TRANSKRYPCJA: "Czy Nowy Testament głosi wieczne męki piekielne? Cz. 2 | EWST online" Data publikacji: 07.05.2023 Długość: 01:06:55 --- [0:04] [Muzyka] [0:04] [Muzyka] [0:15] Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19 [0:20] online dzisiaj druga część bardzo ciekawego tematu którym wzbudził sporo i [0:28] zaciekawienia i kontrowersji w swojej pierwszej części czy [0:36] Jezus przeżyć czy Nowy Testament głosi wieczne męki Piekielne jest z nami [0:42] doktor habilitowany Piotr Lorek który nadal krok po kroku będzie raz [0:47] przeprowadzał przez kolejne ewangelie została nam jedna Ewangelia sematyczna Ewangelia Mateusza i Ewangelia Jana a w kolejnych częściach przyjrzymy się też [0:58] innymi innym pismom Nowego Testamentu W poprzedniej [1:04] części omawialiśmy ewangelię Marka i Łukasza dla przypomnienia link znajduje [1:09] się w komentarzu pod filmem także jeżeli państwo Mielibyście ochotę obejrzeć później właśnie tą pierwszą część to też [1:20] zapraszam a teraz Piotrze oddaję ci już głos Cieszę się że mogę znowu z państwem być i kontynuować wątek piekła [1:31] doktryna piekła występuje w wielu wyznaniach chrześcijańskich zwykle w tej najmocniejszej formie Mianowicie w formie wiecznych mąk [1:42] piekielnych a my nie zajmujemy się samą doktryną tylko zajmujemy się tym jak ewentualnie wersety które mają [1:53] nawiązywać do tej doktryny się kształtują I co mówi na ten temat Nowy [1:59] Testament W tej drugiej odsłonie kontynuujemy tak jak Jasia powiedziała [2:05] nasz temat przechodząc do Ewangelii Mateusza i do Ewangelii Jana [2:13] Podejrzewam że w trzeciej odsłonie w kolejnym odcinku omówimy wszystkie listy niepawowe i apokalipsę Jana a w czwartym końcowym [2:26] zajmiemy się korespondencją przypisaną apostołowie Pawłowi w Nowym Testamencie No dobrze omówiliśmy już ewangelię Marka [2:37] i omówiliśmy już ewangelię Łukasza dla przypomnienia w skrócie tylko powiem że obie te ewangelie [2:46] obie te ewangelie nie uczą w sposób [2:51] jednoznaczny tego iż [2:58] to co jest po negatywnej stronie życia wiecznego miałby być opisane jako też wieczne Innymi słowy życie wieczne w twych dwóch [3:09] Ewangeliach Ewangeliach Marka i Łukasza jest opisane jako wieczne Natomiast sąd [3:17] ten ostateczny dla niewiernych niewierzących już nie [3:22] jest opisany jako wieczny w ogóle jeśli chodzi o ewangelię Marka to dostrzegliśmy tylko jeden większy fragment który teoretycznie mógłby w [3:32] ogóle mówić o doktrynie piekła chociaż Zachęcam do obejrzenia tego filmiku z [3:38] poprzednim wykładem to nie jest wcale takie pewne są inne interpretacje którą też tam które też tam zasygnalizowałem natomiast Ewangelia Łukasza Chociaż mówi [3:50] o życiu pozagrobowym sposób wyraźny to 16 rozdział jest nam znany o bogaczu i [3:57] łazarzu to też te męki które tam są opisywane nie są nazwane wiecznymi one [4:03] dotyczą życia pozagrobowego od momentu śmierci aż do zmartwychwstania więc [4:09] definicji nie są wieczne i też nie ma pewności w ogóle że ten tekst dotyczy życia pozagrobowego czy [4:19] tylko językiem życia pozagrobowego opisywana jest sytuacja osób czy też [4:29] narodu Zachęcam do oglądnięcia tamtego filmiku a dzisiaj skupimy się na Ewangelii Mateusza czyli to będzie trzecia z [4:39] Ewangelii synoptycznych i przejdziemy też do czwartej z ewangelii najpóźniejszej ewangelii czyli ewangelii Jan [4:49] a więc Ewangelia Mateusz tutaj państwu w taki prosty sposób taka [4:56] prosta prezentacja Ale wypisuje te teksty które [5:01] omawia się gdy studiuje się doktrynę piekła i w Ewangelii Mateusza już na [5:09] początku tej Ewangelii pojawia się tekst który jest bardzo podobny do tekstu z [5:15] Ewangelii Łukasza także z 3 rozdziału łatwo zapamiętać wiemy że oba te teksty dotyczą Jana [5:25] Chrzciciela i przeczytajmy ten tekst ja ten test nie będę analizował Zachęcam [5:31] do odsłuchania pierwszej części tego wykładu o piekle Ale tylko dwa trzy zdania powiem a gdy ujrzał wielu faryzeuszów i [5:42] saduceuszów przychodzących do chrztu rzek do nich plemię żmijowe Kto was ostrzegł przed przyszłym gniewem a już i siekiera do korzenia drzew jest [5:53] przyłożona wszelkie więc drzewo które nie wydaje owocu dobrego zostaje wycięte [5:59] i w ogień wrzucony w ręku jego jest wyjadłoby oczyścić klepisko swoje i zbierze pszenicę swoją do spichlerza lecz plewy spali w ogniu [6:10] nieugaszonym dosłownie dwa trzy zdania komentarza ten fragment już analizowaliśmy po pierwsze nie ma pewności w ogóle ten tekst dotyczy [6:20] piekła że dotyczy sądu ostatecznego najprawdopodobniej Wygląda na to że ten [6:27] tekst dotyczy losów Izraela że Jan Chrzciciel zwraca się do [6:34] przedstawicieli Izraela i brzmi Przed nadchodzącym gniewem i czy ten gniew [6:43] dotyczy I wojny żydowskiej a więc wydarzenia zupełnie historycznego Czy dotyczy wydarzenia ostatecznego eschatologicznego to widać że [6:53] najprawdopodobniej do tego co się będzie działo na ziemi i ten gniew tak jak wiele sądów w Starym Testamencie [7:03] dotyczył wydarzeń ziemskich autor tutaj stosuje metaforę widzimy że jest mowa o drzewie który nie wydaje [7:15] owocu dobrego i zostaje wyciętej w ogień rzucone czyli ten ogień tutaj jest [7:22] w planie metaforycznym jest w odniesieniu do drzewa [7:29] ona tak ten ogień tu odstaje A podkreśliłem to słowo natomiast Miejmy [7:34] na uwadze że tutaj mamy pewne porównanie do drzewa to drzewo to wygląda na to że [7:40] to jest Izrael który idzie na sąd i jest wrzucony w ogień [7:50] i ten ogień jest przedstawiony w kolejnym wersecie 12 [7:55] tutaj wypisanym [8:01] w formie ognia nieugaszonego forma tutaj ogień jest opisany jako nieugaszony [8:07] czyli ten jeżeli w ogóle o ten ogień dotyczy mąk piekielnych co Jest wątpliwe [8:16] to przede wszystkim to co mamy tutaj pewnego też opisany jako nieogarszony [8:22] i nieugaszony jest równie dobrze w planie historycznym myśmy te rzeczy też analizowali podczas pierwszego odcinka nieugaszony to jest taki który nikt nie [8:30] może ugasić ale to nie oznacza że jest wieczny to nie oznacza że jest wieczny on na tutaj w tych wersetach jest użytym [8:39] metaforycznie w kontekście drzewa w kontekście klepiska pszenicy i plew [8:45] które Są palone ale równie dobrze to odniesienie metaforycznego [8:51] ognia w tych tutaj porównaniach Może odnosić się to po prostu do ognia walk [8:57] zwykłych walk w planie doczesnym czy to chodzi o pierwszą wojnę żydowską [9:03] czy jakiś inne wydarzenie i koniecznie to musi się w ogóle odnosić do wydarzeń pośmiertnych moment wspomnianego tutaj o [9:12] zmartwychwstaniu o tym że ktoś umiera albo ktoś jest ma w tych wzbudzony i tak dalej No to może tyle [9:20] czyli to ten tekst uczy nas o wiecznych mękach piekielnych No wygląda na to że niewiele [9:29] może nawet nic Bo jeśli chociaż nawet mówi o piekle No [9:35] to nie wiemy nic na temat wiecznych mąk piekielnych jeśli chodzi o ten tekst [9:44] Przejdźmy dalej kolejny dwa to są dwa najistotniejsze w ogóle teksty jeśli chodzi o ewangelię [9:55] synoptyczne czyli ewangelię Marka Łukasza i Mateusza To są te dwa teksty [10:01] które znajdujemy w XVIII rozdziale i 25 i tutaj już się coś ciekawego dzieje [10:10] 18.8 Jeżeli więc ręka twoja albo noga twoja cię gorszy utknij ją i odrzuć od [10:17] siebie lepiej jest dla ciebie wejść dożywota kalekim lub chromem niż mając [10:22] obydwie ręce lub obydwie nogi być wrzuconym do ognia wiecznego tutaj [10:30] ktoś jest wrzucony do ognia wiecznego Ace topór to aronią [10:39] do ognia wiecznego i drugi tekst z 25 rozdziału z 41 wersettu wtedy powie [10:49] i tym polewicy Idźcie Precz ode mnie przeklęci w ogień wieczny [10:55] zgotowany diabłu i jego aniołom No tutaj już troszeczkę ciekawiej się dzieje ponieważ widzimy że ten ogień niezapisany nie tylko jako [11:05] nieugaszony w tym sensie że nie da się go zgasić Co nie oznacza że jest wieczny ale już odpisany jako wieczny co może sugerować [11:14] odniesienie do piekła i ten ogień poprzez to że jest opisany jako wieczny [11:20] No to już ciekawy sposób jest zarysowany pytanie Co to znaczy wieczny ogień i jak [11:27] się to ma do wiecznych mąk piekielnych bo widzimy że w tym wersecie nic nie jest napisane o wiecznych mękach piekielnych tylko o samym wiecznym ogniu [11:36] Co oczywiście nie jest tożsame zobaczymy że takie rozróżnienie między wiecznymi [11:41] mękami a wiecznym ogniem dostrzeżemy objawieniu Jana Gdzie jest mowa o mękach [11:50] czy na przykład w Ewangelii Łukasza przyzna se rozdział jest mowa o mękach ale w tym fragmencie O nic o mękach nie czytamy tylko o tym że ogień jest [12:02] wieczny takie dwa wnioski chciałbym na ten moment zaproponować Patrząc na te dwa fragmenty [12:12] i spróbujemy rozwinąć te wersety dalej bo to są istotne wersety i wymagają [12:18] większej uwagi Po pierwsze chciałbym zauważyć co już też powiedziałem [12:27] więc podsumowujemy że to nie męki lecz ogień jest opisany jako wieczny [12:38] teoretycznie więc można sobie wyobrazić alternatywny do ortodoksyjnego scenariusz dla którego potępieni cierpią przez skończony czas cierpią swoje męki [12:49] nieskończonym czasowo ogniu który dla wiecznie zbawionych pozostaje [12:54] wieczną oznaką dokonanego sądu Oczywiście ta interpretacja jest [13:01] obarczona dużą dozą spekulacji powiedzmy to innymi słowami [13:06] ortodoksyjny pogląd powyżej skoro ogień jest wieczny to jeśli ten tekst dotyczy piekła to ten o wieczny ogień wyraża wieczne [13:17] męki Piekielne natomiast auto nic nie mówi o mękach tylko mówi o ogniu więc [13:22] można sobie wyobrazić to na sposób anihilacjonistyczny a więc taki że ci [13:28] ostatecznie niegodziwi nie będą wiecznie cierpieć tylko przez jakiś czas będą [13:34] cierpieć a ten ogień w którym cierpieli będzie [13:39] na wieki się palił i będzie jakby taką oznaką ich sądu który sam w sobie [13:46] niekoniecznie jest wieczny Oczywiście widzimy tutaj dwa trzy słowa które mamy [13:52] w tej Ewangelii trudno cokolwiek powiedzieć ale tak jeżeli interpretacja ortodoksyjna wykracza poza ten tekst to chcę pokazać [14:01] że wykraczać poza ten tekst można także w inny sposób mianowicie na przykład na sposób taki gdzie akcentuje się nie wieczne męki tylko [14:12] ostateczne unicestwienie danych osób i drugi taki [14:20] wniosek na ten na ten moment [14:27] z tej naszej dyskusji wynika o to pojawia się takie pytanie Co to znaczy aionos czyli co to znaczy ten przymiotnik wieczny w jaki sposób [14:36] należałoby go odczytać czy jego znaczenie w sposób konieczny implikuje nieskończoną czasowość [14:47] czy też dopuszczalne jest widzenie w nim długotrwałej ale jednak skończonej kary [14:54] czy to będzie unicestwienie ostateczne czy to będzie ostateczne odnowienie czyli apokatastaza w tej drugiej obserwacji troszeczkę inaczej podchodzę [15:03] to do problemu teraz nie mówię że ogień jest wieczny ale niekoniecznie męki są [15:10] wieczne tylko to że ogień jest opisany jako wieczny nie oznacza koniecznie że [15:18] on że ta wieczność jaka atrybut tego ognia jest tożsama z nieskończącymi się [15:27] niekończącym się procesem że coś jest wieczne w sensie [15:33] No nieustającej czasowo jakiejś procesualności [15:39] wieczność może oznaczać także jakiś okres czasu [15:47] i też w ten sposób może być opisywana i teraz chciałbym państwu podać [15:53] przykłady zarówno nowo testamentowe jak i starotestamentowe w którym pojęcie [15:59] wieczności nie jest używane w sposób absolutny ale właśnie w taki sposób [16:08] że chodzi o sąd o coś co się z definicji nie mogło wydarzyć [16:17] w sposób wieczny tylko jest ograniczony czasowo Tutaj najpierw dwa przykłady Chciałbym poznać z Nowego Testamentu [16:27] z dwóch ostatnich ksiąg Nowego Testamentu Przyjrzyjmy się najpierw listowi Judy mamy tu takie słowa tak też Sodoma i [16:39] Gomora i okoliczne miasta które w podobny do nich sposób oddały się rozpuście i przeciwnemu naturze pożądaniu cudzego ciała stanowią [16:49] przykład kary ognia wiecznego za to to tutaj się dzieje Zobaczmy że kara [16:58] ognia wiecznego jest wspomniana w kontekście sądu nad [17:05] sodomą i Gomora która jest wzorem jest przykładem [17:12] wiemy że tam ten sąd nie trwał wiecznie bo musiałby nadal trwać jest to jest to [17:19] czasowy sąd dlatego ogień wieczny występuje hiperbolicznie na przykład [17:25] czyli to jest taki ogień ostateczny można powiedzieć boski [17:31] nieugaszony potężny ale niekoniecznie [17:37] wieczny czasowo [17:42] my gdy tak dosłownie patrzymy na ogień wieczny to możemy mieć pokusę odczytania [17:48] tego w sposób taki że coś trwa bez końca Natomiast sąd nad co do gomorą [17:55] miał koniec jej autora nie ma problemu żeby w tym kontekście tego sądu mówić o karze o dnia wiecznego i drugi przykład który chciałbym państwu podać z Nowego [18:05] Testamentu pochodzi z Apokalipsy Jana z XIX rozdziału III wersetu czytamy w tej księdze tak i rzekli powtóre [18:18] Alleluja i dym jej Unosi się w górę na wieki [18:24] wieków o kogo chodzi tutaj kogo to jest ten dym [18:29] który unosi się na wieki wieków No jeśli otworzymy sobie apokalipsę [18:37] to ci z państwa którzy znają ten tekst No to zaraz się szybko zorientują że 17 [18:44] i 18 rozdział mówi o śmierci Wielkiego Babilonu wielkiego miasta to wielkie [18:53] miasto jest też nazywane wielką nierządnicą i pierwsze wersety XIX rozdziału jakby podsumowują ten sąd [19:05] nad babilonem nad nierządnicą i gdy czytamy od początku [19:15] to to jest wyraźne przeczytam wersety pierwszej i drugi dziewiętnastego [19:20] rozdziału i potem te z nas trzeci tutaj wyświetlony który wtedy staje się [19:25] bardziej zrozumiały potem usłyszałem jakby donośny głos licznego tłumu w [19:30] niebie który mówił aleluja zbawienie i chwała i moc Bogu naszemu [19:36] gdyż prawdziwe i sprawiedliwe są sądy jego osądził bowiem wielką wszetecznicę [19:46] która wskaziła ziemię przedeczeństwem swoim i pomścił na niej krew sług swoich [19:55] czyli tutaj mamy sąd pomstę nad Wielką wszetecznicą pawilonem to w [20:04] kontekście 17 XVIII rozdziału jest oczywiste Jaka jest tożsamość tego Babilonu to sobie zostawmy to nie nas tutaj nie interesuje natomiast oczywiste [20:14] jest to czytając 17 i 18 rozdział że to jest [20:19] jakaś tożsamość która jest w planie doczesnym [20:25] czyli ten sąd wydarza się w planie doczesnym ziemskim [20:30] i dym jej Unosi się w górę na wieki wieków [20:36] bo jeżeli mamy stąd w planie doczesnym nad jakimś miastem nad jakąś tożsamością [20:44] ziemską No to on z definicji nie trwa na wieki wieków [20:50] No to jest w planie doczesnym jak samo słowo wskazuje doczesny to jest do kiedyś tam tak a więc znowu mamy tutaj język który moglibyśmy chcieć [21:00] interpretować dosłownie i powiedzieć że dym jej Unosi się w górę na wieki wieków [21:07] No ale wiemy że ten sąd dotyczy Babilonu a więc czegoś co ma początek i [21:12] koniec więc znowu Jeżeli ktoś chce dosłownie odczytać ten dym to może powiedzieć tak okej ten dym będzie unosił się na wieki [21:22] wieków ale to nie oznacza że sąd będzie trwał na wieki wieków tylko skutki tego sądu będą trwały na wieki wieków A ten dym [21:31] będzie obrazował te skutki bo sam sąd będzie ograniczony w czasie [21:37] Albo inna interpretacja taka że ten dym unoszący się w górę na [21:46] wieki wieków jest pewną hiperbolą to jest powiedzenie że ten sąd jest ostateczny że ten sąd się wydarzy [21:54] i skutki tego sądu będą wieczne na przykład ostateczne nikt nie jest w [22:00] stanie zatrzymać Boga gdy on przychodzi w swoim sądzie ale ten sam sąd nie trwa [22:06] na wieki w tym sensie o jaki tutaj sobie jakiego tutaj szukamy mianowicie [22:14] wiecznych mąk Po pierwsze ten tekst Nie dotyczy życia pozagrobowego i piekła [22:21] Tylko dotyczy doczesności a po drugie skoro doczesności to ten sąd niemy z [22:27] góry nie może trwać wiecznie Chociaż język wieczności jest użyty Myślę że [22:33] to rozumiem No i teraz jeszcze jakiś przykłady ze Starego Testamentu chciałbym państwu podać dwa przykłady z Księgi Izajasza [22:42] z 33 i 34 rozdziału Myślę że tutaj już tekst nie będzie wymagał takiego szerszego komentarza [22:53] Grzesznicy w Syjonie zlękli się drżenie ogarnęło niegodziwych kto z nas może [23:00] przebywać przy Ogniu który pożera kto z nas może się ostać przy wiecznych [23:08] płomieniach tak tutaj podałem jak to w septuagincie [23:13] czyli greckim tłumaczeniu Biblii hebrajskiej wygląda to ponton [23:21] Czyli widzimy że mamy opisane [23:26] płomienie jako wieczne Natomiast sąd jest na Syjonie a [23:32] więc przestrzeni doczesnej więc znów to staje się Myślę że oczywiste że te [23:40] płomienie mają wymiar do hiperboliczny tam się mogło coś spalić ale nie będzie [23:49] się palić wiecznie no I analogicznie z kolejnego rozdziału [23:54] z Księgi Izajasza z 34 rozdziału werset dziewiąty do 10 [24:01] to też potoki e-domu zamienią się w smołę a jego glina w siarkę a jego [24:07] ziemia stanie się smołą gorejącą ani w nocy ani w dzień nie zgaśnie jego [24:15] dym wznosić się będzie zawsze dym domu [24:22] w nawiasie znowu fragment według septuaginty [24:30] natomiast i tam się pojawi z nowa znowu ten wątek wieczności Natomiast tutaj [24:36] zaznaczyłem że ten grecki odpowiednik ten odpowiednich w tłumaczeniu nie choć [24:43] odnosi się składniowo on się odnosi składniową do innej części zdania to dla nas nie jest za bardzo istotne bo jest różnica między tekstem hebrajskim i [24:51] greckim ale i tutaj i tutaj mamy tę ideę czegoś co trwa [25:00] nawet jak tam składniowo to nie jest tożsame chodzi o to że mamy znowu język [25:07] hiperboliczny mocny język z pokolenia w pokolenie będzie pustynią edom No tak [25:13] nie jest to wiek wieków nikt nie będzie nią chodził to też nie jest prawda w sensie dosłownym więc to widzimy że sądy [25:24] doczesne co podaliśmy to w oparciu dwa przykłady z Nowego Testamentu i dwa przykłady ze Starego Testamentu mogą bez problemu być opisywane w Biblii [25:34] hebrajskiej także w tłumaczeniu greckim tej Biblii językiem wieczności [25:42] wiecznych płomieni wiecznego ognia coś jest w dzień i w nocy i tak dalej natomiast desygnat tego języka nie jest wieczny [25:54] czyli to do czego odnosi się do jakiejś rzeczywistości odnosi ten język już nie jest wieczny Myślę że to powinno nas uczyć że jeżeli w Nowym Testamencie [26:02] pojawia się język wieczności to nie możemy od razu założyć że ten tekst mówi [26:09] o wiecznych mękach bo wiemy że w Starym Testamencie ten język nie odnosił się do [26:14] wiecznych mąk to trzeba by wykazać a nie założyć [26:21] no To wróćmy do naszego tekstu najistotniejszy jest ten fragment z Ewangelii Mateusza z 25 rozdziału już [26:32] jeden werset 41 z 25 rozdziału czytaliśmy a teraz przechodzimy do najistotniejszego [26:40] wersetu z poprzednich rzeczy co się dowiedzieliśmy 18 i 25 rozdział że [26:47] chociaż pojawia się idea wiecznego ognia to to nie oznacza automatycznie że [26:55] odnosi się to do wiecznych mąk piekielnych te mąki mogą być wieczne Ale równie dobrze mogą być ograniczone czasowo [27:04] skoro ten język używany jest także w przykładach [27:10] takich gdzie sąd czasowy jest opisywany wiecznym językiem natomiast ten werset [27:16] który teraz tu państwo widzicie werset z 25 rozdziału 46 [27:22] No tu już jest coś ciekawego się dzieje bo Zobaczmy [27:28] jak w Ewangelii Marka czy w Ewangelii Łukasza życie wieczne było po jednej stronie a sąd był po drugiej stronie i ten sąd nie [27:38] był opisany językiem wiecznym To w tym przypadku zarówno sąd jak i życie [27:43] wieczne w takiej symetrii opisywane jest językiem wieczności [27:53] i odejdą ci nakaźń wieczną Ej z kolasin ainion Sprawiedliwi zaś do [28:02] życia wiecznego Ace Zone [28:07] widzimy tu symetryczność tak mamy i rzeczownik kolasis tutaj jest on zaraz [28:14] będę mówił jest opisany jako wieczny kara wieczna [28:20] jak i życie jest opisane jako wieczne Czyli ktoś może powiedzieć i to byłoby [28:25] najnaturalniejsze najnaturalniejsza interpretacja że zarówno Kara jest wieczna jak i życie jest wieczne bo w jednym zdaniu w ten [28:35] sposób to jest zestawione jest pewna symetria skoro życie jest wieczne co jest oczywiste że niebo ma być wieczne No to kaźni która jest opisana Konieczna [28:46] też powinna być jako wieczna No jeżeli ten werset w takim najprostszym [28:56] oglądzie taką symetrię nam daje No to to jest pierwszy werset w którym [29:02] dostrzegamy potencjał wiecznych mąk piekielnych to będzie czegoś takiego nie znajdziemy w Ewangelii Marka nie znajdziemy [29:12] Ewangelii Łukasza która umówiliśmy i to jest jedyny taki werset też Ewangelii Mateusza który w ten sposób mówi o [29:20] wiecznej karze powietrznej kaźni jak w tym tłumaczeniu z Biblii Warszawskiej [29:25] więc trzeba by się tym zająć tak jak to jej napisałem Ewangelia [29:31] Mateusza stawia wyraźny krok w kierunku przekonania o nieskończoności mąk piekielnych wykorzystując pojęcie ionios już nie tylko do opisu eschatologicznego [29:40] losu zbawionych jak w Ewangelii Marka czy Łukasza ale i [29:46] potem ją to jest to symetria i zauważenie tej symetrii opisu piekła i [29:51] nieba wyraźnie Wzmacnia pozycję przekonanych o wieczności mąk czyli [29:57] Jeżeli ktoś chciałby argumentować za wiecznymi mękami piekielnymi w oparciu [30:02] ewangelię synoptyczne a więc twierdzić że Jezus uczył tych mąk No to nie [30:07] pójdzie do Ewangelii Marka nie pójdzie do Ewangelii Łukasza ale do tego właśnie wersetu mógłby już pójść skoro życie wieczne ma być świadomym [30:17] stanem rozciągającym się na wieczność to tak samo opisana kara również musi być nieskończona czasowo mamy świadomość [30:26] czyli najstarsze Ewangelia Ewangelia Marka takiego czegoś wiecznych kary Nie wprowadza ma wieczne [30:36] życie ale dopiero Ewangelia Mateusza wieczną wprowadza No to wygląda na to że [30:43] tradycją tradycjonaliści wierzący wieczne męki Piekielne no mają podstawę pod swoją wiarę [30:53] i wygląda na to że jest najlepsza interpretacja Ale chciałbym z problematyzować ponieważ budowanie tak poważnej doktryny jak wieczne męki [31:03] Piekielne na podstawie jednego wersetu właściwie dwóch słów z pierwszych trzech [31:09] Ewangelii a zobaczymy że w Ewangelii Jana troszkę wyprzedzam czegoś takiego nie znajdziemy No budowanie doktryny na podstawie tych [31:18] dwóch słów z czterech Ewangelii że Jezus uczył wiecznych [31:24] no wymagałoby dla mnie mocniejszych podstaw ale trzeba powiedzieć że ten werset No tak wygląda Najprościej jest w ten [31:34] sposób ten werset przeczytać No ale Zastanówmy się co znaczy ten rzeczownik kolasis i co jak rozumiane jest ten jak ten przymiotnik [31:44] wieczny wieczna wieczna kara może być interpretowana to są takie trzy główne [31:51] interpretacje na podsumowania pierwsza interpretacja No to jest ta klasyczna [31:59] ortodoksyjna czyli ta fraza na wieczną karę [32:05] dotyczy wiecznej kary wiecznego karania zobaczymy że Julia Warszawska mówi [32:12] okaźni to mi Brzmi bardziej właśnie jako proces karania że to jest wieczne No i [32:17] to jest naturalniejsza interpretacja bo jest pewna symetria międzywieczną karą a wiecznym życiem druga interpretacja [32:27] w oparciu o rozumienie tego przymiotnika może być taka o której mówiliśmy [32:34] wcześniej że ta Kara jest opisana jako wieczna ale to nie oznacza [32:41] co już wiemy że ona jest wieczna w sensie [32:47] no nieskończoności ponieważ A i oni on nie musi oznaczać nieskończoności czasowej może oznaczać [32:57] jakiś interwał czasowy po którym następuje anihilacja czyli unicestwienie [33:06] bądź odnowienia po katastaza czyli dusza osoby niewierzącej w momencie sądu [33:14] ostatecznego łączy się z ciałem następuje zmartwychwstanie osoby niewierzącej i ta osoba [33:22] według pierwszej interpretacji będzie wiecznie cierpić i fizycznie i duchowo [33:27] według drugiej będzie w jakiś czas cierpieć będzie karana a potem zostanie [33:34] unicestwiona Czyli znowu już na wieki już na wieki nie będzie istnieć [33:42] bądź zostanie odnowiona czyli przejdzie jakiś proces Car i ostatecznie będzie uczestniczyć w życiu wiecznym i trzecia możliwa interpretacja że ten [33:54] przymiotnik wieczny nie oznacza dosłownie wieczności nie oznacza długotrwałości tylko oznacza ostateczność że coś jest nieodwracalne [34:03] że to jest wieczne czy nie jest do zmiany czyli ten werset który mówił że odejdą na wieczną karę w takim sensie [34:14] że ta kara na pewno się wydarzy ona jest nieodwracalna [34:20] ale niekoniecznie wieczna czy długotrwała tak a potem po tym każe [34:25] następuje albo anihilacja czyli unicestwienie jednostki ludzkiej i po sądzie ostatecznie pozostają tylko wierzący którzy żyją [34:35] wiecznie Albo też ta osoba jest odnowiona [34:40] doświadcza bogata stazy czyli uczestniczy w zbawieniu powszechnym [34:47] dobrze teraz Przyjrzyjmy się temu rzeczownikowi i za chwilę zbierzemy te wszystkie rzeczy razem [34:55] urywek z Ewangelii Mateusza który analizujemy w Biblii Warszawskiej brzmi [35:01] kaźwieczna tak w Biblię ewangelickiej Biblii katolickiej byli Tysiąclecia w [35:08] starszym wydaniu mamy wieczną mękę Ale zobaczcie w nowszych wydaniu już [35:15] mamy wieczną karę kolasis już nie jest tłumaczone jako męka czy kaźni ale jako [35:21] kara i tutaj już z samego stwierdzenia kara niekoniecznie oznacza że kara jest wieczna czyli karanie jest wieczne [35:32] ale że akt kary jest wierny czyli skutki są wieczne [35:41] a niekoniecznie coś wiemy o samym procesie [35:46] to słowo kolasis w Nowym Testamencie oprócz omawianego fragmentu pojawia się [35:52] też w pierwszym liście Jana 4.18 i tam zarówno Biblia Warszawska jak Biblia [36:00] Tysiąclecia oddaje ten rzeczownik kolasis poprzez słowo kara już nie przez [36:07] karanie pokalanie implikowałoby proces a kara może implikować po prostu moment kary którego [36:17] skutki są wieczne a niekoniecznie samo karanie jest wieczne przeczytajmy ten fragment z pierwszego Jana w miłości nie ma bojaźni wszak [36:25] doskonała miłość usuwa bojaźń gdyż bojaź drży przed karą nie wiemy [36:31] ile ta kara miałaby trwać kto się więc boi nie jest doskonały w miłości w ogóle piękny werset na [36:41] marginesie piękny werset bo łączy pontek lęku z miłością i kontrastuje te dwa stany ale to inny temat nas [36:55] interesuje to że chociaż są tłumaczenia słowa kolasis które brzmią tak jakby to [37:01] był proces karania to samo kolasis jest bardziej ogólne i nie musi to tego [37:07] oznaczać No jeżeli chcemy poważnie zająć doktryną piekła No to nie możemy [37:14] domniemywać że coś znaczy coś tylko to trzeba by dowieść na samego rzeczownika [37:20] kolacji nie da się dobić że to chodzi o proces karania może chodzić o akt [37:25] kary którego skutki są wieczne [37:31] Podobnie jest w septuagincie ten rzeczownik kolasis sprawdziłem czyli w [37:37] greckim Starym Testamencie też się daje tłumaczyć ogólnie jako kara bez takiego [37:43] domniemywania czy to jest proces karczy skutek czy jakiś akt kary [37:50] Biblia warszawsko-praska już mówi ogólnie o potępieniu tak o wiecznym [37:56] potępieniu czyli niekoniecznie chodzi o wieczne potępianie tylko wieczne potępienie jaką [38:05] kara zaś przykład nowego świata i to jest ciekawe to Świadkowie Jehowy [38:10] odwołują się do źródła słowiu tego pojęcia kolasis bo [38:16] źródło słownie tego pojęcia dotyczy przycinania [38:22] drzewek a więc tutaj byłoby do wiecznego odcięcia odcięcie i to jest ciekawa interpretacja bo jeżeli potraktujemy to odcięcie jako [38:35] coś co mogłoby nam mówić o formie tej kary to ci co wierzą w unicestwienie [38:41] mogą powiedzieć że to jest wieczne odcięcie od tego krzaku od tego drzewa i [38:46] tak dalej a więc jest jakaś forma unicestwienia że ktoś jest odcięty na [38:52] wieki ale niekoniecznie żyje [38:58] A ktoś mógłby pójść w kierunku doktryny [39:04] apokatastazy i mówić że to odcięcie tak jak ksiądz Hryniewicz [39:10] z tego co pamiętam pisał odcięcie jako przycinanie to jest wieczne przycinanie [39:17] że jedna że grupa osób idzie na do życia wiecznego a druga idzie na [39:24] wieczne przycinanie i Bóg swej cierpliwości przycina te osoby [39:29] aż do momentu kiedy wydadzą prawdziwy owoc także są też próby interpretacji tego [39:40] wersetu z 25 rozdziału Ewangelii Mateusza który odchodzą od tradycyjnej [39:46] interpretacji wiecznych mąk piekielnych wiecznego wiecznej kary wiecznego [39:52] oddzielenia w kierunku unicestwienia jak i w kierunku odnowienia czy to [39:59] poprzez badanie znaczenia rzeczownika kolasis czy też badanie tego [40:07] przymiotnika ayonios czyli wieczny najłatwiej jest to sprzedać tradycyjny [40:14] sposób natomiast to nie jest jedyna możliwość Szczególnie że widzimy że w tym tekście nie ma informacji o wietrzych mękach [40:22] tylko wiecznej karze To może być wieczne karanie ale nie musi takie [40:28] być na marginesie dodam może jeszcze że [40:35] [Muzyka] jak się tak wczytamy w ewangelię Mateusza 24 i 25 rozdział my zwykle Oddzielamy 24 rozdział 25-24 dotyczy [40:47] zburzenia świątyni i tego wydarzenia a 25 już traktujemy jako dotyczący czegoś [40:54] innego a więc sądu ostatecznego czyli 24 łączymy sądem doczesnym a 25 sądem [41:01] wiecznym warto sobie to sprawdzić czy da się ten sposób te rozdziały oddzielić I [41:07] zobaczmy że 25 rozdziale nie jest mowa o pojedynczych osobach które są z prochu [41:13] ziemi wzbudzani tylko jest mowa o narodach które Bóg stawia i oddziela [41:20] te narody co też może [41:26] byłaby mniej powszechna interpretacja przenosić ten język [41:33] wiecznego życia plan doczesny że boski sąd rozpoczyna się już na ziemi [41:42] i to doświadczenie ziemskie już jest formą życia wiecznego [41:48] bądź jest doświadczeniem wiecznej kary niekoniecznie rozumiany sposób Ostateczny dobrze podsumujmy może to co [41:58] powiedzieliśmy dotychczas [42:06] no po pierwsze powiedzielibyśmy że w Ewangeliach synoptycznych widoczne jest stopniowe zwiększanie objętości tego materiału [42:14] odnoszącego się do rzeczywistości piekła prawda na początku ma ewangelię Marka [42:20] najbliższą [Muzyka] czasowo Jezusowi i tam fragmentu dotyczących [42:28] piekła właściwie brak być może ten rozdział 9 dotyczy piekła ale wygląda na [42:33] to że nie dopiero Ewangelia Mateusza taki fragment wydaje [42:40] się zawiera czy Mateusza 25 rozdział [42:50] więc mamy co do ilości rozwój mamy też co do jakości rozruch w Ewangelii Marka [42:57] najstarszej nie znajdziemy żadnej informacji na temat życia pozagrobowego takiego takich wersetów które mówiłyby jednoznacznie o życiu pozagrobowym osób [43:06] niewierzących czy to zaraz po śmierci czy to po zmartwychwstaniu natomiast taki język odnośnie do życia wiecznego po [43:15] zmartwychwstaniu wobec osób wierzących jest używany nawet nie mamy pewności czy [43:20] tam w ogóle jest życie pozagrobowe osób niewierzących natomiast już tutaj w Ewangelii Mateusza Takie podejrzenie jest coraz mocniejsze lecz ten język [43:28] wciąż jest ogólny ale już takie enigmatyczne stwierdzenia się pojawiają [43:34] i wygląda na to że dotyczy to dotyczy to życia pozagrobowego więc [43:45] następuje też tutaj taka zmiana [Muzyka] [43:55] no i taki trzeci wniosek że Ewangelia Marka i Łukasza nie opisuje karę [44:02] Piekielnej jako wiecznej Jeśli w ogóle nawiązuje do tej wiecznej kary [44:07] natomiast już Ewangelia Mateusza wprowadza symetrię Między życiem wiecznym a karą wieczną a więc jeżeli szukać [44:17] potwierdzenia dla wiecznych to jeśli chodzi o ewangelię seoptyczne tylko [44:24] Ewangelii Mateusza to się da zrobić w 25 rozdziale [44:29] Mając jednak na uwadze ogólność języka No jeszcze dzisiaj spróbujmy Szanowni [44:36] państwo dosłownie kilka słów powiedzieć o Ewangelii Jana Ewangelia Jana naszym [44:42] przypadku No nie będzie szerzej omawiana ponieważ jak Zaraz zobaczymy ja wyświetlę państwu wersety tak naprawdę nie zawiera wiele [44:53] tekstów które mogłoby nam podpowiedzieć Czy Jezus [44:59] wierzył w wieczne męki Piekielne i czy o nich mówił No bo jak popatrzymy na [45:05] Ewangelia Jana No to mamy takie wersety jak z trzeciego [45:11] rozdziału pamiętamy rozdział który nie Jezus spotyka się z Nikodemem odpowiadając Jezus rzekł mu Zaprawdę [45:22] Zaprawdę powiadam ci jeśli się kto nie narodzi na nowo nie może ujrzeć Królestwa Bożego to Narodzenie na nowo [45:33] ma się dziać w planie doczesnym ewangelia na mocno podkreśla [45:38] że już tu już teraz można doświadczyć tego nowego życia poprzez Narodzenie na [45:46] nowo a w kontraście do ujrzeń do niemożliwości ujrzenia Królestwa [45:54] Bożego Czyli ktoś jak mamy taki kontrast między doświadczeniem [46:02] już teraz nowego życia i niemożliwości ujrzenia [46:08] Królestwa Bożego nic to oczywiście nie mówi o wiecznych mękach piekielnych nawet nie wiadomo czy mówi o w ogóle życiu pozagrobowym ale to zostawmy może [46:19] kolejny taki fragment Zaprawdę powiadam ci jeśli się kto nie [46:24] narodzi z wody i z ducha nie może wejść do Królestwa Bożego znowu nie może wejść ale co się z nim stanie no doczesności no podlega sądowi Co się [46:35] z nim stanie po śmierci trudno z tego wersetu cokolwiek wnioskować [46:41] No i bardzo dobrze znany werset więc też go tutaj podałem Albowiem tak Bóg [46:46] umierał świat że syna z tego jednorodzonego dały każdy kto we mnie wierzy nie zginął apolumi taki który jest użyty czasownik [46:56] ale miał żywot wieczny Zauważcie nie jest napisane Szanowni państwo aby każdy [47:03] kto w nim wierzy nie cierpiał wieczne męki tylko nie zginął Co może oznaczać [47:09] wieczny proces kar ale ciężko z takiego pojedynczego słowa coś takiego wyprowadzić raczej mamy Znowu [47:19] ten brak symetrii Który znamy z Ewangelii Marka i Ewangelii Łukasza mamy z jednej strony śmierć A z drugiej strony mamy [47:29] żywot wieczny czym jest ta śmierć czy to jest wieczne umieranie czy to [47:36] jest moment umierania które ostatecznie [47:42] [Muzyka] sprawia że jednostka jest unicestwiona w [47:47] momencie śmierci fizycznej czy może jeszcze jakiejś śmierci po zmartwychwstaniu Czy to jest jakiś etap umierania który [47:56] ostatecznie skończy się odnowieniem Ciężko powiedzieć po prostu mamy taki język ogólny ten język nawiązuje oczywiście do [48:07] Genesis tak do historii z raju o tym Będę mówił [48:14] więcej przy apostole Pawle ale tutaj też już państwo to Zaznaczam Ale na czym miały polegać to piekło nie jest stwierdzone i wreszcie jest w [48:23] piątym rozdziale dwa rozdziały dalej tak taki fragment w którym czytamy [48:29] następująco nie dziwcie się temu gdyż nadchodzi godzina kiedy wszyscy w [48:35] grobach usłyszą głos jego To brzmi jak zmartwychwstanie to jest bardzo istotne [48:40] żeby mieć taki fragment gdzie Możemy założyć że autor mówi o czymś co się [48:45] dzieje po zmartwychwstaniu po zmartwychwstaniu najprościej ten werset w ten sposób przeczytać że to chodzi po [48:53] zmartwychwstaniu to wtedy o wzmacniamy swoją swoje siły wytężamy [48:59] uwagę No bo tu coś będziemy mieli o niebie opiekę domniemujemy i Czytamy i [49:07] wyjdą ci co dobrze czyniliby powstać do życia a inni którzy źle czyniliby powstać anastasis na sąd krisis [49:18] co się dowiadujemy o naturze mąk piekielnych tego wersetu nic nie wiemy [49:25] jak się skończy sąd dla na tych którzy źle czynili jest to proste nawiązanie do [49:32] księgi Daniela 12 rozdziału drugiego wersetu i nie ma doprecyzowania odnośnie do tego [49:41] jak te wieczne męki Piekielne miałyby wyglądać [49:48] chyba ostatni werset który przygotowałem dla państwa dzisiaj z 15 rozdziału kto [49:54] nie trwa we mnie ten zostaje wyrzucony precz jak zeschnięta latoroś takie [49:59] zbierają i wrzucają w ogień Gdzie jest płoną Co to znaczy że spłoną to jest [50:05] unicestwienie ich ostateczne czy tam będą płonąć ale nigdy ostatecznie nie [50:10] spłonął czy spłoną ich ciemne rysy i ostatecznie będą odnowieni [50:18] to mamy obraz obraz ognia tak jak wcześniej mamy obraz sądu mamy obraz [50:25] niemożliwości ujrzenia Królestwa Bożego niemożliwości wejścia do tego mamy królestwa obraz śmierci to są tylko obrazy Natomiast co one mówią o naturze [50:34] tych mąk niech państwo sobie sami też rozmyślają nad tym uniwersytetami i [50:44] niech sami też podejmują jakąś decyzję słowo jedno dwa [50:50] podsumowania jeśli chodzi o ewangelię Nowego Testamentu powiedzielibyśmy że Szukając tekstów które by potwierdziły [51:00] klasyczną tezę o wiecznych mękach piekielnych osób niewierzących po ich [51:06] zmartwychwstaniu ciężko jest takie wersety znaleźć takich [51:11] wersetów z pewnością nie ma w Ewangelii Marka nie ma w Ewangelii Łukasza nie ma [51:17] w Ewangelii Jana pozostaje Ewangelia Mateusza 25 rozdział gdzie taki werset [51:27] wydaje się w tym kierunku zmierza jaki wniosek z tego [51:33] dla mnie wniosek jest taki że wygląda na to że dla autorów Nowego Testamentu [51:40] jeśli chodzi o ewangelię czyli tutaj postać Jezusa ta kwestia nie była aż tak istotna najprawdopodobniej nie determinowani [51:50] losów osób niewierzących po ostatecznie [51:56] zmartwychwstaniu nawet nie ma pewności czy wszyscy autorzy wierzyli w powszechne Zmartwychwstania więc zmartwychwstanie tylko wierzących ale [52:03] też i niewierzących i mamy pewną różnorodność w tych Ewangeliach [52:10] może to jest najlepsza perspektywa na spojrzenie na ten temat no to zostaje [52:17] zostawiam państwu do rozsądzenia Bardzo dziękuję [52:22] ja od razu podam na szybko wyniki ankiety która była na Facebooku tym razem 100% osób nie wierzę wiecznie trwające męki Piekielne [52:32] cztery odpowiedzi czy wierzysz w to że część ludzi po śmierci czekają wieczne męki Piekielne Można było wybrać tak większość osób tak [52:44] niektórych ludzi taka ale tylko pojedyncza jednostki nie wierzę w trwające wiecznie piekło I właśnie ta czwarta odpowiedź [52:51] spotkała się ze 100% poparciem pojawiły się też pytania o te powoływały się na pewną kolejność Ewangelii No i [53:02] jedno z pytań dotyczy właśnie tego jak rozkładałby się nacisk na wieczne męki jeśli przyjęlibyśmy za niektórymi blistami że to Ewangelia Mateusza jest [53:12] najstarsza tak to pierwotnie było że ta Ewangelia [53:17] Mateusza była traktowana tutaj Augustyn jako ta pierwotna Ewangelia Marka jakby [53:24] wyłania się z Ewangelii Mateusza jest jakby skrótem tej Ewangelii wtedy nie moglibyśmy mówić o ilościowym [53:33] rozwoju tego języka piekła [Muzyka] ja z tym nie mam [53:41] problemu po prostu przyjmuje się obecnie takie założenie że Ewangelia Marka jest [53:47] pierwsza a skoro jest pierwsza to jest większe prawdopodobieństwo że [53:54] docieramy do historycznego Jezusa i do słów tego Jezusa tak [54:00] Więc powiedzmy zmieniłaby się taka perspektywa można patrzeć na to [54:05] kanonicznie i nie wchodzić na to na tereny Która z Ewangelii jest pierwsza która druga Czyli mamy rozwój piekła w Nowym Testamencie Jeśli chodzi ewangelię [54:13] czy nie można po prostu powiedzieć bo my w ten sposób tutaj pracowaliśmy i dalej będziemy pracować czyli zadajemy [54:22] sobie pytanie czy jest jakieś rzetelne poparcie dla klasycznej [54:28] doktryny o wiecznych mękach piekielnych dla osób niewierzących po ich [54:33] zmartwychwstaniu No i na cztery Ewangelie można powiedzieć że trzy z definicji odpadają że nie da się tego ustanowić Czy gdyby [54:43] ktoś nie znał doktryny wiecznej mult piekielnych to nie mógłby wpaść ale [54:49] mógłby w ogóle nie wpaść na taki pomysł No zostaje ta Ewangelia Marka 25 [54:55] rozdział i ten werset Mateusza Przepraszam Mateusza [55:02] No i trzeba samemu rozsądzić czy to jest podstawa pod wiarę ogólną powszechną [55:10] kościoła wystarczająca jeśli chodzi o ewangelię zajmiemy się później listami i [55:16] jeszcze apokalipsą więc tam też będziemy analizować ale no dobrze Nie wyprzedzam [55:22] w jego wypadków zaczęła się zastanowić Jeżeli ktoś chce wyjść tak [55:30] bym to najprościej jak sobie to wyobrażam [55:35] Czy Jezus uczył wiecznych żeby odpowiedzieć na to pytanie czytam 4 [55:41] Ewangelie tak w jednej z tych czterech Ewangelii [55:46] znajduje jeden werset który to może potwierdzać tak natomiast jednocześnie uczę się o pierwszych gminach chrześcijańskich bo [55:55] te ewangelie były pisane przez konkretnych autorów do konkretnych gmin chrześcijańskich i nie każda z gmin miała wszystkie cztery Ewangelie być [56:04] może dostrzegamy tutaj różnorodność przekonań co do w ogóle życia pozagrobowego osób niewierzących jak i ich losów po [56:13] zmartwychwstaniu Czy po ich śmierci No właśnie mówisz o osobach wierzących i niewierzących czyli przyjmujesz tutaj [56:23] właśnie takie bym powiedziała bardziej protestanckie podejście do zbawienia [56:31] protestanckie są chrześcijańskie ale właśnie z tym naciskiem na łaskę na wiarę natomiast mamy właśnie w związku z tym pytanie jak do kontekstu wersetu z [56:43] Mateusza stan werset w którym cokolwiek zrobiliście najmniejszym w nawiasie ma się zbawienie z łaski przez wiarę skoro [56:52] tu ewidentnie jest mowa o uczynkach No to dobre pytanie bo ono dotyczy No co prawda innego wątku bo dotyczy dyskusji nad racją między [57:03] wiarą a uczynkami w ogóle ciekawa rzecz [57:09] Są tam różne protestanckie rozwiązania tego napięcia że zbawienie jest dawane z [57:15] łaski przez wiarę nawet ta wiara jest darem Czyli to nie jest nasza wiara którą tam mocą umysłu czy czegoś wyprodukowaliśmy [57:25] nic innego nie robiąc tylko nawet sam Sama wiara już jest darem więc właściwie [57:32] nic od nas nie zależy podlegamy pod wybranie tak propestancku czy też no w [57:40] kontraście powiedzmy tutaj Zatrzymałem się tylko racji do myśli katolickiej do jakiejś synergii działalności Boga i człowieka [57:48] Gdzie człowiek ma swój czynny udział w swoim zbawieniu czyście wiele też jest [57:54] potrzebna i tak dalej ale jest Człowiek nie jest skażony do CNA ale [58:01] jest w nim coś co jest dobre i co współczestniczy w [58:08] procesie zbawienia No to jest w ogóle pytanie może ja nie będę odpowiadał na to pytanie tylko [58:17] dwie trzy myśli pierwsza taka o której już powiedziałem [58:23] że Mateusz od 25 rozdział 32 werset mówi o [58:28] narodach zgromadzonych i odłączy jedne od drugich [58:34] teraz pytanie czy tu chodzi o odłączanie Narodów dzielenie Narodów [58:43] bo my myślimy zaraz jednostkowo o tym prawda tu mamy perspektywę zbiorową i [58:49] ustawi owce po swojej prawicy a kozły po lewicy czy te owce i kozły to są [58:54] wierzący i niewierzące jak tu ogólnie używałem bo zajmujemy się dedukcyjnie zajmujemy się pytaniem o wieczne męki Piekielne [59:03] tak mamy pewną tezę albo hipotezę którą sprawdzamy ale czy tu chodzi o narody [59:08] które są rozdzielane narody które reagują [59:14] na tych najmniejszych werset czterdziesty [59:19] Zaprawdę powiadam wam cokolwiek uczyniliście jednemu z tych najmniejszych moich braci mnie uczyliście czy to mówi do Narodów [59:28] i powiem to jeszcze inaczej czy to przypadkiem nie jest taki obraz [59:34] że wierzący uczniowie Jezusa jego [59:41] jego naśladowcy idą w świat i zwiastują Królestwo Boże i są takie narody [59:48] które przyjmują i tym najmniejszym tam dają kubek wody i [59:54] tak dalej czy ich nie przyjmują my zwykle te wersety interpretujemy w kontekście [1:00:01] takiej pracy społecznej pomocy najbiedniejszym prawda natomiast możliwa jest taka interpretacja misjologiczna czyli [1:00:11] wierzący który niesie nowe poselstwo i jest w jakimś narodzie czy ten naród [1:00:17] przyjmie go i wtedy ten naród doświadczy życia wiecznego czy go nie przyjmie co wyrazi poprzez [1:00:27] brak troski o tą osobę a przez to będzie uczestniczył w karze wiecznej [1:00:35] jeżeli w ten sposób zaczniemy ten tekst interpretować to myślę że troszkę nowych [1:00:40] treści się pojawi ale to już zostawiam państwu Myślę że podpowiedziałem dużo można próbować też ten tekst inaczej czytać [1:00:48] czy prezentowana przez pana profesora interpretacja jest powszechnie uznana [1:00:54] przecież w kościołach doktryną jest wiecznie trwające piekło w niektórych jest nawet dogmatem tak jest to co ja mówię [1:01:03] moja w ogóle moje podejście jest takie mamy coś w teologii coś co nawet [1:01:09] funkcjonuje jako dogmat i analizujemy to z perspektywy biblistyki jakie mamy [1:01:14] podstawy biblijne pod taki dogmat i powiedzmy w [1:01:21] kościele katolickim takie dogmatyczne stwierdzenie nie [1:01:28] oznacza automatycznie że kościół katolicki o je dobrze [1:01:34] rozumiem doktrynę kogokolwiek wskazał jako tego kto będzie w piekle [1:01:47] i doktryna kościoła katolickiego wcale nie każe nam zakładać że ktoś będzie w piekle cierpiał wieczne męki [1:01:58] doktryna katolicka dopuszcza nadzieję stwierdza dogmatycznie [1:02:05] o piekle i wiecznych mękach piekielnych ale tak jak [1:02:11] ogłasza że ktoś jest wierzącym ogłasza to nie ogłasza że ktoś jest w [1:02:20] piekle tutaj można nawiązać do księdza [1:02:25] w którym tak jest powtarzał że piekło jest Owszem jest istnieje ale po prostu [1:02:30] jest puste jest teologia katolicka dopuszcza taką [1:02:36] nadzieję szczególnie to widać w praktyce Modlitwy za zmarłych w kościele prawosławnym jeszcze mocniej [1:02:45] ta modlitwa za zmarłych jest obecna [1:02:51] No i rozumiem w to logikatolickiej nie ma modlitwy bezpośrednio za Judasza na [1:02:57] przykład tak ale to nie oznacza że się twierdzi że Judasz będzie cierpiał wieczne męki Piekielne i na pewno już tam jest [1:03:08] dogmat o wiecznej mękach piekielnych nie podważa możliwości posiadania nadziei [1:03:15] chrześcijańskiej że dobry Bóg ostatecznie wszystkich zbawi [1:03:24] to może tak zresztą to tutaj państwa bardzo serdecznie zapraszam do poprzedniego odcinka raz jeszcze w którym [1:03:33] rozmawialiśmy o tym z czego mogłaby uniknąć taka właśnie doktryna [1:03:40] o uwarunkowaniach historycznych W momencie kształtowania się [1:03:45] tejże doktryny i tego Jaki one mogłyby mieć wpływ na taki a nie inny nasz ogląd [1:03:54] piekła także bardzo serdecznie państwa zapraszam Piotrze bardzo bardzo ci [1:04:01] dziękuję za bardzo dziękuję Asiu kolejne ciekawe wykład za kolejną ciekawą [1:04:11] mnie Myślę że już niedługo kolejna część w [1:04:16] tej kolejnej części będziemy zajmować się czym Myślę że zajmiemy się wszystkimi listami niepawowymi i apokalipsom [1:04:25] i w czwartym odcinku może zostawimy sobie Pawła na koniec i zobaczymy co nam z tego wyniknie i być może na koniec będziemy wiedzieli skąd [1:04:37] ta doktryna I dlaczego ona jest tak silnie zakorzeniona z kościoła chrześcijańskich No a za [1:04:47] tydzień zapraszam państwa zmieniamy nieco temat zapraszam państwa na spotkanie z mistyką codzienności a wprowadzi nas do tego [1:04:59] spotkania doktor Łukasz mas kosmosler zastanawiać się nad czym polega [1:05:06] duchowość czy jest ona z konieczności przeciwstawiania codzienności i czy w [1:05:15] ogóle duchowość taka Codzienna jest możliwa jak w ogóle duchowość ma się do [1:05:21] religii i czy zdrowa autentyczna duchowość Dostępna jest tylko w ramach [1:05:26] jakiejś tradycji religijnej No i właśnie na te pytania spróbujemy odpowiedzieć [1:05:33] podążając śladami w Lisa hedera Benedyktyna mistrza Zen założyciela [1:05:39] linii kontemplacyjnej obłokli wiedzy oraz świeckiej linii Zen pusta chmura [1:05:46] Piotrze ciebie zapraszam również na to spotkanie myślę że [1:05:52] bardzo polecali państwo oczywiście też bardzo serdecznie zapraszam zwłaszcza te [1:05:58] osoby które to interesują się różnego typu [1:06:04] duchowością albo po prostu takie które właśnie w tej codzienności [1:06:09] usiłują znaleźć taki moment na duchowość na elementy [1:06:15] duchowe szeroko pojmowane przy czym od razu zaznaczam że nie będziemy tutaj mówić o duchowości raczej w tym znaczeniu [1:06:26] ewangelikalną na przykład Piotrze Raz jeszcze dziękuję państwu [1:06:31] Dziękuję za udział za ciekawe pytania Zapraszam do obejrzenia również właśnie [1:06:36] pierwszej części linki jest w komentarzu pod tym filmem i do zobaczenia za [1:06:42] tydzień --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl