TRANSKRYPCJA: "Czy Nowy Testament głosi wieczne męki piekielne? Cz. 3 | EWST online" Data publikacji: 15.06.2023 Długość: 57:49 --- [0:04] [Muzyka] [0:04] [Muzyka] [0:15] Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19 rozpoczynamy wst online już 3 i od [0:25] razu powiem że nie ostatnie spotkanie z cyklu poświęconego piekło w Nowym Testamencie Aż boję się co będzie jak ktoś zabierze się za piekło w Starym [0:34] Testamencie to jest dużo więcej ksiąg jest z nami już profesor wstdek [0:41] rehabilitowany Piotr Lorek który tym razem będzie nas prowadził przez [0:47] niepawowe pisma Nowego Testamentu które nie są równocześnie ewangeliami Piotrze [0:55] zapraszam Dziękuję bardzo Asiu No to już nasze 3 [1:01] Spotkanie w sprawach piekielnych A powiedz mi w ogóle Ile lat już to [1:06] prowadzisz ewwesto online bo no zaczęliśmy zaraz jak się zaczęła [1:11] pandemia jakoś pod koniec marca 2020 roku czyli Wygląda na to że to już [1:17] ponad 3 lata tych spotkań jest już było około 140 mniej więcej dlatego że ona [1:24] nie zawsze były co tydzień ale na ogół Staramy się co tydzień [1:30] kilkadziesiąt osób się przez nie przeginęło ja myślę że jak będziemy robić 150 spotkanie to zrobimy jakiś takie [1:40] bardziej uroczyste W każdym razie no spotkania są oglądane [1:45] zarówno na Facebooku na żywo jak i później nagrania na YouTubie Myślę że [1:52] państwo na tym również korzystacie No i myślę to też bardzo [1:58] pobudza naszych wykładowców do tego żeby się rozwijać że państwo dostarczać [2:03] wiedzą co Zresztą dla tych twoich spotkaniach Piotrze doskonale widać bo [2:10] poruszasz niezwykłe ciekawe tematy Bardzo dziękuję ale tobie Przede wszystkim chcę podziękować bo to już trzy lata Pamiętam jak [2:19] ta inicjatywa powstawała No i cieszę się Gratuluję ci naprawdę [2:25] pomysłu i realizacji Szanowni państwo przechodzimy do [2:32] trzeciej części dotyczącej nowo testamentowego piekła tak jak Joanna już powiedziała [2:41] dwa poprzednie spotkania poświęciliśmy ewangelią pierwsze poświęciliśmy [2:46] Ewangelii Marka i Łukasza [2:53] a drugie Mateusza i Jana A dzisiaj chciałbym żebyśmy przeszli do listów [2:59] Nowego Testamentu i Apokalipsy janowej ale ominęli listy Pawła i skupili się na [3:08] no powiedzmy nie pawłowych listach Nowego Testamentu [3:15] czwarte spotkanie ostatnie poświęcimy listom Apostoła Pawła tak sobie to [3:21] podzieliłem Mam nadzieję że robimy się w te cztery odcinki że się [3:27] gdzieś tam mnie uwikłam w jakiejś dygresję i przedłużę za bardzo dając sobie to ostrzeżenie w takim razie [3:37] przechodzę do Meritum [3:43] państwo rozumiecie że Przechodzimy przez Nowy Testament [3:49] i nie analizujemy wszystkich tekstów które są dostępne w Nowym Testamencie ale wyszukujemy te teksty które zwyczajowo tradycyjnie uważa się jako [4:00] mówiące o doktrynie piekła i do tej doktryny piekła która jest [4:07] powszechna w kościołach chrześcijańskich mianowicie doktrynie piekła mówiącej o [4:14] wiecznych mękach niewiernych niewierzących w zależności jak określimy tę grupę osób Jeśli chodzi o dotychczasowe znaleziska [4:26] to jeśli chodzi o ewangelię tak jeszcze Podsumowując jednym dwoma zdaniami No to [4:32] w tych Ewangeliach czterech nie udało się nam znaleźć takich wyrazistych tekstów które stanowiłyby o wiecznych mękach piekielnych jedynym takim [4:42] fragmentem który staje się w ten sposób odczytać to jest [4:47] fragment z 25 rozdziału Ewangelii Mateusza no ale Ewangelia Marka [4:52] Ewangelia Łukasza czy Jana no takich fragmentów nawet nam nie dostarczają [4:58] żeby można było je w ten sposób czytać zobaczymy co dzisiaj się nam wydarzy jeśli chodzi o te niepawowe pisma Nowego Testamentu [5:11] W jaki sposób można podejść do tego zadania No troszkę troszkę [5:20] arytmetyki No jeżeli omówiliśmy już ewangelię A mamy gdzieś tam mieć jeszcze [5:27] listy No to więc pozostały nam Dzieje Apostolskie [5:33] te listy nie przypisywane Pawłowi No i Apokalipsa Jana więc gdyby z 27 ksiąg [5:40] Nowego Testamentu usunąć ewangelię którą my i pozostawić sobie listy Pawła No to [5:49] te 4+13 listów Pawła to jest 17 tekstów a z 27 ksiąg w Nowym Testamencie czy [5:56] dzisiaj mielibyśmy omówić 10 tekstów 10 tekstów No to jest dość dużo więc nie [6:03] będziemy tego tych tekstów omawiać jeden tekst po drugim tylko spróbujemy podejść [6:09] do tych tekstów z perspektywy takiej metody która [6:17] sztuka konkretnej go tekstu [6:24] ponieważ mamy pewną tezę nasza teza jest taka Czy w formie pytania ją wyrażę czy Nowy Testament uczy o wiecznych [6:35] mękach piekielny No jeżeli zadamy sobie takie pytanie to w kontekście [6:41] dzisiejszych dziesięciu ksiąg ale innych zaraz to za chwilkę szerzej jeszcze zrobię co moglibyśmy zrobić żeby szybko odsiać [6:50] wszystkie możliwe teksty No zadanie jest no w miarę proste w czterech punktach je [6:56] wyrażę żeby wyłapać wszystkie teksty nowotestamentowe które miałby mówić o [7:02] wiecznych mękach piekielnych No to co trzeba zrobić no pierwsza rzecz to trzeba sprawdzić gdzie w tych tekstach używane jest język wieczności [7:12] albo tylko te teksty które zawierają język wieczności mogą potencjalnie mówić [7:18] o wiecznych mękach piekielnych więc to jest pierwszy krok które teksty używają używają języka wieczności następnie [7:27] zawężając to pole trzeba by zadać sobie pytanie [7:33] jak już wyłapiemy wszystkie teksty które mówią o wieczności w Nowym Testamencie to trzeba zdać sobie pytanie czy ten język wieczności jest użyty w kontekście [7:43] sądu eschatologicznego w kontekście sądu eschatologicznego bo [7:48] oczywiście język wieczności jest używany na przykład do opisania nieba [7:54] ale nie dzisiaj o niebie prawda czyli najpierw szukamy języka wieczności w ogóle potem ograniczamy go do [8:05] kontekstu związanego z sądem eschatologicznym z sądem ostatecznym No [8:10] i trzeci krok będzie polegać na tym żeby zadać sobie pytanie czy ten język [8:16] wieczności który występuje w kontekście sądu eskatologicznego jest używany do [8:23] opisania wiecznych mąk piekielnych prawda bo nie każdy język wieczności [8:29] z definicji musi mówić o wiecznych mękach piekielnych Jeżeli występuje w [8:35] kontekście sądu eskatologicznego czyli takie mamy trzy kroki szukamy [8:41] języka wieczności sprawdzamy czy jest użyty w kontekście sądu o skatologicznego jak jest wtedy Zastanawiamy się po trzecie czy ten [8:51] język wieczności dotyczy wiecznych mąk piekielnych czy coś innego obrazuje w [8:57] kontekście sądu eschatologicznego i wreszcie czwarty krok i on jest też bardzo istotny i czasami pomijany należy sprawdzić czy [9:08] dana Księga w ogóle wyznaje zmartwychwstanie osób niewierzących Albo [9:14] ich życie zaraz po śmierci tak zwane postmortem bo dany fragment może wyglądać jak język sądu eschatologicznego może mieć używać [9:26] pojęć o wieczności a tak naprawdę nie dotyczyć życia pozagrobowego czy życia [9:31] po zmartwychwstaniu ale dotyczyć sądu eskatologicznego opisanego w ten sposób [9:39] my już z naszych dwóch pierwszych spotkań wiemy że w Starym Testamencie [9:44] jest wiele sądów eschatologicznych które dokonują się historycznie w ramach linarnej go rozwoju czasu A więc to nie są sądy [9:55] które mają padają w metafizykę czy dotyczą doczesności i autorzy [10:04] starotestamentowi jak i nowi testamentowi używają języka w wieczności do opisywania tych ziemskich sądów które z definicji wiecznymi nie są [10:15] więc można używać języka wieczności do [10:21] opisania takiego sądu który nie zakłada wieczne męki Piekielne Czy wieczne męki [10:29] dopiero jeśli przekonamy się że dany tekst zakłada życie [10:35] pozagrobowe wyznaje taką wiarę w egzystencję pośmiertną czy po zmartwychwstaniową osób niewierzących dopiero wtedy No [10:44] możemy budować sobie pewność że język wieczności użyty w kontekście sądu [10:51] eskatologicznego na opisanie tego sądu dotyczy sądu pośmiertnego bądź po [10:59] zmartwychwstaniowego Mam nadzieję że to jest jasne czy idziemy dedukcyjnie [11:05] selekcjonujemy te teksty Pytając o to które te teksty mają coś do powiedzenia [11:12] na nasz temat jeśli dana Księga nie spełni tych wytycznych tych czterech wytycznych o której powiedziałem to znaczy że nie da [11:21] się w oparciu o jej treść dowieść wiecznych mąk piekielnych w [11:28] danych księdze autor takiej księgi oczywiście mógł teoretycznie wyznawać takie przekonanie o wiecznych mękach [11:38] piekielnych mógł mieć taki pogląd ale równie dobrze mógł wyznawać inny mógł w [11:44] ogóle nie wierzyć w życie pozagrobowe osób niewierzących mógł wierzyć w ich [11:50] życie ale ostatecznie być przekonanym o ich unicestwieniu czy o ich odnowieniu [11:56] po prostu jeżeli nie odkryjemy tego poglądu danego autora No to nie ma [12:05] potrzeby zakładać że on w coś takiego wierzył bo równie dobrze mógł wierzyć w [12:11] coś innego No dobrze to przechodzimy do naszego zadania i wy selekcjonujemy teksty tą metodą [12:20] tymi czterema kryteriami o których o których mówiliśmy Szukając języka wieczności No to Co możemy powiedzieć że [12:30] pierwszy taki takie szukamy greckich słów takie które mogą wyrazić wieczność [12:35] No i pierwszy taki takie słowo to jest Aion chyba rzeczownik [12:40] wiek po prostu jest powiązany z wiecznością No i przeczesując [12:49] Nowy Testament W czterech miejscach taki rzeczownik odnajdujemy które gdzieś dotyczą sądu eskatologicznego i [13:03] opisów piekła i to są Jak państwo widzicie dwie ostatnie księgi Nowego [13:08] Testamentu które dzisiaj sobie omówimy kolejne [13:15] słowo które mogłoby nam mówić coś o wieczności mąk piekielnych to jest słowo [13:21] aionios czyli to jest forma przymiotnikowa czyli wieczny jaki wieczny czy widzą państwo kolejny slajd [13:33] tak widać Dziękuję i tutaj sześć tekstów wylisto wałem bo [13:42] według mnie ten przymiotnik właśnie w tych tekstach występuje i one te teksty mogą nam coś o wiecznych mękach teoretycznie [13:55] przynajmniej sugerować I zobaczmy znowu tylko 6 tekstów mamy konkretnych A [14:02] w tym przypadku 6 wersetów i to w sześciu pismach tak w księdze Mateusza [14:07] Ewangelii Mateuszu który już mówiliśmy potem w jednym liście Apostoła Pawła [14:13] przypisywanym Pawłowi drugim ty saloniczan liście do Hebrajczyków i liście Judy znowu [14:21] trzecie takie pojęcie które w Nowym Testamencie odnosi się do sądu eschatologicznego i ma w sobie coś z wieczności to jest słowo które znane [14:31] jest osobą w moim wieku może troszeczkę młodszym i na pewno troszkę starszym [14:37] azbestos czyli nieugaszony [14:43] No i to słowo występuje w trzech ewangelach synoptycznych w Mateuszu u Marku i u Łukasza te wersety już analizowaliśmy na poprzednich [14:54] spotkaniach więc dzisiaj nie będziemy tych tekstów tych tekstów analizować [15:01] więc idziemy dalej tym tropem No już wybraliśmy teksty i teraz zestawmy te teksty [15:13] co ciekawe na 27 ksiąg w Nowym Testamencie [15:18] teoretycznie jeżeli w ogóle o wiecznych mękach piekielnych może [15:24] mówić tylko 7 ksiąg Nowego Testamentu bo tylko 7 ksiąg używa terminologii [15:31] dopuszczającej koncepcję wieczności Przy opisach sądu ostatecznego pierwsze z [15:36] tych trzech ksiąg już analizowaliśmy [15:41] drugi list do saloniczan zostawimy sobie następny raz czyli zobaczysz Szanowni państwo nie mamy tak strasznie dużo roboty bo mamy tak naprawdę dzisiaj do [15:51] przerzucenia trzy księgi Nowego Testamentu bo tylko w nich teoretycznie [15:57] takie wieczne męki Piekielne można napotkać Oczywiście jeśli w ogóle [16:04] spełnią się te wszystkie nasze kryteria [16:10] tu już jest bardzo istotna kwestia ponieważ widzimy że Nowy Testament wcale [16:15] nie jednogłośnie i jednym chórem i wyrastając jeden pogląd wyraża [16:22] się na temat piekła z tych Ewangelii może jedno mówi o wiecznym mękach piekielnych A to oznacza [16:33] że tam już z różnorodność i teraz z tych 10 ksiąg [16:39] które dzisiaj sobie zadaliśmy No tylko trzy księgi teoretycznie przynajmniej o [16:45] tym wiecznych piekielnych mówią Zaraz zobaczymy czy w ogóle mówią ale jeżeli mówią to tylko te trzy więc myślę że to powinno już uczyć nas pewnej [16:57] dojrzałości bym powiedział tak pozwolę sobie tylko na króciutką refleksję chociaż próbuje pozostać przy tych tekstach mianowicie [17:06] No mamy kościół katolicki tak ma dogmat o wiecznych mękach piekielnych [17:13] mamy w kościołach protestanckich taką doktrynę która też w księgach wyznaniowych się gdzieś tam pojawia czy to albo po prostu [17:25] w przekonaniach wiernych ale jak patrzymy na Nowy Testament to jeśli w [17:32] ogóle to Nowy Testament raczej zachęca do różnorodności do niejednoznaczności w [17:39] tym zakresie no i ci którzy chcą formować swoje przekonania w oparciu o [17:44] treść Nowego Testamentu powinni to wziąć pod uwagę wziąć pod uwagę to że mamy niejednoznaczność różnorodność i [17:54] możliwe że tego typu podejście byłoby lepszym [18:00] wyrażeniem tego co jest Nowym Testamencie a z pewnością też i bardziej dojrzałym gdzie mamy różną wrażliwość nasze mamy różne przekonania teologiczne [18:10] różne wyobrażenia o sądzie o każdą sprawiedliwości o losie jednostek o ich [18:15] wolności i tak dalej I one skutkują różnymi wyobrażeniami także piekła więc [18:21] ta różnorodność wynikająca z założeń teologicznych dostępna też [18:26] przynajmniej potencjalnie w Nowym Testamencie może powinna być i naszym udziałem i przechodzę [18:35] dalej Przechodzimy przechodzimy do poszczególnych tekstów [18:45] List do Hebrajczyków to jest nasz pierwszy wyselekcjonowany tekst i [18:52] szanowni państwo tu też nie będziemy mieli za dużo pracy ponieważ List do Hebrajczyków tylko w jednym miejscu w szóstym rozdziale używa [19:03] w kontekście sądu no i przeczytajmy ten fragment z 6 rozdziału dwa pierwsze [19:09] wersety dlatego pominąwszy początki nauki o Chrystusie Zwróćmy się ku rzeczą [19:15] wyższym nie powracając ponownie do podstaw nauki o odwróceniu się od [19:20] martwych uczynków i o wierze w Boga nauki o obmywaniach o wkładaniu rąk o [19:26] zmartwychwstaniu i o sądzie wiecznym i o sądzie wiecznym [19:33] Szanowni państwo no widzimy że ayonos tutaj występuje w kontekście sądu eskatologicznego ale czy dotyczy [19:43] losu osób niewierzących No nie jest ogólnym stwierdzeniem dotyczącym [19:50] ostatecznego byśmy powiedzieli tego wiecznego sądu który ma być u końca [19:55] wieków czyli tutaj brak jakiejś precyzji ten werset jest zbyt [20:03] ogólny by odpowiedzieć nasze precyzyjne pytanie Czyli jest do Hebrajczyków uczniowiecznych mękach piekielnych nie wiemy czy uczy ponieważ ogólnie [20:11] tylko wypowiada się o sądzie wiecznym i to jest jedyny werset i tyle a więc nie ma co za długo nad tym [20:22] tekstem się pochylać no bo i osoba wierząca w apokatastazę czyli [20:31] odnowieniu ostatecznym wszystkich też może używać języka sądu wiecznego to [20:37] jest ten Sąd Ostateczny wieczny na którym przypieczętowane są losy i taki [20:44] apokata statek na przykład może powiedzieć że niektórzy i to od razu do nieba niektórzy idą do piekła i to jest przypieczętowane że tam muszą [20:52] iść to jest wieczne Sąd Ostateczny ale to nie oznacza że w tym piekle będą na wieki bo mogą zostać odnowieni albo jak wyznawca unicestwienia powie mogli [21:03] zostać tam unicestwieni w tym piekle po odbyciu odpowiedniej odpowiedniej kary [21:09] No dobrze w takim razie Przechodzimy Przechodzimy dalej pozostaje nam list [21:15] Judy prawda z jednym tekstem No i potem będziemy mieli jeszcze tylko objawienie Jana jeśli chodzi o list Judy przebaczmy się tutaj [21:24] tym urywką mam na myśli wersety 6 i 7 i 12 i 13 [21:34] przeczytajmy najpierw 6 7 i kilka słów o tych dwóch wersetach aniołów zaś trzyma [21:40] w wiecznych jeszcze jedno podobne słowo [21:46] pętach w ciemnicy na wielki dzień sądu Tak też Sodoma i Gomora i okoliczne [21:51] miasta który w podobny do nich sposób oddały się rozpuście i przeciwnemu naturze pożądaniu cudzego ciała stanowią przykład kary ognia wiecznego za to [22:04] mam idos i ayos to są występuje tylko w tym jednym miejscu i mamy też ionius no [22:13] i popatrzmy aniołów zaś trzyma w wiecznych pentach w ciemnicy na wielki [22:18] dzień sądu jeżeli tutaj Bóg trzyma aniołów [22:24] wiecznych pentach w ciemnicy na wielki dzień sądu to znaczy o nich nie trzyma [22:29] wiecznie w sensie wiecznej czasowości ponieważ trzyma ich [22:36] na wielki dzień sądu czyli to jest skończony czasowo interwał czasowy i ten [22:43] skończony czasowo interwał jest opisany jako wieczny więc tutaj sens Nie chodzi [22:49] o wieczność czyli coś co ciągle trwa tylko coś co jest ostateczne i coś co [22:57] jest niezmienne bo z tych pęd ci aniołowie nie są w [23:02] stanie się wydobyć i one i oni doczekają tego wielkiego dnia sądu czy to coś mówi [23:09] o wiecznym większych mękach piekielnych ludzi no po pierwsze nie mówi o ludziach tylko mówi [23:17] aniołach a po drugie nie mówi o tym co jest po ostatecznym sądzie tylko mówi o [23:23] tym co jest między sądem powiedzmy indywidualnym go nazwiemy a [23:28] sądem ostatecznym a więc tym tym okresie Który z definicji nie jest wieczny [23:34] no i ten sąd w ten sposób opisany [23:40] jest przyrównany do Sodomy i gomory i tam czytamy tak tak też Sodoma i Gomora [23:45] i okoliczne miasta które w podobnym do nich sposób oddały się rozpuście i [23:51] przeciwnemu naturze pożądaniu cudzego ciała stanowią przykład kary ognia [23:56] wiecznego [24:02] na naszym temacie choć pokusę mam ale Zwróćmy Szanowni Państwo uwagę że Sodoma [24:09] i Gomora jest przykładem kary ognia wiecznego [24:15] czyli są co domy i gomory jest porównywany do [24:22] tego sądu nad aniołami i jest opisany jako kara wieczna ognia wiecznego No i [24:29] znowu Uznajmy sobie pytanie czy ten ogień w stodomiej go może był wieczny czy nie o tym już ci powiedzieliśmy że w Starym [24:37] Testamencie jak i nowym to jest przykład tego właśnie sąd może być opisany jako wieczny w tym przypadku ten ogień jest wieczny chociaż [24:47] dajemy sobie sprawę i to nie wymaga jakiegoś szerszego komentarza ten są to [24:54] dom nad sodową i komorą był czasowy a nie wieczny konkretny przestrzeni [24:59] historycznej ale jest opisany jako wieczny i znowu dlaczego jest zapisany jako wiecznie znowu nie chodzi o wieczność czasową [25:07] tylko chodzi o to że to jest boski sąd wieczny są te z boski są to jest taki który się wydarza i nikt i nic nie stanie [25:16] powstrzymać Boga przed nadejściem przed jego działaniem i jego [25:23] sądem tak Czyli wieczny oznacza boski wieczny oznacza ostateczny nieuchronny [25:31] taki przed którym nie da się uciec taki który [25:36] realizuje Sąd Boży natomiast niekoniecznie chodzi o wieczne męki Piekielne No w tym przypadkach liście [25:45] Judy 6 7 wersecie widzimy że nie o to chodzi No dobrze zostaje jeszcze nam w [25:51] tym kontekście 12 13 werset z listu Judy oni to są zakałą na waszych ucztach [26:00] miłości błąkającymi się gwiazdami dla których zachowane są na wieki najgęstsze ciemności [26:09] No tutaj schodzimy na ziemię bo już mamy o osobach oponentach powiedzmy tego listu osobach które są krytykowane w tym liście za [26:19] swoje niewłaściwe postępowanie w ogóle i te wersety z 6 i 6-7 ten 12 i [26:28] 13 tak naprawdę są mocno pod wpływem pierwszej księgi hennocha [26:33] etiopskiej ale to nie ten nie to miejsce ale [26:39] stamtąd też ten język pochodzi ta metaforyka i te sądy No dobrze Oni to są [26:45] za kału na waszych ustach miłości błąkającymi się gwiazdami dla których zachowane są na wieki najgęstsze ciemności No i znowu na różne sposoby [26:55] można by egzegeza tego wersetu przeprowadzać w zależności od zainteresowań No i dostępnego czasu natomiast czy z tego wersetu da się [27:04] wywnioskować że po zmartwychwstaniu na sądzie ostatecznym [27:11] Grzesznicy będą zesłani na wieczne męki Piekielne [27:19] No ciężko coś takiego tutaj uzyskać ten werset jest oczywiście [27:27] ogólniejsze niż nasze pytanie tak błąkające się gwiazdy na których zawale są na wieki i najgęstsze ciemności no [27:36] jedną z interpretacji No Wyobraźmy sobie niebo na której na którym krążą gwiazdy [27:43] No i oczywiście one są jakby uwikłane te te gwiazdy [27:49] i krążą w tych ciemnościach i ta metafora staje się metaforą pod Sąd [27:57] Ostateczny Na czym polega ten sąd już nie jest do końca powiedziany tak [28:07] to może tyle pozostawiam państwu pod dyskusję też nie trzeba wszystkiego mówić niech [28:15] sami pracujemy No i wreszcie natrafiamy na ostatnią [28:22] z ksiąg który dzisiaj oddajemy pod dyskusję na apokalipsę Jana [28:29] No tam kilka wersetów się pojawiło już jesteśmy już jesteśmy no [28:37] w tej ostatniej księdze i tutaj taki dłuższy Dłuższy slajd mam ale obiecuję [28:44] że tylko taki jeden mam no bo [28:51] jeżeli dotychczas te wersety wszystkie były za ogólne No to można zdać sobie [28:57] takie pytanie OK znaleźliśmy język wieczności znaleźliśmy te sondy ostateczne znaleźliśmy [29:04] że ten język wieczności jest w kontekście tego sądu ostatecznego No ale czy tam chodzi o wieczne męki No nie ma nie ma tych słów które by [29:15] mówiły o mękach o jakimś takim wiecznie trwającym cierpieniu [29:22] a więc w poszukiwaniu w Nowym Testamencie jednoznacznych wersetów ukazujących wiarę w wieczność mąk piekielnych należy jeszcze [29:30] przeanalizować objawienie Jana dlatego że tutaj natrafimy na język tak jak za [29:36] chwilę państwu przeczytam język cierpienia który w połączeniu z eschatologicznym sądy No dawałby wyraźne albo przynajmniej wyraźniejsze powody do [29:48] tego żeby twierdzić że istnieje coś tak jak wieczne męki Piekielne przynajmniej jeszcze dalej we fragmentach 14 rozdział 10 werset i 20 [29:58] rozdział i 10 werset To są te dwa teksty które za chwilkę będę z państwem analizował użyto na opisanie wiecznych kar [30:06] eschatologicznych czasownika tutaj można sobie zatrzymać ten wykład i zerknąć sobie na te wersety [30:17] bo te wersety rzeczywiście pokazują że pasaniza jako czasownik No mówi o [30:23] mękach o cierpieniu a w wersecie 4.11 dodatkowo rzeczownika [30:29] basen tutaj mamy rzeczownik i on też w apokalipsie występuje w wielu miejscach [30:35] pojęcia te jeśli weźmie się pod uwagę innej wystąpienia w Nowym Testamencie [30:41] można tłumaczyć jako cierpienie dręczenie trudne męczenie katowanie Czy [30:46] ból No i te pojęcia występują w kontekście istotnych danach z wersetów [30:53] także tutaj Zbliżamy się do takiej sytuacji gdzie te potencjalność wiecznych mąk piekielnych jest coraz wyrazistrza zaraz [31:04] się temu tym wersetom przeglądniemy ja tutaj poniżej państwu opisuję jeszcze inne wersety 95 11 10 12 2 18 7 10 i 15 w których no [31:18] widać że ten czasownik basanizo jaki rzeczownik basen ismos występuje w takim [31:29] znaczeniu który mówi o jakiś mękach Natomiast te wersety które tutaj państwo wypisałem dotyczą sądów [31:38] doczesnych czyli cierpienia w wymiarze takim będzie jak byśmy proroczym a więc [31:45] w kontekście wydarzeń historycznych może przeczytajmy ten fragment z 18 wersetu dla ilustracji 18 rozdziału ile [31:57] sam sobie uwielbiał i rozkoszy zażywał tyle udręki i boleści mu zadajcie gdyż mówi w sercu swoim siedzą jak królowa wdową nie [32:06] jestem a żałoby nie znam i z dala stać będą [32:12] ze strachu przed jego męką mówiąc biada tobie miasto wielkie Babilonie czy [32:18] widzimy że tutaj ta udręka jest w kontekście sądu nad babilonem a Babilon to [32:29] coś nie będę tutaj wchodził w interpretację co wydarza się w planie [32:35] historycznym a więc nie jest po zmartwychwstaniową rzeczywistością czy pośmierną rzeczywistością ale coś co wydarza się w planie rzeczywistym miasto [32:44] potężne gdyż w jednej godzinie nastał twój sąd kupcy handlujący nimi [32:49] wzbogaciwszy się na nim z dala stać będą ze strachu przed jego męką No to widzimy [32:58] że tutaj objawienie Jana używa języka męki w kontekście sądu na razie w tym [33:04] wersetach dotyczących doczesności natomiast no rozdział 14 i 20 wymagają osobnej osobnej refleksji [33:17] przeczytajmy teraz ten fragment bo tutaj No mamy coś takiego co wydaje się [33:23] wyraźnie uczyć o wiecznych mękach piekielnych [33:28] Apokalipsa Świętego Jana 14-8-12 a drugi anioł szedł za nim i mówił upadł upadł [33:35] wielki Babilon który napoił wszystkie narody winem szaleńczej rozpusty a [33:41] trzeci anioł szedł za nim mówiąc donośnym głosem jeżeli ktoś odda pokój zwierzęciu i jego posągowi i przyjmie znamię na swoje czoło lub na swoją rękę [33:53] to i on pić będzie samo czyste gniewu bożego z kielicha jego gniewu i będzie [34:00] męczony w ogniu i wsiarce wobec Świętych Aniołów i wobec baranka No Czytamy że ktoś będzie męczony w ogniu [34:10] No to jest bardzo blisko naszych wyobrażeń o wiecznych mękach piekielnych [34:18] i czytamy dalej a dym ich męki tutaj mamy rzeczownik Unosi się w górę [34:26] na wieki wieków i nie mają wytchnienia wednień w nocy Ci którzy oddają Pokłon [34:33] zwierzęciu jego posągowi ani nikt kto przyjmuje znamię jego imienia czym się [34:39] okaże wytrwalę świętych którzy przestrzegają Przykazań Bożych i wiary Jezusa [34:46] czy mamy coś tu o sądzie ostatecznym No mamy czy mamy tu Język wieczności mamy [34:51] czy mamy tu Język dręczenia jakieś męki mamy ale czy mamy [34:57] tu życie pozagrobowe no tego nie widać [35:04] A my już wiemy że nie tylko w starym jakim Nowym Testamencie są fragmenty [35:09] także które używają języka wiecznych mąk w [35:17] kontekście zwykłych sądów historycznych a więc używają tego języka hiperbolicznie ponieważ te męki nie trwają wiecznie jeśli chodzi o [35:28] tę frazę i nie mają wytchnienia wednień w nocy No to trzeba dobrze uchwycić kontekst tego [35:41] tego fragmentu ta fraza jest umiejscowiona w ramach trzech wizji aniołów to trzeba czytać od 6 wersetu do 13 wersetu ten 14 rozdział [35:53] i te trzy wizje aniołów dotyczą sądu nad babilonem który Jak już powiedzieliśmy [35:59] rozgrywa się w planie historycznym a nie pozagrobowym czy piekielnym [36:06] każe to odczytywać te wersety XI [36:12] eschatologicznie ale jednak historycznie zaś nieustanne męki czy nie No jak już [36:19] powiedzieliśmy hiperbolicznymi wskazując raczej na ich okropność nieodwołalność [36:25] ciągłość ale nie wskazując znak ich nieskończoność czasową ponieważ dotyczy to sądu nad babilonem który jest [36:34] powiedzmy bytem rzeczywistością doczesną [36:44] No dobrze Myślę że w tym przypadku że czwarty warunek nie [36:50] został spełniony Mamy język wieczności powiązany z sądem eschatologicznym jest są tam męki No ale fragment nie dotyczy rzeczywistości Piekielnej bo nie dotyczy [37:01] Post Mortem czy rzeczywistości po zmartwychwstaniowej [37:06] a tutaj wrzuciłem państwu da zobrazowania [37:13] kolejny chyba fragment taki który ze Starego Testamentu który pokazuje to o czym mówię to znaczy że język wieczności może być używany w [37:22] kontekście sądów doczesnych w tym przypadku mamy fragment Izajasza dotyczący domu to też potoki e-domu zamienią się w smołę a [37:34] jego glina w siarkę a jego ziemia stanie się smołą gorejącą ani w nocy ani w [37:40] dzień nie zgaśnie jego dym wznosi cię będzie zawsze z pokolenia w pokolenie [37:46] będzie pustynią bo wiek wieków nikt nie będzie nią chodził No jeżeli ktoś ma [37:52] literalistyczne nastawienie nie wychwytuje hiperbol w tym przypadku [37:59] No chyba nawet ktoś na takim litanistycznym nastawieniem do czytania tekstu no szybko się kapnie że to jest są nad edomem No tak autor stosuje [38:08] takiej taką metaforykę Bóg przychodzi z sądem ktoś się pali to jest nie do [38:13] ugaszenia ten dym który się unosi i nie jest do zatrzymania to Boska ingerencja w doczesność [38:22] historyczność jest tak hiperbolizowana czy w edomie [38:28] cierpieli wieczne mąki to samo pytanie Czy cierpieli wieczne męki już jest źle [38:34] sformułowane bo jeżeli wieczne No to wciąż dalej ten Sąd powinien się odbywać i te mąki Piekielne trwać No dobrze Szanowni państwo dochodzimy do [38:46] finału tego dzisiejszego wykładu dotyczącego wybranych tekstów z Nowego Testamentu No to jest ostatni tekst który przeszedł na [38:58] który przeszedł nasze sito prawda z objawienia Jana z 20 rozdziału No i [39:04] tutaj czytajmy czytajmy ostrożnie ten te wersety [39:09] A diabeł który ich zwodził został wrzucony do jeziora z ognia i siarki [39:15] Gdzie znajduje się też zwierzę i fałszywy prorok i będą dręczeni o tu mamy nasz czasownik tak bazanizo dniem i nocą na wieki [39:27] wieków Mamy język męczarni Mamy język wieczności mamy mamy Sąd Ostateczny mamy [39:34] czy tu mamy Zmartwychwstanie no to Zmartwychwstanie akurat nie jest potrzebne ponieważ mówimy o diable i o zwierzęciu i o fałszywym proroku [39:51] oczywiście to wymaga dłuższej analizy egzegetycznej kim czym jest to zwierzę [39:57] kim czym jest ten fałszywy prorok Czy to jest jakaś osoba ludzka czy nie i tak dalej [40:05] ja to zawieszę tutaj chciałbym żebyśmy coś takiego może powiedzieli sobie że [40:12] ten diabeł zwierzę i fałszywy prorok będą dręczeni dniem i nocą na wieki [40:17] wieków tak to jest przedstawione natomiast do końca o co chodzi tu się [40:23] powstrzymam bo to trzeba by szerszą robić w ogóle rozszyfrować całą apokalipsę żeby ratę pytanie odpowiedzieć natomiast czytajmy dalej i [40:33] wydało może umarłych o to tutaj mamy grzeszników prawda Który w nim się [40:40] znajdowali również śmierć ta natos i piekło tam jest słowo Hades wydały [40:46] umarłych który się w nich znajdowali i byli osądzeni każdy według uczynków [40:51] swoich zauważmy tutaj z akcent pada na to że te osoby są osądzone każdy według [40:58] swoich uczynków [41:05] i czym skutkuje ten osąd przeczytajmy dalej i śmierć i piekło zostały wrzucone do [41:13] jeziora ognistego tam Chwilkę zostawmy ową jezioro ogniste to druga śmierć jeżeli ktoś nie był zapisany w księdze żerwota to są ci osądzeni Jeśli ktoś nie [41:24] był zapisany w księdze żywota został wrzucony do jeziora ognistego No dobrze został wrzucony do jeziora ognistego tutaj język najprawdopodobniej z Księgi [41:34] Daniela 7 rozdział tutaj jest wiele różnych [41:42] metafor pochodzących ze Starego Testamentu Ale nas to za bardzo nie interesuje skrótowe rzecz ujmując widzimy że [41:51] ci którzy są osądzeni którzy nie byli zapisani w księdze żywota ci ludzie są [41:57] wrzuceni do jeziora ognistego ale czy o nich jest powiedziane że cierpią dniem i [42:03] nocą na wieki wieków nie to jest powiedziane o diable o zwierzęciu i fałszywym po roku o tych już nie jest powiedziane w ogóle czym jest to jezioro [42:12] ogniste to jest jak już mówię inny temat no bo i śmierdzi stan wrzucona i Hades [42:17] zrzucony więc to jest taka ostateczność jakby wszystko jest żeby się pokusić jednym zdaniem wrócone do czegoś co jest [42:26] ostateczne i ginie śmierć i ginie Hades i ginie diabeł z wieży i fałszywy próg [42:33] koniec z tym wszystkim jest ale jeżeli ktokolwiek tu cierpi wieczne męki [42:43] że ten że ten dzień i noc na wieki wieków nawet w tym sądzie ostatecznym [42:50] tym jezioro ognistym należy potraktować dosłownie co też jest [42:56] wątpliwe No bo to jest typowy język taki konwencjonalny nawet jeśli to Grzesznicy [43:03] którzy są w zmartwych wzbudzani tak bo może [43:10] śmierć i Hades wydają tych umarłych wrzucanie do tego jeziora ale nie jest powiedziane co oni tam cierpią nawet nie jest powiedziane że cierpią [43:20] może w ten sposób zakończę dziękując państwu za uwagę za poświęcony czas i na refleksje nad tymi kolejnymi [43:32] fragmentami życzę udanej refleksji analizy i odwagi przede wszystkim to jest trudny temat [43:42] dlatego go poruszam wiem że wiele osób przeżywa wieczne męki Piekielne boi się [43:49] i ich boi się swoich bliskich czasami nawet o siebie samych Myślę że warto [43:56] przestudiować te teksty z taką ostrożnością aby móc się zorientować co [44:02] na ten temat Nowy Testament mówi dziękuję bardzo Dziękuję a ja od razu udostępnię Jak wygląda tym razem odpowiedź w naszych w [44:13] naszej ankiecie czy wierzysz w to że część ludzi po śmierci czekają wieczne męki Piekielne odpowiedź Tak większość ludzi tak niektórzy ludzie tak ale tylko [44:23] pojedyncze osoby nie wierzę w trwające wiecznie piekło jak widać w dalszym [44:29] ciągu większość odpowiedzi mamy przeważającą nie wierzę w trwające wiecznie piekło tym razem dwie odpowiedzi wybrane że niektórzy albo [44:39] albo nikt także tak tak to się po raz kolejny na Facebooku [44:47] pojawia zaczniemy od końca czyli od pytania które przyszło jako ostatni skąd [44:52] wiemy kiedy męki są po prostu okropne a kiedy wieczne skoro użyte jest to samo [44:58] słowo skąd w ogóle wiemy co w apokalipsie czyli izajaszu jest historyczne Przecież one są uważane często za proroctwa słuszne [45:06] słuszne tutaj są wątpliwości ja może powiem tylko tyle że ja [Muzyka] [45:16] w tym wykładzie podchodzę nie [45:21] stricte egzegetyczne tylko Mam pewien problem do rozwiązania mam pewne zadanie [45:27] mam pewne pytanie które właściwie jak państwo wysuszeliście jest [45:33] pytaniem teologicznym wynikającym z naszej współczesnej dyskusji [45:38] teologicznej i współczesnych rozstrzygnięć teologicznych które z [45:45] którym wracamy do tekstów biblijnych i zastanawiamy się co jak te teksty binato odpowiadają więc nie zajmowałem się historycznością sądów [45:54] Starego Testamentu No nie zajmowałem się wieloma aspektami które też są w tym [46:01] pytaniu zawarte byłem [46:07] No nie byłem stricte biblistą No bo miałem pytanie teologiczne [46:12] kwestia historyczności i tak dalej no to pozostawiłem sobie gdzieś tam w tle [46:19] w ogóle nie mogę powiedzieć na przykład że te sądy starotestamentowe [46:25] używają stereotypowego języka gdyby kiedyś te [46:31] rzeczy badałem jeżeli państwo wzięlibyście poszczególne losy narodów [46:38] nie tylko Izrael Juda ale te inne ościenne dzisiaj do mnie mówiliśmy Tak [46:43] gdybyście Państwo Wzięli ten i porównali historyczne losy tych Narodów [46:51] do języka opisującego to co się ma wydarzyć na tych narodach [46:58] to by była duża rozbieżność bo ten język jest klasyczny stereotypowy [47:03] uniwersalny a losy tyru losy edomu Izraela Judy nie [47:11] były takie same chociaż te same metafory się pojawiają [47:16] kolejne pytanie skąd zatem wzięła się ta jednomyślność [47:21] kościołów dotycząca piekła i wiecznie trwających mąk i jeszcze jedno pytanie z [47:27] tej samej serii Jak kształtowała się doktryna piekła i w oparciu o jakie wersety No Szanowni państwo no te wersety które my tutaj czytamy natomiast [47:37] należy pamiętać o tym że istnieje rozróżnienie między biblistyką a [47:43] teologią ja ogólnie powiem Można sobie poczytać precyzyjnie o tym jak ta doktryna się rozwijała jest książki a historia piekła [47:52] inne ale chciałbym żeby państwo uchwycili ten moment egzystencjalny w nas który [48:03] No zmusza albo zadaje pytanie o piekle No i to jest zrozumiałe [48:09] no bo jeżeli będziemy podkreślać podmiotowość jednostki ludzkiej tak będziemy podkreślać jej wolność wyboru [48:23] No to będą takie tendencje które będą podkreślać to że Bóg szanuje ten wybór [48:29] Tak więc automatycznie mamy potencjał wiecznych wiecznego przynajmniej oddzielenia od Boga to tak samo w relacjach interpersonalnych tutaj w [48:37] wymiarze horyzontalnym międzyludzkim tak wiemy wiemy to [48:43] że ktoś musi chcieć żeby coś się wydarzyło [48:48] nie da się zmusić Ostatecznie w wielu przypadkach to jest też jakaś generalizacja ale Innymi słowy jeżeli [48:57] podkreślimy wolność człowieka i jego wybór i wiemy jak człowiek funkcjonuje w [49:02] jakim w obcowaniu jest nieraz tak no to pojawia się naturalnie [49:08] możliwość tego że on ona sam z siebie nie wydobędzie się nie wykaraska się [49:15] przed chwilą Czytałem o jeden tekst o uzależnieniach tak No ktoś musi chcieć [49:23] musi powiem ci ta wola żeby tej osobie pomóc bo nawet jak Przechodzimy [49:28] detoksykację fizyczną to i zostaje psychika a więc ta potencjalność [49:37] wiecznego oddzielenia od Boga jest obecna No i z drugiej strony Jeżeli podkreślimy Boga który jest wszechmocny i który jest [49:46] miłością na automatycznie otwiera się nam inna przestrzeń tak otwiera się nam [49:52] przestrzeń na to że może ostatecznie tak to nie będzie wyglądać nie że nawet te [49:57] kościoły które wyznają wiarę w wieczne męki Piekielne [50:03] dają sobie nadzieję że to piekło Będzie puste że to tylko potencjalnie w ten sposób się wydarzyć może [50:12] także [Muzyka] [50:17] historia historią wersety wersetami ale właśnie z tych [50:24] powiedzmy dwóch elementów i kilku innych rodzi się to ta dyskusja [50:30] dotycząca tego jak i los czeka jednostkę uwzględniająca wolną wolę Boga wolną [50:37] wolę człowieka miłość Boga grzeczność człowieka sprawiedliwość Boga dobro człowieka [50:46] symetryczność kar Czy można kalać Wiecznie za coś skończonego Czy istnieje takie zło które wymaga wiecznych mąk i tak dalej i tak dalej [50:56] po prostu teologia i z tej teologii w oparciu o jakieś wersety w oparciu o pewne założenia też filozoficzne Wyłaniają się doktryny nie zawsze i nie [51:07] wszystkim jak postać orygenesa żeby to tylko przywołać jedną tak nie wszystkim się tradycyjnie zrobiło ale taka symetryczność [51:18] Augustyna już Jak najbardziej jest widoczna w kościele [51:25] mówiłeś o wolnej woli człowieka i w tym oddzieleniu od Boga i właśnie pojawiło [51:31] się też takie pytanie czy męki Piekielne nie są po prostu stanem człowieka [51:36] oddzielonego od Boga w takiej właśnie bardziej chyba [51:41] egzystencjalne tak no to by było można powiedzieć takie podstawowe uchwycenie [51:47] czyli oddzielenie od Boga rozumiane jako jako piekło no i tutaj można sobie teologizować można poszerzać to Bo w [51:57] pewnym sensie nawet ci najbliżej Boga są od niego oddzieleni tu i teraz tak Czyli gdyby pójść w takim już nie takim stricte [52:07] piekielnym myśleniem ale oddzieleniem od Boga [52:12] to wszyscy znasz codziennie doświadczamy oddzielenia od siebie samego nie mamy pewnej władzy nad sobą Jesteśmy w pełni rozumiemy siebie [52:23] Mamy nieświadomość żyjemy w jednym jakimś modelu pójść w latach się okazuje [52:29] że to jak postrzegaliśmy siebie było niewłaściwe zmieniamy to w relacjach z [52:35] innymi Czujemy się oddzieleni coś chcemy uzyskać coś coś chcemy wytworzyć A to [52:41] się nie udaje No i wreszcie ponieważ chrześcijaństwo uznaje że [52:46] eschatologia się jeszcze nie zrealizowała to z samego tego wynika pewne oddzielenie od Boga tak ten aspekt piekielny że tak powiem Jest odczuwalny [52:56] w nas wobec nas wobec innych i wobec samego Boga to oddzielenie [53:04] Ale z drugiej strony to logizuje z państwem uruchamiam wyobraźnię ale czy [53:11] da się oddzielić od Boga czy ostatecznie z drugiej strony rymując [53:17] tak wprowadzając pewną dialektykę wypowiedzi Czy da się oddzielić od Boga od wszech mocnego Boga wszechobecnego Boga tego który stwarza wszystko i [53:27] wszystko co stwarza jest z gruntu dobre i on nie z neutralny wobec tego co stwarza bo to co dobre wymaga miłości Czy [53:38] człowiek jest w stanie się odwrócić od Boga do takiego stopnia że zaprzeda swoją duszę czy może jednak to że go Bóg stworzył na samym dnie ma ten BIOS [53:48] wczytany który tak naprawdę no nie jest w stanie się bóg ma czas nie [53:54] stanie się uwolnić od obecności Boga i choćby był [54:00] najtwardszym zawodnikiem to w którymś momencie ten kark skłoni [54:07] zostawiam to państwo otwarte czujemy oddzielenie ale czujemy też i niemożliwość oddzielenia i to jest ta dynamika losu ludzkiego to [54:16] egzystencjalne wyobcowanie ale jednak doświadczenie tego że gdzieś [54:22] przynależymy że jest jakaś podstawa naszego istnienia która nas [54:28] wciąż ustanawia Ktoś kiedyś powiedział właśnie Czy można [54:33] na pytanie Czy można odmówić Bogu odpowiedział nam nie no można ale się nie da myślę że to dobrze podsumowuje aczkolwiek na podsumowanie będzie [54:44] jeszcze czas myślę przy ostatnim spotkaniu z tego cyklu aczkolwiek najprawdopodobniej nie ostatnim spotkaniem na temat piekła czy w ogóle [54:54] kwestie z katologicznych bo w naszych słuchaczy i ogólnie [54:59] wiele osób ten temat interesuje część z nich się obawia tak jak mówiłeś [55:06] żebyś po prostu jest zainteresowana jak to wygląda więc myślę że ten temat będzie jeszcze wracał pierwsze bardzo ci dziękuję Ja [55:17] też ci bardzo dziękuję rzeczywiście jest to jest To niesamowita rzecz państwa oczywiście zapraszam do obejrzenia poprzednich części które link do nich są [55:26] w opisie tego naszego dzisiejszego spotkania można je oczywiście też [55:32] znaleźć na YouTubie pierwsza część poświęcona [55:38] pierwszym ewangelią czyli Mateusza i Marka [55:46] druga druga część była Łukasz i Jan No jakoś tak W każdym razie teraz będzie [55:53] trzecia w czwartej części zajmiemy się tym co mówił Paweł tak jest na temat [56:00] piekła być może tym również czego nie mówił [56:05] Tak czy inaczej bardzo serdecznie państwa Zapraszam do zapoznania się z całym materiałem Dziękuję również oczywiście zapytania I na pewno nie [56:15] spotkamy się z Piotrem za tydzień z Piotrem w charakterze wykładowcy nie spotkamy się za tydzień dlatego że za tydzień będziemy mówić na zupełnie inny [56:26] temat Aczkolwiek Wielu ludziom kojarzący się właśnie też z jakąś taką surowością i tak dalej a mianowicie będziemy mówić o [56:38] purytanizmie Czy on jest rzeczywiście taki straszny czy nienawidzi wszelkich przyjemności czy jest takim [56:49] taki nurtem religijnym w którym rzeczywiście nie można tańczyć pić [56:54] alkoholu używać używek różnego rodzaju bardzo często nam się kojarzy właśnie [57:01] też z chociażby procesami czarownic z innymi tego typu rzeczami o tym [57:08] wszystkim będziemy rozmawiać właśnie za tydzień będziemy rozmawiać z doktorem habilitowanym Kazimierzem bęben który przybliży nam nieco [57:19] purytanizm w jego różnych blaskach i cieniach także bardzo bardzo serdecznie [57:25] państwa zapraszam No jeżeli chodzi o dzisiaj to dziękujemy bardzo życzymy [57:31] miłego wieczoru i do zobaczenia za tydzień do zobaczenia Dziękuję Asiu Dziękuję państwu --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl