Chrześcijańskie fake newsy
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Chrześcijańskie fake newsy | EWST online
- [Muzyka]
- [Muzyka]
- Dobry wieczór państwu jest czterech godzina 19 rozpoczynamy wst online a
- rozmawiać Będziemy o fake newsach fake newsach
- chrześcijańskich ochrześcijaństwie i spróbujemy cofnąć się nieco w czasie żeby zobaczyć
- jak głęboko różnego typu fake newsy sięgają Ale spróbujemy też
- zobaczyć z czego wynika tworzenie tej pierwszej religijnych bo nie tylko
- chrześcijaństwo pada ofiarą bądź też chrześcijańskie serwisy i portale
- niestety wypuszczają czasami nieprawdziwe wiadomości ale również inne religie i są ze mną dzisiaj
- fachowcy bardzo różnych dziedzinach rozpoczniemy od profesor Kaliny
- Wojciechowskiej która jest dorożką i biblistką I
- co teolog Vista może powiedzieć na temat fake newsów za chwileczkę się państwo
- przekonacie jest z nami też doktor Sławomir torbus Dzień dobry który jest
- dla odmiany prologiem klasycznym ze specjalizacji między innymi w grece
- Wigilijnej w grece coinach oraz z innymi bardzo przydatnymi
- umiejętnościami o których za chwileczkę też porozmawiamy no i jest z nami również Grzegorz wiktorowski antropolog kulturowy i
- absolwent ewsp który w pracy swojego i wykształcenia i
- zainteresowań jest osobą z którą na pewno o współczesnych ale też o
- historycznych fake newsach w świecie religijni porozmawiamy
- Zacznijmy w ogóle może od tego czym fake News są według definicji jest to
- fałszywa wiadomość często o charakterze sensacyjnym publikowane z intencją
- wprowadzenia odbiorcy w błąd w celu osiągnięcia korzyści finansowych politycznych lub prestiżowych aktualnie fake newsy rozpowszechniane są poprzez
- Media drukowane i serwisy informacyjne Media elektroniczne czy serwisy
- społecznościowe oczywiście w tej chwili w większości z nas fake News w nieprawdziwe informacje
- i tak dalej kojarzą się przede wszystkim z internetem ale nie zawsze tak było
- i oczywiście też nie zawsze fake News nazywał się fake newsem były to plotki
- oszczerstwa obmowy Czy to po prostu nie oczywiście
- też wasz chwilę różnego rodzaju czy po prostu nieprawdziwe informacje które
- były na różny sposób rozpowszechniane I jak wiemy doskonale z historii kiedy
- zagłębimy się w historię również religii z takimi rzeczami mamy do czynienia
- praktycznie Od kiedy istnieją dowody materialne w postaci pisma od tego
- momentu możemy znaleźć różnego rodzaju nieprawdziwe informacje a później ich
- różnego rodzaju sprostowania odnoszenie się na nich i tak dalej i tak dalej
- Przejdźmy może do takiego Może trochę obrazoburczego pytania czy w Biblii
- znajdziemy w tej wnioski oczywiście w takich z taką definicją z jaką jaką nam podała
- Joanna fake newsów nie znajdziemy w Biblii tak one nie były pisane
- z jakimiś takim określonym celem wprowadzenia kogoś w błąd raczej
- przeciwnie one miały na celu wykazanie pewnych pewnych rzeczy
- Oczywiście zdarzają się jakieś informacje takie typu
- paszk chwilowego w Starym Testamencie znajdujemy oczywiście bardzo wiele
- takich tak dzisiaj byśmy powiedzieli paszkwili ale
- myślę że tutaj intencja była trochę inna tego typu
- fake newsy pojawiły się troszeczkę później kiedy dochodziło do fałszer z tekstu biblijnego
- i na świecie Zaczęły pojawiać albo jakieś listy z
- nieba albo jakieś teksty rzekomo powstały w Starożytności i
- odnalezione po setkach lat które ostatecznie okazywały się falsyfikatami
- i te można nazwać fake newsami Natomiast ja bym osobiście w samej Biblii w której
- nie brakuje Tak jak powiedziałam maniplotek ani paszkwili fake newsów się
- nie doszukiwała Ja jednak i tutaj do Sławka chciałam się
- zwrócić znalazłem coś w rodzaju fake newsa mianowicie informacje znaczy tam gdzie jest cała historia tego fake newsa oraz
- jego zdemaskowaniu informacja na temat wykradzenia ciała Jezusa z grobów nie wiem jak precyzyjne jest definicja
- fake newsa tak taka którą moglibyśmy faktycznie zastosować do pewnych
- informacji które w Biblii się znajdują
- wydaje mi się ja tutaj tak sobie przejrzałem Nowy Testament pod tym kątem Odnosząc się również do tej informacji
- której ty mówisz I wydaje mi się że przynajmniej jakieś takie pewne znamiona
- takich fake newsów pewne informacje przekazywane na przykład przez ewangelistów mogą mieć można byłoby można byłoby im przypisać
- No i z tym wykradzeniem ciała właśnie pod kątem Ewangelii według Mateusza
- próbowałem sobie tam przejrzeć ten materiał No i rzeczywiście w 28
- rozdziale mamy taką taką informację może Może przeczytam żeby żeby nie być
- gołosłownym jak Mateusz relacjonuje pewną pewną rzecz właśnie związaną z tym
- o czym mówisz gdy byli jeszcze w drodze niektórzy strażnicy przyszli do miasta i powiadomili wyższych kapłanów o
- wszystkim co się wydarzyło oni zebrali się ze starszymi po naradzie dali żołnierzom dużo pieniędzy nakazując
- mówcie tak nocą kiedy zasnęliśmy przyszli jego uczniowie i wykradli go A
- jeżeli dowie się o tym namiestnik wyjaśniłem mu to żebyście nie mieli kłopotów oni wzięli pieniądze i zrobili tak jak ich Pouczono i rozeszło się ta
- wieść wśród Żydów i jest powtarzana aż do dnia dzisiejszego
- czyli No nie wiem jeśli mówisz że tej definicji związanej z jaką jakąś korzyścią majątkową prawda No to tutaj kapłani żydowscy przedstawienie byli
- jako tacy ludzie którzy wytworzyli coś co może moglibyśmy nazwać nie wiem
- takim rodzajem fake newsa także jest korzyść majątkowa
- jest pewna korzyść nie wiem jak ją nazwać polityczna czy inna no i u
- Mateusza Mateusz jakoś tak lubi podawać tego typu
- historię o tym że ktoś o kimś coś powiedział tak to to już bardziej może
- pomówienia tak niż niż fake newsy No na przykład o Jezusie Tak
- podaje w Mateuszu swoje Ewangelii Mateusz w 11 rozdziale
- 18 19 informacje o tym że mówiono o nim żarłoki pijak przyjaciel celników
- i grzeszników tak Czyli opisuje sytuację w której krążą jakieś
- fałszywe opowieści takie które nie mają związku z rzeczywistością Czy w XVI
- rozdziale mówi o tym że ludzie ludzie opowiadają różne rzeczy o tym kim Jezus
- jest a to eliaszem a to jeremiaszem a to którymi z proroków tutaj Może to nie jest jakiś klasyczny fake News tak ale w świecie takiej tradycji ustnej
- dominującej No wygląda na to że jakieś takie różne opowieści mogły krążyć i
- jakieś ślady w ewangelicznych historiach znajdujemy prawda tego typu rzeczy także to odnosząc się do tego co powiedziałeś
- o tej historii o zmartwychwstaniu tak I jak będzie czas to to mam jeszcze jakieś
- inne przykłady z innej beczki że tak powiem A mogę tutaj wierzenia być dyskusja to ja nie wiem czy właśnie ten ta informa o
- [Muzyka] wykradzeniu ciała Jezusa
- spełnia tę definicję fake newsa on oczywiście może być tam korzyść
- materialna ale czy nie jest to forma obrony i teraz czy w tej definicji
- Joanna twoje mieści się na przykład kłamstwo wytworzone w celu żeby bronić własnej własnej skóry Ale jak najbardziej No jak
- patrzymy na przykład na to co się dzieje w tej chwili w zakresie chociażby wojny
- w Ukrainie No to widzimy dokładnie w ten sposób wytwarzane różnego rodzaju
- kłamstwa i rozpowszechniane jako fake newsy właśnie w tym celu żeby bronić
- własnej skóry i to doskonale wpisuje jej się dokładnie w ten nurt bo to przynosi
- też właśnie korzyść może niematerialną ale polityczną
- Jeżeli nawet na zewnątrz nikt nie wierzy No to powiedzmy chociażby Rosjanie
- którym serwuje się w tej chwili informację zupełnie inne niż to co jest
- no nie liczy się na to że oni to będą wierzyć i te korzyści jak najbardziej
- jak najbardziej występuje fake ma w ogóle taką dość szeroką definicję tutaj
- właśnie powiedział się właśnie na temat takiej definicji bardziej antropologiczne i dałam taką definicję ścisłą dotyczącą
- mediów przede wszystkim bo na tym będziemy się za chwilę skupiać natomiast
- od strony takiej antropokologicznej to nie jest tak że fejcus nie może służyć na przykład właśnie obronie
- nie może być klasycznym odwracaniem kota ogonem i tak dalej ja tylko tutaj jeżeli
- Grzegorz zechce odpowiedzieć też zapytam Może tak trochę prowo no to
- wtedy Jaka jest różnica pomiędzy fake newsem a propagandą No właśnie Jaka jest
- różnica między fake newsem kłamstwem oszustwem lotkom propagandą właśnie ja
- bym do fake newsa odszedł z perspektywy takiej koncepcji czy ramy
- interpretacyjnej jaką jest post prawda jest to pewna
- taka rzeczywistość czy okoliczności w którym fakty mają mniejsze znaczenie aniżeli emocje na przykład i efekt perswazyjny
- tak podmiotu komunikującego tak Czyli to co zostało już też troszeczkę
- powiedziane w tym momencie taki fake News jako pewna forma pewna
- gatunek postprawdy funkcjonuje w
- konkretnym celu intencjonalnie generowany przez dany daną osobę bądź
- grupę tak aby osiągnąć konkretne jakieś partykularne cele zresztą w samej
- definicji fake newsa nie jest jasno określone czy jednoznacznie określone że
- fake News jest kłamstwem czy nieprawdą czy niezgodnością ze stanem faktycznym fake News też nie zwraca uwagi na to czy jest
- to czy jest to zgodne z faktami czy nie jest to zgodne z faktami on ma do wykonania pewną pracę i pewną pewną pewną że tak powiem potocznie robotę tak
- i tak jak tutaj w tym w tej ewangelicznej opowieści o rozpowszechnianiu informacji o śmierci
- czy o ciele czy o Zmartwychwstaniu Jezusa tak tak jak i w tym przypadku w
- którym ty już Asia tutaj przywołałaś wojny w Ukrainie No takie takie
- takie fake newsy mają spowodować jakieś określone cele tak
- ale współcześnie obecnie ja bym to widział w kontekście czegoś takiego co
- określamy jako postprawne czyli pewnych społecznych kulturowych epistemologicznych Czy epistemicznych kontekstów tak funkcjonowania
- informacji w kontekście nowych Kultury także komunikacyjne Jaką mamy którą
- zmieniły No znacznie jeśli nie całościowo nowe może już nie nowe ale
- technologie informatyczne tak I tu mamy tą taką nową sytuację ale i fake newsy i
- ten to pojęcie post prawdy i plotka i oszustwo i kłamstwo istnieją prawda od
- zarania ludzkości i one mają czy są wykorzystywane w jakimś tam konkretnych sytuacjach i w konkretnych celach tak ja tego rzucę Jeszcze
- [Muzyka] propaganda
- się zarówno właśnie fake newsy jak i inne działania które mają na celu
- przekonanie ludzi do jakiejś rzeczy natomiast sam fake News tak jak Grzegorz
- jest tutaj powiedział ma na celu w jakiś sposób Po pierwsze
- samo powielanie się więc musi być też rzeczą mocno sensacyjną więc to jest pierwsza rzecz a po drugie musi dotyczyć rzeczy które dla danej
- grupy są istotne i jeżeli on się sam nie powiela to wtedy się właśnie wynajmuje
- tak zwane farmy Trolli które mają zrobić tę tak zwaną masę krytyczną czyli
- w tylu miejscach powtarzać na różne sposoby prawda można nie można
- udostępniać można pisać można kopiować żeby ludziom przychodziło do głowy że coś jest na rzeczy i z tego powodu Ja uważam
- że właśnie ta sytuacja ma właśnie te znamiona fake newsa dlatego że tam
- zostali wynajęci konkretnie ludzie żeby rozpowszechniać taką wiadomość No która
- była istotna z punktu widzenia powiedzmy uczniów Jezusa służy pod kopalnią morale to służy przekonaniu że to już jest koniec Tutaj
- się nic nie działo u niewiarygodnie i nie tylko samego Jezusa ale też jego uczniów którzy No posługują się wykradaniem
- bezczeszczeniem w istocie zwłoki i tak dalej i tak dalej więc tutaj tych możliwości jest całkiem sporo i patrząc na to tak zupełnie współcześnie jeżeli
- przełożymy metody upowszechniania to one są bardzo oczywiście Wtedy to ludzie szli gdzieś na targ prawda i rozpowiadali czy w
- innych miejscach Teraz to się robi poprzez udostępnienia znajdując na przykład takie miejsca w których ludzie będą chętnie takie rzeczy
- powtarzać i traktować to jako sensacje emocjonalnie udostępniać dalej natomiast
- sam mechanizm mamy Sposób no Ale przejdźmy do innych rzeczy
- ja się tak zastanawiałam ponieważ praktycznie od samego początku
- chrześcijaństwa z jednej strony chrześcijan przedstawiano na różne sposób właśnie używając nieprawdy półprawd manipulacji
- i tak dalej i tak dalej z drugiej strony współcześnie mamy takie
- wrażenie że tam na początku Zresztą za chwileczkę państwu pokażą że na początku
- chrześcijaństwa to był w ogóle jakieś straszne zamieszanie było mnóstwo takich różnych dziwnych rzeczy które się działy było mnóstwo
- pism i dopiero w pewnym momencie jacyś oni i tutaj ci Oni są zależni od tego w
- jakich denominacji jesteśmy czy w ogóle jesteśmy w jakiejkolwiek usiedli to już wszystko uporządkowali od nowa po przekręcali i teraz mamy i
- pokażę tutaj taki [Muzyka] angielski tekst znaczy w języku angielskim
- 5 fake newsów którzy w które ludzie wierzą dotyczących chrześcijaństwa
- pierwszy możemy oczywiście pominąć być bo to jest sensacyjne i
- rzeczywiście są takie grupy ludzi którzy gdzieś tam w to wierzą natomiast no nie
- jest on taki bardzo Powszechny Natomiast kolejne że na przykład bóstwo Jezusa nie
- było w ogóle ustalone Do obliczeni w IV wieku że
- chrześcijanie w ogóle nie mieli żadnej Biblii do czasów Konstantyna
- że ewangelię gostyckie były tak samo popularne i znane i w zasadzie przez większość czasu używamy jak
- ewangelię te kanoniczne No i właśnie piąty że słowa w
- Nowym Testamencie były radykalnie zmieniane zniszczone we wcześniejszych wiekach czyli Innymi słowy że Nowy Testament
- taki jaki mamy w tej chwili w zasadzie nie ma nic wspólnego z tym co było
- napisane w pierwszym wieku ja bym dodała do tego jeszcze właśnie
- kwestie związane z apokryfami dlatego że tutaj mamy kilka takich tematów
- związanych z pokrywcami z jednej strony właśnie to co o czym mówiłam że no były tak samo popularne tylko ponieważ zagrażały kościołowi takiemu
- czy innemu to do ich zakazali i tak dalej ale z drugiej strony na przykład bardzo bardzo dużo chrześcijan uważa a pokrywy za tak zwane fałszywe
- pisma i uważa że czytanie ich jest wręcz szkodliwe Kalina czy mogłabyś się do
- tego odnieść tutaj jest kilka ważnych rzeczy do
- których można by się odnieść bo nie wiem czy te wszystkie 5 tematów które
- poruszone zostały w tym angielskim tekście rzeczywiście zasługuje na miano newsów czy fałszywych informacji
- wszystko zależy tak jak zresztą wspomniała się od naszego światopoglądu
- i od perspektywy z jakiej patrzymy jeżeli jest po prostu jako przykład tak oczywiście jeżeli jest to perspektywa chrześcijańska to nawet niezależnie od
- denominacji No to będziemy uważać Chrystusa za boga i dopatrywać się
- dowodów tej boskości już w Ewangeliach kanonicznych które z kolei będziemy
- uważać za pisma natchnione tak I tutaj dotykamy właśnie tego problemu
- kanoniczności Co jest kanoniczne a co nie jest kanoniczne Ale wiemy rzeczywiście do drugiego wieku to pojęcie kanoniczności jest bardzo płynna
- świadomość kanoniczna praktycznie nie istnieje nawet wśród żydów Tak to jest dopiero połowa pierwszego Połowa drugiego wieku kiedy No jeszcze trwają
- dyskusję na na temat które pisma uznać za tak zwane brudzące ręce a które nie
- jeżeli chodzi właśnie o Pisma Święte czy natchnione wśród społeczności żydowskiej
- natomiast kanoniczność pismo chrześcijańskich to jest jeszcze późniejsza historia bo tak naprawdę to ten czwarty piąty wiek
- przynosi nam mniej więcej katalog pism Nowego Testamentu który znamy z
- dzisiejszych wydań Ale to wcale nie znaczy że dyskusja na ten temat się skończyła bo ona trwała na wschodzie to aż do 10 wieku potem odżyła też w
- czasach reformacji przecież prawda Nie mieliśmy takich ustaleń aż do do
- soborów trydenckiego które by jasno ich wyraźnie mówi wskazywały te te i te
- księgi uważamy za natchnione a Kto uważa inaczej No to niech wspólnie w piekle
- Więc wszystko zależy od tego właśnie Z jakiej perspektywy patrzymy na dane
- pisma też wiemy o pewnym właściwie ten przekaz historyczny też jest przekazem
- takim mainstreamowym tak my właściwie wiemy o kształtowaniu się
- chrześcijaństwa od czwartego wieku zwłaszcza po edykcie mediolańskim No z
- tego nurtu który który zwyciężył i jego narracja rzeczywiście jest taka że wszystko co nie zostało po tym włączone do Nowego Testamentu
- przynajmniej w tym w tym chrześcijaństwie
- chrześcijaństwie tutaj rozwijającym się w
- Europie w Cesarstwie Rzymskim No to jest nieprawdziwe Tak zresztą co to jest Co
- to jest nieprawdziwe to jest Inna sprawa czy nie natchnione że nie można tego uważać za nienatnione za natchnione ale jeżeli Popatrzymy sobie na katalogi
- pismy świętych w innych kościołach w kościołach orientalnych Czy w kościele
- koptyjskim czy w kościele etiopskim No to zobaczymy że ta lista pism
- kanonicznych ona jest o wiele wiele dłuższa Zwłaszcza jeżeli chodzi o pisma
- związane ze starym testamentem tak ale i w Nowym Testamencie się zdarzają tak
- jest ta cała korespondencja pomiędzy na przykład Pawłem a koryntianami więc z punktu widzenia Oczywiście tutaj tego
- naszego mainstreamowego chrześcijaństwa to będą apokryfy ale z punktu widzenia
- tamtego chrześcijaństwa orientalnego niekoniecznie na pewno można by powiedzieć że te
- opowieści o żonie ożanie Jezusa No pewnie z dzisiejszego punktu widzenia można by uznać za za fake newsy i kiedy
- się pojawiały tego typu informacje to one Faktycznie w wielu przypadkach
- były obliczone na wywołanie sensacji zwłaszcza w XIX wieku Ale prawdę powiedziawszy robiłam
- nawet taki taki przegląd apokryfów tych znanych bo
- oczywiście nie wszystkie są nie wszystkie są odkryte o niektórych wspominają Ojcowie Kościoła natomiast teksty ich nie dotarł
- do naszych czasów I to jest ciekawe Że one poruszają takie kwestie raczej
- neutralne i związane z tym co jest wzmiankowane w Ewangeliach kanonicznych to jest ciekawe Ja się zajmowałam takim
- maleńkim wycinkiem związanym z zaginionymi latami Jezusa tak Czyli co
- Jezus zrobił Od kiedy skończył 12 lat i potem wystąpił w wieku około lat 30 i co
- ciekawe właściwie do 19 wieku do tych badań związanych z Jezusem historycznym
- ten temat nie jest po bardzo chętnie odnoszą się do dzieciństwa Jezusa do pochodzenia Jezusa
- czyli do podawania Kim byli jego rodzice zwłaszcza matka tak i cała ta historia
- związana z Anną i joachimem rodzicami Marii Kim
- była Maria i służba w świątyni A więc związki z tym środowiskiem świątynnym No
- i Ucieczka do Egiptu poprzedzone oczywiście wizytą magów
- natomiast już po po zamieszkaniu w nazarecie po powrocie
- z Egiptu Nie ma tak wielu tekstów właściwie tutaj
- takim wyjątkiem chyba jest Ewangelia dzieciństwa ormiańska która mówi o
- wędrówkach Jezusa i jego jego rodziny i po Syrii i po całej Palestynie wymienia
- też miasta znane z Ewangelii że potem znowu w wieku około 12 lat Oni osiedli w
- tym nazarecie żeby można było przejść znowu do narracji ewangelicznej czyli do
- znalezienia Jezusa Jezusa w świątyni natomiast potem co się działo pod tym
- jak Jezus skończył 12 lat to tym właściwie zajmują się dopiero te
- apokryfy Oczywiście mówimy tutaj bardzo bardzo szeroko o apokryfach które
- powstają w w XVIII dziewiętnastym zwłaszcza i
- XX wieku i one są związane na przykład z tym że uważano Jezusa za Estończyka
- wiązano go ze środowiskiem estońskim i to już od 18 wieku prawda to nie tylko
- taka taka sensacja która wybuchła po odkryciach pomarańskich oczywiście bardzo znany jest ten nurt apokryfów związanych z
- edukacyjnymi wędrówkami Jezusa tak do Nazwijmy czy czy to po
- Indiach czy po Japonii czy po
- haldei Persji tak tych terenach wschodnich
- ale to znowu jest związany też z pewnym światopoglądem i pokazywaniem Jezusa i
- chrześcijaństwa samego zwłaszcza w teologii liberalnej tego XIX wieku jako
- czegoś co tak naprawdę do kultury Niewiele wnosi i jest adaptacją czy
- chrystianizacją istniejących już dawniejszych idei czy to właśnie związanych z religiami pogańskimi czy z
- filozofią buddyzmu czy czy z hinduizmem tak że Jezus nie jest żadnym oryginalnym
- nauczycielem ale adaptuje te rzeczy które zdołał poznać kiedy
- wyruszył swoją wędrówkę mając lat 12 Czy 13 a
- powrócił z tej wędrówki mając 29 żeby nam Zdążył się jeszcze przygotować
- spotkać i wystąpić w wieku lat 30 i rzeczywiście część z tych z tych
- dziewiętnastowiecznych zwłaszcza rękopisów opiera się na rzekomych
- odnalezionych gdzieś tam w klasztorach tybetańskich albo w klasztorach
- induistycznych rękopisach tak Mam tutaj na myśli właśnie na przykład ten żywot Świętego i z
- notowicza czy potem właśnie oparte różne drywaty na ten temat No
- właśnie Kalina albo Przepraszam jeszcze tylko znowu jeszcze kolejna taka ciekawa ciekawa gałąź tych apokryfów związanych
- z kumram tak i przekłamaniami związanymi z
- interpretacją czy odkryciami tych rzekomych dokumentów takich jak dokumenty dokumenty kumrańskie
- bo dokumenty powiedzmy Znaczy hamadzi to jest jeszcze inna inna grupa tekstów
- Przepraszam za to że się tak rozgadałam nie ma problemu w ten sposób przychodzimy do właśnie takiego tematu który łączy nam te wczesne rzeczy
- nowoczesnością Tutaj najpierw pytanie do Grzegorza odnośnie do tego o czym mówiła przed chwileczką Kalina
- takiego właśnie prezentowania religii
- No tutaj w tym wypadku chrześcijaństwa ale myślę że nie tylko chrześcijaństwa to dotyczy jako czegoś bardzo wtórnego czy bardzo
- takiego mało znaczącego czy to jest jakiś tekst który
- kulturowo w tej chwili uzyskuje na znaczeniu na przykład tera pokrycie
- powiedzmy xix-wieczne prezentujące zaginione lata Jezusa w których on się
- niby uczył a w zasadzie to kopiował różne rzeczy żeby je później przekazać
- dalej No z tego co Kalina tutaj mówiła i z tego co ja też wiem no powstawały między innymi po to żeby w jakiś sposób umniejszyć znaczenie
- chrześcijaństwa jako a co za tym idzie w ogóle religii jako takiej
- ważnej w życiu człowieka prawda No bo jeżeli to nie jest nic nowego nic
- odkrywczego to może i inne religie też nie mają znaczenia i tak naprawdę to się nie liczy Jak to w tej chwili wygląda bo wiem że w XIX wieku ten nurt
- rzeczywiście taki powiedzmy umniejszający znaczenie
- religii był bardzo intensywny w niektórych środowiskach Natomiast w tej chwili jak to wygląda to było w xix-wieczna ta liberalna
- teologia ona była przede wszystkim związana z pozytywistycznym ideałem nauki czyli takim paradygmatem ja wolę tą ten termin ideały ideał nauki bo
- jestem flecistą i który znawał naukę
- jako odkrywającą rzeczywistość
- obiektywizującą wszystko to co możemy wiedzieć o świecie rozum był uznany za
- twardy przedmiot poznania naukowego tak dzisiaj my wiemy że i kwestia rozumu Czy
- koncepcja umysłu czy procesów poznawczych jest pewnym rodzajem
- konstruktu tak jest pewnym rodzajem konstruktu który powstał w określonych warunkach kulturowych społecznych historycznych tak epistomologicznych no
- i wówczas to jest tak że ten paradygmat pozytywistyczny niejako skłania uczonych badaczy czy czy naukowców do przekonania że że o to
- właśnie mają bezpośredni dostęp do faktów że opisują świat w taki w takim przełożeniu jeden do
- jednego także oddają w zasadzie naturę rzeczy i jeżeli są w związku z tym
- jakieś wątpliwości co do ustalenia pewnych kwestii jak na przykład właśnie
- Chociażby z historią kościoła czy z historią chrześcijaństwa czy w ogóle z historiami różnych religii tak gdzie mamy często mało źródeł tak mało danych
- prawda nie ma takiego materiału w postaci załóżmy jakiś
- relacji zdjęć prawda opisów które wydały nam taki twardy dowód
- w definicji w rozumieniu nauki w związku z tym w związku z tym pojawiła
- się taka taka no myślę że taka naturalna w tym wypadku w cudzysłowie naturalna
- konsekwencja po prostu uznania że jeżeli nie mamy mocnych dowodów tak w związku z tym spokojnie możemy podważyć
- podważyć znaczenie podważyć zasadność uznawania tej religii czy tego kościoła
- tak no bo nie mamy tutaj pewnych pewnych tu jest też związane z takim pewnym
- ideologicznym podejściem No całego Oświecenia który
- oparł się na pewnych założeniach na tezie spekularyzacyjnej także teraz my
- mamy dostęp do wiedzy do wiedzy pewnej w związku z tym musimy odchodzić od różnego rodzaju przekonań metafizycznych od tego co
- proponuje od wizji świata którą Proponuję kościół tak czy kościoły w
- związku z tym no to też było było takie należy
- te kwestie rozumieć i widzieć w tym szerokim kontekście społecznym kulturowym tak epistemologicznym 19 wieku gdzie Proszę zobaczyć zmienia nam
- się nauka w bardzo już radykalnie bo 63 to jest publikacja O powstawaniu
- gatunków tak Darwina czyli wchodzi nowy paradygmat myślenia tak metodologii nowa
- metodologia nowa wiedza nowe rozumienie gdzie już załóżmy
- oczywiście autorzy jeszcze to deklarują ze względu na ostracyzm społeczny z jakim by się mogli spotkać ale gdzie już pojawia się idea że żaden jakiś
- pierwiastek metafizyczny niech potrzebny i konieczny do wyjaśniania procesów praw zasad reguł i tak dalej prawda W związku z tym no to się pojawia Proszę zobaczyć
- że siódma Dekada XIX wieku to jest wprowadzenie do nauk biomedycznych standardów bakteriologicznego w zasadzie jesteśmy w pewien w sposób pewny
- w stanie określić przyczyny chorób tak nie mamy już wątpliwości czy choroba jest konsekwencją grzechu czy działania Boga prawda czy jakiś boski pedagogi jak
- były jakby jak jak było wcześniej mamy już zupełnie organiczne
- naturalistyczne metody wyjaśniania zjawisk i procesów dlatego pojawia się
- też taki taka potrzeba w związku z tym zdyskredytowania prawda religii wiary
- religijnej ja bym to widział w takim w takich przemianach epistemologicznych Co oczywiście
- XX wiek i 21 wiek pokazał no te błędne założenia tezy sekularyzacyjne i tak no
- bo jak widzimy jednak religię mają się dobrze tak mimo tego że
- wiedza naukowa przyrasta ekspozycjalny sposób wykładniczy prawda
- jest jej coraz więcej przez to też no i te fake newsy i posprawda mniej
- rozumiemy z tego więc łatwiej jest masą przyjąć bardzo proste rozwiązanie bardzo
- proste jakieś takie wyjaśnienia otaczającej rzeczywistości mimo tego że mamy technologię że mamy bardzo zaawansowane
- inżynierie czy biomedycynę tak to jednak wiara jest cały czas żywa w
- społeczeństwach przekształca swoje swoje formy tak ale jest cały czas
- w cudzysłowie z nami tak w związku z tym jest jakąś Właściwością
- naszego gatunku może jest jakąś funkcją mózgu ja tutaj ja tylko stawiam pewne
- takie tezy i nie chcę ich rozwijać ani ani w ten sposób bo to nie jest bo nie rozmawiamy na ten temat tak ale właśnie w ten sposób bym
- to widział w tych wszystkich kontekstach zmian społecznych kulturowych prawda równolegle do tych rzeczy takich skrętujących
- bardzo regularnie pojawiają się rzeczy o których Kalina
- tutaj już wspomniałaś jakieś odkrycia sensacyjne
- w fragmenty znalezione gdzieś być może w klasztorze na pustyni w różnych takich
- miejscach bądź też sensacyjne odczytanie gdzieś jakiś inskrypcji i różnych innych
- rzeczy one elektryzują środowiska chrześcijańskie przede
- wszystkim No bo mówimy o chrześcijaństwie w tej chwili pojawiają się właśnie później w całej masie na przykład serwisów
- informacyjnych z odpowiednimi tytułami odpowiednio sensacyjnymi Pojawiają się bardzo często zdjęcia No bo to odkryciach dotyczą nie
- tylko inskrypcji ale na przykład jakiś odkryć archeologicznych Niektóre z tych zdjęć żebyście po komentarzami są fałszywe natomiast Niektóre są to realne
- zdjęcia różnego rodzaju odkryć które są interpretowane w świetle właśnie na
- przykład literalnego rozumienia Biblii takie słynne słynne zdjęcie które miało
- pokazywać stopę z lat stopy dinozaura na śladzie
- stopy człowieka chociażby czy odkrycie w cudzysłowie Gigantów
- właśnie też jakieś różnego rodzaju szkielety pokazane i tak dalej natomiast
- bardzo dużo tych właśnie odkryć wiąże się z odczytaniem bądź też
- odnalezieniem fragmentów które są zaginionymi bardzo często fragmentami Nowego Testamentu na
- przykład tutaj do Sławka pytanie jak w ogóle wygląda sytuacja
- takie rzeczywistych odkryć w zakresie nowego testamentu czy wszystko już wiemy
- czy wszystko zostało odkryte czy Pojawiają się nowe teksty nowe fragmenty
- i czy któreś z nich są sensacyjne chodzi o sam tekst tak i to bo to rozumiem tam nawiązuje do jednej z
- tych takich tez w tym w tym anglojęzycznym portalu to tak tam się
- pojawił Bart Erman z tą taką koncepcją Wielkiego fałszerstwa tak tekstu tekstu
- Nowego Testamentu jakimś stare w zasadzie nie ma miesiąca że gdzieś w jakimś chrześcijańskich serwisów czy polskich czy
- anglojęzycznych nie wyczytała że znowu gdzieś odnaleziono jakiś właśnie stary
- fragment który zupełnie inaczej jest tłumaczony bo tam jakiś słowo zostało
- zabrane czy dodane I to zmienia całkowicie przesłanie
- to może warto było powiedzieć parę słów o tym w jaki sposób
- ten tekst biblijny do nas dotarł w ogóle tak jaka jaka była jego transmisja bo to
- może być jakby brak wiedzy na temat tego jak to działa może być źródłem jakiś
- takich Czasami właśnie może newsów tak pojawiających się w przestrzeni
- publicznej No musimy sobie zdać sprawę że świat Biblii to jest świat tradycji ustnej tak przede wszystkim
- i ten tekst pisany tak na dobrą sprawę jeszcze długo długo pełni taką rolę
- troszeczkę drugorzędną tak na dobrą sprawę natomiast jest ten moment w
- którym tekstu oczywiście powstają No i ich
- transmisja polega na po prostu ich ręcznym kopiowaniu i przekazywaniu dalej
- także cyrkulują sobie takie przepisywane kopie
- w świecie Natomiast No ktoś kto miał okazję kiedykolwiek
- przepisywać jakiś tekst nawet przy użyciu współczesnego edytora tekstu który pokazuje mu błędy No zdaję sobie sprawę z tego że nie ma kopii które są
- identyczne z oryginałem No i to już samo to powoduje że my te fragmenty liczne tych tych fragmentów na
- przykład jeżeli chodzi o tekst grecki Nowego Testamentu to my mamy kilka tysięcy tak to różnie można liczyć ale koło kilku tysięcy mniejszych większych
- fragmentów tekstu biblijnego które właśnie były efektem takiego procesu
- przepisywania mamy ich wiele natomiast one się między sobą różnią
- No i teraz jest taka dziedzina wiedzy która się nazywa krytyka tekstu ma za
- zadanie z tej takiego zbioru wielu tekstów które różnią się od siebie
- w różnych miejscach spróbować na zasadzie pewnego modelu
- wypracowywanego No przez pokolenia no dokonać takiej swoistej rekonstrukcji
- tego tekstu wyjściowego tak który moglibyśmy z tego tekstu zebranego który teraz mamy No można powiedzieć z rekonstruować tak
- oczywiście źródło tych tych różnic źródła tych różnic mogą być różne ja
- mówię tutaj o zwykłych pomyłkach tak teraz kopistów natomiast oczywiście mogły się pojawiać poprawki celowe świadome które wynikały z różnych
- intencji i przepisujący na przykład chciał wymyślić jakiś pomysł na to żeby
- swoim odbiorcom ułatwić zrozumienie jakiegoś fragmentu No i w ten sposób
- podmieniał słowo na jakieś łatwiejsze prawda No stąd tutaj długo by mówić o
- różnego rodzaju źródłach różnic tekstowych No Faktem jest to że mamy
- zbiór manuskryptów starych które różnią się między sobą
- które są przedmiotem pracy biblistu filologów którzy siedzą i próbują z tego
- zbioru tekstów wyciągnąć ten taki który jest najbliższy oryginałowi to w postaci tak zwanych wydań krytycznych prawda się nam
- ukazuje na których pracują później tłumaczę tekstu biblijnego widzimy różnicę w przekładach tak które po części też biorą się stąd że że te
- wybory tłumacz będą różne no więc jakby sam
- fakt pojawienia się jakiegoś nowego manuskryptu który zawiera inny wariant
- tekstowy nie jest niczym szczególnym tak biorąc pod uwagę to co
- tą rzeczywistość z jaką mamy do czynienia No może się pojawić jakiś
- manuskrypt który ma inny wariant takiego taki którego jeszcze nie odnotowywaliśmy
- i który może mieć jakieś znaczenie teologiczne No ale to zawsze jest przedmio od analizy dalszej pytanie skąd taki wariant ja w jaki sposób on się
- wygenerował Jakie mogą być jakie tutaj może być podłoże tego typu
- wariantu który który się pojawił no i do tej pory raczej nie zdarzyło się
- tak żeby pojawił się jakiś taki wariant tekstowy który No w jaki sposób bardzo mocno wywróciłby tak podstawy chrześcijaństwa
- tak jeżeli chodzi o Nowy Testament choć są takie miejsca co do których nie
- jesteśmy pewni brzmienia tak Nowym Testamencie No ale to to tak jakby
- gdzieś tam zmierzamy do tego żeby żeby jak najmniej tych miejsc powstawało także nie wiem czy takie
- krótkie tak zwięzłe upraszczające
- do tego co ty mówiłeś o tłumaczeniach Powiedz Sławku czy zetknąłeś się z taką
- sytuacją w której błędne tłumaczenie właśnie tekstu biblijnego przyczyniło się do powstania bądź też prób stworzenia jakiej cytryny i ta doktryna
- gdzieś się przyjęła i jak sobie z tym poradzono w momencie kiedy okazało się
- że jest błędnie błędne błędne tłumaczenie Czyli już tutaj jakieś takie działanie
- rozumiem na płaszczyźnie językowej ciężko mi powiedzieć w tym momencie to
- raczej znowu może parę słów o tym Na czym polega sam
- proces przekładu tak bo to nie jest tak że przekład No również tekstu greckiego
- starogreckiego na jakikolwiek inny język to jest takie działanie zero jedynkowe
- prawda polegające na tym że no jeden do jednego oddajemy brzmienie brzmienie oryginału tutaj
- zawsze mamy do czynienia czy wielu wypadkach tak może nie zawsze tak może
- to przesadziłem ale z procesem interpretacji tego tekstu przez tłumacza i no te interpretacje mogą być różne A to
- że one są różne może być warunkowane bardzo różnymi czynnikami No nie wiem stanem wiedzy tłumacza jego środowiskiem kontekstem w którym
- on przebywa No bardzo różnymi bardzo różnymi rzeczami No i jak wiemy
- przykłady różnią się między sobą i między innymi jednym ze źródeł różnic są te różnice i interpretacyjne no i teraz no nie wiem czy tutaj można operować
- takim pojęciem błędne niebędne tak no ale z różnic interpretacyjnych które
- znajdują się w jakimś określonym przykładzie No jeżeli ktoś korzysta z jednego przekładu No to idąc za intencją tłumacza No on może wytworzyć
- jakąś doktrynę i w jakimś określonym kierunku
- No więc jest takie powiedzmy ryzyko tak przy założeniu
- przynajmniej powiedzmy dużymi
- konsekwencjami w sztuce sakralnej mianowicie chodzi o ten fragment
- Kiedy Bóg mówi do węża że ono zmiażdżyć głowę A te zmiany
- zostało to przetłumaczone bodajże wulgacie jako ona
- i stąd mamy bardzo dużo wizerunków Marii depczącej głowę węża
- w kwestii interpretacyjna znowu tak jakaś się nie wypowiadam bo bo nie wiem jaki to miało wpływ natomiast przynajmniej na
- sztukę takie tłumaczenie wpływ miało do dzisiaj ma bardzo duży mimo tego że współczesne tłumaczenia
- również w tym nurcie katolickim już jakby odeszły od tej interpretacji ramka
- może jak jesteśmy przy tym temacie to jedna rzecz mi przyszła do głowy taka która którą często gdzieś tam omawiam na zajęciach Tak z naszymi
- studentami takie miejsce w pierwszym liście do koryntiany jest dotyczące kobiet w 11 rozdziale w dziesiątym wersecie tam jest
- taki no do dziś budzący bardzo duże kontrowersje fragment o nakrywaniu głów przez kobiety No i greckie sformułowanie które tam się
- pojawia to ono brzmi tak że kobieta powinna jak Social epiteskefales
- co jest tłumaczone zazwyczaj w przekładach jako mieć na głowie powinna
- oznakę władzy znak władzy natomiast Gdyby tak dosłownie
- z greki to przekładać to by można było
- iść w stronę taką że to powinna mieć kontrolę nad głową
- czyli tutaj widzimy No dość dużą różnicę tak między tym
- brzmieniem znak czyjejś władzy to jest właśnie w przekładach
- Zazwyczaj to jest w jakiś tam sposób próbuje się tak tak tak
- oczywiście znak władzy mężczyzny tak nad kobietą natomiast No niekoniecznie to w
- tym kierunku musiałoby iść tak takie tłumaczenie bardzo interesującą rzecz i
- chyba [Muzyka] odnośnie kobiet w Nowym Testamencie już trochę żeśmy mówili w innych twoich
- wykładach ale myślę że to zainteresuje natomiast Wróćmy do naszych fake newsów
- jak już mówiłam chciałabym też porozmawiać trochę o tym co się dzieje współcześnie Niestety mamy do czynienia również z takim faktem że
- chrześcijańskie Media Czy w chrześcijanie w ogóle upowszechniają różnego rodzaju nieprawdziwe informacje z drugiej strony
- na temat religii i chrześcijaństwa nieprawdziwe informacje również są
- upowszechnione czy poszczególnych kościołów czy czy religii jako takiej czy konkretnych nurtów religijnych zresztą to
- nic dziwnego jeżeli nam wystarczy czasu chyba nie to Sławek kobiec opowiedzieć
- coś na temat onolatrii ale możesz powiedzieć dosłownie dwa słowa bo to
- jedna z pierwszych takich rzeczy które właśnie os poziom chrześcijan służyły No
- i nie tylko chrześcijan bo zaczęło się o oskarżeń Żydów onolatria to jest takie słowo które ma tam części składowe słowo ono czyli
- osioł no już Józef Flawiusz w takim tekście przeciwko pionowi polemizuje poglądem rozpowszechnianym gdzieś tam wśród
- Rzymian że żydzi czczą oślą głowę i później pojawiają się te wątki u
- różnych autorów rzymskich greckich też właśnie a odnoszone są do chrześcijan mamy nawet takie grafito
- Alexa menosa który pokazuje krzyż i na krzyżu postać z oślą głową i pod spodem
- napis że oto aleksamy nos czci swojego Boga i interpretowane jest to
- grafito jako właśnie odnoszące się do na jakieś formy wyszydzania
- religii chrześcijańskiej także tego typu No to chyba jest fake
- News Jednak prawda taka ja chciałam pokazać państwu fake News współczesne
- dwa już zweryfikowane właśnie z dwóch kategorii pierwsza kategoria to jest ta
- o której mówisz Czyli kategoria taka w której o
- jakiejś religii jakiejś religii przypisuje się pewne rzeczy w których ona nie robi tutaj konkretnie mówimy o podręczniku do religii i o tym czego on
- nie robi posługuje się tutaj serwisem który państwu bardzo polecam jak zresztą
- inne serwisy właśnie fakt checkingowe demagog.org.pl Oni zajmują się właśnie
- tak checkingiem tak trafiają się również newsy religijne
- pojawiło się stosunkowo niedawno bo to jest 14 września artykuł pojawiły się
- takie informacje jakoby jeden z podręczników do religii negował teorią
- wielkiego wybuchu tutaj mamy taki właśnie tekst który miałby się w tym
- podręczniku ukazać
- fakt chokerzy z demagoga to sprawdzili stwierdzili że właśnie ta grafika cieszy
- się też ogromnym powodzeniem jest bardzo często udostępniona więc pewnie część z państwa się już mają natknęła i
- na Twitterze święciła właśnie triumfy okazuje się oczywiście że oczywiście Po
- sprawdzeniu że we wskazanym podręczniku do religii nie padają takie słowa czyli
- mamy do czynienia z ewidentnym takim fajkisem mającym na celu zyskretowanie konkretnego podręcznika i kolekcji religii Prawdopodobnie również ogólnie w
- kontekście tego tego dyskursu który się toczy na temat Religii bo tam oczywiście jest pełno komentarzy jak to
- ludzie są ogłupiani tutaj już abstrahując od tego czy jesteśmy za
- lekcjami religii w szkole czy czy nie czy uważamy że one są pożyteczne czy nie
- jest to ewidentnie posłużenie się fałszywą informacją w
- celu zdyskredytowania i jakiejś tam działalności jednego ze związków wyzwojowych Natomiast drugi i to jest bardzo często pojawiające się
- powiedzmy motyw w różnego rodzaju właśnie serwisach
- chrześcijańskich bądź też upowszechniany przez osoby związane właśnie z nurtem
- chrześcijańskim zaangażowanym to jest dotyczący prześladowań chrześcijan tutaj jest taki łańcuszek który krąży od ponad 10 lat w
- polskim Internecie dotyczące tego że misjonarze skazali na śmierć prawie 230
- skazali na śmierć prawie 230 misjonarzy chrześcijańskich i tutaj
- pojawia się to w różnego rodzaju grupach ale pojawiło się też złapały się na to
- nawet na samym początku kilka takich portali chrześcijańskich i rzekomo to się miało dziać
- [Muzyka] w Afryce ogólnie i
- bo tak taki taka klasyczna Informacja oddziałująca na emocje z
- prośbą o modlitwę oczywiście i tak dalej bo tymi newsami tego typu też jest
- oczywiście bardzo dużo komentarzy No jak się domyślamy również wrogich na
- przykład w stosunku do islamu ale też No właśnie wskazujące że chrześcijaństwo
- należy do tych najbardziej prześladowanych religii na ziemi i oczywiście że tutaj w Europie i w Polsce też tak będzie i tak dalej i tak dalej
- Grzegorz masz dwa rodzaje zupełnie różnych znaczy jest zupełnie różnych
- punktów widzenia przekazywanych fake newsów czy jako antropolog Mógłbyś tak chociaż troszeczkę zagłębić się w to zjawisko
- dlaczego w ogóle takie fake newsy powstają to znaczy o ile ten pierwszy jestem w stanie zrozumieć no bo mamy teraz dyskus na temat religii w
- szkole na temat różnych takich rzeczy o ile te o tyle tych fake newsy
- produkowane bardzo często masowo i rozsyłane przez różne właśnie grupy czy
- serwisy związane z religiami bo mamy z jednej strony takie z drugiej strony no taki które pokazują jak Jakiś ogromny wzrost misji czy
- różnych powiedzmy działania ewangelizacyjnych i tak dalej które też się okazują fałszywe No w gruncie rzeczy nie wiem jaki on jaki on ma zupełnie
- miałyby spełnić To może ja powiem z mojej perspektywy metodologicznej jako badacz kultury uważam że że
- wołamy jako podmioty które stoimy w stosunku do świata Działają w sposób intencjonalny tak czyli każdy Czy w kontekście Komunikacji No podejmujemy
- komunikację W jakimś konkretnym celu tak aby osiągnąć jakieś jakieś cele W związku z tym tutaj będzie
- to zjawisko te dwa przykłady które podałeś są zupełnie w moim w mojej
- ocenie w moim przekonaniu też różnymi przykładami od tych omawianych wcześniej jeżeli chodzi o tekstowo testamentalny czy w ogóle biblijny tak czy w kwestii
- Czy kwestie uprawiania pewnych gęby jakiejś religii
- czy związkowi wyznaniowemu czy No to jest Ja akurat zjawisko bardzo dobrze znane antropologii bardzo dobrze rozpoznane w materiale etnograficznym
- jest tutaj koncepcja taka jednego z polskiego z polskich etnologów chociażby Ludwika z Tommy tak są kategorie na przykład
- swój obcy Tak które mają swoją tą lokalną własną grupę ukazać w pozytywnym