Apofatyczne Ojcostwo Boga w tradycji prawosławnej | „Płeć Boga”
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Apofatyczne Ojcostwo Boga w tradycji prawosławnej | "Płeć Boga"
- Szanowni państwo sytuacja łatwa nie jest
- Szanowni państwo sytuacja łatwa nie jest
- ponieważ 20 minut na skrót te
- tradycji
- dniej w zakresie
- chł
- prawną
- intelektualną
- nie państwa
- zmys sobie
- ch ę na to że sam
- termin w języku greckim szczególności
- literaturze patrystycznej wale tak
- wieloznaczny
- jest
- do
- odnoszenia
- pism zwanych
- zatem przypisania
- pewnego zbioru pism powstały w pi wieku
- tradycji Jeszcze debaty
- boie natomiast mówi się wówczas tak
- zwane ne mówi się o tym
- że jest drogą negowania wszelkich
- orzeczeń o Bogu wszelkich orzeczeń o
- Bogu
- jest Bardziej aniżeli kimkolwiek jest
- mianowicie
- jeżeli frekwen użycia literaturze
- patrystycznej przełomu i I wieku
- termin trzeba zauważyć że nie ma wiele
- wspólnego z
- tradycją ciy
- wszystko zależy mianowicie od
- etymologii Mianowicie jest rzeczownik od
- czasownik zależności od tego czasownika
- pozi ten tron wyrazowy jest po prostu
- zbieżny mamy do czynienia No właśnie z
- apofis również rozumiano jako objawienie
- jako orzekanie pewne pozytywne akty
- predykcji Bogu i
- frekwencyjne mamy do czynienia z
- dwukrotnie
- więzy tego pozytywnego użycia
- terminu kościoł bardziej wolą mówić o
- zgodnie z formułami teofanii
- zawartymi w świętych
- księgach
- Biblia aniżeli posługiwać się mimo
- wszystko
- filozoficzną miano adaptacją
- tyko
- zres PR uwagę jest
- pewny balansem między tym co pozytywne
- ludzkiego aparatu
- poznawczego i również pewnym mechanizmem
- redukcyjnym pew mechanizmem dealiz tych
- orzeczeń które wynikają ze spekulacji
- filozoficzne przede wszystkim spekulacji
- filozofic mamy do czynienia z takim
- stykiem filozofii teologii w
- teolog wł pozytywnie negatywnie mając na
- Jedo co z tym wszystkim zrobić jak sobie
- z tą bardzo spon semantyk poradzić jak
- zrozumieć no właśnie apatyczne w tej
- dwoistości znaczeniowej ojcostwo Boga
- oczywiście chciałbym w punkcie wyjścia
- odnieść się
- do
- przyć krtk wż
- [Muzyka]
- nie Jak
- widzimy tutaj jest
- orginale sywa
- fonetyce erazmiańskie
- dominującej edukacji klasycznej Europie
- Zachodniej z
- terminem to co Jawi się jako jakieś jako
- konkret
- więc Bardo fizyczny w punkcie wyjścia
- Musi
- być
- c k stosowany jest akurat u Tomasza o
- tym mieliśmy okazję przed
- chwilką w taki komplementarny sposób
- usłyszeć mianowicie pewna analogia
- Bytowa analogia
- entis przekładana jest na analogię
- teologiczną i to jest mechanizm
- absolutnie w tradycji
- konkursu
- p niemożliwy czy z gruntu błędny
- Taa
- wzie
- któ błędy teologiczne przy
- potencj więc
- coac odnoszące się do
- TR na przykład o tym że
- [Muzyka]
- coś co wykracza poza
- przynależą treść w
- zakresie zbioru treści tworzących jego
- tożsamość
- jakiekolwiek
- złożenie Chociaż nasz
- aparat wynikający ze zmysłów jest
- złożony i zawsze jesteśmy
- nakierowane samo w sobie będziemy
- interpretowali z perspektywy
- złoż tak jak mamy do czynienia z pewną
- analogią
- leksyk w modlitwie pańskiej Gdzie
- przywoływany jest właśnie
- proszę zwróci
- uwagę oryginalnym hym
- tłumaczeniu
- substancj Czyli mamy do czynienia z
- istotą chba ale z czymś co wykracza poza
- to co widzimy z pewnym boskim
- nem ter
- chciał wskazać że musimy wykroczyć poza
- doświadczenie poznawcze aby
- móc
- wyeksponować to jak Bóg może objawić się
- człowiekowi Pragę tutaj do bardziej
- reprezentatywnych
- autorów przedstawicieli tradycji główne
- z całą pewnością Chciałbym wyróżnić
- maksyma
- homolog który próbuje jakoś określić to
- co nie Określ samo Sobów mianowicie że
- to boskie jedna jest ponad
- bezzasadna posługuje się dokładnie tym
- mechanizmem zamy
- trady jedno jest świętą trój po
- statyczną jednością ojcem synem i
- Świętym duchem bezkresnym zbiegiem
- trzech bezkresu czyli mówimy ciągle
- językiem filozofii ale jednocześnie
- podważamy go proszę zwrócić uwagę ma
- najbardziej jak się okazuje niedostępną
- naszego poznania rację swego
- istnienia tego jak
- istnieje czym i Kim jest wymyka się
- wszelkiemu
- pojęciu wszelkiego typu ujęciu No
- etyczną nawet jeżeli w aktach
- mistycznych mamy do czynienia z pewnym
- doświadczeniem Boga prawda to pojęcie
- nie jest pojęciem ponieważ pojęcie jest
- so jeżeli Posiada pewne
- treści nawet
- uchwyt No etyczna Boga jest poz
- pojęciowa bo jest
- bezowa pisze mianowicie pięknie o tym
- językiem już bardziej
- zmowy Maksem
- że Bóg cytuje w ogóle nie wyłania się ze
- swojej naturalnie ukrytej głębi
- ponieważ
- wykracza jest tak ponieważ wykracza poza
- wszelką wiedzę o wszelkiej wi w zasadzie
- chciałbym w punkcie wyjścia też
- powiedzieć
- że od najwcześniejszych autorów
- po ty których uznajemy za autorytety
- tradycji
- prawosławnej ojo bak
- w ogóle trit zasady C mamy do czynienia
- z
- proklamacji
- którą wyraża zdaniem maksyma
- wyznawcy choćby No właśnie pierwsze
- słowa mody Pańskie
- któryś jest w niebiosach święć się imię
- Twoje przyjdź królestwo
- twoje mówi że że dobrze jest że ci
- którzy się modlą w zasadzie rozpoczynają
- od razu teologii podobnie jak każde
- wyznanie wiary rozpoczyna się od
- pierwszej zasady a kończy na takim
- zbawczym pluralizmie jest
- definicją uniwersal
- mianowicie
- że ta pierwsza
- partia wprowadza tajemnic sposobu w
- jakim istnieje przyczyna która
- wytworzyła byty która
- jest ten który
- Jeste przyczyną
- poprzez te
- słowa
- objawia się jako
- ojciec objawia imię ojca objawia
- królestwo ojca abyśmy od samego początku
- jak
- pisze nauczyli się wielbić
- hipost jest jednorodzony syn imieniem
- Boga jest jednorodzony syn a królestwem
- Boga i ojca z istotną hipost jest Święty
- Duch a więc mamy do czynienia w tradycji
- greckiego prawosławia tym
- najistotniejszym sakramentalnym akcie
- przywoływania
- Boga z proklamacji
- ś to jest aspekt ojcostwa który jest
- hipostatyczny który ma
- charakter nawet
- niezbywalny
- natomiast Chciałbym
- oczywiście przełamać pew pewne kwestie i
- wskazać również że
- dzieła stworzenia był problemem
- genetycznym w ogóle tei
- chrześcijańsk
- znalazłem
- prowokacyjne wyją chciałbym
- zaprezentować
- pierwszy pochodzi
- może
- być dost
- [Muzyka]
- wtedy
- zaś
- ojca
- ojc
- czynienia z terminem
- oznacza OB płci zarówno to męskie jak i
- kobiece to jest pewna próba
- przełamania tego że bylibyśmy w stanie
- dokonywać zbyt łatwej
- analogia i teraz jeszcze raz to powtórzę
- wtedy zaś ujrzysz łon ojca które wyraził
- sam jednorodzony bóg a ten Bóg jest też
- miłością i przez swoją miłość do nas był
- postrzegany jako jego niewypowiedziany
- ojciec ale dla nas stał się współczująca
- matką dosłownie
- czyli współczują wpółdo
- wpółdo
- ukochałeś ojca pisze k stał się kobiecy
- i wielkim znakiem tego było to że go
- zrodził A to co powstało z miłości jest
- owocem miłości proszę na to zwrócić
- uwagę mamy do czynienia z próbą
- wykazania że w Bogu muszą zawierać się
- wszystkie Oczywiście wemu tylko właściwy
- sposób nie łamiący jego prostoty w
- naturze fy wszystkie byty stworzone
- także komplementarny sposób płciowość
- jest obecna w Bogu
- sobie ten sam
- kem powie pedagogu równie
- dosadnie o zarnowym logosie
- Logos jest wszystkim dla
- niem wszystkim stworzenia
- tak ojcem jak
- matk a zatem musi łączyć cechy obu płci
- nie będąc żadną płcią w tym kontekście
- odwołując
- się
- Jan zaprasza wszystkich mężczyzn do
- uczestnictwa w macierzyństwie
- ponieważ
- ponieważ teos
- bogarodzica zrodziła syna w duchu to
- każdy może być teczny czyli każdy może
- być
- Bono proszę na to zwrócić uwagę
- podobnym że dziewictwo
- dziedzictwa Ojca tak literatury
- patrystycznej Można oczywiście znaleź
- bardzo wiele bardzo wiele
- przykładów krótkie podsumowanie Ojcowie
- Kościoła regularnie podkreślają że
- chrześcijanie powinni unikać
- antropomorfizm ludzkich stosowanych w
- odniesieniu do nieludzi
- szczególności Pokusa przedstawiania Boga
- jako nadczłowieka
- nie tylko
- z
- przypad ale moż przyczyniać się ludzkiej
- dumy jest jednym z n tylko większym forc
- czym Bóg jest zapewniając
- otrzeźwienie
- Boga jest w tym sensie wynikiem
- niebezpiecznej analogii bytowej próbą
- przekształcenia Boga przedmiot ludzkiej
- analizy i
- wszystkie te czy życzyć abyśmy wszystkie
- te zrodzone na tym tle dylematy
- powierzyli jak to uczynili ojcowie w
- Konstantynopolu w
- 553 roku Bogu i ojcu z którego wszystko
- powstało Panu Jezusowi Chrystusowi przez
- którego wszystko powstało i jednemu
- Świętemu duchowi w którym Wszystko
- istnieje Bardzo dziękuję
- [Aplauz]