TRANSKRYPCJA: "Dekalog krok po kroku. Cz. 5 | EWST online" Data publikacji: 03.07.2023 Długość: 58:30 --- [0:04] [Muzyka] [0:04] [Muzyka] [0:15] Dzień dobry państwu jest korek godzina 19 rozpoczynamy wst online dzisiaj [0:22] kolejne kroki na drodze dekalogu przykazanie czwarte i dziewiąte jest z [0:32] nami Iza woćkowska która nas w dalszym ciągu w tej wędrówce będzie prowadzić [0:37] Iza zapraszam dzień dobry [0:45] tekst przykazania IV i 9 ma znajdujemy zapisany w księdze wyjścia oraz księdze [0:52] Powtórzonego Prawa i tym razem mamy tutaj do czynienia z sytuacją kiedy w [0:58] przypadku przekazania czwartego te dwa teksty dosyć znacząco się różnią i poświęciliśmy sobie tutaj w odpowiednim momencie naszego spotkania czas na to [1:08] aby obu tym tekstom przyjrzeć się i zobaczyć co wynika z tych różnic ale [1:14] póki co przeczytajmy sobie teksty obu przykazań żebyśmy wszyscy wiedzieli o [1:21] czym rozmawiamy przykazanie czwarte Pamiętaj o Dniu [1:26] sebatu aby go święcić pracuj 6 dni i wtedy wykonał wszelką swoją pracę ale na [1:32] siódmy dzień ale siódmy dzień przeznacz na szabat dla pana twego Boga w tym dniu [1:38] nie wykonuj żadnej pracy Anity ani twój syn Ani twoja córka Ani twój sługa ani twoja służąca ani twoje bydło ani cudzoziemiec który przybywa w obrębie [1:47] twoich czym tak dlatego że pan tworzył niebo i ziemię i mąż może wraz ze [1:54] wszystkim co w ich jest przez 6 dni a 7 dnia odpoczął właśnie dlatego pan [2:00] pobłogosławił dzień szabatu i wyróżnił go Wśród pozostałych przykazanie czwarte w ósmym wersecie 20 rozdziału mamy samą [2:10] przykazanie a Kolejne wersety od 9 do 11 stanowią jego rozwinięcie i uzasadnienie [2:18] i przykazanie 9 czytam z Księgi Wyjścia z 20 rozdziału 16 werset nie będziesz [2:24] składał fałszywego świadectwa przeciw swojemu bliźniemu [2:29] tak brzmią na nasze dzisiejsze przykazania w jaki sposób je liczymy przypomnę że przyjęliśmy tutaj porządek przykazań [2:39] według tradycji talmudycznej stąd przykazanie dotyczące szabatu i [2:45] przekazanie dotyczące składania fałszywego nie składanie fałszywego świadectwa składania prawdziwego [2:53] świadectwa znajdujemy pod numerem 4 i 9 dlaczego takie zestawienie [3:00] Jak pamiętamy przykazania Mojżesz otrzymał na dwóch [3:07] kamiennych tablicach na pierwszej tablicy zostały zapisane a [3:12] właściwie byry te przykazania które dotyczą relacji pomiędzy człowiekiem a Bogiem [3:20] lamakom a na drugiej tablicy znajdujemy przykazania pomiędzy człowiekiem a jego [3:26] bliźnim Adam lachę rok i przekazanie nasze dzisiejsze [3:34] czwarte pochodzi właśnie z pierwszej tablicy czyli dotyczy stosunków pomiędzy [3:41] człowiekiem a Bogiem a przekazanie 9 pochodzi z drugiej tablicy tak kiedyś zostawimy otrzymujemy [3:50] Właśnie takich pięć par trzy z tych par już sobie omówiliśmy dzisiaj czwarta Anna [3:59] następnym spotkaniu omówimy sobie parę ostatnio [4:05] wspominałam już że przykazania te przekazanie czwarte akurat jako jedyne [4:12] dość znacząco różni się w dwóch wersjach w dwóch miejscach gdzie jest ono [4:18] zapisane tak inaczej brzmi w księdze wyjścia a inaczej w księdze Powtórzonego [4:24] Prawa tak tą wersję z Księgi Wyjścia przed chwilą sobie przeczytaliśmy więc [4:30] nie będę jej tutaj ponownie w tej chwili czytać ale przeczytajmy sobie wersję z [4:35] Powtórzonego Prawa i zauważmy sobie jakie mamy tutaj różnice [4:41] przestrzegaj dnia szabatu święć go tak jak nakazał ci pan twój Bóg [4:47] pracuj 6 dni Wtedy wykonuj wszelką swoją pracę ale siódmy dzień przeznacz na [4:53] szabat dla pana twojego Boga w tym dniu nie wykonuj żadnej pracy ani ty ani twój [4:58] syn Ani twoja córka Ani twój sługa ani twoja służąca ani twoje bydla Ani twój osioł ani żadne twoje zwierzę ani cudzoziemiec które przebywa w obrębie [5:07] twoich brań ich odpocznij twój sługa i twoja służąca podobnie jak ty pamiętaj [5:13] że ty byłeś niewolnikiem w ziemi egipskiej wyprowadził cię stamtąd pan twój Bóg mocną ręką Z podniesionym ramieniem dlatego nakazał ci pan twój [5:23] Bóg obchodzi dzień szebaru to najpierw może popatrzmy sobie na [5:28] podobieństwa podobno jest wzorzec mamy podane przykazanie wraz z uzasadnieniem [5:35] przykazanie sformułowane jest podobnie chociaż nie identycznie Pamiętaj o Dniu [5:41] szabatu aby go święcić przestrzegaj dnia szabatu aby go święcić święć go tak jak nakazał ci pan twój Bóg [5:54] sposób pamiętania bądź przestrzegania [5:59] jest Tym sposobem który należy święcić czy [6:05] właśnie przestrzegać tego dnia shopatu jest powstrzymywanie się od pracy tak mamy to w obu wersjach natomiast zdecydowanie [6:13] różni się tutaj uzasadnienie w pierwszym przypadku tym uzasadnieniem jest [6:20] odwołanie się do twórczego dzieła Boga i [Muzyka] człowiek powinien odpoczywać tak jak [6:28] odpoczywał Bóg w czasie dzieła stworzenia przez 6 dni pracował 7 dnia odpoczywał ten sam wzorzec przeznaczony jest dla człowieka [6:39] 6 dni pracuję siódmego dnia odpoczywa natomiast [6:44] uzasadnienie zupełnie inne znajdujemy w księdze Powtórzonego Prawa [6:51] odwołuje się ono tutaj do dzieła wyprowadzenia ludu Izraela z Egiptu tak [6:58] jest powiedziane Pamiętaj że ty byłeś niewolnikiem ziemi egipskiej wyprowadził cię stamtąd pan twój Bóg mocną ręką Z podniesionym ramieniem dlatego nakazał [7:06] ci się Pan Bóg swój obchodzić Dzień szabatu zatem możemy zapytać [7:11] No to jak to jest czy wynika [7:17] nakaz dotyczący szabatu wyprowadzany jest [7:22] wzorca stworzenia czy z tego wzorca wydarzenia exodusu tak wyprowadzenia z [7:30] Egiptu i zazwyczaj odpowiedź na takie pytanie tutaj w kwestiach teologicznych brzmi tak Czyli jest i tak i tak [7:44] możemy sobie podsumować tutaj sytuację w taki sposób że [7:50] w tych fragmentach widzimy dzieło stworzenia i dzieło wybawienia [7:56] kiedy odwołujemy się do dzieła stworzenia do twórczego [8:02] działania przez Boga widzimy że [8:10] wówczas człowiek obdarzony jest przywilejem tworzenia tak jak Bóg tak [8:17] Czyli w tym pierwszym fragmencie z Księgi Wyjścia człowiek widziany jest [8:23] jako twórca na wzór Boga [8:29] w taki sposób sam został stworzony tak został wyposażony do tego aby ten sposób odtwarzać możemy powiedzieć działanie [8:41] Boga tak pracował przez 6 dni tworzył ostatecznie ten siódmy dzień był Dniem Kiedy Bóg możemy powiedzieć rozpoczął [8:51] swoje panowanie dzieło stworzenia się zakończyło teraz czas na istnienie tak [8:58] czas na cieszenie się tym dziełem stworzenia W drugim tekście [9:07] widzimy powiązanie szabatu z dziełem wybawienia z wyprowadzeniem ludu Izraela z Egiptu [9:16] możemy powiedzieć że tutaj człowiek został obdarzony wolnością [9:22] z grupy niewolników Izraelici stali się narodem tak otrzymali prawa i w księdze [9:31] nowego prawa są one właśnie podsumowywane i odwołanie następuje właśnie do tego dzieła stworzenia i podkreślenie [9:41] mamy tutaj tej wolności człowieka i w kontekście przykazania dotyczącego [9:50] szabatu widzimy że jest to wolność do czynienia dobra czyli pamiętaj że ty byłeś niewolnikiem w związku z tym [9:58] traktuj dobrze swoje sługi tak nie zmuszaj ich do niewolniczej pracy na ten [10:05] najprostszym poziomie dodatkowo taką jeszcze klamrą spinającą [10:12] tutaj Całość jest fakt że Księga Powtórzonego Prawa [10:18] jest tą księgą pośród pięciu ksiąg tory która w sposób [10:26] szczególny skupia się na tych grupach słabych w społeczności [10:34] szczególny sposób stara się zatroszczyć o środy budowy o [10:43] ubogich o niewolników i widać to w bardzo wielu [10:50] momentach w księdze to zachęcam państwa do poczytania sobie księgi Powtórzonego Prawa pod tym kątem właśnie zwracając uwagę na [10:58] próbę zatroszczenia się o tych słabych społeczności tak często mówi się czy pisze się że w księdze Powtórzonego [11:08] Prawa mają do czynienia z taką chęcią zaprowadzenia sprawiedliwości [11:14] społecznej tak wydaje mi się że ten może tak być że ten termin się trochę zdewaluował dlatego wolę tutaj się posługiwać ten terminem troski o słabych [11:24] społeczeństwie słabych o potrzebujących także i akurat tutaj przykład [11:31] szabatu i powiązania tego wyjątkowego nakazu dla ludu Izraela właśnie z troską [11:42] o sługi o niewolników o obcych jest tą taką cechą [11:50] specyficzną dla księgi Powtórzonego Prawa Czyli możemy powiedzieć że to przykazanie czwarte [12:02] pokazuje wzorzec funkcjonowania człowieka powinien rytm 6 dni pracy jeden dzień odpoczynku [12:13] równocześnie ma też w ten sposób człowiek zostać uzdolniony [12:19] do tego aby w wolności też czynić dobrze OK to może to przyjrzeliśmy się tekstowi [12:29] przykazań wraz z uzasadnieniem tak całościowo porównując sobie dwa teksty [12:36] tak starając się dostrzec te różnice podjęliśmy próbę wyjaśnienia takich nic [12:43] a teraz chciałabym żebyśmy się przyjrzeli tekstowi tych przykazań bardziej szczegółowo popatrzeli sobie na terminologię która [12:52] się tutaj pojawia w tekście hebrajskim ten tekst samego przykazania z Księgi [12:58] Wyjścia brzmi za chory [13:07] Czasownik zahore jest tutaj w takiej ciekawej formie gramatycznej nie jest to [13:12] śledziując tryb rozkazujący ale możemy to w taki sposób tłumaczyć i czasownik [13:18] ten oznacza pamiętać oznacza pamiętać czyli Pamiętaj o Dniu szabatu lekarz [13:29] aby go oddzielać aby oddzielić go albo [13:38] dosłownie dla jego oddzielenia tak to słowo ta doszka dasz jako czasownik tutaj jego podstawowe [13:49] znaczenie to jest właśnie oddzielać do jakiś określonych celów tak tutaj stąd [13:54] idąc dalej mamy tłumaczenie uświęcać tak czyli przez znaczyć oddzielić od [14:01] zwykłego codziennego użycia do tego użycia wyjątkowego tak tutaj jeśli [14:07] chodzi o ten dzień 7 właśnie jest on właśnie tym dniem [14:14] wyjątkowym tak to jest ta wersja z Księgi Wyjścia natomiast Powtórzonego Prawa mamy czasownik [14:26] i czasownik ten oznacza [14:31] pilnowanie czegoś shower jako rzeczownik to jest strażnik [14:38] Czyli zupełnie w takim zwykłym użyciu oznacza pilnowanie [14:44] swojego miejsca dobytku osób trzymanie warty [14:49] o Jahwe mówi się że jest stróżem jest właśnie tym który pilnuje swojego ludu [14:57] tak I tutaj taki nakaz w ten sposób sformułowany odnośnie dnia szabatu [15:03] znajdujemy w tekście z Powtórzonego Prawa czyli pilnuj strzeż Zachowuj [15:11] etiom hashibad dzień szabatu lekad Show aby go oddzielać [15:20] a do najloha tak jak ci nakazał pan tak to jest to imię Boga przymierza imię [15:28] własne Bóg twój czyli tutaj oprócz tego że mamy różne uzasadnienia samo przykazanie też sformułowane jest [15:41] przy użyciu dwóch różnych czasowników i tutaj znowu możemy patrzeć [15:47] na to w taki sposób komplementarny i [15:53] możemy tutaj widzieć pewną taką zasadę spójności że sposób sformułowania nakazu [16:00] zgodny jest z jego uzasadnieniem tak i w księdze wyjścia czytamy pamiętaj [16:07] więc możemy sobie to sparafrazować w taki sposób Pamiętaj o dziele Boga przy [16:14] stworzeniu tak Kiedy Bóg stwarzał Pamiętaj przypominaj sobie jak to było i [16:20] Działaj tak jak on w dzień zaprzestania działania to jest [16:26] znaczenie tego czasownika szabat bo tutaj konkretnie nie nie wspomniałam o [16:32] tym że ją hashebad to jest dzień szabatu tutaj jest to forma rzeczownikowa ale też [16:41] w Biblii hebrajskiej występuje czasownik szabat i on oznacza zaprzestanie [16:48] działania tak Odpoczynek ale z podkreśleniem tego aspektu że Przestaje [16:54] się coś robić tak Czyli wracamy sobie tutaj [17:01] czyli Bóg przez 6 dni działał i w dniu 7 zaprzestał tego działania jest to ten [17:08] dzień kiedy Bóg przestał działać więc naśladując go człowiek powinien [17:14] zaprzestać działania i cieszyć się odpoczynkiem [17:19] W uzasadnieniu mówi się o tym że Bóg odpoczął i tam użyte jest [17:26] inny czasownik na określenie odpoczynku Noah tak skojarzenie z noem jest tutaj [17:39] słuszne jest powiedziane że pan odpoczął i tutaj podkreślony jest ten aspekt [17:49] odpoczywania jako relaksu regeneracji takiej radości [17:56] z tego że coś się ukończyło i że w tej chwili można właśnie odpoczywać tak [18:03] Czyli stąd pamiętamy o dziele Boga o tym że pracował przez szli a później zaprzestał [18:11] działania i odpoczął tak samo i my jako ludzie możemy cieszyć się tym [18:17] odpoczynkiem w tym drugim tekście i sprawdziany [18:22] pilnuj dnia zaprzestania działania bo nie jesteś już niewolnikiem [18:29] zatem nie możesz pracować jak niewolnik ani też zmuszać do pracy innych [18:38] i tutaj podkreślony jest ten aspekt powstrzymania się od wykonywania pracy tak i w taki sposób właśnie te dwa [18:51] teksty źródłowe interpretowane są [18:56] w judaizmie tak jak wiemy szabat to jest najważniejsze święto judaizmu i teraz [19:05] z tekstu z Księgi Wyjścia wyprowadzona jest zasada właśnie z tego czasownika [19:12] Pamiętaj tutaj mamy wszystkie pozytywne przykazania związane z szabatem tak Jest [19:19] ich dosyć sporo to nie będziemy dzisiaj mieli okazji tutaj omówić ich wszystkich [19:28] możemy tutaj wspomnieć sobie o zasadzie która towarzyszy tutaj temu nakazowi [19:35] która podsumowuje wszystkie te pozytywne przykazania a mianowicie to jest menucha tak czyli [19:44] to jest ten odpoczynek relaks regeneracja radość tak Czyli [19:51] ten nakaz doprowadzamy z Księgi Wyjścia będzie dotyczył wszystkiego tego co się [19:59] robi w czasie szabatu żeby ten stan [20:04] menuchy osiągnąć tak Czyli to że [20:09] przygotowuje się dobre jedzenie to że wszyscy się ubierają w sposób wyjątkowy [20:17] zapala się świece świece na rozpoczęcie szybatu które są [20:23] zapalane przez panią domu tak jeśli nie ma w domu kobiety które mogłoby zapalać świece może to zrobić mężczyzna ale też jest [20:32] taka zasada zwyczaj żeby zapalić jak najwięcej świateł żeby w domu Było jasno [20:38] przyjemnie radośnie co dalej pojawia się wino oczywiście [20:44] i pojawia się miły sposób spędzania czasu tak to jest [20:50] czas rodzinny czas kiedy przy kolacji szabatowej na kiedy już [20:57] szabat się zacznie spotykają się wszyscy domownicy to jest czas kiedy w tradycyjnych rodzinach ortodoksyjnych [21:08] w chasydzkich rodzinach pan domu Mąż śpiewa na cześć swojej żony [21:19] fragment Księgi Przysłów z 31 rozdziału pieśni taką tradycyjną Eset Hair czyli [21:27] Dzielna kobieta dosłownie potraktowany jestem nakaz aby chwalił ją mąż więc tutaj co szabat chwali pieśnią Sabat udzielona jest [21:40] błogosławieństwo czy może być udzielanemu błogosławieństwo dzieciom ojciec błogosławi swoje dzieci także oczywiście studiuje się torę oczywiście [21:50] są odmawiane modlitwy śpiewane pieśni to wszystko jakby [21:59] sprawia że tego odpoczynku relaksu radości jest dużo i powinna go być dużo tak Czyli tutaj to jest ten aspekt Pamiętaj [22:11] Ta która nazywa się tutaj kryje w tym czasowniku Pamiętaj natomiast aspekt pilnuj Szymon [22:19] jakby podsumowuje tutaj nam wszystkie negatywne przykazania czyli zakazy [22:26] wykonywania pracy ale to nie jest tak że każda praca w czasie szybatu jest zakazana [22:35] najprościej chociaż bardzo ogólnie możemy to podsumować w taki sposób że [22:41] jest to praca która wiąże się z takim właśnie twórczym działaniem w [22:47] rzeczywistości która wiąże się z wprowadzaniem zmian w rzeczywistości [22:53] tak to jest takie ogólne rozróżnienie więc można wykonywać pracę która tych [23:00] zmian nie dokonuje na przykład można nie wiem zrobić sobie [23:06] przemeblowanie w domu tak bo jakby nie wprowadzamy w ten sposób żadnych nowych [23:13] elementów do naszej rzeczywistości domowej tak Czyli nie chodzi tutaj o [23:20] fakt że praca jest ciężka czy lekka to zupełnie nie ma z tymi wspólnego tym [23:27] kryterium jest to czy jest to działanie twórcze bo na przykład nie można zapalić [23:34] światła tak można stryknąć włącznika tak to jest praca która jest w szabat [23:40] zakazana jak wywodzi się od rozpalania ognia czyli rozpalenie ognia [23:46] zapalenie światła prowadzę pewną zmianę rzeczywistości tak i tego typu prace są [23:52] zakazane w traktacie muet czyli święto [23:58] w porządku czyli święto a w traktacie dotyczącym szabatu [24:03] wymienionych jest 39 melachot czyli 39 prac zakazanych szabat tak I są to prace [24:12] które związane są z budowaniem przybytku który [24:20] jest w pewien sposób takim odzwierciedleniem twórczego działania Boga więc o tych pracach które były potrzebne do [24:29] wykonania przybytku mówi się że te same prace musiał wykonać Bóg tworząc świat [24:35] tak jest cała Obszerna literatura na ten temat więc jest to bardzo ściśle określone [24:47] tak mamy sobie tutaj to ogólne kryterium tej twórczości pracy zarysowaliśmy [24:53] tak ale są określone No i oczywiście też rozpatrywane są konkretne przypadki [24:59] kiedy można co można Czego nie można tak czyli na przykład można pisać jak [25:06] pisanie jest tworzenie tak jest dokonywaniem zmian w rzeczywistości więc znowu nie chodzi tutaj o kategorię tego czyta praca jest ciężka fizycznie czy [25:15] lekka tylko czy jest to praca która dokonuje tutaj zmiany w [25:21] rzeczywistości i [25:27] mówisz gdzie o szabacie tak jest tradycyjne stwierdzenie że to jest ćwiczenie się w życiu w przyszłym świecie Tak przyszły świat olam który ma [25:38] nadejść to będzie świat kiedy nie już nie będzie tej potrzeby działania [25:47] naprawiania tego świata bo on już wtedy właśnie będzie naprawiony i będziemy można przebywać po prostu w tym świecie w [25:56] stanie takiego właśnie relaksu tak to będzie ten czas takiego już powszechnego [26:03] szabatu a każdy szabat jest taką możliwością ćwiczenia się właśnie [26:11] w takim sposobie życia [26:17] kiedy bardziej jesteśmy tak Chociaż może brzmieć banalnie niż coś robimy i [26:24] działamy przygotowując tutaj dla państwa [26:32] rozważania na temat czwartego przykazania trafiłam na taką [26:37] ciekawą historię dotyczącą Hermana Łąka ja pamiętam z dzieciństwa swojego film Wichry wojny który dopomóli się jakimś [26:48] takim niekończącym się z serialem tak Herman walk to Amerykański powieściopisarz [26:55] znany jego powieści są znane czytane wielokrotnie [27:02] ekranizowane niezwykła postać żył 104 lata W wieku 99 lat jeszcze wydał ostatnią swoją książkę [27:13] i był praktykującym Żydem i [27:18] znalazłem taką opowieść o nim przytaczaną przez pewnego rabina który [27:24] mówił że właśnie Herman łuk był na planie swojego filmu dzień przed [27:29] premierą tak Czyli to był gdzieś to był piątek sobota w niedzielę [27:38] miała nastąpić premiera tego filmu i o godzinie [27:44] 14 w piątek harmonolog mówi do swojego producenta [27:50] mówi To słuchaj To ja teraz wychodzę a mówię tylko Dobra to weź sobie wyskocz ale to za 10 minut bądź z powrotem nie ja wychodzę teraz wracam w sobotę [28:02] wieczorem i [28:10] wtedy Herman łuk mówi że Poczuł co to znaczy właśnie być wolnym tak Co to [28:16] znaczy że nie jest niewolnikiem że może sobie po prostu właśnie w tym takim gorącym momencie kiedy wszyscy biegają pracują kiedy się wydaje że nie można [28:26] przestać bo wszystko się wywali okazuje się że jednak można także może [28:35] zostawić to wszystko pójść na te 24 godziny [28:40] i później wrócić do swoich działań także czyli tutaj taka ilustracja tego [28:48] ćwiczenia się w byciu wolnym człowiekiem i ćwiczenia [28:54] się tej jakości życia która ma być obecna w świecie który ma [29:00] nadejście dobrze to było nasze czwarte przykazanie [29:06] a jeszcze się zastanówmy króciutko czy szabat jest dla Żydów czy [29:11] dla wszystkich Tak możemy tutaj sobie powiedzieć że [29:16] patrząc na uzasadnienie które odwołuje się do porządku stworzenia widzimy że szabat jako tak specyficzna wyjątkowa jakość jest dla wszystkich tak [29:30] takim tutaj napisałam że to jest jako przywilej tak Czyli możemy [29:35] korzystać z tego dobrodziejstwa szabatu tego porządku sześć dni pracy jednego [29:42] dnia odpoczynku natomiast dla Żydów jest to przykazanie [29:49] tak i Żydzi nie mogą nie korzystać z szabatu i ciekawy jest też tutaj [29:58] fakt że judaizm ortodoksyjny mówi że [30:03] nieżyt nie powinien przestrzegać zachowywać szabatu w taki sam sposób jak [30:09] Żyd czyli nawet jeśli ktoś chce [30:14] dostosowywać się i zachowywać wszystkie nakazy związane z szabatem to chociaż [30:19] też Jeden powinien złamać powinien napisać sobie coś [30:24] zapalić światło przejść się na spacer wsiąść w samochód taki pojechać [30:31] samochodem także jest szabat dla wszystkich nie tylko dla Żydów ale Żydzi są zobowiązani do [30:45] przestrzegania naprzód to Idźmy dalej do przekazania [30:50] dziewiątego tak tutaj potwierdza się ten nasz wzorzec który już Zauważyliśmy wcześniej że [30:59] przekazania z tej drugiej tablicy są zdecydowanie krótsze niż to przykazania w tablicy pierwszej tak tamte zawierają uzasadnienia do powiedzenia [31:10] dodatkowe rozwinięcia te przykazania z drugiej tablicy są krótkie zwłaszcza te o których sobie dotychczas mówiliśmy nie i mordy załóżki [31:24] nie kradnij to nasze dzisiejsze jest troszeczkę bardziej rozwinięte tak ale w [31:31] porównaniu ze swoim odpowiednikiem z pierwszej tablicy bardzo lakonicznie i [31:37] brzmi tak nie będziesz składał fałszywego świadectwa przeciw swojemu bliźniemu [31:44] w taki sposób najczęściej się tłumaczy to przykazanie a jest parę takich ciekawych kwestii kiedy patrzymy sobie je na język [31:53] hebrajski znowu nie mamy tutaj do czynienia z trybem rozkazującym tylko [32:03] ze sformułowaniem w drugiej osobie liczby pojedynczej Czyli nie będziesz [32:09] czegoś robił tak Czyli w tym przypadku [32:14] nie będziesz Tłumaczymy to składał ale ten Czasownik jest tutaj bardziej taki już odpowiedź ogólny dotyczy wypowiedzi i najczęściej [32:27] najwięcej użyć w Starym Testamencie jest kiedy opisuje odpowiadanie komuś [32:36] tak odpowiedział Dawidowi Dawid powiedział soulowi Jahwe odpowiedział swojemu [32:47] ludowi tak czyli to jest takie podstawowe najprostsze znaczenie tego czasownika ale też jest kilka sytuacji kiedy [32:56] właśnie użyty jest w specyficznie w tym takim kontekście związanym z [33:02] zeznawaniem ze świadczeniem tak Czyli nie będziesz [33:09] odpowiadał jakbyśmy mogli sobie powiedzieć do swojego bliźniego albo [33:16] można by nawet tłumaczyć przez swojego bliźniego albo przy swoim bliskim albo [33:21] też przeciw swojemu bliźniemu eacher [33:27] i tutaj również to słowo Ed jest ciekawe bo ono [33:34] może oznaczać świadectwo [33:39] tak na przykład używane jest do określenia [33:46] które były budowane tak albo jakiegoś działania które ma być świadectwem z [33:51] kolei jakiegoś działania ludzkiego które ma być świadectwem działania Bożego tak [33:57] albo do wypowiedzi świadka ale też słowo to oznacza świadka [34:05] także tutaj mamy dodatkowo możliwość interpretacyjną tak [34:10] Czyli równie dobrze można by było to przetłumaczyć nie będziesz odpowiadał jako świadek przeciwko swojemu bliźniemu jako świadek [34:21] Shaker to jest jako świadek fałszu tak bo tutaj Ta forma Shaker to jest forma [34:28] rzeczownikowa tak Czyli świadek fałszu albo świadectwo fałszu tak czy [34:35] moglibyśmy sobie powiedzieć że jeśli osoba jeśli świadek jest fałszywy to i jego świadectwo będzie fałszywe [34:46] i wersja z Księgi Powtórzonego Prawa różni się tutaj właśnie tym określeniem [34:55] jaki jest ten świadek Czy świadectwo tak W pierwszej wersji mamy Shaker a tutaj [35:05] mamy szaf i to słowo szczaw oznacza taki który niesie z sobą żadnej wartości [35:12] pusty próżny czyli świadek taki [35:18] bezużyteczny tak Jeśli sobie połączymy te dwie wersje to Widzimy tutaj że świadek który jest fałszywy [35:27] jest też świadkiem bezużytecznym tak czy też jego [35:32] świadectwo jest bezużyteczne [35:38] i teraz w jaki sposób Rozumiemy to fałszywe świadectwo [35:43] podstawowe rozumienie dotyczy kontekstu sądowego w podobny sposób jak sobie umówiliśmy ostatnio o tym co to znaczy nie kradnie także to [35:53] podstawowe zupełnie podstawowe znaczenie dotyczy tej ostatecznej formy kradzieży czyli kradzieży człowieka porywania człowieka również i tutaj mamy [36:03] tą taką ostateczną czy ten Najwyższą formą kłamstwa Czyli kłamstwo dokonywane [36:08] bo obliczu prawa tak w instytucji prawa czyli w tym [36:15] w tym kontekście sądu i znowu jeśli sytuacja taka byłaby powszechnie [36:22] aprobowana dopuszczalna nie byłoby w społeczeństwie podstawowego [36:33] narzędzia które mogą mu pomóc utrzymać pewną strukturę pewną formę [36:38] sprawiedliwości tak stąd umieszczenie tego przykazania podobnie jak przykazań o których sobie mówiliśmy [36:48] wcześniej i morduj Więc załóż Nie kradnij [36:53] właśnie wśród tych 10 [37:01] judaizmie i w czasach kiedy działały sądy [37:06] rabiniczne rozstrzygnięcie dokonywało się w oparciu o zeznanie dwóch światów [37:12] Tak znamy tą zasadę i teraz pytanie o to kim jest świadek [37:18] tak świadek to jest ta osoba która coś widziała coś słyszała i może o tym [37:24] opowiedzieć tak świadek nie powinien mówić nie może mówić o tym co usłyszał [37:31] od kogoś albo o tym co mu się wydaje Może mówić o [37:37] tym tylko i wyłącznie Co widział co słyszał jest taki klasyczny [37:44] przykład rabiniczny kiedy właśnie słynny rabin uczony zwrócił się do swojego [37:57] znajomego i mówi Słuchaj mam taką sprawę pożyczył ktoś ode mnie pieniądze Teraz [38:04] nie chce mi oddać a mam tylko na to tylko jednego świadka wiesz że ja nie kłamię Jestem prawomowny Bądź moim świadkiem [38:15] i bardzo jednoznaczne jest tutaj rozstrzygnięcie że gdyby ten znajomy [38:20] zgodził się zostać świadkiem byłby właśnie takim świadkiem fałszywym tak [38:25] ponieważ nie znał tej sytuacji sam nie widział jak te pieniądze zostały pożyczone nie był przy tym obecny więc nie może świadczyć [38:36] dobrze czyli środek mówi o tym Co widział co słyszał i oczywiście powinien zgładać składać się swoje świadectwo Zgodnie z tym co się rzeczywiście działo [38:45] tak jak rzeczywiście to zobaczył i zapamiętał mówi się też wiele [38:51] literatury tragicznej natomiast kwalifikacji świadka tak Czyli świadek powinien być bezstronny tak nie powinien mieć [39:01] swoich własnych interesów gdzieś tam zaangażowanych w dany proces powinien [39:07] mieć nieposzlakowany charakter i reputację czyli na przykład nie może być [39:12] osobą znaną z tego że kłamie tak albo nie może być [39:18] hazardzistą nie może być przestępca także są pewne kwalifikacje [39:25] szeroką omawiane szeroko rozpatrywane odnośnie tego kto może być świadkiem w [39:32] jakich sytuacjach może świadczyć w jaki sposób dalej już później dla sędziów w jaki sposób rozpatrywać to zeznania świadków także to jest tutaj ogromny [39:40] temat tak który wynika z tej kategorii opisanej jako nie będziesz [39:47] przedstawiał tego fałszywego świadectwa i teraz w oparciu tutaj mamy jeszcze [39:54] jedną ciekawą rzecz o język drugiego [40:01] naszego sformułowania z Księgi Powtórzonego Prawa powiedzieliśmy sobie że tam to świadectwo albo ten świadek są tacy próżni tak Czyli Czy bezużyteczni [40:15] rabi Jakub z formą średniowieczny rabin filozof lekarz żyjący we Włoszech [40:25] poszerza tą kategorię składania świadectwa do w ogóle mówienia [40:30] wypowiadania się o bliźnim tak że powinno [40:36] każde mówienie o służyć jego dobru tak to z pozytywnej strony od strony [40:42] negatywnej nie powinno się szkodzić Swoją umową bliźniemu [40:50] tak Czyli Tu jest zakaz szkodzenia przez mowę to jest [40:56] odmowa niszczenie reputacji zły język taka kategorie są bardzo [41:01] szeroko i bardzo dogłębnie omawiane w literaturze [41:08] rabinicznej tutaj nie mamy czasu żeby te kwestie poruszyć ale może to jest pomysł [41:14] na jakiś kolejne nasze spotkanie dobrze i została już nam tutaj [41:22] ostatnia przyjemność dzisiejszego wieczoru czyli popatrzenie na to jak powiązane są ze sobą te przykazania tak powiedzieliśmy [41:33] sobie że przykazania tych dwóch tablicach odpowiadają sobie i znowu tutaj odwołuje się do mychity [41:39] według Rafiego ismera elizeusza który mówi tak ten kto składał fałszywy [41:45] świadectwo przeciwko swojemu bliźniemu popełnia taki sam Grzech jak gdyby [41:50] składał fałszywy świadectwo przeciw Bogu mówiąc że Bóg nie stworzył świata tak Czyli tutaj idziemy od przykazania 9 do 4 a jeden z midraszy [42:02] idzie w drugą stronę mówiąc tak ten kto mnie przestrzega szabatu składa [42:10] świadectwo przed tym który słowem powołał świat do istnienia że nie stworzył on świata przyjaźni nie i nie odpoczywał Dnia Siódmego [42:19] czyli tutaj tym świadkiem fałszywym bezużytecznym jest ta osoba [42:25] która nie przestrzega szabatu natomiast ten kto przestrzega szabatu składa świadectwo przed tym który słowem powołał świat do istnienia że stworzył [42:33] on Świat 6 dni i odpoczął dnia siódmego Czy moglibyśmy sobie podsumować [42:40] całość w taki sposób że zachowanie szabatu powiedzieliśmy powstrzymywanie się od pracy twórczej [42:48] jest świadectwem składanym wobec Boga że to Dzięki niemu świat istnieje a nie [42:55] Dzięki działaniom i pracy człowieka Czyli byłoby to owo prawdziwe świadectwo [43:06] Dziękuję państwu za uwagę mamy trochę pytań ja może zacznę od pytania które [43:14] dotyczy przykazania dziewiątego [43:21] Czy kłamstwo zawsze jest złamaniem przykazania No bo tutaj jest przeciw [43:26] bliźniemu swemu tak tak to jest [43:32] tak się spodziewałam że tutaj pójdą pytania też w tym kierunku tak powiedzieliśmy sobie że to jest cała kategoria która opisuje sposób mówienia [43:42] o bliźnim i teraz pytanie o kłamstwo jest jeszcze mnóstwo tekstów w Torze [43:51] który mówi kłamstwie i zdecydowanie wypowiadają się [43:56] przeciwko kłamaniu Ale nie jest to zakaz absolutny [44:02] tym ostatecznym kryterium jest właśnie dobro człowieka i taki klasyczny [44:10] klasyczny przykład rabiniczny to jest wypowiadanie się o pannie młodej [44:18] klasyczny konflikt pomiędzy domem hillera a szamaja co powiedzieć bo [44:24] pannie młodej Otóż panna młoda zawsze jest piękna i tak należy o niej mówić to [44:29] jest stanowisko domu hillera a do msza Maja mówi No ale jak będzie na przykład ślepa i kulawa to co wtedy to wtedy też jest piękna takie jest rozstrzygnięcie [44:39] czyli tutaj ta kategoria etyczna tak żeby właśnie nie szkodzić człowiekowi [44:47] nie powodować czy to u pana młodego tak tym wyjątkowym dniu czy u panny młodej [44:54] dyskomfortu prowadzi nas do tego że właśnie nie o [45:00] każdej Pannie że jest piękne tak Czyli ten zakaz Kłamstwa nie jest absolutne kolejna pytanie też związane z tym przekazaniem [45:10] Dlaczego świadkiem nie mogła być kobieta No właśnie czy mogła a jeżeli nie to [45:15] dlaczego nie musiałabym sprawdzić czy rzeczywiście absolutnie nie mogła czy to jest właśnie taki absolutny zakaz natomiast [45:26] kobietę dotyczą dotyczy zasada która [45:32] też wyznaczę jej uczestnictwo albo brak uczestnictwa [45:37] w życiu religijnym tak bo jest powiedziane że kobieta ze względu na swoją rolę w domu jest wyłączona ze wszystkich przykazań [45:47] obsadzonych w czasie tak dla tego właśnie Nie wstaje Nie musi [45:55] tak modlić się w określonych porach czy [46:01] Udawać się do synagogi i w związku z tym jako że właśnie ta rola świadka jest [46:07] osadzona w czasie to patrząc z perspektywy kobieta jest [46:13] zwolniona tak to jakby trochę od drugiej strony jest stworzenie że kobieta jest zwolniona z tej roli tak ale to musiałabym sprawdzić czy faktycznie [46:21] absolutnie nie może być świadkiem i przechodzimy do przykazania czwartego [46:28] jak rozwiązywany był Paradoks tego że w domu ma być dużo świateł a jednocześnie [46:33] nie można ich zapalać myślę tu o świecach które przecież na ogół nie starczały na całą szabatową dobrą w tej chwili mamy udogodnienia prawda [46:42] włączniki wyłączniki czasowe a wcześniej posługiwano się [46:49] instytucją właśnie do takich prac które musiały być wykonane a nie mogą być [46:55] wykonane przez Żyda zapalenie kolejnych świec tak bo na wejściu to jest dosyć [47:02] oczywista historia zapalamy przed wszystko Przygotowujemy przed i wtedy [47:07] Korzystamy tak no i w tej chwili właśnie wszystkie te wyłączniki czasowe wszystkie urządzenia kuchenne które też mogą być obsługiwane w taki sposób [47:17] bardzo ułatwiają życie No tak czy to tutaj w tym pytaniu Myślę że ono padło w momencie kiedy mówiła się o tej [47:28] twórczości Czy to oznacza że według judaizmu w przyszłym świecie nie będzie [47:33] można tworzyć niczego świat został stworzony 6 dni i według [47:38] judaizmu będzie istniał 6000 lat tak a ten dzień siódmy czy to siódmy [47:48] Tysiąclecie kiedy przyjdzie już Mesjasz to już jest właśnie ten czas który jest [47:55] oczekiwany który ma nadejść i będzie to przejście [48:01] w nową jakość i wówczas jakby taka tygodnia tych prac przestaje obowiązywać [48:12] więc jakby to jest właśnie to nawet z tych pismach midraszach jest [48:22] wskazywanie takiej innej rzeczywistości w której już te [48:29] ograniczenia które funkcjonują w tej rzeczywistości tych 6 dni czy 6000 lat [48:36] nie będą istniały w tym świecie który który ma nadejść Tak więc myślę że w tym [48:44] kontekście będzie miejsce na realizację potencjału wszystkich artystycznych dusz [48:50] bo podejrzewam że to pytanie gdzieś kogoś takiego możliwe całkiem wypadło A [48:56] ja się jeszcze zastanawiam jak powiedziałaś o tym zakazie pisania Ciekawa jestem czy on dotyczył również kopiowania zarówno [49:07] ręcznego kopiowania No jak i w tej chwili No kopiowanie można robić w [49:13] postaci kopiu i wklej prawda No tak kopiowanie czy pisanie jako czynność bo ona właśnie tutaj zmienia tą [49:24] rzeczywistość nawet jak robisz kolejną kopię No to jest kolejna rzecz która [49:29] jakby uzyskała istnienie swoje nie nie było jej a teraz jest czyli w Judo Idźmy [49:35] ale lepiej w ogóle na wszelki wypadek komputera nie dotykać w szabat Nie dotykać absolutnie okej [49:43] no i nawiązujące w gruncie rzeczy do tego pytanie skąd wzięło się rozwinięcie tego przekazania do takich form jak wcale [49:52] medycznym judaizmie kiedy ten kiedy ten miły czas obrósł obostrzeniami które po [49:57] prostu utrudniają życie Działo się to na przestrzeni czasu Kiedy myślimy sobie o [50:04] misznie gamarze ten udzie tak to są pierwsze wieki naszej ery [50:12] czyli No to jest czas od powiedzmy sobie tego judaizmu drugiej świątyni który [50:20] później coraz bardziej przekształcał się w ten judaizmrabiniczny jaki dzisiaj znam tak ale to są te powiedziałabym to są te pierwsze cztery [50:29] Zręby tych prawd 39 które są w niszcznie wraz z rozwinięciami to są pierwsze [50:37] cztery wieki naszej ery tak czyli pierwsze cztery wieki po [50:43] Chrystusie No i to jest właśnie to jest kwestia już perspektywy tak czy to jest [50:49] to są rzeczy które utrudniają życie czy to są rzeczy które pozwalają [50:57] bo dla ortodoksyjnych Żydów wszystkie mieć wszystkie przykazania [51:03] pozwalają im [51:13] realizować też w pewien sposób ten postulat właśnie poprawiania świata [51:18] naprawiania świata podaje się taką paralelę właśnie [51:24] pomiędzy działaniem Boga a działaniami wierzących Żydów mówi się o tym że Bóg [51:33] swoim słowem powołał do istnienia świat czyli dokonał takiego procesu od czegoś duchowego do fizycznego tak natomiast Żydzi teraz [51:44] jakby idą w drugą stronę poprzez wykonywanie tych przykazań przekształcają tą rzeczywistość materialną w coś duchowego [51:52] także to jest okazja do tego żeby realizować tą swoją misję w świecie [51:59] Nawet takie drobne przekazania nie to z perspektywy kogoś [52:05] kto nie jest to zaangażowane to się wydaje że no tak no to jest po prostu utrudnianie życia [52:12] Inną sprawą jest Inną sprawą jest i to oczywiście na przykład w Izraelu nie to jest ciągle toczące się konflikt właśnie pomiędzy [52:19] religijnymi Żydami i prawami które mniej religijne albo nie religijna część [52:27] społeczeństwa postrzega właśnie w taki sposób jako utrudnianie życia Ja na przykład wyłączenie komunikacji na cały szabat trzeba się z tym muszą się z tym [52:35] liczyć wszyscy nawet turyści przybywają z najdalszych zakątków do Izraela spotykają takie obrazki w piątek [52:45] wieczorem następny autobus następnego dnia wieczorem [52:51] tak jak się wyświetlają napisy na przystankach No tak No i właśnie tutaj mamy znowu styk styk religii i pytaniem z tym [53:03] związane Jak wygląda kwestia święcenia szabatów chrześcijańskich w kontekście przełożenia tygodnia na niedzielę to jest pytanie że tak powiem większy [53:12] niż sam Sama kwestia szepatu tak myślę że to jest zagadnienie które dotyczy [53:18] całości relacji pomiędzy prawem starotestamentowym tak a prawem [53:26] tak zwanym chrystusowym Testamentu tak to jest cała ta dyskusja co obowiązuje [53:32] chrześcijanina co nie obowiązuje chrześcijanina i wydaje mi się że tutaj ten trop który pojawia się w judaizmie ortodoksyjnym że [53:44] ten szabat jest dla całej ludzkości dla każdego człowieka ale dla Żyda jako [53:51] przykazanie i podobna myśl wydaje być się rozwijana [53:57] bocznie w Nowym Testamencie także to co obowiązuje chrześcijan to jest prawo Chrystusowe tak natomiast nie podlegają [54:08] jako chrześcijanie prawo jako nie Żydzi prawo mojżeszowemu Co nie zmienia sytuacji że [54:17] o wyprawo jest Dobre sprawiedliwe i słuszne i można z niego korzystać tak [54:24] Czyli ta relacja No to nie jest taka jednoznaczna odpowiedziałam czy odpłynęłam gdzieś w ogóle w swoją stronę nie to znaczy w kontekście akurat [54:33] judaizmu Myślę że odpowiedziałaś No bo to w skrócie można w gruncie rzeczy to wytłumaczyć w ten sposób że chrześcijanie nie muszą [54:41] obchodzić szabatu konkretnie w sobotę Natomiast jeżeli [54:47] mają życzenia to oczywiście mogą obchodzić szabat w sobotę [54:53] lub chodzić jakieś inne swoje święta i i tutaj judaizm nie ma nic do tego [54:58] więc tak to zrozumiałam Nie wiem czy dobrze [55:05] tak tak I kwestia No tak ten szabat [55:12] rozumiany przez żydów on jest właśnie tego dnia siódmego tak czyli [55:18] to jest sobota natomiast zasada algorytmu tak 6 dni Praca plus [55:29] jeden odpoczynek ona jest do realizacji właśnie i już jakby w oderwaniu nie od ściśle rzeczy biorąc od prawa [55:42] i za bardzo bardzo ci dziękuję to rzeczywiście niezwykle Ciekawe jak z tekstu które wydaje nam się wszystkim że znamy go na [55:53] pamięć od podszewki powtarzamy Czy w wersji takiej katechizmowej czy w [56:00] wersji właśnie z poszczególnych ksiąg Czy w [56:05] jakiś innych wersjach wielokrotnie ile takie inne spojrzenie jest w stanie [56:14] wydobyć No mnie niesamowicie właśnie ciekawią te połączenia Przykazań bo [56:21] to zestawienie rzeczywiście odkrywa Jakby nowe poziomy ich więc z [56:29] niecierpliwością czekam na kolejny odcinek państwa zapraszam oczywiście do [56:35] obejrzenia tych którzy nie oglądali Ale ty również którzy oglądali poprzednich [56:41] odcinków i zapraszam państwa oczywiście też na ostatnią już część [56:47] poświęconą przykazaniu piątemu i dziesiątemu mam nadzieję że dowiemy się [56:53] czy żona na przykład była elementem inwentarza chociaż taki jak tak jak [57:00] wielokrotnie w tej chwili wskazuje się że to przykazanie dziesiąte jeżeli się go nie rozłącza to [57:10] pokazuje żonę jako element inwentarza Myślę że [57:15] takie pytania się na pewno pojawią a za tydzień znów kolejna część serii tym [57:21] razem przechodzimy do Nowego Testamentu i do naszej serii na temat mocno kontrowersyjne a mianowicie wiecznych mąk piekielnych to [57:31] już będzie trzecia część w której tym razem profesor Piotr Lorek będzie spoglądał na niepawowe pisma Nowego [57:42] Testamentu czyli listy czyli objawienie i tam sprawdzimy poszukamy śladów [57:51] mówiących o piekle i o tym jak to piekło miałoby wyglądać czy gdzieś są [57:59] rzeczywiście wyraźne ślady zagrożenia wiecznym mękami piekielnymi [58:06] serdecznie państwa Zapraszam za tydzień jeżeli chodzi o dzisiaj to bardzo bardzo [58:11] serdecznie dziękuję wszystkim i życzę miłego wieczoru [58:16] Dziękuję dobranoc --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl