Czy Nowy Testament głosi wieczne męki piekielne? Cz. 4

Rozwiń transkrypcję filmu

Czy Nowy Testament głosi wieczne męki piekielne? Cz. 4 | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19 rozpoczynamy WSP online kontynuujemy dzisiaj a właściwie zmierzamy już ku
  • zakończeniu naszego cyklu o piekle jest z nami już doktor habilitowany Piotr
  • Florek profesor wst który przeprowadzał nas przez tą wędrówkę po Nowym
  • Testamencie bo nie po piekle i braliśmy się przez te
  • kolejne spotkania Znaleźć potwierdzenie doktryny o
  • wiecznych mękach piekielnych w różnych tekstach Nowego Testamentu państwo ci
  • którzy nie oglądali Zapraszam bardzo serdecznie na nasz kanał na YouTubie na
  • którym znajdują się już wszystkie poprzednie części Zresztą Zapraszam państwa bardzo również do obserwowania do subskrybowania naszego
  • kanału praktycznie co tydzień pojawia się tam coś nowego także bardzo bardzo serdecznie zapraszam Piotrze zapraszam
  • Bardzo dziękuję Jasiu Dziękuję państwu
  • za obecność to już nasz czwarty odcinek przebieżki przez Nowy Testament W
  • poszukiwaniu wiecznych mąk piekielnych a więc takiego rozumienia piekła które
  • dominuje w głównych wyznaniach chrześcijańskich No dzisiaj
  • w tym czwartej odsłonie pozostaje nam zmierzyć się jeszcze z
  • listami Apostoła Pawła
  • Także mamy 13 tekstów przypisywanych apostołowie Pawłowi w Nowym Testamencie
  • i spróbujmy się tym listom przyglądnąć w poszukiwaniu
  • tradycyjnej doktryny piekła jeśli chodzi o te pierwsze trzy spotkania No to
  • dwa trzy wnioski które nam się wyłoniły mianowicie wydaje się że tylko jedna do
  • tej pory księga Nowego Testamentu czyli Apokalipsa Jana
  • zdaje się jednoznacznie uczyć o wiecznych mękach piekielnych chodzi o te męki Piekielne w jeziorze
  • ognistym które są przeznaczone na diabła dla zwierzęcia i dla fałszywego proroka
  • natomiast forma kary innych Bytów podmiotów potępionych i znajdujących się w tym jeziorze ognistym
  • nie została określona czyli ta wieczność mąk jest tylko dla diabła zwierzęcia i
  • fałszywego proroka Natomiast pozostałe postaci w tym jeziorze choć też cierpią
  • to nie stwierdzona ich wieczna męka drugim takim tekstem gdzie coś udało się
  • nam znaleźć to Ewangelia Mateusza
  • tam jest i taki jeden werset to zachęcam państwa do odsłuchania poprzednich
  • części gdzie też możliwe że mamy do czynienia z
  • prostą jeszcze nierozbudowaną ale wiarą wieczne męki Piekielne po
  • zmartwychwstaniu ale Zachęcam do powrotu do poprzedniego
  • do poprzednich odcinków aby uchwycić co tak naprawdę w tych tekstach się dzieje także kończąc tę naszą przebieżkę w tej
  • czwartej odsłonie dochodzimy do korpus Paulinum do listów Apostoła Pawła i
  • widzimy że w Nowym Testamencie no ewentualnie Apokalipsa i ewentualnie Ewangelia Mateusza do tej pory zdradziły nam taką
  • możliwość że osoby niewierzące niewierne po ostatecznym
  • zmartwychwstaniu mają przeznaczone dla siebie wieczne mąki
  • Piekielne pozostałe teksty Nowego Testamentu takiej wiary nam nie zdradzały
  • No dobrze przechodząc do samego Pawła co u Pawła mamy
  • to będzie ciekawa powiedzmy przebieżka przez listy Pawła
  • ponieważ u Pawła możemy zaobserwować zupełnie brak takich klasycznych
  • terminów na określenie piekła brak w u Pawła w jego listach no takich
  • pojęć jak gehenna jak Hades czy Tartar
  • gdyby porównać na przykład listy Pawła z Ewangelią Łukasza o której już też
  • mówiliśmy No to w Ewangelii Łukasza mamy właśnie taki termin jak Hades w którym
  • znajduje się ten bezduszny bogacz i ten Hades jest określony jako topos Czyli
  • jako miejsce podobnie w Ewangelii Mateusza możemy znaleźć taki przysłówek jak e.k
  • Co oznacza tam Mateusza 8.12 a więc i Mateusz Ewangelia i Łukasza zdają się
  • mówić o jakimś miejscu natomiast u Pawła ani takich pojęć znajdziemy ani na
  • Wskazanie na to że to jest jakiś miejsce trudno w ogóle wnioskować z języka Pawła o tym że
  • Paweł rozumie piekło jako jakieś miejsce nie ma u niego takiego języka jak
  • powiedzmy w Ewangelii Mateusza który mówi o wrzucaniu albo pójściu albo odejściu gdzieś tak w rzucaniu do gehenny a więc jakby tak przemieszczaniu
  • jakiś postaci z jednego miejsca do drugiego
  • u Pawła Niewierni nigdzie nie są posyłani nigdzie nie idą nigdzie nie są
  • zsyłani więc w ogóle pytanie czy w ogóle można mówić o piekle w oparciu o same
  • listy Apostoła Pawła skoro to tradycyjne piekło pojmowane jako jest jako miejsce
  • małpa takich pojęć które były jakoś tak przestrzennie należało rozumieć
  • a nie ma tych pojęć ani tej przestrzenności No dobrze ale pójdźmy na poszukiwania dalej Zobaczmy co możemy z tymi tekstami
  • Pawła zrobić no żeby założyć że teksty Pawła w ogóle mówią o piekle No
  • to co trzeba zrobić to trzeba przyjąć że Apostoł Paweł mówi o jakimś losie
  • niewierzących czy to Post Mortem czyli zaraz po śmierci czy może po jakimś
  • ostatecznym uniwersalnym zmartwychwstaniu po którym nie tylko Sprawiedliwi powstaną do życia ale i
  • niesprawiedliwi no i ci niesprawiedliwi pójdą na sąd piekielny
  • więc żeby w ogóle mówić o piekle to trzeba by sprawdzić czy Apostoł Paweł w
  • ogóle wyznaje jakiekolwiek przekonanie o egzystencji osób niewierzących Po
  • śmierci czy też po zmartwychwstaniu No i od razu chcę zaznaczyć że
  • twórczości Apostoła Pawła w ogóle brak choć jednego takiego fragmentu pasuusu
  • który wskazywałby na to żeby że niewierny zaraz po swojej śmierci
  • świadomie istnieje gdzieś się znajduje gdzieś idzie
  • brak takich takich tekstów Jeśli więc założyć że dostępne nam pisma
  • Pawła prezentują jego pogląd odnośnie do bezpośredniego Post Mortem odnośnie do bezpośredniego
  • przebywania niewierzących zaraz po śmierci to trzeba uznać że nie wyznawał on przekonania o ich nieśmiertelności
  • w takim tradycyjnym powiedzmy greckim rozumieniu oczywiście Paweł mógł wierzyć w jakąś egzystencję po śmierci niewierzących
  • mógł ją mieć w swoim rozumieniu ale nigdzie w swoich pismach tego tego nie
  • wyraził No to tyle o tej bezpośredniej obecności
  • niewierzących w zaświatach trudno tam takie teksty u Pawła wskazać bo można
  • się jeszcze zastanowić nad tą drugą formą egzystencji
  • po życiu czy nie egzystencji zaraz po śmierci taki powiedzmy
  • bezcielesnej ale też tej cielesnej po zmartwychwstaniu No i tu możemy też
  • przyglądnąć się tekstom Apostoła Pawła w tym miejscu troszeczkę więcej jest dyskusji i spróbujmy tę dyskusję sobie przybliżyć
  • mamy świadomość tego że w dziejach apostolskich które nie są pawłowe
  • występuje Apostoł Paweł i autor Dziejów Apostolskich w 24 rozdziale W wersecie
  • 14 i 15 przypisuje apostołowie Pawłowi pewne słowa ja tutaj Zacytuję państwu
  • mam w Bogu nadzieję że nastąpi zmartwychwstanie sprawiedliwych i
  • niesprawiedliwych mam w Bogu nadzieję że nastąpi
  • zmartwychwstanie sprawiedliwych i niesprawiedliwych oraz pytanie
  • Jak rozumieć te słowa które są przez autora Dziejów Apostolskich przypisywane Pawłowi jego przekonaniom Co znaczy że Paweł ma nadzieję że
  • nastąpi zmartwychwstanie sprawiedliwych i niesprawiedliwych te słowa najprawdopodobniej pochodzą ze Starego Testamentu z Księgi Daniela z 12
  • rozdziału drugiego wersetu gdzie czytamy w tej księdze coś takiego wielu zaś Co
  • śpi w prochu ziemi wzbudzi się Jedni do wiecznego życia drudzy kuhańbie ku
  • wiecznej odrazie
  • pytanie jak teraz zrozumieć tę nadzieję na Zmartwychwstanie sprawiedliwych i niesprawiedliwych u Pawła oryginalnie w księdze Daniela
  • to znaczenie starotestamentowych słów prorockich No najprawdopodobniej
  • dotyczyło Zmartwychwstania niektórych Żydów
  • z kontekstu by wynikało a nie wszystkich ludzi czyli ten fragment z Daniela 12 ale czy wszystkich ludzi ale Żydów i też pytanie czy wszystkich Żydów czy to
  • wielu na rzecz jako bardzo dużo domyślnie wszyscy Żydzi czy też wielu
  • ale nie wszystkie dosłownie to rozumienie Zmartwychwstania
  • Sprawiedliwi niesprawiedliwych z czasem ale to w późniejszych księgach taka twarda Księga estrasza czy druga Księga Barucha już uniwersalizuje to
  • zmartwychwstanie i mówi o powszechnym zmartwychwstaniu
  • ale pierwotnie ta Księga Daniela dotyczy Żydów No i teraz pytanie co się dzieje w dziejach apostolskich 24 rozdziale że z nadzieja na zmartwychwstaniu
  • sprawiedliwych niesprawiedliwych Po pierwsze trzeba zauważyć że w tym
  • tekście nie ma żadnej informacji odnośnie do tego co się miało by z tymi niesprawiedliwymi stać tak tylko na tym etapie zajmujemy się samym
  • zmartwychwstaniem i teraz czy Sprawiedliwi niesprawiedliwi
  • dotyczy dwóch grup ludzi czyli wierzących i niewierzących czyli
  • czy to należy w jakiś sposób zawęzić No tutaj można na ten temat dyskutować
  • Natomiast ja się zatrzymam w tym w tym miejscu ponieważ jak zobaczymy U samego
  • Pawła tego typu język nie występuje Nie ma mowy o zmartwychwstaniu
  • sprawiedliwych i niesprawiedliwych jest inny język do którego przejdę
  • więc tutaj zawieszamy osąd ponieważ po pierwsze
  • to nie jest tekst bezpośrednio pawłowy po drugie ten tekst nie mówi Co się
  • stanie z tymi sprawiedliwymi a po trzecie nie mamy pewności czy dochodzi o tylko o Żydów sprawiedliwych niesprawiedliwych czy o wszystkich ludzi
  • no zostawmy to w tym miejscu No dobrze to przejdźmy w takim razie do samych
  • tekstów Apostoła Pawła pamiętamy że jesteśmy w tym miejscu
  • naszego wykładu w którym zastanawiamy się czy w ogóle Paweł wierzył w egzystencję pośmiertną niewierzących wykluczyliśmy taką egzystencję
  • pośmiertną bezpośrednią w listach Pawła którą takie fragmenty znaleźć a teraz
  • szukamy czy istnienia jakaś egzystencja pośmiert na niewierzących ale po zmartwychwstaniu po takim ostatecznym eschatologicznym uniwersalnym
  • zmartwychwstaniem Jeśli tak skupimy się na tych tekstach Apostoła Pawła i
  • przeanalizujemy te główne fragmenty traktujące o tym eschatologicznym zmartwychwstaniu to według mnie No nie tylko według mnie
  • Wygląda na to że Paweł i to jest bardzo ważna rzecz którą teraz mówię wyznawał
  • jedynie zmartwychwstanie wierzących że Paweł wyznawał jedynie
  • zmartwychwstanie wierzących są takie fragmenty które mogą temu zaprzeczać i spróbujmy się tym fragmentom przyglądnąć pierwszy taki
  • fragment pochodzi z Listu do Rzymian 14 rozdziału
  • werset od 9 do 10 w tym fragmencie jest tu do Rzymian
  • 14-9-10 Paweł twierdzi cytuję że Chrystus umarł i powrócił do życia aby
  • zapanować tak nad umarłymi jak nad żywymi oraz że tutaj znowu cytat wszyscy
  • staniemy przed trybunałem Boga No i to panowanie nad umarłymi i nad żywymi oraz
  • to że wszyscy staniemy przed trybunałem boga może sugerować że chodzi nie tylko
  • o wierzących ale także i o niewierzących natomiast jak się przyglądamy kontekstowi tego tekstu to zobaczymy że te dwa stwierdzenia które państwu
  • zacytowałem one są podzielone są przedzielone takimi pytaniami
  • które raczej wskazują na to że Paweł ma na myśli zmartwychwstanie wierzących a
  • więc ma na myśli zmartwychwstanie wierzących umarłych i żywych którzy
  • wszyscy wierzący przed Bogiem ostatecznie po zmartwychwstaniu przed nim stanom i wynika to z tego że Paweł mówi coś
  • takiego w kontekście tych swoich stwierdzeń i tu są u Cytuję Dlaczego
  • więc ty potępiasz swego brata albo dlaczego gardzisz swoim bratem
  • te dwa pytania które Paweł wplata w kontekst swojej wypowiedzi sugerują że
  • ma na myśli dyskusje wśród wierzących
  • więc to stwierdzenie opanowaniu nad umarłymi nad żywymi ma się odnosić to panowania Boga nad
  • wierzącymi którzy to mu podlegają i przez niego
  • będą sądzeni kontekst w ogóle tego listu do Rzymian 14 rozdział tych wersetów dotyczy takiego wzajemnego osądzania się
  • wierzących no i w kontekście widzimy że Paweł zaleca aby wstrzymywać się od potępiania innych wierzących
  • Paweł twierdzi że ostatecznie wszyscy oni ci wierzący stanął przed sądem Boga
  • czyli fragment z 14 rozdziału można by próbować naciągać jako mówiący o wszystkich ludziach i wierzących
  • niewierzących natomiast kontekst tego tekstu raczej sugeruje zmartwychwstanie
  • wierzących są jeszcze inne takie fragmenty
  • których można doszukiwać się Zmartwychwstania niewierzących u Pawła
  • No pozwolę sobie jeszcze je tutaj przywołać jest taki fragment w pierwszym lisie do Koryntian werset werset 5 4 rozdziału
  • pierwszej Koryntian 4-5 gdzie Czytamy że to nie sądźcie przedwcześnie
  • dopóki nie przyjdzie pan który rozjaśni to co w ciemnościach ukryte i ujawni
  • zamysły serc wtedy każdy otrzyma od niego zapłatę od niego pochwałę
  • przepraszam kiedy każdy otrzyma od niego pochwałę No i znowu jak patrzymy na kontekst tego fragmentu z pierwszej Koryntian 4-5 No
  • to dostrzeżemy coś podobnego do listu do Rzymian mianowicie
  • dostrzeżemy tam wątek takiego wzajemnego oceniania się chrześcijan
  • A więc to sugeruje nam znowu że ten tekst dotyczy
  • osób wierzących nie da się jednoznacznie dowieść że to dotyczy także niewierzący
  • jest kolejny taki fragment z 2 listu do Koryntian 5 rozdział 8 do 10 drugi do
  • Koryntian 5-8 do 10 to jest fragment który także wyraża
  • nadzieję życia pozagrobowego i znowu wierzących
  • pomimo tego że ten fragment mówi o rozliczaniu za złe uczynki zacytujmy
  • znowu z tego fragmentu chcielibyśmy raczej opuścić nasze ciało i stanąć w obliczu pana Staramy się jemu podobać wszyscy musimy
  • bowiem stanąć przed trybunałem Chrystusa aby każdy otrzymał zapłatę za uczynki
  • dokonane w ciele złe lub dobre i znowu tutaj autor ma na myśli osoby wierzące i
  • to rozliczenie ostateczne osób wierzących za ich uczynki czy to dobre
  • czy złe ciężko w tym tekście doszukać się Zmartwychwstania osób niewierzących
  • no dobrze Jeśli chodzi o
  • te listy Pawła które naukowcy uznają za pawłowe tak
  • zwane proto paulinowe protopałowe czyli te które obecnie są uznawane za
  • pawłowe nie tylko przypisywane Pawłowi to jeszcze mamy dwa takie istotne
  • fragmenty o których możemy coś powiedzieć czasami te teksty odczytuje się jakby One mówiły o uniwersalnym
  • zmartwychwstaniu No ale znowu Wydaje mi się że uważne oko jak przyglądnie się kontekstowi tych tych
  • wypowiedzi No to okaże się jasnym że chodzi o zmartwychwstanie wierzący No ten
  • klasyczny fragment pochodzi z pierwszego listu do Koryntian 15 rozdziału znanego rozdziału dotyczącego Zmartwychwstania werset 22 23 państwu przeczytam
  • i jak w Adamie wszyscy umierają tak też w Chrystusie wszyscy będą ożywieni lecz
  • każdy według własnej kolejności Chrystus jako pierwociny potem ci co należą do Chrystusa w czasie jego przyjścia
  • No i można powiedzieć tak że jak wszyscy umierają w Adamie No to wszyscy też w
  • Chrystusie będą ożywieni tylko dla Pawła bycie w Chrystusie to nie to nie dotyczy
  • wszystkich osób tylko bycie w Chrystusie można powiedzieć jest podzbiorem bycia w
  • Adamie cała ludzkość jest w Adamie ale wierzący są w Chrystusie
  • i Paweł mówi że właśnie ci będący w Chrystusie wszyscy będą ożywieni
  • uniwersaliście oczywiście Chcieliby żeby wszyscy którzy są w Adamie byli w
  • Chrystusie No ale to jest trudne do ustanowienia
  • jeśli chodzi o listę Apostoła Pawła znaczy bycie w Chrystusie jest powiązane
  • z wiarą z pewną przynależnością także autor w tym tekście nie mówi o
  • całej ludzkości raz w Adamie tej całej ludzkości potępionej a potem raz w Chrystusie
  • całej odnowionej ale raczej mówi o tych dwóch w zbiorach ludzi
  • przy czym zbiór ludzi w Adamie jest szerszy niż zbiór ludzi w Chrystusie
  • podobnie warto sobie sprawdzić jeszcze drugi taki tekst Nie będę go teraz już omawiał List do Rzymian 8 rozdział werset jedenasty
  • porównać No i kolejny fragment jeden z tych dwóch głównych o który powiedziałem pierwszy
  • jest Pierwszy list do Koryntian 15 którym można doszukiwać się uniwersalnego Zmartwychwstania więc zmartwychwstanie wierzących ale to jest
  • moim zdaniem na interpretacja No i drugi jest taki fragment z Pierwszego Listu do
  • tesaloniczan tym razem tesaloniczan z 4 rozdziału 16 do 17 wersety
  • przeczytajmy ten fragment sam bowiem pan zstąpi z nieba wybieram te główne frazy
  • Która z interesują a Zmarli w Chrystusie powstaną pierwsi potem my żywi tak
  • pozostawieni wraz z nimi Będziemy porwali w powietrzu No i zobaczmy tutaj mamy no taki Nawet ładnie rozpisany To jest
  • jeden z wcześniejszych tekstów Apostoła Pawła scenariusz tego Zmartwychwstania bo Paweł dzieli w swoich listach mówi o
  • zmartwychwstaniu żywych i martwych nie tak jak
  • dzieła Apostolskich gdzie my zmowa o sprawiedliwych i niesprawiedliwych tylko mówi o martwych i żywych i tutaj mamy przykład
  • tego I zobaczmy że chodzi o tych którzy są w Chrystusie znowu czyli ten fragment
  • z pierwszym jest to testem 4 rozdziału nie dotyczyć wszystkich ludzi tylko dotyczy osób wierzących będących w Chrystusie czyli Paweł zawęża
  • zmartwychwstanie do osób wierzących tych którzy żyją No przemienienie i nie
  • umrą ale jakby uczestniczą w tym wszystkim a ci wierzący umarli będą
  • zmartwych wzbudzeni także można powiedzieć to jest takie zmartwychwstanie które toczy żywych i Nieżywych w tym sensie że ostatecznie
  • Dane jest im życie wieczne mówimy o tych proto paulinowych o tych
  • nie tylko przypisywanych pawłowilistach ale w Nowym Testamencie są tak zwane deuteropaulinowe
  • ja nie chcę wchodzić w to czy one są deutero paulinowe w tym momencie Czy to
  • są naprawdę pawłowe to to nie jest ta dyskusja tylko to Rozróżniam dla tych którzy te rzeczy rozróżniają Mam na myśli Teraz taki fragment z
  • drugiego listu do Tymoteusza Drugi list do Tymoteusza 4.1
  • fragment brzmi tak zaklinam cię na Boga i Chrystusa Jezusa
  • który będzie sądził żywych i umarłych
  • No i znowu żywych i umarłych ktoś klasycznie może to przeczytać że
  • dotyczy wszystkich No i teoretycznie by się tak dało to powiedzieć tak żywych i umarłych to jest takie stwierdzenie które mówi o wszystkich ludziach
  • wszystkich żywych i wszystkich umarłych oczywiście jest to jest to teoretycznie możliwe zauważmy
  • że tutaj wynik tego sądu nie jest określony nawet jeśli to jest mowa o tych wszystkich których są także osoby niesprawiedliwe czy jakich tam nie
  • nazwiemy niewierzące natomiast to co mówiłem o Liście do Rzymian 14
  • rozdziale przed chwilą to myślę że spokojnie da się zastosować
  • tutaj w tym tekście z drugiego listu do Tymoteusza 4.1 a więc że ta fraza
  • o Bogu który będzie sądził żywych i umarłych dotyczy osób wierzących
  • chrześcijan oczywiście nie jest to matematycznie pewne natomiast biorąc te wszystkie teksty z korpus Pauliną łącznie to taki
  • obraz się naturalnie nam wyłania dobrze Podsumowując ten tę część naszego
  • wykładu można powiedzieć że u Pawła brak jest takich fragmentów
  • w których jednoznacznie moglibyśmy dostrzec przekonanie o egzystencji osób niewierzących zaraz po
  • ich śmierci oraz ich egzystencji powszechnym uniwersalnym
  • zmartwychwstaniu takie przekonania są obecne w Nowym Testamencie No tutaj te przypisane słowa
  • Pawłowi z Dziejów Apostolskich tak mogą być czytane Być może że ten fragment z
  • drugiego listu Mateusza tak może być czytany na pewno Ewangelia Jana V
  • rozdział czy Pierwszy list Piotra 4 rozdział czy omawiana wcześniej
  • Apokalipsa Jana 20 rozdział zdradzają takie przekonanie o uniwersalnym
  • zmartwychwstaniu natomiast u Pawła No czegoś takiego nie da się
  • zauważyć wyprowadzić w sposób pewny w czasach
  • poprzedzających czasy Pawła nie było niczym nowym wierzyć w to że tylko wierzący będą zmartwych wzbudzeni No warto chociażby
  • przestudiować drugą księgę machabejską szczególnie siódmy rozdział Gdzie jest
  • mowa o zmartwychwstaniu tych synów pewnej kobiety natomiast ten oprawca
  • tych synów antioch epifanes
  • jemu nie jest nie jest przypisywane los PO śmiertny on jest Karany za życia
  • ono jest ciekawy U Pawła Nie jest to wyjątkowy tak jak powiedziałem ale u Pawła to jest ciekawe Że on zmartwychwstanie łączy z osobami
  • wierzącymi będącymi w Chrystusie co jest zrozumiałe z jego
  • powiedzielibyśmy nawróceniem w cudzysłowie nawróceniem No bo to nie jest tak klasycznie rozumiane nawrócenie Ale o co mi chodzi Chodzi mi o to że on
  • zobaczył Zmartwychwstałego jakby wizja Zmartwychwstałego
  • przekonała go o tym że Jezus jest Chrystusem że chociaż umarł i Wyglądało na to tak jakby go Bóg ukarał to jednak skoro on żyje no to jest tym
  • którym jest a więc jest
  • rozumiany jako Chrystus czyli Innymi słowy skoro Chrystus jest ratowany ze śmierci i Paweł go widzi jako Zmartwychwstałego
  • to wierzący też są ratowani ze śmierci są jakby w Chrystusie i uczestnicząc w
  • jego śmierci uczestniczą w jego zmartwychwstaniu czyli zmartwychwstanie nie jest tylko etapem ku w życiu bądź ku śmierci ku
  • zbawieniu bądź ku potępieniu ale samo uczestnictwo już w życiu pozagrobowym a więc pokonaniu śmierci już jest uczestnictwem zbawiennym samo
  • zmartwychwstanie już jest częścią zbawienia nie zaś tylko przygotowaniem
  • do zbawienia czy potępienia to jest bardzo ciekawą Pawła i myślę że zrozumiałe dla tych z państwa którzy znają teologię Pawła Tak więc
  • podsumowując można uznać taką notę naszą pobieżną oczywiście tekstów Pawła
  • jako taką która pokazuje nam że u Pawła w ogóle nie ma egzystencji po
  • śmierci niewierzących czy to zaraz po czy po zmartwychwstaniu dla niego
  • uczestnictwo w życiu pozagrobowym jest na wzór Chrystusa jest nagrodą dla wierzących w jego mesjaństwo w mesjaństwo
  • Jezusa No dobrze ale można powiedzieć tak zróbmy jeszcze taki jeden wybieg
  • ponieważ temat jest poważny załóżmy na potrzeby dalszego wykładu
  • że Paweł wierzył tylko że nie wierzył w jakąś egzystencję osób niewierzących
  • Po śmierci czy po zmartwychwstaniu Przyjmijmy coś takiego dla dalszego
  • wywodu a więc Przyjmijmy że te osoby staną ostatecznie Po śmierci czy po zmartwychwstaniu przed sądem Bożym i
  • będą w jakiś sposób sądzenie eschatologicznie przez Boga
  • No i spróbujmy zobaczyć Jeżeli tak jest to czy mamy jakiś teksty które mogłyby
  • nam coś zdradzić co ewentualnie takim niewierzącym Po śmierci czy po
  • zmartwychwstaniu mogłoby się wydarzyć czyli czy mogliby tradycyjnie cierpieć
  • wieczne męki czy może idąc tą modelem
  • unicestwienia że po sądzie ostatecznie są te osoby unicestwiane albo
  • idąc modelem apokatastazy uniwersalnego zbawienia że po
  • zmartwychwstaniu po po śmierci to osoby w jakiś sposób są karane ale ostatecznie
  • Ta kara nie trwa wiecznie I ostatecznie te osoby będą będą zbawione tak jak
  • wierzący którzy o których Paweł wyraźnie mówił więc idziemy dodukcyjnie to znaczy już nie Przechodzimy przez wszystkie wersety bo
  • byśmy tutaj za dużo czasu spędzili ale czy są takie wersety które mogłyby nam powiedzieć o to jest miejsce gdzie padło wierzy w
  • tradycyjne piekło to jest miejsce gdzie Pawłów Jerzy unicestwienie anihilacje tylko to jest miejsce gdzie Paweł wierzy wieczne
  • zbawienie wszystkich ludzi uniwersalizm taką apokatastazą osobową byśmy
  • powiedzieli więc Poszukajmy takich tekstów Najpierw to tradycyjne piekło
  • No już w jaki sposób dowiesz I to jest coś co już wcześniejszych odcinkach też
  • państwu mówiłem żeby dowieść że Paweł wierzy w tradycyjne męki Piekielne No to
  • trzeba by znaleźć takie fragmenty w których pojawia się język wieczności tak no bo ten język wieczności może nam w jaki sposób taką ideę wiecznych mąk
  • piekielnych przynosić więc szukamy okazuje się że u Pawła chociaż Paweł do określa stan ostateczny
  • osób wierzących przez taki przymiotnik jak ayonios czyli życie
  • wieczne tak że bieżące doświadczają życia wiecznego to to jest bardzo ciekawe że u Pawła nie ma takiej symetrii On nigdy nie czyni
  • takiej symetrii i nigdy nie określa losu niewierzących poprzez taki przymiotnik
  • ayonios jest jeden wyjątek do którego zaraz
  • dojdę ale to po kolei dla przykładu taki asymetrii gdzie mamy
  • życie wieczne i nie mamy wiecznej śmierci albo
  • wiecznego umierania albo wiecznych mąk tylko mamy po prostu śmierć jest nam
  • bardzo dobrze wszystkim znany często Cytowany w kościołach fragment z Listu do Rzymian z 6 rozdziału wersetu 23
  • tam czytamy coś takiego albowiem zapłatą za grzech jest śmierć
  • tanatos zapłatą za grzech jest śmierć
  • a Łaska przez Boga dana to życie wieczne Zoe ionius w Chrystusie Jezusie panu
  • naszym czy w innym tłumaczeniu zapłatą za grzech jest śmieć lecz darem łaski bożej jest życie wieczne w Chrystusie Jezusie
  • panu naszym zauważmy że kontrast jest między życiem wiecznym a śmiercią to
  • jest typowy taki pawłowy kontrast najprawdopodobniej zbudowany w
  • oparciu o między innymi to w Liście do Rzymian to myślę że to jest szósty rozdziale to jest raczej pewne o fragment z Księgi Genesis tak z Księgi
  • Rodzaju i mojżeszowej to jest Adam i Ewa którzy mają możliwość taką że z jednej strony mają życie
  • wieczne tak drugi rozdział i trzeci rozdział a z drugiej strony mają groźbę śmierci No i znowu Jeżeli Paweł rozumie
  • zmartwychwstanie Jezusa już jako zbawieniem to zrozumiałe że wtedy życie wieczne przysługuje Jezusowi i jego
  • tym którzy za nim idą no Jezus nie tkwi w tych okowach śmierci tylko przekracza
  • to te śmierć a ci którzy nie korzystają z bycia w Chrystusie No to doświadczają
  • śmierci Ale co znaczy ta śmierć No nie jest określona jako wieczna Więc trudno byłoby powiedzieć
  • że tutaj o wiecznych mękach piekielnych że zapłatą za grzech są wieczne męki
  • Piekielne lecz darem łaski bożej jest wieczne życie no nie ma czegoś takiego
  • No i powiedziałem że jeszcze jest jeden taki fragment ja go oddzielam bo dla
  • tych którzy oddzielają te listy prawdziwe Pawła i przylizane Pawłowi to
  • jest taki fragment w drugim liście do tesalonii Chan byli za tesaloniczan pierwszy rozdział werset dziewiąty tam czytamy coś takiego że
  • osoby prześladujące chrześcijan poniosą cytuje karę wieczną
  • albo wiecznej zagłady tak można by o lethros aionos przetłumaczyć Czyli taką
  • wieczną zagładę doświadczą prześladujących sześcian Czyli widać że to dotyczy No tych oponentów chrześcijan teraz czy
  • ten tekst mówi o tym że najpierw zostaną zbudzeni albo że to pośmierci będzie Nie to równie dobrze może być w takim
  • eschatologicznym planie doczesnym tak w historii że ostatecznie ci Chrystus
  • przyjdzie to ci prześladowcy żyjący doświadczą tej wiecznej zagłady i to
  • może brzmieć jak jakoś jakiś wieczne męki ale nie musimy ten tekst nie mówi bezpośrednio o jakimś pozagrobowym istnieją tych osób więc można odnosić to
  • do spokojnie do takiego eskatologicznego planu historycznego fragment ten Witajcie Zmierza w kierunku takich tradycyjnych mąk piekielnych No
  • mówią o ten tekst o wiecznej zagładzie natomiast czy chodzi o wieczny proces
  • bycia w zagładzie czy chodzi o taki skutek że następuje zagłada i skutki są
  • wieczne ale niekoniecznie te osoby istnieją na wieki No to już podlega
  • jakiejś dyskusji Innymi słowy Ciężko powiedzieć czy chodzi o proces kary wieczne gładzenie czy czy chodzi o wieczną zagładę której skutkiem
  • na przykład jest unicestwienie jakby zwolennicy tego poglądu mogli argumentować to nie jest jednoznaczne Oczywiście nawet uniwersaliści są w
  • stanie ten tekst po swojemu przeczytać bo powiedzą że aionos no nie oznacza
  • wieczny w sensie trwający nieskończenie proces tylko to jest wieczna zagłada i
  • ta wieczne należy rozumieć adekwatnie do tej zagłady Bóg ostatecznie może ukarać
  • osoby niewierzące i to będzie ich długotrwała wiemy z poprzednich wykładów też że ionos nie musi znaczyć wiecznie tylko
  • może znaczyć długotrwały jakaś zagłada ale po tej zagładzie będą odnowieni a
  • więc ten proces Car opisany jako ionios jest może być jak nam jako wieczny ale
  • może być traktowany też jako długotrwały niekoniecznie wiecznie Także
  • widzimy że ten tekst się nie jest jednoznaczny można mu przypisać tradycyjne rozumienie piekła tej frazie oledros iOS jeszcze i
  • zagładzie dla zainteresowanych to czwarta Księga machabejska taką frazę używa i tam
  • antiochowi czwartemu epifanesowi który prześladuje Żydów rzeczywiście wygląda
  • na to że wieczne męki Piekielne są przyznawane ale na przykład w drugiej Machabejskiej już nie tak Innymi słowy No nie da się takiego
  • poglądu wyprowadzić w sposób taki pewny który można potem oferować
  • w nauczaniu bez żadnego takiego cienia podejrzenia czy by naprawdę dobrze ten
  • tekst interpretowaliśmy i teraz mamy odwagę sobie ten tekst tak ludziom przedstawiać dobrze podsumowując
  • problemy mamy z egzystencją pośmiertną osób niewierzących w listach Pawła
  • problemy mamy z ich zmartwychwstaniem Mamy jeden tekst który mógłby
  • być interpretowany jako mówiący o jakichś
  • zagłady ale on jest za bardzo w ogóle nie jest rozbudowany i ciężko
  • jednoznacznie coś powiedzieć natomiast dominujące jak czyta się Pawła to ten
  • język śmierci jest w kontraście do życia wiecznego czym o czym mówiliśmy to
  • dobrze czyli te tradycyjne piekło u Pawła no Jest wątpliwe No może ten jeden fragment który ktoś chciał to mógłby próbować go wykorzystywać ale
  • myślę że oponenci tradycyjnych montwiejnych szybciutko pokażą No
  • niejednoznaczność takiego takiego zwrotu teraz pytanie czy Paweł może wierzył w
  • unicestwienie No to jest ciekawe pytanie no bo widzimy że zmartwychwstanie zawęża najprawdopodobniej do wierzących nie mówi nic o jakimś bezpośrednim posmotem
  • tych niewierzących po śmierci No to może wierzyć w ich unicestwienie Szczególnie
  • że a więc taki unicestwienie
  • dwa rodzaje są unicestwienia takie że następnym momencie śmierci takie osoby
  • po prostu umierają i no i nie są w zmartwych wzbudzane nie mają tej nagrody życia wiecznego albo że są zmartwych wzbudzane u końca wieku i przez jakiś
  • czas cierpią i ostatecznie są unicestwiana więc nie uczestniczą w Ostatecznie w niebie tylko są zmartwych wzbudzane na karę żeby wymierzyć
  • sprawiedliwość i ostatecznie sądzone i czeka ich unicestwienie
  • anihilacja tak rzeczywiście Jeżeli tak przerzucimy sobie
  • język u Pawła który mógłby dotyczyć tego eschatonu tych tych kar No to pojawiają
  • się takie terminy jak apolumii taki grecki czasownik który mówi o ginięciu o
  • niszczeniu No to w wielu tekstach warto sobie korporacji otworzyć
  • i zobaczyć to jest taki rzeczownikowy odpowiednik apolia zguba zatracenie Ta
  • śmierć o której wspomnialiśmy ta NATO z wielokrotnie występuje występuje takie
  • też czasownik jak umierać
  • apotnesko są te czasowniki takie rzeczowniki które mówią o zakładzie o której mówiliśmy
  • o skażeniu w chory a
  • jak się przyglądnie temu językowi Pawłowo tak była Ogólnie powiem jakie
  • zniszczenie śnieg zagłada No to wygląda na to że bardzo blisko temu jest poglądy
  • któreś z wersji poglądu O unicestwieniu ostatecznym niewierzących No ale ale
  • należy być bardzo ostrożnym żeby taki taki pogląd ferować On jest On jest w
  • literaturze obecny potem język naprawdę tak jeszcze jak się uchwyci teologię Pawła rozumienie przestała śmierć Zmartwychwstanie Jezusa to tak to może
  • być odczytane Natomiast ja Zachęcam do ostrożności bo jak państwo weźmiecie sobie język śmierci w Starym Testamencie w
  • kontekście sądu to to nie chodzi koniecznie o
  • powiedzmy koniecznie o unicestwienie tak naród doświadcza śmierci jest zagłada
  • śmierci znaczy że wszyscy giną tam tylko oznacza że metaforycznie że coś się
  • kończy naród umiera albo No przychodzi mi do głowy z Nowego Testamentu no nie
  • no nie z Pawła ale no przy analogię sobie to czytajmy z przypowieści o
  • marnotrawnym synu tak który był umarły też niekoniecznie że od razu umarł
  • prawda bo on ostatnio dzisiaj wraca do ojca No także trzeba bardzo ostrożnym
  • być w formie takich jednoznacznych rozstrzygnięć u Pawła jeśli chodzi o
  • ostateczny los niewierzących czy to w kontekście tradycyjnych Mont piekielnych czy powiedzmy takim rozumieniu tych losów niewierzących jako kończących
  • się ich unicestwieniem albo stosuje ogólny kontrast Między życiem a śmiercią
  • między czymś co się rozwija czymś co
  • niszczeje dla tych z państwa którzy powiedzmy na
  • głębiej siedzą w Biblii No to proszę zwrócić uwagę na starotestamentową
  • tradycję deuteronomistyczną tak gdzie ten kontrast błogosławieństwa i przekleństwa życzę śmierci z obecny i ten język Paweł po prostu wykorzystuje A
  • precyzyjnie co ma na myśli No to nie raczył nam tego wyrazić
  • No dobrze to może wystarczy jeśli chodzi o tą ulicestwienie patrzę na zegarek
  • jeszcze może ten trzeci Pogląd uniwersalistyczny wspomnijmy to
  • apokatastaza osobowa że ostatecznie wszyscy czy po krótkotrwałych mękach czy po długotrwałych mękach czy w ogóle bez mąk ale ostatecznie wszyscy po śmierci
  • zostaną zbawieni czy taki pogląd da się Pawła ustanowić No już troszkę o tym
  • mówiliśmy ciężko coś takiego zrobić no pamiętamy ten fragment z pierwszego jest to
  • Koryntian 15 rozdział 22 werset że wszyscy w Adamie umierają i też
  • wszyscy w Chrystusie będą zbawieni że Bóg będzie wszystkim we wszystkim i tak dalej no to bardzo takie niejednoznaczne niejednoznaczne
  • teksty jeżeli u Pawła ten deuteronomistyczny
  • język jest obecny taki kontrastowy błogosławieństwo przekleństwo życie
  • śmierć więc no można próbować natomiast
  • Wydaje mi się że wszystkich się do takiego poglądu nie przekona że Paweł był uniwersalistą
  • No dobrze jeszcze jest taki jeden fragment No też też nam znany którzy
  • na które mogą się uniwersaliście powoływać to znowu z Pierwszego Listu
  • Koryntian 3-15 3.15 taki fragment może Zacytuję ten zaś którego dzieło spłonie poniesie szkodę
  • sam wprawdzie ocalenie lecz tak jakby przez ogień no takie można to czytać
  • właśnie w odniesieniu do teoretycznie przynajmniej od osób
  • niewierzących że wszystko co zrobili w życiu spłonie ale oni w tym ogniu przeżyją i ostatecznie będą oczyszczeni natomiast no znowu warto wziąć pod uwagę
  • kontekst takiego fragmentu bo tak jak tak ktoś sobie wyrwie taki tekst i Zacytuję go gdzieś wyświetli powiem No to mam tak może oddziaływać równie
  • dobrze może oddziaływać że to jest ten tekst mówi o czyśćcu
  • protestanci od razu się nie zgodzą że to nie jest o czyśćcu No czemu to nie jest
  • uczyństwo no bo tutaj nie jest nic takiego ciężko coś takiego ustalić No i tak dalej czyli co my mamy mocniejsze swoje poglądy i przekonania odnośnie do
  • i one determinują nam trochę egze tych tekstów biblijnych natomiast warto
  • zawsze na kontekst zwrócić uwagę no i ten fragment który był w którym ta osoba
  • poniesie szkodę ale ale ocalenie i przejdzie jakby przez ogień no jest
  • usytuowany w kontekście dyskusji nad łamanej w kościele korynckim
  • rozumiem dotyczą tam przywódców w tej wspólnocie i
  • najprawdopodobniej tutaj chodzi o takie nawiązanie to tak bym sugerował gdyby ktoś chciał spróbować ten tekst w kontekście przeczytać A więc
  • to nie dotyczy moim zdaniem ani jakiś
  • późniejszych rozstrzygnień nie wiem czyśćcowych czy czy może
  • równie dobrze przecież można to przygotować właśnie uniwersalistycznych równie dobrze to może przydać że ostatecznie gdy przyjdzie Chrystus A
  • Paweł wierzył że Chrystus przyjdzie rychło to ci którzy tam są
  • wierzący działający w tej wspólnocie ale wchodzący w konflikty No to przeżyją tak
  • póki ich nie porzuci w Chrystusie natomiast to co zrobili No to namieszali
  • w tym kościele No i to zostanie zniszczone
  • No dobrze
  • może tyle jeśli chodzi o te fragmenty podsumujmy w takim razie
  • No już tu już raz z kolei to mówię No ale przy takim duszy i wypowiedzi to te powtórzenia Mam nadzieję że mają wartość ciężką Pawła znaleźć fragmenty które
  • mówią o bezpośredniej egzystencji osób niewierzących po
  • śmierci są fragmenty które można by próbować
  • interpretować że mówią o zmartwychwstaniu osób niewierzących ale to jest taka egzegeza Moim zdaniem ma precyzyjna że po co mam pewną tezę i
  • raczej u Pawła zmartwychwstanie z częścią zbawienia tak Chrystus
  • zmartwychwstał nie po to żeby potem było jakieś coś jeszcze samo ci którzy
  • uczestniczą zmartwychwstaniu to już uczestniczą w zbawieniu
  • więc to są te te dwie rzeczy odnośnie egzystencji pośmiertnej No i teraz w oparciu o te jeśli nawet Założymy że jest jakaś egzystencja pośmiertna No to
  • tradycjonalista ma jedną frazę w drugim te saloniczan którą mógłby próbować
  • jakoś wykorzystywać ale to myślę że mało jest jednoznaczne i jeśli tylko o
  • te dwa słowa mielibyśmy budować doktrynę wiecznym mą piekielnych u Pawła No to uważam że to o nim
  • nie jest najlepsza metoda Uniwers saliści też mają trudniej u
  • Pawła Myślę że najłatwiej u Pawła mają Osoby wyznające unicestwienie i to taki
  • umcestwienie które wiązane jest z fizyczną śmiercią podąs tak jak Chrystus umiera za kogoś i ktoś uczestniczy w jego śmierci No to
  • Chrystus zwycięża śmierć i ta osoba uczestniczy w jego zmartwychwstaniu ale ktoś nie jest w Chrystusie No to nie uczestniczy zapłatą za grzech jest
  • śmierć uczestniczy Ostatecznie w tym losie śmierci ale to też tak jak powiedziałem wcześniej nie jest jednoznaczne i trzeba to zostawić moim
  • zdaniem w takim większym większym zawieszeniu choć gdybym miał powiedzmy te trzy poglądy do wyboru i trzeba było
  • zdecydować powiedzmy już nie w takim naturalnym tak energetycznym procesie badawczym tylko trzeba po prostu powiedzieć Moim zdaniem
  • się nie powinno wtedy nic mówić ale jak już trzeba powiedzieć No to to powiedzmy unicestwienie u Pawła jest może nawet spójne z jego teologią ale
  • pamiętajmy żeby nie narzucać późniejszych rozstrzygnięć dogmatycznych precyzyjniejszych pytań na teksty z pierwszego wieku które są mało
  • jednoznaczne Myślę że to dało się nam dostrzec
  • No dobrze co w takiej sytuacji zrobić kończąc te cztery nasze wykłady No ci z
  • państwa którzy przeszli przez 4 to widzą jak jak wątłe są podstawy biblijne pod doktrynę o wiecznych mąkach
  • piekielnych która dominuje w chrześcijaństwie moim
  • zdaniem w oparciu o sam Nowy Testament takie taką doktrynę ciężko jest
  • ustanowić sposób jak to powiedzieć
  • taki rzetelny no powiedzmy jeśli Wezmę znajdę coś u Mateusza to mam to mam
  • zakładać że wszyscy chrześcijanie tak uważali No u Marka tego nie ma u Łukasza tego nie ma u Jana tego nie mam Jeśli znajdę coś u Pawła to mam założyć że
  • inni ciągle w jego Testamentu Uważaj to co Paweł no nie raczej ja dostrzegam Nowym Testamencie niejednoznaczność i
  • różnorodność i jeżeli chcemy sobie wyrobić Powiedzmy że dany kościół na
  • Wspólnota potrzebuje mieć jasny pogląd na dany na dane
  • na temat Piekieł No to to niech sobie go wyrabia Ale myślę że
  • nie ma podstaw takich mocnych biblijnych żeby to robić na przykład doktryna że
  • ich Chrystus zmartwychwsta jest oczywista tak że Jezus jest Chrystusem to jest też oczywiste w oparciu o nowe Testament że jest jeden Bóg też jest
  • oczywiste to bez względu na to czy ten egzegeta jest wierzący czy niewierzący czy krytyczny czy niekrytyczny No to wychodzi z tych treści natomiast wieczne
  • mąki Piekielne No nie dają się ustanowić jako uniwersalne przesłanie nowego
  • testamentu jednoznaczne raczej można dostrzec niejednoznaczność wypowiedzi i
  • różnorodność tych wypowiedzi Jeśli chcemy ustanowić sobie konkretną do
  • której jest potrzebna chcę mieć pewność bądź dany kościół formułuje jakieś nauczanie No to musi
  • odejść od samej biblistyki musi przejść w refleksję teologiczną i filozoficzną a więc na innych przesłankach zastanawiać się nad tym jak ostatecznie
  • będzie wyglądał los tych którzy Nie uwierzyli natomiast wersety biblijne w takiej sytuacji Będę
  • wiedzieć stosowane bardzo ostrożnie a szukanie pewnych innych założeń
  • teologicznych o naturze Boga o naturze człowieka i tak dalej filozoficznych jakiś etycznych za co należy się komuś wieczne
  • męki A co wymaga tylko
  • małej kary albo w ogóle może być pomijane no tego typu dyskusje teologiczno-filozoficzno-etyczne i inne
  • można by prowadzić żeby ewentualnie wytworzyć jeden pogląd na piekło które można by
  • powiedzmy przepowiadaniu Kościelnym zborowym ferować
  • No dobrze Myślę że tutaj w tym miejscu zakończę i Dziękuję
  • państwu za te nasze 4 przebieżki przez
  • doktryny piekła w Nowym Testamencie Dzięki serdeczne taka mała refleksja
  • moja że w tej chwili kolejną taką rzecz którą
  • powinniśmy gdzieś poruszyć to jest kwestia sollascatura Co to oznacza czy całkowicie wyklucza tworzenie
  • doktryn czy tradycji opartych O właśnie taki argumenty teologiczne
  • filozoficzne i tak dalej I czym
  • pierwotnie która była bo z tego co mówisz No to
  • wygląda na to że kościoły uznające resora scriptura mają dużo większą
  • trudność wyjaśnianiu skąd im się wzięła doktryna wiecznych mąk piekielnych
  • do kościoły które jakby założyli w doktrynie znowu swojej opierają się
  • również na tradycji na innych źródłach objawienia mają pod tym względem nieco
  • łatwiej Piotrze to rzeczywiście była Niesamowita podróż dlatego że to co pokazałeś przede wszystkim moim
  • zdaniem właśnie nawiązaniu do tego co mówiłam przed chwilą to jest to w jaki
  • sposób my w ogóle postrzegamy pewne doktryny i to z czego ona wynikają jak
  • bardzo często nam się wydaje że coś znika No właśnie na przykład z Biblii
  • sposób bezpośredni i oczywisty po czym okazuje się że to Ani bezpośrednie a
  • nieoczywiste ani czasami ja nie mówię tutaj akurat o konkretnie o piekle ale czasami mamy takie przypadki że nawet za specjalnie prawdziwe nie jest
  • coś wynika z jakiegoś wersetu który odczytywany w kontekście tutaj też
  • zrobiłeś dzisiaj bardzo ciekawe pokaz właśnie tego w jaki sposób
  • odczytuje się wersety biblijne
  • No mogą różne rzeczy z tego nie wynikać ja państwa bardzo Zachęcam do tego żeby
  • właśnie w ten sposób przyglądać się Biblii nawet jeżeli państwo się nie
  • zgadzacie z tą [Muzyka] tezą że w Nowym Testamencie nie ma zbyt dużo na temat wiecznych mąk piekielnych
  • to warto przyjrzeć się metodzie dlatego że
  • ona nam nas trochę się z kolei który które każdy z nas Wchodzi bo to jest
  • normalna rzecz a jednocześnie pozwoli odcyć jakieś zupełnie nowe warstwy
  • zupełnie nowe znaczenie i czasami [Muzyka] przemyśleć od początku coś co tak po
  • prostu sobie mówimy bo wydaje nam się oczywiste tak to w ogóle no pięknie To
  • Asiu powiedziałaś No to rzeczywiście czasami nawet to może być troszkę śmieszne że ktoś wyznaje zasady coraz
  • scriptura a tak naprawdę
  • wyraża przekonania które wynikają z Długiej tradycji historycznej kościoła refleksji teologicznej która
  • taką taką zasadą nie zawsze się kierowała przypominają się też takie badania do u filologów wychodzi że powiedzmy jak
  • teolodzy czy motywowani teologicznie egzegeci wyglądają do tekstu biblijnych
  • No to chcąc nie chcąc mają całym ten bagaż tradycji z tyłu natomiast jak
Pobierz transkrypcję (TXT)