TRANSKRYPCJA: "Będą oboje jednym ciałem (1 Mż 2,24). Biblijne modele relacji małżeńskich, cz.1" Data publikacji: 30.10.2022 Długość: 01:15:43 --- [0:00] ruchu i [Muzyka] [0:00] ruchu i [Muzyka] [0:12] samochód łooo Dzień dobry państwu jest wtorek [0:17] 19:00 więc rozpoczynamy a Dzisiaj będziemy mówić o małżeństwie będą oboje [0:26] jednym ciałem wokół biblijnych modeli relacji małżeńskich często Kiedy rozmawiamy o małżeństwie [0:36] wydaje nam się że to jest taka prosta sprawa że zawsze tak było że jeden mąż [0:41] jedna żona W każdym razie przynajmniej w naszym kręgu kulturowym W każdym razie przynajmniej równocześnie [0:50] jeden mąż i jedna rząd czasem Biblia opisuje bardzo wiele uwarunkowanych [0:56] kulturowo i historycznie model relacji małżeńskich takich jak na przykład wielożeństwo konkubinat był oczywiście również [1:05] monogamia jak na [1:11] chwile można rozumieć metaforę małżeństwa jako jednego ciała Lublina metaforach której rozpoczyna się tytuł dzisiejszego naszego spotkania [1:21] czytamy to choroba wywołuje się tylko domu było monograficznego a sformułowanie jedno ciało ogranicza się wyłącznie do wymiaru seksualnego [1:32] przyjemność zakłada też równość a jeżeli tak to na czym polega i jak ją rozumieli [1:39] różni autorzy biblijni O tym właśnie będzie opowiadać dzisiaj już mogę [1:45] powiedzieć że także za dwa tygodnie profesjonalny Kalina Wojciechowska [1:51] która jest już z nami dzisiejsza część wykładu ma charakter taki historyczny a [1:59] za dwa tygodnie będziemy zagłębiać się w szczegóły egzotyczną hermeneutyczne ja [2:05] już nie będę w tej chwili przedłużać oddaję ci głos [2:11] Bardzo dziękuję też Witam wszystkich w ten czarny wieczór wtorkowy Dziękuję tym [2:21] wszystkim którzy zdecydowali się te pół godziny spędzić z nami [2:27] i żeby nie przedłużać to chciałam udostępnić prezentację ale jeszcze takie [2:36] dwa dwa słowa wyjaśnienia być może państwo którzy interesują się [2:43] różnymi eventami związanymi z ewangelizacji ją w [2:48] zastaw kościele ewangelicko-augsburskim zauważyli że podobny wykład Czy podobne [2:54] seminarium miało miejsce w dzięgielowie w tym roku i rzeczywiście pewne rzeczy [3:00] będą powtórzone ale ponieważ wokół tego seminarium już jak się dowiedziałam narosło troszkę mi to że propaguje bigamia albo że propaguje do [3:11] monogamii że propaguje właśnie nie monogamii tylko [3:17] wielożeństwo No to chyba postaram się troszeczkę inaczej rozłożyć [3:25] akcenty stosunku do tego co to mówiłam w dzięgielowie żeby [3:31] wybrzmiały bardziej te elementy które chciałabym [3:37] podkreślić takie założenia wstępne które wydają mi się [3:44] dosyć istotne przy tych naszych rozważaniach że tych naszych [3:49] rozważaniach o małżeństwie ponieważ jak już Joanna powiedziałaby wstępie nam się [3:56] wydaje że takim oczywistym jedynym modelem [4:02] małżeństwa jest to małżeństwo monogamiczne Gdzie jest jeden mąż i jedna żona i szukamy tego potwierdzenia Biblii tymczasem Musimy przyjąć też to [4:14] że Biblia jest nie tylko tekstem który zawiera Słowo Boże a kim [4:21] będziemy szukać w tym tekście słowa bożego ale żeby je odnaleźć musimy się [4:27] przebić przez ten materiał historyczno-kulturowy który otacza to [4:33] słowo boże bo to słowo boże wiadomo że jest niejako otulone tym elementem [4:42] historyczno-kulturowy tym autor biblijny [4:47] jest dzieckiem swojej kultury i swojej epoki o niej nie przeskakuje w żaden [4:53] sposób on musi poruszać się w jej ramach i korzystać z tego wszystkiego co mu [4:58] oferuje ta kultura i rzeczywiście wykorzysta korzystali z rodzajów [5:04] literackich i z retoryki i z obrazów które [5:11] nie są jakimiś abstrakcyjnymi obrazami ale obrazami [5:16] które tak widzianymi widzianymi i obserwowanymi naocznie a więc Biblia jest niewątpliwie także [5:27] tekstem historyczną kulturowym I właśnie [5:32] tej historyczno-kulturowe jej otoczce będziemy rozważać przynajmniej tej [5:39] pierwszej części dzisiejszej przypadki małżeństwa Małżeństwo jest oczywiście przejawem przede wszystkim [5:49] życia społecznego tak jest pewnym modelem życia [5:56] społecznego które który ten model tak daje potem oczywiście obrazy zastosowane [6:04] w metaforach tutaj też już zostało zapowiedziane że będziemy rozmawiać o metaforach z małżeńskich Ale ty metafory [6:13] właśnie nie biorą się znikąd one się biorą z tego z obserwacji życia [6:18] dookoła autora biblijnego i zobaczymy też że nawet ta metafora małżeńska która [6:26] występuje w Biblii wcale nie jest od tego wolne [6:31] drugim takim założeniem jest przekonanie o tym że w Biblii nie wszystkie teksty mają jednak ten sam [6:43] ciężar gatunkowy że są teksty destrukcyjne i teksty proskrypcyjne [6:48] tutaj proszę się absolutnie nie zrażać tą terminologią która może wydawać się [6:55] taka napuszona ale deskrypcja to jest po prostu opis opis jakiejś [7:05] rzeczywistości natomiast preskrypcja to są już pewne normy są takie teksty [7:13] normatywne które wydaje się że powinny obowiązywać natomiast teksty [7:20] deskrypcyjny To są teksty które opisują [7:25] opisują rzeczywistość w nawiasie podałam takie rozróżnienie które wydaje mi się [7:31] dosyć dosyć trafne a mianowicie preskrypcja to [7:36] jest pewien ideał natomiast jak ten ideał jest [7:41] realizowany do tego odsyła deskrypcja No i okazuje [7:47] się że nie wszystkie szczytne ideały które opisane są w biblii Nie wszystkie [7:53] założenia które mamy w Biblii daje się zrealizować No tak żeby rzeczywiście [8:02] żeby rzeczywiście urzeczywistniać je oczywiście urzeczywistniać takim trochę [8:07] tak żeby je urzeczywistnić i pesta2 niezauważenie to jest [8:14] progresywność objawienia ono się bardzo blisko wiąże z tym pierwszym naszym [8:20] założeniem że Biblia jest ekstremy historycznym kulturowym i z tym że autor [8:27] biblijny porusza się w takiej rzeczywistości jakiej Jaka jest udana i [8:33] posługuje się takim językiem i takimi zdobyczami kultury i cywilizacji Jakie [8:38] są udane bardzo dobrym tego przykładem jest takim m który zrobił furorę na [8:48] Facebooku ja pozwolę sobie go przypomnieć napewno państwo się z nim [8:54] spotkali A kiedy zmarł rabin trafił do nieba i pyta Boga boże powiedz jak [8:59] stworzyłeś wszechświat i otrzymuje taką odpowiedź [9:06] osobliwość następnie wielki wybuch inflacja w kosmologiczna swej Basi fizycy wszystko właściwie odczytali Ania stworzyłeś życia no jak abiogeneza [9:18] później świat RNA a później ewolucja komórki a następnie Organizmy [9:23] wielokomórkowe Boże a jak stworzyłeś człowieka Przecież [9:29] to już opisał Darwin najpierw naczelne wykorzystywanie narzędzi mowa postawa [9:34] wyprostowana ty do szkoły nie chodziłeś ale Boże przecież który jest napisane o [9:40] siedmiu dniach o tym że człowiek został ulepiony w gminę A jak ty drogi rabinie [9:45] wytłumaczył byś w tamtym czasie nie umiejący pisać i czytać pasterzom z mieczami z brązu Co to jest plazma kwarkowo glonowa DNA i dobór naturalny [9:58] przyznam się że ja też połowy z tych sformułowań nie rozumiem tak ale ten mem [10:04] bardzo dobrze Czy też bardzo dobrze obrazuje właśnie to co nazywamy progresywność objawienia więc Facebook kiedy człowieka w języku dla niego [10:14] zrozumiałym I dostosowuje ten język objawienia do właśnie do percepcji człowieka do tego by on mógł to objawienie zrozumieć [10:25] Dlatego bardzo często mamy w Biblii właśnie posługiwanie się obrazami obrazami nawiązującym i do [10:34] ówczesnej rzeczywistości tej rzeczywistości czy 2000 lat w Nowym [10:39] Testamencie tych trzech tysięcy lat Starym Testamencie Tak więc ty założenia [10:46] musimy gdzieś tam mieć z tyłu głowy żeby potem nie popełniać tego rodzaju błędów [10:53] że teksty deskrypcyjny deskryptywne będziemy uważać za teksty [10:59] normatywne że to gdzie jest opisywane Gdzie są opisywane stosunki społeczne [11:05] stosunki małżeńskie oparte na poligamii będziemy uważać za [11:14] dla nas również wzorzec wzorzec małżeńskie małżeństw niż [11:20] jak podzielimy sobie te nasze dwa spotkania podzielimy sobie na takie dwie [11:27] zasadnicze części pierwsza część będzie obejmowała te punkty które tutaj mamy jako 1 i 2 wyszczególnione a więc powiemy sobie [11:38] troszeczkę o takich właśnie preskryptywny i destruktywnych [11:44] obrazach w Biblii które wiążą się z monogramem ją to jest [11:50] preskrypcja poligamia to jest pewna deskrypcja i [11:56] powrót do monogamii znowu mamy element taki preskryptywny Zaraz wytłumaczę o co [12:01] chodzi i dzisiaj powiemy sobie po prostu o tych uwarunkowaniach poligamii dlaczego w ogóle [12:09] mówimy o b okolicami skoro Biblia wcale nie zakładaj A jako jako normatywnej [12:18] natomiast jak już zostało zapowiedziane za dwa tygodnie zajmiemy się dużo bardziej szczegółowo [12:27] egzegeza i hermeneutyka tego tekstu właściwie kluczowego dla [12:33] pojmowania małżeństwa który mamy w Księdze Rodzaju pierwszej księdze [12:39] mojżeszowej pierwszym i drugim rozdziale na końcu pierwszego i na początku [12:46] drugiego rozdziału i symboliką oblubienicą [12:51] na którą nakłada się też wielowarstwowa metafora właśnie w Efezjan liście do [12:58] Efezjan [Muzyka] 522 33 która mówi o stosunkach w małżeństwie o pewnym [13:11] głosowaniu żony mężom i czy to jest obowiązujące [13:16] czy nieobowiązujące jak to właśnie połączyć z tym tekstem z pierwszej księgi mojżeszowej więc na pewno dwa punkty będę zapraszała za dwa [13:27] tygodnie Natomiast dzisiaj ten czarny wieczór Może mniej [13:32] wyczerpujące intelektualnie rozważania jak zapowiedziała my ten pierwszy Punkty obejmuje właśnie i [13:42] teksty deskryptywne i teksty preskryptywne i co się okazuje proszę zauważyć jak o małżeństwie jeżeli już zastosujemy do tekstu biblijnego właśnie [13:52] hermeneutyk ę [14:11] klucz interpretacyjne i tutaj No czy naszych rozważaniach będziemy jednak [14:18] stosować taką hermeneutyk ę [14:37] [Muzyka] [15:11] czyli zakłada jednego mężczyzny zakłada jedną kobietę Wiemy już tak mając tyłu [15:18] głowy to co powiedziałam te założenia które musimy brać pod uwagę że jest to [15:24] pewien obraz pewien symbol tak [15:32] który odwołuje się znowu nie tylko do relacji małżeńskich ale też obejmuje [15:40] relacji z relacje człowieka z Bogiem relację człowieka z Bogiem przekładane [15:48] są też na relacje międzyludzkie [15:54] a więc ta ta symbolika nie symboliką plastyczną tak na początku [16:02] wybranej mitologii czyli tej historii historii tworzenia i historii a [16:11] początków mamy pewne założenie monogamiczne i na końcu Biblii [16:18] Apokalipsa kiedy czytamy o tym jak Miasto boże jest schodzi [16:31] tak jakby niebieskie Jeruzalem schodzi na ziemię przystrojone jak [16:36] oblubienica dla swojego męża też mamy jednego oblubieńca i jedną oblubienice [16:44] oczywiście jest to o wiele bardziej metaforycznie sformułowanie niż to niż [16:49] to pierwsze ale tak samo obrazowe też mamy tę symboli symbolikę i też mamy [16:57] obrazowanie pewnych relacji człowieka z Bogiem za pomocą metafory i jest to [17:04] metafora małżeńska odwołująca się do tego małżeństwa monogamiczne 2T nie elementy ramowe które tworzą które tworzą [17:17] początek i koniec tekstu biblijnego No a w środku jest deskrypcja czyli właściwie [17:25] to co mamy w jaki sposób jest realizowany albo nie jest realizowany [17:32] ten ideał ta inwestycja tak i to są wszystkie perypetie małżeńskie znane historii patriarchów ze Starego [17:43] Testamentu wszystkie uwarunkowania małżeńskie znane z Nowego Testamentu To wcale nie jest tak że Nowym Testamencie to [17:53] monogamia jest taka oczywista Wcale nie bo wtedy właśnie Wciąż jeszcze wśród [17:59] Żydów funkcjonuje poligamia planie bigamia [18:05] jeszcze ktoś czasach pomogło testamentowych przecież trwają dyskusje Hej zobaczymy rabinów i leżą wolno mieć teraz czy [18:16] tylko jedną żonę czy może kilka żona jeżeli kilka to ile i od czego to zależy [18:23] także to deskrypcja wcale nie odwołuje się tylko do realizacji tego modelu [18:33] modelu monogamiczne go który mamy na początku i na końcu który funkcjonuje jako pewien ideał ale [18:43] także do właśnie tego szeroko pojętego świata ówczesnych stosunków [18:49] społecznych i kultury która pozwala [18:54] na posiadanie kilku rząd razy czym Jest to uwarunkowane Czym była uwarunkowana [19:04] ta polityka my przychodzimy właśnie do rozważań takich nad tekstami już [19:11] kres deskryptywny mi które pokazują po prostu jak wyglądało życie [19:18] życie czasach patriarchów czasach Królówka he [19:25] niewoli babilońskiej po niewoli babilońskiej czasach Jezusa i tak dalej i tamto i co możemy zauważyć że z tobą nie jest to taki [19:38] obraz jednolity możemy wyróżnić przynajmniej trzy formy takiej takiego organizm organizowania życia społecznego życia rodzinnego tutaj [19:48] one zostały wymienione jest to trafia Arkad jest to matriarchat i jest to [19:55] patriarchat nie najbardziej znany z tego jest patriarchat i on jest Biblii najszerzej reprezentowany to nie ulega [20:06] wątpliwości natomiast elementy pracy Aha to i matriarchatu nadają się ale [20:13] pojawiają się w sposób taki może bardziej szczątkowy jeżeli chodzi o pracy archetto [20:23] uważa się że pozostałością właśnie tego patriarchatu jest prawo odwołujące się [20:29] do lewiratu do tego żeby brat zmarłego [20:36] poślubił wdowę po zmarłym bracie i potomstwo [20:44] pierwsze pierwsze dziecko zrodzone z tego związku byłoby uważany za dziecko [20:52] zmarłego tak to to jest prawdopodobnie właśnie pozostałe pozostałość tego patriarchatu Poza tym jak Popatrzymy [21:01] sobie na to w jaki sposób funkcjonowała rodzina Rebeki Mac No to okazuje się że [21:11] tam ostatnie słowo miał brat rybek i czyli laba On właściwie organizował całe [21:19] życie życie tej rodziny to być może również jest pozostałością tego [21:24] patriarcha b No i wreszcie historia Gminy kiedy to nie ojciec ale [21:31] właśnie bracia wymierzają sprawiedliwość gwałcicielowi tak temu który [21:38] zhańbił ich siostrę właśnie razem to nie należy do ojca ale należy do [21:44] dobrać i stąd też przypuszczenie że jest to pozostałość Francja chatu Natomiast [21:52] matriarchat on cię może bardziej kojarzy z taką mitologią feministyczna i potem tą tak kątem [22:03] styczną otoczką ale jest też obecny w Biblii [22:11] tylko nawet czasami nie zauważamy on jest obecny właśnie przykład określaniu [22:17] tej linii pokrewieństwa związanej z map z matką czyli z tym tak zwanym [22:24] matrylinearny snem to widać dobrze w opowiadaniu o [22:30] abrahamie i tak kiedy Abraham i Sara właśnie pierwszej księdze [22:38] mojżeszowej 20m rozdziale określani są jako [22:45] rodzeństwo ale rodzeństwo mające jednego ojca natomiast inne matki i to że oni [22:53] mieli inne matki pozwala im zawrzeć związek małżeński pozwala im być [23:00] być małżeństwem tak chociaż proszę zauważyć żel Księga kapłańska potem [23:08] Księga Powtórzonego Prawa pod rok ezechiel który wymienia różne [23:14] grzechy i wśród tych grzechów również fakt czy [23:22] obcowania czy czy poślubienia i siostry odwołuje się właśnie do [23:28] pewnego do pewnej deskrypcji prawda że nie wolno poślubić [23:36] nawet córki tak siostry czyli córki córki matki [23:46] córki tego tego samego Ojca tak tutaj ta realizacja tego tych tych przykazań [23:54] okazuje się bardzo niedoskonała nawet przypadku właśnie [24:01] patrzę patriarchów Abrahama i jego jego żony Sary to samo można powiedzieć [24:06] oczywiście o pokrewieństwie Amona i Tomasz i to że a on zapałał [24:14] miłością do kamer to są wszystko właśnie przypadki [24:22] opisujące Jak wygląda życie i jak wygląda tutaj moglibyśmy powiedzieć brak [24:29] realizacji tych ideałów tych idei które mamy zawarte właśnie wyszczególnionych [24:36] na czerwono tych tekstach preskrypt tych też pozostałością matriarchatu jest to co [24:46] wydaje się takie oczywiste a mianowicie że to matka nadaje imię swojemu swojemu [24:55] dziecku mamy na przykład pozostałość znowu tego zwyczaju nawet w Nowym Testamencie tak kiedy [25:05] to Elżbieta nadaje imię [25:11] temu synowi czyli Janowi chrzcicielowi oczywiście tam prosi się jeszcze potem o [25:17] potwierdzenie tego Zachariasz musi to to potwierdzić [25:23] tak ale ponieważ jest mój nie my więc musi to to napisać niemniej to odwołanie [25:33] bardzo bardzo starożytne jest jest tym tekście obecny [25:39] No i oczywiście patriarchat patriarchat jako ten grzech obowiązujący model życia społecznego gdzie [25:50] domu ojca stanowi taki taką najbardziej podstawową komórkę społeczną gdzie [25:59] władza mężczyzn wydaje się nieograniczona gdy mąż jest ty uważany [26:05] za pana swojej żony bardzo często w Starym Testamencie można się spotkać z takim określeniem [26:13] boals tak bardzo oznacza nie tylko imię pogańskiego bóstwa ale także oznacza [26:21] oznacza pana pana i władcę związku z tym widać że żona jest cały czas pod [26:29] panowaniem pod panowaniem męża ale [26:35] z panowaniem wiąże się również troska o zapewnienie tej rodzinie bytu [26:41] zapewnienie jej utrzymania tak władca to jest nie tylko ten który rządzi [26:46] Chewbacca to jest także ten który który utrzymuje oczywiście w Biblii poza tymi [26:57] nielicznymi fragmentami które odwołują się do matury linearyzm u mamy przede [27:02] wszystkim patrylinearne tak czyli określenie i mężczyzn i kobiet za pomoc są patroni mu na odwołanie do tego że [27:15] ten był synem tego ten był synem tego ten był synem tego albo ten był ojcem [27:21] tego tego tego i jeszcze jeszcze któregoś jak to są te [27:27] wszystkie genealogii które bardzo często w tekstach historii nowo testamentowych pomijamy bo nam się wydają nudne ale [27:37] właśnie one dosyć dobrze odzwierciedlają tamtą kulturę opartą na patriarchacie i patrzyli na Różnie [27:47] teraz z patriarchatem wiąże się również właśnie [27:52] [Muzyka] zapewnienie licznego potomstwa tak tutaj [27:58] żeby w ogóle można było realizować ten model patriarchalny żeby ten pan i [28:06] władca mógł faktycznie być z panem domu No to musi mieć [28:16] rodzinę nad którą bym mógł panować oczywiście przede wszystkim [28:23] panuje nad żoną tutaj już to sobie powiedzieliśmy ale panuje też nad dziećmi strona powinna zapewnić mu liczne potomstwo Jeżeli nie zapewniamy [28:34] licznego potomstwa No to bierze się kolejną żonę tak która [28:39] da mu dzieci albo jeszcze więcej dzieci także [28:47] zapewnienie licznego potomstwa to liczne potomstwo które jest bardzo mocno jakby [28:53] genetycznie wpisane też patriarchat stanowi takie pierwsze i chyba najważniejsze [29:01] uwarunkowanie politykami ale tak dążenie do tego żeby [29:08] mieć jak najliczniejszą Hej rodzinę której mężczyzna jest głową i to się [29:18] oczywiście przejawia również w życiu społecznym [29:23] społecznościach większych niż niż rodzina tak ten rodzinny model [29:30] patriarchalny staje się też modelem modelem organizacji państwa [29:37] rodzina jest z jednej strony właśnie takim mini państwem Ale z drugiej strony [29:43] też przynajmniej w pewnym okresie jak jak Zobaczymy bo to się troszeczkę zmienia Stanowi też model organizacyjny dla dla całego państwa tak Zwłaszcza [29:57] właśnie w tym w tym okresie nomadyczny natomiast osiadły tryb życia [30:04] troszeczkę to zmienia Zmienia tę sytuację z jednej strony oczywiście Król jest tak jak ojciec rodziny władcą absolutnym ale [30:21] widać że kiedy Państwo się organizuje też oddaje swoje kompetencje w ręce [30:29] urzędników także nie ma takiej nie tylko do niego należy ta [30:37] władza tutaj właśnie za chwileczkę to zaraz zobaczymy [30:45] gdzieś miałam to napisane ale na razie nie [30:50] nie uprzedzajmy wasz [30:59] pierwszy przypadek poligamie opisany w Biblii jest już w [31:06] pierwszej księdze mojżeszowej tak mamy tutaj ten cytat państwo widzą 2 rządy [31:15] Romek i znowu jest w tym opisie to już jest [31:23] pewna deskrypcja zawarta krytyka tej [31:29] politykami ona nie jest Może jeszcze taka taka wyraźna tak musimy ją znowu [31:37] był uzyskać sobie z tego tekstu biblijnego ale gdzieś tam między wierszami można ją przeczytać tak dlatego że proszę [31:49] zauważyć jak rozwija się i monogamia i poligamia Starym Testamencie [31:57] linia serca czyli ta linia Nazwijmy to dobrych potomków Adama i [32:05] Ewy jest z nią monogamiczność damy dziwnie aż do czasów Noego czyli do [32:14] czasu potoku [32:19] Obowiązuje Obowiązuje monogamia natomiast gmina Linia Kraina [32:26] tak związana [32:31] z synem który popełnił jednak zbrodnie jest [32:37] linią poligamiczna tą i w Księdze Rodzaju w pierwszej księdze mojżeszowej [32:44] Możemy nawet przeczytać że lamek był jednym z pomniejszych ludzi tak więc w [32:52] tej ocenie lameka mieści się też taka zakamuflowana [32:58] ocena ocena politykami że nie jest to coś co [33:04] jest zamierzone przez przez Boga co jest reprezentowane i [33:11] przez tym linia serca Paulinie bardziej bardziej pobożną Piszą piszą Bogu [33:18] natomiast właśnie ta linia Kalina odchodzi od [33:24] tego tego modelu ale tak jak powiedzieliśmy sobie [33:30] poligamia potem poligamia mocno wpisuje się [33:38] funkcjonowanie społeczeństwa dlatego że Chodzi przede wszystkim o nie ojej jakąś ocenę etyczną czy o ocenę moralną nawet oceny [33:50] religijną tylko o to żeby zapewnić sobie jak najwięcej potomstwa to też wiąże się [34:00] z tutaj już uprzedzę to o czym będziemy mówić na następnym spotkaniu to wiąże [34:06] się też z zmianą celu małżeństwa albo z inaczej złożonym i akcentami jeżeli [34:13] chodzi o cele małżeńskie opisanych w pierwszym i drugim rozdziale księgi [34:21] księgi mojżeszowej generalnie oczywiście [34:26] błogosławieństwo związane z rozmnażaniem się jest w tym pierwszym opisie stworzenia ale ten drugi opis stworzenia [34:36] mówi nam ten starszy opis stworzenia tak w drugim rozdziale mówi nam też o [34:44] przyczynach dlaczego w ogóle człowiek wchodzi w relacje małżeńskie mówi o tym [34:49] że niedobrze aby człowiek był sam A więc chodzi o [34:56] zapewnienie sobie jakiegoś partnera pomocy to też będziemy mówić co to oznacza pomoc zapewnienie [35:07] relacji i uchronienie się przed samotny wciąż jako takie same cele małżeństwa [35:14] jak i jaki posiadanie potomstwa natomiast przy akcentowanie tego tego posiadania potomstwa które skutkuje potem [35:25] poligamia ją jest przeniesieniem z papy przeniesieniem też akcentu z tego [35:34] celu małżeństwa na sposób osiągnięcia tego celu [35:40] posiadanie potomstwa jest oczywiście również sposobem na zapewnienie sobie [35:47] relacji ale jest to tylko jeden ze sposobów tak natomiast [35:54] pomija się wszystkie wszystkie inne i proszę zobaczyć w tych tekstach właśnie [36:00] destruktywnych autorzy biblijni skupiają się właśnie na tym żeby podkreślać [36:11] możliwość posiadania jak największej liczby liczby potomstwa tak i zapominają [36:18] też o innych wartościach jakie przynosi przynosi Małżeństwo może nie zapominają tak ale generalnie pomija się albo [36:29] minimalizuje się też te inne cele małżeństwa które tekście preskryptywne [36:37] na początku Biblii się pojawiają Jakie są sposoby na to żeby posiadać liczne [36:44] potomstwo tak oprócz tego że bierze się jedną żonę ona [36:49] no wiadomo tak kobieta na Bliskim Wschodzie nawet jeżeli Bardzo młodo wyjdzie za mąż to dosyć szybko się starzeje związku z tym jedna kobieta [36:59] nawet płodna może dać mężowi oczywiście jakąś ograniczoną Liczbę Liczbę dzieci w [37:06] związku z tym bierze się drugą niewolnice z są generalnie bardzo dobrze [37:13] znamy z opisów życia życia patriarchy ale oprócz tego oprócz [37:20] tego że mężczyzna ma dwie żony może mieć również niewolnice czy czyli nałożnice [37:30] różnie to w różnych przykładach jest formułowane [37:37] i przykładem takim jest oczywiście historia Abrahama stary i [37:45] Agata kiedy Abraham nie może się doczekać się potomstwa z Sarą stara jest już [37:54] w takim wieku że trudno aby mnie siedzi sama Sara przyprowadza Abrahamowi Haga [38:04] tak samo Sara daje swojemu mężowi niewolnice aby mógł chodzić z nią się [38:11] dziecko Zresztą wydaje jej się że to jest też w zamyśle zamyśle Bożym także [38:17] ta obietnica dotyczy potomstwa Abrahama jakby ona też Sara [38:24] też siebie umniejsza w tym w tym postępowaniu to jest oczywiście [38:31] nieprawdą tak potem zostaje to to wyrównane i proszę zauważyć że [38:38] pozycja hakari I Stary ona nie jest trudna hagar jest cały czas niewolnicą [38:45] jest określana jako pielęgniarz tak wielka liczba mnoga pielęgniarz to jest liczba Liczba [38:55] pojedyncza No czyli niewolnicza która daje daje dzieci [39:03] w domu tak mężczyźnie który jest władcą [39:09] rodziny który pan nad nad rodziną w pozycjach tych kobiet równa równanie [39:16] jest to oczywiście też swoje psychologiczne konsekwencje zaraz do tego do tego dojdziemy i ten model wydaje się dosyć dosyć [39:27] popularny tutaj też wypisałam kilka tekstów [39:33] biblijnych bardzo dobrze dobrze znany które mówią o pewnej hierarchii tych [39:44] rząd Tak więc mamy na chora mamy Milkę i hełmem [39:52] mam tak one też nie są równe statusem i tak dalej i tak dalej to jeżeli państwa [40:00] interesowało to oczywiście możemy to chyba dzisiaj jakoś jakoś bardziej [40:07] szczegółowo omówić Up The ona jest no [40:15] widoczny taki wręcz hm bo oprócz tego że miał wiele rząd to jeszcze miał [40:22] nałożnice i konkubinę i nawet pozytywne warto [40:27] powtarzać i takie jak Samuel Przepraszam tutaj jest literówka To prawie [40:35] tak miał dwie żony i też to miało swoje konsekwencje [40:43] konsekwencje psychologiczne [40:49] to jak mówiłam nie posiada nielicznego licznego potomstwa jest oczywiście [40:55] uwarunkowane tym uwarunkowane historycznie uwarunkowane kulturowo i widać tutaj jak bardzo tekst biblijny [41:05] wpisuje się w co ówczesną kulturę Tutaj absolutnie patriarchowie nie są jakimiś [41:11] tymi wyjątkami bo jeżeli Popatrzymy sobie na przykład na prawa Hammurabiego [41:18] i potem jeszcze na prawo asyryjskie możemy przeczytać właściwie to co jest [41:25] realizowane przez przez patriarchów tak że z jednej strony [41:31] mężczyzna nie możesz sobie wziąć drugiej żony tylko jak tylko w przypadku gdy pierwszy okaże się być chłodno a więc znowu mamy to podkreślenie [41:41] płodności i chęci posiadania jak największej ilości potomstwa [41:48] też widać tutaj pewne ograniczenia w domu płatwie mężczyzny w [41:56] tym drugim przekazaniu że mąż nie może sobie wziąć [42:01] jeśli jego żona sama oddaje mu niewolnice lub konkubinę jako konkubinę [42:07] to jest ten krzyk przypadek Abrahama i to jest stary [42:13] tak Czyli Abraham nie miał właściwie wpływu na wybór [42:21] Haga tak samo sama przyprowadziła swoją niepojęcie to potem też w historii [42:27] Jakuba będzie będzie wyglądało [42:40] potem na wziąć sobie konkubinę nawet jeżeli jeżeli żono w [42:50] internecie tak to coś złącza zdaje się masz ale problemu Jakbyś mogła powtórzyć [42:58] ostatnie dwa trzy zdania Dobrze to ten drugi tutaj przypadek rozważałam właśnie [43:06] o pewnych braku wpływu płaszczyzny na to kogo mu [43:12] żona przyprowadza jako niewolnicy i to jest przypadek Haga ritar także że tutaj [43:18] Abraham nie mógł sobie sam wybrać tej konkubiny tylko musiał przyjąć tę którą [43:24] domu przyprowadziła jego żona bo być może właśnie przeprowadziła mu [43:30] oczywiście młodszą kobietą taką zdolną urodzić dzieci ale na przykład mało urodziwą Tak więc tutaj w grę mogą wchodzić jakaś złośliwość [43:39] żony to jest też przypadek Jakuba któremu 2 jego żony też potem [43:46] przyprowadzają swoje niewolnice żeby jaką miał z nimi z nimi dzieci no i ten [43:53] ostatni przypadek tak jeżeli mężczyzna decyduję się właśnie [44:00] czy stać go na to żeby mieć żonę i konkubinę No to tych konkubin też nie [44:08] może być jakaś bardzo parę liczba [44:14] tylko konkubina może być jedna chociaż on może być więcej no jeżeli ma takiego [44:21] pecha że i konkubina okaże się bezpłodna No to może wtedy wziąć i oczywiście [44:27] kolejno ale widać nawet przy tym założeniu że [44:35] budujemy rodzinę opartą o jak największą liczbę dzieci [44:42] to nawet w tym przypadku są pewne pewne ograniczenia że to że to nie jest tak że [44:48] można sobie wybrać dowolną liczbę tych kobiet i to samo jest powtórzony właściwie właśnie w tym prawie w prawie asyryjskim też jest [44:59] pewna ograniczoność i też ograniczoność [45:05] godności Tak więc mężczyzna może mieć oczywiście kilka tych konkubin ale się [45:11] tylko jedna z tych konkubin może być potem podniesiona do godności żony być [45:16] może to również jest przypadek taki tak Abrahama i [45:24] kultury kiedy po śmierci karykatura staje się żoną ale wciąż w Biblii o ona określana jest jako pilot też nie jest [45:39] nazywana i szaty liczyli żona tylko b lekarz [45:45] to taka taka dygresja [45:52] już tak kończąc właściwie tę tę pierwszą część kilka wartych przekładów [46:00] biblijnych oczywiście sposobu na posiadanie licznego potomstwa [46:06] a jednocześnie właśnie przykładów tej subskrypcji czyli tego odejścia od [46:15] ideału biblijnego tak od ideału Bożego który jest opisany na początku przez to [46:22] właśnie że przy akcentuje się ten jeden z celów małżeństwa a więc posiadanie [46:29] posiadaniu dzieci No to jest oczywiście taka wręcz [46:34] archetypowa historia to jest historia Jakuba Racheli i Lei kiedy Rachela jest [46:43] nieszczęśliwa dla jest nieszczęśliwa tak Rachela Jestem szczęśliwa bo nie może mieć dzieci dla jest nieszczęśliwa bo nie jest kochana przez męża Jakub jest [46:54] nieszczęśliwy bo najpierw nie może ożenić się z [46:59] Rafaello A kiedy już wreszcie może jeszcze z nią ożenić to [47:04] okazuje się że jego ukochana żona nie może mieć dzieci tak No i oczywiście A [47:11] te ten niewolnice to powoduje pewne konflikty związane też z [47:18] właśnie z dziećmi [47:23] pochodzącymi od rządu i od tej żony kochanej od tej żony [47:29] niekochanej i od od niewolnicy i to z kolei [47:34] stara się w jakiś sposób normalizować teksty z Księgi Powtórzonego Prawa tak [47:41] że jeżeli będzie miał mąż dwie żony jedną kochaną a drugą nie kochaną już [47:46] widzimy bardzo wyraźnie nawiązane właśnie do tej afery typowej do tej [47:52] typowej historii i jeżeli one urodzą tych synów [47:57] to czy dzieci w ogóle to te wszystkie dzieci i kochanej żony i nie kochanej [48:03] żony mają równe równe Prawa Agaty zwłaszcza dotyczy to oczywiście [48:09] pierworództwa Hej znowu mamy [48:14] gdzieś tam z tyłu głowy tam historie [48:20] Jakuba i i jego i jego dzieci [48:27] to grzech i teraz jeszcze taka taka jedna jedna [48:35] rzecz właśnie związana z tymi z tymi uwarunkowania [48:41] uwarunkowaniami historyczno-kulturowy mi która też otworzy nam drogę do kolejnego [48:49] spotkania związanego z metaforą oblubienicą nam by się wydawało że [48:56] właśnie metafory oblubieńcze w Biblii są odwołaniem do tego do tych tekstów [49:03] preskryptywny prawda do tego że jest jeden oblubieniec Czyli bułki jedna [49:08] oblubienica czyli to lub wybrany nie oczywiście w dużej mierze tak jest [49:18] ale trzeba też wziąć pod uwagę na przykład teksty z Księgi Jeremiasza Gdzie jest z kolei [49:29] w tle pojawia się odwołanie do biegami do tego że jest jeden [49:37] oblubieniec Czyli czyli Bóg ale on miłuje 2 oblubienice czyli Izraelu The [49:45] Tak więc tutaj myślę Bardzo dobrze widać że gdzieś tam autor biblijny ma [49:56] pojęcie o tym Ideale o tej deskrypcji Ale z drugiej strony [50:03] chcąc też w jakiś sposób usatysfakcjonować i królestwo Północnej [50:11] bo Południowej tak powiedzieć że nie jest tak że jedno jest lepsze drugie jest jego oba są tak samo złe oczywiście tak samo tak samo grzeszne tej metaforze [50:23] ale odwołuje się przy tym właśnie do elementów bigamiczny do tego że że [50:31] mężczyzna spokojnie Może mieć i nikogo to nie powinno dziwić ani bulwersować [50:38] ani w jakiś sposób w jaki sposób gorszy jeżeli właśnie weźmie się pod uwagę to [50:46] założenie że autor biblijny odwołuje się do obrazów uwarunkowanych kulturowo i [50:55] uwarunkowanych uwarunkowanych społecznie widać że w czasach Jeremiasza [51:02] tak Czyli czasach w czasach tuż przed niewolą babilońska bigamia była jak najbardziej z [51:12] dopuszczona dopuszczalna i obserwowana w środowisku także [51:19] środowisku izraelskim i oczywiście już ostatnie ostatnio tak taki taki element [51:27] na dzisiaj z tych historycznych i kulturowych No to jest poligamia [51:32] uwarunkowana politycznie tam mieliśmy przede wszystkim kolegami uwarunkowaną [51:41] społecznie i kulturowo ale przede wszystkim z historii Abrahama wczoraj [51:48] historii Salomona wynika że były też inne uwarunkowania tej [51:55] poligamii były to uwarunkowania polityczne dlatego że wraz z każdą żoną [52:01] król mógł zawierać jakiś partia bądź transakcje kontrakt z innym [52:10] pani taki dlatego to panowanie Salomona [52:17] odbywało się właśnie pod [52:24] hasłem posiadania 300 ułożą t700 nałożnic co [52:29] wcale nie tylko odwołuje się do jakiej siły witalnej Salomona ale właśnie do [52:36] jego zdolności zawierania aktów i kontraktów [52:42] politycznych i co tutaj jest tym w tym dosyć ważne a mianowicie pewna [52:48] terminologia która się pojawia i którą spróbujemy jeszcze w [52:55] następnym spotkaniu rozwinąć w Starym Testamencie właściwie nie ma osobnego [53:02] terminu na określenie małżeństwo Małżeństwo określany jest tym samym [53:09] terminem który pomyślane jest przymierze mianowicie Brit tak i jest zawierany [53:16] pakt polityczny i jest zawierany małżeństwo i [53:21] w jednym i w drugim przypadku mamy doczynienia z tą samą terminologią i jest to jest to byli to też jest dosyć tutaj może istotne [53:34] Dlatego rozwiązania kulturowego i historycznego [53:40] że byli z jednej strony może zakładać równość partnerów ale może też zakładać [53:47] ich nierówność także że 1 Partner ma i prawa i pozycję wyższą niż drugi Partner [53:56] No i to jest przypadek Brit czyli przymierza zawartego pomiędzy Bogiem a [54:01] jego ludem zobaczymy jak to się przekłada na Bridge pomiędzy małżonkami [54:11] a na koniec oczywiście niedoskonałości czy policzy [54:17] figami związane przede wszystkim w takim cierpieniem cierpieniem psychicznym i i emocjonalnym tak właściwie nikt nie jest [54:27] zadowolony z tego z tego rozwiązania na przykładzie serii Chata No widać że [54:35] Sara jest zazdrosna o chłopaka tak i to do tego stopnia że [54:41] nie tylko szykanuje tę niewolnice ale wręcz ją wypędza wraz z [54:48] jej synem tak Rachela i dla Już mówiłeś mówiliśmy o tym że również nie czerpią [54:54] satysfakcje z tej sytuacji tak Anna i menu na żony Samuela określane są jako [55:02] rywalki a więc ta rywalizacja między kobietami nawet tekstach deskryptywny [55:08] jest podkreślana No i to niesprawiedliwe traktowanie [55:14] wszystkich rząd przez przez męża znowu faworyzowanie jednej z tych z tych żon [55:23] No niezbyt dobrze wpływa na relacje między międzyludzkie nawet w dopuszczalnym przez [55:33] społeczeństwo małżeństwa małżeństwa woli [55:39] poligamiczne No to oczywiście znowu powoduje pewne w dyskusję rozwiązania tutaj mamy to o [55:50] czym o czym wspomniałam jako nawiązanie do też do czasu Nowego Testamentu że to wcale nie jest tak że Jezus już został [56:02] takie społeczeństwo która którego organizacja znana jest dzisiaj [56:07] jest małżeństwem organicznym jako podstawą funkcjonowania tego społeczeństwa wcale nie to strach [56:17] tak Jezusa Spokojnie spokojnie funkcjonowały jeszcze rodziny [56:23] poligamiczne i w czasach po Jezusie również [56:28] bardzo mocno na to wpływała tutaj jeszcze ekonomia [56:34] jeżeli mężczyzna Zresztą do dzisiaj jest w krajach arabskich jeżeli mężczyzna [56:39] mógł sobie ekonomicznie pozwolić na więcej niż jedną żonę to oczywiście nie [56:45] ma żadnego problemu Natomiast No i jeżeli nie może jej utrzymać bo do tego były był zobowiązany znowu [56:56] jako by tak jako jako władca który nie tylko sprawuje rządy ale też zabezpiecza [57:02] Better rodzinie jeżeli takiego bytu zabezpieczyć nie mógł no to musiał [57:09] zadowolić się jedną żono nawet jeżeli nie dała mu ona ona potomstwo ale znowu [57:17] powołanie do historii Zachariasza i Elżbiety w każdym razie trwają jeszcze w [57:26] czasach powstawania Talmudu a więc od drugiego [57:31] do piątego wieku te dyskusje rabiniczne Ile można mieć Czy można mieć własny [57:38] taką nieograniczoną liczbę żoną czy czy może jakąś jakieś ograniczenia [57:44] wprowadzić stanęło na czterech A tak jak powiedziałam praktyka na której zaparzyła ekonomia [57:55] pokazywała że najczęściej to były jedna lub dwie żony czyli [58:02] taka bigamia trzymała się trzymała się mocno [58:09] i ja myślę w tym zakończymy dzisiejsze spotkanie bo tak jak zostało [58:15] zapowiedziane jak Joanna zapowiedziała na następnym naszym spotkaniu przeszli [58:22] byśmy właśnie do tego punktu trzeciego i czwartego [58:28] i wprowadzili troszeczkę egzegezy i hermeneutyki ale cały czas pamiętając od [58:36] pewnych uwarunkowaniach właśnie kulturowych historycznych i [58:41] teraz ekonomicznych również jedną kształtowało się w dotyczące kazirodztwa [58:47] co wynika z tekstu biblijnego w tej sprawie takie jest pierwsze pytanie tutaj Oczywiście mamy do czynienia przede wszystkim z [58:55] Kodeksem Kapłańskim on państwa przede wszystkim zakazuje tego [59:04] kazirodczego E no to jest to są czasy po niewoli Co to są czasy po niewoli babilońskiej ale [59:16] wiadomo że NATO miały wpływ oczywiście obserwacje obserwacje wcześniejsze że [59:23] nic dobrego też nie wynikało i dla potomstwa które tak jak mówiliśmy jest [59:29] główną taką siłą napędową napędową politykami dla relacji [59:35] międzyludzkich w tym tym małżeństwem czyli zapis mamy z sposób [59:45] redakcji kapłańskiej natomiast obserwacje tak które doprowadziły do [59:54] tego do tego zapisu mogły być wcześniejsze [1:00:00] mówiłaś Jak ważna stało się właśnie posiadam licznego potomstwa i mamy też [1:00:05] pytania związane z tym Po pierwsze czy Stary Testament oni weźmie ważne było [1:00:13] posiadanie potomstwa w ogóle czy tylko męskiego widzicie najważniejsze było posiadanie potomstwa męskiego tak chłopcy [1:00:24] byli o wiele bardziej cen niż niż dziewczynki to to bez dwóch zdań to [1:00:33] jeszcze do dzisiaj są tego tego reperkusje były jego uwarunkowania [1:00:39] oczywiście ekonomiczne także tutaj trzeba było [1:00:45] dziewczynce zapewnić też też posag by dać ją wydać ją za mąż natomiast dziedziczenie [1:00:55] przechodziło dziedziczenie majątku dziedziczenie władzy przychodziło Z ojca [1:01:01] na syna dlatego ci męscy potomkowie byli o wiele bardziej cenisz [1:01:09] następujący sposób jak to wyglądało W tamtych czasach bo znam takie Kultury [1:01:15] dzisiaj i nawet całe państwa które połączenie właśnie tego tradycyjnego [1:01:22] doceniania jednej uciekły akurat konkretnie chłopców z różnego typu ograniczeniami [1:01:31] wypływającymi sprawę i Marcelo ekonomicznymi jak Indiach No skutkują po [1:01:37] kilku pokoleniach bardzo dużym niedoborem właśnie dziewczynek bo rodzimy się i w różny sposób pozbywamy [1:01:46] tył na Bliskim Wschodzie w tamtych czasach było jakiś tego typu praktyki również nie nie nie no praktyk takich absolutnie nie było My też nie wiemy do [1:01:59] końca tak ten tekst biblijny znowu ukształtowany w kulturze patriarchalnej [1:02:05] on nam pokazuje tylko wycinek rzeczywistości prawda więc i znowu [1:02:12] kultura patriarchalna każe mówić o męskich potomkach natomiast czy nie [1:02:18] Wiele miejsca poświęca kobietom czy dziewczynką więc [1:02:24] tutaj nasza wiedza jest absolutnie ograniczona też nie wiemy do końca na [1:02:31] przykład czy w rodzinie Jakuba była tylko jedna [1:02:38] dziewczynka czy tylko jedna właśnie wina znamy jej historię dlatego że jest to [1:02:45] historia tragiczna i jest to tak takie egzemplum tak czy tak jak nawet [1:02:50] mówiliśmy sobie pozostałość po stracie chacie natomiast nie wiemy czy [1:02:58] w sumie nawet byłoby dziwne rzeczy dwanaścioro dzieci z czterema miał [1:03:06] być może miał więcej potomstwa z tym że były to dziewczyny to już nie zostały [1:03:12] wymienione jest w tej liście potomków i myślę że z wieloma bohaterami biblijnymi [1:03:20] właśnie w ten sposób jest z rodzinami z opisem rodzin biblijnych punktach to właśnie tak to właśnie wygląda że kultura patriarchalna [1:03:29] skupia się na męskich potomków natomiast niekoniecznie nawet wymienia Dziewczynki które się urodziły tych urodzinach ale takich [1:03:39] ograniczeń jak jak w Chinach czy ty w Indiach Nie nie słyszałam Nie nie słyszałam o tym o takich praktykach Izraelu tutaj [1:03:50] dziewczynki też się przy dawały bardzo ciekawe pytanie [1:03:56] takie przemyślenie nawet poligamia mogła zapobiegać oddalaniu na [1:04:02] przykład żony a przez to wskazywanie bardzo [1:04:11] ciekawe ciekawe jak rozumiem [1:04:16] tego pytania zrozumiał Pani chodzi o to żeby oddawać jedną ubrać drugą zgodni że [1:04:23] wspomniałem długo tej pierwszej tak tak tak tak i zdecydowanie zdecydowanie tak i nawet to że właśnie bezpłodna żona zdecydowała [1:04:34] się na oddanie mężowi niewolnicy czy posunięciem u niewolnicy jako jako [1:04:39] konkubiny też miało by zapobiec rozpadowi tego tego małżeństwa i było [1:04:49] powodowane oczywiście troską o własny byt tej tej kobiety bo znowu Jeżeli przypomnimy sobie [1:04:57] przypomnijmy sobie księgę Księga kapłańska Księga Powtórzonego Prawa [1:05:05] o oddalaniu żony tak to tam jest dosyć ciekawa rzeczy napisane o [1:05:13] tym o tej obrzydliwości którą możesz znajdzie znajdzie u żony i obrzydliwość jest znowu nie do nie do określona ale bardzo [1:05:26] często interpretowane moją właśnie albo że jest to bezpłodności bezpłodność była [1:05:32] jednym z powodów oddalenia dania żonie listu rozwodowego [1:05:38] więc żeby temu temu zyska powiedzieć że ona zdecydowała się na oddanie [1:05:46] niewolnicy albo jeżeli właśnie pomiędzy małżonkami rzeczywiście zrodziła się [1:05:53] jakaś więź emocjonalna to mąż mógł wziąć drugą [1:05:59] drugą żonę bez oddalania tej pierwszej najważniejsze pytanie nawiązujący do tego czy konkubino mogła być tylko Niewolnica nie to tutaj właśnie te ten [1:06:11] przykład który żeby i tych pewnych [1:06:16] ograniczeń najczęściej oczywiście Wynikało to z tego że że niewolnicy nie [1:06:24] można było podnieść do dogodności żony ale w drugą stronę to miało mniejsze [1:06:30] zastosowanie to znaczy że że konkubino mogła być również kobieta wolna [1:06:36] czy Ewangelii Łukasza skoro Maria Maryja matka Jezusa nadaje [1:06:43] mówię Łukasza to Mariana nadać Jezusowi imię czy to jest [1:06:52] totalne [Muzyka] przeciwieństwo Mateusza prawda natomiast drugie pytanie jest bardziej [1:07:00] skomplikowane bo tak słuchając tego wykładu Odnoszę wrażenie że te teksty historie biblijne one reagują na pewno rzeczy minister zostaną na koncie [1:07:09] społecznym Izraela doceniają mówią o pewnych zaletach Tak możemy o [1:07:15] prawach No i teraz pytanie Czy jest tutaj jakaś wskazówka technologiczna [1:07:21] raczej jakaś nawet wskazówka informowania etyki chrześcijańskiej er33 może bo my raczej wysokościowych [1:07:32] promują idealny model A możemy powinniśmy też trochę taki biblijny [1:07:37] sposób reagować na te różne modele pokazując zalety i wady pytanie Czy [1:07:43] [Muzyka] brak spełnienia ideał zawsze trzeba określać grzechem tu jeszcze jest dodatkowa rzecz No bo nie ulega [1:07:52] wątpliwości że nota poligamia została wykorzystana Przez bagno do tego żeby [1:07:58] problemy pierwsza zima wypoczynkowy rodzina Jakuba ten cały Izrael się bardzo Rozdrożu więc według też może działać na przesuwamy które nie [1:08:09] sprostał i ideałowi A więc to jest takie pytanie takie trochę teologiczne można trochę za szybko może pogadamy jeszcze na drugi [1:08:16] wykonać poczekać ale no tak mi się nasunęło Tym bardziej że my mamy do [1:08:21] czynienia z nowymi modelami życia rodzinnego tak czy relacji Dziękuję [1:08:26] bardzo jeżeli chodzi o to pierwsze pytanie jak najbardziej Myślę że właśnie [1:08:32] tutaj Łukasz zresztą jest dosyć taki [1:08:37] feministyczny wchodzimy w swojej swojej ewangelii bardzo często też odwołuje się [1:08:44] do takiej historii równoległych że prawda bohaterami są raz mężczyźni raz [1:08:51] kobiety i te historie są takie bardzo bardzo podobne wręczy nawet lustrzane odbicia tych historii i [1:09:03] ten jego Nazwijmy to to feminizmy myślę pozwala mu się odwoływać również do z [1:09:11] tutaj linii matriarchatu tak do tego do tego [1:09:17] Marcelina rytmu który zaznacza już na początku właśnie przy przy tej chwili [1:09:24] przy tych historiach związanych z Marią czy właśnie z [1:09:32] z Elżbietą jeżeli chodzi o drugie pytanie bardzo trafna bardzo trafna intuicja Mam nadzieję że rozwinę to też [1:09:43] zapłaty za dwa tygodnie Oczywiście mamy tutaj w tekstach [1:09:49] biblijnych jakąś ukrytą ocenę Ale nie jest to ocena od razu [1:09:56] bardzo negatywna ona pokazuje że tak naprawdę nie da się [1:10:03] spełnić tego ideału pierwszego i nie da się spełnić tego [1:10:09] ideału drugiego drugi ideał ten eschatologiczny on też jest bardzo mocno [1:10:15] uwarunkowany kulturowo tak to metafora that [1:10:22] I dlatego znowu Bóg działa [1:10:29] znając ograniczenia człowieka i wiedząc że [1:10:34] prawda o człowiek też działa w określonych ramach kulturowych [1:10:39] określonych ramach ramach historycznych Społecznych w [1:10:48] okolicznościach przyrody i i tak dalej tutaj wypada się tylko tylko zgodzić [1:10:57] resztę to Marku z tym co powiedziałeś Marku że Bóg wykorzystuje nawet te [1:11:05] niedoskonałości człowieka by w realizacji [1:11:11] głuchych y&y deskrypcji do tego żeby coś [1:11:17] człowiekowi powiedzieć i żeby działać i żeby działać Dobra to [1:11:23] wiąże się też właśnie z tą z tą progresywność ą objawienia i z tym że no tutaj jak mówi Apostoł Paweł że nie tylko widzimy jak [1:11:35] zwierciadle ale też te nasze działania tutaj na tym świecie są takie bardzo [1:11:40] Właśnie bardzo ograniczony i bardzo niedoskonałe [1:11:45] choinka bardzo bardzo ci dziękuję i mam nadzieję że za dwa tygodnie i Będziemy [1:11:51] dalej kontynuować ten temat który okazał się bardzo ciekawy nie tylko z punktu [1:11:56] widzenia historycznego ale również właśnie pracą Marek przed chwileczką powiedział świetle dzisiejszej dyskusji na temat małżeństwa [1:12:05] tego jak często powinno wyglądać i to co bardzo [1:12:11] ciekawego powiedziałaś to dotyczy właśnie tego że jakiś jeden element nr 11 małżeństwo stał się pewnym momencie celem nadrzędnym śpiewającym inne i To [1:12:26] spowodowało różnego rodzaju A normalnie teraz można się zastanawiać się nad tym [1:12:32] jak to wygląda również współcześnie czym również nie mamy różnych celów które [1:12:38] gdzieś tam budujemy na sam czubek naszej piramidy [1:12:47] właśnie tego jak sobie wyobrażamy małżeństwo i czy to również nie wpływa na to w jaki sposób małżeństwo odbieramy przecież OK Na przykład to co ty mówiłaś [1:12:59] płodności posiadania potomstwa można w tej chwili [1:13:05] rozpatrywać na dwa zupełnie różne sposoby z jednej strony właśnie w dalszym ciągu to dążenie wchodzą wszelkiego rodzaju dyskusje [1:13:12] chociażby antykoncepcji No a z drugiej strony wskazywanie że celem małżeństwa wogóle nie jest posiadanie czyli uczucie [1:13:22] wychowywanie potomstwa bo takie takie poglądy też się pojawiają i to powoduje [1:13:30] różne inne dyskusje poza tym co mamy rozumieć przez posiadanie potomstwa [1:13:37] prawda.ua czyje to potomstwo względem jest jak jak wyglądasz To myślę że to [1:13:45] jest w ogóle temat na zupełnie odrębną o dyskusję i ogólnie ogromne wykład [1:13:51] dotyczący tego kim jest potomek Biegnij czyli potomek krwi obojga rodziców jednego jakimś [1:14:03] pokazywała się na modele ale na przykład różne modele adopcji chociażby w świetle [1:14:08] tego co w Nowym Testamencie czyta odnośnie u właśnie coś takiego wizerunku [1:14:15] adoptowanych dzieci które są tak samo ważne i tak samo Kochany jak dzieci [1:14:20] pochodzące z krwi więc te modele nie tylko małżeństwa szerzej rozumianej [1:14:27] rodziny właśnie relacji rodzice dzieci trochę na ten temat Mówiła Iza budkowska [1:14:35] podczas jednego z naszych państwa Zachęcam do wysłuchania go jest też bardzo ciekawy jakoś tak właśnie podczas wakacji [1:14:46] skupiamy się na takich taki treściach trochę rodzinnych myślę że to dobrze [1:14:53] więc zapraszam państwa za dwa tygodnie na drugą część wykładu będą oboje jednym [1:15:01] ciałem wokół biblijnych relacji małżeńskich [1:15:06] modeli wigilijnych relacji małżeńskich spotkamy się ponownie dyscypliną Myślę że będzie powrót nie fascynujący równie ciekawe spotkanie no [1:15:17] i jeżeli chodzi o dzisiaj to życzę miłego wieczoru Mam nadzieję że trochę chłodniejsze gonisz dzień do zobaczenia Zobacz tygodnia Dziękuję bardzo za [1:15:27] poświęcony czas i do zobaczenia pa --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl