 Długość: 22:51 --- [0:10] Ania wiedzy jest [0:10] Ania wiedzy jest [0:13] takim standem [0:19] interpretacyjnym tworzącym wym [0:21] kontekście społecznym kulturowym History [0:25] przeka dotycz świata [0:30] wypowiedzi konceptualizacje PR wszystkie [0:33] procesy poznawcze izot twórcze [0:35] oczywiście przez Ana mogą być badane [0:37] interpretowane i tak sobie w ten sposób [0:40] też zdefiniował ten problem który [0:44] państwu prezentuj antropologia wied [0:47] korzysta z dosyć społecznych moc [0:51] tradycji Anii historycznej kt nawiązuje [0:53] do antropologii amerykańskie Franc [0:56] brytyjskiej są metody terenowe [0:58] Malinowskiego [1:04] [Aplauz] [1:12] rozważania oczywiście [1:14] struktural historia [1:16] społeczna szcz Francuska [1:20] szkoła [1:22] g [1:28] inspiracja szkoy społecz historii nauki [1:31] medycyny niemieckie szczególnie które [1:33] nie ską się tak kcz historiograf [1:36] faktograf ale tak hist anty [1:39] zdarzeniowa zakorzenienia w kulturze [1:41] społeczeństwa lokalnych historiach [1:44] relacjach [1:45] wyjąc prawda to co History klasycz nie [1:48] przedstawiają prz zasadzie cały proces [1:52] historyczny rozumiany [1:54] jako teoria polityczna a tam przecież [1:58] jest cała masa [2:00] kwesti poznawczy ciało czas pogoda o któ [2:04] się w historii w ogóle nic nie mówi a [2:07] które mają fundamentalne znaczenie [2:10] wydarze były nai kognitywne szczególnie [2:14] językoznawstwo kognitywne i kognitywne [2:18] stan też inspirację waż DJ [2:20] perspektywy PR antropologia odmiennie [2:24] definiuje wiedzę Boza jest rozumiana nie [2:27] jako for ludzkiej aktywności poznawczej [2:30] która badanych okres c [2:33] kulturach To jest właśnie ta forma [2:35] wiedzy która jest za wiedzę po prostu [2:37] WCH kontekstach kulturowych [2:44] uważ historii nauki za uzn się tylko to [2:48] co stanowi racal [2:54] nauką wszystko [3:00] jest antyesencjalizm [3:02] jest intuicyjny o tym za chwilę Powiem [3:05] prawda podmioty poznac to ma też bardzo [3:08] mocne przełożenie w teologii bo ja w [3:10] swoich publikacjach często twierdzę że [3:13] namysł refleksja teologiczna nie jest [3:16] statyczna tak te kategorie to co my [3:18] mówimy o Bogu mmy o wszystkich kwestiach [3:21] zagadnieniach problemach teologicznych [3:23] także jest zmienne dynamicznie różnie [3:26] rozumiemy pojęcia różnie definiujemy [3:31] konstruujemy pewne podejścia podmioty [3:33] poznają są historycznie zmienne a świat [3:37] realny opisują sposób zapośredniczony [3:39] przez kultur Tak racjonalność w tej [3:42] perspektywie maak subiektywny jest [3:44] względna [3:46] odzwierciedla zmienne historyczne [3:48] poczucie prawdy i oczywistości [3:51] tak tutaj [3:53] odny [3:55] klasyczny podział i tak d czyli Nauka [3:58] jest PR sy [4:01] który składa się [4:04] zy kontekście [4:14] his zjawiskiem [4:18] naturalnym PR uniwersalna bard [4:23] [Muzyka] [4:25] ważą cłem [4:30] właśnie [4:32] perspektywy z perspektywy naszych ciał [4:34] naszego doświadczenia [4:37] egzystencjalnego nie można oczywiści [4:39] zredukować do jednej cechy [4:43] uchwytna [4:44] [Muzyka] [4:51] [Muzyka] [4:54] persp Ważne że wyza WSP interpretacyjne [4:59] jej funkcją jest kształtowanie [5:01] komponentów tożsamościowych [5:03] jednostki Wspólnota interpretacyjna [5:05] posiada wspólną wizję świata która [5:08] opiera się na właściwym dla siebie [5:10] modelu poznawczo teoretycznym to znaczy [5:12] teraz wszystko to [5:15] co dana Wspólnota religijna mówi o [5:18] świecie jest spójny ale tylko [5:20] wewnętrznie tak wynika z jej [5:22] doświadczenia środowiskowego [5:26] tak religia stanowi system symbol [5:30] kwesti symbolu tak które wyraż treści [5:33] które nie można jednoznacznie określić [5:35] tak ale symbol nie jest autonomiczny [5:38] działa kontekście słowo nie jest [5:41] autonomiczne tylko można interpretować [5:43] zd Dale tak dale Okej to metodologiczne [5:47] takie kwestie religia stanowi ludzkich [5:51] procesów poznawczych Co znaczy to coas [5:54] nie prowadzi do jakś takich pytań [5:56] granicznych istnienie Boga i d po prostu [6:00] sposób Jaki człowiek funkcj [6:03] doświadcza [6:05] świata podw adaptacyjnych człowieka [6:09] taki w terenie rozpoznawanie [6:11] przewidywanie gdzie dany przedmiot się [6:13] przesunie prawda to jest oczywiście [6:15] ewolucyjnie uwarunkowan funkcja [6:17] przystosowawcza wyraża się [6:19] umiejętności dostosowania jednek do [6:21] różnych środowisk życia też wynika [6:25] [Muzyka] [6:26] [Aplauz] [6:30] co ma bardzo ważne znaczenie już dla [6:34] samej teologii naturalnej tak te funkcje [6:37] poznawcze oczywiście wyrażają się [6:40] skłonności do wykrywania w otoczeniu [6:42] celowości porządku struktur są te bardzo [6:45] klasyczne teologii naturalnej argumenty [6:47] isten Boga PR bo my intuicyjnie po [6:50] prostu dostrzegamy pewien porządek w [6:52] otoczeni sam porządkując prawda W [6:54] związku z tym Jawi nam się jako jako że [6:58] jest ty co bardziej [7:00] UKG jakiś mechanizm jeszcze ty może być [7:05] oczywiście ukryty oczywiście czy może [7:09] być czy jest zad nakładką na wiedzę [7:12] podstawową na krą skł [7:16] wrodzone mechanizmy [7:18] wnioskowania i one są wszystkie właśnie [7:21] związane [7:23] z środowiskiem [7:25] takie pojęcie [7:28] intuicyjny rozumowania i mamy wiele [7:31] takich oni wszyscy proszę państwa [7:33] zarówno nauka jak i także teologia nie [7:37] jest nie ma charakteru naturalnego te [7:40] myślenie teologiczne jest nienaturalne [7:42] my musimy się do [7:43] niego w jakiś sposób in kulturowa wejść [7:47] w ten sposób wyedukować się w w danym [7:51] środowisku tak poznawczym wiedz twórczym [7:54] w związku z tym proszę państwa dlatego [7:56] większość wiernych nie wierzy w sensie [8:07] chociaż [8:13] [Aplauz] [8:17] nie [8:19] inży [8:21] [Aplauz] [8:28] wszyst wcześnie chociażby kryzys anty [8:30] autorytety czy naukowy [8:33] PR ponieważ to co jest intuicyjne jest [8:35] bliższe nam PR wynika z naszego [8:37] doświadczenia więc jak gdyby s [8:39] potwierdza [8:40] nam nasze założenia teoretyczne prw a [8:43] jednak do nauki trzeba mieć pewne [8:46] predyspozycje zostać inicjowany czyli [8:50] przejść proces edukacji d no i [8:53] oczywiście intu wy intuicyjny dotyczą AG [8:59] mają charakter naturalny odzwierciedlają [9:01] po prostu zwyczaj strukturę i zdolności [9:04] poznawcze człowieka [9:06] antropomorfizm jest po prostu takim [9:08] samon rzucającym się tak z kontekstu [9:10] naszego doświadczenia [9:12] życiowego schematem interpretacyjnym tak [9:15] najczęściej byty nadprzyrodzone [9:17] pojmowane są właśnie na wzór [9:19] postępowania innych istot ludzkich [9:21] niekoniecznie człowieka ale także [9:23] zwierząt wszelkich innych rzadziej są to [9:26] jakieś wysublimowane koncepcje [9:30] aby [9:32] dołowi [9:33] aba w tym co [9:44] jestem [9:46] [Muzyka] [9:50] roz treść w kontekście [9:59] bard poprawności teologicznej tak [10:01] ponieważ więcej [10:03] kwesti przez [10:06] ludzi procesie edukacji perow [10:11] dlatego kwestie się ulegają zmianie [10:15] takci by [10:17] nadprzyrodzonego w myś hipe [10:20] antropomorficznej jest także intuicyjnie [10:23] powiedziałem ciało człowieka jest [10:26] podstawą ludzkiego systemu [10:28] poj ucieleśniona czyli ta metafora lofa [10:31] prawda [10:33] Johnsona też te ludowe takie tradycyjne [10:37] taksonom klasyfikacje odpowiadają cechom [10:40] biologii intuicyjnej tak porządkujemy [10:43] świat klasyfikujemy świat aby go oswoić [10:46] aby go zrozumieć aby go poznać aby go [10:48] uporządkować musimy tę najbliższą nam po [10:51] prostu sprawić żeby była dla nas [10:53] bezpieczna zrozumiałaś się swobodnie po [10:56] niej poruszać dlatego mamy panteony [10:59] różny [11:00] specjalizacjach szczególnie [11:03] związanych niezwiązanych ze sposobem [11:05] funkcjonowania świata przyrodniczego [11:07] tutaj [11:09] Mamy [11:10] też percepcję kreacji czy stworzenia w [11:14] ogóle jako często jako rodzaj Zenia [11:17] rodzenia bądź embriogenezy to rodzenie [11:20] wróci teologii feministycznej na [11:21] przykład tak jako Matka która rodzi [11:24] świat jak gdyby pracą w procesie [11:27] oczywiście toś wskazuje że no poznanie [11:31] jest zapośredniczone przez cielesność [11:33] dalej przez płciowość dalej przez [11:36] seksualność bo tak my doświadczamy [11:39] postrzegamy świat prawda niekiedy mogą [11:42] być być te kwestie różnym kierunku [11:45] wsunięte ale jednak one są [11:48] tutaj wspólne uniwersalne dla dla [11:51] gatunku jakim jest człowiek myślący [11:54] opozycje spełniają rolę czynników [11:56] porządkujących o czym było i tutaj mamy [11:58] najbardziej tutaj na dole te takie [12:01] klasyczne opozycje prawda którym [12:03] przypisuje się pewne wartości mamy [12:04] kobiecość męskość i wszystko co jest pod [12:06] kobiecością jest przypisane do kobiety [12:09] prawda wiąże się z natury z naturą z tym [12:11] co materialne z cielesną to jest takie [12:14] taka redukcja do biologii prawda No bo [12:16] kobieta jako posiadająca macicę prawda [12:18] może wydawać potomstwo później karmi [12:20] pierwszą później się nim opiekuje więc z [12:23] tym idą później kulturowe kwestie prawda [12:25] kobiety wypychane w sfery domowej prawda [12:27] a [12:30] OC [12:32] zorzą [12:34] [Muzyka] [12:39] kulturę racjonal ma siłe teorzy konc [12:47] wszechmoc chociażby bóstwa taki Boga [12:52] [Aplauz] [12:57] [Muzyka] [12:59] o dualistyczny charakterze [13:02] świata i [13:04] wsiach [13:06] ludowych akia ludowych właśnie one [13:10] odnoszą się do inwentarza kulturowego i [13:13] reprod w ideach tak wszystko to czego [13:17] doświadczamy w kontekstach społecznych i [13:19] kulturowych tak w związku z tym [13:22] środowiskiem d konceptualizacji Boga [13:24] joch chrześcijańskiego były Kultury [13:26] patriarchalne męsk centryczne dlatego [13:28] też [13:30] wyobrażenia na temat Boga nie mogły [13:32] odbiegać od tego schematu tak kultur [13:36] wszystko co jest pozytywne przypisuje [13:38] się Pozytywne waloryzacje przypisuje się [13:40] męskości i ona w tych wyobrażeniach [13:42] właśnie wiąże się z siłą zwem polityką [13:46] rozumem tutaj też bóstwa solarne Wła a [13:48] kobiecość jest waloryzowana negatywnie [13:50] Wiązana z podporządkowaniem słabością [13:53] zależnością naturą domem emocjami no i [13:55] tutaj won lun [14:00] bardzo ważne są też schematy [14:01] wyobrażeniowe one tut mają znaczenie tak [14:04] góra dół prawda Góra to co jest boskie [14:07] Bóg jest w górze dół to co jest ludzkie [14:09] może też kobiece [14:10] prawda kobieta w relacji też seksualnej [14:13] jest pod mężczyzną No bo chodzi o [14:15] hierarchi władzy prw żeby [14:18] pokazać bardzo [14:21] tradycyjny kobieta będąca na górze [14:24] prawda wyłamuje ten schemat PR [14:26] wyobrażeniowy przekracza go niejako [14:30] IIIa [14:37] prostu [14:39] proszę związku z c mężczyzna czy [14:44] wszystko to co [14:46] jest jego refleksji tak bóstwa chociażby [14:50] odwołuje [14:52] się płciowy które w tych kulturach [14:59] i matki chociażby ojciec jest właśnie [15:02] patriarchalny monoteistyczny abrahamic [15:04] religiach najczęściej surowym po prostu [15:06] egzekutorem norm moralnych prawodawcy [15:08] ustawodawcy sędzią który wszystkich przy [15:11] końcu czasów na sądzie ostatecznym [15:13] rozliczy tak i zspon odpowiednie wyroki [15:16] natomiast matka nastawiona jest opiekę [15:17] nad [15:18] potomstwem emocje bliskość I to zmienia [15:21] i to jest najważniejszą impac teologii [15:23] feministyczny tak zupełnie odwraca nam [15:26] tutaj porządek Oj jest oczywiście [15:35] ża mikrospołeczne czyli rodzin mężczyzna [15:40] ży cho [15:47] [Muzyka] [16:08] że dopiero [16:12] isam ale już chrześcijaństwie [16:18] jest [16:24] ojcem jest już obec [16:29] ojciec jeżeli chodzi sam jest [16:32] właśnie funkcjonuje teenie genetycznej [16:35] czyli jest przekazicielem prw tych [16:37] formułach wszystkich rodowodach PR [16:39] Abraham [16:41] zrodziła kobiety są domyślne dlatego że [16:46] tej biii ówczesnym standardzie [16:47] racjonalno to nie jest [16:52] przednaukowa biologia w tamtym [16:54] standardzie wskazywała że mężczyzna [16:56] przekazuje w nasieniu pełną formę [16:59] później wyrażone wusa na przykład a [17:02] kobiet inkubatorem proszę państwa [17:05] niestety dalej jest stylem myślenia [17:09] tradycyjnych orientacji w kościołu [17:13] denominacji chrześcijańskich Tak i to [17:15] jest cały czas kwestie [17:18] zyj kiety obecne mamie do rodziny [17:23] starożydowskiej gdzie mężczyzna jest [17:25] panem [17:30] wię kościo tylko mężczyźni mają wład [17:33] decyzyjność [17:35] reprezentacj koncepcja [17:40] katolicka kapłaństwa [17:43] kobiet znaczenie zwiąku [17:50] dotyczy tylko jedynie jea [17:54] człowieka nie Chrystusa k jest drugą Osą [17:56] Trójcy [17:59] kapłan musi mieć [18:02] pisa po py postulat było pytanie więc ja [18:06] pozosta pyt [18:08] dlac kwestie rozumienia różnego [18:10] rodzaju [18:14] personis ńskie Chciałem powiedzieć że te [18:17] konceptualizacje elementów kobiecych czy [18:20] macierzyńskich pojawiały się w historii [18:23] chrześcijaństwa Ale miały charakter [18:25] incydentalny taki marginalny [18:31] ma refleksji teologicznej nie były w [18:34] stanie przebić się poza reprodukowane [18:38] społecznie kulturowe sposoby formy [18:41] myślenia poznawcze twórcze i tak [18:43] dalej no i bardzo waż szk że już mam [18:48] czasu żeby rozwinąć tego [18:51] wątku ciekawe metac PR [18:55] zaczac teistyczne jest przyci [18:59] opiekunem gwiazdki oczywiście w języku [19:01] polskim przyjaciel i opiekun troszeczkę [19:03] coś inego przyjaciółka opiekunka prawda [19:06] czy [19:08] kochanka kka to nie chodzi Ty myślimy [19:11] językiem nie możemy [19:14] się PR zobaczyć więcej abstrakcyjnych po [19:17] miłość mądrość siła prawda natomiast [19:21] klasycznej teologii jest tylko król [19:23] sędzia wó [19:25] kJ wszystko to co jest związane z siłą [19:28] prawda reprezentuje konkretne [19:31] odniesienia Jakie są implikacje tutaj [19:34] mam kilka teologii feministycznych do [19:37] których się odwołałem tak jak Powiedz [19:40] matka jest blisko złączone stworzenie [19:43] badza nieustannie tak jest to [19:46] kreacja jest tutaj też miejsce dla [19:48] ewolucji naukowej rozumieniu [19:51] naukowym teologia feministyczna [19:54] rehabilituje ciało i cielesność tak [19:56] dowartościuje [19:58] ciała tutaj Argument jest chociażby [20:00] wcielenie Chrystusa logosu narodzony z [20:03] kobiety przez kobiec genital Dlaczego [20:06] wszystko ma być uznane C waloryzowane [20:08] negatywnie tak afirmuje Ciało w tym [20:11] tożsamości [20:13] niey i natura po prostu ja środowisko [20:17] życia któ które które winniśmy się [20:20] troszczyć o klasycznych już nie będę po [20:22] bo to jest nam znane obecnie nawet [20:25] jeżeli nie jesteśmy zaangażowani [20:26] religijnie tak to przez kulturę [20:30] dobrze potrafimy te schematy rozpoznać [20:33] jest bezwarunkowa stą też akceptacja [20:36] wrodzony preferencji seksualnych to nie [20:37] st [20:38] problem jeżeli nie [20:41] maad patologii tak to matka i Oj kocha [20:43] swoje dziecko po prostu Jakie ono jest [20:46] niezależne zbawienie jest przez [20:49] zasługi Przepraszam nie przez zasługi a [20:52] miłość proszę sobie odaz klasycz klasycz [20:55] w moim ujęci [21:04] [Aplauz] [21:18] tak [21:26] [Aplauz] [21:28] mamy też trą środowisko prawda Gdzie w [21:31] klasycznej No i to się w zasadzie całe [21:33] zniszczenie środowisko zawdzięczamy tak [21:35] zwanemu światu Zachodni prawda które w [21:38] tych kategoriach ziemią czyni sobie [21:40] poddaną [21:41] którą eksploatuje i także w tych [21:45] metaforach męskie kobiece No [21:47] podporządkowuje sobie i wykorzystuje [21:49] kobietę [21:51] PR tradycyjnych kulturach [21:54] patal wnioski niemożliwe budowanie [21:56] metafizyki jako zbioru twier [21:59] nie zapośredniczony przez ludzkie [22:02] doświadczenie Myślę że tutaj Proszę [22:05] zobaczyć [22:08] wyobrażenie samego Chrystusa Boga które [22:12] oprócz tych etnicznych tak na przykład [22:14] walorów też ma [22:18] takież nie Jednoznaczność płcią Michała [22:21] Anioła tutaj w lewym dolnym rogu PR czy [22:25] wyobrażenie które pojawiło się ostatni [22:27] Hiszpani [22:31] które wywołało kontrowersje chociażby [22:34] dlatego przypisuje się [22:38] [Muzyka] [22:41] jakiś A to jesty [22:48] [Muzyka] --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl