Dekalog krok po kroku. Cz. 5

Rozwiń transkrypcję filmu

Dekalog krok po kroku. Cz. 5 | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dzień dobry państwu jest korek godzina 19 rozpoczynamy wst online dzisiaj
  • kolejne kroki na drodze dekalogu przykazanie czwarte i dziewiąte jest z
  • nami Iza woćkowska która nas w dalszym ciągu w tej wędrówce będzie prowadzić
  • Iza zapraszam dzień dobry
  • tekst przykazania IV i 9 ma znajdujemy zapisany w księdze wyjścia oraz księdze
  • Powtórzonego Prawa i tym razem mamy tutaj do czynienia z sytuacją kiedy w
  • przypadku przekazania czwartego te dwa teksty dosyć znacząco się różnią i poświęciliśmy sobie tutaj w odpowiednim momencie naszego spotkania czas na to
  • aby obu tym tekstom przyjrzeć się i zobaczyć co wynika z tych różnic ale
  • póki co przeczytajmy sobie teksty obu przykazań żebyśmy wszyscy wiedzieli o
  • czym rozmawiamy przykazanie czwarte Pamiętaj o Dniu
  • sebatu aby go święcić pracuj 6 dni i wtedy wykonał wszelką swoją pracę ale na
  • siódmy dzień ale siódmy dzień przeznacz na szabat dla pana twego Boga w tym dniu
  • nie wykonuj żadnej pracy Anity ani twój syn Ani twoja córka Ani twój sługa ani twoja służąca ani twoje bydło ani cudzoziemiec który przybywa w obrębie
  • twoich czym tak dlatego że pan tworzył niebo i ziemię i mąż może wraz ze
  • wszystkim co w ich jest przez 6 dni a 7 dnia odpoczął właśnie dlatego pan
  • pobłogosławił dzień szabatu i wyróżnił go Wśród pozostałych przykazanie czwarte w ósmym wersecie 20 rozdziału mamy samą
  • przykazanie a Kolejne wersety od 9 do 11 stanowią jego rozwinięcie i uzasadnienie
  • i przykazanie 9 czytam z Księgi Wyjścia z 20 rozdziału 16 werset nie będziesz
  • składał fałszywego świadectwa przeciw swojemu bliźniemu
  • tak brzmią na nasze dzisiejsze przykazania w jaki sposób je liczymy przypomnę że przyjęliśmy tutaj porządek przykazań
  • według tradycji talmudycznej stąd przykazanie dotyczące szabatu i
  • przekazanie dotyczące składania fałszywego nie składanie fałszywego świadectwa składania prawdziwego
  • świadectwa znajdujemy pod numerem 4 i 9 dlaczego takie zestawienie
  • Jak pamiętamy przykazania Mojżesz otrzymał na dwóch
  • kamiennych tablicach na pierwszej tablicy zostały zapisane a
  • właściwie byry te przykazania które dotyczą relacji pomiędzy człowiekiem a Bogiem
  • lamakom a na drugiej tablicy znajdujemy przykazania pomiędzy człowiekiem a jego
  • bliźnim Adam lachę rok i przekazanie nasze dzisiejsze
  • czwarte pochodzi właśnie z pierwszej tablicy czyli dotyczy stosunków pomiędzy
  • człowiekiem a Bogiem a przekazanie 9 pochodzi z drugiej tablicy tak kiedyś zostawimy otrzymujemy
  • Właśnie takich pięć par trzy z tych par już sobie omówiliśmy dzisiaj czwarta Anna
  • następnym spotkaniu omówimy sobie parę ostatnio
  • wspominałam już że przykazania te przekazanie czwarte akurat jako jedyne
  • dość znacząco różni się w dwóch wersjach w dwóch miejscach gdzie jest ono
  • zapisane tak inaczej brzmi w księdze wyjścia a inaczej w księdze Powtórzonego
  • Prawa tak tą wersję z Księgi Wyjścia przed chwilą sobie przeczytaliśmy więc
  • nie będę jej tutaj ponownie w tej chwili czytać ale przeczytajmy sobie wersję z
  • Powtórzonego Prawa i zauważmy sobie jakie mamy tutaj różnice
  • przestrzegaj dnia szabatu święć go tak jak nakazał ci pan twój Bóg
  • pracuj 6 dni Wtedy wykonuj wszelką swoją pracę ale siódmy dzień przeznacz na
  • szabat dla pana twojego Boga w tym dniu nie wykonuj żadnej pracy ani ty ani twój
  • syn Ani twoja córka Ani twój sługa ani twoja służąca ani twoje bydla Ani twój osioł ani żadne twoje zwierzę ani cudzoziemiec które przebywa w obrębie
  • twoich brań ich odpocznij twój sługa i twoja służąca podobnie jak ty pamiętaj
  • że ty byłeś niewolnikiem w ziemi egipskiej wyprowadził cię stamtąd pan twój Bóg mocną ręką Z podniesionym ramieniem dlatego nakazał ci pan twój
  • Bóg obchodzi dzień szebaru to najpierw może popatrzmy sobie na
  • podobieństwa podobno jest wzorzec mamy podane przykazanie wraz z uzasadnieniem
  • przykazanie sformułowane jest podobnie chociaż nie identycznie Pamiętaj o Dniu
  • szabatu aby go święcić przestrzegaj dnia szabatu aby go święcić święć go tak jak nakazał ci pan twój Bóg
  • sposób pamiętania bądź przestrzegania
  • jest Tym sposobem który należy święcić czy
  • właśnie przestrzegać tego dnia shopatu jest powstrzymywanie się od pracy tak mamy to w obu wersjach natomiast zdecydowanie
  • różni się tutaj uzasadnienie w pierwszym przypadku tym uzasadnieniem jest
  • odwołanie się do twórczego dzieła Boga i [Muzyka] człowiek powinien odpoczywać tak jak
  • odpoczywał Bóg w czasie dzieła stworzenia przez 6 dni pracował 7 dnia odpoczywał ten sam wzorzec przeznaczony jest dla człowieka
  • 6 dni pracuję siódmego dnia odpoczywa natomiast
  • uzasadnienie zupełnie inne znajdujemy w księdze Powtórzonego Prawa
  • odwołuje się ono tutaj do dzieła wyprowadzenia ludu Izraela z Egiptu tak
  • jest powiedziane Pamiętaj że ty byłeś niewolnikiem ziemi egipskiej wyprowadził cię stamtąd pan twój Bóg mocną ręką Z podniesionym ramieniem dlatego nakazał
  • ci się Pan Bóg swój obchodzić Dzień szabatu zatem możemy zapytać
  • No to jak to jest czy wynika
  • nakaz dotyczący szabatu wyprowadzany jest
  • wzorca stworzenia czy z tego wzorca wydarzenia exodusu tak wyprowadzenia z
  • Egiptu i zazwyczaj odpowiedź na takie pytanie tutaj w kwestiach teologicznych brzmi tak Czyli jest i tak i tak
  • możemy sobie podsumować tutaj sytuację w taki sposób że
  • w tych fragmentach widzimy dzieło stworzenia i dzieło wybawienia
  • kiedy odwołujemy się do dzieła stworzenia do twórczego
  • działania przez Boga widzimy że
  • wówczas człowiek obdarzony jest przywilejem tworzenia tak jak Bóg tak
  • Czyli w tym pierwszym fragmencie z Księgi Wyjścia człowiek widziany jest
  • jako twórca na wzór Boga
  • w taki sposób sam został stworzony tak został wyposażony do tego aby ten sposób odtwarzać możemy powiedzieć działanie
  • Boga tak pracował przez 6 dni tworzył ostatecznie ten siódmy dzień był Dniem Kiedy Bóg możemy powiedzieć rozpoczął
  • swoje panowanie dzieło stworzenia się zakończyło teraz czas na istnienie tak
  • czas na cieszenie się tym dziełem stworzenia W drugim tekście
  • widzimy powiązanie szabatu z dziełem wybawienia z wyprowadzeniem ludu Izraela z Egiptu
  • możemy powiedzieć że tutaj człowiek został obdarzony wolnością
  • z grupy niewolników Izraelici stali się narodem tak otrzymali prawa i w księdze
  • nowego prawa są one właśnie podsumowywane i odwołanie następuje właśnie do tego dzieła stworzenia i podkreślenie
  • mamy tutaj tej wolności człowieka i w kontekście przykazania dotyczącego
  • szabatu widzimy że jest to wolność do czynienia dobra czyli pamiętaj że ty byłeś niewolnikiem w związku z tym
  • traktuj dobrze swoje sługi tak nie zmuszaj ich do niewolniczej pracy na ten
  • najprostszym poziomie dodatkowo taką jeszcze klamrą spinającą
  • tutaj Całość jest fakt że Księga Powtórzonego Prawa
  • jest tą księgą pośród pięciu ksiąg tory która w sposób
  • szczególny skupia się na tych grupach słabych w społeczności
  • szczególny sposób stara się zatroszczyć o środy budowy o
  • ubogich o niewolników i widać to w bardzo wielu
  • momentach w księdze to zachęcam państwa do poczytania sobie księgi Powtórzonego Prawa pod tym kątem właśnie zwracając uwagę na
  • próbę zatroszczenia się o tych słabych społeczności tak często mówi się czy pisze się że w księdze Powtórzonego
  • Prawa mają do czynienia z taką chęcią zaprowadzenia sprawiedliwości
  • społecznej tak wydaje mi się że ten może tak być że ten termin się trochę zdewaluował dlatego wolę tutaj się posługiwać ten terminem troski o słabych
  • społeczeństwie słabych o potrzebujących także i akurat tutaj przykład
  • szabatu i powiązania tego wyjątkowego nakazu dla ludu Izraela właśnie z troską
  • o sługi o niewolników o obcych jest tą taką cechą
  • specyficzną dla księgi Powtórzonego Prawa Czyli możemy powiedzieć że to przykazanie czwarte
  • pokazuje wzorzec funkcjonowania człowieka powinien rytm 6 dni pracy jeden dzień odpoczynku
  • równocześnie ma też w ten sposób człowiek zostać uzdolniony
  • do tego aby w wolności też czynić dobrze OK to może to przyjrzeliśmy się tekstowi
  • przykazań wraz z uzasadnieniem tak całościowo porównując sobie dwa teksty
  • tak starając się dostrzec te różnice podjęliśmy próbę wyjaśnienia takich nic
  • a teraz chciałabym żebyśmy się przyjrzeli tekstowi tych przykazań bardziej szczegółowo popatrzeli sobie na terminologię która
  • się tutaj pojawia w tekście hebrajskim ten tekst samego przykazania z Księgi
  • Wyjścia brzmi za chory
  • Czasownik zahore jest tutaj w takiej ciekawej formie gramatycznej nie jest to
  • śledziując tryb rozkazujący ale możemy to w taki sposób tłumaczyć i czasownik
  • ten oznacza pamiętać oznacza pamiętać czyli Pamiętaj o Dniu szabatu lekarz
  • aby go oddzielać aby oddzielić go albo
  • dosłownie dla jego oddzielenia tak to słowo ta doszka dasz jako czasownik tutaj jego podstawowe
  • znaczenie to jest właśnie oddzielać do jakiś określonych celów tak tutaj stąd
  • idąc dalej mamy tłumaczenie uświęcać tak czyli przez znaczyć oddzielić od
  • zwykłego codziennego użycia do tego użycia wyjątkowego tak tutaj jeśli
  • chodzi o ten dzień 7 właśnie jest on właśnie tym dniem
  • wyjątkowym tak to jest ta wersja z Księgi Wyjścia natomiast Powtórzonego Prawa mamy czasownik
  • i czasownik ten oznacza
  • pilnowanie czegoś shower jako rzeczownik to jest strażnik
  • Czyli zupełnie w takim zwykłym użyciu oznacza pilnowanie
  • swojego miejsca dobytku osób trzymanie warty
  • o Jahwe mówi się że jest stróżem jest właśnie tym który pilnuje swojego ludu
  • tak I tutaj taki nakaz w ten sposób sformułowany odnośnie dnia szabatu
  • znajdujemy w tekście z Powtórzonego Prawa czyli pilnuj strzeż Zachowuj
  • etiom hashibad dzień szabatu lekad Show aby go oddzielać
  • a do najloha tak jak ci nakazał pan tak to jest to imię Boga przymierza imię
  • własne Bóg twój czyli tutaj oprócz tego że mamy różne uzasadnienia samo przykazanie też sformułowane jest
  • przy użyciu dwóch różnych czasowników i tutaj znowu możemy patrzeć
  • na to w taki sposób komplementarny i
  • możemy tutaj widzieć pewną taką zasadę spójności że sposób sformułowania nakazu
  • zgodny jest z jego uzasadnieniem tak i w księdze wyjścia czytamy pamiętaj
  • więc możemy sobie to sparafrazować w taki sposób Pamiętaj o dziele Boga przy
  • stworzeniu tak Kiedy Bóg stwarzał Pamiętaj przypominaj sobie jak to było i
  • Działaj tak jak on w dzień zaprzestania działania to jest
  • znaczenie tego czasownika szabat bo tutaj konkretnie nie nie wspomniałam o
  • tym że ją hashebad to jest dzień szabatu tutaj jest to forma rzeczownikowa ale też
  • w Biblii hebrajskiej występuje czasownik szabat i on oznacza zaprzestanie
  • działania tak Odpoczynek ale z podkreśleniem tego aspektu że Przestaje
  • się coś robić tak Czyli wracamy sobie tutaj
  • czyli Bóg przez 6 dni działał i w dniu 7 zaprzestał tego działania jest to ten
  • dzień kiedy Bóg przestał działać więc naśladując go człowiek powinien
  • zaprzestać działania i cieszyć się odpoczynkiem
  • W uzasadnieniu mówi się o tym że Bóg odpoczął i tam użyte jest
  • inny czasownik na określenie odpoczynku Noah tak skojarzenie z noem jest tutaj
  • słuszne jest powiedziane że pan odpoczął i tutaj podkreślony jest ten aspekt
  • odpoczywania jako relaksu regeneracji takiej radości
  • z tego że coś się ukończyło i że w tej chwili można właśnie odpoczywać tak
  • Czyli stąd pamiętamy o dziele Boga o tym że pracował przez szli a później zaprzestał
  • działania i odpoczął tak samo i my jako ludzie możemy cieszyć się tym
  • odpoczynkiem w tym drugim tekście i sprawdziany
  • pilnuj dnia zaprzestania działania bo nie jesteś już niewolnikiem
  • zatem nie możesz pracować jak niewolnik ani też zmuszać do pracy innych
  • i tutaj podkreślony jest ten aspekt powstrzymania się od wykonywania pracy tak i w taki sposób właśnie te dwa
  • teksty źródłowe interpretowane są
  • w judaizmie tak jak wiemy szabat to jest najważniejsze święto judaizmu i teraz
  • z tekstu z Księgi Wyjścia wyprowadzona jest zasada właśnie z tego czasownika
  • Pamiętaj tutaj mamy wszystkie pozytywne przykazania związane z szabatem tak Jest
  • ich dosyć sporo to nie będziemy dzisiaj mieli okazji tutaj omówić ich wszystkich
  • możemy tutaj wspomnieć sobie o zasadzie która towarzyszy tutaj temu nakazowi
  • która podsumowuje wszystkie te pozytywne przykazania a mianowicie to jest menucha tak czyli
  • to jest ten odpoczynek relaks regeneracja radość tak Czyli
  • ten nakaz doprowadzamy z Księgi Wyjścia będzie dotyczył wszystkiego tego co się
  • robi w czasie szabatu żeby ten stan
  • menuchy osiągnąć tak Czyli to że
  • przygotowuje się dobre jedzenie to że wszyscy się ubierają w sposób wyjątkowy
  • zapala się świece świece na rozpoczęcie szybatu które są
  • zapalane przez panią domu tak jeśli nie ma w domu kobiety które mogłoby zapalać świece może to zrobić mężczyzna ale też jest
  • taka zasada zwyczaj żeby zapalić jak najwięcej świateł żeby w domu Było jasno
  • przyjemnie radośnie co dalej pojawia się wino oczywiście
  • i pojawia się miły sposób spędzania czasu tak to jest
  • czas rodzinny czas kiedy przy kolacji szabatowej na kiedy już
  • szabat się zacznie spotykają się wszyscy domownicy to jest czas kiedy w tradycyjnych rodzinach ortodoksyjnych
  • w chasydzkich rodzinach pan domu Mąż śpiewa na cześć swojej żony
  • fragment Księgi Przysłów z 31 rozdziału pieśni taką tradycyjną Eset Hair czyli
  • Dzielna kobieta dosłownie potraktowany jestem nakaz aby chwalił ją mąż więc tutaj co szabat chwali pieśnią Sabat udzielona jest
  • błogosławieństwo czy może być udzielanemu błogosławieństwo dzieciom ojciec błogosławi swoje dzieci także oczywiście studiuje się torę oczywiście
  • są odmawiane modlitwy śpiewane pieśni to wszystko jakby
  • sprawia że tego odpoczynku relaksu radości jest dużo i powinna go być dużo tak Czyli tutaj to jest ten aspekt Pamiętaj
  • Ta która nazywa się tutaj kryje w tym czasowniku Pamiętaj natomiast aspekt pilnuj Szymon
  • jakby podsumowuje tutaj nam wszystkie negatywne przykazania czyli zakazy
  • wykonywania pracy ale to nie jest tak że każda praca w czasie szybatu jest zakazana
  • najprościej chociaż bardzo ogólnie możemy to podsumować w taki sposób że
  • jest to praca która wiąże się z takim właśnie twórczym działaniem w
  • rzeczywistości która wiąże się z wprowadzaniem zmian w rzeczywistości
  • tak to jest takie ogólne rozróżnienie więc można wykonywać pracę która tych
  • zmian nie dokonuje na przykład można nie wiem zrobić sobie
  • przemeblowanie w domu tak bo jakby nie wprowadzamy w ten sposób żadnych nowych
  • elementów do naszej rzeczywistości domowej tak Czyli nie chodzi tutaj o
  • fakt że praca jest ciężka czy lekka to zupełnie nie ma z tymi wspólnego tym
  • kryterium jest to czy jest to działanie twórcze bo na przykład nie można zapalić
  • światła tak można stryknąć włącznika tak to jest praca która jest w szabat
  • zakazana jak wywodzi się od rozpalania ognia czyli rozpalenie ognia
  • zapalenie światła prowadzę pewną zmianę rzeczywistości tak i tego typu prace są
  • zakazane w traktacie muet czyli święto
  • w porządku czyli święto a w traktacie dotyczącym szabatu
  • wymienionych jest 39 melachot czyli 39 prac zakazanych szabat tak I są to prace
  • które związane są z budowaniem przybytku który
  • jest w pewien sposób takim odzwierciedleniem twórczego działania Boga więc o tych pracach które były potrzebne do
  • wykonania przybytku mówi się że te same prace musiał wykonać Bóg tworząc świat
  • tak jest cała Obszerna literatura na ten temat więc jest to bardzo ściśle określone
  • tak mamy sobie tutaj to ogólne kryterium tej twórczości pracy zarysowaliśmy
  • tak ale są określone No i oczywiście też rozpatrywane są konkretne przypadki
  • kiedy można co można Czego nie można tak czyli na przykład można pisać jak
  • pisanie jest tworzenie tak jest dokonywaniem zmian w rzeczywistości więc znowu nie chodzi tutaj o kategorię tego czyta praca jest ciężka fizycznie czy
  • lekka tylko czy jest to praca która dokonuje tutaj zmiany w
  • rzeczywistości i
  • mówisz gdzie o szabacie tak jest tradycyjne stwierdzenie że to jest ćwiczenie się w życiu w przyszłym świecie Tak przyszły świat olam który ma
  • nadejść to będzie świat kiedy nie już nie będzie tej potrzeby działania
  • naprawiania tego świata bo on już wtedy właśnie będzie naprawiony i będziemy można przebywać po prostu w tym świecie w
  • stanie takiego właśnie relaksu tak to będzie ten czas takiego już powszechnego
  • szabatu a każdy szabat jest taką możliwością ćwiczenia się właśnie
  • w takim sposobie życia
  • kiedy bardziej jesteśmy tak Chociaż może brzmieć banalnie niż coś robimy i
  • działamy przygotowując tutaj dla państwa
  • rozważania na temat czwartego przykazania trafiłam na taką
  • ciekawą historię dotyczącą Hermana Łąka ja pamiętam z dzieciństwa swojego film Wichry wojny który dopomóli się jakimś
  • takim niekończącym się z serialem tak Herman walk to Amerykański powieściopisarz
  • znany jego powieści są znane czytane wielokrotnie
  • ekranizowane niezwykła postać żył 104 lata W wieku 99 lat jeszcze wydał ostatnią swoją książkę
  • i był praktykującym Żydem i
  • znalazłem taką opowieść o nim przytaczaną przez pewnego rabina który
  • mówił że właśnie Herman łuk był na planie swojego filmu dzień przed
  • premierą tak Czyli to był gdzieś to był piątek sobota w niedzielę
  • miała nastąpić premiera tego filmu i o godzinie
  • 14 w piątek harmonolog mówi do swojego producenta
  • mówi To słuchaj To ja teraz wychodzę a mówię tylko Dobra to weź sobie wyskocz ale to za 10 minut bądź z powrotem nie ja wychodzę teraz wracam w sobotę
  • wieczorem i
  • wtedy Herman łuk mówi że Poczuł co to znaczy właśnie być wolnym tak Co to
  • znaczy że nie jest niewolnikiem że może sobie po prostu właśnie w tym takim gorącym momencie kiedy wszyscy biegają pracują kiedy się wydaje że nie można
  • przestać bo wszystko się wywali okazuje się że jednak można także może
  • zostawić to wszystko pójść na te 24 godziny
  • i później wrócić do swoich działań także czyli tutaj taka ilustracja tego
  • ćwiczenia się w byciu wolnym człowiekiem i ćwiczenia
  • się tej jakości życia która ma być obecna w świecie który ma
  • nadejście dobrze to było nasze czwarte przykazanie
  • a jeszcze się zastanówmy króciutko czy szabat jest dla Żydów czy
  • dla wszystkich Tak możemy tutaj sobie powiedzieć że
  • patrząc na uzasadnienie które odwołuje się do porządku stworzenia widzimy że szabat jako tak specyficzna wyjątkowa jakość jest dla wszystkich tak
  • takim tutaj napisałam że to jest jako przywilej tak Czyli możemy
  • korzystać z tego dobrodziejstwa szabatu tego porządku sześć dni pracy jednego
  • dnia odpoczynku natomiast dla Żydów jest to przykazanie
  • tak i Żydzi nie mogą nie korzystać z szabatu i ciekawy jest też tutaj
  • fakt że judaizm ortodoksyjny mówi że
  • nieżyt nie powinien przestrzegać zachowywać szabatu w taki sam sposób jak
  • Żyd czyli nawet jeśli ktoś chce
  • dostosowywać się i zachowywać wszystkie nakazy związane z szabatem to chociaż
  • też Jeden powinien złamać powinien napisać sobie coś
  • zapalić światło przejść się na spacer wsiąść w samochód taki pojechać
  • samochodem także jest szabat dla wszystkich nie tylko dla Żydów ale Żydzi są zobowiązani do
  • przestrzegania naprzód to Idźmy dalej do przekazania
  • dziewiątego tak tutaj potwierdza się ten nasz wzorzec który już Zauważyliśmy wcześniej że
  • przekazania z tej drugiej tablicy są zdecydowanie krótsze niż to przykazania w tablicy pierwszej tak tamte zawierają uzasadnienia do powiedzenia
  • dodatkowe rozwinięcia te przykazania z drugiej tablicy są krótkie zwłaszcza te o których sobie dotychczas mówiliśmy nie i mordy załóżki
  • nie kradnij to nasze dzisiejsze jest troszeczkę bardziej rozwinięte tak ale w
  • porównaniu ze swoim odpowiednikiem z pierwszej tablicy bardzo lakonicznie i
  • brzmi tak nie będziesz składał fałszywego świadectwa przeciw swojemu bliźniemu
  • w taki sposób najczęściej się tłumaczy to przykazanie a jest parę takich ciekawych kwestii kiedy patrzymy sobie je na język
  • hebrajski znowu nie mamy tutaj do czynienia z trybem rozkazującym tylko
  • ze sformułowaniem w drugiej osobie liczby pojedynczej Czyli nie będziesz
  • czegoś robił tak Czyli w tym przypadku
  • nie będziesz Tłumaczymy to składał ale ten Czasownik jest tutaj bardziej taki już odpowiedź ogólny dotyczy wypowiedzi i najczęściej
  • najwięcej użyć w Starym Testamencie jest kiedy opisuje odpowiadanie komuś
  • tak odpowiedział Dawidowi Dawid powiedział soulowi Jahwe odpowiedział swojemu
  • ludowi tak czyli to jest takie podstawowe najprostsze znaczenie tego czasownika ale też jest kilka sytuacji kiedy
  • właśnie użyty jest w specyficznie w tym takim kontekście związanym z
  • zeznawaniem ze świadczeniem tak Czyli nie będziesz
  • odpowiadał jakbyśmy mogli sobie powiedzieć do swojego bliźniego albo
  • można by nawet tłumaczyć przez swojego bliźniego albo przy swoim bliskim albo
  • też przeciw swojemu bliźniemu eacher
  • i tutaj również to słowo Ed jest ciekawe bo ono
  • może oznaczać świadectwo
  • tak na przykład używane jest do określenia
  • które były budowane tak albo jakiegoś działania które ma być świadectwem z
  • kolei jakiegoś działania ludzkiego które ma być świadectwem działania Bożego tak
  • albo do wypowiedzi świadka ale też słowo to oznacza świadka
  • także tutaj mamy dodatkowo możliwość interpretacyjną tak
  • Czyli równie dobrze można by było to przetłumaczyć nie będziesz odpowiadał jako świadek przeciwko swojemu bliźniemu jako świadek
  • Shaker to jest jako świadek fałszu tak bo tutaj Ta forma Shaker to jest forma
  • rzeczownikowa tak Czyli świadek fałszu albo świadectwo fałszu tak czy
  • moglibyśmy sobie powiedzieć że jeśli osoba jeśli świadek jest fałszywy to i jego świadectwo będzie fałszywe
  • i wersja z Księgi Powtórzonego Prawa różni się tutaj właśnie tym określeniem
  • jaki jest ten świadek Czy świadectwo tak W pierwszej wersji mamy Shaker a tutaj
  • mamy szaf i to słowo szczaw oznacza taki który niesie z sobą żadnej wartości
  • pusty próżny czyli świadek taki
  • bezużyteczny tak Jeśli sobie połączymy te dwie wersje to Widzimy tutaj że świadek który jest fałszywy
  • jest też świadkiem bezużytecznym tak czy też jego
  • świadectwo jest bezużyteczne
  • i teraz w jaki sposób Rozumiemy to fałszywe świadectwo
  • podstawowe rozumienie dotyczy kontekstu sądowego w podobny sposób jak sobie umówiliśmy ostatnio o tym co to znaczy nie kradnie także to
  • podstawowe zupełnie podstawowe znaczenie dotyczy tej ostatecznej formy kradzieży czyli kradzieży człowieka porywania człowieka również i tutaj mamy
  • tą taką ostateczną czy ten Najwyższą formą kłamstwa Czyli kłamstwo dokonywane
  • bo obliczu prawa tak w instytucji prawa czyli w tym
  • w tym kontekście sądu i znowu jeśli sytuacja taka byłaby powszechnie
  • aprobowana dopuszczalna nie byłoby w społeczeństwie podstawowego
  • narzędzia które mogą mu pomóc utrzymać pewną strukturę pewną formę
  • sprawiedliwości tak stąd umieszczenie tego przykazania podobnie jak przykazań o których sobie mówiliśmy
  • wcześniej i morduj Więc załóż Nie kradnij
  • właśnie wśród tych 10
  • judaizmie i w czasach kiedy działały sądy
  • rabiniczne rozstrzygnięcie dokonywało się w oparciu o zeznanie dwóch światów
  • Tak znamy tą zasadę i teraz pytanie o to kim jest świadek
  • tak świadek to jest ta osoba która coś widziała coś słyszała i może o tym
  • opowiedzieć tak świadek nie powinien mówić nie może mówić o tym co usłyszał
  • od kogoś albo o tym co mu się wydaje Może mówić o
  • tym tylko i wyłącznie Co widział co słyszał jest taki klasyczny
  • przykład rabiniczny kiedy właśnie słynny rabin uczony zwrócił się do swojego
  • znajomego i mówi Słuchaj mam taką sprawę pożyczył ktoś ode mnie pieniądze Teraz
  • nie chce mi oddać a mam tylko na to tylko jednego świadka wiesz że ja nie kłamię Jestem prawomowny Bądź moim świadkiem
  • i bardzo jednoznaczne jest tutaj rozstrzygnięcie że gdyby ten znajomy
  • zgodził się zostać świadkiem byłby właśnie takim świadkiem fałszywym tak
  • ponieważ nie znał tej sytuacji sam nie widział jak te pieniądze zostały pożyczone nie był przy tym obecny więc nie może świadczyć
  • dobrze czyli środek mówi o tym Co widział co słyszał i oczywiście powinien zgładać składać się swoje świadectwo Zgodnie z tym co się rzeczywiście działo
  • tak jak rzeczywiście to zobaczył i zapamiętał mówi się też wiele
  • literatury tragicznej natomiast kwalifikacji świadka tak Czyli świadek powinien być bezstronny tak nie powinien mieć
  • swoich własnych interesów gdzieś tam zaangażowanych w dany proces powinien
  • mieć nieposzlakowany charakter i reputację czyli na przykład nie może być
  • osobą znaną z tego że kłamie tak albo nie może być
  • hazardzistą nie może być przestępca także są pewne kwalifikacje
  • szeroką omawiane szeroko rozpatrywane odnośnie tego kto może być świadkiem w
  • jakich sytuacjach może świadczyć w jaki sposób dalej już później dla sędziów w jaki sposób rozpatrywać to zeznania świadków także to jest tutaj ogromny
  • temat tak który wynika z tej kategorii opisanej jako nie będziesz
  • przedstawiał tego fałszywego świadectwa i teraz w oparciu tutaj mamy jeszcze
  • jedną ciekawą rzecz o język drugiego
  • naszego sformułowania z Księgi Powtórzonego Prawa powiedzieliśmy sobie że tam to świadectwo albo ten świadek są tacy próżni tak Czyli Czy bezużyteczni
  • rabi Jakub z formą średniowieczny rabin filozof lekarz żyjący we Włoszech
  • poszerza tą kategorię składania świadectwa do w ogóle mówienia
  • wypowiadania się o bliźnim tak że powinno
  • każde mówienie o służyć jego dobru tak to z pozytywnej strony od strony
  • negatywnej nie powinno się szkodzić Swoją umową bliźniemu
  • tak Czyli Tu jest zakaz szkodzenia przez mowę to jest
  • odmowa niszczenie reputacji zły język taka kategorie są bardzo
  • szeroko i bardzo dogłębnie omawiane w literaturze
  • rabinicznej tutaj nie mamy czasu żeby te kwestie poruszyć ale może to jest pomysł
  • na jakiś kolejne nasze spotkanie dobrze i została już nam tutaj
  • ostatnia przyjemność dzisiejszego wieczoru czyli popatrzenie na to jak powiązane są ze sobą te przykazania tak powiedzieliśmy
  • sobie że przykazania tych dwóch tablicach odpowiadają sobie i znowu tutaj odwołuje się do mychity
  • według Rafiego ismera elizeusza który mówi tak ten kto składał fałszywy
  • świadectwo przeciwko swojemu bliźniemu popełnia taki sam Grzech jak gdyby
  • składał fałszywy świadectwo przeciw Bogu mówiąc że Bóg nie stworzył świata tak Czyli tutaj idziemy od przykazania 9 do 4 a jeden z midraszy
  • idzie w drugą stronę mówiąc tak ten kto mnie przestrzega szabatu składa
  • świadectwo przed tym który słowem powołał świat do istnienia że nie stworzył on świata przyjaźni nie i nie odpoczywał Dnia Siódmego
  • czyli tutaj tym świadkiem fałszywym bezużytecznym jest ta osoba
  • która nie przestrzega szabatu natomiast ten kto przestrzega szabatu składa świadectwo przed tym który słowem powołał świat do istnienia że stworzył
  • on Świat 6 dni i odpoczął dnia siódmego Czy moglibyśmy sobie podsumować
  • całość w taki sposób że zachowanie szabatu powiedzieliśmy powstrzymywanie się od pracy twórczej
  • jest świadectwem składanym wobec Boga że to Dzięki niemu świat istnieje a nie
  • Dzięki działaniom i pracy człowieka Czyli byłoby to owo prawdziwe świadectwo
  • Dziękuję państwu za uwagę mamy trochę pytań ja może zacznę od pytania które
  • dotyczy przykazania dziewiątego
  • Czy kłamstwo zawsze jest złamaniem przykazania No bo tutaj jest przeciw
  • bliźniemu swemu tak tak to jest
  • tak się spodziewałam że tutaj pójdą pytania też w tym kierunku tak powiedzieliśmy sobie że to jest cała kategoria która opisuje sposób mówienia
  • o bliźnim i teraz pytanie o kłamstwo jest jeszcze mnóstwo tekstów w Torze
  • który mówi kłamstwie i zdecydowanie wypowiadają się
  • przeciwko kłamaniu Ale nie jest to zakaz absolutny
  • tym ostatecznym kryterium jest właśnie dobro człowieka i taki klasyczny
  • klasyczny przykład rabiniczny to jest wypowiadanie się o pannie młodej
  • klasyczny konflikt pomiędzy domem hillera a szamaja co powiedzieć bo
  • pannie młodej Otóż panna młoda zawsze jest piękna i tak należy o niej mówić to
  • jest stanowisko domu hillera a do msza Maja mówi No ale jak będzie na przykład ślepa i kulawa to co wtedy to wtedy też jest piękna takie jest rozstrzygnięcie
  • czyli tutaj ta kategoria etyczna tak żeby właśnie nie szkodzić człowiekowi
  • nie powodować czy to u pana młodego tak tym wyjątkowym dniu czy u panny młodej
  • dyskomfortu prowadzi nas do tego że właśnie nie o
  • każdej Pannie że jest piękne tak Czyli ten zakaz Kłamstwa nie jest absolutne kolejna pytanie też związane z tym przekazaniem
  • Dlaczego świadkiem nie mogła być kobieta No właśnie czy mogła a jeżeli nie to
  • dlaczego nie musiałabym sprawdzić czy rzeczywiście absolutnie nie mogła czy to jest właśnie taki absolutny zakaz natomiast
  • kobietę dotyczą dotyczy zasada która
  • też wyznaczę jej uczestnictwo albo brak uczestnictwa
  • w życiu religijnym tak bo jest powiedziane że kobieta ze względu na swoją rolę w domu jest wyłączona ze wszystkich przykazań
  • obsadzonych w czasie tak dla tego właśnie Nie wstaje Nie musi
  • tak modlić się w określonych porach czy
  • Udawać się do synagogi i w związku z tym jako że właśnie ta rola świadka jest
  • osadzona w czasie to patrząc z perspektywy kobieta jest
  • zwolniona tak to jakby trochę od drugiej strony jest stworzenie że kobieta jest zwolniona z tej roli tak ale to musiałabym sprawdzić czy faktycznie
  • absolutnie nie może być świadkiem i przechodzimy do przykazania czwartego
  • jak rozwiązywany był Paradoks tego że w domu ma być dużo świateł a jednocześnie
  • nie można ich zapalać myślę tu o świecach które przecież na ogół nie starczały na całą szabatową dobrą w tej chwili mamy udogodnienia prawda
  • włączniki wyłączniki czasowe a wcześniej posługiwano się
  • instytucją właśnie do takich prac które musiały być wykonane a nie mogą być
  • wykonane przez Żyda zapalenie kolejnych świec tak bo na wejściu to jest dosyć
  • oczywista historia zapalamy przed wszystko Przygotowujemy przed i wtedy
  • Korzystamy tak no i w tej chwili właśnie wszystkie te wyłączniki czasowe wszystkie urządzenia kuchenne które też mogą być obsługiwane w taki sposób
  • bardzo ułatwiają życie No tak czy to tutaj w tym pytaniu Myślę że ono padło w momencie kiedy mówiła się o tej
  • twórczości Czy to oznacza że według judaizmu w przyszłym świecie nie będzie
  • można tworzyć niczego świat został stworzony 6 dni i według
  • judaizmu będzie istniał 6000 lat tak a ten dzień siódmy czy to siódmy
  • Tysiąclecie kiedy przyjdzie już Mesjasz to już jest właśnie ten czas który jest
  • oczekiwany który ma nadejść i będzie to przejście
  • w nową jakość i wówczas jakby taka tygodnia tych prac przestaje obowiązywać
  • więc jakby to jest właśnie to nawet z tych pismach midraszach jest
  • wskazywanie takiej innej rzeczywistości w której już te
  • ograniczenia które funkcjonują w tej rzeczywistości tych 6 dni czy 6000 lat
  • nie będą istniały w tym świecie który który ma nadejść Tak więc myślę że w tym
  • kontekście będzie miejsce na realizację potencjału wszystkich artystycznych dusz
  • bo podejrzewam że to pytanie gdzieś kogoś takiego możliwe całkiem wypadło A
  • ja się jeszcze zastanawiam jak powiedziałaś o tym zakazie pisania Ciekawa jestem czy on dotyczył również kopiowania zarówno
  • ręcznego kopiowania No jak i w tej chwili No kopiowanie można robić w
  • postaci kopiu i wklej prawda No tak kopiowanie czy pisanie jako czynność bo ona właśnie tutaj zmienia tą
  • rzeczywistość nawet jak robisz kolejną kopię No to jest kolejna rzecz która
  • jakby uzyskała istnienie swoje nie nie było jej a teraz jest czyli w Judo Idźmy
  • ale lepiej w ogóle na wszelki wypadek komputera nie dotykać w szabat Nie dotykać absolutnie okej
  • no i nawiązujące w gruncie rzeczy do tego pytanie skąd wzięło się rozwinięcie tego przekazania do takich form jak wcale
  • medycznym judaizmie kiedy ten kiedy ten miły czas obrósł obostrzeniami które po
  • prostu utrudniają życie Działo się to na przestrzeni czasu Kiedy myślimy sobie o
  • misznie gamarze ten udzie tak to są pierwsze wieki naszej ery
  • czyli No to jest czas od powiedzmy sobie tego judaizmu drugiej świątyni który
  • później coraz bardziej przekształcał się w ten judaizmrabiniczny jaki dzisiaj znam tak ale to są te powiedziałabym to są te pierwsze cztery
  • Zręby tych prawd 39 które są w niszcznie wraz z rozwinięciami to są pierwsze
  • cztery wieki naszej ery tak czyli pierwsze cztery wieki po
  • Chrystusie No i to jest właśnie to jest kwestia już perspektywy tak czy to jest
  • to są rzeczy które utrudniają życie czy to są rzeczy które pozwalają
  • bo dla ortodoksyjnych Żydów wszystkie mieć wszystkie przykazania
  • pozwalają im
  • realizować też w pewien sposób ten postulat właśnie poprawiania świata
  • naprawiania świata podaje się taką paralelę właśnie
  • pomiędzy działaniem Boga a działaniami wierzących Żydów mówi się o tym że Bóg
  • swoim słowem powołał do istnienia świat czyli dokonał takiego procesu od czegoś duchowego do fizycznego tak natomiast Żydzi teraz
  • jakby idą w drugą stronę poprzez wykonywanie tych przykazań przekształcają tą rzeczywistość materialną w coś duchowego
  • także to jest okazja do tego żeby realizować tą swoją misję w świecie
  • Nawet takie drobne przekazania nie to z perspektywy kogoś
  • kto nie jest to zaangażowane to się wydaje że no tak no to jest po prostu utrudnianie życia
  • Inną sprawą jest Inną sprawą jest i to oczywiście na przykład w Izraelu nie to jest ciągle toczące się konflikt właśnie pomiędzy
  • religijnymi Żydami i prawami które mniej religijne albo nie religijna część
  • społeczeństwa postrzega właśnie w taki sposób jako utrudnianie życia Ja na przykład wyłączenie komunikacji na cały szabat trzeba się z tym muszą się z tym
  • liczyć wszyscy nawet turyści przybywają z najdalszych zakątków do Izraela spotykają takie obrazki w piątek
  • wieczorem następny autobus następnego dnia wieczorem
  • tak jak się wyświetlają napisy na przystankach No tak No i właśnie tutaj mamy znowu styk styk religii i pytaniem z tym
  • związane Jak wygląda kwestia święcenia szabatów chrześcijańskich w kontekście przełożenia tygodnia na niedzielę to jest pytanie że tak powiem większy
  • niż sam Sama kwestia szepatu tak myślę że to jest zagadnienie które dotyczy
  • całości relacji pomiędzy prawem starotestamentowym tak a prawem
  • tak zwanym chrystusowym Testamentu tak to jest cała ta dyskusja co obowiązuje
  • chrześcijanina co nie obowiązuje chrześcijanina i wydaje mi się że tutaj ten trop który pojawia się w judaizmie ortodoksyjnym że
  • ten szabat jest dla całej ludzkości dla każdego człowieka ale dla Żyda jako
  • przykazanie i podobna myśl wydaje być się rozwijana
  • bocznie w Nowym Testamencie także to co obowiązuje chrześcijan to jest prawo Chrystusowe tak natomiast nie podlegają
  • jako chrześcijanie prawo jako nie Żydzi prawo mojżeszowemu Co nie zmienia sytuacji że
  • o wyprawo jest Dobre sprawiedliwe i słuszne i można z niego korzystać tak
  • Czyli ta relacja No to nie jest taka jednoznaczna odpowiedziałam czy odpłynęłam gdzieś w ogóle w swoją stronę nie to znaczy w kontekście akurat
  • judaizmu Myślę że odpowiedziałaś No bo to w skrócie można w gruncie rzeczy to wytłumaczyć w ten sposób że chrześcijanie nie muszą
  • obchodzić szabatu konkretnie w sobotę Natomiast jeżeli
  • mają życzenia to oczywiście mogą obchodzić szabat w sobotę
  • lub chodzić jakieś inne swoje święta i i tutaj judaizm nie ma nic do tego
  • więc tak to zrozumiałam Nie wiem czy dobrze
  • tak tak I kwestia No tak ten szabat
  • rozumiany przez żydów on jest właśnie tego dnia siódmego tak czyli
  • to jest sobota natomiast zasada algorytmu tak 6 dni Praca plus
  • jeden odpoczynek ona jest do realizacji właśnie i już jakby w oderwaniu nie od ściśle rzeczy biorąc od prawa
  • i za bardzo bardzo ci dziękuję to rzeczywiście niezwykle Ciekawe jak z tekstu które wydaje nam się wszystkim że znamy go na
  • pamięć od podszewki powtarzamy Czy w wersji takiej katechizmowej czy w
  • wersji właśnie z poszczególnych ksiąg Czy w
  • jakiś innych wersjach wielokrotnie ile takie inne spojrzenie jest w stanie
  • wydobyć No mnie niesamowicie właśnie ciekawią te połączenia Przykazań bo
  • to zestawienie rzeczywiście odkrywa Jakby nowe poziomy ich więc z
  • niecierpliwością czekam na kolejny odcinek państwa zapraszam oczywiście do
  • obejrzenia tych którzy nie oglądali Ale ty również którzy oglądali poprzednich
  • odcinków i zapraszam państwa oczywiście też na ostatnią już część
  • poświęconą przykazaniu piątemu i dziesiątemu mam nadzieję że dowiemy się
  • czy żona na przykład była elementem inwentarza chociaż taki jak tak jak
  • wielokrotnie w tej chwili wskazuje się że to przykazanie dziesiąte jeżeli się go nie rozłącza to
  • pokazuje żonę jako element inwentarza Myślę że
  • takie pytania się na pewno pojawią a za tydzień znów kolejna część serii tym
  • razem przechodzimy do Nowego Testamentu i do naszej serii na temat mocno kontrowersyjne a mianowicie wiecznych mąk piekielnych to
  • już będzie trzecia część w której tym razem profesor Piotr Lorek będzie spoglądał na niepawowe pisma Nowego
  • Testamentu czyli listy czyli objawienie i tam sprawdzimy poszukamy śladów
  • mówiących o piekle i o tym jak to piekło miałoby wyglądać czy gdzieś są
  • rzeczywiście wyraźne ślady zagrożenia wiecznym mękami piekielnymi
  • serdecznie państwa Zapraszam za tydzień jeżeli chodzi o dzisiaj to bardzo bardzo
  • serdecznie dziękuję wszystkim i życzę miłego wieczoru
  • Dziękuję dobranoc
Pobierz transkrypcję (TXT)