Charakterystyka i próba identyfikacji herezji w Drugim Liście Piotra | „Oblicza herezji”

Rozwiń transkrypcję filmu

Charakterystyka i próba identyfikacji herezji w Drugim Liście Piotra | "Oblicza herezji"

  • tytułem takiego zagajenia i wstępu
  • tytułem takiego zagajenia i wstępu
  • powiem że mieliśmy dotychczas referaty
  • bardzo
  • interesujące pokazujące niejako tak z
  • góry pewne zagadnienia i problematykę
  • związaną z herezją Ja chcę troszeczkę od
  • innej strony i pokazać troszkę inną
  • metodologię patrzenia na herezję a
  • mianowicie w oparciu o taki nieduży
  • wycinek tekstu
  • gdzie gdzie
  • zostaną
  • zastosowane różne podejścia przede
  • wszystkim podejście intertekstualne
  • dlatego że czasami Czytamy i na tekst
  • czytany
  • transponuj współczesne wyobrażenia
  • okazuje się że nie zawsze te wyobrażenia
  • są słuszne i otrzymujemy zupełnie inne
  • rozumienie tekstu niż no próba
  • rekonstrukcji tego
  • tekstu C rozumienia tego tekstu przez
  • pierwotnych
  • pierwotnych odbiorców ten tekst z
  • pierwszego z drugiego listu Piotra jest
  • fragmentem argumentacji
  • następnymi wierszami właściwie aż do
  • wiersza 16 dr rozdziału tworzy taką
  • strukturę
  • hycz tutaj tylko taki
  • fragment żeby uzmysłowić odbiorcom taki
  • sposób argumentacji hagiograf który
  • wydarzenia z przeszłości Traktuje jako
  • zapowiedź wydarzeń przyszłych
  • tak
  • ce drugi listu Piotra to jest taka
  • specyficzna hermeneutyka hagiograf
  • mianowicie nie jest to do końca
  • typologia tak bo on tutaj obraca się
  • wokół takiej hermeneutyki
  • eschatologicznej tak tak to Nazwijmy a
  • nie nie nie zwykłej typologii tak i
  • wydarzenia z przeszłości Traktuje jako
  • zapowiedź wydarzeń przyszłych to widać
  • Myślę że bardzo dobrze na tym na tym
  • chasty cznym wykładzie i od czasów
  • starożytnych starano się oczywiście
  • zidentyfikować tych fałszywych
  • nauczycieli głoszone przez nich
  • herezje pojawiły się różne typy na
  • przykład właśnie Andrzej skrety ekumenii
  • widzieli tutaj tajemniczych nikolaitów
  • wspominany również w apokalipsie i to
  • jest całkiem niezła intuicja dlatego że
  • drug list Piotra i Apokalipsa powstały
  • podobnym czasie to jest przełom p i II
  • wieku niektórzy mówią że nawet drugi
  • wiek dwa najpóźniejsze pisma Nowego
  • Testamentu które wciąż walczą o palmę
  • nie pierwszeństwa
  • tylko statku tak można można
  • powiedzieć tak autor Apokalipsy twierdzi
  • że
  • nazywają się apostołami ci nikolaici tak
  • a nimi nie są co tutaj w pewien sposób
  • nam współgra właśnie z określeniem
  • fałszywi nauczyciela czyli pseudo
  • didaskalos i tutaj mamy d dwa cytaty
  • oczywiście o samych Nikola właściwie
  • niewiele niewiele
  • wiadomo Ojcowie Kościoła czy to Ireneusz
  • czy to Hipolit czy to
  • nazwę wywodzą od nikolaosa tak C czyli
  • Mikołaja diakona wymienianego w dziejach
  • w dziejach apostolskich ale nie wszyscy
  • ojcowie się oczywiście z tym zgadzają i
  • już na przykład Klemens aleksandryjski
  • czy Euzebiusz
  • Cezarei czy na przykład teodorek
  • niekoniecznie podzielają to zdanie i
  • raczej łączą tę sektę z Bem znu nie jest
  • to bez
  • pojawia się i w apokalipsie i w drugim
  • liście Piotra tłumaczą imię bam na język
  • na język
  • grecki no troszeczkę naciągają tutaj to
  • to tłumaczenie i mówią że to NIK tak
  • Czyli czyli zwycięstwo jest tutaj
  • traktowane pejoratywnie jako pożarcie i
  • Laos ludu tak czyli takie pożeranie ludu
  • które stoi u podstaw hebrajskiego
  • imienia
  • bam w związku z tym pojawiają się
  • właśnie ci
  • nikolaici na podstawie tekstu Apokalipsy
  • i Na podstawie tekstu drugiego Piotra
  • starano się też zrekonstruować ich
  • zachowania czyli Nikolai nie stronią od
  • pogańskich ucz które łączone by były
  • często z wyuzdany zachowaniami może też
  • biorą udział właśnie w pogańskich
  • obrzędach jedzą mięso ofiarowane bożkom
  • o tym z kolei czytamy w pierwszym liście
  • do do Koryntian czy dążą do takiego
  • synkretyzmu ten synkretyzm zresztą w
  • drugim liście Piotra jest bardzo
  • wyraźnie
  • zaznaczanie oponentów hagiograf tych
  • fałszywych tych fałszywych nauczycieli i
  • teraz w tym referacie spróbujemy się
  • bliżej troszeczkę przyjrzeć tej
  • charakterystyce fałszywych
  • nauczycieli tutaj w tym w tym niewielkim
  • fragmencie drugiego rozdziału drugiego
  • listu
  • Piotra i zastosujemy sobie elementy
  • egzegezy retorycznej egzegezy
  • strukturalnej tutaj już było to
  • zauważalne oraz Jak wspomniałam egzegezy
  • takiej
  • intertekstualne i okaże się na koniec na
  • ile te zasygnalizowane właśnie intuicje
  • patrystyczne są słuszne i czy
  • rzeczywiście da się wskazać o jaką grupę
  • heterodoksyjny działającą w drugim wieku
  • czy na przełomie pi i II wieku
  • Chodź na początku tego drugiego
  • rozdziału Przypominamy sobie takie
  • punkty według których w dalszej części
  • listu opisuje tych
  • fałszywych nauczycieli to jest właściwie
  • taka lista lista
  • wstępna w
  • wierszu pierwszym C bo jak tak bibliści
  • lubią sobie dzielić w ogóle ten tekst
  • grecki na a b c a jeżeli to nie są
  • jeszcze dostatecznie szczegółowe
  • podziały to jeszcze dodają do tego alfa
  • beta in liter grec ale tutaj możemy
  • pozostać Tylko przy przy łacińskich
  • oznaczeniach więc w wierszu pierwszym
  • pojawia się właśnie bohater naszego
  • spotkania czyli czyli herezja i
  • pierwotnie rzeczownik herezję oznaczał
  • dokonanie wyboru skłanianie się ku
  • czemuś tak to jest taki rzeczownik
  • utworzony od czasownika od
  • czasownika czyli wybierać i w
  • piśmiennictwie greckim hellenistycznym
  • on absolutnie nie miał znaczenia
  • pejoratywnego tak raczej miał takie
  • znaczenie neutralne wskazujące na
  • różniące się od siebie szkoły
  • filozoficzne czy grupy czy c czy
  • stronnictwa wyznające jakieś określone
  • poglądy i zasady i w takim
  • właśnie
  • znaczeniu używa tego
  • Józef flus na przykład tak który mianem
  • herezji określa i eszyk i faryzeuszy i
  • saduceusz taką
  • samą nomenklaturę w odniesieniu do
  • faryzeuszy
  • i saduceusz stosuje też autor Dziejów
  • Apostolskich który jednocześnie zaznacza
  • że
  • herezją byli przez przeciwników nzw też
  • chrześcijanie tutaj Mieliśmy właśnie u
  • Piotra tym wykładzie chrześcijaństwo
  • jest herezją A na ile jest pewną pewną
  • ciągłością z kolei Apostoł Paweł poprzez
  • herezję rozumie głównie frakcje rozłamy
  • podziały
  • które należą do oczywiście negatywnie
  • postrzeganych uczynków ciała mamy w
  • liście w liście do galacjan i ta
  • negatywna ocena wiąże się jednak nie
  • tyle z jakąś taką odrębną błędną nauką
  • co raczej właśnie z tymi ogólnie bardzo
  • pojmowany Mii działaniami które burzą
  • jedność Kościoła które burzą tak to
  • jedność tego ciała ciała Chrystusa
  • natomiast na przełomie I i II wieku
  • właśnie wtedy kiedy powstaje Drugi list
  • Piotra można już obserwować
  • zdecydowany zwrot kuu takiemu
  • herezji Co oczywiście wiąże się również
  • z
  • takim przesunięciem akcentów w
  • rozumieniu samego pojęcia teraz herezja
  • już nie
  • oznacza tylko jakieś odrębnej grupy
  • stronnictwa jakieś odrębnej szkoły ale
  • przede wszystkim poglądy poglądy
  • głoszone przez te grupy i w
  • takim w takim
  • doktrynalnym doktryn nawet pejoratywnym
  • z
  • rzeczownik pojawia się między innymi w
  • listach Ignacego
  • antiocheńskiego dojan
  • iście do
  • kościoła tu mamy C jeśli w podobny
  • sposób T chzj rozumie
  • także autor II Piotra No to mieści się
  • tutaj taka implikacja zaprzeczenia
  • nauc
  • stojących u podstaw kościoła to wynika
  • też z tej naszej struktury którą
  • pokazaliśmy sobie na początku tego tego
  • referatu i do tego najprawdopodobniej
  • jeszcze dochodzi sugestia że fałszywi
  • nauczyciele traktują chrześcijaństwo
  • jako jedną z wielu szkół filozoficzną i
  • oczywiście Myśl tę autor II Piotra
  • rozwija przede wszystkim
  • w 19 wierszu drugiego rozdziału
  • kiedy zastanawia się nad takim
  • filozoficznym jednym z tak z
  • takich czołowych
  • filozoficznych pojęć jakim jest wolność
  • jak tę wolność rozumieją ci fałszywi
  • nauczyciele ci heretycy a jaka jaka
  • powinna być ta Prawdziwa mądrość pewnym
  • zaskoczeniem tutaj może być użycie
  • liczby mnogiej tak mianowicie
  • liczba pojedyncza to jest natomiast
  • liczba mnoga od tego rzeczownika to
  • jest czyli skoro w drugim liście Piotra
  • w tym drugim rozdziale herezja liczbie
  • pojedynczej oznaczałaby doktrynę
  • zaprzeczającą nauczaniu prorocki i
  • Apostolski to herezje w liczbie mnogiej
  • mogą
  • oznaczać że Istnieje kilka przynajmniej
  • różnych wariantów i sposobów tego
  • zaprzeczania pojawiają się
  • różne różne sposoby zaprzeczania tej
  • nauce prorockiej i apostolskiej i to też
  • byłoby zgodne z tendencjami
  • zauważalnym piśmie stwie
  • wczesnochrześcijańskim i na przykład
  • właśnie tutaj mamy tego tego
  • przykładu Używając tej liczby mnogiej
  • autor drugiego listu Piotra chc
  • niewątpliwie wskazać że w przyszłości
  • fałszywi nauczyciele nie będą
  • reprezentowali jednej szkoły sugeruje że
  • to ich nauczanie może być synkretyczne
  • złożone z kilku doktryn
  • które i razem i osobno albo zarówno
  • razem i jak i osobno prowadzą do
  • zniszczenia Natomiast w przeciwieństwie
  • C Hepa nie precyzuje i nie nazywa
  • poszczególnych herezji lecz stosuje
  • tutaj właśnie to uogólnienie A to
  • uogólnienie jest charakterystyczne dla
  • apokaliptycznej która Towarzyszy
  • temu
  • temu opisowi
  • warto jeszcze dodać że nie jest
  • odosobniony oczywiście autor drugiego
  • Piotra właśnie w takim apokaliptycznym
  • ogólnym sposobie mówienia o herezjach bo
  • taki sposób pojawia się między innymi w
  • we wniebowzięciu
  • Izajasza tutaj nie napisałam
  • ale natomiast pozwolę sobie przeczytać
  • tak powstaną liczne podziały gdy się
  • przybliży Dzień Pański Czy w dialogu z
  • Żydem
  • tryfonem Justyna Męczennika gdzie
  • właśnie w kontekście takiej ogólnej
  • przepowiedni
  • Jezusa Justyn pisze i będą rozłamy i
  • herezje tak i to wypełnienie tej
  • przepowiedni jest oczywiście
  • rozciągnięte w czasie i obejmuje
  • które powstały w
  • przeszłości teraźniejszości i w
  • przyszłości oczywiście z punktu widzenia
  • z perspektywy Justyna i prawdopodobnie
  • właśnie tym kierunku idzie
  • również również autor dr listu
  • pi te herezje zostały do
  • określone jako heres
  • apole czyli herez
  • zniszczenia
  • Grek
  • zaraz mają skojarzenia czy próbują
  • zidentyfikować ten genetivus który się
  • który się pojawia tak czy to należałoby
  • ten genetivus interpretować jako
  • genetivus obus czy wtedy Tłumaczymy to
  • jako herezje których skutkiem jest
  • zniszczenie czy to jest może genetivus
  • subus herezje które niosą zniszczenie
  • prowadzą do zniszczenia czy to jest taki
  • zwykły geneus kwalita który można
  • tłumaczyć przymiotnikow i tak często
  • pojawia się w różnych tłumaczeniach
  • Biblii a mianowicie
  • niszczące
  • herezję zazwyczaj ta ta fraza jest
  • rozumiana w kategoriach i społecznych i
  • eschatologiczny przy tym znaczeniu
  • społecznym wspólnotowym właśnie tak
  • pochodzącym od Apostoła Piotra od
  • Apostoła Pawła tak podkreśla się
  • zerwanie jedności zerwanie tych więzi
  • społecznych
  • Stąd właśnie tendencja też nadawania
  • takiego
  • znaczenia temu wyrażeniu w liście liście
  • Piotra ale trzeba pamiętać że jest to
  • raczej zaczerpnięte i charakterystyczne
  • dla Pawła który jest dużo wcześniejszy
  • niż dla niż dla Piotra tak wydaje się
  • jednak właśnie
  • że Piotra Domin stanowi nie znaczenie
  • społecz to znaczenie eschatologiczne
  • związane z konwencją
  • apokaliptycznie takie
  • charakterystyczne
  • charakterystyczne
  • zakończenia a więc tekst możemy
  • zakwalifikować jako
  • tekst paralelny tak Gdzie występuje
  • właśnie ten
  • czasownik
  • aply A Wi
  • zniszczenie pochodzące od niego
  • oczywiście potem
  • rzecz naprawdę już taki czas jest a ja
  • jestem na stronie trzeciej a mam stron
  • 13 No super Dobra będziemy kończyć na
  • tych
  • tak jeszcze dopowiem tak co znaczą
  • znaczy to to
  • zniszczenie właśnie w Nowym Testamencie
  • to pojęcie
  • apole odnosi się zwykle właśnie do tego
  • ostatecznego zniszczenia tych którzy
  • sprzeciwiają się Bogu i Jego Wol no i
  • tutaj już od razu jest
  • polemika taka nowotestamentowe z
  • pierwszym referatem tak no bo jednak
  • pojawia się to zniszczenie i akurat w
  • drugim liście Piotra
  • n mówi o tym że to słowo boże które
  • tworzy w trzecim rozdziale że to słowo
  • boże które tworzy może też
  • niszczyć tutaj Bóg jednak może może
  • niszczyć i to to jest znowu stosowane
  • przede wszystkim w tych kategoriach
  • eschatologicznych tak to zniszczenie
  • jest przeciwieństwem zbawienia jest
  • wynikiem gniewu Bożego a ci którzy są
  • Skazani na zniszczenie nazywani są
  • zagłady właśnie też z użyciem tego
  • leksemu
  • apole dla narratora
  • drug zniszczenie stoi więc w takiej
  • opozycji do wcześniej przez niego
  • wspominano wejścia do królestwa do
  • wiecznego królestwa Jezusa Chrystusa o
  • tym mówi tak wcześniej w pierwszym W
  • pierwszym
  • rozdziale i jednocześnie do jest
  • opcji do udziału w boskiej
  • naturze zniszczenie nie jest udziałem w
  • boskiej Boskiej naturze herezje są
  • wyjaśniane przez
  • właśnie ten wiersz pierwzy c jest
  • wyjaśniane przez wiersz pierzy d i
  • pierwszy f te wewnętrzne wewnętrzne
  • podziały lubiane przez biblistów
  • najpierw nieco doprecyzowane są główne
  • treści łączące przyszłe herezje
  • następnie powtórzona zostaje teza że
  • prowadzą one do zniszczenia tutaj
  • właśnie mamy tak mamy te herezję w
  • pierwszy c i na czym one polegają na
  • odrzuceniu wład który ich
  • odkupił mamy herezję zniszczenia czy
  • herezje niosące zniszczenie powodujące
  • zniszczenie i doprecyzowanie w pierwszym
  • sprowadzają na siebie gwałtowne
  • zniszczenie oczywiście ci fałszywi
  • nauczyciele
  • fałszywi
  • fałszywi prorocy p
  • tutaj Mieliśmy zaprezentowany właśnie
  • taki taki maleńki fragmencik tego
  • jak i strukturalnie i intertekstualne i
  • troszeczkę retorycznie pojmować samo to
  • wyrażenie herezję herezję zniszczenia na
  • to nakłada się konwencja mówiliśmy o
  • konwencji apokaliptycznej która jest
  • bardzo ogólna i nie pozwala
  • zidentyfikować tych
  • herezji nie pozwala być tak
  • powiedziałabym optymistycznym jak
  • Ojcowie Kościoła którzy wskazują tak to
  • byli nikolaici i wszystko
  • wiadomo tutaj współcześni bibliści są
  • bardziej powściągliwi i jeszcze jest
  • jedna rzecz która się na to nakłada może
  • liście Piotra tu akurat w tym miejscu
  • troszkę mniej zaznaczona ale pojawiająca
  • się trochę później przy właśnie przy
  • rozwijaniu
  • listy wstępnej dotyczącej heretyków
  • mianowicie konwencja
  • Wiery wier to jest taka taka forma opisu
  • oponentów
  • przeciwników którym przypisuje się same
  • najgorsze
  • cechy to jest zwykle taka opozycja z
  • laudatio pochwała tych którzy są z
  • nami czyli pokazanie w negatywnym
  • świetle kt
  • są naszymi oponentami są antagonistami z
  • tym że to jest właśnie konwencja
  • Literacka przypisuje im się zazwyczaj
  • chciwość obżarstwo opilstwo
  • rozwiązłość tak no wszystkie takie
  • najgorsze
  • cechy ten katalog jest dosyć dosyć
  • bogaty ale to ale to wcale nie znaczy że
  • oni rzeczywiście się tak zachowywali tak
  • i to też jest takim utrudnieniem tak bo
  • Ojcowie Kościoła brali to oczywiście za
  • dobrą monetę że tutaj skoro zachowuj
  • skoro akurat Piotr pisze o tym że
  • zachowują się niemoralnie to znaczy że
  • faktycznie się źle prowadzą i zachowują
  • się niemoralnie rozwiąz i tak dalej i
  • tak dalej akurat potem właśnie w tym
  • drugim rozdziale bardzo pięknie pokazuje
  • też ich obżarstwo i tak taki hedonizm
  • tak
  • ale czy rzeczywiście tak było czy to nie
  • jest to nie jest ta konwencja Literacka
  • która też tutaj wybrzmiewa czy czy
  • wyziera spod spod tego tekstu więc mamy
  • takie dwa elementy które na pewno nam
  • utrudniają utrudniają identyfikację tych
  • herez i odczytam już zakończenie żeby
  • tak
  • podsumowanie właściwie podsumowujące to
  • to co to co przed chwilą powiedziałam i
  • okazuje się właśnie że współcześnie o
  • wiele trudniej niż w starożytności
  • określić Kim są fałszywi nauczyciele
  • wprowadzający te herezję czyli podziały
  • a przede wszystkim dlatego że ani ten
  • wstępny tekst piotrowy ani jego
  • rozwinięcie w dalszych
  • częściach listu
  • opisują w sposób szczegółowy albo w
  • sposób
  • miarodajny nauki tych
  • heretyków sposobu życia tych tych
  • heretyków tak Ponadto Piotr akcentuje
  • właściwie tylko jeden z elementów
  • fałszywego nauczania i to jest ten
  • element który go interesuje to jest
  • sceptycyzm eschatologiczny i właściwie o
  • tych heretykach można powi
  • w pełni tak
  • pewną z pewnością można powiedzieć tylko
  • to że są sceptyk eschatologiczny nie
  • wierzą w przyjście przyjście Jezusa
  • Chrystusa mnożą Oczywiście różne różnego
  • rodzaju pytania czasami właśnie takie
  • sarkastyczne tak co się zrobiło z tymi
  • obietnicami
  • tak tutaj nie zają nie zostają spełnione
  • przechodzą też do starego do Starego
  • Testamentu mówią że właście tak jak było
  • na początku tak jest teraz nic nic się
  • nie dzieje więc na pewno nie będzie tego
  • tego przyjścia to jest jeden jedyny
  • jedyny pewnik wszystko inne które
  • pojawia się w drugim liście Piotra przy
  • okazji opisu tych herezji Moim zdaniem
  • należałoby zakwalifikować raz jako
  • konwencję apokaliptycznego tą bardzo
  • bardzo ogólną mówiącą o na bardzo
  • wielkim stopniu ogólności a dwa
  • konwencje Wit operatyw czyli mającą na
  • celu
  • dyskredytacji
  • listu l
  • dr dziękuję
Pobierz transkrypcję (TXT)