Czy język teologii ma sens?

Rozwiń transkrypcję filmu

Czy język teologii ma sens? | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 19
  • online dzisiejszy temat czy język teologii ma sens Teoretycznie można by było zmieścić odpowiedź na to pytanie w
  • jednym zdaniu język teologii ma sens Dziękuję do widzenia albo język teologii
  • nie ma sensu dziękuję do widzenia ale nie będzie aż tak Prosta
  • W jednej ze swoich najsłynniejszych tez austriacki filozof lub wittgenstein
  • głosił że granice mego języka oznaczają granicę mego świata
  • z kolei Bóg Według niektórych koncepcji teologicznych tutaj odsyłam państwa do
  • kilku wykładów na ten temat które już się odbyły wst online
  • według tych koncepcji Bóg jest może być na przykład radykalnie transcendentny
  • czyli istnieje całkowicie Poza światem jest zupełnie jego istnienie zupełnie niezależne od świata No i teraz jeżeli te obie tezy są
  • prawdziwe czyli zarówno teza ustawiona przez Lichtensteina o
  • wewnątrz światowości czyli immanencji języka jak i teza poza światowości czyli
  • transcendencji Boga No to powstaje problem czy język teologii w ogóle ma
  • sens czy da się sensownie mówić o Bogu No i właśnie różne możliwe odpowiedzi na
  • to pytanie bo wbrew temu co powiedziałam na początku wcale nie istnieją dwie odpowiedzi i nie są aż tak bardzo proste właśnie
  • przedstawić dzisiaj doktor Łukasz mas kosmosler którego bardzo serdecznie witam Łukaszu oddaję ci już głos
  • Dziękuję Witam też wszystkich bardzo serdecznie i jakkolwiek temat naszego dzisiejszego spotkania
  • sformułowane został właśnie czy język teologii ma sens to jak za chwilę państwo zobaczycie nieco poszerzyłem
  • zakres zagadnień którymi chciałbym się razem z państwem tutaj dzisiaj zająć najpierw jednak chciałbym tutaj
  • poczynić pewne zastrzeżenie wynikające z faktu iż
  • wykształcenia Jeśli chodzi o moje formalne kwalifikacje czy kompetencje jestem filozofem w związku z tym też mówił dzisiaj będę
  • kiedy będę mówił o języku teologii będę mówił przede wszystkim o teologii naturalnej zwanej także teologią filozoficzną teologią
  • racjonalną Czyli chodzi tutaj o [Muzyka]
  • rozważania dotyczące Boga jego natury relacji zachodzących pomiędzy Bogiem a
  • światem i ludźmi rozważania prowadzone w oparciu o tak zwane naturalne władze poznawcze człowieka czy też w oparciu o naturalne
  • źródła Poznania najogólniej mówiąc w oparciu o rozumowanie i doświadczenie natomiast kwestia sensowności zasadności
  • wyrażeń języka teologii nadprzyrodzonej czy też teologii objawionej tej teologii która odwołuje
  • się właśnie do nas przyrodzonego objawienia ta kwestia wykracza poza ramy niniejszego dzisiejszego wystąpienia
  • i tak jak wcześniej już zasygnalizowałem chciałem jeszcze tutaj podjąć nieco
  • wolniejsze zagadnienie niż tylko kwestie sensowności wyrażeń języka teologii
  • Chciałbym tutaj podjąć zagadnienie w sumie statusu epistemologicznego tak
  • można by powiedzieć wyrażeń języka teologii O co tutaj chodzi kiedy mówię o statusie
  • epistemologicznym wyrażenie języka teologii odwołajmy się najpierw do
  • definicji teologii definicji zaczerpniętej z ze słownika
  • języka polskiego wydawnictwa naukowego PWN
  • zgodnie z tą definicją teologia jest to nauka o Bogu jego naturze i relacji do
  • świata i ludzi odrębna dla każdej religii a więc
  • w przypadku teologii zgodnie z definicją mamy do czynienia z Poznaniem i to z
  • Poznaniem który prościej sobie pretensje do statusu naukowości Oczywiście różne są koncepcje
  • ideały nauki różne są kryteria naukowości zresztą jest to jedno z
  • kluczowych zagadnień filozofii nauki tak zwany problem do markacji problem odróżnienia Poznania która jest Poznaniem naukowym od tego które
  • naukowym Nie jest natomiast panuje dosyć szeroki
  • konsensus że wiedza Naukowa z wiedzą racjonalną musi spełniać przynajmniej
  • trzy tutaj wymienione kryteria a więc musi być to wiedza Inter subiektywnie
  • komunikowalna czyli dająca się wyrazić w postaci jakichś zdań twierdzeń
  • zrozumiałych nie tylko dla podmiotu który dane zdanie czy twierdzenie
  • formułuje ale także dla innych członków danej społeczności językowej
  • dalej wiedza Naukowa musi być intersubiektywnie sprawdzalna czyli
  • wartość poznawcza tych zdań czy twierdzeń musi być możliwa do
  • sprawdzenia zweryfikowania bądź zwalsyfikowania i to znów nie tylko dla podmiotu który dane
  • twierdzenie czy zdanie formuje ale potencjalnie dla każdego normalnego
  • podmiotu poznającego dla każdego normalnego człowieka te dwa do tej pory wymienione
  • warunki racjonalności określane bywają łącznie mianem mocnego warunku racjonalności dodatkowo jeszcze
  • zwykle wymaga się aby wiedza Naukowa spełniała też ten trzeci tutaj wskazany
  • warunek tak zwany słaby na odwrót Przepraszam Te dwa pierwsze to
  • jest tak zwany łącznie słaby warunek racjonalności A ten trzeci To jest
  • dodatkowy mocny warunek racjonalności który wymaga aby w przypadku twierdzeń naukowych stopień akceptacji tych twierdzeń
  • odpowiadał stopniowi ich uzasadnienia No i jeśli teraz przyjmiemy Te kryteria
  • naukowości to możemy się zastanawiać czy
  • tę teologię jako nauka o Bogu jego naturze i relacji do świata i człowieka
  • spełnia Te kryteria tutaj na naszym dzisiejszym
  • spotkaniu Chciałbym zająć się tymi dwoma pieszymi kryteriami i chciałbym przedstawić krótko
  • różne możliwe odpowiedzi na
  • dotyczące pytania właśnie o status epidemiologiczny teologii i formowanych przez nią twierdzeń W kontekście tych dwóch
  • pierwszych warunków intersubiektywnej komunikowalności i w
  • banku Inter subiektywnej sprawdzalności
  • stanowiska które chciałbym tutaj dzisiaj przybliżyć omówić można pogrupować
  • sposób następujący od razu też tutaj powiem że ta technologia stanowisk to
  • nie jest mojej autorskich wynalazek tutaj inspiruje się
  • wstępem autorstwa Bogdana chwytyńczuka Do atomu filozofia religii to jest tom 6 takiej serii fragmenty filozofii analitycznej
  • tam w tym wstępie podobno typologię stanowisk przedstawił Bogdan fedeńczyk
  • Alfa W odniesieniu do wyrażeń języka religii ja tutaj
  • Przejąłem ten ogólnie ten dialogie ale stosujemy ją w odniesieniu do wyrażeń
  • języka teologii różnica jest może subtelna ale istotna i tak wstępnie
  • mówiąc można powiedzieć że te stanowiska w kwestii statusu epistemologicznego wyrażeń języka teologii są następujące po pierwsze stanowisko które głosi że
  • wyrażenia języka teologii są sensowne bezsensowne Rozumiem właśnie
  • intersubiktywnie komunikowalne i zasadne czyli
  • podlegające interesu obiektywnej intensywnemu sprawdzeniu i co więcej dające się uzasadnić czy zweryfikować pozytywnie zweryfikować
  • dalej mają do czynienia z ogólnym stanowiskiem które głosi że wyrażenia
  • języka teologii są sensowne i bezzasadne przy czym stanowisko to występuje w dwóch odmianach
  • ta pierwsza odmiana głosi że wyrażenia języka teologii są sensowne ale są
  • bezzasadne czyli próba ich intensywnego sprawdzenia
  • prowadzi do konkluzji że są one są fałszywe
  • i drugie druga Odmiana tego stanowiska głosi że wyrażenia języka teologii są
  • sensowne inaczej Więc pytania o ich zasadność nie ma sensu i w końcu trzecie
  • stanowisko które tutaj Chciałbym krótko omówić głosi że wyrażenia języka
  • teologii są bezsensowne Przyjrzyjmy się pokrótce każdemu z tych stanowisk
  • Po pierwsze stanowisko które głosi że wyrażenia języka teologii
  • są sensowne i zasadne chodzi tu o takie stanowisko które głosi
  • że wyrażenia takie jak na przykład Bóg istnieje Bóg stworzył świat czy chociażby duża ludzka jest nieśmiertelna mają sens poznawczy sens propozycjonalny
  • i możliwe jest ich intersubiektywne uzasadnienie czyli pozytywna weryfikacja
  • można wykazać że one są prawdziwe w sposób taki interes subiektywnie wiążący
  • ten sens poznawczy sens propozycjonalny tak chodzi o to że tego typu wyrażenia mają status epistemologiczny twierdzeń
  • twierdzą coś stwierdzają zachodzenie jakichś stanów rzeczy jakichś faktów i co więcej można właśnie wykazać iż fakty
  • te rzeczywiście zachodzą jako dwóch reprezentantów tego stanowiska
  • przywołałem Z jednej strony Tomasza z Akwinu z epoki średniowiecza
  • i jednego z najwybitniejszych współczesnych filozofów religii filozoficznych teologów Richarda slimberna obaj oni
  • formują filozoficzne argumenty za istnieniem
  • Boga co więcej Richard swimber na swojej książce spójność teizmu wprost podejmuje
  • też kwestie właśnie statusu epistemologicznego wyrażenie języka teologii i obszernie tam uzasadnia właśnie
  • stanowisko które tutaj przedstawiam stanowisko które w jego ujęciu głosi iż
  • on koncentruje się na na zdaniu Bóg istnieje stanowisko które głosi że to
  • zadanie Bóg istnieje jest spójnym twierdzeniem w przypadku którego domniemanie jego prawdziwości ma sens nie będę Oczywiście tutaj omawiał
  • argumentów formułowanych [Muzyka] przez tych czy przez innych filozofów mających uzasadniać poszczególne
  • tezy teologii to jest temat na jakieś inne
  • spotkania chodzi tutaj tylko o ogólne pokazanie pewnego stanowiska w
  • kwestii statusu epistemologicznego wyrażenia języka teologii
  • teraz Przypominam że drugie te zasadnicze stanowisko
  • w kwestii statusu epidemiologicznego wyrażenie z katalogi głosi że
  • wyrażenia te są sensowne lecz bezzasadne
  • przy czym pierwsza dwóch odmian tego stanowiska głosi że wyrażenia języka
  • teologii są sensowne inaczej i w związku z tym że są one sensowne
  • inaczej pytanie o ich zasadność nie ma sensu
  • stanowisko to można przestawić następująco wyrażenia języka teologii Czyli znów na przykład Bóg istnieje Bóg stworzył świat czy dusza ludzka jest
  • nieśmiertelna nie mają sensu poznawczego propozycja propozycjonalnego ale mają
  • inny sens na przykład ekspresywny albo apelatywny więc pytanie o ich poznawczą
  • zasadność nie ma sensu Innymi słowy stanowisko to głosi że wbrew w formie
  • gramatycznej w formie zdań oznajmujących tak naprawdę
  • wyrażenia języka teologii nie są twierdzeniami nie są te nie są
  • twierdzenia nie są sądami które głosiły cokolwiek ciśnieniu bądź nie istnieniu jakichś stanów rzeczy no właśnie mają one jakiś
  • inny sens pełnią inną funkcję niż funkcje poznawczą czyli na przykład funkcja ekspresywna więc wyrażają one jedynie pewne
  • stany podmiotu który dane wyrażenie formułuje w szczególności
  • wyrażają emocje albo postawy tego podmiotu albo mają sens apelatywny A
  • więc chodzi w nich o na przykład nakłonienie kogoś do podjęcia
  • określonych działań albo o wywołanie też jakieś określonych
  • przeżyć czy też kształtowanie postaw u adresatów tych
  • wypowiedzi ale właśnie że ze względu na to że są one pozbawione sensu poznawczego czy propozycjonalnego nie ma sensu pytać o ich
  • właśnie poznawczą zasadność tak nie ma sensu pytać o to
  • czy czy stany rzeczy w nich zmiankowane
  • faktycznie zachodzą bo ten sens
  • to znaczy pozycjonalny tam był Jest po prostu nieobecny stanowisko to można
  • kojarzyć z filozofią późnego Ludwika winklasteina tutaj kontynuatorem tych
  • koncepcji wildersteina był taki walizki filozof
  • David zefania Philips tutaj kluczowym pojęciem jest wprowadzonym przez późnego
  • Wildsteina i później wykorzystywanym też na gruncie filozofii religii czy też w tej filozoficznej teologii przez Philipsa jest pojęcie gry językowe
  • to pojęcie ma służyć uświadomieniu nam iż
  • język nie ma tylko jednej formy ani jednej funkcji
  • tak zwany wczesne gigantain o którym jeszcze za chwilę troszkę powiem
  • głosił że istnieje tylko jedna wszechomująca forma
  • językowa forma języka formalogiczna i tę formę realizują tylko właśnie w
  • wypowiedzi pełniące funkcję poznawczą twierdzenia wbrew temu późnych linkenstein na
  • przykład za nim Filip stwierdzili właśnie że język ma wiele form czyli głosili tezę polimorficzności języka i w związku z
  • tym język też może realizować wiele różnych funkcji albo właśnie używając
  • tego terminu gra językowa można powiedzieć że na język składa się wiele różnych gier językowych każda z tych gier konstytuowana jest przez określone
  • reguły i grasz że tak powiem w Poznaniu w
  • szczególności gra językowa w Poznaniu naukowej jest tylko jedną z gier językowych jedną oprócz wielu innych równie
  • prawomocnych No i w tym ujęciu jakie proponują nam późny winylstein czy też
  • Philips język religii czy na język religii składa się jakaś
  • odrębna gra językowa czy może nawet wiele odrębnych gier językowych różnych
  • od gry czy też gier które konstytutują język nauki
  • problem z tym stanowiskiem w odniesieniu do języka teologii jest taki że jednak
  • teologia co nawet pobrzmiewa samym słowie i Figo etymologicznym w znaczeniu
  • wydaje się istotne wiązać z jakimś
  • roszczeniami poznawczymi tak Czyli ta funkcja poznawcza w związku z tym też funkcja czy sens propozycjonalny poznawczy wyrażenie z
  • karteologii wydają się być jakoś istotnie przynależne do teologii takie
  • rozumienie wyrażanie języka teologii jakie tutaj można by zaproponować odwołując się do tych koncepcji późnego wynoszenia czy Philipsa wiązałoby się z
  • dosyć radykalnym odejście od rozumienia właśnie teologii jednak jako nauki jako
  • jakiegoś rodzaju Poznania przy czym ta
  • zmiana perspektywy w samym rozumieniu teologii być może nie jest w czymś co
  • powinniśmy tak kategorycznie odrzucać i tutaj od razu zasygnalizuje
  • że ten sposób rozumienia teologii mnie samemu jest bliski i coraz bliższy
  • bym powiedział wskazałbym tutaj też przy okazji na fakt że kierunek studiów który prowadzimy w ewangelikalnej Wyższej Szkole
  • teologicznej to jest teologia praktyczna
  • z biegiem czasu Dostrzegam coraz głębszy sens i coraz większą wartość w takim
  • właśnie określeniu tego kierunku studiów i wyraża to uznanie swojej osobiste
  • przekonanie być może ono jest również podzielone przez innych wykładowców
  • pracujących w naszej uczelni ale także studentów
  • studiujących u nas takie przesłanie które się wyłania dla mnie przynajmniej z tych studiów jest
  • jest właśnie takie że w teologii być może ważniejsze jest działanie i pewna też jakaś
  • postawa wobec świata i innych ludzi niż jakieś teologiczne spekulacje i
  • twierdzenia dotyczące Boga i też to doświadczenie
  • pracy w ewangelikalnej wyższej szkole teologicznej uczy że w tym wymiarze spekulacji teologicznych
  • technologicznych twierdzeń często Różnimy się
  • między sobą i często trudno jest tutaj o jakieś konsensus porozumienie trudno też
  • formować jakieś argumenty które byłyby jakoś wiążące rozstrzygające i dla
  • wszystkich konujące natomiast właśnie ten sens jakiejś praktyczny teologii z biegiem czasu wydaje mi się
  • coraz bardziej istotne i być może to rozumienie wyrażenia sensu wyrażeń języka teologii jakie tutaj w
  • ramach tego stanowiska znajdujemy jest czymś co mogłoby
  • znaleźć jakieś pogłębienie i rozwinięcie również w kontekście po
  • prostu tych studiów które prowadzimy
  • kolejne stanowisko czy też druga odmiana drugiego stanowiska które właśnie głosi
  • że wrażenie języka teologii są sensowne i bezzasadne
  • można przedstawić następująco zgodnie z tym stanowiskiem wyrażenia języka teologii Czyli znów na przykład Bóg istnieje Bóg stworzył świadczy dusza
  • ludzka jest nieśmiertelna mają sens poznawczy propozycjonalny lecz ich
  • intersubiektywny uzasadnienie nie jest możliwe Innymi słowy tutaj na gruncie tego stanowiska przyznaje się że
  • wyrażenie języka teologii sąd twierdzeniami które można
  • w artykułować sposób intersutywnie zrozumiały ale nie da się
  • ich pozytywnie zweryfikować
  • nie da się ich uzasadnić więc są to twierdzenia bezzasadne No i stanowisko
  • to można kojarzyć z różnymi przedstawicielami głosicielami ateizmu w dziejach filozofii tutaj dwie bardziej
  • współczesne postaci przywołuje australijskiego filozofa
  • Johna Leslie mackiego czy też
  • być może najbardziej najlepiej współcześnie znanego przedstawiciela tak zwanego nowego ateizmu ryczała ta dołkinsa
  • obaj oni gotowi są przyznać że takie
  • twierdzenie czy takie zdanie jak na przykład Bóg istnieje Czy Bóg stworzył świat są sensowny można jakiś Inter subiektywnie
  • zrozumiałe sens w nich odnaleźć mają one jakiś sens właśnie propozycjonalny ale
  • obaj oni też twierdzą że nie ma jakiegoś przekonującego interesu obiektywnego uzasadnienia dla tych zdań dla tych twierdzeń
  • gdyby to stanowisko kwestii statusu
  • estemologicznego wyrażenie z katalogi było prawdziwe to w gruncie rzeczy trzeba powiedzieć że właściwie No teologia też
  • straciłaby rację bytu a w jej miejsce być może należałoby wprowadzić nowy
  • kierunek i nową dyscyplinę a teologię
  • No i w końcu trzecie stanowisko które głosi że wyrażenia języka teologii są
  • bezsensowne można powiedzieć że jest to [Muzyka]
  • radykalizacja tego stanowiska które wcześniej
  • przywołałem ze stanowiska
  • które można kojarzyć z tą koncepcją gier językowych
  • wildersteina czy Philipsa z tym że tutaj na gruncie tego trzeciego stanowiska
  • głosi się że wyrażenia języka teologii nie tylko że nie mają sensu poznawczego czy propozycjonalnego ale odmawia się im jakiegokolwiek innego
  • sensu tak Czyli także ekspresywnego czy apelatywnego a więc zgodnie z tym
  • stanowiskiem wyrażenia języka teologii nie tylko że nie stanowią żadnych stwierdzeń stwierdzeń tak nic nie stwierdzają
  • zachowania jakichś stanów rzeczy ale też nie wyrażają nic
  • ani też nie pełnią żadnej innej funkcji jakich funkcji
  • perswazyjne czy właśnie tej tej apelatywnej stanowisko to można kojarzyć właśnie z filozofią wczesnego
  • Wildsteina z okresu traktatu logiczną filozoficznego czy też współcześnie
  • stanowisko to zajmuje głosi profesor Bogdan chwedeńczuk
  • w przypadku wczesnego wildersteina stanowisko wiązało się z właśnie przekonaniem że w zasadzie istnieje tylko jedna forma logiczna
  • określająca sens wyrażeń języka i tę formę spełniałem tylko
  • twierdzenia rażenia mające właśnie ten sens pozycjonalny ale też jedynie
  • twierdzenia które odnoszą się do Faktów faktów
  • składających się na na świat próba powiedzenia czegokolwiek
  • o czymkolwiek czy kimkolwiek miałby istnieć Poza
  • światem poza faktami które świadk konstytutują jest z gruntu chybiona jest skazana na
  • niepowodzenie bo każdy kto Taką próbę podejmuje w wikładzie właśnie tego w jakiś niedorzeczności formuje Jakieś wypowiedzi pozbawione sensu
  • stanowisko też to też zajmuje profesor Bogdan fedeńczuk
  • wyraził On je w między innymi w swojej książce
  • przekonania religijne przy czym tytuł tej książki jest powiedzmy
  • ironiczny w przypadku tego autora ponieważ zdaniem
  • profesora hedeńczuka nie ma czegoś takiego jak autentyczne przekonania
  • religijne te wyrażenia które sprawiają taką takie wrażenie
  • bycia jakiegoś wyrazem sformułowania przekonania religijnych
  • nie są autentycznymi przekonaniami tutaj
  • dyskwalifikuje wyrażenia typu właśnie Bóg istnieje Czy Bóg stworzył świat czy dusza ludzka jest nieśmiertelna jako bezsensowne
  • w tej racji iż występują w nich terminy które jego zdanie nie mają żadnego
  • empirycznego odniesienia a zanim przysłała właśnie wyrażenia języka
  • które nie mają żadnego empicznego odniesienia są pozbawione jakiegokolwiek
  • sensu tutaj można by się jednak dopytywać czy rzeczywiście jest
  • tak że że jakiegokolwiek innego oprócz propozycjonalnego sensu nie mają te
  • wyrażenia fakt że te wyrażenia są przecież używane są elementem
  • naszej codziennej praktyki językowej wydaje się sugerować że jakiś
  • sens oni mają jakąś one mają jakąś funkcję one pełnią Tym niemniej wydaje
  • się No jakby tych innych funkcji też nie uznawać głosząc że po prostu w przypadku tych wyrażeń mamy do czynienia No to przede
  • wszystkim z epistemologiczną mistyfikacją Czy są to wyrażenia które tylko Sprawiają wrażenie bycia z jakimiś twierdzeniami
  • zdaniami de facto i mi nie są ale też
  • tutaj się sugerować że też mają one że mamy tutaj do czynienia też z taką
  • funkcjonalną czy czy w ogóle semantyczną mistyfikacją to znaczy wydaje się że one
  • w jakiś sens mają podczas gdy zdaniem profesorańczuka jakiegokolwiek sensu One
  • nie mają takie są te zasadnicze stanowiska w
  • kwestii statusu epistemologicznego wyrażeń języka teologii w toku tutaj tego krótkiego przedwożenia zasygnalizowałem
  • jakieś swoje osobiste preferencje ale być może w dyskusji tutaj coś więcej
  • jeszcze uda nam się powiedzieć więc z mojej strony w tym momencie to tyle
  • jeśli tutaj byłyby jakieś pytania to
  • Spróbuję na nie odpowiedzieć dzięki Łukasz przede wszystkim Mam taką
  • prośbę bo tutaj się pojawiło właśnie pytanie żebyś to szybko dokładnie wyjaśnił Czym jest Inter subiektywizm Inter subiektywność tak czy tak
  • po prostu pytanie OK
  • ja tam Kiedy używałem te warunki racjonalności
  • Poznania Tak które w szczególności wiedza Naukowa wydaje się powinna spełniać to tam mówiłem o tym warunku intersubiektywnej
  • zrozumiałości i sprawdzalności tak Inter subiektywność odpowiadając na pytanie Co znaczy to
  • słowo można by się odwołać do do etymologii tak Inter czyli między
  • subiektu podmiot tak czyli tu chodzi o w przypadku interesu obiektywnej
  • zrozumiałości tak chodzi o to że jakieś Wyrażenie jest Inter subiektywnie
  • zrozumiałe jeśli jest zrozumiałe No nie tylko dla tego podmiotu który formuje
  • dane wyrażenie tak wypowiada czy czy zapisuje je ale też dla innych
  • podmiotów będących członkami danej społeczności językowych tak dalej jakieś powiedzmy wyrażenie na szczyt twierdzenie jest
  • Inter subiektywnie sprawdzalne jeśli jego wartość poznawcza może być sprawdzona Nie tylko przez przez podmiot który dane w twierdzenie formułuje ale
  • na potencjalnie przez powiedzmy każdego Każdy normalny to
  • Nazwijmy podmiot poznający każdego normalnego człowieka Oczywiście tutaj ktoś pyta czy
  • cóż to znaczy normalny człowiek tak czy normalny podmiot
  • analogię tutaj można powiedzieć tak jak się mówi na gruncie fizyki o warunkach normalnych prawda i mówi się że tam czyli
  • tak z tego co pamiętam określone ciśnienie temperatura tak składają się na te warunki normalne
  • Myślę że przez nogi można by też określić pewne warunki które muszą być spełnione aby ktoś jakiś człowiek mógł być uznany za normalny podmiot poznający
  • tak chyba poniekąd odpowiedziałeś na kolejne pytanie jak stanowisko profesorach chodeńczuka ma się do osobistych doświadczeń ludzi
  • na przykład doświadczeń dotyczących istnienia Boga tutaj jakby standardowa odpowiedź osób które
  • nie uznają tego typu świadectw jako przemawiających na rzecz
  • teologii jest nadana odpowiedź jest taka że te doświadczenia są wiążące jedynie
  • dla co najwyżej tak dla osób które chcą udziałem że nie są to
  • doświadczenia których mogłyby mieć udział inne osoby tak
  • Tutaj też jest
  • problem taki tak z doświadczeniami religijnymi bo
  • podobny argument można by Czy podobną krytykę formułować pod adresem
  • stwierdzenie introspekcjonistyczne i psychologii tak
  • nasze przeżycia na przykład emocjonalne tak jakieś ogólnie
  • stany umysłowe to są też czymś prywatnym do czego nie mają bezpośredniego dostępu
  • inne podmioty różnica jednak jaka Moim zdaniem zachodzi pomiędzy jakimś
  • przeżyciami psychicznymi z danymi to standardowymi tak a doświadczeniami religijnymi to
  • Wydaje mi się że jednak w przypadku psychicznych tutaj
  • być może jest to tylko różnica stopnia ale stopień uniwersalności czy powszechności tych tych przeżyć jest jednak większy i
  • też pewne prawidłowości z jakim mamy tutaj do czynienia
  • są są czym też jakby powszechniejszym Chodzi mi o to że
  • na podstawie też jakby porównywania osobistych przeżyć
  • Wydaje mi się że o wiele łatwiej jest jednak stwierdzić podobieństwo naszego wewnętrznego
  • doświadczenia No i jeszcze raz I wydaje mi się że też pewne prawidłowości
  • identyfikowane opisywane przez psychologię No są powszechniejsze
  • o wiele doświadczenie religijne wydaje mi się być jednak czymś o wiele bardziej
  • wyjątkowym i czymś takim poziomom nieregularnym znaczy
  • [Muzyka] Wydaje mi się że o wiele trudniej jest wywołać Jeśli w ogóle człowiek może wywołać tak
  • przez jakiś określone działania starania ze swej strony tak i o tyle też
  • jakby stanowi ono może mniej
  • jakieś takie przekonujące świadectwo jako uzasadnienie dla te
  • teologii No cóż to to jest w ogóle wydaje mi się dość skomplikowany temat
  • bo powiedzmy to pytanie o język teologii czy ma sens czy prowadził też do innego
  • pytania raczej wątpliwości która się bardzo często pojawia z nią stykamy się
  • na przykład prowadząc uczelnie teologiczną gdzie pojawia się wątpliwość
  • czy teologia w ogóle jest nauką teraz w świetle w świetle z tego sporo
  • osób szczególnie z takich kręgów do [Muzyka]
  • wiążących naukowość bardzo ściśle No Chociażby z takim typem badań występuje
  • w naukach przyrodniczych chociażby No odmawia takim dziedzinom jak teologia
  • ale nie tylko teologia No bo niektórym naukom społecznym miona nauki więc ten
  • spór nie dotyczył w zasadzie tylko języka aczkolwiek z tym językiem jest też bardzo mocno związany tak jak zauważyłam te podczas tej prezentacji I
  • tutaj były też reakcje naszych uczestników takie dość No właśnie ale
  • jak to prawda to bezsensowne na przykład Używałeś słów które w znaczeniu
  • potocznym są takie bardzo mocno pejoratywne prawda No bo jak ja mówię że
  • coś jest bez sensu no to że to jest w ogóle jakaś taka głupota i nie warto się tym zajmować więc może również z uwagi na to
  • [Muzyka] że wzbudziło takie reakcje No bo na co dzień no powiedzmy Tak nie wszyscy są
  • filozofami a nawet ci którzy są to i tak na co dzień pewne rzeczy rozumieją
  • sposób tak to znaczy się rozumieją odbierają w sposób taki bardzo potoczny możesz Spróbuj tak pokrótce powiedzieć co w tym języku
  • znowu będziemy takie trochę meta
  • odpowiedź robić co w tym języku którym się posługiwały oznacza na przykład
  • właśnie słowo bezzasadny bezsensowny [Muzyka]
  • O tak kiedy tam mówiłem o tej bezsensowności tak to przede wszystkim
  • tu chodziło o to że [Muzyka] ta Kwestia którą tutaj rozważałem tak dotyczyła przede wszystkim tego czym
  • wyrażania języka teologii mają ten tak zwany sens propozycjonalny czyli czy są
  • twierdzeniami które głoszą że coś istnieje czy też nie
  • istnieje tak że że zachodzą jakieś stany rzeczy czy też że nie zachodzą
  • jakieś stany rzeczy więc tu tego to jakby te rozważania przede
  • wszystkim [Muzyka] dotyczyły tak czy Innymi słowy czy wyrażenia
  • w sensie gramatycznym typu Bóg istnieje tak czy
  • Mówiąc najprościej czy one mówią coś o jakieś obiektywnej rzeczywistości tak
  • stwierdzają zachodzenia jakiegoś faktu
  • albo Bóg stworzył świat
  • ja tutaj znów może pozwolę sobie jakby swoje własne ujawnić troszkę
  • myśleniem może nie tyle przekonań to myślenie tak Ja powiem szczerze że z
  • biegiem lat jakby Czemu dawałem zresztą wyraz tutaj w trakcie naszych wystąpień
  • i spotkań spotkań w ramach West online w szczególności tutaj mógłbym przywołać
  • takie spotkanie z lipca 2020 roku Co możemy powiedzieć o Bogu gdzie tam taki
  • wystawiłem No w sumie autorskich koncept teologii afatycznej Chodzi mi o to że z
  • biegiem lat jakby Mam coraz większy dystans do teologii spekulatywnej takiej właśnie Filozoficzny teologii spekulatywnej
  • czyli do do prób powiedzenia czegoś o Bogu sformułowania jakichś twierdzeń dotyczących Boga natury Boga właśnie tych relacji pomiędzy Bogiem a światem
  • natomiast właśnie nie chciałbym tak całkiem
  • dyskwalifikować teologii Jak to
  • powiedzmy czynniki żeby nie mówić tego tak personalnie czyni to co ostatnie
  • stanowisko jakiekolwiek sensu odmawia wyrażeniem języka teologii
  • w większej mierze jakby widzę w tym czy dostrzegam
  • W wyrażeniach języka teologii ten inny taki sens Nie nie propozycjonalny tylko
  • raczej właśnie jakiś taki sens Powiedziałbym ten ekspresywny ekspresywny czy taki pragmatycznym powiedział czyli
  • na przykład dla mnie coraz większe nie że zdanie takie jak Bóg istnieje na
  • przykład jest wyrazem pewnej zasadniczej postawy wobec świata wobec życia postawy którą może właśnie trochę
  • językiem teologii psychologii właśnie można by wyrazić jako podstawowe
  • zaufanie Basic Trust tak to nawet są w psychologii się pojawia tak to jest Zresztą coś co się Psychologowie twierdzą coś co się kształtuje w ogóle
  • najwcześniejszym etapie naszego życia podstawowe zaufanie wobec świata wobec życia Tak czyli Innymi słowy mówiąc że że świat
  • ale też życie życie w ogóle nasze życie nie jest jakieś absurdem tak i
  • [Muzyka] tylko jakąś
  • No przerażającą historią właśnie nie zrozumiałą nadatek tylko że nawet jeśli jeśli nie jesteśmy w stanie
  • tych absurdalnych i przerażających momentów przeniknąć w danym momencie tak
  • swoją myślą to jednak mówiąc też cytowanym przeze mnie wcześniej już
  • słowami Juliany z Norwich ostatecznie wszystko będzie dobrze wszystko to będzie dobrze wszystko będzie dobrze Tak i dla mnie to jest ten taki
  • Powiedziałbym taki ekspresywny i pragmatyczny sens wyrażenia Bóg istnieje tak
  • weźmy to to zdanie dusza nie jest nieśmiertelna tak
  • znów co bardziej odchodzę od jakiegoś takiego propozycjonalnego rozumienia
  • tego zdania W sensie że to jest jakieś twierdzenie z zakresu antropologii mówiąc jakieś tam strukturze bytowej człowieka o tym że człowiek jest jakimś
  • tam złożeniem bytowym duszy ciała dla mnie coraz bardziej
  • jakby sens tego zdania Jest taki że że nasza indywidualność ma jakieś
  • takie nieprzemijające znaczenia Tak nawet jeśli to nie jest równoznaczne z
  • jakimiś wiecznym trwaniem po śmierci tak to to fakt że zaistnieliśmy wtedy zaistnieliśmy w tej konkretnej jednostkowej formie No nie jest czymś
  • nieistotnym bez znaczenia tylko To dobrze że że jesteś Joasiu Gacka tak
  • To dobrze że jesteś Łukasz i każdemu tutaj z osobna mógłbym powiedzieć tak że
  • to dobrze że jesteś i nawet jeśli cię kiedyś nie będzie to dobrze że byłaś i to jakby na wieki jakby coś znaczy tak taki jest dla mnie współcześnie obecnie
  • sens zdania istnieje dusza Nieśmy wtedy tak No ja tak taki jakby sens tutaj
  • wydobywam który mówię no nie sprowadza się do tych takich czy odbiegał tak Jakiś taki tradycyjnych teologicznych sensów właśnie tak
  • związanych właśnie z tymi teologicznymi spekulacjami to jest bardziej taki sens egzystencjalny taki też to takie pragmatyczny no i może trochę
  • psychologiczny tak [Muzyka] ale no nie dysk w Kanadzie No nie dyskwalifikowałbym tego typu wyrażeń
  • jako zupełnie pozbawionych sensu ale też coraz większym dystansem podchodzę do takiego właśnie poważnego traktowania tych wyrażeń jako właśnie jakiś takich
  • naukowych twierdzeń które też naukowymi metodami trzeba nie wiem badać uzasadniać mam coraz większe takie głębsze
  • mocniejsze poczucie że że to w ogóle jest jakiś nieporozumienie kiedy w ten sposób się podchodzi do do teologii tak no i to pytanie musiało paść przepraszam
  • bo właśnie przyszło po co zatem teologię ale właśnie ten sens praktyczny dla mnie
  • sensem jakby studiowania teologii jest to że jeszcze ja powtórzę zastrzeżenie
  • od którego zacząłem tak tutaj być może jeszcze trzeba by zaprosić kogoś jakiegoś rasowego teologa ale tego tej prawdziwej teologii tej objawionej
  • nadprzyrodzonej więc po pierwsze być może ktoś taki tutaj udzielili odpowiedzi ale też dla mnie sensem
  • Znaczy tak ja nie Studiowałem ale pracuję tak w
  • Ewangelii najwyższej szkoły teologicznej gdzie prowadzimy ten kierunek dla mnie sensem pracy Tam przynajmniej jako wykładowca jest spotkanie
  • spotkanie z osobami dla których te słowa te wyrażenia są
  • jako żywe i mają sens ale właśnie ten ten sens praktyczny egzystencjalny tak i na podstawie własnego doświadczenia muszę powiedzieć że to spotkanie jest No
  • jest poruszające jest ożywiające jest inspirujące tak
  • i taki ja sens wydobywam z pracy w charakterze wykładowcy na uczelni teologicznej mam nadzieję też że
  • że taki sens znajdują studiowaniu teologii nasi nasi studenci tak
  • dzisiaj mieliśmy kolejną obronę znaczy że studenci nie tylko przychodzą A co w
  • ciągu ostatnich tygodni trzecia już to znaczy że studenci nie tylko przychodzą do nas studiować Ale też kończą te studia
  • piszą pracę w których zawierają swoje własne przemyślenia Czasami właśnie
  • bardzo głęboko teologicznej pisane językiem teologii także przy okazji bardzo serdecznie
  • gratulujemy wszystkim tym którzy się ostatnio obronili bardzo się cieszymy Wiemy że to nie ostatnia obrona w tym roku także
  • No jest to dla nas też źródło ogromnej radości Łukaszu Bardzo bardzo ci dziękuję to rzeczywiście niezwykle interesujący
  • temat i na pewno w tak krótkim czasie trudna jest go rozwinąć na tyle żeby na
  • przykład no Podać właśnie więcej chociażby przykładów takich zdań które mogłyby
  • budzić z tego punktu widzenia różnego rodzaju może nie
  • tylko kontrowersje co właśnie wątpliwości aczkolwiek przedstawiłeś takie zdania które dla każdego dla chrześcijanina są teoretycznie powinny
  • być oczywiste prawda Bóg istnieje Bóg stworzył świat dusza ludzka jest
  • nieśmiertelna to nawet jest element prawd wiary w kościele rzymskokatolickim
  • chociażby ale myślę że to nie będzie nasze ostatnie spotkanie z językiem
  • teologicznym i z językiem w teologii zwłaszcza że szczególnie ci państwo z
  • państwa którzy interesują się w ogóle językiem jako taki czeka na państwa bardzo miła niespodzianka już niedługo ukaże się
  • kolejny Tom teologika wratislawiesa naszego wydawnictwa naukowego i on będzie w całości poświęcony właśnie językowi
  • Łukaszu czy mógłbyś coś więcej na ten temat powiedzieć bo ty jesteś jakby
  • głównym redaktorem i spirytusmowym z tego tomu kolejny 16 Tom naszego
  • uczelnionego rocznika temat numeru jest właśnie język w
  • teologii to stosunkowo jest ujęte w nawias więc można to też czytać jako język teologii i zapowiada się rzeczywiście bardzo
  • interesująco 10 artykułów w których może nie będę tutaj aktorów co jeszcze zdradzał ale tak ogólnie
  • kilka tematów przynajmniej przywołam więc na przykład język w teologii ekumenicznej dalej
  • Artykuł dotyczący zjawiska ekskluzywizmu językowego w środowiskach
  • ewangelikalnych nie będę zdradzał
  • nazwiska autorki tego artykułu ale na przykład język
  • współczesnej architektury sakralnej na przykładzie dosyć kontrowersyjnej realizacji kościoła pod wezwaniem Najświętszego
  • Serca Jezusa w Monachium wybudowanego w 2000 roku tak ale też na przykład artykuł poświęcony językowym opisom
  • doświadczenia mistyczne Mistycznego Apostoła Pawła
  • w listach pawłowych czy też bardzo ciekawy artykuł
  • poświęcony analizie Takiej w sumie lingwistycznej ale też teologicznej analizie Kazań zebranych w pustylli kobiet jest to
  • bardzo ciekawy Tom zbierający 90 Kazań na wszystkie
  • niedziele i święta autorstwa kobiet właśnie tak i będzie osobny
  • artykuł poświęcony temu tomowi czy też artykuł poświęcony
  • współczesnemu sposobowi rozumienia czy też nie rozumienia pojęcia zasługa które
  • też wydaje się być jednym z takich ważnych pojęć teologicznych No i już teraz Zapraszam wszystkich zainteresowanych do lektury tego
  • ciekawego jak mi się wydaje numeru naszego rocznika
  • Łukasz mraz jeszcze ci dziękuję A państwa Zapraszam za tydzień i tak
  • szczerze powiedziawszy Kiedy miałam zapowiadać tą za spotkanie za tydzień prawie 9 miesięcy od 24 lutego czasu po
  • rosyjska agresja na Ukrainę Ukraińcy Dzięki ich chronizmowi i zaangażowaniu ta wojna która miała trwać
  • według agresora kilka dni trwa tyle ile trwa ona byłoby Niemożliwe to zaangażowanie ten heroizm bez takiej bardzo konkretnej
  • pomocy oczywiście świadczonej przez państwa i przez organizacje międzynarodowe ale też przez zwykłych ludzi którzy albo przyjmowali przyjmują
  • do tej pory u siebie w uchodźców zapewniając spokój dłuższy tym którzy walczą albo tam na miejscu i coraz częściej tak się dzieje tam na miejscu w
  • Ukrainie pomagać właśnie z takimi osobami które pomagają na różne sposoby które od
  • tych kilku miesięcy są bardzo zaangażowane więc wsparcie kierowani pobudkami właśnie chrześcijańskimi takim chrześcijańskim przesłaniem mięśnia
  • pomocy w niedoli wspieraniem niesprawiedliwie traktowanych traktowania życia naszymi gośćmi będą właśnie takie osoby
  • i to będą nasi studenci a także pastora Radosław grygoruk z kościoła do rok
  • który we współpracy między innymi zwst organizuje różnego rodzaju pomoc
  • zarówno tutaj we Wrocławiu na miejscu jak i bezpośrednio Ukrainie
  • także Dziękuję państwu bardzo dziękuję tobie raz jeszcze Łukasz Dziękuję bardzo
Pobierz transkrypcję (TXT)