Dekalog krok po kroku. Cz. 4

Rozwiń transkrypcję filmu

Dekalog krok po kroku. Cz. 4 | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dzień dobry państwu z ogromną przyjemnością mówię dzień dobry jest
  • wtorek godzina 19 i Jest jeszcze jasno rozpoczynamy wst online a dzisiaj
  • kontynuujemy naszą podróż przez Dekalog przykazanie trzecie i
  • ósma co jest ze sobą łączy czy ten układ przykazań w dalszym ciągu
  • się zachowuje że rzeczywiście takie pary po kolei z dwóch części dekalogu
  • czy to tylko po prostu jest taki wygodny układ czy rzeczywiście je coś ze sobą
  • łączy o tym opowie nam po raz kolejny za bućkowska
  • wykładowczyni wstępu do Starego Testamentu oraz języka hebrajskiego we
  • wst osoba która ze wszechnia jest kompetentna w zakresie dekalogu
  • rozumianego nie tylko jako to co znamy prawda te katechizmowe
  • bardzo często Czy znajdowane w Biblii 10 przykazań ale również jego interpretacji w tym interpretacji radnicznej Iza zapraszam
  • dzień dobry po kilkutygodniowej przerwie podejmujemy naszą wędrówkę niespieszną
  • krok po kroku w kierunku zrozumienia dekalogu
  • zatem zapraszam jest to nasze czwarte już spotkanie i bohaterami dzisiejszego spotkania są
  • przykazania trzecie i ósme i zapisane są one dla nas w księdze wyjścia
  • w 20 rozdziale jest to 7 werset oraz księdza Powtórzonego Prawa piąty rozdział 11 werset tutaj zamieściłam tłumaczenie a i b czy też
  • znany jako tłumaczenie Piotra zaremby nie używaj imienia pana Boga na daremnie gdyż pan nie pozostawi bez kary tego kto używa jego imienia nadaremnie oraz
  • przekazanie 8 zapisane w Księdze wyjścia w 20 rozdziale 15 wersecie oraz księdze
  • Powtórzonego Prawa piątym rozdziale XIX wersecie które brzmi nie kradnie
  • tak pierwsze bardziej rozbudowane drugie krótsze znamy już ten wzorzec naszych poprzednich spotkań
  • i za chwilę będziemy przyglądać się dokładnie naszym dzisiejszym przykazaniom ale najpierw taki krótki przypomnienie tego
  • Gdzie jesteśmy W naszej podróży Myślę że przyda się ono po tej naszej
  • kilkutygodniowej przerwie
  • Otóż Jak liczymy przykazanie rozwijałam ten wątek dojść dokładnie na
  • naszym pierwszym spotkaniu kiedy mówiliśmy sobie o tym w jaki sposób grupowane są przykazania w różnych tradycjach
  • i tradycji ta muzycznej wygląda to właśnie tak jak Państwo widzą i tej
  • tradycji się trzymamy w naszych kolejnych spotkaniach zatem właśnie przykazanie nie będziesz wzywał imienia boga twego na daremno czy też używał
  • imienia boga twego nadaremna oraz przykazanie nie kradnij To są właśnie przykazania trzecie i ósme takie krótkie wyjaśnienie jeśli
  • ktoś z państwa jest bardziej zainteresowany kwestią liczenia różnych wzorców czy to zapraszam na nasze pierwsze spotkanie Można je znaleźć
  • sobie w internecie i słuchać powiedzieliśmy sobie że
  • te nasze przykazania powszechnie nazywane są przykazaniami tak naprawdę
  • określa się jako 10 słów i faktycznie Stanowią one 10 takich twierdzeń
  • 10 kategorii wokół których skupione są wszystkie
  • pozostałe przykazania tory tak i o tym też Mogliśmy sobie w
  • pierwszym i też kolejnych spotkaniach powiedzieliśmy sobie też że podzielone są one właśnie na dwie grupy Pierwsza z nich Pierwsze 5 przykazań tak
  • taki podział został zachowany aby też wskazać na pewno symetrię Także mamy 5 i
  • 5 to grupa przykazań pomiędzy człowiekiem a Bogiem i tutaj należą do niej te dwa pierwsze
  • które omawialiśmy sobie Ja jestem panem Bogiem twoim który cię wyprowadziłem z
  • domu niewoli z Egiptu nie będziesz miał bogów innych oprócz mnie i nie będziesz
  • sobie czynił obrazu Boga aby mu oddawać cześć o tym mówiliśmy sobie na ostatnim
  • spotkaniu i kolejna grupa to są przykazania pomiędzy człowiekiem a
  • jego bliźnim tak pomiędzy Ben Adam Lacha Vero po hebrajsku i tutaj
  • mamy te przykazania takie krótkie bardzo
  • o których mówiliśmy wcześniej nie morduj nie cudzołóż i dzisiejsze przekazanie
  • nie kradli i wskazaliśmy sobie też na paralele pomiędzy tymi przykazaniami i tak jak
  • Asia wspomniała Na początku jest to oczywiście taki wygodny sposób klasyfikacji przykazań takiego łączenia też żeby
  • można je było pogrupować zapamiętać
  • zarysować takie paralele ale wydaje mi się że przy okazji naszych dwóch
  • wcześniejszych spotkań mogliśmy zobaczyć że te zależności
  • idą trochę głębiej niż tylko takie proste powiedzmy sobie nawet
  • innemu techniczne zabiegi tak i mam nadzieję że dzisiaj uda mi się pokazać
  • również pewien związek pomiędzy przykazaniem trzecim i 8 a które może na
  • pierwszy rzut oka nie bardzo się ze sobą łączą No ale zobaczymy
  • zatem idziemy przykazanie trzecie tak najpierw Ustalmy sobie taki nam schemat
  • się wyłonił w trakcie tych naszych spotkań jak
  • brzmi faktycznie to przykazanie i w jaki sposób będziemy je tłumaczyć tak już
  • podobnie jak w naszych poprzednich dwóch przykazaniach widzimy
  • że tutaj również nie pojawia się tryb rozkazujący
  • natomiast sformułowane są te nakazy czy wypowiedzi
  • w drugiej osobie liczby pojedynczej nie będziesz tak albo będziesz coś robił tak
  • tutaj akurat mamy do czynienia z zakazem zatem nie będziesz dosłownie tłumaczylibyśmy nosił nie będziesz nosił
  • imienia umieściłam tutaj tetragram bo właśnie ta forma jest tutaj użyta Czyli nie będziesz nosił imienia
  • jhwh im Pana Boga twojego i tutaj z braku lepszego słowa
  • zostawiłam tą formę na daremnie tak gdyż nie pozostawi bez kary
  • pan tego który nosi imię jego nadernie tak co możemy tutaj zaobserwować widzimy
  • symetrię tego w jaki sposób podane jest to przykazanie czy to twierdzenie nie
  • będziesz nosił imienia pana Boga twojego nie pozostawi
  • bez kary Pan Bóg twój tego kto to imię nosi na daremnie czyli tutaj powtarzają
  • się te motywy imienia noszenia imienia i tej daremności tak żeby dobrze zrozumieć
  • to przykazanie musimy też przyjrzeć się kluczowym trzem terminom tak i jest to
  • określenie dotyczące właśnie tego noszenia tak cóż to jest takiego oraz Co to znaczy nadaremnie i dlaczego
  • tutaj jest mowa o karze takie koło przy jedynym przykazaniu powiedziane
  • jest okaże tak szczególnie za wykroczeniem wobec tego właśnie
  • przykazania czyli patrzymy sobie coś mi tutaj nie chce się przewijać muszę się zgłosić na szkolenie
  • kolejne zatem tak termin ten który ja tutaj sobie tak roboczo to już roboczych
  • super dosłownych czy hiper dosłownych przykładach mówiliśmy sobie troszeczkę ostatnio przetłumaczyłam to jako nosić tak
  • i ten hebrajski czasownik NASA tak sobie podstawowych formie tak tak wygląda
  • właśnie to oznacza nosić zakładać podnosić i to może być noszenie ubrania
  • to może być zakładanie ubrania to może być na przykład kiedy mowa jest o
  • arcykapłanie że zakładam na siebie swój ubiór swój epot i jest
  • mowa o czymś takim co nazywa się napierśnik i tam umieszczone są kamienie szlachetne z imionami poszczególnych plemion Izraela mówi się
  • że arcykapłan nosi te imiona tych plemion tak czyli ma je po prostu na
  • sobie tak też możliwa jest tłumaczenie podnosić tak jak ponosi się
  • sztandar rękę można głos podnosić także to jest bardzo Powszechny czasownik
  • bardzo często występujący w Biblii hebrajskiej i bardzo konkretnie tak w
  • ogóle język hebrajski z takim bardzo konkretnym językiem i te pojęcia które
  • rozwijają się jako abstrakcyjne zawsze wywodzą się z bardzo konkretnych określeń tak jak tutaj tak także Czyli mamy tu do czynienia z ideą noszenia
  • zakładania podnoszenia i teraz dotyczy to imienia i w jaki sposób nie wolno tego imienia nosić tak
  • na razie zostańmy przy tym określeniu nie wolno go nosić w taki sposób
  • aby było to tłumaczone z częstą nadaremno
  • tak to słowo Wstaw
  • tłumaczone jest możemy je tłumaczyć jako pustka jako nicość nic brak tak mowa
  • Tutaj też jest dosyć często używane w Biblii hebrajskim hebrajskiej i odnosi się na przykład do
  • niemożności polegania na pomocy człowieka która często okazuje się być niczym tak być Próżna nie można na to liczyć często mówi się o właśnie innych
  • bóstwach że one są właśnie takim niczym taką pustką nicością
  • więc w taki sposób nie powinno się tego imienia Bożego nosić i ostatnie słowo
  • na k to jest to słowo które tłumaczone jest jako że jako nie pozostawi Bóg bez kary albo inne możliwe
  • tłumaczenie jest że nie pozostawi bez winy tak albo że nie uniewinni
  • i podstawowe znaczenie tego określenia to jest być czystym być wolnym tak I w
  • ten sposób możemy tutaj rozumieć tą sytuację że Bóg nie pozwoli oczyścić się takiego postępowania tak
  • Czyli podsumowując tutaj te nasze rozważania możemy powiedzieć tak że
  • przykazanie to mówi coś takiego nie Postępuj w taki sposób by imię Boga a co
  • za tym idzie sam Bóg tak o zależności i znaczeniu imienia
  • w starożytnym Izraelu trochę sobie mówiliśmy też ostatnio Przy okazji też
  • drugiego przykazania więc nie pozwól nie Postępuj w taki
  • sposób aby imię bogacze sam bóg postrzegany był przez innych jako nicość jako pustka jako coś nieważnego niegodnego
  • tak Czyli widzimy że jest to o wiele szersze rozumienie niż to do którego
  • jest jesteśmy przyzwyczajeni i które też sugerują nam niektóre tłumaczenia tak
  • często mowa jest o wzywaniu Bożego imienia nadaremno albo do czyżch rzeczy
  • tak więc wydaje mi się 1000 latka tłumaczy że nie wzywaj imienia Bożego dotyczy
  • Biblia Warszawska na przykład bardziej tutaj
  • dosłownie tłumaczy tak bliżej tekstu jest Nie bierz na daremny tak i też to
  • jest dosyć takie enigmatyczne właśnie pytanie cóż to znaczy brać imię Bożeny daremnie OK i jest też ten element kary właśnie
  • tak Czyli tutaj Ta kara to nie pozostawienie bez kary polega na tym że
  • za takie nadużywanie imienia takie postępowanie które prowadzi do tego że
  • Boże imię postrzegane jest jako nic niewarte takiego postępowania Bóg nie pozwala się oczyścić Ono ma swoje konkretne
  • konsekwencje tak Czyli nawet Trudno tutaj może mówić o karze tak bo kara kojarzy się z kimś takim intencjonalnym
  • wymieszaniem dodatkowych konsekwencji tak czy dodatkowych
  • środków podejmowania właśnie jakichś dodatkowych środków dyscyplinujących tutaj wydaje się że są to bezpośrednie konsekwencje fakt że z takiego
  • postępowania Bóg nie pozwala się oczyszczać że są bezpośrednie konsekwencje właśnie spowodowania że to Imię Boże będzie
  • postrzegane jako pusty Nic nie znaczące
  • Idźmy dalej spróbujmy zagłębić się jeszcze troszeczkę bardziej tak przechodząc od tej warstwy tutaj leksykalnej i
  • gramatycznej pójdźmy sobie dalej jeszcze głębiej do treści tego przykazania
  • zauważmy że jest ono bardzo mocno zakorzenione w dwóch pierwszych przykazaniach tak Czyli
  • Ja jestem Pan Bóg twój czyli mówiliśmy sobie o tym wcześniej że jest to przykazanie dotyczące wiary w Boga tak i w tradycji rabinicznej ono jest
  • rozumiane właśnie jako przykazanie i kolejny przykazanie dotyczyło absolutnej całkowitej lojalności wobec Boga wobec pana wobec
  • Jahwe jako Boga przymierza mówiliśmy sobie na tym naszym ostatnim spotkaniu że tutaj wszystkie te przykazania zostały bezpośrednio na dane w
  • kontekście przymierza stałe prawo jako właśnie pewien kodeks
  • który miał regulować postępowanie Bożego ludu wobec swojego pana
  • i podstawowym Wymogiem w kontekście przymierza była wierność tak
  • niewierności okazanie braku lojalności praktycznie równało się zerwaniu
  • przymierza tak zatem uznanie pana przymierza wiara w niego
  • jako pierwsza przykazanie dalej absolutna lojalność nie oddawanie czci nikomu innemu
  • i wierność Tylko wobec Jahwe jako Pana
  • przymierza i idziemy teraz krok dalej na podstawie właśnie tejże wiary i w tej
  • absolutnej lojalności teraz Przechodzimy w sferę działania
  • tak Czyli Pamiętając o tych dwóch pierwszych warunkach teraz idziemy dalej tak I w oparciu o To
  • przenosimy to sfery działanie
  • Czyli możemy sobie powiedzieć że tutaj też bezpośrednio znajdujemy kolejne
  • odniesienie do zakazu czynienia obrazów tak mówiliśmy sobie o tym też ostatnio powiedzieliśmy sobie że to człowiek jest tym podstawowym obrazem Boga i
  • reprezentantem Boga wobec całego stworzenia Tak więc człowiek
  • występuje w imieniu Boga wobec świata tak I to jest wielki zaszczyt
  • wielka odpowiedzialność i w związku z tym też poważna konsekwencje które tutaj
  • są wymieniane tak to że Bóg nie pozostawi właśnie bez kary czy też Bóg nie pozwoli żeby się z takiego sposobu postępowania który
  • niszczy te to Boże imię żeby można się było łatwo oczyścić
  • dobrze Kolejna rzecz owo postępowanie człowieka jako reprezentanta
  • Jahwe musi odpowiadać wartości jaką to imię niesie tak
  • powiedzieliśmy sobie że to Boże imię to jest imię objawione w kontekście przymierza tak czyli to jest Bóg który działa dla dobra człowieka na rzecz
  • człowieka okazuje mu efekt czyli
  • jest nastawiony przychylnie do człowieka z
  • niewiadomych powodów albo sobie tylko wiadomych powodów nieustannie wiernie nastawiony jest przychylnie wobec człowieka i działa dla
  • jego dobra tak na podstawie właśnie headset Bóg wyprowadził Izraela z Egiptu
  • przyprowadził go pod Synaj i zdecydował się potwierdzić Przymierze zawrzeć Przymierze
  • udzielić praw według których Izrael miał postępować tak to wszystko dzieje się w
  • kategoriach Eset to całe działanie reprezentowane jest przez imię Jahwe i
  • teraz właśnie Izrael idąc dalej do świata ma postępować zgodnie z tym jak i
  • jak to jest tak czy znowu mamy tutaj wielki zaszczyt wielką odpowiedzialność
  • OK tak Czyli mówimy tu o całokształcie działania
  • i reprezentowania Boga w świecie i to oczywiście też dotyczy
  • wypowiadanych słów tak bo trzeba też podkreślić że tradycja
  • robiniczna bardzo mocno zwraca uwagę Co wiemy o czym już mówiliśmy na otaczanie
  • szacunkiem raz Bożego imienia i dwa też odnosi się ona do składania przysiąg
  • w oparciu o Boże imię dobrze I teraz jeśli chodzi o otaczanie
  • szacunkiem imienia Bożego robi to poprzez nie wymawianie go tak i
  • o tym też już sobie trochę mówiliśmy ostatnio czyli tego czteroliterowego imienia boga nie wymawia się wcale
  • tak na tyle ono było otaczane wielkim szacunkiem wielką czcią że nawet
  • nie zachowała się jego wymowa Tak w tej chwili naukowcy
  • zrekonstruowali tą wymowę właśnie
  • i uznaje się powszechnie że brzmi ona Jahwe ale wymowa tani została utrwalona w tradycji rabinicznej
  • ponieważ to co pozostawili po sobie maseraci tak
  • to czteroliterowe imię zawsze było zlokalizowane jako adonail Tak więc zawsze wymawiane jest słowo imię jako
  • adonail czyli pan i też istnieje zasada w tradycji robinicznej żeby w ogóle imię Boga wymawiać
  • zawsze z należną czcią w kontekście studiowania tory i w kontekście modlitwy
  • także tutaj Mamy też całą tą kategorię z którą
  • pewnie jesteśmy ze znajomymi żeby nie wypowiadać tego imienia lekko tak w
  • niestosownych kontekstach tak także tutaj mamy ten element też
  • otaczania szacunkiem Bożego imienia właśnie w wypowiedziach
  • drugim takim aspektem dotyczącym właśnie języka jest składanie przysiąg i tutaj
  • tradycja radymiczna mówi o tych przysięgach które sprawiają że to Boże imię staje się takie puste Czy nic nie znaczący i wymienia się tutaj bardzo je
  • przysiąg pierwsze to jest przysięganie przysięga która dotyczy takich rzeczy oczywistych taki klasyczny przykład
  • który się podaje że ktoś przysięga że kamienie z kamieniem Tak więc jest to
  • takie trywializowanie tutaj Bożego imienia przy składaniu tego rodzaju przysiąg i drugi rodzaj przysiąg który się tutaj
  • które się przywołuje to jest poświadczanie nieprawdy czyli mówienie
  • na przykład że kamienie z drzewek tak Czy drzewo jest kamieniem więc
  • składanie poświadczanie przysięgą nieprawdy tak to też prowadzi do tego że
  • Boże imię postrzegane jest jako nic nieznaczące
  • traci swoją świętość traci swoją chwałę w ten sposób
  • i w tym kontekście Myślę że ciekawie będzie przyjrzeć się No i nie będziemy tutaj tego robić szczegółowo Nie mamy na to
  • niestety czasu ale to jest ciekawy wątek zachęcam państwa do poczytania sobie pod
  • tym kątem wypowiedzi Jezusa na temat przysiąg tak w kazaniu na górze Jezus mówi w ogóle nie przysięgajcie tak ani na niebo
  • ani na Jerozolimy W ogóle nie przysięgajcie tak Czyli tutaj Jezus Jawi
  • się nam w tym kazaniu na górze jako rabin Nauczyciel który z
  • chęci tego żeby prawo było na pewno przestrzegane robi jakby dodatkowy
  • zakaz tak podaję dodatkowy zakaz w ogóle nie przysięgajcie tak i jest to
  • taki pojęcie znane w tradycji rabinicznej Kiedy mowa jest ogrodzeniu prawa tak żeby możemy tutaj też to widzieć właśnie w
  • przypadku absolutnego zakazu wymawiania imienia Bożego Tak więc chcemy żeby to
  • imię było otoczone szacunkiem zawsze wymagane z szacunkiem więc aby to zapewnić Najlepiej w ogóle go nie wymawiać tak I tutaj
  • Jezus robi podobnie tak nie przysięgajcie na to czy na tamto najlepiej nie przysięgajcie wcale
  • Czyli podsumowując całe to przykazanie tak o tym nie
  • noszeniu imienia Bożego na próżno w pusty sposób
  • możemy powiedzieć że jest to takie wyjście z Bogiem do świata w każdym
  • naszym działaniu tak w każdym działaniu jesteśmy czy odwołując się do momentu
  • zawierania przymierza podawanie przykazań Izraelici mieli być właśnie
  • reprezentantami Boga reprezentantami pana reprezentantami Jahwe
  • i jako taką ilustrację tej prawdy chciałabym państwu przytoczyć taką
  • harcerską opowieść tradycji chasydów z lubawicza
  • od pewnej rodzinie która przeniosła się w czasach pogromów przeniosła się z
  • Rosji do Ameryki i tam w tej rodzinie było kilku braci i oni założyli sobie
  • sklep mięsny Tak wiadomo że tutaj
  • kwestie jako oszerności odpowiedniej jakości mięsa były bardzo istotne i wraz
  • z nimi przeprowadził się do Ameryki również Ojciec który z początku ubierał
  • się bardzo tradycyjnie tak jak tutaj widzimy na zdjęciu miał paysa miał brodę cały taki strój tradycyjny i ten tradycyjnym stroju odwiedzał
  • swoich synów i przesiadywał w tym sklepie ale po jakimś czasie zgolił
  • brodę i ubrał się we współcześnie noszone ubranie
  • i kiedy jego rabin Z zaciekawieniem zapytał dlaczego tak się stało
  • powiedział coś takiego synowie proszą mnie żebym siedział u nich w sklepie
  • kiedy ja tam siedzę i wyglądam właśnie jak chasyd
  • założy założenie wszystkich którzy przychodzą do sklepów jest takie że jest
  • to sklep z koszernym mięsem a ja w trakcie tych tego czasu zdążyłam
  • zaobserwować że moi synowie nie zawsze mają konkretne mięso Więc nie chcę swoją
  • osobą w swoim wyglądem dawać tutaj powodów do tego by myślano że tutaj jest
  • koszerne mięso to jest taka prosta historia która nam ilustruje tą głębszą prawdę o której sobie Mówiliśmy a też chciałabym pójść
  • krok dalej i przypomnieć To o czym mówiliśmy sobie
  • ostatnio taki paradoksalne stwierdzenie rabina Mendla Skocka który powiedział że
  • niekiedy czasami wypełnianie mitwy przykazania staje się bałwochwalstwem tak kiedy ta mu przykazanie
  • staje się ważniejsze wtedy ono przysłania Boga i prowadzi do
  • różnych nadużyć i podobnie dzieje się w przypadku
  • właśnie niewłaściwego reprezentowania Boga w świecie czyli sprawiania że jego
  • imię jest postrzegane jako bezwartościowe i takim najbardziej
  • niechlubnym tego przykładem możemy powiedzieć to jest przemoc dokonywana w imię Boga tak niestety każda religia ma gdzieś tą swoją taką
  • niechlubną kartę właśnie tą ciemną stronę
  • i tych właśnie ciemnych stronach i w jaki
  • sposób można tę sytuację rozwiązać pisze w swojej książce rabiń Jonathan Sax
  • który był naczelnym rabinem Wielkiej Brytanii niestety nie żyje już
  • książka została napisana w 2015 roku zatytułowana jest właśnie not ingas name
  • czyli nie w Bożym imieniu i jest to książka właśnie o przemocy religijnej i
  • tutaj rabin Sax koncentruje się na właśnie trzech głównych religiach monoteistycznych tak które wszystkie
  • twierdzą że mają wspólnego przodka Abrahama i każda ma właśnie w swojej historii taką niechlubną kartę przemocy a tutaj
  • koncentracja jest tej opowieści właśnie ramisak z odwołuje
  • się do trzeciego przykazania i też wielu innych ciekawych wątków których nie mamy
  • tutaj czasu rozwinąć i też
  • podaje sposób w jaki można wyjść z tego kręgu przemocy tak
  • Czyli popatrzeć
  • co do zasady To rozwiązanie jest proste właśnie popatrzeć na tych innych
  • jako na będących
  • reprezentantami Boga w świecie w inny sposób tak to zasady jest to
  • proste a co do szczegółów to zachęcam do przeczytania książki
  • niestety nie nie zostało ona jeszcze przetłumaczone może doczeka się tłumaczenia Ale dostępna jest i w wersji papierowej i na różnych
  • nośnikach w języku angielskim trzeba bardzo zachęcam ciekawe rozważania
  • zainspirowane właśnie tym trzecim przykazaniem w odniesieniu
  • do przemocy religijnej szczególnie w kontekście też ostatnich wydarzeń
  • z którymi mieliśmy do czynienia jeśli chodzi o przemoc właśnie
  • ze świata islamu
  • dobrze to Przechodzimy sobie do przekazania ósmego taki teraz dla odmiany jest to krótkie przykazanie i tłumaczone jest
  • nie będziesz kradł lokinów Andrzej znowu tutaj mamy do czynienia z trybem
  • rozkazującym tak druga osoba rodzaj męskiego liczby pojedynczej nie będziesz nie będziesz tak robił tak i jest to znowu kontynuacja poprzednich przykazań
  • wcześniej wymienianych też krótkich lotyrcach nie będziesz mordował loki NAF
  • nie będziesz tu założył i teraz loki w nie będziesz kradł napisałam to też
  • porywał dlaczego to słowo ghanaf Podstawowa forma tego czasu na hebrajskiego oznacza właśnie
  • kraść i bardzo szerokie jest tak kradzież może dotyczyć różnych rzeczy
  • też kradzenia człowieka czyli porywania ludzi
  • wymienione jest to wykroczenie przestępstwo księdza wyjścia
  • 216 sprawdzianek tu kradnie człowieka musi ponieść śmierć tak Czyli to najczęściej jest to tłumaczone właśnie w taki sposób to porywa człowieka i jest
  • ten sam czasownik o kradzieży jako takiej mowa jest na
  • przykład między innymi w księdze kapłańskiej w XIX rozdziale 11 i 12
  • wersecie i tam użyty jest dokładnie też ten sam czasownik kanapy jest
  • powiedziane nie będziecie kradli ani oszukiwali ani postępowali fałszywi jeden wobec drugiego nie będziecie też przysięgali
  • na moje imię fałszywie nie będziesz w ten sposób znieważył imienia swojego Boga Ja jestem pan tutaj użyte też jest tetragen tak Czyli
  • tutaj też mamy w księdze kapłańskiej Kiedy mowa jest o kradzieży
  • powiązanie tego elementu właśnie kradzieży
  • znieważaniem Bożego imienia tak Czyli ten moment w dekalogu to nie jest jedyny
  • moment kiedy te dwa przykazania są ze sobą powiązane ale Idźmy dalej dlaczego w ogóle mówimy tutaj oporywane czyli powiedzieliśmy sobie że
  • to jest trzeci krótki zakaz i każdy z tych każdy z tych przewinień
  • nie będziesz zabijał czy nie będziesz mordował nie będziesz tu założył to są
  • przestępstwa karane śmiercią tak najwyższy wymiar kary zatem rashi
  • w swoim komentarzu podstawowym do tory akraci czyli rabin szlamobenicag
  • żyjący w XIX wieku we Francji średniowieczny Komentator
  • w każdym wydaniu tradycyjnym tekstu biblijnego jest jego
  • komentarz tak i też w tłumaczeniu tory na polski torebrny slauder również jest
  • ten komentarz naszego jak najbardziej dostępny i on mówi że w związku z tym że
  • te dwa poprzednie przykazania odnoszą się do przestępstw skrajnych śmiercią tutaj też mamy do czynienia z tą sytuacją zatem
  • interpretuje to ten zakaz
  • jako porywanie ludzi tak Czyli możemy powiedzieć że to
  • właśnie porwanie ludzi to jest jakby taka kradzież absolutna tak najdalej posunięta forma kradzieży Gdzie człowiek pozbawiany jest muszą powiedzieć samego
  • siebie tak Czyli tak kradzież obejmuje całe życie człowieka nie poszczególnych jakiś tam elementów które człowiekowi w jego życiu towarzyszą ale właśnie
  • kradzież samego człowieka i powiedzieliśmy sobie na naszym
  • pierwszym spotkaniu że właśnie te wypowiedzi słowa 10 słów Dekalog to są
  • poszczególne kategorie tak I tutaj zostaje nam zaprezentowana kategoria
  • kradzieży tak i jako kategoria tak kradzież obejmuje
  • wszelkie formy Natomiast jeśli chodzi o ten konkretny przypadek tak jak jest tutaj wymieniony
  • to tradycji ceramicznej uznawany jest że tutaj bezpośrednio mowa jest o porywaniu
  • ludzi teraz Zastanawiając się od kradzieżą tak jak to wygląda w tradycji rabinicznej w judaizmie
  • kradzież właśnie jako ta kategoria ustanowiona w dekalogu jako przykazania
  • bezpośrednio wynikające z tory kranicz nie ulega przedawnieniu tak
  • Czyli każdą kradzież trzeba zrekompensować to jest najważniejsze wymóg że powinno się tą kradzież rekompensować czyli oddać własność albo
  • jeśli jestem Niemożliwe to zapłacić tyle ile
  • ten dany ukradziony przedmiot wymaga tak Czyli kradzież nie podlega przedawnieniu
  • aż do czasu oddanie własności oceniania rekompensaty cóż to jest kradzież kradzież to jest każde absolutnie każde przywłaszczenie
  • cudzej własności kradzież obejmuje również pomoc temu kto kradnie czyli każdy udzielenie pomocy jakiejkolwiek
  • jakiejkolwiek tak to też jest określane jako kradzież
  • nawet odniesienie korzyści tak z tego że ktoś inny coś ukradł to też jest
  • kradniesz tak czyli na przykład Nabywanie towarów o których można podejrzewać że pochodzą z kradzieży
  • dalej ciekawą taką kategorią jest tutaj przywłaszczenie pieniędzy od osoby która jest winna daną kwotę tak Czyli nawet jeśli ktoś jest tam winny kwotę
  • pieniędzy to my nie możemy sobie w związku z tym Audi po prostu ode mnie nie oddaje No to ja sobie wezmę tak nie to jest kradzież
  • dalej tak zwane pożyczanie tak Czyli zabieranie przedmiotów bez zgody
  • właściciela to też jest kradzież co ciekawe Nie wolno też zabierać i
  • ukrywać sobie własności dla żartu tak że zabieramy coś później oddajemy A to tylko żart Nie to też jest postrzegane jako kradzież i konieczność tutaj
  • rekompensata za coś co określamy współczesnym językiem ze straty moralnej tak OK teraz tak właśnie Najważniejsze
  • regulacje tutaj jeśli chodzi o kradzież skupiają się na oddaniu poszkodowanemu
  • jego jego własności tak Czyli konieczne jest oddanie tego przedmiotu albo wypłacenie rekompensaty no i tutaj w zależności od sytuacji co jest
  • oczywiście do prawa są bardzo rozbudowane i ważne tutaj Punkt też jest
  • taki że jeśli jest to niemożliwe należy zrekompensować straty w jakiejś formie całej społeczności tak to jest taki
  • ciekawy przykład tej sytuacji znajdujemy w Ewangelii
  • Łukasza tak kiedy czytamy historię o Zacheuszu Zacheusz to jest z moich ulubionych bohaterów i pamiętamy kiedy już DHL już zaprasza Jezusa do swojego
  • domu Jezus przychodzi do niego Zacheusz staje i mówi
  • Załóż podniósł się i oświadczył wobec Jezusa panie oto połowę mojego majątku
  • przeznaczam dla ubogich tak czyli tu jest ta sytuacja kiedy Zacheusz jako celnik tak wykorzystywał swoją pozycję po to
  • żeby pobierać większe podatki niż niż trzeba było
  • tak więc gotów jest teraz nie jest w stanie zrekompensować tego wszystkim
  • ludziom z którymi miały kontakt więc połowę swojego majątku oddaję dla
  • ubogich tak żeby właśnie tych całej społeczności zrekompensować te straty których których doznała i mówi dalej
  • a Jeśli na kimś coś wymusiłem oddam poczwórnie tak Czyli stawia to możliwość
  • Jeśli ktoś jest poszkodowany zwróci się do niego oddaje poczwórnie tak Czyli to
  • co to co zabrał i jeszcze właśnie dodatkową rekompensatę tak także tutaj pokrótce
  • o kradzieży i teraz wspominane już na początku powiązania
  • pomiędzy tymi dwoma przekazaniami pierwsze takie taka zupełnie podstawowa
  • obserwacja jest taka i to jest na hilta czyli zbiór midraszy halachicznych
  • według hrabiego izmaela elizeusza to jest pierwszy wiek jeszcze czasy kiedy
  • świątynia nie została zburzona powiedziana jest tak ten kto kradnie też
  • często fałszywie przysięga tak czyli taka obserwacja tak jeśli ktoś kradnie Stań złapany będzie chciał udowodnić swoją niewinność Będzie skłonny do tego
  • żeby składać poszło A czy to jest ta kategoria narażania Bożego imienia jeśli
  • chodzi o składanie fałszywych przesiąkł kategorii mowy dalej rabi akiwa Mówi
  • dalej że przy każdej kradzieży i oszustwie wobec kogokolwiek
  • okradany i oszukiwany jest też sam Bóg tak Czyli Bóg tutaj występuje kota trzecia strona w każdej kradzieży w każdym oszustwie
  • i tutaj rabiakiwa odwołuje się do tekstu właśnie
  • z Księgi kapłańskiej który czytaliśmy tak gdzie również
  • powiedziane było że nie będziecie się oszukiwać nie będzie się okradać bo w ten sposób bez przyczyny jest i moje imię tak ja jestem pan ja jestem
  • jako i anonimowe twierdzenie z nitraszu idzie dalej
  • Podsumowując całą sytuację w taki sposób że przykazania te właściwie są takie
  • same przykazanie trzecie i przykazanie ósme ponieważ każda kradzież człowieka
  • albo wobec człowieka jest kradzieżą wobec Boga tak Czyli jest tym jakby
  • pozbawianiem kradzeniem zabieraniem czci jego innej także wydaje się że to jest na głębszym poziomie ta
  • paralela pomiędzy tymi dwoma przykazaniami
  • No i tak z wolna niespiesznie zrobiliśmy sobie następny krok omówiliśmy kolejną
  • parę przykazań trzeciej i ósmy na kolejne spotkania zostają nam dwie
  • kolejne pary Dziękuję bardzo Państwu Ja również dziękuję to bardzo ciekawe że rzeczywiście takie połączenie
  • i wydaje mi się że no jak najbardziej uzasadnione bo tak naprawdę
  • czy naciągane jednak nie no to znaczy rzeczywiście jest tak że bardzo często
  • kradzież wiąże się z jakimś próbami zatrudnienia sobie
  • bezpieczeństwa prawda teraz mi do głowy przychodzi zresztą w związku z jednym z
  • pytań które do nas dotarły umowy które na przykład są podsuwane do podpisywania które mogą doprowadzić do gruncie rzeczy
  • do kradzieży pewnego rodzaju bo do niekorzystnego rozporządzenia swoim majątkiem i teraz w takich umowach znajdują się różnego
  • rodzaju klauzule które są właśnie nieprawdziwe a firma teoretycznie
  • stosuje się do prowadzenia rzetelnej działalności no i może to jest właśnie ten moment że ja przeczytam za pierwsze pytanie jak w świetle przekazania
  • dotyczącego kradzieży ma się działalność firm pożyczkowych które pobierają nieprzyzwoicie wysokie opłaty za pożyczanie pieniędzy lub inne usługi
  • finansowe żerując na problemach swoich klientów co do zasady taki mówimy o nie
  • będziecie kradnie i będziecie się oszukiwali tak no to zdecydowanie tutaj taka działalność podpada tutaj jakby jest objęta przez tą
  • kategorię natomiast nie zgłębiałam tego tematu tak nie nie
  • znam nie czytałam ciekawe było poczytać dokładnych responsów rabinicznych
  • dotyczących rzeczywiście takich sytuacji Ja dzisiaj też mi przyszedł inny inne
  • pytanie do głowy i też będę chciała sobie to zgłębić jak na przykład mają się w kontekście tego że kradzieżą jest również
  • przywłaszczenie sobie tego co dany człowiek jest winien prawda jak w tym
  • kontekście wygląda zajęcie konta na przykład nie Budzimy się któregoś pięknego dnia i konto na mnie działa nie Tak ale tutaj
  • jest to umowie już to znaczy jest na takiej zasadzie że już wszystkie umowy
  • które mamy z instytucjami finansowymi No głównie z bankami tak naprawdę one
  • przewidują pewne formy działania więc my podpisując taką umowę się zgadzamy na
  • coś takiego no i te klauzule są akurat na ogół zgodne z prawem Aczkolwiek w
  • dawnych czasach było wcześniejszych zanim wprowadzono różnego rodzaju regulacje były różnego rodzaju takie drogi na skróty
  • które prowadziły na przykład do tego że konto mogło być zajęte
  • czy wynagrodzenie na koncie przez komornika bez wyroku sądowego
  • przyspieszając jakby całą sprawę w tej chwili przynajmniej w Polsce takiej możliwości nie ma tak ja tutaj nie nie dyskutuje z
  • zasadami prawnymi tak zastanawiam się po prostu jak one się mają tutaj do [Muzyka] halachicznego nie Czy rzeczywiście tu
  • jest jakaś tam rozbieżność nie pomiędzy tym w jaki
  • sposób funkcjonuje nasze w tej chwili prawo cywilne a w
  • jaki sposób funkcjonuje prawo kalaficzne ciekawy temat do zgłębienia
  • drugie pytanie dotyczy pierwszego z omawianych przykazań też jest moim
  • zdaniem bardzo ciekawe jak do zakazu przysięgania ma się przysięga małżeńska
  • przysięga małżeńska jakby nie podlega żadnym nie należy do żadnej z tych dwóch
  • kategorii tak ani nie mówi się o tym nie poświadcza się rzeczy oczywistej ani nie
  • poświadcza się rzeczy kłamliwej tak tą przysięgą małżeńską jakby tworzy się
  • zupełnie nową rzeczywistość tak I tutaj ona jest w tym kontekście uzasadniona
  • Tak ona nie pozostaje pusta tak
  • bardziej wydaje mi się można się tutaj w tym kontekście
  • zastanawiać nad zrywaniem tej przysięgi czy rozwody i
  • stąd też w tradycji judaistycznej rozwody są dopuszczalne ale też nie są traktowane lekko
  • a ja w międzyczasie znalazłam i już w komentarzu pod tym transmisją na
  • Facebooku umieściłam link do całego układu Sebastiana smolarza na temat pożyczania na procent w Starym Testamencie może
  • komuś się przydać pan Andrzej jest z nami zapraszamy
  • przysługuje się tej dyskusji No jeszcze byłby samym cały problem do
  • rozstrzygnięcia samego pojęcia kradzieży to by się za tym dobrze zastanawiać w którym to mamy w kradzież występuje jako jako przedmiot
  • i wtedy jeżeli to wszystko zaczyna funkcję to wtedy jeżeli uznamy że to
  • jest kradzież no to wtedy rzeczywiście możemy się zgodzić z tym wszystkim no ale nie wszyscy nie wszyscy prawidłowo rozumieją pojęcie kradzieży to się
  • zaczyna problem Dziękuję my tutaj nie doprecyzowaliśmy szczegółowych praw tak bo prawo tutaj halachiczne jest bardzo
  • mocno rozbudowane i te poszczególne przypadki są dosyć szczegółowo określane
  • tak my tutaj sobie to pojęcie zdefiniowaliśmy ogólnie poprzez te
  • poszczególne kategorie tak rzeczywiście to dosyć tak ogólnie na potrzeby tego
  • naszego dzisiejszego spotkania Iza jak ci bardzo Bardzo dziękuję za kolejną
  • część państwo również dziękuję za aktywny udział zapytania za komentarze
  • życzę miłego wieczoru i do zobaczenia
Pobierz transkrypcję (TXT)