Będą oboje jednym ciałem (1 Mż 2,24). Biblijne modele relacji małżeńskich, cz.2

Rozwiń transkrypcję filmu

Będą oboje jednym ciałem (1 Mż 2,24). Biblijne modele relacji małżeńskich, cz.2

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19
  • rozpoczynamy wst online dzisiaj
  • pierwsza pierwsza z cyklu drugich części obiecanych państw bo do relacji
  • małżeńskich w Biblii doktor habitowana Karolina Wojciechowska Cóż powiedzieć więcej felinko zapraszam
  • Dziękuję Witam wszystkich bardzo serdecznie i cieszę się że
  • ten jeszcze sierpniowy wieczór postanowili państwo spędzić z nami Ja
  • tylko tak szybciutko przypomnę o czym mówiliśmy sobie
  • poprzednio żeby potem gładko przejść do tej części hermeneutycznej mianowicie mówiliśmy sobie o
  • małżeństwach w Biblii pomyślanych troszeczkę jako taka
  • rama dla dla całej Biblii zastosowaliśmy tutaj taką hermeneutykę małżeńską
  • zauważyliśmy że w pierwszej księdze mojżeszowej w drugiej księdze mojżeszowej jest mowa o małżeństwie czyli na samym początku
  • Biblii chociaż ono oczywiście nie jest jeszcze tak nazwane w ogóle terminologia małżeńska nie istnieje I o metaforze oblubieńczej która pojawia
  • się na końcu Biblii w księdze Apokalipsy i te
  • dwa teksty są tekstami które opisują w jakiś sposób relacje w małżeństwie
  • monogamicznym natomiast środek jest tak zwanym tekstem
  • deskryptywnym czyli opisującym nie tyle jakąś ide tak dwa przykłady ale
  • no próbę realizacji w warunkach Po wygnaniu z raju I już Widzieliśmy że ta
  • próba realizacji jest bardzo mocno uwarunkowana
  • historycznie kulturowo-społecznie to były to był
  • jeden aspekt a drugi aspekt to jest też pewne przeakcentowanie jednego z
  • przykazań czy jednego z elementów który pojawia się na początku przy
  • tak zwanej psychologii czyli przy historii stworzenia No i dzisiaj
  • przejdziemy właśnie do tego pierwszego tekstu mówiącego o małżeństwie Czyli
  • mamy ten tekst który wszyscy państwo doskonale znają
  • na temat pierwszych ludzi od pierwszej księgi mojżeszowej z pierwszego rozdziału od 27 do 28 wiersza
  • i potem jest troszeczkę przerwy i z drugiego rozdziału od 7 do 25 wiersza
  • [Muzyka] jak widać To o czym mówiliśmy i nazwaliśmy przy akcentowaniem tej płodności nastawienia
  • małżeństwa na dzieci jest zaznaczone tutaj było czy wyłącznie na dzieci jest
  • zaznaczony tutaj na czerwono teraz można się zorientować jak maleńki wycinek
  • całych rozważań o relacjach małżeńskich Oczywiście tutaj małżeństwo też
  • traktujemy tak w cudzysłowie pamiętamy że małżeństwo w naszym pojęciu jeszcze nie istnieje tak ale tych relacji pomiędzy
  • kobietą a mężczyzną jak niewielkiej procent tego całego tekstu stanowi nakaz płodności
  • zaznaczyłam też na zielono te elementy które Chcielibyśmy dzisiaj poruszyć
  • troszeczkę ich dotknąć bo wiadomo że też nie będziemy mogli się aż tak mocno
  • wgłębić jakbym chciała ale Zobaczmy będzie
  • o człowieku co to znaczy mężczyzna i kobieta albo Co to znaczy męskie i
  • żeńskie jedna z chyba podstawowych
  • motywacji Dlaczego Bóg człowiekowi pierwszemu stworzył człowieka drugiego
  • drugiego tak to jest niedobrze aby człowiek był sam a więc potrzeba
  • potrzeba relacji i pomóc Jak rozumieć ten pomoc potem cokolwiek
  • powiemy Dlaczego przy stwarzaniu drugiego człowieka
  • Bóg sprowadził na pierwszego człowieka głęboki sen i specjalnie tutaj używam
  • tego terminu także żeby nie operować imionami ani nie operować pojęciami
  • kobieta i mężczyzna bo dopiero po tym głębokim śnie i po tym
  • stworzeniu drugiego człowieka kiedy pierwszy człowiek
  • zobaczył że jest to kość Z jego kości i ciało z jego ciała człowiek staje się
  • mężczyzną i kobietą tak Czyli takimi osobnymi częściami
  • które potem na powrót będą jednym jednym ciałem i ostatnia taka rzecz to jest
  • kwestia właśnie nagości i wstydu tak że mężczyzna i jego żona czy Mężczyzna je
  • bo kobieta byli Nadzy ale nie odczuwali wobec siebie wstydu i czy to rzeczywiście dotyczy wyłącznie sfery fizycznej czy może niekoniecznie w
  • świetle tego co powiemy sobie wcześniej na koniec go zaczynamy
  • tak gdzieś tam tkwi nam ten ten tekst Dobrze znany
  • I co widzimy ja mam oczywiście Takie pewne skrzywienie żeby patrzeć na tekst
  • okiem egzegety i to jeszcze do tego egzegety stosującego modele strukturalne
  • w egzegezie i dostrzegać w jaki sposób tekst jest zbudowany i tym się z
  • państwem podzielę że te przytoczony na poprzednim slajdzie
  • teksty tworzy dwa paralelizmy i są to paralelizmy klimatyczne tak paralelizm
  • klimatyczny to jest taki paralelizm w którym rozwija się jakąś jakąś myśl i
  • teraz zobaczmy jak to wygląda przy pierwszym przykładzie stworzył Bóg człowieka w tekście hebrajskim mamy użyte słowo Adam No
  • obraz boży to jest jakby stwierdzenie i teraz uzupełnieniem rozwinięciem tego
  • stwierdzenia jest następny członkiem tutaj zaznaczony jako b tak stworzył
  • człowieka jako męskiego czy samca gdyby trzymać się
  • dosłownego tekstu i jako część żeńskiego jako samice tak tradycyjnie jako mężczyznę i kobietę na
  • obraz boży czyli jest do powiedzenia tak do powiedzenia Jak
  • rozumieć tego człowieka a więc już to nam mówi że człowiek to nie jest tylko ten Adam mężczyzna ale
  • człowiek to jest i kobieta i mężczyzna i samiec i samica i to co żeńskie jest
  • człowiecze i to co męskie jest człowiekiem tak i taki sam paralelizm
  • jest w drugim opowiadaniu on może jest mniej widoczny dlatego że
  • ten tekst jest dużo bardziej rozbudowany i niż ten
  • pierwszy ale też ma zauważyć tak że właśnie mamy stworzenie tego człowieka w
  • drugim opisie biblijnym który według historii źródeł uważany jest za
  • wcześniejszy właśnie z pewnymi antropomorfizacjami
  • i tam mamy stworzenie człowieka z prochu ziemi tak też występuje ten
  • termin Adam i potem do powiedzenia tak do powiedzenia jakby do tego stworzenie
  • mężczyzny i kobiety męskiego i żeńskiego Na czym polega to stworzenie mężczyzny i
  • kobiety Kiedy Adam staje się mężczyzną i kobietą
  • na początku był to tylko człowiek ale w pewnym momencie właśnie stał się
  • mężczyzną i ich kobietą tak i to pojawia się w pierwszej księdze mojżeszowej w
  • drugim rozdziale jest już w 22-23 wierszu już jest to
  • rozróżnienie na iż i isza sam tekst biblijny operuje tutaj taką
  • tak zwaną ludową etymologią tak a mianowicie że isza etymologicznie
  • pochodzi od iż dlatego że właśnie ta kobieta została wzięta z
  • mężczyzny rzeczywiście podobieństwo fonetyczne mogą być coś takiego
  • sugerować ale co do tego też Zdania biblistów są podzielone nie
  • wszyscy stosują taką etymologię
  • czy taką uproszczoną etymologię i
  • Niektórzy twierdzą ja się chętnie Przychylę do tego zdania że to są dwa
  • niezależne słowa tak tak jak w języku polskim mamy dwa niezależne od siebie
  • słowa mężczyzna i kobieta taki w języku hebrajskim Możemy te słowa traktować
  • niezależnie nie dlatego że one mają inne rdzenie w języku hebrajskim zwykle
  • nośnikiem znaczenia jest taki rdzeń rdzeń słowa rdzeń rdzeń wyrazu i tutaj Jak widzimy on jest podobny ale nie jest
  • taki sam tak a więc ta pewna niezależność też jest już na poziomie
  • leksykalnej widoczna jest podobieństwo fonetyczne natomiast
  • niekoniecznie jest jest tutaj bezpośrednia zależność
  • rzeczownika i sza czyli kobieta od rzeczownika iż czyli mężczyzna
  • i tak sobie Potraktujmy też ten nasz opis
  • stworzenia jako właśnie cały czas wyjaśniający nam na czym polega
  • stworzenie człowieka i Kim jest Kim jest człowiek
  • Oczywiście jak czytamy i stary i zwłaszcza Nowy
  • Testament i zwłaszcza argumentację Apostoła Pawła to pojawia nam się coś
  • tam coś takiego jak porządek stworzenia że według porządku stworzenia pierwszy
  • został stworzony mężczyzna a druga została stworzona kobieta i ten porządek
  • stworzenia jest przekładany bardzo często na hierarchię społeczną
  • ponieważ mężczyzna został teoretycznie stworzony jako pierwszy to
  • jest on tym stworzeniem ważniejszym któremu kobieta stworzona jako druga
  • musi się podporządkować ale znowu Jeżeli popatrzymy na
  • terminologię to tak jak powiedziałam przy tym opisie stworzenia pierwszego
  • człowieka występuje słówko Adam które tutaj nie jest traktowane jako
  • ani ekwiwalent mężczyzny ani tym bardziej ekwiwalent im własnego raczej
  • należałoby widzieć w tym Adamie
  • tak człowieka jako takiego ludzkość jako taką
  • jeżeli byśmy chcieli odnieść się do pewnej etymologii No to też Widzimy
  • tutaj derrywacja a mianowicie zależność pomiędzy Adam i Adama Adama to jest
  • Ziemia Czytamy że tak że Bóg stworzył człowieka z prochu ziemi i tutaj na
  • poziomie leksykalnym Oczywiście ta zależności jest widoczna i Adam rzeczywiście pochodzi Czy Adam i Adama ma rzeczywiście wspólne
  • wspólne pochodzenie wspólny rdzeń ale ten rdzeń też widać na przykład
  • przysłowie dam dam to jest hebrajskie słowo oznaczające
  • krew tak Czyli ten Adam ma w sobie nie tylko ziemię ale też ma krew krew jak
  • wiadomo w tej kulturze semickiej w kulturze hebrajskiej jest nośnikiem życia Tak więc możemy tutaj o pewnym ożywieniu tak
  • o pewnej istocie istocie żywej A więc do zapamiętania jest że ten Adam na
  • początku opisu stworzenia nie oznacza mężczyzny
  • nie oznacza Adama oznacza człowieka w ogóle oznacza ludzkość
  • No i co widzimy tak że ten człowiek sobie żyje w raju czyli Teoretycznie
  • powinno mu być po prostu błogo tam w tym raju żyję sobie w raju ale nie jest mu
  • dobrze tak Bóg tak przyprowadza do niego różne
  • zwierzęta On je nazywa ale wśród tych zwierząt nie widzi dla siebie
  • Jakiegoś partnera ten człowiek też żyje tylko dla siebie Tak on nie wchodzi w żadne relacje z
  • kimś podobnym do siebie bo uważa że zwierzęta jednak są nie są dla niego tak
  • nie są tym samym tutaj wyraźnie widać pewną różnicę taką jakościową pomiędzy
  • człowiekiem a zwierzętami człowiek nie odnajduje się w
  • pełni w relacjach ze zwierzętami tak być Może właśnie dlatego
  • że w tych zwierzętach nie ma tego obrazu Bożego który został zaznaczony
  • zaznaczony wcześniej w każdym razie nic o tym nie wiemy autor biblijny o tym o
  • tym milczy a więc człowiek żyje dla siebie żyje w raju żyje otoczony piękną
  • przyrodą żyje otoczone zwierzętami ale tak nawet w zamyśle Boga Jest to niedobrze aby człowiek był sam i tej
  • pustki tej samotności tego braku relacji nie wypełniają mu Niestety zwierzęta
  • i co teraz mówi Bóg mówi że niedobrze oczywiście człowiekowi
  • być samemu i że stworzy dla niego pomoc znowu tutaj
  • jest oczywiście potężna literatura mówiąca o tym Jak rozumieć tę pomoc
  • także my tylko dotkniemy że tutaj nie chodzi o to że kobieta jest kimś czy ten
  • drugi Człowiek stworzony tak ten Partner z którym pierwszy człowiek
  • wchodziłby w relacje jest tworzony tylko jako pomoc jako pomoc do pracy
  • Właściwie nie może być stworzony jako pomoc do pracy bo jako pomoc do pracy
  • tak służyły zwierzęta jeżeli człowiekowi samemu byłoby ciężko pracować zaorać ten ogród tak Posługując się tymi
  • obrazami biblijnymi cały czas no to ma konia ma krowę ma jakieś inne juczne
  • zwierzęta spokojnie może korzystać z ich pomocy a więc na pewno nie chodzi to o
  • taką o taką pomoc która miałaby być kimś gorszym kimś niższym niż ten pierwszy
  • człowiek Zresztą jak prześledzimy sobie też występowaniem tego lekcjami eser w Starym Testamencie czyli pomoc No to
  • zobaczymy że bywa on używany w takich bardzo
  • określonych tekstach mianowicie bardzo często
  • pojawia się na określenie Ocalenia przed wrogami tak ktoś
  • przychodzi komuś z pomocą żeby tego pierwszego ocalić
  • i bardzo często to jest zwłaszcza w literaturze dydaktycznej w psalmach pomocą nazywany jest Bóg No i co do tego
  • już nie ma wątpliwości że Bóg jako pomoc tak jeżeli zwracamy się do niego nie
  • jest kimś gorszym czy nie jest kimś niższym wręcz
  • przeciwnie tak jeżeli sami Czemu ci nie możemy podołać to rzeczywiście zwracamy
  • się o pomoc do kogoś kto jest w stanie w stanie nam pomóc to
  • jest też zresztą taki motyw teologii feministycznej właśnie ta pomoc dlaczego
  • Dlaczego kobieta została stworzona jako pomoc dlatego że człowiek
  • pierwszy człowiek tak mężczyzna tak w tym tradycyjnym rozumieniu i w teologii
  • feministycznej też jest tutaj obraz mężczyzny przywoływany nie może sobie
  • sam poradzić Ja jednak odejdę troszeczkę od tej hermeneutyki hermeneutyki feministycznej i raczej w
  • tych naszych małżeńskich rozważaniach skupię się na tym że ta pomoc która
  • została dana człowiekowi jest pomocą w tym aby przezwyciężyć to co było wcześniej powiedziane powiedziane o tym że
  • niedobrze jest być tak niedobrze jest człowiekowi samemu No to jak mu pomóc w
  • tej samotności Jak mu pomóc w braku relacji
  • Tylko w ten sposób że stworzy mu się partnera tak a więc kobieta jest tutaj
  • pomocą w przezwyciężeniu samotności jest tą pomocą która nauczy pierwszego człowieka czy ten drugi człowiek może
  • Trzymajmy się na razie tego ten drugi człowiek jest pomocą w ogóle w tym żeby
  • nawiązać nauczyć się nawiązywać jakiekolwiek relacje tak a nie po to żeby właśnie pomagać w jakiejś w jakiejś pracach
  • a więc mamy niedoskonałość pierwszego człowieka samotnego przez to jest mu
  • niedobrze i mamy stworzonego drugiego człowieka jako pomoc czy zwyciężeniu tej
  • samotności I co się dalej dzieje
  • żeby tak żeby ten Boży zamiar został
  • zrealizowany Bóg musi człowieka uśpić musi tego
  • pierwszego człowieka uśpić tutaj często Czy w literaturze Czy w jakiejś
  • rozważaniach czy nawet w ikonografii to jest bardzo bardzo częste
  • przedstawienie że rzeczywiście ten człowiek śpi tak jakby Bóg zadziałał tutaj jako taki anestezjolog uśpił tego człowieka żeby nie sprawiać w cierpienia
  • tak i dlatego w czasie w czasie tego snu stworzył z boku czy z żebra według
  • takich tradycyjnych przedstawień tego drugiego człowieka czyli kobietę
  • wydaje się jednak że to uśpienie ma trochę głębsze znaczenie że tutaj nie
  • chodzi tylko o to żeby człowiek nic nie czuł ale żeby był w ogóle nieświadomy
  • tak sen często w takich obrazach biblijnych metaforyce biblijnej oznacza też śmierć
  • to nie tylko w Biblii Ale w ogóle w kulturze tak śmierć i
  • sen są spokrewnione ze sobą więc możemy nawet w ten sposób spojrzeć
  • na ten tekst że uśmierca Bóg tego pierwszego człowieka ten prototyp
  • człowieka ten prototyp rodzaju ludzkiego ale bardziej chodzi o to
  • właśnie żeby pozbawić tego człowieka jakiejkolwiek aktywności jakiejkolwiek świadomości żeby nie można było
  • powiedzieć że podczas stwarzania drugiego człowieka pierwszy człowiek był
  • obecny tak w literaturze mądrościowej pojawia
  • się taki motywem mądrości troszeczkę w księdze przysłów to mamy mądrości która towarzyszyła Bogu przy stwarzaniu świata
  • czy nawet współuczestniczyła z Bogiem stwarzaniem świata Tutaj absolutnie nie
  • ma czegoś takiego że pierwszy człowiek współuczestniczy towarzyszy Bogu przy
  • stwarzaniu drugiego człowieka jego nie ma on śpi Czyli jest nieświadomy
  • nieobecny pozbawiony aktywności martwy
  • i Bóg stwarza człowieka z boku czy z żebra występuje takie hebrajskie słówko ecem
  • które wyraża nie tylko nie tylko bok nie tylko
  • żebro ale też znowu on odwołuje się do takiego najgłębszego najgłębszego
  • pokrewieństwa o którym będzie potem mowa czyli kość z kości więc żeby
  • zobrazować czytelnikowi Na czym polega to kość z kości
  • użyte jest właśnie żebro aby można było sobie uświadomić że pierwszy człowiek i
  • drugi człowiek jest właściwie taką samą istotą tak jest to są istoty równe co do
  • tożsamości co do natury z drugiej strony Tak pamiętamy też żebro w tradycji hebrajskiej uważany jest za
  • taki najbardziej stabilny element ciała a więc
  • przedstawiając czy tworząc partnera dla pierwszego człowieka
  • Bóg stworzy partnera takiego bardzo stabilnego tak pod każdym względem pod
  • względem emocjonalnym pod względem fizycznym
  • podkreślam to dlatego że często mówi się też o niższości kobiet ze względu na ich
  • emocjonalność No jak widać tutaj w tym pierwszym
  • w opisie w tym starszym opisie stworzenia
  • czy ten opis stworzenia z pierwszej księgi mojżeszowej i z Drugiej Księgi
  • mojżeszowej wytrącają Ten argument z ręki tak a więc stabilność tego
  • towarzysza tego partnera też jest w tekście podkreślana No i oczywiście mamy podsumowanie które bardzo często można
  • spotkać w Biblii kiedy pierwszy człowiek dochodzi do
  • świadomości rozpoznaje tego drugiego człowieka jako
  • swojego partnera jako tożsamego z nim pod względem istoty
  • pod względem natury dlatego wypowiada te znamienne słowa to jest kość z mojej
  • kości i ciało z mojego ciała Zresztą tak jak powiedziałam takie stwierdzenia możemy dosyć często spotkać w Biblii i są one używane aby
  • aby mówić o bliskim pokrewieństwie o takim rodzinnym
  • pokrewieństwie więc tutaj również to pokrewieństwo jest bardzo mocno
  • mocno podkreślane
  • i stąd potem właśnie mamy kolejne podsumowanie właśnie z tym
  • isza bazujące na tradycji tradycji Ludowej
  • mówi się często też że no właśnie odwołując się do porządku
  • stworzenia czy do rozumianego w sposób kontektualny
  • uwarunkowane bo historycznie kulturowo i społecznie rozumienia tego pierwszego tego opisu
  • stworzenia [Muzyka] Przepraszam troszkę się rozkojarzona W każdym razie takie odwołując się do
  • porządku stworzenia mówi się często o niższości kobiety
  • i jej takiej podrzędnej podrzędnej roli i obwinia się za to bardzo często tą
  • kulturę semicką w istocie tak tutaj nie mamy co do tego wątpliwości że ta
  • kultura w czasach biblijnych jest kulturą patriarchalną I ten mężczyzna
  • wywyższa się tak ale nie jest to jak widać zamysłem Bożym jest to właśnie
  • takim uwarunkowaniem uwarunkowaniem tu i teraz o czym nam mówią deskrypcje ale czasami też i w tej kulturze są przebłyski
  • pewnego geniuszu tak jakby tutaj widzimy cytat z Talmudu który bardzo pięknie interpretuje
  • obraz stworzenia drugiego człowieka tak że Bóg nie stwarza kobiety z głowy
  • mężczyzny tak czy czyli nie mówi ten tekst o tym
  • żeby kobieta się mogła wywyższać ale też żeby mężczyzna się nie mógł wywyższyć Bóg nie stworzył kobiety z nóg mężczyzny Aby mu posługiwała rzeczywiście
  • być podnóżkiem czyimś to jest nic
  • nic chwalebnego ale Bóg stwarza kobietę z boku by była bliską jego sercu tak a
  • więc to ostatnie pokazuje na czym polega w istocie nawiązanie tej relacji
  • pojawia się drugi człowiek drugi stworzenie i pierwszy człowiek musi nawiązać jakąś relację z tym drugim z tym drugim
  • człowiekiem i najlepiej aby była to właśnie taka nomen omen Serdeczna
  • relacja ale czyli wypływająca prosto z serca o czym przypomina nam ten tekst
  • tekst biblijny mówiący o stworzeniu żebra z boku gdzieś tam właśnie z tej
  • kości która chroni serce
  • i dopiero wtedy tak to sobie podkreśliliśmy to że dopiero wtedy kiedy
  • pierwszy człowiek rozpoznaje W drugim człowieku swojego partnera z taką samą
  • co do istoty i natury
  • tak postać osobę staje się mężczyzną i kobietą jeżeli sobie znowu
  • odwołamy się do tego do tego tekstu to proszę zobaczyć że
  • dopiero w 24 wierszu
  • przepraszam dopiero w 2323 wierszu po tym stwierdzeniu tożsamości istotowej
  • człowiek staje się zostaje nazwany mężczyzną i kobietą wcześniej w całym tym pierwszym opisie i w całym
  • tym drugim opisie nie pojawia się ani iż ani i szał pojawia się tylko to ogólne
  • Adam natomiast dopiero w 23 wierszu pojawia się to rozróżnienie na
  • kobietę i na mężczyznę właśnie zaznaczone przez tę ludową ludową
  • etymologię
  • kolejnym takim wierszem
  • który mówi o relacji jest dosyć niezrozumiały
  • w świetle albo wyłącznie w świetle obyczajowości
  • hebrajskiej wiersz mówiący o tym że opuści mężczyzna
  • ojca i matkę na poprzednim spotkaniu myśmy troszeczkę Mówili właśnie o tych
  • małżeństwach jak to kobieta opuszczała swój dom i przenosiła się do domu męża
  • tak tutaj jest coś odwrotnego w tekście biblijnym że to mężczyzna opuści ojca i
  • matkę i zwiąże się z kobietą i będą jednym ciałem
  • Moim zdaniem ja sobie też nie potrafię w takiej logiczny sposób przekładając
  • właśnie to to zdanie na ówczesne ówczesną kulturę inaczej tego wytłumaczyć tylko w pewnym proroctwem
  • zobaczymy w jaki sposób ono się spełnia pewnym proroctwem dotyczącym
  • relacji pomiędzy Chrystusem a
  • kościołem tak bo jak zapowiadaliśmy sobie dwa tygodnie temu chcemy dotknąć
  • albo byśmy próbowali albo przeniesiemy to jeszcze na osobne spotkanie
  • Chcielibyśmy dotknąć tej metafory z Listu do Efezjan gdzie pojawia się
  • właśnie metafora małżeńska i na nią nakłada się metafora
  • metafora kościoła jako ciała tylko tak tytułem tytułem zapowiedzi tak
  • bo inaczej wydaje mi się trudno na to na to
  • spojrzeć trzeba by spojrzeć na ten tekst właśnie jako na tekstkryptywny a nie
  • jako na tekst ze skryptywny dotychczasowej exegazie najczęściej
  • przeważało to spojrzenie deskryptywne właśnie że człowiek o późnym troszeczkę
  • bez zastanowienia No i popuszcza mężczyznę przeżyłam ojca i i matkę i
  • łączy się ze swoją żoną tworzą jedną ciało nową komórkę zakładają nowy dom i
  • tak dalej i tak dalej to jest troszeczkę przeniesienie też naszych wyobrażeń na ówczesne wyobrażenia natomiast ówczesne wyobrażenia i ówczesne stosunki
  • społeczne nie dają nam pełnego wyobrażenia
  • tego tego stwierdzenia tylko że jest to wbrew obyczają możemy
  • tutaj oczywiście dopatrywać się może też elementu takiej negacji tak tego żeby
  • tekstą deskryptywnym nie przypisywać wartości preskryptywnej żeby ich nie
  • absolutyzować mówiliśmy troszeczkę o tym dwa tygodnie temu tak że tutaj ta
  • realizacja nie jest też doskonała No i trzeba w tej
  • niedoskonałości wyciągać wyciągać wnioski ale nie zatrzymując się już jakoś nadmiernie nad tym elementem
  • Wydaje mi się że to jest jeden z takich bardzo
  • charakterystycznych prorockich elementów w tekście dotyczącym stworzenia pierwszej pierwszej ludzkiej ludzkiej pary
  • i teraz [Muzyka] mężczyzna i kobieta już nazywani
  • mają stworzyć jedno ciało znowu
  • słusznie wychodzi się od tego że jedno ciało
  • oznacza tutaj to zjednoczenie zjednoczenie fizyczne bo nawet teksty
  • biblijne dają nam podstawę żeby tak sądzić tak tutaj mamy z Księgi Przysłów
  • czy z Księgi kaznodziei Takie przykłady gdzie pojawia się sformułowanie właśnie
  • o jednym ciele i odnosi się on do takiego fizycznego Zjednoczenia
  • No ale relacja tak jaką nawiązuje ten pierwszy człowiek z drugim człowiekiem
  • Ten mężczyzna z kobietą nie polega tylko na zjednoczeniu
  • fizycznym tak ta relacja polega też na zjednoczeniu psychicznym na zjednoczeniu
  • emocjonalnym na zjednoczeniu celu na zjednoczeniu wartości i tak dalej i tak
  • dalej na wspólnym spojrzeniu w otaczający świat tak czy czyli mamy tutaj jakąś wspólnotę czy jedność ideową
  • i na tym wydaje mi się polega też ta zapowiedź że staną się jednym ciałem
  • ale jeszcze w świetle tego tego prorockiego tej prorockiej zapowiedzi
  • możemy nadać temu trochę głębszy znaczenie to o ten za chwilę tak
  • to zjednoczenie też Jeżeli coś jest jednością Jeżeli mamy
  • tutaj zjednoczenie mężczyzny i ich kobiety i stają się oni jednym ciałem No
  • to jedno ciało nie ma elementów gorszych i lepszych w jednym ciele nie ma jakiejś
  • hierarchii tak nie może ciało istnieć bez głowy ale głowę bez
  • korpusu tak też nie może istnieć przynajmniej wyobrażeniach oczywiście
  • wyobrażeniach zenitów bardzo dobrze to obrazuje właśnie Pierwszy list do
  • Koryntian tak gdzie Paweł szeroko opisuje się o równości członków ciała o
  • równości tych wszystkich elementów które tworzą jedno ciało i jeden element jeden
  • członek nie może powiedzieć drugiemu że mniej ważny albo jest niepotrzebny i tak
  • dalej tak a więc mowa o tym jednym ciele jest
  • jednocześnie bardzo silną Moim zdaniem taką deklaracją równościową mężczyzny i
  • kobiety to że są oni jednym ciałem oznacza że są sobie równi to jest takie
  • podsumowanie tego co było opisane bardzo obrazowo wcześniej
  • No i kolejne taki element do którego znowu
  • przywiązujemy albo nie dość dużo wagi albo przy akcentowujemy ten jeden
  • fizyczny fizyczny aspekt a mianowicie że Oboje
  • byli Nadzy i się nie wstydzili
  • ikonografia która jest tak mocno zakorzeniona w
  • naszej świadomości Tak pokazuje tego Adama i Ewa rzeczywiście
  • bez ubrań w raju I bardzo często w starszych
  • egzegezach w zakresie patrystycznej jeszcze średniowiecznej która oparta jest bardzo mocne na egzgerze
  • patrystycznej mówi się o tym że no dotyczy to rzeczywiście braku braku
  • ubrań No Czy ja wiem czy tylko braku ubrań to
  • też jest jakiś obraz Proszę zobaczyć że
  • tak oni są Nadzy i nie wstydzą się nie wstydzą się siebie to znaczy
  • jeden człowiek Przed tym drugim człowiekiem obnaża się tak bardzo często Posługujemy się też tym
  • wyrażeniem że obnażyć przed kimś swoją duszę można tak albo obnażyć przed kimś
  • swoje uczucia i ja myślę że tutaj to że byli Nadzy dotyczy nie tylko ich sfery
  • fizycznej ale także tego że doskonale znali tak obnażali przed sobą swoje
  • emocje swoje przemyślenia swoje
  • swoją psychikę tak wszystko to co stwarza relacje z drugim z drugim
  • człowiekiem tak nic nie zachowywali dla dla siebie
  • Pierwszy człowiek mógł otwarcie drugiemu człowiekowi tak powiedzieć co
  • boli Co go nurtuje jak zapatruje się na tę rzeczywistość i
  • to samo możemy powiedzieć o drugim człowieku że też przed tym pierwszym mógł się obnażyć i to obnażenie bardzo często dzisiaj też No tak powoduje
  • takie No czasami zażenowanie Tak właśnie jeżeli ktoś się przed nami
  • obnaża emocjonalnie powiedzmy Tak albo albo psychicznie
  • No to nie za bardzo wiemy jak zareagować jak jak do tego
  • podejść tak jeżeli nie odwzajemniamy tego jeżeli my
  • też nie otwieramy się przed tym drugim człowiekiem to no Przychodzi taki moment
  • właśnie wstydu ale to jest wstyd taki właśnie związany z
  • pewnym zażenowaniem że nie mogę mu odpowiedzieć tym tym samym a tutaj opis
  • biblijny nam mówi coś wręcz przeciwnego także Oboje byli w stanie odnażyć się
  • przed sobą byli Nadzy oboje doskonale się znali
  • a jednocześnie nie było tego momentu skrępowania zażenowania tak nie
  • wstydzili się tego i na tym Tak mi się wydaje polega ta
  • podstawowa relacja w raju Proszę zobaczyć że nie ma tutaj jeszcze mowy o
  • posiadaniu potomstwa tak które tak mocno było akcentowane w żydowskim społeczeństwie w kulturze
  • raczej te opisy stworzenia pierwszej pary ludzkiej oscylują wokół budowania
  • relacji wokół budowania relacji z drugim człowiekiem wokół tego że niedobrze być
  • człowiekowi samemu i żeby przezwyciężyć tę samotność potrzebna jest mu pomoc a
  • pomocą będzie drugi człowiek z którym właśnie taką relację można można
  • nawiązać teraz Jeżeli to to Pamiętamy To łatwiej
  • nam będzie chyba przystąpić do ostatniego punktu naszego spotkania a
  • mianowicie do przyjrzenia się tej metafory c z Listu do Efezjan to
  • jest taka metafora która budzi dość duża emocja
  • wydaje się że ona podtrzymuje ten hierarchiczny porządek
  • tak wynikający właśnie z interpretacji pierwszych rozdziałów Biblii na
  • podstawie rzekomego porządku stworzenia ale przekonaliśmy się że ten prototyp nie jest nie jest jeszcze w
  • pełni mężczyzn tak jest człowiekiem ale nie uczestniczy w
  • stworzeniu drugiego człowieka
  • więc nie ma tu zastosowania że został stworzony pierwszy tak dopiero przy
  • stworzeniu drugiego człowieka można mówić o pełni ludzkości i o mężczyznach
  • i kobietach i łatwiej nam będzie zrozumieć tę
  • metaforę odwołując się też do właśnie tego co mówi Paweł w pierwszym
  • Liście do Koryntian właśnie do tego do tej równości członków członków ciała ale
  • jednocześnie Musimy pamiętać że metafory biblijne są bardzo mocno
  • uwarunkowane kulturowo mówiliśmy sobie też ostatnio że nawet
  • taka idealistyczna oblubieńcza metafora która pojawia się w
  • Starym Testamencie nie odwołuje się tylko i wyłącznie do
  • tego subskryptywnego tekstu monogamicznego ale
  • tak tam metafora jeremiaszowa uwzględnia kontekst
  • poligamiczny czy bigamiczne tak bo tam jest mowa o dwóch żonach
  • o Izraelu i Józek które są oblubienicą
  • oblubienicą Boga a więc metafory oczywiście nie biorą się znikąd
  • metafory są bardzo mocno uwarunkowane kulturowo zresztą ty pokulturową można
  • je odczytywać czyli mamy tutaj dwa albo trzy takie
  • nakładające się na siebie elementy jeden element to jest
  • uwarunkowanie kulturowe które bardzo mocno wybrzmiewa w tym pierwszym wierszu tak żony Niechaj będą
  • ze swoim mężem jak panu bo mąż jest głową że on jakiej Chrystus głową Kościoła zaraz do tego dojdziemy on Zbawca ciała drugi element to jest Jak
  • rozumieć tutaj ciało i trzeci element to jest właśnie kościół tak czyli mamy
  • znowu te dwa charakterystyczne bardzo motywy metaforyczne
  • jeden motyw oblubieńczy ale drugi motyw i wydaje się że ten motyw jest chyba
  • tutaj dominujący to jest rozumienie ciała
  • nie do Efezjan jest takim Specyficznym listem już mamy tak
  • list do efektem jest takim Specyficznym listem nie wszyscy bibliści uważają że
  • jest to list pawłowy kwalifikuje się go jako tak zwany
  • ale mimo tych wątpliwości czy to napisał Paweł czy nie napisał Paweł
  • w liście do Efezjan pojawia się bardzo wiele pawłowych myśli
  • On jest jakby Jeżeli nawet Paweł go nie napisał to on nie jest skomponowany z myśli Apostoła Apostoła Pawła jest bardzo mocno
  • przesiąknięty jego szkołą jego jego nauczaniem Jeżeli tak popatrzymy na tę
  • na tę metaforę No to zobaczmy tak tutaj Przyjrzyjmy się
  • bo mąż jest głową żony jak i Chrystus głową Kościoła kościół Jak rozumieć
  • kościół A no właśnie jako ciała on Zbawca ciała tutaj nie chodzi oczywiście
  • o ciało fizyczne ale chodzi o kościół jako ciało Ciało Chrystusa i jeżeli na to nałożymy
  • właśnie jak Paweł rozumie ciało on rozumie ciało jako równość wszystkich
  • członków tak to co sobie powiedzieliśmy że jeden członek nie może powiedzieć
  • drugiemu że jest niepotrzebny czy powiedzieć idź sobie bo bez tego ciało
  • absolutnie nie funkcjonuje Tak zresztą tutaj mamy
  • bardzo wyraźnie powiedziane nikt nie odnosi się z nienawiścią do własnego
  • ciała tak każdy jeżeli i pielęgnuje jak Chrystus kościół tak a proszę teraz na
  • to nałożyć to co powiedzieliśmy sobie o jedności która jest w
  • Księdze Rodzaju tak że kobieta i mężczyzna będą tworzyć jedno ciało
  • tak bo jesteśmy członkami jego ciała tak samo mężczyzna jak i kobieta są
  • członkami ciała ciała Chrystusa i dlatego Apostoł Paweł przywołuje właśnie
  • tę myśl z Księgi z Księgi Rodzaju A dlatego opuści człowiek ojca i matkę i
  • połączy się z żoną swoją i będą dwoje jednym ciałem
  • tajemnica to wielka A ja mówię W odniesieniu do Chrystusa i do kościoła i teraz wyjaśnia nam się proszę zobaczyć to
  • proroctwo tak to proroctwo które dotychczas było niezrozumiałe dla nas człowiek i
  • mężczyzna opuszcza ojca swego i matkę swoją i łączy się ze tak że stają się jednym ciałem jeżeli
  • odniesiemy to do Chrystusa i do kościoła No to kogo Chrystus
  • opuścił w tak Wcielając się opuścił swojego ojca tak i zszedł tutaj
  • tutaj na ziemię żeby
  • zbawić ciało żeby zbawić kościół żeby ten kościół mógł w ogóle
  • zaistnieć tak żeby mógł w ogóle zafunkcjonować
  • i tutaj proszę państwa muszę przerwać
  • Bardzo przepraszam że dzisiaj nie dam przestrzeni na zadanie mi pytań tak na
  • żywo dlatego że mam o 20 kolejne spotkanie ale jeżeli by się pojawiły jakieś refleksje pytania to Asiu zapraszam
  • bardzo serdecznie do zadawania pytań W ten sposób dzisiaj jest taka wyjątkowa sytuacja natomiast
  • Myślę że następnym razem pozwolimy państwu już pytać normalnie że tak się
  • wyrażał ja chciałam tobie bardzo serdecznie podziękować wiem że się spieszysz więc tylko szybko
  • pokażą to co będzie działo się w najbliższych tygodniach
  • Zgodnie z twoją obietnicą chciałam państwu pokazać co będzie się w ogóle
  • działo we wrześniu A we wrześniu mamy tak jak już mówiłam
  • na samym początku drugie części naszych spotkań wakacyjnych za tydzień spotkamy się z doktorem sławomirem
  • torbusem semickie struktury w Ewangeliach synoptycznych tym razem będziemy przyglądać się modlitwie pańskiej
  • za dwa tygodnie rodzice swoich dzieci dzieci swoich
  • rodziców Izabela bućkowska która opowiadała najpierw o stosunku dzieci do
  • rodziców tym jakie on powinien być jak on wynika z Biblii Tym razem zajmiemy się częścią II czyli tym jak rodzice powinni traktować swoje dzieci Jak mieć
  • do nich stosunek bo to nie tylko jest tak że w Biblii W Talmudzie później tylko dzieci mają obowiązki w stosunku
  • do rodziców i za 3 tygodnie spotkamy się między
  • innymi z profesor Kaliną Wojciechowską ale również z doktora sławomirembursem i
  • z magistrem Grzegorzem wiktorowskim i będziemy rozmawiać na temat chrześcijańskich fake newsów religie nie są wolne od takiego zjawiska
  • spojrzymy na nie z różnych stron nie będę tutaj dużo o tym mówić Dowiecie się
  • państwo bliżej tego terminu jeżeli chodzi o dzisiaj kevino bardzo ci
  • dziękuję tam było naprawdę interesujące i skłaniająca do spojrzenia w zupełnie innej strony na te wszystkie wersety które przecież mówię doskonale znamy
  • prosimy o jeszcze i z państwem do zobaczenia za tydzień z
  • tobą za 3 tygodnie dobranoc Miłego wieczoru
Pobierz transkrypcję (TXT)