Dekalog krok po kroku. Cz. 2

Rozwiń transkrypcję filmu

Dekalog krok po kroku. Cz. 2 | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 19 zaczynamy wst online a
  • dzisiaj kontynuujemy coś co obiecaliśmy czyli drugą już zapowiadam że nie ostatnią część naszych wykładów poświęconych
  • dekalogowi będziemy mówić o przykazaniu pierwszym i szóstym
  • Dlaczego pierwsze i szóstym Skąd bierze się akurat to zestawienie co jest ze
  • sobą łączy o tym opowie już Izabela bućkowska zapraszam
  • tak jest Dobry wieczór witam państwa serdecznie Dekalog krok po kroku
  • spotkanie drugie tutaj przy okazji zdradzę państwo taką zakulisową
  • informację Otóż autorką tego tytułu nie jestem ja ale Asia Joanna Gacka uważam
  • że tytuł ten jest świetny Po pierwsze jest krótki po drugie doskonale oddaje
  • treść naszych spotkań a po trzecie też nawiązuje do nośnej stereo testamentowej
  • metafory życia jako drogi jako chodzenia z bogiem więc jest to idealny tytuł dla
  • cyklu naszych spotkań wokół dekalogii zatem kontynuujemy naszą podróż
  • za nami już jej pierwszy etap kiedy to mówiliśmy sobie o dekalogu bardzo
  • ogólnie o dekalogu jako całości od tego spotkania przez kilka kolejnych
  • spotkań będziemy przyglądać się poszczególnym przykazaniom a właściwie parą przykazań i dzisiaj naszą parą którą się zajmiemy jest
  • przykazanie pierwsze oraz przykazanie szóste tutaj zapisałam dla państwa tekst źródłowe
  • pierwsze przykazanie odnotowane jest w księdze wyjścia w drugim wersecie 20 rozdziału i Brzmi ono następująco Ja jestem pan twój bóg który
  • cię wyprowadził z ziemi egipskiej do mnie boli oraz przykazanie szóste zapisane w Księdze wyjścia w 13 wersecie 20
  • rozdziału które brzmi nie morduj Albo możemy je też przetłumaczyć jako nie
  • będziesz mordował odwołujemy się tutaj do tradycji stanu medycznej właśnie na naszym pierwszym
  • spotkaniu umówiliśmy o tym i nie będę tutaj tego wszystkiego powtarzać bo zrobiłoby się bardzo nudno Ale zachęcam tych z państwa którzy nie mieli okazji
  • posłuchać tej pierwszej części do tego żeby sobie odsłuchać ponieważ jest to
  • pewna taka podstawa do której będziemy odwoływać się w czasie naszych kolejnych spotkań i właśnie Powiem tylko tyle że stan
  • muzycznej tradycji liczenia przykazań Wynika to że to pierwsze twierdzenie jakkolwiek patrzeć Ja jestem Pan Bóg twój który cię
  • wyprowadził z ziemi egipskiej znowu nie boli liczone jest właśnie jako pierwsze przykazanie i idąc dalej wówczas przykazanie nie
  • morduj znane też w wersji nie zabijaj będziemy sobie o tym mówić za chwileczkę
  • jest przykazaniem szóstym stąd też nasza dzisiejsza para
  • przykazanie pierwsze oraz przykazanie szóste tak różni się to nieco od tego
  • porządku z którym jesteśmy najbardziej zaznajomymi a myślę że krok
  • po kroku tutaj przyzwyczaimy się do tego systemu liczenia tak odwołuje się do
  • tradycji talmudycznej dlatego że wynikają z niej ciekawe właśnie paralele pomiędzy przykazaniami po hebrajsku 10
  • przykazań to tak naprawdę jest 10 słów a Seret HDI 10 słów albo możemy też
  • tłumaczyć 10 twierdzeń dlatego że właśnie na przykład to
  • pierwsze przykazanie nie jest faktycznie w swojej formie przykazanie nie jest
  • nakazem ale jest twierdzenie powiedzieliśmy sobie też ostatnią
  • odwołam się tutaj do tego podziału że pierwsza tablica zawiera przykazania
  • które określane są jako przykazanie pomiędzy człowiekiem a Bogiem po hebrajsku Ben Adam lama.com czyli regulują one ten sferę życia w
  • której człowiek w jakiś sposób wchodzi w interakcję z Bogiem albo Patrząc z
  • drugiej strony Bóg wchodzi w interakcję z człowiekiem a kolejna tablica druga tablica reguluje sferę życia ludzkiego reguluje relacje
  • międzyludzkie i nazywana jest tablicą przykazań między człowiekiem a jego bliźnim Ben Adam
  • i w ten sposób wyglądają paralele pomiędzy tymi przykazaniami tak jeśli
  • postawimy sobie te dwie tablice obok siebie wówczas Ładnie nam się łączą
  • przykazania z kolejnych tablic ze sobą i dzisiaj zajmiemy się przykazaniem
  • pierwszej i szóstym Ja jestem Pan Bóg twój który cię wywróci mnie egipskiej z domu niewoli oraz nie mordu i mam nadzieję że pod koniec naszego spotkania
  • już będzie jasne dlaczego te przykazania są ze sobą zestawione czyli zaczynamy
  • sobie teraz od początku od pierwszego przykazanie pierwsze odwołam się tutaj do tekstu hebrajskiego dlatego że zawiera on kilka cennych
  • wskazówek które pomogą nam zrozumieć to przykazanie twierdzenie zobaczymy
  • i Brzmi ono następująco
  • i analizując sobie to twierdzenie
  • popatrzmy tutaj na pierwsze słowo pierwsze słowo brzmi Ano hi proste
  • proste zaimek ja ale nie do końca ponieważ
  • słowo annohilii tak naprawdę składa się z dwóch słów właśnie ze zwykłego
  • najczęściej używanego zaimka hebrajskiego który brzmi a nie ja
  • i dodatkowej tutaj w tej części litera h jest przyimkiem i ma znaczenie
  • najbardziej podstawowe jak czyli jest wskazuje bardzo często na
  • porównanie zatem mamy tutaj taką zbitkę złożenie
  • tak zaimek osobowy Ja wraz z przyimkiem jak jakby tak moglibyśmy sobie to
  • tłumaczyć zupełnie dowolnie jakby ja i tutaj
  • Interpretacja tego zaimka jest taka że nie określa on
  • kiedy posługuje się nim Bóg nie określa on boga może powiedzieć w jego istocie
  • tak ale daje pewne jakieś takie wyobrażenie o Bogu podkreśla a ten
  • użycie tego zaimka podkreśla fakt że Boga nie można poznać do końca nie można
  • go poznać w samej istocie tak jak to mówią kabaliści
  • że Bóg jest n sov czyli jest bez końca tak jest
  • określamy to mianem że jest niepojęte nie można go zgłębić więc tutaj ten
  • sposób mówienia o sobie wybiera Bóg aby [Muzyka]
  • podać pierwszą wskazówkę dla swojego ludu podczas zabierania przymierza tak
  • to o tym sobie też ostatnio mogliśmy że przykazania pojawiają się w kontekście
  • zawarcia przymierza na syna i co tutaj dalej się pojawia więc mamy anuchi ja
  • i tutaj mamy to określenie następne To jest petragram tak i od heve czyli imię
  • własne Boga w tradycji judaistycznej imię którego się nie wymawia tak i na
  • tyle ta tradycja jest wczesna że właściwie nie utrwalona została wymowa
  • tego imienia zatem nie wiemy do końca jak ono powinno być wymagane tak na
  • podstawie zasad języka lingwiści hebraiści doszli do wniosku że imię to brzmi jako
  • najprawdopodobniej brzmienie to właśnie Jahwe tak ale tradycyjnie w judaizmie
  • mówi się tutaj zamiast tego imienia własnego mówi się Adonai czyli
  • pan albo używa się słowa hashem które oznacza imię
  • tak Czyli tutaj Bóg zdecydował się użyć swojego imienia
  • imienia pod którym objawił się swojemu ludowi i które jest również jego
  • imieniem [Muzyka] pod którym zawiera przymorzec swoich udach Czyli znowu tutaj mamy podkreślony
  • ten element relacji czyli samo to określenie ja ta które nie opisuje
  • istoty Boga ale wskazuje na relacje ze stworzeniem ze swoim modem dalej imię
  • Boga przymierza Jahwe a do naj haszem i kolejne
  • określenie elohim i można powiedzieć że słowo elohim to jest takie podstawowe
  • uniwersalne określenie boga tak lohim oznacza po prostu Bóg i w ten sposób
  • mowa jest o Bogu jako o Stwórcy i przez to określenie elohim mamy na nawiązanie
  • do zupełnie pierwszego wersetu tak pierwsze
  • przykazanie nawiązuje do pierwszego wersetu całej tory Gdzie jest
  • powiedziane na początku stworzył Bóg elochim tak Czyli
  • łączy nas to imię ze stwórczym działaniem Boga inną taką dodatkową paralną wydaje się celową która wskazuje nam na
  • powiązanie sytuacji zawiązania przymierza w izraelem z sytuacją stwarzania jest użycie właśnie
  • liczby 10 tak Bóg stworzył świat przy pomocy dziesięciu
  • powiedzeń 10 poleceń tak mogą sobie państwo w wolnej chwili przeczytać tekst
  • z Księgi Rodzaju i zobaczyć czy rzeczywiście jest polecenie 10 i tutaj podczas zawierania przymierza
  • ze swoim ludem tak jak powiedzieliśmy te 10 słów stanowi tę konstytucję to
  • podstawowe prawo z którego wynikają wszystkie inne prawa
  • przymierza Boga z jego ludem tak także mamy tutaj ja
  • jestem pan jestem Jahwe jestem twoim Bogiem bowiem przymierza Jestem Bogiem
  • stwórcą i do jakiego działania tutaj Bóg się odwołuje dalej tak Czyli pośrednio odwołuje się do dzieła stworzenia Tak
  • jestem stwórcą i jestem twoim wybawicielem bo to ja wyprowadziłem cię
  • z ziemi Egiptu z domu niewoli czyli zakończyła się dzień Wola teraz
  • wkraczasz w Przymierze ze mną w życie Wolności w ramach praw nakazów które które ci daje w ten sposób moglibyśmy sobie
  • podsumować treść tego przykazania tak Czyli to ten zaimek anohy pokazuje Boga
  • w relacji ze stworzeniem ze swoim udem a nie w
  • jego istocie tak to jest ważne stwierdzenie dalej mamy tetragram Piotr
  • chyba wchę i mi własne Boga znowu odniesienie do przymierza elohim kolejne określenie czyli one są
  • tutaj dwa razy zastawione Tak i to jest istotne Jak widzimy to jest Bóg Stwórca dalej odwołanie jest do zbawczego dzieła Boga do
  • wyprowadzenia z Egiptu i to określenie do mnie woli podkreśla tą dużą zmianę od
  • teraz naród będzie się cieszył wolnością w ramach Przymierza czyli tutaj podkreślone jest Bóg Stwórca Zbawca panna rodu tak czyli bardzo
  • dużo treści bardzo dużo teologii w tak krótkim twierdzeniu
  • Moi drodzy Zastanówmy się czy to faktycznie jest przykazanie
  • tak nie mamy tutaj formy nakazu tak jak też sobie wspominaliśmy ostatnio
  • hebrajskie słowo dar tak mówimy tutaj o 10 przykazaniach a serek hadrimm
  • może też oznaczać rzecz może oznaczać sprawę może oznaczać twierdzenie
  • i już bardzo wcześnie robili mędrcy byli podzieleni w swoich
  • opiniach na temat tego czy to faktycznie jest przykazanie czy jest tylko twierdzenie właśnie wstęp prowadzenie tak jak często
  • jest ono traktowane tak meimonides rabi może mają który
  • skodyfikował żeby powiedzieć prawo tym co znamy w formie 613 przykazań to jest właśnie dzieło najmonidesa on też
  • spróbował 13 zasad wiary judaizmu i on tutaj reprezentuje stanowisko że owszem
  • to twierdzenie zawiera w sobie nakaz wiary w Boga tak a przeciwne temu stanowisko
  • reprezentuje również znany rabin
  • komentator Biblii i jego zdaniem jest tylko twierdzenie i ujmuje on tutaj
  • Swoje rozumowanie w takiej paradoksalny sposób bo mówi tak jeśli Wierzymy w Boga czynimy to dlatego że w niego wierzymy a
  • nie dlatego że jest to przykazane Bo jeśli nie Wierzymy w Boga to Od kogo
  • pochodzi nakaz wiary w jego istnienie tak Czyli podsumowując to co to co mówi
  • abramanel możemy powiedzieć że nie ma sensu nakazywanie wiary w Boga tak Czyli
  • on tutaj reprezentuje tą grupę mędrców o zdaniu przeciwnym do majądesa
  • jednak z takim powiedzmy sobie oficjalnym stanowisku i tej tradycji dwóch tablic zwyciężyło
  • tutaj stanowisko mamy monitesa i to pierwsze przykazanie pierwsze twierdzenie uznawane jest rzeczywiście za przykazanie jak jest to uzasadnione
  • Po pierwsze ten nakaz widziany jest tutaj w konieczności uznania Boga jako
  • stwórcy tak Czyli jest to pewien akt woli akt
  • decyzji że ja jako człowiek uznaje tutaj Boga jako stwórca
  • dalej konieczne jest uznanie i docenienie jego
  • dzieła zbawienia To jest ten element wyprowadzenie z domu niewoli tak znowu tutaj mamy z tym do czynienia z tym elementem uznania i docenienia to jest
  • punkt wyjścia do zawiązania relacji punkt wyjścia do
  • przestrzegania kolejnych przykazań tak Czyli właśnie jest to podstawa do
  • wypełnienia wszystkich pozostałych kategorii których sobie mogliśmy wszystkich pozostałych przykazań i tutaj Podsumowując chce się odwołać do
  • hebrajskiej koncepcji
  • i hebrajskiej koncepcji emuna które to słowo często tłumaczone jest jako wiara
  • ale lepszym tłumaczeniem wydaje się że byłaby wierność
  • pan więc widzimy że one też mają tutaj wspólny ten rdzeń tak Czyli emet prawda
  • emula wiara i możemy sobie powiedzieć że właśnie jest
  • odpowiedzią naprawdę tak jest wiernym
  • odzwierciedleniem tej prawdy przyjęciem i odzwierciedlaniem jej w życiu czyli
  • właśnie przyjęciem prawdy i działaniem w oparciu o nią tak I w tym sensie to
  • pierwsze przytwierdzenie jest przykazanie ponieważ fakt że ono pojawia
  • się konfrontuje nas tym samym z koniecznością uznania go bądź odrzucenia
  • tak zatem w tym sensie rację Mama i monides Uznając
  • to twierdzenie pierwsze początkowe jako pierwsze podstawowe przykazanie tak i
  • kiedy to przykazanie jest wypełniane tak jak sobie mówisz mu ostatnio odwołując się do koncepcji drzewa życia wypełniane są też wszystkie kolejne przykazanych
  • w tym też paralelne bezpośrednio nawiązujące do pierwszego Przykazania
  • patrząc na tradycję telemedyczną przykazanie szóste które po hebrajsku
  • przykazanie szóste brzmi lokirca nie mordu
  • i Znam również inne tłumaczenia faktycznie jak sobie Przejrzałam
  • tłumaczenia Biblii na język polski to większość rzeczywiście oddaje to
  • ten zakaz słowami nie zabija Jednak tutaj
  • hebrajski pracownik kratcach oznacza mordować czyli odbierać życie w sposób
  • nieetyczny niesprawiedliwy i jest to słowo które jest jednoznacznie na zachowane negatywnie jest jeszcze inny czy nawet kilka innych czasowników które
  • określają zabijanie takim najbardziej powszechnym jest czasownik harang zabijać czyli odbierać życie ale może to być na
  • przykład w obronie własnej może to być w czasie walki może by to być odbieranie
  • życia w czyjejś obronie czyli tutaj brak jest tego jednoznacznego nacechowania
  • słowa Zatem tym właściwym tłumaczeniem
  • patrząc odnosząc się do tekstu hebrajskiego jest nie morduj albo bardzo
  • dosłownie nie będziesz mordował i teraz Zastanówmy się czym właściwie jest morderstwo tak a
  • właściwie popatrzmy sobie na to w jaki sposób tutaj reguluje ten sprawę halaha
  • i będę chciała podać tutaj państwo tylko kilka takich ogólnych kategorii tak
  • ponieważ jest to istotne przykazanie i każde z tych kategorii otwiera pole do
  • wielu pytań i bardzo szczegółowych uregulowań jak tutaj nie mamy czasu żeby
  • bardzo dokładnie te wszystkie sprawy omówić po prostu zasygnalizuje
  • te kwestie do których według halachy odnosi się do szóste przykazanie nie
  • będziesz mordował i mowa jest tutaj o każdym bezprawnym i
  • nieetycznym pozbawianiem człowieka życia
  • tak tutaj włączamy również nienarodzone łody o ile ten płód jest w fazie rozwoju Powyżej 40 dnia tak tutaj
  • halacha rozróżnia ten etap w rozwoju płodu
  • płuc staje się czyli do 40 dnia patrząc na na rozwój
  • określane jest niż zniszczenie życia płodu przed 40
  • dniem jako pozbawienie życia ale nie jako morderstwo tak po 40 dniu jest
  • określane mianem morderstwa idziemy dalej
  • morderstwem jest eutanazja oczywiście
  • są tutaj dodatkowe regulacje tak Sprawa jest skomplikowana
  • i potrzebne są dodatkowe bardziej szczegółowe regulacje Z ogranicza etyki też medycznej żeby tutaj sprawę
  • rozstrzygnąć dalej doprowadzenie kogoś do sytuacji w której Nieuchronnie podnieść śmierć
  • chociaż nie z ręki tego kto do tej sytuacji doprowadził tutaj taki przykład klasyczny wepchnięcie człowieka Pod rozpędzony pojazd skutek czego ten
  • człowiek ponosi śmierć tak rzeczywiście technicznie osoba która to zrobiła nie zabiła nie zamordowała sama ale spowodowała sytuacja w której człowiek
  • on jest śmierć i to również klasyfikowane jest jako morderstwo
  • wydanie zlecenia mordercy tak Czyli morderstwo na
  • zlecenie również Jak najbardziej jest morderstwem i w tym przypadku i zlecenie dawca i ten Kto wykonuje
  • sam akt morderstwa są tutaj winni
  • dalej morderstwem jest ratowanie życia płodu kosztem życia matki tak też jest
  • takie ciekawe uregulowanie tak ponieważ
  • płód jest życiem ciągle jeszcze
  • potencjalnym nie jest w pełni rozwiniętym człowiekiem a tutaj tą definicją jest uzyskania pełnych praw człowieka jest
  • przejście głowy dziecka poza już organizmami i od tego momentu
  • już dziecko traktowane jest jako człowiek tak wcześniej
  • jego życie jest
  • traktowane jako podporządkowane w życiu Matki Tak więc ratowanie płodu
  • kosztem życia matki również uznawanej jest jako morderstwo morderstwo jest również pomoc w popełnieniu samobójstwa
  • No i oczywiście Tak jak powiedziałam Zdaję sobie sprawę z tego że
  • każdy z tych twierdzeń otwiera nam tutaj pole do dyskusji i
  • są to zasygnalizowane możliwe kategorie
  • morderstwa to do czego odnosi się według halachy przykazanie Ale każda dziedzina
  • ma swoje bardzo szczegółowe regulacje tak także sprawa traktowana jest poważnie i też
  • mamy do rozstrzygnięcia tutaj trudne sytuacje także nie chcę sprawiać
  • wrażenia że sprawa jest prosta i oczywista bo nie jest tak tutaj na
  • potrzeby naszych rozważań po prostu chcę zasygnalizować te elementy które są
  • obecne w halachicznych odnośnie morderstwa
  • dobrze i kiedy już sobie teraz powiedzieliśmy o tym
  • czego dotyczy pierwsze przekazanie Czego dotyczy szóste przykazanie to spróbujmy
  • może teraz znaleźć powiązania między nimi tak w jaki sposób te przykazania Rzeczywiście są powiązane tak jak łączy
  • się twierdzenie Ja jestem Pan Bóg twój który cię wyprowadziłam
  • z ziemi egipskiej z domu niewoli twierdzenie które jak powiedzieliśmy
  • sobie też jest nakazem przyjęcia tej prawdy i działania zgodnie z nią z
  • przykazaniem które brzmi nie będziesz mordował
  • odwoływaliśmy się tutaj tłumacząc rozważając to pierwsze przykazanie do Boga jako Stwórcy tak to Bóg jest
  • twórcą człowieka a Człowiek stworzony jest na obraz Boga
  • Tak i właśnie ten element Bożego obrazu w człowieku jest tym co
  • należy bezwzględnie szanować przyjmując to pierwsze stwierdzenie i w
  • oparciu o mnie działając tak to jest dlatego mówiliśmy sobie że ostatecznie zostało to pierwsze twierdzenie uznane za przekazanie gdyż jest trudnym
  • warunkiem pójścia dalej przestrzegania kolejnych nakazów
  • tak mamy bezwzględny zakaz niszczenia Bożego obrazu tak pozbawianie życia
  • jest niszczeniem Bożego obrazu tutaj tradycja judaistyczna mówi o tym że w
  • ten sposób zmniejsza się pula możemy powiedzieć świętości w świecie
  • i pozbawienie życia danego człowieka jest również pozbawieniem życia
  • kolejnych potencjalnych ludzi potomstwa którego ewentualnie ten
  • pozbawiony życia mógłby mieć tak także jest to bardzo bardzo poważne
  • wykroczenie bardzo ważne przestępstwo w ten sposób kiedy patrzymy na tę sytuację to morderstwo
  • które jest unicestwieniem Bożego obrazu jest wykroczeniem bezpośrednio przeciwko samemu Bogu Tak czyli faktycznie przekroczenie tego szóstego przykazania
  • jest równocześnie przekroczeniem przekazania pierwszego a
  • Kiedy pamiętamy odwołujemy myśl tutaj do tory jako drzewa życia Tak kiedy ten
  • tutaj to przekazanie pierwsze będzie u podstaw tak będzie wręcz gdzieś tam ukorzeni tego drzewa i
  • z niego będą wynikać dalszych przykazania w tym też
  • morderstwo jako unicestwianie Bożego obrazu w wieku tak tutaj odwołujemy się również od tego że
  • Bóg jest dawcą życia i przestrzegając pierwszego przeszkadzania
  • człowiek który uznaje Boga nie może tego życia niszczyć tak także tutaj mamy bezpośrednie powiązanie tego przekonania nim morduj pierwszym przykazaniem
  • odnośnie uznania Boga i działania zgodnie z tą prawdą Tak możemy
  • powiedzieć też że oczywiście to przykazanie nie mordu jest takim bardzo podstawowym w tradycji judaistycznej Jest On również
  • obecny wśród siedmiu przykazań synów noaha tak Czyli wśród przykazań
  • danych nie Żydom jest przekazanie nie morduj Tak czyli ono powiedzmy sobie nie
  • wynika tutaj bezpośrednio z sytuacji
  • uznania Boga czy konwersji na judaizm
  • ale kiedy sobie patrzymy na to uzasadnienie
  • odwołujące się właśnie do Boga jako Stwórcy jest ona o wiele głębsze niż tylko takie utylitarne stwierdzenie No dobrze nie możemy
  • mordować siebie nawzajem Jeśli chcemy żeby nasz gatunek przetrwał
  • także ostatecznie otrzymujemy taki skutek
  • utrwalamy nasz gatunek przestrzegając tego przykazania ale tutaj to uzasadnienie jest o wiele głębsze
  • tak jak mam nadzieję udało mi się to pokazać niż tylko takie właśnie
  • utylitarne potrzeby przetrwania gatunku
  • patrząc teraz z drugiej strony jeszcze możemy powiedzieć że
  • zabijanie wprowadza chaos w boże dzieło stworzenia i w ten sposób możemy
  • powiedzieć że jest to odwracanie tego Bożego porządku Tak stąd też patrząc w
  • sposób pozytywny przestrzeganie tego przykazania jest utwierdzaniem może go porządku w
  • świecie na koniec tych naszych rozważań Chciałabym
  • tutaj przytoczyć państwu historię która zamieszczona jest takim który
  • zamieszczony jest w jednym z komentarzy rabinicznych
  • witraż z czasów tam muzycznych który mam nadzieję dobrze nam zilustruje sytuację współzależności
  • przekazań pomiędzy Bogiem a człowiekiem a przykazaniem
  • pomiędzy człowiekiem i człowiekiem i też konkretnie sytuację tutaj powiązania pierwszego i szóstego przykazania
  • i opowieść brzmi następująco rzymski generał turnus Rufus zapytał Pewnego
  • razu rabiego akive Dlaczego imię Boga znajduje się tylko w
  • pierwszych pięciu przykazaniach a nie w drugich
  • pierwszy pomieszczeniu przernym salonie turnus ruch US miał powieszono na ścianie swoją drogocenną włócznię następnej komnacie była tarcza
  • trzecim pokoju stała jego wspaniała zbroja wtedy radia klimat kierował się w stronę łazienki Generała
  • A dlaczego nie ma tu żadnego przedmiotu należącego do twojego uzbrojenia generale zapytał byłoby haniujący dla mojego Oręża
  • umieszczacie w takim miejscu gdzie oczyszczam się z brudu odpowiedział Rzymianie to samo z imieniem Boga
  • Pierwsze pięć przykazań dotyczy spraw Boga i dlatego imię Boga musi się tam
  • znajdować jednak następne 5 przykazań dotyczy rzeczy brudnych morderstwa
  • cudzołóstwa rabunku kradzieży fałszu pożądania cudzej własności Bóg
  • nie chciał aby jego imię znalazł się wśród brudu
  • Dziękuję państwu za uwagę To niezwykle ciekawe i rzeczywiście to
  • połączenie szczególnie ten ostatni midż bardzo ciekawy sposób wyjaśnia
  • [Muzyka] mam natomiast pytania które przyszły nam
  • od osób które nas słuchały pierwsze takie wyjaśniające czy elohim nie jest w
  • liczbie mnogiej gdzieś słyszałem że właśnie tak jest tak elohim to jest słowo w liczbie mnogiej
  • i może być używane w liczbie mnogiej w odniesieniu do bogów bóstw ale też po
  • prostu ta forma gramatyczna liczby mnogiej używana jest
  • w odniesieniu do Boga tak Czyli właśnie może z tego wynikać pewne zamieszanie
  • chociaż podstawowa zasada czytamy zawsze w kontekście i kontekst najczęściej mówi
  • nam o tym czy słowo olechimo to jest liczba mnoga i odnosi się do bóstw czy po prostu używana jest taka forma gramatyczna w odniesieniu do jednego
  • Boga na przykład do w tekście początkowym do którego się odwołam
  • tak czasownik stwarzać użyty jest w liczbie pojedynczej tak Czyli tutaj
  • kontekst nam bardzo ładnie je pokazuje że mowa jest o Bogu
  • znaczy ja myślę że to pytanie to mogło się też wziąć jakby z później Szych
  • matło Trójcy i ogólnie z takich implikacji właśnie wskazujących na to że
  • już w Starym Testamencie gdzieś te wskazówki
  • są tradycji tej judaistycznej bardzo Świętemu sprzeciwiają wszyscy
  • którzy w ten sposób czytają torą
  • tak myślę że o ile możemy pewnie dostrzec jakieś sygnały w Starym
  • Testamencie to tutaj na pewno te forma gramatyczna słowa elohim na pewno nie
  • jest tam wskazówką jakkolwiek może bardzo byśmy chcieli
  • połączeniem nawiązaniem do
  • judaizmu wiąże się kolejne pytanie skąd w ogóle pomysł na Wyjaśnianie
  • przykazań według tradycji rabinicznych przez wykładowcę z chrześcijańskiej uczelni czy to oznacza że judaistyczne rozumienie jest lepsze
  • No tak nie wyjaśniałam dzisiaj tutaj obszernie dlaczego akurat takie takie podejście wybrałam mówiliśmy o tym w naszym
  • pierwszym spotkaniu i niekoniecznie dlatego że że jest lepsze ale z takiego prostego powodu że jest
  • mniej znane i też Dlatego myślałam Może być ciekawe
  • a a z drugiej strony patrząc rabini zastanawiali się
  • nad tekstem przez dziesiątki setki tysiące lat i myślę że
  • też możemy tam znaleźć pewne ciekawe wątki które mogą pobudzić nas do
  • myślenia Tak właśnie dlatego że naświetlałam sprawę z trochę innej perspektywy niż ta do której jesteśmy przyzwyczajeni
  • takie krótkie uzasadnienie tego Następne pytanie czy pani wie może Skąd
  • wzięło się słowo Jehowa i dlaczego Świadkowie Jehowy tak popierają się przy takim brzmieniu czy jest jakaś różnica znaczeniowa w imieniu wymienionym jako
  • Jehowa
  • jak byłam Dawno dawno temu studentką jeszcze wtedy biblijnego seminarium
  • teologicznego miałam wspaniałego nauczyciela greki który mówił że
  • Najgorsze jest trochę wiedzy i przestrzegał nas bardzo przed tym że jak
  • już poznamy podstawy żeby nie rzucać się od razu na tekst i nie robić najlepszych na świecie tłumaczeń poprawiając
  • wszystkich wcześniejszych tłumaczy Którzy zdecydowanie byli gorsi od nas
  • tak bo to jest ten moment kiedy człowiekowi wydaje się że już wie tak bardzo dużo bo startuje od zera i nabywa trochę wiedzy i to już jest ogromna
  • wiedza w jego pojęciu to taki wstęp i tutaj to określenie Jehowa to jest naprawdę zwykły brak wiedzy tutaj
  • mamy spółgłoski tak które cztery i od chyba w
  • Head które wskazują na imię własne i tekst Biblii hebrajskiej jest spółgłoskowy to jest podstawa tekstu
  • samogłoski zostały dodane później przez masoretów
  • tak to jest ten Proces rozpoczął się we wczesnym
  • średniowieczu kiedy zaczęto te samogłoski plus Wszystkie dodatkowe
  • znaki dodawać do tekstu żeby nie naruszyć tego tekstu spółgłoskowego wymyślono taki sprytny system że te wszystkie dodatkowe
  • znaczki one znajdują się albo pod albo nad tekstem spółgłoskowym i teraz tak
  • jak powiedziałam ta tradycja żeby nie wymawiać imienia Jahwe była bardzo wczesna dlatego żeby nawet nie próbować mówić
  • Zlokalizowano czyli dodano samogłoski pod literki J chyba w h dodano
  • samogłoski od słowa Adonai i znający tradycje widzieli że kiedy pojawia się właśnie taka dziwna zbitka
  • należy to przeczytać Adonai aby według mnie tradycji po prostu hashem czyli imię natomiast właśnie ci którzy nie wiedzieli z tym swoim
  • trochę wiedzy po prostu przeczytali Jehowa tak tak jak tak jakby to był
  • normalny wyraz tak Czyli przeczytali sobie samogłoskę J tutaj z
  • spółgłoskiej od samogłoską E później O i dalej dwa tak to żeby to
  • dokładnie wyjaśnić tą jeszcze trzeba by się bardziej było wgłębić tutaj w
  • alfabet hebrajski tak ale to jest no zwyczajne
  • zwyczajny błąd Tak wynikający z tej bardzo małej wiedzy
  • tak to chyba odpowiedziałam mam nadzieję taki Jasne jasne dziękuję bardzo
  • to jest jasne Natomiast rzeczywiście powiedzmy sposób w jaki Świadkowie
  • Jehowy przynajmniej takie z jakim ja się zetknęłam jak oni to wyjaśniali są tych
  • sposobów jest wiele bo to też zależy pewnie i od grupy i od tego na jakim
  • etapie No one nie są przekonujące nie oszukujmy się
  • mamy jeszcze jedno pytanie czy nie morduj można odnosić tylko do
  • ludzi czy także do zwierząt jak współcześnie jest rozumiane w świetle najnowszych odkryć Rozumiem że w domyśle to przykazanie w
  • świetle najnowszych odkryć dotyczących samoświadomości niektórych gatunków zwierząt przykazanie Nie morduj odnosi się do ludzi tylko i wyłącznie tak to
  • mogliśmy sobie to też wynika z tej paraleli przeprowadzonej pomiędzy właśnie tym pierwszym a szóstym przykazaniem tak
  • gdzie podkreślona jest ta obecność Bożego obrazu który jest tylko i
  • wyłącznie przywilejem człowieka tylko i wyłącznie człowiek został stworzony na na Boży obraz natomiast
  • są w judaizmie zasady mówiące o tym żeby nie zadawać cierpienia zwierzętom
  • i i one są przestrzegane Oczywiście tutaj na pewno może się pojawić pytanie
  • dotyczące kwestii boju rytualnego tak skoro Dążymy do tego żebym minimalizować
  • cierpienie zwierząt tu tutaj ten mój rytualny wydaje się okrutny No ale to
  • już jest No kolejna Obszerna dyskusja tak obszerny wątek które byśmy mogli sobie otworzyć który gdzieś tam jakoś
  • być może łączy się z naszym tematem ale wydaje mi się nie należy tutaj do niego
  • bezpośrednio osobiście coś innego właśnie zaciekawiło bo
  • rzeczywiście mamy coraz więcej dowodów na to że przynajmniej Niektóre gatunki
  • zwierząt możemy nazwać w jakiś sposób braćmi w rozumie
  • i jestem bardzo ciekawa czy istnieją rzeczywiście jakieś wykładnie na
  • przykład czy w jakiś sposób rabini na przykład się odnoszą do takich rzeczy
  • Dlatego że no Jest to zupełnie nowa sytuacja znaczy w ogóle rozwój nauki
  • dotyczącej w ogóle mózgu i funkcjonowania i zachowania
  • inteligencji języka chociażby idzie już na tyle
  • na tyle daleko że jesteśmy w stanie też dostrzec nawet pewne rzeczy których nie
  • dostrzegaliśmy wcześniej No i rzeczywiście chrześcijaństwo też zaczyna mieć problem No bo w jaki sposób postrzegać w tym
  • kontekście przynajmniej Niektóre gatunki zwierząt które na ewidentnie
  • niepoznane jeszcze do końca ale jakieś formy i samoświadomości języka i
  • zachowań społecznych i tego wszystkiego co do jeszcze do niedawna uważaliśmy za takie typowo ludzkie wyłącznie ludzkie posiadają Tak się zastanawiam czy
  • judaizm też gdzieś właśnie wokół tego krąży Myślę że tak I już
  • nawet wydaje się sięgając do tekstu źródłowego gdzie mamy do opisu
  • stworzenia Tak widzimy podobieństwa między człowiekiem a zwierzętami i
  • człowiek i zwierzęta określane są określani są mianem istota żywa tak
  • tutaj dodatkowo ten element stworzenia na Boży obraz czego nie ma przy opisie
  • zwierząt to jest ta różnica ale jest bardzo dużo podobieństw i myślę że tutaj jeśli chodzi o tą interpretację judaizm jest otwarty
  • instytucja istnieje w judaizmie która się nazywa respontarabiniczne
  • Gdzie robili analizują właśnie te wątki które nie były jeszcze rozwinięte bo ich nie było na przykład
  • jest taki tematów na przykład internet na przykład wszelkie procedury medyczne zaawansowane prawda co do których potrzebne są A co
  • będzie kiedy jednak się okazuje że nie jesteśmy we wszechświecie sami bo na
  • przykład tak więc tutaj padają rozstrzygnięcia i przypuszczam że są już
  • na ten temat jakieś informacje zdania opinie
  • poszczególnych rabinów ale nie znam ich bo nie zgłębiałam tego wątku swoją drogą
  • marzy mi się taki panel dyskusyjny być może właśnie z przedstawicielami różnych
  • religii dotyczący takich właśnie rzeczy które w naszej świadomości zaczynają
  • funkcjonować dopiero stosunkowo niedawno jak No właśnie zwierzęta jako istoty
  • rozumne mająjące świadomość pewnego rodzaju duszę można powiedzieć co będzie kiedy właśnie okaże się że nie jesteśmy sami jak i status będą miały
  • istotę z którymi w jakiś sposób się zetknimy albo o których istnieniu po prostu będziemy wiedzieli i tak dalej i tak
  • dalej także no zobaczymy Może kiedyś się uda i za
  • bardzo serdecznie ci dziękuję to rzeczywiście ciekawa droga i wstawiamy na niej właśnie kolejne
  • kropki krok po kroku tak państwa zapraszam na
  • kolejne kroki już za tydzień i za tydzień będziemy mówić o
  • przykazaniu drugim i siódmym właśnie kolejna para kolejna para
  • Właśnie miałam sobie przypomnieć czy one są oba parzyste czy obwo nieparzyste czy jedno takie jedno takie No tak jak pierwsze i szóste Co drugi i siódmy
  • Co je łączy dlaczego je w ten sposób łączymy za tydzień już za tydzień Opowie
  • nam i zamuśkowska państwa którzy nie oglądali pierwszej części zapraszam już jest w tej chwili link pocztą
  • transmisją także zapraszam do obejrzenia i do zobaczenia za tydzień Dziękuję
  • bardzo i do zobaczenia
Pobierz transkrypcję (TXT)