Dekalog krok po kroku. Cz. 3

Rozwiń transkrypcję filmu

Dekalog krok po kroku. Cz. 3 | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 19 online i zgodnie z zapowiedzią z zeszłego tygodnia
  • kontynuujemy naszą wędrówkę krok po kroku przez
  • kolejne przykazania dekalogu jest z nami już Izabela Buczkowska Która z naszym
  • przewodnikiem w tej wędrówce Dzisiaj będziemy omawiać przykazania drugie i
  • siódme i za zapraszam Dobry wieczór zatem wyruszamy w naszą podróż w kierunku refleksji nad dekalogiem
  • właściwie tak wędrujemy już sobie krok po kroku od kilku tygodni i w tym czasie
  • mieliśmy już okazję przyjrzeć się dekalogowi jako całości W zeszłym
  • tygodniu skupiliśmy się na przekazaniu pierwszym i szóstym a dzisiejszego
  • wieczoru przyjrzymy się dokładnie przykazaniu drugiemu i przekazaniu siódmym zapraszam
  • zatem wędrujemy sobie krok po kroku przykazanie drugie i siódme zapisane są
  • te przykazania księdze wyjścia w rozdziale 20 w III wersecie i w księdze Powtórzonego Prawa w piątym
  • rozdziale 7 wersecie to jest przykazanie drugie nie będziesz miał innych bogów przede mną oraz księdze wyjścia w rozdziale 20 w
  • wersecie 13 i księdza Powtórzonego Prawa 5 rozdział werset osiemnasty nie
  • cudzołóż dlaczego tak liczymy te przykazanie ja tylko krótko Przypomnę Nie będę tutaj
  • powtarzać tego o czym już mówiliśmy w naszym pierwszym spotkaniu Otóż liczymy
  • te przekazania zgodnie z tradycją talmudyczną i w związku z tym
  • przykazanie nie będziesz miał innych bogów przede mną jest przykazaniem drugim tak jak tutaj widzimy A przykazanie nie cudzołóż i jest
  • przykazaniem siódmym tak jest to pewnie troszkę inna kolejność niż teatr który jesteśmy przyzwyczajeni inny sposób liczenia Ale
  • jak sobie zobaczymy pod koniec tej naszej wędrówki Ta treść
  • owych 10 przykazań jest spójna w każdym systemie
  • powiedzieliśmy też sobie że po hebrajsku to co nazywamy dziesięcioma
  • przykazaniami nazywa się 10 słowami tak ja tutaj używam tego terminu przykazanie
  • dlatego że jest ono powszechnie używane i nie chcę tutaj
  • za bardzo forsować tego określenia słowa czy
  • twierdzenia ale tutaj Nadmieniam dla porządku że
  • jest to 10 słów 10 twierdzeń które zostały tak jak
  • to widać na zdjęciu zapisane na dwóch tablicach pierwsza tablica zawiera przykazania Ben Adam lamakom czyli między człowiekiem a
  • Bogiem i z tej tablicy pochodzą nasze dwa pierwsze przykazania To które to któremu przyglądaliśmy się ostatnio
  • i dzisiejsze i druga tablica która zawiera przykazania
  • Ben Adam lachawy czyli między człowiekiem a jego bliźnim tak Czyli
  • jest to ten zestaw przykazań który reguluje stosunki międzyludzkie podstawowym zakresie i tutaj znajdują się omawiane ostatnią przykazania i do
  • których które którym chcemy się zająć dzisiaj tak Czyli przykazanie lokiet Cat
  • czyli morduj i przekazanie cudzołóż
  • i powiedzieliśmy też sobie ostatnią że
  • pomiędzy tymi przykazaniami z pierwszej i drugiej tablicy zachodzą paralele i Jak państwo tutaj widzą pogrupowane są one właśnie takimi
  • dwójkami i tak się nimi zajmujemy tak ostatnio pierwsze i szóste dzisiaj drugi
  • i siódme i będziemy tą naszą wędrówkę krok po kroku przez te pary przykazań kontynuować kiedyś w najwyższej przyszłości
  • zatem przekazanie drugie po hebrajsku przykazanie to brzmi
  • logihilcha elohim a harim al panele
  • czyli Dosłownie tak sobie tutaj pozwoliłam na takie dosłowne tłumaczenie i od razu tutaj taka dygresja nie jestem absolutnie zwolenniczką dosłownych
  • przykładów tak byłyby one na dłuższym etapie nie do zniesienia przy dłuższym
  • czytaniu natomiast warto czasem sięgnąć z takiego dosłownego tłumaczenia jako
  • narzędzia które może nam pomóc próbie zrozumienia tekstu tak dlatego że ono pozwala jakoś tam oderwać się od
  • tych już znanych nam słów które już sobie zdążyły wyryć swoje ślady trwałe w
  • naszym umyśle i pozwala spojrzeć inaczej i być może dzięki temu lepiej zrozumieć
  • co ten tekst mówi tak dlatego tutaj takie to tłumaczenie Może niezbyt zgrabne nie będzie dla ciebie innych bogów przede mną
  • ale wydaje mi się że dzięki takiemu ujęciu tego przekazania widzimy jego absolutny charakter taki stoł
  • zakaz ujęty w formie czasu przyszłego czyli w zasadzie
  • takiego absolutnego stwierdzenia że nie będzie
  • dla kogo Dla ciebie innych bogów tutaj użyte jest słowo
  • elohim tutaj właśnie tak i ostatnio rozmawialiśmy
  • trochę o tym słowie państwa zadawali pytania czy to jest
  • liczba mnoga czy to jest liczba pojedyncza i mówiliśmy sobie wyżej w tym wcześniejszym w wersecie użyta jest
  • użyte jest określenie elohim które ma gramatycznie formę liczby mnogiej ale występuje bitwy pojedynczej tutaj natomiast
  • widzimy że łączy się ono to słowo elohims przymiotnikiem nogi
  • zatem Tłumaczymy je właśnie w taki sposób innych bogów
  • zatem ciekawe jest taka obserwacja że odnośnie
  • tych innych użyte jest to samo określenie którego używamy w stosunku do
  • Boga Co też podkreśla nam to jak bardzo istotne jest tutaj ten zakaz
  • tak zatem Zobaczmy sobie widzimy że przykazanie to jest bezpośrednią kontynuacją przykazania
  • pierwszego tak powiedzieliśmy sobie że to pierwsze przykazanie pierwsze twierdzenie pierwsze słowo które brzmi Ja jestem Pan Bóg twój który
  • wyprowadziłem cię z ziemi Egiptu z domu niewoli tak i powiedzieliśmy sobie że
  • Widzimy tutaj nakaz wiary czyli przyjęcia prawdy o istnieniu
  • Boga i działania zgodnie z tą prawdą i teraz to po pierwsze podstawowe
  • działanie wyrażone jest właśnie w naszym dzisiejszym tekście tak Czyli nie będzie
  • dla ciebie innych bogów tak to jest pierwsze działanie Czyli pierwszy zakaz
  • pojawia się wraz tutaj z tym stwierdzeniem tak pierwszy zakaz z
  • którego wywodzą się wszystkie inne zakazy obecne ich Dekalogu i w całej
  • torze tak tutaj znowu wracamy do tego obrazu tory jako drzewa życia gdzie
  • tutaj Dekalog to są korzenie a te dwa pierwsze
  • przykazania są taką zupełną podstawą mówi się o tym że z nich właśnie wywodzą
  • się z tego pierwszego wszelkie nakazy a z drugiego wszelkie zakazy obecne torze
  • przykazanie to pokazuje nam na fundament przymierza Tak pamiętam Mogliśmy sobie
  • też o tym wcześniej że przykazania Dekalog pojawiły się w kontekście
  • przymierza że są można powiedzieć taką swoistą konstytucją przymierza
  • Przymierze które zostało zawarte pomiędzy Bogiem a jego ludem w którym Bóg jest panem lub jest jego poddanym i każdy każda strona spełnia
  • określone warunki tak Bóg jako pan przymierza jak pan
  • przymierza obowiązuje się do tego żeby okazywać wszelkie łaski z pokoju ludowi jeśli ten będzie wobec niego lojalny z czego
  • wypływają dalsze działania tego ludu tak regulowane konkretnymi dalszymi nakazami
  • w różnych dziedzinach życia człowieka tak Czyli widzimy że ta lojalność jest
  • podstawowym Wymogiem wobec podstawowym Wymogiem władcy pana
  • przymierza wobec swojego ludu Ciekawe jest to że ten wymóg jest
  • również
  • najistotniejszym wymaganiem bardzo podkreślanym w przymierzach zawieranych
  • na starożytnym Bliskim Wschodzie taką między wielkimi królami władcami a pomniejszymi w basenymi państwami tak
  • tam ten wymóg lojalności jest podstawą bez tego nie ma przymierza czyli
  • praktycznie wypowiedzenie tej lojalności jest zerwaniem przymierza tak Czyli widzimy czujemy już wagę tutaj tego pierwszego
  • zakazu które się pojawia w torze i tekst zrobiliśmy jest źródłem wszelkich innych zakazów i w dekalogu i
  • całej torze
  • co za tym idzie złamanie każdego innego zakazu jest
  • złamaniem pierwszego tak na zasadzie wypowiedzenia lojalności wobec dawcy tych przykazań
  • stąd też tak bardzo jest to przykazanie tutaj podkreślone
  • faktem że Bóg mówi w pierwszej osobie tak I w tym poprzednim o którym
  • mówiliśmy sobie w zeszłym tygodniu i w tym naszym dzisiejszym przykazaniu Bóg
  • mówi w pierwszej osobie Ja jestem Pan Bóg twój który cię wyprowadziłem nie
  • będziesz miał innych bogów przede mną
  • od kolejnego przykazania już to się zmienia to
  • będziemy też sobie o tym mówić na kolejne spotkanie Kiedy już się będziemy zajmować trzecim przykazaniem i ósmym i później
  • kolejnymi przykazaniami Tak ale tutaj podkreślone jest określona jest waga
  • tych dwóch wprowadzających przykazań tak pierwszego nakazu i pierwszego zakazu
  • w tradycji muzycznej znajduje się też midraż taki
  • który opowiada o tym że te dwa przykazania
  • słyszał cały naród że te dwa przykazania cały naród słyszał
  • bezpośrednio a później prosił Mojżesza żeby Bóg już więcej nie
  • mówił do całego narodu tak jest to zapisane również w księdze wyjścia
  • Natomiast w taki sposób jest to rozwinięte w tradycji w midraszu tak o czym nie ma mowy bezpośrednio w samym tekście
  • wyjścia że prośba ludu nastąpiła po tych dwóch pierwszych przykazaniach tych dwóch pierwszych fundamentalnych
  • No i możemy sobie teraz zadać pytanie tak czy to przekazanie jest nadal
  • aktualne tak bo wydaje się że kwestia czczenia jakiś innych bogów
  • bałwochwalstwa takiego bardzo prostego wydaje je się rozumienia kultu
  • oddawania czci Bogu należy już do przeszłości
  • ale czy rzeczywiście tak jest sam ma znowu tradycja ta medyczna
  • wskazywałaby na to że ten problem faktycznie został zakończony znajdujemy
  • taki ciekawy opowiadanie o tym jak to mędrcy jeszcze kiedy istniała wielka rada sanhedryn zwrócili się z prośbą do
  • Boga o to żeby usunął te tendencje do obu warstwa spośród ludzi i co ciekawe
  • rzeczy dotyczyła nie tylko wybranego narodu nie tylko Izraela ale
  • miała dotyczyć całej ludzkości tak proszono o to żeby
  • zniknęły żeby bałwochwalstwo tak to jest ujmowane zniknęło z powierzchni ziemi
  • żeby odeszło i tutaj Bóg zdecydował się przychylić do tej
  • prośby Ale miało to też swoje konsekwencje zgodnie z tym dresem takie że zakończyło to też
  • ery proroków proroctwa czyli moglibyśmy powiedzieć że to są takie dwie strony tej całej sytuacji muszę z jednej strony
  • spadła ludzka wrażliwość nam podatność możemy powiedzieć na
  • takie oddawanie czci innym bogom na
  • propagowanie kultu obcych bóstw a z drugiej strony też spadła wrażliwość na
  • głos Boży jako taki czyli na głos Boży przekazywany w proroctwie
  • tak Czyli Podsumowując to opowiadanie wyglądałoby
  • na to że ten problem jako ludzkość mamy już za sobą
  • ale czy na pewno a tutaj ten znak zapytania się pojawia i chciałabym tutaj
  • odwołać się do myśli
  • rabiego Mendla Skocka to był chascycki założyciel dynastii
  • który powiedział coś takiego niekiedy wypełnienie mitwy przykazania
  • staje się mało państwem tak jak możemy to rozumieć niekiedy
  • wypełnienie mitwy przykazania staje się bałwochwalstwem czyli na pewno mamy
  • tutaj do czynienia z takim pogłębionym rozumieniem bałwochwalstwa bałwochwalstwa jako
  • [Muzyka] wypowiedzenia lojalności Bogu w sensie
  • takim że jak jakakolwiek inna wartość zajmuje jego miejsce tak nawet
  • paradokswalnie może to być przestrzeganie przykazań
  • możemy to podsumować w taki sposób że Jeśli pojawia się jakikolwiek cel
  • który powoduje porzucenie lub zawieszenie zasad etycznych i staje się powodem krzywdy człowieka
  • staje się on fałszywym Bogiem Czyli jeśli
  • dążeniu do biorąc pod uwagę tutaj
  • tą sentencję robię komend dla Skocka wypełnianiu mitwy Nawet człowiek zapędzi
  • się w taki sposób że samo to przykazanie stanie się ważniejsze niż sam bóg i
  • dobro innego człowieka do którego przykazania mają stycznie prowadzić to
  • staje się to fałszywym Bogiem tak także
  • wydaje się że myśląc w takich kategoriach to widzimy
  • że tych aktualnie fałszywych bóstw
  • również może być całe mnóstwo tak poczynając od
  • różnych ideologii na
  • dążeniu do doskonałości własnej kończąc tak w takim paradoksalnym ujęciu idąc
  • tutaj za myślą rabie komend Laskowska
  • tak Czyli
  • możemy sobie to rozważanie nasze kontynuować dalej
  • myśląc o rozwinięciu tego przykazania w kolejnych wersetach
  • tak a mowa dalej jest o tym żeby nie czynić żadnej
  • rzeźby ani żadnego obrazu tego co jest na niebie wysoko ani tego co jest na
  • Ziemi nisko ani tego co jest w wodach podziemia nie będziesz oddawał im osłonu nie będziesz im służył ponieważ ja pan twój
  • Bóg jest bogiem zazdrosnym który każdy występek ojców na scenach do trzeciego i
  • czwartego pokolenia względem tych którzy mnie nienawidzą okazuje zaś łaskę aż
  • dotysięcznego pokolenia tym którzy mnie miłują i strzegą
  • moich przykazań
  • OK czyli mamy tutaj rozwinięcie tego przykazania
  • tradycji protestanckie Jak pamiętamy jest to osobno liczone przykazanie tak i
  • odwołuje się tutaj do tego rozwinięcia dlatego że też na którymś z naszych spotkań Padło pytanie odnośnie właśnie tego zakazu czynienia
  • rzeźby podobizny obrazu tak Dlatego zwracam uwagę tutaj szczególnie
  • specyficznie na na tą kontynuację i czytamy tutaj tak nie będziesz nim
  • żadnej rzeźby żadnego obrazu czyli Wydaje się że jest to zakaz
  • absolutny tak Czyli absolutny zakaz jakichkolwiek jak podobizne obrazów
  • natomiast kiedy czytamy dalej mowa jest o oddawaniu pochłonnu w
  • służeniu właśnie tym obrazem tak także z kolei
  • tutaj ten kolejny werset 5 pokazywałby na pewne ograniczenie
  • tego zakazu
  • i ten werset 5 Podaję również uzasadnienie ponieważ ja jestem Bogiem zazdrosnym i to samo uzasadnienie pojawia się w
  • rozdziale piątku Powtórzonego Prawa gdzie mamy zapisaną również tą wersję dekalogu tak I tutaj
  • to rozwinięcie postaci zakazu czynienia podobizm
  • jest takim samo i uzasadnienie również jest takie samo które odwołuje się do
  • tego że Bóg jest zazdrosny jest tutaj użyte takie ciekawe hebrajskie określenie Kana które odnosi się tylko i wyłącznie do Boga
  • i to tłumaczenie zazdrosne jest bardzo dokładnym dosłownym tłumaczeniem
  • hebrajskiego i Widzimy tutaj obraz Boga który
  • zdecydowanie jest zaangażowany A takie bardzo
  • antropomorficzny obraz Boga którego zdecydowanie jest zaangażowany w ten związek ze swoim ludem tak zaangażowany używając kategorii antropomorficznych
  • emocjonalnie i chcę mieć ten swój lud na wyłączność
  • stąd też taka waga tego zakazu tak nie będziesz
  • miał innych bogów nie będziesz wykonywał podobizm ciekawe
  • jest również kiedy sobie popatrzymy na konsekwencje tak jest powiedziane że Bóg
  • każe występek ojców nasennach do trzeciego czwartego pokolenia natomiast pokazuje łaskę do tysięcznego pokolenia tym którzy miłują i Strzegom przykazań
  • tak Czyli znowu mamy tutaj pokazany charakter Boga ten Bóg jest Bogiem który
  • chce przede wszystkim okazywać miłość
  • albo Łaska mamy tutaj w tłumaczeniu pojawia się w oryginale słowo The set
  • które wskazuje na łaskę ale możemy je też tłumaczyć tam jest
  • dużo więcej to jest dużo bogatsze Pojęcie które właśnie jest pokazuje na
  • tą cechę Boga tej niezasłużoną trwałą
  • przychylnością wobec jego ludu i właśnie hesset jest też Podstawą tego że Bóg
  • zawiera Przymierze ze swoim ludem Tak więc ten kontekstrzymierza jest tutaj
  • bardzo istotny tak zatem Bóg ma mnóstwo peset dla
  • swojego ludu jest gotów okazywać tą swoją wierną miłość konsekwentnie tak aż dotysięcznego
  • pokolenia czyli bardzo bardzo długo bardzo bardzo
  • obficie tak nie wiem czy wiedzą państwo słowo liczebnik Tysiąc jest największym
  • licznikiem jakim znał starożytny hebrajski tak i ten liczebnik jest tutaj właśnie użyty natomiast występek karany jest
  • do trzeciego i czwartego pokolenia taki tutaj interpretacja jest taka że jest
  • karany wobec tych którzy mnie nienawidzą czyli z jednej strony
  • jest tutaj występek ojców ale karani są synowie tak czy wnukowie ci którzy Boga
  • nienawidzą Czyli można powiedzieć pielęgnują ten
  • występek ten grzech ten brak lojalności konkretnie tutaj
  • wobec Boga w swoim życiu i to jest karane także Podsumowując całą sytuację
  • tutaj i bałwochwalstwa i czynienia podobizne tak zatem czy jest to zakaz
  • absolutny mamy w tym zakazie nawiązanie do porządku stworzenia
  • przedstawionego przez tory gdzie to człowiek jest obrazem Boga
  • żebym powiedzieć jedynym autoryzowanym obrazem Boga i mówię tutaj o
  • fragmencie z Księgi Rodzaju z pierwszego rozdziału albo Posługując
  • się terminologią hebrajską z bershit czyli z początku
  • gdzie mamy powiedziane tak 7 werset stworzył więc Bóg człowieka na swój obraz
  • stworzył go na obraz Boga stworzył ich jako mężczyzna i kobieta
  • tak także widzimy tutaj to określenie obraz podobieństwa tak człowiek jest tym
  • obrazem na podobieństwa podobieństwem bogata zatem absolutnie nie ma potrzeby
  • innych obrazów Boga taki był pomysł Stwórcy że swój obraz umieszcza
  • w człowieku i tym ideałem jest człowiek podporządkowany tylko i
  • wyłącznie swojemu Stwórcy który odzwierciedla jego obraz dla reszty dla reszty stworzenia to jest ten ideał taki taki był zamysł Zgodnie z tym co
  • mówi nam Tora tak w związku z tym tą podstawą fundamentem
  • relacji Boga i człowieka jest
  • nakaz patrząc pozytywnie lojalności tylko i wyłącznie wobec stwórcy
  • i w taki sposób też większość autorytetów logicznych interpretuje ten zakaz w kontekście oddawania czci tak Czyli a nie jako absolutny zakaz
  • dotyczący Sztuk Pięknych chociaż oczywiście są tutaj odrębne zdania i w trakcie historii też bardzo czasem w
  • sposób absolutny interpretowano ten zakaz i takim ciekawym przykładem jest
  • Chociażby tak zwana hagada Ptasia tak Czyli opowieść mówiąca o wyprowadzeniu
  • Izraela z niewoli którą czyta się w czasie Święta pesach tekst średniowieczny z ilustracjami
  • w których ludzie mają ptasie dzioby ptasie twarzy
  • dlatego żeby właśnie re spektować tutaj ten zakaz także są również takie bardzo absolutne
  • interpretacji tego zakazu ale w większości jest on interpretowany jako
  • dotyczący tego kontekstu kultowego oddawania czci innym bogom
  • dobrze czyli to było to podstawowe drugie przykazanie podstawowy zakaz tak
  • także idziemy sobie dalej teraz do przekazania siódmego tak to jest nasz
  • drugi dzisiejszy bohater dzisiejszego wieczoru i do przekazanie brzmi nie
  • cudzołóż zaznaczyłam tutaj taką ciekawą grę słów tak to przykazanie
  • po hebrajsku brzmi lokinaf nie cudzołóż
  • można też widzieć tutaj właśnie takie odniesienie do określenia ten up czyli
  • dosłownie dawać gniew czy wywoływać gniew tak i czyim Gniewie jest tutaj
  • mowa mowa jest w tym kontekście o gniewie
  • Bożym tak dlaczego dlaczego zaraz sobie na to na to pytanie odpowiemy Wszystko mam nadzieję za chwilę stanie się jasny
  • jak rozumiemy cudzołóstwo cudzołóstwo jest to
  • akt seksualny mężczyzny z kobietą która jest żoną
  • innego mężczyzny czyli z kobietą zewnętrzną tak to jest technicznie
  • określenie cudzołóstwa doprecyzowanie tutaj znajdujemy albo w naszym kontekście w którym się zajmujemy
  • w którym siódmym przykazaniu jest powiedziane nie cudzołóż tak ale doprecyzowanie znajdujemy w księdze kapłańskiej
  • w kolejnej księdze tory gdzie prawa są rozwinięte i gdzie jest powiedziane
  • jeżeli mężczyzna cudzołoży z żoną innego mężczyzny z żoną bliźniego to oboje
  • cudzołożnik są różnica muszą ponieść śmierć tak to oboje muszą ponieść śmierć czyli i tutaj mamy to podstawowe rozumienie cudzołóstwa z
  • wyeksplikowaną karą w postaci kary śmierci Czyli widzimy znowu tak jak zakaz oddawania trzciny innym był
  • podstawowym zakazem tak tutaj zakaz ZUS też z podstawowym zakazem tak jak
  • wcześniej omawiany w zeszłym tygodniu zakaz morderstwa który również karany
  • jest śmiercią Także mamy tutaj do czynienia z tymi podstawowymi zasadami
  • regulującymi stosunki międzyludzkie i znowu tutaj kiedy chcemy odwołać się
  • do ideału według porządku przedstawionego w to że
  • mówimy o związku jednej jednego mężczyzny i jednej kobiety tak i
  • jakiekolwiek inne kontakty seksualne
  • nie są do wypuszczane tak natomiast znowu technicznie cudzołóstwo mówimy o cudzołóstwie tylko
  • w przypadku kontaktu z kobietą zamężną tak
  • dobrze i to jest znowu ten ideał tak tak jak
  • odwołać to się można znowu do tekstu
  • Gdzie jest powiedziane że stworzył Bóg człowieka na obraz swój na obraz Boga
  • jako mężczyznę jako niewiastę i pobłogosławił I nakazał im
  • rozmnażanie napełnianie ziemi i ten ideał w tradycji
  • judaistycznej Jest tutaj wyrażony przez określenie szalun Bait przez pokój domu
  • słownie przez spokój domowy czyli dążenie do budowania harmonijnej trwałej
  • relacji opartej na o podstawową zasadę lojalności
  • i taki kontekst sprzyja właśnie trwałości związku i wszelkie inne
  • działania w tym wszelkie inne kontakty seksualne które niszczą tą
  • lojalność niszczą też trwałość związku
  • tak dlatego nie tylko technicznie rzecz biorącego
  • jest niedopuszczalne ale tym ideałem są
  • kontakty seksualne w małżeństwie one zgadzają się z całym kodeksem świętości
  • i z tym ideałem szalą Bike które mówi Tora w rozumieniu i rozwinięciu
  • drabinicznym dobrze czyli mamy tutaj
  • Siódme przykazanie i trochę już tutaj zarysowałam też paralele i one wydają
  • się tutaj w tym przypadku dosyć oczywiste
  • ale Przyjrzyjmy się i może jeszcze troszkę bardziej dokładnie żebyśmy mieli
  • taki Pełny obraz sytuacji tak jak jest powiązanie przekazań widzimy że podstawą
  • dla przymierza boga i jego ludu i z wierność tak widać to w tym drugim
  • przykazaniu i też widzieliśmy na podstawie tego VII
  • przykazania i jego rozwinięcia że Wierność jest też podstawą małżeństwa czyli łatwo tutaj wyłapać związek pomiędzy tymi dwoma
  • przykazaniami Ciekawe jest to że w Biblii Małżeństwo jest obrazem przymierza Boga
  • Izraela Tak to jest wielokrotnie przywoływany obraz
  • między innymi u ozeasza ale nie tylko u niego proces wielokrotnie odwołują się i
  • porównują małżeństwo
  • do przymierza albo Przymierze do małżeństwa i bardzo często tym obrazem
  • niewierności Boga niewierności Izraela wobec Boga jest obraz cudzołóstwo tak Czyli
  • bawochwalstwo przyrównywane jest do cudzołóstwa dokładnie tak jak tutaj mamy tą paralę pomiędzy drugim a 7 przykazaniem
  • chciałabym też przeczytać fragment z księgi ezasza
  • drugi rozdział od 18 wersetu tak gdzie widzimy właśnie Małżeństwo Jako obraz przymierza Boga
  • Izraela i stanie się w tym właśnie dniu oświadcza pan że zawołasz do mnie mój
  • mężu nie powiesz już Mój bal bo usunę z jej imię z jej ust imiona
  • barw nikt nie wspomni już ich imienia w tym dniu zawrę dla niej Przymierze ze zwierzętami pól z ptakami i z tym co
  • pełza po ziemi a połamie łuk i miecz usunę z ziemi wojnę dzięki mnie do snu
  • ułożą się bezpiecznie i po ślubie ci sobie na wieki po ślubie cię wnosząc sprawiedliwość prawo łaskę i litość po ślubie cię wnosząc wierność i uznasz we
  • mnie pana Także mamy tutaj piękny obraz przemieszcza jako małżeństwa ale też
  • działa to w drugą stronę że przymierza jest obraz małżeństwo i
  • widzimy to u proroka malachiasza też pozwolę sobie fragment ten przeczytać
  • jak jest to drugi rozdział Od 13 wersetu A to kolejna rzecz której się
  • dopuszczacie łzami ołtarz pana po trzecie i narzekacie że już nie zwraca się on ku ofierze i nie przyjmuje dobrowolnych
  • darów z waszych rąk i pytacie dlaczego Otóż dlatego że pan był świadkiem między
  • tobą a żoną twojej młodości której nie dochowałeś wierności choć ona była twą
  • towarzyszką i żoną Przymierza z tobą
  • czy nie jeden dla niego stworzył z ciała i ducha A czego pragnie ten
  • jeden potomstwa Bożego Strzeżcie tego zatem w waszym duchu i niech nikt nie
  • będzie niewierny że oni swojej młodości gdyż nienawidzę jej oddalania mówi Pan Bóg Izraela
  • kto to czyni okruch w gwałtem swoją szatę mówi Pan zastępu Strzeżcie tego
  • zatem waszym duchu i nie bądźcie Niewierni a czyli takie mocne słowa proroka dotyczące trwałości małżeństwa
  • wierności w małżeństwie które sprzeciwiać swoje praktykom w praktyce oddalania żon i porównuje właśnie małżeństwo do
  • przymierza tak czy widzimy że to porównanie tutaj działa w obie strony podkreślając ten bliski związek i tą naczelną zasadą tutaj
  • jest lojalność i wierność która jest podstawą trwałych związków tak czyli to
  • jest Ta cecha bez której nie może istnieć ani związek przymierza pomiędzy
  • Jahwe i jego ludem i tutaj do tego odnosi się przykazanie drugie nie
  • będziesz miał innym bogów przede mną jak i też nie może istnieć
  • bez tej cechy wierności lojalności nie może istnieć trwałe małżeństwo i tutaj
  • ta zasada wierności ujęta jest przekazaniu w siódmym przykazaniu nie
  • cudzołóż
  • to takie krótki taki dzisiejszy przegląd tych przykazań
  • to ja Dziękuję państwu za uwagę i czekam na ewentualne pytania Pytali się że
  • rzeczywiście trochę pojawiło i zaczniemy może od
  • takich uzgodnień dla uzgodnień co uściślej jaka była różnica w
  • traktatowaniu cudzołożących mężczyzn i kobiet chodzi o to czy była jakaś kara na przykład za seks wolnej kotwicy z żonatym mężczyzną
  • tutaj jest rozróżnienie to podstawowe tak że cudzołóstwo to które miało ten
  • najwyższy wymiar kary tak to była zamężna kobieta wydaje się że wynika to
  • z tego że na wczesnym etapie dozwolone były małżeństwa
  • dozwolone czy tolerowane tak małżeństwa w których to mężczyzna mógł mieć kilka
  • żon tak natomiast nie było sytuacji odwrotnej a zatem Te kary właśnie
  • były bardziej surowe w przypadku
  • kontaktów seksualnych z zamrażoną kobietą niż tak w wolnej kobiety z
  • zamężnym z żonatym mężczyzną
  • dobra i kolejne pytanie z tej serii Czy w myśli judaizmu dwie osoby stanu
  • wolnego Mogą Ci dołożyć nie
  • nie cudzołóstwo tak to jest ten przypadek o którym tutaj mówiliśmy natomiast nie jest Nie jest to zalecane tak ponieważ tym
  • takim kontekstem Świętym jest małżeństwo Tak w którym
  • [Muzyka] dopuszczalne zalecane wręcz w judaizmie
  • są kontakty seksualne jest małżeństwo nawet nazwę małżeństwa po hebrajsku to
  • jest kiduszin czyli uświęcenie tak czyli to jest ten właściwy odpowiedni idealny
  • kontakt kontekst Natomiast wszelkie inne nie są zalecane chociaż Technicznie nie
  • jest to cudzołóstwo kolejne pytanie Czyli z pani wykładu wynika że
  • cudzołożenie ma znacznie szerszy zakres niż tylko seksualny w zestawieniu tak Ja rozumiem że tutaj nasz słuchacz słuchaczka mówi o tym
  • zestawieniu tak bałwochwalstwa i cudzołóstwa tam gdzie tutaj tą naczelną zasadą jest wierność lojalność No i w tym kontekście tak tak
  • zdecydowanie natomiast tak jak mówiliśmy No to techniczne określenie jest tutaj dosyć ścisłe nie
  • że ona jest węższe niż w chrześcijaństwie tak naprawdę tak powiedziała
  • jeszcze jedno pytanie takie konkretne Na czym polega ta kwestia z pokoleniami
  • jakie to były kary i dlaczego dotyczyły dzieci i wnuków to jest określenie które
  • mówi o tym że Bóg każe tak Czyli
  • dlaczego dotyczyły dzieci i wnuków no właśnie dotyczyły dzieci i wnuków pod
  • tym warunkiem że jak to było powiedziane że
  • tych którzy mnie nienawidzą tak Czyli w taki sposób jest to tłumaczone w
  • tradycji znowu robinicznej że te kolejne pokolenia one jakby ten grzech
  • kontynuują jakikolwiek tak ten grzech był tutaj konkretnie mowa
  • o powłokwarstwie Czyli jeśli to się powtarza w kolejnych pokoleniach kolejne pokolenia też będą karane Natomiast jeśli jest
  • pielęgnowana w danym pokoleniu wierność Jahwe to łaską za to
  • Bóg będzie obdarzał potomków aż do tego 1000 pokolenia tak także
  • nie jest tutaj mowa o konkretnych karach
  • prawami tak tutaj tylko jest to takie wydaje się podkreślenie istoty tego
  • przykazania jakim jest właśnie znowu wierność i tego jak ono jest ważne jako
  • podstawa fundament dla całego przymierza całej właśnie tej
  • więzi relacji którą Bóg chciał zbudować ze swoim ludem
  • jeszcze jedno pytanie które mi się osobiście bardzo podoba Jestem bardzo ciekawa jak No nie odpowiesz jak współczesny judaizm odnosi się do takich
  • rzeczy jak na przykład filmy o bogach czy bohaterach przedstawiających jako realne postaci otoczone czcią i do zjawisk tak zwanych fandomów związanych
  • z takimi produkcjami ja od razu wyjaśnię fandom jednym fandomu określa się taką grupę społeczność ludzi która w jakiś sposób
  • jest pewien sposób jest również emocjonalnie związana powiedzmy z jakąś opowieścią filmem grą
  • cokolwiek innym mieliśmy już przypadki gdy z takich grup fanów różnego rodzaju
  • wyrastały nawet próby zakładania religii tutaj mamy przykład
  • religii Jedi chociaż w Australii bodajże próbowano założyć
  • ale niezależnie od jakimś formalnych rzeczy rzeczywiście
  • Kiedy wejdzie się w jakikolwiek jakąkolwiek taką grupę
  • która bardzo silnie związana z jakimś takim Uniwersum stworzonym czy przez
  • amatorów książek czy przez autorów filmów bardzo często Dzieje się to również w grach No to masz tam wrażenie że oni funkcjonują w świecie w którym ci
  • Bogowie są rzeczywiście realnie błogami w którym obowiązują pewnego rodzaju
  • zasady ustawione w tym Uniwersum i tak dalej i tak dalej No być może stąd to
  • pytanie się wzięło prawda więc jeszcze raz powstało powtórzę jak współczesny
  • judaizm odnosi się właśnie do takich zjawisk właśnie jakiegoś takiego wielbi
  • Ja myślę że można to ściągnąć również na przykład na uwielbienie dla celebrytów różnego rodzaju Dziękuję za to wyjaśnienie
  • zjawiska fandomu a jeszcze ja sobie tutaj spróbuję doprecyzować czy
  • to oddawanie czci tak czy ono jest czy uznawanie tamtych bóstw tak czy ono
  • jest przenoszone do świata realnego czy to w ogóle jest dobre pytanie w pewnych momentach pewnych momentach to trudno to w jakiś sposób
  • jakby rozdzielić prawda coś co zaczyna się jako zabawa gra i tak dalej no jak
  • mnóstwo innych rzeczy wchodzi nam gdzieś wchodził nam gdzieś w życie i No są
  • przypadki oczywiście część z nich to jest kwestia później różnego rodzaju uzależnień jakiś takich innych rzeczy których ludzie te
  • światy których funkcjonują postrzegają jako przynajmniej równie realne a w
  • każdym razie równie realnie się w nie angażują i emocjonalnie i
  • psychologicznie intelektualnie gdzie na przykład
  • ostatnie lata na przykład pokazały chociaż na przykładzie takich dwóch
  • wielkich firm uniwersów komiksowy komiksowych które stały się
  • również powiedzmy miejscem znaczy każdą do tworzenia innych treści czyli filmów i tak dalej
  • Marvel DC jakiekolwiek zmiany jakiekolwiek
  • w ogóle nowe rzeczy które powstają w tym miejscu
  • natychmiast zderzają się z bardzo gorącą dyskusją i to taką jaką mam wrażenie
  • swego czasu gdzieś tam na greckich agorach na tematy teologiczne mniej
  • więcej prowadzono dlatego że mówię jak się wejdzie dowolną tak w dowolne takie
  • miejsce to widać te dyskusje czy na przykład postać taka została opisana tak
  • i tak czy te moce Są rzeczywiście realne No tak jakby mowa dotyczyła właśnie
  • zupełnie realnych rzeczy no ciekawe ciekawe w ogóle
  • zagadnienie mi nieznane ale to ja jakoś tak mało przebywam w takim
  • wirtualnym świecie więc nie wiem nie znam rozstrzygnięć
  • hrabinicznych Podejrzewam że są to musiałabym poszukać
  • natomiast tak co do zasady tak jak tak jak sobie próbuję podążać tutaj
  • No to trzymając się tutaj twierdzenia że wszystko cokolwiek w jakiś sposób
  • wchodzi nam w miejsce Boga staje się tutaj
  • zagrożeniem dla tej zasady wierności lojalności prawda więc jeśli to
  • Życie tak jakby takim trochę równoległym świecie Tak
  • w tej społeczności która gdzieś tam pan domie tak kieruje się tymi prawami
  • gdzieś tam jacyś Bogowie temu towarzyszą tak i jeśli to jest myślę przenoszone
  • tak jak powiedziałaś że czasami to nawet jest trudne rozdzielić nie więc tutaj no
  • istnieje taki niebezpieczeństwo na pewno czy możliwość
  • wykroczenia poza to przekazanie tak natomiast jak dokładnie Jakie są
  • rozstrzygnięcia rabiniczne Tego nie wiem ale to jest ciekawe sama bardzo ciekawa Dlatego że wiesz tak jak patrzę na przykład na reakcję
  • duchownych z różnych kościołów chrześcijańskich na pewne zjawiska kulturowe No począwszy chociażby No nie wiem od Pottera a skończywszy właśnie na
  • różnego rodzaju [Muzyka] festiwalach czy spotkaniach na których ludzie się przebierają
  • odgrywają sceny i tak dalej czyli w zasadzie takie trochę lajtowe rzeczy w stosunku do jakiegoś uzależnienia gdzie mamy list różnego rodzaju oczywiście
  • część z nich to są listy fałszywe No ale mamy też wypowiedzi konkretne dotyczące
  • jakichś tam zjawisk które je bardzo mocno
  • [Muzyka] deprecjonują uważają że mają podłoże satanistyczne wręcz i tak dalej No to właśnie bardzo jestem z tego względu
  • ciekawa jak to wygląda właśnie judaizmie czy tutaj też są takie rzeczy które
  • budzą tego typu reakcje duchownych rabinów czy raczej patrzą na to z dużo
  • większym spokojem jak ona jakiś element współczesności który jest taki jaki jest
  • i nie ma co z nim walczyć pytanie jest ciekawe myśląc tutaj o bardziej takich
  • radykalnych społecznościach pan charedin tak to No zdecydowanie Myślę że
  • tutaj jest taki odwrót czy takie wyizolowanie się z tych zjawisk
  • współczesnego świata nie próba takiego właśnie nie angażowania się tak Czyli nie korzystamy Czy w bardzo ograniczony sposób korzystamy ze zdobyczy
  • technologii internet tyle ile trzeba niezbędne minimum albo wcale to już w
  • zależności od konkretnego ugrupowania tak to wiem że że są takie radykalne
  • grupy natomiast właśnie pytanie o ten taki powiedzmy sobie mainstreamowy
  • judaizm ortodoksyjny nie czy też o bardziej postępowe tak reformowane odłamy judaizmu to do sprawdzenia No
  • może dzisiaj jest w ogóle takie ciekawe pytanie Nie właśnie w kontekście tego jak rozwija się nasz świat nie to ja się od ciebie tutaj dowiaduję o różnych
  • takich właśnie avatarach i innych możliwościach które No właśnie
  • niosą też ze sobą Właśnie nowe możliwości ale też jakieś na pewno
  • zagrożenia nie bo jak wszystko to może uda nam się sprawdzić na następne
  • spotkanie zwłaszcza że ona na pewno nie będzie za tydzień Także Za tydzień zapraszam państwa na spotkanie
  • kolejna już leonardem koenem i jego tekstami przede wszystkim
  • spotkanie będzie miało tytuł niema lekarstwa na miłość walentynki z
  • leonardem a poprowadzi je doktor John bernel który aktualnie właśnie między
  • innymi zajmuje się pod kątem również teologicznym studiowaniem tekstów
  • Leonarda Cohena i opowie o tym jak Leonard Cohen śpiewał o
  • miłości jak ten gość przeżywał czyli we wszystkich aspektach będzie na pewno
  • bardzo ciekawie będzie dużo słów Bardzo pięknych o miłości
  • i myślę że to tak czy inaczej bez względu na to
  • czy będziecie państwo sami przed monitorami czy w jakimś towarzystwie będzie to udany wieczór No a jeżeli chodzi o dzisiejszy wieczór bardzo udany
  • serdecznie państwu Dziękuję Dziękuję państwu za pytania państwa Zapraszam za tydzień A z Izą naciąg dalszy czyli przekazanie trzeciej
  • i ósme spotkamy się to myślę że już na wiosnę [śmiech] do zobaczenia dobranoc Miłego wieczoru
  • Dziękuję bardzo dobranoc państwu
Pobierz transkrypcję (TXT)