Czy trwały pokój jest możliwy?

Rozwiń transkrypcję filmu

Czy trwały pokój jest możliwy? | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dzień dobry państwu bardzo się cieszę że możemy się dzisiaj zobaczyć i bardzo się cieszę że
  • możemy dzisiaj zobaczyć się i porozmawiać z doktorem Łukaszem masos nysler na temat pokoju kolejne pokolenia
  • wychowują się w świecie w którym wojnę znamy z książek
  • historycznych zajęć z historii z filmów z gier komputerowych ze wspomnień i to
  • bardzo często już nie bezpośredni bo to są wspomnienia na przykład już nie dziadków którzy wojnę przeżyli ale
  • rodziców którzy od dziadków słyszeli z drugiej strony od ponad dwóch
  • lat mamy taką sytuację w której mamy wojnę w zasadzie u granic u bram Ona
  • stała się bardzo realna Ona stała doświadczamy spotkań na
  • przykład z ludźmi którzy tu i teraz przeżywali doświadczali wojny w tym tej
  • wojny w najbardziej okrutnym wymiarze ludzi którzy stracili wszystko domy
  • rodziny bliskich przyjaciół całe swoje życie
  • w jakiś sposób żeśmy się do tej wojny przyzwyczaili ona nas w sposób taki
  • bardzo bezpośredni nie dotyka przyzwyczailiśmy się do życia obok ludzi
  • których ta wojna dotknęła No oni też muszą w jakiś sposób
  • żyć dalej czasami postrzegamy ją też mimo tego że
  • jest tak blisko jako coś odległego i mało realnego ale ta
  • sytuacja niepokoje również na Bliskim Wschodzie w różnych innych miejscach
  • mówimy tutaj też o no takich miejscach jak chociażby
  • część Afryki jak różne rzeczy które dzieją się albo z
  • którymi straszą się nawzajem różne kraje azjatyckie
  • niepokoje bardzo odległe geograficznie od nas ale jednak mogące mieć bardzo
  • duży wpływ na różne rzeczy mówię o Ameryce Środkowej Południowej tam się ciągle coś dzieje albo przynajmniej może
  • się dziać więc żyjemy z jednej strony w takim świecie w którym Większość z nas
  • nie ma doświadczenia wojny bezpośredniego a z drugiej strony gdzieś
  • zwłaszcza od tych dwóch ostatnich lat ta y wojna jest blisko i
  • coraz więcej mówi się nie tylko w tej wielkiej polityce ale też w
  • Rozmowach w naszych kościołach w naszych rodzinach w grupach jakiś takich nawet przyjaciół któr kiedy się spotykamy na
  • temat tego jak moglibyśmy się ewentualnie zachować w obliczu wojny czy
  • zagrożenia w ogóle wypływającego z wojną z
  • wojny w jaki sposób można sobie poradzić z tym żeby jednak
  • ten pokój trwał dłużej d tego właśnie dotyczyć dzisiaj będzie dzisiejsza
  • dzisiejsze nasze spotkanie Będziemy zastanawiać się czy w ogóle trwały pokój jest możliwy i tak
  • również n taką kontrowersyjną kwestią czy trwały pokój jest kwestią jest etyczny tak
  • naprawdę czy trwały pokój To jest coś co na przykład
  • do czego należy dążyć za wszelką cenę chociaż mamy wśród nas eksperta w
  • dziedzinie etyki Łukasz Witam cię raz jeszcze bardzo serdecznie No już nie
  • przedłużając zapraszam Dzień dobry witam wszystkich witam cię Asiu tak podejmujemy dzisiaj
  • rozważania dotyczące pokoju przez lata przyc
  • [Muzyka] pokoju do tego że my żyjemy w pokoju a
  • wojna to jest sprawa przeszłości bądź jakiś odległych krajów choć Według
  • corocznego raportu opublikowanego przez Heidelberg Institute for International
  • Res w2 roku było na świecie 21 wojen
  • kryzysy z użyciem przemocy zbrojnej i 136 zbrojnych konfliktów wewnątrz
  • państwowych z kolei w historii ludzkości odnotowano ponad
  • 15000 wojen te fakty dają do myślenia i
  • właśnie skłaniają do podjęcia Z niepokojem żeby nie
  • powiedzieć z trwogą pytania czy trwały pokój jest możliwy
  • jestem filozofem a nie historykiem ani
  • politologiem moją specjalnością jako filozofa jest Analiza pojęć To co mogę
  • tutaj zaproponować to właśnie analiza tytułowego pytania identyfikacja założeń
  • na których się ono opiera i rozróżnienie przynajmniej niektórych
  • możliwych odpowiedzi Mam nadzieję że ta Praca myślowa którą tutaj wykonamy choć będzie
  • podjęta na tak ogólnym abstrakcyjnym poziomie przyczyni
  • się do rozpoznania pewnych przynajmniej filozoficznych schematów w myśleniu o pokoju Mam nadzieję też że rozpoznanie
  • tych schematów z kolei być może ułatwi nam takie myślenie o pokoju i idące w
  • ślad za tym myśleniem postępowanie które sprawią że trwały pokój będzie choć
  • odrobinę bliższy rzeczywistości czy trwały pokój jest możliwy samo
  • pojęcie pokoju oczywiście wbrew pozorom nie jest takim pojęciem oczywistym
  • [Muzyka] tak najczęściej definiuje się pokój
  • Jako taki stan w którym nie ma wojny tak
  • poprzez przeciwieństwo tak opozycję pojęciową tak pokój
  • przeciwieństwo wojny przy czym z kolei wojna pojęcie wojny
  • też bynajmniej nie jest pojęciem oczywistym a jego nieoczywistość wzrosła
  • jeszcze w czasach współczesnych
  • tradycyjnie wojnę rozumiano jako konflikt zorganizowany
  • konflikt zbrojny między pa natomiast współcześnie i formy tego
  • konfliktu I podmioty zaangażowane konflikty są tak
  • różnorodne że intensywność tych konfliktów jest tak
  • różnorodna że no to pojęcie wymaga jakiegoś
  • rozszerzenia jest takim pojęciem nieostrym ale nie będę tutaj starał się
  • zwać tych pojęć pokoju ani pojęcia
  • wojny Przyjmijmy po prostu tak że pokój to jest taki stan w życiu
  • społecznym politycznym w którym właśnie nie ma wojny ale też gdybyśmy się
  • odwołali do słownikowej definicji słowa pokój to w jednym z jego znaczeń pokój oznacza też
  • taki stan spokoju bez troski Czyli chodzi też o taki stan
  • który doświadczamy jako pojedynczy ludzie w takim wymiarze jednostkowym
  • tak i myślę że to jest ważne że to pojęcie pokoju ono nie ma też czy nie ma
  • wyłącznie takiego sensu politycznego społecznego ale właśnie
  • jest też czymś co dotyczy nas y w naszym codziennym życiu w naszej takiej
  • codziennej yy
  • egzystencji kiedy pytamy czy trwały pokój jest możliwy to wydaje się że przyjmujemy tu jako
  • pewne oczywiste założenie że pokój czy to w tym wymiarze właśnie
  • społecznym politycznym czy w takim wymiarze jednostkowym egzystencjalnym jest jakimś stanem pożądanym tak jest
  • wartością i to wartością pozytywną stąd jako takie
  • [Muzyka] pytanie tę presupozycje artykułu jące
  • można podać Czy pokój jest wartością pozytywną tak wydaje się że odpowiedź na
  • to pytanie jest oczywista No ale jak zobaczymy nie dla wszystkich nie dla wszystkich a
  • dalej Wydaje się że wszyscy pokój cenimy i uznajemy pokój za jedną z najwyższych
  • wartości ale można pytać czy właśnie Czy pokój jest
  • wartością naczelną tak wartością priorytetową czyli
  • Czy w sytuacji konfliktu wartości w sytuacji gdy
  • pokój i dążenie do pokoju popada w konflikt z dążeniem do
  • realizacji jakichś innych cenionych przez nas wartości tak czy to dążenie do pokoju Powinno
  • zawsze Kolnie przebijać te wszelkie inne dążenia tak powinno być takim dążeniem
  • priorytetowym czy też być może są takie sy
  • i też takie wartości w imię których to dążenie do pokoju powinniśmy
  • poświęcić natomiast przy założeniu że wracają do
  • tego wyjściowego pytania czy trwały Pok pokój jest
  • możliwy przy założeniu że jest założeniu twierdzą pozytywnej odpowiedzi nae
  • pytanie możemy dalej pytać czy trwały pokój jest możliwy do osiągnięcia na tym
  • świecie to pytanie nabiera sensu w kontekście różnych dotychczasowych historycznych
  • filozoficznych i teologicznych odpowiedzi na to wyjściowe pytanie czy trwały pokój
  • jest możliwy No i w końcu znów przy założeniu pozytywnej odpowiedzi na to
  • wyjściowe kluczowe pytanie czy trwały pokój jest możliwy możemy dalej pytać
  • czy osiągnięcie trwałego pokoju jest czymś
  • konieczny nieuchronny i teraz w zależności od tego jakich
  • odpowiedzi udzielimy na tak sformułowane pytania będziemy mieli do czynienia z różnymi stanowiskami w kwestii pokoju w
  • kwestii możliwości pokoju trwałego pokoju w kwestii w ogóle
  • oceny pokoju jakoego stanu
  • rzeczy kwestii hierarchii tej wartości jaką jest pokój
  • przy założeniu że jest on wartością pozytywną ale także właśnie w
  • kwestii tej czy czy czy pokój jest możliwy Docia tu na tym świecie i czy to
  • osiągnięcie trwałego pokoju jest czymś koniecznym nieuchronnym i spróbowałem jakoś ponazuril
  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • [Muzyka] wyjściowego pytania tak no a może raczej
  • od pytania czy pokój jest wartością pozytywną odpowiedź twierdząca to to
  • będzie po prostu pacyfizm tak Uznajmy Przyjmijmy takie rozumienie tego terminu że pacyfizm to jest pogląd który głosi
  • że pokój jest wartością pozytywną ja może przypomnę definicję wartości pozytywnej
  • która pojawiła się tutaj w kontekście naszych spotkań w ramach ewst online
  • kiedy miałem wykład zatytułowany czym
  • są i w jaki sposób istnieją wartości rekolekcje in
  • gardenowo wartość tak wartość w ogóle tam zdefiniowani sobie jako coś ważnego
  • coś co ma znaczenie i coś co ukierunkowuje nasze działanie Natomiast wartość pozytywną zdefiniowani
  • tam sobie [Muzyka] jako taki
  • stan rzeczy który ukierunkowuje nasze działanie na zaistnienie tego stanu
  • rzeczy tak natomiast pogląd czy stanowisko które
  • nie uznaje pokoju za wartość pozytywną Określ sobie mianem po prostu non
  • pacyfizmu dodatkowo jeszcze jeśli uznamy że pokój jest naczelną wartością
  • pozytywną będziemy mieli do czynienia z pacyfizm absolutnym natomiast stanowisko
  • które uznaje wdzie za wartość pozytywną ale nie za wartość naczelną Nazwijmy
  • relatywnym czy też względnym pozy pacyfizm i
  • teraz jeśli uznamy że trwały pokój jest możliwy do osiągnięcia No to Przyjmijmy że mamy wówczas do czynienia z
  • optymistycznym pacyfizm jeśli przy założeniu że pokój jest wartością
  • pozytywną uznamy jednak że choć jest wartością pozytywną nie jest możliwy do osiągnięcia będziemy
  • mieli do czynienia z pesymistycznym pacyfizm jeśli uznamy
  • że przy założeniu że trwały pokój jest możliwy do osiągnięcia jeśli uznamy dodatkowo że jest możliwy do osiągnięcia
  • na tym świecie będziemy mieli do czynienia z pacyfizm immanentnym jeśli uznamy że nie jest
  • możliwy do osiągnięcia na tym świecie ale przy założeniu że w ogóle jest możliwy do osiągnięcia
  • czyli ale nie na tym świecie będziemy mieli do czynienia z izm transcendentny No i w końcu jeśli uznamy
  • że osiągnięcie trwałego pokoju jest czymś koniecznym nieuchronnym będziemy mieli do czynienia z neces pacyfizm A
  • jeśli uznamy że osiągnięcie trwałego pokoju jest jest w prawdzie możliwe ale
  • nie konieczne będziemy mieli do czynienia z kontyngencji
  • prawdopodobnie dla większości z państwa te terminy są są czymś zupełnie nowym
  • natomiast zawik pokaż że rzeczywiście w
  • dziejach filozofii mieliśmy do czynienia ze stanowiskami które można jakś
  • identyfikować opisać przy pomocy tych
  • pojęć i zacznijmy od neyz pacyfizmu transcendentnego
  • mamy tutaj do czynienia z pacyfizm a więc poglądem który głosi
  • że pokój jest wartością pozytywną co więcej mamy naet do czynienia w tej wersji którą chce
  • przywołać z takim absolutnym pacyfizm tak pokój jest jedną
  • z naczelnych wartości pozytywnych mamy do czynienia z optymizmem czy z
  • optymistycznym pacyfizm pokój jest możliwy do urzeczywistnienia i co więcej
  • mamy do czynienia z neces
  • arstyl tego mamy tut do czynienia z pacyfizm transcendentny i taką egzemplifikację tego
  • stanowiska są poglądy wyrażone przez jednego z ojców doktorów kościoła
  • Aureliusza Augustyna świętego Augustyna w jego Opus Magnum o państwie Bożym
  • tutaj tej kwestii całe cała Księga 19 jest poświęcona
  • I co może być zaskakujące w tej
  • księdze Augustyn utożsamia wręcz życie wieczne czy zbawienie z pokojem tak
  • Czyli uznaje że że w gruncie rzeczy one są ze sobą tożsame tak kresem dóbr
  • naszych jest pokój tak samo jak tym kresem jak jest tym kresem życie wieczne
  • Czyli można powiedzieć że głosi taki pogląd Augustyn że suum Bonum a więc tym
  • dobrem najwyższym i ostatecznym celem ludzkiego życia jest pokój który jest
  • utożsamiany z życiem wiecznym natomiast też w tej księdze
  • tłumaczy Augustyn no dlaczego dlaczego jednak na co dzień raczej chrześcijanie
  • wskazują na życie wieczne czy zbawienie jako owo dobre dobro najwyższe sum
  • Bonum a nie na a nie na pokój No dlatego że w warunkach cita Serena państwa
  • państwa ziemskiego ten pokój który jest naszym udziałem jest tak kruchy ulotny i
  • niedoskonały że Wskazanie na pokój Jako na owo dobro najwyższe No może być
  • mylące bo nie o ten pokój tutaj chodzi który tylko chwilowo tymczasowo i w
  • ograniczonym zakresie jesteśmy w stanie osiągnąć wymiarze
  • iman ten pokój o który tutaj chodzi ten trwały wieczny pokój będzie udziałem
  • zbawionych w tym wymiarze eschatologiczny Augustyn pisze że ten ci jest dopiero
  • prawdziwy pokój tak dalece że dla rozumnego stworzenia winien jedynie być jedynie się nazwać pokojem jako
  • doskonale urządzone i najg społeczeństwo cieszące się Bogiem i sobą społecznie w
  • Bogu tutaj to utożsamienie pokoju i zbawienia
  • jako właśnie tych tych dóbr najwyższych tak i
  • ostatecznego celu życia ma też taki sens
  • że ujęciu zbawienie ma
  • taki wymiar charakter nie jednostkowy indywidualny tylko można powiedzieć
  • wspólnotowy tak citas państwo Boże to to jest Ta
  • społeczność zbawionych comunio sorum
  • społeczność ludzi zbawionych między sobą i z Bogiem to jest to co będzie udziałem
  • zbawionych i to jest i tę rzeczywistość można też określić mianem
  • pokoju kolejny pogląd który tutaj przy
  • neary pacyfizm
  • alean mamy do czynienia z pacyfizm i pacyfizm absolutnym a więc poglądem
  • który głosi że pokój jest jedną z naczelnych wartości pozytywnych mamy tutaj do czynienia z
  • optymistycznym pacyfizm czyli
  • yczny pacyfizm Czyli pokój zostanie
  • urzeczywistniona w wymiarze iman czyli to jest ten iman pacyfizm no i tutaj
  • przywołuje jako rzecznika tego poglądu Karola Marksa tak No właśnie wydaje się
  • że filozofia Marksa Czy filozofia marksistowska taką wizję
  • pokoju głosiła że pokój zaistnieje ale zaistnieje tu w tym
  • świecie można powiedzieć że u kresu dziejów ale ten kres dziejów nie będzie
  • się realizował w jakimś transcendentny nadprzyrodzonym wymiarze tylko w tym wymiarze iman gdy za sprawą globalnej
  • rewolucji komunistycznej na całym świecie zapanuje komunizm zostaną
  • zniesione państwa narodowe tym samym podstawa do do jakichś wojen
  • między państwami tak zaplanuje ten Komunistyczny [Muzyka]
  • internacjonalizm i trwały trwały pokój jednocześnie trzeba tutaj podkreślić
  • [Muzyka] że marksizm był takim też
  • relatywnym militaryzm tak to znaczy uznawał że na drodze do tego trwałego
  • pokoju ma się dokonać kresu dziejów
  • czymś niezbędnym jest jest wojna tak wojna jest
  • środkiem który do tego trwałego pokoju ma doprowadzić No ale tutaj też jeszcze
  • chc raz podkreślić Ten wymiar taki neyz tej koncepcji tak ten pokój
  • Nieuchronnie ukresu dziejów zapanuje mamy tutaj do
  • czynienia pewnymi podobieństw prawda zresztą przez
  • wielu komentatorów dostrzegania pomiędzy historiozofię Aureliusza Augustyna czy
  • czy szerzej jakąś taką chrześcijańską wizją historii a
  • tą historiozof filozofią dziejów Marksa czy marksistów z tym że używając tutaj
  • sformułowania Erik fegina mamy tutaj do czynienia z taką immanentyzacja SH tonu Czyli to co wedle myśli teologii
  • chrześcijańskiej ma się dokonać ukresu dziejów ale w tym wymiarze transcendentny nadprzyrodzonym według
  • Marksa i marksistów w sposób nieuchronny ale dokona się w tym świecie y w
  • wymiarze immanentnym
  • okej kolejny pogląd który chciałbym przywołać optymistyczny kontyngencji
  • immanentny tak mamy tutaj znów do czynienia
  • z pacyfizm i to by może pacyfizm absolutnym pokój jest jedną z naczelnych
  • wartości pozytywnych trwały pokój jest możliwy do urzeczywistnienia w tym
  • świecie wymiarze immanentnym ale tylko jako pewien przygodny
  • [Muzyka] niekoniecznych czy czy Russel był takim
  • absolutnym pacyfista znawcy jego myśli twierdzą że w niektórych kontekstach czy
  • na w pewnych etapach swojej myśli dopuszczał on
  • wojnę że nie był tak absolutnie
  • przeciwny wojnie ale w każdym razie tak jako też taki zadeklarowany
  • [Muzyka] sceptyk jeśli uznawał możliwość
  • zaistnienia trwałego pokoju No to tylko w tym wymiarze wymiarze iment no i też nie uznawał
  • raczej konieczności jakiegoś ducha dziejów czy
  • czy jakiś koniecznych praw historii które w nieuchronny sposób miałyby doprowadzić do zaistnienia tego trwałego
  • pokoju jeśli on kiedykolwiek zaistnienie to tylko powiedzieć
  • Dzięki stale ponawiane podtrzymywany wysiłkom staraniom ludzi dobrej woli i
  • tylko właśnie jako ten jeszcze raz przygodny niekonieczne i stale zagrożony
  • stan
  • rzeczy kolejne stanowisko które chcę tutaj przywołać to pesymistyczny
  • pacyfizm iman tak uznaje się tutaj że pokój jest jedną nawet z naczelnych
  • wartości pozytywnych natomiast tak nieco paradoksalnie jednocześnie twierdzi się
  • że trwały pokój nie jest możliwy do urzeczywistnienia i nigdy nie zostanie
  • urzeczywistniona immanentny ani też tutaj można dodać ani
  • też wymiarze transcendent tak jako filozofów których można by kojarzyć
  • z tym stanowiskiem przywołuje Tomasza
  • hopsa on już się pojawił Zresztą tak jak
  • Freud naszym spotkaniu które właśnie w lutym
  • na wiosnę 2022 roku mieliśmy to spotkanie było zatytułowane Czy człowiek
  • jest z natury zły to spotkanie było było zainspirowane wydarzeniami
  • w Ukrainie Tak i teraz tak Hops wydaje się cenić pokój a jednocześnie No ma
  • bardzo takie pesymistyczne rozpoznanie człowieka i natury ludzkiej
  • co takiego że gdy ludzie żyją nie mając nad sobą mocy która by ich wszystkich trzymała w strachu to znajdują się w
  • stanie który się zwie wojną i to w stanie takiej wojny jak Gdyby każdy był w wojnie z każdym tak Czyli taki
  • naturalny stan człowieka to jest właśnie bellum omnium
  • kontra omnes wojna każdego z
  • każdym pewnym remedium na taki stan rzeczy jest według
  • hopsa właśnie powołanie do istnienia państwa i to autorytarnego państwa ale
  • Hops tutaj Jest pesymistą też WM sensie że to to Remedium jest zawsze tylko
  • chwilowe częściowe i ten pokój który ewentualnie udaje
  • się w ten sposób zagwarantować jest właśnie zawsze kruchy Ost przerywany
  • wybuchami kolejnych konfliktów czy czy
  • wojen w podobny sposób o pokoju myślał Zygmunt
  • Freud znaczy uznawał pokój za jedną z naczelnych wartości pozytywnych a
  • jednocześnie był przekonany że trwały pokój nie jest możliwy do zrealizowania
  • znów ze względu na naturę ludzką i
  • obecne w naturze ludzkiej nie
  • usuwalne tendencje skłonności
  • agresywne cytat z tekstu Freuda Dlaczego
  • wojna warum pragnienie zlikwidowania agresywnych skłonności człowieka nie ma
  • widoku nie ma widoków na przyszłość dlatego że według Freuda według późnej teorii
  • popędów ludzkie zachowanie ludzkie postępowanie
  • motywowane jest z jednej strony owszem przez popędy miłości które nazywał
  • określał wykorzystają mitologiczną nazwę Erosa
  • Aleś też przez popędy śmierci któreś
  • tanatosa i ten popędy śmierci ich ostatecznym celem jest
  • sprowadzenie organizmów żywych z powrotem do poziomu materii
  • nieożywionej są one nieusuwalny elementem nieusuwalnosc
  • wojny Tym niemniej oczywiście sam był zaangażowany w sprawę pokoju i pokój
  • cenił słej świadomości pewnej beznadziejności
  • tych starań No i jeszcze jeden cytat jeszcze jeden przykład
  • takiego filozofa którego można by skojarzyć z tym stanowiskiem pesymistycznego pacyfizmu immanent
  • Albert Kam pokój jest jedyną walką którą warto toczyć to jest cytat z takiego
  • artykułu wstępnego czasopisma Combat z sierpnia bodajże
  • 1945 roku czyli po zakończeniu II Wojny
  • Światowej przy czym tutaj można przywołać jeszcze inny tekst Alberta
  • Kami jego mit Syzyfa tak I w tym kontekście interpretować ten cytat pokój
  • jest tą wartością pozytywną naczelną wartością
  • pozytywną o którą jedyną walką którą warto toczyć przy tej świadomości że
  • jest taka walka beznadziejna tak jak beznadziejnym zadaniem było wtaczanie
  • kamienia przez mitologicznego Syzyfa na górę Po to tylko aby ten kamień gdy
  • dotrze na szczyt góry spadł a ponownie musi zejść i wtacza ten kamień
  • pod górę i tak w nieskończoność przy beznadziejność tej tej walki o
  • pokój beznadziejność tego dążenia do trwałego
  • pokoju nie unieważnia zdaniem Kamisa tego dążenia jakkolwiek to się
  • może wydawać absurdalne przywołując słowa należy wyobrazić sobie
  • szczęśliwy syzy który walczy o pokój przy całej świadomości że że jego walka
  • jest beznadziejna przez sam fakt swojego zaangażowania tak osiąga jakieś
  • szczęście i spełnienie
  • mnie przywoływane stanowiska uznawały z pewnym zastrzeżeniem czy
  • znakiem zapytania W przypadku Rus że pokój jest naczelną
  • wartością pozytywną natomiast znajdziemy też dzie szerzej
  • tylko myśli nie tylko filozofii ale myśli zachodu też stanowiska które
  • owszem uznają pokój za wartość pozytywną ale nie za naczelną tak Czyli stanowiska
  • które można określić właśnie mianem relatywnego czy względnego pacyfizmu iman tak to jest stanowisko które
  • jeszcze raz głosi że pokój jest wartością pozytywną ale nie jest wartością naczelną są inne wartości
  • pozytywne które stoją w hierarchii wartości wyżej niż wartość pokoju w sytuacji konfliktu wartości pokój może i
  • powinien być poświęcony na rzecz obrony czy realizacji tych wyższych wartości
  • natomiast Powiedzmy że kwestia urzeczywistnienia trwałego pokoju pozostaje otwarte tutaj to
  • stanowisko dotyczy jedynie miejsca pokojów hierarchii wartości a nie
  • kwestii c c czy urzeczywistnienie trwałego pokoju w ogóle jest możliwe No i tutaj
  • cytat słynnego Tak można powiedzieć przemówienia ministra be w sejmie
  • Rzeczypospolitej Polskiej z 5 maja 1939 roku
  • Cytat w którym właśnie ten Pogląd to stanowisko znalazło doskonały wyraz tak
  • pokój jest rzeczą cenną i pożądaną tak pokój jest wartością pozytywną ale pokój
  • jak prawie wszystkie sprawy tego świata ma swoją cenę wysoką ale
  • wymierną My w Polsce nie znamy pojęcia pokoju za wszelką cenę Innymi słowy
  • pokój nie jest dla nas w Polsce warto
  • absn najwyższą jest tylko jedna rzecz w życiu ludzi narodów i państw która jest
  • bezcenną tą rzeczą jest honor można się zastanawiać na ile jest to tylko pewna
  • figura retoryczna tak A na ile wyraz autentycznego przekonania mistra be
  • autentycznego rozpoznania warto ale w każdym razie tak przyjmując dobrej wierze
  • snego przemówienia można powiedzieć że tutaj właśnie jako ta wartość Naczelna
  • wskazany jest honor a pokój tutaj jest rozpoznany w prawdzie jako wartość
  • pozytywna ale stojąca niżej w hierarchii wartości
  • niż honor i jako taka właśnie względna relatywna
  • okej całe te nasze dotychczasowe rozważania były prowadzone przy założeniu że właśnie że pokój jest
  • wartością pozytywną No i domyślnie też wojna z kolei jest wartością negatywną
  • to drugie stanowisko można określić mianem anty militaryzmu ale no możliwe do pomyślenia
  • jest też przeciwne stanowisko które głosi że pokój jest wartością
  • negatywną a wojna jest wartością pozytywną jakkolwiek być może na
  • pierwszy rzut oka wydaje się to kontr intuicyjne tak wydaje się
  • że większość ludzi tak intuicyjnie pokój raczej uznaje za
  • wartość pozytywną wojnę za wartość negatywną a nie na odwrót No to jednak w
  • dziejach myśli znaleźli się tacy myśliciele którzy właśnie za takim
  • rozpoznaniem i z taką hierarchią wartości się opowiadali
  • tak i parę takich przykładów właśnie
  • antypacyjny
  • jest wartością pozytywną pokój możliwy jest tylko jako w sumie niepożądane
  • zjawisko przejściowe chwilowe i tutaj
  • jako pierwszego filozofa którego można by przywołać jako rzecznika takiego
  • [Muzyka] antypyłowy fragmentów z Heraklita głosi
  • wojna polemos jest wszystkich rzeczy ojcem wszystkich rzeczy królem trzeba
  • wiedzieć że wojna jest powszechna i Sprawiedliwość jest niezgod wszystko staje się przez niezgodę oraz
  • konieczność No mamy tutaj do czynienia wręcz z takim Powiedziałbym metafizycznym militaryzm tak Tu
  • oczywiście ktoś mógł powiedzieć że że te pojęcia czy te słowa wojna Niezgoda że
  • należy rozumieć Może w jakimś takim bardziej symbolicznym sensie no to kwestia
  • interpretacji ale jednak tak jak ja rozumiem
  • te fragmenty tak że w samej istocie rzeczywistości obecny jest konflikt i to
  • jakiś Dramatyczny konflikt który w tym wymiarze
  • społecznym politycznym przybiera formę wojny Tak rzeczywistość jest
  • dynamiczna według Heraklita nieustannie się zmienia a motorem tych zmian są
  • ścierające się przeciwieństwa tak i to we wszystkich wymiarach rzeczywistości
  • się się dzieje również w tym wymiarze społecznym i politycznym więc tutaj to
  • pojęcie które kojarzymy przede wszystkim właśnie z tą rzeczywistością społeczną polityczną pojęcie wojny zostało jako z
  • uniwersalizm i użyte do opisu całej rzeczywistości do
  • rozpoznania istoty całej rzeczywisto jako innych myślicieli których jakoś
  • kojarzę z tym anty pacyfizm czy militaryzm przywołuje kga Wi hegla i
  • heglowski dziejów To byłby taki antypacyjny
  • Hegel [Muzyka] Zresztą inspiruje się herl ta taka
  • dynamiczna procesualna dialektyczna wizja rzeczywistości której zalążki
  • zaczątki znajdujemy w myśli Heraklita obecna jest czy też no w pełni
  • rozwinięta właśnie w filozofii hegla i Hegel w swojej filozofii dziejów
  • jakkolwiek przyznaje że z takiego powiedzmy jednostkowego punktu widzenia wojna się Jawi
  • jako tragedia tak jako jakiś koszmar
  • coś co napawa nas głębokim smutkiem to jednak jak wszystko Zresztą co
  • rzeczywiste jest tylko wyrazem przejawem manifestacją ducha absolutnego który
  • realizuje się w dziejach w sposób konieczny Tak więc to tylko z naszego ludzkiego ograniczonego
  • subiektywnego punktu widzenia wojna może się nam wydawać czymś czymś
  • złym czymś negatywnym każda wojna i wszystkie
  • ofiary które są z wojnami
  • związane Wszystkie cierpienia wszystko to są konieczne
  • momenty Postępu dziejowego który w dziejach się realizuje tak wszystko to
  • jest działanie rozumne jakkolwiek
  • ta rozumność dla nas może być
  • nieprzenikniona no i Fryderyk
  • nitsze też można powiedzieć apologeta wojny ale bardziej
  • Powiedziałbym w takim wymiarze jednostkowym indywidualnym
  • nicze w swojej takiej woluntarystyczny metafizyce uważał że cała rzeczywistość
  • wszystko co istnieje jest wyrazem przejawem manifestacją woli mocy
  • i ta wola mocy Wim znajduje swój wyraz też między
  • innymi w wojnie Czy w wojnach tak yyy W jednym z fragmentów yy z
  • początkowych fragmentów na przykład swojego dzieła anty yyy chrześcijanin
  • nicze wicej pisze tak że [Muzyka] właśnie co jest dobre no to co jest
  • właśnie wyrazem y woli y mocy co
  • jest złe no to co wynika z jakieś tam słabości Co jest przeciwieństwem y woli
  • mocy i dalej Dobre jest nie pokój lecz
  • [Muzyka]
  • wojna przy czym wydaje się jeszcze raz podkreślam że to ta afirmacja wojny z
  • którą mamy do czynienia filozofii niczego ona ma bardziej taki charakter
  • egzystencjalny wbrew taky skojarzen
  • [Muzyka] upatrują się w niczem i w jego filozofii tak
  • jakiegoś korzenia nazizmu
  • i nazistowskiego [Muzyka]
  • militaryzmu nicze był takim radykalnym indywidualistą PR jeśli wojnę cenił to
  • ze względu na
  • jakiś taki Powiedziałbym indywidualny walor wojny i
  • teraz jakkolwiek tak na pierwszy rzut oka To stanowisko może się wydawać takie kontr intuicyjne tak no
  • [Muzyka] to i w takim wymiarze
  • kolektywny jak i też w tym wymiarze
  • jednostkowym wojna wydaje się niekiedy
  • nieść ze sobą jakieś pozytywne wartości tak to co teraz mówię
  • może brzmieć jakoś bardzo obrazoburczy prowokacyjnie ale Skupmy
  • się może na tym wymiarze jednostkowym
  • [Muzyka] tak Wyobraźmy sobie kulturę zachodu
  • która w której wojna byłaby nieobecna i te wartości związane z wojną i takim
  • militarnym zaangażowaniem w tym wymiarze jednostkowym zostałyby wykasowane
  • tak jak duża część tej Kultury zniknęły tak
  • od Iliady Homera poczynając tak różne wzory osobowe i to nie
  • tylko starożytne czy czy czy średniowieczne ale też współczesne to
  • pozwolę sobie przywołać chociażby postać ostatnio mocno mocno stawian na
  • piedestały Rotmistrza Witolda Pileckiego tak
  • [Muzyka] tym kontekstem który
  • [Muzyka] umożliwiło pileckiemu wykazanie się
  • niebywałym heroizmem No była była wojny bez wojny byłoby to niemożliwe więc
  • te militar cnoty bojowe które mają sobie pewien patos egzystencjalny patos
  • No są są pewnymi atraktant Tami tak bym to to
  • ujął które jakoś robią robią wrażenie Tak i teraz
  • pytanie Czy możliwe jest
  • [Muzyka] zachowanie tego Nazwijmy to atrakcyjnego
  • aspektu wojny czy militaryzmu ale w taki sposób
  • który No nie będzie się wiązał z tymi oczywistymi i nie
  • akceptowalnymi prostu okropieństwo
  • tak używając tutaj takiej formuły amerykańskiego filozofa Williama Jamesa
  • tak czy jest w ogóle możliwy moralny ekwiwalent woj
  • Czyli jakiś taki sposób bycia taki sposób postępowania który pozwalałby nam wykazywać
  • się bohaterstwem które kojarzymy z wojną ale właśnie nie w ramach
  • działań wojennych to jest jakieś wyzwanie które Tutaj
  • widzę ze strony powiedzmy
  • militaryzmu czy anty anty pacyfizmu tak że że jeszcze raz że te stanowiska te
  • poglądy mają w sobie jakiś taki atrakcyjny walor tak i tu chciałbym
  • jeszcze przywołać jedną formułę która pojawiła się z
  • kolei wystąpieniu w moim wystąpieniu w sierpniu 2020 roku bodajże kiedy mówiłem
  • o sceptycyzm jako sposobie życia tam przedstawiałem zgodnie z tytułem tego wystąpienia właśnie sceptycyzm jako
  • pewien sposób życia który może być atrakcyjny dla współczesnego człowieka i
  • zakończeniu tamtego wystąpienia jako jeden z z takich też walorów tego sceptycyzmu przedstawiałem coś co
  • określiłem mianem deag moniz życia Tutaj przywoływał w tym
  • kontekście takie etymologiczne znaczenie słów agon agonia agonia
  • Generalnie to są słowa z języka greckiego które znaczą tyle co właśnie walka
  • spór konflikt tak i twierdziłem wówczas że właśnie
  • walorem sceptycyzmu jest to że że prowadzi on do takiej deag
  • życia i być może No właśnie to jest taka odpowiedź
  • anty pacyfizm i militaryzm tak przy czym
  • nie mówię tutaj o wymiarze społecznym politycznym czy międzynarodowym Chodzi mi o nasze życie codzienne w tym
  • wymiarze takim jednostkowym coś co się realizuje na co dzień w naszych codziennych kontaktach
  • interakcjach z innymi ludźmi Czy jesteśmy w stanie przeżywać nasze
  • życie w sposób wartościowy tak pełny satysfakcjonujący ale właśnie
  • nie angażując się w konflikty
  • walkę bo kończąc już moje wystąpienie Wydaje
  • mi się że to co rozgrywa się później na skalę międzynarodową czy między
  • państwową Zaczyna się właśnie naszym życiu codziennym w tych postawach
  • przyjmujemy względem siebie nawzajem na co dzień tak więc Czy my jesteśmy w
  • stanie żyć w takim życiem bez wojny takim
  • zagonowym życiem na co dzień zagonowym a
  • jednocześnie pełnowartościowym to jest takie pytanie którym Chciałbym t część naszego
  • spotkania zakończyć Tak mi przyszło do głowy rzeczy
  • że Grecy sobie z tym usiłowali radzić wymyślając igrzyska sportowe to był to
  • od razu wejdę w słowo No właśnie Sport według will Jamesa To jest jeden z tych moralnych ekwiwalentów wojny tak
  • tak my mamy tych możliwości jeszcze więcej tak naprawdę bo i sporty
  • ekstremalne które nie muszą być uprawiane w celu
  • zwycięstwa nad kimkolwiek innym oprócz samego siebie tak naprawdę
  • No ale też powiedzmy środowisko gier komputerowych dość mocno jakby też w
  • ty duża część gier to jest oparta właśnie na walce
  • na pokonywaniu przeciwników i tak dalej z tego jeśli można weś słowo prda
  • bo taki standardowy argument przeciwko komputer jest taki że one mogą stymulować agresję i że to później to
  • może się przekładać na zachowania w Real A może wręcz na odwrót prawda że to jest takie śr gam powiedzieć impulsy
  • agresywne rozgrywać w sposób taki Powiedziałbym akceptowalny tak no więc właśnie właśnie o tym
  • chciałam powiedzieć że jest sporo badań które wskazują na przykład właśnie
  • środowiska graczy szczególnie ty grających w gry powiedzmy takie brutal
  • osadzone też w realiach takiego współczesnego nawet świata no to są ludzie którzy w swoim zachowaniu poza
  • grami są dość często mocno pacyfistyczny ja nie mówię w tym o tym co oni mówią
  • prawda bo bo to jest inna kwestia Natomiast rzeczywiście tak jest Zresztą
  • podobne podobne badania i podobne wyniki dotyczyły na przykład osób które
  • strzelają na strzelnicach rż ogólnie interesują się bronią uczą się
  • strzelać ale właśnie tak można powiedzieć
  • sportowo bo zupełnie inną kwestią jest powiedzmy Manie broni w domu prawda i
  • oswajanie się z tym że ja ją jej mogę użyć w każdej chwili w każdym momencie a czymś zupełnie innym jest to że ja
  • ćwiczę że ja doskonal się że się uczę Ale traktuję
  • to właśnie jak jak Sport bo to jest taka taka różnica
  • Zresztą Powiem ci że tak jak patrzę właśnie na rozgrywki sportowe również
  • współczesne No to zwłaszcza jeżeli wyjdziemy z tego wielkiego Sportu w którym No my możemy brać udział tylko
  • jako widzowie tak naprawdę No to rzeczywiście na przykład Sport
  • taki dostępny dla ludzi Sport bardzo często zespołowy Sport w którym
  • współzawodniczyć ze sobą No jest bardzo dobrym i to też wynika
  • pewnie też znasz sporo takich badań które pokazują na przykład jak to oddziałuje na młodych ludzi na na na
  • osoby w wieku szkolnym prawda że im więcej takich zajęć jest one są
  • ciekawsze bardziej są wą na przykład mniej jest bujek w szkołach
  • chociażby więc więc Grecy gdzieś tam dobrze to sobie wymyśli powiedziała
  • tylko szkoda że tak rzadko że raz na C lata co ciekawe igrzyska te starożytne
  • były połączone z pokojem w gruncie rzeczy to znaczy teraz odkładamy te
  • wszystkie straszne rzeczy którymi się łamy nawzajem których do siebie
  • strzelamy i tak dalej I w tym czasie będziemy w inny sposób ze sobą
  • współzawodniczyć czyli to no powiązanie musiało jakieś mieć
  • także jest taka moja moja refleksja druga refleksja to jest taka
  • że ja się trochę dziwnie czasami czuję właśnie jak widzę osoby które tak bardzo publicznie
  • mówią o wartości chrześcijańskich szczególnie no takich
  • właśnie związanych z życiem no które jednocześnie bardzo chętnie pozują na przykład z bronią albo
  • z z własnymi dziećmi którym dają tą broń do ręki i tak
  • dalej jest to takie buduje to jakieś takie napięcie no
  • bo wiadomo za zdjęciem się mogą kryć różne rzeczy prawda Tak jak już mówiłam
  • ja jestem tutaj zwolenniczką na przykład uprawiania wielką zwolenniczką uprawiania sportów strzeleckich
  • bo no one mnóstwo rzeczy ćwiczą i a jednocześnie rzeczywiście dają tą
  • ogromną satysfakcję i też takie rozładowanie napięcia natomiast właśnie no z takich
  • zdjęć bardzo często wynikają inne kwestie prawda No fajnie Jestem chrześcijaninem szanuję wszelkie życie
  • no chyba że ktoś mi podpadnie to wtedy już nie Ale mamy też kilka pytań i pytań
  • które są w gruncie rzeczy tym razem no przede wszystkim takimi komentarzami na dobrą sprawę pierwsze pytanie Mówiliście
  • państwo o długim pokoju w Europie Prawda jest taka że gdyby nie zbrojenia i współzawodnictwo w tworzeniu armii
  • rzeczy do zabijania tego pokoju by nie było to zatem Najlepszym sposobem na pokój jest według starej maksymy
  • szykowanie się do wojny powiem szczerze No ja tutaj znów taki może unik zrobię
  • że jak od którego zacząłem tak no jako filozof jestem specjalistą od
  • pojęć natomiast no nie znam powiem szczerze no jakiś takich remedi
  • tak takich niezawodnych remedi czy czy środków które miałyby nam zagwarantować
  • pokój tak [Muzyka]
  • Czy anal tak no ten wyścig zbrojeń
  • rzeczywiście jakąś tam równowagę stwarzał w czasie tak zwanej zimnej wojny
  • prawda Tak paradoksalnie gwarantował ten
  • taki względnie trwały trwały pokój tak ale czy można to jakoś uogólnić w tym
  • sensie że że to jest jedyny sposób właściwy sposób na osiągnięcie
  • trwałego pokoju tak mobilizacja [Muzyka]
  • I zbrojenia nie jestem w stanie tutaj
  • jakoś taki odpowiedzialny sposób udzielić twierdzącej odpowiedzi tak długie
  • pytanie od drugiej strony patrzące na to wydaje się że większość ludzi najbardziej ceni sobie spokojne życie
  • możliwość wychowywania dzieci w bezpiecznym otoczeniu i tym podobne wartości jak więc to się dzieje że na
  • świecie Ciągle jest tyle wojen myślę no nie ma prostej odpowiedzi na to na to pytanie prawda bo tutaj w
  • grę wchodzą różne czynniki społeczne ekonomiczne polityczne
  • psychologiczne przy czym No rzeczywiście No jakby sam
  • Potwierdzam jak to powiedzieć no swoje swoje zdumienie tak może nie ty wyrażam
  • swoje zdumienie No jak rzeczywiście jak to możliwe to możliwe
  • przecież No wydaje się że nikt nie chce wojny
Pobierz transkrypcję (TXT)