Czy kobiety powinny nosić na głowie znak uległości? (1 Kor 11,10)
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Czy kobiety powinny nosić na głowie znak uległości? (1 Kor 11,10) | EWST online
- [Muzyka]
- [Muzyka]
- Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 19
- online kiedy wymyślaliśmy temat konkretny kiedy
- doktor Sławomir torbus proponował ten temat nie wiedzieliśmy że on znów stanie
- się tematem gorącym ale tak to jest w naszym podczas naszych spotkań że bardzo
- często coś planujemy dużo wcześniej po czym w momencie kiedy
- zaczynamy już przygotowaniach do takiego konkretnego tematu Kiedy zbliża się
- termin wykładu czy spotkania poświęconego takiemu czy innemu tomutowi
- nagle wokół niego zaczynają pojawiać się różne kontrowersje tym razem kontrowersje nie są związane z chrześcijaństwem ale z
- slamem i nakrywaniem głów przez kobieta konkretnie noszeniem hidżabów
- w Iranie tragiczna sytuacja śmierć młodej kobiety która stała się
- początkiem no coraz bardziej rozszerzającego się ruchu kobiet w
- Iranie dotyczącego właśnie pewnych swobód związanych z nagrywaniem głowy
- zauważyłam że wzbudziło to również dyskusję w kręgach chrześcijańskich
- gdzie oczywiście nie dyskutuje się o tym czy kobieta ma cała się osłaniać prawda bądź też nagrywać głowę tak żeby nie było jej
- widać włosów kiedy wychodzi gdzieś z domu Natomiast kwestia nakrywania głów
- przez kobiety podczas modlitwy Czy podczas szerzej podczas przebywania w
- kościele noszenia tego znaku uległości jakkolwiek on by nie był rozumieny
- najbardziej powszechnie jest rozumieny jako właśnie nakrywanie głowy
- jest w dalszym ciągu może to niektóre z państwa wydawać się dziwna jest w
- dalszym ciągu dyskusją w niektórych kręgach chrześcijańskich bardzo żywą właśnie ta dotycząca takich praktyk
- Wróćmy jednak do samego naszego dzisiejszego tematu w pierwszym Liście do Koryntian w rozdziale 11 w wersetach dwa o 16 Paweł zajmuje się kwestią
- zachowania kobiet w trakcie zgromadzeń chrześcijańskich i werset 10 tego
- fragmentu zawiera greckie Wyrażenie które jest dość trudne do zrozumienia
- w większości przekładu znajdujemy rozwiązanie taką interpretację mówiącą o
- znaku głosi lub znaku poddania Kobiet i w trakcie wykładu dr Sławomir torbus
- którego bardzo serdecznie witam inną możliwość interpretacyjną tego trudnego wyrażenia Mam nadzieję że
- rozjaśnisz trochę ten dość trudny fragment fragment który
- bardzo często był w sposób zbliżony w jaki niektórzy
- właśnie duchowni islamscy interpretują
- konieczność noszenia wszystko kobiety jabów czy innych nakryć głowy oraz
- całego ciała chrześcijaństwie było interpretowany jako nakrywanie podczas modlitwy do dzisiaj w niektórych
- kręgach Tak właśnie jest Ja jestem osobiście bardzo bardzo ciekawa twojej interpretacji Także nie będę już przedłużać i zapraszam zadanie
- jest karkołomne rzeczywiście na temat pojawił się w trakcie naszego ostatniego
- spotkania poświęconego Fake newsom gdzie gdzie zupełnie na marginesie pojawił się pojawiło się odniesienie do
- tego fragmentu o którym będę tutaj mówił No i tak tak się zrodził pomysł żeby troszeczkę o tym powiedzieć więc no mam pozycji 30 minut i no z całą pewnością
- nie jestem w stanie tutaj rozwinąć tak tego tego tematu szerzej
- natomiast To co mogę zrobić to zwrócić uwagę na pewne kwestie właśnie związane
- z interpretacją tego miejsca z pełną świadomością tego że Pozostawię pewnie
- spory niedosyt ale może jest to dobra okazja do tego żeby zachęcić państwa do
- pojawienia się na przykład na naszych wykładach w westowskich gdzie gdzie też
- niektóre zajęcia poświęcam również temu problemowi troszeczkę więcej czasu mając wtedy także
- dotknę kilku kilku spraw i tutaj
- ja już tym fragmentem zajmuję się dość długo ale dzisiaj chciałbym skorzystać z
- pomocy native speakera że tak się wyrażę jeśli nie wiemy co jakieś wyrażenie Czy słowo znaczy w
- języku obcym to bardzo często odwołujemy się do pomocy native speakerów
- co tutaj zrobić jeśli mamy do czynienia z jakąś taką zagwozdką związaną z greką
- biblijną No możemy spróbować sięgnąć do wczesnochrześcijańskich autorów którzy
- posługiwali się greką jako językiem natywnym i możemy wówczas sprawdzić też co oni sądzili Jeśli akurat
- zajmowali się tematem który nas interesuje i tak się szczęśliwie składa
- że Jeden z autorów aczkolwiek jest nieco oddalony czasowo od momentu w którym
- powstał tekst o którym tutaj dzisiaj mówimy Ale Jeden z autorów wczesnej chrześcijańskich mianowicie Jan Chryzostom
- zajmował się między innymi tym fragmentem w cyklu takich swoich homili
- na Pierwszy list do Koryntian w trakcie których dokonywał takiej
- szczegółowej czasem egzegezy fragmentów [Muzyka] przekazywał je swoim
- podopiecznym w takiej kolejności ekspozycyjnej bym powiedział idąc po
- kolei i analizując w czasie cyklu w homili cały księgi biblijne i poświęcona jest właśnie temu rozdziałowi
- Więc ja troszeczkę do niego Nawiążę Ponieważ kiedy do niego zajrzałem to okazało się że wiele obserwacji które tam znalazłem
- w jakiś sposób było zbieżnych z tym co mi się wydawało że może się tam
- znajdować w tym miejscu ale zajrzyjmy już do tekstu i na początku chciałbym
- państwu pokazać propozycję kilku przykładów
- polskich i Wulgata łacińska również No jesteśmy w 11 rozdziale 1 listu do
- Koryntian chodzi o 10 werset taki jeden z centralnych wersetów fragmentu
- w którym Paweł zajmuje się kwestią właśnie
- zachowania kobiet w trakcie zgromadzeń publicznych No i zobaczmy
- Jak wyglądają te przykłady zaczynam tutaj od Biblii Gdańskiej ponieważ
- Biblia Gdańska bardzo często w sposób taki bardzo literalny oddaje To co się
- dzieje w języku greckim składnie greckie często pewnie kosztem języka polskiego
- natomiast no jest rzeczywiście w wielu przypadkach
- dość blisko tekstu greckiego i czytamy tam tak a przed to żniwiasta powinnam
- mieć władzę na głowie dla aniołów No i to jest właściwie można było powiedzieć Kalka składni greckiej o której powiem za chwilę aczkolwiek pewnie jak
- czytamy że ma mieć władzę na głowie to nie do końca rozumiemy O co tutaj dokładnie mogłoby chodzić Dlaczego dla aniołów Wulgata
- Łacińska właściwie niemal tak samo nam to odejdę odebrać Muller potestatem ABR Supra kaput propter Angelus tutaj mamy
- kalkę również greki czy widzimy że że stare takie takie przekłady tak one
- mają taką tendencję do tego żeby gdzieś iść blisko składni greckiej natomiast
- nowsze przekłady już próbują nam troszeczkę objaśnić sprawę i Widzimy
- tutaj fragment z Biblii Tysiąclecia gdzie czytamy Tak oto Dlaczego kobieta
- winna mieć na głowie znak poddania tak Czyli tutaj już widzimy Gdański była
- tylko władza po testas po łacinie Natomiast tutaj już to jest znak poddania Czyli mamy
- interpretację tłumacza tak który próbuje nam wyjaśnić co mogłoby
- właściwie znaczyć to dziwne takie dziwnie brzmiące Wyrażenie mieć władzę
- na głowie a tutaj najprawdopodobniej jest to Biblia Warszawska Tak to jakoś mi uciekło
- adnotacja ale można to sobie sprawdzić na pewno jeden z polskich przekładów które gdzieś tam przewijałem tak żeby żeby sprawdzić jakie warianty z jakimi
- wariantami mamy do czynienia jeżeli chodzi o przekład dlatego kobieta powinna mieć na głowie oznakę uległości ze względu na aniołów znak poddania albo
- oznaka uległości tak tutaj idzie jeden i drugi tłumacz w stronę pokazania
- tej relacji poddaniem Przykład dosłowny Piotra Zaręby dlatego że ona powinna
- mieć na głowie no i tutaj Piotr daje znak w nawiasie kwadratowym pokazując nam że dodał coś
- znak władzy ze względu na aniołów no i tutaj mamy jeszcze jeden polski przekład
- dlatego kobieta powinna nosić na głowie nakrycie na znak zależności od władzy
- ze względu na nią czyli tutaj już nam tłumacz wyjaśnia bardzo dokładnie co to
- za oznaka uległości co to za znak poddania tutaj to jest znak zależności od władzy no i w kontekście oczywiście Jest to władza
- mężczyzny nad kobietą
- i przejdziemy do drugiego slajdu
- tutaj na tym drugim slajdzie widzą państwo jak to wygląda w języku greckim
- i diatu to o faileyn epitesk kefales ja tu sangelus i
- to eksusijan epitesk kefales to jest właśnie przedmiot tutaj naszych takich
- krótkich rozważań dzisiaj enhein miedź Lexus Sia to będzie to słowo które tutaj
- będzie troszeczkę nam problemu sprawiać w interpretacji No i jak połączyć
- Wyrażenie mieć exusia z tym epiteskefales kefale to jest głowa i
- epitet kefales może oznaczać relacje bycia na czymś EPI na czymś no stąd
- Biblia Gdańska tłumaczy dosłownie mieć władzę na głowie tak tak to właśnie
- wygląda w Biblii Gdańskiej tutaj może nie będę angielszczyzną
- Zamęczał bo pokazać
- różne znaczenia słownikowe które moglibyśmy znaleźć ale zamiast angielskiego proponuje tutaj żebyśmy zajrzeli na
- chwileczkę dosłownika o chyba teraz powinni państwo
- widzieć to jest taki wielki słownik grecko-polski Nowego Testamentu księdza
- profesora Remigiusza popowskiego autorstwa i tutaj możemy sobie zobaczyć
- hasło exucia czyli ten rzeczownik który tam się pojawia i to jest to co kobieta
- ma mieć epitest kefales właśnie na głowie
- jedno z możliwych znaczeń I zobaczmy jakie znaczenia tutaj nam słownik podaje
- pierwsze znaczenie wolność wyboru prawo do jakiegoś czynu można
- pytanie czy moglibyśmy podstawić tego typu znaczenie do tej frazy którą tutaj mamy kobietę powinna mieć wolność wyboru na głowie
- tak byśmy szli wówczas w tym kierunku gdybyśmy wybrali to znaczenie zdolność zrobienia czegoś moc władza ma mieć władzę na głowie
- Zobaczmy o mocy Boga na przykład się mówi w ten sposób albo o mocy ludzi
- czyli gdyby iść w tym kierunku to ktoś kto ma exus i ja to ma władzę ma
- zdolność to jest on jest podmiotem który coś ma ma tą exoscija
- a nawet idąc dalej gdybyśmy trzecie znaczenie wzięli pod uwagę władzę nad czymś prawo robienia czegoś upoważnienie do czegoś tak ma władzę małopoważnienie
- ma prawo robienia czegoś tym trzecim znaczeniu widzimy że ta osoba która to ma No jest podmiotem jest kimś kto aktywnie coś ma
- no i tutaj ksiądz Popowski ponieważ on jak państwo widzą pokazuje nam różne
- miejsca w których pojawiała się słowo exusyja i w takim a nie innym znaczeniu
- w jego interpretacji odnosi się również do naszego fragmentu pierwszej Koryntia 11-10 i uczciwie
- stwierdza znaczenie niejasne widzimy że tutaj jest swego rodzaju
- kontrowersje z jakaś niepewność jeżeli chodzi o to miejsce więc nie możemy być w 100% pewni co do tych rozwiązań proponowanych
- nam przez tłumaczy pierwsze zastrzeżenie jakie mam to jest właśnie to ten dodatek który tłumaczy Robią znak oznacza i dalsze próby
- objaśnienia tego co to co to by miało w tym kontekście znaczyć aczkolwiek
- rozumiem te usiłowania No ponieważ tłumacz ma za
- zadanie też w jaki sposób objaśnić swoim odbiorcom ten tekst władza urząd tak też
- o władzach ludzi o władzy zwierzchniej można mówić przy użyciu słowa lexusyja
- więc mamy tu problem Jakiś nie wiemy właściwie co ta kobieta na głowie ma
- mieć wiemy że jest to słowo exo za chwileczkę wrócę do prezentacji a zatrzymam się na chryzostomie który No
- właśnie jest native speakerem tak jako to wcześniej powiedziałem zajmuję się tym miejscem No i bez zmrużenia oka tam o tej Excela mówi i on interpretuje ten
- fragment z 11 rozdziału o którym w którym znajduje się to wyrażenie bardzo [Muzyka]
- wprost jako rzeczywiście mówiący w pierwszym rzędzie o podległości kobiety
- mężczyźnie No więc wydaje mi się że dla niego nie ma tutaj jakiegoś jakiegoś większego problemu w tym i żeby rzeczywiście tą
- oznakę uległości widzieć ono odnosi się do pewnego zjawiska
- kulturowego który również inni na autorzy widzą że to co się ma na głowie
- w kontekście relacji władzy tak sprawowania jakichś posiadania jakichś
- kompetencji coś wyraża zawsze no król ma na głowie koronę tak która jest
- oznaką władzy nie wiem ktoś tam ma Diadem który coś nam coś nam mówi więc
- zastanowi i innym ludziom którzy w tamtym czasie funkcjonowali żyli No jednoznacznie ten wygląd głowy komunikował pewne rzeczy i
- w kontekście władzy No właśnie jakiś zakres sprawowanej władzy przez osobę
- która coś ma No ale właśnie tutaj znowu Pojawia się ten sam problem o
- którym mówiłem wcześniej jeśli to jest zakres sprawowanej władzy to zawsze ten podmiot który ma na głowie coś to on sprawuje ma jakąś mniejszą większą
- prerogatywę kompetencja autorytet cokolwiek tak Natomiast tutaj został również Myślę że tak kulturowo też troszeczkę osadzony wiemy że on on żył
- na wschodzie gdzie te relacje męskie kobiece
- No rzeczywiście polegały na pewnej podległości uległości więc on idzie on idzie bardzo mocno w tym kierunku ale
- są pewne miejsca u Chryzostoma które zwracają uwagę i
- pokazują że on tutaj ma pewien pewną rozterkę tak ma pewien kłopot z
- tym i powiem o dwóch rzeczach które tam się pojawiają że by to zrobić dobrze to
- rzucę państwu tutaj fragment [Muzyka] tekstu z 11 rozdziału Zobaczmy tu to miejsce
- 10 wers jest jest tutaj natomiast początek
- tego fragmentu którym Tutaj mówimy to jest drugi werset a w trzecim wersecie Paweł daje nam taki obraz o którym Chryzostom również mówi myślę że ten
- obraz jest dość istotny i znaczący tam Paweł pisze tak pragnębyście wiedzieli że głową każdego mężczyzny jest Chrystus głową kobiety
- mężczyzna a Bóg głową Chrystusa
- który został zwraca uwagę na to że Paweł tutaj używa pewnych metafor tak bo ta
- głowa nie jest tutaj rzeczywistą fizyczną Głową tylko jest pewnym przeniesieniem pewnej relacji w jakiej stoją między sobą różne
- byty tak które tworzą całość ale są różne tak i ta głowa kefale znowu
- czyli ten sam rzeczownik który tam się pojawi w 10 wersecie No ona
- mówi nam o pewnego rodzaju relacji ich zastąp zanim zacznie w ogóle
- zanim przejdzie do kwestii tam męsko kobiecych tutaj związanych z tym fragmentem To odnosi się do kwestii ściśle teologicznych
- zwracając uwagę na to że ten obraz Bóg Chrystus Bóg głową Chrystusa jest
- wykorzystywany w debatach teologicznych w tamtym czasie w debatach teologicznych o bóstwie Chrystusa i są oponenci którzy twierdzą że Chrystus nie jest na tym
- samym poziomie nie jest tej samej substancji czy nie jest tej samej godności Co Bóg Ojciec tak tylko no podlegam mu jest kimś
- podległym i ten fragment gdzieś pojawia się z tego co rezystom pisze
- w tych debatach i został zwracał uwagę że nie Oni się mylą tak że tutaj nie
- możemy w ten sposób o tym mówić że Chrystus
- i Bóg to jest ta sama substancja nie można mówić o tym że któryś z nich jest jeżeli chodzi o godność niżej wyżej
- że to jest relacja Złożona i po prostu mają inne kompetencje tak w tym kontekście więc on dość mocno się
- z tą zwraca na to uwagę ale i znowu co ciekawe mówi Ale nie oczywiście nie
- możemy tego typu relacji przenosić na relacje mężczyzna kobieta ponieważ relacje w Bogu są zupełnie inne niż te które są między ludźmi i z powrotem
- wraca do tej swojej interpretacji mówiącej o o podległości
- także widać że tutaj jest jakieś takie pęknięcie tak że tak powiem w jego myśleniu i on uparcie się trzyma tej podległości jednocześnie pokazując
- że nie można mówić o podległości Chrystusa wobec Boga w jakimś takim znaczeniu jak podległy jest niewolnik wobec swojego pana tak dokładnie tak
- został mówi że jeżeli nawet mówilibyśmy o pewnej podległości to była to
- rezygnacja świadoma z pewnych prerogatyw ze strony Chrystusa po to żeby dokonać
- pewnego dzieła Tak więc tutaj został idzie w tym kierunku i to jest sama w
- sobie ciekawa ciekawa myśl druga rzecz na którą zwraca uwagę Chryzostom to jest taka
- kulturowa trochę też obserwacja on uważa że [Muzyka] mamy tutaj do czynienia
- z taką z takim problemem różnic między płciami które manifestują się w sposobie
- ubierania i przywołuje między innymi fragment z Powtórzonego Prawa 22.5 gdzie czytamy nie będzie rzeczy męskich na kobiecie i
- mężczyzna nie włoży damskiej szaty na siebie gdyż każdy kto to czyni jest obrzydliwością dla Jahwe twojego Boga i gdy został dość szeroko rozwodzi się nad
- kwestiami właśnie tego że No jeśli mężczyzna zakłada coś na głowę tak po taki obraz tam mamy w tym w tym tekście
- No to hańbi siebie ponieważ zachowuje się jak kobieta tak kobieta zachowuje
- się jak mężczyzna i to jest nie w porządku to jest przekraczanie pewnych
- granic które są dla niego naturalne a jeśli są naturalne i manifestują się
- poprzez sposób ubierania No to jeżeli są naturalne to znaczy że one zostały w jego rozumieniu nadane przez Boga więc on nie widzi tutaj
- takiej możliwości żeby tego typu zachowania miały miały miejsce także to są dwie takie ciekawe myśli
- które uhrus zastoma się pojawiają który gdzieś tam mi się po głowie wcześniej też błąkało oczywiście w zupełnie innej konfiguracji czyli to że Paweł rysuje te
- obrazy pokazuje te relacje Chrystus Bóg głową Chrystusa że no one nie są tam
- ozdobnikiem tak że tak powiem w tym miejscu tylko że one mają wprowadzić słuchaczy w pewien temat Paweł chce pokazać że są byty które
- tworzą w pewnych określonych kontekstach jedność a jednak są różne i ta głowa
- takie fale pokazuje nam swego rodzaju relacje
- między nimi i to również gdybyśmy przeczytali nie
- mamy czasu tak na to żeby wejść głębiej tak jak powiedziałem wcześniej w to kwestie bo oprócz tego obrazu który w trzecim wersecie znajdujemy to mamy
- również taki obraz tutaj w 4-5 gdzie Paweł mówi każdy mężczyzna
- pomniejsza swoją godność kiedy modli się lub prorokuje znak krytą głową czyli to jest to co kryzostom mówi no to zachowuje się
- niewłaściwie niewłaściwy ubiór ubiór kobiecy na siebie zakłada i każda
- kobieta pozbawia się szacunku kiedy modli się prorokuje z odkrytą głową tak czy mamy ten obraz właśnie chryzostomowy i w odbiciu takim lustrzanym w drugiej
- części tego fragmentu 14 werset i 15 werset Paweł pisze tak
- czy sama natura was nie poucza że Gdy mężczyzna ma długie włosy to traci
- szacunek kobieta natomiast gdy ma długie włosy z tej chrubą włosy bym zostały jej dane dla okrycia Czyli znowu bym powiedział tak kryzysom akurat o tym nie
- pisze o tych długich włosach on inaczej troszeczkę pisze u mężczyzny ale znowu mężczyzna z długimi włosami przywołuje nam taki obraz właściwy dla kobiecej
- głowy tak co Zresztą Paweł potwierdza w tej drugiej części tego miejsca czyli ja
- bym tutaj troszeczkę odmiennie niż Chryzostom tak zaryzykował pójście w troszeczkę innym kierunku
- w pewnych w pewnych konkluzjach mianowicie
- bardzo czy tak po pierwsze Bardzo byłbym za tym żeby pójść konsekwentnie dalej za
- tymi obrazami Chryzostoma tak z analizą tej metafory Co to znaczy że Bóg jest
- głową Chrystusa tak jak mężczyzna jest głową kobiety a jednocześnie myśląc o tym że nie mówimy o takiej relacji podległości jak
- rezystom mówi jak między niewolnikiem a panem tak Co tutaj się dzieje to jest jeden ze znaków zapytania i drugi bardzo bym szedł mocno w stronę tego co kryzys
- został akcentuje czyli tego że poprzez ubiór manifestują się pewne różnice między płciami które w rozumieniu Chryzostoma i myślę że Pawła też
- który przecież znał z pewnością ten fragment z Powtórzonego Prawa one powinny znaleźć odzwierciedlenie No właśnie w sposobie w sposobie
- ubierania w sposobie zachowania się i teraz można zadać sobie
- pytanie skąd w ogóle tak miałby pojawiać się w świetle tego co powiedziałem pomysł na to żeby te
- kobiety wpadły na na taki pomysł żeby modlić się
- prorokować z głową odkrytą w miejscach publicznych zdaje
- się że wiedząc od co nieco nauczaniu Pawła które pewnie
- pewnie pewnie wcześniej gdzieś tam gdzieś tam słyszały
- jest taka jest Taka hipoteza o tym że kobiety w koryncie
- odgrywały dużą rolę jaką
- prorokinie właśnie jest taka taka koncepcja mówiąca o tym że prorokinie w
- koryncie bardzo bardzo były charyzmatyczne i miały wielkie znaczenie w tym kościele i być może
- być może znały również nauczanie pawłowe które on zapisał znajdujemy w
- zupełnie innym liście w liście do Galatów czy 28 gdzie czytamy tak nie ma już żydań Greka nie ma niewolnika ani wolnego nie ma mężczyzny ani kobiety
- ponieważ wszyscy jesteście jedno w Chrystusie Jezusie i bardzo poważny sposób mogły chcieć potraktować tego typu nauczanie
- nie ma w Chrystusie różnic nie ma mężczyzny i kobiety nie ma różnic
- narodowościowych nie ma różnic społecznych nie ma niewolnika ani wolnego i w związku z tym mogły chcieć tą
- manifestować w trakcie publicznych zebrań No to Pokażmy światu że teraz mamy już nową nową rzeczywistość i Paweł Być może tutaj
- właśnie nie chce żeby one szły tak daleko ponieważ jak obserwujemy
- aktywność Pawła misyjną to widzimy że on rewolucji społecznych nie
- powoduje nie prowokuje nie wspiera on pojawia się w różnych miejscach i tam
- gdzie jest No nie niszczy tych relacji które są między ludźmi
- tylko próbuje ewolucyjnie wprowadzić w nie wartości chrześcijańskie Paweł na przykład nie walczy z niewolnictwem tak
- starożytnym mówi w tym samym liście tak do Koryntian pierwszym że jeżeli ktoś
- został zbawiony Kiedy był niewolnikiem No to powinien właściwie pozostać w tym
- stanie nie ma jakiegoś większego powodu dla którego miałby rezygnować niech po prostu wypełnia swoje obowiązki swoją rolę społeczną dalej w odpowiedni sposób
- więc oczywiście eschatologicznie tak w rozumieniu takim tego jak ten to
- królestwo tak Boga które Paweł głosi kiedy ono będzie zrealizowane to tych
- różnic oczywiście nie będzie ale jest to napięcie tak u Pawła
- to już się dzieje ale jeszcze ale Jeszcze trwają jeszcze mają miejsce
- pewne porządki społeczne które pochodzą że tak powiem z poprzedniej
- epoki więc on tak jakby można byłoby mieć wrażenie chciałby zastopować tą
- taką aktywność [Muzyka] charyzmatyczną daje Nazwijmy to tych kobiet które manifestują w ten sposób
- swoją wolność czy nowy nową rzeczywistość nie negując być może nawet
- podstaw teologicznych tak ich zachowania ale ale
- odwołując się do pewnego porządku społecznego tak tego co ich zachowanie mogłoby wywoływać i tutaj
- wracam do tego wyrażenia naszego tak już powoli zmierzam do zamknięcia mojego
- mojego wywodu Kobiety powinny mieć kefales
- czy czy w tym świetle się chcę tego co powiedziałem dałoby się znaleźć jakąś
- inną interpretację niż tylko tą która zmierza do takiego akcentowania mocnego
- relacji odległości tak mężczyzny i kobiety czy kobiety wobec mężczyzny widzimy że że są z tym problemy tak
- świecę tego obrazu Chrystus Bóg głową Chrystusa a jednocześnie nie ma relacji
- podległości takiej jak niewolnik wobec pana tylko ewentualnie rezygnacja tak z
- pewnych pryogatyw i to słowo nie pojawia się w miejscu tym w 11 rozdziale 10
- wersecie w tym liście po raz pierwszy ono pojawia się w różnych odsłonach też w formie czasownikowej w innych miejscach ja tutaj Chciałbym
- zwrócić uwagę na dwa które tuż przed tak
- się pojawiają 9 rozdział czwarty piąty werset Paweł się pyta tak czy naprawdę
- nie mamy prawa do jedzenia i picia dokładnie ten sam czasownik dokładnie ten sam rzeczownik czy naprawdę ukehomen exun Czy naprawdę nie mamy ekspian to
- jedzenie i picia Czy naprawdę nie mamy ekspona podróżować z siostrą jak to czynią linia apostołowie bracia 9 rozdział to jest takie miejsce w
- którym Paweł pokazuje mamexu Sia ale nie korzystam Dlaczego dla większego dobra
- dla Ewangelii tak w tym w tym akurat 9 rozdziale to jest
- dla niego ważniejsze niż możliwość wykorzystywania swojej
- w jakichś tam różnych kontekstach które przywołuje w dziewiątym rozdziale i w
- końcu ósmy rozdział tak troszeczkę wcześniej one się wiążą ze sobą w różny sposób Paweł mówi Uważajcie jednak by wasza
- ekosia nie stała się powodem potknięcia dla słabszych Czyli znowu ta exusyjna ta
- wolność to prawo Ta możliwość aktywna którą się ma ona może mieć
- fatalne skutki dla tych którzy są obok nawet jeżeli ma się rację tak Paweł o
- tym mówi właśnie w ósmym rozdziale Jeżeli masz rację to nie chodzi o to żebyś ty wiedział tak o czymś i manifestował to tylko żebyś
- myślał o tych innych którzy Może nie mają takiego poziomu zrozumienia
- jak ty No i gdyby w świetle tych choćby dwóch
- miejsc spróbować to wyrażenie zrozumieć to pojawiła się no już
- kilkadziesiąt lat temu taka taka propozycja która być może
- byłaby jakąś odpowiedzią jakąś próbą tak zrozumienia tego co tutaj się dzieje
- żeby zrozumieć to sens w ten sposób jak kobieta ma
- kontrolę nad swoją głową tak Czyli w świetle tych charyzmatycznych entuzjastycznych kobiet
- prorokim tak na przykład które próbują narobić w ich rozumieniu dobre rzeczy
- Paweł posługuje się słowem Lexus Sia które nie pojawia się po raz pierwszy tylko właśnie tuż przed pojawiało się w takim kontekście samoograniczającym
- gdzie Paweł sam siebie stawia jako przykład samoograniczenia no Miejcie tą swoją wolność jednocześnie kontrolując się
- ograniczcie swoje prawo do tego żeby pewne rzeczy robić być może dla celów
- wyższych tak by wasza wolność wasza ekosia nie stała się powodem potknięcia
- dla słabszych czas mi się skończył więc przepraszam trochę chaotycznie może ale no kilka takich myśli które No zdaję
- sobie sprawę że mogą być dopiero początkiem takiej porządnej poważnej dyskusji ale mam nadzieję że chociaż
- zwróciłem uwagę na to co tutaj się kryje tak pod tym greckim wyrażeniem jakie są
- problemy Dziękuję że ten temat wielu osobom łączy
- się z całą masą różnych rzeczy poczynając od komentarza który
- jest pod naszym wydarzeniem z którego wynika ewidentnie że
- autor tego komentarza uważa że tak naprawdę cała ta rozmowa i cała ta o ten fragment o nagrywaniu głowy przez kobiety i w
- ogóle o prowadzeniu przez niej jakiejś modlitwy Czy prorokowanie podczas nabożeństwa dotyczy tylko takich bardzo wyjątkowych sytuacji gdy w ogóle nie ma
- mężczyzn którzy tam są więc to jest taki jeden komentarz no i pojawiły się
- oczywiście też pytania i tutaj To ja może do tego komentarza się
- odniosę tak nie wydaje się żeby dało się obronić taką tezę tutaj jest i mężczyzna i kobieta są
- przywoływani tak te pary dwie jakbyśmy to szczegółowo weszli w ten fragment No to widzielibyśmy że no ciężko byłoby obronić taką tezę
- w tym miejscu wracając do tego Chryzostoma o którym mówię Nawet Chryzostom on on żyje to jest to jest końcówka czwartego
- początek 5 wieku tak na wschodzie zwraca uwagę na to że kobiety tutaj prorokują i
- mówi No wtedy jeszcze kobiety prorokowało i podaje różne przykłady z
- Dziejów Apostolskich które pokazują że to nie była jakaś wyjątkowa sytuacja tylko że właśnie tak się działo nie że to było że to było coś regularnego czyli
- jakby idąc dalej Myślę że Myślę że ciężko byłoby obronić taką tezę tak
- próbując być konsekwentnym interpretacji całości tego miejsca to tak na gorąco
- jeśli dobrze zrozumiałem tak to co to nie jest pierwsza taka sytuacja jak
- jej pierwszy komentarz dotyczący właśnie tematów związanych z rolą kobiet w kościele szczególnie w tym kościele pierwotnym Ty już miałeś na ten temat
- różne czy całe wykłady czy przy okazji jakichś interpretacji właśnie tekstów
- pojawiały się o tego typu problemy Zresztą temat roli kobiet w kościele od 1 do 21 wieku tak naprawdę
- przewija się w naszych wykładach nic dziwnego natomiast ten konkretny
- temat o którym my dzisiaj mówimy okazuje się że rodzi pytania które
- trochę go rozgałęziają i być może będzie to jakiś taki Przyczynek do pomysłów na kolejne wykłady
- dla przykład jak miało się to ostrzeżenie o nakrywaniu głowy przez
- mężczyznę do obowiązku nakrywania głowy przez Żydów w trakcie niektórych rytuałów religijnych No to jest rzeczywiście mnie to też
- zawsze frapowało że Paweł mówi że mężczyzna ma modlić się prorokować z
- głową odkrytą Podczas kiedy wiemy że w Starym Testamencie nawet Jest bardzo
- dokładny opis kiedy pobożny bogobojny Żyd ma mieć głowę zakrytą i są to też elementy właśnie modlitwy czy różnych rytuałów
- tak No tutaj to to jest ciężko ciężko stwierdzić to jest pytanie takie też
- inne kiedy czasami mówię o tym miejscu to dotyczy długich włosów u mężczyzn tak
- jak to jak to jest hańbą mieć długie włosy u mężczyzn skoro cała ikonografia
- którą mamy przedstawia Chrystusa z długimi włosami i zupełnie to się nie
- zgadza Tak z takim wyobrażeniem które widzimy właśnie w jakiejś
- przedstawieniach ikonograficznych więc oczywiście tak jak powiedziałem nie
- rozwikłamy tego problemu tam mamy do czynienia ze splotem takim sam Korynt To
- jest miasto wielokulturowe komentatorzy z bardzo różnych stron próbują podejść do tego tematu od takich komendatorów którzy zwracają
- uwagę na przykład na to że Paweł Jako mieszkaniec starsu
- miasta co prawda greckiego ale położonego w Azji Mniejszej i
- podległego wpływu orientalnym był właśnie przyzwyczajony od dziecka do pewnego modelu zachowań które akurat zgadzałyby
- się tak z tym O którym Tutaj mówimy No z drugiej strony mamy te zwyczaje
- żydowskie te które wiemy nie tylko żydowskie bo Rzymianie w trakcie
- wypełniania funkcji kultowych religijnych również tam zarzucali sobie
- na głowę togę no więc jest bardzo ciężko tutaj wybrnąć
- z tego problemu nie ma nie ma nie mamy odpowiedzi takich jakiś jednoznacznych
- przekonujących na ten temat mamy tylko tekst no i zakładamy że jeżeli ten tekst miał być
- przekonujący dla odbiorców No to musiało być tak że ci odbiorcy
- którzy tego słuchali No powinni rozumieć tą te argumentację z drugiej strony skoro pojawił się tego
- typu problem oznacza że nie była to jakaś norma jednoznaczna tak bo gdyby wszyscy trzymali się normy to nie byłoby żadnego
- problemu więc mamy do czynienia z pewnie z jakimiś różnicami w sposobie zachowań
- Paweł próbuje to dostosować do jakiegoś modelu który On proponuje w
- swoich kościołach ten fragment w którym jesteśmy i w drugim wersecie który rozpoczyna i w XVI wersecie który kończy to miejsce bardzo mocno odwołuje się do
- kwestii tradycji tam się pojawia właśnie wprost słowo tradycja parados is Paweł zaczyna chwalić Kordian mówi super żeby
- zachowujecie wszystko co ja wam Przekazałem wszystkie tradycje a potem mówi ale wiecie jest jest problem Nie tutaj z tymi głowami i wyjaśnia wyjaśnia
- wyjaśnia i sam tak jakby czuję że to może nie do końca będzie takie w stu
- procentach przyjęte dobrze 16 werset mówi a jeśli ktoś jest na tyle kłótliwy tak dosłownie by tam było żeby dalej tutaj dyskutować
- na ten temat to ja tylko chciałem powiedzieć że ja takiego zwyczaju synetkę ja nie wprowadzałem w moich kościołach czyli pewnie coś jest na
- rzeczy tak że nie wszyscy patrzą na to tak samo A Paweł gdzieś próbuje jakąś normę tutaj tutaj wprowadzić No więc jest jakaś niejednoznaczność i ciężko
- z tego wybrnąć wszystkie te rzeczy których on tutaj mówi długie włosy krótkie włosy tak No są dziesiątki różnych prób
- rozumienia bardzo często one są oderwane od jakby całości
- fragmentu czyli No ktoś się koncentruje na przykład tylko na długich włosach
- albo tylko na nakryciu głowy u kobiet i robi fajną interpretację ale jak się
- zaczyna czytać fragment ten od początku do końca to nagle jakby zostają pewne
- klocki z którymi nie wiadomo co zrobić jeżeli się pójdzie za tą interpretacją także No czekamy na jakąś interpretację która będzie ujmować całość tak nie
- zostaną nam klocki z którymi nie wiadomo co zrobić
- Także jest jakieś zamieszanie tak Podsumowując to pytanie Ale z drugiej
- strony jest jasne że Paweł dąży do tego żeby ta sytuacja stała się taka jednoznaczna No i tutaj jeszcze kolejne pytanie jak
- był ściślające czy kobieta miała mieć to coś na głowie tylko podczas modlitwy i
- prorokowania A co z innymi momentami nabożeństwa
- no wyraźnie tutaj Paweł wskazuje na na ten moment modlitwy i prorokowania to to
- możemy to możemy powiedzieć Nie wiemy nic o innych momentach więc z jakiegoś powodu to musiało być właśnie ważne
- w tej w tej chwili być może chodzi o jakieś takie publiczne
- aktywne jakąś publiczną aktywność tak No prorokowanie co to znaczy prorokować tak w tamtym kontekście jeżeli mówimy o
- pierwszym Liście do Koryntian wiemy że za chwilę 12 rozdział 13 14 rozdział 1 listu do Koryntian będą bardzo mocno poświęcone
- kwestią charyzmatów w tym również prorokowania które Paweł szczególnie ceni tak w odróżnieniu od glosolali wydaje się że tutaj przeciwstawia
- w takim kontekście funkcjonalnym te dwie aktywności i jakbyśmy czytali 12 13 14
- rozdział to widzimy że prorokowanie jest to jakiś jakaś forma przekazywania komunikatów być może w formie nauczań
- może w formie jakiejś refleksji trudno nam powiedzieć więc czasami kojarzy się
- nam prorokowanie z jakąś taką aktywnością polegającą na nie wiem przepowiadaniu przyszłości tak to tutaj nie to tutaj szerzej
- to jest przekazywanie pewnej wizji Bożej wizji rzeczywistości temu
- konkretnemu zgromadzeniu więc kobieta zabierała głos mówiąc coś no i być może
- to gdzieś tutaj było jakimś problemem że no ona nagle pojawia się
- z tą głową nie nakrytą i i dla Pawła i być może dla
- jakiej grupy tak też pewnie nie tylko dla samego Pawła dla jakiejś grupy chrześcijan którzy tam są jest to jest to problematyczne
- No mamy kolejne takie pytanie Czy należy czytać te teksty jako Nakaz
- zakaz nakrywanie głów długie włosy czy też jako odwołanie się do panujących akurat wówczas zwyczajów dzisiaj mamy inne zwyczaje na przykład dziurawe
- jeansy i może te wersety są dla nas po prostu już nieaktualne
- to jest Myślę tak zależy właśnie czy tak jak mówię nie miałem czasu nie
- ma czasu tak żeby w pół godziny jakby przeprowadzić taką bardziej głęboką analizę tego miejsca ja bym powiedział
- że można byłoby interpretacji iść w stronę tego że głównym akcentem
- tego fragmentu jest to że Paweł chce powiedzieć Słuchajcie
- są różnice między płciami Tak wracając do tego miejsca nawet z Powtórzonego Prawa mężczyźni nie zakładają damskich ciuchów kobiety nie zakładają męskich
- taki jest takie świat tak to tak to powinno
- wyglądać i tak uczy Biblia tak Stary Testament na
- pewno Paweł ma to ma to gdzieś w głowie i nie chcę tego przekraczania granic
- między płciami to ja bym powiedział że tutaj nie tyle odległość tak bo ten
- obraz Bóg Chrystus tak to mielibyśmy problem z tym musielibyśmy się uciekać do kruczków interpretacyjnych Chryzostom to robi nie że Bóg Chrystus nie ma
- podległości takiej niewolniczej i ten ale ale do ludzi już musimy zastosować
- inne inne kryteria więc gdyby gdyby to była
- ta właściwa konkluzja tak nie mówię że jest tak bo naprawdę nie roszczę sobie pretensji do tego żeby po nie wiem setkach komentatorów którzy próbowali
- coś z tym zrobić I dalej mamy tak jak u księdza popowskiego w słowniku miejsce
- niejasne tak ale gdybyśmy się pokusili taką jakąś próbę no to wyciągnąłbym zasadę z tego tak że Paweł tak w swoim
- światopoglądzie uważa że że są pewne normy zachowań które są właściwe dla
- mężczyzn normy zachowań które są jak rozumieniu właściwe dla kobiet i mimo tego że w Chrystusie nie ma już różnic to on chce w tamtym świecie w którym
- żyje utrzymać ten porządek społeczny w którym te różnice jakoś się jednak
- ciągle manifestują tak samo z niewolnictwem
- prawda tak jak tak jak o tym wcześniej mówiłem nie stanowi dla niego problemu
- istnienie tego takiej funkcji takiej funkcji społecznej
- więc gdyby ktoś chciał iść za tym pawłowym
- światopoglądem a inne pytanie to jest czy my musimy go przenosić na dziś czy
- nie ale to powiedzmy jeszcze na innym poziomie postawione pytania Ale gdyby ktoś chciał tam iść To pewnie powinien sobie zadać pytanie co dzisiaj znaczy
- być kobietą co dzisiaj znaczy być mężczyzną i pewnie niekoniecznie będzie się to wiązać z
- wyglądem głowy Tak tylko pewnie w innych kierunkach zupełnie by to szło czyli
- takie powiedzmy literalne czytanie powinna mieć na głowie coś tam tak I w
- tym kontekście to będzie chodzić o jakieś nakrycie No to przy tej zmianie kulturowej to pewnie nie jest adekwatne czy nie
- adekwatny sposób czytania No chyba że stworzymy subkulturę i tak jak Asia
- powiedziałaś Tak są kościoły w których praktykuje się dalej tak w taki sposób
- zachowania ubioru kobiet w czasie nabożeństw myślę sobie Jeśli to jest dla
- nich symboliczne wyrażenie pewnej treści a nie tylko
- No nie wiem zastosowanie takie literalne bez bezrefleksyjne jakiegoś fragmentu
- biblijnego To czemu nie jeżeli ten światopogląd Właśnie się wyraża w ten sposób jeśli w tym kościele ten światopogląd pawłowy funkcjonuje właśnie
- w ten a nie inny sposób To dlaczego nie natomiast na tak jakby z szerszej perspektywy bym powiedział że szukałbym jakiejś zasady tak kolejny etap to
- byłoby zadanie sobie pytania czy Paweł rzeczywiście
- czy musimy przenieść pewien porządek społeczny który znajdujemy w Nowym
- Testamencie na dzisiejszy czas w sposób taki jeden do jednego
- jakby nie gwałcą z jakiejś myśli tak która gdzieś tam stoi za tym no
- monarchii już nie ma prawda a jest to sposób funkcjonowania ludzi w
- tamtym czasie i na przykład metafory ka Pawłowa mówiąca o Bogu
- Chrystusie o rzeczach jest patologicznych jak najbardziej nawiązuje do pewnych elementów monarchistycznych tak no ale nie twierdzimy że monarchia
- jest w takim razie jedynym możliwym ustrojem politycznym w którym powinniśmy żyć z demokracją będziemy będziemy
- walczyć prawda więc no jakby na tej zasadzie można byłoby na różnych poziomach myślę stawiać sobie pytania i takie mam przeczucie poczucie że ten
- fragment jest dużo ważniejszy tak niż na pierwszy rzut oka się wydaje i nie
- dotyczy tylko i wyłącznie właśnie tego czy tamtą chustkę nałożyć na głowę czy nie tylko on Dotyczy pewnych relacji społecznych i gdzieś dotyka ważnych
- pytań które dzisiaj też stawiamy sobie tak czy jak to ma być nie czy te różnice między płciami to mamy
- akcentować w takim razie czy nie czy to wszystko jest kwestia kulturowa tak czy
- cały gender stadis który idzie w stronę definiowania tej płci kulturowej na ile
- prawda byś gdzieś to mieściło w tym światopoglądzie pawłowym no Paweł na pewno nie miał w głowie tego tak to jest jasne Natomiast co my z tym mamy dzisiaj
- zrobić No to to już zaczynają bardzo poważne pytania wykraczające mocną poza
- kwestie tylko i wyłącznie chustki ja nie bez poruszyłam kwestię dzisiaj
- tego co się dzieje w Iranie dlatego że specyfika tego
- buntu społecznego który tam jest dotyka właśnie nie tego że
- tak jak w wielu takich ruchach No to wyrzucamy prawda wyrzucamy jabby wyrzucamy coś tam i tak dalej dotyczy takiej wewnętrznej
- przestrzeni Wolności to znaczy jeżeli ja chcę nosić hidżab Czyli jeżeli ja chcę się cała nakryć to ja mam do tego prawo ale nikt nie
- może mi tego prawa z zewnątrz narzucić na zasadzie bo tak i bo cały problem
- właśnie w tej rzeczywistości polegał właśnie nie na tym że Kobiety chciały
- czy nie chciały nosić hidżabów tylko że jest policja która sprawdza czy komuś
- tam pod hid korzystają włosy i kobiety obarcza odpowiedzialnością za to że z
- powodu tych wystających włosów na przykład wodzą mężczyzn na pokuszenie prawda i to jest w pewien sposób podobny to co ty
- powiedziałeś o tym że mogą istnieć takie kościoły w których gdzieś tam symbolicznie wyraża się pewien porządek czy pewną
- pewną ideę prawda ale to jest zupełnie inna Chociaż może wyglądać na zewnątrz
- tak samo sytuacja od tego kiedy człowiek przychodzący do kościoła dowiaduje się
- że ma się zachowywać tak bo tak zawsze było prawda i tyle i tak zawsze było i
- nie dyskutujemy z tym No ale jeszcze na koniec wrócę taką
- klamrą do pierwszego komentarza do którego się odnosiłeś pan tutaj zostawił
- też kolejny komentarz przeczytam go kontekst tej wypowiedzi wskazuje na
- takie właśnie rozumowanie że kobieta zostaje dopuszczona do sprawowania modlitwy i nauczania gdyby nie było mężczyzn Czy pan upiera się przy swoim
- dalszym ciągu No to moglibyśmy rozmawiać oczywiście no nie mamy czasu żeby teraz
- analizować właśnie cały fragment w jego kontekście bliższym
- dalszym tak No ja się ja się upieram przy swoim panem przy swoim może może
- będziemy mieli okazję gdzieś gdzieś porozmawiać zapraszam na jakieś może zajęcia do nas nawet to to bardzo bardzo również zapraszamy na zajęcia
- już kończy się rekrutacja studia natomiast można też dołączyć do
- konkretnych zajęć jako wolne słuchacz co też bardzo polecam jeżeli państwo
- podobają się wykłady konkretnych wykładowców które tutaj są
- podczas ewst online można je usłyszeć to bardzo serdecznie zapraszam od razu
- powiem że te wykłady które tutaj są dla nich to jest tylko taki przedsmak tego co się dzieje na zajęciach i naprawdę warto brać w nich udział
- Sławku bardzo serdecznie ci dziękuję dziękuję i
- państwu państwa zapraszam na to co będzie działo się za tydzień a za
- tydzień wracamy zgodnie z zapowiedzią do rozjaśniania
- zwiększania naszego zasobu informacji na temat anglikanizmu rozmawialiśmy już z
- naszym absolwentem który jest proboszczem w jednej z najważniejszych
- anglikańskich parafii w Anglii tym razem troszeczkę opowiemy o samym kościele
- Anglii ale nie tylko naszym wykładowcą będzie doktor habilitowany Kazimierz
- Brem który tym razem spróbuje opowiedzieć o innych kościołach
- królowej Elżbiety II aktualnie również króla Karola III a mianowicie między
- innymi o kościele Szkocji kościele Walii tutaj w takiej powszechnej świadomości w
- Polsce bardzo rozróżniamy te kościoły i nie bardzo wiemy o co chodzi w tym całym nazewnictwie No wiemy o takim specjalnym
- stosunku jaki specjalnej relacji jaka łączy brytyjskiego monarchę z kościołem Anglii
- no ale jak wyglądają stosunki króla królowej z innymi kościołami w Wielkiej
- Brytanii właśnie między innymi z prezbiteriańskim kościołem Szkocji czy anglikańskim kościołem w Walii jest to wszystko wydaje się być dość
- skomplikowane pytania tego typu pojawiły się przy okazji uroczystości związanych
- z pożegnaniem królowej Elżbiety II która które odbywało się nie tylko
- że ale też na przykład właśnie w Szkocji Myślę że troszeczkę na ten temat też się
- dowiemy na pewno dowiemy się sporo na temat historii tych wszystkich kościołów i tego co je ze sobą łączyć co dzień A znając
- doktora habitowanego o Kazimierza Bema wiem że będzie to fascynująca podróż
- obejmująca nie tylko daty miejsce i ludzie ale także architekturę sztukę i
- wiele innych kwestii także bardzo serdecznie państwa zapraszam raz jeszcze
- państwu dziękuję Sławku dziękuję również tobie bardzo Życzę państwu miłego
- wieczoru i do zobaczenia za tydzień