Czy Nowy Testament głosi wieczne męki piekielne? Cz. 3
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Czy Nowy Testament głosi wieczne męki piekielne? Cz. 3 | EWST online
- [Muzyka]
- [Muzyka]
- Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19 rozpoczynamy wst online już 3 i od
- razu powiem że nie ostatnie spotkanie z cyklu poświęconego piekło w Nowym Testamencie Aż boję się co będzie jak ktoś zabierze się za piekło w Starym
- Testamencie to jest dużo więcej ksiąg jest z nami już profesor wstdek
- rehabilitowany Piotr Lorek który tym razem będzie nas prowadził przez
- niepawowe pisma Nowego Testamentu które nie są równocześnie ewangeliami Piotrze
- zapraszam Dziękuję bardzo Asiu No to już nasze 3
- Spotkanie w sprawach piekielnych A powiedz mi w ogóle Ile lat już to
- prowadzisz ewwesto online bo no zaczęliśmy zaraz jak się zaczęła
- pandemia jakoś pod koniec marca 2020 roku czyli Wygląda na to że to już
- ponad 3 lata tych spotkań jest już było około 140 mniej więcej dlatego że ona
- nie zawsze były co tydzień ale na ogół Staramy się co tydzień
- kilkadziesiąt osób się przez nie przeginęło ja myślę że jak będziemy robić 150 spotkanie to zrobimy jakiś takie
- bardziej uroczyste W każdym razie no spotkania są oglądane
- zarówno na Facebooku na żywo jak i później nagrania na YouTubie Myślę że
- państwo na tym również korzystacie No i myślę to też bardzo
- pobudza naszych wykładowców do tego żeby się rozwijać że państwo dostarczać
- wiedzą co Zresztą dla tych twoich spotkaniach Piotrze doskonale widać bo
- poruszasz niezwykłe ciekawe tematy Bardzo dziękuję ale tobie Przede wszystkim chcę podziękować bo to już trzy lata Pamiętam jak
- ta inicjatywa powstawała No i cieszę się Gratuluję ci naprawdę
- pomysłu i realizacji Szanowni państwo przechodzimy do
- trzeciej części dotyczącej nowo testamentowego piekła tak jak Joanna już powiedziała
- dwa poprzednie spotkania poświęciliśmy ewangelią pierwsze poświęciliśmy
- Ewangelii Marka i Łukasza
- a drugie Mateusza i Jana A dzisiaj chciałbym żebyśmy przeszli do listów
- Nowego Testamentu i Apokalipsy janowej ale ominęli listy Pawła i skupili się na
- no powiedzmy nie pawłowych listach Nowego Testamentu
- czwarte spotkanie ostatnie poświęcimy listom Apostoła Pawła tak sobie to
- podzieliłem Mam nadzieję że robimy się w te cztery odcinki że się
- gdzieś tam mnie uwikłam w jakiejś dygresję i przedłużę za bardzo dając sobie to ostrzeżenie w takim razie
- przechodzę do Meritum
- państwo rozumiecie że Przechodzimy przez Nowy Testament
- i nie analizujemy wszystkich tekstów które są dostępne w Nowym Testamencie ale wyszukujemy te teksty które zwyczajowo tradycyjnie uważa się jako
- mówiące o doktrynie piekła i do tej doktryny piekła która jest
- powszechna w kościołach chrześcijańskich mianowicie doktrynie piekła mówiącej o
- wiecznych mękach niewiernych niewierzących w zależności jak określimy tę grupę osób Jeśli chodzi o dotychczasowe znaleziska
- to jeśli chodzi o ewangelię tak jeszcze Podsumowując jednym dwoma zdaniami No to
- w tych Ewangeliach czterech nie udało się nam znaleźć takich wyrazistych tekstów które stanowiłyby o wiecznych mękach piekielnych jedynym takim
- fragmentem który staje się w ten sposób odczytać to jest
- fragment z 25 rozdziału Ewangelii Mateusza no ale Ewangelia Marka
- Ewangelia Łukasza czy Jana no takich fragmentów nawet nam nie dostarczają
- żeby można było je w ten sposób czytać zobaczymy co dzisiaj się nam wydarzy jeśli chodzi o te niepawowe pisma Nowego Testamentu
- W jaki sposób można podejść do tego zadania No troszkę troszkę
- arytmetyki No jeżeli omówiliśmy już ewangelię A mamy gdzieś tam mieć jeszcze
- listy No to więc pozostały nam Dzieje Apostolskie
- te listy nie przypisywane Pawłowi No i Apokalipsa Jana więc gdyby z 27 ksiąg
- Nowego Testamentu usunąć ewangelię którą my i pozostawić sobie listy Pawła No to
- te 4+13 listów Pawła to jest 17 tekstów a z 27 ksiąg w Nowym Testamencie czy
- dzisiaj mielibyśmy omówić 10 tekstów 10 tekstów No to jest dość dużo więc nie
- będziemy tego tych tekstów omawiać jeden tekst po drugim tylko spróbujemy podejść
- do tych tekstów z perspektywy takiej metody która
- sztuka konkretnej go tekstu
- ponieważ mamy pewną tezę nasza teza jest taka Czy w formie pytania ją wyrażę czy Nowy Testament uczy o wiecznych
- mękach piekielny No jeżeli zadamy sobie takie pytanie to w kontekście
- dzisiejszych dziesięciu ksiąg ale innych zaraz to za chwilkę szerzej jeszcze zrobię co moglibyśmy zrobić żeby szybko odsiać
- wszystkie możliwe teksty No zadanie jest no w miarę proste w czterech punktach je
- wyrażę żeby wyłapać wszystkie teksty nowotestamentowe które miałby mówić o
- wiecznych mękach piekielnych No to co trzeba zrobić no pierwsza rzecz to trzeba sprawdzić gdzie w tych tekstach używane jest język wieczności
- albo tylko te teksty które zawierają język wieczności mogą potencjalnie mówić
- o wiecznych mękach piekielnych więc to jest pierwszy krok które teksty używają używają języka wieczności następnie
- zawężając to pole trzeba by zadać sobie pytanie
- jak już wyłapiemy wszystkie teksty które mówią o wieczności w Nowym Testamencie to trzeba zdać sobie pytanie czy ten język wieczności jest użyty w kontekście
- sądu eschatologicznego w kontekście sądu eschatologicznego bo
- oczywiście język wieczności jest używany na przykład do opisania nieba
- ale nie dzisiaj o niebie prawda czyli najpierw szukamy języka wieczności w ogóle potem ograniczamy go do
- kontekstu związanego z sądem eschatologicznym z sądem ostatecznym No
- i trzeci krok będzie polegać na tym żeby zadać sobie pytanie czy ten język
- wieczności który występuje w kontekście sądu eskatologicznego jest używany do
- opisania wiecznych mąk piekielnych prawda bo nie każdy język wieczności
- z definicji musi mówić o wiecznych mękach piekielnych Jeżeli występuje w
- kontekście sądu eskatologicznego czyli takie mamy trzy kroki szukamy
- języka wieczności sprawdzamy czy jest użyty w kontekście sądu o skatologicznego jak jest wtedy Zastanawiamy się po trzecie czy ten
- język wieczności dotyczy wiecznych mąk piekielnych czy coś innego obrazuje w
- kontekście sądu eschatologicznego i wreszcie czwarty krok i on jest też bardzo istotny i czasami pomijany należy sprawdzić czy
- dana Księga w ogóle wyznaje zmartwychwstanie osób niewierzących Albo
- ich życie zaraz po śmierci tak zwane postmortem bo dany fragment może wyglądać jak język sądu eschatologicznego może mieć używać
- pojęć o wieczności a tak naprawdę nie dotyczyć życia pozagrobowego czy życia
- po zmartwychwstaniu ale dotyczyć sądu eskatologicznego opisanego w ten sposób
- my już z naszych dwóch pierwszych spotkań wiemy że w Starym Testamencie
- jest wiele sądów eschatologicznych które dokonują się historycznie w ramach linarnej go rozwoju czasu A więc to nie są sądy
- które mają padają w metafizykę czy dotyczą doczesności i autorzy
- starotestamentowi jak i nowi testamentowi używają języka w wieczności do opisywania tych ziemskich sądów które z definicji wiecznymi nie są
- więc można używać języka wieczności do
- opisania takiego sądu który nie zakłada wieczne męki Piekielne Czy wieczne męki
- dopiero jeśli przekonamy się że dany tekst zakłada życie
- pozagrobowe wyznaje taką wiarę w egzystencję pośmiertną czy po zmartwychwstaniową osób niewierzących dopiero wtedy No
- możemy budować sobie pewność że język wieczności użyty w kontekście sądu
- eskatologicznego na opisanie tego sądu dotyczy sądu pośmiertnego bądź po
- zmartwychwstaniowego Mam nadzieję że to jest jasne czy idziemy dedukcyjnie
- selekcjonujemy te teksty Pytając o to które te teksty mają coś do powiedzenia
- na nasz temat jeśli dana Księga nie spełni tych wytycznych tych czterech wytycznych o której powiedziałem to znaczy że nie da
- się w oparciu o jej treść dowieść wiecznych mąk piekielnych w
- danych księdze autor takiej księgi oczywiście mógł teoretycznie wyznawać takie przekonanie o wiecznych mękach
- piekielnych mógł mieć taki pogląd ale równie dobrze mógł wyznawać inny mógł w
- ogóle nie wierzyć w życie pozagrobowe osób niewierzących mógł wierzyć w ich
- życie ale ostatecznie być przekonanym o ich unicestwieniu czy o ich odnowieniu
- po prostu jeżeli nie odkryjemy tego poglądu danego autora No to nie ma
- potrzeby zakładać że on w coś takiego wierzył bo równie dobrze mógł wierzyć w
- coś innego No dobrze to przechodzimy do naszego zadania i wy selekcjonujemy teksty tą metodą
- tymi czterema kryteriami o których o których mówiliśmy Szukając języka wieczności No to Co możemy powiedzieć że
- pierwszy taki takie szukamy greckich słów takie które mogą wyrazić wieczność
- No i pierwszy taki takie słowo to jest Aion chyba rzeczownik
- wiek po prostu jest powiązany z wiecznością No i przeczesując
- Nowy Testament W czterech miejscach taki rzeczownik odnajdujemy które gdzieś dotyczą sądu eskatologicznego i
- opisów piekła i to są Jak państwo widzicie dwie ostatnie księgi Nowego
- Testamentu które dzisiaj sobie omówimy kolejne
- słowo które mogłoby nam mówić coś o wieczności mąk piekielnych to jest słowo
- aionios czyli to jest forma przymiotnikowa czyli wieczny jaki wieczny czy widzą państwo kolejny slajd
- tak widać Dziękuję i tutaj sześć tekstów wylisto wałem bo
- według mnie ten przymiotnik właśnie w tych tekstach występuje i one te teksty mogą nam coś o wiecznych mękach teoretycznie
- przynajmniej sugerować I zobaczmy znowu tylko 6 tekstów mamy konkretnych A
- w tym przypadku 6 wersetów i to w sześciu pismach tak w księdze Mateusza
- Ewangelii Mateuszu który już mówiliśmy potem w jednym liście Apostoła Pawła
- przypisywanym Pawłowi drugim ty saloniczan liście do Hebrajczyków i liście Judy znowu
- trzecie takie pojęcie które w Nowym Testamencie odnosi się do sądu eschatologicznego i ma w sobie coś z wieczności to jest słowo które znane
- jest osobą w moim wieku może troszeczkę młodszym i na pewno troszkę starszym
- azbestos czyli nieugaszony
- No i to słowo występuje w trzech ewangelach synoptycznych w Mateuszu u Marku i u Łukasza te wersety już analizowaliśmy na poprzednich
- spotkaniach więc dzisiaj nie będziemy tych tekstów tych tekstów analizować
- więc idziemy dalej tym tropem No już wybraliśmy teksty i teraz zestawmy te teksty
- co ciekawe na 27 ksiąg w Nowym Testamencie
- teoretycznie jeżeli w ogóle o wiecznych mękach piekielnych może
- mówić tylko 7 ksiąg Nowego Testamentu bo tylko 7 ksiąg używa terminologii
- dopuszczającej koncepcję wieczności Przy opisach sądu ostatecznego pierwsze z
- tych trzech ksiąg już analizowaliśmy
- drugi list do saloniczan zostawimy sobie następny raz czyli zobaczysz Szanowni państwo nie mamy tak strasznie dużo roboty bo mamy tak naprawdę dzisiaj do
- przerzucenia trzy księgi Nowego Testamentu bo tylko w nich teoretycznie
- takie wieczne męki Piekielne można napotkać Oczywiście jeśli w ogóle
- spełnią się te wszystkie nasze kryteria
- tu już jest bardzo istotna kwestia ponieważ widzimy że Nowy Testament wcale
- nie jednogłośnie i jednym chórem i wyrastając jeden pogląd wyraża
- się na temat piekła z tych Ewangelii może jedno mówi o wiecznym mękach piekielnych A to oznacza
- że tam już z różnorodność i teraz z tych 10 ksiąg
- które dzisiaj sobie zadaliśmy No tylko trzy księgi teoretycznie przynajmniej o
- tym wiecznych piekielnych mówią Zaraz zobaczymy czy w ogóle mówią ale jeżeli mówią to tylko te trzy więc myślę że to powinno już uczyć nas pewnej
- dojrzałości bym powiedział tak pozwolę sobie tylko na króciutką refleksję chociaż próbuje pozostać przy tych tekstach mianowicie
- No mamy kościół katolicki tak ma dogmat o wiecznych mękach piekielnych
- mamy w kościołach protestanckich taką doktrynę która też w księgach wyznaniowych się gdzieś tam pojawia czy to albo po prostu
- w przekonaniach wiernych ale jak patrzymy na Nowy Testament to jeśli w
- ogóle to Nowy Testament raczej zachęca do różnorodności do niejednoznaczności w
- tym zakresie no i ci którzy chcą formować swoje przekonania w oparciu o
- treść Nowego Testamentu powinni to wziąć pod uwagę wziąć pod uwagę to że mamy niejednoznaczność różnorodność i
- możliwe że tego typu podejście byłoby lepszym
- wyrażeniem tego co jest Nowym Testamencie a z pewnością też i bardziej dojrzałym gdzie mamy różną wrażliwość nasze mamy różne przekonania teologiczne
- różne wyobrażenia o sądzie o każdą sprawiedliwości o losie jednostek o ich
- wolności i tak dalej I one skutkują różnymi wyobrażeniami także piekła więc
- ta różnorodność wynikająca z założeń teologicznych dostępna też
- przynajmniej potencjalnie w Nowym Testamencie może powinna być i naszym udziałem i przechodzę
- dalej Przechodzimy przechodzimy do poszczególnych tekstów
- List do Hebrajczyków to jest nasz pierwszy wyselekcjonowany tekst i
- szanowni państwo tu też nie będziemy mieli za dużo pracy ponieważ List do Hebrajczyków tylko w jednym miejscu w szóstym rozdziale używa
- w kontekście sądu no i przeczytajmy ten fragment z 6 rozdziału dwa pierwsze
- wersety dlatego pominąwszy początki nauki o Chrystusie Zwróćmy się ku rzeczą
- wyższym nie powracając ponownie do podstaw nauki o odwróceniu się od
- martwych uczynków i o wierze w Boga nauki o obmywaniach o wkładaniu rąk o
- zmartwychwstaniu i o sądzie wiecznym i o sądzie wiecznym
- Szanowni państwo no widzimy że ayonos tutaj występuje w kontekście sądu eskatologicznego ale czy dotyczy
- losu osób niewierzących No nie jest ogólnym stwierdzeniem dotyczącym
- ostatecznego byśmy powiedzieli tego wiecznego sądu który ma być u końca
- wieków czyli tutaj brak jakiejś precyzji ten werset jest zbyt
- ogólny by odpowiedzieć nasze precyzyjne pytanie Czyli jest do Hebrajczyków uczniowiecznych mękach piekielnych nie wiemy czy uczy ponieważ ogólnie
- tylko wypowiada się o sądzie wiecznym i to jest jedyny werset i tyle a więc nie ma co za długo nad tym
- tekstem się pochylać no bo i osoba wierząca w apokatastazę czyli
- odnowieniu ostatecznym wszystkich też może używać języka sądu wiecznego to
- jest ten Sąd Ostateczny wieczny na którym przypieczętowane są losy i taki
- apokata statek na przykład może powiedzieć że niektórzy i to od razu do nieba niektórzy idą do piekła i to jest przypieczętowane że tam muszą
- iść to jest wieczne Sąd Ostateczny ale to nie oznacza że w tym piekle będą na wieki bo mogą zostać odnowieni albo jak wyznawca unicestwienia powie mogli
- zostać tam unicestwieni w tym piekle po odbyciu odpowiedniej odpowiedniej kary
- No dobrze w takim razie Przechodzimy Przechodzimy dalej pozostaje nam list
- Judy prawda z jednym tekstem No i potem będziemy mieli jeszcze tylko objawienie Jana jeśli chodzi o list Judy przebaczmy się tutaj
- tym urywką mam na myśli wersety 6 i 7 i 12 i 13
- przeczytajmy najpierw 6 7 i kilka słów o tych dwóch wersetach aniołów zaś trzyma
- w wiecznych jeszcze jedno podobne słowo
- pętach w ciemnicy na wielki dzień sądu Tak też Sodoma i Gomora i okoliczne
- miasta który w podobny do nich sposób oddały się rozpuście i przeciwnemu naturze pożądaniu cudzego ciała stanowią przykład kary ognia wiecznego za to
- mam idos i ayos to są występuje tylko w tym jednym miejscu i mamy też ionius no
- i popatrzmy aniołów zaś trzyma w wiecznych pentach w ciemnicy na wielki
- dzień sądu jeżeli tutaj Bóg trzyma aniołów
- wiecznych pentach w ciemnicy na wielki dzień sądu to znaczy o nich nie trzyma
- wiecznie w sensie wiecznej czasowości ponieważ trzyma ich
- na wielki dzień sądu czyli to jest skończony czasowo interwał czasowy i ten
- skończony czasowo interwał jest opisany jako wieczny więc tutaj sens Nie chodzi
- o wieczność czyli coś co ciągle trwa tylko coś co jest ostateczne i coś co
- jest niezmienne bo z tych pęd ci aniołowie nie są w
- stanie się wydobyć i one i oni doczekają tego wielkiego dnia sądu czy to coś mówi
- o wiecznym większych mękach piekielnych ludzi no po pierwsze nie mówi o ludziach tylko mówi
- aniołach a po drugie nie mówi o tym co jest po ostatecznym sądzie tylko mówi o
- tym co jest między sądem powiedzmy indywidualnym go nazwiemy a
- sądem ostatecznym a więc tym tym okresie Który z definicji nie jest wieczny
- no i ten sąd w ten sposób opisany
- jest przyrównany do Sodomy i gomory i tam czytamy tak tak też Sodoma i Gomora
- i okoliczne miasta które w podobnym do nich sposób oddały się rozpuście i
- przeciwnemu naturze pożądaniu cudzego ciała stanowią przykład kary ognia
- wiecznego
- na naszym temacie choć pokusę mam ale Zwróćmy Szanowni Państwo uwagę że Sodoma
- i Gomora jest przykładem kary ognia wiecznego
- czyli są co domy i gomory jest porównywany do
- tego sądu nad aniołami i jest opisany jako kara wieczna ognia wiecznego No i
- znowu Uznajmy sobie pytanie czy ten ogień w stodomiej go może był wieczny czy nie o tym już ci powiedzieliśmy że w Starym
- Testamencie jak i nowym to jest przykład tego właśnie sąd może być opisany jako wieczny w tym przypadku ten ogień jest wieczny chociaż
- dajemy sobie sprawę i to nie wymaga jakiegoś szerszego komentarza ten są to
- dom nad sodową i komorą był czasowy a nie wieczny konkretny przestrzeni
- historycznej ale jest opisany jako wieczny i znowu dlaczego jest zapisany jako wiecznie znowu nie chodzi o wieczność czasową
- tylko chodzi o to że to jest boski sąd wieczny są te z boski są to jest taki który się wydarza i nikt i nic nie stanie
- powstrzymać Boga przed nadejściem przed jego działaniem i jego
- sądem tak Czyli wieczny oznacza boski wieczny oznacza ostateczny nieuchronny
- taki przed którym nie da się uciec taki który
- realizuje Sąd Boży natomiast niekoniecznie chodzi o wieczne męki Piekielne No w tym przypadkach liście
- Judy 6 7 wersecie widzimy że nie o to chodzi No dobrze zostaje jeszcze nam w
- tym kontekście 12 13 werset z listu Judy oni to są zakałą na waszych ucztach
- miłości błąkającymi się gwiazdami dla których zachowane są na wieki najgęstsze ciemności
- No tutaj schodzimy na ziemię bo już mamy o osobach oponentach powiedzmy tego listu osobach które są krytykowane w tym liście za
- swoje niewłaściwe postępowanie w ogóle i te wersety z 6 i 6-7 ten 12 i
- 13 tak naprawdę są mocno pod wpływem pierwszej księgi hennocha
- etiopskiej ale to nie ten nie to miejsce ale
- stamtąd też ten język pochodzi ta metaforyka i te sądy No dobrze Oni to są
- za kału na waszych ustach miłości błąkającymi się gwiazdami dla których zachowane są na wieki najgęstsze ciemności No i znowu na różne sposoby
- można by egzegeza tego wersetu przeprowadzać w zależności od zainteresowań No i dostępnego czasu natomiast czy z tego wersetu da się
- wywnioskować że po zmartwychwstaniu na sądzie ostatecznym
- Grzesznicy będą zesłani na wieczne męki Piekielne
- No ciężko coś takiego tutaj uzyskać ten werset jest oczywiście
- ogólniejsze niż nasze pytanie tak błąkające się gwiazdy na których zawale są na wieki i najgęstsze ciemności no
- jedną z interpretacji No Wyobraźmy sobie niebo na której na którym krążą gwiazdy
- No i oczywiście one są jakby uwikłane te te gwiazdy
- i krążą w tych ciemnościach i ta metafora staje się metaforą pod Sąd
- Ostateczny Na czym polega ten sąd już nie jest do końca powiedziany tak
- to może tyle pozostawiam państwu pod dyskusję też nie trzeba wszystkiego mówić niech
- sami pracujemy No i wreszcie natrafiamy na ostatnią
- z ksiąg który dzisiaj oddajemy pod dyskusję na apokalipsę Jana
- No tam kilka wersetów się pojawiło już jesteśmy już jesteśmy no
- w tej ostatniej księdze i tutaj taki dłuższy Dłuższy slajd mam ale obiecuję
- że tylko taki jeden mam no bo
- jeżeli dotychczas te wersety wszystkie były za ogólne No to można zdać sobie
- takie pytanie OK znaleźliśmy język wieczności znaleźliśmy te sondy ostateczne znaleźliśmy
- że ten język wieczności jest w kontekście tego sądu ostatecznego No ale czy tam chodzi o wieczne męki No nie ma nie ma tych słów które by
- mówiły o mękach o jakimś takim wiecznie trwającym cierpieniu
- a więc w poszukiwaniu w Nowym Testamencie jednoznacznych wersetów ukazujących wiarę w wieczność mąk piekielnych należy jeszcze
- przeanalizować objawienie Jana dlatego że tutaj natrafimy na język tak jak za
- chwilę państwu przeczytam język cierpienia który w połączeniu z eschatologicznym sądy No dawałby wyraźne albo przynajmniej wyraźniejsze powody do
- tego żeby twierdzić że istnieje coś tak jak wieczne męki Piekielne przynajmniej jeszcze dalej we fragmentach 14 rozdział 10 werset i 20
- rozdział i 10 werset To są te dwa teksty które za chwilkę będę z państwem analizował użyto na opisanie wiecznych kar
- eschatologicznych czasownika tutaj można sobie zatrzymać ten wykład i zerknąć sobie na te wersety
- bo te wersety rzeczywiście pokazują że pasaniza jako czasownik No mówi o
- mękach o cierpieniu a w wersecie 4.11 dodatkowo rzeczownika
- basen tutaj mamy rzeczownik i on też w apokalipsie występuje w wielu miejscach
- pojęcia te jeśli weźmie się pod uwagę innej wystąpienia w Nowym Testamencie
- można tłumaczyć jako cierpienie dręczenie trudne męczenie katowanie Czy
- ból No i te pojęcia występują w kontekście istotnych danach z wersetów
- także tutaj Zbliżamy się do takiej sytuacji gdzie te potencjalność wiecznych mąk piekielnych jest coraz wyrazistrza zaraz
- się temu tym wersetom przeglądniemy ja tutaj poniżej państwu opisuję jeszcze inne wersety 95 11 10 12 2 18 7 10 i 15 w których no
- widać że ten czasownik basanizo jaki rzeczownik basen ismos występuje w takim
- znaczeniu który mówi o jakiś mękach Natomiast te wersety które tutaj państwo wypisałem dotyczą sądów
- doczesnych czyli cierpienia w wymiarze takim będzie jak byśmy proroczym a więc
- w kontekście wydarzeń historycznych może przeczytajmy ten fragment z 18 wersetu dla ilustracji 18 rozdziału ile
- sam sobie uwielbiał i rozkoszy zażywał tyle udręki i boleści mu zadajcie gdyż mówi w sercu swoim siedzą jak królowa wdową nie
- jestem a żałoby nie znam i z dala stać będą
- ze strachu przed jego męką mówiąc biada tobie miasto wielkie Babilonie czy
- widzimy że tutaj ta udręka jest w kontekście sądu nad babilonem a Babilon to
- coś nie będę tutaj wchodził w interpretację co wydarza się w planie
- historycznym a więc nie jest po zmartwychwstaniową rzeczywistością czy pośmierną rzeczywistością ale coś co wydarza się w planie rzeczywistym miasto
- potężne gdyż w jednej godzinie nastał twój sąd kupcy handlujący nimi
- wzbogaciwszy się na nim z dala stać będą ze strachu przed jego męką No to widzimy
- że tutaj objawienie Jana używa języka męki w kontekście sądu na razie w tym
- wersetach dotyczących doczesności natomiast no rozdział 14 i 20 wymagają osobnej osobnej refleksji
- przeczytajmy teraz ten fragment bo tutaj No mamy coś takiego co wydaje się
- wyraźnie uczyć o wiecznych mękach piekielnych
- Apokalipsa Świętego Jana 14-8-12 a drugi anioł szedł za nim i mówił upadł upadł
- wielki Babilon który napoił wszystkie narody winem szaleńczej rozpusty a
- trzeci anioł szedł za nim mówiąc donośnym głosem jeżeli ktoś odda pokój zwierzęciu i jego posągowi i przyjmie znamię na swoje czoło lub na swoją rękę
- to i on pić będzie samo czyste gniewu bożego z kielicha jego gniewu i będzie
- męczony w ogniu i wsiarce wobec Świętych Aniołów i wobec baranka No Czytamy że ktoś będzie męczony w ogniu
- No to jest bardzo blisko naszych wyobrażeń o wiecznych mękach piekielnych
- i czytamy dalej a dym ich męki tutaj mamy rzeczownik Unosi się w górę
- na wieki wieków i nie mają wytchnienia wednień w nocy Ci którzy oddają Pokłon
- zwierzęciu jego posągowi ani nikt kto przyjmuje znamię jego imienia czym się
- okaże wytrwalę świętych którzy przestrzegają Przykazań Bożych i wiary Jezusa
- czy mamy coś tu o sądzie ostatecznym No mamy czy mamy tu Język wieczności mamy
- czy mamy tu Język dręczenia jakieś męki mamy ale czy mamy
- tu życie pozagrobowe no tego nie widać
- A my już wiemy że nie tylko w starym jakim Nowym Testamencie są fragmenty
- także które używają języka wiecznych mąk w
- kontekście zwykłych sądów historycznych a więc używają tego języka hiperbolicznie ponieważ te męki nie trwają wiecznie jeśli chodzi o
- tę frazę i nie mają wytchnienia wednień w nocy No to trzeba dobrze uchwycić kontekst tego
- tego fragmentu ta fraza jest umiejscowiona w ramach trzech wizji aniołów to trzeba czytać od 6 wersetu do 13 wersetu ten 14 rozdział
- i te trzy wizje aniołów dotyczą sądu nad babilonem który Jak już powiedzieliśmy
- rozgrywa się w planie historycznym a nie pozagrobowym czy piekielnym
- każe to odczytywać te wersety XI
- eschatologicznie ale jednak historycznie zaś nieustanne męki czy nie No jak już
- powiedzieliśmy hiperbolicznymi wskazując raczej na ich okropność nieodwołalność
- ciągłość ale nie wskazując znak ich nieskończoność czasową ponieważ dotyczy to sądu nad babilonem który jest
- powiedzmy bytem rzeczywistością doczesną
- No dobrze Myślę że w tym przypadku że czwarty warunek nie
- został spełniony Mamy język wieczności powiązany z sądem eschatologicznym jest są tam męki No ale fragment nie dotyczy rzeczywistości Piekielnej bo nie dotyczy
- Post Mortem czy rzeczywistości po zmartwychwstaniowej
- a tutaj wrzuciłem państwu da zobrazowania
- kolejny chyba fragment taki który ze Starego Testamentu który pokazuje to o czym mówię to znaczy że język wieczności może być używany w
- kontekście sądów doczesnych w tym przypadku mamy fragment Izajasza dotyczący domu to też potoki e-domu zamienią się w smołę a
- jego glina w siarkę a jego ziemia stanie się smołą gorejącą ani w nocy ani w
- dzień nie zgaśnie jego dym wznosi cię będzie zawsze z pokolenia w pokolenie
- będzie pustynią bo wiek wieków nikt nie będzie nią chodził No jeżeli ktoś ma
- literalistyczne nastawienie nie wychwytuje hiperbol w tym przypadku
- No chyba nawet ktoś na takim litanistycznym nastawieniem do czytania tekstu no szybko się kapnie że to jest są nad edomem No tak autor stosuje
- takiej taką metaforykę Bóg przychodzi z sądem ktoś się pali to jest nie do
- ugaszenia ten dym który się unosi i nie jest do zatrzymania to Boska ingerencja w doczesność
- historyczność jest tak hiperbolizowana czy w edomie
- cierpieli wieczne mąki to samo pytanie Czy cierpieli wieczne męki już jest źle
- sformułowane bo jeżeli wieczne No to wciąż dalej ten Sąd powinien się odbywać i te mąki Piekielne trwać No dobrze Szanowni państwo dochodzimy do
- finału tego dzisiejszego wykładu dotyczącego wybranych tekstów z Nowego Testamentu No to jest ostatni tekst który przeszedł na
- który przeszedł nasze sito prawda z objawienia Jana z 20 rozdziału No i
- tutaj czytajmy czytajmy ostrożnie ten te wersety
- A diabeł który ich zwodził został wrzucony do jeziora z ognia i siarki
- Gdzie znajduje się też zwierzę i fałszywy prorok i będą dręczeni o tu mamy nasz czasownik tak bazanizo dniem i nocą na wieki
- wieków Mamy język męczarni Mamy język wieczności mamy mamy Sąd Ostateczny mamy
- czy tu mamy Zmartwychwstanie no to Zmartwychwstanie akurat nie jest potrzebne ponieważ mówimy o diable i o zwierzęciu i o fałszywym proroku
- oczywiście to wymaga dłuższej analizy egzegetycznej kim czym jest to zwierzę
- kim czym jest ten fałszywy prorok Czy to jest jakaś osoba ludzka czy nie i tak dalej
- ja to zawieszę tutaj chciałbym żebyśmy coś takiego może powiedzieli sobie że
- ten diabeł zwierzę i fałszywy prorok będą dręczeni dniem i nocą na wieki
- wieków tak to jest przedstawione natomiast do końca o co chodzi tu się
- powstrzymam bo to trzeba by szerszą robić w ogóle rozszyfrować całą apokalipsę żeby ratę pytanie odpowiedzieć natomiast czytajmy dalej i
- wydało może umarłych o to tutaj mamy grzeszników prawda Który w nim się
- znajdowali również śmierć ta natos i piekło tam jest słowo Hades wydały
- umarłych który się w nich znajdowali i byli osądzeni każdy według uczynków
- swoich zauważmy tutaj z akcent pada na to że te osoby są osądzone każdy według
- swoich uczynków
- i czym skutkuje ten osąd przeczytajmy dalej i śmierć i piekło zostały wrzucone do
- jeziora ognistego tam Chwilkę zostawmy ową jezioro ogniste to druga śmierć jeżeli ktoś nie był zapisany w księdze żerwota to są ci osądzeni Jeśli ktoś nie
- był zapisany w księdze żywota został wrzucony do jeziora ognistego No dobrze został wrzucony do jeziora ognistego tutaj język najprawdopodobniej z Księgi
- Daniela 7 rozdział tutaj jest wiele różnych
- metafor pochodzących ze Starego Testamentu Ale nas to za bardzo nie interesuje skrótowe rzecz ujmując widzimy że
- ci którzy są osądzeni którzy nie byli zapisani w księdze żywota ci ludzie są
- wrzuceni do jeziora ognistego ale czy o nich jest powiedziane że cierpią dniem i
- nocą na wieki wieków nie to jest powiedziane o diable o zwierzęciu i fałszywym po roku o tych już nie jest powiedziane w ogóle czym jest to jezioro
- ogniste to jest jak już mówię inny temat no bo i śmierdzi stan wrzucona i Hades
- zrzucony więc to jest taka ostateczność jakby wszystko jest żeby się pokusić jednym zdaniem wrócone do czegoś co jest
- ostateczne i ginie śmierć i ginie Hades i ginie diabeł z wieży i fałszywy próg
- koniec z tym wszystkim jest ale jeżeli ktokolwiek tu cierpi wieczne męki
- że ten że ten dzień i noc na wieki wieków nawet w tym sądzie ostatecznym
- tym jezioro ognistym należy potraktować dosłownie co też jest
- wątpliwe No bo to jest typowy język taki konwencjonalny nawet jeśli to Grzesznicy
- którzy są w zmartwych wzbudzani tak bo może
- śmierć i Hades wydają tych umarłych wrzucanie do tego jeziora ale nie jest powiedziane co oni tam cierpią nawet nie jest powiedziane że cierpią
- może w ten sposób zakończę dziękując państwu za uwagę za poświęcony czas i na refleksje nad tymi kolejnymi
- fragmentami życzę udanej refleksji analizy i odwagi przede wszystkim to jest trudny temat
- dlatego go poruszam wiem że wiele osób przeżywa wieczne męki Piekielne boi się
- i ich boi się swoich bliskich czasami nawet o siebie samych Myślę że warto
- przestudiować te teksty z taką ostrożnością aby móc się zorientować co
- na ten temat Nowy Testament mówi dziękuję bardzo Dziękuję a ja od razu udostępnię Jak wygląda tym razem odpowiedź w naszych w
- naszej ankiecie czy wierzysz w to że część ludzi po śmierci czekają wieczne męki Piekielne odpowiedź Tak większość ludzi tak niektórzy ludzie tak ale tylko
- pojedyncze osoby nie wierzę w trwające wiecznie piekło jak widać w dalszym
- ciągu większość odpowiedzi mamy przeważającą nie wierzę w trwające wiecznie piekło tym razem dwie odpowiedzi wybrane że niektórzy albo
- albo nikt także tak tak to się po raz kolejny na Facebooku
- pojawia zaczniemy od końca czyli od pytania które przyszło jako ostatni skąd
- wiemy kiedy męki są po prostu okropne a kiedy wieczne skoro użyte jest to samo
- słowo skąd w ogóle wiemy co w apokalipsie czyli izajaszu jest historyczne Przecież one są uważane często za proroctwa słuszne
- słuszne tutaj są wątpliwości ja może powiem tylko tyle że ja [Muzyka]
- w tym wykładzie podchodzę nie
- stricte egzegetyczne tylko Mam pewien problem do rozwiązania mam pewne zadanie
- mam pewne pytanie które właściwie jak państwo wysuszeliście jest
- pytaniem teologicznym wynikającym z naszej współczesnej dyskusji
- teologicznej i współczesnych rozstrzygnięć teologicznych które z
- którym wracamy do tekstów biblijnych i zastanawiamy się co jak te teksty binato odpowiadają więc nie zajmowałem się historycznością sądów
- Starego Testamentu No nie zajmowałem się wieloma aspektami które też są w tym
- pytaniu zawarte byłem
- No nie byłem stricte biblistą No bo miałem pytanie teologiczne
- kwestia historyczności i tak dalej no to pozostawiłem sobie gdzieś tam w tle
- w ogóle nie mogę powiedzieć na przykład że te sądy starotestamentowe
- używają stereotypowego języka gdyby kiedyś te
- rzeczy badałem jeżeli państwo wzięlibyście poszczególne losy narodów
- nie tylko Izrael Juda ale te inne ościenne dzisiaj do mnie mówiliśmy Tak
- gdybyście Państwo Wzięli ten i porównali historyczne losy tych Narodów
- do języka opisującego to co się ma wydarzyć na tych narodach
- to by była duża rozbieżność bo ten język jest klasyczny stereotypowy
- uniwersalny a losy tyru losy edomu Izraela Judy nie
- były takie same chociaż te same metafory się pojawiają
- kolejne pytanie skąd zatem wzięła się ta jednomyślność
- kościołów dotycząca piekła i wiecznie trwających mąk i jeszcze jedno pytanie z
- tej samej serii Jak kształtowała się doktryna piekła i w oparciu o jakie wersety No Szanowni państwo no te wersety które my tutaj czytamy natomiast
- należy pamiętać o tym że istnieje rozróżnienie między biblistyką a
- teologią ja ogólnie powiem Można sobie poczytać precyzyjnie o tym jak ta doktryna się rozwijała jest książki a historia piekła
- inne ale chciałbym żeby państwo uchwycili ten moment egzystencjalny w nas który
- No zmusza albo zadaje pytanie o piekle No i to jest zrozumiałe
- no bo jeżeli będziemy podkreślać podmiotowość jednostki ludzkiej tak będziemy podkreślać jej wolność wyboru
- No to będą takie tendencje które będą podkreślać to że Bóg szanuje ten wybór
- Tak więc automatycznie mamy potencjał wiecznych wiecznego przynajmniej oddzielenia od Boga to tak samo w relacjach interpersonalnych tutaj w
- wymiarze horyzontalnym międzyludzkim tak wiemy wiemy to
- że ktoś musi chcieć żeby coś się wydarzyło
- nie da się zmusić Ostatecznie w wielu przypadkach to jest też jakaś generalizacja ale Innymi słowy jeżeli
- podkreślimy wolność człowieka i jego wybór i wiemy jak człowiek funkcjonuje w
- jakim w obcowaniu jest nieraz tak no to pojawia się naturalnie
- możliwość tego że on ona sam z siebie nie wydobędzie się nie wykaraska się
- przed chwilą Czytałem o jeden tekst o uzależnieniach tak No ktoś musi chcieć
- musi powiem ci ta wola żeby tej osobie pomóc bo nawet jak Przechodzimy
- detoksykację fizyczną to i zostaje psychika a więc ta potencjalność
- wiecznego oddzielenia od Boga jest obecna No i z drugiej strony Jeżeli podkreślimy Boga który jest wszechmocny i który jest
- miłością na automatycznie otwiera się nam inna przestrzeń tak otwiera się nam
- przestrzeń na to że może ostatecznie tak to nie będzie wyglądać nie że nawet te
- kościoły które wyznają wiarę w wieczne męki Piekielne
- dają sobie nadzieję że to piekło Będzie puste że to tylko potencjalnie w ten sposób się wydarzyć może
- także [Muzyka]
- historia historią wersety wersetami ale właśnie z tych
- powiedzmy dwóch elementów i kilku innych rodzi się to ta dyskusja
- dotycząca tego jak i los czeka jednostkę uwzględniająca wolną wolę Boga wolną
- wolę człowieka miłość Boga grzeczność człowieka sprawiedliwość Boga dobro człowieka
- symetryczność kar Czy można kalać Wiecznie za coś skończonego Czy istnieje takie zło które wymaga wiecznych mąk i tak dalej i tak dalej
- po prostu teologia i z tej teologii w oparciu o jakieś wersety w oparciu o pewne założenia też filozoficzne Wyłaniają się doktryny nie zawsze i nie
- wszystkim jak postać orygenesa żeby to tylko przywołać jedną tak nie wszystkim się tradycyjnie zrobiło ale taka symetryczność
- Augustyna już Jak najbardziej jest widoczna w kościele
- mówiłeś o wolnej woli człowieka i w tym oddzieleniu od Boga i właśnie pojawiło
- się też takie pytanie czy męki Piekielne nie są po prostu stanem człowieka
- oddzielonego od Boga w takiej właśnie bardziej chyba
- egzystencjalne tak no to by było można powiedzieć takie podstawowe uchwycenie
- czyli oddzielenie od Boga rozumiane jako jako piekło no i tutaj można sobie teologizować można poszerzać to Bo w
- pewnym sensie nawet ci najbliżej Boga są od niego oddzieleni tu i teraz tak Czyli gdyby pójść w takim już nie takim stricte
- piekielnym myśleniem ale oddzieleniem od Boga
- to wszyscy znasz codziennie doświadczamy oddzielenia od siebie samego nie mamy pewnej władzy nad sobą Jesteśmy w pełni rozumiemy siebie
- Mamy nieświadomość żyjemy w jednym jakimś modelu pójść w latach się okazuje
- że to jak postrzegaliśmy siebie było niewłaściwe zmieniamy to w relacjach z
- innymi Czujemy się oddzieleni coś chcemy uzyskać coś coś chcemy wytworzyć A to
- się nie udaje No i wreszcie ponieważ chrześcijaństwo uznaje że
- eschatologia się jeszcze nie zrealizowała to z samego tego wynika pewne oddzielenie od Boga tak ten aspekt piekielny że tak powiem Jest odczuwalny
- w nas wobec nas wobec innych i wobec samego Boga to oddzielenie
- Ale z drugiej strony to logizuje z państwem uruchamiam wyobraźnię ale czy
- da się oddzielić od Boga czy ostatecznie z drugiej strony rymując
- tak wprowadzając pewną dialektykę wypowiedzi Czy da się oddzielić od Boga od wszech mocnego Boga wszechobecnego Boga tego który stwarza wszystko i
- wszystko co stwarza jest z gruntu dobre i on nie z neutralny wobec tego co stwarza bo to co dobre wymaga miłości Czy
- człowiek jest w stanie się odwrócić od Boga do takiego stopnia że zaprzeda swoją duszę czy może jednak to że go Bóg stworzył na samym dnie ma ten BIOS
- wczytany który tak naprawdę no nie jest w stanie się bóg ma czas nie
- stanie się uwolnić od obecności Boga i choćby był
- najtwardszym zawodnikiem to w którymś momencie ten kark skłoni
- zostawiam to państwo otwarte czujemy oddzielenie ale czujemy też i niemożliwość oddzielenia i to jest ta dynamika losu ludzkiego to
- egzystencjalne wyobcowanie ale jednak doświadczenie tego że gdzieś
- przynależymy że jest jakaś podstawa naszego istnienia która nas
- wciąż ustanawia Ktoś kiedyś powiedział właśnie Czy można
- na pytanie Czy można odmówić Bogu odpowiedział nam nie no można ale się nie da myślę że to dobrze podsumowuje aczkolwiek na podsumowanie będzie
- jeszcze czas myślę przy ostatnim spotkaniu z tego cyklu aczkolwiek najprawdopodobniej nie ostatnim spotkaniem na temat piekła czy w ogóle
- kwestie z katologicznych bo w naszych słuchaczy i ogólnie
- wiele osób ten temat interesuje część z nich się obawia tak jak mówiłeś
- żebyś po prostu jest zainteresowana jak to wygląda więc myślę że ten temat będzie jeszcze wracał pierwsze bardzo ci dziękuję Ja
- też ci bardzo dziękuję rzeczywiście jest to jest To niesamowita rzecz państwa oczywiście zapraszam do obejrzenia poprzednich części które link do nich są
- w opisie tego naszego dzisiejszego spotkania można je oczywiście też
- znaleźć na YouTubie pierwsza część poświęcona
- pierwszym ewangelią czyli Mateusza i Marka
- druga druga część była Łukasz i Jan No jakoś tak W każdym razie teraz będzie
- trzecia w czwartej części zajmiemy się tym co mówił Paweł tak jest na temat
- piekła być może tym również czego nie mówił
- Tak czy inaczej bardzo serdecznie państwa Zapraszam do zapoznania się z całym materiałem Dziękuję również oczywiście zapytania I na pewno nie
- spotkamy się z Piotrem za tydzień z Piotrem w charakterze wykładowcy nie spotkamy się za tydzień dlatego że za tydzień będziemy mówić na zupełnie inny
- temat Aczkolwiek Wielu ludziom kojarzący się właśnie też z jakąś taką surowością i tak dalej a mianowicie będziemy mówić o
- purytanizmie Czy on jest rzeczywiście taki straszny czy nienawidzi wszelkich przyjemności czy jest takim
- taki nurtem religijnym w którym rzeczywiście nie można tańczyć pić
- alkoholu używać używek różnego rodzaju bardzo często nam się kojarzy właśnie
- też z chociażby procesami czarownic z innymi tego typu rzeczami o tym
- wszystkim będziemy rozmawiać właśnie za tydzień będziemy rozmawiać z doktorem habilitowanym Kazimierzem bęben który przybliży nam nieco
- purytanizm w jego różnych blaskach i cieniach także bardzo bardzo serdecznie
- państwa zapraszam No jeżeli chodzi o dzisiaj to dziękujemy bardzo życzymy
- miłego wieczoru i do zobaczenia za tydzień do zobaczenia Dziękuję Asiu Dziękuję państwu