Będą oboje jednym ciałem (1 Mż 2,24). Biblijne modele relacji małżeńskich, cz.1

Rozwiń transkrypcję filmu

Będą oboje jednym ciałem (1 Mż 2,24). Biblijne modele relacji małżeńskich, cz.1

  • ruchu i [Muzyka]
  • ruchu i [Muzyka]
  • samochód łooo Dzień dobry państwu jest wtorek
  • 19:00 więc rozpoczynamy a Dzisiaj będziemy mówić o małżeństwie będą oboje
  • jednym ciałem wokół biblijnych modeli relacji małżeńskich często Kiedy rozmawiamy o małżeństwie
  • wydaje nam się że to jest taka prosta sprawa że zawsze tak było że jeden mąż
  • jedna żona W każdym razie przynajmniej w naszym kręgu kulturowym W każdym razie przynajmniej równocześnie
  • jeden mąż i jedna rząd czasem Biblia opisuje bardzo wiele uwarunkowanych
  • kulturowo i historycznie model relacji małżeńskich takich jak na przykład wielożeństwo konkubinat był oczywiście również
  • monogamia jak na
  • chwile można rozumieć metaforę małżeństwa jako jednego ciała Lublina metaforach której rozpoczyna się tytuł dzisiejszego naszego spotkania
  • czytamy to choroba wywołuje się tylko domu było monograficznego a sformułowanie jedno ciało ogranicza się wyłącznie do wymiaru seksualnego
  • przyjemność zakłada też równość a jeżeli tak to na czym polega i jak ją rozumieli
  • różni autorzy biblijni O tym właśnie będzie opowiadać dzisiaj już mogę
  • powiedzieć że także za dwa tygodnie profesjonalny Kalina Wojciechowska
  • która jest już z nami dzisiejsza część wykładu ma charakter taki historyczny a
  • za dwa tygodnie będziemy zagłębiać się w szczegóły egzotyczną hermeneutyczne ja
  • już nie będę w tej chwili przedłużać oddaję ci głos
  • Bardzo dziękuję też Witam wszystkich w ten czarny wieczór wtorkowy Dziękuję tym
  • wszystkim którzy zdecydowali się te pół godziny spędzić z nami
  • i żeby nie przedłużać to chciałam udostępnić prezentację ale jeszcze takie
  • dwa dwa słowa wyjaśnienia być może państwo którzy interesują się
  • różnymi eventami związanymi z ewangelizacji ją w
  • zastaw kościele ewangelicko-augsburskim zauważyli że podobny wykład Czy podobne
  • seminarium miało miejsce w dzięgielowie w tym roku i rzeczywiście pewne rzeczy
  • będą powtórzone ale ponieważ wokół tego seminarium już jak się dowiedziałam narosło troszkę mi to że propaguje bigamia albo że propaguje do
  • monogamii że propaguje właśnie nie monogamii tylko
  • wielożeństwo No to chyba postaram się troszeczkę inaczej rozłożyć
  • akcenty stosunku do tego co to mówiłam w dzięgielowie żeby
  • wybrzmiały bardziej te elementy które chciałabym
  • podkreślić takie założenia wstępne które wydają mi się
  • dosyć istotne przy tych naszych rozważaniach że tych naszych
  • rozważaniach o małżeństwie ponieważ jak już Joanna powiedziałaby wstępie nam się
  • wydaje że takim oczywistym jedynym modelem
  • małżeństwa jest to małżeństwo monogamiczne Gdzie jest jeden mąż i jedna żona i szukamy tego potwierdzenia Biblii tymczasem Musimy przyjąć też to
  • że Biblia jest nie tylko tekstem który zawiera Słowo Boże a kim
  • będziemy szukać w tym tekście słowa bożego ale żeby je odnaleźć musimy się
  • przebić przez ten materiał historyczno-kulturowy który otacza to
  • słowo boże bo to słowo boże wiadomo że jest niejako otulone tym elementem
  • historyczno-kulturowy tym autor biblijny
  • jest dzieckiem swojej kultury i swojej epoki o niej nie przeskakuje w żaden
  • sposób on musi poruszać się w jej ramach i korzystać z tego wszystkiego co mu
  • oferuje ta kultura i rzeczywiście wykorzysta korzystali z rodzajów
  • literackich i z retoryki i z obrazów które
  • nie są jakimiś abstrakcyjnymi obrazami ale obrazami
  • które tak widzianymi widzianymi i obserwowanymi naocznie a więc Biblia jest niewątpliwie także
  • tekstem historyczną kulturowym I właśnie
  • tej historyczno-kulturowe jej otoczce będziemy rozważać przynajmniej tej
  • pierwszej części dzisiejszej przypadki małżeństwa Małżeństwo jest oczywiście przejawem przede wszystkim
  • życia społecznego tak jest pewnym modelem życia
  • społecznego które który ten model tak daje potem oczywiście obrazy zastosowane
  • w metaforach tutaj też już zostało zapowiedziane że będziemy rozmawiać o metaforach z małżeńskich Ale ty metafory
  • właśnie nie biorą się znikąd one się biorą z tego z obserwacji życia
  • dookoła autora biblijnego i zobaczymy też że nawet ta metafora małżeńska która
  • występuje w Biblii wcale nie jest od tego wolne
  • drugim takim założeniem jest przekonanie o tym że w Biblii nie wszystkie teksty mają jednak ten sam
  • ciężar gatunkowy że są teksty destrukcyjne i teksty proskrypcyjne
  • tutaj proszę się absolutnie nie zrażać tą terminologią która może wydawać się
  • taka napuszona ale deskrypcja to jest po prostu opis opis jakiejś
  • rzeczywistości natomiast preskrypcja to są już pewne normy są takie teksty
  • normatywne które wydaje się że powinny obowiązywać natomiast teksty
  • deskrypcyjny To są teksty które opisują
  • opisują rzeczywistość w nawiasie podałam takie rozróżnienie które wydaje mi się
  • dosyć dosyć trafne a mianowicie preskrypcja to
  • jest pewien ideał natomiast jak ten ideał jest
  • realizowany do tego odsyła deskrypcja No i okazuje
  • się że nie wszystkie szczytne ideały które opisane są w biblii Nie wszystkie
  • założenia które mamy w Biblii daje się zrealizować No tak żeby rzeczywiście
  • żeby rzeczywiście urzeczywistniać je oczywiście urzeczywistniać takim trochę
  • tak żeby je urzeczywistnić i pesta2 niezauważenie to jest
  • progresywność objawienia ono się bardzo blisko wiąże z tym pierwszym naszym
  • założeniem że Biblia jest ekstremy historycznym kulturowym i z tym że autor
  • biblijny porusza się w takiej rzeczywistości jakiej Jaka jest udana i
  • posługuje się takim językiem i takimi zdobyczami kultury i cywilizacji Jakie
  • są udane bardzo dobrym tego przykładem jest takim m który zrobił furorę na
  • Facebooku ja pozwolę sobie go przypomnieć napewno państwo się z nim
  • spotkali A kiedy zmarł rabin trafił do nieba i pyta Boga boże powiedz jak
  • stworzyłeś wszechświat i otrzymuje taką odpowiedź
  • osobliwość następnie wielki wybuch inflacja w kosmologiczna swej Basi fizycy wszystko właściwie odczytali Ania stworzyłeś życia no jak abiogeneza
  • później świat RNA a później ewolucja komórki a następnie Organizmy
  • wielokomórkowe Boże a jak stworzyłeś człowieka Przecież
  • to już opisał Darwin najpierw naczelne wykorzystywanie narzędzi mowa postawa
  • wyprostowana ty do szkoły nie chodziłeś ale Boże przecież który jest napisane o
  • siedmiu dniach o tym że człowiek został ulepiony w gminę A jak ty drogi rabinie
  • wytłumaczył byś w tamtym czasie nie umiejący pisać i czytać pasterzom z mieczami z brązu Co to jest plazma kwarkowo glonowa DNA i dobór naturalny
  • przyznam się że ja też połowy z tych sformułowań nie rozumiem tak ale ten mem
  • bardzo dobrze Czy też bardzo dobrze obrazuje właśnie to co nazywamy progresywność objawienia więc Facebook kiedy człowieka w języku dla niego
  • zrozumiałym I dostosowuje ten język objawienia do właśnie do percepcji człowieka do tego by on mógł to objawienie zrozumieć
  • Dlatego bardzo często mamy w Biblii właśnie posługiwanie się obrazami obrazami nawiązującym i do
  • ówczesnej rzeczywistości tej rzeczywistości czy 2000 lat w Nowym
  • Testamencie tych trzech tysięcy lat Starym Testamencie Tak więc ty założenia
  • musimy gdzieś tam mieć z tyłu głowy żeby potem nie popełniać tego rodzaju błędów
  • że teksty deskrypcyjny deskryptywne będziemy uważać za teksty
  • normatywne że to gdzie jest opisywane Gdzie są opisywane stosunki społeczne
  • stosunki małżeńskie oparte na poligamii będziemy uważać za
  • dla nas również wzorzec wzorzec małżeńskie małżeństw niż
  • jak podzielimy sobie te nasze dwa spotkania podzielimy sobie na takie dwie
  • zasadnicze części pierwsza część będzie obejmowała te punkty które tutaj mamy jako 1 i 2 wyszczególnione a więc powiemy sobie
  • troszeczkę o takich właśnie preskryptywny i destruktywnych
  • obrazach w Biblii które wiążą się z monogramem ją to jest
  • preskrypcja poligamia to jest pewna deskrypcja i
  • powrót do monogamii znowu mamy element taki preskryptywny Zaraz wytłumaczę o co
  • chodzi i dzisiaj powiemy sobie po prostu o tych uwarunkowaniach poligamii dlaczego w ogóle
  • mówimy o b okolicami skoro Biblia wcale nie zakładaj A jako jako normatywnej
  • natomiast jak już zostało zapowiedziane za dwa tygodnie zajmiemy się dużo bardziej szczegółowo
  • egzegeza i hermeneutyka tego tekstu właściwie kluczowego dla
  • pojmowania małżeństwa który mamy w Księdze Rodzaju pierwszej księdze
  • mojżeszowej pierwszym i drugim rozdziale na końcu pierwszego i na początku
  • drugiego rozdziału i symboliką oblubienicą
  • na którą nakłada się też wielowarstwowa metafora właśnie w Efezjan liście do
  • Efezjan [Muzyka] 522 33 która mówi o stosunkach w małżeństwie o pewnym
  • głosowaniu żony mężom i czy to jest obowiązujące
  • czy nieobowiązujące jak to właśnie połączyć z tym tekstem z pierwszej księgi mojżeszowej więc na pewno dwa punkty będę zapraszała za dwa
  • tygodnie Natomiast dzisiaj ten czarny wieczór Może mniej
  • wyczerpujące intelektualnie rozważania jak zapowiedziała my ten pierwszy Punkty obejmuje właśnie i
  • teksty deskryptywne i teksty preskryptywne i co się okazuje proszę zauważyć jak o małżeństwie jeżeli już zastosujemy do tekstu biblijnego właśnie
  • hermeneutyk ę
  • klucz interpretacyjne i tutaj No czy naszych rozważaniach będziemy jednak
  • stosować taką hermeneutyk ę
  • [Muzyka]
  • czyli zakłada jednego mężczyzny zakłada jedną kobietę Wiemy już tak mając tyłu
  • głowy to co powiedziałam te założenia które musimy brać pod uwagę że jest to
  • pewien obraz pewien symbol tak
  • który odwołuje się znowu nie tylko do relacji małżeńskich ale też obejmuje
  • relacji z relacje człowieka z Bogiem relację człowieka z Bogiem przekładane
  • są też na relacje międzyludzkie
  • a więc ta ta symbolika nie symboliką plastyczną tak na początku
  • wybranej mitologii czyli tej historii historii tworzenia i historii a
  • początków mamy pewne założenie monogamiczne i na końcu Biblii
  • Apokalipsa kiedy czytamy o tym jak Miasto boże jest schodzi
  • tak jakby niebieskie Jeruzalem schodzi na ziemię przystrojone jak
  • oblubienica dla swojego męża też mamy jednego oblubieńca i jedną oblubienice
  • oczywiście jest to o wiele bardziej metaforycznie sformułowanie niż to niż
  • to pierwsze ale tak samo obrazowe też mamy tę symboli symbolikę i też mamy
  • obrazowanie pewnych relacji człowieka z Bogiem za pomocą metafory i jest to
  • metafora małżeńska odwołująca się do tego małżeństwa monogamiczne 2T nie elementy ramowe które tworzą które tworzą
  • początek i koniec tekstu biblijnego No a w środku jest deskrypcja czyli właściwie
  • to co mamy w jaki sposób jest realizowany albo nie jest realizowany
  • ten ideał ta inwestycja tak i to są wszystkie perypetie małżeńskie znane historii patriarchów ze Starego
  • Testamentu wszystkie uwarunkowania małżeńskie znane z Nowego Testamentu To wcale nie jest tak że Nowym Testamencie to
  • monogamia jest taka oczywista Wcale nie bo wtedy właśnie Wciąż jeszcze wśród
  • Żydów funkcjonuje poligamia planie bigamia
  • jeszcze ktoś czasach pomogło testamentowych przecież trwają dyskusje Hej zobaczymy rabinów i leżą wolno mieć teraz czy
  • tylko jedną żonę czy może kilka żona jeżeli kilka to ile i od czego to zależy
  • także to deskrypcja wcale nie odwołuje się tylko do realizacji tego modelu
  • modelu monogamiczne go który mamy na początku i na końcu który funkcjonuje jako pewien ideał ale
  • także do właśnie tego szeroko pojętego świata ówczesnych stosunków
  • społecznych i kultury która pozwala
  • na posiadanie kilku rząd razy czym Jest to uwarunkowane Czym była uwarunkowana
  • ta polityka my przychodzimy właśnie do rozważań takich nad tekstami już
  • kres deskryptywny mi które pokazują po prostu jak wyglądało życie
  • życie czasach patriarchów czasach Królówka he
  • niewoli babilońskiej po niewoli babilońskiej czasach Jezusa i tak dalej i tamto i co możemy zauważyć że z tobą nie jest to taki
  • obraz jednolity możemy wyróżnić przynajmniej trzy formy takiej takiego organizm organizowania życia społecznego życia rodzinnego tutaj
  • one zostały wymienione jest to trafia Arkad jest to matriarchat i jest to
  • patriarchat nie najbardziej znany z tego jest patriarchat i on jest Biblii najszerzej reprezentowany to nie ulega
  • wątpliwości natomiast elementy pracy Aha to i matriarchatu nadają się ale
  • pojawiają się w sposób taki może bardziej szczątkowy jeżeli chodzi o pracy archetto
  • uważa się że pozostałością właśnie tego patriarchatu jest prawo odwołujące się
  • do lewiratu do tego żeby brat zmarłego
  • poślubił wdowę po zmarłym bracie i potomstwo
  • pierwsze pierwsze dziecko zrodzone z tego związku byłoby uważany za dziecko
  • zmarłego tak to to jest prawdopodobnie właśnie pozostałe pozostałość tego patriarchatu Poza tym jak Popatrzymy
  • sobie na to w jaki sposób funkcjonowała rodzina Rebeki Mac No to okazuje się że
  • tam ostatnie słowo miał brat rybek i czyli laba On właściwie organizował całe
  • życie życie tej rodziny to być może również jest pozostałością tego
  • patriarcha b No i wreszcie historia Gminy kiedy to nie ojciec ale
  • właśnie bracia wymierzają sprawiedliwość gwałcicielowi tak temu który
  • zhańbił ich siostrę właśnie razem to nie należy do ojca ale należy do
  • dobrać i stąd też przypuszczenie że jest to pozostałość Francja chatu Natomiast
  • matriarchat on cię może bardziej kojarzy z taką mitologią feministyczna i potem tą tak kątem
  • styczną otoczką ale jest też obecny w Biblii
  • tylko nawet czasami nie zauważamy on jest obecny właśnie przykład określaniu
  • tej linii pokrewieństwa związanej z map z matką czyli z tym tak zwanym
  • matrylinearny snem to widać dobrze w opowiadaniu o
  • abrahamie i tak kiedy Abraham i Sara właśnie pierwszej księdze
  • mojżeszowej 20m rozdziale określani są jako
  • rodzeństwo ale rodzeństwo mające jednego ojca natomiast inne matki i to że oni
  • mieli inne matki pozwala im zawrzeć związek małżeński pozwala im być
  • być małżeństwem tak chociaż proszę zauważyć żel Księga kapłańska potem
  • Księga Powtórzonego Prawa pod rok ezechiel który wymienia różne
  • grzechy i wśród tych grzechów również fakt czy
  • obcowania czy czy poślubienia i siostry odwołuje się właśnie do
  • pewnego do pewnej deskrypcji prawda że nie wolno poślubić
  • nawet córki tak siostry czyli córki córki matki
  • córki tego tego samego Ojca tak tutaj ta realizacja tego tych tych przykazań
  • okazuje się bardzo niedoskonała nawet przypadku właśnie
  • patrzę patriarchów Abrahama i jego jego żony Sary to samo można powiedzieć
  • oczywiście o pokrewieństwie Amona i Tomasz i to że a on zapałał
  • miłością do kamer to są wszystko właśnie przypadki
  • opisujące Jak wygląda życie i jak wygląda tutaj moglibyśmy powiedzieć brak
  • realizacji tych ideałów tych idei które mamy zawarte właśnie wyszczególnionych
  • na czerwono tych tekstach preskrypt tych też pozostałością matriarchatu jest to co
  • wydaje się takie oczywiste a mianowicie że to matka nadaje imię swojemu swojemu
  • dziecku mamy na przykład pozostałość znowu tego zwyczaju nawet w Nowym Testamencie tak kiedy
  • to Elżbieta nadaje imię
  • temu synowi czyli Janowi chrzcicielowi oczywiście tam prosi się jeszcze potem o
  • potwierdzenie tego Zachariasz musi to to potwierdzić
  • tak ale ponieważ jest mój nie my więc musi to to napisać niemniej to odwołanie
  • bardzo bardzo starożytne jest jest tym tekście obecny
  • No i oczywiście patriarchat patriarchat jako ten grzech obowiązujący model życia społecznego gdzie
  • domu ojca stanowi taki taką najbardziej podstawową komórkę społeczną gdzie
  • władza mężczyzn wydaje się nieograniczona gdy mąż jest ty uważany
  • za pana swojej żony bardzo często w Starym Testamencie można się spotkać z takim określeniem
  • boals tak bardzo oznacza nie tylko imię pogańskiego bóstwa ale także oznacza
  • oznacza pana pana i władcę związku z tym widać że żona jest cały czas pod
  • panowaniem pod panowaniem męża ale
  • z panowaniem wiąże się również troska o zapewnienie tej rodzinie bytu
  • zapewnienie jej utrzymania tak władca to jest nie tylko ten który rządzi
  • Chewbacca to jest także ten który który utrzymuje oczywiście w Biblii poza tymi
  • nielicznymi fragmentami które odwołują się do matury linearyzm u mamy przede
  • wszystkim patrylinearne tak czyli określenie i mężczyzn i kobiet za pomoc są patroni mu na odwołanie do tego że
  • ten był synem tego ten był synem tego ten był synem tego albo ten był ojcem
  • tego tego tego i jeszcze jeszcze któregoś jak to są te
  • wszystkie genealogii które bardzo często w tekstach historii nowo testamentowych pomijamy bo nam się wydają nudne ale
  • właśnie one dosyć dobrze odzwierciedlają tamtą kulturę opartą na patriarchacie i patrzyli na Różnie
  • teraz z patriarchatem wiąże się również właśnie
  • [Muzyka] zapewnienie licznego potomstwa tak tutaj
  • żeby w ogóle można było realizować ten model patriarchalny żeby ten pan i
  • władca mógł faktycznie być z panem domu No to musi mieć
  • rodzinę nad którą bym mógł panować oczywiście przede wszystkim
  • panuje nad żoną tutaj już to sobie powiedzieliśmy ale panuje też nad dziećmi strona powinna zapewnić mu liczne potomstwo Jeżeli nie zapewniamy
  • licznego potomstwa No to bierze się kolejną żonę tak która
  • da mu dzieci albo jeszcze więcej dzieci także
  • zapewnienie licznego potomstwa to liczne potomstwo które jest bardzo mocno jakby
  • genetycznie wpisane też patriarchat stanowi takie pierwsze i chyba najważniejsze
  • uwarunkowanie politykami ale tak dążenie do tego żeby
  • mieć jak najliczniejszą Hej rodzinę której mężczyzna jest głową i to się
  • oczywiście przejawia również w życiu społecznym
  • społecznościach większych niż niż rodzina tak ten rodzinny model
  • patriarchalny staje się też modelem modelem organizacji państwa
  • rodzina jest z jednej strony właśnie takim mini państwem Ale z drugiej strony
  • też przynajmniej w pewnym okresie jak jak Zobaczymy bo to się troszeczkę zmienia Stanowi też model organizacyjny dla dla całego państwa tak Zwłaszcza
  • właśnie w tym w tym okresie nomadyczny natomiast osiadły tryb życia
  • troszeczkę to zmienia Zmienia tę sytuację z jednej strony oczywiście Król jest tak jak ojciec rodziny władcą absolutnym ale
  • widać że kiedy Państwo się organizuje też oddaje swoje kompetencje w ręce
  • urzędników także nie ma takiej nie tylko do niego należy ta
  • władza tutaj właśnie za chwileczkę to zaraz zobaczymy
  • gdzieś miałam to napisane ale na razie nie
  • nie uprzedzajmy wasz
  • pierwszy przypadek poligamie opisany w Biblii jest już w
  • pierwszej księdze mojżeszowej tak mamy tutaj ten cytat państwo widzą 2 rządy
  • Romek i znowu jest w tym opisie to już jest
  • pewna deskrypcja zawarta krytyka tej
  • politykami ona nie jest Może jeszcze taka taka wyraźna tak musimy ją znowu
  • był uzyskać sobie z tego tekstu biblijnego ale gdzieś tam między wierszami można ją przeczytać tak dlatego że proszę
  • zauważyć jak rozwija się i monogamia i poligamia Starym Testamencie
  • linia serca czyli ta linia Nazwijmy to dobrych potomków Adama i
  • Ewy jest z nią monogamiczność damy dziwnie aż do czasów Noego czyli do
  • czasu potoku
  • Obowiązuje Obowiązuje monogamia natomiast gmina Linia Kraina
  • tak związana
  • z synem który popełnił jednak zbrodnie jest
  • linią poligamiczna tą i w Księdze Rodzaju w pierwszej księdze mojżeszowej
  • Możemy nawet przeczytać że lamek był jednym z pomniejszych ludzi tak więc w
  • tej ocenie lameka mieści się też taka zakamuflowana
  • ocena ocena politykami że nie jest to coś co
  • jest zamierzone przez przez Boga co jest reprezentowane i
  • przez tym linia serca Paulinie bardziej bardziej pobożną Piszą piszą Bogu
  • natomiast właśnie ta linia Kalina odchodzi od
  • tego tego modelu ale tak jak powiedzieliśmy sobie
  • poligamia potem poligamia mocno wpisuje się
  • funkcjonowanie społeczeństwa dlatego że Chodzi przede wszystkim o nie ojej jakąś ocenę etyczną czy o ocenę moralną nawet oceny
  • religijną tylko o to żeby zapewnić sobie jak najwięcej potomstwa to też wiąże się
  • z tutaj już uprzedzę to o czym będziemy mówić na następnym spotkaniu to wiąże
  • się też z zmianą celu małżeństwa albo z inaczej złożonym i akcentami jeżeli
  • chodzi o cele małżeńskie opisanych w pierwszym i drugim rozdziale księgi
  • księgi mojżeszowej generalnie oczywiście
  • błogosławieństwo związane z rozmnażaniem się jest w tym pierwszym opisie stworzenia ale ten drugi opis stworzenia
  • mówi nam ten starszy opis stworzenia tak w drugim rozdziale mówi nam też o
  • przyczynach dlaczego w ogóle człowiek wchodzi w relacje małżeńskie mówi o tym
  • że niedobrze aby człowiek był sam A więc chodzi o
  • zapewnienie sobie jakiegoś partnera pomocy to też będziemy mówić co to oznacza pomoc zapewnienie
  • relacji i uchronienie się przed samotny wciąż jako takie same cele małżeństwa
  • jak i jaki posiadanie potomstwa natomiast przy akcentowanie tego tego posiadania potomstwa które skutkuje potem
  • poligamia ją jest przeniesieniem z papy przeniesieniem też akcentu z tego
  • celu małżeństwa na sposób osiągnięcia tego celu
  • posiadanie potomstwa jest oczywiście również sposobem na zapewnienie sobie
  • relacji ale jest to tylko jeden ze sposobów tak natomiast
  • pomija się wszystkie wszystkie inne i proszę zobaczyć w tych tekstach właśnie
  • destruktywnych autorzy biblijni skupiają się właśnie na tym żeby podkreślać
  • możliwość posiadania jak największej liczby liczby potomstwa tak i zapominają
  • też o innych wartościach jakie przynosi przynosi Małżeństwo może nie zapominają tak ale generalnie pomija się albo
  • minimalizuje się też te inne cele małżeństwa które tekście preskryptywne
  • na początku Biblii się pojawiają Jakie są sposoby na to żeby posiadać liczne
  • potomstwo tak oprócz tego że bierze się jedną żonę ona
  • no wiadomo tak kobieta na Bliskim Wschodzie nawet jeżeli Bardzo młodo wyjdzie za mąż to dosyć szybko się starzeje związku z tym jedna kobieta
  • nawet płodna może dać mężowi oczywiście jakąś ograniczoną Liczbę Liczbę dzieci w
  • związku z tym bierze się drugą niewolnice z są generalnie bardzo dobrze
  • znamy z opisów życia życia patriarchy ale oprócz tego oprócz
  • tego że mężczyzna ma dwie żony może mieć również niewolnice czy czyli nałożnice
  • różnie to w różnych przykładach jest formułowane
  • i przykładem takim jest oczywiście historia Abrahama stary i
  • Agata kiedy Abraham nie może się doczekać się potomstwa z Sarą stara jest już
  • w takim wieku że trudno aby mnie siedzi sama Sara przyprowadza Abrahamowi Haga
  • tak samo Sara daje swojemu mężowi niewolnice aby mógł chodzić z nią się
  • dziecko Zresztą wydaje jej się że to jest też w zamyśle zamyśle Bożym także
  • ta obietnica dotyczy potomstwa Abrahama jakby ona też Sara
  • też siebie umniejsza w tym w tym postępowaniu to jest oczywiście
  • nieprawdą tak potem zostaje to to wyrównane i proszę zauważyć że
  • pozycja hakari I Stary ona nie jest trudna hagar jest cały czas niewolnicą
  • jest określana jako pielęgniarz tak wielka liczba mnoga pielęgniarz to jest liczba Liczba
  • pojedyncza No czyli niewolnicza która daje daje dzieci
  • w domu tak mężczyźnie który jest władcą
  • rodziny który pan nad nad rodziną w pozycjach tych kobiet równa równanie
  • jest to oczywiście też swoje psychologiczne konsekwencje zaraz do tego do tego dojdziemy i ten model wydaje się dosyć dosyć
  • popularny tutaj też wypisałam kilka tekstów
  • biblijnych bardzo dobrze dobrze znany które mówią o pewnej hierarchii tych
  • rząd Tak więc mamy na chora mamy Milkę i hełmem
  • mam tak one też nie są równe statusem i tak dalej i tak dalej to jeżeli państwa
  • interesowało to oczywiście możemy to chyba dzisiaj jakoś jakoś bardziej
  • szczegółowo omówić Up The ona jest no
  • widoczny taki wręcz hm bo oprócz tego że miał wiele rząd to jeszcze miał
  • nałożnice i konkubinę i nawet pozytywne warto
  • powtarzać i takie jak Samuel Przepraszam tutaj jest literówka To prawie
  • tak miał dwie żony i też to miało swoje konsekwencje
  • konsekwencje psychologiczne
  • to jak mówiłam nie posiada nielicznego licznego potomstwa jest oczywiście
  • uwarunkowane tym uwarunkowane historycznie uwarunkowane kulturowo i widać tutaj jak bardzo tekst biblijny
  • wpisuje się w co ówczesną kulturę Tutaj absolutnie patriarchowie nie są jakimiś
  • tymi wyjątkami bo jeżeli Popatrzymy sobie na przykład na prawa Hammurabiego
  • i potem jeszcze na prawo asyryjskie możemy przeczytać właściwie to co jest
  • realizowane przez przez patriarchów tak że z jednej strony
  • mężczyzna nie możesz sobie wziąć drugiej żony tylko jak tylko w przypadku gdy pierwszy okaże się być chłodno a więc znowu mamy to podkreślenie
  • płodności i chęci posiadania jak największej ilości potomstwa
  • też widać tutaj pewne ograniczenia w domu płatwie mężczyzny w
  • tym drugim przekazaniu że mąż nie może sobie wziąć
  • jeśli jego żona sama oddaje mu niewolnice lub konkubinę jako konkubinę
  • to jest ten krzyk przypadek Abrahama i to jest stary
  • tak Czyli Abraham nie miał właściwie wpływu na wybór
  • Haga tak samo sama przyprowadziła swoją niepojęcie to potem też w historii
  • Jakuba będzie będzie wyglądało
  • potem na wziąć sobie konkubinę nawet jeżeli jeżeli żono w
  • internecie tak to coś złącza zdaje się masz ale problemu Jakbyś mogła powtórzyć
  • ostatnie dwa trzy zdania Dobrze to ten drugi tutaj przypadek rozważałam właśnie
  • o pewnych braku wpływu płaszczyzny na to kogo mu
  • żona przyprowadza jako niewolnicy i to jest przypadek Haga ritar także że tutaj
  • Abraham nie mógł sobie sam wybrać tej konkubiny tylko musiał przyjąć tę którą
  • domu przyprowadziła jego żona bo być może właśnie przeprowadziła mu
  • oczywiście młodszą kobietą taką zdolną urodzić dzieci ale na przykład mało urodziwą Tak więc tutaj w grę mogą wchodzić jakaś złośliwość
  • żony to jest też przypadek Jakuba któremu 2 jego żony też potem
  • przyprowadzają swoje niewolnice żeby jaką miał z nimi z nimi dzieci no i ten
  • ostatni przypadek tak jeżeli mężczyzna decyduję się właśnie
  • czy stać go na to żeby mieć żonę i konkubinę No to tych konkubin też nie
  • może być jakaś bardzo parę liczba
  • tylko konkubina może być jedna chociaż on może być więcej no jeżeli ma takiego
  • pecha że i konkubina okaże się bezpłodna No to może wtedy wziąć i oczywiście
  • kolejno ale widać nawet przy tym założeniu że
  • budujemy rodzinę opartą o jak największą liczbę dzieci
  • to nawet w tym przypadku są pewne pewne ograniczenia że to że to nie jest tak że
  • można sobie wybrać dowolną liczbę tych kobiet i to samo jest powtórzony właściwie właśnie w tym prawie w prawie asyryjskim też jest
  • pewna ograniczoność i też ograniczoność
  • godności Tak więc mężczyzna może mieć oczywiście kilka tych konkubin ale się
  • tylko jedna z tych konkubin może być potem podniesiona do godności żony być
  • może to również jest przypadek taki tak Abrahama i
  • kultury kiedy po śmierci karykatura staje się żoną ale wciąż w Biblii o ona określana jest jako pilot też nie jest
  • nazywana i szaty liczyli żona tylko b lekarz
  • to taka taka dygresja
  • już tak kończąc właściwie tę tę pierwszą część kilka wartych przekładów
  • biblijnych oczywiście sposobu na posiadanie licznego potomstwa
  • a jednocześnie właśnie przykładów tej subskrypcji czyli tego odejścia od
  • ideału biblijnego tak od ideału Bożego który jest opisany na początku przez to
  • właśnie że przy akcentuje się ten jeden z celów małżeństwa a więc posiadanie
  • posiadaniu dzieci No to jest oczywiście taka wręcz
  • archetypowa historia to jest historia Jakuba Racheli i Lei kiedy Rachela jest
  • nieszczęśliwa dla jest nieszczęśliwa tak Rachela Jestem szczęśliwa bo nie może mieć dzieci dla jest nieszczęśliwa bo nie jest kochana przez męża Jakub jest
  • nieszczęśliwy bo najpierw nie może ożenić się z
  • Rafaello A kiedy już wreszcie może jeszcze z nią ożenić to
  • okazuje się że jego ukochana żona nie może mieć dzieci tak No i oczywiście A
  • te ten niewolnice to powoduje pewne konflikty związane też z
  • właśnie z dziećmi
  • pochodzącymi od rządu i od tej żony kochanej od tej żony
  • niekochanej i od od niewolnicy i to z kolei
  • stara się w jakiś sposób normalizować teksty z Księgi Powtórzonego Prawa tak
  • że jeżeli będzie miał mąż dwie żony jedną kochaną a drugą nie kochaną już
  • widzimy bardzo wyraźnie nawiązane właśnie do tej afery typowej do tej
  • typowej historii i jeżeli one urodzą tych synów
  • to czy dzieci w ogóle to te wszystkie dzieci i kochanej żony i nie kochanej
  • żony mają równe równe Prawa Agaty zwłaszcza dotyczy to oczywiście
  • pierworództwa Hej znowu mamy
  • gdzieś tam z tyłu głowy tam historie
  • Jakuba i i jego i jego dzieci
  • to grzech i teraz jeszcze taka taka jedna jedna
  • rzecz właśnie związana z tymi z tymi uwarunkowania
  • uwarunkowaniami historyczno-kulturowy mi która też otworzy nam drogę do kolejnego
  • spotkania związanego z metaforą oblubienicą nam by się wydawało że
  • właśnie metafory oblubieńcze w Biblii są odwołaniem do tego do tych tekstów
  • preskryptywny prawda do tego że jest jeden oblubieniec Czyli bułki jedna
  • oblubienica czyli to lub wybrany nie oczywiście w dużej mierze tak jest
  • ale trzeba też wziąć pod uwagę na przykład teksty z Księgi Jeremiasza Gdzie jest z kolei
  • w tle pojawia się odwołanie do biegami do tego że jest jeden
  • oblubieniec Czyli czyli Bóg ale on miłuje 2 oblubienice czyli Izraelu The
  • Tak więc tutaj myślę Bardzo dobrze widać że gdzieś tam autor biblijny ma
  • pojęcie o tym Ideale o tej deskrypcji Ale z drugiej strony
  • chcąc też w jakiś sposób usatysfakcjonować i królestwo Północnej
  • bo Południowej tak powiedzieć że nie jest tak że jedno jest lepsze drugie jest jego oba są tak samo złe oczywiście tak samo tak samo grzeszne tej metaforze
  • ale odwołuje się przy tym właśnie do elementów bigamiczny do tego że że
  • mężczyzna spokojnie Może mieć i nikogo to nie powinno dziwić ani bulwersować
  • ani w jakiś sposób w jaki sposób gorszy jeżeli właśnie weźmie się pod uwagę to
  • założenie że autor biblijny odwołuje się do obrazów uwarunkowanych kulturowo i
  • uwarunkowanych uwarunkowanych społecznie widać że w czasach Jeremiasza
  • tak Czyli czasach w czasach tuż przed niewolą babilońska bigamia była jak najbardziej z
  • dopuszczona dopuszczalna i obserwowana w środowisku także
  • środowisku izraelskim i oczywiście już ostatnie ostatnio tak taki taki element
  • na dzisiaj z tych historycznych i kulturowych No to jest poligamia
  • uwarunkowana politycznie tam mieliśmy przede wszystkim kolegami uwarunkowaną
  • społecznie i kulturowo ale przede wszystkim z historii Abrahama wczoraj
  • historii Salomona wynika że były też inne uwarunkowania tej
  • poligamii były to uwarunkowania polityczne dlatego że wraz z każdą żoną
  • król mógł zawierać jakiś partia bądź transakcje kontrakt z innym
  • pani taki dlatego to panowanie Salomona
  • odbywało się właśnie pod
  • hasłem posiadania 300 ułożą t700 nałożnic co
  • wcale nie tylko odwołuje się do jakiej siły witalnej Salomona ale właśnie do
  • jego zdolności zawierania aktów i kontraktów
  • politycznych i co tutaj jest tym w tym dosyć ważne a mianowicie pewna
  • terminologia która się pojawia i którą spróbujemy jeszcze w
  • następnym spotkaniu rozwinąć w Starym Testamencie właściwie nie ma osobnego
  • terminu na określenie małżeństwo Małżeństwo określany jest tym samym
  • terminem który pomyślane jest przymierze mianowicie Brit tak i jest zawierany
  • pakt polityczny i jest zawierany małżeństwo i
  • w jednym i w drugim przypadku mamy doczynienia z tą samą terminologią i jest to jest to byli to też jest dosyć tutaj może istotne
  • Dlatego rozwiązania kulturowego i historycznego
  • że byli z jednej strony może zakładać równość partnerów ale może też zakładać
  • ich nierówność także że 1 Partner ma i prawa i pozycję wyższą niż drugi Partner
  • No i to jest przypadek Brit czyli przymierza zawartego pomiędzy Bogiem a
  • jego ludem zobaczymy jak to się przekłada na Bridge pomiędzy małżonkami
  • a na koniec oczywiście niedoskonałości czy policzy
  • figami związane przede wszystkim w takim cierpieniem cierpieniem psychicznym i i emocjonalnym tak właściwie nikt nie jest
  • zadowolony z tego z tego rozwiązania na przykładzie serii Chata No widać że
  • Sara jest zazdrosna o chłopaka tak i to do tego stopnia że
  • nie tylko szykanuje tę niewolnice ale wręcz ją wypędza wraz z
  • jej synem tak Rachela i dla Już mówiłeś mówiliśmy o tym że również nie czerpią
  • satysfakcje z tej sytuacji tak Anna i menu na żony Samuela określane są jako
  • rywalki a więc ta rywalizacja między kobietami nawet tekstach deskryptywny
  • jest podkreślana No i to niesprawiedliwe traktowanie
  • wszystkich rząd przez przez męża znowu faworyzowanie jednej z tych z tych żon
  • No niezbyt dobrze wpływa na relacje między międzyludzkie nawet w dopuszczalnym przez
  • społeczeństwo małżeństwa małżeństwa woli
  • poligamiczne No to oczywiście znowu powoduje pewne w dyskusję rozwiązania tutaj mamy to o
  • czym o czym wspomniałam jako nawiązanie do też do czasu Nowego Testamentu że to wcale nie jest tak że Jezus już został
  • takie społeczeństwo która którego organizacja znana jest dzisiaj
  • jest małżeństwem organicznym jako podstawą funkcjonowania tego społeczeństwa wcale nie to strach
  • tak Jezusa Spokojnie spokojnie funkcjonowały jeszcze rodziny
  • poligamiczne i w czasach po Jezusie również
  • bardzo mocno na to wpływała tutaj jeszcze ekonomia
  • jeżeli mężczyzna Zresztą do dzisiaj jest w krajach arabskich jeżeli mężczyzna
  • mógł sobie ekonomicznie pozwolić na więcej niż jedną żonę to oczywiście nie
  • ma żadnego problemu Natomiast No i jeżeli nie może jej utrzymać bo do tego były był zobowiązany znowu
  • jako by tak jako jako władca który nie tylko sprawuje rządy ale też zabezpiecza
  • Better rodzinie jeżeli takiego bytu zabezpieczyć nie mógł no to musiał
  • zadowolić się jedną żono nawet jeżeli nie dała mu ona ona potomstwo ale znowu
  • powołanie do historii Zachariasza i Elżbiety w każdym razie trwają jeszcze w
  • czasach powstawania Talmudu a więc od drugiego
  • do piątego wieku te dyskusje rabiniczne Ile można mieć Czy można mieć własny
  • taką nieograniczoną liczbę żoną czy czy może jakąś jakieś ograniczenia
  • wprowadzić stanęło na czterech A tak jak powiedziałam praktyka na której zaparzyła ekonomia
  • pokazywała że najczęściej to były jedna lub dwie żony czyli
  • taka bigamia trzymała się trzymała się mocno
  • i ja myślę w tym zakończymy dzisiejsze spotkanie bo tak jak zostało
  • zapowiedziane jak Joanna zapowiedziała na następnym naszym spotkaniu przeszli
  • byśmy właśnie do tego punktu trzeciego i czwartego
  • i wprowadzili troszeczkę egzegezy i hermeneutyki ale cały czas pamiętając od
  • pewnych uwarunkowaniach właśnie kulturowych historycznych i
  • teraz ekonomicznych również jedną kształtowało się w dotyczące kazirodztwa
  • co wynika z tekstu biblijnego w tej sprawie takie jest pierwsze pytanie tutaj Oczywiście mamy do czynienia przede wszystkim z
  • Kodeksem Kapłańskim on państwa przede wszystkim zakazuje tego
  • kazirodczego E no to jest to są czasy po niewoli Co to są czasy po niewoli babilońskiej ale
  • wiadomo że NATO miały wpływ oczywiście obserwacje obserwacje wcześniejsze że
  • nic dobrego też nie wynikało i dla potomstwa które tak jak mówiliśmy jest
  • główną taką siłą napędową napędową politykami dla relacji
  • międzyludzkich w tym tym małżeństwem czyli zapis mamy z sposób
  • redakcji kapłańskiej natomiast obserwacje tak które doprowadziły do
  • tego do tego zapisu mogły być wcześniejsze
Pobierz transkrypcję (TXT)