Czy Nowy Testament głosi wieczne męki piekielne? Cz. 3

Rozwiń transkrypcję filmu

Czy Nowy Testament głosi wieczne męki piekielne? Cz. 3 | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19 rozpoczynamy wst online już 3 i od
  • razu powiem że nie ostatnie spotkanie z cyklu poświęconego piekło w Nowym Testamencie Aż boję się co będzie jak ktoś zabierze się za piekło w Starym
  • Testamencie to jest dużo więcej ksiąg jest z nami już profesor wstdek
  • rehabilitowany Piotr Lorek który tym razem będzie nas prowadził przez
  • niepawowe pisma Nowego Testamentu które nie są równocześnie ewangeliami Piotrze
  • zapraszam Dziękuję bardzo Asiu No to już nasze 3
  • Spotkanie w sprawach piekielnych A powiedz mi w ogóle Ile lat już to
  • prowadzisz ewwesto online bo no zaczęliśmy zaraz jak się zaczęła
  • pandemia jakoś pod koniec marca 2020 roku czyli Wygląda na to że to już
  • ponad 3 lata tych spotkań jest już było około 140 mniej więcej dlatego że ona
  • nie zawsze były co tydzień ale na ogół Staramy się co tydzień
  • kilkadziesiąt osób się przez nie przeginęło ja myślę że jak będziemy robić 150 spotkanie to zrobimy jakiś takie
  • bardziej uroczyste W każdym razie no spotkania są oglądane
  • zarówno na Facebooku na żywo jak i później nagrania na YouTubie Myślę że
  • państwo na tym również korzystacie No i myślę to też bardzo
  • pobudza naszych wykładowców do tego żeby się rozwijać że państwo dostarczać
  • wiedzą co Zresztą dla tych twoich spotkaniach Piotrze doskonale widać bo
  • poruszasz niezwykłe ciekawe tematy Bardzo dziękuję ale tobie Przede wszystkim chcę podziękować bo to już trzy lata Pamiętam jak
  • ta inicjatywa powstawała No i cieszę się Gratuluję ci naprawdę
  • pomysłu i realizacji Szanowni państwo przechodzimy do
  • trzeciej części dotyczącej nowo testamentowego piekła tak jak Joanna już powiedziała
  • dwa poprzednie spotkania poświęciliśmy ewangelią pierwsze poświęciliśmy
  • Ewangelii Marka i Łukasza
  • a drugie Mateusza i Jana A dzisiaj chciałbym żebyśmy przeszli do listów
  • Nowego Testamentu i Apokalipsy janowej ale ominęli listy Pawła i skupili się na
  • no powiedzmy nie pawłowych listach Nowego Testamentu
  • czwarte spotkanie ostatnie poświęcimy listom Apostoła Pawła tak sobie to
  • podzieliłem Mam nadzieję że robimy się w te cztery odcinki że się
  • gdzieś tam mnie uwikłam w jakiejś dygresję i przedłużę za bardzo dając sobie to ostrzeżenie w takim razie
  • przechodzę do Meritum
  • państwo rozumiecie że Przechodzimy przez Nowy Testament
  • i nie analizujemy wszystkich tekstów które są dostępne w Nowym Testamencie ale wyszukujemy te teksty które zwyczajowo tradycyjnie uważa się jako
  • mówiące o doktrynie piekła i do tej doktryny piekła która jest
  • powszechna w kościołach chrześcijańskich mianowicie doktrynie piekła mówiącej o
  • wiecznych mękach niewiernych niewierzących w zależności jak określimy tę grupę osób Jeśli chodzi o dotychczasowe znaleziska
  • to jeśli chodzi o ewangelię tak jeszcze Podsumowując jednym dwoma zdaniami No to
  • w tych Ewangeliach czterech nie udało się nam znaleźć takich wyrazistych tekstów które stanowiłyby o wiecznych mękach piekielnych jedynym takim
  • fragmentem który staje się w ten sposób odczytać to jest
  • fragment z 25 rozdziału Ewangelii Mateusza no ale Ewangelia Marka
  • Ewangelia Łukasza czy Jana no takich fragmentów nawet nam nie dostarczają
  • żeby można było je w ten sposób czytać zobaczymy co dzisiaj się nam wydarzy jeśli chodzi o te niepawowe pisma Nowego Testamentu
  • W jaki sposób można podejść do tego zadania No troszkę troszkę
  • arytmetyki No jeżeli omówiliśmy już ewangelię A mamy gdzieś tam mieć jeszcze
  • listy No to więc pozostały nam Dzieje Apostolskie
  • te listy nie przypisywane Pawłowi No i Apokalipsa Jana więc gdyby z 27 ksiąg
  • Nowego Testamentu usunąć ewangelię którą my i pozostawić sobie listy Pawła No to
  • te 4+13 listów Pawła to jest 17 tekstów a z 27 ksiąg w Nowym Testamencie czy
  • dzisiaj mielibyśmy omówić 10 tekstów 10 tekstów No to jest dość dużo więc nie
  • będziemy tego tych tekstów omawiać jeden tekst po drugim tylko spróbujemy podejść
  • do tych tekstów z perspektywy takiej metody która
  • sztuka konkretnej go tekstu
  • ponieważ mamy pewną tezę nasza teza jest taka Czy w formie pytania ją wyrażę czy Nowy Testament uczy o wiecznych
  • mękach piekielny No jeżeli zadamy sobie takie pytanie to w kontekście
  • dzisiejszych dziesięciu ksiąg ale innych zaraz to za chwilkę szerzej jeszcze zrobię co moglibyśmy zrobić żeby szybko odsiać
  • wszystkie możliwe teksty No zadanie jest no w miarę proste w czterech punktach je
  • wyrażę żeby wyłapać wszystkie teksty nowotestamentowe które miałby mówić o
  • wiecznych mękach piekielnych No to co trzeba zrobić no pierwsza rzecz to trzeba sprawdzić gdzie w tych tekstach używane jest język wieczności
  • albo tylko te teksty które zawierają język wieczności mogą potencjalnie mówić
  • o wiecznych mękach piekielnych więc to jest pierwszy krok które teksty używają używają języka wieczności następnie
  • zawężając to pole trzeba by zadać sobie pytanie
  • jak już wyłapiemy wszystkie teksty które mówią o wieczności w Nowym Testamencie to trzeba zdać sobie pytanie czy ten język wieczności jest użyty w kontekście
  • sądu eschatologicznego w kontekście sądu eschatologicznego bo
  • oczywiście język wieczności jest używany na przykład do opisania nieba
  • ale nie dzisiaj o niebie prawda czyli najpierw szukamy języka wieczności w ogóle potem ograniczamy go do
  • kontekstu związanego z sądem eschatologicznym z sądem ostatecznym No
  • i trzeci krok będzie polegać na tym żeby zadać sobie pytanie czy ten język
  • wieczności który występuje w kontekście sądu eskatologicznego jest używany do
  • opisania wiecznych mąk piekielnych prawda bo nie każdy język wieczności
  • z definicji musi mówić o wiecznych mękach piekielnych Jeżeli występuje w
  • kontekście sądu eskatologicznego czyli takie mamy trzy kroki szukamy
  • języka wieczności sprawdzamy czy jest użyty w kontekście sądu o skatologicznego jak jest wtedy Zastanawiamy się po trzecie czy ten
  • język wieczności dotyczy wiecznych mąk piekielnych czy coś innego obrazuje w
  • kontekście sądu eschatologicznego i wreszcie czwarty krok i on jest też bardzo istotny i czasami pomijany należy sprawdzić czy
  • dana Księga w ogóle wyznaje zmartwychwstanie osób niewierzących Albo
  • ich życie zaraz po śmierci tak zwane postmortem bo dany fragment może wyglądać jak język sądu eschatologicznego może mieć używać
  • pojęć o wieczności a tak naprawdę nie dotyczyć życia pozagrobowego czy życia
  • po zmartwychwstaniu ale dotyczyć sądu eskatologicznego opisanego w ten sposób
  • my już z naszych dwóch pierwszych spotkań wiemy że w Starym Testamencie
  • jest wiele sądów eschatologicznych które dokonują się historycznie w ramach linarnej go rozwoju czasu A więc to nie są sądy
  • które mają padają w metafizykę czy dotyczą doczesności i autorzy
  • starotestamentowi jak i nowi testamentowi używają języka w wieczności do opisywania tych ziemskich sądów które z definicji wiecznymi nie są
  • więc można używać języka wieczności do
  • opisania takiego sądu który nie zakłada wieczne męki Piekielne Czy wieczne męki
  • dopiero jeśli przekonamy się że dany tekst zakłada życie
  • pozagrobowe wyznaje taką wiarę w egzystencję pośmiertną czy po zmartwychwstaniową osób niewierzących dopiero wtedy No
  • możemy budować sobie pewność że język wieczności użyty w kontekście sądu
  • eskatologicznego na opisanie tego sądu dotyczy sądu pośmiertnego bądź po
  • zmartwychwstaniowego Mam nadzieję że to jest jasne czy idziemy dedukcyjnie
  • selekcjonujemy te teksty Pytając o to które te teksty mają coś do powiedzenia
  • na nasz temat jeśli dana Księga nie spełni tych wytycznych tych czterech wytycznych o której powiedziałem to znaczy że nie da
  • się w oparciu o jej treść dowieść wiecznych mąk piekielnych w
  • danych księdze autor takiej księgi oczywiście mógł teoretycznie wyznawać takie przekonanie o wiecznych mękach
  • piekielnych mógł mieć taki pogląd ale równie dobrze mógł wyznawać inny mógł w
  • ogóle nie wierzyć w życie pozagrobowe osób niewierzących mógł wierzyć w ich
  • życie ale ostatecznie być przekonanym o ich unicestwieniu czy o ich odnowieniu
  • po prostu jeżeli nie odkryjemy tego poglądu danego autora No to nie ma
  • potrzeby zakładać że on w coś takiego wierzył bo równie dobrze mógł wierzyć w
  • coś innego No dobrze to przechodzimy do naszego zadania i wy selekcjonujemy teksty tą metodą
  • tymi czterema kryteriami o których o których mówiliśmy Szukając języka wieczności No to Co możemy powiedzieć że
  • pierwszy taki takie szukamy greckich słów takie które mogą wyrazić wieczność
  • No i pierwszy taki takie słowo to jest Aion chyba rzeczownik
  • wiek po prostu jest powiązany z wiecznością No i przeczesując
  • Nowy Testament W czterech miejscach taki rzeczownik odnajdujemy które gdzieś dotyczą sądu eskatologicznego i
  • opisów piekła i to są Jak państwo widzicie dwie ostatnie księgi Nowego
  • Testamentu które dzisiaj sobie omówimy kolejne
  • słowo które mogłoby nam mówić coś o wieczności mąk piekielnych to jest słowo
  • aionios czyli to jest forma przymiotnikowa czyli wieczny jaki wieczny czy widzą państwo kolejny slajd
  • tak widać Dziękuję i tutaj sześć tekstów wylisto wałem bo
  • według mnie ten przymiotnik właśnie w tych tekstach występuje i one te teksty mogą nam coś o wiecznych mękach teoretycznie
  • przynajmniej sugerować I zobaczmy znowu tylko 6 tekstów mamy konkretnych A
  • w tym przypadku 6 wersetów i to w sześciu pismach tak w księdze Mateusza
  • Ewangelii Mateuszu który już mówiliśmy potem w jednym liście Apostoła Pawła
  • przypisywanym Pawłowi drugim ty saloniczan liście do Hebrajczyków i liście Judy znowu
  • trzecie takie pojęcie które w Nowym Testamencie odnosi się do sądu eschatologicznego i ma w sobie coś z wieczności to jest słowo które znane
  • jest osobą w moim wieku może troszeczkę młodszym i na pewno troszkę starszym
  • azbestos czyli nieugaszony
  • No i to słowo występuje w trzech ewangelach synoptycznych w Mateuszu u Marku i u Łukasza te wersety już analizowaliśmy na poprzednich
  • spotkaniach więc dzisiaj nie będziemy tych tekstów tych tekstów analizować
  • więc idziemy dalej tym tropem No już wybraliśmy teksty i teraz zestawmy te teksty
  • co ciekawe na 27 ksiąg w Nowym Testamencie
  • teoretycznie jeżeli w ogóle o wiecznych mękach piekielnych może
  • mówić tylko 7 ksiąg Nowego Testamentu bo tylko 7 ksiąg używa terminologii
  • dopuszczającej koncepcję wieczności Przy opisach sądu ostatecznego pierwsze z
  • tych trzech ksiąg już analizowaliśmy
  • drugi list do saloniczan zostawimy sobie następny raz czyli zobaczysz Szanowni państwo nie mamy tak strasznie dużo roboty bo mamy tak naprawdę dzisiaj do
  • przerzucenia trzy księgi Nowego Testamentu bo tylko w nich teoretycznie
  • takie wieczne męki Piekielne można napotkać Oczywiście jeśli w ogóle
  • spełnią się te wszystkie nasze kryteria
  • tu już jest bardzo istotna kwestia ponieważ widzimy że Nowy Testament wcale
  • nie jednogłośnie i jednym chórem i wyrastając jeden pogląd wyraża
  • się na temat piekła z tych Ewangelii może jedno mówi o wiecznym mękach piekielnych A to oznacza
  • że tam już z różnorodność i teraz z tych 10 ksiąg
  • które dzisiaj sobie zadaliśmy No tylko trzy księgi teoretycznie przynajmniej o
  • tym wiecznych piekielnych mówią Zaraz zobaczymy czy w ogóle mówią ale jeżeli mówią to tylko te trzy więc myślę że to powinno już uczyć nas pewnej
  • dojrzałości bym powiedział tak pozwolę sobie tylko na króciutką refleksję chociaż próbuje pozostać przy tych tekstach mianowicie
  • No mamy kościół katolicki tak ma dogmat o wiecznych mękach piekielnych
  • mamy w kościołach protestanckich taką doktrynę która też w księgach wyznaniowych się gdzieś tam pojawia czy to albo po prostu
  • w przekonaniach wiernych ale jak patrzymy na Nowy Testament to jeśli w
  • ogóle to Nowy Testament raczej zachęca do różnorodności do niejednoznaczności w
  • tym zakresie no i ci którzy chcą formować swoje przekonania w oparciu o
  • treść Nowego Testamentu powinni to wziąć pod uwagę wziąć pod uwagę to że mamy niejednoznaczność różnorodność i
  • możliwe że tego typu podejście byłoby lepszym
  • wyrażeniem tego co jest Nowym Testamencie a z pewnością też i bardziej dojrzałym gdzie mamy różną wrażliwość nasze mamy różne przekonania teologiczne
  • różne wyobrażenia o sądzie o każdą sprawiedliwości o losie jednostek o ich
  • wolności i tak dalej I one skutkują różnymi wyobrażeniami także piekła więc
  • ta różnorodność wynikająca z założeń teologicznych dostępna też
  • przynajmniej potencjalnie w Nowym Testamencie może powinna być i naszym udziałem i przechodzę
  • dalej Przechodzimy przechodzimy do poszczególnych tekstów
  • List do Hebrajczyków to jest nasz pierwszy wyselekcjonowany tekst i
  • szanowni państwo tu też nie będziemy mieli za dużo pracy ponieważ List do Hebrajczyków tylko w jednym miejscu w szóstym rozdziale używa
  • w kontekście sądu no i przeczytajmy ten fragment z 6 rozdziału dwa pierwsze
  • wersety dlatego pominąwszy początki nauki o Chrystusie Zwróćmy się ku rzeczą
  • wyższym nie powracając ponownie do podstaw nauki o odwróceniu się od
  • martwych uczynków i o wierze w Boga nauki o obmywaniach o wkładaniu rąk o
  • zmartwychwstaniu i o sądzie wiecznym i o sądzie wiecznym
  • Szanowni państwo no widzimy że ayonos tutaj występuje w kontekście sądu eskatologicznego ale czy dotyczy
  • losu osób niewierzących No nie jest ogólnym stwierdzeniem dotyczącym
  • ostatecznego byśmy powiedzieli tego wiecznego sądu który ma być u końca
  • wieków czyli tutaj brak jakiejś precyzji ten werset jest zbyt
  • ogólny by odpowiedzieć nasze precyzyjne pytanie Czyli jest do Hebrajczyków uczniowiecznych mękach piekielnych nie wiemy czy uczy ponieważ ogólnie
  • tylko wypowiada się o sądzie wiecznym i to jest jedyny werset i tyle a więc nie ma co za długo nad tym
  • tekstem się pochylać no bo i osoba wierząca w apokatastazę czyli
  • odnowieniu ostatecznym wszystkich też może używać języka sądu wiecznego to
  • jest ten Sąd Ostateczny wieczny na którym przypieczętowane są losy i taki
  • apokata statek na przykład może powiedzieć że niektórzy i to od razu do nieba niektórzy idą do piekła i to jest przypieczętowane że tam muszą
  • iść to jest wieczne Sąd Ostateczny ale to nie oznacza że w tym piekle będą na wieki bo mogą zostać odnowieni albo jak wyznawca unicestwienia powie mogli
  • zostać tam unicestwieni w tym piekle po odbyciu odpowiedniej odpowiedniej kary
  • No dobrze w takim razie Przechodzimy Przechodzimy dalej pozostaje nam list
  • Judy prawda z jednym tekstem No i potem będziemy mieli jeszcze tylko objawienie Jana jeśli chodzi o list Judy przebaczmy się tutaj
  • tym urywką mam na myśli wersety 6 i 7 i 12 i 13
  • przeczytajmy najpierw 6 7 i kilka słów o tych dwóch wersetach aniołów zaś trzyma
  • w wiecznych jeszcze jedno podobne słowo
  • pętach w ciemnicy na wielki dzień sądu Tak też Sodoma i Gomora i okoliczne
  • miasta który w podobny do nich sposób oddały się rozpuście i przeciwnemu naturze pożądaniu cudzego ciała stanowią przykład kary ognia wiecznego za to
  • mam idos i ayos to są występuje tylko w tym jednym miejscu i mamy też ionius no
  • i popatrzmy aniołów zaś trzyma w wiecznych pentach w ciemnicy na wielki
  • dzień sądu jeżeli tutaj Bóg trzyma aniołów
  • wiecznych pentach w ciemnicy na wielki dzień sądu to znaczy o nich nie trzyma
  • wiecznie w sensie wiecznej czasowości ponieważ trzyma ich
  • na wielki dzień sądu czyli to jest skończony czasowo interwał czasowy i ten
  • skończony czasowo interwał jest opisany jako wieczny więc tutaj sens Nie chodzi
  • o wieczność czyli coś co ciągle trwa tylko coś co jest ostateczne i coś co
  • jest niezmienne bo z tych pęd ci aniołowie nie są w
  • stanie się wydobyć i one i oni doczekają tego wielkiego dnia sądu czy to coś mówi
  • o wiecznym większych mękach piekielnych ludzi no po pierwsze nie mówi o ludziach tylko mówi
  • aniołach a po drugie nie mówi o tym co jest po ostatecznym sądzie tylko mówi o
  • tym co jest między sądem powiedzmy indywidualnym go nazwiemy a
  • sądem ostatecznym a więc tym tym okresie Który z definicji nie jest wieczny
  • no i ten sąd w ten sposób opisany
  • jest przyrównany do Sodomy i gomory i tam czytamy tak tak też Sodoma i Gomora
  • i okoliczne miasta które w podobnym do nich sposób oddały się rozpuście i
  • przeciwnemu naturze pożądaniu cudzego ciała stanowią przykład kary ognia
  • wiecznego
  • na naszym temacie choć pokusę mam ale Zwróćmy Szanowni Państwo uwagę że Sodoma
  • i Gomora jest przykładem kary ognia wiecznego
  • czyli są co domy i gomory jest porównywany do
  • tego sądu nad aniołami i jest opisany jako kara wieczna ognia wiecznego No i
  • znowu Uznajmy sobie pytanie czy ten ogień w stodomiej go może był wieczny czy nie o tym już ci powiedzieliśmy że w Starym
  • Testamencie jak i nowym to jest przykład tego właśnie sąd może być opisany jako wieczny w tym przypadku ten ogień jest wieczny chociaż
  • dajemy sobie sprawę i to nie wymaga jakiegoś szerszego komentarza ten są to
  • dom nad sodową i komorą był czasowy a nie wieczny konkretny przestrzeni
  • historycznej ale jest opisany jako wieczny i znowu dlaczego jest zapisany jako wiecznie znowu nie chodzi o wieczność czasową
  • tylko chodzi o to że to jest boski sąd wieczny są te z boski są to jest taki który się wydarza i nikt i nic nie stanie
  • powstrzymać Boga przed nadejściem przed jego działaniem i jego
  • sądem tak Czyli wieczny oznacza boski wieczny oznacza ostateczny nieuchronny
  • taki przed którym nie da się uciec taki który
  • realizuje Sąd Boży natomiast niekoniecznie chodzi o wieczne męki Piekielne No w tym przypadkach liście
  • Judy 6 7 wersecie widzimy że nie o to chodzi No dobrze zostaje jeszcze nam w
  • tym kontekście 12 13 werset z listu Judy oni to są zakałą na waszych ucztach
  • miłości błąkającymi się gwiazdami dla których zachowane są na wieki najgęstsze ciemności
  • No tutaj schodzimy na ziemię bo już mamy o osobach oponentach powiedzmy tego listu osobach które są krytykowane w tym liście za
  • swoje niewłaściwe postępowanie w ogóle i te wersety z 6 i 6-7 ten 12 i
  • 13 tak naprawdę są mocno pod wpływem pierwszej księgi hennocha
  • etiopskiej ale to nie ten nie to miejsce ale
  • stamtąd też ten język pochodzi ta metaforyka i te sądy No dobrze Oni to są
  • za kału na waszych ustach miłości błąkającymi się gwiazdami dla których zachowane są na wieki najgęstsze ciemności No i znowu na różne sposoby
  • można by egzegeza tego wersetu przeprowadzać w zależności od zainteresowań No i dostępnego czasu natomiast czy z tego wersetu da się
  • wywnioskować że po zmartwychwstaniu na sądzie ostatecznym
  • Grzesznicy będą zesłani na wieczne męki Piekielne
  • No ciężko coś takiego tutaj uzyskać ten werset jest oczywiście
  • ogólniejsze niż nasze pytanie tak błąkające się gwiazdy na których zawale są na wieki i najgęstsze ciemności no
  • jedną z interpretacji No Wyobraźmy sobie niebo na której na którym krążą gwiazdy
  • No i oczywiście one są jakby uwikłane te te gwiazdy
  • i krążą w tych ciemnościach i ta metafora staje się metaforą pod Sąd
  • Ostateczny Na czym polega ten sąd już nie jest do końca powiedziany tak
  • to może tyle pozostawiam państwu pod dyskusję też nie trzeba wszystkiego mówić niech
  • sami pracujemy No i wreszcie natrafiamy na ostatnią
  • z ksiąg który dzisiaj oddajemy pod dyskusję na apokalipsę Jana
  • No tam kilka wersetów się pojawiło już jesteśmy już jesteśmy no
  • w tej ostatniej księdze i tutaj taki dłuższy Dłuższy slajd mam ale obiecuję
  • że tylko taki jeden mam no bo
  • jeżeli dotychczas te wersety wszystkie były za ogólne No to można zdać sobie
  • takie pytanie OK znaleźliśmy język wieczności znaleźliśmy te sondy ostateczne znaleźliśmy
  • że ten język wieczności jest w kontekście tego sądu ostatecznego No ale czy tam chodzi o wieczne męki No nie ma nie ma tych słów które by
  • mówiły o mękach o jakimś takim wiecznie trwającym cierpieniu
  • a więc w poszukiwaniu w Nowym Testamencie jednoznacznych wersetów ukazujących wiarę w wieczność mąk piekielnych należy jeszcze
  • przeanalizować objawienie Jana dlatego że tutaj natrafimy na język tak jak za
  • chwilę państwu przeczytam język cierpienia który w połączeniu z eschatologicznym sądy No dawałby wyraźne albo przynajmniej wyraźniejsze powody do
  • tego żeby twierdzić że istnieje coś tak jak wieczne męki Piekielne przynajmniej jeszcze dalej we fragmentach 14 rozdział 10 werset i 20
  • rozdział i 10 werset To są te dwa teksty które za chwilkę będę z państwem analizował użyto na opisanie wiecznych kar
  • eschatologicznych czasownika tutaj można sobie zatrzymać ten wykład i zerknąć sobie na te wersety
  • bo te wersety rzeczywiście pokazują że pasaniza jako czasownik No mówi o
  • mękach o cierpieniu a w wersecie 4.11 dodatkowo rzeczownika
  • basen tutaj mamy rzeczownik i on też w apokalipsie występuje w wielu miejscach
  • pojęcia te jeśli weźmie się pod uwagę innej wystąpienia w Nowym Testamencie
  • można tłumaczyć jako cierpienie dręczenie trudne męczenie katowanie Czy
  • ból No i te pojęcia występują w kontekście istotnych danach z wersetów
  • także tutaj Zbliżamy się do takiej sytuacji gdzie te potencjalność wiecznych mąk piekielnych jest coraz wyrazistrza zaraz
  • się temu tym wersetom przeglądniemy ja tutaj poniżej państwu opisuję jeszcze inne wersety 95 11 10 12 2 18 7 10 i 15 w których no
  • widać że ten czasownik basanizo jaki rzeczownik basen ismos występuje w takim
  • znaczeniu który mówi o jakiś mękach Natomiast te wersety które tutaj państwo wypisałem dotyczą sądów
  • doczesnych czyli cierpienia w wymiarze takim będzie jak byśmy proroczym a więc
  • w kontekście wydarzeń historycznych może przeczytajmy ten fragment z 18 wersetu dla ilustracji 18 rozdziału ile
  • sam sobie uwielbiał i rozkoszy zażywał tyle udręki i boleści mu zadajcie gdyż mówi w sercu swoim siedzą jak królowa wdową nie
  • jestem a żałoby nie znam i z dala stać będą
  • ze strachu przed jego męką mówiąc biada tobie miasto wielkie Babilonie czy
  • widzimy że tutaj ta udręka jest w kontekście sądu nad babilonem a Babilon to
  • coś nie będę tutaj wchodził w interpretację co wydarza się w planie
  • historycznym a więc nie jest po zmartwychwstaniową rzeczywistością czy pośmierną rzeczywistością ale coś co wydarza się w planie rzeczywistym miasto
  • potężne gdyż w jednej godzinie nastał twój sąd kupcy handlujący nimi
  • wzbogaciwszy się na nim z dala stać będą ze strachu przed jego męką No to widzimy
  • że tutaj objawienie Jana używa języka męki w kontekście sądu na razie w tym
  • wersetach dotyczących doczesności natomiast no rozdział 14 i 20 wymagają osobnej osobnej refleksji
  • przeczytajmy teraz ten fragment bo tutaj No mamy coś takiego co wydaje się
  • wyraźnie uczyć o wiecznych mękach piekielnych
  • Apokalipsa Świętego Jana 14-8-12 a drugi anioł szedł za nim i mówił upadł upadł
  • wielki Babilon który napoił wszystkie narody winem szaleńczej rozpusty a
  • trzeci anioł szedł za nim mówiąc donośnym głosem jeżeli ktoś odda pokój zwierzęciu i jego posągowi i przyjmie znamię na swoje czoło lub na swoją rękę
  • to i on pić będzie samo czyste gniewu bożego z kielicha jego gniewu i będzie
  • męczony w ogniu i wsiarce wobec Świętych Aniołów i wobec baranka No Czytamy że ktoś będzie męczony w ogniu
  • No to jest bardzo blisko naszych wyobrażeń o wiecznych mękach piekielnych
  • i czytamy dalej a dym ich męki tutaj mamy rzeczownik Unosi się w górę
  • na wieki wieków i nie mają wytchnienia wednień w nocy Ci którzy oddają Pokłon
  • zwierzęciu jego posągowi ani nikt kto przyjmuje znamię jego imienia czym się
  • okaże wytrwalę świętych którzy przestrzegają Przykazań Bożych i wiary Jezusa
  • czy mamy coś tu o sądzie ostatecznym No mamy czy mamy tu Język wieczności mamy
  • czy mamy tu Język dręczenia jakieś męki mamy ale czy mamy
  • tu życie pozagrobowe no tego nie widać
  • A my już wiemy że nie tylko w starym jakim Nowym Testamencie są fragmenty
  • także które używają języka wiecznych mąk w
  • kontekście zwykłych sądów historycznych a więc używają tego języka hiperbolicznie ponieważ te męki nie trwają wiecznie jeśli chodzi o
  • tę frazę i nie mają wytchnienia wednień w nocy No to trzeba dobrze uchwycić kontekst tego
  • tego fragmentu ta fraza jest umiejscowiona w ramach trzech wizji aniołów to trzeba czytać od 6 wersetu do 13 wersetu ten 14 rozdział
  • i te trzy wizje aniołów dotyczą sądu nad babilonem który Jak już powiedzieliśmy
  • rozgrywa się w planie historycznym a nie pozagrobowym czy piekielnym
  • każe to odczytywać te wersety XI
  • eschatologicznie ale jednak historycznie zaś nieustanne męki czy nie No jak już
  • powiedzieliśmy hiperbolicznymi wskazując raczej na ich okropność nieodwołalność
  • ciągłość ale nie wskazując znak ich nieskończoność czasową ponieważ dotyczy to sądu nad babilonem który jest
  • powiedzmy bytem rzeczywistością doczesną
  • No dobrze Myślę że w tym przypadku że czwarty warunek nie
  • został spełniony Mamy język wieczności powiązany z sądem eschatologicznym jest są tam męki No ale fragment nie dotyczy rzeczywistości Piekielnej bo nie dotyczy
  • Post Mortem czy rzeczywistości po zmartwychwstaniowej
  • a tutaj wrzuciłem państwu da zobrazowania
  • kolejny chyba fragment taki który ze Starego Testamentu który pokazuje to o czym mówię to znaczy że język wieczności może być używany w
  • kontekście sądów doczesnych w tym przypadku mamy fragment Izajasza dotyczący domu to też potoki e-domu zamienią się w smołę a
  • jego glina w siarkę a jego ziemia stanie się smołą gorejącą ani w nocy ani w
  • dzień nie zgaśnie jego dym wznosi cię będzie zawsze z pokolenia w pokolenie
  • będzie pustynią bo wiek wieków nikt nie będzie nią chodził No jeżeli ktoś ma
  • literalistyczne nastawienie nie wychwytuje hiperbol w tym przypadku
  • No chyba nawet ktoś na takim litanistycznym nastawieniem do czytania tekstu no szybko się kapnie że to jest są nad edomem No tak autor stosuje
  • takiej taką metaforykę Bóg przychodzi z sądem ktoś się pali to jest nie do
  • ugaszenia ten dym który się unosi i nie jest do zatrzymania to Boska ingerencja w doczesność
  • historyczność jest tak hiperbolizowana czy w edomie
  • cierpieli wieczne mąki to samo pytanie Czy cierpieli wieczne męki już jest źle
  • sformułowane bo jeżeli wieczne No to wciąż dalej ten Sąd powinien się odbywać i te mąki Piekielne trwać No dobrze Szanowni państwo dochodzimy do
  • finału tego dzisiejszego wykładu dotyczącego wybranych tekstów z Nowego Testamentu No to jest ostatni tekst który przeszedł na
  • który przeszedł nasze sito prawda z objawienia Jana z 20 rozdziału No i
  • tutaj czytajmy czytajmy ostrożnie ten te wersety
  • A diabeł który ich zwodził został wrzucony do jeziora z ognia i siarki
  • Gdzie znajduje się też zwierzę i fałszywy prorok i będą dręczeni o tu mamy nasz czasownik tak bazanizo dniem i nocą na wieki
  • wieków Mamy język męczarni Mamy język wieczności mamy mamy Sąd Ostateczny mamy
  • czy tu mamy Zmartwychwstanie no to Zmartwychwstanie akurat nie jest potrzebne ponieważ mówimy o diable i o zwierzęciu i o fałszywym proroku
  • oczywiście to wymaga dłuższej analizy egzegetycznej kim czym jest to zwierzę
  • kim czym jest ten fałszywy prorok Czy to jest jakaś osoba ludzka czy nie i tak dalej
  • ja to zawieszę tutaj chciałbym żebyśmy coś takiego może powiedzieli sobie że
  • ten diabeł zwierzę i fałszywy prorok będą dręczeni dniem i nocą na wieki
  • wieków tak to jest przedstawione natomiast do końca o co chodzi tu się
  • powstrzymam bo to trzeba by szerszą robić w ogóle rozszyfrować całą apokalipsę żeby ratę pytanie odpowiedzieć natomiast czytajmy dalej i
  • wydało może umarłych o to tutaj mamy grzeszników prawda Który w nim się
  • znajdowali również śmierć ta natos i piekło tam jest słowo Hades wydały
  • umarłych który się w nich znajdowali i byli osądzeni każdy według uczynków
  • swoich zauważmy tutaj z akcent pada na to że te osoby są osądzone każdy według
  • swoich uczynków
  • i czym skutkuje ten osąd przeczytajmy dalej i śmierć i piekło zostały wrzucone do
  • jeziora ognistego tam Chwilkę zostawmy ową jezioro ogniste to druga śmierć jeżeli ktoś nie był zapisany w księdze żerwota to są ci osądzeni Jeśli ktoś nie
  • był zapisany w księdze żywota został wrzucony do jeziora ognistego No dobrze został wrzucony do jeziora ognistego tutaj język najprawdopodobniej z Księgi
  • Daniela 7 rozdział tutaj jest wiele różnych
  • metafor pochodzących ze Starego Testamentu Ale nas to za bardzo nie interesuje skrótowe rzecz ujmując widzimy że
  • ci którzy są osądzeni którzy nie byli zapisani w księdze żywota ci ludzie są
  • wrzuceni do jeziora ognistego ale czy o nich jest powiedziane że cierpią dniem i
  • nocą na wieki wieków nie to jest powiedziane o diable o zwierzęciu i fałszywym po roku o tych już nie jest powiedziane w ogóle czym jest to jezioro
  • ogniste to jest jak już mówię inny temat no bo i śmierdzi stan wrzucona i Hades
  • zrzucony więc to jest taka ostateczność jakby wszystko jest żeby się pokusić jednym zdaniem wrócone do czegoś co jest
  • ostateczne i ginie śmierć i ginie Hades i ginie diabeł z wieży i fałszywy próg
  • koniec z tym wszystkim jest ale jeżeli ktokolwiek tu cierpi wieczne męki
  • że ten że ten dzień i noc na wieki wieków nawet w tym sądzie ostatecznym
  • tym jezioro ognistym należy potraktować dosłownie co też jest
  • wątpliwe No bo to jest typowy język taki konwencjonalny nawet jeśli to Grzesznicy
  • którzy są w zmartwych wzbudzani tak bo może
  • śmierć i Hades wydają tych umarłych wrzucanie do tego jeziora ale nie jest powiedziane co oni tam cierpią nawet nie jest powiedziane że cierpią
  • może w ten sposób zakończę dziękując państwu za uwagę za poświęcony czas i na refleksje nad tymi kolejnymi
  • fragmentami życzę udanej refleksji analizy i odwagi przede wszystkim to jest trudny temat
  • dlatego go poruszam wiem że wiele osób przeżywa wieczne męki Piekielne boi się
  • i ich boi się swoich bliskich czasami nawet o siebie samych Myślę że warto
  • przestudiować te teksty z taką ostrożnością aby móc się zorientować co
  • na ten temat Nowy Testament mówi dziękuję bardzo Dziękuję a ja od razu udostępnię Jak wygląda tym razem odpowiedź w naszych w
  • naszej ankiecie czy wierzysz w to że część ludzi po śmierci czekają wieczne męki Piekielne odpowiedź Tak większość ludzi tak niektórzy ludzie tak ale tylko
  • pojedyncze osoby nie wierzę w trwające wiecznie piekło jak widać w dalszym
  • ciągu większość odpowiedzi mamy przeważającą nie wierzę w trwające wiecznie piekło tym razem dwie odpowiedzi wybrane że niektórzy albo
  • albo nikt także tak tak to się po raz kolejny na Facebooku
  • pojawia zaczniemy od końca czyli od pytania które przyszło jako ostatni skąd
  • wiemy kiedy męki są po prostu okropne a kiedy wieczne skoro użyte jest to samo
  • słowo skąd w ogóle wiemy co w apokalipsie czyli izajaszu jest historyczne Przecież one są uważane często za proroctwa słuszne
  • słuszne tutaj są wątpliwości ja może powiem tylko tyle że ja [Muzyka]
  • w tym wykładzie podchodzę nie
  • stricte egzegetyczne tylko Mam pewien problem do rozwiązania mam pewne zadanie
  • mam pewne pytanie które właściwie jak państwo wysuszeliście jest
  • pytaniem teologicznym wynikającym z naszej współczesnej dyskusji
  • teologicznej i współczesnych rozstrzygnięć teologicznych które z
  • którym wracamy do tekstów biblijnych i zastanawiamy się co jak te teksty binato odpowiadają więc nie zajmowałem się historycznością sądów
  • Starego Testamentu No nie zajmowałem się wieloma aspektami które też są w tym
  • pytaniu zawarte byłem
  • No nie byłem stricte biblistą No bo miałem pytanie teologiczne
  • kwestia historyczności i tak dalej no to pozostawiłem sobie gdzieś tam w tle
  • w ogóle nie mogę powiedzieć na przykład że te sądy starotestamentowe
  • używają stereotypowego języka gdyby kiedyś te
  • rzeczy badałem jeżeli państwo wzięlibyście poszczególne losy narodów
  • nie tylko Izrael Juda ale te inne ościenne dzisiaj do mnie mówiliśmy Tak
  • gdybyście Państwo Wzięli ten i porównali historyczne losy tych Narodów
  • do języka opisującego to co się ma wydarzyć na tych narodach
  • to by była duża rozbieżność bo ten język jest klasyczny stereotypowy
  • uniwersalny a losy tyru losy edomu Izraela Judy nie
  • były takie same chociaż te same metafory się pojawiają
  • kolejne pytanie skąd zatem wzięła się ta jednomyślność
  • kościołów dotycząca piekła i wiecznie trwających mąk i jeszcze jedno pytanie z
  • tej samej serii Jak kształtowała się doktryna piekła i w oparciu o jakie wersety No Szanowni państwo no te wersety które my tutaj czytamy natomiast
  • należy pamiętać o tym że istnieje rozróżnienie między biblistyką a
  • teologią ja ogólnie powiem Można sobie poczytać precyzyjnie o tym jak ta doktryna się rozwijała jest książki a historia piekła
  • inne ale chciałbym żeby państwo uchwycili ten moment egzystencjalny w nas który
  • No zmusza albo zadaje pytanie o piekle No i to jest zrozumiałe
  • no bo jeżeli będziemy podkreślać podmiotowość jednostki ludzkiej tak będziemy podkreślać jej wolność wyboru
  • No to będą takie tendencje które będą podkreślać to że Bóg szanuje ten wybór
  • Tak więc automatycznie mamy potencjał wiecznych wiecznego przynajmniej oddzielenia od Boga to tak samo w relacjach interpersonalnych tutaj w
  • wymiarze horyzontalnym międzyludzkim tak wiemy wiemy to
  • że ktoś musi chcieć żeby coś się wydarzyło
  • nie da się zmusić Ostatecznie w wielu przypadkach to jest też jakaś generalizacja ale Innymi słowy jeżeli
  • podkreślimy wolność człowieka i jego wybór i wiemy jak człowiek funkcjonuje w
  • jakim w obcowaniu jest nieraz tak no to pojawia się naturalnie
  • możliwość tego że on ona sam z siebie nie wydobędzie się nie wykaraska się
  • przed chwilą Czytałem o jeden tekst o uzależnieniach tak No ktoś musi chcieć
  • musi powiem ci ta wola żeby tej osobie pomóc bo nawet jak Przechodzimy
  • detoksykację fizyczną to i zostaje psychika a więc ta potencjalność
  • wiecznego oddzielenia od Boga jest obecna No i z drugiej strony Jeżeli podkreślimy Boga który jest wszechmocny i który jest
  • miłością na automatycznie otwiera się nam inna przestrzeń tak otwiera się nam
  • przestrzeń na to że może ostatecznie tak to nie będzie wyglądać nie że nawet te
  • kościoły które wyznają wiarę w wieczne męki Piekielne
  • dają sobie nadzieję że to piekło Będzie puste że to tylko potencjalnie w ten sposób się wydarzyć może
  • także [Muzyka]
  • historia historią wersety wersetami ale właśnie z tych
  • powiedzmy dwóch elementów i kilku innych rodzi się to ta dyskusja
  • dotycząca tego jak i los czeka jednostkę uwzględniająca wolną wolę Boga wolną
  • wolę człowieka miłość Boga grzeczność człowieka sprawiedliwość Boga dobro człowieka
  • symetryczność kar Czy można kalać Wiecznie za coś skończonego Czy istnieje takie zło które wymaga wiecznych mąk i tak dalej i tak dalej
  • po prostu teologia i z tej teologii w oparciu o jakieś wersety w oparciu o pewne założenia też filozoficzne Wyłaniają się doktryny nie zawsze i nie
  • wszystkim jak postać orygenesa żeby to tylko przywołać jedną tak nie wszystkim się tradycyjnie zrobiło ale taka symetryczność
  • Augustyna już Jak najbardziej jest widoczna w kościele
  • mówiłeś o wolnej woli człowieka i w tym oddzieleniu od Boga i właśnie pojawiło
  • się też takie pytanie czy męki Piekielne nie są po prostu stanem człowieka
  • oddzielonego od Boga w takiej właśnie bardziej chyba
  • egzystencjalne tak no to by było można powiedzieć takie podstawowe uchwycenie
  • czyli oddzielenie od Boga rozumiane jako jako piekło no i tutaj można sobie teologizować można poszerzać to Bo w
  • pewnym sensie nawet ci najbliżej Boga są od niego oddzieleni tu i teraz tak Czyli gdyby pójść w takim już nie takim stricte
  • piekielnym myśleniem ale oddzieleniem od Boga
  • to wszyscy znasz codziennie doświadczamy oddzielenia od siebie samego nie mamy pewnej władzy nad sobą Jesteśmy w pełni rozumiemy siebie
  • Mamy nieświadomość żyjemy w jednym jakimś modelu pójść w latach się okazuje
  • że to jak postrzegaliśmy siebie było niewłaściwe zmieniamy to w relacjach z
  • innymi Czujemy się oddzieleni coś chcemy uzyskać coś coś chcemy wytworzyć A to
  • się nie udaje No i wreszcie ponieważ chrześcijaństwo uznaje że
  • eschatologia się jeszcze nie zrealizowała to z samego tego wynika pewne oddzielenie od Boga tak ten aspekt piekielny że tak powiem Jest odczuwalny
  • w nas wobec nas wobec innych i wobec samego Boga to oddzielenie
  • Ale z drugiej strony to logizuje z państwem uruchamiam wyobraźnię ale czy
  • da się oddzielić od Boga czy ostatecznie z drugiej strony rymując
  • tak wprowadzając pewną dialektykę wypowiedzi Czy da się oddzielić od Boga od wszech mocnego Boga wszechobecnego Boga tego który stwarza wszystko i
  • wszystko co stwarza jest z gruntu dobre i on nie z neutralny wobec tego co stwarza bo to co dobre wymaga miłości Czy
  • człowiek jest w stanie się odwrócić od Boga do takiego stopnia że zaprzeda swoją duszę czy może jednak to że go Bóg stworzył na samym dnie ma ten BIOS
  • wczytany który tak naprawdę no nie jest w stanie się bóg ma czas nie
  • stanie się uwolnić od obecności Boga i choćby był
  • najtwardszym zawodnikiem to w którymś momencie ten kark skłoni
  • zostawiam to państwo otwarte czujemy oddzielenie ale czujemy też i niemożliwość oddzielenia i to jest ta dynamika losu ludzkiego to
  • egzystencjalne wyobcowanie ale jednak doświadczenie tego że gdzieś
  • przynależymy że jest jakaś podstawa naszego istnienia która nas
  • wciąż ustanawia Ktoś kiedyś powiedział właśnie Czy można
  • na pytanie Czy można odmówić Bogu odpowiedział nam nie no można ale się nie da myślę że to dobrze podsumowuje aczkolwiek na podsumowanie będzie
  • jeszcze czas myślę przy ostatnim spotkaniu z tego cyklu aczkolwiek najprawdopodobniej nie ostatnim spotkaniem na temat piekła czy w ogóle
  • kwestie z katologicznych bo w naszych słuchaczy i ogólnie
  • wiele osób ten temat interesuje część z nich się obawia tak jak mówiłeś
  • żebyś po prostu jest zainteresowana jak to wygląda więc myślę że ten temat będzie jeszcze wracał pierwsze bardzo ci dziękuję Ja
  • też ci bardzo dziękuję rzeczywiście jest to jest To niesamowita rzecz państwa oczywiście zapraszam do obejrzenia poprzednich części które link do nich są
  • w opisie tego naszego dzisiejszego spotkania można je oczywiście też
  • znaleźć na YouTubie pierwsza część poświęcona
  • pierwszym ewangelią czyli Mateusza i Marka
  • druga druga część była Łukasz i Jan No jakoś tak W każdym razie teraz będzie
  • trzecia w czwartej części zajmiemy się tym co mówił Paweł tak jest na temat
  • piekła być może tym również czego nie mówił
  • Tak czy inaczej bardzo serdecznie państwa Zapraszam do zapoznania się z całym materiałem Dziękuję również oczywiście zapytania I na pewno nie
  • spotkamy się z Piotrem za tydzień z Piotrem w charakterze wykładowcy nie spotkamy się za tydzień dlatego że za tydzień będziemy mówić na zupełnie inny
  • temat Aczkolwiek Wielu ludziom kojarzący się właśnie też z jakąś taką surowością i tak dalej a mianowicie będziemy mówić o
  • purytanizmie Czy on jest rzeczywiście taki straszny czy nienawidzi wszelkich przyjemności czy jest takim
  • taki nurtem religijnym w którym rzeczywiście nie można tańczyć pić
  • alkoholu używać używek różnego rodzaju bardzo często nam się kojarzy właśnie
  • też z chociażby procesami czarownic z innymi tego typu rzeczami o tym
  • wszystkim będziemy rozmawiać właśnie za tydzień będziemy rozmawiać z doktorem habilitowanym Kazimierzem bęben który przybliży nam nieco
  • purytanizm w jego różnych blaskach i cieniach także bardzo bardzo serdecznie
  • państwa zapraszam No jeżeli chodzi o dzisiaj to dziękujemy bardzo życzymy
  • miłego wieczoru i do zobaczenia za tydzień do zobaczenia Dziękuję Asiu Dziękuję państwu
Pobierz transkrypcję (TXT)