Apofatyczne Ojcostwo Boga w tradycji prawosławnej | „Płeć Boga”

Rozwiń transkrypcję filmu

Apofatyczne Ojcostwo Boga w tradycji prawosławnej | "Płeć Boga"

  • Szanowni państwo sytuacja łatwa nie jest
  • Szanowni państwo sytuacja łatwa nie jest
  • ponieważ 20 minut na skrót te
  • tradycji
  • dniej w zakresie
  • chł
  • prawną
  • intelektualną
  • nie państwa
  • zmys sobie
  • ch ę na to że sam
  • termin w języku greckim szczególności
  • literaturze patrystycznej wale tak
  • wieloznaczny
  • jest
  • do
  • odnoszenia
  • pism zwanych
  • zatem przypisania
  • pewnego zbioru pism powstały w pi wieku
  • tradycji Jeszcze debaty
  • boie natomiast mówi się wówczas tak
  • zwane ne mówi się o tym
  • że jest drogą negowania wszelkich
  • orzeczeń o Bogu wszelkich orzeczeń o
  • Bogu
  • jest Bardziej aniżeli kimkolwiek jest
  • mianowicie
  • jeżeli frekwen użycia literaturze
  • patrystycznej przełomu i I wieku
  • termin trzeba zauważyć że nie ma wiele
  • wspólnego z
  • tradycją ciy
  • wszystko zależy mianowicie od
  • etymologii Mianowicie jest rzeczownik od
  • czasownik zależności od tego czasownika
  • pozi ten tron wyrazowy jest po prostu
  • zbieżny mamy do czynienia No właśnie z
  • apofis również rozumiano jako objawienie
  • jako orzekanie pewne pozytywne akty
  • predykcji Bogu i
  • frekwencyjne mamy do czynienia z
  • dwukrotnie
  • więzy tego pozytywnego użycia
  • terminu kościoł bardziej wolą mówić o
  • zgodnie z formułami teofanii
  • zawartymi w świętych
  • księgach
  • Biblia aniżeli posługiwać się mimo
  • wszystko
  • filozoficzną miano adaptacją
  • tyko
  • zres PR uwagę jest
  • pewny balansem między tym co pozytywne
  • ludzkiego aparatu
  • poznawczego i również pewnym mechanizmem
  • redukcyjnym pew mechanizmem dealiz tych
  • orzeczeń które wynikają ze spekulacji
  • filozoficzne przede wszystkim spekulacji
  • filozofic mamy do czynienia z takim
  • stykiem filozofii teologii w
  • teolog wł pozytywnie negatywnie mając na
  • Jedo co z tym wszystkim zrobić jak sobie
  • z tą bardzo spon semantyk poradzić jak
  • zrozumieć no właśnie apatyczne w tej
  • dwoistości znaczeniowej ojcostwo Boga
  • oczywiście chciałbym w punkcie wyjścia
  • odnieść się
  • do
  • przyć krtk wż
  • [Muzyka]
  • nie Jak
  • widzimy tutaj jest
  • orginale sywa
  • fonetyce erazmiańskie
  • dominującej edukacji klasycznej Europie
  • Zachodniej z
  • terminem to co Jawi się jako jakieś jako
  • konkret
  • więc Bardo fizyczny w punkcie wyjścia
  • Musi
  • być
  • c k stosowany jest akurat u Tomasza o
  • tym mieliśmy okazję przed
  • chwilką w taki komplementarny sposób
  • usłyszeć mianowicie pewna analogia
  • Bytowa analogia
  • entis przekładana jest na analogię
  • teologiczną i to jest mechanizm
  • absolutnie w tradycji
  • konkursu
  • p niemożliwy czy z gruntu błędny
  • Taa
  • wzie
  • któ błędy teologiczne przy
  • potencj więc
  • coac odnoszące się do
  • TR na przykład o tym że
  • [Muzyka]
  • coś co wykracza poza
  • przynależą treść w
  • zakresie zbioru treści tworzących jego
  • tożsamość
  • jakiekolwiek
  • złożenie Chociaż nasz
  • aparat wynikający ze zmysłów jest
  • złożony i zawsze jesteśmy
  • nakierowane samo w sobie będziemy
  • interpretowali z perspektywy
  • złoż tak jak mamy do czynienia z pewną
  • analogią
  • leksyk w modlitwie pańskiej Gdzie
  • przywoływany jest właśnie
  • proszę zwróci
  • uwagę oryginalnym hym
  • tłumaczeniu
  • substancj Czyli mamy do czynienia z
  • istotą chba ale z czymś co wykracza poza
  • to co widzimy z pewnym boskim
  • nem ter
  • chciał wskazać że musimy wykroczyć poza
  • doświadczenie poznawcze aby
  • móc
  • wyeksponować to jak Bóg może objawić się
  • człowiekowi Pragę tutaj do bardziej
  • reprezentatywnych
  • autorów przedstawicieli tradycji główne
  • z całą pewnością Chciałbym wyróżnić
  • maksyma
  • homolog który próbuje jakoś określić to
  • co nie Określ samo Sobów mianowicie że
  • to boskie jedna jest ponad
  • bezzasadna posługuje się dokładnie tym
  • mechanizmem zamy
  • trady jedno jest świętą trój po
  • statyczną jednością ojcem synem i
  • Świętym duchem bezkresnym zbiegiem
  • trzech bezkresu czyli mówimy ciągle
  • językiem filozofii ale jednocześnie
  • podważamy go proszę zwrócić uwagę ma
  • najbardziej jak się okazuje niedostępną
  • naszego poznania rację swego
  • istnienia tego jak
  • istnieje czym i Kim jest wymyka się
  • wszelkiemu
  • pojęciu wszelkiego typu ujęciu No
  • etyczną nawet jeżeli w aktach
  • mistycznych mamy do czynienia z pewnym
  • doświadczeniem Boga prawda to pojęcie
  • nie jest pojęciem ponieważ pojęcie jest
  • so jeżeli Posiada pewne
  • treści nawet
  • uchwyt No etyczna Boga jest poz
  • pojęciowa bo jest
  • bezowa pisze mianowicie pięknie o tym
  • językiem już bardziej
  • zmowy Maksem
  • że Bóg cytuje w ogóle nie wyłania się ze
  • swojej naturalnie ukrytej głębi
  • ponieważ
  • wykracza jest tak ponieważ wykracza poza
  • wszelką wiedzę o wszelkiej wi w zasadzie
  • chciałbym w punkcie wyjścia też
  • powiedzieć
  • że od najwcześniejszych autorów
  • po ty których uznajemy za autorytety
  • tradycji
  • prawosławnej ojo bak
  • w ogóle trit zasady C mamy do czynienia
  • z
  • proklamacji
  • którą wyraża zdaniem maksyma
  • wyznawcy choćby No właśnie pierwsze
  • słowa mody Pańskie
  • któryś jest w niebiosach święć się imię
  • Twoje przyjdź królestwo
  • twoje mówi że że dobrze jest że ci
  • którzy się modlą w zasadzie rozpoczynają
  • od razu teologii podobnie jak każde
  • wyznanie wiary rozpoczyna się od
  • pierwszej zasady a kończy na takim
  • zbawczym pluralizmie jest
  • definicją uniwersal
  • mianowicie
  • że ta pierwsza
  • partia wprowadza tajemnic sposobu w
  • jakim istnieje przyczyna która
  • wytworzyła byty która
  • jest ten który
  • Jeste przyczyną
  • poprzez te
  • słowa
  • objawia się jako
  • ojciec objawia imię ojca objawia
  • królestwo ojca abyśmy od samego początku
  • jak
  • pisze nauczyli się wielbić
  • hipost jest jednorodzony syn imieniem
  • Boga jest jednorodzony syn a królestwem
  • Boga i ojca z istotną hipost jest Święty
  • Duch a więc mamy do czynienia w tradycji
  • greckiego prawosławia tym
  • najistotniejszym sakramentalnym akcie
  • przywoływania
  • Boga z proklamacji
  • ś to jest aspekt ojcostwa który jest
  • hipostatyczny który ma
  • charakter nawet
  • niezbywalny
  • natomiast Chciałbym
  • oczywiście przełamać pew pewne kwestie i
  • wskazać również że
  • dzieła stworzenia był problemem
  • genetycznym w ogóle tei
  • chrześcijańsk
  • znalazłem
  • prowokacyjne wyją chciałbym
  • zaprezentować
  • pierwszy pochodzi
  • może
  • być dost
  • [Muzyka]
  • wtedy
  • zaś
  • ojca
  • ojc
  • czynienia z terminem
  • oznacza OB płci zarówno to męskie jak i
  • kobiece to jest pewna próba
  • przełamania tego że bylibyśmy w stanie
  • dokonywać zbyt łatwej
  • analogia i teraz jeszcze raz to powtórzę
  • wtedy zaś ujrzysz łon ojca które wyraził
  • sam jednorodzony bóg a ten Bóg jest też
  • miłością i przez swoją miłość do nas był
  • postrzegany jako jego niewypowiedziany
  • ojciec ale dla nas stał się współczująca
  • matką dosłownie
  • czyli współczują wpółdo
  • wpółdo
  • ukochałeś ojca pisze k stał się kobiecy
  • i wielkim znakiem tego było to że go
  • zrodził A to co powstało z miłości jest
  • owocem miłości proszę na to zwrócić
  • uwagę mamy do czynienia z próbą
  • wykazania że w Bogu muszą zawierać się
  • wszystkie Oczywiście wemu tylko właściwy
  • sposób nie łamiący jego prostoty w
  • naturze fy wszystkie byty stworzone
  • także komplementarny sposób płciowość
  • jest obecna w Bogu
  • sobie ten sam
  • kem powie pedagogu równie
  • dosadnie o zarnowym logosie
  • Logos jest wszystkim dla
  • niem wszystkim stworzenia
  • tak ojcem jak
  • matk a zatem musi łączyć cechy obu płci
  • nie będąc żadną płcią w tym kontekście
  • odwołując
  • się
  • Jan zaprasza wszystkich mężczyzn do
  • uczestnictwa w macierzyństwie
  • ponieważ
  • ponieważ teos
  • bogarodzica zrodziła syna w duchu to
  • każdy może być teczny czyli każdy może
  • być
  • Bono proszę na to zwrócić uwagę
  • podobnym że dziewictwo
  • dziedzictwa Ojca tak literatury
  • patrystycznej Można oczywiście znaleź
  • bardzo wiele bardzo wiele
  • przykładów krótkie podsumowanie Ojcowie
  • Kościoła regularnie podkreślają że
  • chrześcijanie powinni unikać
  • antropomorfizm ludzkich stosowanych w
  • odniesieniu do nieludzi
  • szczególności Pokusa przedstawiania Boga
  • jako nadczłowieka
  • nie tylko
  • z
  • przypad ale moż przyczyniać się ludzkiej
  • dumy jest jednym z n tylko większym forc
  • czym Bóg jest zapewniając
  • otrzeźwienie
  • Boga jest w tym sensie wynikiem
  • niebezpiecznej analogii bytowej próbą
  • przekształcenia Boga przedmiot ludzkiej
  • analizy i
  • wszystkie te czy życzyć abyśmy wszystkie
  • te zrodzone na tym tle dylematy
  • powierzyli jak to uczynili ojcowie w
  • Konstantynopolu w
  • 553 roku Bogu i ojcu z którego wszystko
  • powstało Panu Jezusowi Chrystusowi przez
  • którego wszystko powstało i jednemu
  • Świętemu duchowi w którym Wszystko
  • istnieje Bardzo dziękuję
  • [Aplauz]
Pobierz transkrypcję (TXT)