Bluźnierstwo we francuskim prawie karnym | „Oblicza herezji”

Rozwiń transkrypcję filmu

Bluźnierstwo we francuskim prawie karnym | "Oblicza herezji"

  • prawdziwy zaszczyt ale i przyjemność podzielić się refleksjami na temat
  • prawdziwy zaszczyt ale i przyjemność podzielić się refleksjami na temat
  • tematu i głos prawnika w tym o czym o czym dyskutujemy on jest ważny ponieważ
  • prawo zawsze przenikał się różnego rodzaju wartościami
  • ma prawa bez wartości s w tym jakim wartością prawo służy bo jakimś zawsze
  • musi służyć kluczowe za tym wydaje
  • się próba odpowiedzi na pytanie jak ma się bluźnierstwo do prawa i jak herezja
  • ewentualnie brak herezji na w prawo wpływa oczywiście będzie miał charakter
  • to moje przemówienie wystąpienie miał charakter prawny ale od razu na wstępie
  • chciałbym mocno wyartykułować że ściśle będzie związane z
  • herezją A to dlatego że bluźnierstwo i wybór Francji też nie jest przypadkowy
  • Otóż to Francja zapoczątkowała
  • proces usuwania bluźnierstwa z przepisów karnych a więc Francja
  • kraj europejski wprowadziła depenalizacja
  • czyli zniosła karalność bluźnierstwa a więc również zniosła
  • karalność poglądów
  • heretyckich szerzej wzniosła karalność dyskusji na temat tego co heretyckie
  • jest a co nie jest dokonała absolutnego zrównania wszystkich
  • poglądów a więc poszła krok dalej ponieważ jasno
  • prawo ustanowione wówczas za chwilę w dalszej części o tym powiem jasne
  • opowiedziało się za wolnością słowa nieograniczoną również tym co Niektórzy
  • mogliby uznawać za heretyckie za herez to dosyć istotne do tego powiem bo to będzie kluczowy moment
  • na sam końc herez oczywiście zwykle definiuje się w środowisku prawników jako błąd dotyczący
  • treści wiary od razu chciałbym wspomnieć że dla dla mnie jako
  • prawnika w toku dalszych moich tutaj wypowiedzi dosyć istotne będzie to
  • że jako herezję będę uznawać sytuację że jakieś kościelne gremium odcina się od
  • czegoś jako od herezji bo tak prawnicy dokładnie to pojmują a więc nie ma tu
  • znaczenia treść dyskryminowanych poglądów ale fakt ich odrzucania w
  • kościele przez jakieś gremia uznanie czegoś za heretyckie bo prawo dokładnie
  • tą kwestię zawsze regulował też o tym w dalszej części
  • swoich wypowiedzi powiem prawo upraszcza prawo to jest schemat nie
  • oszukujmy się gdyby więcej było filozof teologi w prawie pew szczęśliwszym
  • świecie bo przynajmniej bardziej różnorodnym to śmiała śmiała
  • teza Ale z pewnością schematyzm doprowadza do upraszczania a
  • upraszczanie ogranicza po prostu a więc z definicji prawo
  • traktowany jest jako środek jako narzędzie do wprowadzania konkretnych regulacji regulowania cego musimy
  • uregulować albo coś co wymyka nam się spod kontroli więc musimy prowadzić pewne granice i
  • teraz od razu powiem jaki jest ten związek herezji bluźnierstwa i na samym
  • końcu jak się prawo do tego ma Otóż w swoich wstępnych
  • tutaj rozważaniach wspomnę o profesorze Henryku Pietras i jego dosyć głośnym
  • artykule w którym źródłem źródłem badawczym uczynił synody
  • pierwsze synody bo to jest dosyć ważne ponieważ to ma ogromne przełożenie na
  • prawo Dlaczego ponieważ herezja traktowana była jako grzech przeciwko świętości
  • kościoła i potwierdzają to właśnie dobrze już zbadane i omówione przepisy
  • synodalne a więc pojawia się tutaj pytanie co prawo ma do czynienia ze świętością Otóż
  • prawdą jest tak że w starożytności sytuacja była prostsza świętość z prawem
  • się przenikał w czasach nowożytnym kiedy mamy pewien dogmatyzm
  • metodologiczny chęć sztywnego trzymania się danej dziedziny i
  • metodologii doprowadzono do sytuacji często szczególnie prawie w naukach prawnych skraj Skrajna sytuacja poga na
  • tym często wyklucza przepisy prawne Prawo system prawny wyklucza wszelkie inne światło
  • niż sam to które tworzy nie jest otwarty na dyskusję na
  • debatę na subtelne różnice często na wolność poglądów i
  • przyjmowania ich jako dopuszczalnych do tego żeby zmienić poprzez prawo
  • rzeczywistość i faktem jest że
  • etyka z przepisami prawnymi w dobie starożytności miała więcej wspólnego niż
  • aktualnie i to ma swoje oczywiście znaczenie natomiast przechodząc do
  • meritum sprawy wspomnieć trzeba znowu O dwóch
  • takich kluczowych synach właśnie opisanych przez profesora
  • Pietrasa związanymi oczywiście z herezjami ponieważ pierwsze synody interesowały się herezjami to jest
  • bezdyskusyjne i oczywiście pierwsza to była kwestia ważności chrztu udzielonego przez
  • heretyków i chodziło o to aby
  • prawdopodobnie Tego nie wiem ale prawdopodobnie deusz nie chodziło wówczas o chrześcijan
  • tylko o zmuszenie wszystkich obywateli poprzez władzę państwową do zrobienia czegoś bo ja tak
  • każę To ja tu rządzę i ja ustalam reguły
  • gry i za chwilę postawię kropkę drugi synod pod przewodnictwem Cypriana zajął
  • się odpowiedzią na pytania pewnych biskupów oczywiście czy przychodzących do kościoła ludzi wcześniej ochrzczonych
  • przez heretyków należy chrzcić czy nie i znow dlaczego jest to dla
  • nas synod jest istotny
  • Otóż z niego wynika Dla nas to nawet
  • można odnieść pewne wrażenie że w czasach prześladowań jedność kościoła
  • chrześcijan jedność kościoła jest wartością naczelną ważniejszą od doktrynalnej
  • poprawności i ostatni El Syn elwirze który jak najbardziej w
  • jeden z punktów dotyczy oczywiście
  • Zacytuj Oby fragment gdyby ktoś z Kościoła Katolickiego przeszedł do herezji a potem powrócił nie należy
  • odmawiać mu pokuty gdyż uznał swój grzech gdy odbędą pokutę po tej dekadzie
  • można udzielić komunii gdyby jednaki przeszli jako dzieci należy ich przyjąć
  • natychmiast gdyż to nie jest ich wina koniec cytatu a zatem od heretyka
  • powracającego do kościoła nie wymagało się odwołania błędów jakichkolwiek
  • błędów tylko pokuty jak za grzech
  • i siłą rzeczy heretycy nie mogli modlić się z wiernymi nie mogli wchodzić do
  • kościoła zwłaszcza nie wolno małżeń z Żydami czyli Oznaczało to że
  • traktowano jako niewierność Bogu co było nazywane przez proroków jako cudzołóstwo
  • jako nierząd jako bało chwal
  • stwo i w tym kontekście klamra spinająca już pości
  • przechodzi wście
  • grzech publiczny za Jaki można nakładać
  • pokutę ale jednocześnie ważne istotne jest
  • to Aby przypisać herezję jako ten grzech
  • publiczny do jakiegoś konkretnego grzechu a w tym miejscu już mamy owy
  • grzech czyli cudzołóstwo tudzież boł chwal stwo czyli czyli prawo w tym
  • momencie zaczyna traktować herezję jako sprawę
  • publiczną i zaczyna chronić przed rozbijaniem jedności
  • instytucjonalnej Instytut kościelne i dlatego jest w kręgu
  • zainteresowania przepis prawnych wszystkich od tego momentu poczynając do czasów
  • nowożytnych punktem zwrotnym będzie właśnie Francja regulacje i ich wpływ na nawet dzisiejszą rzeczywistość zatem
  • początkowo Akcent osądzeniu herezji polega na jej oderwaniu od kościoła a
  • nie na samych teoretycznych poglądach dopiero z czasem zacz więcej
  • uwagi poświęcać ort ując ją a
  • nawet dochodząc do pewnego przekonania
  • że te subtelne różnice da się w trakcie
  • dyskusji debaty uchwycić No i
  • oczywiście bardzo istotna sprawa Jaka się dokonuje to to że
  • heretyckie herezje Błonie kościoła w pew przestają być
  • traktowane jako grzech publiczny Byle byś tylko je głosił
  • wewnątrz Wybierz życie w odosobnieniu nie będziesz mógł pełnić
  • urzędów publicznych kościelnych ogranicz swoje
  • poglądy do swojej prywatnej działalności
  • wewnątrz tej samej instytucji nie szz
  • herezji nie kalaj wiernych swoimi poglądami
  • oczywiście czyli to jest istotny sygnał do tego
  • aby dyskusji nie wyprowadzać na forum publiczne bo cały czas forum publiczne
  • Opowiada się za jednością kościoła a więc pewne tezy
  • poglądy Nie są mile widziane bo są traktowane jako heretyckie to r jako grzech publiczny tym bardziej tego robić
  • na forum publikum nie można Jak zatem prawo reagowało na bluźnierstwo Otóż
  • musimy sobie jasno powiedzieć stanowczo chrześcijaństwo ma ogromny
  • wpływ to nie jest tak że wcześniej przed chrześcijaństwem było bluźnierstwa nie
  • było bluźni ale musimy pamięć że miało inny charakter inne znaczenie
  • chrześcijaństwo wypełniło je chrześcijańską treścią wcześniej można
  • było obrazić majestat cesarza Chrystus z
  • pewnością mógł to zrobić i
  • uczynił dlatego że pontifex Maximus był traktowany jako najwyższy kapłan któremu
  • należało oddawać cześć jako głowa Cesarstwa państwa
  • wszyscy którzy to negowali Popełniali to najcięższe przestępstwo chrześcijaństwo wypełniło
  • bluźnierstwo treścią inną mianowicie ochroną
  • instytucji instytucji której zadaniem jest depozyt
  • wiary dogmatów a więc jeszcze raz podkreślam prawo reagowało
  • dzięki zalegalizowaniu chrześcijaństwa w sposób taki sam jak
  • wcześniej Rzym reagował na zniewagę cesarza zrównano religię ale
  • instytucjonalną ze sprawą publiczną ze sprawami publicznymi od tego nie było
  • odwrotu i oczywiście wraz z rozszerzaniem się chrześcijaństwa przyjmowano
  • tego same regulacje
  • prawne i jasno też trzeba powiedzieć że było to
  • przestępstwo chciały się powiedzieć dzisiejszym językiem nie prawniczym poważne Zac wszędzie we wszystkich
  • kodyfikacjach przewidywano za bluźnierstwo k cielesne łącznie z karą
  • śmierci przy czym było wykonywane k była wykonywana nie był to nigdy przepis
  • martwy oczywiście kara miała przestrzegać przed kolejnym ona miała mieć charakter prewencyjny bardziej niż
  • karzący to prewencyjny nie Odważ się szerzyć herezji to było był punkt
  • ciężkości nie głość heretyckich poglądów Ta kara nie ma ciebie ukarać ona ma c
  • nie naprawić ona ma spowodować że nie pokusi o to żeby kontynuować dzieło
  • heretyckie na terytorium danego kraju
  • krajów jakichś lokalnych społecznościach oczywiście
  • uzasadnienie teologicznie również do tego prawa ówczesnego które było
  • przecież pod silnym chrześcijaństwa znaleź bardzo szybko mianowicie chodziło o to żeby ustrzec się przed karą
  • Bożą z wolą Boga unikniemy jego
  • kary więc Chrońmy się skutecznie w ten sposób że wszyscy którzy będą występować
  • przeciwko Bogu będą karani ale karani na tyle surowa aby nikomu innemu drugiemu
  • naśladowcy nie przyszło do głowy robić to samo lub
  • kwestionować poglądy poprzednik czym i x wiek to jest
  • największy wzrost procesów zyni w literaturze przedmiotu zwraca się
  • Uwaga na to na pewną tendencję że ilość wydawanych wyroków edykt Królewskich
  • dotyczących bluźnierstwa szczególnie we Francji wzrastała wraz z pogarszającą się sytuacją danego państwa to
  • truizm to truizm tak ale ale przecież dużo nam mówiący Szczególnie że mówimy
  • Francji w głównej mierze i oczywiście cały w ogóle x wiek utożsamiany jest
  • wręcz w historii z polowaniem na bluźnierców oczywiście reformacja ma to
  • ogromny wpływ i trzeba powiedzieć sobie dość jasno
  • że bluźnierstwo nie było wyłącznie katolicką domeną tak to też jasno trzeba
  • sobie powiedzieć tak ponadto kilka takich stwierdzeń
  • faktograficzny przede wszystkim jedno na podstawie akt francuskiego
  • trybunału par przez 90 lat od roku 1700 do 1790
  • roku za przestępstwa bluźnierstwa osądzony
  • 80 skazan na
  • śmierć i oczywiście ostatnią ukarano w 1766 roku spaleniem żywcem był znany
  • wcześnie szlachcic francuski fris
  • który jego proces spowodował że za przestaną
  • karania śmierci za bluźnierstw to nie tak że przestaną w ogóle karać nie tylko
  • już nie karą śmierci oczywiście nie czas i miejce
  • abym powiedział dlaczego ale okoliczności sprawiły że z większą
  • empatią zaczęto traktować bliźni po prostu oni się stali bardziej
  • ludzcy mimo tego ludzkich procesów Oni stali się bardziej ludzcy i
  • społeczeństwo Powiedziało nie kara śmierci to jest zbyt rygorystyczna kara aby ją wykonywać ale nadal Karan
  • Niemców natomiast dlaczego Francja i przejdę już do takich wiedzy
  • oczywiście prawniczej Otóż w 18 wiecznej Europie wpływ Oświecenia miał ogromny
  • wpływ na to w jaki sposób zaczęto traktować bluźnierstwo przy czym to był
  • ewolucyjny proces nie rewolucyjny wbrew pozorom tylko ewolucyjny po prostu zaczęto odchodzić
  • od sposobu pojmowania BWA od tego kanonicznego sposobu pojmowania bliźni
  • podkreślając bluźnierstwo
  • powinno nie chronić Boga lecz powinno chronić jeśli już
  • ludzi wierzących w Boga to zmiana
  • fundamentalna dużo jeszcze lat minęło zanim bluźnierstwo w
  • krajska przep prawa zła kiełkować już w 18
  • wieku Polska uniknęła stosów Ale nie dlatego że tu się wydarzyło coś
  • nadzwyczajnego w naszym kraju nie trzeba się tu doszukiwać analogii jak słusznie jeden z historyków Janusz Tazbir
  • powiedział po prostu skala była inna w Polsce w porównaniu do innych krajów
  • europejskich tam w setkach skazywano w setkach tysięcy skazywano a w Polsce to były jednostki i
  • na tym polega różn także nie można gloryfikować Polski na tym tle ale
  • jednocześnie trzeba mieć na uwadze że to były jednostkowe sytuacje te na
  • terenie Rzeczpospolitej szlacheckiej w porównaniu do innych krajów ówczesnej
  • Europy na tym polegała ta różnica Prawdą jest że jeżeli chodzi o
  • samo prawodawstwo przejdę teraz
  • do krótko już bezpośrednio do Francji myśl oświeceniowa spowodowała
  • że nie chronimy już Boga ale chronimy ludzi wierzących w Boga ma kluczowe
  • znaczenie bo teraz osoba wierząca może głosić swoje
  • poglądy nawet heretyckie i będzie chroniona przez
  • prawo w głoszeniu tych poglądów i tu znowu
  • pza tak pięknie to jest teraz na samym początku tak pięknie nie było zmiana
  • przedmiotu ochrony z Boga na ludzi wierzących również
  • ewoluowała Dlaczego Dlatego że francuzom bez mała
  • potrzebnych było ponad 100 lat do tego aby dobrze od strony prawnej zagwarantować wolność poglądu głoszenia
  • pogląd i tak naprawdę dokonali tego na mocy ustawy z 1881 roku o Wolności pras ta ustawa ma
  • kluczowe znaczenie w całym systemie prawa francuskiego bo po raz pierwszy w Europie jasno stanowczo przepisy
  • powiedziały każdy pogląd domyśle również heretycki podważający dogmaty podważający nawet
  • istnienie Boga jest dopuszczalny
  • prawnie debacie mało w życiu publicznym czyli prawo
  • Opowiada się za dyskusją wolną od przesądu wolną
  • od naleciałości być wolną od głoszenia jednostronnych osądu prawo
  • gwarantuje to aby w trakcie dyskusji ścierały się różne poglądy różne oceny opin nawet tego
  • samego faktu faktów nawet trch
  • wartością nadrzędną nie jest ochrona Boga tylko wartością nadrzędną jest ochrona
  • ludzi Polą zupełnie inne
  • podejście dziś oczywiście pojawia się problem czy Korzystając wolności słowa he jak to
  • widzieli Francuzi w 19 wieku nie krzywdzili samich siebie
  • nawzajem bo możemy wszystko powiedzieć z
  • zastanowieniu wiedzą bez jakiejkolwiek wiedzy i pytanie jest czy głoszeniem
  • naszych poglądów tej absolutnej Wolności my przypadkiem nie krzywdzimy
  • drugiego człowieka czy głoszenie poglądów może być krzyz praw wtedy nie miało jasnej
  • odpowiedzi na to py czy ja głoszeniem swoich poglądów mogę kogoś krzywdzić i
  • na ile skutecznie mogę kogoś krzywdzić i czy prawo również powinno chronić osoby
  • które się z moimi krzywdzący poglądami nie
  • zgadzają prawo tej kwestii nie rozstrzygnęło w ówczesnej
  • Europie i do dziś mamy tego połos ponieważ w wielu
  • prawodawstwa cały czas ślady bluźnierstwa chociaż już tego
  • przestępstwa nie ma nawet w polskim kodeksie karam ochronę uczuć religijnych i teraz kwestią
  • pierwszorzędną w naszym kodie karnym aktualnie obowiązującym w Polsce jest kwestia tego co
  • obraża twoje uczucia religijne czy zakwestionowanie dogmatu trójcy świętej
  • już będzie d ciebie obraźliwa będzie wystarczającym powodem do tego że złożysz zawiadomienie
  • czy może na plucie zniszczenie
  • obrazu Świętego będzie tym wystarczającym A może wystarczającym
  • będzie to że powiesz Boga nie ma ktoś go stworzył na
  • potrzeby tego żeby zarządzać ludźmi Czy jest to wymyślony czy tego typu
  • pogląd ugruntowany będzie wystarczający do tego że obrazi twoje uczucia religijne subiektywne zawsze subiektywne
  • Polska jest zatem Jednym z przykładów krajów który nadal
  • chroni sferę No właśnie uczuć religijnych A z tym i dogmatów i osobę
  • wierzącą jako osobę wierzącą bo chroni ją przed negatywnymi skutkami Czyś opinii ocen światopoglądów
  • wygłaszanych teorii i tak dalej kra europejsk Mamy również tego
  • typu przestępstwa i mamy wiele krajów europejskich których już w ogóle nie ma
  • śladu po bluźnierstwie jak na tym tle wygląda Francja która znowu poszła o
  • krok dalej Otóż we Francji idea świeckiego państwa
  • jest ideą konstytucyjną Francuzi traktują ją bardzo poważnie bardzo serio
  • jesta do konstytucji jako jedna z nadrzędnych idei tego państwa oczywiście
  • jest to zbiór pojęciowo bardzo szeroki wszystko można uznać za świeckie a
  • świeckość tworzy się wykuwa się niejako w życiu publicznym prywatnym za pomocą konkretnych działań
  • czy państwowych czy prywatnych ale zwraca uwagę to że Francuzi aktualnie w
  • sposób bardzo precyzyjny
  • bronią osoby zarówno wierzące jak i
  • niewierzące przed możliwością wykorzystania określonych
  • poglądów treści które by w jakiś sposób
  • zakłócały ich wewnętrzną integralność czyli zniesławił ich
  • C mamy do czynienia z sytuacją w której mamy bardzo dobre precyzyjne przepisy
  • które dają tylko i wyłącznie ochronę o sobie przed jakimkolwiek zniesławieniem
  • przed jakimkolwiek dyskryminowani czy to z powodów religijnych czy nier
  • religijnych zatem chciały się powiedzieć mamy wolną przestrzeń do tego żeby
  • debatować ale jednocześnie dobrze zabezpieczam nie Polą
  • ludzi przed treściami zniesławia To co oni uważają za słuszne
  • lub niesłuszne pojęte lub niepojęte co jest granicą oczywiście tej
  • słuszności bo wcześniej czy sprawy trafiają oczywiście do do sądów więc sądy w tego typu
  • sprawach orzekają oczywiście granicą tego gdzie jest
  • gdzie już się to zniesławienie zaczyna A gdzie się gzie się kończy jest to
  • że aktualnie prawo nie chroni znieważania
  • przedmiotu czci religijne francuskie pra ale jednocześnie karalne jest takie
  • zachowanie które są wymierzone w osoby wierzące z powodu ich przynależności religijnej lub braku takiej
  • przynależności Innymi słowy żeby znieważyć my musimy zidentyfikować wiarę danego
  • człowieka i jego przynależność i dopiero wtedy możemy mówić o zniesławieniu więc
  • jeżeli będziemy poddawać wątpliwość dogm będziemy szerze chcieli zohydzić
  • czyjąś wiarę albo jego przekonania to tej osoby nie zni sławimy dopiero wtedy
  • gdy przypisy te nasze działania Zesławice podważające dane dogmaty do
  • konkretnej osoby wycelują w konkretną osobę Wtedy ją zmysłowi czyli gdy
  • połączymy jej wiarę wierzenia poglądy i te nasze działania zniesławił
  • wtedy prawo francuskie skutecznie da odpór takim zachowaniom i weźmie w ochronę oczywiście czyli mówiąc bardzo
  • krótko wyszydzanie lub poddawanie poddawanie wątpliwość zasad
  • religijnych nie będzie karalny po prostu nie będzie karalne
  • natomiast i nie będzie karalne również znieważanie przedmiotów czci religijnej
  • siłą rzeczy Oczywiście to ma fundamentalne znaczenie ponieważ dobrym chronionym
  • aktualnie we Francji jest wolność od
  • dyskryminacji z uwagi na przynależność religij brak przynależności czyli system prawa francuskiego karnego przewiduje
  • ochroną prawną swobodnego wyrażania myśli oraz ochronę osób przed
  • prześmiewczym dyskryminujący traktowaniem ich jako tych które mają
  • depozyt pewnej wiary pewnych poglądów lub jej nie mają Ale głoszą
  • je fundamentalna różnica subtelna ale fundamentalna i na zakończenie czy
  • jeszcze czas tak pozwala Okej
  • okej w nawiązaniu okej jeż czas pozwala to jak najbardziej tak
  • padło wcześniejszym wykładzie bo jest to klamra spinająca wcześniejsze też dyskusje Chociaż może wydawać się to
  • odległe naprawdę tak jest wystąpieniu właśnie profesora
  • joela padło to Jak powstają dogmaty Prawdą jest że niemal każdy dogmat powstał jako chycki to zostało
  • powiedziane i teraz czy prawo musi chronić Czy powinno chronić prawo do
  • powstawania nowych poglądów No właśnie to jest pierwsze
  • pytanie otwarte drugie czy prawo ma bronić chrześcijaństwo wiarę w
  • Boga to jest drugie pytanie czy bez bez herezji nie ma rozwoju i w teologii i w
  • prawie nie ma niedopuszczanie nowych poglądów myśli opinii ocen hamuje rozwój
  • hamuje rozwój jakikolwiek brak dyskusji jest największym wrogiem
  • prawdy zatem jest ciekawe stwierdzenie że
  • teologia idzie dalej niż Credo Zatem pytanie tutaj z trzeba zadać jest następujące
  • czy prawo może w tym pomagać przeszkadzać albo ograniczać lub wręcz
  • zakazywać to jest pytanie kluczowe jaką rolę prawo ma w kształtowaniu również
  • teologi i Ostatnie stwierdzenie podsumowujące
  • wątki po twierdzenie że ktoś jest heretykiem
  • jest początkiem do dyskusji o herezji z tym człowiekiem której to dyskusji może
  • wynikać brak herezji potwierdzenie herezji lub nic może nie wynikać z tej
  • dyskusji Inną sprawą jest że jeżeli prawo zabrania twierdzeń o charakterze ocenny wtedy wykluczona jest
  • dyskusja i najważniejsze stwierdzenie czy nie
  • że Obrazić możemy tylko głupca żeby było jasno człowieka bez
  • refleksyjnego bo człowieka mądrego samoświadome
  • samoświadomy obrazić przypadkiem nie da się takiego
  • człowieka obrazić i
  • oczywiście myśl Główna pewnie przewodnia prawo
  • upraszcza schematy myślenia prawnicy często działają metodą
  • zero jedynkowego jesteśmy uczeni nie nie przez przypadek na pierwszym roku Uczymy
  • się Prawa Rzymskiego które w istocie
  • rzeczy miało za zadanie uprościć życie społeczności
  • a więc w tym uproszczonym schemacie prawnicy zerowo myśląc przyjmują pewne
  • koncepcje nie filozoficzne nie teologiczne tylko prawne w
  • oderwaniu tej rzeczywistości teologicznej od rzeczywistości filozoficznej a więc bez polotu
  • Chciałoby się powiedzieć bez refleksji a to powoduje że prawnicy
  • widzą świat czarno-biały niebo piekło
  • nie widzą bardzo często subtelnych różnic nie widzą odcieni
  • szarości i jeśli nie będzie refleksji środowisku prawników poprzez spotkania
  • poprzez dyskusje Chociażby teami z filozofami
  • prawo będzie się brutala wróci
  • Doo korzeni do regulatora siłowego a więc takiego kiedy ktoś mając władzę
  • narzuca nam jak to się mówi swoje prawa tylko po to żeby zagospodarować pewną
  • rzeczywistość a nie żeby wyciągnąć z n wnioski albo nawet wręcz uczynić uczynić
  • nas szczęśliwszym mądrzejszymi i to jest dziś duże
  • zagrożenie Mam nadzieję że będzie możliwość porozmawiania i że ten
  • wątek mój to jako prawnika przyczynił się i przyczyni do do refleksji do dyskusji
  • Bardzo dziękuję
Pobierz transkrypcję (TXT)