Chrześcijańskie fake newsy

Rozwiń transkrypcję filmu

Chrześcijańskie fake newsy | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dobry wieczór państwu jest czterech godzina 19 rozpoczynamy wst online a
  • rozmawiać Będziemy o fake newsach fake newsach
  • chrześcijańskich ochrześcijaństwie i spróbujemy cofnąć się nieco w czasie żeby zobaczyć
  • jak głęboko różnego typu fake newsy sięgają Ale spróbujemy też
  • zobaczyć z czego wynika tworzenie tej pierwszej religijnych bo nie tylko
  • chrześcijaństwo pada ofiarą bądź też chrześcijańskie serwisy i portale
  • niestety wypuszczają czasami nieprawdziwe wiadomości ale również inne religie i są ze mną dzisiaj
  • fachowcy bardzo różnych dziedzinach rozpoczniemy od profesor Kaliny
  • Wojciechowskiej która jest dorożką i biblistką I
  • co teolog Vista może powiedzieć na temat fake newsów za chwileczkę się państwo
  • przekonacie jest z nami też doktor Sławomir torbus Dzień dobry który jest
  • dla odmiany prologiem klasycznym ze specjalizacji między innymi w grece
  • Wigilijnej w grece coinach oraz z innymi bardzo przydatnymi
  • umiejętnościami o których za chwileczkę też porozmawiamy no i jest z nami również Grzegorz wiktorowski antropolog kulturowy i
  • absolwent ewsp który w pracy swojego i wykształcenia i
  • zainteresowań jest osobą z którą na pewno o współczesnych ale też o
  • historycznych fake newsach w świecie religijni porozmawiamy
  • Zacznijmy w ogóle może od tego czym fake News są według definicji jest to
  • fałszywa wiadomość często o charakterze sensacyjnym publikowane z intencją
  • wprowadzenia odbiorcy w błąd w celu osiągnięcia korzyści finansowych politycznych lub prestiżowych aktualnie fake newsy rozpowszechniane są poprzez
  • Media drukowane i serwisy informacyjne Media elektroniczne czy serwisy
  • społecznościowe oczywiście w tej chwili w większości z nas fake News w nieprawdziwe informacje
  • i tak dalej kojarzą się przede wszystkim z internetem ale nie zawsze tak było
  • i oczywiście też nie zawsze fake News nazywał się fake newsem były to plotki
  • oszczerstwa obmowy Czy to po prostu nie oczywiście
  • też wasz chwilę różnego rodzaju czy po prostu nieprawdziwe informacje które
  • były na różny sposób rozpowszechniane I jak wiemy doskonale z historii kiedy
  • zagłębimy się w historię również religii z takimi rzeczami mamy do czynienia
  • praktycznie Od kiedy istnieją dowody materialne w postaci pisma od tego
  • momentu możemy znaleźć różnego rodzaju nieprawdziwe informacje a później ich
  • różnego rodzaju sprostowania odnoszenie się na nich i tak dalej i tak dalej
  • Przejdźmy może do takiego Może trochę obrazoburczego pytania czy w Biblii
  • znajdziemy w tej wnioski oczywiście w takich z taką definicją z jaką jaką nam podała
  • Joanna fake newsów nie znajdziemy w Biblii tak one nie były pisane
  • z jakimiś takim określonym celem wprowadzenia kogoś w błąd raczej
  • przeciwnie one miały na celu wykazanie pewnych pewnych rzeczy
  • Oczywiście zdarzają się jakieś informacje takie typu
  • paszk chwilowego w Starym Testamencie znajdujemy oczywiście bardzo wiele
  • takich tak dzisiaj byśmy powiedzieli paszkwili ale
  • myślę że tutaj intencja była trochę inna tego typu
  • fake newsy pojawiły się troszeczkę później kiedy dochodziło do fałszer z tekstu biblijnego
  • i na świecie Zaczęły pojawiać albo jakieś listy z
  • nieba albo jakieś teksty rzekomo powstały w Starożytności i
  • odnalezione po setkach lat które ostatecznie okazywały się falsyfikatami
  • i te można nazwać fake newsami Natomiast ja bym osobiście w samej Biblii w której
  • nie brakuje Tak jak powiedziałam maniplotek ani paszkwili fake newsów się
  • nie doszukiwała Ja jednak i tutaj do Sławka chciałam się
  • zwrócić znalazłem coś w rodzaju fake newsa mianowicie informacje znaczy tam gdzie jest cała historia tego fake newsa oraz
  • jego zdemaskowaniu informacja na temat wykradzenia ciała Jezusa z grobów nie wiem jak precyzyjne jest definicja
  • fake newsa tak taka którą moglibyśmy faktycznie zastosować do pewnych
  • informacji które w Biblii się znajdują
  • wydaje mi się ja tutaj tak sobie przejrzałem Nowy Testament pod tym kątem Odnosząc się również do tej informacji
  • której ty mówisz I wydaje mi się że przynajmniej jakieś takie pewne znamiona
  • takich fake newsów pewne informacje przekazywane na przykład przez ewangelistów mogą mieć można byłoby można byłoby im przypisać
  • No i z tym wykradzeniem ciała właśnie pod kątem Ewangelii według Mateusza
  • próbowałem sobie tam przejrzeć ten materiał No i rzeczywiście w 28
  • rozdziale mamy taką taką informację może Może przeczytam żeby żeby nie być
  • gołosłownym jak Mateusz relacjonuje pewną pewną rzecz właśnie związaną z tym
  • o czym mówisz gdy byli jeszcze w drodze niektórzy strażnicy przyszli do miasta i powiadomili wyższych kapłanów o
  • wszystkim co się wydarzyło oni zebrali się ze starszymi po naradzie dali żołnierzom dużo pieniędzy nakazując
  • mówcie tak nocą kiedy zasnęliśmy przyszli jego uczniowie i wykradli go A
  • jeżeli dowie się o tym namiestnik wyjaśniłem mu to żebyście nie mieli kłopotów oni wzięli pieniądze i zrobili tak jak ich Pouczono i rozeszło się ta
  • wieść wśród Żydów i jest powtarzana aż do dnia dzisiejszego
  • czyli No nie wiem jeśli mówisz że tej definicji związanej z jaką jakąś korzyścią majątkową prawda No to tutaj kapłani żydowscy przedstawienie byli
  • jako tacy ludzie którzy wytworzyli coś co może moglibyśmy nazwać nie wiem
  • takim rodzajem fake newsa także jest korzyść majątkowa
  • jest pewna korzyść nie wiem jak ją nazwać polityczna czy inna no i u
  • Mateusza Mateusz jakoś tak lubi podawać tego typu
  • historię o tym że ktoś o kimś coś powiedział tak to to już bardziej może
  • pomówienia tak niż niż fake newsy No na przykład o Jezusie Tak
  • podaje w Mateuszu swoje Ewangelii Mateusz w 11 rozdziale
  • 18 19 informacje o tym że mówiono o nim żarłoki pijak przyjaciel celników
  • i grzeszników tak Czyli opisuje sytuację w której krążą jakieś
  • fałszywe opowieści takie które nie mają związku z rzeczywistością Czy w XVI
  • rozdziale mówi o tym że ludzie ludzie opowiadają różne rzeczy o tym kim Jezus
  • jest a to eliaszem a to jeremiaszem a to którymi z proroków tutaj Może to nie jest jakiś klasyczny fake News tak ale w świecie takiej tradycji ustnej
  • dominującej No wygląda na to że jakieś takie różne opowieści mogły krążyć i
  • jakieś ślady w ewangelicznych historiach znajdujemy prawda tego typu rzeczy także to odnosząc się do tego co powiedziałeś
  • o tej historii o zmartwychwstaniu tak I jak będzie czas to to mam jeszcze jakieś
  • inne przykłady z innej beczki że tak powiem A mogę tutaj wierzenia być dyskusja to ja nie wiem czy właśnie ten ta informa o
  • [Muzyka] wykradzeniu ciała Jezusa
  • spełnia tę definicję fake newsa on oczywiście może być tam korzyść
  • materialna ale czy nie jest to forma obrony i teraz czy w tej definicji
  • Joanna twoje mieści się na przykład kłamstwo wytworzone w celu żeby bronić własnej własnej skóry Ale jak najbardziej No jak
  • patrzymy na przykład na to co się dzieje w tej chwili w zakresie chociażby wojny
  • w Ukrainie No to widzimy dokładnie w ten sposób wytwarzane różnego rodzaju
  • kłamstwa i rozpowszechniane jako fake newsy właśnie w tym celu żeby bronić
  • własnej skóry i to doskonale wpisuje jej się dokładnie w ten nurt bo to przynosi
  • też właśnie korzyść może niematerialną ale polityczną
  • Jeżeli nawet na zewnątrz nikt nie wierzy No to powiedzmy chociażby Rosjanie
  • którym serwuje się w tej chwili informację zupełnie inne niż to co jest
  • no nie liczy się na to że oni to będą wierzyć i te korzyści jak najbardziej
  • jak najbardziej występuje fake ma w ogóle taką dość szeroką definicję tutaj
  • właśnie powiedział się właśnie na temat takiej definicji bardziej antropologiczne i dałam taką definicję ścisłą dotyczącą
  • mediów przede wszystkim bo na tym będziemy się za chwilę skupiać natomiast
  • od strony takiej antropokologicznej to nie jest tak że fejcus nie może służyć na przykład właśnie obronie
  • nie może być klasycznym odwracaniem kota ogonem i tak dalej ja tylko tutaj jeżeli
  • Grzegorz zechce odpowiedzieć też zapytam Może tak trochę prowo no to
  • wtedy Jaka jest różnica pomiędzy fake newsem a propagandą No właśnie Jaka jest
  • różnica między fake newsem kłamstwem oszustwem lotkom propagandą właśnie ja
  • bym do fake newsa odszedł z perspektywy takiej koncepcji czy ramy
  • interpretacyjnej jaką jest post prawda jest to pewna
  • taka rzeczywistość czy okoliczności w którym fakty mają mniejsze znaczenie aniżeli emocje na przykład i efekt perswazyjny
  • tak podmiotu komunikującego tak Czyli to co zostało już też troszeczkę
  • powiedziane w tym momencie taki fake News jako pewna forma pewna
  • gatunek postprawdy funkcjonuje w
  • konkretnym celu intencjonalnie generowany przez dany daną osobę bądź
  • grupę tak aby osiągnąć konkretne jakieś partykularne cele zresztą w samej
  • definicji fake newsa nie jest jasno określone czy jednoznacznie określone że
  • fake News jest kłamstwem czy nieprawdą czy niezgodnością ze stanem faktycznym fake News też nie zwraca uwagi na to czy jest
  • to czy jest to zgodne z faktami czy nie jest to zgodne z faktami on ma do wykonania pewną pracę i pewną pewną pewną że tak powiem potocznie robotę tak
  • i tak jak tutaj w tym w tej ewangelicznej opowieści o rozpowszechnianiu informacji o śmierci
  • czy o ciele czy o Zmartwychwstaniu Jezusa tak tak jak i w tym przypadku w
  • którym ty już Asia tutaj przywołałaś wojny w Ukrainie No takie takie
  • takie fake newsy mają spowodować jakieś określone cele tak
  • ale współcześnie obecnie ja bym to widział w kontekście czegoś takiego co
  • określamy jako postprawne czyli pewnych społecznych kulturowych epistemologicznych Czy epistemicznych kontekstów tak funkcjonowania
  • informacji w kontekście nowych Kultury także komunikacyjne Jaką mamy którą
  • zmieniły No znacznie jeśli nie całościowo nowe może już nie nowe ale
  • technologie informatyczne tak I tu mamy tą taką nową sytuację ale i fake newsy i
  • ten to pojęcie post prawdy i plotka i oszustwo i kłamstwo istnieją prawda od
  • zarania ludzkości i one mają czy są wykorzystywane w jakimś tam konkretnych sytuacjach i w konkretnych celach tak ja tego rzucę Jeszcze
  • [Muzyka] propaganda
  • się zarówno właśnie fake newsy jak i inne działania które mają na celu
  • przekonanie ludzi do jakiejś rzeczy natomiast sam fake News tak jak Grzegorz
  • jest tutaj powiedział ma na celu w jakiś sposób Po pierwsze
  • samo powielanie się więc musi być też rzeczą mocno sensacyjną więc to jest pierwsza rzecz a po drugie musi dotyczyć rzeczy które dla danej
  • grupy są istotne i jeżeli on się sam nie powiela to wtedy się właśnie wynajmuje
  • tak zwane farmy Trolli które mają zrobić tę tak zwaną masę krytyczną czyli
  • w tylu miejscach powtarzać na różne sposoby prawda można nie można
  • udostępniać można pisać można kopiować żeby ludziom przychodziło do głowy że coś jest na rzeczy i z tego powodu Ja uważam
  • że właśnie ta sytuacja ma właśnie te znamiona fake newsa dlatego że tam
  • zostali wynajęci konkretnie ludzie żeby rozpowszechniać taką wiadomość No która
  • była istotna z punktu widzenia powiedzmy uczniów Jezusa służy pod kopalnią morale to służy przekonaniu że to już jest koniec Tutaj
  • się nic nie działo u niewiarygodnie i nie tylko samego Jezusa ale też jego uczniów którzy No posługują się wykradaniem
  • bezczeszczeniem w istocie zwłoki i tak dalej i tak dalej więc tutaj tych możliwości jest całkiem sporo i patrząc na to tak zupełnie współcześnie jeżeli
  • przełożymy metody upowszechniania to one są bardzo oczywiście Wtedy to ludzie szli gdzieś na targ prawda i rozpowiadali czy w
  • innych miejscach Teraz to się robi poprzez udostępnienia znajdując na przykład takie miejsca w których ludzie będą chętnie takie rzeczy
  • powtarzać i traktować to jako sensacje emocjonalnie udostępniać dalej natomiast
  • sam mechanizm mamy Sposób no Ale przejdźmy do innych rzeczy
  • ja się tak zastanawiałam ponieważ praktycznie od samego początku
  • chrześcijaństwa z jednej strony chrześcijan przedstawiano na różne sposób właśnie używając nieprawdy półprawd manipulacji
  • i tak dalej i tak dalej z drugiej strony współcześnie mamy takie
  • wrażenie że tam na początku Zresztą za chwileczkę państwu pokażą że na początku
  • chrześcijaństwa to był w ogóle jakieś straszne zamieszanie było mnóstwo takich różnych dziwnych rzeczy które się działy było mnóstwo
  • pism i dopiero w pewnym momencie jacyś oni i tutaj ci Oni są zależni od tego w
  • jakich denominacji jesteśmy czy w ogóle jesteśmy w jakiejkolwiek usiedli to już wszystko uporządkowali od nowa po przekręcali i teraz mamy i
  • pokażę tutaj taki [Muzyka] angielski tekst znaczy w języku angielskim
  • 5 fake newsów którzy w które ludzie wierzą dotyczących chrześcijaństwa
  • pierwszy możemy oczywiście pominąć być bo to jest sensacyjne i
  • rzeczywiście są takie grupy ludzi którzy gdzieś tam w to wierzą natomiast no nie
  • jest on taki bardzo Powszechny Natomiast kolejne że na przykład bóstwo Jezusa nie
  • było w ogóle ustalone Do obliczeni w IV wieku że
  • chrześcijanie w ogóle nie mieli żadnej Biblii do czasów Konstantyna
  • że ewangelię gostyckie były tak samo popularne i znane i w zasadzie przez większość czasu używamy jak
  • ewangelię te kanoniczne No i właśnie piąty że słowa w
  • Nowym Testamencie były radykalnie zmieniane zniszczone we wcześniejszych wiekach czyli Innymi słowy że Nowy Testament
  • taki jaki mamy w tej chwili w zasadzie nie ma nic wspólnego z tym co było
  • napisane w pierwszym wieku ja bym dodała do tego jeszcze właśnie
  • kwestie związane z apokryfami dlatego że tutaj mamy kilka takich tematów
  • związanych z pokrywcami z jednej strony właśnie to co o czym mówiłam że no były tak samo popularne tylko ponieważ zagrażały kościołowi takiemu
  • czy innemu to do ich zakazali i tak dalej ale z drugiej strony na przykład bardzo bardzo dużo chrześcijan uważa a pokrywy za tak zwane fałszywe
  • pisma i uważa że czytanie ich jest wręcz szkodliwe Kalina czy mogłabyś się do
  • tego odnieść tutaj jest kilka ważnych rzeczy do
  • których można by się odnieść bo nie wiem czy te wszystkie 5 tematów które
  • poruszone zostały w tym angielskim tekście rzeczywiście zasługuje na miano newsów czy fałszywych informacji
  • wszystko zależy tak jak zresztą wspomniała się od naszego światopoglądu
  • i od perspektywy z jakiej patrzymy jeżeli jest po prostu jako przykład tak oczywiście jeżeli jest to perspektywa chrześcijańska to nawet niezależnie od
  • denominacji No to będziemy uważać Chrystusa za boga i dopatrywać się
  • dowodów tej boskości już w Ewangeliach kanonicznych które z kolei będziemy
  • uważać za pisma natchnione tak I tutaj dotykamy właśnie tego problemu
  • kanoniczności Co jest kanoniczne a co nie jest kanoniczne Ale wiemy rzeczywiście do drugiego wieku to pojęcie kanoniczności jest bardzo płynna
  • świadomość kanoniczna praktycznie nie istnieje nawet wśród żydów Tak to jest dopiero połowa pierwszego Połowa drugiego wieku kiedy No jeszcze trwają
  • dyskusję na na temat które pisma uznać za tak zwane brudzące ręce a które nie
  • jeżeli chodzi właśnie o Pisma Święte czy natchnione wśród społeczności żydowskiej
  • natomiast kanoniczność pismo chrześcijańskich to jest jeszcze późniejsza historia bo tak naprawdę to ten czwarty piąty wiek
  • przynosi nam mniej więcej katalog pism Nowego Testamentu który znamy z
  • dzisiejszych wydań Ale to wcale nie znaczy że dyskusja na ten temat się skończyła bo ona trwała na wschodzie to aż do 10 wieku potem odżyła też w
  • czasach reformacji przecież prawda Nie mieliśmy takich ustaleń aż do do
  • soborów trydenckiego które by jasno ich wyraźnie mówi wskazywały te te i te
  • księgi uważamy za natchnione a Kto uważa inaczej No to niech wspólnie w piekle
  • Więc wszystko zależy od tego właśnie Z jakiej perspektywy patrzymy na dane
  • pisma też wiemy o pewnym właściwie ten przekaz historyczny też jest przekazem
  • takim mainstreamowym tak my właściwie wiemy o kształtowaniu się
  • chrześcijaństwa od czwartego wieku zwłaszcza po edykcie mediolańskim No z
  • tego nurtu który który zwyciężył i jego narracja rzeczywiście jest taka że wszystko co nie zostało po tym włączone do Nowego Testamentu
  • przynajmniej w tym w tym chrześcijaństwie
  • chrześcijaństwie tutaj rozwijającym się w
  • Europie w Cesarstwie Rzymskim No to jest nieprawdziwe Tak zresztą co to jest Co
  • to jest nieprawdziwe to jest Inna sprawa czy nie natchnione że nie można tego uważać za nienatnione za natchnione ale jeżeli Popatrzymy sobie na katalogi
  • pismy świętych w innych kościołach w kościołach orientalnych Czy w kościele
  • koptyjskim czy w kościele etiopskim No to zobaczymy że ta lista pism
  • kanonicznych ona jest o wiele wiele dłuższa Zwłaszcza jeżeli chodzi o pisma
  • związane ze starym testamentem tak ale i w Nowym Testamencie się zdarzają tak
  • jest ta cała korespondencja pomiędzy na przykład Pawłem a koryntianami więc z punktu widzenia Oczywiście tutaj tego
  • naszego mainstreamowego chrześcijaństwa to będą apokryfy ale z punktu widzenia
  • tamtego chrześcijaństwa orientalnego niekoniecznie na pewno można by powiedzieć że te
  • opowieści o żonie ożanie Jezusa No pewnie z dzisiejszego punktu widzenia można by uznać za za fake newsy i kiedy
  • się pojawiały tego typu informacje to one Faktycznie w wielu przypadkach
  • były obliczone na wywołanie sensacji zwłaszcza w XIX wieku Ale prawdę powiedziawszy robiłam
  • nawet taki taki przegląd apokryfów tych znanych bo
  • oczywiście nie wszystkie są nie wszystkie są odkryte o niektórych wspominają Ojcowie Kościoła natomiast teksty ich nie dotarł
  • do naszych czasów I to jest ciekawe Że one poruszają takie kwestie raczej
  • neutralne i związane z tym co jest wzmiankowane w Ewangeliach kanonicznych to jest ciekawe Ja się zajmowałam takim
  • maleńkim wycinkiem związanym z zaginionymi latami Jezusa tak Czyli co
  • Jezus zrobił Od kiedy skończył 12 lat i potem wystąpił w wieku około lat 30 i co
  • ciekawe właściwie do 19 wieku do tych badań związanych z Jezusem historycznym
  • ten temat nie jest po bardzo chętnie odnoszą się do dzieciństwa Jezusa do pochodzenia Jezusa
  • czyli do podawania Kim byli jego rodzice zwłaszcza matka tak i cała ta historia
  • związana z Anną i joachimem rodzicami Marii Kim
  • była Maria i służba w świątyni A więc związki z tym środowiskiem świątynnym No
  • i Ucieczka do Egiptu poprzedzone oczywiście wizytą magów
  • natomiast już po po zamieszkaniu w nazarecie po powrocie
  • z Egiptu Nie ma tak wielu tekstów właściwie tutaj
  • takim wyjątkiem chyba jest Ewangelia dzieciństwa ormiańska która mówi o
  • wędrówkach Jezusa i jego jego rodziny i po Syrii i po całej Palestynie wymienia
  • też miasta znane z Ewangelii że potem znowu w wieku około 12 lat Oni osiedli w
  • tym nazarecie żeby można było przejść znowu do narracji ewangelicznej czyli do
  • znalezienia Jezusa Jezusa w świątyni natomiast potem co się działo pod tym
  • jak Jezus skończył 12 lat to tym właściwie zajmują się dopiero te
  • apokryfy Oczywiście mówimy tutaj bardzo bardzo szeroko o apokryfach które
  • powstają w w XVIII dziewiętnastym zwłaszcza i
  • XX wieku i one są związane na przykład z tym że uważano Jezusa za Estończyka
  • wiązano go ze środowiskiem estońskim i to już od 18 wieku prawda to nie tylko
  • taka taka sensacja która wybuchła po odkryciach pomarańskich oczywiście bardzo znany jest ten nurt apokryfów związanych z
  • edukacyjnymi wędrówkami Jezusa tak do Nazwijmy czy czy to po
  • Indiach czy po Japonii czy po
  • haldei Persji tak tych terenach wschodnich
  • ale to znowu jest związany też z pewnym światopoglądem i pokazywaniem Jezusa i
  • chrześcijaństwa samego zwłaszcza w teologii liberalnej tego XIX wieku jako
  • czegoś co tak naprawdę do kultury Niewiele wnosi i jest adaptacją czy
  • chrystianizacją istniejących już dawniejszych idei czy to właśnie związanych z religiami pogańskimi czy z
  • filozofią buddyzmu czy czy z hinduizmem tak że Jezus nie jest żadnym oryginalnym
  • nauczycielem ale adaptuje te rzeczy które zdołał poznać kiedy
  • wyruszył swoją wędrówkę mając lat 12 Czy 13 a
  • powrócił z tej wędrówki mając 29 żeby nam Zdążył się jeszcze przygotować
  • spotkać i wystąpić w wieku lat 30 i rzeczywiście część z tych z tych
  • dziewiętnastowiecznych zwłaszcza rękopisów opiera się na rzekomych
  • odnalezionych gdzieś tam w klasztorach tybetańskich albo w klasztorach
  • induistycznych rękopisach tak Mam tutaj na myśli właśnie na przykład ten żywot Świętego i z
  • notowicza czy potem właśnie oparte różne drywaty na ten temat No
  • właśnie Kalina albo Przepraszam jeszcze tylko znowu jeszcze kolejna taka ciekawa ciekawa gałąź tych apokryfów związanych
  • z kumram tak i przekłamaniami związanymi z
  • interpretacją czy odkryciami tych rzekomych dokumentów takich jak dokumenty dokumenty kumrańskie
  • bo dokumenty powiedzmy Znaczy hamadzi to jest jeszcze inna inna grupa tekstów
  • Przepraszam za to że się tak rozgadałam nie ma problemu w ten sposób przychodzimy do właśnie takiego tematu który łączy nam te wczesne rzeczy
  • nowoczesnością Tutaj najpierw pytanie do Grzegorza odnośnie do tego o czym mówiła przed chwileczką Kalina
  • takiego właśnie prezentowania religii
  • No tutaj w tym wypadku chrześcijaństwa ale myślę że nie tylko chrześcijaństwa to dotyczy jako czegoś bardzo wtórnego czy bardzo
  • takiego mało znaczącego czy to jest jakiś tekst który
  • kulturowo w tej chwili uzyskuje na znaczeniu na przykład tera pokrycie
  • powiedzmy xix-wieczne prezentujące zaginione lata Jezusa w których on się
  • niby uczył a w zasadzie to kopiował różne rzeczy żeby je później przekazać
  • dalej No z tego co Kalina tutaj mówiła i z tego co ja też wiem no powstawały między innymi po to żeby w jakiś sposób umniejszyć znaczenie
  • chrześcijaństwa jako a co za tym idzie w ogóle religii jako takiej
  • ważnej w życiu człowieka prawda No bo jeżeli to nie jest nic nowego nic
  • odkrywczego to może i inne religie też nie mają znaczenia i tak naprawdę to się nie liczy Jak to w tej chwili wygląda bo wiem że w XIX wieku ten nurt
  • rzeczywiście taki powiedzmy umniejszający znaczenie
  • religii był bardzo intensywny w niektórych środowiskach Natomiast w tej chwili jak to wygląda to było w xix-wieczna ta liberalna
  • teologia ona była przede wszystkim związana z pozytywistycznym ideałem nauki czyli takim paradygmatem ja wolę tą ten termin ideały ideał nauki bo
  • jestem flecistą i który znawał naukę
  • jako odkrywającą rzeczywistość
  • obiektywizującą wszystko to co możemy wiedzieć o świecie rozum był uznany za
  • twardy przedmiot poznania naukowego tak dzisiaj my wiemy że i kwestia rozumu Czy
  • koncepcja umysłu czy procesów poznawczych jest pewnym rodzajem
  • konstruktu tak jest pewnym rodzajem konstruktu który powstał w określonych warunkach kulturowych społecznych historycznych tak epistomologicznych no
  • i wówczas to jest tak że ten paradygmat pozytywistyczny niejako skłania uczonych badaczy czy czy naukowców do przekonania że że o to
  • właśnie mają bezpośredni dostęp do faktów że opisują świat w taki w takim przełożeniu jeden do
  • jednego także oddają w zasadzie naturę rzeczy i jeżeli są w związku z tym
  • jakieś wątpliwości co do ustalenia pewnych kwestii jak na przykład właśnie
  • Chociażby z historią kościoła czy z historią chrześcijaństwa czy w ogóle z historiami różnych religii tak gdzie mamy często mało źródeł tak mało danych
  • prawda nie ma takiego materiału w postaci załóżmy jakiś
  • relacji zdjęć prawda opisów które wydały nam taki twardy dowód
  • w definicji w rozumieniu nauki w związku z tym w związku z tym pojawiła
  • się taka taka no myślę że taka naturalna w tym wypadku w cudzysłowie naturalna
  • konsekwencja po prostu uznania że jeżeli nie mamy mocnych dowodów tak w związku z tym spokojnie możemy podważyć
  • podważyć znaczenie podważyć zasadność uznawania tej religii czy tego kościoła
  • tak no bo nie mamy tutaj pewnych pewnych tu jest też związane z takim pewnym
  • ideologicznym podejściem No całego Oświecenia który
  • oparł się na pewnych założeniach na tezie spekularyzacyjnej także teraz my
  • mamy dostęp do wiedzy do wiedzy pewnej w związku z tym musimy odchodzić od różnego rodzaju przekonań metafizycznych od tego co
  • proponuje od wizji świata którą Proponuję kościół tak czy kościoły w
  • związku z tym no to też było było takie należy
  • te kwestie rozumieć i widzieć w tym szerokim kontekście społecznym kulturowym tak epistemologicznym 19 wieku gdzie Proszę zobaczyć zmienia nam
  • się nauka w bardzo już radykalnie bo 63 to jest publikacja O powstawaniu
  • gatunków tak Darwina czyli wchodzi nowy paradygmat myślenia tak metodologii nowa
  • metodologia nowa wiedza nowe rozumienie gdzie już załóżmy
  • oczywiście autorzy jeszcze to deklarują ze względu na ostracyzm społeczny z jakim by się mogli spotkać ale gdzie już pojawia się idea że żaden jakiś
  • pierwiastek metafizyczny niech potrzebny i konieczny do wyjaśniania procesów praw zasad reguł i tak dalej prawda W związku z tym no to się pojawia Proszę zobaczyć
  • że siódma Dekada XIX wieku to jest wprowadzenie do nauk biomedycznych standardów bakteriologicznego w zasadzie jesteśmy w pewien w sposób pewny
  • w stanie określić przyczyny chorób tak nie mamy już wątpliwości czy choroba jest konsekwencją grzechu czy działania Boga prawda czy jakiś boski pedagogi jak
  • były jakby jak jak było wcześniej mamy już zupełnie organiczne
  • naturalistyczne metody wyjaśniania zjawisk i procesów dlatego pojawia się
  • też taki taka potrzeba w związku z tym zdyskredytowania prawda religii wiary
  • religijnej ja bym to widział w takim w takich przemianach epistemologicznych Co oczywiście
  • XX wiek i 21 wiek pokazał no te błędne założenia tezy sekularyzacyjne i tak no
  • bo jak widzimy jednak religię mają się dobrze tak mimo tego że
  • wiedza naukowa przyrasta ekspozycjalny sposób wykładniczy prawda
  • jest jej coraz więcej przez to też no i te fake newsy i posprawda mniej
  • rozumiemy z tego więc łatwiej jest masą przyjąć bardzo proste rozwiązanie bardzo
  • proste jakieś takie wyjaśnienia otaczającej rzeczywistości mimo tego że mamy technologię że mamy bardzo zaawansowane
  • inżynierie czy biomedycynę tak to jednak wiara jest cały czas żywa w
  • społeczeństwach przekształca swoje swoje formy tak ale jest cały czas
  • w cudzysłowie z nami tak w związku z tym jest jakąś Właściwością
  • naszego gatunku może jest jakąś funkcją mózgu ja tutaj ja tylko stawiam pewne
  • takie tezy i nie chcę ich rozwijać ani ani w ten sposób bo to nie jest bo nie rozmawiamy na ten temat tak ale właśnie w ten sposób bym
  • to widział w tych wszystkich kontekstach zmian społecznych kulturowych prawda równolegle do tych rzeczy takich skrętujących
  • bardzo regularnie pojawiają się rzeczy o których Kalina
  • tutaj już wspomniałaś jakieś odkrycia sensacyjne
  • w fragmenty znalezione gdzieś być może w klasztorze na pustyni w różnych takich
  • miejscach bądź też sensacyjne odczytanie gdzieś jakiś inskrypcji i różnych innych
  • rzeczy one elektryzują środowiska chrześcijańskie przede
  • wszystkim No bo mówimy o chrześcijaństwie w tej chwili pojawiają się właśnie później w całej masie na przykład serwisów
  • informacyjnych z odpowiednimi tytułami odpowiednio sensacyjnymi Pojawiają się bardzo często zdjęcia No bo to odkryciach dotyczą nie
  • tylko inskrypcji ale na przykład jakiś odkryć archeologicznych Niektóre z tych zdjęć żebyście po komentarzami są fałszywe natomiast Niektóre są to realne
  • zdjęcia różnego rodzaju odkryć które są interpretowane w świetle właśnie na
  • przykład literalnego rozumienia Biblii takie słynne słynne zdjęcie które miało
  • pokazywać stopę z lat stopy dinozaura na śladzie
  • stopy człowieka chociażby czy odkrycie w cudzysłowie Gigantów
  • właśnie też jakieś różnego rodzaju szkielety pokazane i tak dalej natomiast
  • bardzo dużo tych właśnie odkryć wiąże się z odczytaniem bądź też
  • odnalezieniem fragmentów które są zaginionymi bardzo często fragmentami Nowego Testamentu na
  • przykład tutaj do Sławka pytanie jak w ogóle wygląda sytuacja
  • takie rzeczywistych odkryć w zakresie nowego testamentu czy wszystko już wiemy
  • czy wszystko zostało odkryte czy Pojawiają się nowe teksty nowe fragmenty
  • i czy któreś z nich są sensacyjne chodzi o sam tekst tak i to bo to rozumiem tam nawiązuje do jednej z
  • tych takich tez w tym w tym anglojęzycznym portalu to tak tam się
  • pojawił Bart Erman z tą taką koncepcją Wielkiego fałszerstwa tak tekstu tekstu
  • Nowego Testamentu jakimś stare w zasadzie nie ma miesiąca że gdzieś w jakimś chrześcijańskich serwisów czy polskich czy
  • anglojęzycznych nie wyczytała że znowu gdzieś odnaleziono jakiś właśnie stary
  • fragment który zupełnie inaczej jest tłumaczony bo tam jakiś słowo zostało
  • zabrane czy dodane I to zmienia całkowicie przesłanie
  • to może warto było powiedzieć parę słów o tym w jaki sposób
  • ten tekst biblijny do nas dotarł w ogóle tak jaka jaka była jego transmisja bo to
  • może być jakby brak wiedzy na temat tego jak to działa może być źródłem jakiś
  • takich Czasami właśnie może newsów tak pojawiających się w przestrzeni
  • publicznej No musimy sobie zdać sprawę że świat Biblii to jest świat tradycji ustnej tak przede wszystkim
  • i ten tekst pisany tak na dobrą sprawę jeszcze długo długo pełni taką rolę
  • troszeczkę drugorzędną tak na dobrą sprawę natomiast jest ten moment w
  • którym tekstu oczywiście powstają No i ich
  • transmisja polega na po prostu ich ręcznym kopiowaniu i przekazywaniu dalej
  • także cyrkulują sobie takie przepisywane kopie
  • w świecie Natomiast No ktoś kto miał okazję kiedykolwiek
  • przepisywać jakiś tekst nawet przy użyciu współczesnego edytora tekstu który pokazuje mu błędy No zdaję sobie sprawę z tego że nie ma kopii które są
  • identyczne z oryginałem No i to już samo to powoduje że my te fragmenty liczne tych tych fragmentów na
  • przykład jeżeli chodzi o tekst grecki Nowego Testamentu to my mamy kilka tysięcy tak to różnie można liczyć ale koło kilku tysięcy mniejszych większych
  • fragmentów tekstu biblijnego które właśnie były efektem takiego procesu
  • przepisywania mamy ich wiele natomiast one się między sobą różnią
  • No i teraz jest taka dziedzina wiedzy która się nazywa krytyka tekstu ma za
  • zadanie z tej takiego zbioru wielu tekstów które różnią się od siebie
  • w różnych miejscach spróbować na zasadzie pewnego modelu
  • wypracowywanego No przez pokolenia no dokonać takiej swoistej rekonstrukcji
  • tego tekstu wyjściowego tak który moglibyśmy z tego tekstu zebranego który teraz mamy No można powiedzieć z rekonstruować tak
  • oczywiście źródło tych tych różnic źródła tych różnic mogą być różne ja
  • mówię tutaj o zwykłych pomyłkach tak teraz kopistów natomiast oczywiście mogły się pojawiać poprawki celowe świadome które wynikały z różnych
  • intencji i przepisujący na przykład chciał wymyślić jakiś pomysł na to żeby
  • swoim odbiorcom ułatwić zrozumienie jakiegoś fragmentu No i w ten sposób
  • podmieniał słowo na jakieś łatwiejsze prawda No stąd tutaj długo by mówić o
  • różnego rodzaju źródłach różnic tekstowych No Faktem jest to że mamy
  • zbiór manuskryptów starych które różnią się między sobą
  • które są przedmiotem pracy biblistu filologów którzy siedzą i próbują z tego
  • zbioru tekstów wyciągnąć ten taki który jest najbliższy oryginałowi to w postaci tak zwanych wydań krytycznych prawda się nam
  • ukazuje na których pracują później tłumaczę tekstu biblijnego widzimy różnicę w przekładach tak które po części też biorą się stąd że że te
  • wybory tłumacz będą różne no więc jakby sam
  • fakt pojawienia się jakiegoś nowego manuskryptu który zawiera inny wariant
  • tekstowy nie jest niczym szczególnym tak biorąc pod uwagę to co
  • tą rzeczywistość z jaką mamy do czynienia No może się pojawić jakiś
  • manuskrypt który ma inny wariant takiego taki którego jeszcze nie odnotowywaliśmy
  • i który może mieć jakieś znaczenie teologiczne No ale to zawsze jest przedmio od analizy dalszej pytanie skąd taki wariant ja w jaki sposób on się
  • wygenerował Jakie mogą być jakie tutaj może być podłoże tego typu
  • wariantu który który się pojawił no i do tej pory raczej nie zdarzyło się
  • tak żeby pojawił się jakiś taki wariant tekstowy który No w jaki sposób bardzo mocno wywróciłby tak podstawy chrześcijaństwa
  • tak jeżeli chodzi o Nowy Testament choć są takie miejsca co do których nie
  • jesteśmy pewni brzmienia tak Nowym Testamencie No ale to to tak jakby
  • gdzieś tam zmierzamy do tego żeby żeby jak najmniej tych miejsc powstawało także nie wiem czy takie
  • krótkie tak zwięzłe upraszczające
  • do tego co ty mówiłeś o tłumaczeniach Powiedz Sławku czy zetknąłeś się z taką
  • sytuacją w której błędne tłumaczenie właśnie tekstu biblijnego przyczyniło się do powstania bądź też prób stworzenia jakiej cytryny i ta doktryna
  • gdzieś się przyjęła i jak sobie z tym poradzono w momencie kiedy okazało się
  • że jest błędnie błędne błędne tłumaczenie Czyli już tutaj jakieś takie działanie
  • rozumiem na płaszczyźnie językowej ciężko mi powiedzieć w tym momencie to
  • raczej znowu może parę słów o tym Na czym polega sam
  • proces przekładu tak bo to nie jest tak że przekład No również tekstu greckiego
  • starogreckiego na jakikolwiek inny język to jest takie działanie zero jedynkowe
  • prawda polegające na tym że no jeden do jednego oddajemy brzmienie brzmienie oryginału tutaj
  • zawsze mamy do czynienia czy wielu wypadkach tak może nie zawsze tak może
  • to przesadziłem ale z procesem interpretacji tego tekstu przez tłumacza i no te interpretacje mogą być różne A to
  • że one są różne może być warunkowane bardzo różnymi czynnikami No nie wiem stanem wiedzy tłumacza jego środowiskiem kontekstem w którym
  • on przebywa No bardzo różnymi bardzo różnymi rzeczami No i jak wiemy
  • przykłady różnią się między sobą i między innymi jednym ze źródeł różnic są te różnice i interpretacyjne no i teraz no nie wiem czy tutaj można operować
  • takim pojęciem błędne niebędne tak no ale z różnic interpretacyjnych które
  • znajdują się w jakimś określonym przykładzie No jeżeli ktoś korzysta z jednego przekładu No to idąc za intencją tłumacza No on może wytworzyć
  • jakąś doktrynę i w jakimś określonym kierunku
  • No więc jest takie powiedzmy ryzyko tak przy założeniu
  • przynajmniej powiedzmy dużymi
  • konsekwencjami w sztuce sakralnej mianowicie chodzi o ten fragment
  • Kiedy Bóg mówi do węża że ono zmiażdżyć głowę A te zmiany
  • zostało to przetłumaczone bodajże wulgacie jako ona
  • i stąd mamy bardzo dużo wizerunków Marii depczącej głowę węża
  • w kwestii interpretacyjna znowu tak jakaś się nie wypowiadam bo bo nie wiem jaki to miało wpływ natomiast przynajmniej na
  • sztukę takie tłumaczenie wpływ miało do dzisiaj ma bardzo duży mimo tego że współczesne tłumaczenia
  • również w tym nurcie katolickim już jakby odeszły od tej interpretacji ramka
  • może jak jesteśmy przy tym temacie to jedna rzecz mi przyszła do głowy taka która którą często gdzieś tam omawiam na zajęciach Tak z naszymi
  • studentami takie miejsce w pierwszym liście do koryntiany jest dotyczące kobiet w 11 rozdziale w dziesiątym wersecie tam jest
  • taki no do dziś budzący bardzo duże kontrowersje fragment o nakrywaniu głów przez kobiety No i greckie sformułowanie które tam się
  • pojawia to ono brzmi tak że kobieta powinna jak Social epiteskefales
  • co jest tłumaczone zazwyczaj w przekładach jako mieć na głowie powinna
  • oznakę władzy znak władzy natomiast Gdyby tak dosłownie
  • z greki to przekładać to by można było
  • iść w stronę taką że to powinna mieć kontrolę nad głową
  • czyli tutaj widzimy No dość dużą różnicę tak między tym
  • brzmieniem znak czyjejś władzy to jest właśnie w przekładach
  • Zazwyczaj to jest w jakiś tam sposób próbuje się tak tak tak
  • oczywiście znak władzy mężczyzny tak nad kobietą natomiast No niekoniecznie to w
  • tym kierunku musiałoby iść tak takie tłumaczenie bardzo interesującą rzecz i
  • chyba [Muzyka] odnośnie kobiet w Nowym Testamencie już trochę żeśmy mówili w innych twoich
  • wykładach ale myślę że to zainteresuje natomiast Wróćmy do naszych fake newsów
  • jak już mówiłam chciałabym też porozmawiać trochę o tym co się dzieje współcześnie Niestety mamy do czynienia również z takim faktem że
  • chrześcijańskie Media Czy w chrześcijanie w ogóle upowszechniają różnego rodzaju nieprawdziwe informacje z drugiej strony
  • na temat religii i chrześcijaństwa nieprawdziwe informacje również są
  • upowszechnione czy poszczególnych kościołów czy czy religii jako takiej czy konkretnych nurtów religijnych zresztą to
  • nic dziwnego jeżeli nam wystarczy czasu chyba nie to Sławek kobiec opowiedzieć
  • coś na temat onolatrii ale możesz powiedzieć dosłownie dwa słowa bo to
  • jedna z pierwszych takich rzeczy które właśnie os poziom chrześcijan służyły No
  • i nie tylko chrześcijan bo zaczęło się o oskarżeń Żydów onolatria to jest takie słowo które ma tam części składowe słowo ono czyli
  • osioł no już Józef Flawiusz w takim tekście przeciwko pionowi polemizuje poglądem rozpowszechnianym gdzieś tam wśród
  • Rzymian że żydzi czczą oślą głowę i później pojawiają się te wątki u
  • różnych autorów rzymskich greckich też właśnie a odnoszone są do chrześcijan mamy nawet takie grafito
  • Alexa menosa który pokazuje krzyż i na krzyżu postać z oślą głową i pod spodem
  • napis że oto aleksamy nos czci swojego Boga i interpretowane jest to
  • grafito jako właśnie odnoszące się do na jakieś formy wyszydzania
  • religii chrześcijańskiej także tego typu No to chyba jest fake
  • News Jednak prawda taka ja chciałam pokazać państwu fake News współczesne
  • dwa już zweryfikowane właśnie z dwóch kategorii pierwsza kategoria to jest ta
  • o której mówisz Czyli kategoria taka w której o
  • jakiejś religii jakiejś religii przypisuje się pewne rzeczy w których ona nie robi tutaj konkretnie mówimy o podręczniku do religii i o tym czego on
  • nie robi posługuje się tutaj serwisem który państwu bardzo polecam jak zresztą
  • inne serwisy właśnie fakt checkingowe demagog.org.pl Oni zajmują się właśnie
  • tak checkingiem tak trafiają się również newsy religijne
  • pojawiło się stosunkowo niedawno bo to jest 14 września artykuł pojawiły się
  • takie informacje jakoby jeden z podręczników do religii negował teorią
  • wielkiego wybuchu tutaj mamy taki właśnie tekst który miałby się w tym
  • podręczniku ukazać
  • fakt chokerzy z demagoga to sprawdzili stwierdzili że właśnie ta grafika cieszy
  • się też ogromnym powodzeniem jest bardzo często udostępniona więc pewnie część z państwa się już mają natknęła i
  • na Twitterze święciła właśnie triumfy okazuje się oczywiście że oczywiście Po
  • sprawdzeniu że we wskazanym podręczniku do religii nie padają takie słowa czyli
  • mamy do czynienia z ewidentnym takim fajkisem mającym na celu zyskretowanie konkretnego podręcznika i kolekcji religii Prawdopodobnie również ogólnie w
  • kontekście tego tego dyskursu który się toczy na temat Religii bo tam oczywiście jest pełno komentarzy jak to
  • ludzie są ogłupiani tutaj już abstrahując od tego czy jesteśmy za
  • lekcjami religii w szkole czy czy nie czy uważamy że one są pożyteczne czy nie
  • jest to ewidentnie posłużenie się fałszywą informacją w
  • celu zdyskredytowania i jakiejś tam działalności jednego ze związków wyzwojowych Natomiast drugi i to jest bardzo często pojawiające się
  • powiedzmy motyw w różnego rodzaju właśnie serwisach
  • chrześcijańskich bądź też upowszechniany przez osoby związane właśnie z nurtem
  • chrześcijańskim zaangażowanym to jest dotyczący prześladowań chrześcijan tutaj jest taki łańcuszek który krąży od ponad 10 lat w
  • polskim Internecie dotyczące tego że misjonarze skazali na śmierć prawie 230
  • skazali na śmierć prawie 230 misjonarzy chrześcijańskich i tutaj
  • pojawia się to w różnego rodzaju grupach ale pojawiło się też złapały się na to
  • nawet na samym początku kilka takich portali chrześcijańskich i rzekomo to się miało dziać
  • [Muzyka] w Afryce ogólnie i
  • bo tak taki taka klasyczna Informacja oddziałująca na emocje z
  • prośbą o modlitwę oczywiście i tak dalej bo tymi newsami tego typu też jest
  • oczywiście bardzo dużo komentarzy No jak się domyślamy również wrogich na
  • przykład w stosunku do islamu ale też No właśnie wskazujące że chrześcijaństwo
  • należy do tych najbardziej prześladowanych religii na ziemi i oczywiście że tutaj w Europie i w Polsce też tak będzie i tak dalej i tak dalej
  • Grzegorz masz dwa rodzaje zupełnie różnych znaczy jest zupełnie różnych
  • punktów widzenia przekazywanych fake newsów czy jako antropolog Mógłbyś tak chociaż troszeczkę zagłębić się w to zjawisko
  • dlaczego w ogóle takie fake newsy powstają to znaczy o ile ten pierwszy jestem w stanie zrozumieć no bo mamy teraz dyskus na temat religii w
  • szkole na temat różnych takich rzeczy o ile te o tyle tych fake newsy
  • produkowane bardzo często masowo i rozsyłane przez różne właśnie grupy czy
  • serwisy związane z religiami bo mamy z jednej strony takie z drugiej strony no taki które pokazują jak Jakiś ogromny wzrost misji czy
  • różnych powiedzmy działania ewangelizacyjnych i tak dalej które też się okazują fałszywe No w gruncie rzeczy nie wiem jaki on jaki on ma zupełnie
  • miałyby spełnić To może ja powiem z mojej perspektywy metodologicznej jako badacz kultury uważam że że
  • wołamy jako podmioty które stoimy w stosunku do świata Działają w sposób intencjonalny tak czyli każdy Czy w kontekście Komunikacji No podejmujemy
  • komunikację W jakimś konkretnym celu tak aby osiągnąć jakieś jakieś cele W związku z tym tutaj będzie
  • to zjawisko te dwa przykłady które podałeś są zupełnie w moim w mojej
  • ocenie w moim przekonaniu też różnymi przykładami od tych omawianych wcześniej jeżeli chodzi o tekstowo testamentalny czy w ogóle biblijny tak czy w kwestii
  • Czy kwestie uprawiania pewnych gęby jakiejś religii
  • czy związkowi wyznaniowemu czy No to jest Ja akurat zjawisko bardzo dobrze znane antropologii bardzo dobrze rozpoznane w materiale etnograficznym
  • jest tutaj koncepcja taka jednego z polskiego z polskich etnologów chociażby Ludwika z Tommy tak są kategorie na przykład
  • swój obcy Tak które mają swoją tą lokalną własną grupę ukazać w pozytywnym
Pobierz transkrypcję (TXT)