Dekalog krok po kroku. Cz. 6

Rozwiń transkrypcję filmu

Dekalog krok po kroku. Cz. 6 | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19 online jest z nami dzisiaj Izabela Buczkowska która
  • niestety po raz ostatni spotyka się z nami jeżeli chodzi o cykl Dekalog krok
  • po kroku zrobiliśmy tych kroków do tej pory 5 dzisiaj będzie szósty i tym razem
  • przekazanie piąte i przykazanie dziesiąte Myślę że szczególnie to
  • ostatnie przykazanie w związku z kontrowersami związanymi z jego podziałami różnego rodzaju może być interesujące ale jak zwykle będziesz też
  • zamówić o tym co te co te przykazania łączy i dlaczego omawiamy je wspólnie
  • także już nie przedłużając zapraszam dzień dobry Cieszę się na to nasze dzisiejsze spotkanie z państwem oczywiście ale też
  • pojawia się taki Smuteczek że to już ostatnie spotkanie chociaż też
  • dobrze jest kończyć pewne rzeczy i zaczynać i
  • kończyć i tak my dzisiaj skończymy naszą podróż przez Dekalog co mnie znaczy że
  • ten Dekalog gdzieś tam zupełnie pozostawiamy Mam nadzieję że te nasze
  • spotkania również zachęcam państwa do tego żeby zgłębiać temat i dalej
  • szukać źródeł zapoznawać się z tematem bo na pewno to wszystko o czym tutaj
  • powiedzieliśmy tematu nie wyczerpuje dzisiaj tak jak powiedziała Asia
  • zajmiemy się przykazaniem piątym i przykazaniem 10 czyli to są dwa ostatnie
  • przykazania z poszczególnych tablic nasze spotkanie szóste i ostatnie i nasi
  • dzisiejsi bohaterowie przykazanie 5 i 10 przykazania te są zapisane w Księdze wyjścia oraz Powtórzonego Prawa Dzisiaj będziemy
  • się odwoływać do obu tych tekstów ponieważ podobnie jak w poprzednich przykazaniach które omawialiśmy sobie na ostatnim
  • naszym spotkaniu są tutaj pewne różnice które warto sobie zaznaczyć
  • także przykazanie piątek brzmi następująco Szanuj swojego
  • owoca i matkę by dzięki temu długo żyć na ziemi którą pan twój Bóg ci dał
  • oraz przykazanie dziesiąte zapisane w Księdze wyjścia w 20 rozdziale 17 wersecie i także z pewnymi różnicami w księdze Powtórzonego Prawa
  • Nie pożądaj domu swojego bliźniego Nie pożądaj żony swojego bliźniego ani jego
  • sługi ani jego służącej a nie jego bydlęcia ani osła Ani niczego co do
  • niego należy będziemy jeszcze dokładnie analizować treść na razie
  • przedstawiam naszych bohaterów i przypomnę że
  • otrzymujemy liczby numerację tych przykazań odwołując się do tradycji talmudycznej
  • stąd też właśnie nasze dzisiejsze przykazanie które bardziej tradycyjnej wersji brzmi czci ojca swego i matkę swoją jest przykazaniem piątym A
  • przykazanie niepożądaj żony swego bliźniego ani żadnej rzeczy która należy do niego jest przykazaniem 10 przykazania jak sobie powiedzieliśmy
  • zostały zapisane na dwóch tablicach i określa się je
  • mianem 10 słów A serek hadevaringu czyli nie ściślesz rzecz biorąc przykazań ale
  • 10 słów 10 wyrażeń 10 twierdzeń na pierwszej tablicy mamy 5 tak czyli
  • mamy tutaj z bardzo symetryczną sytuację 5 przykazań Na pierwszej tablicy i
  • przekazania te dotyczą relacji pomiędzy człowiekiem a bogiem oraz 5 przykazań Na
  • drugiej tablicy i to są przekazania które regulują Relacje pomiędzy człowiekiem a jego bliźnim Czyli mamy do czynienia z pierwszą tablicą gdzie po
  • hebrajsku te przykazania określa się jako Ben Adam
  • lamakom między człowiekiem a Bogiem i druga tablica Adam machawę roku między
  • człowiekiem a jego Bliźniąt tak czyli dwie tablice które
  • wzajemnie się uzupełniają i wspólnie regulują
  • całość stosunków pomiędzy Bogiem pomiędzy
  • człowiekiem i Bogiem i pomiędzy człowiekiem i człowiekiem w taki sposób łączy się to przykazania
  • tak po kolei pierwsze z pierwszej tablicy pierwsze z drugiej tablicy czyli pierwsze i szóste drugie z pierwszej tablicy drugi z drugiej czyli to będzie
  • drugi i siódme i tak dalej aż dochodzimy do tej naszej ostatniej pary o
  • wszystkich innych już sobie powiedzieliśmy Zachęcam do obejrzenia sobie tych filmów już są dostępne na YouTube
  • a dzisiaj ci ojca i nie pożądać żony bliźniego swego ani żadnej rzeczy która
  • do niego należy ostatnia para tak i po kolei przyjrzymy się tym przykazaniom
  • każdemu z nich a później popatrzymy na to Co je łączy czy faktycznie jest coś
  • Co je łączy czy to tylko kwestia takiego ułożenia żeby właśnie mieć ładnie
  • poukładane to przykazania tu 5 i tu 5 żeby zachować tą symetrię
  • przekazanie piąte powiedzieliśmy sobie że przekazanie zapisane jest księdza wyjścia księdza
  • powtarzanego prawa i że pomiędzy tymi wersjami są pewne różnice i teraz już
  • widzimy te różnice pierwsza wersja jest nieco krótsza brzmi ona tak Szanuj
  • swojego ojca i matkę dzięki temu długo żyć na ziemi którą pan Bóg twój ci daje
  • w wersji z Powtórzonego Prawa początek mamy ten sam Szanuj swojego
  • ojca i swoją matkę rozwinięcie tutaj mamy tak jak przykazał
  • ci pan twój Bóg by dzięki temu długo żyć na ziemi i dodatkowe elementy i cieszyć
  • się powodzeniem w ziemi którą daje ci pan twój Bóg na to że mamy w tej wersji z Powtórzonego Prawa
  • to wszystko co znajduje się w wersji z Powtórzonego z Księgi Wyjścia
  • dodatkowe rozwinięcie o stwierdzenie że to
  • nakazuje Bóg oraz rozwinięcie tego długiego życia o aspekt
  • tego że to ma być życie dobre ujęte to jest to Bo w taki sposób aby
  • cieszyć się powodzeniem ziemi którą pan Bóg twój ci daje
  • dobrze różnice skąd wynikają powiedzieliśmy sobie ostatnio że Księga Powtórzonego Prawa
  • stanowi podsumowanie tego zgodnie z nazwą tego co do tej pory
  • zostało powiedziane w kwestii właśnie prawa to jest są te słowa które Mojżesz
  • wypowiada tuż przed wejściem do Ziemi Obiecanej
  • stąd też ten dodatkowy element który się pojawia tak jak przekazał ci pan twój
  • Bóg tak Czyli odwołuje się tutaj do tego że przykazania zostały dane wcześniej w tej chwili są one podsumowane tak tutaj mamy
  • tą różnicę i dodatkowo rozwinięty jest ten element powodzenia w ziemi
  • to też pokazuje że jest to tekst późniejszy i
  • że ten element to oczekiwanie przebywania w tej ziemi
  • którą pan bóg daje izraelowi jest bliższy i staje się tym ważniejszy i
  • podobne też sentyment zobaczymy w kiedy będziemy sobie porównywać wersję w obu
  • księgach 10 przykazania
  • popatrzmy sobie na tekst hebrajski
  • interesuje nas tutaj wytłuściłam te elementy które nas tutaj będą interesować
  • postanawiamy się nad czasownikiem kavet tak który jest
  • tłumaczony albo czci albo Szanuj albo okazuj cześć
  • i podstawowa i on pojawia się w obu wersjach tak mamy do czynienia z tym
  • samym czasownikiem w obu przypadkach Jest to forma trybu rozkazującego raczej jest to nakaz Szanuj czci
  • i podstawowe znaczenie tego słowa w języku hebrajskim hebrajskim jest takim
  • bardzo prostym językiem już sobie też o tym mówiliśmy operuje często na konkretach i podstawowe znaczenie tego czasownika
  • jest być ciężki co się
  • ciężkie czyli i skąd Tutaj to przejście od
  • czegoś ciężkiego do czci czy szacunku Tak możemy myśleć o tym takim wyjściowym
  • konkretnym znaczeniu właśnie tego ciężarów czyli coś jest ciężkie Tak to
  • też właśnie ma ten spójnik ciężar zajmuje określoną przestrzeń
  • idąc dalej za tą myślą Możemy też powiedzieć że ma swoje znaczenie ma swoje miejsce
  • i stąd też rozwinęło się to bardziej abstrakcyjne znaczenie że w związku z
  • tym jest to godne uznanie tak godne uznanie godne
  • szacunku godne czci tak Czyli mogliśmy podsumować tutaj
  • ten nakaz jako Uznaj
  • swojego ojca swoją matkę oddawaj im ten szacunek na który
  • zasługują czyli
  • ładniej po polsku jest to umowane w kategoriach właśnie Szanuj czy czci tak
  • tutaj chciałam dać państwu trochę wgląd to jak rozwijało się znaczenie tego czasownika co też myślę w taki obrazowy
  • sposób pomaga nam zrozumieć ideę która się za nim kryje OK dalej
  • czyli kawę tak szanujemy od
  • imecha z ojca i matkę ojca twojego i matkę twoją Lema Annę tutaj ten element nas też interesuje to jest taki przyimek
  • złożony bardzo dosłownie mogliśmy tłumaczyć dla
  • celu po to aby aby Albo tak jak
  • widzieliśmy wcześniej aby dzięki temu tak czy abyś dzięki temu więc wskazuje
  • nam tutaj na cel tak Czyli czcij ojca
  • czcij matkę aby i tutaj teraz ten czasownik
  • tłumacz pamiętamy to tłumaczenie brzmi abyś długo żył tutaj dosłownie
  • ten czasownik a rach oznacza być długi tak i ta forma z którą tutaj mamy do
  • czynienia mówi gdybyśmy sobie mieli dosłownie to przetłumaczyć po to abyś
  • wydłub aby wydłużone były twoje dni
  • tak w ziemi którą pan Bóg twój daje tobie tak po to aby
  • wydłużone były twoje dni tak czy aby te dni w tej ziemi były długie czyli
  • dochodzimy tutaj w ten sposób do tłoczenia abyś długo żył
  • tak teraz tekst z Księgi Powtórzonego Prawa
  • również oddaje ten sam nakaz Szanuj czci
  • weha Aloha tak jak
  • nakazał pan twój Bóg tak Czyli Tutaj mamy ten dodatkowy element o którym
  • sobie mówiliśmy i tutaj dodatkowy element
  • I Saw i ten czasownik oznacza bardzo dosłownie
  • aby że coś jest dobre znowu możemy sobie tłumaczyć aby były
  • było dobrze dla ciebie tutaj dla ciebie czyli czci ojca aby wydłużone były twoje
  • dni tak jak wcześniej i aby było dobrze dla ciebie aby tobie było dobrze w ziemi
  • którą Bóg twój ci daje tak Czyli moglibyśmy sobie to podsmażyć w taki
  • sposób abyś długo i szczęśliwie Tak tylko że tutaj warunkiem nie jest
  • poślubienie księcia czy księżniczki ale oddawanie szacunku szanowanie ojca i matki teraz
  • Czym dalej wiąże się to przykazanie
  • możemy je podsumować w taki sposób że ono odwołuje nas do początku
  • wskazując na rodziców jako nasz początek początek każdego z nas
  • przekazanie to przypomina nam że
  • istnienie swoje bycie na tej ziemi życie zawdzięczamy nie sobie a komuś kto jest
  • poza nami czyli właśnie naszym rodzicom i szacunek o którym mowa w tym
  • przykazaniu należy się rodzicom właśnie z tego powodu że że są rodzicami z tego
  • powodu że obdarzyli nas życiem niezależnie od tego czy są dobrymi rodzicami czy są w ogóle dobrymi osobami czy są osobami godnymi
  • szacunku nawet jeśli według wszelkich standardów takimi osobami nie są należy
  • im się szacunek z powodu tego że właśnie obdarzyli nas życiem że dzięki nim
  • istniejemy I to prowadzi nas do myślenia i
  • odwołania się do tego ostatecznego początku do Boga stąd też
  • obecność tego przykazania na pierwszej tablicy właśnie wiem bo na pewno gdzieś
  • tam pojawiło mu się to pytanie dlaczego to przekazanie które mówi o relacji tak naprawdę między ludźmi tak no bo rodzice
  • są ludźmi jednak chociaż
  • zupełnie małe dzieci Pewnie myślą inaczej i nastolatkowie z drugiej strony
  • też pewnie myślą inaczej nie mniej rodzice są ludźmi a przykazanie
  • dotyczące relacji z nimi i umieszczone jest na pierwszej tablicy która jak powiedzieliśmy zawiera przekazania pomiędzy Bogiem a człowiekiem właśnie
  • dlatego że dzięki spojrzeniu na rodziców Dzięki
  • oddawaniu szacunku rodzicom możemy
  • odnieść się ostatecznie do Boga
  • i przed Bogiem też uznać swoje istnienie jako niepochodzące od nas samych tak
  • stąd też rodzice tutaj są jakby takimi pośrednikami pewien sposób pomiędzy nami
  • a Bogiem czyli patrzymy istniejemy dzięki komu Dzięki rodzicom dzięki komu
  • Rodzice dzięki przodkom przedkom przodkom i tak możemy dojść do tego pierwotnego źródła do Boga tak I równocześnie też
  • wyrażać w ten sposób wdzięczność to jest Ta cecha charakteru która jest formowana
  • przez to właśnie przykazanie czyli kształtuje w nas wdzięczność Tak za to że że jesteśmy że istniejemy i tak naprawdę
  • kiedy się o tym zastanowimy to Wdzięczność jest też podstawą wszystkich innych przykazań po hebrajsku
  • słowo czasownik które które oznacza dziękować oznacza również uznawać tak
  • czyli to jest ta postawa w której ja uznaję że
  • istnieje rzeczywistość poza mną i jestem jako człowiek zależny od tej
  • rzeczywistości tak Czyli jestem zależny od Boga i jestem tu
  • tylko i wyłącznie Dzięki niemu jest taka modlitwa modę Ani którą odmawia się zaraz po przebudzeniu Ta która mówi że
  • właśnie Mode Anitą ja uznaję albo Dziękuję tak dalej ona brzmi tobie Panie
  • Boże za to że przywróciłeś mi z samego poranku moją duszę wielka jest twoja
  • wierność czyli to jest taka właśnie podstawowa modlitwa która wyraża wdzięczność czyli uznanie tego że
  • to że jestem że istnieje odbywa się tylko i wyłącznie dzięki Bogu
  • i tak jak też widzieliśmy jest to przykazanie któremu towarzyszy
  • obietnica nagrody tak Szanuj po to abyś aby twoje
  • dni zostały wydłużone tak Czyli aby ich długo żył w tej ziemi i aby ci się
  • dobrze tam żyło tak takie są konsekwencje taka jest
  • nagroda wyznaczona za przestrzeganie tego przykazania dlaczego tak mędrcy mówią że
  • jest to najtrudniejsze przykazanie dlatego że właśnie
  • jesteśmy zobowiązani do oddawania szacunku rodzicom szanowanie rodziców
  • właśnie niezależnie od tego czy jest to łatwe bo są świetnymi rodzicami
  • kochającymi wspaniałymi i przychodzi nam to zupełnie naturalnie ale nawet jeśli
  • sytuacja taka nie jest również Każdy człowiek jest do tego
  • zobowiązany aby oddawać część rodzicom szanować rodziców
  • stąd też nagroda i oczywiście możemy się spodziewać że skoro jest to
  • przykazanie znajdujące się w dekalogu tak Czyli jest to rozwija się do całej kategorii przykazań które
  • wynikają z tego prostego stwierdzenia można by tutaj długo o tym mówić i
  • kalaficznie jest to bardzo mocno rozwinięte przykazanie i trochę więcej mówiłam już o tym w
  • czasie wykładu dotyczącego stosunków w rodzinie stosunków pomiędzy rodzicami i dziećmi dziećmi i rodzicami i zachęcam państwa
  • do obejrzenia sobie tego wkładu
  • a teraz przejdziemy już do kolejnego przykazania bo ona również jest bardzo
  • interesujące i tutaj zarówno do przykazanie ta dzisiejsza para jest taka
  • pani oczywista zarówno to przykazanie dotyczące szacunku dla rodziców jest taki nieoczywiste z tego względu że wydaje
  • się właśnie że powinno być na tej drugiej tablicy A jest na pierwszej tak
  • plus dodatkowo jest tutaj to przekazanie połączone z nagrodą i
  • tutaj podobnie rzecz się ma przykazaniem 10
  • Gdzie jest powiedziane niepożądaj domu swojego bliźniego ani
  • żonę swojego bliźniego a nie jego sługi ani jego służącej a nie jego bydlęcia ani jego osła ani precyzyjnego należy
  • i podstawowe pytanie które tutaj jest zadawane brzmi
  • tak Czy można w ogóle nakazywać
  • komuś żeby czegoś chciał albo czegoś nie chciał A czy czy można to traktować rzeczywiście to stwierdzenie jako
  • przykazanie a tutaj mamy analogiczną sytuację do tego co o czym mówiliśmy
  • sobie kiedy omawialiśmy przekazanie pierwsze Ja jestem Pan Bóg twój który cię wyprowadziłem z ziemi egipskiej z domu
  • nie wolno tak czy jest to przykazanie czy jest to tylko wprowadzające stwierdzenie tak i tutaj również mędrcy
  • dyskutowali nad tym właśnie czy jest to przykazanie i na czym ono polega czego
  • właściwie dotyczy tak I tutaj sobie będziemy teraz odpowiadać na to pytanie OK
  • czyli tak nie pożądaj tak tak brzmi
  • ten zakaz a właściwie nie będziesz pożądał tak naprawdę i dotyczy
  • własności kogoś innego tak I tutaj oczywiście
  • na pewno pojawia się pytanie Co do miejsca żony tak która w wersji tego
  • przekazania z Księgi Wyjścia pojawia się po domu
  • a przed sługami tak i przed osłem
  • czy też wołem czy szerzej tak jak tutaj w tym tłumaczeniu
  • kategoria Wołów rozciągnięta jest do
  • zwierząt domowych do bydła tak czyli mamy tutaj do czynienia z własnością
  • która należy do kogoś innego i podobnie że trzyma w księdze Powtórzonego Prawa
  • tak tylko tutaj Proszę zobaczyć że żona wymieniana jest
  • na pierwszym miejscu Nie pożądaj żony swojego bliźniego tak i dalej
  • Podany jest dodatkowy czasownik nie pragnie jej domu swojego bliźniego
  • ani jego pola tak tutaj w tej pierwszej wersji nie pojawia się pola tak i dalej
  • już mamy to samo tak sługa służąca bydlę osioł i podsumowane to jest jako
  • cokolwiek wszystko co należy do bliźniego wszystko co należy do bliźniego należy do bliźniego nie masz każdego pożądać nie masz tego chcieć tak
  • kwestia żony tak i to o czym Asia tutaj wspominała różnych podziałów tego przykazania
  • tak w wersji katolickiej katechetycznej o której sobie wspominaliśmy też na naszym pierwszym spotkaniu mamy ten podział Nie
  • pożądaj żony bliźniego swego tak jako osobne przekazanie i ani żadnej rzeczy która go jest jako przekazanie dziesiąte czyli żona
  • ma swoje odrębne przykazanie 9 i 10 ani żadnej rzeczy która jego jest tutaj w
  • tej wersji talmudycznej jest to wszystko razem w 10 przykazaniu
  • No i rzeczywiście to trudno zaprzeczyć w tej sytuacji że tutaj mam do czynienia z wymienienie żony jako części
  • do mostwa całego tak jako jednego z elementów całego domostwa posiadania
  • mężczyzny tak Czyli rzeczywiście mamy tutaj zapis który świadectwo takiego patriarchalnego układu jak i wtedy
  • funkcjonował Natomiast chcę patrzymy też na księgę potocznego prawa tutaj tak jak
  • powiedzieliśmy sobie ostatnio kiedy czytaliśmy przykazanie dotyczące szabatu i jak uzasadnienie które występowało właśnie w
  • księdze Powtórzonego Prawa że widzimy w tej księdze że ona wykazuje się dużą
  • wrażliwością na te grupy słabsze tak I tutaj też
  • przez zmianę tak taką prostą tego że żona wymieniona jest jako
  • pierwsza tak jest jakby stanowi odrębną kategorię
  • nie wiesz szczególnie nam poprzez dwa różne przykazania tak ale
  • dwa różne zakazy jakby w tym w tym samym przykazaniu tutaj jest niepożądaj żony
  • swojego bliźniego w jednej kategorii i dalej wymieniane są kolejne rzeczy z czasownikiem Nie pragnie tak Czyli dom
  • i też dodany jest pole tak tutaj znowu mamy do czynienia z tą sytuacją która
  • sobie wspominaliśmy przy piątym przykazaniu że jesteśmy tutaj w księdze
  • potocznego prawa blisko realizacji tej obietnicy ziemi Więc też mamy ten
  • element pola który nie był tak istotny na wcześniejszym etapie historycznym
  • także tutaj widzimy też pewien rozwój historyczny tego jak te przykazania są
  • dokładnie sformułowane Tak widzieliśmy to przy okazji poprzedniego spotkania kiedy mówiliśmy o szabacie i też jest to widoczne
  • dzisiaj w naszych dzisiejszych przykazaniach dobrze popatrzmy sobie też na tekst hebrajski
  • i te zakazy brzmią lotach Mod tak analogicznie do wszystkich poprzednich
  • nie będziesz No czyli to nie jest tryb rozkazujący tak jak w przypadku nakazu
  • czci rodziców czy wyrażania szacunku rodzicom tutaj mamy do czynienia z formą
  • drugiej osoby w rodzaju męskiego nie będziesz tego robić tak Czyli będziesz I
  • tutaj ten czasownik tłumaczony jest jako pożądał tak czy nie będziesz pragnął
  • będziesz pożądał bardziej Może właśnie ten dosłownie obrazowo może nie tak
  • ładnie moglibyśmy powiedzieć nie będziesz
  • na cudze tak nie będziesz łakomił się albo nie będziesz
  • nabierał apetytu tak na coś co nie należy do ciebie
  • tutaj mamy jeden czasownik a w wersji Powtórzonego Prawa
  • mamy ten sam czasownik w lotach Mod tak Czyli masz pragną pożądałabym się na coś
  • co nie należy do ciebie Velo i nie będziesz
  • pitawe słownie nie będziesz chciał tak stąd też to pytanie o którym Jak można powiedzieć
  • komuś niech ci tak Czy można tak Czyli nie będziesz pożądał nie
  • będziesz pragnął a tutaj nie będziesz chciał Najczęściej jest to tłumaczone nie będziesz oglądał nie będziesz pragnął
  • OK czyli popatrzmy sobie teraz na treść i widzimy że faktycznie jest to zakaz
  • dotyczący myśli tak tych kategoriach że pojawia się gdzieś właśnie taka myśl że
  • chciałbym właśnie to co ma mój sąsiad tak gdzieś tam dotyczy też sfery woli a
  • nie działania stąd pytania mędrców Jak można to ująć w kategoriach praw tak że
  • kiedy faktycznie dokonuje się przekroczenie tego zakazu taki tutaj na te stanowiska były różne
  • w takim klasyczny sposób ten spór ujęty jest jako spór pomiędzy
  • faktycznie mamy tutaj do czynienia właśnie z tym zakazem dotyczącym samej myśli tak Czyli w momencie dokonuje się przekroczenie tego zakazu w momencie
  • kiedy pojawia się ta myśl chcę Właśnie to co ma ktoś inny tak natomiast
  • rano mówił że dopiero kiedy podejmujemy działania na podstawie tego pragnienia
  • posiadania tego właśnie co ma ktoś inny wtedy dokonuje się przekroczenie tego
  • przekazania i ostatecznie jakby
  • celem Kiedy myślimy sobie właśnie o celu tego przykazania i to jest myśl
  • który trzyma się tutaj tego że dotyczy że to właśnie tej sfery myśli i woli i
  • mówią o tym że celem jest ukształtowanie postawy wdzięczności za to co się posiada oraz przekonanie ukształtowanie przekonania że to co
  • posiada ktoś inny jest przeznaczony dla niego a nie dla mnie czyli bo tutaj
  • celem jest właśnie ukształtowanie takiej postawy
  • wewnętrznej i ostatecznie taki kompromis ustalenie halachiczne jakie osiągnięto
  • wniosek jest taki że jak najbardziej to celem jest ukształtowanie takiej postawy
  • wdzięczności czyli Sama myśl wtedy że chce to coś co ma ktoś inny
  • jest sprzeciwia się Duchowi tego przykazania ale faktycznie wykroczenie
  • następuje w momencie gdy dochodzi do Planowania jakichś działań które mają doprowadzić do tego żeby daną rzecz zdobyć tak czyli
  • to jest ten moment tak rozstrzygnięto że to jest moment nie Kiedy pojawia się sama myśl tak żeby przymyka gdzieś tam nam przez umysł myśl
  • chce mieć to co domem się ten samochód albo podoba mi się mąż czy żona mojego
  • bliźniego tak nie sam ten moment ale dążenie do tego żeby tą jego własność w jakiś sposób
  • przejąć tak jest wykroczeniem przeciwko temu przykazaniu taki później można Te
  • kroki mogą pójść w różnym kierunku natomiast już samym ten moment planowania jest wykroczeniem OK idąc dalej
  • określoną też że wykroczeniem przeciwko temu przykazaniu jest przymuszanie kogoś do tego aby sprzedał daną rzecz tak podoba mi się
  • nie wiem podobają mi się buty moje koleżanki i będę ją męczyć i nalegać tak
  • długo aż ona właśnie zechce mi je sprzedać albo może nawet dać w prezencie tak jakby wymuszać od niej ten moment to żeby mi dała w prezencie i nawet jeśli
  • ta osoba ostatecznie się zgodzi tak to fakt że ona robi to pod wpływem tego że
  • ja właśnie będę naciskać uporczywie Tak ona zrobi to
  • niechętnie i w związku z tym ja dokonuję przekroczenia tego
  • przekazania Nie pożądaj nie nieprawni tego kto ma coś innego
  • podobnie naruszeniem tego przykazania jest wykorzystanie swojej jakiejś tam
  • nadrzędnej pozycji do tego żeby uzyskać daną korzyść i tutaj opowiadać taką
  • taki przykład ciekawy znalazłam
  • który pokazuje też trochę realia z jakimi mamy do czynienia w Izraelu i tuż sytuacja
  • wygląda następująco tak Sytuacja która ilustruje nam w jaki sposób można
  • wykorzystać swoją pozycję do tego aby zdobyć dany przedmiot Otóż
  • w dzielnicy takiej bardzo ortodoksyjnej Był sobie Żyd też taki Ultra
  • ortodoksyjny który prowadził sklep ze srebrem i do tego sklepu wszedł
  • zupełnie świecki izraelczyk wysoki
  • rangą wojskowym tak to był generał i
  • wszedł tam z żoną oglądał jakieś wyroby jakąś biżuterię coś mi się spodobało i
  • chciał to kupić zapytał o cenę usłyszał że to jest cena 2000 dolarów zaplątaną rzecz i mówi do tego sprzedawcy No słuchaj ja dam ci
  • 1500 i sprzedawca mówi dobrze To ja ci sprzedaję za 1500
  • a w tym sklepie w tym samym czasie był rabin ortodoksyjny który stanął i
  • powiedział do tego człowieka do tego Generała Rota chmur tak Czyli właśnie nieporządzaj tak
  • zwrócił mu uwagę że to co on zrobił to właśnie wykorzystał swoją pozycję tak
  • żeby był generałem że ten sprzedawca nie miał śmiałości
  • odmówić tak nie chciał bał się cokolwiek w każdym razie wykorzystał swoją
  • uprzywilejowaną pozycję do tego żeby nabyć tą rzecz tak taniej niż niż
  • ten sprzedawca chciał sprzedać tak Czyli on jakby sprzedawał trochę wbrew swojej woli nie był to zupełnie czysty Układ no i ten generał akurat w sytuacji
  • skończyła się w taki sposób że dopłacił tą różnicę czyli nabył ten przedmiot za tą pierwotnie wystawioną
  • ceną przykład tego jak właśnie wykorzystywanie
  • swojej pozycji przewidywanej może być naruszeniem tego przekazania niepożądaj
  • OK dobrze i tutaj ostatnia rzecz na jaką chciałabym zwrócić uwagę odnośnie tylko przykazania to fakt że właśnie jest to
  • ostatni też zakaz który pojawia się w tej drugiej tablicy tak będą
  • przykazanie dotyczące szacunku dla rodziców jest ostatnim przykazaniem
  • które pojawia się na pierwszej tablicy powiedzieliśmy w jaki sposób ono mimo że
  • bezpośrednio nosi się do rodziców przekierowuje nas też na myślenie o Bogu i jest też takim łącznikiem do tej drugiej tablicy gdzie mowa jest o
  • stosunku pomiędzy stosunkach pomiędzy ludźmi a te przykazania regulują stosunki międzyludzkie i Teraz dochodzimy do ostatniego
  • zakazu i możemy sobie popatrzeć na niego też w taki sposób że on jakby strzeże pozostałych przykazań tak jest takim
  • Dodatkowym obwarowaniem dla tych wszystkich wcześniejszych kiedy sobie pomyślimy że
  • Chęć posiadania danej rzeczy tak może doprowadzić
  • tak najprościej Patrząc do kradzieży tak chcę więc sobie to wezmę
  • ale też może doprowadzić do morderstwa tak albo też jeśli to jest pożądanie
  • czyjej żony czyjegoś męża może doprowadzić do cudzołóstwa ale też może
  • doprowadzić do składania fałszywego świadectwa czyli
  • fakt że to przykazanie tutaj pojawia się i to pojawia się jako ostatnie tak
  • pokazuje nam że jest ono ustawione jako Taki strażnik
  • poprzednich przykazań wcześniejszych Przykazań z tej drugiej tablicy zawsze
  • je mamy czasu szybko nam upływa ale chciałabym pokazać
  • takie przykłady które wymienione są w Biblii które pokazują
  • to jak właśnie naruszenie tego przykazania
  • dotyczącego pożądania może prowadzić do naruszenia
  • innych przykazań i tutaj klasycznym przykładem jest ahap król Izraela
  • powiedzieć że tutaj w przypadku Haba można się spodziewać tego że
  • no usłyszymy o nim coś niepochlebnego ponieważ jest przedstawiony w księgach
  • Królewskich jako jeden ze złych królów Izraela i
  • dzieła których dokonywał które są opisane w księdze królewskiej No nie są
  • pozytywne i Czytamy sobie w XXI rozdziale
  • następujące rzeczy po tych wydarzeniach miała miejsce następująca sprawa jest realczyk na bot miał wiec z Real winnicę tuż obok pałacu
  • achaba króla samarii i rzek Aha bo to na bota odstęp mi swoją winnicę a ja
  • urządzę sobie tą ogród warzywny gdyż jest ona tuż obok mojego pałacu tak Czyli ahabowi spodobała się ta Winnica chcę ją mieć zaczął jej pragnąć
  • pożądać i mówi dalej ja zajść dam Ci za nią winnicę lepszą od niej albo jeśli
  • wolisz zapłacę ci za nią cenę kupna w srebrze tak Czyli wydaje się że to jest uczciwa propozycja tak ale pamiętamy o tej sytuacji
  • wykorzystywania uprzywilejowanej pozycji tak I co się dzieje
  • lecz na bot odpowiedział Aha bo Niech pan ustrzeże abym ci miał odstąpić
  • dziedzictwo po moich ojcach tak Czyli na bok tutaj trzyma się tej swojej ziemi odrzuca tak jest w stanie odrzucić tą propozycję je
  • mimo że była to propozycja króla z kategorii propozycji nie do odrzucenia
  • Aha podszedł do swojego domu posępnej linki gniewne z powodu odpowiedzi jaką dał mu jest realczyk na Bot i dalej do akcji skracającą historię
  • wkraczajęzabel i która odwołuje się
  • do następujących działań znajduje sobie dwóch fałszywych świadków
  • którzy wskazują na bota na śmierć
  • za bluźnierstwo przeciwko Bogu i królowi
  • takie rzeczywiście na bot zostaje skazany i zostaje ukominowany za
  • bluźnierstwo przeciwko Bogu królowi na podstawie zeznań dwóch fałszywych świadków tak Czyli widzimy że mamy i następnie ta Winnica zostaje przyjęta
  • tak Czyli od momentu kiedy Aha zapragnął tej winnicy tak zostaje przykroczone
  • przykazanie dotyczące składania fałszywego świadectwa zostaje dokonany
  • morderstwo i zostaje dokonana ostatecznie kradzież przejęcie tej
  • winnicy tak to jak był przykład achaba ale też mamy sytuację pragnienia
  • które od którego nie był wolny również król który jest przedstawiony Jako król idealny Czyli Dawid tak i tą sytuację mamy opisaną w drugiej
  • księdze samura w XI rozdziale i sytuacja dotyczy oczywiście
  • bez potrzeby którą Dawid zobaczył w drugim wersecie Czytamy i
  • przytrafiło się że pod wieczór Dawid wstał ze swojego łoża i przechadzał się po trasie swojego Królewskiego domu i ujrzał z tego frazu kąpiącą się kobietę
  • a była to kobieta wielkiej urody taki ujrzał i zapragnął Dawid posła odbiór
  • czegoś się o tej kobiecie dopowiedzieć tak Czyli Już pojawiło się te plany żeby sięgnąć po to co nie należy do niego tak i znamy taką historię dalej
  • Dawid sprowadza potrzebę do pałacu współżyje z nią to trzeba zachodzi
  • w ciążę i konsekwencją tego jest ostatecznie
  • fakt że Dawid albo gdzieś tam ukryć swoje działanie wystawia kuriasza zleca zabójstwo
  • uliasza tak Czyli znowu tutaj widzimy mam do czynienia z sytuacją i cudzołóstwa i morderstwa i ostatni przykład
  • jego pożądania pragnienia do którego chce się odwołać znajdujemy w Księdze Rodzaju nazwałam to że to jest przykład obiektyw
  • i mężczyzny albo ludzkości tak trzeci rozdział
  • czy państwo domyślają to dotyczy wszystkie wersje a gdy kobieta zobaczyła tak to jest znowu powtarza się to że zobaczyła tak
  • tak jak Dawid zobaczył że drzewo ma owoce dobre do jedzenia i że były miłe
  • dla oczu i godne pożądania dla zdobycia mądrości zerwała z niego owoc i jadła dała też mężowi swemu który był z nią i ją trzymać i tutaj w tłumaczeniu muszę
  • tego nie widać ale określenia które się tutaj pojawiają że te Owoce były miłe dla i godnych pożądania dla zdobycia mądrości To są
  • dokładnie te dwa czasowniki o których była mowa No tych
  • Mod I love a b tak To są dokładnie te same rdzenie
  • tylko oczywiście tutaj inne forum tak Czyli Zaczęło się od tego
  • pożądania pragnienia i dalej które dalej przekształciło się w działanie którego
  • konsekwencje znamy Takie przykłady z życia wzięte z Biblii
  • wzięte odnośnie konsekwencji tego przykazania i fakturze występuje ona jako ostatnie
  • strzegojąc tych wcześniejszych które są wymieniane na drugiej tablicy dobrze
  • jeszcze ostatni krok czyli paralela tak Otóż Myślę że ona gdzieś tu po drodze
  • wybrzmiała teraz może sobie to tak podsumujemy jaka tu jest zasada która
  • łączy oba te przykazanie przykazania Otóż Nazwałabym to tak że to jest uznanie źródła
  • czyli fakt że ja istnieje żyje i wszystko co mam Nie pochodzi ode mnie
  • tak Czyli sam na moje istnienie zawdzięczką rodzicom to jest to piąte przykazanie i wszystko co mam też
  • zawdzięczam komuś zawdzięczam Bogu Tak czyli to jest
  • to przykazanie dziesiąte tak Czyli swoje istnienie zawdzięczam rodzicom i ostatecznie Bogu i wszystko
  • co mam zawdzięczam ostatecznie Bogu tak Czyli w obu tych przypadkach muszę wyjść gdzieś poza siebie i uznać
  • że właśnie Nie tylko tu ja istnieje także
  • jest źródło w Bogu które zapewniło mistnienie i wszystko to mam i w związku
  • z tym wszystko co ktoś inny ma nie należy do mnie tak to on dostał od Boga i to on to ma tak i to jest jego
  • czyli to właściwe uznanie tego źródła i tego co z tego źródła
  • przyszło do mnie i to co przyszło do kogoś innego tak i tą cechą charakteru
  • kształtowaną w obu tych przypadkach i tutaj powiedzieliśmy odnośnie 5
  • przykazania jest wdzięczność Tak jak ta Wdzięczność jest tutaj kształtowana jeśli chodzi o to piąte przykazanie ale też jeśli chodzi o
  • przekazanie dziesiąte Tak jestem wdzięczny wdzięczna za to co mam
  • i w związku z tym Szanuję to co ma ktoś inny Tak jestem jak na za co mam to kim
  • jestem za swoje miejsce w życiu i szanuję sytuację drugiego człowieka tak można te dwa przykazania
  • podsumować znaleźć taką zasadę łączącą tutaj
  • dobrze i na koniec chciałabym popatrzeć jeszcze na obraz który pojawił
  • się na naszym pierwszym spotkaniu a mianowicie na torę jako na drzewo życia
  • gdzie nasze przykazania o których sobie mówiliśmy to są te takie właśnie
  • podstawowe kategorie które możemy porównać do korzeni drzewa z którego wyrastają
  • wzrasta pień wrastają gałęzie wzrastając raz mniejsze gałązki i to są to jest
  • cała Tora która wyrasta właśnie z tych podstawowych kategorii tak dlatego
  • właśnie są one takie szczególne dlatego są ważne i dlatego poświęciliśmy
  • im tę naszą podróż nasz cykl 6 spotkań dotyczących dekalogu który właśnie
  • kończymy Dziękuję bardzo rzeczywiście bardzo ciekawa bardzo długa podróż w której ale właśnie taka że chciałoby się jeszcze
  • dalej iść poprzez te gałązki myślę że znajdziemy jeszcze czas na różne rzeczy różne spotkania związane z dekalogiem
  • Zastanawiam się czy tego 10 przykazania gdyby spróbować je tak zmienić w jaki sposób W taki sposób W jakim pozostałe znaczy tak
  • skrócić jakby pozostałe są z tej części skrócone to czy to nie byłoby po prostu nie zazdrość albo nie odczuwaj zawiści można by to tak podsumować chyba
  • bardziej w stronę zawiści bo chyba bo zazdrość akurat jako taka właśnie zależy jak sobie tą zazdrość zdefiniujemy nie bo zazdrość taka myśl że
  • świetnie idzie temu człowiekowi Ciekawe jak on to robi Też bym tak chciała No
  • nie to jest raczej coś co gdzieś mnie popchnie w pozytywnym kierunku nie natomiast coś takiego aha On to ma nie a ja nie mam i teraz dlaczego i będę
  • drążyć to No właśnie to chyba w stronę zawiści idzie Nie trochę trochę to przypomina taką też starą bajkę o złotej rybce
  • która spełniała kolejne życzenia a wraz ze spełnianiem kolejnych życzeń rosła
  • zawieść w stosunku do tych co mieli jeszcze więcej prawda i ci którzy byli
  • tymi bohaterami bajki skończyli gorszej sytuacji niż byli na początku
  • być może to też wiąże trochę z tym piątym przykazaniem bo to jest również
  • to pewnego rodzaju obietnica że to cię nigdzie do niczego dobrego cię to nie doprowadzi tak naprawdę przy takim zamykającym przykazaniu
  • prawda OK Przejdźmy może właśnie do pytań ty
  • powtarzałaś kilkakrotnie w tym ostatnim przykazaniu takim współczesnym rozumieniu że pożąda kiszony pożądać męża jak jako żywo w
  • piśmie mamy do samą żonę i chyba do tego odnosi się właśnie pytanie jak we współczesnym judaizmie odnosi się do 10 przykazania i
  • pozycji kobiety w nim czy oddzielenie żony od inwentarza poszło nieco dalej No
  • myślę że poszło dalej
  • Nie no zdecydowanie tak to jakby ten bo jak rozumiem stosowane i do żony i do mężów i do żon i do mężów tak to też mówiliśmy sobie bo
  • to jest przykazanie które dotyczy tak zakaz tego pragnienia tak tu już
  • jest ten element który jest niewłaściwy ta i zakaz
  • właśnie gdzieś tam początki dążenia do realizacji tego tego pragnienia ale
  • jakbyś ściślesz grą z tą cudzołóstwo to już sobie też o tym mówiliśmy nie i to jest jakby ten moment który może prowadzić do cudzołóstwa nie I ono
  • dotyczy zarówno żonatego mężczyzna jaki zamężnej kobiety
  • także natomiast ten sposób zapisu sposób przedstawienia właśnie to co nas dzisiaj razi prawda w tym zapisie w tym
  • stwierdzeniu to że tu kobieta jest tak właśnie wymieniana jako element tego całego domostwa Nie no to zdecydowanie
  • Jest to po prostu ślad zapis historyczny tak z tamtego czasu z którym mam do
  • czynienia Natomiast ta idea duch prawa No jest taki jak jak powiedzieliśmy
  • sobie odnośnie tego przykazania żeby uznać swoją pozycję tak Czyli właśnie tą
  • żonę którą ja mam a też żonę czy męża którą ma czy którego ma ktoś inny nie jako jako jego tylko i wyłącznie a nie coś czy
  • w sytuacji w którą ja w jakiś tam sposób mogę wejść nie to nawet nie nie próbujemy iść w tym kierunku cofnijmy się do wskazania piątego czy czasownik
  • czcić użyty w piątym przykazaniu jest tożsame zużywany do opisywania ćwiczenia
  • Boga tak to jest ten sam czasownik on jest używany do opisywania czci
  • oddawanej Bogu czci czy szacunku którym otaczane są nie
  • wiem przedmioty związane z kultem też szacunek oddawany
  • królowi tak czyli to jest ten sam czasownik on odnosi się i do i do ludzi
  • i do przedmiotów i do Boga i kolejne pytanie czy szacunek dla rodziców
  • rozciąga się na przykład na ojca który był tylko anonimowym dawcą z banku nasienia A jak jest w przypadku dziecka urodzonego przez surogatkę kogo my
  • obowiązek czcić
  • A to są super ciekawe pytania Trzeba było sprawdzić robienie na pewno wiedzą
  • tak jak już wspominaliśmy jakby uaktualniane są
  • responsach na bieżąco rozstrzygnięcia halachiczne odnośnie właśnie kolejnych pojawiających się w dzisiejszym świecie
  • sytuacji patrząc na zasady gdzieś tam tak
  • matek surogatek No to był Powszechny zwyczaj w starożytności prawda ale dziecko było uznawane
  • tak to matka która urodziła surogatka No nie miała prawdą tego dziecka nie w związku z tym wydaje się że tutaj ten szacunek należą
  • się matce właściwej dla której to dziecko było rodzone tak natomiast jeśli chodzi o
  • sytuację właśnie jakiegoś pozaustrojowego zapłodnienia Tak jeśli
  • chodzi o to mogą być różne rodzaje tylko po prostu nasienia No ciekawe
  • w tej chwili to już jest coraz rzadziej spotykany problem przynajmniej w krajach zachodnich No bo weszło to jednak prawo do Poznania swoich korzeni
  • również biologicznych w wielu krajach natomiast no Jest sporo dzieciaków
  • wcześniejszych takich prób które No nie znają na przykład swojego ojca czy anonimowy czy nawet nie anonimowy
  • nie ale właśnie w kategoriach prawachicznego czy to jest ojciec ciągle prawda No to są to są to jest dobre pytanie do
  • sprawdzenia sprawdzę bo to jest ciekawe zagadnienie OK to jeszcze jedno pytanie widziałem inny układ tablic pierwsze trzy albo
  • cztery w zależności od podziału stosowane do Boga pozostałe do ludzi z czego taki podział wynika tak jest też taki podział że powiedziałabym bardziej
  • współczesny który wydaje się wynikać z takiej twardej logiki także rzeczywiście
  • te pierwsze cztery się odnoszą do Boga a to piąte dotyczące rodziców No skoro
  • rodzice są ludźmi tak no to odnosi się ono do ludzi czyli Przerzucamy je do tej grupy pomiędzy ludźmi człowiekiem i człowiekiem tak
  • natomiast tradycyjnie właśnie uznawany jest ten podział taki symetryczny 5 i 5 i to przykazanie piąte odwołuje się poprzez rodziców
  • ostatecznie do Boga jako źródła i też jest takim przykazaniem przejściowym właśnie dlatego że już dotyczy ludzi do tej następnej tablicy ale ten podział
  • żeby było 5 i 5 jest utrzymywany Iza bardzo bardzo serdecznie ci dziękuję
  • za dzisiejsze spotkanie i za cały ten cykl który myślę że
  • wielu osobom pomógł zagłębić się w ogóle w istotę czegoś co znamy praktycznie na
  • pamięć nad czymś na ogół w tej chwili nie zastanawiamy bo to jest jedna z takich pierwszych rzeczy których się uczymy jako dzieci i potem gdzieś tam to
  • zostawiamy Tymczasem tu pokazałaś No takie warstwy
  • o których na co dzień się nie mówi o których Czasami trudno nawet nakazali jak usłyszeć więc zapraszam państwa do obejrzenia całego cyklu a jeżeli chodzi
  • o dzisiaj to Raz jeszcze dziękuję i życzę miłego wieczoru dziękuję bardzo
Pobierz transkrypcję (TXT)