Chrześcijaństwo, czyli nie szukaj drzazgi w cudzym oku

Rozwiń transkrypcję filmu

Chrześcijaństwo, czyli nie szukaj drzazgi w cudzym oku | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 19 rozpoczynamy wst online a
  • dzisiaj temat intrygujący w chrześcijaństwo czyli nie szukaj drzazgi
  • w cudzym oku i dawno niewidziane we wst online
  • profesor Wojciech Szczerba będziemy mówić o chrześcijaństwie w XXI
  • wieku o jego chyba będzie cieniach niż blaskach A co więcej Wojtku zapraszam
  • tak Szanowni państwo Witam bardzo serdecznie ja rzeczywiście pozwolę sobie
  • podzielić się taką refleksją proszę nie interpretować tego jako wykład ale jako
  • refleksje chrześcijaństwo XXI wieku czyli nie szukaj drzazgi w oku bliźniego
  • pozwolę sobie zacząć od dobrze znanego nam wiersza autor Martina nimlera
  • kiedy przyszli po Żydów nie protestowałem nie byłem przecież Żydem kiedy przyszli po komunistów Nie protestowałem nie byłem przecież
  • komunistą kiedy przyszli po socjaldemokratów nie protestowałem nie
  • byłem przecież socjaldemokratą kiedy przyszli po związkowców nie
  • protestowałem nie byłem przecież związkowcem kiedy przyszli po mnie nikt
  • nie protestował bo nikogo już nie było Martin niemiler to wielki luterańskie ewangelicki pastor w jednej z dzielnic
  • Berlina człowiek który początkowo w latach Na początku lat trzydziestych był
  • zwolennikiem Hitlera ale z czasem zmienił swoje poglądy gdzieś koło 30
  • trzeciego roku kiedy zorientował się że powiązanie kościoła z państwem z partią
  • nazistowską Deutsche christen No podważa to powiązanie podważa podstawy
  • chrześcijaństwa wtedy przyłączył się do ruchu oporu stał się jednym z założycieli kościoła wyznającego który sprzeciwiał się partii
  • nazistowskiej był opozycyjny i tam właściwie był jednym ze współu zakładających założycieli kościołającego wyznającego w
  • szczególności pomagał prześladowanym pastorom jego życie również było a nie
  • było łatwe właściwie W 1934 roku dochodzi do takiego szczególnego spotkania nie Millera z Hitlerem no i później zaczyna
  • się trudny okres Kiedy zostaje mu pozostawiony zarzut działalności antypaństwowej w końcu w 1937 roku zostaje aresztowany zostaje zesłany do
  • obozu koncentracyjnego najpierw do zaxenhausen później do Dachau przeżywa
  • tam 8 lat aż do 1945 roku kiedy zostaje wyzwolone tam zmienia całkowicie swoje
  • poglądy staje się pacyfistą i ten wiersz który przeczytałem na początku pisze w
  • 1942 roku ten wiersz staje się do swego rodzaju symbolem kościoła wyznającego
  • Niemiec ale nie tylko staje się sprzeciwem wobec autoraryzmowi III Rzeszy Ale w ogóle symbolem przeciw wszelkim autorytaryzmom
  • sprzeciwu wobec opresji wobec drugiego człowieka bo to chrześcijaństwo które
  • jest dla innych chrześcijaństwo które służy drugiemu człowiekowi każdemu
  • człowiekowi bez względu na wszystko właściwie przywodzi to na myśl dobrze nam znane słowa dietricha bonhera Który z więzienia w Tegel pisał że kościół
  • istnieje dla tych którzy są poza kościołem dla biednych chorych
  • odrzuconych upadłych wykluczonych prześladowanych upokorzonych społecznie w III Rzeszy no cóż to Żydzi Cyganie czarnoskórzy ale również osoby
  • niepełnosprawne fizycznie niepełnosprawne umysłowe różne grupy wyznaniowe osoby homoseksualne czy lgbt jakbyśmy dzisiaj powiedzieli mam
  • wrażenie że dzisiaj również moglibyśmy stworzyć podobną listę osób na indeksie
  • ten wiersz nimrera to symbol kościoła wyznającego nie tylko w Rzeszy również
  • dzisiaj myślę oto symbol chrześcijaństwa które broni drugiego człowieka każdego
  • człowieka Zresztą sam niemiler wielokrotnie modyfikował ten wiersz i dopisywał do niego różne frazy Kiedy czytam ten wiersz to myślę również o
  • słowach Mariana Turskiego które wypowiedział z okazji 75 rocznicy Wyzwolenia obozu Auschwitz kiedy odwoływał się do 11 przykazania i mówił
  • Nie bądź obojętni gdy inni są prześladowani gdy prawa mniejszości są
  • łamane gdy inni są odrzucanie w imię różnego rodzaju
  • ideologii źle pojętych wartości Nie bądź obojętnie
  • bo jeśli będziesz wtedy Auschwitz znów niespodziewanie może spaść na głowę
  • twoją albo twoich dzieci chciałbym żeby tekstem przewodnim
  • dzisiejszej refleksji o chrześcijaństwie stał się fragment z Listu do Rzymian
  • z 12 Listu do Rzymian nie czytamy takie słowa nikomu złem za zło nieodpłacajcie
  • wobec wszystkich ludzi troszczcie się o to co jest dobre jeśli to tylko możliwe
  • o ile to tylko od was zależy zachowujcie pokój ze wszystkimi ludźmi drodzy nie
  • szukajcie Zemsty Zostawcie to Bogu napisano bowiem do mnie należy
  • wymieszanie kary ja odpłacę mówi Pan przeciwnie jeśli twój nieprzyjaciel jest
  • głodny to go Nakarm jeśli jest spragniony to daj mu pić gdy tak czynisz
  • sypiesz rozżarzone węgle na jego głowę Zawstydzasz go pozyskujesz dla dobra nie
  • daj się zwyciężyć złu ale zło dobrem zwyciężaj kiedy Apostoł Paweł pisze te
  • słowa mam wrażenie że to jest mniej więcej koniec lat 50 pierwszego wieku właściwie Jeżeli tak jest to dobiega końca trzecia
  • Wyprawa misyjna powstała Pawła do Azji do Grecji jest jeszcze w koryncie ale
  • właściwie już zbiera się z powrotem do Jerozolimy do domu zbyt długo go nie było w Jerozolimie tęskni chce wracać ale naprawdę powiedziawszy myśli Pawła
  • wybiegają poza Jerozolimę jak zawsze jego marzenia jego wizję jego ambicje
  • pchają go dalej no Paweł no cóż to niespokojny duch
  • to wielki wizjoner to jeśli miałbym nakreślić jego profil psychologiczny
  • kompulsywne choleryk niecierpliwe nie lubi czekać w kolejkach po paliwo
  • wybuchowym potrafi sobie przekląć pewnie coś jak tishner w latach 80 do
  • arcykapłana mówi te ściana pobielana do Piotra który podobno był szefem pierwszego kościoła tych hipokryto do galacjan dosłownie wy idioci z galacji a
  • w liście do filipia na swoim starym życiu mówi że to eksperymenty pewnie powinienem użyć słowa na G ale się nie odważę A kiedy mówi o tych którzy chcą
  • chrześcijaństwo z powrotem poddać prawo ceremonialnemu mówi to psy i kiedy
  • odnosi się do obrzezania mówi bodajby się sami
  • okaleczyli Apostoł Paweł nie zawsze Potrafi utrzymać język za zębami jest
  • ambitny wcześniej prześladowca chrześcijaństwa teraz wyznawca chrze państwa wizjoner zawsze marzy o zbawianiu świata No właściwie całkiem
  • oddany swojemu swoje systemu wielkiemu dziełu mówimy o Pawle świętej
  • rzeczywiście jest Świętym ale nie w ten klasyczny tradycyjny sposób prawda to
  • nie ten spokojny wycofany nieco autystyczny człowiek z uśmiechem monalizy na ustach ale raczej pełnokrwisty Żyd który potrafi walnąć w
  • stół i potrafi powiedzieć ostro kiedy tego trzeba a więc myśli o wschodzie ale
  • wschód ówczesnego świata właściwie No nie ma już za wiele dla niego do zaoferowania do tej pory tutaj działo to Bliski
  • Wschód Azja Mniejsza i to no cóż no chrześcijaństwo definitywnie wyszło z judajskiego zaścianka Pomyślimy o tych pierwszych
  • chrześcijanach o Jezusie i apostołach to działali przede wszystkim w Galilei i
  • tamtych wioskach potem w Jerozolimie i to jest dawny rozdział który już się właściwie skończył i prawdę powiedziawszy skupianie się teraz na tej
  • części ówczesnego świata No byłoby błędem centrum cywilizacji tamtego świata zdecydowanie przesuwa się na zachód i Paweł to czuje i teraz Dzięki
  • strategii Pawła żeby inwestować w duże metropolie ówczesnego starożytnego świata rozkwitają nowe centra chrześcijaństwa i nie są to centra na
  • terenie ówczesnej Palestyny ale na terenie Azji Mniejszej i Grecji a więc w
  • Europie więc mamy antiochię w serii mamy Efez z artemidą FS mamy galację skąd
  • wyruszą wielkie migracje mamy koręt ze świątynią Afrodyty niesławnymi córkami
  • Koryntu i to tutaj teraz rozwija się chrześcijaństwo szczególnie szczególnie
  • efektywnie ale jest to inny rodzaj chrześcijaństwa niż to kilka pokoleń
  • wcześniej to może pokolenie wcześniej to nowy otwarty kosmopolityczny rodzaj
  • chrze państwa które teraz zaczyna zdobywać wyznawców jest liberalny nie
  • boi się świata i cały czas patrzy w przyszłość posługuje się innym językiem
  • coraz bardziej zaczyna odchodzić od tych starych semickich metafor i zaczyna
  • mówić językiem który jest zrozumiały dla Greków dla Rzymian powie że tym językiem
  • musi przemawiać ale zachód Imperium romanom to ciągle Terra incognita ziemia
  • nie znana w Rzymie oczywiście Apostoł Paweł zdaje sobie sprawę że jest wspólnota Paweł o tym wie ale nigdy nie był wiecznym mieście Rzym Rzymem ale na
  • zachód od tkwirynału niewiele słyszano chrześcijaństwie i to tam pcha Pawła ta
  • siła której nie jest w stanie się oprzeć Hiszpania czyli tam gdzie kończy się
  • zgodnie z ówczesną kosmologią i wyczuciem geografii tam kończy się świat
  • tam są kresy ziemi tam słońce co wieczór
  • kończy swój bieg po niebie tam odpoczywa opływa rzeką Okeanos i z powrotem wraca
  • na wschód skąd zaczyna swój Marsz po niebie tam są krańce ziemi i tam zgodnie
  • z nakazem Jezusa o którym czytamy w 28 rozdziale Ewangelii Mateusza należy
  • zwiastować ewangelię ale jak tam dotrzeć Apostoł Paweł chciałby dojechać do Rzymu
  • i na to wystarczy mu pieniędzy ale tam w Rzymie No cóż musi zebrać pieniądze
  • dlatego też teraz jeszcze w koryncie ze swoim skrybą swoim przyjacielem
  • tercjuszem siada i pisze list do Rzymian i cóż no w tym liście Po pierwsze chcę
  • się przedstawić to bardzo fajna zasada Kiedy piszemy do kogoś kogo nie znamy no przedstawiamy się Dzień dobry jestem Wojciech Szczerba chcę przyjechać
  • Chciałbym zrobić to i to tak właśnie robi Paweł wie że wokół niego narosło
  • sporo nieporozumień w dużej mierze to głupie plotki że nie przestrzega prawa
  • że zbyt liberalnie podchodzi do wiary ojców że nie obrzezuje swoich współpracowników Tytusa na przykład że pozwala jeść mięso na targach chociaż
  • sobór jerozolimski zakazał tego pozwala na rozwody dopuszcza kobiety do służby
  • Kościelnej No cóż jest to irytujące i
  • niesprawiedliwe Apostoł Paweł wie że chrześcijaństwo jeśli ma się rozwijać
  • jeśli ma zdobywać nowych wyznawców to musi stosować nowe formy status quo dla
  • chrześcijaństwa to śmierć dlatego chrześcijaństwo chrześcijanie nie mogą
  • się bać muszą być W jego przekonaniu awangardą ówczesnego świata muszą zdobywać świat z nowym przesłaniem i Zresztą tak się
  • dzieje kiedy myślimy o pierwszych chrześcijanach po śmierci Chrystusa być może 100 120 osób Pod koniec pierwszego wieku mówimy o tysiącach pod koniec
  • drugiego wieku mówimy o setkach tysięcy w IV wieku mówimy o milionach w 381 roku
  • zgodnie z edyktem teodozjusza wielkiego chrześcijaństwo staje się religią panującą a więc Apostoł Paweł kiedy pisze list do Rzymian to się przedstawia
  • przede wszystkim ale po drugie no cóż Apostoł Paweł chce prosić Rzymian o
  • wsparcie na drogę do Hiszpanii ostatecznie nie chce jechać tam na wakacje Szanowni państwo ktoś by chciał jechać na wakacje do Hiszpanii są
  • znacznie fajniejsze miejsca i taki właśnie z lista Apostoła Pawła do Rzymian myślę o Nowym Testamencie No cóż to jest opowieść To nie jest
  • dogmatyka to nie są wielkie doktryny to jest opowieść o Bogu który szuka człowieka i liczy na odpowiedź z tego człowieka i wydaje mi się że Jedną z
  • najważniejszych jedną z najbardziej dojrzało jak najbardziej systematycznych części tej opowieści jest właśnie lista powstała Pawła do Rzymian to list o
  • dobrej nowinie opowiedzianej przez Pawła starsz o Bogu który zwraca się do człowieka podnosi go z kolan i w zamian nic nie
  • oczekuje w procesie tak jak mówimy w żargonie teologicznym odkupienia usprawiedliwienia uświęcenia u podstaw leży Łaska Boga czyli bezwarunkowa
  • miłość Boga do człowieka którego stworzy a mówiąc wprost w osobie Chrystusa albo przez Chrystusa Bóg wyciąga rękę do każdego człowieka i mówi Pójdź za mną ja
  • zwyciężyłem zło jest to dramatyczny sposób w narracji nowotestamentowej zaproszenia człowieka bo kulminacją tego zaproszenia jest krzyż straszliwa śmierć
  • to synteza przesłania Nowego Testamentu dobra nowina
  • No cóż istotą dobrej nowiny jest Bóg który szuka serca do
  • szuka drogi do serca każdego człowieka za wszelką cenę wszelkimi sposobami do
  • końca bez końca i nie ma takiego grzechu nie ma takiego poniżenia nie ma takiej zdrady Nie ma takiego upodlenia które zdyskwalifikowałoby człowieka w oczach
  • Boga Pomyślmy o tych wielkich metaforach z nowym w Nowym Testamencie które
  • przedstawiają Boga to ojciec w przypowieści o synu marnotrawnym który zawsze wychodzi na rozstaje dróg i zawsze czeka i zawsze
  • szuka tego syna który chciał jego śmierci to Bóg jest jak kobieta z przypowieści o zagubionej drachmie uprząta wszystko
  • wynosi wszystko z domu żeby znaleźć ten malutki Pieniążek który jej zginął
  • to pasterz przypowieści zagubionej owcy idzie za tą malutką wielką bierze ją na
  • swoje ramione przyprowadza do stada bo to Miłosierny samarytanin który jest w
  • stanie zapłacić wszystkie pieniądze jakie ma żeby uratować swojego najgorszego wroga
  • z przypowieści w tle kiedy Apostoł Paweł pisze list do Rzymian Myślę że tego typu
  • historie ma na uwadze ale również Myślę że w jakim sensie myśli o swoim
  • nawróceniu na drodze do Damaszku kiedy usłyszał te słowa uznał światło które
  • rzuciło go z konia bo słyszał te słowa szawle szawle dlaczego mnie prześladujesz kim jesteś Panie ja jestem Chrystus którego ty prześladujesz
  • List do Rzymian z jednej strony mówi o Bogu który przez Chrystusa albo w Chrystusie wyciąga rękę do człowieka ale z drugiej strony mówi również o
  • człowieku powinien odpowiedzieć na zaproszenie Boga i powinien tą rękę schwycić i szczególnie koniec Listu do Rzymian to tak myślę wielki manifest
  • życia etyki praktyki chrześcijańskiej w której Apostoł Paweł swoim radykalizmie
  • jednoznacznie wskazuje że Ewangelia tych chrześcijaństwo musi zmieniać życie bo
  • jest spotkaniem człowieka z Bogiem chrześcijaństwo z twojej istocie to
  • niezbiór doktryniogmatów jakkolwiek piękne były one nie były
  • chrześcijaństwo w swojej istocie to nie stara tradycja chrześcijańska tak Kościelna jakkolwiek by nas Dotykała chrześcijaństwo swoje w swojej istocie
  • to nie omszałe księgi piękne konfesjonały witraże choć nas poruszają
  • istotą tak jak to widzi Paweł jest dobra nowina
  • o Bogu który przychodzi do człowieka i spotyka go w jego ludzkim świecie w jego
  • ludzkim poniżeniu w jego ludzkich trudach i tu podnosi go z kolan to Bóg
  • przychodzi do człowieka i mówi Jego głosem albo jak mówi Karol z wielkich teologów XXI wieku to Bóg staje się uchodźcom Deus migrator i idzie do tego
  • dziwnego obcego dla siebie świata ale jak mówi Bart a wcześniej Kirke guar
  • nic już nie wygląda tak samo Kiedy Bóg wkracza w życie człowieka Kraina a po
  • drugiej stronie lustra staje się rzeczywistością pewnie Paweł doświadczył tego na drodze do Damaszku znowuż jak mówią wielcy teologowie
  • Rudolf burtman chociaż jemy w świeckim świecie w
  • świecie w którym Bóg umarł albo z którego odszedł Ale zawsze możemy spojrzeć na przykład Chrystusa chrześcijaństwo
  • jeśli jest prawdziwe i to jest moja teza moje pytanie chrześcijaństwo jeśli jest
  • prawdziwe jeśli powinno przemawiać i powinno dawać świadectwa w świecie zmieniać ten świat
  • nie tylko przez doktryny jakkolwiek piękne bo one nie były nie tylko przez
  • apologię różnego rodzaju może są ważne Nie tylko przez działalność polityczną instytucji kościelnych to jest pewnie nieuniknione albo kościoły są o
  • swoistymi monarchiami niejednokrotnie ale przez przykład życia tych którzy są
  • chrześcijanami wobec siebie samych żeby można było sobie codziennie rano przy
  • goleniu czy myciu zębów spojrzeć w twarz wobec współwyznawców braci i sióstr
  • jeśli chrześcijaństwo rzeczywiście swego rodzaju wspólnotą gdzie troszczymy się o siebie nawzajem ale przede wszystkim
  • wobec wszystkich ludzi kimkolwiek by Oni nie byli szczególnie jeśli zgodzimy się
  • że kościół istnieje dla tych którzy są poza kościołem ewangelia
  • światło świata sól ziemi która sprawia że niedobra potrawa staje się pyszna Kadzidło Boga ten zapach który sprawia
  • że nie jesteśmy w stanie na niczym się innym skoncentrować tak jak Bóg mówi
  • Apostoł Paweł z miłości schyla się do każdego człowieka tak samo chrześcijanie
  • powinni traktować w miłości drugiego człowieka jakikolwiek by nie był
  • kimkolwiek by nie był gdziekolwiek by nie był może na tym właśnie polega
  • radykalizm chrześcijański i myślę że taka właśnie jest ta konkluzja Listu do Rzymian to ostatnie 4 rozdziała w szczególności te wersety które
  • przeczytaliśmy na początku nikomu złem zasłonie odpłacę dla wszystkich ludzi
  • zabiegają to co dobre jeśli to możliwe zachowuj pokój ze wszystkimi nie szukaj
  • Zemsty zostaw to Bogu jeśli twój nieprzyjaciel jest głodny
  • to go Nakarm jeśli jest spragniony daj mu pięć Nie daj się zwyciężyć ale
  • zło dobrem zwycięstw te słowa powstała Pawła przywodzą mi na myśl wczesne
  • nauczanie Chrystusa Tak jak pokazują je trzy pierwsze ewangelie ewangelię synoptyczne Mateusza Marka Łukasza w szczególności myślę o kazaniu na górze i
  • myślę że ono gdzieś kryje się u podstaw tych właśnie słowa powstała Pawła popatrzmy na Jezusa przez chwileczkę to co zachwyca w tym ewangelicznym
  • nauczaniu Jezusa Tak ja już pozostałych słowach Pawła zresztą to prostota to
  • prostota przesłania mistrza Nazaretu właściwie te jego nauki są trywialne
  • moglibyśmy powiedzieć nadstaw drogi policzek idź drugą milę nie szukaj
  • drzazgi w oku bliźniego Znajdź belkę w swoim zawsze przebaczeń ucz się ode mnie
  • że jestem cichy i pokornego serca Skup się na tym co najważniejsze gdzie skarb
  • twój tam i serce twoje są zasady Jurgen haber macie do ze współczesnych
  • filozofów kiedy mówi kiedy o tych zasadach mówi to są zasady których uczymy się w rodzinach kiedy przy stole rodzice uczą swoje dzieci Albo ja bym
  • powiedział kiedy w drodze do przedszkola dajemy instrukcję Jak dzieci powinny się zachowywać Szanowni państwo pamiętam moje
  • Podróże z dziećmi do przedszkola i właściwie cały czas powtarzające się te
  • same instrukcje do syna bądź grzeczny nie ciągnij dziewczynek za włosy Słuchaj
  • pani odkładaj zabawki na swoje miejsce jedz obiad Tak oczywiście jedz obiad A moja córka No to właściwie te same
  • zasady oprócz jeszcze jedna dodatkowa Nie kop starszych kolegów w tyłek może
  • to powinien być w ogóle temat dzisiejsze moje refleksji proste rzeczy tak jak w
  • Małym Księciu Antoine de Saint Exupery który przez proste gesty banalne gesty zaczyna rozumieć miłość róży która ma tylko trzy kolce to mała kokietka i
  • właściwie tylko udaje że tymi trzema kolcami może obronić się przed strasznymi baobabami albo przez małe gesty ten Mały Książę zdobywa przyjaźń
  • Lisa Oswaja go a na koniec swojej podróży na ziemię mówi Dobrze widzi się
  • tylko sercem najważniejsze jest niewidoczne do oczu i myślę że to co
  • zachwyca w ewangelicznym obrazie Jezusa to również głęboki humanitaryzm jego
  • postawy jest zawsze dla innych nigdy dla siebie pomimo zmę samotności
  • niezrozumienia cierpienia mówi lisy mają nory ptaki powietrzne gniazda ale syn
  • człowieczy nie ma miejsca gdzie głowę mógłby oprzeć zawsze jest Dla tych którzy są ciemiężeni bez broni odrzuceni bez względu na to kim są to dzieci
  • kobiety starcy celnicy prostytutki przestępcy zdrajcy bezdomni chorzy
  • trędowaci samarytanie bez względu na to jak strasznych rzeczy się dopuścili bez
  • względu na to jak bardzo zagubili się w swoje rzeczywistości bez granatach bardzo potępia ich społeczeństwo Chrystus ich nigdy nie odrzuca nigdy nie
  • potępia nigdy nie zważa też na krytykę która na niego spada mówią bo to żarłoki
  • pijak ten który zadaje się z prostytutkami celnikami nawet na krzyżu pomyślmy przejmujące są te słowa do przestępcy tuż obok dziś
  • będziesz ze mną w raju albo modlitwa za oprawców przebacz im bo nie wiedzą co
  • czynią do końca dla innych nigdy dla siebie za cenę wszystkiego Pomyślmy o ostatnich słowach Jezusa Boże mój czemuś mnie
  • opuścił początek XXI wieku
  • to nie jest najłatwiejszy czas dla chrześcijaństwa szczególnie w kręgu tak zwanej kultury zachodniej Właściwie trudno jest wpisać Boga
  • nasz współczesny odczarowany świat jak mówił Max Weber na przełomie XIX i XX
  • wieku rzeczywiście po ustaleniach Kopernika Galileusza Newtona maxaborna
  • Marksa firebacha niczego Freuda Holokauście i tak dalej Trudno jest
  • wpisać Boga w tą Rzeczywistość w której żyjemy i wydaje się że całkiem nieźle
  • Radzimy sobie na co dzień bez Boga być może tak powinno być Być może jak mówił
  • Ireneusz z Legionów w drugim wieku Bóg stwarza ludzi jako dzieci którzy muszą
  • dorastać ale dorastanie polega na tym że stają się coraz bardziej samodzielne w
  • podobny sposób bon Heaven na parę miesięcy właściwie przed swoją egzekucją w 45 roku mówi że relacja Bóg człowiek to jak rodzic
  • Dziecko na początku dziecko właściwie żyje rodzice stamtąd czerpie swoją
  • tożsamość ale z czasem dorasta i bo on mówi świat wydoroślał już nie musi
  • tłumaczyć już nie musi posługiwać się tymi starymi metaforami bo człowiek może
  • wziąć na siebie odpowiedzialność i w sposób świecki sposób dojrzały
  • interpretować tą rzeczywistość mówi Nie musimy wysługiwać się bogiem żeby
  • wyjaśnić naszą egzystencję szczególnie w świecie Kultury która jest projekcją
  • człowieka nie powinniśmy wysługiwać się Bogiem
  • dla wyjaśnienia naszej rzeczywistości bo wtedy wplatamy go w nasze małe niepełne
  • niedoskonałe rozumienie rzeczywistości Bóg staje się jak mówi bon Heaven roboczą hipotezą albo jeszcze gorzej zapchaj dziurą i z
  • tego zawsze wychodzi zafałszowane obraz Boga antropomorficzny antropopatyczny po
  • prostu większy człowiek ze wszystkimi wadami i ambicjami
  • jako stwarzamy Boga na swój obraz kiedy interpretujemy wyjaśniamy naszą
  • rzeczywistość Bogiem może zyskujemy wytry który otwiera drzwi pomaga nam w
  • interpretacji świata ale tracimy obraz tego który źródłem rzeczywistości w III
  • Rzeszy Bóg bardzo przypomina furera A kogo dzisiaj
  • samca alfa metafizycznego sadystę sędziego który w
  • nieskończoność będzie się pastwił nad niewiernymi A może obrzydliwego tyrana
  • który jest pod respiratorów władza światem który mści się na ludziach którym być może zazdrości życia trudno się nie zadumać i ze smutkiem nie
  • skonstantować tego obrazu instytucjonalnego chrześcijaństwa jak i coraz częściej wyłania się w dyskursie publicznym świata Zachodniego
  • niejednokrotnie bardzo trudne się przedrzeć pięknym stronom kartą
  • współczesnego chrześcijaństwa do świadomości publicznej w takich kart przecież nie brakuje przy odrobinie wysiłku widzimy wokół nas
  • wielkich bohaterów wiary właśnie tych wielkich monumentalnych na ołtarzach walczących z własnymi demonami może być Maksymilian Kolbe jeśli
  • patrzymy przez pryzmat śmierci a nie życia i antysemityzmu rycerza Niepokalanej to może być Matka Teresa która przechodzi przez własne doliny
  • ciemności zwątpienia i strachu to może być brat rożek to był łączy różne Tradycje w tezę a może być Marcin Luter King ze swoim
  • wielkim marzeniem o świecie bez barier albo desmontutu z komisji prawdy pojednania ale wokół siebie też pewnie widzimy wiele tych
  • małych bezdomnych bohaterów wiary które No tak jak wdowa z Ewangelii dają
  • ostatni grosz bo nie mają nic wiele nic więcej często takie osoby
  • zauważamy widzimy wtedy kiedy już ich nie ma i wtedy widzimy jak bardzo nam
  • brakuje a jednak instytucjonalne chrześcijaństwo postrzegamy Według ostatnich badań jej brakuje ich i euro barometr i piór serce
  • i badania gallupa i nawet tutaj polskie badania cbosu projekt młodzież
  • albo Europejskiej sandacz społeczny One wszystkie pokazują że w naszym kręgu
  • kulturowym szczególnie młode pokolenia postrzegają chrześcijaństwo jako jedną z
  • bardziej zdyskredytowanych religii współczesnego Zachodniego świata
  • jak to możliwe jak to w ogóle możliwe
  • malwersacje finansowe kościół który staje się z merkantylizowaną korporacją
  • która po prostu sprzedaje produkt i usługi nad użycia moralne niejednokrotnie wobec bezbronnych najmniejszych
  • pedofilia w kościele nadużycia seksualne może jest to ułamek działań kościoła ale
  • jakże dotykający Wystarczy otworzyć pierwszą lepszą gazetę pierwszy lepszy
  • portal internetowy żeby coś znaleźć o tym czy innym duchownym jakim strasznym
  • cieniem kładzie się to na współczesnym chrześcijaństwie upolitycznie nie kościoła to kościół który Jawi się jak partia polityczna
  • wielki gracz polityczny i który niejednokrotnie nie ma żadnych skrupułów żeby współpracować z reżimami dla własnych korzyści kościół jako system
  • władzy niejednokrotnie opresyjny system władzy wszechwładna hierarchia feudalna monarchiczna struktura
  • kościół który manipuluje malutkimi zawsze jest przeciw i zawsze jest wobec
  • jakiegoś wroga przeciw haremu Potterowi róży tumberg
  • bo to lewactwo przeciw szczepionkom naco przeciw prawą protestom kobiet przeciw
  • gender przeciw osobom lgbt przeciw ruchome ekologiczny bo to neomarksizm
  • kościół jak mówi jak mówią ostatnie badania projektu młodzież staje się
  • nudny A na chroniczny niepotrzebny źle się kojarzy tak mówi młodzież wytarł się
  • przeżył może jest to uproszczony
  • niesprawiedliwy obraz świata ale jednak coraz częściej komunikowany jest w
  • badaniach i ocenach szczególnie wśród młodych pokoleń i coraz częściej wśród starszych
  • może to jest ten moment mogę to jest ten ta chwila kiedy trzeba zadać pytanie
  • jakkolwiek bolesne trudne mogą one być jakie błędy jakie
  • zaniechania jakie manipulacja jakie grzechy musiały zdarzyć się po drodze na
  • przestrzeni wieku w ostatnich latach teraz że chrześcijaństwo w świecie zachodnim coraz bardziej kojarzy się z autorytarnym systemem władzy niż z drogą
  • bezsilnego człowieka do Boga i ręką wyciągniętą przez Boga do człowieka
  • symptomatyczne są słowa zmarłego przez kilku latek Christophera
  • hitchensa bonującego ateisty przyjaciela Richarda daukinsa który mówił przed
  • śmiercią niedługo przed śmiercią mówił żeby wierzyć w Boga dziś bo trzeba być
  • albo idiotą albo szaleńcem albo kłamcą bez względu na to jak bardzo ranią te
  • słowa dają do namysłu w podobnym tonie wypowiadał się znamy te słowa wszyscy
  • bardzo dobrze Mahatma Gandhi ponad 100 lat temu który Mówił dla mnie Chrystus jest najwspanialszy nauczycielem jakiego ludzkość kiedykolwiek miała ale potem
  • dodaje lubię waszego Chrystusa ale nie lubię waszych chrześcijan wasi
  • chrześcijanie są zupełnie nie podobni do waszego Chrystusa
  • albo niczym który wiedzy radosnej mówi o kościołach
  • jako o grobach Boga z których rozchodzi się ten nieznośny fetor rozkładającego
  • ciała współczesne chrześcijaństwo może obwarować się w swoje twierdzy i skupiać nas skrupulatnej ortodoncji może trzymać
  • w rezach swoich wiernych chociaż No trzeba przyznać że wiele współczesnych doktryn to martwe metafory które są już nie rozumiane nawet przez gorliwych
  • wyznawców kościołów Często są to średniowieczne konstrukty U podstaw których kryje się platońska ontologia czy arystotelesowska ontologia niewielu
  • z nas ją rozumie dzisiaj współczesne chrześcijaństwo może tracić wiele energii napologię i walkę z adwersarzami których
  • głos coraz bardziej jest słyszany dzisiaj i może powinno zawierać taki głos Może powinno oskarżać świadom relatywizm
  • o niemoralność o prześladowanie o takie o konsumeryzm lewactwo neomarksim
  • A może to jest ten czas przede wszystkim Ten czas tak jak u zarania naszej ery ponad tymi wszystkimi wysublimowanymi słowami
  • ponad wywodami swoją postawą chrześcijanie dawali po prostu
  • świadectwo życia że Chrystus prowadzi człowieka drogą miłości i w ten sposób
  • pokonuje zło droga miłosiernego samarytanina
  • w jaki sposób może Chrześcijaństwo nie światu dzisiaj światło Ewangelii może zwyczajnie
  • może Bez kapiącego złota może bez kościołów pałacu
  • może bezwładnych książąt kościoła hierarchów
  • monarchicznych bez starych sloganów bez odgradzania się od siebie nawzajem od innych od manipulacji bez manipulacji po prostu W
  • trosce o drugiego człowieka każdego człowieka bez względu na jego płeć na
  • jego majątek na jego orientację seksualną a jego przynależność kościelną
  • na Grzechy które popełni brud który się splamił to bardzo dziwna rzecz bardzo dziwna rzecz ale kiedy czytamy ewangelię wynika
  • z nich taka prosta konstatacja że Bóg kocha każdego człowieka
  • Możemy również powinniśmy nikomu złem zasłonie odpłacę zawsze
  • zabiega to co dobre nie szukaj zemsty nie daj się zwyciężyć
  • złu ale zło dobrem zwyciężaj słowa znowuż przywodzą militria na
  • pamięć który mówi na myśl należy także żyć żeby w innym człowieku zawsze
  • widzieć Chrystusa i potem dodaje należy także by być Chrystusem dla innego
  • człowieka może na tym właśnie polega sedno chrześcijaństwa jest naśladowaniem
  • Chrystusa To piękna rzecz ale równocześnie wielka odpowiedzialność jakiego bo Właściwie trudno nie zadać pytania Jakiego Chrystusa Widzi świat
  • kiedy patrzy na współczesne chrześcijaństwo czy tego który skłania się do każdego człowieka i nie pyta się go o doktryny
  • nie zniewala nie sprzedaje produktu nie związuje swoją władzą po prostu wyciąga
  • rękę i pyta wierzysz Chcesz moje pomocy wierzę chcę to chodź ze mną dzisiaj będziesz ze mną w raju czy tak jest Mam
  • nadzieję ale może widzi niewzruszonego władcę któremu wszystko jedno jest w stanie tysiące wysyłać na rzeź
  • A może widzi obrzydliwego tyrana który czyha na upadek innych i osądza
  • wszystkich wokół wprowadza sąd i apokalipsę czy nie jest za późno czy nie jest tak jak mówił elifel kiedy
  • patrzył na śmierć dziecka w Auschwitz Bóg Umarł w tym oto właśnie człowieku
  • może rację ma profesor Tomasz Polak swojej niezwykłej pięknej książce system
  • Kościelny kiedy wskazuje że ten moloch władzy zbudowany jest na
  • fałszu karmi się opresją władzy i tej hipokryzji nie da się zmienić
  • może ma rację ale może rację ma w jakim sensie
  • Różewicz który jakkolwiek traci wiarę Przyznaję że jest ateistą że jego wiara zniknęła po strasznych rzeczach które widział w
  • czasie II Wojny Światowej to jednak kiedy patrzy na wiarę Na przykład bonafera mówi
  • ponownie Uczę się chodzić tak jak w swoim wierszu nauka chodzenia w którym
  • chciałbym zakończyć moją refleksję pisze tak bonheffera spotkałem we Wrocławiu fragment tego wiersza
  • Zacznij od początku zacznij jeszcze raz mówił do mnie naukę chodzenia naukę
  • pisania czytania myślenia trzeba się z tym zgodzić że Bóg odszedł z tego świata
  • nie umarł trzeba się z tym zgodzić że jest się dorosłym że trzeba żyć bez ojca
  • i mówił jeszcze że trzeba żyć godnie na świecie bezbożnym nie licząc na karę i
  • nagrodę a na końcu wiersza Różewicz pisze tak wtedy on Chrystus się zatrzymał i powiedział
  • przyjacielu Skreśl jedno wielkie słowo swoim wierszu
  • Skreśl słowo piękno Dziękuję bardzo
  • pojawiło się pytania ja Może przeczytam
  • czy nie za dużo pan zrzuca na chrześcijaństwo laicyzacja toczy się przecież niezależnie od niego
  • bardzo możliwe bardzo możliwe to ja nie roszczę sobie
  • tej prawa do jakichś uniwersalnych doskonałych odpowiedzi zadać kilka pytań
  • Wydaje mi się że te pytania są ważne w naszym kręgu kulturowym szczególnie
  • kiedy widzimy No zmieniającą się rzeczywiście sytuacje kościoła i
  • sytuacja chrześcijaństwa rzeczywiście sekularyzacja następuje bardzo szybko w
  • naszym kraju jest to coś nowego w Czechach trwa od 150 lat przynajmniej na zachodzie Europy od 10-leci Osobiście uważam że jest to bardzo dobry proces
  • podzielam tutaj zdanie profesora księdza profesora Tomasza Halika który mówi że
  • jest to proces oczyszczający który właściwie Sprawia to że no możemy ten świat odczytywać odczytywać w sposób odpowiedzialny bez
  • No właśnie takiej hipotezy roboczej bez zrzucania bez wczytywania Boga w tą
  • rzeczywistość No tak czy inaczej rzeczywiście nasz świat jest sekularny czyli jest świecki No nie widzimy Boga w kosmologii
  • kosmologia rozumiemy prawa natury prawa w jakiś sposób prawa nauki wiem jak
  • funkcjonuje biologia przynajmniej częściowo wiemy jak powiedzmy jak
  • funkcjonuje nasza myśl i tak dalej i tak dalej nie musimy natomiast za każdym razem czy wszędzie widzieć Boga prawdę powiedziawszy nawet byłoby to niemożliwe
  • dzisiaj choćbyśmy nie wiem jak chcieli także tutaj nie ma najmniejszego problemu i to wydaje mi się że to jest bardzo dobra rzecz która sprawia że No
  • my jesteśmy odpowiedzialni za siebie za drugiego człowieka za nasze życie i tak
  • dalej I również to jest ten proces w którym w którym musimy odpowiedzieć
  • sobie na pytanie Co to znaczy że Jestem chrześcijaninem Wyobraźmy sobie taką sytuację musimy wyobrażać sobie popatrzmy taką sytuację Gdzie całe
  • społeczeństwo chrześcijańskie stwierdzenie chrześcijaninem a nic nie znaczy wszyscy są chrześcijanami dookoła ptaki czy inny sposób Natomiast w
  • sytuacji kiedy chrześcijaństwo jest mniejszością stwierdzenie Jestem chrześcijaninem wymaga swego rodzaju namysłu swojego
  • rodzaju odpowiedzialności to niesie ze sobą jakąś treść zarówno pewną świadomość wewnętrzną ale też
  • treść społeczną czy kulturową i wydaje mi się że to bardzo dobrze ten element
  • ten aspekt właśnie odpowiedzialności jest jest ważne i w jakim sensie przybliża nas myślę do wczesnego chrześcijaństwa No które było mówiąc
  • nieładnie sformatowane na swego rodzaju mniejszość oczywiście w Polsce może Jestem chrześcijaninem
  • Mniej [Muzyka] znaczy niż na przykład stwierdzenie jestem protestantem przyznanie się do
  • jakiejkolwiek Zresztą nie tylko religijnej wymaga jakiegoś właśnie takiego dużego namysłu dużej refleksji a czasami też całkiem
  • sporej odwagi Czy w związku z tym uważasz że
  • kościoły to się miały najlepiej jak były prześladowane Nie w żaden sposób to
  • nawet słowo prześladowanie nie padło w tym cokolwiek mówiłem prześladowanie to straszna rzecz to jestem pacyfistą albo w tym kierunku
  • powiedzmy się skłaniam i nie lubię przemocy nie chciałbym
  • doświadczać takiej przemocy patrzę na moich przyjaciół i znajomych W tej chwili na Ukrainie i to co przeżywają to straszna rzecz
  • przemoc której są ofiarami to różnego rodzaju przemoc z jednej strony militarna z drugiej strony również przemoc kulturowa i przemoc eklezjalna
  • zdajemy sobie sprawę z napięć między poszczególnymi między poszczególnymi kościołami ekle Czy denominacjami w obrębie tego samego
  • wyznania chrześcijańskiego to straszna rzecz W żaden sposób jak tak nie
  • twierdzę natomiast no to co to co twierdzę czy co to co to co
  • chciałbym widzieć to chciałbym Nie wiem może chciałbym żeby ten
  • [Muzyka] właśnie to proste To proste przekazania ten prosty przekaz chrześcijaństwa fundamentalny prostych przekaz
  • chrześcijaństwa był dominujący w tym Kiedy myślimy o chrześcijaństwie i o
  • postawach chrześcijan i o życiu chrześcijan o tym jak wyglądają
  • kościoły może to jest bardzo naiwne może to jest takie przedświąteczne myślenie troszeczkę No niech tak będzie prawda natomiast no jest taki rodzaj marzenia
  • prawda żeby No troszkę było mniej tego wykorzystywania drugiego człowieka
  • trochę mniej tego feudalizmu prawda gdzie mamy do czynienia No właściwie z
  • trzech władzą niejednokrotnie w różnych w różnych systemach eklezjalnych władzą hierarchów powiedzmy
  • albo na przykład sprawiedliwością społeczną patriarchaliznem w jaki sposób
  • traktowane są kobiety w kościołach przerażająca sprawa W jaki sposób traktowane mniejszości różne no przykra rzecz No naprawdę jak myślę o
  • tym myślę znowuż można takim romantycznym może niepełnym obrazie Jezusa z ewangelii z kim się spotykał z kim
  • spędzał czas No właśnie z takimi ludźmi często odrzutkami prawda naprawdę Wydaje
  • mi się że nie od parady Nazywano go żarłokiem pijakiem tym Który spędza czas z prostytutkami i z celnikami nie bał się i to wydaje mi się że to jest dobry
  • przykład mamy jeszcze tutaj jedno pytanie Jaka jest dla ta jaka jest pana
  • wizjach dla chrześcijaństwa za powiedzmy 50 lat przecież przeżyło Tysiąclecia
  • więc tak szybko się nie skończy raczej jak dotychczas wyewoluuje w jakim kierunku lub kierunkach Bardzo dziękuję za to pytanie coś No
  • teraz zaprzeczę sobie odpowiadając ale muszę być uczciwy a kiedy czytamy badania te rzeczy się tych badań jest bardzo dużo
  • na temat religijności współczesnego świata takie badania na przykład znajdują się w World Christian database jest taki
  • portal bo World religing database Pure serce robi coś
  • takiego galu lub Gordon conwell Jedna z takich uczelni chrześcijańskich właściwie wszystkie one pokazują jedną bardzo prostą sprawę mianowicie Bez
  • względu na to co się dzieje Znowu w tak zwanym zachodnim kręgu kulturowym czyli
  • nie wiem Europa Stany Zjednoczone można Australia Europa powiedzmy głównie
  • Zachodnia i Środkowa może tak tutaj widzimy sekularyzację która idzie która
  • postępuje szybko to jednak świat staje się coraz bardziej wierzący
  • naprawdę i tych religii przybywa i wszystko na to wskazuje że
  • rzeczywiście tych te religie będą rozwijały się coraz szybciej
  • i to różne religie rozwijają zarówno jeśli chodzi o ilość wyznawców w obrębie
  • tej samej religii jak również ilość denominacji prawda No nie wiem W tej
  • chwili Zgodnie właśnie z tymi badaniami tutaj odwoły się akurat do tej World Christine database mamy mniej więcej 45 tysięcy
  • denominacji chrześcijańskich albo wyznań chrześcijańskich przypuszcza się że do 2050 roku będzie ich będzie ich 70 tysięcy czyli praktycznie dwa razy
  • więcej jeśli chodzi o liczbę wierzących w stosunku do niewierzących w różnego w różnych religiach również ta liczba
  • wierzących zdecydowanie wzrasta liczba niewierzących maleje jeśli znaczy ludzkość mniej więcej trochę jeden trochę ponad 1% rocznie
  • rośnie tak mi się wydaje Natomiast jeśli mówimy o rozwoju religii No to jest
  • mniej więcej nie wiem jeden przecinek 2 1,3 jeśli chodzi o takie bardziej charyzmatyczne
  • denominację no i oczywiście bardzo dobrze rozwija się islam wydaje się że
  • są takie badania które mówią że być może zrówna się z chrześcijaństwem do 2050
  • roku czy tak się stanie No to zobaczymy także jak będzie wyglądał ten świat No nie mam pojęcia Wydaje mi się że będzie religijny będzie miał się dobrze
  • Natomiast jeśli chodzi o tutaj Europę No to w ogóle jest pytanie co będzie z
  • Europą za 50 lat Na ile będzie stanowiła takie centrum kulturowe świata Czy
  • ciągle jeszcze stanowi i jak to będzie wyglądało wtedy nie wiemy to jest jedna
  • rzecz Druga rzecz No możemy nagrywać olbrzymich fal migracji w najbliższym
  • czasie i to właściwie w tej chwili dostrzegam czy doświadczamy może takich
  • zaczątku tego co przyszły świat będzie niósł sobą do niedawna Bank światowy przypuszczał czy
  • zakładał że do 2050 roku będziemy mieli około 250 milionów uchodźców którzy No
  • tutaj będą w dużej mierze przybywali to w dużej mierze będą uchodźcy klimatyczni
  • w tej chwili są też portale i instytucje które mówią że ta liczba Będzie znacznie
  • wyższa że może ona przekroczyć nawet miliard osób do 2050 roku czyli No 2050
  • rok właściwie zaraz Szanowni państwo no i ci [Muzyka] uchodźcy Czy migranci osoby
  • przymusowo przesiedlone z różnych względów no wniosły ze sobą swoją religię i swoją wiarę jak te osoby będą wpływały powiedzmy na geografię Wiary we
  • współczesnym świecie no tego nie wiemy wydaje się dzisiaj można było powiedzieć że wydaje się że nurty charyzmatyczne będą rosły szybciej
  • w różnych religiach [Muzyka]
  • wydaje się że islam będzie rozwijał się dobrze natomiast jak będzie wyglądała sytuacja tutaj w naszym kraju
  • No nie mam pojęcia niektórzy wieszczą rzeczywiście w jakimś sensie taki model
  • irlandzki jeśli chodzi o Polskę i to może być kwestia
  • niedalekiej przyszłości i rzeczywiście odwracania się młodzieży od kościoła oraz pod uwagę powiedzmy jaka jest sytuacja w kościele
  • w jaki sposób kościół w cudzysłowiu dba o młode pokolenia widzimy to na gruncie
  • nie wiem religii katechez Gdzie w jeśli chodzi o szkoły średnie tych osób
  • uczęszczających na katechezy jest Nie wiem 16% w tej chwili w Polsce widzimy
  • to jeśli chodzi o powołania do seminariów duchownych Gdzie właściwie Chyba żadne w tej chwili katolickie seminarium nie przyjęło niż 20 kleryków
  • w ciągu roku mogę się mylić ale mniej więcej tak to wygląda także no widzimy powiedzmy ten proces który który następuje bardzo
  • szybko w szczególności bardzo szybko jeśli chodzi o pokolenia młode a więc te
  • pokolenie z urodzone po 1997 roku to nie znaczy że to pokolenie traci wiarę ale
  • odchodzi z kościoła Natomiast gdzie tą wiarę o gdzie ta wiara zostanie
  • spożytkowana ulokowana to jest pytanie w jakim sensie otwarte Chciałbym bardzo podziękować za za tą refleksję było to lepsze niż
  • niejedno kazanie na temat kościoła i też chciałbym podziękować za
  • takie uczciwe w dobrym sensie ekumeniczne to znaczy mam na myśli to że
  • w tej chwili w sytuacji w jakiej znajduje się kościół do katolicki także w Polsce protestanci mamy taką pokusę żeby lepiej się poczuć natomiast to co
  • mówiłeś Wojtku No dotyczyło wszystkich chrześcijan tutaj można było siebie
  • odnaleźć Mam dwa pytania jedna trochę koresponduje z tym pytaniem czy nie za
  • dużo wkłada się na chrześcijaństwo bo wydaje mi się że chyba po czasach
  • Apostolskich nigdy Chrześcijaństwo nie było w awangardzie zmian społecznych to
  • znaczy no zawsze były jakieś fragmenty albo fragmenciki jakie jakieś ruchy czy
  • postaci które które były w tej awangardzie ale generalnie Wydaje mi się że już od późnego antyku chrześcijaństwo jest raczej
  • konserwującym i to niezbyt dobre dobre
  • struktury społecznej i druga rzecz na Apostoł Paweł o którym tutaj dużo
  • wspominałeś jest dla nas wielkim misjonarzem apostołem teologiem
  • ale dla wielu w swoich czasach był heretykiem tak jak inne postacie tutaj też wymienione Czy Martin Luther King czyli
  • trybon Hofer dla nas Polaków bonhoffer dla anglosasów jest bohaterem ale ale
  • macierzysty kościół bonhoffera niemiecki kościół w dużej mierze nadal ma problem
  • z akceptowaniem go pytanie czy bycie heretykiem czy postrzeganie to jest to
  • jest cena którą trzeba zapłacić za wierność Ewangelii rozumianej właśnie
  • jako bezwarunkowa miłość Boga czy opowieść o Bogu który idzie i szuka
  • grzesznego człowieka czy No bo tak tak wychodzi z tego tak że po prostu
  • jeżeli ktoś chce być wierny wierny Ewangelii to to musi się narazić w
  • większości Kościelnej mainstreamowi kościelnemu czy tak musi być
  • ja wiem czy tak musi być ale myślę że tak często jest bardzo ci dziękuję za te pytania Rzeczywiście myślę że to dotyczy całego chrześcijaństwa nie tylko
  • kościoła rzymskokatolickiego kościół protestancki czy prawosławnym Myślę że
  • ma wielkie teraz wyzwania przed sobą to myślę że byłaby rozmowa na zupełnie inny
  • temat jeśli chodzi o kościół protestancki No tutaj również są wyzwania No cóż w naszym kraju kościół protestancki jest minimalny
  • prawda mówimy o jeśli jeśli będziemy nie wiem pozytywnie optymistycznie
  • nastawieni do różnego rodzaju badań to możemy powiedzieć o 125 tysiącach ludzi w 40 milionowym kraju prawda to jest minimalna minimalna grupa prawda jaki
  • rzeczywiście Wydaje mi się że czasami fajnie jest powiedzieć że jestem protestantem ewangelikiem i tak dalej To ma może nie wiem wpływać na jakieś dobre
  • samopoczucie natomiast wymiar społe nie jest duże naprawdę
  • może a może z drugiej strony właśnie ta mniejszościowość powiedzmy istnienia
  • tego tych tych kościołów producencki ona pokazuje ja w jaki sposób to mogłoby funkcjonować Zgadzam się rzeczywiście że to pierwsze chrześcijaństwo Ja myślę że
  • chrześcijaństwo do pierwszych trzech wieków było bardzo awangardowe i no Paweł był taką osobą ale nie tylko
  • Paweł no po Pawle też widzimy w następnych wiekach takie osoby które
  • rzeczywiście No coś przekłada czy powiedzmy wnosiły do chrześcijaństwa No
  • wielkie nowe czasami radykalne myśli które którymi bardzo wiele ryzykowano właściwie wydaje
  • mi się tak z jednej strony do przełożenie myśli chrześcijańskiej z kontekstu semickiego
  • na kontekst grekorzymski było wielkim Przełomem i o czymś takim czytamy w 15
  • rozdziale Dziejów Apostolskich rzeczywiście Paweł staje się misjonarzem powiedzmy tych powiedzmy tego rodzaju translacji ale później widzimy na takich
  • myślicieli jako regenes który tłumaczy chrześcijaństwo już to powiedzmy takie Greco rzymskie z kolei na język myślicieli i razem nie wiem ze swoimi
  • przyjaciółmi uczniami również mistrzami No w jakimś sensie zaczyna tłumaczyć to
  • chrześcijaństwo przez pryzmat nie wiem filozofii platońskiej na przykład później byli ojcowie kapadodscy później Augustyn prawda w dużej mierze No i to
  • jest ta właściwie oni wszyscy może po za augustynem już funkcjonowali w tym momencie kiedy No jeszcze nie istniała ortodoksja chrześcijaństwa czyli nie
  • było ustalonych doktryn nie było ustalonych dogmatów nawet nie był zebrany kanon Nowego Testamentu No to w dużej mierze Augustyn do tego się
  • przyczynił w związku z czym No można powiedzieć oni chodzili po omacku próbowali opowiedzieć tą historię czy tą opowieść chrześcijańską w takim w sposób
  • który byłby właściwy dla ówczesnego bardzo dynamicznie zmieniającego się świata czasami wypowiadali rzeczy które później okazywały się heretyckie i
  • zdawali sobie z tego sprawę na przykład o regenesa w komentarzu do Ewangelii Łukasza czytamy Właśnie coś takiego że on chce ze wszystkich sił służyć
  • kościołowi próbuje opisać tą rzeczywistość teologiczną na tyle na ile to jest możliwe ale może się pomylić Jeśli okaże się że stanie się suchą
  • gałęzią w tego kościoła to prosi o to żeby go spalono na stosie No i rzeczywiście został potępiony ale ale następne pokolenia naprawdę
  • następne pokolenia żyły o regenesem w taki czy inny sposób podobnie następne
  • pokolenia żyły augustynem Tomaszem z Akwinu Marcinem lutrem calvinem
  • melanchtonem menos simonsem bonhefferem prawda to jest całe mnóstwo
  • powiedzmy tych ludzi którzy strasznie dużo ryzykowali weasleyami którzy nie wiem często życie swoje oddawali za chrześcijaństwo i byli
  • rzeczywiście gdzieś na granicy herezji chodzili ale jednak warto było bo
  • potrafili w jakiś sposób to chrześcijaństwo sprawić że ono stawało się awangardowe jednak i pomimo tej roli konserwującej
Pobierz transkrypcję (TXT)