Czy Jezus głosił wieczne męki piekielne? Analiza fragmentów Ewangelii Synoptycznych
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Czy Jezus głosił wieczne męki piekielne? Analiza fragmentów Ewangelii Synoptycznych | EWST online
- [Muzyka]
- [Muzyka]
- Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 19
- profesor Piotr Lorek i bardzo interesujący temat Czy Jezus głosił
- wieczne męki Piekielne analiza fragmentów ewangelizmatycznych
- jest to też jeden z najbardziej kontrowersyjnych wątków nowoczesnementowych doktryna piekła groziła doświadczania mąk piekielnych w
- szczególności takich które trwają wiecznie i nigdy się nie kończą No to
- przy czym to przekonanie wyznają mają w swoich wyznaniach wiary bo być też w
- kanonie swoich dogmatów czy takich rzeczy do których się też nie
- kwestionuje w zasadzie chyba prawie wszystkie główne nurty chrześcijaństwie z drugiej strony
- wokół tej doktryny doświadczania u wiecznych mąk
- piekielnych takiej wiecznej nigdy nie kończące się kary zawsze były różnego
- rodzaju wątpliwości dlatego że w zestawieniu z bożej miłosierdziem
- zdaje się nam ona idąca Za daleko
- No ale jest taki jak jest dzisiaj mamy spróbujemy odpowiedzieć na pytanie co na
- to Jezus a konkretnie co mówił na ten temat właśnie Jezus w Ewangeliach
- synoptycznych Piotrze Witam zapraszam Bardzo się
- cieszę że jestem z nami Szanowni państwo Witam serdecznie
- Dziękuję Asiu za zaproszenie Myślę że kilka takich spotkań
- poświęcę Jeśli będzie potrzeba Mam nadzieję że temat
- się spodoba Do który nie piekła w Nowym Testamencie
- dzisiaj spróbujemy skupić się na pierwszych
- księgach Nowego Testamentu mianowicie na Ewangeliach synoptycznych Zobaczymy czy
- trzy ewangelie zrobimy czyli Mateusza Marka i Łukasza zaczniemy od Marka i potem przejdziemy do Łukasza Za chwilę powiem
- dlaczego A może na kolejnym spotkaniu zrobimy Mateusza może ewangelię Jana listy Pawła zobaczymy jak to pójdzie
- dobrze to powolutku przechodzimy do naszego tematu tak jak Jasia powiedziała
- to jest No temat który wymaga uwagi Moim zdaniem
- z perspektywy teologicznej z perspektywy psychologicznej eklezjologicznej to jest
- doktryna piekła i wiecznych mąk piekielnych no
- nie ma co ukrywać jest przekracza nasze wyobrażenia nasze
- rozumienie Miłosierdzia i spróbujmy zastanowić się na podstawami doktryna podstawami
- biblijnymi chciałem powiedzieć tej tej doktryny jeśli chodzi o samego Jezusa No
- to mamy pewien problem do rozwikłania mianowicie ewangelia Nowego Testamentu zawierają słowa Jezusa ale nie były pisane przez
- Jezusa i te ewangelie w różnoraki sposób także też zbieżny przedstawiają
- pewne informacje pewne obrazy dotyczące wiecznych mąk piekielnych więc my będziemy poszczególne te obrazy z
- różnych Ewangelii sobie przedstawiać osobno No zaczniemy od Ewangelii Marka bo
- traktowana ta Ewangelia jako taka podstawowa zwykle wyjściowa taka na której bazuje potem Ewangelia Łukasza i Mateusza
- a zobaczymy że w przypadku doktryny piekła to ta Ewangelia ma najmniej do powiedzenia na ten na ten temat
- zanim przejdziemy do samej Ewangelii Marka zerknijmy na
- główne nauczania kościołów chrześcijańskich takie
- podstawowe nauki które prezentują podejście tych kościołów do
- mąk piekielnych
- Zacznijmy od Katechizmu Kościoła Katolickiego i tu
- chciałbym państwu zacytować dwa
- fragmenty dwa paragrafy pierwszy paragraf to jest paragraf 1033 i drugi
- 1035 umrzeć w grzechu śmiertelnym nie Żałując za niego i nie przyjmując miłosiernej
- miłości Boga oznacza pozostać z wolnego naszego wyboru na zawsze oddzielonym od
- niego ten stan ostatecznego samo wykluczenia z jedności z Bogiem i świętymi określa się słowem piekło
- zauważmy że jest w tym fragmencie katechizmu podkreślana jest miłość Boga z jednej strony
- z drugiej strony jest podkreślany wolny wybór człowieka
- i ten wolny wybór prowadzi do ostatecznego samowykluczenia czyli to
- człowiek sam się wyklucza w sposób wolny z piekła tak to przedstawia
- wyklucza z obecności Boga i tym samym doświadcza piekła
- Widzimy tutaj założenie że to nie Bóg ale człowiek jest tym który ostatecznie
- swoją postawą swoją wolną postawą może
- nie przyjąć miłosiernej miłości Boga i tym samym
- doświadczyć stanu ostatecznego samo wykluczenia drugi paragraf który wybrałem dla państwa brzmi następująco nauczanie
- kościoła stwierdza istnienie piekła i jego wieczność dusze tych którzy umierają w stanie grzechu śmiertelnego
- bezpośrednio po śmierci idą do piekła gdy cierpią męki ogień wieczny
- doktrynie kościoła katolickiego już zaraz po śmierci można doświadczać
- tego co nazwalibyśmy piekłem niekoniecznie dopiero po powszechnym sądzie po powszechnym
- zmartwychwstaniu a więc w momencie w którym dusze tych którzy umarli przed otrzymają na nowo ciało ciała albo do życia
- wiecznego albo do wiecznych mąk piekielnych męki Piekielne zaczynają się
- już na duszy po śmierci i w momencie sądu
- ostatecznego powszechnego zmartwychwstania są
- dodatkowo poszerzane ponieważ ciało jest wzbudzane i łączone z duszą
- Nie wszystkie wyznania są przekonane o tym że już zaraz po śmierci taki stan piekielny się zaczyna
- dlatego to podkreśliłem i drugą rzecz którą podkreśliłem że tu człowiek z własnej woli to jest samo wykluczenie Czyli kto ostatecznie jest
- odpowiedzialny za los człowieka można powiedzieć że sam człowiek który
- podejmuje wolny wybór i nawet Bóg nie kwestionuje tego wyboru nie
- przymusza Oczywiście te informacje które podałem No są kontrowersyjne i można by też z nimi
- polemizować [Muzyka] mam pokusę żeby to teraz zrobić ale chcę powoli przejść do
- Ewangelii No jedną z takich pytań jest
- czy miłosierny Bóg nawet w takiej sytuacji kiedy człowiek
- wybiera bycie oddzielonym od niego
- w obliczu wiecznych mąk piekielnych nie powinien zaingerować jak
- wydaje się po ludzku być czymś naturalnym że nawet jeśli dziecko czegoś
- nie chce buntuje się i robi to z własnej woli to są takie momenty kiedy rodzic
- wbrew woli dziecka ingeruje ratując to dziecko
- To tyle jeśli chodzi o kościół katolicki teraz chciałbym przejść do kościoła ewangelickiego
- i zacytować z wyznania August pruskiego a więc wyznania które przyjmuje kościół
- ewangelicko-augsburski w Polsce czyli Kościół luterański tutaj zacytujmy 17 artykuł wyznania muzburskiego
- o przyjściu Chrystusa na sąd kościoły nasze uczą że przy końcu świata Chrystus
- się zjawi by odprawić sąd i wskrzesi wszystkich zmarłych tutaj widzimy akcent
- pada na już nie los człowieka zaraz po śmierci
- tylko to wyznanie ewangelickie akcentuje los człowieka po
- powszechnym sądzie i powszechnym zmartwychwstaniu pobożnym i wybranym na żywot wieczny i radość wiekuistą a bezbożników i diabłów
- potępi by cierpieli bez końca
- kościoły nasze potępiają a na Baptystów nie mających iż kary ludzi potępionych i
- diabłów mają się skończyć w przyszłości zauważmy że w tym
- fragmencie nie jest podkreślony wolny wybór człowieka który skutkuje samo
- wykluczeniem doktryna usprawiedliwienia z łaski przez wiarę
- obecna w środowiskach ewangelickich akcentuje Bożą suwerenną wolę przy
- wyborze do zbawienia więc to nie człowiek współdziała z Bogiem ku swojemu zbawieniu ale to Bóg wybiera do
- zbawienia i to zbawienie nie jest wynikiem uczynków ludzkich A skoro nie
- jest wynikiem czynników ludzkich jest Bożym działaniem
- a więc Bóg wybiera do zbawienia
- od razu można zadać pytanie To co się dzieje z tymi których Bóg nie wybierze
- do zbawienia nie otrzymają tej łaski zbawienia Czy od
- nich automatycznie wybiera do potępienia czy może po prostu trzeba zamilknąć i powiedzieć że nie wiemy albo
- trzeba pójść w kierunku takim że logika ludzka nie wyraża wszystkiego tego
- co doktryna chrześcijańska
- chce w każdym bądź razie ujęciu także Ewa W tym ujęciu
- ewangelickim także jest dyskusja Czy do ewangelików jak te sprawy z piekłem i
- wysyłaniem do piekła połączyć suwerenną wolą Bożą i no
- brakiem wolnej woli człowieka w decyzji pójścia za Bogiem
- ale widzimy że wyznanie augsburskie Zgodnie z katolicyką myślą mówi o
- wiecznych mękach piekielnych a więc i katolicka perspektywa i ewangelicka i
- też także kościołów o charakterze ewangelikalnym
- akcentują wieczne męki Piekielne natomiast to wyznania augsburskie
- polemizuje z anabaptystami którzy twierdzą że kary
- ludzi potępionych i diabłów mają się skończyć w przyszłości współcześnie też mamy takie nurty w chrześcijaństwie które
- polemizują z wiecznymi lękami piekielnymi uważając że nie ma podstaw pod taką doktrynę w
- pismach Nowego Testamentu zacytujmy tutaj fragment zasad wiary
- Kościoła Adwentystów w dnia 7 Rzeczpospolitej Polskiej
- Chrystus wraz ze swoimi świętymi i Świętym miastem zstąpi z nieba na ziemi
- wtedy zostaną wzbudzeni z martwych umarli niesprawiedliwi którzy wkrótce
- pod wodzą szatana i z jego aniołami otoczą miasto
- tutaj wnikliwy czytelnik czy słuchacz tych słów No słyszy że tutaj wzbudzeni są z martwych niesprawiedliwi
- A gdzie wzbudzenie sprawiedliwych a dentyści dnia siódmego mają
- swoje specyficzne rozumienie tysiąclego królestwa i tam nie ma jednego tylko
- ostatecznego Zmartwychwstania ale jest też zmartwychwstanie sprawiedliwych osobno realizowane teraz tym razem mnie interesuj raz istotne jest to że na
- samym końcu spadnie ogień Boży który pochłonie ich i
- oczyści ziemię czyli umarli
- niesprawiedliwi są wzbudzani ale ostatecznie ogień pochłonie ich i
- oczyści ziemię w ten sposób wszechświat zostanie na zawsze uwolniony od grzechu i grzeszników No tutaj nie mamy już obrazu
- wiecznych mąk piekielnych ale raczej obraz anihilacji po zmartwychwstaniu
- pewnego unicestwienia czyli życie wieczne jest traktowane jako dar tylko
- dla sprawiedliwych A niesprawiedliwi tego daru nie otrzymają A skoro nie
- otrzymają to zostają unicestwieni dobrze taki szybki przegląd dla wstępu naszego
- widzimy że jest różnorodność oczywiście każde wyznanie chrześcijańskie
- będzie chciał zakorzenić swoje przekonania Szczególnie jeśli są przekonania poddawane w Credo w wyznaniu w dogmacie w Biblii więc przygonimy się
- temu co się dzieje w Nowym Testamencie i zacznijmy od Ewangelii Marka traktowany
- jako najstarszej Ewangelii Nowego Testamentu
- w Ewangelii Marka tak naprawdę jest tylko jeden rozdział
- z rozdział 9 w którym można odnaleźć w ogóle
- takie teksty które mogą nam wskazywać na to że chodzi o piekło rozumiemy czyli w
- tej Ewangelii nie ma wiele tekstów które byśmy mogli wskazać broniąc że
- Ewangelista Marek wierzył w wieczne męki Piekielne w ogóle że wierzył w piekło jeden takim większym fragmentem to jest Ewangelia Marka
- dziewiąty rozdział i ten fragment chciałbym z państwem teraz przeczytać i pokrótce omówić
- czytam od 42 wersetu A kto by zgorszył jednego z tych malutkich którzy wierzą
- temu lepiej by było by zawiesić na jego szyi kamień Młyński a jego wrzucić do
- morza a jeśli cię gorszy ręka twoja odetnie ją lepiej jest dla ciebie wejść
- kaleką do żywota niż mieć dwoje rąk a pójść do piekła tam
- jest słowo użyte gehenna gehenna piekło to już jest tłumaczenie w
- ogień nie ugaszony A jeśli cię gorszy noga twoja odetnij ją
- lepiej jest dla ciebie wejść kulawym do żywota do życia niż mieć dwie nogi aby
- być wrzuconym do piekła znowu do gehenny i jeśli cię gorszy oko twoje wyłupie
- lepiej jest dla ciebie jednookim wejść do Królestwa Bożego niż mieć dwoje oczu
- aby być wrzuconym do piekła gdzie robak ich nie umiera A ogień nie gaśnie
- albowiem każdy ognie będzie osolony sól to dobra rzecz ale jeśli sól zwietrzeje
- Czymże ją przyprawicie Miejcie sól w samych sobie i zachowujcie pokój między
- sobą No to jest ten tekst kilka uwag wstępnych zobaczysz Szanowni państwo że
- nie przeczytałem wersetu 44 cytując te słowa z Biblii Warszawskiej i nie przeczytałem wersetu 46
- ten te wersety nie są obecne w najlepszych manuskryptach natomiast to
- co jest tam ukryte w 446 wersecie jest wyrażone w 48
- po prostu jest dla takich symetrii dodany dodana to zdanie gdzie robak ich nie umiera ogień nie gaśnie
- czyli nawet jak opuścimy ten werset 44 i 46 to i tak Treść tych wersetów jest
- zawarta w wersecie w 48 więc jakby nic nie tracimy z tekstu a powiedzmy Idziemy
- za mniej symetrycznym układem tekstu powiedzmy pierwotniejszym
- to jest pierwsza uwaga druga uwaga jeszcze raz ją przytoczę to pamiętajmy
- że tutaj trzy razy jest użyte słowo piekło w tłumaczeniu bo tak się zwykło
- tłumaczyć na język polski natomiast Równie dobrze można by to Prowadź przetłumaczyć pójść do gehenny trzykrotnie tak jest powiedziane No i
- pytanie byłoby Co to znaczy takie henna bo mamy słowo gehenna nie mamy słowo
- piekło jako takie interpretujemy słowo gehenna jako piekło natomiast pytanie Co znaczy gehenny to jest druga uwaga
- trzecia uwaga dotyczyłaby tego że gdyby ktoś z państwa
- miał być zapytanym czy w tym tekście jest jakakolwiek
- wzmianka zmartwychwstaniu osób niewierzących zmartwychwstanie osób niewierzących bo
- my jak czytamy taki tekst widzimy słowo Piekło na automatycznie sobie zakładamy że to jest u końca wieków na koniec świata Bóg przychodzi wzbudza wszystkich
- sprawiedliwych niesprawiedliwych i wtedy czyni takie rzeczy jak tutaj mamy w tym
- tekście napisane ale zauważmy że my domniemujemy że ten tekst mówi o sądzie
- ostatecznym który połączony jest ze
- zmartwychwstaniem sprawiedliwych niesprawiedliwych natomiast taki frazy w Ewangelii Marka nie znajdziemy o sądzie sprawiedliwych niesprawiedliwych No i
- zobaczcie że w tym tekście także my jedynie domniemujemy
- A ja uważam że w przypadku tak poważnej doktryny jaką jest toksyna piekła i
- wiecznie mu piekielnych należy być bardzo ostrożnym
- A tego zauważmy to ta trzecia uwaga że ten tekst nic nie mówi o
- zmartwychwstaniu osób niewierzących jest ono do mnie My wam Kolejna rzecz którą czwarta którą chciałbym tutaj zauważyć dotyczy wersetu
- 49 albo wiem Każdy tam greckie pas Przepraszam że ten akcent na czcionkę
- jakoś powerpoincie reakcent powinien być na Alfie na na samogłosce tak zobaczyłem też w kilku innych
- miejscach jest albo jem każdy ogniem będzie osolony ten każdy tym ogniem nie
- tylko ci niewierzący będą te ominąć ale każdy I zobaczmy werset pięćdziesiąty sól to dobra rzecz jeśli ją lecz jeśli sól
- zwietrzeje czym żyją przyprawić Miejcie sól w samych sobie i zachowujcie pokój między sobą i te słowa to już są słowa które mi Jezus zwraca się do swoich
- uczniów czyli ten każdy dotyczy wszystkich pierwotnym kontekście dotyczy przez ten zwrot uczniów Jezusa więc znowu pytanie
- czy ten ogień to jest ogień piekielny i wszyscy doświadczą tego okła piekielnego
- ognia piekielnego czy jednak może tu nie chodzi o piekło tak jak my je rozumiemy
- Ponieważ także uczniowie będą tym ogniem o soleni
- i mają się odpowiednio zachowywać to jest ten miesiąc i w ogóle szerszy kontekst Ewangelii Marka 9 rozdziału dobrze to są takie uwagi wstępu teraz
- chciałbym zwrócić spróbować pomyśleć co tu się jeszcze więcej dzieje w tym
- tekście Zobaczmy gdybyśmy Szukamy takich fragmentów które mogłyby nam dowieźć że
- autor wierzy w wieczne męki Piekielne po zmartwychwstaniu tak
- powiedzieliśmy już że tutaj Zmartwychwstania nie widać możemy sobie domniemywać że to chodzi tutaj o zmartwychwstanie a teraz druga rzecz
- Zobaczmy że to tak gehenna jest określona jako ogień nieoggaszony
- azbeston to słowo Myślę że nie jednemu pewne obrazy przynosi na myśl
- szczególnie urodzonym w XX wieku więc ten ogień jest nieugaszony I
- zobaczmy 48 werset gdzie robak ich nie umiera tak
- Czyli Robert jakby non stop żyje i ogień nie gaśnie
- znowu te dwa obrazy tego wiecznie żyjącego robaka i niegasnącego Ognia mogą nam sugerować wieczne męki Piekielne ale czy tu jest stwierdzone że
- te męki są wieczne No tylko o ogniu jest że z nieoggaszony i że robak nie umiera Ale nie ma nic
- stwierdzonego odnośnie do świadomości ludzkiej
- my nawet nie wiemy czy te osoby są świadome w tym tekście tak Czy te osoby
- świadomie są po zmartwychwstaniu i że to sobie świadomie cierpią i że to są
- świadomie cierpią po zmartwychwstaniu wiecznie to są wszystko elementy które
- my dominujemy Gdy patrzymy na ten tekst przynajmniej tradycyjnym okiem
- No dobrze domniemywać można ale nie jest to najlepsza metoda na egzegezy
- przynajmniej jeśli tylko taka jest Skąd się bierze w ogóle metaforyka tego
- tego rozdziału 9 metafory kategoria tekstu o gehennie i
- ogniu nieugaszonym i o robaku który nie umiera pochodzi z Starego Testamentu z
- ostatniego rozdziału Księgi Izajasza i teraz państwu przeczytam ten fragment to jest Księga
- Izajasza 66 rozdział
- bo jak nowe niebo i Nowa Ziemia które Ja stworzę o stanie
- się przede mną mówi pan tak Ostoi się wasze potomstwo i wasze imię bez tekstu
- mówi o nowym nowej rzeczywistości w księdze Izajasza ostatni rozdział o
- nowym niebie i Nowej Ziemi i będzie tak że w każdy nów i w każdy Sabat
- przychodzić będzie Każdy człowiek aby mi oddać pokłon mówi Pan I teraz kluczowe
- dla nas wersety gdy wyjdą te osoby które będą oddawać Pokłon Bogu będą oglądać
- trupy ludzi którzy odstąpili ode mnie
- bo robak ich nie zginie A ogień ich nie zgaśnie i będą obrzydliwością dla
- wszelkiego ciała Zobaczmy co tutaj się dzieje w naszym tekście czy ten tekst
- mówi coś o zmartwychwstaniu osób niewierzących
- No nie czy ten tekst mówi coś o świadomości
- osób które mają podlegać temu sądowi No też nie bo mówi o trupach ludzi
- teraz jak się mają te trupy do robaka który nie zginie i ognia który nie
- zgaśnie jeżeli wiemy że ten robak i ogień trawi
- trupy ludzkie No to rozumiemy automatycznie
- hiperboliczność wypowiedzi o robaku i o ogniu chodzi o to rzeczywiście No taki
- robak który zacznie konsumować martwe ciało człowieka No ma tyle do jedzenia
- że tak jakby nigdy nie zginął po prostu będzie miał na
- wieki jedzenia tak i tak samo ogień który który pali grupy No ma tyle tego nośnika że będzie
- palił się wiecznie No my jak rozumiemy wyobrazimy se tę
- sytuację to Rozumiemy że koniec końców No ten robak w końcu
- powiedzmy tak teoretycznie No strawi całe to ciało tak samo jak ogień w końcu
- zgaśnie to są hiperboliczne stwierdzenia które co mówią nam nie mówią o wiecznych
- mękach tylko mówią o sądzie jako takim które wykonał się na
- tych osobach które są przedstawiane jako trupy
- i ten sąd jest
- dla informacji tych którzy wyznają pana którzy którzy celebrują
- w każdy nów i w każdy Sabat
- Co to oznacza że mamy Jak już powiedziałem pewną hiperbolizację A co to dlaczego znaczenia jakiego znaczenia ta hiperpolizacja nam
- dostarcza ale zaczynam tego że ten sąd jest nieodwołalny
- ten rząd się wykona i Sprawiedliwi będą widzieć
- skutki tego sądu natomiast ten tekst o robaku i o ogniu No nic nam nie mówi o
- o świadomości niesprawiedliwych o ich istnieniu po zmartwychwstaniu o
- świadomości tego że są że cierpią i świadomości że cierpią wiecznie my w ten
- sposób jeszcze raz wrócę do naszego tekstu Z Marka tak wpisujemy w ten tekst te znaczenia ponieważ wyznajemy taką Aliną doktrynę natomiast jakby się teraz
- przypatrzeć z perspektywy Izajasza 66 fragmentowi z Ewangelii Marka 9
- No to widzimy że to jest coś co my dodajemy do tekstu A To Właśnie szukamy
- jeszcze nie powiedziałem co ten tekst znaczy i może nawet nie powiem dzisiaj niech państwo sami spróbują w kontekście dziewiątego dziesiątego rozdziału
- rozwikłać o czym to jest skoro to jest tak że do uczniów i co to znaczy
- zgorszyć jednego z tych malutki bo też mamy swoje wyobrażenie tego gorszenia i
- odpowiednio sobie to transformujemy w doktrynę wiecznych
- Zwróćmy uwagę w księdze Izajasza fragment dotyczy sądu nad wszystkimi narodami w planie doczesnym
- czy coś tutaj wskazuje w Ewangelii Marka że to jest plan niedoczesny
- No dobrze kilka takich informacji zbiorczych gdzie na tym slajdzie sobie podsumowałem powiedziałem to fragment z ewangelii
- Marka 9 rozdział niekoniecznie mówi o sądzie po zmartwychwstaniu brak w tym tekście informacji o zmartwychwstaniu niewierzących
- kontekst tego tekstu nawiązujący do izeasza 66 mówi o sądzie ludzkim
- i każdy będzie tym ogniem osolony dotyczy także uczniów Jezusa
- więc może chodzi o jakiś sąd ziemski o jakiś gorszenie
- malutkich z Izraela który ostatecznie może skutkować sądem ziemskim na Izraelu
- na przykład i jeszcze raz dla powtórzenia Izajasz 66
- rozdział podpowiada nam to że język związany z tym małym robaczkiem i tym
- ogniem ma wymiar hiperboliczności i możemy chcieć go interpretować jako
- język nieskończoności czasowej ale to już podlega
- pod pewną interpretację i pytanie czy gdybyśmy nie znali doktryny klasycznego
- piekła żebyśmy ją wyprowadzili z Ewangelii Marka
- Podsumowując najstarsza z Ewangelii ma najmniej
- tekstów które mogli w ogóle odnieść do piekła
- i tym tekstem jest fragment z 9 rozdziału i na ile on mówi o wiecznych mękach piekielnych osób niewierzących po
- ich fizycznym zmartwychwstaniu czy zaraz po ich śmierci No to państwo sami
- rozsądzić Dodałbym jeszcze w otocznej Ewangelii Marka że gdyby się pojawiły coś takiego jak męki męczenie zadawanie bólu bo
- takie słowo jest w języku greckim i takie pojęcia pojawiają się w nowym Testamentu Nowym Testamencie to
- gdyby były opisane jako aionios tutaj po grecku czyli wieczny wieczny no to wtedy
- moglibyśmy bardziej być skłonni do tego że powiedzieć że może jednak jest ta doktona wietrzeb opieki Ale w Ewangelii
- Marka ale to słowo jak państwo wiedzieli nie jest używane w Ewangelii Marka dla
- opisu gehenny czyli nic ponieważ wieczna gehenna tak coś takiego
- ten przymiotnik ionios w Ewangelii Marka występuje jedynie w trzech miejscach
- nie będę cytował tych miejsc Państwo możecie zatrzymać sobie ewentualnie ten film i sami poszukać ale dwa razy a
- jonios wieczny jest użyty w 10 rozdziale Ewangelii Marka na opisanie życia
- wiecznego a raz jest stosowany przy określeniu rodzaju i natury grzechu przeciwko Duchowi Świętemu który nie może być
- odpuszczony Czyli Zobaczmy a jonios jest odpisany jest wykorzystywany do życia wiecznego ale nie jest opisany do potępienia wiecznego do wiecznych mąk
- Czy mamy taką asymetrię wykorzystania tego słowa
- jest jeszcze rzeczownik a Jon który występuje w tej Ewangelii kilku miejscach tutaj państwo wypisałem te
- miejsca Natomiast te fragmenty w ogóle nie dotyczą bieżącej naszej dyskusji w
- dyskusji o piekle Czyli widać że eschatologiczną egzystencję
- sprawiedliwych Marek określa jako wieczną po dziesiąty rozdział
- natomiast nie nazywa podobnie mąk piekielny asymetrię
- wykorzystaniu słowa wieczny No bo jak chcemy znaleźć wieczne męki Piekielne to
- brzmi to są wieczne się pojawiło A nie pojawia się w piekle pojawia się
- przy życiu wiecznym dobrze to myślę że tyle jeśli chodzi o
- ewangelię Marka czy jeszcze ewangelię Łukasza możesz chwilę powiedzieć jasno
- dobrze to może zaczniemy zobaczymy powiedzmy Jeszcze
- kwadrans i zobaczymy Ewangelia Łukasz
- A może fragment tylko z Ewangelii Łukasza z 3 rozdziału to jest fragment który prezentowany jest
- taki oto sposób jak tutaj widzimy i są to słowa Jana Chrzciciela więc nie
- Jezusa plemię żmijowe któż wam poddał myśl aby uciekać przed przyszłym gniewem
- przyszły Gniew Chcielibyśmy widzieć tu piekło czy ona
- tam jest gniew to gniew sąd eschatologiczny dla proroka Starego
- Testamentu Starego Przymierza jest niczym dziwnym tu nie trzeba zakładać ani zmartwychwstania ani nawet ostatecznego sądu to może być
- zwykły sąd nad izraelem i w dziewiątym wersecie a już i siekiera
- do korzenia drzew jest przyłożona wszelki więc drzewo które nie wydaje owocu dobrego zostaje wciętej w ogień rzucony Zobaczmy że ten ogień tutaj jest
- częścią metafory związanej z drzewem tak to nie jest
- dosłowne wyrażenie o piekle Jeśli w ogóle to jest o piekle tak
- a więc czyściom metafory palenia i werset siedemnasty w ręku jego jest
- wyjadło by oczyścić klepisko swojej zebrać pszenicę do spichlerza swego lecz plewy spali w ogniu nieugaszony znowu ogień jest opisany jako
- nieugaszony A my już wiemy skąd takie słowa się pojawiają prawda bo Zdecydowaliśmy księgę Izajasza 66 rozdział który niekoniecznie dotyczy
- egzystencji pośmiertnej osób niewierzących a wręcz nawet mówi o trupach tak
- No dobrze ten fragment dotyczący Jana Chrzciciela słów Jana Chrzciciela
- anioł zmartwychwstaniu o świadomych mękach A może jest o sądzie nad izraelem tak zwanej pierwszej wojnie żydowskiej
- a więc wojnie przełomu lat 60 70 pierwszego wieku naszej ery a może to jest o sądzie u
- końca wieków A więc osób które będą żyły gdy Chrystus powtórnie przyjdzie ale
- jeszcze przed zmartwychwstaniem wszystko jest niejednoznaczne i ogólne Jak
- państwo widzicie Szukając kolejnych miejsc Ewangelii Łukasza
- no już tych miejsc Ewangelii Łukasza jest więcej niż Ewangelii Marka
- Ale co jest istotne że te miejsca w których które mogą dotyczyć piekła
- teoretycznie przynajmniej brak jest określeń dotyczących tego jak długo to ten sąd miałby trwać nad tymi niesprawiedliwymi
- rozumiemy Czyli jeżeli znajdziemy jakiś fragment Ewangelii Łukasza które mówi o wieczności o jakimś sądzie ostatecznym
- to nic nie mówi o jego wieczności i to państwo wypisałem Z 10 rozdziału mamy o
- zstępowaniu do Hadesu 11 a potem Pienin o dwunastym o
- wrzucaniu do gehenny w 12 znowu o wyznaczaniu miejsca z niewiernymi
- Zachęcam do przestudiowania setnych fragmentów 13 rozdział opłaczu i zgrzytaniu zębów oraz do wrzucania oraz wyrzucaniu z
- królestwa Bożego wreszcie 14 rozdział o wyrzucaniu soli i
- 17 o zagładzie ludzi Ale co jest ciekawe nie ma żadnych
- określeń dotyczących wieczności tego stanu to co jest więcej w Ewangelii
- Łukasza to jest to że mamy już pewną świadomość bo płacz i zgrzytanie zębów
- jest ale niespodzianek wieczny płacz i zgrzytanie wieczne zębów i wieczny ból i
- tak dalej tak mamy pewien stan opisany więc te fragmenty być może już mówią o
- życiu pozagrobowym i moim zdaniem wielu przypadkach jeśli chodzi o ewangelię Łukasza jest Podkreśl a więc
- egzystencja jednostki zaraz po śmierci natomiast nie jest opisane to to coś
- jako wieczne takim wzorowym fragmentem jest fragment
- z ewangelii Łukasza z 16 rozdziału o bogaczu i
- łazarzu i przeczytajmy ten fragment i stało się że umarł żebrak i zanieśli go
- aniołowie na łona abrahamowe umarł też bogacz i został pochowany a gdy w krainie umarłych w Hadesie cierpiał męki tutaj już mamy że coś że ktoś cierpi
- męki czy jest świadomy w Hadesie w Ewangelii Marka nie było nic o
- świadomości w gehennie ktoś cierpi jest świadomie cierpi w Hadesie i podnosi
- oczy swoje Ujrzał z daleka Abrahama i Łazarza na jego łonie wtedy zawołał i
- rzek Ojcze abrahamie Zmiłuj się nade mną i poślij Łazarza aby umoczył koniec palca swego w wodzie ochłodził mi język bo męki cierpię w tym płomieniu A jak
- długo będzie cierpiał szukamy dalej Abraham zajrzy jak synu pomni że dobro
- swojej otrzymałeś za swego życia podobnie jak Łazarz zło teraz on tutaj doznaje pociechy a ty męki cierpisz i poza tym wszystkim między nami a wami
- rozciąga się wielka przepaść aby ci którzy chcąc chcą stąd do was przejść
- nie mogli ani też stamtąd do nas nie mogli się przeprawić
- to ścierpi po śmierci jest w Hadesie Jak długo będzie cierpiał jak nic nie mówi
- tylko mówi o cierpieniu mówi też o tym że nie można anulować tego cierpienia Bo
- werset 26 mówi o przepaści która się rozciąga a więc nie da się anulować tego
- cierpienia tak samo jak z tym robakiem i ogniem który trawi i nie jest do
- powstrzymania czyli Bóg gdy przychodzi z sądem nikt nie jest w stanie zatrzymać sądu Boga i ten sąd jest Post Mortem po śmierci tej jednostki
- i ona cierpi natomiast niespodziany Jak długo będziecie istotne jest że w
- klasycznej exegazie te Cierpienie jest odnoszone do stanu
- między śmiercią jednostki a ostatecznym sądem na tą jednostką przed
- zmartwychwstaniem więc z definicji na przykład katechizm odnosi
- Radzieckiego ten fragment do losu jednostki po śmierci więc z definicji
- okres między śmiercią jednostki a jego zmartwychwstaniem jest ograniczony
- czasowo więc jeżeli ten tekst odnosi do życia
- pozagrobowego jednostki zaraz po śmierci No to ta jednostka czeka na jeszcze Sąd Ostateczny na ostateczny
- zmartwychwstanie a więc z definicji nie mówimy o wiecznych mękach piekiel mówimy
- o mękach w Hadesie No i tutaj podsumujmy niekoniecznie o
- Post Mortem jednostki jeżeli ten tekst potraktujemy jako
- przypowieść A są takie interpretacje to ten tekst nawet nie będzie dotyczył
- życia pozagrobowego kogoś tylko będzie wyobrażeniami o życiu pozagrobowym
- opisywał losy Izraela jako narodu który przechodzi przez
- śmierć przez sąd i część osób które jest biedna jest prześladowana w Izraelu
- jest uwalniana z tego prześladowania a część osób która prześladuje która nie
- dba o pozostałych doświadcza mąk w każdym bądź razie są też tak
- interpretacje o tym Też chcę państwu zasygnalizować które w ogóle nie traktują Ewangelii Łukasza jako opisu tego co się dzieje z
- jednostką po śmierci Ale nawet jeśli traktuje to to jest okres między
- śmiercią a zmartwychwstaniem Jeżeli tak powiedzmy dany Kościół będzie opisywał A jeżeli tak opiszę No to to
- jest konkretny czasowo okres i jeszcze szybciutko już
- Lądujemy dla symetrii z Ewangelią Marka to samo powiem o ionios w Ewangelii
- Łukasza w Ewangelii Łukasza także a Jon czyli wiek wieczność I ajonios wieczny
- nie jest wykorzystywany na określenie natury piekła
- występuje rzeczownik Aion w Ewangelii Łukasza występuje przymiotnik ionios w
- tej Ewangelii ale to co się dzieje po śmierci czy po zmartwychwstaniu nie jest w ten sposób opisany czyli Ewangelista Łukasz który bazuje na ewangeliście
- Marku określa pozytywny los jako wieczny
- ale los potempionych już w ten sposób nie
- przedstawia także zarówno Ewangelia Marka i Ewangelia Łukasza los
- sprawiedliwy kreśla jako wieczna już niesprawiedliwych nie określa jako
- wiecznie Myślę że w tym miejscu się zatrzymam Ewangelia Mateusza wymaga odrębnego omówienia
- Zapraszam Może na kolejną odsłonę tej naszej
- dyskusji o wiecznych mękach piekielnych w Nowym Testamencie jest to rzeczywiście bardzo ciekawe dlatego
- [Muzyka] że w gruncie rzeczy Opowiadasz o
- prawidłowy tak naprawdę bo
- to jest jedna z takich rzeczy którą myślę Wszyscy jesteśmy na nie na nią
- narażeni że jeżeli coś nam się wydaje prawdziwa
- to wszędzie szukamy potwierdzenia tej prawdziwości ja tutaj się nie odnoszę do
- tego czy to jest prawdziwe czy nieprawdziwe tylko jeżeli nam się oczywiście Jesteśmy przekonani o prawdziwości bo od dziecka Na przykład
- się z tym stykamy że tak jest i że tak było zawsze to wszędzie będziemy szukać
- potwierdzenia tego i będziemy szukać bardzo często potwierdzenia tego w miejscach w których jego po prostu nie ma dlatego klasycznym przykładem jest
- używanie chociażby wersetów też przez jednego zawsze wykładowców bardzo często przywoływanym używanie wersetu dotyczącym niszczenia świątyni Boga jaką
- jest ciało ludzkie do potwierdzenia tego że na przykład nie wiem nie można pić
- alkoholu albo palić papierosów gdzie to absolutnie nie ma nic do rzeczy
- i ty tutaj pokazujesz na przykładzie właśnie doktryny piekła nie oceniając
- Czy ona jest doktryną prawdziwą drzema podstawy czy nie ma podstaw że bardzo
- często Te cytaty na które my się powołujemy mówiąc o doktrynie piekła
- albo nie mają z nią wiele wspólnego albo
- mówią o niej ale mówią zupełnie inaczej także bardzo bardzo ci dziękuję bo no
- równocześnie równocześnie z takimi rzeczy się z tym
- bardzo interesującym tematem uczysz tego w jaki sposób odczytywać tekst Zresztą
- nie tylko biblijne Dobry wieczór dziękuję i gratuluję tematu bardzo ważnego kontrowersyjnego No niestety to znaczy ja już sobie że
- tak powiem powiedziałem klucz Skąd się to wszystko bierze i czytanie różnych tekstów które Piotr przytoczył w których No nie ma
- tego co się podpiera czy tak doktrynę piekła ale No wydaje mi się że to jest
- na zasadzie jest jakiś fragment biblijny tutaj akurat mam na myśli 20 rozdział Księgi objawienia 10 werset Gdzie jest napisane o dręczeniu dniem i nocą na
- wieki tamte na niań jest I teraz wszystko co w Biblii kojarzy się w jakiś
- sposób jest podciągany pod tą pod tą doktrynę nie więc bardzo dziękuję za to
- że tutaj tak krytycznie do tego podszedłeś i pomogłeś No naprawdę zauważyć co w tych tekstach jest ale ja mam trochę pytanie nie
- nawiązywałeś do tego ale może planujesz ale mnie takie intryguje
- jedno pytanie ponieważ te stwierdzenia dogmatyczne to jedno ale my mamy wyobrażenia
- mąk piekielnych kary Ja troszeczkę czytając o różnych takich
- Nazwijmy to jest hatologicznych wyobrażeniach germańskich czy nordyckich poznajdywałem tam bardzo wiele jakiś takich rzeczy
- które No właśnie z tymi prawda różnymi naszymi wyobrażeniami o piekle o tej
- wiecznej karze mają jakiś związek ale no nie jestem specjalistą tutaj od tego i
- chciałbym zapytać czy Europejska kultura kultura Europy Zachodniej nocnej i te
- jeszcze pogańskie wyobrażenia miały wpływ na to jak potem czytano pewne
- teksty biblijne i formułowano doktrynę o piekle No tutaj w kontekście w tym w tym
- zachodnim kościele bo nawet proste wyobrażenie diabła jak Europejczycy
- myślimy Jak wygląda diabeł prawda albo na jakiś innokonografii Czy w kulturze
- jak zobaczymy postać czarną z kopytami z ogonem z rogami to
- nam się kojarzy to z diabłem chociaż w Biblii nie ma za bardzo danych żeby tak
- sobie diabła czy szatana wyobrażać więc a propos tego tych wiecznych kar mąk
- piekła jak takie kulturowe jeszcze pogańskie różne intuicje czy wyobrażenia
- miały wpływ na na to co My chrześcijanie myślimy i wyobrażamy sobie
- O to ciekawe pytanie Myślę że warte takich szerszej analizy i
- szukania tych tych źródeł poza pismem
- Myślę że mitologia grecka Na pewno miała wpływ na kształtowanie się
- chrześcijańskiej wyobrażeń o piekle Myślę też że literatura między
- testamentalna Być może że to byłby punkt który powinien w ogóle zacząć taką dyskusję kształtowała te wyobrażenia bo trzeba
- powiedzieć że przełom w r przełom l to powiedzmy drugi wiek przed naszą erą do drugiego do właściwie
- pierwszego drugiego na wieku naszej ery tych środowiskach żydowskich
- i chrześcijańskich cechuje się różnorodnością wyobrażeń różnorodnością
- przedstawień tego co się dzieje z człowiekiem po śmierci co się dzieje w
- momencie sądu eschatologicznego tutaj na przykład wyobrażenia z ksiąg machabejskich inne
- są dla poszczególnych ksiąg antioch IV epifanes
- inaczej jest prezentowany jako cierpiący w pierwszej Machabejskiej gdzie on po
- prostu za życia chorobą jest
- trawiony i w ten sposób sąd się nad nim odbywa w drugim machabejski
- zmartwychwstają wierzący w pierwszej nie drugi ma być zmartwychwstają wierzący
- którzy są prześladowani przez tego tego heleńskiego władcę Ale on już nie jest
- zmartwychw wzbudzany natomiast w czwartej Machabejskiej zaraz po z Mortem zaraz po śmierci
- idzie do tego co nazwalibyśmy piekłem i już cierpi Czyli widzimy że na przełomie
- r była rozgorzała Dyskusja na temat tego co się dzieje po śmierci i były różne stanowiska i myślę trochę wyprzedzam mój argument ale
- zobaczymy że w Nowym Testamencie też tę różnorodność najprawdopodobniej dostrzeżemy wyobrażenie wyobrażenia bo
- przedstawieniach mówiłeś Marku to myślę że idą za starym
- testamentem ten ogień ten ogień
- to zniszczenie ten robak i tak dalej to jest jakby wzięcie doświadczenia z bitew
- ziemskich doczesnych palące się miasto ciała
- [Muzyka] dolina gehenny która była taką przestrzenią gdzie wrzucano nawet trupy tych osób odpadki
- to są wyobrażenia które towarzyszą nam Gdy mówimy o języku piekła natomiast tak
- nie musiałoby być I jak najbardziej Zgadzam się tutaj z tobą bo na przykład buddyjskie wyobrażenia Piekieł też są o ogniu ale są też
- skrajnym mrozie nie co po prostu człowiek sobie w taki sposób
- absolutyzuje pewne doświadczenie i to co najgorsze z tego doświadczenia
- zaczyna nazywać Myślę że
- jesteśmy w stanie popatrzeć na geografię i na wyobrażenia jesteśmy w stanie
- popatrzeć na losy poszczególnych Narodów i ich wyobrażenia o piekle które będą
- abstrahować wydobywać to co najgorsze i przenosić w
- plan z planu doczesnego na plan wieczny to może taka tylko
- płytkowych dlatego że w
- gruncie że ja jestem na terenie Europy w religiach i w ogóle w kulturze Mieliśmy przecież do czynienia z takimi istotami i to były bez względu na to
- powiedzmy czy mówimy o świecie greckorzymskim czy tych pobocznych jakby
- też kulturach czy tych mniej znanych to były istoty które były z jednej strony
- bardzo mocno związane z ziemią i z naturą ze światem właśnie takim przed cywilizacyjnym w jakiś sposób ze światem
- tej natury nie ujarzmiono nieuznanej tu mamy faunów tu mamy satyrów prawda tu
- mamy cały orszak Boga pana prawda tu mamy też no misteria dionizyjskie w
- którym też tego typu istoty występowały z drugiej strony właśnie to
- nie okiełznanie dotyczyło nie tylko natury ale też człowieka który w ramach
- tych wszystkich [Muzyka] wydarzeń kultowych No jakby uwalniał się od tej swojej cywilizacyjnej otoczki
- prawda więc się upijał więc jadł więc uprawiają seks więc robił też mnóstwo
- różnych innych rzeczy a wszystko to oczywiście w naturze więc można do mniemywać że to przejście powiedzmy tych rogatek i kopytnych do
- roli diabłów ma też związek właśnie z tym że no tak tego typu kulty
- w świecie i judaistycznym i chrześcijańskim No były postrzegane jako
- szczególnie groźne także to tak od mojej strony takiej kulturowej trochę
- Dzięki dzięki mamy też kilka pytań które przyszły nowe
- na Facebooka pierwszy to jest w ogóle taki komentarz ale mamy przecież
- inne teksty które mówią o piekle lub mękach czy zmartwychwstaniu niewierzących I pomyślmy sobie o tym że nawet jeśli znajdziemy w 27 księgach
- takie miejsce które nas przekona to pomyślmy sobie o
- społeczności pierwszej gmina chrześcijańskich w I
- wieku które żyły ewangelią markę ewangelią Łukasza
- bo My patrzymy na kanon i szukamy OK ale gdzieś tam coś
- co jest nam bliższe wyobrażeniem jest ale pomyślmy co z tymi społecznościami
- które miały tylko ewangelię Marka miały i miały jakieś tam nauczanie z tym
- związane i nie wyraziły w tej Ewangelii Marka No takiego przekonania jak na to
- patrzymy bo my troszkę Patrzymy z innej perspektywy mamy tezę mamy kanon i teraz szukamy potwierdzenia pod tę tezę
- jakiegoś fragmentu z kanonu natomiast warto uchwycić to
- Czym jest pierwotny kontekst powstawania Ewangelii i jak zobaczymy też rozwój i
- różnorodność treści związanych z piekłem ale to po kolei
- krótkie pytanie skąd zatem się wzięła doktryna piekła która jest powszechna chrześcijaństwie jak już sam powiedziałeś jako tego
- miejsca wiecznych mąk No to chciałbym zostawić może z takim niedosytem
- to pytanie zatrzymajmy się Zobaczmy jeszcze drugi trzeci raz może może takie trzy
- spotkania łącznie byśmy zrobili co nam Z tych tekstów wyjdzie i wtedy
- i wtedy możemy jakby próbować odpowiedni sen na to pytanie Na
- razie mamy za mało materiału dowodowego powiedzmy w kontekście naszej dyskusji można poza materiałem dowodowym sobie
- wyobrazić na przykład Wychodzę teraz poza Biblię
- poza biblistykę No Wejdźmy w antropologię No Wyobraźmy sobie coś najgorszego