Czy Nowy Testament głosi wieczne męki piekielne? Cz. 2

Rozwiń transkrypcję filmu

Czy Nowy Testament głosi wieczne męki piekielne? Cz. 2 | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19
  • online dzisiaj druga część bardzo ciekawego tematu którym wzbudził sporo i
  • zaciekawienia i kontrowersji w swojej pierwszej części czy
  • Jezus przeżyć czy Nowy Testament głosi wieczne męki Piekielne jest z nami
  • doktor habilitowany Piotr Lorek który nadal krok po kroku będzie raz
  • przeprowadzał przez kolejne ewangelie została nam jedna Ewangelia sematyczna Ewangelia Mateusza i Ewangelia Jana a w kolejnych częściach przyjrzymy się też
  • innymi innym pismom Nowego Testamentu W poprzedniej
  • części omawialiśmy ewangelię Marka i Łukasza dla przypomnienia link znajduje
  • się w komentarzu pod filmem także jeżeli państwo Mielibyście ochotę obejrzeć później właśnie tą pierwszą część to też
  • zapraszam a teraz Piotrze oddaję ci już głos Cieszę się że mogę znowu z państwem być i kontynuować wątek piekła
  • doktryna piekła występuje w wielu wyznaniach chrześcijańskich zwykle w tej najmocniejszej formie Mianowicie w formie wiecznych mąk
  • piekielnych a my nie zajmujemy się samą doktryną tylko zajmujemy się tym jak ewentualnie wersety które mają
  • nawiązywać do tej doktryny się kształtują I co mówi na ten temat Nowy
  • Testament W tej drugiej odsłonie kontynuujemy tak jak Jasia powiedziała
  • nasz temat przechodząc do Ewangelii Mateusza i do Ewangelii Jana
  • Podejrzewam że w trzeciej odsłonie w kolejnym odcinku omówimy wszystkie listy niepawowe i apokalipsę Jana a w czwartym końcowym
  • zajmiemy się korespondencją przypisaną apostołowie Pawłowi w Nowym Testamencie No dobrze omówiliśmy już ewangelię Marka
  • i omówiliśmy już ewangelię Łukasza dla przypomnienia w skrócie tylko powiem że obie te ewangelie
  • obie te ewangelie nie uczą w sposób
  • jednoznaczny tego iż
  • to co jest po negatywnej stronie życia wiecznego miałby być opisane jako też wieczne Innymi słowy życie wieczne w twych dwóch
  • Ewangeliach Ewangeliach Marka i Łukasza jest opisane jako wieczne Natomiast sąd
  • ten ostateczny dla niewiernych niewierzących już nie
  • jest opisany jako wieczny w ogóle jeśli chodzi o ewangelię Marka to dostrzegliśmy tylko jeden większy fragment który teoretycznie mógłby w
  • ogóle mówić o doktrynie piekła chociaż Zachęcam do obejrzenia tego filmiku z
  • poprzednim wykładem to nie jest wcale takie pewne są inne interpretacje którą też tam które też tam zasygnalizowałem natomiast Ewangelia Łukasza Chociaż mówi
  • o życiu pozagrobowym sposób wyraźny to 16 rozdział jest nam znany o bogaczu i
  • łazarzu to też te męki które tam są opisywane nie są nazwane wiecznymi one
  • dotyczą życia pozagrobowego od momentu śmierci aż do zmartwychwstania więc
  • definicji nie są wieczne i też nie ma pewności w ogóle że ten tekst dotyczy życia pozagrobowego czy
  • tylko językiem życia pozagrobowego opisywana jest sytuacja osób czy też
  • narodu Zachęcam do oglądnięcia tamtego filmiku a dzisiaj skupimy się na Ewangelii Mateusza czyli to będzie trzecia z
  • Ewangelii synoptycznych i przejdziemy też do czwartej z ewangelii najpóźniejszej ewangelii czyli ewangelii Jan
  • a więc Ewangelia Mateusz tutaj państwu w taki prosty sposób taka
  • prosta prezentacja Ale wypisuje te teksty które
  • omawia się gdy studiuje się doktrynę piekła i w Ewangelii Mateusza już na
  • początku tej Ewangelii pojawia się tekst który jest bardzo podobny do tekstu z
  • Ewangelii Łukasza także z 3 rozdziału łatwo zapamiętać wiemy że oba te teksty dotyczą Jana
  • Chrzciciela i przeczytajmy ten tekst ja ten test nie będę analizował Zachęcam
  • do odsłuchania pierwszej części tego wykładu o piekle Ale tylko dwa trzy zdania powiem a gdy ujrzał wielu faryzeuszów i
  • saduceuszów przychodzących do chrztu rzek do nich plemię żmijowe Kto was ostrzegł przed przyszłym gniewem a już i siekiera do korzenia drzew jest
  • przyłożona wszelkie więc drzewo które nie wydaje owocu dobrego zostaje wycięte
  • i w ogień wrzucony w ręku jego jest wyjadłoby oczyścić klepisko swoje i zbierze pszenicę swoją do spichlerza lecz plewy spali w ogniu
  • nieugaszonym dosłownie dwa trzy zdania komentarza ten fragment już analizowaliśmy po pierwsze nie ma pewności w ogóle ten tekst dotyczy
  • piekła że dotyczy sądu ostatecznego najprawdopodobniej Wygląda na to że ten
  • tekst dotyczy losów Izraela że Jan Chrzciciel zwraca się do
  • przedstawicieli Izraela i brzmi Przed nadchodzącym gniewem i czy ten gniew
  • dotyczy I wojny żydowskiej a więc wydarzenia zupełnie historycznego Czy dotyczy wydarzenia ostatecznego eschatologicznego to widać że
  • najprawdopodobniej do tego co się będzie działo na ziemi i ten gniew tak jak wiele sądów w Starym Testamencie
  • dotyczył wydarzeń ziemskich autor tutaj stosuje metaforę widzimy że jest mowa o drzewie który nie wydaje
  • owocu dobrego i zostaje wyciętej w ogień rzucone czyli ten ogień tutaj jest
  • w planie metaforycznym jest w odniesieniu do drzewa
  • ona tak ten ogień tu odstaje A podkreśliłem to słowo natomiast Miejmy
  • na uwadze że tutaj mamy pewne porównanie do drzewa to drzewo to wygląda na to że
  • to jest Izrael który idzie na sąd i jest wrzucony w ogień
  • i ten ogień jest przedstawiony w kolejnym wersecie 12
  • tutaj wypisanym
  • w formie ognia nieugaszonego forma tutaj ogień jest opisany jako nieugaszony
  • czyli ten jeżeli w ogóle o ten ogień dotyczy mąk piekielnych co Jest wątpliwe
  • to przede wszystkim to co mamy tutaj pewnego też opisany jako nieogarszony
  • i nieugaszony jest równie dobrze w planie historycznym myśmy te rzeczy też analizowali podczas pierwszego odcinka nieugaszony to jest taki który nikt nie
  • może ugasić ale to nie oznacza że jest wieczny to nie oznacza że jest wieczny on na tutaj w tych wersetach jest użytym
  • metaforycznie w kontekście drzewa w kontekście klepiska pszenicy i plew
  • które Są palone ale równie dobrze to odniesienie metaforycznego
  • ognia w tych tutaj porównaniach Może odnosić się to po prostu do ognia walk
  • zwykłych walk w planie doczesnym czy to chodzi o pierwszą wojnę żydowską
  • czy jakiś inne wydarzenie i koniecznie to musi się w ogóle odnosić do wydarzeń pośmiertnych moment wspomnianego tutaj o
  • zmartwychwstaniu o tym że ktoś umiera albo ktoś jest ma w tych wzbudzony i tak dalej No to może tyle
  • czyli to ten tekst uczy nas o wiecznych mękach piekielnych No wygląda na to że niewiele
  • może nawet nic Bo jeśli chociaż nawet mówi o piekle No
  • to nie wiemy nic na temat wiecznych mąk piekielnych jeśli chodzi o ten tekst
  • Przejdźmy dalej kolejny dwa to są dwa najistotniejsze w ogóle teksty jeśli chodzi o ewangelię
  • synoptyczne czyli ewangelię Marka Łukasza i Mateusza To są te dwa teksty
  • które znajdujemy w XVIII rozdziale i 25 i tutaj już się coś ciekawego dzieje
  • 18.8 Jeżeli więc ręka twoja albo noga twoja cię gorszy utknij ją i odrzuć od
  • siebie lepiej jest dla ciebie wejść dożywota kalekim lub chromem niż mając
  • obydwie ręce lub obydwie nogi być wrzuconym do ognia wiecznego tutaj
  • ktoś jest wrzucony do ognia wiecznego Ace topór to aronią
  • do ognia wiecznego i drugi tekst z 25 rozdziału z 41 wersettu wtedy powie
  • i tym polewicy Idźcie Precz ode mnie przeklęci w ogień wieczny
  • zgotowany diabłu i jego aniołom No tutaj już troszeczkę ciekawiej się dzieje ponieważ widzimy że ten ogień niezapisany nie tylko jako
  • nieugaszony w tym sensie że nie da się go zgasić Co nie oznacza że jest wieczny ale już odpisany jako wieczny co może sugerować
  • odniesienie do piekła i ten ogień poprzez to że jest opisany jako wieczny
  • No to już ciekawy sposób jest zarysowany pytanie Co to znaczy wieczny ogień i jak
  • się to ma do wiecznych mąk piekielnych bo widzimy że w tym wersecie nic nie jest napisane o wiecznych mękach piekielnych tylko o samym wiecznym ogniu
  • Co oczywiście nie jest tożsame zobaczymy że takie rozróżnienie między wiecznymi
  • mękami a wiecznym ogniem dostrzeżemy objawieniu Jana Gdzie jest mowa o mękach
  • czy na przykład w Ewangelii Łukasza przyzna se rozdział jest mowa o mękach ale w tym fragmencie O nic o mękach nie czytamy tylko o tym że ogień jest
  • wieczny takie dwa wnioski chciałbym na ten moment zaproponować Patrząc na te dwa fragmenty
  • i spróbujemy rozwinąć te wersety dalej bo to są istotne wersety i wymagają
  • większej uwagi Po pierwsze chciałbym zauważyć co już też powiedziałem
  • więc podsumowujemy że to nie męki lecz ogień jest opisany jako wieczny
  • teoretycznie więc można sobie wyobrazić alternatywny do ortodoksyjnego scenariusz dla którego potępieni cierpią przez skończony czas cierpią swoje męki
  • nieskończonym czasowo ogniu który dla wiecznie zbawionych pozostaje
  • wieczną oznaką dokonanego sądu Oczywiście ta interpretacja jest
  • obarczona dużą dozą spekulacji powiedzmy to innymi słowami
  • ortodoksyjny pogląd powyżej skoro ogień jest wieczny to jeśli ten tekst dotyczy piekła to ten o wieczny ogień wyraża wieczne
  • męki Piekielne natomiast auto nic nie mówi o mękach tylko mówi o ogniu więc
  • można sobie wyobrazić to na sposób anihilacjonistyczny a więc taki że ci
  • ostatecznie niegodziwi nie będą wiecznie cierpieć tylko przez jakiś czas będą
  • cierpieć a ten ogień w którym cierpieli będzie
  • na wieki się palił i będzie jakby taką oznaką ich sądu który sam w sobie
  • niekoniecznie jest wieczny Oczywiście widzimy tutaj dwa trzy słowa które mamy
  • w tej Ewangelii trudno cokolwiek powiedzieć ale tak jeżeli interpretacja ortodoksyjna wykracza poza ten tekst to chcę pokazać
  • że wykraczać poza ten tekst można także w inny sposób mianowicie na przykład na sposób taki gdzie akcentuje się nie wieczne męki tylko
  • ostateczne unicestwienie danych osób i drugi taki
  • wniosek na ten na ten moment
  • z tej naszej dyskusji wynika o to pojawia się takie pytanie Co to znaczy aionos czyli co to znaczy ten przymiotnik wieczny w jaki sposób
  • należałoby go odczytać czy jego znaczenie w sposób konieczny implikuje nieskończoną czasowość
  • czy też dopuszczalne jest widzenie w nim długotrwałej ale jednak skończonej kary
  • czy to będzie unicestwienie ostateczne czy to będzie ostateczne odnowienie czyli apokatastaza w tej drugiej obserwacji troszeczkę inaczej podchodzę
  • to do problemu teraz nie mówię że ogień jest wieczny ale niekoniecznie męki są
  • wieczne tylko to że ogień jest opisany jako wieczny nie oznacza koniecznie że
  • on że ta wieczność jaka atrybut tego ognia jest tożsama z nieskończącymi się
  • niekończącym się procesem że coś jest wieczne w sensie
  • No nieustającej czasowo jakiejś procesualności
  • wieczność może oznaczać także jakiś okres czasu
  • i też w ten sposób może być opisywana i teraz chciałbym państwu podać
  • przykłady zarówno nowo testamentowe jak i starotestamentowe w którym pojęcie
  • wieczności nie jest używane w sposób absolutny ale właśnie w taki sposób
  • że chodzi o sąd o coś co się z definicji nie mogło wydarzyć
  • w sposób wieczny tylko jest ograniczony czasowo Tutaj najpierw dwa przykłady Chciałbym poznać z Nowego Testamentu
  • z dwóch ostatnich ksiąg Nowego Testamentu Przyjrzyjmy się najpierw listowi Judy mamy tu takie słowa tak też Sodoma i
  • Gomora i okoliczne miasta które w podobny do nich sposób oddały się rozpuście i przeciwnemu naturze pożądaniu cudzego ciała stanowią
  • przykład kary ognia wiecznego za to to tutaj się dzieje Zobaczmy że kara
  • ognia wiecznego jest wspomniana w kontekście sądu nad
  • sodomą i Gomora która jest wzorem jest przykładem
  • wiemy że tam ten sąd nie trwał wiecznie bo musiałby nadal trwać jest to jest to
  • czasowy sąd dlatego ogień wieczny występuje hiperbolicznie na przykład
  • czyli to jest taki ogień ostateczny można powiedzieć boski
  • nieugaszony potężny ale niekoniecznie
  • wieczny czasowo
  • my gdy tak dosłownie patrzymy na ogień wieczny to możemy mieć pokusę odczytania
  • tego w sposób taki że coś trwa bez końca Natomiast sąd nad co do gomorą
  • miał koniec jej autora nie ma problemu żeby w tym kontekście tego sądu mówić o karze o dnia wiecznego i drugi przykład który chciałbym państwu podać z Nowego
  • Testamentu pochodzi z Apokalipsy Jana z XIX rozdziału III wersetu czytamy w tej księdze tak i rzekli powtóre
  • Alleluja i dym jej Unosi się w górę na wieki
  • wieków o kogo chodzi tutaj kogo to jest ten dym
  • który unosi się na wieki wieków No jeśli otworzymy sobie apokalipsę
  • to ci z państwa którzy znają ten tekst No to zaraz się szybko zorientują że 17
  • i 18 rozdział mówi o śmierci Wielkiego Babilonu wielkiego miasta to wielkie
  • miasto jest też nazywane wielką nierządnicą i pierwsze wersety XIX rozdziału jakby podsumowują ten sąd
  • nad babilonem nad nierządnicą i gdy czytamy od początku
  • to to jest wyraźne przeczytam wersety pierwszej i drugi dziewiętnastego
  • rozdziału i potem te z nas trzeci tutaj wyświetlony który wtedy staje się
  • bardziej zrozumiały potem usłyszałem jakby donośny głos licznego tłumu w
  • niebie który mówił aleluja zbawienie i chwała i moc Bogu naszemu
  • gdyż prawdziwe i sprawiedliwe są sądy jego osądził bowiem wielką wszetecznicę
  • która wskaziła ziemię przedeczeństwem swoim i pomścił na niej krew sług swoich
  • czyli tutaj mamy sąd pomstę nad Wielką wszetecznicą pawilonem to w
  • kontekście 17 XVIII rozdziału jest oczywiste Jaka jest tożsamość tego Babilonu to sobie zostawmy to nie nas tutaj nie interesuje natomiast oczywiste
  • jest to czytając 17 i 18 rozdział że to jest
  • jakaś tożsamość która jest w planie doczesnym
  • czyli ten sąd wydarza się w planie doczesnym ziemskim
  • i dym jej Unosi się w górę na wieki wieków
  • bo jeżeli mamy stąd w planie doczesnym nad jakimś miastem nad jakąś tożsamością
  • ziemską No to on z definicji nie trwa na wieki wieków
  • No to jest w planie doczesnym jak samo słowo wskazuje doczesny to jest do kiedyś tam tak a więc znowu mamy tutaj język który moglibyśmy chcieć
  • interpretować dosłownie i powiedzieć że dym jej Unosi się w górę na wieki wieków
  • No ale wiemy że ten sąd dotyczy Babilonu a więc czegoś co ma początek i
  • koniec więc znowu Jeżeli ktoś chce dosłownie odczytać ten dym to może powiedzieć tak okej ten dym będzie unosił się na wieki
  • wieków ale to nie oznacza że sąd będzie trwał na wieki wieków tylko skutki tego sądu będą trwały na wieki wieków A ten dym
  • będzie obrazował te skutki bo sam sąd będzie ograniczony w czasie
  • Albo inna interpretacja taka że ten dym unoszący się w górę na
  • wieki wieków jest pewną hiperbolą to jest powiedzenie że ten sąd jest ostateczny że ten sąd się wydarzy
  • i skutki tego sądu będą wieczne na przykład ostateczne nikt nie jest w
  • stanie zatrzymać Boga gdy on przychodzi w swoim sądzie ale ten sam sąd nie trwa
  • na wieki w tym sensie o jaki tutaj sobie jakiego tutaj szukamy mianowicie
  • wiecznych mąk Po pierwsze ten tekst Nie dotyczy życia pozagrobowego i piekła
  • Tylko dotyczy doczesności a po drugie skoro doczesności to ten sąd niemy z
  • góry nie może trwać wiecznie Chociaż język wieczności jest użyty Myślę że
  • to rozumiem No i teraz jeszcze jakiś przykłady ze Starego Testamentu chciałbym państwu podać dwa przykłady z Księgi Izajasza
  • z 33 i 34 rozdziału Myślę że tutaj już tekst nie będzie wymagał takiego szerszego komentarza
  • Grzesznicy w Syjonie zlękli się drżenie ogarnęło niegodziwych kto z nas może
  • przebywać przy Ogniu który pożera kto z nas może się ostać przy wiecznych
  • płomieniach tak tutaj podałem jak to w septuagincie
  • czyli greckim tłumaczeniu Biblii hebrajskiej wygląda to ponton
  • Czyli widzimy że mamy opisane
  • płomienie jako wieczne Natomiast sąd jest na Syjonie a
  • więc przestrzeni doczesnej więc znów to staje się Myślę że oczywiste że te
  • płomienie mają wymiar do hiperboliczny tam się mogło coś spalić ale nie będzie
  • się palić wiecznie no I analogicznie z kolejnego rozdziału
  • z Księgi Izajasza z 34 rozdziału werset dziewiąty do 10
  • to też potoki e-domu zamienią się w smołę a jego glina w siarkę a jego
  • ziemia stanie się smołą gorejącą ani w nocy ani w dzień nie zgaśnie jego
  • dym wznosić się będzie zawsze dym domu
  • w nawiasie znowu fragment według septuaginty
  • natomiast i tam się pojawi z nowa znowu ten wątek wieczności Natomiast tutaj
  • zaznaczyłem że ten grecki odpowiednik ten odpowiednich w tłumaczeniu nie choć
  • odnosi się składniowo on się odnosi składniową do innej części zdania to dla nas nie jest za bardzo istotne bo jest różnica między tekstem hebrajskim i
  • greckim ale i tutaj i tutaj mamy tę ideę czegoś co trwa
  • nawet jak tam składniowo to nie jest tożsame chodzi o to że mamy znowu język
  • hiperboliczny mocny język z pokolenia w pokolenie będzie pustynią edom No tak
  • nie jest to wiek wieków nikt nie będzie nią chodził to też nie jest prawda w sensie dosłownym więc to widzimy że sądy
  • doczesne co podaliśmy to w oparciu dwa przykłady z Nowego Testamentu i dwa przykłady ze Starego Testamentu mogą bez problemu być opisywane w Biblii
  • hebrajskiej także w tłumaczeniu greckim tej Biblii językiem wieczności
  • wiecznych płomieni wiecznego ognia coś jest w dzień i w nocy i tak dalej natomiast desygnat tego języka nie jest wieczny
  • czyli to do czego odnosi się do jakiejś rzeczywistości odnosi ten język już nie jest wieczny Myślę że to powinno nas uczyć że jeżeli w Nowym Testamencie
  • pojawia się język wieczności to nie możemy od razu założyć że ten tekst mówi
  • o wiecznych mękach bo wiemy że w Starym Testamencie ten język nie odnosił się do
  • wiecznych mąk to trzeba by wykazać a nie założyć
  • no To wróćmy do naszego tekstu najistotniejszy jest ten fragment z Ewangelii Mateusza z 25 rozdziału już
  • jeden werset 41 z 25 rozdziału czytaliśmy a teraz przechodzimy do najistotniejszego
  • wersetu z poprzednich rzeczy co się dowiedzieliśmy 18 i 25 rozdział że
  • chociaż pojawia się idea wiecznego ognia to to nie oznacza automatycznie że
  • odnosi się to do wiecznych mąk piekielnych te mąki mogą być wieczne Ale równie dobrze mogą być ograniczone czasowo
  • skoro ten język używany jest także w przykładach
  • takich gdzie sąd czasowy jest opisywany wiecznym językiem natomiast ten werset
  • który teraz tu państwo widzicie werset z 25 rozdziału 46
  • No tu już jest coś ciekawego się dzieje bo Zobaczmy
  • jak w Ewangelii Marka czy w Ewangelii Łukasza życie wieczne było po jednej stronie a sąd był po drugiej stronie i ten sąd nie
  • był opisany językiem wiecznym To w tym przypadku zarówno sąd jak i życie
  • wieczne w takiej symetrii opisywane jest językiem wieczności
  • i odejdą ci nakaźń wieczną Ej z kolasin ainion Sprawiedliwi zaś do
  • życia wiecznego Ace Zone
  • widzimy tu symetryczność tak mamy i rzeczownik kolasis tutaj jest on zaraz
  • będę mówił jest opisany jako wieczny kara wieczna
  • jak i życie jest opisane jako wieczne Czyli ktoś może powiedzieć i to byłoby
  • najnaturalniejsze najnaturalniejsza interpretacja że zarówno Kara jest wieczna jak i życie jest wieczne bo w jednym zdaniu w ten
  • sposób to jest zestawione jest pewna symetria skoro życie jest wieczne co jest oczywiste że niebo ma być wieczne No to kaźni która jest opisana Konieczna
  • też powinna być jako wieczna No jeżeli ten werset w takim najprostszym
  • oglądzie taką symetrię nam daje No to to jest pierwszy werset w którym
  • dostrzegamy potencjał wiecznych mąk piekielnych to będzie czegoś takiego nie znajdziemy w Ewangelii Marka nie znajdziemy
  • Ewangelii Łukasza która umówiliśmy i to jest jedyny taki werset też Ewangelii Mateusza który w ten sposób mówi o
  • wiecznej karze powietrznej kaźni jak w tym tłumaczeniu z Biblii Warszawskiej
  • więc trzeba by się tym zająć tak jak to jej napisałem Ewangelia
  • Mateusza stawia wyraźny krok w kierunku przekonania o nieskończoności mąk piekielnych wykorzystując pojęcie ionios już nie tylko do opisu eschatologicznego
  • losu zbawionych jak w Ewangelii Marka czy Łukasza ale i
  • potem ją to jest to symetria i zauważenie tej symetrii opisu piekła i
  • nieba wyraźnie Wzmacnia pozycję przekonanych o wieczności mąk czyli
  • Jeżeli ktoś chciałby argumentować za wiecznymi mękami piekielnymi w oparciu
  • ewangelię synoptyczne a więc twierdzić że Jezus uczył tych mąk No to nie
  • pójdzie do Ewangelii Marka nie pójdzie do Ewangelii Łukasza ale do tego właśnie wersetu mógłby już pójść skoro życie wieczne ma być świadomym
  • stanem rozciągającym się na wieczność to tak samo opisana kara również musi być nieskończona czasowo mamy świadomość
  • czyli najstarsze Ewangelia Ewangelia Marka takiego czegoś wiecznych kary Nie wprowadza ma wieczne
  • życie ale dopiero Ewangelia Mateusza wieczną wprowadza No to wygląda na to że
  • tradycją tradycjonaliści wierzący wieczne męki Piekielne no mają podstawę pod swoją wiarę
  • i wygląda na to że jest najlepsza interpretacja Ale chciałbym z problematyzować ponieważ budowanie tak poważnej doktryny jak wieczne męki
  • Piekielne na podstawie jednego wersetu właściwie dwóch słów z pierwszych trzech
  • Ewangelii a zobaczymy że w Ewangelii Jana troszkę wyprzedzam czegoś takiego nie znajdziemy No budowanie doktryny na podstawie tych
  • dwóch słów z czterech Ewangelii że Jezus uczył wiecznych
  • no wymagałoby dla mnie mocniejszych podstaw ale trzeba powiedzieć że ten werset No tak wygląda Najprościej jest w ten
  • sposób ten werset przeczytać No ale Zastanówmy się co znaczy ten rzeczownik kolasis i co jak rozumiane jest ten jak ten przymiotnik
  • wieczny wieczna wieczna kara może być interpretowana to są takie trzy główne
  • interpretacje na podsumowania pierwsza interpretacja No to jest ta klasyczna
  • ortodoksyjna czyli ta fraza na wieczną karę
  • dotyczy wiecznej kary wiecznego karania zobaczymy że Julia Warszawska mówi
  • okaźni to mi Brzmi bardziej właśnie jako proces karania że to jest wieczne No i
  • to jest naturalniejsza interpretacja bo jest pewna symetria międzywieczną karą a wiecznym życiem druga interpretacja
  • w oparciu o rozumienie tego przymiotnika może być taka o której mówiliśmy
  • wcześniej że ta Kara jest opisana jako wieczna ale to nie oznacza
  • co już wiemy że ona jest wieczna w sensie
  • no nieskończoności ponieważ A i oni on nie musi oznaczać nieskończoności czasowej może oznaczać
  • jakiś interwał czasowy po którym następuje anihilacja czyli unicestwienie
  • bądź odnowienia po katastaza czyli dusza osoby niewierzącej w momencie sądu
  • ostatecznego łączy się z ciałem następuje zmartwychwstanie osoby niewierzącej i ta osoba
  • według pierwszej interpretacji będzie wiecznie cierpić i fizycznie i duchowo
  • według drugiej będzie w jakiś czas cierpieć będzie karana a potem zostanie
  • unicestwiona Czyli znowu już na wieki już na wieki nie będzie istnieć
  • bądź zostanie odnowiona czyli przejdzie jakiś proces Car i ostatecznie będzie uczestniczyć w życiu wiecznym i trzecia możliwa interpretacja że ten
  • przymiotnik wieczny nie oznacza dosłownie wieczności nie oznacza długotrwałości tylko oznacza ostateczność że coś jest nieodwracalne
  • że to jest wieczne czy nie jest do zmiany czyli ten werset który mówił że odejdą na wieczną karę w takim sensie
  • że ta kara na pewno się wydarzy ona jest nieodwracalna
  • ale niekoniecznie wieczna czy długotrwała tak a potem po tym każe
  • następuje albo anihilacja czyli unicestwienie jednostki ludzkiej i po sądzie ostatecznie pozostają tylko wierzący którzy żyją
  • wiecznie Albo też ta osoba jest odnowiona
  • doświadcza bogata stazy czyli uczestniczy w zbawieniu powszechnym
  • dobrze teraz Przyjrzyjmy się temu rzeczownikowi i za chwilę zbierzemy te wszystkie rzeczy razem
  • urywek z Ewangelii Mateusza który analizujemy w Biblii Warszawskiej brzmi
  • kaźwieczna tak w Biblię ewangelickiej Biblii katolickiej byli Tysiąclecia w
  • starszym wydaniu mamy wieczną mękę Ale zobaczcie w nowszych wydaniu już
  • mamy wieczną karę kolasis już nie jest tłumaczone jako męka czy kaźni ale jako
  • kara i tutaj już z samego stwierdzenia kara niekoniecznie oznacza że kara jest wieczna czyli karanie jest wieczne
  • ale że akt kary jest wierny czyli skutki są wieczne
  • a niekoniecznie coś wiemy o samym procesie
  • to słowo kolasis w Nowym Testamencie oprócz omawianego fragmentu pojawia się
  • też w pierwszym liście Jana 4.18 i tam zarówno Biblia Warszawska jak Biblia
  • Tysiąclecia oddaje ten rzeczownik kolasis poprzez słowo kara już nie przez
  • karanie pokalanie implikowałoby proces a kara może implikować po prostu moment kary którego
  • skutki są wieczne a niekoniecznie samo karanie jest wieczne przeczytajmy ten fragment z pierwszego Jana w miłości nie ma bojaźni wszak
  • doskonała miłość usuwa bojaźń gdyż bojaź drży przed karą nie wiemy
  • ile ta kara miałaby trwać kto się więc boi nie jest doskonały w miłości w ogóle piękny werset na
  • marginesie piękny werset bo łączy pontek lęku z miłością i kontrastuje te dwa stany ale to inny temat nas
  • interesuje to że chociaż są tłumaczenia słowa kolasis które brzmią tak jakby to
  • był proces karania to samo kolasis jest bardziej ogólne i nie musi to tego
  • oznaczać No jeżeli chcemy poważnie zająć doktryną piekła No to nie możemy
  • domniemywać że coś znaczy coś tylko to trzeba by dowieść na samego rzeczownika
  • kolacji nie da się dobić że to chodzi o proces karania może chodzić o akt
  • kary którego skutki są wieczne
  • Podobnie jest w septuagincie ten rzeczownik kolasis sprawdziłem czyli w
  • greckim Starym Testamencie też się daje tłumaczyć ogólnie jako kara bez takiego
  • domniemywania czy to jest proces karczy skutek czy jakiś akt kary
  • Biblia warszawsko-praska już mówi ogólnie o potępieniu tak o wiecznym
  • potępieniu czyli niekoniecznie chodzi o wieczne potępianie tylko wieczne potępienie jaką
  • kara zaś przykład nowego świata i to jest ciekawe to Świadkowie Jehowy
  • odwołują się do źródła słowiu tego pojęcia kolasis bo
  • źródło słownie tego pojęcia dotyczy przycinania
  • drzewek a więc tutaj byłoby do wiecznego odcięcia odcięcie i to jest ciekawa interpretacja bo jeżeli potraktujemy to odcięcie jako
  • coś co mogłoby nam mówić o formie tej kary to ci co wierzą w unicestwienie
  • mogą powiedzieć że to jest wieczne odcięcie od tego krzaku od tego drzewa i
  • tak dalej a więc jest jakaś forma unicestwienia że ktoś jest odcięty na
  • wieki ale niekoniecznie żyje
  • A ktoś mógłby pójść w kierunku doktryny
  • apokatastazy i mówić że to odcięcie tak jak ksiądz Hryniewicz
  • z tego co pamiętam pisał odcięcie jako przycinanie to jest wieczne przycinanie
  • że jedna że grupa osób idzie na do życia wiecznego a druga idzie na
  • wieczne przycinanie i Bóg swej cierpliwości przycina te osoby
  • aż do momentu kiedy wydadzą prawdziwy owoc także są też próby interpretacji tego
  • wersetu z 25 rozdziału Ewangelii Mateusza który odchodzą od tradycyjnej
  • interpretacji wiecznych mąk piekielnych wiecznego wiecznej kary wiecznego
  • oddzielenia w kierunku unicestwienia jak i w kierunku odnowienia czy to
  • poprzez badanie znaczenia rzeczownika kolasis czy też badanie tego
  • przymiotnika ayonios czyli wieczny najłatwiej jest to sprzedać tradycyjny
  • sposób natomiast to nie jest jedyna możliwość Szczególnie że widzimy że w tym tekście nie ma informacji o wietrzych mękach
  • tylko wiecznej karze To może być wieczne karanie ale nie musi takie
  • być na marginesie dodam może jeszcze że
  • [Muzyka] jak się tak wczytamy w ewangelię Mateusza 24 i 25 rozdział my zwykle Oddzielamy 24 rozdział 25-24 dotyczy
  • zburzenia świątyni i tego wydarzenia a 25 już traktujemy jako dotyczący czegoś
  • innego a więc sądu ostatecznego czyli 24 łączymy sądem doczesnym a 25 sądem
  • wiecznym warto sobie to sprawdzić czy da się ten sposób te rozdziały oddzielić I
  • zobaczmy że 25 rozdziale nie jest mowa o pojedynczych osobach które są z prochu
  • ziemi wzbudzani tylko jest mowa o narodach które Bóg stawia i oddziela
  • te narody co też może
  • byłaby mniej powszechna interpretacja przenosić ten język
  • wiecznego życia plan doczesny że boski sąd rozpoczyna się już na ziemi
  • i to doświadczenie ziemskie już jest formą życia wiecznego
  • bądź jest doświadczeniem wiecznej kary niekoniecznie rozumiany sposób Ostateczny dobrze podsumujmy może to co
  • powiedzieliśmy dotychczas
  • no po pierwsze powiedzielibyśmy że w Ewangeliach synoptycznych widoczne jest stopniowe zwiększanie objętości tego materiału
  • odnoszącego się do rzeczywistości piekła prawda na początku ma ewangelię Marka
  • najbliższą [Muzyka] czasowo Jezusowi i tam fragmentu dotyczących
  • piekła właściwie brak być może ten rozdział 9 dotyczy piekła ale wygląda na
  • to że nie dopiero Ewangelia Mateusza taki fragment wydaje
  • się zawiera czy Mateusza 25 rozdział
  • więc mamy co do ilości rozwój mamy też co do jakości rozruch w Ewangelii Marka
  • najstarszej nie znajdziemy żadnej informacji na temat życia pozagrobowego takiego takich wersetów które mówiłyby jednoznacznie o życiu pozagrobowym osób
  • niewierzących czy to zaraz po śmierci czy to po zmartwychwstaniu natomiast taki język odnośnie do życia wiecznego po
  • zmartwychwstaniu wobec osób wierzących jest używany nawet nie mamy pewności czy
  • tam w ogóle jest życie pozagrobowe osób niewierzących natomiast już tutaj w Ewangelii Mateusza Takie podejrzenie jest coraz mocniejsze lecz ten język
  • wciąż jest ogólny ale już takie enigmatyczne stwierdzenia się pojawiają
  • i wygląda na to że dotyczy to dotyczy to życia pozagrobowego więc
  • następuje też tutaj taka zmiana [Muzyka]
  • no i taki trzeci wniosek że Ewangelia Marka i Łukasza nie opisuje karę
  • Piekielnej jako wiecznej Jeśli w ogóle nawiązuje do tej wiecznej kary
  • natomiast już Ewangelia Mateusza wprowadza symetrię Między życiem wiecznym a karą wieczną a więc jeżeli szukać
  • potwierdzenia dla wiecznych to jeśli chodzi o ewangelię seoptyczne tylko
  • Ewangelii Mateusza to się da zrobić w 25 rozdziale
  • Mając jednak na uwadze ogólność języka No jeszcze dzisiaj spróbujmy Szanowni
  • państwo dosłownie kilka słów powiedzieć o Ewangelii Jana Ewangelia Jana naszym
  • przypadku No nie będzie szerzej omawiana ponieważ jak Zaraz zobaczymy ja wyświetlę państwu wersety tak naprawdę nie zawiera wiele
  • tekstów które mogłoby nam podpowiedzieć Czy Jezus
  • wierzył w wieczne męki Piekielne i czy o nich mówił No bo jak popatrzymy na
  • Ewangelia Jana No to mamy takie wersety jak z trzeciego
  • rozdziału pamiętamy rozdział który nie Jezus spotyka się z Nikodemem odpowiadając Jezus rzekł mu Zaprawdę
  • Zaprawdę powiadam ci jeśli się kto nie narodzi na nowo nie może ujrzeć Królestwa Bożego to Narodzenie na nowo
  • ma się dziać w planie doczesnym ewangelia na mocno podkreśla
  • że już tu już teraz można doświadczyć tego nowego życia poprzez Narodzenie na
  • nowo a w kontraście do ujrzeń do niemożliwości ujrzenia Królestwa
  • Bożego Czyli ktoś jak mamy taki kontrast między doświadczeniem
  • już teraz nowego życia i niemożliwości ujrzenia
  • Królestwa Bożego nic to oczywiście nie mówi o wiecznych mękach piekielnych nawet nie wiadomo czy mówi o w ogóle życiu pozagrobowym ale to zostawmy może
  • kolejny taki fragment Zaprawdę powiadam ci jeśli się kto nie
  • narodzi z wody i z ducha nie może wejść do Królestwa Bożego znowu nie może wejść ale co się z nim stanie no doczesności no podlega sądowi Co się
  • z nim stanie po śmierci trudno z tego wersetu cokolwiek wnioskować
  • No i bardzo dobrze znany werset więc też go tutaj podałem Albowiem tak Bóg
  • umierał świat że syna z tego jednorodzonego dały każdy kto we mnie wierzy nie zginął apolumi taki który jest użyty czasownik
  • ale miał żywot wieczny Zauważcie nie jest napisane Szanowni państwo aby każdy
  • kto w nim wierzy nie cierpiał wieczne męki tylko nie zginął Co może oznaczać
  • wieczny proces kar ale ciężko z takiego pojedynczego słowa coś takiego wyprowadzić raczej mamy Znowu
  • ten brak symetrii Który znamy z Ewangelii Marka i Ewangelii Łukasza mamy z jednej strony śmierć A z drugiej strony mamy
  • żywot wieczny czym jest ta śmierć czy to jest wieczne umieranie czy to
  • jest moment umierania które ostatecznie
  • [Muzyka] sprawia że jednostka jest unicestwiona w
  • momencie śmierci fizycznej czy może jeszcze jakiejś śmierci po zmartwychwstaniu Czy to jest jakiś etap umierania który
  • ostatecznie skończy się odnowieniem Ciężko powiedzieć po prostu mamy taki język ogólny ten język nawiązuje oczywiście do
  • Genesis tak do historii z raju o tym Będę mówił
  • więcej przy apostole Pawle ale tutaj też już państwo to Zaznaczam Ale na czym miały polegać to piekło nie jest stwierdzone i wreszcie jest w
  • piątym rozdziale dwa rozdziały dalej tak taki fragment w którym czytamy
  • następująco nie dziwcie się temu gdyż nadchodzi godzina kiedy wszyscy w
  • grobach usłyszą głos jego To brzmi jak zmartwychwstanie to jest bardzo istotne
  • żeby mieć taki fragment gdzie Możemy założyć że autor mówi o czymś co się
  • dzieje po zmartwychwstaniu po zmartwychwstaniu najprościej ten werset w ten sposób przeczytać że to chodzi po
  • zmartwychwstaniu to wtedy o wzmacniamy swoją swoje siły wytężamy
  • uwagę No bo tu coś będziemy mieli o niebie opiekę domniemujemy i Czytamy i
  • wyjdą ci co dobrze czyniliby powstać do życia a inni którzy źle czyniliby powstać anastasis na sąd krisis
  • co się dowiadujemy o naturze mąk piekielnych tego wersetu nic nie wiemy
  • jak się skończy sąd dla na tych którzy źle czynili jest to proste nawiązanie do
  • księgi Daniela 12 rozdziału drugiego wersetu i nie ma doprecyzowania odnośnie do tego
  • jak te wieczne męki Piekielne miałyby wyglądać
  • chyba ostatni werset który przygotowałem dla państwa dzisiaj z 15 rozdziału kto
  • nie trwa we mnie ten zostaje wyrzucony precz jak zeschnięta latoroś takie
  • zbierają i wrzucają w ogień Gdzie jest płoną Co to znaczy że spłoną to jest
  • unicestwienie ich ostateczne czy tam będą płonąć ale nigdy ostatecznie nie
  • spłonął czy spłoną ich ciemne rysy i ostatecznie będą odnowieni
  • to mamy obraz obraz ognia tak jak wcześniej mamy obraz sądu mamy obraz
  • niemożliwości ujrzenia Królestwa Bożego niemożliwości wejścia do tego mamy królestwa obraz śmierci to są tylko obrazy Natomiast co one mówią o naturze
  • tych mąk niech państwo sobie sami też rozmyślają nad tym uniwersytetami i
  • niech sami też podejmują jakąś decyzję słowo jedno dwa
  • podsumowania jeśli chodzi o ewangelię Nowego Testamentu powiedzielibyśmy że Szukając tekstów które by potwierdziły
  • klasyczną tezę o wiecznych mękach piekielnych osób niewierzących po ich
  • zmartwychwstaniu ciężko jest takie wersety znaleźć takich
  • wersetów z pewnością nie ma w Ewangelii Marka nie ma w Ewangelii Łukasza nie ma
  • w Ewangelii Jana pozostaje Ewangelia Mateusza 25 rozdział gdzie taki werset
  • wydaje się w tym kierunku zmierza jaki wniosek z tego
  • dla mnie wniosek jest taki że wygląda na to że dla autorów Nowego Testamentu
  • jeśli chodzi o ewangelię czyli tutaj postać Jezusa ta kwestia nie była aż tak istotna najprawdopodobniej nie determinowani
  • losów osób niewierzących po ostatecznie
  • zmartwychwstaniu nawet nie ma pewności czy wszyscy autorzy wierzyli w powszechne Zmartwychwstania więc zmartwychwstanie tylko wierzących ale
  • też i niewierzących i mamy pewną różnorodność w tych Ewangeliach
  • może to jest najlepsza perspektywa na spojrzenie na ten temat no to zostaje
  • zostawiam państwu do rozsądzenia Bardzo dziękuję
  • ja od razu podam na szybko wyniki ankiety która była na Facebooku tym razem 100% osób nie wierzę wiecznie trwające męki Piekielne
  • cztery odpowiedzi czy wierzysz w to że część ludzi po śmierci czekają wieczne męki Piekielne Można było wybrać tak większość osób tak
  • niektórych ludzi taka ale tylko pojedyncza jednostki nie wierzę w trwające wiecznie piekło I właśnie ta czwarta odpowiedź
  • spotkała się ze 100% poparciem pojawiły się też pytania o te powoływały się na pewną kolejność Ewangelii No i
  • jedno z pytań dotyczy właśnie tego jak rozkładałby się nacisk na wieczne męki jeśli przyjęlibyśmy za niektórymi blistami że to Ewangelia Mateusza jest
  • najstarsza tak to pierwotnie było że ta Ewangelia
  • Mateusza była traktowana tutaj Augustyn jako ta pierwotna Ewangelia Marka jakby
  • wyłania się z Ewangelii Mateusza jest jakby skrótem tej Ewangelii wtedy nie moglibyśmy mówić o ilościowym
  • rozwoju tego języka piekła [Muzyka] ja z tym nie mam
  • problemu po prostu przyjmuje się obecnie takie założenie że Ewangelia Marka jest
  • pierwsza a skoro jest pierwsza to jest większe prawdopodobieństwo że
  • docieramy do historycznego Jezusa i do słów tego Jezusa tak
  • Więc powiedzmy zmieniłaby się taka perspektywa można patrzeć na to
  • kanonicznie i nie wchodzić na to na tereny Która z Ewangelii jest pierwsza która druga Czyli mamy rozwój piekła w Nowym Testamencie Jeśli chodzi ewangelię
  • czy nie można po prostu powiedzieć bo my w ten sposób tutaj pracowaliśmy i dalej będziemy pracować czyli zadajemy
  • sobie pytanie czy jest jakieś rzetelne poparcie dla klasycznej
  • doktryny o wiecznych mękach piekielnych dla osób niewierzących po ich
  • zmartwychwstaniu No i na cztery Ewangelie można powiedzieć że trzy z definicji odpadają że nie da się tego ustanowić Czy gdyby
  • ktoś nie znał doktryny wiecznej mult piekielnych to nie mógłby wpaść ale
  • mógłby w ogóle nie wpaść na taki pomysł No zostaje ta Ewangelia Marka 25
  • rozdział i ten werset Mateusza Przepraszam Mateusza
  • No i trzeba samemu rozsądzić czy to jest podstawa pod wiarę ogólną powszechną
  • kościoła wystarczająca jeśli chodzi o ewangelię zajmiemy się później listami i
  • jeszcze apokalipsą więc tam też będziemy analizować ale no dobrze Nie wyprzedzam
  • w jego wypadków zaczęła się zastanowić Jeżeli ktoś chce wyjść tak
  • bym to najprościej jak sobie to wyobrażam
  • Czy Jezus uczył wiecznych żeby odpowiedzieć na to pytanie czytam 4
  • Ewangelie tak w jednej z tych czterech Ewangelii
  • znajduje jeden werset który to może potwierdzać tak natomiast jednocześnie uczę się o pierwszych gminach chrześcijańskich bo
  • te ewangelie były pisane przez konkretnych autorów do konkretnych gmin chrześcijańskich i nie każda z gmin miała wszystkie cztery Ewangelie być
  • może dostrzegamy tutaj różnorodność przekonań co do w ogóle życia pozagrobowego osób niewierzących jak i ich losów po
  • zmartwychwstaniu Czy po ich śmierci No właśnie mówisz o osobach wierzących i niewierzących czyli przyjmujesz tutaj
  • właśnie takie bym powiedziała bardziej protestanckie podejście do zbawienia
  • protestanckie są chrześcijańskie ale właśnie z tym naciskiem na łaskę na wiarę natomiast mamy właśnie w związku z tym pytanie jak do kontekstu wersetu z
  • Mateusza stan werset w którym cokolwiek zrobiliście najmniejszym w nawiasie ma się zbawienie z łaski przez wiarę skoro
  • tu ewidentnie jest mowa o uczynkach No to dobre pytanie bo ono dotyczy No co prawda innego wątku bo dotyczy dyskusji nad racją między
  • wiarą a uczynkami w ogóle ciekawa rzecz
  • Są tam różne protestanckie rozwiązania tego napięcia że zbawienie jest dawane z
  • łaski przez wiarę nawet ta wiara jest darem Czyli to nie jest nasza wiara którą tam mocą umysłu czy czegoś wyprodukowaliśmy
  • nic innego nie robiąc tylko nawet sam Sama wiara już jest darem więc właściwie
  • nic od nas nie zależy podlegamy pod wybranie tak propestancku czy też no w
  • kontraście powiedzmy tutaj Zatrzymałem się tylko racji do myśli katolickiej do jakiejś synergii działalności Boga i człowieka
  • Gdzie człowiek ma swój czynny udział w swoim zbawieniu czyście wiele też jest
  • potrzebna i tak dalej ale jest Człowiek nie jest skażony do CNA ale
  • jest w nim coś co jest dobre i co współczestniczy w
  • procesie zbawienia No to jest w ogóle pytanie może ja nie będę odpowiadał na to pytanie tylko
  • dwie trzy myśli pierwsza taka o której już powiedziałem
  • że Mateusz od 25 rozdział 32 werset mówi o
  • narodach zgromadzonych i odłączy jedne od drugich
  • teraz pytanie czy tu chodzi o odłączanie Narodów dzielenie Narodów
  • bo my myślimy zaraz jednostkowo o tym prawda tu mamy perspektywę zbiorową i
  • ustawi owce po swojej prawicy a kozły po lewicy czy te owce i kozły to są
  • wierzący i niewierzące jak tu ogólnie używałem bo zajmujemy się dedukcyjnie zajmujemy się pytaniem o wieczne męki Piekielne
  • tak mamy pewną tezę albo hipotezę którą sprawdzamy ale czy tu chodzi o narody
  • które są rozdzielane narody które reagują
  • na tych najmniejszych werset czterdziesty
  • Zaprawdę powiadam wam cokolwiek uczyniliście jednemu z tych najmniejszych moich braci mnie uczyliście czy to mówi do Narodów
  • i powiem to jeszcze inaczej czy to przypadkiem nie jest taki obraz
  • że wierzący uczniowie Jezusa jego
  • jego naśladowcy idą w świat i zwiastują Królestwo Boże i są takie narody
  • które przyjmują i tym najmniejszym tam dają kubek wody i
  • tak dalej czy ich nie przyjmują my zwykle te wersety interpretujemy w kontekście
Pobierz transkrypcję (TXT)