Czy Jezus głosił wieczne męki piekielne? Analiza fragmentów Ewangelii Synoptycznych

Rozwiń transkrypcję filmu

Czy Jezus głosił wieczne męki piekielne? Analiza fragmentów Ewangelii Synoptycznych | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 19
  • profesor Piotr Lorek i bardzo interesujący temat Czy Jezus głosił
  • wieczne męki Piekielne analiza fragmentów ewangelizmatycznych
  • jest to też jeden z najbardziej kontrowersyjnych wątków nowoczesnementowych doktryna piekła groziła doświadczania mąk piekielnych w
  • szczególności takich które trwają wiecznie i nigdy się nie kończą No to
  • przy czym to przekonanie wyznają mają w swoich wyznaniach wiary bo być też w
  • kanonie swoich dogmatów czy takich rzeczy do których się też nie
  • kwestionuje w zasadzie chyba prawie wszystkie główne nurty chrześcijaństwie z drugiej strony
  • wokół tej doktryny doświadczania u wiecznych mąk
  • piekielnych takiej wiecznej nigdy nie kończące się kary zawsze były różnego
  • rodzaju wątpliwości dlatego że w zestawieniu z bożej miłosierdziem
  • zdaje się nam ona idąca Za daleko
  • No ale jest taki jak jest dzisiaj mamy spróbujemy odpowiedzieć na pytanie co na
  • to Jezus a konkretnie co mówił na ten temat właśnie Jezus w Ewangeliach
  • synoptycznych Piotrze Witam zapraszam Bardzo się
  • cieszę że jestem z nami Szanowni państwo Witam serdecznie
  • Dziękuję Asiu za zaproszenie Myślę że kilka takich spotkań
  • poświęcę Jeśli będzie potrzeba Mam nadzieję że temat
  • się spodoba Do który nie piekła w Nowym Testamencie
  • dzisiaj spróbujemy skupić się na pierwszych
  • księgach Nowego Testamentu mianowicie na Ewangeliach synoptycznych Zobaczymy czy
  • trzy ewangelie zrobimy czyli Mateusza Marka i Łukasza zaczniemy od Marka i potem przejdziemy do Łukasza Za chwilę powiem
  • dlaczego A może na kolejnym spotkaniu zrobimy Mateusza może ewangelię Jana listy Pawła zobaczymy jak to pójdzie
  • dobrze to powolutku przechodzimy do naszego tematu tak jak Jasia powiedziała
  • to jest No temat który wymaga uwagi Moim zdaniem
  • z perspektywy teologicznej z perspektywy psychologicznej eklezjologicznej to jest
  • doktryna piekła i wiecznych mąk piekielnych no
  • nie ma co ukrywać jest przekracza nasze wyobrażenia nasze
  • rozumienie Miłosierdzia i spróbujmy zastanowić się na podstawami doktryna podstawami
  • biblijnymi chciałem powiedzieć tej tej doktryny jeśli chodzi o samego Jezusa No
  • to mamy pewien problem do rozwikłania mianowicie ewangelia Nowego Testamentu zawierają słowa Jezusa ale nie były pisane przez
  • Jezusa i te ewangelie w różnoraki sposób także też zbieżny przedstawiają
  • pewne informacje pewne obrazy dotyczące wiecznych mąk piekielnych więc my będziemy poszczególne te obrazy z
  • różnych Ewangelii sobie przedstawiać osobno No zaczniemy od Ewangelii Marka bo
  • traktowana ta Ewangelia jako taka podstawowa zwykle wyjściowa taka na której bazuje potem Ewangelia Łukasza i Mateusza
  • a zobaczymy że w przypadku doktryny piekła to ta Ewangelia ma najmniej do powiedzenia na ten na ten temat
  • zanim przejdziemy do samej Ewangelii Marka zerknijmy na
  • główne nauczania kościołów chrześcijańskich takie
  • podstawowe nauki które prezentują podejście tych kościołów do
  • mąk piekielnych
  • Zacznijmy od Katechizmu Kościoła Katolickiego i tu
  • chciałbym państwu zacytować dwa
  • fragmenty dwa paragrafy pierwszy paragraf to jest paragraf 1033 i drugi
  • 1035 umrzeć w grzechu śmiertelnym nie Żałując za niego i nie przyjmując miłosiernej
  • miłości Boga oznacza pozostać z wolnego naszego wyboru na zawsze oddzielonym od
  • niego ten stan ostatecznego samo wykluczenia z jedności z Bogiem i świętymi określa się słowem piekło
  • zauważmy że jest w tym fragmencie katechizmu podkreślana jest miłość Boga z jednej strony
  • z drugiej strony jest podkreślany wolny wybór człowieka
  • i ten wolny wybór prowadzi do ostatecznego samowykluczenia czyli to
  • człowiek sam się wyklucza w sposób wolny z piekła tak to przedstawia
  • wyklucza z obecności Boga i tym samym doświadcza piekła
  • Widzimy tutaj założenie że to nie Bóg ale człowiek jest tym który ostatecznie
  • swoją postawą swoją wolną postawą może
  • nie przyjąć miłosiernej miłości Boga i tym samym
  • doświadczyć stanu ostatecznego samo wykluczenia drugi paragraf który wybrałem dla państwa brzmi następująco nauczanie
  • kościoła stwierdza istnienie piekła i jego wieczność dusze tych którzy umierają w stanie grzechu śmiertelnego
  • bezpośrednio po śmierci idą do piekła gdy cierpią męki ogień wieczny
  • doktrynie kościoła katolickiego już zaraz po śmierci można doświadczać
  • tego co nazwalibyśmy piekłem niekoniecznie dopiero po powszechnym sądzie po powszechnym
  • zmartwychwstaniu a więc w momencie w którym dusze tych którzy umarli przed otrzymają na nowo ciało ciała albo do życia
  • wiecznego albo do wiecznych mąk piekielnych męki Piekielne zaczynają się
  • już na duszy po śmierci i w momencie sądu
  • ostatecznego powszechnego zmartwychwstania są
  • dodatkowo poszerzane ponieważ ciało jest wzbudzane i łączone z duszą
  • Nie wszystkie wyznania są przekonane o tym że już zaraz po śmierci taki stan piekielny się zaczyna
  • dlatego to podkreśliłem i drugą rzecz którą podkreśliłem że tu człowiek z własnej woli to jest samo wykluczenie Czyli kto ostatecznie jest
  • odpowiedzialny za los człowieka można powiedzieć że sam człowiek który
  • podejmuje wolny wybór i nawet Bóg nie kwestionuje tego wyboru nie
  • przymusza Oczywiście te informacje które podałem No są kontrowersyjne i można by też z nimi
  • polemizować [Muzyka] mam pokusę żeby to teraz zrobić ale chcę powoli przejść do
  • Ewangelii No jedną z takich pytań jest
  • czy miłosierny Bóg nawet w takiej sytuacji kiedy człowiek
  • wybiera bycie oddzielonym od niego
  • w obliczu wiecznych mąk piekielnych nie powinien zaingerować jak
  • wydaje się po ludzku być czymś naturalnym że nawet jeśli dziecko czegoś
  • nie chce buntuje się i robi to z własnej woli to są takie momenty kiedy rodzic
  • wbrew woli dziecka ingeruje ratując to dziecko
  • To tyle jeśli chodzi o kościół katolicki teraz chciałbym przejść do kościoła ewangelickiego
  • i zacytować z wyznania August pruskiego a więc wyznania które przyjmuje kościół
  • ewangelicko-augsburski w Polsce czyli Kościół luterański tutaj zacytujmy 17 artykuł wyznania muzburskiego
  • o przyjściu Chrystusa na sąd kościoły nasze uczą że przy końcu świata Chrystus
  • się zjawi by odprawić sąd i wskrzesi wszystkich zmarłych tutaj widzimy akcent
  • pada na już nie los człowieka zaraz po śmierci
  • tylko to wyznanie ewangelickie akcentuje los człowieka po
  • powszechnym sądzie i powszechnym zmartwychwstaniu pobożnym i wybranym na żywot wieczny i radość wiekuistą a bezbożników i diabłów
  • potępi by cierpieli bez końca
  • kościoły nasze potępiają a na Baptystów nie mających iż kary ludzi potępionych i
  • diabłów mają się skończyć w przyszłości zauważmy że w tym
  • fragmencie nie jest podkreślony wolny wybór człowieka który skutkuje samo
  • wykluczeniem doktryna usprawiedliwienia z łaski przez wiarę
  • obecna w środowiskach ewangelickich akcentuje Bożą suwerenną wolę przy
  • wyborze do zbawienia więc to nie człowiek współdziała z Bogiem ku swojemu zbawieniu ale to Bóg wybiera do
  • zbawienia i to zbawienie nie jest wynikiem uczynków ludzkich A skoro nie
  • jest wynikiem czynników ludzkich jest Bożym działaniem
  • a więc Bóg wybiera do zbawienia
  • od razu można zadać pytanie To co się dzieje z tymi których Bóg nie wybierze
  • do zbawienia nie otrzymają tej łaski zbawienia Czy od
  • nich automatycznie wybiera do potępienia czy może po prostu trzeba zamilknąć i powiedzieć że nie wiemy albo
  • trzeba pójść w kierunku takim że logika ludzka nie wyraża wszystkiego tego
  • co doktryna chrześcijańska
  • chce w każdym bądź razie ujęciu także Ewa W tym ujęciu
  • ewangelickim także jest dyskusja Czy do ewangelików jak te sprawy z piekłem i
  • wysyłaniem do piekła połączyć suwerenną wolą Bożą i no
  • brakiem wolnej woli człowieka w decyzji pójścia za Bogiem
  • ale widzimy że wyznanie augsburskie Zgodnie z katolicyką myślą mówi o
  • wiecznych mękach piekielnych a więc i katolicka perspektywa i ewangelicka i
  • też także kościołów o charakterze ewangelikalnym
  • akcentują wieczne męki Piekielne natomiast to wyznania augsburskie
  • polemizuje z anabaptystami którzy twierdzą że kary
  • ludzi potępionych i diabłów mają się skończyć w przyszłości współcześnie też mamy takie nurty w chrześcijaństwie które
  • polemizują z wiecznymi lękami piekielnymi uważając że nie ma podstaw pod taką doktrynę w
  • pismach Nowego Testamentu zacytujmy tutaj fragment zasad wiary
  • Kościoła Adwentystów w dnia 7 Rzeczpospolitej Polskiej
  • Chrystus wraz ze swoimi świętymi i Świętym miastem zstąpi z nieba na ziemi
  • wtedy zostaną wzbudzeni z martwych umarli niesprawiedliwi którzy wkrótce
  • pod wodzą szatana i z jego aniołami otoczą miasto
  • tutaj wnikliwy czytelnik czy słuchacz tych słów No słyszy że tutaj wzbudzeni są z martwych niesprawiedliwi
  • A gdzie wzbudzenie sprawiedliwych a dentyści dnia siódmego mają
  • swoje specyficzne rozumienie tysiąclego królestwa i tam nie ma jednego tylko
  • ostatecznego Zmartwychwstania ale jest też zmartwychwstanie sprawiedliwych osobno realizowane teraz tym razem mnie interesuj raz istotne jest to że na
  • samym końcu spadnie ogień Boży który pochłonie ich i
  • oczyści ziemię czyli umarli
  • niesprawiedliwi są wzbudzani ale ostatecznie ogień pochłonie ich i
  • oczyści ziemię w ten sposób wszechświat zostanie na zawsze uwolniony od grzechu i grzeszników No tutaj nie mamy już obrazu
  • wiecznych mąk piekielnych ale raczej obraz anihilacji po zmartwychwstaniu
  • pewnego unicestwienia czyli życie wieczne jest traktowane jako dar tylko
  • dla sprawiedliwych A niesprawiedliwi tego daru nie otrzymają A skoro nie
  • otrzymają to zostają unicestwieni dobrze taki szybki przegląd dla wstępu naszego
  • widzimy że jest różnorodność oczywiście każde wyznanie chrześcijańskie
  • będzie chciał zakorzenić swoje przekonania Szczególnie jeśli są przekonania poddawane w Credo w wyznaniu w dogmacie w Biblii więc przygonimy się
  • temu co się dzieje w Nowym Testamencie i zacznijmy od Ewangelii Marka traktowany
  • jako najstarszej Ewangelii Nowego Testamentu
  • w Ewangelii Marka tak naprawdę jest tylko jeden rozdział
  • z rozdział 9 w którym można odnaleźć w ogóle
  • takie teksty które mogą nam wskazywać na to że chodzi o piekło rozumiemy czyli w
  • tej Ewangelii nie ma wiele tekstów które byśmy mogli wskazać broniąc że
  • Ewangelista Marek wierzył w wieczne męki Piekielne w ogóle że wierzył w piekło jeden takim większym fragmentem to jest Ewangelia Marka
  • dziewiąty rozdział i ten fragment chciałbym z państwem teraz przeczytać i pokrótce omówić
  • czytam od 42 wersetu A kto by zgorszył jednego z tych malutkich którzy wierzą
  • temu lepiej by było by zawiesić na jego szyi kamień Młyński a jego wrzucić do
  • morza a jeśli cię gorszy ręka twoja odetnie ją lepiej jest dla ciebie wejść
  • kaleką do żywota niż mieć dwoje rąk a pójść do piekła tam
  • jest słowo użyte gehenna gehenna piekło to już jest tłumaczenie w
  • ogień nie ugaszony A jeśli cię gorszy noga twoja odetnij ją
  • lepiej jest dla ciebie wejść kulawym do żywota do życia niż mieć dwie nogi aby
  • być wrzuconym do piekła znowu do gehenny i jeśli cię gorszy oko twoje wyłupie
  • lepiej jest dla ciebie jednookim wejść do Królestwa Bożego niż mieć dwoje oczu
  • aby być wrzuconym do piekła gdzie robak ich nie umiera A ogień nie gaśnie
  • albowiem każdy ognie będzie osolony sól to dobra rzecz ale jeśli sól zwietrzeje
  • Czymże ją przyprawicie Miejcie sól w samych sobie i zachowujcie pokój między
  • sobą No to jest ten tekst kilka uwag wstępnych zobaczysz Szanowni państwo że
  • nie przeczytałem wersetu 44 cytując te słowa z Biblii Warszawskiej i nie przeczytałem wersetu 46
  • ten te wersety nie są obecne w najlepszych manuskryptach natomiast to
  • co jest tam ukryte w 446 wersecie jest wyrażone w 48
  • po prostu jest dla takich symetrii dodany dodana to zdanie gdzie robak ich nie umiera ogień nie gaśnie
  • czyli nawet jak opuścimy ten werset 44 i 46 to i tak Treść tych wersetów jest
  • zawarta w wersecie w 48 więc jakby nic nie tracimy z tekstu a powiedzmy Idziemy
  • za mniej symetrycznym układem tekstu powiedzmy pierwotniejszym
  • to jest pierwsza uwaga druga uwaga jeszcze raz ją przytoczę to pamiętajmy
  • że tutaj trzy razy jest użyte słowo piekło w tłumaczeniu bo tak się zwykło
  • tłumaczyć na język polski natomiast Równie dobrze można by to Prowadź przetłumaczyć pójść do gehenny trzykrotnie tak jest powiedziane No i
  • pytanie byłoby Co to znaczy takie henna bo mamy słowo gehenna nie mamy słowo
  • piekło jako takie interpretujemy słowo gehenna jako piekło natomiast pytanie Co znaczy gehenny to jest druga uwaga
  • trzecia uwaga dotyczyłaby tego że gdyby ktoś z państwa
  • miał być zapytanym czy w tym tekście jest jakakolwiek
  • wzmianka zmartwychwstaniu osób niewierzących zmartwychwstanie osób niewierzących bo
  • my jak czytamy taki tekst widzimy słowo Piekło na automatycznie sobie zakładamy że to jest u końca wieków na koniec świata Bóg przychodzi wzbudza wszystkich
  • sprawiedliwych niesprawiedliwych i wtedy czyni takie rzeczy jak tutaj mamy w tym
  • tekście napisane ale zauważmy że my domniemujemy że ten tekst mówi o sądzie
  • ostatecznym który połączony jest ze
  • zmartwychwstaniem sprawiedliwych niesprawiedliwych natomiast taki frazy w Ewangelii Marka nie znajdziemy o sądzie sprawiedliwych niesprawiedliwych No i
  • zobaczcie że w tym tekście także my jedynie domniemujemy
  • A ja uważam że w przypadku tak poważnej doktryny jaką jest toksyna piekła i
  • wiecznie mu piekielnych należy być bardzo ostrożnym
  • A tego zauważmy to ta trzecia uwaga że ten tekst nic nie mówi o
  • zmartwychwstaniu osób niewierzących jest ono do mnie My wam Kolejna rzecz którą czwarta którą chciałbym tutaj zauważyć dotyczy wersetu
  • 49 albo wiem Każdy tam greckie pas Przepraszam że ten akcent na czcionkę
  • jakoś powerpoincie reakcent powinien być na Alfie na na samogłosce tak zobaczyłem też w kilku innych
  • miejscach jest albo jem każdy ogniem będzie osolony ten każdy tym ogniem nie
  • tylko ci niewierzący będą te ominąć ale każdy I zobaczmy werset pięćdziesiąty sól to dobra rzecz jeśli ją lecz jeśli sól
  • zwietrzeje czym żyją przyprawić Miejcie sól w samych sobie i zachowujcie pokój między sobą i te słowa to już są słowa które mi Jezus zwraca się do swoich
  • uczniów czyli ten każdy dotyczy wszystkich pierwotnym kontekście dotyczy przez ten zwrot uczniów Jezusa więc znowu pytanie
  • czy ten ogień to jest ogień piekielny i wszyscy doświadczą tego okła piekielnego
  • ognia piekielnego czy jednak może tu nie chodzi o piekło tak jak my je rozumiemy
  • Ponieważ także uczniowie będą tym ogniem o soleni
  • i mają się odpowiednio zachowywać to jest ten miesiąc i w ogóle szerszy kontekst Ewangelii Marka 9 rozdziału dobrze to są takie uwagi wstępu teraz
  • chciałbym zwrócić spróbować pomyśleć co tu się jeszcze więcej dzieje w tym
  • tekście Zobaczmy gdybyśmy Szukamy takich fragmentów które mogłyby nam dowieźć że
  • autor wierzy w wieczne męki Piekielne po zmartwychwstaniu tak
  • powiedzieliśmy już że tutaj Zmartwychwstania nie widać możemy sobie domniemywać że to chodzi tutaj o zmartwychwstanie a teraz druga rzecz
  • Zobaczmy że to tak gehenna jest określona jako ogień nieoggaszony
  • azbeston to słowo Myślę że nie jednemu pewne obrazy przynosi na myśl
  • szczególnie urodzonym w XX wieku więc ten ogień jest nieugaszony I
  • zobaczmy 48 werset gdzie robak ich nie umiera tak
  • Czyli Robert jakby non stop żyje i ogień nie gaśnie
  • znowu te dwa obrazy tego wiecznie żyjącego robaka i niegasnącego Ognia mogą nam sugerować wieczne męki Piekielne ale czy tu jest stwierdzone że
  • te męki są wieczne No tylko o ogniu jest że z nieoggaszony i że robak nie umiera Ale nie ma nic
  • stwierdzonego odnośnie do świadomości ludzkiej
  • my nawet nie wiemy czy te osoby są świadome w tym tekście tak Czy te osoby
  • świadomie są po zmartwychwstaniu i że to sobie świadomie cierpią i że to są
  • świadomie cierpią po zmartwychwstaniu wiecznie to są wszystko elementy które
  • my dominujemy Gdy patrzymy na ten tekst przynajmniej tradycyjnym okiem
  • No dobrze domniemywać można ale nie jest to najlepsza metoda na egzegezy
  • przynajmniej jeśli tylko taka jest Skąd się bierze w ogóle metaforyka tego
  • tego rozdziału 9 metafory kategoria tekstu o gehennie i
  • ogniu nieugaszonym i o robaku który nie umiera pochodzi z Starego Testamentu z
  • ostatniego rozdziału Księgi Izajasza i teraz państwu przeczytam ten fragment to jest Księga
  • Izajasza 66 rozdział
  • bo jak nowe niebo i Nowa Ziemia które Ja stworzę o stanie
  • się przede mną mówi pan tak Ostoi się wasze potomstwo i wasze imię bez tekstu
  • mówi o nowym nowej rzeczywistości w księdze Izajasza ostatni rozdział o
  • nowym niebie i Nowej Ziemi i będzie tak że w każdy nów i w każdy Sabat
  • przychodzić będzie Każdy człowiek aby mi oddać pokłon mówi Pan I teraz kluczowe
  • dla nas wersety gdy wyjdą te osoby które będą oddawać Pokłon Bogu będą oglądać
  • trupy ludzi którzy odstąpili ode mnie
  • bo robak ich nie zginie A ogień ich nie zgaśnie i będą obrzydliwością dla
  • wszelkiego ciała Zobaczmy co tutaj się dzieje w naszym tekście czy ten tekst
  • mówi coś o zmartwychwstaniu osób niewierzących
  • No nie czy ten tekst mówi coś o świadomości
  • osób które mają podlegać temu sądowi No też nie bo mówi o trupach ludzi
  • teraz jak się mają te trupy do robaka który nie zginie i ognia który nie
  • zgaśnie jeżeli wiemy że ten robak i ogień trawi
  • trupy ludzkie No to rozumiemy automatycznie
  • hiperboliczność wypowiedzi o robaku i o ogniu chodzi o to rzeczywiście No taki
  • robak który zacznie konsumować martwe ciało człowieka No ma tyle do jedzenia
  • że tak jakby nigdy nie zginął po prostu będzie miał na
  • wieki jedzenia tak i tak samo ogień który który pali grupy No ma tyle tego nośnika że będzie
  • palił się wiecznie No my jak rozumiemy wyobrazimy se tę
  • sytuację to Rozumiemy że koniec końców No ten robak w końcu
  • powiedzmy tak teoretycznie No strawi całe to ciało tak samo jak ogień w końcu
  • zgaśnie to są hiperboliczne stwierdzenia które co mówią nam nie mówią o wiecznych
  • mękach tylko mówią o sądzie jako takim które wykonał się na
  • tych osobach które są przedstawiane jako trupy
  • i ten sąd jest
  • dla informacji tych którzy wyznają pana którzy którzy celebrują
  • w każdy nów i w każdy Sabat
  • Co to oznacza że mamy Jak już powiedziałem pewną hiperbolizację A co to dlaczego znaczenia jakiego znaczenia ta hiperpolizacja nam
  • dostarcza ale zaczynam tego że ten sąd jest nieodwołalny
  • ten rząd się wykona i Sprawiedliwi będą widzieć
  • skutki tego sądu natomiast ten tekst o robaku i o ogniu No nic nam nie mówi o
  • o świadomości niesprawiedliwych o ich istnieniu po zmartwychwstaniu o
  • świadomości tego że są że cierpią i świadomości że cierpią wiecznie my w ten
  • sposób jeszcze raz wrócę do naszego tekstu Z Marka tak wpisujemy w ten tekst te znaczenia ponieważ wyznajemy taką Aliną doktrynę natomiast jakby się teraz
  • przypatrzeć z perspektywy Izajasza 66 fragmentowi z Ewangelii Marka 9
  • No to widzimy że to jest coś co my dodajemy do tekstu A To Właśnie szukamy
  • jeszcze nie powiedziałem co ten tekst znaczy i może nawet nie powiem dzisiaj niech państwo sami spróbują w kontekście dziewiątego dziesiątego rozdziału
  • rozwikłać o czym to jest skoro to jest tak że do uczniów i co to znaczy
  • zgorszyć jednego z tych malutki bo też mamy swoje wyobrażenie tego gorszenia i
  • odpowiednio sobie to transformujemy w doktrynę wiecznych
  • Zwróćmy uwagę w księdze Izajasza fragment dotyczy sądu nad wszystkimi narodami w planie doczesnym
  • czy coś tutaj wskazuje w Ewangelii Marka że to jest plan niedoczesny
  • No dobrze kilka takich informacji zbiorczych gdzie na tym slajdzie sobie podsumowałem powiedziałem to fragment z ewangelii
  • Marka 9 rozdział niekoniecznie mówi o sądzie po zmartwychwstaniu brak w tym tekście informacji o zmartwychwstaniu niewierzących
  • kontekst tego tekstu nawiązujący do izeasza 66 mówi o sądzie ludzkim
  • i każdy będzie tym ogniem osolony dotyczy także uczniów Jezusa
  • więc może chodzi o jakiś sąd ziemski o jakiś gorszenie
  • malutkich z Izraela który ostatecznie może skutkować sądem ziemskim na Izraelu
  • na przykład i jeszcze raz dla powtórzenia Izajasz 66
  • rozdział podpowiada nam to że język związany z tym małym robaczkiem i tym
  • ogniem ma wymiar hiperboliczności i możemy chcieć go interpretować jako
  • język nieskończoności czasowej ale to już podlega
  • pod pewną interpretację i pytanie czy gdybyśmy nie znali doktryny klasycznego
  • piekła żebyśmy ją wyprowadzili z Ewangelii Marka
  • Podsumowując najstarsza z Ewangelii ma najmniej
  • tekstów które mogli w ogóle odnieść do piekła
  • i tym tekstem jest fragment z 9 rozdziału i na ile on mówi o wiecznych mękach piekielnych osób niewierzących po
  • ich fizycznym zmartwychwstaniu czy zaraz po ich śmierci No to państwo sami
  • rozsądzić Dodałbym jeszcze w otocznej Ewangelii Marka że gdyby się pojawiły coś takiego jak męki męczenie zadawanie bólu bo
  • takie słowo jest w języku greckim i takie pojęcia pojawiają się w nowym Testamentu Nowym Testamencie to
  • gdyby były opisane jako aionios tutaj po grecku czyli wieczny wieczny no to wtedy
  • moglibyśmy bardziej być skłonni do tego że powiedzieć że może jednak jest ta doktona wietrzeb opieki Ale w Ewangelii
  • Marka ale to słowo jak państwo wiedzieli nie jest używane w Ewangelii Marka dla
  • opisu gehenny czyli nic ponieważ wieczna gehenna tak coś takiego
  • ten przymiotnik ionios w Ewangelii Marka występuje jedynie w trzech miejscach
  • nie będę cytował tych miejsc Państwo możecie zatrzymać sobie ewentualnie ten film i sami poszukać ale dwa razy a
  • jonios wieczny jest użyty w 10 rozdziale Ewangelii Marka na opisanie życia
  • wiecznego a raz jest stosowany przy określeniu rodzaju i natury grzechu przeciwko Duchowi Świętemu który nie może być
  • odpuszczony Czyli Zobaczmy a jonios jest odpisany jest wykorzystywany do życia wiecznego ale nie jest opisany do potępienia wiecznego do wiecznych mąk
  • Czy mamy taką asymetrię wykorzystania tego słowa
  • jest jeszcze rzeczownik a Jon który występuje w tej Ewangelii kilku miejscach tutaj państwo wypisałem te
  • miejsca Natomiast te fragmenty w ogóle nie dotyczą bieżącej naszej dyskusji w
  • dyskusji o piekle Czyli widać że eschatologiczną egzystencję
  • sprawiedliwych Marek określa jako wieczną po dziesiąty rozdział
  • natomiast nie nazywa podobnie mąk piekielny asymetrię
  • wykorzystaniu słowa wieczny No bo jak chcemy znaleźć wieczne męki Piekielne to
  • brzmi to są wieczne się pojawiło A nie pojawia się w piekle pojawia się
  • przy życiu wiecznym dobrze to myślę że tyle jeśli chodzi o
  • ewangelię Marka czy jeszcze ewangelię Łukasza możesz chwilę powiedzieć jasno
  • dobrze to może zaczniemy zobaczymy powiedzmy Jeszcze
  • kwadrans i zobaczymy Ewangelia Łukasz
  • A może fragment tylko z Ewangelii Łukasza z 3 rozdziału to jest fragment który prezentowany jest
  • taki oto sposób jak tutaj widzimy i są to słowa Jana Chrzciciela więc nie
  • Jezusa plemię żmijowe któż wam poddał myśl aby uciekać przed przyszłym gniewem
  • przyszły Gniew Chcielibyśmy widzieć tu piekło czy ona
  • tam jest gniew to gniew sąd eschatologiczny dla proroka Starego
  • Testamentu Starego Przymierza jest niczym dziwnym tu nie trzeba zakładać ani zmartwychwstania ani nawet ostatecznego sądu to może być
  • zwykły sąd nad izraelem i w dziewiątym wersecie a już i siekiera
  • do korzenia drzew jest przyłożona wszelki więc drzewo które nie wydaje owocu dobrego zostaje wciętej w ogień rzucony Zobaczmy że ten ogień tutaj jest
  • częścią metafory związanej z drzewem tak to nie jest
  • dosłowne wyrażenie o piekle Jeśli w ogóle to jest o piekle tak
  • a więc czyściom metafory palenia i werset siedemnasty w ręku jego jest
  • wyjadło by oczyścić klepisko swojej zebrać pszenicę do spichlerza swego lecz plewy spali w ogniu nieugaszony znowu ogień jest opisany jako
  • nieugaszony A my już wiemy skąd takie słowa się pojawiają prawda bo Zdecydowaliśmy księgę Izajasza 66 rozdział który niekoniecznie dotyczy
  • egzystencji pośmiertnej osób niewierzących a wręcz nawet mówi o trupach tak
  • No dobrze ten fragment dotyczący Jana Chrzciciela słów Jana Chrzciciela
  • anioł zmartwychwstaniu o świadomych mękach A może jest o sądzie nad izraelem tak zwanej pierwszej wojnie żydowskiej
  • a więc wojnie przełomu lat 60 70 pierwszego wieku naszej ery a może to jest o sądzie u
  • końca wieków A więc osób które będą żyły gdy Chrystus powtórnie przyjdzie ale
  • jeszcze przed zmartwychwstaniem wszystko jest niejednoznaczne i ogólne Jak
  • państwo widzicie Szukając kolejnych miejsc Ewangelii Łukasza
  • no już tych miejsc Ewangelii Łukasza jest więcej niż Ewangelii Marka
  • Ale co jest istotne że te miejsca w których które mogą dotyczyć piekła
  • teoretycznie przynajmniej brak jest określeń dotyczących tego jak długo to ten sąd miałby trwać nad tymi niesprawiedliwymi
  • rozumiemy Czyli jeżeli znajdziemy jakiś fragment Ewangelii Łukasza które mówi o wieczności o jakimś sądzie ostatecznym
  • to nic nie mówi o jego wieczności i to państwo wypisałem Z 10 rozdziału mamy o
  • zstępowaniu do Hadesu 11 a potem Pienin o dwunastym o
  • wrzucaniu do gehenny w 12 znowu o wyznaczaniu miejsca z niewiernymi
  • Zachęcam do przestudiowania setnych fragmentów 13 rozdział opłaczu i zgrzytaniu zębów oraz do wrzucania oraz wyrzucaniu z
  • królestwa Bożego wreszcie 14 rozdział o wyrzucaniu soli i
  • 17 o zagładzie ludzi Ale co jest ciekawe nie ma żadnych
  • określeń dotyczących wieczności tego stanu to co jest więcej w Ewangelii
  • Łukasza to jest to że mamy już pewną świadomość bo płacz i zgrzytanie zębów
  • jest ale niespodzianek wieczny płacz i zgrzytanie wieczne zębów i wieczny ból i
  • tak dalej tak mamy pewien stan opisany więc te fragmenty być może już mówią o
  • życiu pozagrobowym i moim zdaniem wielu przypadkach jeśli chodzi o ewangelię Łukasza jest Podkreśl a więc
  • egzystencja jednostki zaraz po śmierci natomiast nie jest opisane to to coś
  • jako wieczne takim wzorowym fragmentem jest fragment
  • z ewangelii Łukasza z 16 rozdziału o bogaczu i
  • łazarzu i przeczytajmy ten fragment i stało się że umarł żebrak i zanieśli go
  • aniołowie na łona abrahamowe umarł też bogacz i został pochowany a gdy w krainie umarłych w Hadesie cierpiał męki tutaj już mamy że coś że ktoś cierpi
  • męki czy jest świadomy w Hadesie w Ewangelii Marka nie było nic o
  • świadomości w gehennie ktoś cierpi jest świadomie cierpi w Hadesie i podnosi
  • oczy swoje Ujrzał z daleka Abrahama i Łazarza na jego łonie wtedy zawołał i
  • rzek Ojcze abrahamie Zmiłuj się nade mną i poślij Łazarza aby umoczył koniec palca swego w wodzie ochłodził mi język bo męki cierpię w tym płomieniu A jak
  • długo będzie cierpiał szukamy dalej Abraham zajrzy jak synu pomni że dobro
  • swojej otrzymałeś za swego życia podobnie jak Łazarz zło teraz on tutaj doznaje pociechy a ty męki cierpisz i poza tym wszystkim między nami a wami
  • rozciąga się wielka przepaść aby ci którzy chcąc chcą stąd do was przejść
  • nie mogli ani też stamtąd do nas nie mogli się przeprawić
  • to ścierpi po śmierci jest w Hadesie Jak długo będzie cierpiał jak nic nie mówi
  • tylko mówi o cierpieniu mówi też o tym że nie można anulować tego cierpienia Bo
  • werset 26 mówi o przepaści która się rozciąga a więc nie da się anulować tego
  • cierpienia tak samo jak z tym robakiem i ogniem który trawi i nie jest do
  • powstrzymania czyli Bóg gdy przychodzi z sądem nikt nie jest w stanie zatrzymać sądu Boga i ten sąd jest Post Mortem po śmierci tej jednostki
  • i ona cierpi natomiast niespodziany Jak długo będziecie istotne jest że w
  • klasycznej exegazie te Cierpienie jest odnoszone do stanu
  • między śmiercią jednostki a ostatecznym sądem na tą jednostką przed
  • zmartwychwstaniem więc z definicji na przykład katechizm odnosi
  • Radzieckiego ten fragment do losu jednostki po śmierci więc z definicji
  • okres między śmiercią jednostki a jego zmartwychwstaniem jest ograniczony
  • czasowo więc jeżeli ten tekst odnosi do życia
  • pozagrobowego jednostki zaraz po śmierci No to ta jednostka czeka na jeszcze Sąd Ostateczny na ostateczny
  • zmartwychwstanie a więc z definicji nie mówimy o wiecznych mękach piekiel mówimy
  • o mękach w Hadesie No i tutaj podsumujmy niekoniecznie o
  • Post Mortem jednostki jeżeli ten tekst potraktujemy jako
  • przypowieść A są takie interpretacje to ten tekst nawet nie będzie dotyczył
  • życia pozagrobowego kogoś tylko będzie wyobrażeniami o życiu pozagrobowym
  • opisywał losy Izraela jako narodu który przechodzi przez
  • śmierć przez sąd i część osób które jest biedna jest prześladowana w Izraelu
  • jest uwalniana z tego prześladowania a część osób która prześladuje która nie
  • dba o pozostałych doświadcza mąk w każdym bądź razie są też tak
  • interpretacje o tym Też chcę państwu zasygnalizować które w ogóle nie traktują Ewangelii Łukasza jako opisu tego co się dzieje z
  • jednostką po śmierci Ale nawet jeśli traktuje to to jest okres między
  • śmiercią a zmartwychwstaniem Jeżeli tak powiedzmy dany Kościół będzie opisywał A jeżeli tak opiszę No to to
  • jest konkretny czasowo okres i jeszcze szybciutko już
  • Lądujemy dla symetrii z Ewangelią Marka to samo powiem o ionios w Ewangelii
  • Łukasza w Ewangelii Łukasza także a Jon czyli wiek wieczność I ajonios wieczny
  • nie jest wykorzystywany na określenie natury piekła
  • występuje rzeczownik Aion w Ewangelii Łukasza występuje przymiotnik ionios w
  • tej Ewangelii ale to co się dzieje po śmierci czy po zmartwychwstaniu nie jest w ten sposób opisany czyli Ewangelista Łukasz który bazuje na ewangeliście
  • Marku określa pozytywny los jako wieczny
  • ale los potempionych już w ten sposób nie
  • przedstawia także zarówno Ewangelia Marka i Ewangelia Łukasza los
  • sprawiedliwy kreśla jako wieczna już niesprawiedliwych nie określa jako
  • wiecznie Myślę że w tym miejscu się zatrzymam Ewangelia Mateusza wymaga odrębnego omówienia
  • Zapraszam Może na kolejną odsłonę tej naszej
  • dyskusji o wiecznych mękach piekielnych w Nowym Testamencie jest to rzeczywiście bardzo ciekawe dlatego
  • [Muzyka] że w gruncie rzeczy Opowiadasz o
  • prawidłowy tak naprawdę bo
  • to jest jedna z takich rzeczy którą myślę Wszyscy jesteśmy na nie na nią
  • narażeni że jeżeli coś nam się wydaje prawdziwa
  • to wszędzie szukamy potwierdzenia tej prawdziwości ja tutaj się nie odnoszę do
  • tego czy to jest prawdziwe czy nieprawdziwe tylko jeżeli nam się oczywiście Jesteśmy przekonani o prawdziwości bo od dziecka Na przykład
  • się z tym stykamy że tak jest i że tak było zawsze to wszędzie będziemy szukać
  • potwierdzenia tego i będziemy szukać bardzo często potwierdzenia tego w miejscach w których jego po prostu nie ma dlatego klasycznym przykładem jest
  • używanie chociażby wersetów też przez jednego zawsze wykładowców bardzo często przywoływanym używanie wersetu dotyczącym niszczenia świątyni Boga jaką
  • jest ciało ludzkie do potwierdzenia tego że na przykład nie wiem nie można pić
  • alkoholu albo palić papierosów gdzie to absolutnie nie ma nic do rzeczy
  • i ty tutaj pokazujesz na przykładzie właśnie doktryny piekła nie oceniając
  • Czy ona jest doktryną prawdziwą drzema podstawy czy nie ma podstaw że bardzo
  • często Te cytaty na które my się powołujemy mówiąc o doktrynie piekła
  • albo nie mają z nią wiele wspólnego albo
  • mówią o niej ale mówią zupełnie inaczej także bardzo bardzo ci dziękuję bo no
  • równocześnie równocześnie z takimi rzeczy się z tym
  • bardzo interesującym tematem uczysz tego w jaki sposób odczytywać tekst Zresztą
  • nie tylko biblijne Dobry wieczór dziękuję i gratuluję tematu bardzo ważnego kontrowersyjnego No niestety to znaczy ja już sobie że
  • tak powiem powiedziałem klucz Skąd się to wszystko bierze i czytanie różnych tekstów które Piotr przytoczył w których No nie ma
  • tego co się podpiera czy tak doktrynę piekła ale No wydaje mi się że to jest
  • na zasadzie jest jakiś fragment biblijny tutaj akurat mam na myśli 20 rozdział Księgi objawienia 10 werset Gdzie jest napisane o dręczeniu dniem i nocą na
  • wieki tamte na niań jest I teraz wszystko co w Biblii kojarzy się w jakiś
  • sposób jest podciągany pod tą pod tą doktrynę nie więc bardzo dziękuję za to
  • że tutaj tak krytycznie do tego podszedłeś i pomogłeś No naprawdę zauważyć co w tych tekstach jest ale ja mam trochę pytanie nie
  • nawiązywałeś do tego ale może planujesz ale mnie takie intryguje
  • jedno pytanie ponieważ te stwierdzenia dogmatyczne to jedno ale my mamy wyobrażenia
  • mąk piekielnych kary Ja troszeczkę czytając o różnych takich
  • Nazwijmy to jest hatologicznych wyobrażeniach germańskich czy nordyckich poznajdywałem tam bardzo wiele jakiś takich rzeczy
  • które No właśnie z tymi prawda różnymi naszymi wyobrażeniami o piekle o tej
  • wiecznej karze mają jakiś związek ale no nie jestem specjalistą tutaj od tego i
  • chciałbym zapytać czy Europejska kultura kultura Europy Zachodniej nocnej i te
  • jeszcze pogańskie wyobrażenia miały wpływ na to jak potem czytano pewne
  • teksty biblijne i formułowano doktrynę o piekle No tutaj w kontekście w tym w tym
  • zachodnim kościele bo nawet proste wyobrażenie diabła jak Europejczycy
  • myślimy Jak wygląda diabeł prawda albo na jakiś innokonografii Czy w kulturze
  • jak zobaczymy postać czarną z kopytami z ogonem z rogami to
  • nam się kojarzy to z diabłem chociaż w Biblii nie ma za bardzo danych żeby tak
  • sobie diabła czy szatana wyobrażać więc a propos tego tych wiecznych kar mąk
  • piekła jak takie kulturowe jeszcze pogańskie różne intuicje czy wyobrażenia
  • miały wpływ na na to co My chrześcijanie myślimy i wyobrażamy sobie
  • O to ciekawe pytanie Myślę że warte takich szerszej analizy i
  • szukania tych tych źródeł poza pismem
  • Myślę że mitologia grecka Na pewno miała wpływ na kształtowanie się
  • chrześcijańskiej wyobrażeń o piekle Myślę też że literatura między
  • testamentalna Być może że to byłby punkt który powinien w ogóle zacząć taką dyskusję kształtowała te wyobrażenia bo trzeba
  • powiedzieć że przełom w r przełom l to powiedzmy drugi wiek przed naszą erą do drugiego do właściwie
  • pierwszego drugiego na wieku naszej ery tych środowiskach żydowskich
  • i chrześcijańskich cechuje się różnorodnością wyobrażeń różnorodnością
  • przedstawień tego co się dzieje z człowiekiem po śmierci co się dzieje w
  • momencie sądu eschatologicznego tutaj na przykład wyobrażenia z ksiąg machabejskich inne
  • są dla poszczególnych ksiąg antioch IV epifanes
  • inaczej jest prezentowany jako cierpiący w pierwszej Machabejskiej gdzie on po
  • prostu za życia chorobą jest
  • trawiony i w ten sposób sąd się nad nim odbywa w drugim machabejski
  • zmartwychwstają wierzący w pierwszej nie drugi ma być zmartwychwstają wierzący
  • którzy są prześladowani przez tego tego heleńskiego władcę Ale on już nie jest
  • zmartwychw wzbudzany natomiast w czwartej Machabejskiej zaraz po z Mortem zaraz po śmierci
  • idzie do tego co nazwalibyśmy piekłem i już cierpi Czyli widzimy że na przełomie
  • r była rozgorzała Dyskusja na temat tego co się dzieje po śmierci i były różne stanowiska i myślę trochę wyprzedzam mój argument ale
  • zobaczymy że w Nowym Testamencie też tę różnorodność najprawdopodobniej dostrzeżemy wyobrażenie wyobrażenia bo
  • przedstawieniach mówiłeś Marku to myślę że idą za starym
  • testamentem ten ogień ten ogień
  • to zniszczenie ten robak i tak dalej to jest jakby wzięcie doświadczenia z bitew
  • ziemskich doczesnych palące się miasto ciała
  • [Muzyka] dolina gehenny która była taką przestrzenią gdzie wrzucano nawet trupy tych osób odpadki
  • to są wyobrażenia które towarzyszą nam Gdy mówimy o języku piekła natomiast tak
  • nie musiałoby być I jak najbardziej Zgadzam się tutaj z tobą bo na przykład buddyjskie wyobrażenia Piekieł też są o ogniu ale są też
  • skrajnym mrozie nie co po prostu człowiek sobie w taki sposób
  • absolutyzuje pewne doświadczenie i to co najgorsze z tego doświadczenia
  • zaczyna nazywać Myślę że
  • jesteśmy w stanie popatrzeć na geografię i na wyobrażenia jesteśmy w stanie
  • popatrzeć na losy poszczególnych Narodów i ich wyobrażenia o piekle które będą
  • abstrahować wydobywać to co najgorsze i przenosić w
  • plan z planu doczesnego na plan wieczny to może taka tylko
  • płytkowych dlatego że w
  • gruncie że ja jestem na terenie Europy w religiach i w ogóle w kulturze Mieliśmy przecież do czynienia z takimi istotami i to były bez względu na to
  • powiedzmy czy mówimy o świecie greckorzymskim czy tych pobocznych jakby
  • też kulturach czy tych mniej znanych to były istoty które były z jednej strony
  • bardzo mocno związane z ziemią i z naturą ze światem właśnie takim przed cywilizacyjnym w jakiś sposób ze światem
  • tej natury nie ujarzmiono nieuznanej tu mamy faunów tu mamy satyrów prawda tu
  • mamy cały orszak Boga pana prawda tu mamy też no misteria dionizyjskie w
  • którym też tego typu istoty występowały z drugiej strony właśnie to
  • nie okiełznanie dotyczyło nie tylko natury ale też człowieka który w ramach
  • tych wszystkich [Muzyka] wydarzeń kultowych No jakby uwalniał się od tej swojej cywilizacyjnej otoczki
  • prawda więc się upijał więc jadł więc uprawiają seks więc robił też mnóstwo
  • różnych innych rzeczy a wszystko to oczywiście w naturze więc można do mniemywać że to przejście powiedzmy tych rogatek i kopytnych do
  • roli diabłów ma też związek właśnie z tym że no tak tego typu kulty
  • w świecie i judaistycznym i chrześcijańskim No były postrzegane jako
  • szczególnie groźne także to tak od mojej strony takiej kulturowej trochę
  • Dzięki dzięki mamy też kilka pytań które przyszły nowe
  • na Facebooka pierwszy to jest w ogóle taki komentarz ale mamy przecież
  • inne teksty które mówią o piekle lub mękach czy zmartwychwstaniu niewierzących I pomyślmy sobie o tym że nawet jeśli znajdziemy w 27 księgach
  • takie miejsce które nas przekona to pomyślmy sobie o
  • społeczności pierwszej gmina chrześcijańskich w I
  • wieku które żyły ewangelią markę ewangelią Łukasza
  • bo My patrzymy na kanon i szukamy OK ale gdzieś tam coś
  • co jest nam bliższe wyobrażeniem jest ale pomyślmy co z tymi społecznościami
  • które miały tylko ewangelię Marka miały i miały jakieś tam nauczanie z tym
  • związane i nie wyraziły w tej Ewangelii Marka No takiego przekonania jak na to
  • patrzymy bo my troszkę Patrzymy z innej perspektywy mamy tezę mamy kanon i teraz szukamy potwierdzenia pod tę tezę
  • jakiegoś fragmentu z kanonu natomiast warto uchwycić to
  • Czym jest pierwotny kontekst powstawania Ewangelii i jak zobaczymy też rozwój i
  • różnorodność treści związanych z piekłem ale to po kolei
  • krótkie pytanie skąd zatem się wzięła doktryna piekła która jest powszechna chrześcijaństwie jak już sam powiedziałeś jako tego
  • miejsca wiecznych mąk No to chciałbym zostawić może z takim niedosytem
  • to pytanie zatrzymajmy się Zobaczmy jeszcze drugi trzeci raz może może takie trzy
  • spotkania łącznie byśmy zrobili co nam Z tych tekstów wyjdzie i wtedy
  • i wtedy możemy jakby próbować odpowiedni sen na to pytanie Na
  • razie mamy za mało materiału dowodowego powiedzmy w kontekście naszej dyskusji można poza materiałem dowodowym sobie
  • wyobrazić na przykład Wychodzę teraz poza Biblię
  • poza biblistykę No Wejdźmy w antropologię No Wyobraźmy sobie coś najgorszego
Pobierz transkrypcję (TXT)