Będą oboje jednym ciałem (1 Mż 2,24). Biblijne modele relacji małżeńskich, cz.2
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Będą oboje jednym ciałem (1 Mż 2,24). Biblijne modele relacji małżeńskich, cz.2
- [Muzyka]
- [Muzyka]
- Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19
- rozpoczynamy wst online dzisiaj
- pierwsza pierwsza z cyklu drugich części obiecanych państw bo do relacji
- małżeńskich w Biblii doktor habitowana Karolina Wojciechowska Cóż powiedzieć więcej felinko zapraszam
- Dziękuję Witam wszystkich bardzo serdecznie i cieszę się że
- ten jeszcze sierpniowy wieczór postanowili państwo spędzić z nami Ja
- tylko tak szybciutko przypomnę o czym mówiliśmy sobie
- poprzednio żeby potem gładko przejść do tej części hermeneutycznej mianowicie mówiliśmy sobie o
- małżeństwach w Biblii pomyślanych troszeczkę jako taka
- rama dla dla całej Biblii zastosowaliśmy tutaj taką hermeneutykę małżeńską
- zauważyliśmy że w pierwszej księdze mojżeszowej w drugiej księdze mojżeszowej jest mowa o małżeństwie czyli na samym początku
- Biblii chociaż ono oczywiście nie jest jeszcze tak nazwane w ogóle terminologia małżeńska nie istnieje I o metaforze oblubieńczej która pojawia
- się na końcu Biblii w księdze Apokalipsy i te
- dwa teksty są tekstami które opisują w jakiś sposób relacje w małżeństwie
- monogamicznym natomiast środek jest tak zwanym tekstem
- deskryptywnym czyli opisującym nie tyle jakąś ide tak dwa przykłady ale
- no próbę realizacji w warunkach Po wygnaniu z raju I już Widzieliśmy że ta
- próba realizacji jest bardzo mocno uwarunkowana
- historycznie kulturowo-społecznie to były to był
- jeden aspekt a drugi aspekt to jest też pewne przeakcentowanie jednego z
- przykazań czy jednego z elementów który pojawia się na początku przy
- tak zwanej psychologii czyli przy historii stworzenia No i dzisiaj
- przejdziemy właśnie do tego pierwszego tekstu mówiącego o małżeństwie Czyli
- mamy ten tekst który wszyscy państwo doskonale znają
- na temat pierwszych ludzi od pierwszej księgi mojżeszowej z pierwszego rozdziału od 27 do 28 wiersza
- i potem jest troszeczkę przerwy i z drugiego rozdziału od 7 do 25 wiersza
- [Muzyka] jak widać To o czym mówiliśmy i nazwaliśmy przy akcentowaniem tej płodności nastawienia
- małżeństwa na dzieci jest zaznaczone tutaj było czy wyłącznie na dzieci jest
- zaznaczony tutaj na czerwono teraz można się zorientować jak maleńki wycinek
- całych rozważań o relacjach małżeńskich Oczywiście tutaj małżeństwo też
- traktujemy tak w cudzysłowie pamiętamy że małżeństwo w naszym pojęciu jeszcze nie istnieje tak ale tych relacji pomiędzy
- kobietą a mężczyzną jak niewielkiej procent tego całego tekstu stanowi nakaz płodności
- zaznaczyłam też na zielono te elementy które Chcielibyśmy dzisiaj poruszyć
- troszeczkę ich dotknąć bo wiadomo że też nie będziemy mogli się aż tak mocno
- wgłębić jakbym chciała ale Zobaczmy będzie
- o człowieku co to znaczy mężczyzna i kobieta albo Co to znaczy męskie i
- żeńskie jedna z chyba podstawowych
- motywacji Dlaczego Bóg człowiekowi pierwszemu stworzył człowieka drugiego
- drugiego tak to jest niedobrze aby człowiek był sam a więc potrzeba
- potrzeba relacji i pomóc Jak rozumieć ten pomoc potem cokolwiek
- powiemy Dlaczego przy stwarzaniu drugiego człowieka
- Bóg sprowadził na pierwszego człowieka głęboki sen i specjalnie tutaj używam
- tego terminu także żeby nie operować imionami ani nie operować pojęciami
- kobieta i mężczyzna bo dopiero po tym głębokim śnie i po tym
- stworzeniu drugiego człowieka kiedy pierwszy człowiek
- zobaczył że jest to kość Z jego kości i ciało z jego ciała człowiek staje się
- mężczyzną i kobietą tak Czyli takimi osobnymi częściami
- które potem na powrót będą jednym jednym ciałem i ostatnia taka rzecz to jest
- kwestia właśnie nagości i wstydu tak że mężczyzna i jego żona czy Mężczyzna je
- bo kobieta byli Nadzy ale nie odczuwali wobec siebie wstydu i czy to rzeczywiście dotyczy wyłącznie sfery fizycznej czy może niekoniecznie w
- świetle tego co powiemy sobie wcześniej na koniec go zaczynamy
- tak gdzieś tam tkwi nam ten ten tekst Dobrze znany
- I co widzimy ja mam oczywiście Takie pewne skrzywienie żeby patrzeć na tekst
- okiem egzegety i to jeszcze do tego egzegety stosującego modele strukturalne
- w egzegezie i dostrzegać w jaki sposób tekst jest zbudowany i tym się z
- państwem podzielę że te przytoczony na poprzednim slajdzie
- teksty tworzy dwa paralelizmy i są to paralelizmy klimatyczne tak paralelizm
- klimatyczny to jest taki paralelizm w którym rozwija się jakąś jakąś myśl i
- teraz zobaczmy jak to wygląda przy pierwszym przykładzie stworzył Bóg człowieka w tekście hebrajskim mamy użyte słowo Adam No
- obraz boży to jest jakby stwierdzenie i teraz uzupełnieniem rozwinięciem tego
- stwierdzenia jest następny członkiem tutaj zaznaczony jako b tak stworzył
- człowieka jako męskiego czy samca gdyby trzymać się
- dosłownego tekstu i jako część żeńskiego jako samice tak tradycyjnie jako mężczyznę i kobietę na
- obraz boży czyli jest do powiedzenia tak do powiedzenia Jak
- rozumieć tego człowieka a więc już to nam mówi że człowiek to nie jest tylko ten Adam mężczyzna ale
- człowiek to jest i kobieta i mężczyzna i samiec i samica i to co żeńskie jest
- człowiecze i to co męskie jest człowiekiem tak i taki sam paralelizm
- jest w drugim opowiadaniu on może jest mniej widoczny dlatego że
- ten tekst jest dużo bardziej rozbudowany i niż ten
- pierwszy ale też ma zauważyć tak że właśnie mamy stworzenie tego człowieka w
- drugim opisie biblijnym który według historii źródeł uważany jest za
- wcześniejszy właśnie z pewnymi antropomorfizacjami
- i tam mamy stworzenie człowieka z prochu ziemi tak też występuje ten
- termin Adam i potem do powiedzenia tak do powiedzenia jakby do tego stworzenie
- mężczyzny i kobiety męskiego i żeńskiego Na czym polega to stworzenie mężczyzny i
- kobiety Kiedy Adam staje się mężczyzną i kobietą
- na początku był to tylko człowiek ale w pewnym momencie właśnie stał się
- mężczyzną i ich kobietą tak i to pojawia się w pierwszej księdze mojżeszowej w
- drugim rozdziale jest już w 22-23 wierszu już jest to
- rozróżnienie na iż i isza sam tekst biblijny operuje tutaj taką
- tak zwaną ludową etymologią tak a mianowicie że isza etymologicznie
- pochodzi od iż dlatego że właśnie ta kobieta została wzięta z
- mężczyzny rzeczywiście podobieństwo fonetyczne mogą być coś takiego
- sugerować ale co do tego też Zdania biblistów są podzielone nie
- wszyscy stosują taką etymologię
- czy taką uproszczoną etymologię i
- Niektórzy twierdzą ja się chętnie Przychylę do tego zdania że to są dwa
- niezależne słowa tak tak jak w języku polskim mamy dwa niezależne od siebie
- słowa mężczyzna i kobieta taki w języku hebrajskim Możemy te słowa traktować
- niezależnie nie dlatego że one mają inne rdzenie w języku hebrajskim zwykle
- nośnikiem znaczenia jest taki rdzeń rdzeń słowa rdzeń rdzeń wyrazu i tutaj Jak widzimy on jest podobny ale nie jest
- taki sam tak a więc ta pewna niezależność też jest już na poziomie
- leksykalnej widoczna jest podobieństwo fonetyczne natomiast
- niekoniecznie jest jest tutaj bezpośrednia zależność
- rzeczownika i sza czyli kobieta od rzeczownika iż czyli mężczyzna
- i tak sobie Potraktujmy też ten nasz opis
- stworzenia jako właśnie cały czas wyjaśniający nam na czym polega
- stworzenie człowieka i Kim jest Kim jest człowiek
- Oczywiście jak czytamy i stary i zwłaszcza Nowy
- Testament i zwłaszcza argumentację Apostoła Pawła to pojawia nam się coś
- tam coś takiego jak porządek stworzenia że według porządku stworzenia pierwszy
- został stworzony mężczyzna a druga została stworzona kobieta i ten porządek
- stworzenia jest przekładany bardzo często na hierarchię społeczną
- ponieważ mężczyzna został teoretycznie stworzony jako pierwszy to
- jest on tym stworzeniem ważniejszym któremu kobieta stworzona jako druga
- musi się podporządkować ale znowu Jeżeli popatrzymy na
- terminologię to tak jak powiedziałam przy tym opisie stworzenia pierwszego
- człowieka występuje słówko Adam które tutaj nie jest traktowane jako
- ani ekwiwalent mężczyzny ani tym bardziej ekwiwalent im własnego raczej
- należałoby widzieć w tym Adamie
- tak człowieka jako takiego ludzkość jako taką
- jeżeli byśmy chcieli odnieść się do pewnej etymologii No to też Widzimy
- tutaj derrywacja a mianowicie zależność pomiędzy Adam i Adama Adama to jest
- Ziemia Czytamy że tak że Bóg stworzył człowieka z prochu ziemi i tutaj na
- poziomie leksykalnym Oczywiście ta zależności jest widoczna i Adam rzeczywiście pochodzi Czy Adam i Adama ma rzeczywiście wspólne
- wspólne pochodzenie wspólny rdzeń ale ten rdzeń też widać na przykład
- przysłowie dam dam to jest hebrajskie słowo oznaczające
- krew tak Czyli ten Adam ma w sobie nie tylko ziemię ale też ma krew krew jak
- wiadomo w tej kulturze semickiej w kulturze hebrajskiej jest nośnikiem życia Tak więc możemy tutaj o pewnym ożywieniu tak
- o pewnej istocie istocie żywej A więc do zapamiętania jest że ten Adam na
- początku opisu stworzenia nie oznacza mężczyzny
- nie oznacza Adama oznacza człowieka w ogóle oznacza ludzkość
- No i co widzimy tak że ten człowiek sobie żyje w raju czyli Teoretycznie
- powinno mu być po prostu błogo tam w tym raju żyję sobie w raju ale nie jest mu
- dobrze tak Bóg tak przyprowadza do niego różne
- zwierzęta On je nazywa ale wśród tych zwierząt nie widzi dla siebie
- Jakiegoś partnera ten człowiek też żyje tylko dla siebie Tak on nie wchodzi w żadne relacje z
- kimś podobnym do siebie bo uważa że zwierzęta jednak są nie są dla niego tak
- nie są tym samym tutaj wyraźnie widać pewną różnicę taką jakościową pomiędzy
- człowiekiem a zwierzętami człowiek nie odnajduje się w
- pełni w relacjach ze zwierzętami tak być Może właśnie dlatego
- że w tych zwierzętach nie ma tego obrazu Bożego który został zaznaczony
- zaznaczony wcześniej w każdym razie nic o tym nie wiemy autor biblijny o tym o
- tym milczy a więc człowiek żyje dla siebie żyje w raju żyje otoczony piękną
- przyrodą żyje otoczone zwierzętami ale tak nawet w zamyśle Boga Jest to niedobrze aby człowiek był sam i tej
- pustki tej samotności tego braku relacji nie wypełniają mu Niestety zwierzęta
- i co teraz mówi Bóg mówi że niedobrze oczywiście człowiekowi
- być samemu i że stworzy dla niego pomoc znowu tutaj
- jest oczywiście potężna literatura mówiąca o tym Jak rozumieć tę pomoc
- także my tylko dotkniemy że tutaj nie chodzi o to że kobieta jest kimś czy ten
- drugi Człowiek stworzony tak ten Partner z którym pierwszy człowiek
- wchodziłby w relacje jest tworzony tylko jako pomoc jako pomoc do pracy
- Właściwie nie może być stworzony jako pomoc do pracy bo jako pomoc do pracy
- tak służyły zwierzęta jeżeli człowiekowi samemu byłoby ciężko pracować zaorać ten ogród tak Posługując się tymi
- obrazami biblijnymi cały czas no to ma konia ma krowę ma jakieś inne juczne
- zwierzęta spokojnie może korzystać z ich pomocy a więc na pewno nie chodzi to o
- taką o taką pomoc która miałaby być kimś gorszym kimś niższym niż ten pierwszy
- człowiek Zresztą jak prześledzimy sobie też występowaniem tego lekcjami eser w Starym Testamencie czyli pomoc No to
- zobaczymy że bywa on używany w takich bardzo
- określonych tekstach mianowicie bardzo często
- pojawia się na określenie Ocalenia przed wrogami tak ktoś
- przychodzi komuś z pomocą żeby tego pierwszego ocalić
- i bardzo często to jest zwłaszcza w literaturze dydaktycznej w psalmach pomocą nazywany jest Bóg No i co do tego
- już nie ma wątpliwości że Bóg jako pomoc tak jeżeli zwracamy się do niego nie
- jest kimś gorszym czy nie jest kimś niższym wręcz
- przeciwnie tak jeżeli sami Czemu ci nie możemy podołać to rzeczywiście zwracamy
- się o pomoc do kogoś kto jest w stanie w stanie nam pomóc to
- jest też zresztą taki motyw teologii feministycznej właśnie ta pomoc dlaczego
- Dlaczego kobieta została stworzona jako pomoc dlatego że człowiek
- pierwszy człowiek tak mężczyzna tak w tym tradycyjnym rozumieniu i w teologii
- feministycznej też jest tutaj obraz mężczyzny przywoływany nie może sobie
- sam poradzić Ja jednak odejdę troszeczkę od tej hermeneutyki hermeneutyki feministycznej i raczej w
- tych naszych małżeńskich rozważaniach skupię się na tym że ta pomoc która
- została dana człowiekowi jest pomocą w tym aby przezwyciężyć to co było wcześniej powiedziane powiedziane o tym że
- niedobrze jest być tak niedobrze jest człowiekowi samemu No to jak mu pomóc w
- tej samotności Jak mu pomóc w braku relacji
- Tylko w ten sposób że stworzy mu się partnera tak a więc kobieta jest tutaj
- pomocą w przezwyciężeniu samotności jest tą pomocą która nauczy pierwszego człowieka czy ten drugi człowiek może
- Trzymajmy się na razie tego ten drugi człowiek jest pomocą w ogóle w tym żeby
- nawiązać nauczyć się nawiązywać jakiekolwiek relacje tak a nie po to żeby właśnie pomagać w jakiejś w jakiejś pracach
- a więc mamy niedoskonałość pierwszego człowieka samotnego przez to jest mu
- niedobrze i mamy stworzonego drugiego człowieka jako pomoc czy zwyciężeniu tej
- samotności I co się dalej dzieje
- żeby tak żeby ten Boży zamiar został
- zrealizowany Bóg musi człowieka uśpić musi tego
- pierwszego człowieka uśpić tutaj często Czy w literaturze Czy w jakiejś
- rozważaniach czy nawet w ikonografii to jest bardzo bardzo częste
- przedstawienie że rzeczywiście ten człowiek śpi tak jakby Bóg zadziałał tutaj jako taki anestezjolog uśpił tego człowieka żeby nie sprawiać w cierpienia
- tak i dlatego w czasie w czasie tego snu stworzył z boku czy z żebra według
- takich tradycyjnych przedstawień tego drugiego człowieka czyli kobietę
- wydaje się jednak że to uśpienie ma trochę głębsze znaczenie że tutaj nie
- chodzi tylko o to żeby człowiek nic nie czuł ale żeby był w ogóle nieświadomy
- tak sen często w takich obrazach biblijnych metaforyce biblijnej oznacza też śmierć
- to nie tylko w Biblii Ale w ogóle w kulturze tak śmierć i
- sen są spokrewnione ze sobą więc możemy nawet w ten sposób spojrzeć
- na ten tekst że uśmierca Bóg tego pierwszego człowieka ten prototyp
- człowieka ten prototyp rodzaju ludzkiego ale bardziej chodzi o to
- właśnie żeby pozbawić tego człowieka jakiejkolwiek aktywności jakiejkolwiek świadomości żeby nie można było
- powiedzieć że podczas stwarzania drugiego człowieka pierwszy człowiek był
- obecny tak w literaturze mądrościowej pojawia
- się taki motywem mądrości troszeczkę w księdze przysłów to mamy mądrości która towarzyszyła Bogu przy stwarzaniu świata
- czy nawet współuczestniczyła z Bogiem stwarzaniem świata Tutaj absolutnie nie
- ma czegoś takiego że pierwszy człowiek współuczestniczy towarzyszy Bogu przy
- stwarzaniu drugiego człowieka jego nie ma on śpi Czyli jest nieświadomy
- nieobecny pozbawiony aktywności martwy
- i Bóg stwarza człowieka z boku czy z żebra występuje takie hebrajskie słówko ecem
- które wyraża nie tylko nie tylko bok nie tylko
- żebro ale też znowu on odwołuje się do takiego najgłębszego najgłębszego
- pokrewieństwa o którym będzie potem mowa czyli kość z kości więc żeby
- zobrazować czytelnikowi Na czym polega to kość z kości
- użyte jest właśnie żebro aby można było sobie uświadomić że pierwszy człowiek i
- drugi człowiek jest właściwie taką samą istotą tak jest to są istoty równe co do
- tożsamości co do natury z drugiej strony Tak pamiętamy też żebro w tradycji hebrajskiej uważany jest za
- taki najbardziej stabilny element ciała a więc
- przedstawiając czy tworząc partnera dla pierwszego człowieka
- Bóg stworzy partnera takiego bardzo stabilnego tak pod każdym względem pod
- względem emocjonalnym pod względem fizycznym
- podkreślam to dlatego że często mówi się też o niższości kobiet ze względu na ich
- emocjonalność No jak widać tutaj w tym pierwszym
- w opisie w tym starszym opisie stworzenia
- czy ten opis stworzenia z pierwszej księgi mojżeszowej i z Drugiej Księgi
- mojżeszowej wytrącają Ten argument z ręki tak a więc stabilność tego
- towarzysza tego partnera też jest w tekście podkreślana No i oczywiście mamy podsumowanie które bardzo często można
- spotkać w Biblii kiedy pierwszy człowiek dochodzi do
- świadomości rozpoznaje tego drugiego człowieka jako
- swojego partnera jako tożsamego z nim pod względem istoty
- pod względem natury dlatego wypowiada te znamienne słowa to jest kość z mojej
- kości i ciało z mojego ciała Zresztą tak jak powiedziałam takie stwierdzenia możemy dosyć często spotkać w Biblii i są one używane aby
- aby mówić o bliskim pokrewieństwie o takim rodzinnym
- pokrewieństwie więc tutaj również to pokrewieństwo jest bardzo mocno
- mocno podkreślane
- i stąd potem właśnie mamy kolejne podsumowanie właśnie z tym
- isza bazujące na tradycji tradycji Ludowej
- mówi się często też że no właśnie odwołując się do porządku
- stworzenia czy do rozumianego w sposób kontektualny
- uwarunkowane bo historycznie kulturowo i społecznie rozumienia tego pierwszego tego opisu
- stworzenia [Muzyka] Przepraszam troszkę się rozkojarzona W każdym razie takie odwołując się do
- porządku stworzenia mówi się często o niższości kobiety
- i jej takiej podrzędnej podrzędnej roli i obwinia się za to bardzo często tą
- kulturę semicką w istocie tak tutaj nie mamy co do tego wątpliwości że ta
- kultura w czasach biblijnych jest kulturą patriarchalną I ten mężczyzna
- wywyższa się tak ale nie jest to jak widać zamysłem Bożym jest to właśnie
- takim uwarunkowaniem uwarunkowaniem tu i teraz o czym nam mówią deskrypcje ale czasami też i w tej kulturze są przebłyski
- pewnego geniuszu tak jakby tutaj widzimy cytat z Talmudu który bardzo pięknie interpretuje
- obraz stworzenia drugiego człowieka tak że Bóg nie stwarza kobiety z głowy
- mężczyzny tak czy czyli nie mówi ten tekst o tym
- żeby kobieta się mogła wywyższać ale też żeby mężczyzna się nie mógł wywyższyć Bóg nie stworzył kobiety z nóg mężczyzny Aby mu posługiwała rzeczywiście
- być podnóżkiem czyimś to jest nic
- nic chwalebnego ale Bóg stwarza kobietę z boku by była bliską jego sercu tak a
- więc to ostatnie pokazuje na czym polega w istocie nawiązanie tej relacji
- pojawia się drugi człowiek drugi stworzenie i pierwszy człowiek musi nawiązać jakąś relację z tym drugim z tym drugim
- człowiekiem i najlepiej aby była to właśnie taka nomen omen Serdeczna
- relacja ale czyli wypływająca prosto z serca o czym przypomina nam ten tekst
- tekst biblijny mówiący o stworzeniu żebra z boku gdzieś tam właśnie z tej
- kości która chroni serce
- i dopiero wtedy tak to sobie podkreśliliśmy to że dopiero wtedy kiedy
- pierwszy człowiek rozpoznaje W drugim człowieku swojego partnera z taką samą
- co do istoty i natury
- tak postać osobę staje się mężczyzną i kobietą jeżeli sobie znowu
- odwołamy się do tego do tego tekstu to proszę zobaczyć że
- dopiero w 24 wierszu
- przepraszam dopiero w 2323 wierszu po tym stwierdzeniu tożsamości istotowej
- człowiek staje się zostaje nazwany mężczyzną i kobietą wcześniej w całym tym pierwszym opisie i w całym
- tym drugim opisie nie pojawia się ani iż ani i szał pojawia się tylko to ogólne
- Adam natomiast dopiero w 23 wierszu pojawia się to rozróżnienie na
- kobietę i na mężczyznę właśnie zaznaczone przez tę ludową ludową
- etymologię
- kolejnym takim wierszem
- który mówi o relacji jest dosyć niezrozumiały
- w świetle albo wyłącznie w świetle obyczajowości
- hebrajskiej wiersz mówiący o tym że opuści mężczyzna
- ojca i matkę na poprzednim spotkaniu myśmy troszeczkę Mówili właśnie o tych
- małżeństwach jak to kobieta opuszczała swój dom i przenosiła się do domu męża
- tak tutaj jest coś odwrotnego w tekście biblijnym że to mężczyzna opuści ojca i
- matkę i zwiąże się z kobietą i będą jednym ciałem
- Moim zdaniem ja sobie też nie potrafię w takiej logiczny sposób przekładając
- właśnie to to zdanie na ówczesne ówczesną kulturę inaczej tego wytłumaczyć tylko w pewnym proroctwem
- zobaczymy w jaki sposób ono się spełnia pewnym proroctwem dotyczącym
- relacji pomiędzy Chrystusem a
- kościołem tak bo jak zapowiadaliśmy sobie dwa tygodnie temu chcemy dotknąć
- albo byśmy próbowali albo przeniesiemy to jeszcze na osobne spotkanie
- Chcielibyśmy dotknąć tej metafory z Listu do Efezjan gdzie pojawia się
- właśnie metafora małżeńska i na nią nakłada się metafora
- metafora kościoła jako ciała tylko tak tytułem tytułem zapowiedzi tak
- bo inaczej wydaje mi się trudno na to na to
- spojrzeć trzeba by spojrzeć na ten tekst właśnie jako na tekstkryptywny a nie
- jako na tekst ze skryptywny dotychczasowej exegazie najczęściej
- przeważało to spojrzenie deskryptywne właśnie że człowiek o późnym troszeczkę
- bez zastanowienia No i popuszcza mężczyznę przeżyłam ojca i i matkę i
- łączy się ze swoją żoną tworzą jedną ciało nową komórkę zakładają nowy dom i
- tak dalej i tak dalej to jest troszeczkę przeniesienie też naszych wyobrażeń na ówczesne wyobrażenia natomiast ówczesne wyobrażenia i ówczesne stosunki
- społeczne nie dają nam pełnego wyobrażenia
- tego tego stwierdzenia tylko że jest to wbrew obyczają możemy
- tutaj oczywiście dopatrywać się może też elementu takiej negacji tak tego żeby
- tekstą deskryptywnym nie przypisywać wartości preskryptywnej żeby ich nie
- absolutyzować mówiliśmy troszeczkę o tym dwa tygodnie temu tak że tutaj ta
- realizacja nie jest też doskonała No i trzeba w tej
- niedoskonałości wyciągać wyciągać wnioski ale nie zatrzymując się już jakoś nadmiernie nad tym elementem
- Wydaje mi się że to jest jeden z takich bardzo
- charakterystycznych prorockich elementów w tekście dotyczącym stworzenia pierwszej pierwszej ludzkiej ludzkiej pary
- i teraz [Muzyka] mężczyzna i kobieta już nazywani
- mają stworzyć jedno ciało znowu
- słusznie wychodzi się od tego że jedno ciało
- oznacza tutaj to zjednoczenie zjednoczenie fizyczne bo nawet teksty
- biblijne dają nam podstawę żeby tak sądzić tak tutaj mamy z Księgi Przysłów
- czy z Księgi kaznodziei Takie przykłady gdzie pojawia się sformułowanie właśnie
- o jednym ciele i odnosi się on do takiego fizycznego Zjednoczenia
- No ale relacja tak jaką nawiązuje ten pierwszy człowiek z drugim człowiekiem
- Ten mężczyzna z kobietą nie polega tylko na zjednoczeniu
- fizycznym tak ta relacja polega też na zjednoczeniu psychicznym na zjednoczeniu
- emocjonalnym na zjednoczeniu celu na zjednoczeniu wartości i tak dalej i tak
- dalej na wspólnym spojrzeniu w otaczający świat tak czy czyli mamy tutaj jakąś wspólnotę czy jedność ideową
- i na tym wydaje mi się polega też ta zapowiedź że staną się jednym ciałem
- ale jeszcze w świetle tego tego prorockiego tej prorockiej zapowiedzi
- możemy nadać temu trochę głębszy znaczenie to o ten za chwilę tak
- to zjednoczenie też Jeżeli coś jest jednością Jeżeli mamy
- tutaj zjednoczenie mężczyzny i ich kobiety i stają się oni jednym ciałem No
- to jedno ciało nie ma elementów gorszych i lepszych w jednym ciele nie ma jakiejś
- hierarchii tak nie może ciało istnieć bez głowy ale głowę bez
- korpusu tak też nie może istnieć przynajmniej wyobrażeniach oczywiście
- wyobrażeniach zenitów bardzo dobrze to obrazuje właśnie Pierwszy list do
- Koryntian tak gdzie Paweł szeroko opisuje się o równości członków ciała o
- równości tych wszystkich elementów które tworzą jedno ciało i jeden element jeden
- członek nie może powiedzieć drugiemu że mniej ważny albo jest niepotrzebny i tak
- dalej tak a więc mowa o tym jednym ciele jest
- jednocześnie bardzo silną Moim zdaniem taką deklaracją równościową mężczyzny i
- kobiety to że są oni jednym ciałem oznacza że są sobie równi to jest takie
- podsumowanie tego co było opisane bardzo obrazowo wcześniej
- No i kolejne taki element do którego znowu
- przywiązujemy albo nie dość dużo wagi albo przy akcentowujemy ten jeden
- fizyczny fizyczny aspekt a mianowicie że Oboje
- byli Nadzy i się nie wstydzili
- ikonografia która jest tak mocno zakorzeniona w
- naszej świadomości Tak pokazuje tego Adama i Ewa rzeczywiście
- bez ubrań w raju I bardzo często w starszych
- egzegezach w zakresie patrystycznej jeszcze średniowiecznej która oparta jest bardzo mocne na egzgerze
- patrystycznej mówi się o tym że no dotyczy to rzeczywiście braku braku
- ubrań No Czy ja wiem czy tylko braku ubrań to
- też jest jakiś obraz Proszę zobaczyć że
- tak oni są Nadzy i nie wstydzą się nie wstydzą się siebie to znaczy
- jeden człowiek Przed tym drugim człowiekiem obnaża się tak bardzo często Posługujemy się też tym
- wyrażeniem że obnażyć przed kimś swoją duszę można tak albo obnażyć przed kimś
- swoje uczucia i ja myślę że tutaj to że byli Nadzy dotyczy nie tylko ich sfery
- fizycznej ale także tego że doskonale znali tak obnażali przed sobą swoje
- emocje swoje przemyślenia swoje
- swoją psychikę tak wszystko to co stwarza relacje z drugim z drugim
- człowiekiem tak nic nie zachowywali dla dla siebie
- Pierwszy człowiek mógł otwarcie drugiemu człowiekowi tak powiedzieć co
- boli Co go nurtuje jak zapatruje się na tę rzeczywistość i
- to samo możemy powiedzieć o drugim człowieku że też przed tym pierwszym mógł się obnażyć i to obnażenie bardzo często dzisiaj też No tak powoduje
- takie No czasami zażenowanie Tak właśnie jeżeli ktoś się przed nami
- obnaża emocjonalnie powiedzmy Tak albo albo psychicznie
- No to nie za bardzo wiemy jak zareagować jak jak do tego
- podejść tak jeżeli nie odwzajemniamy tego jeżeli my
- też nie otwieramy się przed tym drugim człowiekiem to no Przychodzi taki moment
- właśnie wstydu ale to jest wstyd taki właśnie związany z
- pewnym zażenowaniem że nie mogę mu odpowiedzieć tym tym samym a tutaj opis
- biblijny nam mówi coś wręcz przeciwnego także Oboje byli w stanie odnażyć się
- przed sobą byli Nadzy oboje doskonale się znali
- a jednocześnie nie było tego momentu skrępowania zażenowania tak nie
- wstydzili się tego i na tym Tak mi się wydaje polega ta
- podstawowa relacja w raju Proszę zobaczyć że nie ma tutaj jeszcze mowy o
- posiadaniu potomstwa tak które tak mocno było akcentowane w żydowskim społeczeństwie w kulturze
- raczej te opisy stworzenia pierwszej pary ludzkiej oscylują wokół budowania
- relacji wokół budowania relacji z drugim człowiekiem wokół tego że niedobrze być
- człowiekowi samemu i żeby przezwyciężyć tę samotność potrzebna jest mu pomoc a
- pomocą będzie drugi człowiek z którym właśnie taką relację można można
- nawiązać teraz Jeżeli to to Pamiętamy To łatwiej
- nam będzie chyba przystąpić do ostatniego punktu naszego spotkania a
- mianowicie do przyjrzenia się tej metafory c z Listu do Efezjan to
- jest taka metafora która budzi dość duża emocja
- wydaje się że ona podtrzymuje ten hierarchiczny porządek
- tak wynikający właśnie z interpretacji pierwszych rozdziałów Biblii na
- podstawie rzekomego porządku stworzenia ale przekonaliśmy się że ten prototyp nie jest nie jest jeszcze w
- pełni mężczyzn tak jest człowiekiem ale nie uczestniczy w
- stworzeniu drugiego człowieka
- więc nie ma tu zastosowania że został stworzony pierwszy tak dopiero przy
- stworzeniu drugiego człowieka można mówić o pełni ludzkości i o mężczyznach
- i kobietach i łatwiej nam będzie zrozumieć tę
- metaforę odwołując się też do właśnie tego co mówi Paweł w pierwszym
- Liście do Koryntian właśnie do tego do tej równości członków członków ciała ale
- jednocześnie Musimy pamiętać że metafory biblijne są bardzo mocno
- uwarunkowane kulturowo mówiliśmy sobie też ostatnio że nawet
- taka idealistyczna oblubieńcza metafora która pojawia się w
- Starym Testamencie nie odwołuje się tylko i wyłącznie do
- tego subskryptywnego tekstu monogamicznego ale
- tak tam metafora jeremiaszowa uwzględnia kontekst
- poligamiczny czy bigamiczne tak bo tam jest mowa o dwóch żonach
- o Izraelu i Józek które są oblubienicą
- oblubienicą Boga a więc metafory oczywiście nie biorą się znikąd
- metafory są bardzo mocno uwarunkowane kulturowo zresztą ty pokulturową można
- je odczytywać czyli mamy tutaj dwa albo trzy takie
- nakładające się na siebie elementy jeden element to jest
- uwarunkowanie kulturowe które bardzo mocno wybrzmiewa w tym pierwszym wierszu tak żony Niechaj będą
- ze swoim mężem jak panu bo mąż jest głową że on jakiej Chrystus głową Kościoła zaraz do tego dojdziemy on Zbawca ciała drugi element to jest Jak
- rozumieć tutaj ciało i trzeci element to jest właśnie kościół tak czyli mamy
- znowu te dwa charakterystyczne bardzo motywy metaforyczne
- jeden motyw oblubieńczy ale drugi motyw i wydaje się że ten motyw jest chyba
- tutaj dominujący to jest rozumienie ciała
- nie do Efezjan jest takim Specyficznym listem już mamy tak
- list do efektem jest takim Specyficznym listem nie wszyscy bibliści uważają że
- jest to list pawłowy kwalifikuje się go jako tak zwany
- ale mimo tych wątpliwości czy to napisał Paweł czy nie napisał Paweł
- w liście do Efezjan pojawia się bardzo wiele pawłowych myśli
- On jest jakby Jeżeli nawet Paweł go nie napisał to on nie jest skomponowany z myśli Apostoła Apostoła Pawła jest bardzo mocno
- przesiąknięty jego szkołą jego jego nauczaniem Jeżeli tak popatrzymy na tę
- na tę metaforę No to zobaczmy tak tutaj Przyjrzyjmy się
- bo mąż jest głową żony jak i Chrystus głową Kościoła kościół Jak rozumieć
- kościół A no właśnie jako ciała on Zbawca ciała tutaj nie chodzi oczywiście
- o ciało fizyczne ale chodzi o kościół jako ciało Ciało Chrystusa i jeżeli na to nałożymy
- właśnie jak Paweł rozumie ciało on rozumie ciało jako równość wszystkich
- członków tak to co sobie powiedzieliśmy że jeden członek nie może powiedzieć
- drugiemu że jest niepotrzebny czy powiedzieć idź sobie bo bez tego ciało
- absolutnie nie funkcjonuje Tak zresztą tutaj mamy
- bardzo wyraźnie powiedziane nikt nie odnosi się z nienawiścią do własnego
- ciała tak każdy jeżeli i pielęgnuje jak Chrystus kościół tak a proszę teraz na
- to nałożyć to co powiedzieliśmy sobie o jedności która jest w
- Księdze Rodzaju tak że kobieta i mężczyzna będą tworzyć jedno ciało
- tak bo jesteśmy członkami jego ciała tak samo mężczyzna jak i kobieta są
- członkami ciała ciała Chrystusa i dlatego Apostoł Paweł przywołuje właśnie
- tę myśl z Księgi z Księgi Rodzaju A dlatego opuści człowiek ojca i matkę i
- połączy się z żoną swoją i będą dwoje jednym ciałem
- tajemnica to wielka A ja mówię W odniesieniu do Chrystusa i do kościoła i teraz wyjaśnia nam się proszę zobaczyć to
- proroctwo tak to proroctwo które dotychczas było niezrozumiałe dla nas człowiek i
- mężczyzna opuszcza ojca swego i matkę swoją i łączy się ze tak że stają się jednym ciałem jeżeli
- odniesiemy to do Chrystusa i do kościoła No to kogo Chrystus
- opuścił w tak Wcielając się opuścił swojego ojca tak i zszedł tutaj
- tutaj na ziemię żeby
- zbawić ciało żeby zbawić kościół żeby ten kościół mógł w ogóle
- zaistnieć tak żeby mógł w ogóle zafunkcjonować
- i tutaj proszę państwa muszę przerwać
- Bardzo przepraszam że dzisiaj nie dam przestrzeni na zadanie mi pytań tak na
- żywo dlatego że mam o 20 kolejne spotkanie ale jeżeli by się pojawiły jakieś refleksje pytania to Asiu zapraszam
- bardzo serdecznie do zadawania pytań W ten sposób dzisiaj jest taka wyjątkowa sytuacja natomiast
- Myślę że następnym razem pozwolimy państwu już pytać normalnie że tak się
- wyrażał ja chciałam tobie bardzo serdecznie podziękować wiem że się spieszysz więc tylko szybko
- pokażą to co będzie działo się w najbliższych tygodniach
- Zgodnie z twoją obietnicą chciałam państwu pokazać co będzie się w ogóle
- działo we wrześniu A we wrześniu mamy tak jak już mówiłam
- na samym początku drugie części naszych spotkań wakacyjnych za tydzień spotkamy się z doktorem sławomirem
- torbusem semickie struktury w Ewangeliach synoptycznych tym razem będziemy przyglądać się modlitwie pańskiej
- za dwa tygodnie rodzice swoich dzieci dzieci swoich
- rodziców Izabela bućkowska która opowiadała najpierw o stosunku dzieci do
- rodziców tym jakie on powinien być jak on wynika z Biblii Tym razem zajmiemy się częścią II czyli tym jak rodzice powinni traktować swoje dzieci Jak mieć
- do nich stosunek bo to nie tylko jest tak że w Biblii W Talmudzie później tylko dzieci mają obowiązki w stosunku
- do rodziców i za 3 tygodnie spotkamy się między
- innymi z profesor Kaliną Wojciechowską ale również z doktora sławomirembursem i
- z magistrem Grzegorzem wiktorowskim i będziemy rozmawiać na temat chrześcijańskich fake newsów religie nie są wolne od takiego zjawiska
- spojrzymy na nie z różnych stron nie będę tutaj dużo o tym mówić Dowiecie się
- państwo bliżej tego terminu jeżeli chodzi o dzisiaj kevino bardzo ci
- dziękuję tam było naprawdę interesujące i skłaniająca do spojrzenia w zupełnie innej strony na te wszystkie wersety które przecież mówię doskonale znamy
- prosimy o jeszcze i z państwem do zobaczenia za tydzień z
- tobą za 3 tygodnie dobranoc Miłego wieczoru