Czy Nowy Testament głosi wieczne męki piekielne? Cz. 2
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Czy Nowy Testament głosi wieczne męki piekielne? Cz. 2 | EWST online
- [Muzyka]
- [Muzyka]
- Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19
- online dzisiaj druga część bardzo ciekawego tematu którym wzbudził sporo i
- zaciekawienia i kontrowersji w swojej pierwszej części czy
- Jezus przeżyć czy Nowy Testament głosi wieczne męki Piekielne jest z nami
- doktor habilitowany Piotr Lorek który nadal krok po kroku będzie raz
- przeprowadzał przez kolejne ewangelie została nam jedna Ewangelia sematyczna Ewangelia Mateusza i Ewangelia Jana a w kolejnych częściach przyjrzymy się też
- innymi innym pismom Nowego Testamentu W poprzedniej
- części omawialiśmy ewangelię Marka i Łukasza dla przypomnienia link znajduje
- się w komentarzu pod filmem także jeżeli państwo Mielibyście ochotę obejrzeć później właśnie tą pierwszą część to też
- zapraszam a teraz Piotrze oddaję ci już głos Cieszę się że mogę znowu z państwem być i kontynuować wątek piekła
- doktryna piekła występuje w wielu wyznaniach chrześcijańskich zwykle w tej najmocniejszej formie Mianowicie w formie wiecznych mąk
- piekielnych a my nie zajmujemy się samą doktryną tylko zajmujemy się tym jak ewentualnie wersety które mają
- nawiązywać do tej doktryny się kształtują I co mówi na ten temat Nowy
- Testament W tej drugiej odsłonie kontynuujemy tak jak Jasia powiedziała
- nasz temat przechodząc do Ewangelii Mateusza i do Ewangelii Jana
- Podejrzewam że w trzeciej odsłonie w kolejnym odcinku omówimy wszystkie listy niepawowe i apokalipsę Jana a w czwartym końcowym
- zajmiemy się korespondencją przypisaną apostołowie Pawłowi w Nowym Testamencie No dobrze omówiliśmy już ewangelię Marka
- i omówiliśmy już ewangelię Łukasza dla przypomnienia w skrócie tylko powiem że obie te ewangelie
- obie te ewangelie nie uczą w sposób
- jednoznaczny tego iż
- to co jest po negatywnej stronie życia wiecznego miałby być opisane jako też wieczne Innymi słowy życie wieczne w twych dwóch
- Ewangeliach Ewangeliach Marka i Łukasza jest opisane jako wieczne Natomiast sąd
- ten ostateczny dla niewiernych niewierzących już nie
- jest opisany jako wieczny w ogóle jeśli chodzi o ewangelię Marka to dostrzegliśmy tylko jeden większy fragment który teoretycznie mógłby w
- ogóle mówić o doktrynie piekła chociaż Zachęcam do obejrzenia tego filmiku z
- poprzednim wykładem to nie jest wcale takie pewne są inne interpretacje którą też tam które też tam zasygnalizowałem natomiast Ewangelia Łukasza Chociaż mówi
- o życiu pozagrobowym sposób wyraźny to 16 rozdział jest nam znany o bogaczu i
- łazarzu to też te męki które tam są opisywane nie są nazwane wiecznymi one
- dotyczą życia pozagrobowego od momentu śmierci aż do zmartwychwstania więc
- definicji nie są wieczne i też nie ma pewności w ogóle że ten tekst dotyczy życia pozagrobowego czy
- tylko językiem życia pozagrobowego opisywana jest sytuacja osób czy też
- narodu Zachęcam do oglądnięcia tamtego filmiku a dzisiaj skupimy się na Ewangelii Mateusza czyli to będzie trzecia z
- Ewangelii synoptycznych i przejdziemy też do czwartej z ewangelii najpóźniejszej ewangelii czyli ewangelii Jan
- a więc Ewangelia Mateusz tutaj państwu w taki prosty sposób taka
- prosta prezentacja Ale wypisuje te teksty które
- omawia się gdy studiuje się doktrynę piekła i w Ewangelii Mateusza już na
- początku tej Ewangelii pojawia się tekst który jest bardzo podobny do tekstu z
- Ewangelii Łukasza także z 3 rozdziału łatwo zapamiętać wiemy że oba te teksty dotyczą Jana
- Chrzciciela i przeczytajmy ten tekst ja ten test nie będę analizował Zachęcam
- do odsłuchania pierwszej części tego wykładu o piekle Ale tylko dwa trzy zdania powiem a gdy ujrzał wielu faryzeuszów i
- saduceuszów przychodzących do chrztu rzek do nich plemię żmijowe Kto was ostrzegł przed przyszłym gniewem a już i siekiera do korzenia drzew jest
- przyłożona wszelkie więc drzewo które nie wydaje owocu dobrego zostaje wycięte
- i w ogień wrzucony w ręku jego jest wyjadłoby oczyścić klepisko swoje i zbierze pszenicę swoją do spichlerza lecz plewy spali w ogniu
- nieugaszonym dosłownie dwa trzy zdania komentarza ten fragment już analizowaliśmy po pierwsze nie ma pewności w ogóle ten tekst dotyczy
- piekła że dotyczy sądu ostatecznego najprawdopodobniej Wygląda na to że ten
- tekst dotyczy losów Izraela że Jan Chrzciciel zwraca się do
- przedstawicieli Izraela i brzmi Przed nadchodzącym gniewem i czy ten gniew
- dotyczy I wojny żydowskiej a więc wydarzenia zupełnie historycznego Czy dotyczy wydarzenia ostatecznego eschatologicznego to widać że
- najprawdopodobniej do tego co się będzie działo na ziemi i ten gniew tak jak wiele sądów w Starym Testamencie
- dotyczył wydarzeń ziemskich autor tutaj stosuje metaforę widzimy że jest mowa o drzewie który nie wydaje
- owocu dobrego i zostaje wyciętej w ogień rzucone czyli ten ogień tutaj jest
- w planie metaforycznym jest w odniesieniu do drzewa
- ona tak ten ogień tu odstaje A podkreśliłem to słowo natomiast Miejmy
- na uwadze że tutaj mamy pewne porównanie do drzewa to drzewo to wygląda na to że
- to jest Izrael który idzie na sąd i jest wrzucony w ogień
- i ten ogień jest przedstawiony w kolejnym wersecie 12
- tutaj wypisanym
- w formie ognia nieugaszonego forma tutaj ogień jest opisany jako nieugaszony
- czyli ten jeżeli w ogóle o ten ogień dotyczy mąk piekielnych co Jest wątpliwe
- to przede wszystkim to co mamy tutaj pewnego też opisany jako nieogarszony
- i nieugaszony jest równie dobrze w planie historycznym myśmy te rzeczy też analizowali podczas pierwszego odcinka nieugaszony to jest taki który nikt nie
- może ugasić ale to nie oznacza że jest wieczny to nie oznacza że jest wieczny on na tutaj w tych wersetach jest użytym
- metaforycznie w kontekście drzewa w kontekście klepiska pszenicy i plew
- które Są palone ale równie dobrze to odniesienie metaforycznego
- ognia w tych tutaj porównaniach Może odnosić się to po prostu do ognia walk
- zwykłych walk w planie doczesnym czy to chodzi o pierwszą wojnę żydowską
- czy jakiś inne wydarzenie i koniecznie to musi się w ogóle odnosić do wydarzeń pośmiertnych moment wspomnianego tutaj o
- zmartwychwstaniu o tym że ktoś umiera albo ktoś jest ma w tych wzbudzony i tak dalej No to może tyle
- czyli to ten tekst uczy nas o wiecznych mękach piekielnych No wygląda na to że niewiele
- może nawet nic Bo jeśli chociaż nawet mówi o piekle No
- to nie wiemy nic na temat wiecznych mąk piekielnych jeśli chodzi o ten tekst
- Przejdźmy dalej kolejny dwa to są dwa najistotniejsze w ogóle teksty jeśli chodzi o ewangelię
- synoptyczne czyli ewangelię Marka Łukasza i Mateusza To są te dwa teksty
- które znajdujemy w XVIII rozdziale i 25 i tutaj już się coś ciekawego dzieje
- 18.8 Jeżeli więc ręka twoja albo noga twoja cię gorszy utknij ją i odrzuć od
- siebie lepiej jest dla ciebie wejść dożywota kalekim lub chromem niż mając
- obydwie ręce lub obydwie nogi być wrzuconym do ognia wiecznego tutaj
- ktoś jest wrzucony do ognia wiecznego Ace topór to aronią
- do ognia wiecznego i drugi tekst z 25 rozdziału z 41 wersettu wtedy powie
- i tym polewicy Idźcie Precz ode mnie przeklęci w ogień wieczny
- zgotowany diabłu i jego aniołom No tutaj już troszeczkę ciekawiej się dzieje ponieważ widzimy że ten ogień niezapisany nie tylko jako
- nieugaszony w tym sensie że nie da się go zgasić Co nie oznacza że jest wieczny ale już odpisany jako wieczny co może sugerować
- odniesienie do piekła i ten ogień poprzez to że jest opisany jako wieczny
- No to już ciekawy sposób jest zarysowany pytanie Co to znaczy wieczny ogień i jak
- się to ma do wiecznych mąk piekielnych bo widzimy że w tym wersecie nic nie jest napisane o wiecznych mękach piekielnych tylko o samym wiecznym ogniu
- Co oczywiście nie jest tożsame zobaczymy że takie rozróżnienie między wiecznymi
- mękami a wiecznym ogniem dostrzeżemy objawieniu Jana Gdzie jest mowa o mękach
- czy na przykład w Ewangelii Łukasza przyzna se rozdział jest mowa o mękach ale w tym fragmencie O nic o mękach nie czytamy tylko o tym że ogień jest
- wieczny takie dwa wnioski chciałbym na ten moment zaproponować Patrząc na te dwa fragmenty
- i spróbujemy rozwinąć te wersety dalej bo to są istotne wersety i wymagają
- większej uwagi Po pierwsze chciałbym zauważyć co już też powiedziałem
- więc podsumowujemy że to nie męki lecz ogień jest opisany jako wieczny
- teoretycznie więc można sobie wyobrazić alternatywny do ortodoksyjnego scenariusz dla którego potępieni cierpią przez skończony czas cierpią swoje męki
- nieskończonym czasowo ogniu który dla wiecznie zbawionych pozostaje
- wieczną oznaką dokonanego sądu Oczywiście ta interpretacja jest
- obarczona dużą dozą spekulacji powiedzmy to innymi słowami
- ortodoksyjny pogląd powyżej skoro ogień jest wieczny to jeśli ten tekst dotyczy piekła to ten o wieczny ogień wyraża wieczne
- męki Piekielne natomiast auto nic nie mówi o mękach tylko mówi o ogniu więc
- można sobie wyobrazić to na sposób anihilacjonistyczny a więc taki że ci
- ostatecznie niegodziwi nie będą wiecznie cierpieć tylko przez jakiś czas będą
- cierpieć a ten ogień w którym cierpieli będzie
- na wieki się palił i będzie jakby taką oznaką ich sądu który sam w sobie
- niekoniecznie jest wieczny Oczywiście widzimy tutaj dwa trzy słowa które mamy
- w tej Ewangelii trudno cokolwiek powiedzieć ale tak jeżeli interpretacja ortodoksyjna wykracza poza ten tekst to chcę pokazać
- że wykraczać poza ten tekst można także w inny sposób mianowicie na przykład na sposób taki gdzie akcentuje się nie wieczne męki tylko
- ostateczne unicestwienie danych osób i drugi taki
- wniosek na ten na ten moment
- z tej naszej dyskusji wynika o to pojawia się takie pytanie Co to znaczy aionos czyli co to znaczy ten przymiotnik wieczny w jaki sposób
- należałoby go odczytać czy jego znaczenie w sposób konieczny implikuje nieskończoną czasowość
- czy też dopuszczalne jest widzenie w nim długotrwałej ale jednak skończonej kary
- czy to będzie unicestwienie ostateczne czy to będzie ostateczne odnowienie czyli apokatastaza w tej drugiej obserwacji troszeczkę inaczej podchodzę
- to do problemu teraz nie mówię że ogień jest wieczny ale niekoniecznie męki są
- wieczne tylko to że ogień jest opisany jako wieczny nie oznacza koniecznie że
- on że ta wieczność jaka atrybut tego ognia jest tożsama z nieskończącymi się
- niekończącym się procesem że coś jest wieczne w sensie
- No nieustającej czasowo jakiejś procesualności
- wieczność może oznaczać także jakiś okres czasu
- i też w ten sposób może być opisywana i teraz chciałbym państwu podać
- przykłady zarówno nowo testamentowe jak i starotestamentowe w którym pojęcie
- wieczności nie jest używane w sposób absolutny ale właśnie w taki sposób
- że chodzi o sąd o coś co się z definicji nie mogło wydarzyć
- w sposób wieczny tylko jest ograniczony czasowo Tutaj najpierw dwa przykłady Chciałbym poznać z Nowego Testamentu
- z dwóch ostatnich ksiąg Nowego Testamentu Przyjrzyjmy się najpierw listowi Judy mamy tu takie słowa tak też Sodoma i
- Gomora i okoliczne miasta które w podobny do nich sposób oddały się rozpuście i przeciwnemu naturze pożądaniu cudzego ciała stanowią
- przykład kary ognia wiecznego za to to tutaj się dzieje Zobaczmy że kara
- ognia wiecznego jest wspomniana w kontekście sądu nad
- sodomą i Gomora która jest wzorem jest przykładem
- wiemy że tam ten sąd nie trwał wiecznie bo musiałby nadal trwać jest to jest to
- czasowy sąd dlatego ogień wieczny występuje hiperbolicznie na przykład
- czyli to jest taki ogień ostateczny można powiedzieć boski
- nieugaszony potężny ale niekoniecznie
- wieczny czasowo
- my gdy tak dosłownie patrzymy na ogień wieczny to możemy mieć pokusę odczytania
- tego w sposób taki że coś trwa bez końca Natomiast sąd nad co do gomorą
- miał koniec jej autora nie ma problemu żeby w tym kontekście tego sądu mówić o karze o dnia wiecznego i drugi przykład który chciałbym państwu podać z Nowego
- Testamentu pochodzi z Apokalipsy Jana z XIX rozdziału III wersetu czytamy w tej księdze tak i rzekli powtóre
- Alleluja i dym jej Unosi się w górę na wieki
- wieków o kogo chodzi tutaj kogo to jest ten dym
- który unosi się na wieki wieków No jeśli otworzymy sobie apokalipsę
- to ci z państwa którzy znają ten tekst No to zaraz się szybko zorientują że 17
- i 18 rozdział mówi o śmierci Wielkiego Babilonu wielkiego miasta to wielkie
- miasto jest też nazywane wielką nierządnicą i pierwsze wersety XIX rozdziału jakby podsumowują ten sąd
- nad babilonem nad nierządnicą i gdy czytamy od początku
- to to jest wyraźne przeczytam wersety pierwszej i drugi dziewiętnastego
- rozdziału i potem te z nas trzeci tutaj wyświetlony który wtedy staje się
- bardziej zrozumiały potem usłyszałem jakby donośny głos licznego tłumu w
- niebie który mówił aleluja zbawienie i chwała i moc Bogu naszemu
- gdyż prawdziwe i sprawiedliwe są sądy jego osądził bowiem wielką wszetecznicę
- która wskaziła ziemię przedeczeństwem swoim i pomścił na niej krew sług swoich
- czyli tutaj mamy sąd pomstę nad Wielką wszetecznicą pawilonem to w
- kontekście 17 XVIII rozdziału jest oczywiste Jaka jest tożsamość tego Babilonu to sobie zostawmy to nie nas tutaj nie interesuje natomiast oczywiste
- jest to czytając 17 i 18 rozdział że to jest
- jakaś tożsamość która jest w planie doczesnym
- czyli ten sąd wydarza się w planie doczesnym ziemskim
- i dym jej Unosi się w górę na wieki wieków
- bo jeżeli mamy stąd w planie doczesnym nad jakimś miastem nad jakąś tożsamością
- ziemską No to on z definicji nie trwa na wieki wieków
- No to jest w planie doczesnym jak samo słowo wskazuje doczesny to jest do kiedyś tam tak a więc znowu mamy tutaj język który moglibyśmy chcieć
- interpretować dosłownie i powiedzieć że dym jej Unosi się w górę na wieki wieków
- No ale wiemy że ten sąd dotyczy Babilonu a więc czegoś co ma początek i
- koniec więc znowu Jeżeli ktoś chce dosłownie odczytać ten dym to może powiedzieć tak okej ten dym będzie unosił się na wieki
- wieków ale to nie oznacza że sąd będzie trwał na wieki wieków tylko skutki tego sądu będą trwały na wieki wieków A ten dym
- będzie obrazował te skutki bo sam sąd będzie ograniczony w czasie
- Albo inna interpretacja taka że ten dym unoszący się w górę na
- wieki wieków jest pewną hiperbolą to jest powiedzenie że ten sąd jest ostateczny że ten sąd się wydarzy
- i skutki tego sądu będą wieczne na przykład ostateczne nikt nie jest w
- stanie zatrzymać Boga gdy on przychodzi w swoim sądzie ale ten sam sąd nie trwa
- na wieki w tym sensie o jaki tutaj sobie jakiego tutaj szukamy mianowicie
- wiecznych mąk Po pierwsze ten tekst Nie dotyczy życia pozagrobowego i piekła
- Tylko dotyczy doczesności a po drugie skoro doczesności to ten sąd niemy z
- góry nie może trwać wiecznie Chociaż język wieczności jest użyty Myślę że
- to rozumiem No i teraz jeszcze jakiś przykłady ze Starego Testamentu chciałbym państwu podać dwa przykłady z Księgi Izajasza
- z 33 i 34 rozdziału Myślę że tutaj już tekst nie będzie wymagał takiego szerszego komentarza
- Grzesznicy w Syjonie zlękli się drżenie ogarnęło niegodziwych kto z nas może
- przebywać przy Ogniu który pożera kto z nas może się ostać przy wiecznych
- płomieniach tak tutaj podałem jak to w septuagincie
- czyli greckim tłumaczeniu Biblii hebrajskiej wygląda to ponton
- Czyli widzimy że mamy opisane
- płomienie jako wieczne Natomiast sąd jest na Syjonie a
- więc przestrzeni doczesnej więc znów to staje się Myślę że oczywiste że te
- płomienie mają wymiar do hiperboliczny tam się mogło coś spalić ale nie będzie
- się palić wiecznie no I analogicznie z kolejnego rozdziału
- z Księgi Izajasza z 34 rozdziału werset dziewiąty do 10
- to też potoki e-domu zamienią się w smołę a jego glina w siarkę a jego
- ziemia stanie się smołą gorejącą ani w nocy ani w dzień nie zgaśnie jego
- dym wznosić się będzie zawsze dym domu
- w nawiasie znowu fragment według septuaginty
- natomiast i tam się pojawi z nowa znowu ten wątek wieczności Natomiast tutaj
- zaznaczyłem że ten grecki odpowiednik ten odpowiednich w tłumaczeniu nie choć
- odnosi się składniowo on się odnosi składniową do innej części zdania to dla nas nie jest za bardzo istotne bo jest różnica między tekstem hebrajskim i
- greckim ale i tutaj i tutaj mamy tę ideę czegoś co trwa
- nawet jak tam składniowo to nie jest tożsame chodzi o to że mamy znowu język
- hiperboliczny mocny język z pokolenia w pokolenie będzie pustynią edom No tak
- nie jest to wiek wieków nikt nie będzie nią chodził to też nie jest prawda w sensie dosłownym więc to widzimy że sądy
- doczesne co podaliśmy to w oparciu dwa przykłady z Nowego Testamentu i dwa przykłady ze Starego Testamentu mogą bez problemu być opisywane w Biblii
- hebrajskiej także w tłumaczeniu greckim tej Biblii językiem wieczności
- wiecznych płomieni wiecznego ognia coś jest w dzień i w nocy i tak dalej natomiast desygnat tego języka nie jest wieczny
- czyli to do czego odnosi się do jakiejś rzeczywistości odnosi ten język już nie jest wieczny Myślę że to powinno nas uczyć że jeżeli w Nowym Testamencie
- pojawia się język wieczności to nie możemy od razu założyć że ten tekst mówi
- o wiecznych mękach bo wiemy że w Starym Testamencie ten język nie odnosił się do
- wiecznych mąk to trzeba by wykazać a nie założyć
- no To wróćmy do naszego tekstu najistotniejszy jest ten fragment z Ewangelii Mateusza z 25 rozdziału już
- jeden werset 41 z 25 rozdziału czytaliśmy a teraz przechodzimy do najistotniejszego
- wersetu z poprzednich rzeczy co się dowiedzieliśmy 18 i 25 rozdział że
- chociaż pojawia się idea wiecznego ognia to to nie oznacza automatycznie że
- odnosi się to do wiecznych mąk piekielnych te mąki mogą być wieczne Ale równie dobrze mogą być ograniczone czasowo
- skoro ten język używany jest także w przykładach
- takich gdzie sąd czasowy jest opisywany wiecznym językiem natomiast ten werset
- który teraz tu państwo widzicie werset z 25 rozdziału 46
- No tu już jest coś ciekawego się dzieje bo Zobaczmy
- jak w Ewangelii Marka czy w Ewangelii Łukasza życie wieczne było po jednej stronie a sąd był po drugiej stronie i ten sąd nie
- był opisany językiem wiecznym To w tym przypadku zarówno sąd jak i życie
- wieczne w takiej symetrii opisywane jest językiem wieczności
- i odejdą ci nakaźń wieczną Ej z kolasin ainion Sprawiedliwi zaś do
- życia wiecznego Ace Zone
- widzimy tu symetryczność tak mamy i rzeczownik kolasis tutaj jest on zaraz
- będę mówił jest opisany jako wieczny kara wieczna
- jak i życie jest opisane jako wieczne Czyli ktoś może powiedzieć i to byłoby
- najnaturalniejsze najnaturalniejsza interpretacja że zarówno Kara jest wieczna jak i życie jest wieczne bo w jednym zdaniu w ten
- sposób to jest zestawione jest pewna symetria skoro życie jest wieczne co jest oczywiste że niebo ma być wieczne No to kaźni która jest opisana Konieczna
- też powinna być jako wieczna No jeżeli ten werset w takim najprostszym
- oglądzie taką symetrię nam daje No to to jest pierwszy werset w którym
- dostrzegamy potencjał wiecznych mąk piekielnych to będzie czegoś takiego nie znajdziemy w Ewangelii Marka nie znajdziemy
- Ewangelii Łukasza która umówiliśmy i to jest jedyny taki werset też Ewangelii Mateusza który w ten sposób mówi o
- wiecznej karze powietrznej kaźni jak w tym tłumaczeniu z Biblii Warszawskiej
- więc trzeba by się tym zająć tak jak to jej napisałem Ewangelia
- Mateusza stawia wyraźny krok w kierunku przekonania o nieskończoności mąk piekielnych wykorzystując pojęcie ionios już nie tylko do opisu eschatologicznego
- losu zbawionych jak w Ewangelii Marka czy Łukasza ale i
- potem ją to jest to symetria i zauważenie tej symetrii opisu piekła i
- nieba wyraźnie Wzmacnia pozycję przekonanych o wieczności mąk czyli
- Jeżeli ktoś chciałby argumentować za wiecznymi mękami piekielnymi w oparciu
- ewangelię synoptyczne a więc twierdzić że Jezus uczył tych mąk No to nie
- pójdzie do Ewangelii Marka nie pójdzie do Ewangelii Łukasza ale do tego właśnie wersetu mógłby już pójść skoro życie wieczne ma być świadomym
- stanem rozciągającym się na wieczność to tak samo opisana kara również musi być nieskończona czasowo mamy świadomość
- czyli najstarsze Ewangelia Ewangelia Marka takiego czegoś wiecznych kary Nie wprowadza ma wieczne
- życie ale dopiero Ewangelia Mateusza wieczną wprowadza No to wygląda na to że
- tradycją tradycjonaliści wierzący wieczne męki Piekielne no mają podstawę pod swoją wiarę
- i wygląda na to że jest najlepsza interpretacja Ale chciałbym z problematyzować ponieważ budowanie tak poważnej doktryny jak wieczne męki
- Piekielne na podstawie jednego wersetu właściwie dwóch słów z pierwszych trzech
- Ewangelii a zobaczymy że w Ewangelii Jana troszkę wyprzedzam czegoś takiego nie znajdziemy No budowanie doktryny na podstawie tych
- dwóch słów z czterech Ewangelii że Jezus uczył wiecznych
- no wymagałoby dla mnie mocniejszych podstaw ale trzeba powiedzieć że ten werset No tak wygląda Najprościej jest w ten
- sposób ten werset przeczytać No ale Zastanówmy się co znaczy ten rzeczownik kolasis i co jak rozumiane jest ten jak ten przymiotnik
- wieczny wieczna wieczna kara może być interpretowana to są takie trzy główne
- interpretacje na podsumowania pierwsza interpretacja No to jest ta klasyczna
- ortodoksyjna czyli ta fraza na wieczną karę
- dotyczy wiecznej kary wiecznego karania zobaczymy że Julia Warszawska mówi
- okaźni to mi Brzmi bardziej właśnie jako proces karania że to jest wieczne No i
- to jest naturalniejsza interpretacja bo jest pewna symetria międzywieczną karą a wiecznym życiem druga interpretacja
- w oparciu o rozumienie tego przymiotnika może być taka o której mówiliśmy
- wcześniej że ta Kara jest opisana jako wieczna ale to nie oznacza
- co już wiemy że ona jest wieczna w sensie
- no nieskończoności ponieważ A i oni on nie musi oznaczać nieskończoności czasowej może oznaczać
- jakiś interwał czasowy po którym następuje anihilacja czyli unicestwienie
- bądź odnowienia po katastaza czyli dusza osoby niewierzącej w momencie sądu
- ostatecznego łączy się z ciałem następuje zmartwychwstanie osoby niewierzącej i ta osoba
- według pierwszej interpretacji będzie wiecznie cierpić i fizycznie i duchowo
- według drugiej będzie w jakiś czas cierpieć będzie karana a potem zostanie
- unicestwiona Czyli znowu już na wieki już na wieki nie będzie istnieć
- bądź zostanie odnowiona czyli przejdzie jakiś proces Car i ostatecznie będzie uczestniczyć w życiu wiecznym i trzecia możliwa interpretacja że ten
- przymiotnik wieczny nie oznacza dosłownie wieczności nie oznacza długotrwałości tylko oznacza ostateczność że coś jest nieodwracalne
- że to jest wieczne czy nie jest do zmiany czyli ten werset który mówił że odejdą na wieczną karę w takim sensie
- że ta kara na pewno się wydarzy ona jest nieodwracalna
- ale niekoniecznie wieczna czy długotrwała tak a potem po tym każe
- następuje albo anihilacja czyli unicestwienie jednostki ludzkiej i po sądzie ostatecznie pozostają tylko wierzący którzy żyją
- wiecznie Albo też ta osoba jest odnowiona
- doświadcza bogata stazy czyli uczestniczy w zbawieniu powszechnym
- dobrze teraz Przyjrzyjmy się temu rzeczownikowi i za chwilę zbierzemy te wszystkie rzeczy razem
- urywek z Ewangelii Mateusza który analizujemy w Biblii Warszawskiej brzmi
- kaźwieczna tak w Biblię ewangelickiej Biblii katolickiej byli Tysiąclecia w
- starszym wydaniu mamy wieczną mękę Ale zobaczcie w nowszych wydaniu już
- mamy wieczną karę kolasis już nie jest tłumaczone jako męka czy kaźni ale jako
- kara i tutaj już z samego stwierdzenia kara niekoniecznie oznacza że kara jest wieczna czyli karanie jest wieczne
- ale że akt kary jest wierny czyli skutki są wieczne
- a niekoniecznie coś wiemy o samym procesie
- to słowo kolasis w Nowym Testamencie oprócz omawianego fragmentu pojawia się
- też w pierwszym liście Jana 4.18 i tam zarówno Biblia Warszawska jak Biblia
- Tysiąclecia oddaje ten rzeczownik kolasis poprzez słowo kara już nie przez
- karanie pokalanie implikowałoby proces a kara może implikować po prostu moment kary którego
- skutki są wieczne a niekoniecznie samo karanie jest wieczne przeczytajmy ten fragment z pierwszego Jana w miłości nie ma bojaźni wszak
- doskonała miłość usuwa bojaźń gdyż bojaź drży przed karą nie wiemy
- ile ta kara miałaby trwać kto się więc boi nie jest doskonały w miłości w ogóle piękny werset na
- marginesie piękny werset bo łączy pontek lęku z miłością i kontrastuje te dwa stany ale to inny temat nas
- interesuje to że chociaż są tłumaczenia słowa kolasis które brzmią tak jakby to
- był proces karania to samo kolasis jest bardziej ogólne i nie musi to tego
- oznaczać No jeżeli chcemy poważnie zająć doktryną piekła No to nie możemy
- domniemywać że coś znaczy coś tylko to trzeba by dowieść na samego rzeczownika
- kolacji nie da się dobić że to chodzi o proces karania może chodzić o akt
- kary którego skutki są wieczne
- Podobnie jest w septuagincie ten rzeczownik kolasis sprawdziłem czyli w
- greckim Starym Testamencie też się daje tłumaczyć ogólnie jako kara bez takiego
- domniemywania czy to jest proces karczy skutek czy jakiś akt kary
- Biblia warszawsko-praska już mówi ogólnie o potępieniu tak o wiecznym
- potępieniu czyli niekoniecznie chodzi o wieczne potępianie tylko wieczne potępienie jaką
- kara zaś przykład nowego świata i to jest ciekawe to Świadkowie Jehowy
- odwołują się do źródła słowiu tego pojęcia kolasis bo
- źródło słownie tego pojęcia dotyczy przycinania
- drzewek a więc tutaj byłoby do wiecznego odcięcia odcięcie i to jest ciekawa interpretacja bo jeżeli potraktujemy to odcięcie jako
- coś co mogłoby nam mówić o formie tej kary to ci co wierzą w unicestwienie
- mogą powiedzieć że to jest wieczne odcięcie od tego krzaku od tego drzewa i
- tak dalej a więc jest jakaś forma unicestwienia że ktoś jest odcięty na
- wieki ale niekoniecznie żyje
- A ktoś mógłby pójść w kierunku doktryny
- apokatastazy i mówić że to odcięcie tak jak ksiądz Hryniewicz
- z tego co pamiętam pisał odcięcie jako przycinanie to jest wieczne przycinanie
- że jedna że grupa osób idzie na do życia wiecznego a druga idzie na
- wieczne przycinanie i Bóg swej cierpliwości przycina te osoby
- aż do momentu kiedy wydadzą prawdziwy owoc także są też próby interpretacji tego
- wersetu z 25 rozdziału Ewangelii Mateusza który odchodzą od tradycyjnej
- interpretacji wiecznych mąk piekielnych wiecznego wiecznej kary wiecznego
- oddzielenia w kierunku unicestwienia jak i w kierunku odnowienia czy to
- poprzez badanie znaczenia rzeczownika kolasis czy też badanie tego
- przymiotnika ayonios czyli wieczny najłatwiej jest to sprzedać tradycyjny
- sposób natomiast to nie jest jedyna możliwość Szczególnie że widzimy że w tym tekście nie ma informacji o wietrzych mękach
- tylko wiecznej karze To może być wieczne karanie ale nie musi takie
- być na marginesie dodam może jeszcze że
- [Muzyka] jak się tak wczytamy w ewangelię Mateusza 24 i 25 rozdział my zwykle Oddzielamy 24 rozdział 25-24 dotyczy
- zburzenia świątyni i tego wydarzenia a 25 już traktujemy jako dotyczący czegoś
- innego a więc sądu ostatecznego czyli 24 łączymy sądem doczesnym a 25 sądem
- wiecznym warto sobie to sprawdzić czy da się ten sposób te rozdziały oddzielić I
- zobaczmy że 25 rozdziale nie jest mowa o pojedynczych osobach które są z prochu
- ziemi wzbudzani tylko jest mowa o narodach które Bóg stawia i oddziela
- te narody co też może
- byłaby mniej powszechna interpretacja przenosić ten język
- wiecznego życia plan doczesny że boski sąd rozpoczyna się już na ziemi
- i to doświadczenie ziemskie już jest formą życia wiecznego
- bądź jest doświadczeniem wiecznej kary niekoniecznie rozumiany sposób Ostateczny dobrze podsumujmy może to co
- powiedzieliśmy dotychczas
- no po pierwsze powiedzielibyśmy że w Ewangeliach synoptycznych widoczne jest stopniowe zwiększanie objętości tego materiału
- odnoszącego się do rzeczywistości piekła prawda na początku ma ewangelię Marka
- najbliższą [Muzyka] czasowo Jezusowi i tam fragmentu dotyczących
- piekła właściwie brak być może ten rozdział 9 dotyczy piekła ale wygląda na
- to że nie dopiero Ewangelia Mateusza taki fragment wydaje
- się zawiera czy Mateusza 25 rozdział
- więc mamy co do ilości rozwój mamy też co do jakości rozruch w Ewangelii Marka
- najstarszej nie znajdziemy żadnej informacji na temat życia pozagrobowego takiego takich wersetów które mówiłyby jednoznacznie o życiu pozagrobowym osób
- niewierzących czy to zaraz po śmierci czy to po zmartwychwstaniu natomiast taki język odnośnie do życia wiecznego po
- zmartwychwstaniu wobec osób wierzących jest używany nawet nie mamy pewności czy
- tam w ogóle jest życie pozagrobowe osób niewierzących natomiast już tutaj w Ewangelii Mateusza Takie podejrzenie jest coraz mocniejsze lecz ten język
- wciąż jest ogólny ale już takie enigmatyczne stwierdzenia się pojawiają
- i wygląda na to że dotyczy to dotyczy to życia pozagrobowego więc
- następuje też tutaj taka zmiana [Muzyka]
- no i taki trzeci wniosek że Ewangelia Marka i Łukasza nie opisuje karę
- Piekielnej jako wiecznej Jeśli w ogóle nawiązuje do tej wiecznej kary
- natomiast już Ewangelia Mateusza wprowadza symetrię Między życiem wiecznym a karą wieczną a więc jeżeli szukać
- potwierdzenia dla wiecznych to jeśli chodzi o ewangelię seoptyczne tylko
- Ewangelii Mateusza to się da zrobić w 25 rozdziale
- Mając jednak na uwadze ogólność języka No jeszcze dzisiaj spróbujmy Szanowni
- państwo dosłownie kilka słów powiedzieć o Ewangelii Jana Ewangelia Jana naszym
- przypadku No nie będzie szerzej omawiana ponieważ jak Zaraz zobaczymy ja wyświetlę państwu wersety tak naprawdę nie zawiera wiele
- tekstów które mogłoby nam podpowiedzieć Czy Jezus
- wierzył w wieczne męki Piekielne i czy o nich mówił No bo jak popatrzymy na
- Ewangelia Jana No to mamy takie wersety jak z trzeciego
- rozdziału pamiętamy rozdział który nie Jezus spotyka się z Nikodemem odpowiadając Jezus rzekł mu Zaprawdę
- Zaprawdę powiadam ci jeśli się kto nie narodzi na nowo nie może ujrzeć Królestwa Bożego to Narodzenie na nowo
- ma się dziać w planie doczesnym ewangelia na mocno podkreśla
- że już tu już teraz można doświadczyć tego nowego życia poprzez Narodzenie na
- nowo a w kontraście do ujrzeń do niemożliwości ujrzenia Królestwa
- Bożego Czyli ktoś jak mamy taki kontrast między doświadczeniem
- już teraz nowego życia i niemożliwości ujrzenia
- Królestwa Bożego nic to oczywiście nie mówi o wiecznych mękach piekielnych nawet nie wiadomo czy mówi o w ogóle życiu pozagrobowym ale to zostawmy może
- kolejny taki fragment Zaprawdę powiadam ci jeśli się kto nie
- narodzi z wody i z ducha nie może wejść do Królestwa Bożego znowu nie może wejść ale co się z nim stanie no doczesności no podlega sądowi Co się
- z nim stanie po śmierci trudno z tego wersetu cokolwiek wnioskować
- No i bardzo dobrze znany werset więc też go tutaj podałem Albowiem tak Bóg
- umierał świat że syna z tego jednorodzonego dały każdy kto we mnie wierzy nie zginął apolumi taki który jest użyty czasownik
- ale miał żywot wieczny Zauważcie nie jest napisane Szanowni państwo aby każdy
- kto w nim wierzy nie cierpiał wieczne męki tylko nie zginął Co może oznaczać
- wieczny proces kar ale ciężko z takiego pojedynczego słowa coś takiego wyprowadzić raczej mamy Znowu
- ten brak symetrii Który znamy z Ewangelii Marka i Ewangelii Łukasza mamy z jednej strony śmierć A z drugiej strony mamy
- żywot wieczny czym jest ta śmierć czy to jest wieczne umieranie czy to
- jest moment umierania które ostatecznie
- [Muzyka] sprawia że jednostka jest unicestwiona w
- momencie śmierci fizycznej czy może jeszcze jakiejś śmierci po zmartwychwstaniu Czy to jest jakiś etap umierania który
- ostatecznie skończy się odnowieniem Ciężko powiedzieć po prostu mamy taki język ogólny ten język nawiązuje oczywiście do
- Genesis tak do historii z raju o tym Będę mówił
- więcej przy apostole Pawle ale tutaj też już państwo to Zaznaczam Ale na czym miały polegać to piekło nie jest stwierdzone i wreszcie jest w
- piątym rozdziale dwa rozdziały dalej tak taki fragment w którym czytamy
- następująco nie dziwcie się temu gdyż nadchodzi godzina kiedy wszyscy w
- grobach usłyszą głos jego To brzmi jak zmartwychwstanie to jest bardzo istotne
- żeby mieć taki fragment gdzie Możemy założyć że autor mówi o czymś co się
- dzieje po zmartwychwstaniu po zmartwychwstaniu najprościej ten werset w ten sposób przeczytać że to chodzi po
- zmartwychwstaniu to wtedy o wzmacniamy swoją swoje siły wytężamy
- uwagę No bo tu coś będziemy mieli o niebie opiekę domniemujemy i Czytamy i
- wyjdą ci co dobrze czyniliby powstać do życia a inni którzy źle czyniliby powstać anastasis na sąd krisis
- co się dowiadujemy o naturze mąk piekielnych tego wersetu nic nie wiemy
- jak się skończy sąd dla na tych którzy źle czynili jest to proste nawiązanie do
- księgi Daniela 12 rozdziału drugiego wersetu i nie ma doprecyzowania odnośnie do tego
- jak te wieczne męki Piekielne miałyby wyglądać
- chyba ostatni werset który przygotowałem dla państwa dzisiaj z 15 rozdziału kto
- nie trwa we mnie ten zostaje wyrzucony precz jak zeschnięta latoroś takie
- zbierają i wrzucają w ogień Gdzie jest płoną Co to znaczy że spłoną to jest
- unicestwienie ich ostateczne czy tam będą płonąć ale nigdy ostatecznie nie
- spłonął czy spłoną ich ciemne rysy i ostatecznie będą odnowieni
- to mamy obraz obraz ognia tak jak wcześniej mamy obraz sądu mamy obraz
- niemożliwości ujrzenia Królestwa Bożego niemożliwości wejścia do tego mamy królestwa obraz śmierci to są tylko obrazy Natomiast co one mówią o naturze
- tych mąk niech państwo sobie sami też rozmyślają nad tym uniwersytetami i
- niech sami też podejmują jakąś decyzję słowo jedno dwa
- podsumowania jeśli chodzi o ewangelię Nowego Testamentu powiedzielibyśmy że Szukając tekstów które by potwierdziły
- klasyczną tezę o wiecznych mękach piekielnych osób niewierzących po ich
- zmartwychwstaniu ciężko jest takie wersety znaleźć takich
- wersetów z pewnością nie ma w Ewangelii Marka nie ma w Ewangelii Łukasza nie ma
- w Ewangelii Jana pozostaje Ewangelia Mateusza 25 rozdział gdzie taki werset
- wydaje się w tym kierunku zmierza jaki wniosek z tego
- dla mnie wniosek jest taki że wygląda na to że dla autorów Nowego Testamentu
- jeśli chodzi o ewangelię czyli tutaj postać Jezusa ta kwestia nie była aż tak istotna najprawdopodobniej nie determinowani
- losów osób niewierzących po ostatecznie
- zmartwychwstaniu nawet nie ma pewności czy wszyscy autorzy wierzyli w powszechne Zmartwychwstania więc zmartwychwstanie tylko wierzących ale
- też i niewierzących i mamy pewną różnorodność w tych Ewangeliach
- może to jest najlepsza perspektywa na spojrzenie na ten temat no to zostaje
- zostawiam państwu do rozsądzenia Bardzo dziękuję
- ja od razu podam na szybko wyniki ankiety która była na Facebooku tym razem 100% osób nie wierzę wiecznie trwające męki Piekielne
- cztery odpowiedzi czy wierzysz w to że część ludzi po śmierci czekają wieczne męki Piekielne Można było wybrać tak większość osób tak
- niektórych ludzi taka ale tylko pojedyncza jednostki nie wierzę w trwające wiecznie piekło I właśnie ta czwarta odpowiedź
- spotkała się ze 100% poparciem pojawiły się też pytania o te powoływały się na pewną kolejność Ewangelii No i
- jedno z pytań dotyczy właśnie tego jak rozkładałby się nacisk na wieczne męki jeśli przyjęlibyśmy za niektórymi blistami że to Ewangelia Mateusza jest
- najstarsza tak to pierwotnie było że ta Ewangelia
- Mateusza była traktowana tutaj Augustyn jako ta pierwotna Ewangelia Marka jakby
- wyłania się z Ewangelii Mateusza jest jakby skrótem tej Ewangelii wtedy nie moglibyśmy mówić o ilościowym
- rozwoju tego języka piekła [Muzyka] ja z tym nie mam
- problemu po prostu przyjmuje się obecnie takie założenie że Ewangelia Marka jest
- pierwsza a skoro jest pierwsza to jest większe prawdopodobieństwo że
- docieramy do historycznego Jezusa i do słów tego Jezusa tak
- Więc powiedzmy zmieniłaby się taka perspektywa można patrzeć na to
- kanonicznie i nie wchodzić na to na tereny Która z Ewangelii jest pierwsza która druga Czyli mamy rozwój piekła w Nowym Testamencie Jeśli chodzi ewangelię
- czy nie można po prostu powiedzieć bo my w ten sposób tutaj pracowaliśmy i dalej będziemy pracować czyli zadajemy
- sobie pytanie czy jest jakieś rzetelne poparcie dla klasycznej
- doktryny o wiecznych mękach piekielnych dla osób niewierzących po ich
- zmartwychwstaniu No i na cztery Ewangelie można powiedzieć że trzy z definicji odpadają że nie da się tego ustanowić Czy gdyby
- ktoś nie znał doktryny wiecznej mult piekielnych to nie mógłby wpaść ale
- mógłby w ogóle nie wpaść na taki pomysł No zostaje ta Ewangelia Marka 25
- rozdział i ten werset Mateusza Przepraszam Mateusza
- No i trzeba samemu rozsądzić czy to jest podstawa pod wiarę ogólną powszechną
- kościoła wystarczająca jeśli chodzi o ewangelię zajmiemy się później listami i
- jeszcze apokalipsą więc tam też będziemy analizować ale no dobrze Nie wyprzedzam
- w jego wypadków zaczęła się zastanowić Jeżeli ktoś chce wyjść tak
- bym to najprościej jak sobie to wyobrażam
- Czy Jezus uczył wiecznych żeby odpowiedzieć na to pytanie czytam 4
- Ewangelie tak w jednej z tych czterech Ewangelii
- znajduje jeden werset który to może potwierdzać tak natomiast jednocześnie uczę się o pierwszych gminach chrześcijańskich bo
- te ewangelie były pisane przez konkretnych autorów do konkretnych gmin chrześcijańskich i nie każda z gmin miała wszystkie cztery Ewangelie być
- może dostrzegamy tutaj różnorodność przekonań co do w ogóle życia pozagrobowego osób niewierzących jak i ich losów po
- zmartwychwstaniu Czy po ich śmierci No właśnie mówisz o osobach wierzących i niewierzących czyli przyjmujesz tutaj
- właśnie takie bym powiedziała bardziej protestanckie podejście do zbawienia
- protestanckie są chrześcijańskie ale właśnie z tym naciskiem na łaskę na wiarę natomiast mamy właśnie w związku z tym pytanie jak do kontekstu wersetu z
- Mateusza stan werset w którym cokolwiek zrobiliście najmniejszym w nawiasie ma się zbawienie z łaski przez wiarę skoro
- tu ewidentnie jest mowa o uczynkach No to dobre pytanie bo ono dotyczy No co prawda innego wątku bo dotyczy dyskusji nad racją między
- wiarą a uczynkami w ogóle ciekawa rzecz
- Są tam różne protestanckie rozwiązania tego napięcia że zbawienie jest dawane z
- łaski przez wiarę nawet ta wiara jest darem Czyli to nie jest nasza wiara którą tam mocą umysłu czy czegoś wyprodukowaliśmy
- nic innego nie robiąc tylko nawet sam Sama wiara już jest darem więc właściwie
- nic od nas nie zależy podlegamy pod wybranie tak propestancku czy też no w
- kontraście powiedzmy tutaj Zatrzymałem się tylko racji do myśli katolickiej do jakiejś synergii działalności Boga i człowieka
- Gdzie człowiek ma swój czynny udział w swoim zbawieniu czyście wiele też jest
- potrzebna i tak dalej ale jest Człowiek nie jest skażony do CNA ale
- jest w nim coś co jest dobre i co współczestniczy w
- procesie zbawienia No to jest w ogóle pytanie może ja nie będę odpowiadał na to pytanie tylko
- dwie trzy myśli pierwsza taka o której już powiedziałem
- że Mateusz od 25 rozdział 32 werset mówi o
- narodach zgromadzonych i odłączy jedne od drugich
- teraz pytanie czy tu chodzi o odłączanie Narodów dzielenie Narodów
- bo my myślimy zaraz jednostkowo o tym prawda tu mamy perspektywę zbiorową i
- ustawi owce po swojej prawicy a kozły po lewicy czy te owce i kozły to są
- wierzący i niewierzące jak tu ogólnie używałem bo zajmujemy się dedukcyjnie zajmujemy się pytaniem o wieczne męki Piekielne
- tak mamy pewną tezę albo hipotezę którą sprawdzamy ale czy tu chodzi o narody
- które są rozdzielane narody które reagują
- na tych najmniejszych werset czterdziesty
- Zaprawdę powiadam wam cokolwiek uczyniliście jednemu z tych najmniejszych moich braci mnie uczyliście czy to mówi do Narodów
- i powiem to jeszcze inaczej czy to przypadkiem nie jest taki obraz
- że wierzący uczniowie Jezusa jego
- jego naśladowcy idą w świat i zwiastują Królestwo Boże i są takie narody
- które przyjmują i tym najmniejszym tam dają kubek wody i
- tak dalej czy ich nie przyjmują my zwykle te wersety interpretujemy w kontekście